'OPRAAT Puur geniete] ROVERfJ Fiat Tipo: eigenzinnig type lepelaers Opel b E AUTOTEST iurg )Ut Natte voeten sis Sportversie Opel Corsa Echte Rover terug Zonnige Seat vrrzco' De nieuwe Suzuki Alto moetje even voelen. Mitsubishi occasion-festival o S Ti BX WOUTERS AUTOBEDRIJVEN Tij “S." Wegafsluitingen Piusplein, Paleisring, Stadhuisplein NS komt - per auto - in de buurt Citroen BX TRD Turbo k' Jw 1988-pagina 22 Donderdag 9 juni 1988 - pagina 23 DE TILBURGSE KOERIER onder redactie van Tony Vos i nog Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel. 013-434655 an- exempl i de Uokje ,tere hem aa SHELL SERVICE-STATION SEAi off. Seatdealer voor Tilburg e.o. AA. Gijsbers Zn. B.V., Bosscheweg 296, Tilburg, 013-355655 Hoevenseweg 92d, Tilburg, Tel.321405 Do met e ko< -Noord MENSEN ACHTER OPEL I Automobielbedrijf ZUID-OOST De en tie daarc de l.( behoren een -grille lokje jaren tevreden met nieuwste telg uit Officieel Seat sub-dealer voor Tilburg en omstreken JAIITO -- NOORDHOEK den. :ooler. 5038 j TEL. 1-1532 W88f ROËN Maak een proef-rit bij Petr. Loosjesstraat 11, tel. 430022 het stt «Er op in g< in d aanb tions i blijft ok met i korte Daar- horen. wordt altijd 1 profiteren aanbiedin- J/1UTO TILBURGU RINGBAAN WEST 210 JKE TILBURG .013-681911 kleding, een l spoilers en bi van de - staat de de deur. O’S intie Leharstraat 19, Tilburg-I Tel. 013-553678 vens is er vrijwel in alle toerentallen genoeg trekkracht aanwezig, wat veel schakelen overbodig maakt. 4,5 l/90 km/h, n, elektr. bedien- >k in breakversie. Officieel dealer 7 Automobielbedrijf BINK Winkler Prinsstraat 24, Tilburg - Tel. 013 - 420143 lereerst heb je er het openbaar ver- Langs de kanalen liggen drij- e haltes, je koopt gewoon een dat je vervolgens gewoon ‘■"'•“pelautomaat stoot. Pre- met een busdienst. Groot is Fiat zelf verwacht erg veel van zijn Tipo. De auto moet het nieuwe kwali teitsimago van het merk gaan uitdra gen. Zo is de carrosserie voor 70% van verzinkt plaatstaal. Dit zyn in ieder ge- t meubilair is val alle metalen delen me direkt met )f. Er is vol- de buitenlucht in aanraking komen. idere ach- Grote Uno De Tipo zal het echter voor een be langrijk deel ook van zijn uiterlijk moeten hebben. En we kunnen zeggen wat we willen, de Tipo is een auto an ders dan alle anderen. Lijkt hij aan voorkant nog enigszins op een grotere Uno, de achterzijde geeft hem zijn vol ledig eigen gezicht. Het Nederlandse programma zal voorlopig uit 6 ver schillende types bestaan, het basismo del is de Tipo 1.4. Dat basismodel wil echter niet zeggen dat het om een kaal exemplaar gaat. De auto heeft stan daard vijf portieren, wieldoppen, een ruitenwisser achter, hoofdsteunen, gor- dels achter en in hoogte verstelbare '’’"•’"nlaren voor, een dagteller, een en een econometer. Dit maakt xxvu. aanmerkelijk completer dan zijn concurrenten, de vijfversnellingsbak is immers ook op alle Tipo’s standaard. prijs van de 1.4 bedraagt 24.350,- dat is vergeleken met de concurren- zeer acceptabel. Dezelfde stan- rd uit voering vinden we verder op i.6 en de 1.7 diesel. Deze diesel kost f28.700,- en de 1.6 27.800,-. De 1.6 heeft overigens altijd een stuurbe krachtiging. De resterende drie uitvoe ringen zijn allemaal voorzien van het DGT-pakket, wat bestaat uit bumpers in de carrosseriekleur, getint glas, ha- logeenkoplampen, verstelbaar stuur, middenconsole, afsluitbaar en verlicht dashboardkastje, elektrische ruitbedie- ning voor, een digitaal dashboard, cen trale vergrendeling, een toerenteller een kaartleesspot. Inclusief deze ge weldige lijst extra’s kost de 1.4 DGT ƒ26.500,-, de 1.6 DGT ƒ29.950,- en tot slot de 1.9 Turbodiesel