OPRAAT
De jonge adel
Italians do it better
^LANCIA
a
AUTO KOSTER BV
Vakantie
Chrysler LeBaron Convertible
Rijden met de Lancia Thema 8.32
Verjaardag Ford Escort
Een Ford van OBAM, da’s vertrouwd!
t
Spoorlaan 175, Tilburg.
Telefoon 013-350045.
(donderdag koopavond)
Voetbal
Opel
DVAG
Croma met directe injectie
Peugeot verbreekt record
1988-pagina 20
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 14 juli 1988 - pagina 21
onder redactie van Tony Vos
ord)
(dit De b
eBa- ten zit
n).
fend,
als et
ii j
er
Wel 3.850,-
gekeurd
den
KffiÏT
LANCIA!
iklui
rheid
at
;m op de klok,
OBAM
TILBURG B.V.
roevend
te dan-
p ver-
coupé
■i
LID
Officieel Lancia-deak
De Hoogt 12,
Telefo
bet
is dan e
voor de p
au en het i u
iboardkast
t is de
X) exem-
rolla met
er wor
o:haald zoals
km/u. Overi-
snelhe-
De ac-
stuks. Tweede op de ranglijst
Volkswagen Golf met 898.000
plaren en derde de Toyota Corot
776.000 eenheden.
De Escort wordt op het ogenblik ge-
luceerd in acht landen de VS, Ca-
Engeland, Duitsland, Spanje,
Venezuela en Argentinië,
-.o tor Company vierde op 16 ju-
”n 85-jarig bestaan. De totaal-
bedroeg
bedrijfsw
even gewei- 1S g^d te ov
i de neus en ter knjgt de
1 te
de
naar voren staan. Tc
latje een lage zithouding hebt,
wind netjes over en om je
i, waardoor je zeer beschut zit. Na-
is de auto voor het open rijden
jvxJ. Eigenlijk moet je helemaal
~:t het ding rijden als het niet
Iroog is, maar helaas kunnen dat zich
naar weinigen permitteren.
ibleem heb-
produktie te
verkopen.'Er zijn genoeg'mensen die
graag een stukje Italiaanse stijl en ex
clusiviteit kopen. De prijs die ze
voor moeten betalen is dan minder van
belang.
Doordat
gaat de
heen,
tuurlijk is
bedoeld,
niet met
droog is,
nu
HOES
Als de kap voor langere tijd open
gaat, kan er een hoes overheen gescho
ven worden. Het aanbrengen van deze
voorziening kost echter wel een paar
minuten.
RUSTIG
e motorruimte heeft de turbo-
iron voldoende plaats. Het le-
redelijk is met een top van
km/u. en een acceleratie van
0 tot 100 in 11,5 seconden. Toch rijdt
je automatisch rustig met deze Chrys
ler, het is een wat gezapige automobk.
5 niet uitnodigt tot hard rijden en
uat is natuurlijk een goede zaak. De
automatische versnellingsbak
stekend zijn werk. Alleen bij
van de kick-down is het ove-
zeer duidelijk te merken.
De LeBaron heeft hetzelfde onder
stel als de vijfdeurs GTS, wat borg
KRITIEK
n/u. bedraagt Het kleine lederen stuurwiel
inden. Sneller ker in de hand. Uitera-r
8.32 over stuurbekract
dan wel van het
direct bove
merk je niet
Ier voor Tilburg e.o.
;t 12, Loon op Zand
foon 04166-1991
Na het overweldigende succes van
ons nationaal elftal brengt Opel een
speciale uitvoering van zijn Kadett op
de markt, de Kadett Club Oranje. Het
is een Kadett Club met Euronorm 1.8
S motor, vijfversnellingsbak en getint
glas, die voorzien wordt van speciale
Club Oranje striping. De oplage is
slechts beperkt tot 400 exemplaren.
om mee te doen. Deze vierwielaange-
dreven rallywagen werd voor deze ge
legenheid voor het eerst voorzien van
een mechanische vierwielbesturing. De
totale auto weegt inclusief deze voor
ziening slechts 880 kg. Aan de start
verschenen Ari Vatanen en Juha
Kankkunen.
De weersomstandigheden waren
zondag erbarmelijk. Na een flinke ha
gelbui werd er gereden op smeltend ijs
en modder. Al tijdens de trainingen
hadden beide Finnen de recordtijd van
vorig jaar verbroken.
