iUTOPRAAT Comfort in optima forma Q VAN DER BOOM e I De Renault 19, een auto uit Europa De Volvo 440 komt in september Bertens AUTOTEST I K. VAN DER BOOM OISTERWIJK B.V. VAN ROOSMALEN APK keuring- station Toyota sterk in 4x4 II Zwaaien huis RENAULT 25 GTX riS Toyota-dealer AUTONOVA AUTOBEDRIJF Vakmanschap en service als traditie B.s i I» -- 1988-pagina 20 Donderdag 30 juni 1988 - pagina 21 DE TILBURGSE KOERIER onder redactie van Tony Vos ?n Tony Vos DE RENAULT-DEALER IN HET HART VAN BRABANT H# Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg - Telefoon (13) 364011 'LBURG Moergestel - Raadhuisstraat 7 Telefoon 04243-2110 'Officieel Volvo-dealer voor Tilburg, Loon op Zand en omgeving VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM AUTOBEDRIJF Een simpele verklaring, maar zwaaien... Hoe sen i balsaus iensaus loksaus ^IM II Ringbaan Noord 95, Tilburg Tel. 013-351035 trale nine, nekle| buit Uw Renault-dealer in Oisterwijk Beneiuxstraat 8 Telefoon 04242-83905 Vrijdag koopavond 85 - LOON OP ZAND - Tel. 04166-2450 - TILBURG - Tel. 013-360015 (filiaal Tilburg donderdag koopavond) Het Toyota breidt ii klap zijn levering GSTIJDEN: m donderdag 02.00 uur in zaterdag 03.00 uur zien. Ook genoemd. echt als zeer origineel en fraai over. De iat betreft een licht XN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK 5 O O «5 m 1 S zelf stofferen kan iben een grote col- i alle materialen. 37, tel. 433758. 65 pk, die geleverd wordt TD, GTD en TDE. Ver- genoemde modellen en zijn met een drie- :rie. hoopt er zo’n 300.000 de pr te gaan maken, bij de in- door; koops markt sche en .NIER: uw adres verkoop van ge en en strips. Berk- 61, tel. 013- loge Steenweg 85 Ringbaan Zuid 3 - Gladstrijken van hobbels en bobbels is de Renault 25 zijn lust en zijn leven. De wegligging is ok dik in orde. Onder vrijwel alle omstandigheden blijft de auto prima in de hand te houden, al hoewel hij honderden kilometers vlak ke snelweg het liefst heeft. Beweging Onder in het dashboard zit bij de Ook de kofferruimte is zeer royaal voor een uitgebreide vakantie. De ach terbank is m een beweging neer te klappen en vormt dan een vlakke vloer. Ook GTX het engelstalige stemmetje waarschuwt voor problemen en g ren. Het vertelt je zelfs bij techniscl storingen wat je precies moet doen. de auto rijdt, dat weten we intus- al wel, maar op de rij-impressie rust nog een embargo tot 20 juli. De Renault 9 en 11 zal voor ons land in ieder geval verdwijnen, terwijl produktie in Frankrijk nog gewoon irgaat. De auto’s zijn in de goed- >pste versies bedoeld voor de thuis- <t en de rest zal gaan naar Aziati- Afrikaanse landen. In 1984 werd de Renault 25 voor het eerst voorgesteld. Het is een bijzonder elegante verschijning, die door de ja- ren heen nauwelijks veranderd is. Voor het modellenjaar 1988 boog de ont werpafdeling zich een' keer extra over de vingt-cinque met als gevolg een in grijpend gewijzigde voor- en achterzij- Het complete modellenprogramma bleef intakt. Maar liefst dertien ver schillende versies zijn er verkrijgbaar. De serie start bij de TS en GTS auto maat met de bekende 2 liter motor met carburateur en 103 pk. De TX heeft dezelfde krachtbron, echter met injec tie en zodoende 17 pk meer. De lief hebbers van een 6-cylinder kunnen kiezen uit de V6 injection met of zon der katalysator en met of zonder auto maat of is V6 Turbo. De 2068 cc die selmotor is te vinden in de TD en GTD zonder turbo en met dit appa raat in de Turbo D. Daarnaast is er nog de 2.2 liter injectie met katalysator en een vermogen van 110 pk in de TX en GTX. We reden met de meest com plete uit dit tweetal, de GTX. Alle bedieningen zijn direct rond en om de bestuurder geplaatst. Net zoals de meeste Renaults rijdt je met de 25 zonder problemen direct weg. De standaard stuurbekracht voor de ruim 1200 kg wegenüv geen overbodige luxe. De bedienm; licht en neemt eigenlijk bij hog snelheden net iets te weinig af. De v snellingsbak schakelt uiterst exact, totale bediening en het interieur krij gen een zeer hoge waardering. grootste Japanse automerk deze nieuwe vierwielaangedreven breidt in Nederland in één Toyota’s beschikken over 16-klepperi- T(")VOt8-ClGell6r