Tilburg
I
1
Romeijn Elektrotechniek
ontwikkelt uniek zelftanksysteem
pri
10
□M
laconist
Reddingwezen herdenkt
Dorus Rijkers
POOR
LICHT
RA
5' 4
va
r-
OMDAT U BESLIST MÉÉR WILT
DAN EEN ’’GEWONE” KEUKEN
I
E
li
KEURIGE
KEUKEN
MENSEN
I f
r
/^(MtaEiivrö)\
TANDPROTHETIEK
WI
juni 1988-pagina 8
Donderdag 16 juni 1988 - pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
baan te
ING
praak
Met een speciale montage-auto wordt boeiboordveriichting aangebracht.
Het «koffie-proof» toetsenbord is zeer handzaam.
is een bezoek aan
onze showroom
ook meer dan de
moeite waard.
het huis van Dorus Rijkers in het vroegere Oud den Helder...
interieur-
opstellingen.
opva
de hc
04255-4015 j
tilburg
nieuw lands!raat 55
Topmerken in
ruim 60 boeiende
C VAN TILBURG KEUKENS BV
Zomerstraat 49b, Tilburg.
Tel. 013-363080.
Ook vestigingen in Breda-Helmond
imp>
Rob Wermenbol
anders -
kershofje
(oud)rcd
1316
8255
6155
0900
3473
niet i
En dat
Romeijn ontwierp ook een actiewagen om rijdend verkeer naar ’n andere
loodsen. Ook ’s nachts. Bord en rand worden inwendig verlicht.
Perfektie in kunstgebitten.
Nieuwste technieken en
materialen voor optimale
pasvorm en natuurgetrouwheid.
Korte levertijd.
Kunstgebit reparatie;
klaar terwijl u wacht.
Ma. t/m vrij. 9.00 - 18.00 uur.
Za. 10.00-12.00 uur.
(HartvBrabantlaan731 TiIbuig.O&682358
Gedipl. tandprotheticus - lid org. Ned. tandprothetici.
Dorus Rijkers op de fiets die hij voor
zijn 80ste verjaardag kreeg...
Eèn pompkast die de weggebruiker laat kiezen uit drie verschillende benzineprodukten. Dat is wat waarscl
valt bij de kennismaking met Esso-tankstation «Koekampen» in Best Dit verkooppunt aan de rijksweg I
wordt vandaag, 16 juni, officieel geopend.
Voor de Tilburgse onderneming Romeijn Elektrotechniek B.V. draagt de opening van het proefstation een heel bijzonder
karakter. Deze gebeurtenis symboliseert nl. de afronding van een 6-jarige periode, waarin de Tilburgse onderneming met
succes een nieuw zelftanksysteem heeft ontwikkeld. Aan het pompconcept ligt een uniek en zeer flexibel besturingssysteem
In totaal ont-
en Domburg 17
(ZHMRS) opgericht,
staan tussen Ameland
reddingstations.
e van c
.v. een speciale mon-
jrdt gemonteerd. Deze
iboordverlichting strait een
I grote hoeveelheid licht uit,
idien zeer gelijkmatig wordt
’"s Tilburgse onderneming
ook een eig-
tor-systeem tu
speciale naadloos glasvezeldoek
naflex», voorzien van een vinylfolie in
de maatschappijkleuren van het be
drijft 3 M met een ka
maar Hef st 9 jaar. Wat de montage
met het Hchttransport,
zei tot stand komt.
De seinlichten worden bij Romeijn
Elektrotechniek natuurlijk getest.
Tussen de tochten door werd hij op
«Het Paleis» bij de Commandant Zee
macht van de Koninklijke Marine op
gelapt. Al mét al was hij drie dagen en
nachten onafgebroken in touw...
^sternen m princip'
moment aangeb..
i in produktie t*
rat op het gebied van
afronding van
bulthaup Wsa
HGBAFORM
eerringen -
- alle soor-
•ortwielen -
plaatmate-
ulische ap-
hogedruk-
1 - metaal-
enz. - kom-
gens de thans gebruikelijke systemen
zou in dezelfde situatie het hele metro
net moeten worden stilgelegd.
