PRAAT
ESI
Definitieve kennismaking
AUTOTEST?
A. A. Gl JSBERS ZN
Radio
g
r
Suzuki Onyx
Fila weer terug bij Lancia
MEN
Een Ford van OBAM, da’s vertrouwd!
10 miljoen in 14 jaar
W
Ol
een
rAuói]
Uw vakantie wordt leuker
met een nieuwe Suzuki.QEZEEH
Nieuwe
Sierra 1.8
WOUTERS AUTOBEDRIJVEN
Grotere «Auto van het Jaar»
Gratis vakantie- Chauffeurs-
controle van vereniging
uw auto viert feest
Fiat Tipo
één brok temperament
Bols en Kooijman
Fiat Tipo 1.6DGT
1988-pagina 20
Donderdag 23 juni 1988-pagina 21
DE TILBURGSE KOERIER
onder redactie van Tony Vos
neerklappen
toveren tot
hebben...
Tony VOS
uiteraard al een Tipo vanaf
Officieel Suzuki-dealer voor Tilburg e.o.
Bosscheweg 296, Tilburg - Telefoon 013-355655
op
con
louden.
frit?
SHELL SERVICF-STATION
b.v.
Uw
dealer voor
013/433273
AA Gijsbers Zn. B.V., Bosscheweg 296, Tilburg, 013-355655
ilbaan
V-A-G
LAGE WITSIEBAAN 78 TEL 634355
Suzuki Alto Onyx:
nog enkele leverbaar
Exclusief
Peugeot- en
Talbot-dealer
ugustus a.s.
;ilon Fire SX
J/1UTO tilburgL
RINGBAAN WEST 210
5038 KE TILBURG
TEL. 013-681911
OBAM
TILBURG B.V.
Spoorlaan 175, Tilburg.
Telefoon 013-350045.
(donderdag koopavond)
een
na-
mog
tiers
maar voorzit
code, zodat
porteurs zijn
met betrekkit
braken en
schijnlijk i
'ire be
ten en
3.450,-.
rm van
ide 48
rinance
Wij nodigen u uit voor een proefrit:
Petrus Loosjesstraat 11Tilburg
Telefoon 013-430022 W
CARRÉ
autohuis tilburg
toegang tot het ru
echt verbluffend d
compacte auto als
Staat nu in onze showroom
en klaar voor een proefrit
worden 1
ver open en geven een gemakkelijke nette vele
toegang tot het ruime interieur. Het is rigens de
echt verbluffend dat een toch redelijk
compacte auto als de Tipo zo ruim kan
assing.
- contant
rende 48
Bij het openen van de grote bolle
achterklep, die volledig van kunststof
is, verwacht je een kleine bagageruimte
te zien, omdat het interieur zo ruim is.
Tot grote verrasing blijkt ook hier niet
op de ruimte beknibbeld te zijn. Uiter
aard is de Tipo door het neerklappen
van de achterbank om te toveren tot
een lastdier.
OFFICIEEL anan DEALER
ngGebndktBWagens
UK Plus Systeem
HÖRMANN ACCESSOIRES
De Golf wordt op dit moment ge
maakt in Duitsland, België, Mexico,
Zuid-Afrika, USA en Joegoslavië in
een totale dagproduktie van 4.300
stuks.
A.s. zaterdag 25 juni herdenkt de
Chauffeursvereniging Gilze-Rijen het
feit dat ze 10 jaar bestaan. Chauffeurs
vereniging Gilze-Rijen was de eerste in
zijn soort en heeft een grote voortrek
kersrol vervuld in de Nederlandse
chauffeurswereld.
Automobielbedrijf
Adriaan van de Ven Tilburg B.V.
Ringbaan Noord 65, Tilburg, Telefoon 013-321411.
