Aiioparc bV b'i rj OPRAAT Plaats genoeg 1SSHË Mazda 626 GLX Wagon PPERMANS Alfa 33 Sport Wagon Nieuwe 4x4 van Daihatsu Mercedes 190 na de facelift Definitief Passat Variant Bertens NISSAN MICRA !c4 centrale vergrendeling. Als extra’s •meldt de prijslijst airconditioning, bekleding, ABS en een sport- .f met verwijderbare dakpanelen. ials verwacht staat tegenover dit al- Topsporter Mysterie rAuóii 0 AUTONOVA Automobielbedrijf Adriaan van de Ven Tilburg B.V. Ringbaan Noord 65, Tilburg, Telefoon 013-321411. WOUTERS AUTOBEDRIJVEN o 1B.850,- DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 4 augustus 1988 - pagina 15 8-pagina 14 JKI Tony VOS Enige officiële Mazda-dealer voor Tilburg e.o. zoorst irdele Mascagnistraat 531 (Tilburg-Noord), tel. 013-560000 stuu Ale IS I Uw dealer voor mazoa |LAGE WITSIEBAAN 78 TEL. 634355 V-AG jgaan ur Tiim ïchtzo idaard en ing. ar zelf Iburg Idijk4 jrg in goed i ilaatsen. ,o<*eMen tje om inder- kt it con- fmale ng zings- sleu- caart- CARRÉ autohuis tilbury officieel Daihatsu-dealer voor Tilburg en omstreken lOl Toyota-dealer Ringbaan Noord 95, Tilburg Tel. 013-351035 t een levert de 2 tauto de Toyota-dealer autobedrijven Moergestel - Raadhuisstraat 7 Telefoon 04243-2110 s f20.195/ osten. J NISSAN G4R4CE ALS U RUIM TEVREDEN WILT RIJDEN i op zich iu lever- rinaties iveau’s. a ver- uitvoe- onder redactie van Tony Vos Mazda introduceerde op de Autosalon van Genève zijn volledig nieuwe station car op basis van de 626 die naar de naam «Wagon» luistert De auto biedt ruimte voor maar liefst zeven personen door toepassing van een extra bankje in de baga geruimte. De nieuwe 626 Wagon is er in verschillende uitvoeringen en met ver schillende motoren. De Tilburgse Koerier reed met de GLX met 2 liter 12-klep- penmotor. De enige officiële dealer van Tilburg e.o. voor Mercedes-Benz personenwagens AUTOBEDRIJVEN *"L>a*** C. VAN BAAST B.V. 5 OISTERWIJK Burg. Vogelslaan 1 - Tel. 04242-88201 Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg 013/683911 iten i service, vanging. i j merken direktuit sverbaar. J kruiten. ning I or veilig- B pannen torijden DE HOOGT 13, LOON OP ZAND TEL. 04166-1553 Wij nodigen u uit voor een proefrit: Petrus Loosjesstraat 11Tilburg Telefoon 013-430022 aphmaoAJiuyiriu’inJrnJ wvik doet, maai betreft toch rede- ’-’ijft. De vijfver- .11 prettig, maar ;ct, waardoor je redelijk logal eens in de verkeerde f 32.49? zit. De vering is comfor- t™ een forse aanschafprijs van 5.295,- voor de Supra Turbo met 5- en ƒ99.895,- voor dezelfde auto met een viertraps automaat. De prestaties zijn netjes zoals een top van 175 km/u. en pen acceleratie van 0 tot 100 in 11,5 seconden. Het brandstofverbruik varieert Helaas was het niet mogelijk bij de introductie van de nieuwe Volkswagen Passat ook meteen de Variant op de ru markt te brengen. Deze handige vijf- voor de een goedmoedige machine die niet ge- sterk. Worden er veel stadstrajecten heel geruisloos zijn werk doet, maar gereden dan komt het op 1 op 9,5. Bij wat geluidsproduktie betreft toch rede- veel snelwegkilometers komt het veel lijk binnen de perken blijft. De vijfver- gunstiger uit, gemiddeld 1 op 11,5. snellingsbak schakelt prettig, maar De prijzen van de Wagon-serie zijn eigenlijk net iets te exact, waardoor je redelijk te noemen. De 1.8 LX kost in het begin nogal eens in de verkeerde 32.495,- en dat is concurrerend. De overbrenging zit. De vering is comfor- testauto, de 2.0-12V GLX met vijfbak, 1 - i’ zo heel lang geleden nauwelijks voor dat en fabrieken uitge- itroducties hielden voor de hun nieuwe modellen. Te- J j is dat gemeen goed ge- om in de grote brei van te