Tilburg I 1 Romeijn Elektrotechniek ontwikkelt uniek zelftanksysteem pri 10 □M laconist Reddingwezen herdenkt Dorus Rijkers POOR LICHT RA 5' 4 va r- OMDAT U BESLIST MÉÉR WILT DAN EEN ’’GEWONE” KEUKEN I E li KEURIGE KEUKEN MENSEN I f r /^(MtaEiivrö)\ TANDPROTHETIEK WI juni 1988-pagina 8 Donderdag 16 juni 1988 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER baan te ING praak Met een speciale montage-auto wordt boeiboordveriichting aangebracht. Het «koffie-proof» toetsenbord is zeer handzaam. is een bezoek aan onze showroom ook meer dan de moeite waard. het huis van Dorus Rijkers in het vroegere Oud den Helder... interieur- opstellingen. opva de hc 04255-4015 j tilburg nieuw lands!raat 55 Topmerken in ruim 60 boeiende C VAN TILBURG KEUKENS BV Zomerstraat 49b, Tilburg. Tel. 013-363080. Ook vestigingen in Breda-Helmond imp> Rob Wermenbol anders - kershofje (oud)rcd 1316 8255 6155 0900 3473 niet i En dat Romeijn ontwierp ook een actiewagen om rijdend verkeer naar ’n andere loodsen. Ook ’s nachts. Bord en rand worden inwendig verlicht. Perfektie in kunstgebitten. Nieuwste technieken en materialen voor optimale pasvorm en natuurgetrouwheid. Korte levertijd. Kunstgebit reparatie; klaar terwijl u wacht. Ma. t/m vrij. 9.00 - 18.00 uur. Za. 10.00-12.00 uur. (HartvBrabantlaan731 TiIbuig.O&682358 Gedipl. tandprotheticus - lid org. Ned. tandprothetici. Dorus Rijkers op de fiets die hij voor zijn 80ste verjaardag kreeg... Eèn pompkast die de weggebruiker laat kiezen uit drie verschillende benzineprodukten. Dat is wat waarscl valt bij de kennismaking met Esso-tankstation «Koekampen» in Best Dit verkooppunt aan de rijksweg I wordt vandaag, 16 juni, officieel geopend. Voor de Tilburgse onderneming Romeijn Elektrotechniek B.V. draagt de opening van het proefstation een heel bijzonder karakter. Deze gebeurtenis symboliseert nl. de afronding van een 6-jarige periode, waarin de Tilburgse onderneming met succes een nieuw zelftanksysteem heeft ontwikkeld. Aan het pompconcept ligt een uniek en zeer flexibel besturingssysteem In totaal ont- en Domburg 17 (ZHMRS) opgericht, staan tussen Ameland reddingstations. e van c .v. een speciale mon- jrdt gemonteerd. Deze iboordverlichting strait een I grote hoeveelheid licht uit, idien zeer gelijkmatig wordt ’"s Tilburgse onderneming ook een eig- tor-systeem tu speciale naadloos glasvezeldoek naflex», voorzien van een vinylfolie in de maatschappijkleuren van het be drijft 3 M met een ka maar Hef st 9 jaar. Wat de montage met het Hchttransport, zei tot stand komt. De seinlichten worden bij Romeijn Elektrotechniek natuurlijk getest. Tussen de tochten door werd hij op «Het Paleis» bij de Commandant Zee macht van de Koninklijke Marine op gelapt. Al mét al was hij drie dagen en nachten onafgebroken in touw... ^sternen m princip' moment aangeb.. i in produktie t* rat op het gebied van afronding van bulthaup Wsa HGBAFORM eerringen - - alle soor- •ortwielen - plaatmate- ulische ap- hogedruk- 1 - metaal- enz. - kom- gens de thans gebruikelijke systemen zou in dezelfde situatie het hele metro net moeten worden stilgelegd. De ontwikkeling van het nieuwe bestu ringssystemen en de toepassing ervan in een zelftankconcept heeft zes jaar jj *'~Tzien van een beperkt -igskrediet zijn de ontwikke- yojiejjjg voor rekening ge. rgse bedrijf. Maar Eerste en overlast», aldi ClllOfl Het zelftanksyst Elektrotechniek is '(ICICIQ delijk. Deinst. •****•0 heerder van he ui Best ES giSpent/ Dan valt bijvoorbeeld te denken aan het installeren