DGT ƒ35.400,-. - - - 0] OFFICIEEL anan DEALER IgGebruikteWagens JK Plus Systeem HÖRMANN ACCESSOIRES :n is er dan ook j. Ook wat be- iging is de BX modem. De sissende olie- i bijvoorbeeld de CX 1 iakt voor een prima inst cj-jc-- uv uiv ouvl zijn assistentie vem zijn introductie in 1982. On- naarmate de snelheid hoger zijn zesjarige leeftijd, wordt de Ook de remmen werken veel ioor velen nog steeds erg mooi ge- des Citroëns. De slag .vu. Zeker ook de turbodiesel mag daal is nog steeds rede n. In Nederland wordt dit model de dosseerbaarheid i voorzien van het hoogste uitrus- verbeterd. ABS is als e /eau. Bovendien heeft de im- lijst vermeld. Dit same kend schakelende vijf maken dat de BX turl comfort heeft wat de u nadert. voer. 1 vende ru kaartje, in een stempel ~es als met ee __.c het aantal taxi boten. Ze zijn allemaal genummerd en als ieder getal gebruikt wordt, zijn het er honderden. In zo’n taxi kunnen echter toch minimaal tien perso nen, dat doen ze hier nooit na. Vrachtboten zorgen er voor de aan voer van levensmiddelen en alle an dere zaken die in Venetië verkocht worden. Maar ze hebben er ook po litie en ambulanceboten. Deze laat- L j het ziekenhuis leveren overdekt de Het leven zonder dus heel goed moge lijk. Voetgangers kunnen zonder gevaar rondlopen. Maar toch is er verschil. Een straat is overal over te steken, maar op de twee bruggen na kom je het Canal Grande niet zonder natte voeten over... Tony VOS In september wordt op de IAA in Frankfurt de Opel Corsa GSi geïntro duceerd. Na emge maanden van stilte is deze auto nu ook bij ons leverbaar. De Corsa heeft hiertoe een 1.6 liter motor gekregen met een vermogen van 100 pk. Hiermee bereikt de kleine bom een topsnelheid van 188 km/u. en le vert hij een acceleratie van 0 tot 100 in In juli 1986 werd de nieuwe Rover 800-serie op de markt gebracht. Tege lijker tijd met dit sedanmodel ontwik- kelde deze Engelse fabriek een vijf- 169 deurs hatchback-versie. De hatchback- zijn versie is in Engeland inmiddels geïn- km/i trqduceerd in 7 versies. De auto zal in ons land voorlopig in drie verschillen de outfits ten tonele komen. Het basis model wordt de 820e met een 120 pk 4 cylindermotor. Daarboven komt de 820 Si met een 133 pk katalysator krachtbron. Het topmodel komt ook den en een plotselinge uitwijkmaneu- vre zijn kolfjes naar de hand van deze BX. Deze uitstekende eigenschappen zijn allemaal terug te voeren op het reeds genoemde veersysteem. Op donderdag 9, vrijdag 10, zater dag 11 juni staat de showroom van autobedrijf P. Smulders aan de Goirkestraat 144a, te Tilburg in het te ken van de Mitsubishi kwahteits occa sions. Geshowd worden gebruikte Mit subishi’s in alle modellen en bouwja ren vanaf 1980 tot en met 1987. Twee- of vierwielers, benzine, LPG of diesel, u zegt het maar! De Mitsubishi van uw keuze staat er zeker bij. U kunt dit show-weekend van een aantal interessante 2 gen. naar Nederland, de Rover Vitesse. In het vooronder vinden we bij deze auto tot72 u'’ J1??00^ ht een 2.7 liter V6 met een verkiogen van Zaterdag van 10.00 u. tot 17. 169 pk (met katalysator). De prestaties bez^k lijkt ons zeef z. uitstekend met een top van 225 moeite waard! MU/u. en een acceleratie in 8,2 secon den. Austin Rover 820e te kunnen aanbieden vanaf - 45.000,-. De leveringen starten later in het jaar. Door de grote gelijkenis met de oude Rover 3500, hoopt men op een groot succes. De werkzaamheden plein, de Paleisring plein zijn zover gevoiu fait erop kan. Daarmee is men gisteren woensdag 8 juni begonnen, en tot en met woens dag 15 juni zullen de werkzaamheden doorgaan. In die periode zullen steeds delen van genoemde