PRAAT ESI Definitieve kennismaking AUTOTEST? A. A. Gl JSBERS ZN Radio g r Suzuki Onyx Fila weer terug bij Lancia MEN Een Ford van OBAM, da’s vertrouwd! 10 miljoen in 14 jaar W Ol een rAuói] Uw vakantie wordt leuker met een nieuwe Suzuki.QEZEEH Nieuwe Sierra 1.8 WOUTERS AUTOBEDRIJVEN Grotere «Auto van het Jaar» Gratis vakantie- Chauffeurs- controle van vereniging uw auto viert feest Fiat Tipo één brok temperament Bols en Kooijman Fiat Tipo 1.6DGT 1988-pagina 20 Donderdag 23 juni 1988-pagina 21 DE TILBURGSE KOERIER onder redactie van Tony Vos neerklappen toveren tot hebben... Tony VOS uiteraard al een Tipo vanaf Officieel Suzuki-dealer voor Tilburg e.o. Bosscheweg 296, Tilburg - Telefoon 013-355655 op con louden. frit? SHELL SERVICF-STATION b.v. Uw dealer voor 013/433273 AA Gijsbers Zn. B.V., Bosscheweg 296, Tilburg, 013-355655 ilbaan V-A-G LAGE WITSIEBAAN 78 TEL 634355 Suzuki Alto Onyx: nog enkele leverbaar Exclusief Peugeot- en Talbot-dealer ugustus a.s. ;ilon Fire SX J/1UTO tilburgL RINGBAAN WEST 210 5038 KE TILBURG TEL. 013-681911 OBAM TILBURG B.V. Spoorlaan 175, Tilburg. Telefoon 013-350045. (donderdag koopavond) een na- mog tiers maar voorzit code, zodat porteurs zijn met betrekkit braken en schijnlijk i 'ire be ten en 3.450,-. rm van ide 48 rinance Wij nodigen u uit voor een proefrit: Petrus Loosjesstraat 11Tilburg Telefoon 013-430022 W CARRÉ autohuis tilburg toegang tot het ru echt verbluffend d compacte auto als Staat nu in onze showroom en klaar voor een proefrit worden 1 ver open en geven een gemakkelijke nette vele toegang tot het ruime interieur. Het is rigens de echt verbluffend dat een toch redelijk compacte auto als de Tipo zo ruim kan assing. - contant rende 48 Bij het openen van de grote bolle achterklep, die volledig van kunststof is, verwacht je een kleine bagageruimte te zien, omdat het interieur zo ruim is. Tot grote verrasing blijkt ook hier niet op de ruimte beknibbeld te zijn. Uiter aard is de Tipo door het neerklappen van de achterbank om te toveren tot een lastdier. OFFICIEEL anan DEALER ngGebndktBWagens UK Plus Systeem HÖRMANN ACCESSOIRES De Golf wordt op dit moment ge maakt in Duitsland, België, Mexico, Zuid-Afrika, USA en Joegoslavië in een totale dagproduktie van 4.300 stuks. A.s. zaterdag 25 juni herdenkt de Chauffeursvereniging Gilze-Rijen het feit dat ze 10 jaar bestaan. Chauffeurs vereniging Gilze-Rijen was de eerste in zijn soort en heeft een grote voortrek kersrol vervuld in de Nederlandse chauffeurswereld. Automobielbedrijf Adriaan van de Ven Tilburg B.V. Ringbaan Noord 65, Tilburg, Telefoon 013-321411. Een grotere zuinigheid en betere draaieigenschappen stonden Ford voor ogen bij het ontwikkelen van een nieuwe 1.8 liter motor met bovenlig gende nokkenas. Ten opzichte van oude 1.8 liter OHC-motor biedt nieuweling enkele verbeteringen. 1 nieuwe motor draagt als naam 1 ICVH, wat staat voor Improv Compound Valve Hemispherical» voor de technici onder ons een vert terde versie van de oude 1.8 motor met s-impor- •t elkaar voortaan coae> J:Jstal- waarschijnlijk zey hebben... ver- Peugeot brengt vanaf december dit jaar zijn nieuwe Break op basis van de 405 op de markt. De auto zal echter deze maand al in Frankrijk leverbaar worden. Het programma van de break- serie is meteen zeer compleet. Er kan gekozen worden uit vier benzinemoto ren, waarvan 3 met katalysator. De uitvoeringen GL, GR, SR en SRi zijn zodoende beschikbaar. De dieselnj- ders hebben de beschikking over de GLD, GRD en SRD Turbo. Uiteraard komt ook de break van de 405 van de meesterontwerper Pininfarina. De auto ziet er erg fraai uit en zal zodoen de snel succesvol worden, we zullen al leen even tot december moeten wach ten. voor de bestuurder niet standaard. De pedalen zijn zo geplaatst dat je of goed lijk zit voor het gas maar niet meer bij de ze koppeling kunt, of goed zit voor de nuk koppeling, maar je vervolgens met een opgetrokken rechterbeen