van lezers voor credit cards, waarmee de klant rechtstreeks aan de pomp kan betalen. Een andere kwestie is de ontwikkeling van ’n meetsysteem voor de inhoud van de ondergrondse tanks op een verkoop punt. Zo’n meetsysteem zal rekening igssysteem van r 1111 liek ligt dit fun- -r- •ecteur De Boef- -1—1—11—1 het resultaat is een hoogwaardig auto- t matiseringssystemen met talloze toe- snuft en —n passingsmogelijkheden. Hoe bevalt het Hebt op (je v -—teem neer De Boef«De eerste proefne mingen met het systeem verliepen bo ven verwachting. Ook Esso is zeer te vreden. Het is daarom niet verwonder- lijk dat de volgende stations eerder open zullen gaan als verwacht». diijnlijk meteen op- kleurencombinatie Eindhoven-Tilburg maatschappij m.b.v tage-auto worJ‘ zgn. boeit opvallend jdie bovens ten grondslag. verdeeld. De Op korte termijn zal Esso een tweede proefstation openen, dat is voorzien van Romeijn’s nieuwe zelftanksysteem. Dp onder- gebruikt dan c handelingen voor nogeens twee proefstations bevinden zich in een vergevorderd stadium. filter-reflector Dit is niet naar beneden gericht maar onder een hoek, wat een grotere licht- opbrengst en minder energieverbruik tot gevolg heeft. Het innovatieve karakter van Romeijn Elektrotechniek staat gelet op ’t voor gaande buiten discussie. Maar zijn er aanwijsbare factoren voor al de ten toongespreide inventiviteit Dorus Rijkers De geschiedenis van 1 zen is nauw verbonden der. De reden daarvoor i nergens langs onze kust j veel scheepsrampen als voor net Marsdie" adelijke stromingen e.. ~~ats de ziedende Haaksg ,vu^muud de «Razenc r (je hel»... ifuisduinen en Den zelfs twee reddingbot van de vletteriieden, jutters zeekanters die op eigen hou den gingen. Van meeste anoniem wereldberoemd Aandachtspunten moeten houden met de invloed van Nu de ontwikkeling van het nieuwe temperatuur op het volume van de besturingssystemen m principe is af ge- Dranas t0I“- rond, is het moment aangebroken om het systeem in produktie te nemen. Maar wat op het gebied van de elek- tronika afronding van een ontwikke- De offic ling De toepassing van het universele besturingssystemen in andere syste men dan het zelftankconcept vereist naast de mogelijke uitbreiding van dit concept de nodige research. Het is dan ook onvermijdelijk om te vragen naar toekomstige ontwikkelingen bij Ro meijn Elektrotechniek B.V. De Heer Böttcher noemt in dit verband een aantal aandachtspunten «Op de eer ste plaats zullen we nagaan op welke manier het zelftanksysteem kan wor- Directeur De Boef«Na de grote in den uitgebreid t.b.v. de weggebruiker vesteringen van de laatste jaren zijn we en de exploitant van het tankstation, toe aan het in produktie nemen van de ontwikkelde systemen. Wat dit betreft hebben we behoefte aan samenwer king met andere ondernemingen. We zijn bereid om een samenwerking op te zetten die nodig is, om met elkaar te overleven. We zijn in dit opzicht ook helemaal niet bang dat we onze «ge heimen» prijsgeven. Als men onze sys temen wil namaken kost dat nl. teveel tijd, want zeer eenvoudig is de door ons ontwikkelde programmatuur na tuurlijk niet». Het reddingwezen gaat een gedenkwaardig jaar tegemoet. *Rond Hemelvaartsdag hebben we al evenveel windsurfers uit het water gehaald als in heel 1987», verklaar de onlangs een KNZHRM-woordvoerder. Werk aan de winkel dus, maar ook., ju bilea. Want dit jaar wordt de 60ste sterfdag van Dorus Rijkers herdacht, ’s lands beroemdste mensenredder, die in 1928 overleed *Moed Volharding en Zelfopoffe