wegen één of twee dagen voor alle verkeer worden afge sloten. Autointroducties worden bij voorkeur in het buitenland gehou den. Nuchter bekeken kunnen fa brikanten daar ook heel wat geld mee besparen. Ze hoeven maar een vloot auto’s in te zetten, waarmee ze vervolgens alle autojoumalisten uit verschillende landen laten rij den. Er worden per jaar nogal wat nieuwe auto’s gelanceerd en je be grijpt dan wel hoeveel keer je zo- des doende naar het buitenland moet of ook mag. Fiat had vorige week voor zijn introductie van de Tipo Vene tië als standplaats uitgekozen. In het 14de eeuwse Hotel Danieli, op een steenworp afstand van het San Marco-plein, werden we verwel komt. Het rijden met de auto’s ge beurde zoals je zult begrijpen bui ten Venetië. Toch is het erg vreemd worden. Maar zei als je op straat loopt en dagen lang Htie en ambulancebote geen auto ziet. In Venetië kun je je ste varen keurig bij h auto op een groot parkeerterrein naar binnen en lever~ achterlaten en vervolgens met een patiënten af bootverbinding richting binnenstad auto’s blijkt a varen. Ik denk en roep zo vaak dat lijk. Voetg™" ik niet zonder auto zou kunnen. Venetië is het levende bewijs dat het wel degelijk zonder auto kan. Het leuke is echter dat je iedere boot kunt vergelijken met een auto, de functies zijn immers gelijk. Al- 9,5 seconden. Uiteraard is de auto aangepast aan zijn prestaties door een stuggere vering, verbeterde schokbre- kers, grotere schijfremmen voor en k bredere banden. Het sportieve karak- ter wordt benadrukt door de sportvel- «rr*»» gen> sportieve stoelen met speciale be- V <111 kleding, een toerenteller en bumpers, jbuitenspiegels jjeur carrosserie. Voor ƒ28.133,- nieuwe Corsa GSi bij u voor Venetië - Vandaag is de totaal nieuwe Fiat Tipo voor Nederland in de verkoop gegaan. Op de vele reclameborden, die her en der verspreid staan, is dan ook van- -wi uivov. daa8 66,1 n>euwe affiche geplakt. «Op deze plek wordt 9 juni een brok tempera- it is. De ment geparkeerd», luidde de tekst een paar weken lang. Een eenzame parkeerme- t. Ze zijn ter diende ter illustratie. Vanaf vandaag zien we echter geen parkeermeter meer, maar een levensgrote auto met de tekst «Dit is de nieuwe Fiat Tipo. Een brok temperament». De Tilburgse Koerier werd het afgelopen weekend in de gelegen heid gesteld uitgebreid kennis te maken met deze veelbelovende nieuwe Fiat Trekkracht Het verbruik van deze turbodiesel in de BX ligt uiteraard hoger dan van de 1.9 diesel, waarmee we in de Peugeot 405 GLD een verbruik behaalden van 1 op 17. Toch ben ik over een gemid delde dorst van de turbo van 1 op 14 zeer tevreden. De auto levert immers geweldige prestaties. Binnen 11 secon den trekt ie naar de 100 km/u. en de top ligt ruim boven de 180 km/u. Te- De prijs van deze auto hebben ze bij Citroen keurig laag gehouden. Er zijn van de TRD Turbo twee versies ver krijgbaar. De geteste auto kost 39.900,- terwijl voor de Break ƒ44.775,- betaald moet worden. Keu rige prijzen in vergelijking met concur renten. Je krijgt er immers een zeer comfortabele, complete en keurig pres terende zuinige auto voor. De eenvou digere RD Turbo die in Frankrijk op het programma staat, is in Nederland voorlopig niet verkrijgbaar. We mogen Citroen nog steeds beschouwen .als een zeer eigenzinnig merk met steeds weer originele modellen. In het verleden was hierdoor de Citroënaanhang niet zo geweldig groot Sinds het uitbrengen van de BX hebben echter veel men sen de weg naar de Citroën-dealer gevonden en rijden ze nu al jar»" mot hun uiterst comfortabele auto rond. Vorige week reden we met de de BX-rij, de turbo diesel. Citroen biedt de