OPRAAT De jonge adel Italians do it better ^LANCIA a AUTO KOSTER BV Vakantie Chrysler LeBaron Convertible Rijden met de Lancia Thema 8.32 Verjaardag Ford Escort Een Ford van OBAM, da’s vertrouwd! t Spoorlaan 175, Tilburg. Telefoon 013-350045. (donderdag koopavond) Voetbal Opel DVAG Croma met directe injectie Peugeot verbreekt record 1988-pagina 20 DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 14 juli 1988 - pagina 21 onder redactie van Tony Vos ord) (dit De b eBa- ten zit n). fend, als et ii j er Wel 3.850,- gekeurd den KffiÏT LANCIA! iklui rheid at ;m op de klok, OBAM TILBURG B.V. roevend te dan- p ver- coupé ■i LID Officieel Lancia-deak De Hoogt 12, Telefo bet is dan e voor de p au en het i u iboardkast t is de X) exem- rolla met er wor o:haald zoals km/u. Overi- snelhe- De ac- stuks. Tweede op de ranglijst Volkswagen Golf met 898.000 plaren en derde de Toyota Corot 776.000 eenheden. De Escort wordt op het ogenblik ge- luceerd in acht landen de VS, Ca- Engeland, Duitsland, Spanje, Venezuela en Argentinië, -.o tor Company vierde op 16 ju- ”n 85-jarig bestaan. De totaal- bedroeg bedrijfsw even gewei- 1S g^d te ov i de neus en ter knjgt de 1 te de naar voren staan. Tc latje een lage zithouding hebt, wind netjes over en om je i, waardoor je zeer beschut zit. Na- is de auto voor het open rijden jvxJ. Eigenlijk moet je helemaal ~:t het ding rijden als het niet Iroog is, maar helaas kunnen dat zich naar weinigen permitteren. ibleem heb- produktie te verkopen.'Er zijn genoeg'mensen die graag een stukje Italiaanse stijl en ex clusiviteit kopen. De prijs die ze voor moeten betalen is dan minder van belang. Doordat gaat de heen, tuurlijk is bedoeld, niet met droog is, nu HOES Als de kap voor langere tijd open gaat, kan er een hoes overheen gescho ven worden. Het aanbrengen van deze voorziening kost echter wel een paar minuten. RUSTIG e motorruimte heeft de turbo- iron voldoende plaats. Het le- redelijk is met een top van km/u. en een acceleratie van 0 tot 100 in 11,5 seconden. Toch rijdt je automatisch rustig met deze Chrys ler, het is een wat gezapige automobk. 5 niet uitnodigt tot hard rijden en uat is natuurlijk een goede zaak. De automatische versnellingsbak stekend zijn werk. Alleen bij van de kick-down is het ove- zeer duidelijk te merken. De LeBaron heeft hetzelfde onder stel als de vijfdeurs GTS, wat borg KRITIEK n/u. bedraagt Het kleine lederen stuurwiel inden. Sneller ker in de hand. Uitera-r 8.32 over stuurbekract dan wel van het direct bove merk je niet Ier voor Tilburg e.o. ;t 12, Loon op Zand foon 04166-1991 Na het overweldigende succes van ons nationaal elftal brengt Opel een speciale uitvoering van zijn Kadett op de markt, de Kadett Club Oranje. Het is een Kadett Club met Euronorm 1.8 S motor, vijfversnellingsbak en getint glas, die voorzien wordt van speciale Club Oranje striping. De oplage is slechts beperkt tot 400 exemplaren. om mee te doen. Deze vierwielaange- dreven rallywagen werd voor deze ge legenheid voor het eerst voorzien van een mechanische vierwielbesturing. De totale auto weegt inclusief deze voor ziening slechts 880 kg. Aan de start verschenen Ari Vatanen en Juha Kankkunen. De weersomstandigheden waren zondag erbarmelijk. Na een flinke ha gelbui werd er gereden op smeltend ijs en modder. Al tijdens de trainingen hadden beide Finnen de recordtijd van vorig jaar verbroken. ^„.