klap zijn leveringsprogramma uit met motoren, wat de vooruitstrevende poli- I vier vierwielaangedreven modellen. Al- tiek op het gebied van motortechniek lereerst gaat het om drie bestaande bij dit merk aangeeft. De prijzen van dUtODBOTIJ V6R modellen die nu met twee extra aange- ’-*• J- dreven wielen te koop zijn. Zo is er de Toyota Corolla sedan met de 1.6 liter 16-kleppenmotor in de XL-uitvoering. Ook de Camry 2.0 GLi is voortaan in 4WD verkrijgbaar. Toyota beperkt zich echter niet tot deze twee sedan- uitvoeringen. Ook een uiterst sportieve coupé profiteert van de aanmerkelijk verbeterde rij-eigenschappen op ver schillende ondergronden. Het gaat hier om de Celica 2.0 GT-i 16 met turbo compressor. De laatste nieuweling heeft tevens een nieuwe carrosserie. De voorkant kennen we van de Corolla, maar de achterzijde hebben we niet eerder gezien. Het is de Corolla 1.6 XLi Twin Cam 16 R.V., waarbij de laatste letters staan voor «Recreation Vehicle*. Dit model vervangt de vier wielaangedreven Tercel, waarvan hij voornamelijk aan de achterkant wat stijlkenmerken heeft meegekregen. Al Iedereen heeft ’m waarschijnlijk vo rige week woensdag al op het journaal gezien, de Volvo 440. Het moet de auto worden waarmee het bedrijf in Bom een deel van de staatslening gaat terugbetalen, dus in meerdere opzich ten een belangrijke nieuweling. De oude 300-serie blijft voorlopig in pro duktie, al is het goed mogelijk dat de 360 binnenkort verdwijnt. Samen met de sportieve Volvo 480 werd deze nieuwe 440 ontwikkeld. Toch valt er uiterlijk maar weinig gelij kenis met de 480 te bespeuren, in het onderstel en het motorenaanbod zien we duidelijk het evenbeeld. Ook het interieur laat enkele overeenkomsten zien. Voorlopig zullen er zo’n elf verschil lende versies te koop zijn. Het pro gramma begint bij de 440 DL met de 64 kW 1721 cc motor, voorzien van een ongeregelde katalysator. De GL, GLE en GLT zijn naar keus te verkrij gen met drie motoren. De eerste is de reeds genoemde 64 kW. Dan is er een 70 kW met ongeregelde katalysator met multipoint injectie en een 78 kW- versie met injectie en een geregelde ka talysator met Lambdasonde. Het top model wordt de Turbo met een 88 kW krachtbron en geregelde katalysator. De uitrustingsniveau’s volgen elkaar op. De standaard DL begint met een prijs van 29.250,- en heeft standaard een klokje, intervalschakelaar, voorbe reide radio-inbouw, 2 buitenspiegels, hoofdsteunen, in delen neerklapbare achterbank en veiligheidsgordels ach terin. De wat completere GL doet daar nog eens een toerenteller, centrale ver grendeling van de vijf deuren, verstel baar stuur en bredere banden boven op, waardoor de vanaf-prijs op 31.250,- komt te liggen. De GLE is puur op luxe gebouwd en start bij 35.250,-. Voor het zelfde bedrag is er deze Toyota’s bescl motoren, wat c r__ tiek op het gebied van motortechniek bij dit merk aangeeft. De prijzen van het viertal zijn als volgt: de Corolla se dan 4X4 komt op 33.995,-. De leuke Corolla R.V. staat in de prijslijsten voor 41.995,- terwijl voor de Camry 56.995,- op tafel moet komen. Ten slotte bedraagt de prijs van de Celica ƒ88.995,-. de GLT die echter een op sportiviteit afgestemde basisuitrusting heeft. De Turbo tenslotte gaat voor 45.250,- de deur uit. In september zal het dan eindelijk zover zijn dat we met de Volvo 440 kunnen gaan rijden. Overigens heb ik er deze week al drie op de snelweg ge zien. Je leest er dan ongetwijfeld meer over in de wekelijkse autotest. Opbergniimte is er voldoende in de 25 portierbakken, dashboardkastje en een ruim bakje tussen de stoelen. s wat De uitrusting is bijzonder compleet geva- met standaard zonwerend glas, elek- nrsche trisch bediende voorportierruiten, cen- vergrendeling met afstandbedie- veruchte spiegel in rechter zon- .icklep, twee van binnenuit verstelbare genschap, buitenspiegels, een regelbare lende- naam ook steun op de bestuurdersstoel, buiten temperatuurmeter, leesspots en een aansteker achterin. De vering blijft natuurlijk echt Frans, terwijl het fors overhellen in bochten er niet meer bij is. meenden we ook bij de chauffeurs van voornamelijk vrachtwagens te bemerken. In de bergachtige