vallen doen im- t aan om zoveel mo- en houden je op de hoogte. P.S. Houdt 29 augustus vast vrij in je 'creeg agenda.» Het begon inmiddels dui- Bir- delijk te worden dat een auto-im- porteur op deze manier zijn nieuw model aan het aankondigen was. Het was ook duidelijk dat we op korte termijn een kaart konden verwachten met die nieuwe auto er op, maar om welk merk het zou gaan, dat was nog onbekend. Het vierde deel uit deze vermakelijke vervolgserie bracht toch voor mij de definitieve ontknoping. «We ko men in de buurt, maar toch nog niet wat we zoeken. Niet dus. P.S. Denk aan onze afspraak op 29 augustus», stond op de rugzijde van een prachtige foto van de Fuji-berg in Japan. Voor die 29 augustus zal de serie worden afgerond met een vijfde kaart, waarop de volledig nieuwe Hyundai te zien zal zijn, ne horen», Het wordt een totaal nieuwe auto kaart uit die als extra model aan het pro- over gramma wordt toegevoegd. Toch tuto’s een leuk idee, mijn verzameling kaarten van deze zomer groeit er lekker door... In september zal het programma De auto is er in Italië in vier versies van Alfa Romeo in ons land worden maar wij Nederlanders zullen het al- uitgebreid met twee nieuwe modellen. 'een met de 1.3 S moeten doen. De 1351 cc boxermotor levert een vermo- Officieel zullen de verkopen van de gen van 86 en zodoende zeer goede grote 164 op 29 september starten. Op prestaties als een top van 172 km/u. en 6 en 7 september gaat uw autoredac- een acceleratie van 0 tot 100 binnen de teur naar Milaan om nader met deze 11 seconden. nieuweling kennis te maken. Al vanaf De Alfa 33 Sport Wagon is een ech- het begin van september is er de Aha te vrijetijdswagen voor sportieve jonge 33 Sport Wagon, de stationcar versie mensen. Het nuttig laadvermogen be- van de 33 die we al eerder gezien heb- draagt 355 kg en de auto kan een aan ben onder de naam Giardmetta. Alfa hanger met een maximum gewicht van hoopt alleen met de nieuwe naam een 1.000 kg trekken. Een leuke aanwinst groter pubbek te bereiken. in het Nederlandse auto-aanbod. Op 22 jub viel een persbericht met op afgesteld. Er worden uitvoeringen foto’s in de bus waarin Daihatsu met verkrijgbaar met een softtop en een rd? w Rocky-serie. rfj draagt meer het ka- ze auto al foto’s hebben getoond, is er P r rakter van een personenauto; het on- van de Nederlandse importeur offi- derslel en inlerieur zijn hier duidelijk «iee! nog geo. ma.eri.al. volgen later. De prijzen van de Passat Variant starten bij 36.800,- voor de 1.6 CL en lopen door tot 54.800,- vuvi ue 1.8 Digifant GT. De 626 Wagon komt uiteraard tot de achterportieren volledig overeen met zijn vier- en vijfdeurs familieleden. Daarachter is hij helemaal nieuw. De auto komt erg groot over met zijn forse zijruiten en de iets verhoogde daklijn. De achterkant is wellicht het meest kenmerkende met de grote in het dak doorlopende achterruit. De GLX waarmee we reden is de bijna meest complete 626 Wagon uit het leverings programma van dertien verschillende versies. Alleen een automatische ver snellingsbak is nog als extra te verkrij gen. AFGEWERKT Aan de buitenkant zien we een per- beklede 1 fect afgewerkte koets en zaken als twee terbank buitenspiegels, dubbele koplampen, fraaie wielplaten, bumpers in de kleur van de carrosserie, beschermstrips op de flanken, een achterruitwisser en zonwerend glas. Van binnen is de Mazda er niet minder op. De stoelen zijn met velours bekleed evenals de perat deurpanelen. De auto heeft vier hoofd- vorm steunen. Helaas beperken de achterste nog exemplaren enigszins het zicht. De be- het1 stuurdersstoel is in hoogte verstelbaar (traploos) en heeft