'OPRAAT
Puur geniete]
ROVERfJ
Fiat Tipo: eigenzinnig type
lepelaers Opel
b
E
AUTOTEST
iurg
)Ut
Natte voeten
sis
Sportversie
Opel Corsa
Echte Rover terug
Zonnige Seat
vrrzco'
De nieuwe Suzuki Alto
moetje even voelen.
Mitsubishi
occasion-festival
o
S
Ti
BX
WOUTERS AUTOBEDRIJVEN
Tij
“S." Wegafsluitingen
Piusplein,
Paleisring,
Stadhuisplein
NS komt
- per auto -
in de buurt
Citroen BX TRD Turbo
k' Jw
1988-pagina 22
Donderdag 9 juni 1988 - pagina 23
DE TILBURGSE KOERIER
onder redactie van Tony Vos
i nog
Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel. 013-434655
an- exempl
i de Uokje
,tere hem aa
SHELL SERVICE-STATION
SEAi
off. Seatdealer voor Tilburg e.o.
AA. Gijsbers Zn. B.V., Bosscheweg 296, Tilburg, 013-355655
Hoevenseweg 92d, Tilburg, Tel.321405
Do
met
e ko<
-Noord
MENSEN ACHTER OPEL
I Automobielbedrijf
ZUID-OOST
De
en
tie
daarc
de l.(
behoren een
-grille
lokje
jaren tevreden met
nieuwste telg uit
Officieel Seat sub-dealer voor
Tilburg en omstreken
JAIITO --
NOORDHOEK
den.
:ooler.
5038 j
TEL.
1-1532
W88f
ROËN
Maak een proef-rit bij
Petr. Loosjesstraat 11, tel. 430022
het stt
«Er op
in g<
in d
aanb
tions
i blijft
ok met
i korte
Daar-
horen.
wordt
altijd
1 profiteren
aanbiedin-
J/1UTO TILBURGU
RINGBAAN WEST 210
JKE TILBURG
.013-681911
kleding, een l
spoilers en bi
van de -
staat de
de deur.
O’S
intie
Leharstraat 19, Tilburg-I
Tel. 013-553678
vens is er vrijwel in alle toerentallen
genoeg trekkracht aanwezig, wat veel
schakelen overbodig maakt.
4,5 l/90 km/h,
n, elektr. bedien-
>k in breakversie.
Officieel dealer 7
Automobielbedrijf BINK
Winkler Prinsstraat 24, Tilburg - Tel. 013 - 420143
lereerst heb je er het openbaar ver-
Langs de kanalen liggen drij-
e haltes, je koopt gewoon een
dat je vervolgens gewoon
‘■"'•“pelautomaat stoot. Pre-
met een busdienst. Groot is
Fiat zelf verwacht erg veel van zijn
Tipo. De auto moet het nieuwe kwali
teitsimago van het merk gaan uitdra
gen. Zo is de carrosserie voor 70% van
verzinkt plaatstaal. Dit zyn in ieder ge-
t meubilair is val alle metalen delen me direkt met
)f. Er is vol- de buitenlucht in aanraking komen.
idere
ach-
Grote Uno
De Tipo zal het echter voor een be
langrijk deel ook van zijn uiterlijk
moeten hebben. En we kunnen zeggen
wat we willen, de Tipo is een auto an
ders dan alle anderen. Lijkt hij aan
voorkant nog enigszins op een grotere
Uno, de achterzijde geeft hem zijn vol
ledig eigen gezicht. Het Nederlandse
programma zal voorlopig uit 6 ver
schillende types bestaan, het basismo
del is de Tipo 1.4. Dat basismodel wil
echter niet zeggen dat het om een kaal
exemplaar gaat. De auto heeft stan
daard vijf portieren, wieldoppen, een
ruitenwisser achter, hoofdsteunen, gor-
dels achter en in hoogte verstelbare
'’’"•’"nlaren voor, een dagteller, een
en een econometer. Dit maakt
xxvu. aanmerkelijk completer dan zijn
concurrenten, de vijfversnellingsbak is
immers ook op alle Tipo’s standaard.
prijs van de 1.4 bedraagt 24.350,-
dat is vergeleken met de concurren-
zeer acceptabel. Dezelfde stan-
rd uit voering vinden we verder op
i.6 en de 1.7 diesel. Deze diesel kost
f28.700,- en de 1.6 27.800,-. De 1.6
heeft overigens altijd een stuurbe
krachtiging. De resterende drie uitvoe
ringen zijn allemaal voorzien van het
DGT-pakket, wat bestaat uit bumpers
in de carrosseriekleur, getint glas, ha-
logeenkoplampen, verstelbaar stuur,
middenconsole, afsluitbaar en verlicht
dashboardkastje, elektrische ruitbedie-
ning voor, een digitaal dashboard, cen
trale vergrendeling, een toerenteller
een kaartleesspot. Inclusief deze ge
weldige lijst extra’s kost de 1.4 DGT
ƒ26.500,-, de 1.6 DGT ƒ29.950,- en
tot slot de 1.9 Turbodiesel DGT
ƒ35.400,-.
