Aiioparc bV
b'i
rj
OPRAAT
Plaats genoeg
1SSHË
Mazda 626
GLX
Wagon
PPERMANS
Alfa 33 Sport Wagon
Nieuwe 4x4 van Daihatsu
Mercedes 190 na de facelift
Definitief
Passat
Variant
Bertens
NISSAN MICRA
!c4
centrale vergrendeling. Als extra’s
•meldt de prijslijst airconditioning,
bekleding, ABS en een sport-
.f met verwijderbare dakpanelen.
ials verwacht staat tegenover dit al-
Topsporter
Mysterie
rAuóii
0
AUTONOVA
Automobielbedrijf
Adriaan van de Ven Tilburg B.V.
Ringbaan Noord 65, Tilburg, Telefoon 013-321411.
WOUTERS AUTOBEDRIJVEN o
1B.850,-
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 4 augustus 1988 - pagina 15
8-pagina 14
JKI
Tony VOS
Enige officiële Mazda-dealer voor Tilburg e.o.
zoorst
irdele
Mascagnistraat 531 (Tilburg-Noord),
tel. 013-560000
stuu
Ale
IS
I
Uw
dealer voor
mazoa
|LAGE WITSIEBAAN 78 TEL. 634355
V-AG
jgaan
ur
Tiim
ïchtzo
idaard
en
ing.
ar zelf
Iburg
Idijk4
jrg
in goed i
ilaatsen.
,o<*eMen
tje om
inder-
kt
it con-
fmale
ng
zings-
sleu-
caart-
CARRÉ
autohuis tilbury
officieel Daihatsu-dealer
voor Tilburg en omstreken
lOl
Toyota-dealer
Ringbaan Noord 95, Tilburg
Tel. 013-351035
t een
levert
de 2
tauto de
Toyota-dealer
autobedrijven
Moergestel - Raadhuisstraat 7
Telefoon 04243-2110
s f20.195/
osten.
J NISSAN
G4R4CE
ALS U RUIM TEVREDEN WILT RIJDEN
i op zich
iu lever-
rinaties
iveau’s.
a ver-
uitvoe-
onder redactie van Tony Vos
Mazda introduceerde op de Autosalon van Genève zijn volledig nieuwe station
car op basis van de 626 die naar de naam «Wagon» luistert De auto biedt ruimte
voor maar liefst zeven personen door toepassing van een extra bankje in de baga
geruimte. De nieuwe 626 Wagon is er in verschillende uitvoeringen en met ver
schillende motoren. De Tilburgse Koerier reed met de GLX met 2 liter 12-klep-
penmotor.
De enige officiële dealer van Tilburg e.o.
voor Mercedes-Benz personenwagens
AUTOBEDRIJVEN *"L>a***
C. VAN BAAST B.V. 5
OISTERWIJK
Burg. Vogelslaan 1 - Tel. 04242-88201
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg 013/683911
iten
i service,
vanging. i
j merken
direktuit
sverbaar. J
kruiten.
ning
I
or veilig- B
pannen
torijden
DE HOOGT 13, LOON OP ZAND
TEL. 04166-1553
Wij nodigen u uit voor een proefrit:
Petrus Loosjesstraat 11Tilburg
Telefoon 013-430022 aphmaoAJiuyiriu’inJrnJ
wvik doet, maai
betreft toch rede-
’-’ijft. De vijfver-
.11 prettig, maar
;ct, waardoor je redelijk
logal eens in de verkeerde f 32.49?
zit. De vering is comfor- t™
een forse aanschafprijs van
5.295,- voor de Supra Turbo met 5-
en ƒ99.895,- voor dezelfde auto
met een viertraps automaat.
De prestaties zijn netjes zoals een
top van 175 km/u. en pen acceleratie
van 0 tot 100 in 11,5 seconden.
Het brandstofverbruik varieert
Helaas was het niet mogelijk bij de
introductie van de nieuwe Volkswagen
Passat ook meteen de Variant op de ru
markt te brengen. Deze handige vijf- voor de
een goedmoedige machine die niet ge- sterk. Worden er veel stadstrajecten
heel geruisloos zijn werk doet, maar gereden dan komt het op 1 op 9,5. Bij
wat geluidsproduktie betreft toch rede- veel snelwegkilometers komt het veel
lijk binnen de perken blijft. De vijfver- gunstiger uit, gemiddeld 1 op 11,5.
snellingsbak schakelt prettig, maar De prijzen van de Wagon-serie zijn
eigenlijk net iets te exact, waardoor je redelijk te noemen. De 1.8 LX kost
in het begin nogal eens in de verkeerde 32.495,- en dat is concurrerend. De
overbrenging zit. De vering is comfor- testauto, de 2.0-12V GLX met vijfbak,
1 - i’
zo heel lang geleden
nauwelijks voor dat
en fabrieken uitge-
itroducties hielden voor de
hun nieuwe modellen. Te-
J j is dat gemeen goed ge-
om in de grote brei van
te vallen doen im-
t aan om zoveel mo-
en houden je op de hoogte. P.S.