stre ken waar we reden zijn de wegen keurig geasfalteerd, maar erg smal. Aan beide kanten is er nog een kei harde berm waar gerust met hoge snelheid overheen gereden kan worden en dat deden we dus ook. We vonden het wel vreemd dat alle vrachtwagens, alsof ze bang waren, helemaal rechts gingen rijden en vervolgens vriendelijk hun hand op staken achter de voorruit. Natuur lijk zwaaiden we even vriendelijk terug. Later werd ons echter de verklaring voor dit alles gegeven. Voorruiten zijn in Marokko erg schaars en meestal alleen tegen erg hoge prijzen op de zwarte markt verkrijgbaar. Als een chauffeur een tegenligger krijgt, is-ie zo bang dat zijn rtiit springt, dat hij zijn platte hand tegen het glas duwt om even- Hoeveel auto’s rijden er in Ne derland niet rond met een sterretje in de voorruit. Vervangen van dit venster kost te veel geld, omdat ver zekeringsmaatschappijen het eigen risico in rekening brengen. Geluk kig is daar weer op ingesprongen en zijn er op het ogenblik verschil lende firma’s in het land die ruiten met een soort hars weer volledig kunnen herstellen. Vaak betaalt de verzekering deze operatie hele maal, omdat het aanmerkelijk goedkoper is dan een hele ruit ver vangen. Wat dat betreft bevinden we ons in een zeer gunstige positie. We klagen er wel eens over dat auto- onderdelen zo duur zijn, maar ge lukkig is alles hier te krijgen of te bestellen. Dat wil in andere landen wel eens helemaal anders zijn. Zo was ik half maart met Peugeot in Ma rokko. De mensen die je daar langs de wegen tegenkomt zijn bijzonder vriendelijk. Zowel kinderen als vol wassenen zwaaiden iedere keer weer uiterst vriendelijk als de Ne derlandse journalisten met hun Franse auto’s langsscheurden, de zijn rüit springt, iv _.J r bevolking in een stofwolk achterla- hand tegen het glas duwt om even tend Je staat ervan versteld dat je tueel tegendruk te kunnen geven overal mensen tegenkomt. Zelfs als als er een steen tegen zou springen, je in geen velden of wegen een Een simpele verklaring en wij dorpje kunt bekennen. De vriende- - lijkheid wal betreft het zwaaien, Modem Aan de buitenkant zijn de verande ringen aan de Renault 25 het meest opvallend. Door een sterk veranderd front is de auto zo’n 10 centimeter lan ger geworden. De beschennstrips op de flanken werden breder en de bum per kreeg een andere kleur. Bij de GTX treffen we mistlampen in de voorbumper aan. Standaard zijn ook de lichtmetalen velgen die van een vol- ledig nieuw ontwero zijn. Aan de ach- GTX een middenarmsteun zowel voor- terkant zien we aanmerkelijk grotere als achterin. De hoofdsteunen zijn ook lichtunits, die gedeeltelijk in rookglas vaf vo™ voortaan kan zijn uitgevoerd De auto ziet er dbor telbaar. Aan het dashboard werd ech- deze maatregelen veel moderner uit, ‘er weinig veranderd. Het stuurwiel maar zijn allure werd natuurlijk volle- er wat anders uit, maar de opstel- dig behouden. De Renault 25 blijft van het geheel bleef gehandhaafd, dan ook een auto die haast iedereen Het is uitermate overzichtig en com- mooi vindt. pleet met een oliedrukmeter, brand- Het interieur bleef niet geheel on- stofmeter, temperatuurmeter en de veranderd. De stoelen kregen een lan- boordcomputer. Op dit handige appa- gere zitting. In december reed ik met raatje kun je de brandstofvoorraad in de V6 injection en met name de korte de gaten houden maar ook het nog te zitting van de voorstoelen was een kri- rijden kilometers, het gemiddelde tiek punt. Sinds de modelwijziging kan brandstofverbruik, het momentane er echter niet meer over geklaagd wor- verbruik, de gemiddelde snelheid en de den. De stoelen zitten perfect en ook gereden kilometers na nulstelling. Ook na uren achter het stuur kun je volle- de dagteller en de totaalteller zijn in dig ontspannen uitstappen. Een echte dit instrument geïntegreerd. Franse auto nog steeds op dit punt. Ook de achterpassagiers zitten uitste kend, maar hebben helaas net te wei nig hoofdruimte. Standaard heeft de Bepaalde eigenschappen van auto’s zijn vreemd genoeg landgebonden. Een Duitse auto is stug, een Japanse auto is klein, een Engelse auto is technisch ge voelig en een Franse en Italiaanse auto roest Zo