- - - 0]
OFFICIEEL anan DEALER
IgGebruikteWagens
JK Plus Systeem
HÖRMANN ACCESSOIRES
:n is er dan ook
j. Ook wat be-
iging is de BX
modem. De sissende olie-
i bijvoorbeeld de CX 1
iakt voor een prima inst
cj-jc-- uv uiv ouvl zijn assistentie vem
zijn introductie in 1982. On- naarmate de snelheid hoger
zijn zesjarige leeftijd, wordt de Ook de remmen werken veel
ioor velen nog steeds erg mooi ge- des Citroëns. De slag
.vu. Zeker ook de turbodiesel mag daal is nog steeds rede
n. In Nederland wordt dit model de dosseerbaarheid i
voorzien van het hoogste uitrus- verbeterd. ABS is als e
/eau. Bovendien heeft de im- lijst vermeld. Dit same
kend schakelende vijf
maken dat de BX turl
comfort heeft wat de u
nadert.
voer. 1
vende ru
kaartje,
in een stempel
~es als met ee
__.c het aantal taxi boten. Ze zijn
allemaal genummerd en als ieder
getal gebruikt wordt, zijn het er
honderden. In zo’n taxi kunnen
echter toch minimaal tien perso
nen, dat doen ze hier nooit na.
Vrachtboten zorgen er voor de aan
voer van levensmiddelen en alle an
dere zaken die in Venetië verkocht
worden. Maar ze hebben er ook po
litie en ambulanceboten. Deze laat-
L j het ziekenhuis
leveren overdekt de
Het leven zonder
dus heel goed moge
lijk. Voetgangers kunnen zonder
gevaar rondlopen. Maar toch is er
verschil. Een straat is overal over te
steken, maar op de twee bruggen
na kom je het Canal Grande niet
zonder natte voeten over...
Tony VOS
In september wordt op de IAA in
Frankfurt de Opel Corsa GSi geïntro
duceerd. Na emge maanden van stilte
is deze auto nu ook bij ons leverbaar.
De Corsa heeft hiertoe een 1.6 liter
motor gekregen met een vermogen van
100 pk. Hiermee bereikt de kleine bom
een topsnelheid van 188 km/u. en le
vert hij een acceleratie van 0 tot 100 in
In juli 1986 werd de nieuwe Rover
800-serie op de markt gebracht. Tege
lijker tijd met dit sedanmodel ontwik-
kelde deze Engelse fabriek een vijf- 169
deurs hatchback-versie. De hatchback- zijn
versie is in Engeland inmiddels geïn- km/i
trqduceerd in 7 versies. De auto zal in
ons land voorlopig in drie verschillen
de outfits ten tonele komen. Het basis
model wordt de 820e met een 120 pk 4
cylindermotor. Daarboven komt de
820 Si met een 133 pk katalysator
krachtbron. Het topmodel komt ook
den en een plotselinge uitwijkmaneu-
vre zijn kolfjes naar de hand van deze
BX. Deze uitstekende eigenschappen
zijn allemaal terug te voeren op het
reeds genoemde veersysteem.
Op donderdag 9, vrijdag 10, zater
dag 11 juni staat de showroom van
autobedrijf P. Smulders aan de
Goirkestraat 144a, te Tilburg in het te
ken van de Mitsubishi kwahteits occa
sions. Geshowd worden gebruikte Mit
subishi’s in alle modellen en bouwja
ren vanaf 1980 tot en met 1987. Twee-
of vierwielers, benzine, LPG of diesel,
u zegt het maar! De Mitsubishi van uw
keuze staat er zeker bij.
U kunt dit show-weekend
van een aantal interessante 2
gen.
naar Nederland, de Rover Vitesse. In
het vooronder vinden we bij deze auto tot72 u'’ J1??00^ ht
een 2.7 liter V6 met een verkiogen van Zaterdag van 10.00 u. tot 17.
169 pk (met katalysator). De prestaties bez^k lijkt ons zeef z.
uitstekend met een top van 225 moeite waard!