ring» (MVZ), een unieke vereniging van redders en oud-redders, viert in 1988 haar 80-jarig jubileum. Het Nationaal Reddingmuseum in Den Helder krijgt in november een spiksplinternieuw onderkomen en... Koningin Beatrix legt op 1 juli een krans bij het reddingsmonument in Den Helder, de stad aan het Marsdiep waar het allemaal begon. Boven verwachting Om het voorgaande aanschouwelijk te maken kunnen we onszelf een metro net voorstellen. Zo’n netwerk bestaat uit een aantal metrolijnen. In het «oude» systeem zal iedere uitbreiding moeten beginnen vanuit het centraal station. In net bij Romeijn ontwikkel de systeem kan echter vanaf elk reeds bestaand metrostation - ook in een buitenwijk - een nieuwe zijtak worden aangelegd. En zonder de rest van het ondergrondse verkeer te storen. Vol- uvU-der ’-Jiend _jrd. Een «koffie zoals we het Gemorste dranke dringen tot de aanwezige elektrc In alle aandacht voor het nieuwe be sturingssystemen van Romeijn Elek trotechniek mogen we niet vergeten, dat de Tilburgse onderneming nog an dere activiteiten ontplooit. En ook de- getuigen van groot technisch ver- mft en zijn voor een groot deel ge richt op de veriichting van een tank station. Om wat voor werkzaamheden gaat het hier Glasvezeldoek Naast de Hchtreclame levert Romeijn o.a. ook de verlichting langs de luifel- rand van het tankstation, die in de In de jaren vijftig ging de heer P. Ro meijn in Berkel-Enschot van start met een bedrijf voor schrikdraadinstalla- net moeten worden s ties. Het aanvankeleHjke éénmansbe- De ontwikkeling van drijf groeit snel en men legt zich steeds ringssystemen en de meer toe op de installatie van veriich- in een zelftankco""*» tingsmateriaal. Aan het eind van de ze- geduurd. Afgezie.. ventiger jaren neemt de heer Hans de ontwikkelingskredi:*. Boef, de huidige directeur en schoon- lingsposten volledig vc zoon van de heer Romeijn, het bedrijf komen van het Tilburg over. Romeijn Elektrotechniek is in middels uitgegroeid tot een onderne ming met ca. 85 medewerkers en is te vinden aan de Tilburgse Jules Veme- weg. Groot voordeel Een «local area network» ofwel een plaatselijk uit te breiden netwerk. Dat is wat aan de basis ligt van Romeijn’s nieuwe zelftankconcept. Het nu nog I gangbare zelftanksysteem, dat de afge- 4 lopen week nogal omstreden in de pu bliciteit kwam, berust op de bediening van diverse benzinepompen vanuit één centrale besturingseenheid. Bij het elektronisch besturing"’"4—" Romeijn Elektrotechnieo damenteel anders. Directeur De Boef «Ons systeem is uniek vanwege z’n fle xibiliteit. We installeren onze elektro- nika voor Esso in de vorm van een r zelftanksysteem, maar het kan worden systee toegepast voor de besturing van talloze De he andere processen». Ir. T. Böttcher is bijzonder nauw be trokken geweest bij de ontwikkeling van het nieuwe systeem. Inhakend op de woorden van zijn directeur zegt hij «Ons systeem wijkt op een aantal pun ten essentieel af van ’t gangbare ster- systeem. Ons systeem kan op veel plaatsen worden uitgebreid zonder tussenkomst van een centrale bestu ringseenheid. En als een deel van het systeem buiten werking is, kan de rest normaal blijven functioneren. Een groot voordeel vergeleken met gangba re systemen, waar een storting in het systeem leidt tot het stil komen Eggen van de hele installatie». Als schipper van de Nieuwedieper red dingboot voerde Dorus Rijkers tussen 1872 en 1911 meer dan veertig red- dingacties uit, waarbij hij een kleine 500 drenkelingen aan land bracht. Zijn beroemdste