iUTOPRAAT
Comfort in optima forma
Q VAN DER BOOM
e
I
De Renault 19, een auto uit Europa
De Volvo 440
komt in september
Bertens
AUTOTEST
I
K. VAN DER BOOM
OISTERWIJK B.V.
VAN ROOSMALEN
APK
keuring-
station
Toyota sterk in 4x4
II
Zwaaien
huis
RENAULT
25 GTX
riS
Toyota-dealer
AUTONOVA
AUTOBEDRIJF
Vakmanschap en service als traditie
B.s i I»
--
1988-pagina 20
Donderdag 30 juni 1988 - pagina 21
DE TILBURGSE KOERIER
onder redactie van Tony Vos
?n
Tony Vos
DE RENAULT-DEALER IN HET HART VAN BRABANT
H#
Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg - Telefoon (13) 364011
'LBURG
Moergestel - Raadhuisstraat 7
Telefoon 04243-2110
'Officieel Volvo-dealer voor Tilburg, Loon op Zand en omgeving
VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM
AUTOBEDRIJF
Een simpele verklaring,
maar zwaaien...
Hoe
sen i
balsaus
iensaus
loksaus
^IM
II
Ringbaan Noord 95, Tilburg
Tel. 013-351035
trale
nine,
nekle|
buit
Uw Renault-dealer in Oisterwijk
Beneiuxstraat 8
Telefoon 04242-83905
Vrijdag koopavond
85 - LOON OP ZAND - Tel. 04166-2450
- TILBURG - Tel. 013-360015 (filiaal Tilburg donderdag koopavond)
Het
Toyota breidt ii
klap zijn levering
GSTIJDEN:
m donderdag
02.00 uur
in zaterdag
03.00 uur
zien. Ook
genoemd.
echt als zeer origineel en fraai over. De
iat betreft een licht
XN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK
5
O
O
«5
m
1
S
zelf stofferen kan
iben een grote col-
i alle materialen.
37, tel. 433758.
65 pk, die geleverd wordt
TD, GTD en TDE. Ver-
genoemde modellen
en zijn met een drie-
:rie.
hoopt er zo’n 300.000 de pr
te gaan maken, bij de in- door;
koops
markt
sche en
.NIER: uw adres
verkoop van ge
en en strips. Berk-
61, tel. 013-
loge Steenweg 85
Ringbaan Zuid 3 -
Gladstrijken van hobbels en bobbels is
de Renault 25 zijn lust en zijn leven.
De wegligging is ok dik in orde. Onder
vrijwel alle omstandigheden blijft de
auto prima in de hand te houden, al
hoewel hij honderden kilometers vlak
ke snelweg het liefst heeft.
Beweging
Onder in het dashboard zit bij de
Ook de kofferruimte is zeer royaal
voor een uitgebreide vakantie. De ach
terbank is m een beweging neer te
klappen en vormt dan een vlakke
vloer.
Ook
GTX het engelstalige stemmetje
waarschuwt voor problemen en g
ren. Het vertelt je zelfs bij techniscl
storingen wat je precies moet doen.
de auto rijdt, dat weten we intus-
al wel, maar op de rij-impressie
rust nog een embargo tot 20 juli.
De Renault 9 en 11 zal voor ons
land in ieder geval verdwijnen, terwijl
produktie in Frankrijk nog gewoon
irgaat. De auto’s zijn in de goed-
>pste versies bedoeld voor de thuis-
<t en de rest zal gaan naar Aziati-
Afrikaanse landen.
In 1984 werd de Renault 25 voor het
eerst voorgesteld. Het is een bijzonder
elegante verschijning, die door de ja-
ren heen nauwelijks veranderd is. Voor
het modellenjaar 1988 boog de ont
werpafdeling zich een' keer extra over
de vingt-cinque met als gevolg een in
grijpend gewijzigde voor- en achterzij-
Het complete modellenprogramma
bleef intakt. Maar liefst dertien ver
schillende versies zijn er verkrijgbaar.