Houdt 29 augustus vast vrij in je
'creeg agenda.» Het begon inmiddels dui-
Bir- delijk te worden dat een auto-im-
porteur op deze manier zijn nieuw
model aan het aankondigen was.
Het was ook duidelijk dat we op
korte termijn een kaart konden
verwachten met die nieuwe auto er
op, maar om welk merk het zou
gaan, dat was nog onbekend. Het
vierde deel uit deze vermakelijke
vervolgserie bracht toch voor mij de
definitieve ontknoping. «We ko
men in de buurt, maar toch nog
niet wat we zoeken. Niet dus. P.S.
Denk aan onze afspraak op 29
augustus», stond op de rugzijde van
een prachtige foto van de Fuji-berg
in Japan. Voor die 29 augustus zal
de serie worden afgerond met een
vijfde kaart, waarop de volledig
nieuwe Hyundai te zien zal zijn,
ne horen», Het wordt een totaal nieuwe auto
kaart uit die als extra model aan het pro-
over gramma wordt toegevoegd. Toch
tuto’s een leuk idee, mijn verzameling
kaarten van deze zomer groeit er
lekker door...
In september zal het programma De auto is er in Italië in vier versies
van Alfa Romeo in ons land worden maar wij Nederlanders zullen het al-
uitgebreid met twee nieuwe modellen. 'een met de 1.3 S moeten doen. De
1351 cc boxermotor levert een vermo-
Officieel zullen de verkopen van de gen van 86 en zodoende zeer goede
grote 164 op 29 september starten. Op prestaties als een top van 172 km/u. en
6 en 7 september gaat uw autoredac- een acceleratie van 0 tot 100 binnen de
teur naar Milaan om nader met deze 11 seconden.
nieuweling kennis te maken. Al vanaf De Alfa 33 Sport Wagon is een ech-
het begin van september is er de Aha te vrijetijdswagen voor sportieve jonge
33 Sport Wagon, de stationcar versie mensen. Het nuttig laadvermogen be-
van de 33 die we al eerder gezien heb- draagt 355 kg en de auto kan een aan
ben onder de naam Giardmetta. Alfa hanger met een maximum gewicht van
hoopt alleen met de nieuwe naam een 1.000 kg trekken. Een leuke aanwinst
groter pubbek te bereiken. in het Nederlandse auto-aanbod.
Op 22 jub viel een persbericht met op afgesteld. Er worden uitvoeringen
foto’s in de bus waarin Daihatsu met verkrijgbaar met een softtop en een
rd? w Rocky-serie. rfj draagt meer het ka- ze auto al foto’s hebben getoond, is er
P r rakter van een personenauto; het on- van de Nederlandse importeur offi-
derslel en inlerieur zijn hier duidelijk «iee! nog geo. ma.eri.al.
volgen later. De prijzen van de Passat
Variant starten bij 36.800,- voor de
1.6 CL en lopen door tot 54.800,-
vuvi ue 1.8 Digifant GT.
De 626 Wagon komt uiteraard tot de
achterportieren volledig overeen met
zijn vier- en vijfdeurs familieleden.
Daarachter is hij helemaal nieuw. De
auto komt erg groot over met zijn forse
zijruiten en de iets verhoogde daklijn.
De achterkant is wellicht het meest
kenmerkende met de grote in het dak
doorlopende achterruit. De GLX
waarmee we reden is de bijna meest
complete 626 Wagon uit het leverings
programma van dertien verschillende
versies. Alleen een automatische ver
snellingsbak is nog als extra te verkrij
gen.