^„.^ding genoeg is, een
- --J;robe mee en duwen
nog allerhande huisraad bij.
dat kan heel handig zijn, je
of ze het daar zullen
het allerergste geval
nog eens een ca-
Die auto weet ge-
hem overkomt.
Alhoewel Lancia zich strikt aan de
type-aanduiding 8.32 houdt, is deze
auto het leven ingegaan als de Lancia voorstoelen; de el
Ferrari. Om dit toverwoord op of in de achterstoelen, het
auto tegen te komen moet eerst de mo
torkap worden ontgrendeld. En ja
hoor, daar staat het op het inlaat-
spruitstuk, «Lancia by Ferrari». Hier
onder gaat de machtige 3 liter V8
schuil. Iedere cylinder beschikt over 4
kleppen, zodat we met een 32-klepper
te maken hebben (vandaar de type
aanduiding). De Thema 8.32-rijder zal
genoegen' moeten nemen met een ver
mogen van 215 pk.
Fiat zal in januari in ons land zijn mengsel
leveringsprogramma uitbreiden met de ruimte, e
Croma Turbo D i.d., wat staat voor
inierione diretta, oftewel directe injec
tie. Het gaat om een nieuwe versie van
de 1929 cc dieselmotor die we
bo al kennen uit de Regata en i
De krachtbron heeft een zei
rendement, levert l’
ties bij een gunstig
en biedt een directe 1
Bij een indirect
komt de brandstof
wervelkamer waar Lo
ontstoken. De verdere verbranding ge
schiedt vervolgens in de eigenlijke ver
brandingsruimte. Bij de direct inge
spoten diesel komt het brandstof
keuzes maken in het leven valt niet altijd mee. Toen ik dan ook enkele weken terug met Chrysler
Import Nederland belde om een auto af te spreken was het moeilijk om een keuze te maken uit de totaal
vijf verschillende modellen die het merk voortaan in Nederland op de markt brengt. Met echter de zomer
in zicht en hopelijk ook het goede weer, koos ik voor het topmodel, de LeBaron Convertible.
Het vermogen ligt op 92 pk waar
mee een top van 180 km/u. wordt be
reikt. Een intercooler is standaard. Het
uitrustingsniveau komt overeen met
dat van de bestaande 2.5 liter Turbo
D. In Italië komt de Turbo D i.d. als
extra model. Bij ons zal deze nieuwe
ling echter bij zijn introductie de ge
wone 2.5 liter diesel zonder turbo ver
vangen. Over de prijs is nog niets be
kend, maar deze zal globaal zo’n 3 tot
4 boven die van de 2.5 D liggen.
Op zondag finishede Vatanen in een
tijd van 10’47”22 en verbrak daarmee,
ondanks de slechte omstandigheden,
het record van Rorhl. Kankkunen
werd met 10’52”84 tweede.
Door zijn prijs zal de LeBaron Con
vertible niet zo gigantisch hoge ver
koopcijfers halen. Toch is de 69.995,-
die hij kost niet teveel. Er zijn nauwe
lijks auto’s die een concurrent van de-
ysler genoemd kunnen worden.
1MW 320i Cabrio zit rond het
zelfde bedrag maar heeft een aanmer
kelijk soberdere uitrusting. Opvallend
is overigens ook het geringe prijsver
schil met de coupé die 63.000,- kost.
ge- We zullen het even moeten afwach-
ons ten of Chrysler een definitieve plaats
op de Nederlandse markt zal verwer
ven. Ze hebben in ieder geval een ge
varieerd programma met een leuk stel
auto’s. De LeBaron Convertible rijdt
uitstekend, ziet er fantastisch uit en is
zeer compleet van uitrusting. Helaas
zijn er op de afwerking nog wat
-tj:s van kritiek, maar als ze daar
wat aan werken, voorspel ik deze
volgende generatie Chryslers in
>a een goede toekomst.