MU/u. en een acceleratie in 8,2 secon
den.
Austin Rover
820e te kunnen aanbieden vanaf -
45.000,-. De leveringen starten later in
het jaar. Door de grote gelijkenis met
de oude Rover 3500, hoopt men op
een groot succes.
De werkzaamheden
plein, de Paleisring
plein zijn zover gevoiu
fait erop kan.
Daarmee is men gisteren woensdag
8 juni begonnen, en tot en met woens
dag 15 juni zullen de werkzaamheden
doorgaan. In die periode zullen steeds
delen van genoemde wegen één of twee
dagen voor alle verkeer worden afge
sloten.
Autointroducties worden bij
voorkeur in het buitenland gehou
den. Nuchter bekeken kunnen fa
brikanten daar ook heel wat geld
mee besparen. Ze hoeven maar een
vloot auto’s in te zetten, waarmee
ze vervolgens alle autojoumalisten
uit verschillende landen laten rij
den. Er worden per jaar nogal wat
nieuwe auto’s gelanceerd en je be
grijpt dan wel hoeveel keer je zo- des
doende naar het buitenland moet of ook
mag. Fiat had vorige week voor
zijn introductie van de Tipo Vene
tië als standplaats uitgekozen. In
het 14de eeuwse Hotel Danieli, op
een steenworp afstand van het San
Marco-plein, werden we verwel
komt. Het rijden met de auto’s ge
beurde zoals je zult begrijpen bui
ten Venetië. Toch is het erg vreemd worden. Maar zei
als je op straat loopt en dagen lang Htie en ambulancebote
geen auto ziet. In Venetië kun je je ste varen keurig bij h
auto op een groot parkeerterrein naar binnen en lever~
achterlaten en vervolgens met een patiënten af
bootverbinding richting binnenstad auto’s blijkt a
varen. Ik denk en roep zo vaak dat lijk. Voetg™"
ik niet zonder auto zou kunnen.
Venetië is het levende bewijs dat
het wel degelijk zonder auto kan.
Het leuke is echter dat je iedere
boot kunt vergelijken met een auto,
de functies zijn immers gelijk. Al-
9,5 seconden. Uiteraard is de auto
aangepast aan zijn prestaties door een
stuggere vering, verbeterde schokbre-
kers, grotere schijfremmen voor en
k bredere banden. Het sportieve karak-
ter wordt benadrukt door de sportvel-
«rr*»» gen> sportieve stoelen met speciale be-
V <111 kleding, een toerenteller en bumpers,
jbuitenspiegels jjeur
carrosserie. Voor ƒ28.133,-
nieuwe Corsa GSi bij u voor
Venetië - Vandaag is de totaal nieuwe Fiat Tipo voor Nederland in de verkoop
gegaan. Op de vele reclameborden, die her en der verspreid staan, is dan ook van-
-wi uivov. daa8 66,1 n>euwe affiche geplakt. «Op deze plek wordt 9 juni een brok tempera-
it is. De ment geparkeerd», luidde de tekst een paar weken lang. Een eenzame parkeerme-
t. Ze zijn ter diende ter illustratie. Vanaf vandaag zien we echter geen parkeermeter meer,
maar een levensgrote auto met de tekst «Dit is de nieuwe Fiat Tipo. Een brok
temperament». De Tilburgse Koerier werd het afgelopen weekend in de gelegen
heid gesteld uitgebreid kennis te maken met deze veelbelovende nieuwe Fiat
Trekkracht
Het verbruik van deze turbodiesel in
de BX ligt uiteraard hoger dan van de
1.9 diesel, waarmee we in de Peugeot
405 GLD een verbruik behaalden van
1 op 17. Toch ben ik over een gemid
delde dorst van de turbo van 1 op 14
zeer tevreden. De auto levert immers
geweldige prestaties. Binnen 11 secon
den trekt ie naar de 100 km/u. en de
top ligt ruim boven de 180 km/u. Te-
De prijs van deze auto hebben ze bij
Citroen keurig laag gehouden. Er zijn
van de TRD Turbo twee versies ver
krijgbaar. De geteste auto kost
39.900,- terwijl voor de Break
ƒ44.775,- betaald moet worden. Keu
rige prijzen in vergelijking met concur
renten. Je krijgt er immers een zeer
comfortabele, complete en keurig pres
terende zuinige auto voor. De eenvou
digere RD Turbo die in Frankrijk op
het programma staat, is in Nederland
voorlopig niet verkrijgbaar.
