OPRAAT
23
Luchtige voiture
8
lepelaers Opel
O:
OPPERMANS
Hand in hand
Bertens
AUTOTEST?
6 Cylinder 24-klepper
TOYOTA
Slecht
ïi!
weer
Presentatie Irmscher en Opel
Uw
dealer voor
Mazda 1211.3 LX
20 klepper Audi 90
Toyota-dealer
(0
PLATEN
PERS
)ENb.v.
ATEN
r garantie
CARRÉ
Toyota-dealer
AUTONOVA
frïo
b.v.
Bols en Kooijman
tankzij
Ie
ikman
xnax*
jelost
st
ik,
>st
en
>rk
Automobielbedrijf
Adriaan van de Ven Tilburg BV.
BOVAG
-
Jaguar gaat speciale
sportwagens maken
1988-pagina 20
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 7 juli 1988 - pagina 21
onder redactie van Tony Vos
Koni
Tony Vos
ehjk Suzuki met 2 limited editions
igeot 205 CJ
lotje. Het ziet
1
Enige officiële Mazda-dealer voor Tilburg e.o.
jeopend
Mascagnistraat 531 (Tilburg-Noord),
tel. 013-560000
Sprintertje
alle
iuktie
Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel. 013-434655
autobedrijven
Jhuisstraat 7
SHELL SERVICF-STATION
LAGE WITSIEBAAN 78 TEL: 634355
mazoa
VAG
MENSEN ACHTER OPEL
>e
Exclusief
Peugeot- en
Talbot-dealer
■“n enkele i
n evenaren. De CJ
bestaalbare cabrio
iren
vanaf 6900
vanaf 7250
vanaf 82S0
vanaf 85°°
vanaf 8950
>k voor uw
keuringen
J-4UTO tilburgU
RINGBAAN WEST 210
5038 KE TILBURG
TEL. 013-681911
2 maanden
oesten.
B -TREKHAKEN
p staan onder
N
jtingen
menuc
Waar s
ter, in
1ANTIE
en1988
1985
1986
1982
1978
1980
1970
1.04241-1110
autohuis Tilburg
Ringbaan Noord 95, Tilburg
Tel. 013-351035
bs geopend
[baan Noord
k
Toyota heeft een nieuw topmodel,
5 Camry 2.5 GXi V6. De auto
er slechts vier-
r waardoor de
)5,- komt te lig-
■n Ja-
>ij Ja-
nshaw
’eschoven kan wor-
:1 er nog
j ons wis
maar extra
jen
11348
LBURG
ge garantie
1980
1984
r1986
1984
1980
1981
1981
1985
op het
geteste
vermogen
het
overeen met
een 1360 cc
een vermo»
tekenbewij
wat betekvn
is d' -
benzine.
Het is e
krachtbron
vele auto’s l
gende
vmuuviide, de prestat
"««UB
tidiefstalslede is zeer
Gelukkig is het dashbt
itbaar en is de acht
leen vanuit
Audi
van de 80/S
gebreid met
auto heeft c
cylinder 2.3
een dubbele
laatkleppen.
Moergestel - Raadt
Telefoon 04243-2110
handomdraai is de auto om
Ant je ge-
ndelpunten
Als primeur konden we kennisma
ken met de nieuwe Opel Corsa GSi.
Deze kleine snelle rakker beschikt over
heeft zijn leveringsprogramma
/90-serie naar boven toe uit-
et de 90 quattro 20V. Deze
t een nieuwe versie van de 5
.3 liter motor nu voorien van
Je hoeveelheid in- en uit-
laauueppen. Het vermogen ligt zo
doende met katalysator op 170 pk.
Deze krachtbron is alleen verkrijg-
Ringbaan Noord 65, Tilburg, Telefoon 013-321411.
De prijs van de 1.3 LX valt erg mee.