daad was de redding van het reddingwe- de opvarenden van de Renown, een met Den Hel- Duits schip dat in 1887 in een storm is eenvoudigop De Razende Bol verging. De be- gebeurden zo- manning was in de bezaanmast gekro- i in het zeege- pen, het enige deel van het schip dat liep, met zijn ver- boven de golven uitstak... «Opa Rij en dwars buiten- kers» redde alle nog in leven zijnde sgronden, in de opvarenden. Vier tochten stond hij aan nde Bol», de de helmstok, steeds met andere roeiers. Over Romeijn Elektrotechniek valt nog veel te zeggen. Dit wordt duidelijk geïllustreerd door directeur De Boef, die bij het verlaten van z’n kantoor aan de Jules Vemeweg opmerkt, dat we helemaal niet hebben kunnen pra ten over het fihaal van Romeijn op Curasao. Maar in de wetenschap dat van dit bedrijf in de toekomst zeker nog zal worden gehoord is dat niet rampzalig. De weggebruiker weet nu tenminste waar op te letten bij een be lening zoek aan een Esso-proefstation. Aardse rijkdom is nooit des redders eigen geweest, en de MVZ-contributie van één dubbeltje in de week is dan ook al 80 jaar niet verhoogd. Verklaart een dit de populariteit van de vereniging Die; «Mogelijk», vindt MVZ-voorzitter Stoffel Krijnen, die het stijgende le- Moed, volharding en zelfopoffering «Met 250.000 plezierboten en 400.000 Dorus Rijkers was niet alleen red- surfplanken valt er heel wat te redden der, maar ook voorzitter van «Moed, in Nederland...» Volhardingen Zelfopoffering» (MVZ), een unieke vereniging van redders en oudredders. MVZ zetelt - hoe kan het anders - in het Helderse Dorus Rij- tofje, een wooncomplex voor jredders en hun nabestaanden. Koninklijk Huis. Koningin Beatrix woont het 80-jarige MVZ-jubileum in Den Helder bij en legt daar op 1 juü ~”i krans bij het reddingsmonument. diezelfde dag neemt de Koningin in de marinestad de Internationale Sche- penbouw af, een maritiem evenement waarvoor marine-eenheden uit üefst 7 NAVO-landen naar Het Nieuwe Diep komen. De schepenschouw is één van de evenementen waarmee Den Helder het 200-jarig bestaan van haar haven viert. Ook het reddingwezen neemt i en aan de Schepenschouw deel, o.a. met het Monument de Helderse Suzanna en het ultramo-' Zin voor traditie is het reddingwe- deme «vlaggeschip» van de zen niet vreemd, en MVZ onderhoudt KNZHRM, de Johannes Frederik uit dan ook historische banden met het Ameland. De geschiedenis van het reddingwezen als organisatie gaat terug tot 1824, wanneer in een zware Noordwester storm hefst 17 schepen langs de Ne derlandse kust vergaan. Onder hen het fregat «De Vreede», dat op de rede van Den Helder van anker slaat en strandt op de beruchte Haaksgronden (tegenwoordig zandplaat De Razende Bol). Bewoners van Huisduinen varen uit met een walvissloep. Hun dappere poging loopt tragisch af. In de Amster- damsche Courant van 15 oktober lezen we en dadelijk na het stranden van het schip begaven zij zich, niettegen staande de verschrikkelijke zee, in eene sloep, teneinde zoo mogelijk de schepe lingen te redden. De eerste reis zulks mislukkende en met hun vaartuigje, half vol water, op het strand te rug geslagen zijnde, hervatteden zij hun voornemen en hadden het geluk het schip te berei ken, reddeden zeven menschen en brag- ten dezelve behouden aan den wal. Hier door hunne menschelijkheid zoo rijkelijk beloond ziende, begaven zij zich ander maal met het grootst mogelijke gevaar in zee, naderden wederom het schip en ook de nog overgebleven manschappen ontrukten zij aan den dood; dan he laas 1 