^ding genoeg is, een - --J;robe mee en duwen nog allerhande huisraad bij. dat kan heel handig zijn, je of ze het daar zullen het allerergste geval nog eens een ca- Die auto weet ge- hem overkomt. Alhoewel Lancia zich strikt aan de type-aanduiding 8.32 houdt, is deze auto het leven ingegaan als de Lancia voorstoelen; de el Ferrari. Om dit toverwoord op of in de achterstoelen, het auto tegen te komen moet eerst de mo torkap worden ontgrendeld. En ja hoor, daar staat het op het inlaat- spruitstuk, «Lancia by Ferrari». Hier onder gaat de machtige 3 liter V8 schuil. Iedere cylinder beschikt over 4 kleppen, zodat we met een 32-klepper te maken hebben (vandaar de type aanduiding). De Thema 8.32-rijder zal genoegen' moeten nemen met een ver mogen van 215 pk. Fiat zal in januari in ons land zijn mengsel leveringsprogramma uitbreiden met de ruimte, e Croma Turbo D i.d., wat staat voor inierione diretta, oftewel directe injec tie. Het gaat om een nieuwe versie van de 1929 cc dieselmotor die we bo al kennen uit de Regata en i De krachtbron heeft een zei rendement, levert l’ ties bij een gunstig en biedt een directe 1 Bij een indirect komt de brandstof wervelkamer waar Lo ontstoken. De verdere verbranding ge schiedt vervolgens in de eigenlijke ver brandingsruimte. Bij de direct inge spoten diesel komt het brandstof keuzes maken in het leven valt niet altijd mee. Toen ik dan ook enkele weken terug met Chrysler Import Nederland belde om een auto af te spreken was het moeilijk om een keuze te maken uit de totaal vijf verschillende modellen die het merk voortaan in Nederland op de markt brengt. Met echter de zomer in zicht en hopelijk ook het goede weer, koos ik voor het topmodel, de LeBaron Convertible. Het vermogen ligt op 92 pk waar mee een top van 180 km/u. wordt be reikt. Een intercooler is standaard. Het uitrustingsniveau komt overeen met dat van de bestaande 2.5 liter Turbo D. In Italië komt de Turbo D i.d. als extra model. Bij ons zal deze nieuwe ling echter bij zijn introductie de ge wone 2.5 liter diesel zonder turbo ver vangen. Over de prijs is nog niets be kend, maar deze zal globaal zo’n 3 tot 4 boven die van de 2.5 D liggen. Op zondag finishede Vatanen in een tijd van 10’47”22 en verbrak daarmee, ondanks de slechte omstandigheden, het record van Rorhl. Kankkunen werd met 10’52”84 tweede. Door zijn prijs zal de LeBaron Con vertible niet zo gigantisch hoge ver koopcijfers halen. Toch is de 69.995,- die hij kost niet teveel. Er zijn nauwe lijks auto’s die een concurrent van de- ysler genoemd kunnen worden. 1MW 320i Cabrio zit rond het zelfde bedrag maar heeft een aanmer kelijk soberdere uitrusting. Opvallend is overigens ook het geringe prijsver schil met de coupé die 63.000,- kost. ge- We zullen het even moeten afwach- ons ten of Chrysler een definitieve plaats op de Nederlandse markt zal verwer ven. Ze hebben in ieder geval een ge varieerd programma met een leuk stel auto’s. De LeBaron Convertible rijdt uitstekend, ziet er fantastisch uit en is zeer compleet van uitrusting. Helaas zijn er op de afwerking nog wat -tj:s van kritiek, maar als ze daar wat aan werken, voorspel ik deze volgende generatie Chryslers in >a een goede toekomst. «w.u i-scort zijn stul lag. Begin 1968 liep Vol luisterend naar de de band. Sindsdien al generaties elkaar af- “-wisseld. Naast de twee-, drie-, vier- produceer vu vijfdeurs modellen zijn er door de nada, F“ ;iren heen ook enkele bestelversies en Brazilië, sport- en rally-auto’s gemaakt. Ford Motr De afgelopen 20 jaar zijn niet zon- ni jl. zijn 85-jarig best der succes verlopen. Sinds 1980 mag produktie voor 1987 bedroeg 