De auto is slechts 800,- duurder dan
de 1.1 L en maar liefst 3.600,- goed
koper dan de Cabno-Top. Voor
20.395,- staat hij voor de deur.
portierbakken, speciale bekleding, vier
hoofdsteunen, verstelbare achter-
bankleuningen, een ruitenwisser/
sproeier op de achterruit, getint glas en
strips op de flanken. Het interieur
biedt de mogelijkheid de auto om te
toveren tot een volwaardig tweeper
soons bed.
voor
3 5 ni
- beest
helenu
ren. Onder de motorkap huist een vol- ding,
ledig nieuwe dwarsgeplaatste 6 cylin- stoele”
itbron met 24 kleppen en een
vn 2507 cc. Het vermogen van
r;; onn
ingen.
iel btw-monUge
ERTROUWD ADRES
Jaguar
e bouwen
in kleine
uitgegaan
agens per
geland en
i teindelijk
5 over de ge-
~arbij de topcapaciteit
-r jaar zou kunnen zijn,
'de vraag.
de Cl. Het gaat hier om
viercylinder motortje met
togen van 60 pk. Op het ken-
wijs staat de vermelding
ekent dat het een schc
die genoegen neemt met loodvrije ruitje
inzine. wen..„.
een probleemloze prettige der tijd
i die zijn kwaliteiten al in de auto
i bewezen heeft. Voor de 846
ie CJ is deze motor ook ruim
de prestaties zijn heel keu-
p ligt rond de 150 km/u. en
u seconden trekt het ding van
stand tot 100 km/u. Er is ook
Zandvoort. - Hard rijden mag inmiddels als een voorrecht gezien worden voor
mensen die met grote regelmaat de Duitse Autobanen aandoen. Ondanks het feit
dat de meeste Nederlanders weer wat harder rijden, is de lol er toch volledig af.
Des te aardiger was het dan ook enkele weken geleden een uitnodiging van Opel
te krijgen om met sportieve modellen van dit merk op 30 juni op het circuit van
Zandvoort te komen scheuren. In één woord heerlijk om je zo eens te kunnen
uitleven.
De ambiance was haast perfect, het had de weergoden behaagd Zandvoort met
een behoorlijke dosis zon te overgieten. In de pits stonden de testauto’s allemaal
opgesteld. Eerst een rijtje sportieve Opels van Corsa tot Senator en daarachter
dezelfde reeks, maar allemaal exemplaren die eerst even bij meneer Irmscher
waren langs geweest. Voor de minder ervaren circuitrijders onder het journaliste
volkje (waar ik mezelf ook toe reken), waren verscheidene pionnen langs 1
traject geplaatst waarmee de ideale lijn werd aangeduid.
Tot nu toe werden alle modellen uit
de Mazda 121-serie uitgerust met een
1.1 liter viercylinder motor. Er was
echter een uitzondering voor de Ca
brio-top, die een 1.3 liter krachtbron
in het vooronder heeft. Jammer genoeg
was deze motor niet in een dichte 121
te verkrijgen.
Daar is nu gelukkig verandering in
gekomen. De Mazda 121 1.3 LX heeft
een gewoon stalen dak gecombineerd
met de luxueuze uitrusting van de Ca-
brio-Top.
Dit betekent een digitaal klokje,
ziet er erg leuk uit. Aan
t is ie te herkennen aan
’"'‘’‘’—“■kleur, de witte
i. De stripping is
paars, mint-
cabrioletkap is
Twee jaar geleden verblijdde Peugeot de cabriolet-liefhebbers met de 205 CT
en CTI. Pininfarina tekende zoals gewoonlijk voor het uitstekende ontwerp. He
laas laat het gemiddelde Nederlandse weer niet toe om veel topless te rijden. Toch
heeft de eigenaar van de 205 ook aan een dichte cabrio een hele leuke auto.