Een grotere zuinigheid en betere
draaieigenschappen stonden Ford
voor ogen bij het ontwikkelen van een
nieuwe 1.8 liter motor met bovenlig
gende nokkenas. Ten opzichte van
oude 1.8 liter OHC-motor biedt
nieuweling enkele verbeteringen. 1
nieuwe motor draagt als naam 1
ICVH, wat staat voor Improv
Compound Valve Hemispherical»
voor de technici onder ons een vert
terde versie van de oude 1.8 motor met
s-impor-
•t elkaar
voortaan coae>
J:Jstal- waarschijnlijk
zey hebben...
ver-
Peugeot brengt vanaf december dit
jaar zijn nieuwe Break op basis van de
405 op de markt. De auto zal echter
deze maand al in Frankrijk leverbaar
worden. Het programma van de break-
serie is meteen zeer compleet. Er kan
gekozen worden uit vier benzinemoto
ren, waarvan 3 met katalysator. De
uitvoeringen GL, GR, SR en SRi zijn
zodoende beschikbaar. De dieselnj-
ders hebben de beschikking over de
GLD, GRD en SRD Turbo. Uiteraard
komt ook de break van de 405 van de
meesterontwerper Pininfarina. De
auto ziet er erg fraai uit en zal zodoen
de snel succesvol worden, we zullen al
leen even tot december moeten wach
ten.
voor de bestuurder niet standaard. De
pedalen zijn zo geplaatst dat je of goed lijk
zit voor het gas maar niet meer bij de ze
koppeling kunt, of goed zit voor de nuk
koppeling, maar je vervolgens met een
opgetrokken rechterbeen zit. Vooral de
eerste uren achter het stuur van de Ti
po speelt dit probleem. Als je echter
wat langer in de Tipo rijdt, vind je
blijkbaar toch een goede stand, waar
door deze tekortkoming niet meer irri
tant is.
Als vervolg op de succesvolle Alto dien is net als bij de Indigo de bestuur-
I_ J go, brengt Suzuki nu de Onyx. De dersstoel 30 graden draaibaar, wat de
heeft een gedistingeerde zwarte instap aanmerkelijk vergemakkelijkt,
metallic lak, zonwerend glas, een hoe- De Alto Onyx is echter beperkt lever-
denplank, een antenne en een wis-/ baar voor een prijs van 13.495.
wasinstallatie op de achterruit. Boven
toon in het interieur. Uiteraard komt
de naam «Fila» zowel in in- als exte
rieur meerdere malen terug. Tot de ba
sisuitrusting behoort een vijfversnel-
lingsbak, een wisser/sproeier op de
achterruit, interval op de ruitewisser
voor, traploos verstelbare rugleunin
gen, hoofdsteunen en een van binnen
uit te verstellen buitenspiegel. De Lan
cia Ypsilon Fila verlaat voor 18.250
de dealer.
journalisten in testau-
apparatuur kennis te
Maar dat er een op
lossing moet komen is duidelijk.
Een collega-joumalist moest in
korte tijd maar liefst 17 importeurs
melden dat er in hun testauto inge-
ken was en de radio werd ont-
emd Kort geleden kreeg ik van
1 te horen dat het nu voor de
eerste keer was dat hij de radio
netjes terugbracht naar de impor
teur en moest meedelen dat hij de
auto niet meer had.
In ieder geval heb ik nog enigs
zins rust bij het gegeven dat de ra
dio uit de Lancia heel kostbaar is,
tien is van een diefstal-
t de huidige bezitter er
t niet veel aan zal
Kleurrijk
Het dashboard van de DGT is bij
zonder compleet en zoals de naam al
zegt, is het volledig digitaal uitgevoerd.
De afleesbaarheid is redelijk, al zijn de
conventionele klokken nog steeds
makkelijker. Het geheel ziet er k
verzorgd en kleurrijk uit. Het stuurwie.
is in hoogte verstelbaar zodat iedereen
de juiste houding kan vinden. De 1.6
en turbodiesel zijn overigens stan
daard voorzien van een zalige stuurbe
krachtiging die bij hogere snelheid snel
in assistentie afneemt. Het zich rond
om is zeer behoorlijk, al zijn de mid
denstijlen eigenlijk wat te breed. De
uitrusting van de DGT is verder zeer
compleet met regelbare dashboardver-
lichting, een middenconsole, een af
sluitbaar dashboarc
de achterbank, eleL
ning voor, centrale v
checkpanel, een toerenteller, ecometer
en een kaartleesspot.
