OPRAAT 23 Luchtige voiture 8 lepelaers Opel O: OPPERMANS Hand in hand Bertens AUTOTEST? 6 Cylinder 24-klepper TOYOTA Slecht ïi! weer Presentatie Irmscher en Opel Uw dealer voor Mazda 1211.3 LX 20 klepper Audi 90 Toyota-dealer (0 PLATEN PERS )ENb.v. ATEN r garantie CARRÉ Toyota-dealer AUTONOVA frïo b.v. Bols en Kooijman tankzij Ie ikman xnax* jelost st ik, >st en >rk Automobielbedrijf Adriaan van de Ven Tilburg BV. BOVAG - Jaguar gaat speciale sportwagens maken 1988-pagina 20 DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 7 juli 1988 - pagina 21 onder redactie van Tony Vos Koni Tony Vos ehjk Suzuki met 2 limited editions igeot 205 CJ lotje. Het ziet 1 Enige officiële Mazda-dealer voor Tilburg e.o. jeopend Mascagnistraat 531 (Tilburg-Noord), tel. 013-560000 Sprintertje alle iuktie Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel. 013-434655 autobedrijven Jhuisstraat 7 SHELL SERVICF-STATION LAGE WITSIEBAAN 78 TEL: 634355 mazoa VAG MENSEN ACHTER OPEL >e Exclusief Peugeot- en Talbot-dealer ■“n enkele i n evenaren. De CJ bestaalbare cabrio iren vanaf 6900 vanaf 7250 vanaf 82S0 vanaf 85°° vanaf 8950 >k voor uw keuringen J-4UTO tilburgU RINGBAAN WEST 210 5038 KE TILBURG TEL. 013-681911 2 maanden oesten. B -TREKHAKEN p staan onder N jtingen menuc Waar s ter, in 1ANTIE en1988 1985 1986 1982 1978 1980 1970 1.04241-1110 autohuis Tilburg Ringbaan Noord 95, Tilburg Tel. 013-351035 bs geopend [baan Noord k Toyota heeft een nieuw topmodel, 5 Camry 2.5 GXi V6. De auto er slechts vier- r waardoor de )5,- komt te lig- ■n Ja- >ij Ja- nshaw ’eschoven kan wor- :1 er nog j ons wis maar extra jen 11348 LBURG ge garantie 1980 1984 r1986 1984 1980 1981 1981 1985 op het geteste vermogen het overeen met een 1360 cc een vermo» tekenbewij wat betekvn is d' - benzine. Het is e krachtbron vele auto’s l gende vmuuviide, de prestat "««UB tidiefstalslede is zeer Gelukkig is het dashbt itbaar en is de acht leen vanuit Audi van de 80/S gebreid met auto heeft c cylinder 2.3 een dubbele laatkleppen. Moergestel - Raadt Telefoon 04243-2110 handomdraai is de auto om Ant je ge- ndelpunten Als primeur konden we kennisma ken met de nieuwe Opel Corsa GSi. Deze kleine snelle rakker beschikt over heeft zijn leveringsprogramma /90-serie naar boven toe uit- et de 90 quattro 20V. Deze t een nieuwe versie van de 5 .3 liter motor nu voorien van Je hoeveelheid in- en uit- laauueppen. Het vermogen ligt zo doende met katalysator op 170 pk. Deze krachtbron is alleen verkrijg- Ringbaan Noord 65, Tilburg, Telefoon 013-321411. De prijs van de 1.3 LX valt erg mee. De auto is slechts 800,- duurder dan de 1.1 L en maar liefst 3.600,- goed koper dan de Cabno-Top. Voor 20.395,- staat hij voor de deur. portierbakken, speciale bekleding, vier hoofdsteunen, verstelbare achter- bankleuningen, een ruitenwisser/ sproeier op de achterruit, getint glas en strips op de flanken. Het interieur biedt de mogelijkheid de auto om te toveren tot een volwaardig tweeper soons bed. voor 3 5 ni - beest helenu ren. Onder de motorkap huist een vol- ding, ledig nieuwe dwarsgeplaatste 6 cylin- stoele” itbron met 24 kleppen en een vn 2507 cc. Het vermogen van r;; onn ingen. iel btw-monUge ERTROUWD ADRES Jaguar e bouwen in kleine uitgegaan agens per geland en i teindelijk 5 over de ge- ~arbij de topcapaciteit -r jaar zou kunnen zijn, 'de vraag. de Cl. Het gaat hier om viercylinder motortje met togen van 60 pk. Op het ken- wijs staat de vermelding ekent dat het een schc die genoegen neemt met loodvrije ruitje inzine. wen..