Geheel nieuw is het witte vrolijke basismodel uit de serie, de 205 CJ.
knopjes op de console,
en ventilatie werken naar
uk bij flinke regenbuien
i zijruiten goed schoon te
lelaas beslaat net plastic ach-
31 direct. Gelukkig
v j standaard een tweede
1, in zo’n situatie onont-
Wat is een van de meest voork.
ende gespreksonderwerpen
spreekt men over bij de dok-
n de supermarkt of zelfs op
verjaardagspartijen Ja hoor, het
kan niet missen: het weer. Dus het in e
lag voor de hand dat ik er hier ook zal
een keer over zou gaan beginnen.
Tijdens mijn studie heb ik on- -.j.j-
derwijs in het vak meteorologie de Peugeot 205 CJ zo’n a,^
mogen genieten. Ik heb er zo van dag open gereden en dat ie
genoten dat ik alleen nog weet dat veel. Bij twee andere cabrio
een cumulonimbus een stapelwolk voorgaande zomers had, i
is, maar hoe dat die ontstaat dat nog minder. Met de BMW
moet je mij niet meer vragen. Ove
rigens ben ik voor dat examen gi
gantisch gezakt. Vraag van mij
dan ook geen weersvoorspellingen.
Er is echter een uitzondering. In
een klein aantal gevallen kan ik
exact vertellen welke weken het zal
regenen. De grote hoeveelheid re
gen van deze week heb ik al enige
tijd van te voren aangekondigd. De
verklaring is simpel. Ik rijd in een
cabriolet en de weergoden staan
het mij blijkbaar niet toe om ook
daadwerkelijk open te rijden.
baar in combinatie met Audi’s perma
nente vierwielaandrijving. ABS-be-
hoort uiteraard tot de standaard gele
verde zaken. Wat uitrusting betreft is
de 20-klepper bijzonder compleet met
een verlaagd onderstel, spoiler, licht
metalen velgen en sportstoelen. De
prijs van deze Audi was bij het ter per
se gaan nog niet bekend.
Peugeot trakteert ons bij de 205 CJ
weer op een uiterst economisch brand
stofverbruik. Ons testexemplaar had
slechts 1 liter loodvrij nodig om 14 ki
lometer verder te komen.
De Peugeot 205 CJ is niet bepaald
een koopje als je kijkt wat voor auto’s
je voor dezelfde prijs kunt krijgen. Bij
Peugeot zelf koop je voor hetzelfde be
drag al een flinke 405 of de supersnelle
205 GTI 1.9. maar voor de echte ca-
briolet-fan kan geen enkele andere
auto het open-rijden evenaren. De CJ
is immers de meest f
op de markt met een prijs
ƒ36.335,-. De auto zal vc-
als tweede vervoermiddel ii
den. De vraag is alleen of
het jonge publiek aanslaat, ws
heeft Peugeot hem voor
even ter vergelijking, de snelle 205 C
gaat pas voor 47.400,- de deur uit.
De nieuwe Peugeot 205 CJ is een
vreselijk leuk autootje. Het ziet er vro
lijk en goed uit, heeft alle nodige zaken
aan boord, presenteert zeer netjes en
het brandstofverbruik is gunstig. Daar
tegenover staat een behoorlijke aan- lingsl
schafprijs, maar de inruil later zal ook laagd
navenant zijn. t
r om de Swift Giant, waarbij wordt gen.
teruggekeken naar de uitstekende
commercial «de Giant Suzuki». De De Swift GLS Limited Edition
tweede is de Swift GLS Special Edi- krijgt af importeur zaken als een uit-
tion. klapbaar zonnedak, een middenconso-
De Giant is gebaseerd op de Swift le en speciale bekledingsstoffen in het
GA en heeft standaard een vijfversnel- interieur. De auto is helemaal wit ge-
’i^sbak, achterruitverwarming, ge- spoten inclusief wieldoppen, bumpers,
laagde voorruit, speciale striping, een spiegels en beschermstnps. Deze uit-
dakspoiler, wieldoppen en een radio/ voering is alleen verkrijgbaar met de
cassetterecorder. Dit pakket vertegen- 10 liter motor voor een prijs van
woordigd een waarde van 1.250,- 17.695,-.