«w.u i-scort zijn stul
lag. Begin 1968 liep Vol
luisterend naar de
de band. Sindsdien
al generaties elkaar af-
“-wisseld. Naast de twee-, drie-, vier- produceer
vu vijfdeurs modellen zijn er door de nada, F“
;iren heen ook enkele bestelversies en Brazilië,
sport- en rally-auto’s gemaakt. Ford Motr
De afgelopen 20 jaar zijn niet zon- ni jl. zijn 85-jarig best
der succes verlopen. Sinds 1980 mag produktie voor 1987 bedroeg 6.057
Ford zijn Escort de meest geprodu- miljoen auto’s en bedrijfswagens,
ceerde auto ter wereld noemen met een waarmee Ford het tweede merk op de
totaalproduktie in 1987 van 949.000 wereldranglijst is.
De beroemde meesterontwerper Pininfarina zat achter de tekentafel; de nauwe
lijks te evenaren sportwagenfabrikant Ferrari levert de krachtbron de in meubel-
kringen bekende firma Poltrona Frau zorgt voor het interieur en het niet minder
legendarische merk Lancia bouwt ’m. Kortom een Italiaans topprodukt, de Lancia
Thema 832, een auto waar je in gereden moet hebben om erover te kunnen mee
praten en dat deden we dus.
U bent waarschijnlijk volledig
voorbereid op uw reis. Vreemd geld
gehaald, naar de kapper geweest en
fris gedouched gaat u weg. Ver
dient uw auto dan ook niet eens
wat extra aandacht. De meeste ga
ragebedrijven, dus ook het uwe,
bieden u voor een zeer redelijke
~~j: aan Er
wordt dan speciaal gelet op onder
delen die gedurende zo’n lange reis
aan extra slijtage onderhevig kun-
raken. Zo’n keuring kan niet
s voorkomen, maar het is een
Voorlijke hoeveelheid extra ze
eheld. Gewoon doen dus, als u
erwege strandt door een onver
st defect bent u in het buiten
vaak erg duur uit. En dan
mag ik nog niet eens denken aan
nog ernstigere defecten waardoor
ongelukken kunnen ontstaan. Ik
heb graag over twee weken nog
evenveel lezers als nu. Dus ga toch
maar even naar de garage...
Tony VOS
KATALYSATOR
Je weet van te voren niet wat je van
het brandstofverbruik mag verwachten
bij zo’n auto. Een redehjk Europese
motor in een Amerikaanse auto. Aller
eerst moet ik opmerken dat de brand
stoftank met 53 liter inhoud aan de
krappe kant is. Het verbruik schom
melde globaal tussen de 1 op 8 en 1 op
9,5. Alle Chryslers hebben standaard
een katalysator en gebruiken zodoende
loodvrije benzine.
Mijn weersvoorspelling van vori
ge week is gedeeltelijk wel en ge
deeltelijk niet uitgekomen. We
hebben afgelopen zondag van een
strak blauwe lucht mogen genieten.
Maar velen onder ons zullen het
sukkelweer van de laatste tijd be
hoorlijk beu zijn'. De vakantietijd is
aangebroken dus kunnen we de
grens over en heel Europa gaan be
volken. Als de zon er maar schijnt,
dat lijkt haast het enige wat telt.
De collega’s moeten immers zien
dat je weg geweest bent. Kortom,
koffers pakken, zwemkleding mee,
zonnebrandolie en de auto in. Ho,
wacht even, die auto. Hebben we
daar al eens aan gedacht. Als wij prijs een vakantiekeuring
vakantie hebben maakt onze auto wordt dan speciaal gelet oj
behoorlijk overuren. Ten eerste c
rijdt ie in een relatief korte tijd veel Ou,,
meer kilometers dan hij gewend is, nen r
maar dat is vooral voor stadsauto’s alles
vaak zelfs erg goed. Maar we prop- behc
pen er vervolgens drie, vier of vijf kerht
mensen in, nemen, ondaks dat al- halver
leen zwemkleding genoeg is, een wacht j..
volledige garderobe mee en duwen land vaak
er ook nog aller
Zo van, l
weet nooit
hebben. In
hangen we er ook
ravan achter,
woon niet wat
Afgelopen zondag, 10 juli, werd in
Amerika de Pike’s Peak verreden. Dit
is een heuvelklim op zo’n vijftig kilo
meter afstand van Colorado Springs,
na de 500 miles van Indianapolis is de
Pike’s Peak de oudste rally van Ameri
ka. De rit is slechts 20 kilometer lang
maar voert de mededingers wel vanaf
een hoogte van 2.857 meter naar 4.290
meter. Dit alles over ongeasfalteerde
wegen met een dunne laag zand. Vorig
jaar ging de Duitser Walter Rorhl met
zijn Audi het eerste over de streep in
een tijd van 10’47”55. De weersom
standigheden waren uitstekend en zo
doende werd het record van 1986
glansrijk verbroken.