6.057 Ford zijn Escort de meest geprodu- miljoen auto’s en bedrijfswagens, ceerde auto ter wereld noemen met een waarmee Ford het tweede merk op de totaalproduktie in 1987 van 949.000 wereldranglijst is. De beroemde meesterontwerper Pininfarina zat achter de tekentafel; de nauwe lijks te evenaren sportwagenfabrikant Ferrari levert de krachtbron de in meubel- kringen bekende firma Poltrona Frau zorgt voor het interieur en het niet minder legendarische merk Lancia bouwt ’m. Kortom een Italiaans topprodukt, de Lancia Thema 832, een auto waar je in gereden moet hebben om erover te kunnen mee praten en dat deden we dus. U bent waarschijnlijk volledig voorbereid op uw reis. Vreemd geld gehaald, naar de kapper geweest en fris gedouched gaat u weg. Ver dient uw auto dan ook niet eens wat extra aandacht. De meeste ga ragebedrijven, dus ook het uwe, bieden u voor een zeer redelijke ~~j: aan Er wordt dan speciaal gelet op onder delen die gedurende zo’n lange reis aan extra slijtage onderhevig kun- raken. Zo’n keuring kan niet s voorkomen, maar het is een Voorlijke hoeveelheid extra ze eheld. Gewoon doen dus, als u erwege strandt door een onver st defect bent u in het buiten vaak erg duur uit. En dan mag ik nog niet eens denken aan nog ernstigere defecten waardoor ongelukken kunnen ontstaan. Ik heb graag over twee weken nog evenveel lezers als nu. Dus ga toch maar even naar de garage... Tony VOS KATALYSATOR Je weet van te voren niet wat je van het brandstofverbruik mag verwachten bij zo’n auto. Een redehjk Europese motor in een Amerikaanse auto. Aller eerst moet ik opmerken dat de brand stoftank met 53 liter inhoud aan de krappe kant is. Het verbruik schom melde globaal tussen de 1 op 8 en 1 op 9,5. Alle Chryslers hebben standaard een katalysator en gebruiken zodoende loodvrije benzine. Mijn weersvoorspelling van vori ge week is gedeeltelijk wel en ge deeltelijk niet uitgekomen. We hebben afgelopen zondag van een strak blauwe lucht mogen genieten. Maar velen onder ons zullen het sukkelweer van de laatste tijd be hoorlijk beu zijn'. De vakantietijd is aangebroken dus kunnen we de grens over en heel Europa gaan be volken. Als de zon er maar schijnt, dat lijkt haast het enige wat telt. De collega’s moeten immers zien dat je weg geweest bent. Kortom, koffers pakken, zwemkleding mee, zonnebrandolie en de auto in. Ho, wacht even, die auto. Hebben we daar al eens aan gedacht. Als wij prijs een vakantiekeuring vakantie hebben maakt onze auto wordt dan speciaal gelet oj behoorlijk overuren. Ten eerste c rijdt ie in een relatief korte tijd veel Ou,, meer kilometers dan hij gewend is, nen r maar dat is vooral voor stadsauto’s alles vaak zelfs erg goed. Maar we prop- behc pen er vervolgens drie, vier of vijf kerht mensen in, nemen, ondaks dat al- halver leen zwemkleding genoeg is, een wacht j.. volledige garderobe mee en duwen land vaak er ook nog aller Zo van, l weet nooit hebben. In hangen we er ook ravan achter, woon niet wat Afgelopen zondag, 10 juli, werd in Amerika de Pike’s Peak verreden. Dit is een heuvelklim op zo’n vijftig kilo meter afstand van Colorado Springs, na de 500 miles van Indianapolis is de Pike’s Peak de oudste rally van Ameri ka. De rit is slechts 20 kilometer lang maar voert de mededingers wel vanaf een hoogte van 2.857 meter naar 4.290 meter. Dit alles over ongeasfalteerde wegen met een dunne laag zand. Vorig jaar ging de Duitser Walter Rorhl met zijn Audi het eerste over de streep in een tijd van 10’47”55. De weersom standigheden