We mogen Citroen nog steeds beschouwen .als een zeer eigenzinnig merk met
steeds weer originele modellen. In het verleden was hierdoor de Citroënaanhang
niet zo geweldig groot Sinds het uitbrengen van de BX hebben echter veel men
sen de weg naar de Citroën-dealer gevonden en rijden ze nu al jar»" mot
hun uiterst comfortabele auto rond. Vorige week reden we met de
de BX-rij, de turbo diesel.
Citroen biedt de dieselrijder ruime
keus. De kleinste diesel is op dit mo- Dieselklop
ment nog de Visa, die weldra plaats zal Het rijden met een Citroën t
gaan maken voor een AX diesel. Bij de iedere keer weer een genot, zo ook
CX kan er gekozen worden uit een 2,5 deze BX turbo diesel. Na een
liter diesel met of zonder turbo. Pre- voorgloeitijd slaat de motor aan.
cies daar tussenin zit de BX-serie ook bij is duidelijk de dieselklop te 1
leverbaar met een geblazen of ongebla- pas ais de motor goed warm is,
zen dieselkrachtbron. De atmosferi- het wat rustiger, maar hij blijft altijd
sche 1.9 motor levert sinds kort een wat rumoeriger dan de gewone 1.9 die-
vermogen van 70 pk en is leverbaar in sei. Bij hogere toerentallen, rijdend op
combmatie met verschillende uitrus- de snelweg, is echter totaal met te ho-
tingsniveaus. Kort geleden was op de- ren dat het een oliestoker is. Na het
ze pagina de test te lezen van de Peu- starten richt de BX zich op. Het hy-
geot 405 met exact dezelfde motor. De dropneumatische veersysteem is en
top van de huidige BX-diesels wordt blijft onovertroffen. Zelfs bij het volle-
gevormd door de nieuwe turbodiesel, dig volladen van de auto blijft de car-
onder de kunststof motorkap ligt de rosserie volledig vlak op de weg liggen,
kleinere 1.7 liter diesel, bekend uit de Toch is de BX geen dweilerige auto
Peugeot 205 en de Citroën Visa. Al- meer. Wat betreft de schokbrekersaf-
hoewel de 1.7 en 1.9 motor op details stelling mag je de auto best stug noe-
na hetzelfde zijn, werd bij de turbo men.
voor de kleinere cylinderinhoud geko
zen, vanwege het grotere koelingsvolu-
me. De krachtbron levert een prima
vermogen van 90 pk.
Rookglas
7 (?U a NS heeft voort
zeker de den om voordelig per trein te
Maar voor veel mensen blijkt
zoeken naar F-
kaartje toch een inge.,.^^.u
Dat is een van de redenen waart
met een aantal informatie-ai
se plaatsen in het land bt
iedereen die dat wenst te infc
over het reizen per trein in bin
buitenland. Dat kan via een
lijk gesprek of door middel van
auto aanwezige brochures en fu
aan het Pius- Zo is bijvoorbeeld de - eveneens aan
tg en het Stadhuis- het staionsloket verkrijgbare - pocket
ivorderd dat het as- «Er op uit» met 1001 toeristische tips
1 de auto te koop. Bovendien zijn er
1 de informatie-auto aantrekkelijke
“nbiedingen, die niet aan het sta-
v.isloket vekrijgbaar zijn.
De informatie-auto komt in Hilva-
renbeek, op de weekmarkt van 16 juni
van 9.00-12.00 uur.
Schone motor
De motoren leveren gezien hun cy
linderinhoud zeer behoorlijke presta
ties. De 71 pk 1.4 motor heeft een top
van 161 km/u. terwijl de 1.6 liter 90
pk-motor 178 km op de teller zet. De
1.4 is een schone motor, terwijl de 1.6
wordt voorzien van injectie en een ka
talysator. De gewone diesel levert een
vermogen van 58 pk (top 150 km/u.)
terwijl de turbodiesel met 90 pk onge-
-'“"ïrt als de 1.6
ilechts het
van de successtory van de Fiat Voor het tweede achtereenvolgende zomerseizoen heeft Seat tijdelijk een spe-
Uver twee weken hebben we een cja|e ^he van de Ibiza in zijn programma opgenomen. Het gaat nu om de Ibiza
iplaar onder Nederlandse omstan- dd n auto heeft j 2 Uter s tem porsche motor gekoppeld aan een
eden aan de tand gevoeld, zodat u vijfversnellingsbak. Tot de standaarduitrusting behoren een zonnedak, witte car-
an ui ge reid met de auto kunt ken- rosseriekleur, wieldoppen, fleurige striping, een SXi-grille met brede lamellen, in
twee delen neerklapbare achterbank, een digitaal klokje en een toerenteller. Bo-
vendien worden de bumpers en de buitenspiegels in de witte carrosseriekleur ge-
leverd. In schone uitvoering met een ongeregelde katalysator kost deze Seat Ibiza
r^nnnn^- 1 I del Sol II 19.245.-.