Peugeot werd met rijder Vatanen
tweede in de 205 Turbo 16. Dit jaar
was het aan de 405 Turbo 16 de beurt
staat voor een comfortabel weggedrag, hjks aut<
Demping en vering zijn uitstekend.
Dat kun je de Amenkanen wel toever-
trouwen. Zo trekken bijvoorbeeld de
veiligheidsgordels zich niet strak. Een
Amerikaan wil niet opgesloten zitten.
ys- Pas als ze nodig zijn houden ze de
’iel bruiker goed op hun plaats. Voor
u rijden en Europeanen is het wat wennen,
i: zaak. De
>ak doet uit- Het open rijden is een genot, zeker
bij gebruik als het zonnetje op je kruin wil bran-
yerschakelen den. Doordat de Kap in gesloten toe
stand redehjk suist, komt de auto hele
maal open rustiger over. Overigens j
laat de bekleding aan de binnenkant puntjes
nog wat
en de v__D._
Europa een gc
motorgeluid van de Thema 8.32
Ijk verbluffend. De kenners
misschien als een echt Fer-
rari-deuntje ervaren, maar daar rijdt
zelfs een autojoumalist te weinig voor
in dit soort automobielen. Toch merk
je wel af en toe dat het een meerklep-
penmachine is. Vooral bij hogere toe
rentallen is de trekkracht uitdrukkelij
ker aanwezig. De wegligging is uiter
aard subliem. Dikke sloffen en een pri
ma schokbrekerafstelling zorgen er
voor dat de Thema 8.32 normaal ge
sproken nooit te snel een bocht in
gaat.
Het is
den en
ding
1 direct in de verbrandings-
een uitsparing m de zuigerbo-
dem. Dit heeft een snellere verbran
ding en minder warmteverlies tot ge-
zo hoort het in ieder geval bij sportieve
auto’s.
Als er in het verleden wel eens kri
tiek is geuit op de afwerking van Ita
liaanse auto’s, dan verwijst Lancia dat
soort verhalen met deze auto naar fa-
belland.
Helaas moet ik wel wat kritiek uiten
over de ruimte voor de achterpassa-
giers. De beenruimte is niet al te
royaal, zeker niet als de voorstoelen
ver naar achter en de achterstoelen ver
naar voren staan. Toch valt daar nog
i. Veel ernstiger is
orfdruimte achterin.
Dit werd bij de testauto gedeeltelijk
veroorzaakt door de aanwezigheid van
een schuifdak. Gelukkig scoren de an
der Thema’s op dit punt aanmerkelijk
beter.
TU’x Het moto
---- - rari-deuntje
aan de deren bekleding in combinatie met
it, is deze elektrisch verstelbare en verwarmde
de Lancia voorstoelen; de elektrisch te variëren
d op of in de achterstoelen, het transparant schuif/
eerst de mo- kanteldak en natuurlijk de radio, die
na een nacht bij mij voor de deur ont
vreemd werd. De auto is een juweeltje
in vele opzichten. Het dashboard is ge
heel bekleed met notenhout en heeft
een totaal andere vorm dan bij de nor
male Thema’s. De klokken zijn alle- o
maal rond. Van links haar rechts vin- Het is een zalige auto óm mee te rij
den we er een brandstofmeter, snel- den en zeker niet moeilijk. Een begin-
heidsmeter, toerenteller, koelvloeistof- neling zou er best mee uit de voeten
temperatuurmeter, controlepaneel kunnen.
voor verlichting en portieren, controle- Helaas is de Thema 8.32 maar voor
CDnnrn paneel voor motorfuncties, een olie- weinigen weggelegd. Het brandstofver-
arOlLEK drukmeter en tenslotte een olietempe- bruik ligt gemiddeld zo rond de 1 op 6.