waren uitstekend en zo doende werd het record van 1986 glansrijk verbroken. Peugeot werd met rijder Vatanen tweede in de 205 Turbo 16. Dit jaar was het aan de 405 Turbo 16 de beurt staat voor een comfortabel weggedrag, hjks aut< Demping en vering zijn uitstekend. Dat kun je de Amenkanen wel toever- trouwen. Zo trekken bijvoorbeeld de veiligheidsgordels zich niet strak. Een Amerikaan wil niet opgesloten zitten. ys- Pas als ze nodig zijn houden ze de ’iel bruiker goed op hun plaats. Voor u rijden en Europeanen is het wat wennen, i: zaak. De >ak doet uit- Het open rijden is een genot, zeker bij gebruik als het zonnetje op je kruin wil bran- yerschakelen den. Doordat de Kap in gesloten toe stand redehjk suist, komt de auto hele maal open rustiger over. Overigens j laat de bekleding aan de binnenkant puntjes nog wat en de v__D._ Europa een gc motorgeluid van de Thema 8.32 Ijk verbluffend. De kenners misschien als een echt Fer- rari-deuntje ervaren, maar daar rijdt zelfs een autojoumalist te weinig voor in dit soort automobielen. Toch merk je wel af en toe dat het een meerklep- penmachine is. Vooral bij hogere toe rentallen is de trekkracht uitdrukkelij ker aanwezig. De wegligging is uiter aard subliem. Dikke sloffen en een pri ma schokbrekerafstelling zorgen er voor dat de Thema 8.32 normaal ge sproken nooit te snel een bocht in gaat. Het is den en ding 1 direct in de verbrandings- een uitsparing m de zuigerbo- dem. Dit heeft een snellere verbran ding en minder warmteverlies tot ge- zo hoort het in ieder geval bij sportieve auto’s. Als er in het verleden wel eens kri tiek is geuit op de afwerking van Ita liaanse auto’s, dan verwijst Lancia dat soort verhalen met deze auto naar fa- belland. Helaas moet ik wel wat kritiek uiten over de ruimte voor de achterpassa- giers. De beenruimte is niet al te royaal, zeker niet als de voorstoelen ver naar achter en de achterstoelen ver naar voren staan. Toch valt daar nog i. Veel ernstiger is orfdruimte achterin. Dit werd bij de testauto gedeeltelijk veroorzaakt door de aanwezigheid van een schuifdak. Gelukkig scoren de an der Thema’s op dit punt aanmerkelijk beter. TU’x Het moto ---- - rari-deuntje aan de deren bekleding in combinatie met it, is deze elektrisch verstelbare en verwarmde de Lancia voorstoelen; de elektrisch te variëren d op of in de achterstoelen, het transparant schuif/ eerst de mo- kanteldak en natuurlijk de radio, die na een nacht bij mij voor de deur ont vreemd werd. De auto is een juweeltje in vele opzichten. Het dashboard is ge heel bekleed met notenhout en heeft een totaal andere vorm dan bij de nor male Thema’s. De klokken zijn alle- o maal rond. Van links haar rechts vin- Het is een zalige auto óm mee te rij den we er een brandstofmeter, snel- den en zeker niet moeilijk. Een begin- heidsmeter, toerenteller, koelvloeistof- neling zou er best mee uit de voeten temperatuurmeter, controlepaneel kunnen. voor verlichting en portieren, controle- Helaas is de Thema 8.32 maar voor CDnnrn paneel voor motorfuncties, een olie- weinigen weggelegd. Het brandstofver- arOlLEK drukmeter en tenslotte een olietempe- bruik ligt gemiddeld zo rond de 1 op 6. Uiteraard is het vermogen voor de ratuurmeter. Op de console zit de be- Daarbij komt een vanafprijs van Thema ruim voldoende; er worden diening voor de volautomatische air- 145.980,- (de testauto kostte verbluffende prestaties gehaald zoals conditioning. 