„. een probleemloze prettige der tijd i die zijn kwaliteiten al in de auto i bewezen heeft. Voor de 846 ie CJ is deze motor ook ruim de prestaties zijn heel keu- p ligt rond de 150 km/u. en u seconden trekt het ding van stand tot 100 km/u. Er is ook Zandvoort. - Hard rijden mag inmiddels als een voorrecht gezien worden voor mensen die met grote regelmaat de Duitse Autobanen aandoen. Ondanks het feit dat de meeste Nederlanders weer wat harder rijden, is de lol er toch volledig af. Des te aardiger was het dan ook enkele weken geleden een uitnodiging van Opel te krijgen om met sportieve modellen van dit merk op 30 juni op het circuit van Zandvoort te komen scheuren. In één woord heerlijk om je zo eens te kunnen uitleven. De ambiance was haast perfect, het had de weergoden behaagd Zandvoort met een behoorlijke dosis zon te overgieten. In de pits stonden de testauto’s allemaal opgesteld. Eerst een rijtje sportieve Opels van Corsa tot Senator en daarachter dezelfde reeks, maar allemaal exemplaren die eerst even bij meneer Irmscher waren langs geweest. Voor de minder ervaren circuitrijders onder het journaliste volkje (waar ik mezelf ook toe reken), waren verscheidene pionnen langs 1 traject geplaatst waarmee de ideale lijn werd aangeduid. Tot nu toe werden alle modellen uit de Mazda 121-serie uitgerust met een 1.1 liter viercylinder motor. Er was echter een uitzondering voor de Ca brio-top, die een 1.3 liter krachtbron in het vooronder heeft. Jammer genoeg was deze motor niet in een dichte 121 te verkrijgen. Daar is nu gelukkig verandering in gekomen. De Mazda 121 1.3 LX heeft een gewoon stalen dak gecombineerd met de luxueuze uitrusting van de Ca- brio-Top. Dit betekent een digitaal klokje, ziet er erg leuk uit. Aan t is ie te herkennen aan ’"'‘’‘’—“■kleur, de witte i. De stripping is paars, mint- cabrioletkap is Twee jaar geleden verblijdde Peugeot de cabriolet-liefhebbers met de 205 CT en CTI. Pininfarina tekende zoals gewoonlijk voor het uitstekende ontwerp. He laas laat het gemiddelde Nederlandse weer niet toe om veel topless te rijden. Toch heeft de eigenaar van de 205 ook aan een dichte cabrio een hele leuke auto. Geheel nieuw is het witte vrolijke basismodel uit de serie, de 205 CJ. knopjes op de console, en ventilatie werken naar uk bij flinke regenbuien i zijruiten goed schoon te lelaas beslaat net plastic ach- 31 direct. Gelukkig v j standaard een tweede 1, in zo’n situatie onont- Wat is een van de meest voork. ende gespreksonderwerpen spreekt men over bij de dok- n de supermarkt of zelfs op verjaardagspartijen Ja hoor, het kan niet missen: het weer. Dus het in e lag voor de hand dat ik er hier ook zal een keer over zou gaan beginnen. Tijdens mijn studie heb ik on- -.j.j- derwijs in het vak meteorologie de Peugeot 205 CJ zo’n a,^ mogen genieten. Ik heb er zo van dag open gereden en dat ie genoten dat ik alleen nog weet dat veel. Bij twee andere cabrio een cumulonimbus een stapelwolk voorgaande zomers had, i is, maar hoe dat die ontstaat dat nog minder. Met de BMW moet je mij niet meer vragen. Ove rigens ben ik voor dat examen gi gantisch gezakt. Vraag van mij dan ook geen weersvoorspellingen. Er is echter een uitzondering. In een klein aantal gevallen kan ik exact vertellen welke weken het zal regenen. De grote hoeveelheid re gen van deze week heb ik al enige tijd van te voren aangekondigd. De verklaring is simpel. Ik rijd in een cabriolet en de weergoden staan het mij blijkbaar niet toe om ook daadwerkelijk open te rijden. baar in combinatie met Audi’s perma nente vierwielaandrijving. ABS-be- hoort uiteraard tot de standaard gele verde zaken. Wat uitrusting betreft is de 20-klepper bijzonder compleet met een verlaagd onderstel, spoiler, licht metalen velgen en sportstoelen. De prijs van deze Audi was bij het ter per se gaan nog niet bekend. Peugeot trakteert ons bij de 205 CJ weer op een uiterst economisch brand