Tipo een
:t. Hierbij
kwahteitsver-
70 van de
--Tipo biedt ten
De versnellingspook laat zich rede- op zichte van zijn concurrenten een
’ijk licht bedienen. Toch vertoonde on- completere auto voor dezelfde prijs.
Tipo weer de typische Italiaanse De 1.6 motor levert redelijke prestaties
nukken, zoals een af en toe weigerende maar is helaas wat aan de rumoerige
achteruit. kant. De uitrusting is compleet en de
Zoals‘al opgemerkt, is de besturing rijeigenschappen sijn dik in orde.
drag van
Ie bedrag
f uw Yp-
s heel in-
n dan de
rieding is
Op 1 juni liep in de Volkswagenfa-
brieken m Wolfsburg de 10 miljoenste
Golf van de band. In 1974 kwam de
eerste Golf op de markt. Van die eer
ste generatie werden maar liefst 6,4
miljoen exemplaren gemaakt. De Golf
II heeft het tot nu toe tot 3,6 miljoen
gebracht.
Even wat cijfers 9,61 miljoen nor
male Golfjes zijn er geproduceerd,
230.000 cabriolets bij Karmann.
160.000 pick-ups die sinds 1982 hier
samengestelde klephoek/halfbolvor-
mige verbrandingskamers. De Ameri-
kaanse Fords worden al langer hier-
Jig- mee uitgerust.
i de In de praktijk betekent dit een gra
de tere zuinigheid en een aanmerkelijk la-
De ger geluidsniveau. Uiteraard is deze
1.8 nieuwe krachtbron geschikt voor onge-
roved lode benzine.
of De nieuwe 1.8 vervangt de oude 1.8
rbe- in de Sierra-reeks en zal dus leverbaar
zijn in alle carrosserie-varianten.
De vereniging organiseert op 25 juni
a.s. een grandioos feest. Hoofdmoot
hierbij is de jaarlijkse vaardigheids-
wedstrijd voor beroepschauffeurs, in<jjec
waarbij de leden van Gilze-Rijen zich auto
in het verleden echte meesters toon-
den.
Een ander belangrijk onderdeel is de
zeskamp. Hiervoor hebben 20 ploegen
zich ingeschreven. Kwam het bij vori
ge zeskampen vooral op kracht aan,
ditmaal zijn behendigheid, evenwichts-
veilig- gevoel en angst voor een nat pak de
En het belangrijkste onderdelen. Voor de eer-
tobedrijf van ste maal ook gaan damesploegen be
ll alle belem- wijzen dat emancipatie meer betekent
dan alleen een kreet.
De dag begint met een konvooi
vrachtwagens, dat vanuit Gilze, via
Molenschot naar het Ericssonterrein
in Rijen trekt.
De evenementen op het Ericsson
terrein nemen om 9.00 uur een aan
vang en duren tot ongeveer 18.00 uur.
Het zal voorlopig de laatste keer zijn dat we uitgebreid over de Fiat Tipo zullen
berichten. Eind januari kregen we de auto voor het eerst te zien en te rijden tij
dens de internationale introductie in Frankfurt Enige weken terug togen we naar
Venetië voor de Nederlandse introductie en afgelopen week toerde ik in eigen om
geving met een Tipo rond, waarvan hier het verslag. Aan het eind van dit jaar zal
waarschijnlijk al de nieuwe 16-klepper van deze auto beschikbaar zijn, dus erg
lang zal de Fiat Tipo niet in deze kolommen ontbreken.