OFFICIÉÉL snan DEALER
KGebruikte Wagens
UK Plus Systeem
HÖRMANN ACCESSOIRES
een 1.6 liter injectiemotor met een ver
mogen van 100 pk. Het karretje be
wees zich prima in Zandvoort. Het is
echt een allemans sprintertje. Door de
voorwielaadrijving prima in de hand te
rko- Iedereen wie ik het voorspeld heb,
>en lachte er aanvankelijk om, maar
nu geven ze mij de schuld van dit
weer. Helaas moet ik meedelen dat
ik nog tot volgende week woensdag
een cabrio rijd, dus pas daarna
^l het weer definitief gaan opkla
ren. Gelukkig heb ik, als ik alle
kleine beetjes bij elkaar optel, met
U 295 CJ zo’n anderhalve
dag open gereden en dat is redelijk
veel. Bij twee andere cabrio’s die ik
voorgaande zomers had, was het
nog minder. Met de BMW 325i ca
brio reed ik nietsvermoedend volle
dig open op de snelweg toen ik
werd overvallen door een stortbui.
Op dit moment rijd ik in een
Chrysler Le Baron Convertible,
een schitterende auto, waarvan ik
waarschijnlijk niet te veel mag ge
nieten. Gelukkig komt het niet zo
vaak voor dat ik een cabriolet voor
een test heb, dus hoef ik niet de he
le zomer het weer te verknallen, dat
kan ik mijn lezers toch niet aan
doen...
houden. Op het rechte stuk trekt de
Corsa er maar liefst ruim 185 km per
uur uit. De stoeltjes zitten prima en
geven in alle soorten bochten voldoen
de steun. De versnellingspook is lekker
kort, wat het sportieve karakter nog
eens versterkt.
Een andere geweldige auto
circuit is de kort geleden
Kadett GSi 16V met een v«a
van 156 pk. Wat de kleine Corsa
vermogen eigenlijk net mist voor L_.
supersnelle werk, is bij de Kadett 16V
ruim voldoende aanwezig.
Naast deze twee handelbare voor-
wielaandrijvers heeft Opel ook sportie
ve uitgaves van de Ascona en de
Omega. De Opel Manta was voor de
laatste keer present. De produktie van
deze auto is inmiddels gestaakt.
lhet Opvoeren
De Duitse firma Irmscher legt zich he
lemaal toe op tuning van Opeis. Het
begrip Tuning houdt niet alleen in het
opvoeren van het prestatieniveau van
de standaard motoren, maar ook het
uiterlijk verfraaien van de auto’s. De
Nederlandse Irmscher Opeis worden
vrijwel allemaal getimed door de offi
ciële importeur Henk van de Lee uit
Soesterberg.
De samenwerking tussen Opel en
Irmscher is al twintig jaar oud. In de
ruim 130 pagina’s tellende katalogus
van 1988 staat een grote keus uit opti- I .-&
sche verfraaiingen voor alle Opel-
types. Ook reeds uit produktie geno
men modellen kunnen door Irmscher
worden aangepakt. Alle Irmscher-ac-
cessoires worden door de officiële
Opel-dealers in ons land verkocht.
Naast de tuning kent Irmscher ook
de bouw van kleine series. De Corsa
Spider, een leuke tweezits cabriolet,
komt al enige tijd uit dit kleine Duitse
bedrijf. De carrosserie wordt in de
Spaanse Opelfabriek al verstevigd en
vervolgens naar Duitsland gebracht,
waar het dak wordt verwijderd en de
auto verder wordt afgebouwd.