Uiteraard is het vermogen voor de ratuurmeter. Op de console zit de be- Daarbij komt een vanafprijs van
Thema ruim voldoende; er worden diening voor de volautomatische air- 145.980,- (de testauto kostte
verbluffende prestaties gehaald zoals conditioning. 159.240,- exclusief de radio), maar
een top van tegen de 240 km/u. Overi- ook de verzekeringspremie voor een
gens merk je bij dit soort hoge snelhe- kr JTÏFk dergelijke auto is niet mis.
den niet eens dat je hard rijdt. De ac- 11 irj,v Toch zal Lancia geen prol
celeratie van 0 tot 100 km/u. bedraagt Het kleine lederen stuurwiel ligt lek- ben om zijn geplande jaarpr
volgens de folder 6,8 seconden. Sneller ker de hand. Uiteraard beschikt de verkopen. Er zijn genoeg n
dan 7,2 seconden heb ik niet kunnen 8 32 over stuurbekrachtiging, maar
halen, maar als je de auto volledig kent dan wel van het fijnste soort. Vrijwel
moet het zeker te bereiken zijn. direct boven manoevreersnelheden
Aan de buitenkant is de 8.32 heel merk je niet eens de aanwezigheid. En
duidelijk te onderscheiden door de
lichtmetalen velgen, de mistlampen in
de voorbumper, bumpers en skirts in
de kleur van de carrosserie, een licht
gewijzigde grille, andere achterlichten
en de uiterst geraffineerde achterspoi
ler. Deze spoiler zit verborgen in de
kofferklep. Via een hendeltje aan het
stuur richt het vleugeltje zich op. Bij
hele hoge snelheden zal het rijgedrag
er gunstig door beïnvloed worden,
door een iets hogere druk op de ach
terwielen. Maar het ding moet toch
meer als rariteit beschouwd worden. Je
moet je medeweggebruikers eens zien
kijken als je voor het stoplicht ineens
je spoiler opzet.
De verdere standaardlijst cipnoemen
is haast niet te doen, de auto heeft
haast alles wat je je kunt wensen. De
testauto was toch nog met vier extra’s
uitgerust zoals de perfect afgewerkt le
van de carrosserie zich hevig krakend
horen bij wegoneffenheden, wat duide
lijk aangeeft dat de auto verre van tor-
sievrij is.
met tur-
de Tipo.
eeft een zeer hoog
uitstekende presta-
g brandstofverbruik
5 koude start.
t ingespoten diesel
f eerst m een voor-
het mengsel wordt
ator
Reg
Dit jaar viert de Ford Escor
twintigste verjaarde
het eerste model 1
naam Escort van c
hebben een aantal
gewisseld. Naast i
en vijfdeurs mode
jaren heen ook enke
sport- en rally-auto’s
lopen 20 jaar zijn niet zon- r
verlopen. Sinds 1980 mag pród
rt de meest geprodu- milje
nereld noemen met een -
7 van 949.000
Het zal haast niemand ontgaan zijn
dat Chrysler sinds de introductie op 19
mei druk bezig is zijn produkten aan
de man te brengen. Ze hebben een
compleet op de Europese klant afge
stemd modellenprogramma klaar
staan. Het start bij de tweedeurs ES en
loopt via de GTS, GS Turbo 2 naar de
LeBaron, voor Europa het topmodel.
We vinden bij de LeBaron een erg
Europees lijkende motor onder de lan
ge spitse neuseen 2.2 liter turbo met
een vermogen van 148 pk. Wat geluid
betreft blijft het een Amerikaan, ook
bij hge snelheden is de motor fluister
stil. Alleen bij fors optrekken klinkt er
achter uit de knalpot een doffe brom.
DEKADENT
De LeBaron Convertible ziet er zeer
dekadent uit. met de kap omlaag kijkt
haast iedereen je na. De carrosserie is
langgerekt van vorm, terwijl de lengte
de 4,70 meter niet overschreidt. Fraaie
lichtmetalen velgen, afgedekte kop
lampen, een typisch Amerikaanse ver
chroomde grille, bumpers in de kleur
van de carrosserie en een mooie ach-
terpartij met het derde remlicht
werkt overigens niet) maken de LeL_
ron helemaal. Met de sleutel worden
beide portieren centraal ontgrendeld.