Begin vorig jaar verkocht Lancia
zo’n 15.000 exemplaren van de kleine
Ypsilon Fila in Europa. Dit succes
wordt nu voortgezet met de introduc
tie van de tweede Fila-serie. Onder
huids zit de hypermoderne 1 liter FI-
RE-motor die de auto een topsnelheid
geeft van 145 km/u. Wat de kleur be
treft kan er gekozen worden uit wit of
zwart. Hierbij worden de bumpers en
de achterklep meegespoten. De kleu
ren rood en zwart voeren de boven
door de prima bekrachtiging uiterst
plezierig en ook zeer direct. De Tipo
ligt als een echte Fiat op de weg, uit
stekend dus. Met zeer hoge snelheden
is de auto door een bocht te manou-
vreren, zonder dat de achtersteven de
neiging heeft tot uitbreken. De rem
men doen uitstekend hun werk. Een
ABS-remsysteem is tegen meerprijs al
leen verknjgbaar op de turbodiesel. De
vering van de Tipo^ is comfortabel,
waardoor lange ritten in deze auto ze
ker geen straf zijn voor bestuurder en
passagiers.
De katalysatormotor lust alleen
loodvrije benzine en verbruikte tijdens
de testperiode gemiddeld zo’n 1 liter
op 11,5 kilometer en dat is redelijk zui-
nigte noemen.
De prijs van deze rijkelijk uitgeruste
Tipo f.6 DGT bedraagt 29.950. Ver
geleken met zijn concurrentie een net
bedrag. Voor wie de uitrusting nog
niet genoeg is, zijn er een aantal extra’s
te verkrijgen zoals metallic lak, een in
twee delen neerklapbare achterbank,
koplampwisselaars, een handbediend
of elektrisch schuif-/kanteldak, een in
hoogte verstelbare bestuurdersstoel en
een elektrisch bediende rechterbuiten-
spiegel in combinatie met spiegelver-
warming.
Er is ir*-J
ƒ24.350.
Fiat gaat met zijn nieuwe T
glansrijke toekomst tegemoet,
mogen we zeker niet de kwalit
betering vergeten. Zo is
carrosserie verzinkt. De T‘
"p zichte van zijn
vompletere auto i
De 1.6 motor levert i
maar is helaas wat
kant. De uitrusting
Het programma van de Tipo bestaat
uit de 1.4 liter «schone» benzinemo
tor, de geteste 1.6 met katalysator, de
1.7 liter diesel en de 1.9 liter turbodie
sel. De benzineversies zijn naar keus te
verkrijgen in standaarduitrusting en
met het luxueuze DGT-pakket (afkor
ting van Digit). De 1.7 diesel is er al
leen als standaardauto en de turbodie
sel alleen als DGT.
De 1.6 injectiemotor heeft een exac
te inhoud van 1585 cc en levert met
katalysator een vermogen van 90 pk.
Het maximale koppel ligt op 123 Nm
bij 4250 tr/min.
Achtersteven
Hoe langer dat je de Tipo bekijkt,
hoe aparter je de auto zult vinden. Tot
en met de achterportieren is het eigen
lijk een grotere Fiat Uno, maar de ach
tersteven met de grote lichtunits en de
oplopende zijruitjes geven de Tipo
toch zijn volledig eigen gezicht. Op een
aantal punten onderscheidt de DGT
zich van zijn goedkopere broertjes. Zo
zien we andere wielplaten, bumpers
gedeeltelijk in de kleur van de carros
serie, witte richtingaanwijzers, getint
glas en halogeen koplampen. Zaken
als twee van binnenuit verstelbare bui
tenspiegels en een achterruitwisser
treffen we op alle Tipo’s aan.