De serie start bij de TS en GTS auto
maat met de bekende 2 liter motor met
carburateur en 103 pk. De TX heeft
dezelfde krachtbron, echter met injec
tie en zodoende 17 pk meer. De lief
hebbers van een 6-cylinder kunnen
kiezen uit de V6 injection met of zon
der katalysator en met of zonder auto
maat of is V6 Turbo. De 2068 cc die
selmotor is te vinden in de TD en
GTD zonder turbo en met dit appa
raat in de Turbo D. Daarnaast is er
nog de 2.2 liter injectie met katalysator
en een vermogen van 110 pk in de TX
en GTX. We reden met de meest com
plete uit dit tweetal, de GTX.
Alle bedieningen zijn direct rond en
om de bestuurder geplaatst. Net zoals
de meeste Renaults rijdt je met de 25
zonder problemen direct weg.
De standaard stuurbekracht
voor de ruim 1200 kg wegenüv
geen overbodige luxe. De bedienm;
licht en neemt eigenlijk bij hog
snelheden net iets te weinig af. De v
snellingsbak schakelt uiterst exact,
totale bediening en het interieur krij
gen een zeer hoge waardering.
grootste Japanse automerk deze nieuwe vierwielaangedreven
breidt in Nederland in één Toyota’s beschikken over 16-klepperi- T(")VOt8-ClGell6r
klap zijn leveringsprogramma uit met motoren, wat de vooruitstrevende poli- I
vier vierwielaangedreven modellen. Al- tiek op het gebied van motortechniek
lereerst gaat het om drie bestaande bij dit merk aangeeft. De prijzen van dUtODBOTIJ V6R
modellen die nu met twee extra aange- ’-*• J-
dreven wielen te koop zijn. Zo is er de
Toyota Corolla sedan met de 1.6 liter
16-kleppenmotor in de XL-uitvoering.
Ook de Camry 2.0 GLi is voortaan in
4WD verkrijgbaar. Toyota beperkt
zich echter niet tot deze twee sedan-
uitvoeringen. Ook een uiterst sportieve
coupé profiteert van de aanmerkelijk
verbeterde rij-eigenschappen op ver
schillende ondergronden. Het gaat hier
om de Celica 2.0 GT-i 16 met turbo
compressor. De laatste nieuweling
heeft tevens een nieuwe carrosserie. De
voorkant kennen we van de Corolla,
maar de achterzijde hebben we niet
eerder gezien. Het is de Corolla 1.6
XLi Twin Cam 16 R.V., waarbij de
laatste letters staan voor «Recreation
Vehicle*. Dit model vervangt de vier
wielaangedreven Tercel, waarvan hij
voornamelijk aan de achterkant wat
stijlkenmerken heeft meegekregen. Al
Iedereen heeft ’m waarschijnlijk vo
rige week woensdag al op het journaal
gezien, de Volvo 440. Het moet de
auto worden waarmee het bedrijf in
Bom een deel van de staatslening gaat
terugbetalen, dus in meerdere opzich
ten een belangrijke nieuweling. De
oude 300-serie blijft voorlopig in pro
duktie, al is het goed mogelijk dat de
360 binnenkort verdwijnt.
Samen met de sportieve Volvo 480
werd deze nieuwe 440 ontwikkeld.
Toch valt er uiterlijk maar weinig gelij
kenis met de 480 te bespeuren, in het
onderstel en het motorenaanbod zien
we duidelijk het evenbeeld. Ook het
interieur laat enkele overeenkomsten
zien.
Voorlopig zullen er zo’n elf verschil
lende versies te koop zijn. Het pro
gramma begint bij de 440 DL met de
64 kW 1721 cc motor, voorzien van
een ongeregelde katalysator. De GL,
GLE en GLT zijn naar keus te verkrij
gen met drie motoren. De eerste is de
reeds genoemde 64 kW. Dan is er een
70 kW met ongeregelde katalysator
met multipoint injectie en een 78 kW-
versie met injectie en een geregelde ka
talysator met Lambdasonde. Het top
model wordt de Turbo met een 88 kW
krachtbron en geregelde katalysator.