De standaarduitrusting van de Le
Baron is onovertroffen compleet. Je
kunt* haast niets opnoemen wat de
auto niet heeft. Ga maar eens zitten in - -j--
de volledig met leer beklede stoelen, vrije kap aangetroffe
De bestuurder kan zijn zetel helemaal en njdend op de si
elektrisch verstellen. Uiteraard is ook w.ater 1
het stuur verstelbaar waardoor ieder- bjr
een een goede maar diepe zithouding Pla™
kan vinden. Door die lage zit is het uit-
zicht niet naar alle kanten e
dig, vooral het puntje van uv
de hele achtersteven zijn niet goed
zien. Als de kap gesloten is, zijn ook
dode hoeken achterin erg fors. Achter-
passagiers hebben xredelijk wat been
ruimte. Uiteraard kui
geopende kap over hoofdruimte
klagen. In het deurpaneel van de be- o o- - - c
stuurder zit de bediening van de twee lometers met de huidige t.
elektrisch te verstellen buitenspiegels. en de huidje rijstijl. Onde>-
De vier zijruiten zijn elektrisch te be- puter zit het «Message C™
dienen. Gelukkig heeft Chrysler een “ct meer 1S dan een reeks
constructie bedacht waardoor een gla- lampjes voor de portieren, het brouu-
zen verwarmde achterruit mogelijk stofmveau en het ruitensproeiermveau.
werd. Een cabrio is altijd wat vochti- Het dashboardkastje is redelijk ruim
ger dan een gewone auto, dus beslaat en verder aJn CT n°g twee onhandige
dit achterste venstertje regelmatig. De portierbakken en een veel beter bruik-
mooie laken kap met zeer nette bin- baar cassettebakje tussen de voorstoe-
nenkap is elektrisch te openen en slui- len’ wat meteen dienst doet als arm-
ten. Alleen het ver- en ontgrendelen steun. Aan het stuur zit slechts een
van de sluiting boven de voorruit moet hendel waar nogal wat mee bediend
nog met de hand gedaan worden. Het wordt. Allereerst natuurlijk de rich-
makkelijke is dat de kap volledig te tingaanwijzers, de standaard ermse-
openen en sluiten is vanaf de bestuur- de ruitenwissers met regelbare
derszitplaats. interval en het groot hcht. Zoals
t op vijf pla
ik hopen dat
compleet
ital ding©
bediening van de kap en de rui- RUST
_t op de middenarmsteun. Helaas
zijn de knopjes erg onoverzichtelijk en In, de
bovendien bij ontstoken verlichting krachtbron voiooe
niet verlicht en dus in het donker to- vef er redehjk
taal niet te zien, wat ook geldt voor de
bedieningen in het deurpaneel. Helaas 9
heb ik bij het testexemplaar geen lek- J
vrije kap aangetroffen. Bij forse regen *®r>
op de snelweg kwam het “ie
maar liefst op vijf plaatsen naar dat
oinnen. Laat ik hopen dat het exem
plarisch is.
Iet 6-tal klokken op het dashboard
J werzien. Een turbodrukme-
rijgt de LeBaron Convertible niet
mee, terwijl de coupé hier volgens de
folder wel over beschikt. Heel vreemd
is ook het ontbreken van een klokje.
Wel heeft de auto een beperkte boord
ennen ook rij bij computer met het gemiddeld verbruik,
hoofdruimte niet het momentane verbruik, rijtijd, de af-
- - gelegde afstand en de nog te rijden ki
lometers met de huidige tankinhoud
en de huidige rijstijl. Onder deze com
puter rit het «Message Center», wat
niet meer is dan een reeks controle-
het brand-
veau en het ruitensproeu
Het dashboardkastje is rede'
en verder rijn er nog twee or
portierbakken en een i
baar cassettebakje tussen de voor
len, wat meteen dienst doet als
steun. Aan het stuur rit
uc vuviiuii hendel waar nogal wat mee
aan worden. Het wordt- Allereerst natuurlijk de
kap volledig te tingaanwijzers, de standaard c:
ranaf de bestuur- control, de ruitenwissers met reg:-
interval en het groot Hcht. Zoals je
riet, is de LeBaron zeer compleet en ik
weet dat ik vast een aantal dingen ver
geten ben.
De kofferruimte is bedrc
klein, maar dat is voornamelijk t_
ken aan de bak waarin de kap
dwijnt. De bagageruimte van de c<
is nameHjk zeer behoorlijk.