De vier portieren gaan opmerkelijk
onder de naam Caddy verkocht wor
den. Het gaat bij dit totale aantal om
2,56 miljoen auto’s met een diesel- of
turbodieselmotor. Van de populaire
sportieve Golf GTI zijn er inmiddels
770.000 gebouwd.
zijn. Het vreemde is dat het mij nog
steeds niet duidelijk is hoe ze het klaar
gespeeld hebben, of bever nog, hoe an
dere merken dit niet klaarspelen. Zo
wel voor- als achterin beschikken pas- Italiaans
sagiers over veel been- en hoofdruimte. T-
Helaas nam het schitterende schuif-/ s,PrettlSe ^ut0 te
kanteldak in ons testexemplaar enkele L6t Jter m?tor le\ert zeer
Het meubilair en de deurpanelen 0 tot 100 in 12 seconden. Jammers ge-
-j__ bekleed met stevige en noeg is de motor boven de 100 km/u.
lours stof. Alle lof komen ove- wel wat rumoerig, alhoewel het gepro-
rigens de voorstoelen toe die een prima duceerde geluid niet lebjk is. Wat meer
steun aan benen en lenden geven. Jam- isolatie zou misschien oplossing kun-
mer genoeg is een hoogte verstelling nen brengen.
De avond voor het gebeurde had
ik het er nog met enkele mensen
over. Ik mocht het afkloppen dat er
op één geval na, nooit in een test
auto was ingebroken en u begrijpt
het al, nog dezelfde dag was het
raak.
Voor de deur stond eigenlijk een
soort jubileum-auto. Het was na- volSens ln a',e aut° s P^: lm'
melijk de 100ste auto die ik sinds Porte^s zlJ” van het gedonder af
mijn start in de autojoumalistiek ™et, betrekking tot al die autoin-
reed. Een prachtige zwarte Lancia brczken,journalist zal waar-
Thema 8.32, je weet wel, die met Pijnlijk toch wel zuinig genoeg
de Ferrari-motor. Binnenkort zal z‘Jn °P zlJn el8e? bfz,t- Van ^.,anJ
ik uitgebreid op deze auto terug ko- ^ere vervalt dan natuurlijk de
men. Ik had de Lancia maar voor mogelijkheid voor audio-leveran-
een dag ter beschikking, zodat ik Clefs om Jc
zoveel mogelijk geprobeerd heb van t0 s met
dit rij-ijzer te genieten. ‘“ten maken-
Het had echter het slijk der aar
de behaagd de prachtige autora
dio/cassetterecorder uit de Lancia
te halen. Zowel de rechterportier- 7*
ruit als de deurstijl moesten het broke
hierbij ontgelden. Helaas was de vreen
auto niet voorzien van een alarm, hem
iets wat bij de meeste dure testau-
to’s wel het geval is. Ook een anti-
diefstalslede zat er niet in, zodat de
prachtige stereo zomaar voor het
grijpen lag achter het notenhouten
afdekklepje.
Volgens mij kunnen auto-imr'nr-
teurs veel beter samen met e.^.,
af spreken alle test auto’s voortan”
uit te rusten met dezelfde diefst™-
slede, zodat een autojoumalist z"
maar een radio moet kopen die vcr -
Een veüige vakantie vereist een vei-
lige auto. En ook als u met een ander
transportmiddel op vakantie gaat, zal
uw auto veüig dienen te zijn.
Autobedrijf van Asten-van lersel
keurig aan de Havendijk-Zuid in Tilburg
jurwiel biedt iedereen een gratis vakantiecon-
trolebeurt aan, zodat u veüig naar uw
toeristische bestemming kunt rijden.
Op de schokbrekers-testbank zal uw
vering worden getest. Verder gaan de
mensen bij van Asten-van lersel na, of
uw verlichting, banden en uitlaatsys
teem in orde zijn. Verder zal ook onder
de auto worden gekeken, of er even
tueel nog mankementjes zijn te ont
dekken.
denconsole, een af- ,.?f u daëtnPs maakJ langere
irdkastje, gordels op tlJd °P vakantie gaat, het blijft noodza-
lektrische ruitbedie- kehJk dat uw auto orde 1S- Voor de
Ie vergrendeling, een veihgheid van uzelf en voor de
^renteller. ecometer heid van de medeweggebruiker. L
prachtige aanbod van Autobedrij
Asten-van lersel moet toch mxv u.
meringen wegnemen.
O"