De ontwikkeling van het nieuwe bestu
ringssystemen en de toepassing ervan
in een zelftankconcept heeft zes jaar
jj *'~Tzien van een beperkt
-igskrediet zijn de ontwikke-
yojiejjjg voor rekening ge.
rgse bedrijf. Maar
Eerste
en overlast», aldi
ClllOfl Het zelftanksyst
Elektrotechniek is
'(ICICIQ delijk. Deinst.
•****•0 heerder van he
ui Best ES
giSpent/
Dan valt bijvoorbeeld te denken aan
het installeren van lezers voor credit
cards, waarmee de klant rechtstreeks
aan de pomp kan betalen. Een andere
kwestie is de ontwikkeling van ’n
meetsysteem voor de inhoud van de
ondergrondse tanks op een verkoop
punt. Zo’n meetsysteem zal rekening
igssysteem van r 1111
liek ligt dit fun- -r-
•ecteur De Boef- -1—1—11—1
het resultaat is een hoogwaardig auto- t
matiseringssystemen met talloze toe- snuft en —n
passingsmogelijkheden. Hoe bevalt het Hebt op (je v
-—teem
neer De Boef«De eerste proefne
mingen met het systeem verliepen bo
ven verwachting. Ook Esso is zeer te
vreden. Het is daarom niet verwonder-
lijk dat de volgende stations eerder
open zullen gaan als verwacht».
diijnlijk meteen op- kleurencombinatie
Eindhoven-Tilburg maatschappij m.b.v
tage-auto worJ‘
zgn. boeit
opvallend
jdie bovens
ten grondslag. verdeeld. De
Op korte termijn zal Esso een tweede proefstation openen, dat is voorzien van Romeijn’s nieuwe zelftanksysteem. Dp onder- gebruikt dan c
handelingen voor nogeens twee proefstations bevinden zich in een vergevorderd stadium. filter-reflector
Dit is niet naar beneden gericht maar
onder een hoek, wat een grotere licht-
opbrengst en minder energieverbruik
tot gevolg heeft.
Het innovatieve karakter van Romeijn
Elektrotechniek staat gelet op ’t voor
gaande buiten discussie. Maar zijn er
aanwijsbare factoren voor al de ten
toongespreide inventiviteit
Dorus Rijkers
De geschiedenis van 1
zen is nauw verbonden
der. De reden daarvoor i
nergens langs onze kust j
veel scheepsrampen als
voor net Marsdie"
adelijke stromingen e..
~~ats de ziedende Haaksg
,vu^muud de «Razenc
r (je hel»...
ifuisduinen en Den
zelfs twee reddingbot
van de vletteriieden, jutters
zeekanters die op eigen hou
den gingen. Van
meeste anoniem
wereldberoemd
Aandachtspunten moeten houden met de invloed van
Nu de ontwikkeling van het nieuwe temperatuur op het volume van de
besturingssystemen m principe is af ge- Dranas t0I“-
rond, is het moment aangebroken om
het systeem in produktie te nemen.
Maar wat op het gebied van de elek-
tronika afronding van een ontwikke- De offic
ling De toepassing van het universele
besturingssystemen in andere syste
men dan het zelftankconcept vereist
naast de mogelijke uitbreiding van dit
concept de nodige research. Het is dan
ook onvermijdelijk om te vragen naar
toekomstige ontwikkelingen bij Ro
meijn Elektrotechniek B.V. De Heer
Böttcher noemt in dit verband een
aantal aandachtspunten «Op de eer
ste plaats zullen we nagaan op welke
manier het zelftanksysteem kan wor- Directeur De Boef«Na de grote in
den uitgebreid t.b.v. de weggebruiker vesteringen van de laatste jaren zijn we
en de exploitant van het tankstation, toe aan het in produktie nemen van de
ontwikkelde systemen. Wat dit betreft
hebben we behoefte aan samenwer
king met andere ondernemingen. We
zijn bereid om een samenwerking op te
zetten die nodig is, om met elkaar te
overleven. We zijn in dit opzicht ook
helemaal niet bang dat we onze «ge
heimen» prijsgeven. Als men onze sys
temen wil namaken kost dat nl. teveel
tijd, want zeer eenvoudig is de door
ons ontwikkelde programmatuur na
tuurlijk niet».