dieselrijder ruime keus. De kleinste diesel is op dit mo- Dieselklop ment nog de Visa, die weldra plaats zal Het rijden met een Citroën t gaan maken voor een AX diesel. Bij de iedere keer weer een genot, zo ook CX kan er gekozen worden uit een 2,5 deze BX turbo diesel. Na een liter diesel met of zonder turbo. Pre- voorgloeitijd slaat de motor aan. cies daar tussenin zit de BX-serie ook bij is duidelijk de dieselklop te 1 leverbaar met een geblazen of ongebla- pas ais de motor goed warm is, zen dieselkrachtbron. De atmosferi- het wat rustiger, maar hij blijft altijd sche 1.9 motor levert sinds kort een wat rumoeriger dan de gewone 1.9 die- vermogen van 70 pk en is leverbaar in sei. Bij hogere toerentallen, rijdend op combmatie met verschillende uitrus- de snelweg, is echter totaal met te ho- tingsniveaus. Kort geleden was op de- ren dat het een oliestoker is. Na het ze pagina de test te lezen van de Peu- starten richt de BX zich op. Het hy- geot 405 met exact dezelfde motor. De dropneumatische veersysteem is en top van de huidige BX-diesels wordt blijft onovertroffen. Zelfs bij het volle- gevormd door de nieuwe turbodiesel, dig volladen van de auto blijft de car- onder de kunststof motorkap ligt de rosserie volledig vlak op de weg liggen, kleinere 1.7 liter diesel, bekend uit de Toch is de BX geen dweilerige auto Peugeot 205 en de Citroën Visa. Al- meer. Wat betreft de schokbrekersaf- hoewel de 1.7 en 1.9 motor op details stelling mag je de auto best stug noe- na hetzelfde zijn, werd bij de turbo men. voor de kleinere cylinderinhoud geko zen, vanwege het grotere koelingsvolu- me. De krachtbron levert een prima vermogen van 90 pk. Rookglas 7 (?U a NS heeft voort zeker de den om voordelig per trein te Maar voor veel mensen blijkt zoeken naar F- kaartje toch een inge.,.^^.u Dat is een van de redenen waart met een aantal informatie-ai se plaatsen in het land bt iedereen die dat wenst te infc over het reizen per trein in bin buitenland. Dat kan via een lijk gesprek of door middel van auto aanwezige brochures en fu aan het Pius- Zo is bijvoorbeeld de - eveneens aan tg en het Stadhuis- het staionsloket verkrijgbare - pocket ivorderd dat het as- «Er op uit» met 1001 toeristische tips 1 de auto te koop. Bovendien zijn er 1 de informatie-auto aantrekkelijke “nbiedingen, die niet aan het sta- v.isloket vekrijgbaar zijn. De informatie-auto komt in Hilva- renbeek, op de weekmarkt van 16 juni van 9.00-12.00 uur. Schone motor De motoren leveren gezien hun cy linderinhoud zeer behoorlijke presta ties. De 71 pk 1.4 motor heeft een top van 161 km/u. terwijl de 1.6 liter 90 pk-motor 178 km op de teller zet. De 1.4 is een schone motor, terwijl de 1.6 wordt voorzien van injectie en een ka talysator. De gewone diesel levert een vermogen van 58 pk (top 150 km/u.) terwijl de turbodiesel met 90 pk onge- -'“"ïrt als de 1.6 ilechts het van de successtory van de Fiat Voor het tweede achtereenvolgende zomerseizoen heeft Seat tijdelijk een spe- Uver twee weken hebben we een cja|e ^he van de Ibiza in zijn programma opgenomen. Het gaat nu om de Ibiza iplaar onder Nederlandse omstan- dd n auto heeft j 2 Uter s tem porsche motor gekoppeld aan een eden aan de tand gevoeld, zodat u vijfversnellingsbak. Tot de standaarduitrusting behoren een zonnedak, witte car- an ui ge reid met de auto kunt ken- rosseriekleur, wieldoppen, fleurige striping, een SXi-grille met brede lamellen, in twee delen neerklapbare achterbank, een digitaal klokje en een toerenteller. Bo- vendien worden de bumpers en de buitenspiegels in de witte carrosseriekleur ge- leverd. In schone uitvoering met een ongeregelde katalysator kost deze Seat Ibiza r^nnnn^- 1 I del Sol II 19.245.