De uitrustingsniveau’s volgen elkaar
op. De standaard DL begint met een
prijs van 29.250,- en heeft standaard
een klokje, intervalschakelaar, voorbe
reide radio-inbouw, 2 buitenspiegels,
hoofdsteunen, in delen neerklapbare
achterbank en veiligheidsgordels ach
terin. De wat completere GL doet daar
nog eens een toerenteller, centrale ver
grendeling van de vijf deuren, verstel
baar stuur en bredere banden boven
op, waardoor de vanaf-prijs op
31.250,- komt te liggen. De GLE is
puur op luxe gebouwd en start bij
35.250,-. Voor het zelfde bedrag is er
deze
Toyota’s bescl
motoren, wat c r__
tiek op het gebied van motortechniek
bij dit merk aangeeft. De prijzen van
het viertal zijn als volgt: de Corolla se
dan 4X4 komt op 33.995,-. De leuke
Corolla R.V. staat in de prijslijsten
voor 41.995,- terwijl voor de Camry
56.995,- op tafel moet komen. Ten
slotte bedraagt de prijs van de Celica
ƒ88.995,-.
de GLT die echter een op sportiviteit
afgestemde basisuitrusting heeft. De
Turbo tenslotte gaat voor 45.250,- de
deur uit.
In september zal het dan eindelijk
zover zijn dat we met de Volvo 440
kunnen gaan rijden. Overigens heb ik
er deze week al drie op de snelweg ge
zien. Je leest er dan ongetwijfeld meer
over in de wekelijkse autotest.
Opbergniimte is er voldoende in de
25 portierbakken, dashboardkastje
en een ruim bakje tussen de stoelen.
s wat De uitrusting is bijzonder compleet
geva- met standaard zonwerend glas, elek-
nrsche trisch bediende voorportierruiten, cen-
vergrendeling met afstandbedie-
veruchte spiegel in rechter zon-
.icklep, twee van binnenuit verstelbare genschap,
buitenspiegels, een regelbare lende- naam ook
steun op de bestuurdersstoel, buiten
temperatuurmeter, leesspots en een
aansteker achterin.
De vering blijft natuurlijk echt
Frans, terwijl het fors overhellen in
bochten er niet meer bij is.
meenden we ook bij de chauffeurs
van voornamelijk vrachtwagens te
bemerken. In de bergachtige stre
ken waar we reden zijn de wegen
keurig geasfalteerd, maar erg smal.
Aan beide kanten is er nog een kei
harde berm waar gerust met hoge
snelheid overheen gereden kan
worden en dat deden we dus ook.
We vonden het wel vreemd dat alle
vrachtwagens, alsof ze bang waren,
helemaal rechts gingen rijden en
vervolgens vriendelijk hun hand op
staken achter de voorruit. Natuur
lijk zwaaiden we even vriendelijk
terug. Later werd ons echter de
verklaring voor dit alles gegeven.
Voorruiten zijn in Marokko erg
schaars en meestal alleen tegen erg
hoge prijzen op de zwarte markt
verkrijgbaar. Als een chauffeur een
tegenligger krijgt, is-ie zo bang dat
zijn rtiit springt, dat hij zijn platte
hand tegen het glas duwt om even-
Hoeveel auto’s rijden er in Ne
derland niet rond met een sterretje
in de voorruit. Vervangen van dit
venster kost te veel geld, omdat ver
zekeringsmaatschappijen het eigen
risico in rekening brengen. Geluk
kig is daar weer op ingesprongen
en zijn er op het ogenblik verschil
lende firma’s in het land die ruiten
met een soort hars weer volledig
kunnen herstellen. Vaak betaalt de
verzekering deze operatie hele
maal, omdat het aanmerkelijk
goedkoper is dan een hele ruit ver
vangen.
Wat dat betreft bevinden we ons
in een zeer gunstige positie. We
klagen er wel eens over dat auto-
onderdelen zo duur zijn, maar ge
lukkig is alles hier te krijgen of te
bestellen.