zit. Vooral de eerste uren achter het stuur van de Ti po speelt dit probleem. Als je echter wat langer in de Tipo rijdt, vind je blijkbaar toch een goede stand, waar door deze tekortkoming niet meer irri tant is. Als vervolg op de succesvolle Alto dien is net als bij de Indigo de bestuur- I_ J go, brengt Suzuki nu de Onyx. De dersstoel 30 graden draaibaar, wat de heeft een gedistingeerde zwarte instap aanmerkelijk vergemakkelijkt, metallic lak, zonwerend glas, een hoe- De Alto Onyx is echter beperkt lever- denplank, een antenne en een wis-/ baar voor een prijs van 13.495. wasinstallatie op de achterruit. Boven toon in het interieur. Uiteraard komt de naam «Fila» zowel in in- als exte rieur meerdere malen terug. Tot de ba sisuitrusting behoort een vijfversnel- lingsbak, een wisser/sproeier op de achterruit, interval op de ruitewisser voor, traploos verstelbare rugleunin gen, hoofdsteunen en een van binnen uit te verstellen buitenspiegel. De Lan cia Ypsilon Fila verlaat voor 18.250 de dealer. journalisten in testau- apparatuur kennis te Maar dat er een op lossing moet komen is duidelijk. Een collega-joumalist moest in korte tijd maar liefst 17 importeurs melden dat er in hun testauto inge- ken was en de radio werd ont- emd Kort geleden kreeg ik van 1 te horen dat het nu voor de eerste keer was dat hij de radio netjes terugbracht naar de impor teur en moest meedelen dat hij de auto niet meer had. In ieder geval heb ik nog enigs zins rust bij het gegeven dat de ra dio uit de Lancia heel kostbaar is, tien is van een diefstal- t de huidige bezitter er t niet veel aan zal Kleurrijk Het dashboard van de DGT is bij zonder compleet en zoals de naam al zegt, is het volledig digitaal uitgevoerd. De afleesbaarheid is redelijk, al zijn de conventionele klokken nog steeds makkelijker. Het geheel ziet er k verzorgd en kleurrijk uit. Het stuurwie. is in hoogte verstelbaar zodat iedereen de juiste houding kan vinden. De 1.6 en turbodiesel zijn overigens stan daard voorzien van een zalige stuurbe krachtiging die bij hogere snelheid snel in assistentie afneemt. Het zich rond om is zeer behoorlijk, al zijn de mid denstijlen eigenlijk wat te breed. De uitrusting van de DGT is verder zeer compleet met regelbare dashboardver- lichting, een middenconsole, een af sluitbaar dashboarc de achterbank, eleL ning voor, centrale v checkpanel, een toerenteller, ecometer en een kaartleesspot. Tipo een :t. Hierbij kwahteitsver- 70 van de --Tipo biedt ten De versnellingspook laat zich rede- op zichte van zijn concurrenten een ’ijk licht bedienen. Toch vertoonde on- completere auto voor dezelfde prijs. Tipo weer de typische Italiaanse De 1.6 motor levert redelijke prestaties nukken, zoals een af en toe weigerende maar is helaas wat aan de rumoerige achteruit. kant. De uitrusting is compleet en de Zoals‘al opgemerkt, is de besturing rijeigenschappen sijn dik in orde. drag van Ie bedrag f uw Yp- s heel in- n dan de rieding is Op 1 juni liep in de Volkswagenfa- brieken m Wolfsburg de 10 miljoenste Golf van de band. In 1974 kwam de eerste Golf op de markt. Van die eer ste generatie werden maar liefst 6,4 miljoen exemplaren gemaakt. De Golf II heeft het tot nu toe tot 3,6 miljoen gebracht. Even wat cijfers 9,61 miljoen nor male Golfjes zijn er geproduceerd, 230.000 cabriolets bij Karmann. 160.000 pick-ups die sinds 1982 hier samengestelde klephoek/halfbolvor- mige verbrandingskamers. De Ameri- kaanse Fords worden al langer hier- Jig- mee uitgerust. i de In de praktijk betekent dit een gra de tere zuinigheid en een aanmerkelijk la- De ger geluidsniveau. Uiteraard is deze 1.8 nieuwe krachtbron geschikt voor onge- roved lode benzine. of De nieuwe 1.8 vervangt de oude 1.8 rbe- in de Sierra-reeks en zal dus leverbaar zijn in alle carrosserie-varianten. De vereniging organiseert op 25 juni a.s. een grandioos feest. Hoofdmoot hierbij is de jaarlijkse vaardigheids- wedstrijd voor