159.240,- exclusief de radio), maar een top van tegen de 240 km/u. Overi- ook de verzekeringspremie voor een gens merk je bij dit soort hoge snelhe- kr JTÏFk dergelijke auto is niet mis. den niet eens dat je hard rijdt. De ac- 11 irj,v Toch zal Lancia geen prol celeratie van 0 tot 100 km/u. bedraagt Het kleine lederen stuurwiel ligt lek- ben om zijn geplande jaarpr volgens de folder 6,8 seconden. Sneller ker de hand. Uiteraard beschikt de verkopen. Er zijn genoeg n dan 7,2 seconden heb ik niet kunnen 8 32 over stuurbekrachtiging, maar halen, maar als je de auto volledig kent dan wel van het fijnste soort. Vrijwel moet het zeker te bereiken zijn. direct boven manoevreersnelheden Aan de buitenkant is de 8.32 heel merk je niet eens de aanwezigheid. En duidelijk te onderscheiden door de lichtmetalen velgen, de mistlampen in de voorbumper, bumpers en skirts in de kleur van de carrosserie, een licht gewijzigde grille, andere achterlichten en de uiterst geraffineerde achterspoi ler. Deze spoiler zit verborgen in de kofferklep. Via een hendeltje aan het stuur richt het vleugeltje zich op. Bij hele hoge snelheden zal het rijgedrag er gunstig door beïnvloed worden, door een iets hogere druk op de ach terwielen. Maar het ding moet toch meer als rariteit beschouwd worden. Je moet je medeweggebruikers eens zien kijken als je voor het stoplicht ineens je spoiler opzet. De verdere standaardlijst cipnoemen is haast niet te doen, de auto heeft haast alles wat je je kunt wensen. De testauto was toch nog met vier extra’s uitgerust zoals de perfect afgewerkt le van de carrosserie zich hevig krakend horen bij wegoneffenheden, wat duide lijk aangeeft dat de auto verre van tor- sievrij is. met tur- de Tipo. eeft een zeer hoog uitstekende presta- g brandstofverbruik 5 koude start. t ingespoten diesel f eerst m een voor- het mengsel wordt ator Reg Dit jaar viert de Ford Escor twintigste verjaarde het eerste model 1 naam Escort van c hebben een aantal gewisseld. Naast i en vijfdeurs mode jaren heen ook enke sport- en rally-auto’s lopen 20 jaar zijn niet zon- r verlopen. Sinds 1980 mag pród rt de meest geprodu- milje nereld noemen met een - 7 van 949.000 Het zal haast niemand ontgaan zijn dat Chrysler sinds de introductie op 19 mei druk bezig is zijn produkten aan de man te brengen. Ze hebben een compleet op de Europese klant afge stemd modellenprogramma klaar staan. Het start bij de tweedeurs ES en loopt via de GTS, GS Turbo 2 naar de LeBaron, voor Europa het topmodel. We vinden bij de LeBaron een erg Europees lijkende motor onder de lan ge spitse neuseen 2.2 liter turbo met een vermogen van 148 pk. Wat geluid betreft blijft het een Amerikaan, ook bij hge snelheden is de motor fluister stil. Alleen bij fors optrekken klinkt er achter uit de knalpot een doffe brom. DEKADENT De LeBaron Convertible ziet er zeer dekadent uit. met de kap omlaag kijkt haast iedereen je na. De carrosserie is langgerekt van vorm, terwijl de lengte de 4,70 meter niet overschreidt. Fraaie lichtmetalen velgen, afgedekte kop lampen, een typisch Amerikaanse ver chroomde grille, bumpers in de kleur van de carrosserie en een mooie ach- terpartij met het derde remlicht werkt overigens niet) maken de LeL_ ron helemaal. Met de sleutel worden beide portieren centraal ontgrendeld. De standaarduitrusting van de Le Baron is onovertroffen compleet. Je kunt* haast niets opnoemen wat de auto niet heeft. Ga maar eens zitten in - -j-- de volledig met leer beklede stoelen, vrije kap aangetroffe De bestuurder kan zijn zetel helemaal en njdend op de si elektrisch verstellen. Uiteraard