Dat wil in andere landen wel
eens helemaal anders zijn. Zo was
ik half maart met Peugeot in Ma
rokko. De mensen die je daar langs
de wegen tegenkomt zijn bijzonder
vriendelijk. Zowel kinderen als vol
wassenen zwaaiden iedere keer
weer uiterst vriendelijk als de Ne
derlandse journalisten met hun
Franse auto’s langsscheurden, de zijn rüit springt, iv _.J r
bevolking in een stofwolk achterla- hand tegen het glas duwt om even
tend Je staat ervan versteld dat je tueel tegendruk te kunnen geven
overal mensen tegenkomt. Zelfs als als er een steen tegen zou springen,
je in geen velden of wegen een Een simpele verklaring en wij
dorpje kunt bekennen. De vriende- -
lijkheid wal betreft het zwaaien,
Modem
Aan de buitenkant zijn de verande
ringen aan de Renault 25 het meest
opvallend. Door een sterk veranderd
front is de auto zo’n 10 centimeter lan
ger geworden. De beschennstrips op
de flanken werden breder en de bum
per kreeg een andere kleur. Bij de
GTX treffen we mistlampen in de
voorbumper aan. Standaard zijn ook
de lichtmetalen velgen die van een vol-
ledig nieuw ontwero zijn. Aan de ach- GTX een middenarmsteun zowel voor-
terkant zien we aanmerkelijk grotere als achterin. De hoofdsteunen zijn ook
lichtunits, die gedeeltelijk in rookglas vaf vo™ voortaan kan
zijn uitgevoerd De auto ziet er dbor telbaar. Aan het dashboard werd ech-
deze maatregelen veel moderner uit, ‘er weinig veranderd. Het stuurwiel
maar zijn allure werd natuurlijk volle- er wat anders uit, maar de opstel-
dig behouden. De Renault 25 blijft van het geheel bleef gehandhaafd,
dan ook een auto die haast iedereen Het is uitermate overzichtig en com-
mooi vindt. pleet met een oliedrukmeter, brand-
Het interieur bleef niet geheel on- stofmeter, temperatuurmeter en de
veranderd. De stoelen kregen een lan- boordcomputer. Op dit handige appa-
gere zitting. In december reed ik met raatje kun je de brandstofvoorraad in
de V6 injection en met name de korte de gaten houden maar ook het nog te
zitting van de voorstoelen was een kri- rijden kilometers, het gemiddelde
tiek punt. Sinds de modelwijziging kan brandstofverbruik, het momentane
er echter niet meer over geklaagd wor- verbruik, de gemiddelde snelheid en de
den. De stoelen zitten perfect en ook gereden kilometers na nulstelling. Ook
na uren achter het stuur kun je volle- de dagteller en de totaalteller zijn in
dig ontspannen uitstappen. Een echte dit instrument geïntegreerd.
Franse auto nog steeds op dit punt.
Ook de achterpassagiers zitten uitste
kend, maar hebben helaas net te wei
nig hoofdruimte. Standaard heeft de
Bepaalde eigenschappen van auto’s zijn vreemd genoeg landgebonden. Een
Duitse auto is stug, een Japanse auto is klein, een Engelse auto is technisch ge
voelig en een Franse en Italiaanse auto roest Zo was het tenminste zo’n tien jaar
geleden. In de tussentijd werden de Duitsers wat minder stug, deden Fransen er
Italianen veel op het gebied van roestpreventie en werden de Japanners een
maatje groter. Toch blijven bepaalde landkenmerken gehandhaafd. Een Franse
auto is confortabel, het schoolvoorbeeld daarvan is de Renault 25 die we in nieuwe
gedaante reden.