AFGEWERKT
Aan de buitenkant zien we een per- beklede 1
fect afgewerkte koets en zaken als twee terbank
buitenspiegels, dubbele koplampen,
fraaie wielplaten, bumpers in de kleur
van de carrosserie, beschermstrips op
de flanken, een achterruitwisser en
zonwerend glas. Van binnen is de
Mazda er niet minder op. De stoelen
zijn met velours bekleed evenals de perat
deurpanelen. De auto heeft vier hoofd- vorm
steunen. Helaas beperken de achterste nog
exemplaren enigszins het zicht. De be- het1
stuurdersstoel is in hoogte verstelbaar
(traploos) en heeft verstelbr* J—
steunen. E
men wat smal u»
lange trajecten bijzont
Op de achterbank zitl
haast even vorstelijk
over voldoende hoofd
Helemaal achterin op het extra bankje
is het wat minder gesteld. De hoofd
ruimte is krap en ai«> «v
de kuip waar normaal 1
in ligt. Kinderen zullen
blijf op deze handige voorzie
spectaculair vinden, vanwege
teruitrijden. Het kleine bankje is overi
gens voorzien van twee rolgordels. Als
het niet gebruikt wordt, kan het in een
handomdraai worden weggeklapt. Er
ontstaat dan een keurig afgewerkte en
beklede kofferruimte. De normale ach
terbank kan in twee ongelijke delen
worden neergeklapt, waardoor een
ruimte van 1315 liter ontstaat.
Het dashboard is gelijk aan dat van
de andere 626-modellen met rechts een
snelheidsmeter, links de toerenteller en
aan weerszijden de brandstof- en tem-
’'“’•atuurmeter. Het geheel is rond van
/orm, oogt modem, maar heeft helaas tisch
g een enkel knopje wat zich achter 00k
igszins het zicht. De be- het verstelbare stuurwiel verbergt. De
is in hoogte verstelbaar vier portieren worden centraal ver-
en heeft verstelbare lenden- grendeld. Helaas hoort de vijfde deur
De rugleuning en zitting ko- daar niet bij. Deze moet met -
smal over, maar zitten ook op of op de console met een knopje geslo-
bijzonder comfortabel. ten worden. Jammer is ook dat de rui-
jv zitten volwassenen tenwisser op de achterruit maar één
lijk en beschikken snelheid kent, een interval zou erg wel-
vJd- en beenruimte. kom zijn. Verder is de uitrusting zeer
jp het extra bankje compleet met vier elektrisch bediende
r gesteld. De hoofd- portierruiten, achterruitverwarming
als beenruimte dient met tijdschakelaar, van binnenuit U
het reservewiel openen benzineklepje, waarschuwing'-
i echter het ver- signaal voor vergeten verlichting, s
zeer tel en slecht gesloten deuren en kê
?e het ach- leeslampjes.
stuurbekrachtiging en het extra bankje
kost 39.995,-. Een nette prijs waar
echter toch wel meer rijkelijk uitgerus
te stationcars voor te krijgen zijn. Als
Onze testauto was uitgerust met we naar de prijs kijken van dezelfde
'■’uurbekrachtiging, wat een extra is. auto echter zonder dat extra bankje,
™s ik me de testrit met de 626 coupe dan kost deze voorziening 1.100,- en
voor de geest haal, had ik toen ook al de vraag is of het dat wel waard is.
commentaar op deze voorziening. De Jammer genoeg is die bank alleen
bijna 1200 kg wegende Wagon kan een maar op de 2 liter GLX met stuurbe-
beetje assistentie best gebruiken, met krachtiging te krijgen. Gaan de men
de nadruk op een beetje. Bij hogere sen bij Mazda er vanuit dat mensen
snelheden echter blijft de bekrachti- met een dunnere portemonnaie ook
ging te nadrükkelijk aanwezig, waar- automatisch minder kinderen hebben
door het stuur wat vaag wordt rond de De nieuwe Mazda 626 Wagon is een
middenstand. Mensen die uit een bijzonder ruim vervoermiddel. De
Amerikaanse auto komen zullen dit als stuurbekrachtiging behoeft wat kritiek,
normaal beschouwen. maar over het geheel is de auto zeer
comfortabel en biedt ontegenzeglijk
veel gebruiksmogelijkheden. Als de
626 wat in de hand wordt gehouden
valt het verbruik erg mee. De prijzen
zijn normaal.
Nog niet
kwam het
auto-importeurs er
breide introducties
pers van hi
genwoordig
worden en o
presentaties op i
porteurs er alles L
gelijk de aandacht te trekken.