-. tien hun c >rlijke prest heeft ijl de 1.6 j de teller tor, terwij injectie er ie diesel 1 r iedereen mogelijkhe- vermogen van 58 pk (top 1^» trein te reizen, terwijl de turbodiesel met 92 t het uit- veer gelijke prestaties levert a het aantrekkelijkste benzine. De introductie is sk n ingewikkelde zaak, begin I waarom NS Tip°- auto’s diver- exemp bezoekt om dighederi aan de - -formeren d»- - II binnen- en rui5 m uv v persoon- /an in de 1 folders. I“" Overhellen in bochten helemaal niet meer bij. treft de stuurbekrachtig volledig modem. De s ixMMivg.aa pomp van bijvoorbeeld de CX heeft Op een paar kleine uiterlijke wijzi- plaatsgemaakt voor een prima installa- gingen na, is de de BX gelijk gebleven tie die snel zijn assistentie verminderd sinds zijn introductie in 1982. On- naarmate de snelheid hoger wordt, danks zijn zesjarige leeftijd, wordt de Qok de remmen werken veel minder BX door velen nog steeds erg mooi ge- des Citroëns. De slag van het rempe- vonden. Zeker ook de turbodiesel mag daal is nog steeds redelijk kort, maar er zijn. In Nederland wordt dit model de dosseerbaarheid is aanmerkelijk alleen voorzien van het hoogste uitrus- verbeterd. ABS is als extra op de prijs- tingsniveau. Bovendien heeft de im- hjst vermeld. Dit samen met de uitste- Over het rijgedrag kan ik ook niet porteur gemeend deze top-diesel nog kend schakelende, vijfversnellingsbak, anders dan tevreden zijn. De auto laat wat extra uit te rusten. We zien aan de maken dat de BX turbodiesel een rij- zich uitermate makkelijk bedienen en buitenkant standaard lichtmetalen vel- comfort heeft wat de uiterste perfectie is onder alle omstandigheden uitste gen, een achterruitwisser en de typi- nadert. kend in de hand te houden. Slalomrij- sche rookglazen zijruitjes in de achter stijlen. Het openen en sluiten van de portieren gebeurt centraal. Het interieur is bijzonder compleet. Het dashboard is ook van de tweede generatie en heeft zodoende gewone boordinstrumenten. Een toerenteller behoort tot de standaarduitrusting. Helaas ontbreken er naar mijn idee twee metertjes, een turbodrukmeter (er zit alleen een lampje) en een tempera tuurmeter. ook hiervoor is alleen een lampje te vinden, terwijl dit voor diesel toch een belangrijk instrument stoelen zijn van het beste soort. Ze zijn heel handig aan de voorkant middels twee draaiknoppen te verstellen. De traploze hoogte-instelling is een welko me voorziening. De zetels zitten als ge goten, een goede zijdelingse steun en redelijke lange zittingen. Hoofd- en beenruimte zijn in orde. De achterpas- sagiers hebben over beenruimte niet te o-- klagen, maar de hoofdruimte is wat verzinkt plaatstaal. Dit zijn aan de krappe kant. Het meubilair is val alle metalen delen die direkt bekleed met velours stof. Er is vol- de buitenlucht in aanraking k«- doende opbergruimte in twee afsluit- Daarnaast wordt door onder ander" bare dashboardkastjes, een vakje in de het toepassen van een kunststof console en maar liefst vier portierbak- terklep de kans op corrosie nog verder ken, die echter wat vreemd van vorm ingedamd. Daarnaast wordt de Tipo zijn. De radio is netjes afgeschermd voor het grootste gedeelte door robots van nieuwsgierige blikken door een in elkaar gezet. Dit zorgt voor een con- klepje. Zaken als vier elektrisch te be- stante goede kwaliteit. Dit is ook dui- dienen zijruiten en zonwerend glas be- delijk aan de auto te zien. Zeker in ver horen tevens tot de standaard gelever- gelijking met wat oudere Fiats is de af- de zaken. werking van de Tipo keurig.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 23