beroepschauffeurs, in<jjec waarbij de leden van Gilze-Rijen zich auto in het verleden echte meesters toon- den. Een ander belangrijk onderdeel is de zeskamp. Hiervoor hebben 20 ploegen zich ingeschreven. Kwam het bij vori ge zeskampen vooral op kracht aan, ditmaal zijn behendigheid, evenwichts- veilig- gevoel en angst voor een nat pak de En het belangrijkste onderdelen. Voor de eer- tobedrijf van ste maal ook gaan damesploegen be ll alle belem- wijzen dat emancipatie meer betekent dan alleen een kreet. De dag begint met een konvooi vrachtwagens, dat vanuit Gilze, via Molenschot naar het Ericssonterrein in Rijen trekt. De evenementen op het Ericsson terrein nemen om 9.00 uur een aan vang en duren tot ongeveer 18.00 uur. Het zal voorlopig de laatste keer zijn dat we uitgebreid over de Fiat Tipo zullen berichten. Eind januari kregen we de auto voor het eerst te zien en te rijden tij dens de internationale introductie in Frankfurt Enige weken terug togen we naar Venetië voor de Nederlandse introductie en afgelopen week toerde ik in eigen om geving met een Tipo rond, waarvan hier het verslag. Aan het eind van dit jaar zal waarschijnlijk al de nieuwe 16-klepper van deze auto beschikbaar zijn, dus erg lang zal de Fiat Tipo niet in deze kolommen ontbreken. Begin vorig jaar verkocht Lancia zo’n 15.000 exemplaren van de kleine Ypsilon Fila in Europa. Dit succes wordt nu voortgezet met de introduc tie van de tweede Fila-serie. Onder huids zit de hypermoderne 1 liter FI- RE-motor die de auto een topsnelheid geeft van 145 km/u. Wat de kleur be treft kan er gekozen worden uit wit of zwart. Hierbij worden de bumpers en de achterklep meegespoten. De kleu ren rood en zwart voeren de boven door de prima bekrachtiging uiterst plezierig en ook zeer direct. De Tipo ligt als een echte Fiat op de weg, uit stekend dus. Met zeer hoge snelheden is de auto door een bocht te manou- vreren, zonder dat de achtersteven de neiging heeft tot uitbreken. De rem men doen uitstekend hun werk. Een ABS-remsysteem is tegen meerprijs al leen verknjgbaar op de turbodiesel. De vering van de Tipo^ is comfortabel, waardoor lange ritten in deze auto ze ker geen straf zijn voor bestuurder en passagiers. De katalysatormotor lust alleen loodvrije benzine en verbruikte tijdens de testperiode gemiddeld zo’n 1 liter op 11,5 kilometer en dat is redelijk zui- nigte noemen. De prijs van deze rijkelijk uitgeruste Tipo f.6 DGT bedraagt 29.950. Ver geleken met zijn concurrentie een net bedrag. Voor wie de uitrusting nog niet genoeg is, zijn er een aantal extra’s te verkrijgen zoals metallic lak, een in twee delen neerklapbare achterbank, koplampwisselaars, een handbediend of elektrisch schuif-/kanteldak, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een elektrisch bediende rechterbuiten- spiegel in combinatie met spiegelver- warming. Er is ir*-J ƒ24.350. Fiat gaat met zijn nieuwe T glansrijke toekomst tegemoet, mogen we zeker niet de kwalit betering vergeten. Zo is carrosserie verzinkt. De T‘ "p zichte van zijn vompletere auto i De 1.6 motor levert i maar is helaas wat kant. De uitrusting Het programma van de Tipo bestaat uit de 1.4 liter «schone» benzinemo tor, de geteste 1.6 met katalysator, de 1.7 liter diesel en de 1.9 liter turbodie sel. De benzineversies zijn naar keus te verkrijgen in standaarduitrusting en met het luxueuze DGT-pakket (afkor ting van Digit). De 1.7 diesel is er al leen als standaardauto en de turbodie sel alleen als DGT. De 1.6 injectiemotor heeft een exac te inhoud van 1585 cc en levert met katalysator een vermogen van 90 pk. Het maximale koppel ligt op 123 Nm bij 4250 tr/min. Achtersteven Hoe langer dat je de Tipo bekijkt, hoe aparter je de auto zult vinden. Tot en met de achterportieren is het eigen lijk een grotere Fiat Uno, maar de ach tersteven met de grote lichtunits en de oplopende zijruitjes geven de Tipo toch zijn volledig eigen gezicht. Op een aantal punten