verstelbr* J— steunen. E men wat smal u» lange trajecten bijzont Op de achterbank zitl haast even vorstelijk over voldoende hoofd Helemaal achterin op het extra bankje is het wat minder gesteld. De hoofd ruimte is krap en ai«> «v de kuip waar normaal 1 in ligt. Kinderen zullen blijf op deze handige voorzie spectaculair vinden, vanwege teruitrijden. Het kleine bankje is overi gens voorzien van twee rolgordels. Als het niet gebruikt wordt, kan het in een handomdraai worden weggeklapt. Er ontstaat dan een keurig afgewerkte en beklede kofferruimte. De normale ach terbank kan in twee ongelijke delen worden neergeklapt, waardoor een ruimte van 1315 liter ontstaat. Het dashboard is gelijk aan dat van de andere 626-modellen met rechts een snelheidsmeter, links de toerenteller en aan weerszijden de brandstof- en tem- ’'“’•atuurmeter. Het geheel is rond van /orm, oogt modem, maar heeft helaas tisch g een enkel knopje wat zich achter 00k igszins het zicht. De be- het verstelbare stuurwiel verbergt. De is in hoogte verstelbaar vier portieren worden centraal ver- en heeft verstelbare lenden- grendeld. Helaas hoort de vijfde deur De rugleuning en zitting ko- daar niet bij. Deze moet met - smal over, maar zitten ook op of op de console met een knopje geslo- bijzonder comfortabel. ten worden. Jammer is ook dat de rui- jv zitten volwassenen tenwisser op de achterruit maar één lijk en beschikken snelheid kent, een interval zou erg wel- vJd- en beenruimte. kom zijn. Verder is de uitrusting zeer jp het extra bankje compleet met vier elektrisch bediende r gesteld. De hoofd- portierruiten, achterruitverwarming als beenruimte dient met tijdschakelaar, van binnenuit U het reservewiel openen benzineklepje, waarschuwing'- i echter het ver- signaal voor vergeten verlichting, s zeer tel en slecht gesloten deuren en kê ?e het ach- leeslampjes. stuurbekrachtiging en het extra bankje kost 39.995,-. Een nette prijs waar echter toch wel meer rijkelijk uitgerus te stationcars voor te krijgen zijn. Als Onze testauto was uitgerust met we naar de prijs kijken van dezelfde '■’uurbekrachtiging, wat een extra is. auto echter zonder dat extra bankje, ™s ik me de testrit met de 626 coupe dan kost deze voorziening 1.100,- en voor de geest haal, had ik toen ook al de vraag is of het dat wel waard is. commentaar op deze voorziening. De Jammer genoeg is die bank alleen bijna 1200 kg wegende Wagon kan een maar op de 2 liter GLX met stuurbe- beetje assistentie best gebruiken, met krachtiging te krijgen. Gaan de men de nadruk op een beetje. Bij hogere sen bij Mazda er vanuit dat mensen snelheden echter blijft de bekrachti- met een dunnere portemonnaie ook ging te nadrükkelijk aanwezig, waar- automatisch minder kinderen hebben door het stuur wat vaag wordt rond de De nieuwe Mazda 626 Wagon is een middenstand. Mensen die uit een bijzonder ruim vervoermiddel. De Amerikaanse auto komen zullen dit als stuurbekrachtiging behoeft wat kritiek, normaal beschouwen. maar over het geheel is de auto zeer comfortabel en biedt ontegenzeglijk veel gebruiksmogelijkheden. Als de 626 wat in de hand wordt gehouden valt het verbruik erg mee. De prijzen zijn normaal. Nog niet kwam het auto-importeurs er breide introducties pers van hi genwoordig worden en o presentaties op i porteurs er alles L gelijk de aandacht te trekken. Zo startte enige weken terug het anzichtkaarten-mysterie. Ik krc~~ een óp 7 juli geposte kaart uit I mingham in Engeland. De tekst luidde: «Ben op zoek naar iets nieuws. Heb gehoord dat het sensa tioneel moet zijn. Dacht het in En geland te vinden. Maar hier niets nieuws onder de zon. Tot de vol gende