PRAAT Groene auto uit het rode China s PPERMANS AUTOTEST;: Q VAN DER BOOM Chrysler en GM: definitief terug i k. XV J I Nevelig kKEN y Beijing 212 L Pri jzen nieuwe Renault 25 Meer volume voor Mazda 626 1 Veertig autoclubs in het Autotron f OISTERWIJK B.V. K. VAN DHI BOOM 1 - r 1T‘O 5 a 988 - pagina 22 Donderdag 2 juni 1988 - pagina 23 DE TILBURGSE KOERIER onder redactie van Tony Vos cl. BTW cl. BTW laar n. Er Tony VOS ading, 13-433273 TT gekomen DE RENAULT-DEALER IN HET HART VAN BRABANT atis en we Enige officiële Mazda-dealer voor Tilburg e.o. i RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK mazoa RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK maakt e de eerst MAZDA 626 WAGON binnenkort als primeur in onze showroom overzich ma. Het vijfbe GS T coupé- Mascagnistraat 531 (Tilburg-Noord) Tel. 013-560000 egels. De nieuwe Renault 25 vanaf 10 juni a.s. bij ons in de showroom I T Vrijdag koopavond tot 22.00 uur Uw Renault-dealer in Oisterwijk Benelux straat 8 “"““^Telefoon 04242-83905 AUTOBEDRIJF Vakmanschap en service als traditie Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg - Telefoon (013) 364011 ibdag is j Auto- aan de It in dat is in ibaar. De benzine- te t i niet met een Corsica, vergelijl de twee tueuze 1 J- leu’ je. De tweedeurs kost maar ƒ22.1 land best een mark Chinese Jeep. Ons L terreinauto-land en i terreinauto put kopen hebben aan uitstekend werkpaarc motc., niet op expenmente schillende Dat zal de prijsverhoging meer dan 1% te zijn. Renault deelt echter mee dat deze auto’s voortaan standaard worden uit gerust met de door Philips gemaakte Radio-Renault 4 x 20 Watt, waarvoor een meerprijs wordt gerekend op de andere types van 2.890,-. AUTOBEDRIJVEN “«h, moa C. VAN BAAST B.V. e‘”in-^S OISTERWIJK Burg. Vogelslaan 1 - Tel. 04242-88201 o eenvoudig en serie is voorzien kakelaars met /oeK s bij de eerste van de knopjes prijs is natuurlijk het meest sterke it van deze auto. De vk\ :1 kenteken matig Vlobil. ïn i Spel, kleine aken. Voornamelijk door de lage dollarkoers is de markt voor Amerikaanse auto’s in Europa aangetrokken. General Motors verkoopt nog steeds de meeste Ameri kaanse auto’s. Dit jaar hoopt GM in ons land 562 auto's te kunnen verkopen, wat een verdubbeling betekent ten opzichte van vorig jaar. Genera] Motors biedt de klant een immens groot programma met compacte auto’s, middenklassers, de full-size auto’s, coupés, combi's, terreinwagens, mini bussen en lichte bedrijfswagens. Chrysler heeft nog een hogere verkoopverwach- ting en richt zich op onze markt vooral op mensen die tot nog toe in een Europese auto rijden. Helaas is de standaarduitrusting wat sober. De met dezelfde V6 2.8 motor uitgeruste Buick Regal rijdt veel Ame- rikaanser en was voorzien van een aar dige lijst extra’s zoals een digitaal dashboard, elektrische ruiten, elektri sche stoelverstelling, enz. De Pontiac Bonneville reed van het drietal het fijnste met zijn 3.8 liter V6. Het is nog een echte grote fhiisterstille Ameri kaan met veel binnenruimte. Dat alle auto’s met een automatische transmis sie gereden werden, mag vanzelf spre ken. De dag werd besloten met een ritje in de Astro. Met deze auto probeert GM een Renault Espace-tegenhanger te introduceren. De auto heeft een leu ke eigenzinnige lijn en biedt uiteraard veel binnenruimte. In het vooronder zit een flinke V6. Toch haalt deze Astro het niet bij de reeds genoemde Renault. Je kunt duidelijk merken dat het een bestelwagen is. De auto rijdt behoorlijk stug en de hele rithoudmg lijkt ook veel meer op die van een van. De instap is erg hoog. compleet nderde- slan- De Beijing 212 is in de volksmond al lang omgedoopt tot Peking Jeep (Bei jing is immers een andere naam voor Peking). De 212 is een directe nazaat van de Willys Jeep uit de Tweede We reldoorlog. De Chinezen haalden een achtergelaten exemplaar uit elkaar en bouwden vervolgens een exacte repli ca. In 1958 vonden ze het echter tijd voor een nieuwe auto en met de oude Willys nog in het achterhoofd bouw den ze het model wat sindsdien haast ongewijzigd is gebleven. Vooral het Chinese leger maakt erg veel gebruik van deze auto, de eerste serie die naar Nederland kwam, was niet voor niets legergroen. In het stoere uiterlijk en de grille met grove spijlen en ronde koplampen her kennen we nog steeds zijn voorvader. Als je de Peking Jeep eens goed bekijkt zie je de pure degelijkheid die de auto de afgelopen dertig jaar in het ruige China heeft bewezen. Naast de nieuwe 16-klepper Quad 4-motor kan er bij General Motors worden gekozen voor een 2.5 liter 4 cy linder en een range aan V6-motoren W van 2.8 tot 4.3 liter en de V8-machines A] van 4.1 tot 6.2 liter. De meeste auto’s hebben voorwielaandrijving en een dwarsgeplaatste motor. General Motors