onderscheidt de DGT zich van zijn goedkopere broertjes. Zo zien we andere wielplaten, bumpers gedeeltelijk in de kleur van de carros serie, witte richtingaanwijzers, getint glas en halogeen koplampen. Zaken als twee van binnenuit verstelbare bui tenspiegels en een achterruitwisser treffen we op alle Tipo’s aan. De vier portieren gaan opmerkelijk onder de naam Caddy verkocht wor den. Het gaat bij dit totale aantal om 2,56 miljoen auto’s met een diesel- of turbodieselmotor. Van de populaire sportieve Golf GTI zijn er inmiddels 770.000 gebouwd. zijn. Het vreemde is dat het mij nog steeds niet duidelijk is hoe ze het klaar gespeeld hebben, of bever nog, hoe an dere merken dit niet klaarspelen. Zo wel voor- als achterin beschikken pas- Italiaans sagiers over veel been- en hoofdruimte. T- Helaas nam het schitterende schuif-/ s,PrettlSe ^ut0 te kanteldak in ons testexemplaar enkele L6t Jter m?tor le\ert zeer Het meubilair en de deurpanelen 0 tot 100 in 12 seconden. Jammers ge- -j__ bekleed met stevige en noeg is de motor boven de 100 km/u. lours stof. Alle lof komen ove- wel wat rumoerig, alhoewel het gepro- rigens de voorstoelen toe die een prima duceerde geluid niet lebjk is. Wat meer steun aan benen en lenden geven. Jam- isolatie zou misschien oplossing kun- mer genoeg is een hoogte verstelling nen brengen. De avond voor het gebeurde had ik het er nog met enkele mensen over. Ik mocht het afkloppen dat er op één geval na, nooit in een test auto was ingebroken en u begrijpt het al, nog dezelfde dag was het raak. Voor de deur stond eigenlijk een soort jubileum-auto. Het was na- volSens ln a',e aut° s P^: lm' melijk de 100ste auto die ik sinds Porte^s zlJ” van het gedonder af mijn start in de autojoumalistiek ™et, betrekking tot al die autoin- reed. Een prachtige zwarte Lancia brczken,journalist zal waar- Thema 8.32, je weet wel, die met Pijnlijk toch wel zuinig genoeg de Ferrari-motor. Binnenkort zal z‘Jn °P zlJn el8e? bfz,t- Van ^.,anJ ik uitgebreid op deze auto terug ko- ^ere vervalt dan natuurlijk de men. Ik had de Lancia maar voor mogelijkheid voor audio-leveran- een dag ter beschikking, zodat ik Clefs om Jc zoveel mogelijk geprobeerd heb van t0 s met dit rij-ijzer te genieten. ‘“ten maken- Het had echter het slijk der aar de behaagd de prachtige autora dio/cassetterecorder uit de Lancia te halen. Zowel de rechterportier- 7* ruit als de deurstijl moesten het broke hierbij ontgelden. Helaas was de vreen auto niet voorzien van een alarm, hem iets wat bij de meeste dure testau- to’s wel het geval is. Ook een anti- diefstalslede zat er niet in, zodat de prachtige stereo zomaar voor het grijpen lag achter het notenhouten afdekklepje. Volgens mij kunnen auto-imr'nr- teurs veel beter samen met e.^., af spreken alle test auto’s voortan” uit te rusten met dezelfde diefst™- slede, zodat een autojoumalist z" maar een radio moet kopen die vcr - Een veüige vakantie vereist een vei- lige auto. En ook als u met een ander transportmiddel op vakantie gaat, zal uw auto veüig dienen te zijn. Autobedrijf van Asten-van lersel keurig aan de Havendijk-Zuid in Tilburg jurwiel biedt iedereen een gratis vakantiecon- trolebeurt aan, zodat u veüig naar uw toeristische bestemming kunt rijden. Op de schokbrekers-testbank zal uw vering worden getest. Verder gaan de mensen bij van Asten-van lersel na, of uw verlichting, banden en uitlaatsys teem in orde zijn. Verder zal ook onder de auto worden gekeken, of er even tueel nog mankementjes zijn te ont dekken. denconsole, een af- ,.?f u daëtnPs maakJ langere irdkastje, gordels op tlJd °P vakantie gaat, het blijft noodza- lektrische ruitbedie- kehJk dat uw auto orde 1S- Voor de Ie vergrendeling, een veihgheid van uzelf en voor de ^renteller. ecometer heid van de medeweggebruiker. L prachtige aanbod van Autobedrij Asten-van lersel moet toch mxv u. meringen wegnemen. O"

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 21