keer.» De kaart werd met een onduidelijke krabbel onderte kend waaruit ik vaag de naam Dik kon halen. Alhoewel ik het een vreemde tekst vond, dacht ik dat de kaart van een collega-autojouma- list was die een groot liefhebber is van Engelse auto’s. Een ruime week later werd het er alleen maar onduidelijker op. «We zijn druk aan het zoeken. Wel goed mate riaal gezien, maar allemaal wat so ber en kaaltjes. Wordt het dus niet. Laat snel weer wat van me J luidde de tekst op een k^,. Hannover. Mijn hele theorie de collega en zijn Engelse ai.., viel in duigen. De derde episode kwam uit Turijn in Italië. «Leuk spul, maar duur. We blijven zoeken Deze maand breekt het modellen- jaar 1989 aan. Mercedes heeft voor het komende jaar zijn 190 in een ver nieuwd jasje gestoken. Geen spectacu laire aanpassingen, maar toch een leu ke nieuwe verschijning. Aan de buiten kant zien we nieuwe spoilers onder aan de voor- en achterbumper. De smalle stootlijsten op de flanken hebben plaats gemaakt voor brede, in de kleur van de carrosserie gespoten flankbe- schermers. In het interieur werden voornamelijk de voorstoelen aange pakt die nu beter gevormd zijn, een nieuw stofje hebben gekregen en meer beenruimte geven aan de achterpassa- giers. De officiële introductie vindt aan het einde van deze maand plaats. Dan zullen ook pas de nieuwe prijzen bekend gemaakt worden. Nog dit jaar zal het Mercedes-programma verder worden uitgebreid met de 200 E, 200 TE, 250 D Turbo en de 560 SE. De erkrijgba; lakkeujk ;r alleen Naar verwachting 2 berich- nuari in Nederlanc waarschijn- ïroza heten. Hét is een kleine terreinauto met een 1.6 liter sn benzinemotor. De Feroza lelijk gezien worden onder de rie. Hij draagt meer het ka- Een vermogen van 235 pk, een top van 245 km/u. en een acceleratie van uit stilstand tot 100 km/u. in slechts 6,3 seconden; dat zullen niet veel auto’s na kunnen doen. Deze cijfers horen bij de nieuwe Toyota Supra 3.0 i Twin Cam 24 Turbo. Een hele mond vol. Het staat voor een uiterst potente sportcoupe met een 3 liter 6 cylinder motor met twee bovenliggende nokke- nassen, een turbocompressor met in tercooler en 24 kleppen. Bij Toyota mogen we er langzamerhand vanuit gaan dat zijn auto’s standaard over een katalysator beschikken. Uiteraard is deze topsporter van Toyota rijkelijk in de extra’s gestopt met elektrische be diende lende- en zijsteunen, versnel- baar stuurwiel, elektrisch bediende zij ruiten en buitenspiegels, cruisecotuwl en centrale vergrendeling. Als ex*“ vermeld lederen roof Zoali uwumg, leS ti sport- f95. lanelen. bak GERUISLOOS Alhoewel de ruimte in de 626 gigan- jsch is, zijn er rondom de bestuurder wat zich achter 00k nog een aantal opbergmogelijkhe- /iel verbergt. De den zoals de portierbakken, het dash- centraaf ver- boardkastje en het handige dubbele de vijfde deur bakje tussen de voorstoelen. Overigens t met de sleutel valt bij alle onderdelen van deze Maz- 1 knopje geslo- ja de uitstekende en verzorgde afwer king op. Het basismodel is de 1.8 LX met 1 90 pk motor. De 2 liter diesel lex f, d'hde eek“- krachtigste is met 107 pk. De benzine- schetst worden. motoren hebben standaard een kataly- NADRUKKELIJK SaT>s.de hele£peri^e had de motor weimg problemen met startem de Alleen bij koudeo“Otor held ie som h wat m. Over het geheel genomen is het op deze voorziening De :00 kg wegende Wagon kan een sisten tie best gebruiken, met uk op een beetje. Bij hogere echter blijft de bekrachti- nadrükkelijk aanwe t stuur wat vaag word 1. Mensen die ner is ook uw achterruit maar 1 interval zou erg is de uitrusting "1 ’W

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 15