was het tenminste zo’n tien jaar geleden. In de tussentijd werden de Duitsers wat minder stug, deden Fransen er Italianen veel op het gebied van roestpreventie en werden de Japanners een maatje groter. Toch blijven bepaalde landkenmerken gehandhaafd. Een Franse auto is confortabel, het schoolvoorbeeld daarvan is de Renault 25 die we in nieuwe gedaante reden. Concurrentie De concurrentie in de klasse van de tr°"1 iden, nieuwe 19 is erg groot. Immers auto’s sterk als de Opel Kadett, de Volkswagen If en de Ford Escort maken er al ja de dienst uit. Toch kunnen die ver- idingen de komende jaren behoor- lijk veranderen. Fiat heeft nu de Tipo, Renault de 19, Ford heeft een nieuwe auto in levende lijve Escort op stapel staan en de Japanners 1 vaak al getoond op zitten natuurlijk ook niet stil. r'“rsfoto’s, je weet zo wat je Hét programma van de 19 is meteen avi.ten. Voordat ik echter bijzonder compleet. Voor de hele 'c naar Brugge trok, had ik Europese markt zullen de Renault-fa- 1 ervoor pas de eerste kleine brieken in Douai maar liefst 70 ver- deze Renault gezien. Een schillende varianten produceren. Voor icht ik, wat in ware grote Nederland komen alleen schone moto- fraai exemplaar bleek te ren of motoren met een katalysator be- U schikbaar. De reeks start met de be vervol- kende 1397 cc krachtbron met 60 pk in j waar- de TR en GTR. Dan volgt er een 72 pk jmsten zou hebben, versie met katalysator van de 1721 cc motor in de TS en GTS, terwijl de top modellen, de GTX en TXE beschikken over een 90 pk variant van deze krachtbron. Volledig nieuw is de 1870 De Renault 19 zal zijn publiekde- buut beleven op de Autosalon van Pa rijs begin oktober. Zuinig In het verleden gebruikte Renault in zijn reclame-aktiviteiten vaak leuzen waarin de zuinigheid van zijn auto’s werd benadrukt, ook weer zo’n landei- p. De 25 GTX maakt deze uo<uu ook weer helemaal waar. Im mers voor een dergelijke grote auto met een toch redelijk forse motor is 1 op 11,5 haast ongelooflijk. De prestaties zijn uitstekend met een top van 190 km/uur en een accele ratie van 0 tot 100 in 12 seconden. Naast al deze uitstekende kwalitei ten weet Renault ook nog eens een uiterst beschaafd prijskaartje aan de 25 GTX te hangen. De 48.000,- die deze auto kost is geen dubbeltje te veel. Renault kan door het moderniseren van de 25 weer even vooruit. De defi nitieve opvolger staat pas voor 1990 op het program. De auto rijdt voortreffe lijk, levert prima prestaties bij een uiterst gunstig brandstofverbruik en heeft een standaard uitvoering die nauwelijks te wensen overlaat. Kort om, een auto die het overwegen waard is. de Alfa 33 wordt regelmatig cc diesel van 6 Toch komt de auto in het in de versies TD, t t fraai over. De volgens zullen alle j naar keus te leverei of vijfdeurs carrosser De fabriek hc“t stuks per jaar te gaan maken, bij uv ductie in Nederland in december len waarschijnlijk ook de 16-klep- penversies verkrijgbaar zijn. In de toe komst zal het gamma worden afgerond met een aantal varianten. Zo zijn een sedan en een stationcar zeer denkbaar. Over de prijzen is nog niets bekend. BRUGGE- Het jaartal 1992 komt steeds dichter bij. In dat jaar zullen de Europese echt als zeer ongino grenzen open gaan en dit betexent foto’s geven wat dt nogal wat aanpassingen voor verschil- vertekend beeld, lende bedrijven. Ook de autofabrikan- p, ten zien deze gebeurtenis met gepast '-v.. wantrouwen tegemoet. Om de Europe- De se automarkt zelf in handen te houden, nieuw zullen ze moeten komen met sterk <«k itiging is Europees gerichte modellen. Nadat Golf nde auto Fiat zijn Tipo in de middenklasse heeft renc1 ag is voorgesteld, kwam Renault vorige houdi tgere week vrij onverwacht met zijn nieuwe li!' ver- 19. De Voordat je een ziet, is het model een aantal persf kunt verwachte vorige week net de vond foto’s van leuke auto, dacl zelfs een zeer f zijn. Iedereen die de 19 ziet, roept i gens een aantal automodellen mee hij overeenkomsten zon L De achterzijde doet sterk denken aan een Citroen BX. Het zij-aanzicht geeft de indruk van een kleine Saab 9000, terwijl er enkelen een Opel Kadett in

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 21