weinige ogenblikken daarna wer den zij alle een prooi der golven, in het gezigt van sommige hunner vrouwen en bloedverwanten, welke zich op het strand bevonden...». De ramp voor Den Helder bracht de gemoederen nationaal in beweging, bied Overal in het land werden inzamelin- radel gen gehouden voor de weduwen en we- gaats de zieu zen van de omgekomen redders. Ook volksmond drong het besef door, dat het redden «poort naar van schipbreukelingen geen zaak Huisduinen en Den Helder bezaten mocht zijn van de moed van enkelin- zelfs twee reddingboten, nog afgezien gen datzelfde jaar nog worden de van de vletteriieden, jutters en andere «Noord- en Zuid-Hollandsche Red- zeekanters die op eigen houtje te red- ding-Maatschappij» (NZHRM) en de den gingen. Van al deze redders zijn de «Zuid-Hollandsche Maatschappij tot meeste anoniem gebleven. Eén werd er Redding van Schipbreukelingen» wereldberoemdTheodorus Rijkers. als de boeiboordveriichting is deze ver- Hchting zuinig in energieverbruik en dus kostenbesparend. Sterker nog, de Hchtopbrengst is groter met minder verbruik van energie. Het gaat zelfs om een driekwart energiebesparing. Het «geheim» ligt onder meer in de wijze, waarop het lichtsysteem wordt Directeur De Boef«We hebben een gericht in combinatie met de lichtbron, speciale groep mensen in dienst. Eigenlijk een besloten clubje dat gro tendeels hier wordt verder geschoold. Verder moet je de durf hebben om niet gehinderd door enige kennis een ont wikkeling op te starten». Innovatief Vermeldenswaardig is verder het vaar- licht, ook wel seinlicht genoemd, wat Romeijn Elektrotechniek t.b.v. de bin nenscheepvaart heeft ontwikkeld n.a.v. ie onderneming verzoek van Rijkswaterstaat Het igen ontwikkeld gaat konkreet om de vaarhchten (hcht- en o.a. ook het aanduidingen) bij sluizen of beter ge- u_. 1 «pa. zegd, om een betere zichtbaarheid van r_lie in ^eze üehtseinen. Het Tilburgse bedrijf Gebruikersvriendelijk jê' mutXSdeu™ ™Vhët be- Bedaagd om een vaarfcM te De nieuwe eiektromka hmononeer. drijft 3 M met een kleurgarantie van ddtSSSd uitstekend en zorgt voor een stijgende maar liefst 9 jaar. Wat de montage be- uitgebreid kon worden van omzet. Verder loopt in het oog, dat el- treft past Romeijn een inventieve con- 8Hir.rvr.rsr ke pomp in het nieuwe systeem tot structie zijS slechts twïe i.p.v ^e traditioneel maximaal vier verschillende benzine- band m reuzenformaat gebruikt wordt ,J. r?en weerden kan iev«e„. voor ta spadenvan h=, ggg. ^“l^^Tuw'Sn meuweelek.ro. nika, bijvoorbeeld voor creditcard-le- één van de «uitvindingen» waarvoor zers, hoeft de straat niet meer openge- octrooi is aangevraagd. broken te worden. En dat bespaart tijd Een verhaal apart vormt ook de ver- aldus de heer Böttcher. lichting, die Romeijn onder de luifel steem van Romeijn van het tankstation aanbrengt. Even- «ax is erg gebruikersvrien- stallatie wordt door de be- rox. het tankstation eenvoudig met een handzaam toetsen- ïe-proof» toetsenbord kunnen noemen, ten kunnen niet door- in het toetsenpaneel tronika. Veel te zeggen "jciële opening van het Esso- proefstation in Best is ’n feestelijke ge beurtenis, die in het bijzonder uit straalt op de Tilburgse onderneming Romeijn Elektrotechniek. Een bedrijf dat innovatief denken hoog in het vaandel heeft staan, evenals het verle nen van een optimale service. De ver onderstelling dat het bedrijf al haar za ken zelf doet of zelf wil doen ligt voor de hand, maar is onjuist. Tgi'.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 9