Het reddingwezen gaat een gedenkwaardig jaar tegemoet. *Rond Hemelvaartsdag
hebben we al evenveel windsurfers uit het water gehaald als in heel 1987», verklaar
de onlangs een KNZHRM-woordvoerder. Werk aan de winkel dus, maar ook., ju
bilea. Want dit jaar wordt de 60ste sterfdag van Dorus Rijkers herdacht, ’s lands
beroemdste mensenredder, die in 1928 overleed *Moed Volharding en Zelfopoffe
ring» (MVZ), een unieke vereniging van redders en oud-redders, viert in 1988 haar
80-jarig jubileum. Het Nationaal Reddingmuseum in Den Helder krijgt in november
een spiksplinternieuw onderkomen en... Koningin Beatrix legt op 1 juli een krans bij
het reddingsmonument in Den Helder, de stad aan het Marsdiep waar het allemaal
begon.
Boven verwachting
Om het voorgaande aanschouwelijk te
maken kunnen we onszelf een metro
net voorstellen. Zo’n netwerk bestaat
uit een aantal metrolijnen. In het
«oude» systeem zal iedere uitbreiding
moeten beginnen vanuit het centraal
station. In net bij Romeijn ontwikkel
de systeem kan echter vanaf elk reeds
bestaand metrostation - ook in een
buitenwijk - een nieuwe zijtak worden
aangelegd. En zonder de rest van het
ondergrondse verkeer te storen. Vol-
uvU-der
’-Jiend
_jrd. Een «koffie
zoals we het
Gemorste dranke
dringen tot de
aanwezige elektrc
In alle aandacht voor het nieuwe be
sturingssystemen van Romeijn Elek
trotechniek mogen we niet vergeten,
dat de Tilburgse onderneming nog an
dere activiteiten ontplooit. En ook de-
getuigen van groot technisch ver-
mft en zijn voor een groot deel ge
richt op de veriichting van een tank
station. Om wat voor werkzaamheden
gaat het hier
Glasvezeldoek
Naast de Hchtreclame levert Romeijn
o.a. ook de verlichting langs de luifel-
rand van het tankstation, die in de
In de jaren vijftig ging de heer P. Ro
meijn in Berkel-Enschot van start met
een bedrijf voor schrikdraadinstalla- net moeten worden s
ties. Het aanvankeleHjke éénmansbe- De ontwikkeling van
drijf groeit snel en men legt zich steeds ringssystemen en de
meer toe op de installatie van veriich- in een zelftankco""*»
tingsmateriaal. Aan het eind van de ze- geduurd. Afgezie..
ventiger jaren neemt de heer Hans de ontwikkelingskredi:*.
Boef, de huidige directeur en schoon- lingsposten volledig vc
zoon van de heer Romeijn, het bedrijf komen van het Tilburg
over. Romeijn Elektrotechniek is in
middels uitgegroeid tot een onderne
ming met ca. 85 medewerkers en is te
vinden aan de Tilburgse Jules Veme-
weg.
Groot voordeel
Een «local area network» ofwel een
plaatselijk uit te breiden netwerk. Dat
is wat aan de basis ligt van Romeijn’s
nieuwe zelftankconcept. Het nu nog I
gangbare zelftanksysteem, dat de afge- 4
lopen week nogal omstreden in de pu
bliciteit kwam, berust op de bediening
van diverse benzinepompen vanuit één
centrale besturingseenheid. Bij het
elektronisch besturing"’"4—"
Romeijn Elektrotechnieo
damenteel anders. Directeur De Boef
«Ons systeem is uniek vanwege z’n fle
xibiliteit. We installeren onze elektro-
nika voor Esso in de vorm van een r
zelftanksysteem, maar het kan worden systee
toegepast voor de besturing van talloze De he
andere processen».
Ir. T. Böttcher is bijzonder nauw be
trokken geweest bij de ontwikkeling
van het nieuwe systeem. Inhakend op
de woorden van zijn directeur zegt hij
«Ons systeem wijkt op een aantal pun
ten essentieel af van ’t gangbare ster-
systeem. Ons systeem kan op veel
plaatsen worden uitgebreid zonder
tussenkomst van een centrale bestu
ringseenheid. En als een deel van het
systeem buiten werking is, kan de rest
normaal blijven functioneren. Een
groot voordeel vergeleken met gangba
re systemen, waar een storting in het
systeem leidt tot het stil komen Eggen
van de hele installatie».