is ook w.ater 1 het stuur verstelbaar waardoor ieder- bjr een een goede maar diepe zithouding Pla™ kan vinden. Door die lage zit is het uit- zicht niet naar alle kanten e dig, vooral het puntje van uv de hele achtersteven zijn niet goed zien. Als de kap gesloten is, zijn ook dode hoeken achterin erg fors. Achter- passagiers hebben xredelijk wat been ruimte. Uiteraard kui geopende kap over hoofdruimte klagen. In het deurpaneel van de be- o o- - - c stuurder zit de bediening van de twee lometers met de huidige t. elektrisch te verstellen buitenspiegels. en de huidje rijstijl. Onde>- De vier zijruiten zijn elektrisch te be- puter zit het «Message C™ dienen. Gelukkig heeft Chrysler een “ct meer 1S dan een reeks constructie bedacht waardoor een gla- lampjes voor de portieren, het brouu- zen verwarmde achterruit mogelijk stofmveau en het ruitensproeiermveau. werd. Een cabrio is altijd wat vochti- Het dashboardkastje is redelijk ruim ger dan een gewone auto, dus beslaat en verder aJn CT n°g twee onhandige dit achterste venstertje regelmatig. De portierbakken en een veel beter bruik- mooie laken kap met zeer nette bin- baar cassettebakje tussen de voorstoe- nenkap is elektrisch te openen en slui- len’ wat meteen dienst doet als arm- ten. Alleen het ver- en ontgrendelen steun. Aan het stuur zit slechts een van de sluiting boven de voorruit moet hendel waar nogal wat mee bediend nog met de hand gedaan worden. Het wordt. Allereerst natuurlijk de rich- makkelijke is dat de kap volledig te tingaanwijzers, de standaard ermse- openen en sluiten is vanaf de bestuur- de ruitenwissers met regelbare derszitplaats. interval en het groot hcht. Zoals t op vijf pla ik hopen dat compleet ital ding© bediening van de kap en de rui- RUST _t op de middenarmsteun. Helaas zijn de knopjes erg onoverzichtelijk en In, de bovendien bij ontstoken verlichting krachtbron voiooe niet verlicht en dus in het donker to- vef er redehjk taal niet te zien, wat ook geldt voor de bedieningen in het deurpaneel. Helaas 9 heb ik bij het testexemplaar geen lek- J vrije kap aangetroffen. Bij forse regen *®r> op de snelweg kwam het “ie maar liefst op vijf plaatsen naar dat oinnen. Laat ik hopen dat het exem plarisch is. Iet 6-tal klokken op het dashboard J werzien. Een turbodrukme- rijgt de LeBaron Convertible niet mee, terwijl de coupé hier volgens de folder wel over beschikt. Heel vreemd is ook het ontbreken van een klokje. Wel heeft de auto een beperkte boord ennen ook rij bij computer met het gemiddeld verbruik, hoofdruimte niet het momentane verbruik, rijtijd, de af- - - gelegde afstand en de nog te rijden ki lometers met de huidige tankinhoud en de huidige rijstijl. Onder deze com puter rit het «Message Center», wat niet meer is dan een reeks controle- het brand- veau en het ruitensproeu Het dashboardkastje is rede' en verder rijn er nog twee or portierbakken en een i baar cassettebakje tussen de voor len, wat meteen dienst doet als steun. Aan het stuur rit uc vuviiuii hendel waar nogal wat mee aan worden. Het wordt- Allereerst natuurlijk de kap volledig te tingaanwijzers, de standaard c: ranaf de bestuur- control, de ruitenwissers met reg:- interval en het groot Hcht. Zoals je riet, is de LeBaron zeer compleet en ik weet dat ik vast een aantal dingen ver geten ben. De kofferruimte is bedrc klein, maar dat is voornamelijk t_ ken aan de bak waarin de kap dwijnt. De bagageruimte van de c< is nameHjk zeer behoorlijk.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 21