Zo startte enige weken terug het
anzichtkaarten-mysterie. Ik krc~~
een óp 7 juli geposte kaart uit I
mingham in Engeland. De tekst
luidde: «Ben op zoek naar iets
nieuws. Heb gehoord dat het sensa
tioneel moet zijn. Dacht het in En
geland te vinden. Maar hier niets
nieuws onder de zon. Tot de vol
gende keer.» De kaart werd met
een onduidelijke krabbel onderte
kend waaruit ik vaag de naam Dik
kon halen. Alhoewel ik het een
vreemde tekst vond, dacht ik dat de
kaart van een collega-autojouma-
list was die een groot liefhebber is
van Engelse auto’s. Een ruime
week later werd het er alleen maar
onduidelijker op. «We zijn druk
aan het zoeken. Wel goed mate
riaal gezien, maar allemaal wat so
ber en kaaltjes. Wordt het dus niet.
Laat snel weer wat van me J
luidde de tekst op een k^,.
Hannover. Mijn hele theorie
de collega en zijn Engelse ai..,
viel in duigen. De derde episode
kwam uit Turijn in Italië. «Leuk
spul, maar duur. We blijven zoeken
Deze maand breekt het modellen-
jaar 1989 aan. Mercedes heeft voor het
komende jaar zijn 190 in een ver
nieuwd jasje gestoken. Geen spectacu
laire aanpassingen, maar toch een leu
ke nieuwe verschijning. Aan de buiten
kant zien we nieuwe spoilers onder aan
de voor- en achterbumper. De smalle
stootlijsten op de flanken hebben
plaats gemaakt voor brede, in de kleur
van de carrosserie gespoten flankbe-
schermers. In het interieur werden
voornamelijk de voorstoelen aange
pakt die nu beter gevormd zijn, een
nieuw stofje hebben gekregen en meer
beenruimte geven aan de achterpassa-
giers. De officiële introductie vindt
aan het einde van deze maand plaats.
Dan zullen ook pas de nieuwe prijzen
bekend gemaakt worden. Nog dit jaar
zal het Mercedes-programma verder
worden uitgebreid met de 200 E, 200
TE, 250 D Turbo en de 560 SE.
De
erkrijgba;
lakkeujk
;r alleen Naar verwachting 2
berich- nuari in Nederlanc
waarschijn-
ïroza heten. Hét is een kleine
terreinauto met een 1.6 liter
sn benzinemotor. De Feroza
lelijk gezien worden onder de
rie. Hij draagt meer het ka-
Een vermogen van 235 pk, een top
van 245 km/u. en een acceleratie van
uit stilstand tot 100 km/u. in slechts
6,3 seconden; dat zullen niet veel
auto’s na kunnen doen. Deze cijfers
horen bij de nieuwe Toyota Supra 3.0 i
Twin Cam 24 Turbo. Een hele mond
vol. Het staat voor een uiterst potente
sportcoupe met een 3 liter 6 cylinder
motor met twee bovenliggende nokke-
nassen, een turbocompressor met in
tercooler en 24 kleppen. Bij Toyota
mogen we er langzamerhand vanuit
gaan dat zijn auto’s standaard over een
katalysator beschikken. Uiteraard is
deze topsporter van Toyota rijkelijk in
de extra’s gestopt met elektrische be
diende lende- en zijsteunen, versnel-
baar stuurwiel, elektrisch bediende zij
ruiten en buitenspiegels, cruisecotuwl
en centrale vergrendeling. Als ex*“
vermeld
lederen
roof
Zoali
uwumg, leS
ti sport- f95.
lanelen. bak
GERUISLOOS
Alhoewel de ruimte in de 626 gigan-
jsch is, zijn er rondom de bestuurder
wat zich achter 00k nog een aantal opbergmogelijkhe-
/iel verbergt. De den zoals de portierbakken, het dash-
centraaf ver- boardkastje en het handige dubbele
de vijfde deur bakje tussen de voorstoelen. Overigens
t met de sleutel valt bij alle onderdelen van deze Maz-
1 knopje geslo- ja de uitstekende en verzorgde afwer
king op.
Het basismodel is de 1.8 LX met 1
90 pk motor. De 2 liter diesel lex
f, d'hde eek“-
krachtigste is met 107 pk. De benzine- schetst worden.
motoren hebben standaard een kataly- NADRUKKELIJK
SaT>s.de hele£peri^e had de
motor weimg problemen met startem de
Alleen bij koudeo“Otor held ie som h
wat m. Over het geheel genomen is het op deze voorziening De
:00 kg wegende Wagon kan een
sisten tie best gebruiken, met
uk op een beetje. Bij hogere
echter blijft de bekrachti-
nadrükkelijk aanwe
t stuur wat vaag word
1. Mensen die
ner is ook uw
achterruit maar
1 interval zou erg
is de uitrusting
"1 ’W