Als schipper van de Nieuwedieper red
dingboot voerde Dorus Rijkers tussen
1872 en 1911 meer dan veertig red-
dingacties uit, waarbij hij een kleine
500 drenkelingen aan land bracht. Zijn
beroemdste daad was de redding van
het reddingwe- de opvarenden van de Renown, een
met Den Hel- Duits schip dat in 1887 in een storm
is eenvoudigop De Razende Bol verging. De be-
gebeurden zo- manning was in de bezaanmast gekro-
i in het zeege- pen, het enige deel van het schip dat
liep, met zijn ver- boven de golven uitstak... «Opa Rij
en dwars buiten- kers» redde alle nog in leven zijnde
sgronden, in de opvarenden. Vier tochten stond hij aan
nde Bol», de de helmstok, steeds met andere roeiers.
Over Romeijn Elektrotechniek valt
nog veel te zeggen. Dit wordt duidelijk
geïllustreerd door directeur De Boef,
die bij het verlaten van z’n kantoor
aan de Jules Vemeweg opmerkt, dat
we helemaal niet hebben kunnen pra
ten over het fihaal van Romeijn op
Curasao. Maar in de wetenschap dat
van dit bedrijf in de toekomst zeker
nog zal worden gehoord is dat niet
rampzalig. De weggebruiker weet nu
tenminste waar op te letten bij een be
lening zoek aan een Esso-proefstation.
Aardse rijkdom is nooit des redders
eigen geweest, en de MVZ-contributie
van één dubbeltje in de week is dan
ook al 80 jaar niet verhoogd. Verklaart een
dit de populariteit van de vereniging Die;
«Mogelijk», vindt MVZ-voorzitter
Stoffel Krijnen, die het stijgende le-
Moed, volharding
en zelfopoffering «Met 250.000 plezierboten en 400.000
Dorus Rijkers was niet alleen red- surfplanken valt er heel wat te redden
der, maar ook voorzitter van «Moed, in Nederland...»
Volhardingen Zelfopoffering» (MVZ),
een unieke vereniging van redders en
oudredders. MVZ zetelt - hoe kan het
anders - in het Helderse Dorus Rij-
tofje, een wooncomplex voor
jredders en hun nabestaanden.
Koninklijk Huis. Koningin Beatrix
woont het 80-jarige MVZ-jubileum in
Den Helder bij en legt daar op 1 juü
~”i krans bij het reddingsmonument.
diezelfde dag neemt de Koningin in
de marinestad de Internationale Sche-
penbouw af, een maritiem evenement
waarvoor marine-eenheden uit üefst 7
NAVO-landen naar Het Nieuwe Diep
komen. De schepenschouw is één van
de evenementen waarmee Den Helder
het 200-jarig bestaan van haar haven
viert. Ook het reddingwezen neemt
i en aan de Schepenschouw deel, o.a. met
het Monument de Helderse Suzanna en het ultramo-'
Zin voor traditie is het reddingwe- deme «vlaggeschip» van de
zen niet vreemd, en MVZ onderhoudt KNZHRM, de Johannes Frederik uit
dan ook historische banden met het Ameland.
De geschiedenis van het reddingwezen
als organisatie gaat terug tot 1824,
wanneer in een zware Noordwester
storm hefst 17 schepen langs de Ne
derlandse kust vergaan. Onder hen het
fregat «De Vreede», dat op de rede
van Den Helder van anker slaat en
strandt op de beruchte Haaksgronden
(tegenwoordig zandplaat De Razende
Bol). Bewoners van Huisduinen varen
uit met een walvissloep. Hun dappere
poging loopt tragisch af. In de Amster-
damsche Courant van 15 oktober lezen
we en dadelijk na het stranden van
het schip begaven zij zich, niettegen
staande de verschrikkelijke zee, in eene
sloep, teneinde zoo mogelijk de schepe
lingen te redden. De eerste reis zulks
mislukkende en met hun vaartuigje, half
vol water, op het strand te rug geslagen
zijnde, hervatteden zij hun voornemen
en hadden het geluk het schip te berei
ken, reddeden zeven menschen en brag-
ten dezelve behouden aan den wal. Hier
door hunne menschelijkheid zoo rijkelijk
beloond ziende, begaven zij zich ander
maal met het grootst mogelijke gevaar
in zee, naderden wederom het schip en
ook de nog overgebleven manschappen
ontrukten zij aan den dood; dan he
laas 1 weinige ogenblikken daarna wer
den zij alle een prooi der golven, in het
gezigt van sommige hunner vrouwen en
bloedverwanten, welke zich op het
strand bevonden...».