stofverbruik. Ons testexemplaar had slechts 1 liter loodvrij nodig om 14 ki lometer verder te komen. De Peugeot 205 CJ is niet bepaald een koopje als je kijkt wat voor auto’s je voor dezelfde prijs kunt krijgen. Bij Peugeot zelf koop je voor hetzelfde be drag al een flinke 405 of de supersnelle 205 GTI 1.9. maar voor de echte ca- briolet-fan kan geen enkele andere auto het open-rijden evenaren. De CJ is immers de meest f op de markt met een prijs ƒ36.335,-. De auto zal vc- als tweede vervoermiddel ii den. De vraag is alleen of het jonge publiek aanslaat, ws heeft Peugeot hem voor even ter vergelijking, de snelle 205 C gaat pas voor 47.400,- de deur uit. De nieuwe Peugeot 205 CJ is een vreselijk leuk autootje. Het ziet er vro lijk en goed uit, heeft alle nodige zaken aan boord, presenteert zeer netjes en het brandstofverbruik is gunstig. Daar tegenover staat een behoorlijke aan- lingsl schafprijs, maar de inruil later zal ook laagd navenant zijn. t r om de Swift Giant, waarbij wordt gen. teruggekeken naar de uitstekende commercial «de Giant Suzuki». De De Swift GLS Limited Edition tweede is de Swift GLS Special Edi- krijgt af importeur zaken als een uit- tion. klapbaar zonnedak, een middenconso- De Giant is gebaseerd op de Swift le en speciale bekledingsstoffen in het GA en heeft standaard een vijfversnel- interieur. De auto is helemaal wit ge- ’i^sbak, achterruitverwarming, ge- spoten inclusief wieldoppen, bumpers, laagde voorruit, speciale striping, een spiegels en beschermstnps. Deze uit- dakspoiler, wieldoppen en een radio/ voering is alleen verkrijgbaar met de cassetterecorder. Dit pakket vertegen- 10 liter motor voor een prijs van woordigd een waarde van 1.250,- 17.695,-. OFFICIÉÉL snan DEALER KGebruikte Wagens UK Plus Systeem HÖRMANN ACCESSOIRES een 1.6 liter injectiemotor met een ver mogen van 100 pk. Het karretje be wees zich prima in Zandvoort. Het is echt een allemans sprintertje. Door de voorwielaadrijving prima in de hand te rko- Iedereen wie ik het voorspeld heb, >en lachte er aanvankelijk om, maar nu geven ze mij de schuld van dit weer. Helaas moet ik meedelen dat ik nog tot volgende week woensdag een cabrio rijd, dus pas daarna ^l het weer definitief gaan opkla ren. Gelukkig heb ik, als ik alle kleine beetjes bij elkaar optel, met U 295 CJ zo’n anderhalve dag open gereden en dat is redelijk veel. Bij twee andere cabrio’s die ik voorgaande zomers had, was het nog minder. Met de BMW 325i ca brio reed ik nietsvermoedend volle dig open op de snelweg toen ik werd overvallen door een stortbui. Op dit moment rijd ik in een Chrysler Le Baron Convertible, een schitterende auto, waarvan ik waarschijnlijk niet te veel mag ge nieten. Gelukkig komt het niet zo vaak voor dat ik een cabriolet voor een test heb, dus hoef ik niet de he le zomer het weer te verknallen, dat kan ik mijn lezers toch niet aan doen... houden. Op het rechte stuk trekt de Corsa er maar liefst ruim 185 km per uur uit. De stoeltjes zitten prima en geven in alle soorten bochten voldoen de steun. De versnellingspook is lekker kort, wat het sportieve karakter nog eens versterkt. Een andere geweldige auto circuit is de kort geleden Kadett GSi 16V met een v«a van 156 pk. Wat de kleine Corsa vermogen eigenlijk net mist voor L_. supersnelle werk, is bij de Kadett 16V ruim voldoende aanwezig. Naast deze twee handelbare voor- wielaandrijvers heeft Opel ook sportie ve uitgaves van de Ascona en de Omega. De Opel Manta was voor de laatste keer present. De produktie van deze auto is inmiddels gestaakt. lhet Opvoeren De Duitse firma Irmscher legt zich he lemaal toe op tuning van Opeis. Het begrip Tuning houdt niet alleen in het opvoeren van het prestatieniveau van de standaard motoren, maar ook het uiterlijk verfraaien van de auto’s. De Nederlandse Irmscher Opeis worden vrijwel allemaal getimed door de offi ciële importeur Henk van de Lee uit Soesterberg. De samenwerking tussen Opel en Irmscher is al twintig jaar oud. In de ruim 130 pagina’s tellende katalogus van 1988 staat een grote keus uit opti- I .