Volledig nieuw is de Irmscher GT,
een eigen sportwagen met de Omega
3000 als basis. De auto zal op de auto
salon van Genève officieel zijn debuut
beleven. De fraaie tweedeurs auto was
echter al op Zandvoort te zien, maar
niet te rijden.
Wel te rijden was de Opel Senator,
voor de gelegenheid voorzien van een
liter 6-cüinder injectiemotor, een
van een auto. Het interieur was
laai aangepakt. Lederen bekle-
A V °P de autosalon van Genève al voorge- der krachtbron met 24 kleppen en een houten stuur en noem maar op.
V/ïll 1. V A steld, maar is nu in Nederland te leve- inhoud vn 2507 cc. Het vermogen van Niet 6611 allemans autootje, maar een
160 pk wordt bereikt bij 5.800 tr./min. exemplaar wat nj-ervaring en vooral
De prestaties zijn zeer behoorlijk 6611 behoorhjke dosis beheersing nodig
met een topsnelheid van 210 km/u. en vraagt,
een acceleratie van 0 tot 100 in 9 se
conden. Uiteraard heeft deze Camry
standaard een katalysator. Er kan ge
kozen worden voor een vijfbak of een
automaat.
Verder behoren een ABS-remsys-
teem, lichtmetalen velgen, airconditio
ning, centrale vergrendeling, elektrisch
bediende zijruiten en een radio/casset-
terecorder met vier speakers tot de
standaard voorzieningen. De versie
met vijfbak kost 58.95,- terwijl voor
de automaat 62.995,- moet worden
betaald.
/oomamelij
.el ingezet wor-
of de auto bij Maar liefst twee speciale uitgaves maar de dealer vraagt i
laat, want daar van de Suzuki Swift zijn sinds kort in honderd gulden voor
r bedoeld. Nog beperkte oplage verkrijgbaar. Het gaat Swift Giant op 15.995
snelle 205 CTI hier om de Swift Giant, waarbij wordt gen.
J J - uitstekende
Suzuki». De
Special Edi-
De samenwerking tussen Peugeot en
Pininfarina bestaat al heel lang. Kij
ken we bijvoorbeeld naar de beeld
schone 504 cabriolet en coupé, dan
werden deze auto’s volledig m Italië
bij de meester zelf gemaakt. Direct
werden ze dan aan de importeurs en
dealers geleverd. Dit had als nadeel
dat Peugeot er nauwelijks controle op
had. En de kenner weet het, de oude
504 cabrio stond niet echt als pro- kg weger
bleemloos te boek. Bij de produktie voldoenc
van de 205 cabriolet heeft Peugeot rig. De top
toch voor een andere gang van zaken binnen 15 st
gezorgd. De carrosserie wordt bij Pi- uit stilst
ninfarina gemaakt, anti-roest behan
deld en gespoten. De kant en klare
koets gaat dan vervolgens op transport
naar Mulhouse, waar de auto te mid
den van zijn andere 205-broertjes
wordt voorzien van motor, ophanging
interieur. Op die manier kan Peugeot
de kwaliteit van de auto nauwgezet in
de gaten houden.
Kentekenbewijs
Het programma van de 205 cabrio
let bestaat uit twee verschillende types.
Het topmodel is de CTI, gebaseerd op
de 1.6 liter 105 pk GTI. Een razend
snel karretje met natuurlijk ook de
uiterlijke kenmerken van de GTI. Het
basismodel sinds de introductie, de
CT, is nu vervangen door de geteste
CJ, wat staat voor cabriolet Junior.