tien hun c
>rlijke prest
heeft
ijl de 1.6
j de teller
tor, terwij
injectie er
ie diesel 1
r iedereen mogelijkhe- vermogen van 58 pk (top 1^»
trein te reizen, terwijl de turbodiesel met 92 t
het uit- veer gelijke prestaties levert a
het aantrekkelijkste benzine. De introductie is sk
n ingewikkelde zaak, begin
I waarom NS Tip°-
auto’s diver- exemp
bezoekt om dighederi aan de
- -formeren d»- -
II binnen- en rui5 m uv v
persoon-
/an in de
1 folders. I“"
Overhellen in bochten
helemaal niet meer bij.
treft de stuurbekrachtig
volledig modem. De s
ixMMivg.aa pomp van bijvoorbeeld de CX heeft
Op een paar kleine uiterlijke wijzi- plaatsgemaakt voor een prima installa-
gingen na, is de de BX gelijk gebleven tie die snel zijn assistentie verminderd
sinds zijn introductie in 1982. On- naarmate de snelheid hoger wordt,
danks zijn zesjarige leeftijd, wordt de Qok de remmen werken veel minder
BX door velen nog steeds erg mooi ge- des Citroëns. De slag van het rempe-
vonden. Zeker ook de turbodiesel mag daal is nog steeds redelijk kort, maar
er zijn. In Nederland wordt dit model de dosseerbaarheid is aanmerkelijk
alleen voorzien van het hoogste uitrus- verbeterd. ABS is als extra op de prijs-
tingsniveau. Bovendien heeft de im- hjst vermeld. Dit samen met de uitste- Over het rijgedrag kan ik ook niet
porteur gemeend deze top-diesel nog kend schakelende, vijfversnellingsbak, anders dan tevreden zijn. De auto laat
wat extra uit te rusten. We zien aan de maken dat de BX turbodiesel een rij- zich uitermate makkelijk bedienen en
buitenkant standaard lichtmetalen vel- comfort heeft wat de uiterste perfectie is onder alle omstandigheden uitste
gen, een achterruitwisser en de typi- nadert. kend in de hand te houden. Slalomrij-
sche rookglazen zijruitjes in de achter
stijlen. Het openen en sluiten van de
portieren gebeurt centraal.
Het interieur is bijzonder compleet.
Het dashboard is ook van de tweede
generatie en heeft zodoende gewone
boordinstrumenten. Een toerenteller
behoort tot de standaarduitrusting.
Helaas ontbreken er naar mijn idee
twee metertjes, een turbodrukmeter (er
zit alleen een lampje) en een tempera
tuurmeter. ook hiervoor is alleen een
lampje te vinden, terwijl dit voor diesel
toch een belangrijk instrument
stoelen zijn van het beste soort. Ze zijn
heel handig aan de voorkant middels
twee draaiknoppen te verstellen. De
traploze hoogte-instelling is een welko
me voorziening. De zetels zitten als ge
goten, een goede zijdelingse steun en
redelijke lange zittingen. Hoofd- en
beenruimte zijn in orde. De achterpas-
sagiers hebben over beenruimte niet te o--
klagen, maar de hoofdruimte is wat verzinkt plaatstaal. Dit zijn
aan de krappe kant. Het meubilair is val alle metalen delen die direkt
bekleed met velours stof. Er is vol- de buitenlucht in aanraking k«-
doende opbergruimte in twee afsluit- Daarnaast wordt door onder ander"
bare dashboardkastjes, een vakje in de het toepassen van een kunststof
console en maar liefst vier portierbak- terklep de kans op corrosie nog verder
ken, die echter wat vreemd van vorm ingedamd. Daarnaast wordt de Tipo
zijn. De radio is netjes afgeschermd voor het grootste gedeelte door robots
van nieuwsgierige blikken door een in elkaar gezet. Dit zorgt voor een con-
klepje. Zaken als vier elektrisch te be- stante goede kwaliteit. Dit is ook dui-
dienen zijruiten en zonwerend glas be- delijk aan de auto te zien. Zeker in ver
horen tevens tot de standaard gelever- gelijking met wat oudere Fiats is de af-
de zaken. werking van de Tipo keurig.