-& sche verfraaiingen voor alle Opel- types. Ook reeds uit produktie geno men modellen kunnen door Irmscher worden aangepakt. Alle Irmscher-ac- cessoires worden door de officiële Opel-dealers in ons land verkocht. Naast de tuning kent Irmscher ook de bouw van kleine series. De Corsa Spider, een leuke tweezits cabriolet, komt al enige tijd uit dit kleine Duitse bedrijf. De carrosserie wordt in de Spaanse Opelfabriek al verstevigd en vervolgens naar Duitsland gebracht, waar het dak wordt verwijderd en de auto verder wordt afgebouwd. Volledig nieuw is de Irmscher GT, een eigen sportwagen met de Omega 3000 als basis. De auto zal op de auto salon van Genève officieel zijn debuut beleven. De fraaie tweedeurs auto was echter al op Zandvoort te zien, maar niet te rijden. Wel te rijden was de Opel Senator, voor de gelegenheid voorzien van een liter 6-cüinder injectiemotor, een van een auto. Het interieur was laai aangepakt. Lederen bekle- A V °P de autosalon van Genève al voorge- der krachtbron met 24 kleppen en een houten stuur en noem maar op. V/ïll 1. V A steld, maar is nu in Nederland te leve- inhoud vn 2507 cc. Het vermogen van Niet 6611 allemans autootje, maar een 160 pk wordt bereikt bij 5.800 tr./min. exemplaar wat nj-ervaring en vooral De prestaties zijn zeer behoorlijk 6611 behoorhjke dosis beheersing nodig met een topsnelheid van 210 km/u. en vraagt, een acceleratie van 0 tot 100 in 9 se conden. Uiteraard heeft deze Camry standaard een katalysator. Er kan ge kozen worden voor een vijfbak of een automaat. Verder behoren een ABS-remsys- teem, lichtmetalen velgen, airconditio ning, centrale vergrendeling, elektrisch bediende zijruiten en een radio/casset- terecorder met vier speakers tot de standaard voorzieningen. De versie met vijfbak kost 58.95,- terwijl voor de automaat 62.995,- moet worden betaald. /oomamelij .el ingezet wor- of de auto bij Maar liefst twee speciale uitgaves maar de dealer vraagt i laat, want daar van de Suzuki Swift zijn sinds kort in honderd gulden voor r bedoeld. Nog beperkte oplage verkrijgbaar. Het gaat Swift Giant op 15.995 snelle 205 CTI hier om de Swift Giant, waarbij wordt gen. J J - uitstekende Suzuki». De Special Edi- De samenwerking tussen Peugeot en Pininfarina bestaat al heel lang. Kij ken we bijvoorbeeld naar de beeld schone 504 cabriolet en coupé, dan werden deze auto’s volledig m Italië bij de meester zelf gemaakt. Direct werden ze dan aan de importeurs en dealers geleverd. Dit had als nadeel dat Peugeot er nauwelijks controle op had. En de kenner weet het, de oude 504 cabrio stond niet echt als pro- kg weger bleemloos te boek. Bij de produktie voldoenc van de 205 cabriolet heeft Peugeot rig. De top toch voor een andere gang van zaken binnen 15 st gezorgd. De carrosserie wordt bij Pi- uit stilst ninfarina gemaakt, anti-roest behan deld en gespoten. De kant en klare koets gaat dan vervolgens op transport naar Mulhouse, waar de auto te mid den van zijn andere 205-broertjes wordt voorzien van motor, ophanging interieur. Op die manier kan Peugeot de kwaliteit van de auto nauwgezet in de gaten houden. Kentekenbewijs Het programma van de 205 cabrio let bestaat uit twee verschillende types. Het topmodel is de CTI, gebaseerd op de 1.6 liter 105 pk GTI. Een razend snel karretje met natuurlijk ook de uiterlijke kenmerken van de GTI. Het basismodel sinds de introductie, de CT, is nu vervangen