Dat Junior zegt eigenlijk alleen maar
iets over de uitrusting. Motorisch ge
zien komt de CJ namelijk volledig
onderin genoeg trekkracht aanwezig, neergeklapte kap^geschoven kan wor- er nog twee
toch helemaal me?bedoeld om er hard ker uitziet. Echter bij ons wisselvallige behoren. Ook
mee te rijden. weertype is het alleen maar extra werk, zijn voor- en z
houden Helaa^
De 205 CJ ziet er erg leuk uit. Aan n terruitje dan
de buitenkant is ie te herkennen aan heeft de 205 CJ stam
de witte carrosserie-kleur, de witte Als het maar even droog is kun je buitenspiegel,
bumpers en wielplaten. De stripping is rustig open rijden. De opstaande rui- heerlijk
uitgevoerd in de kleuren paars, mint- ten vormen een prima bescherming en Onze 205 CJ was een plezierig autootje
groen en rose. De cabrioletkap is met de verwarming open is het dan Om mee te rijden. De bediening is
zwart- zelfs heel aangenaam. Maar het is na- licht, de vijfversnellingsbak schakelt
In een handomdraai is de auto om tuurlijk pas echt leuk als alle ruiten als boter en ook voor de besturing zijn
te toveren tot dat waarvoor je hem ge- omlaag kunnen en het zonnetje vrolijk nauwelijks spierballen nodig. De auto
kocht hebt. De twee vergrendelpunten schijnt. Wordt de auto geopend ergens is comfortabel geveerd en helt zodoen-
bij de zonnekleppen worden losge- achter gelaten, dan heeft het dieven- de zelfs een klein beetje over in de
maakt en in een wip ligt de kap boven- volkje haast vrijspel. Een radio met an- bochten. Het uitzicht rondom is bij ge-
)p het ken- Op de bagageruimte. En in dezelfde tidiefstalslede is zeer aan te raden, opende kap natuurlijk bijna 360 gra
ining «S6», korte tijd rijdt je weer volledig over- Gelukkig is het dashboardkastje af- den. Indien gesloten vormen de brede
lone motor dekt. Let er wel even op dat het achter- sluitbaar en is de achterbankrugleu- stukken achterin een behoorlijke dode
■t Inndvriifi --je mooi met de plooi mee opgevou- ning alleen vanuit de kofferruimte te hoek.
™vii wordt, anders komen er in de loop ontgrendelen.
scheuren in. Standaard heeft Het interieur ziet er net als de bui- Koopje
ook nog een hoes die over de tenkant heel vrolijk uit. D« stoelen en
deurpanelen zijn met jeansstof be-
kleed. De stiksels verlopen als een
j- - soort regenboog van kleur. De stoeltjes
205 J lijden erg klein en vlak van vorm maar
zitten ook op lange afstanden uitste
kend. De achterbank is in twee delen
neerklapbaar. De bagageruimte is na
tuurlijk niet even groot als bij een ge
wone 205, maar het valt toch niet te
gen.
Het instrumentenpaneel is eenvou
dig en overzichtelijk. Op het klokken
gedeelte wordt de snelheidsmeter ge
flankeerd door een klokje en de brand-
stofmeter. De voornaamste bedienin
gen zitten rond het stuur en verder zijn
Jaguar Cars en Tom Waikinshaw De nieuwe onderneming heet Jaguar
Racing hebben samen een nieuwe on- Sport Ltd.en is voor de helft eigendom
dememing opgericht die zich zal bezig- van Jaguar en van de TWR Groep. De
houden met het ontwikkelen en produ- vestigingsplaats is Kidlington (Oxfor
ceren van snelle en sportieve varianten shire) en het startkapitaal bedraagt 17
op Jaguar sedans en XJ-S sportwa- miljoen gulden.
gens. Sir John Egan, Chairman van
guar, vervult deze functie ook bij
guar Sport, terwijl Tom Walkins.
algemeen directeur is.
De voornaamste taak van
Sport zal zijn snelle auto’s te
met een zeer aparte stijl en
aantallen. Voorlopig wordt uit
van een aantal van 500 v
jaar, speciaal gericht op Ei
het Europese continent. I
wordt gedacht aan verkoop
hele wereld, waarbij de to
J 2.500 wagens per j
afhankelijk van de