Concurrentie
De concurrentie in de klasse van de tr°"1
iden, nieuwe 19 is erg groot. Immers auto’s
sterk als de Opel Kadett, de Volkswagen
If en de Ford Escort maken er al ja
de dienst uit. Toch kunnen die ver-
idingen de komende jaren behoor-
lijk veranderen. Fiat heeft nu de Tipo,
Renault de 19, Ford heeft een nieuwe
auto in levende lijve Escort op stapel staan en de Japanners
1 vaak al getoond op zitten natuurlijk ook niet stil.
r'“rsfoto’s, je weet zo wat je Hét programma van de 19 is meteen
avi.ten. Voordat ik echter bijzonder compleet. Voor de hele
'c naar Brugge trok, had ik Europese markt zullen de Renault-fa-
1 ervoor pas de eerste kleine brieken in Douai maar liefst 70 ver-
deze Renault gezien. Een schillende varianten produceren. Voor
icht ik, wat in ware grote Nederland komen alleen schone moto-
fraai exemplaar bleek te ren of motoren met een katalysator be- U
schikbaar. De reeks start met de be
vervol- kende 1397 cc krachtbron met 60 pk in
j waar- de TR en GTR. Dan volgt er een 72 pk
jmsten zou hebben, versie met katalysator van de 1721 cc
motor in de TS en GTS, terwijl de top
modellen, de GTX en TXE beschikken
over een 90 pk variant van deze
krachtbron. Volledig nieuw is de 1870
De Renault 19 zal zijn publiekde-
buut beleven op de Autosalon van Pa
rijs begin oktober.
Zuinig
In het verleden gebruikte Renault in
zijn reclame-aktiviteiten vaak leuzen
waarin de zuinigheid van zijn auto’s
werd benadrukt, ook weer zo’n landei-
p. De 25 GTX maakt deze
uo<uu ook weer helemaal waar. Im
mers voor een dergelijke grote auto
met een toch redelijk forse motor is 1
op 11,5 haast ongelooflijk.
De prestaties zijn uitstekend met
een top van 190 km/uur en een accele
ratie van 0 tot 100 in 12 seconden.
Naast al deze uitstekende kwalitei
ten weet Renault ook nog eens een
uiterst beschaafd prijskaartje aan de
25 GTX te hangen. De 48.000,- die
deze auto kost is geen dubbeltje te
veel.
Renault kan door het moderniseren
van de 25 weer even vooruit. De defi
nitieve opvolger staat pas voor 1990 op
het program. De auto rijdt voortreffe
lijk, levert prima prestaties bij een
uiterst gunstig brandstofverbruik en
heeft een standaard uitvoering die
nauwelijks te wensen overlaat. Kort
om, een auto die het overwegen waard
is.
de Alfa 33 wordt regelmatig cc diesel van 6
Toch komt de auto in het in de versies TD, t
t fraai over. De volgens zullen alle j
naar keus te leverei
of vijfdeurs carrosser
De fabriek hc“t
stuks per jaar te gaan maken, bij uv
ductie in Nederland in december
len waarschijnlijk ook de 16-klep-
penversies verkrijgbaar zijn. In de toe
komst zal het gamma worden afgerond
met een aantal varianten. Zo zijn een
sedan en een stationcar zeer denkbaar.
Over de prijzen is nog niets bekend.
BRUGGE-
Het jaartal 1992 komt steeds dichter
bij. In dat jaar zullen de Europese echt als zeer ongino
grenzen open gaan en dit betexent foto’s geven wat dt
nogal wat aanpassingen voor verschil- vertekend beeld,
lende bedrijven. Ook de autofabrikan- p,
ten zien deze gebeurtenis met gepast '-v..
wantrouwen tegemoet. Om de Europe- De
se automarkt zelf in handen te houden, nieuw
zullen ze moeten komen met sterk <«k
itiging is Europees gerichte modellen. Nadat Golf
nde auto Fiat zijn Tipo in de middenklasse heeft renc1
ag is voorgesteld, kwam Renault vorige houdi
tgere week vrij onverwacht met zijn nieuwe li!'
ver- 19.
De Voordat je een
ziet, is het model
een aantal persf
kunt verwachte
vorige week
net de vond
foto’s van
leuke auto, dacl
zelfs een zeer f
zijn.
Iedereen die de 19 ziet, roept i
gens een aantal automodellen
mee hij overeenkomsten zon L
De achterzijde doet sterk denken aan
een Citroen BX. Het zij-aanzicht geeft
de indruk van een kleine Saab 9000,
terwijl er enkelen een Opel Kadett in