De ramp voor Den Helder bracht de
gemoederen nationaal in beweging, bied
Overal in het land werden inzamelin- radel
gen gehouden voor de weduwen en we- gaats de zieu
zen van de omgekomen redders. Ook volksmond
drong het besef door, dat het redden «poort naar
van schipbreukelingen geen zaak Huisduinen en Den Helder bezaten
mocht zijn van de moed van enkelin- zelfs twee reddingboten, nog afgezien
gen datzelfde jaar nog worden de van de vletteriieden, jutters en andere
«Noord- en Zuid-Hollandsche Red- zeekanters die op eigen houtje te red-
ding-Maatschappij» (NZHRM) en de den gingen. Van al deze redders zijn de
«Zuid-Hollandsche Maatschappij tot meeste anoniem gebleven. Eén werd er
Redding van Schipbreukelingen» wereldberoemdTheodorus Rijkers.
als de boeiboordveriichting is deze ver-
Hchting zuinig in energieverbruik en
dus kostenbesparend. Sterker nog, de
Hchtopbrengst is groter met minder
verbruik van energie. Het gaat zelfs
om een driekwart energiebesparing.
Het «geheim» ligt onder meer in de
wijze, waarop het lichtsysteem wordt Directeur De Boef«We hebben een
gericht in combinatie met de lichtbron, speciale groep mensen in dienst.
Eigenlijk een besloten clubje dat gro
tendeels hier wordt verder geschoold.
Verder moet je de durf hebben om niet
gehinderd door enige kennis een ont
wikkeling op te starten».
Innovatief
Vermeldenswaardig is verder het vaar-
licht, ook wel seinlicht genoemd, wat
Romeijn Elektrotechniek t.b.v. de bin
nenscheepvaart heeft ontwikkeld n.a.v.
ie onderneming verzoek van Rijkswaterstaat Het
igen ontwikkeld gaat konkreet om de vaarhchten (hcht-
en o.a. ook het aanduidingen) bij sluizen of beter ge-
u_. 1 «pa. zegd, om een betere zichtbaarheid van
r_lie in ^eze üehtseinen. Het Tilburgse bedrijf
Gebruikersvriendelijk jê' mutXSdeu™ ™Vhët be- Bedaagd om een vaarfcM te
De nieuwe eiektromka hmononeer. drijft 3 M met een kleurgarantie van ddtSSSd
uitstekend en zorgt voor een stijgende maar liefst 9 jaar. Wat de montage be- uitgebreid kon worden van
omzet. Verder loopt in het oog, dat el- treft past Romeijn een inventieve con- 8Hir.rvr.rsr
ke pomp in het nieuwe systeem tot structie zijS slechts twïe i.p.v ^e traditioneel
maximaal vier verschillende benzine- band m reuzenformaat gebruikt wordt ,J.
r?en weerden kan iev«e„. voor ta spadenvan h=, ggg. ^“l^^Tuw'Sn
meuweelek.ro.
nika, bijvoorbeeld voor creditcard-le- één van de «uitvindingen» waarvoor
zers, hoeft de straat niet meer openge- octrooi is aangevraagd.
broken te worden. En dat bespaart tijd Een verhaal apart vormt ook de ver-
aldus de heer Böttcher. lichting, die Romeijn onder de luifel
steem van Romeijn van het tankstation aanbrengt. Even-
«ax is erg gebruikersvrien-
stallatie wordt door de be-
rox. het tankstation eenvoudig
met een handzaam toetsen-
ïe-proof» toetsenbord
kunnen noemen,
ten kunnen niet door-
in het toetsenpaneel
tronika.
Veel te zeggen
"jciële opening van het Esso-
proefstation in Best is ’n feestelijke ge
beurtenis, die in het bijzonder uit
straalt op de Tilburgse onderneming
Romeijn Elektrotechniek. Een bedrijf
dat innovatief denken hoog in het
vaandel heeft staan, evenals het verle
nen van een optimale service. De ver
onderstelling dat het bedrijf al haar za
ken zelf doet of zelf wil doen ligt voor
de hand, maar is onjuist.
Tgi'.