door de geteste CJ, wat staat voor cabriolet Junior. Dat Junior zegt eigenlijk alleen maar iets over de uitrusting. Motorisch ge zien komt de CJ namelijk volledig onderin genoeg trekkracht aanwezig, neergeklapte kap^geschoven kan wor- er nog twee toch helemaal me?bedoeld om er hard ker uitziet. Echter bij ons wisselvallige behoren. Ook mee te rijden. weertype is het alleen maar extra werk, zijn voor- en z houden Helaa^ De 205 CJ ziet er erg leuk uit. Aan n terruitje dan de buitenkant is ie te herkennen aan heeft de 205 CJ stam de witte carrosserie-kleur, de witte Als het maar even droog is kun je buitenspiegel, bumpers en wielplaten. De stripping is rustig open rijden. De opstaande rui- heerlijk uitgevoerd in de kleuren paars, mint- ten vormen een prima bescherming en Onze 205 CJ was een plezierig autootje groen en rose. De cabrioletkap is met de verwarming open is het dan Om mee te rijden. De bediening is zwart- zelfs heel aangenaam. Maar het is na- licht, de vijfversnellingsbak schakelt In een handomdraai is de auto om tuurlijk pas echt leuk als alle ruiten als boter en ook voor de besturing zijn te toveren tot dat waarvoor je hem ge- omlaag kunnen en het zonnetje vrolijk nauwelijks spierballen nodig. De auto kocht hebt. De twee vergrendelpunten schijnt. Wordt de auto geopend ergens is comfortabel geveerd en helt zodoen- bij de zonnekleppen worden losge- achter gelaten, dan heeft het dieven- de zelfs een klein beetje over in de maakt en in een wip ligt de kap boven- volkje haast vrijspel. Een radio met an- bochten. Het uitzicht rondom is bij ge- )p het ken- Op de bagageruimte. En in dezelfde tidiefstalslede is zeer aan te raden, opende kap natuurlijk bijna 360 gra ining «S6», korte tijd rijdt je weer volledig over- Gelukkig is het dashboardkastje af- den. Indien gesloten vormen de brede lone motor dekt. Let er wel even op dat het achter- sluitbaar en is de achterbankrugleu- stukken achterin een behoorlijke dode ■t Inndvriifi --je mooi met de plooi mee opgevou- ning alleen vanuit de kofferruimte te hoek. ™vii wordt, anders komen er in de loop ontgrendelen. scheuren in. Standaard heeft Het interieur ziet er net als de bui- Koopje ook nog een hoes die over de tenkant heel vrolijk uit. D« stoelen en deurpanelen zijn met jeansstof be- kleed. De stiksels verlopen als een j- - soort regenboog van kleur. De stoeltjes 205 J lijden erg klein en vlak van vorm maar zitten ook op lange afstanden uitste kend. De achterbank is in twee delen neerklapbaar. De bagageruimte is na tuurlijk niet even groot als bij een ge wone 205, maar het valt toch niet te gen. Het instrumentenpaneel is eenvou dig en overzichtelijk. Op het klokken gedeelte wordt de snelheidsmeter ge flankeerd door een klokje en de brand- stofmeter. De voornaamste bedienin gen zitten rond het stuur en verder zijn Jaguar Cars en Tom Waikinshaw De nieuwe onderneming heet Jaguar Racing hebben samen een nieuwe on- Sport Ltd.en is voor de helft eigendom dememing opgericht die zich zal bezig- van Jaguar en van de TWR Groep. De houden met het ontwikkelen en produ- vestigingsplaats is Kidlington (Oxfor ceren van snelle en sportieve varianten shire) en het startkapitaal bedraagt 17 op Jaguar sedans en XJ-S sportwa- miljoen gulden. gens. Sir John Egan, Chairman van guar, vervult deze functie ook bij guar Sport, terwijl Tom Walkins. algemeen directeur is. De voornaamste taak van Sport zal zijn snelle auto’s te met een zeer aparte stijl en aantallen. Voorlopig wordt uit van een aantal van 500 v jaar, speciaal gericht op Ei het Europese continent. I wordt gedacht aan verkoop hele wereld, waarbij de to J 2.500 wagens per j afhankelijk van de

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 23