verkoopt vijf mer ken, Chevrolet, Pontiac, Oldsmobile, Buick en Cadillac. Er is duidelijk geko zen voor het verkopen van de grote motoren bij GM. Chrysler kiest voor een 2,2 of 2.5 liter 4 cylinder in zijn erg Europees aandoende modellen. Vol- ~“s GM is dat een verkeerde keus omdat ze dan moeten concurreren met hoeveelheid Europese auto’s 1 sinds jaar en dag vaste voet rond hebben. Bij GM is er vraag naar de echte Ameri- 1 binnenruime, grote motoren en veel comfort. Corsica We reden tijdens een presentatie Stuurbekrachtiging kan bij de GLX als extra besteld worden. Zodoende be staat het leveringsprogramma uit 12 verschillende versies in prijs variërend van 32.495,- tot ƒ43.595,-. Een vijf tal versies is ook op grijs kenteken le verbaar met geblindeerde zijpanelen. Renault Nederland heeft begin deze topmodellen staan in de prijslijst voor week de prijzen bekendgemaakt van 64.200,- (V6 injection) en ƒ83.650,- zijn vernieuwde topmodel. Bij de in- (V6 Turbo). Bij deze laatste twee lijkt troductie werd een prijsverhoging aan- de prijsverhoging meer dan 1% te zijn, gegeven van 2 tot 3%, maar dat blijkt nu gereduceerd te zijn tot nauwelijks 1%. Zodoende begint de serie nog net onder de veertigduizend gulden met de TS voor 39.500,-. De diesel reeks be gint bij 43.000,-, voor de TD en de viertal auto’s, de Chevrolet een auto die kwa afmetingen J jkbaar is met een Opel Omega, tweedeurs Buick Regal, de majes- ”e Pontiac Bonneville en tot slot de leuke minibus Chevrolet Astro. Vooral de Corsica en zijn tweedeurs broertje, de Beretta, zien er het meest Europees uit, waardoor deze auto’s toch hoge ogen zullen gooien. Ze zijn zeer handelbaar door hun afmetingen en bieden toch het comfort van een Amerikaan. Dat de juiste auto een Heilige Koe is, dat tonen 40 Nederlandse autoclubs zondag 5 juni op de nationale Merken- clubdag in het Autotron in Rosmalen. Deze clubs trekken van tien tot vijf uur al hun registers open. Zij tonen het publiek twee van hun fraaiste pioniers- karren en geven hun visitekaartje af met een stand boordevol wetenswaar digheden. De autoclubs laten zien, wie ze zijn De huidige Beijings worden echter voorzien van nieuwe voorstoelen met zjjn p stoffenbekleding en hoofdsteunen. De ting, rugleuning is niet verstelbaar, voor een echte jeep heel normaal. Ook de ach terbank is moderner geworden. Het stuur is niet bekrachtigd dus zullen Volvo heeft blijkbaar een andere gang van zaken bedacht, bij de in troductie van de nieuwe 440. Al ja- ren wordt er over deze auto gespro ken. In het verleden werden al eni ge spionfoto’s getoond waarop een onooglijke vierkante auto te zien was. Daarna werd iedere keer vlak voor een autotentoonstelling geroe- ra op- Pen dat hij er eindelijk aan zou ko- foto- men. Het topmodel kennen we al - pri- weer twee jaar, de 480, maar waar Op blijft de rest? We hoeven waar- een schijnlijk niet lang meer te wach ten, de mist zal weldra optrekken. Uit spionfoto’s in diverse autobla den blijkt dat de importeurs inmid dels op het Volvo-terrein met de 440 gereden hebben. Daarnaast schijnt het zo te zijn dat de Volvo- dealers het verzoek hebben gekre gen niet op vakantie te gaan in de maand juni. Inmiddels is het juni en ook onder de autojoumalisten wordt verwacht dat het allemaal niet lang meer zal duren. Tot nu toe was het nevelig bij Volvo, maar over enkele weken schijnt dan vol op de zon... duister nu is duidelijk te zien dat ze derd werd gemaakt. Globe heeft ook rijn bedoeld voor de choke, de verlich- een zending naar China in voorberei- J, de ventilator enzovoorts. De por- ding met alle nieuwe onderdelen die rij tieren werden aanvankelijk voorzien hier in Nederland nog op de Beijing van portierzakken en schattige asbak- monteren. Misschien dat de Chinezen jes met daarop Chinese gebouwen. De de auto’s nog completer kunnen gaan nieuwe serie mist deze kitscherige rari- exporteren. teiten, wat de auto meteen een moderner maakt. De Pel niet zonder kleerscheuren i strenge NederlarJ gegaan. Inm fabriek zo’n menselijke spieren de 1480 kg wegende aangebracht zodat auto om de hoek moeten krijgen. De schikt zullen rijn v__ versnellingsbak telt drie overbrengin- weg. De koplampen vooruit en 1 achteruit. De eerste uiteinden van de vo< snelling is niet gesynchroniseerd, teerd, omdat de huidige exempli tweede en derde rijn blijkbaar op ver naar binnen ritten. Dit is Chinees gesynchroniseerd, je moet een tijdelijk oplossing, J overschakelen even tussen de ver- China bezig is met eer snéllingen wachten om gekraak van tandwielen te voorkomen. Ook de pe- lalen gaan niet al te licht en het is lard trappelen om het gevaarte zonder stilstand te krijgt Ieder automerk heeft zo zijn eigen manier van introduceren. Ve le jaren voordat een auto daadwer kelijk in produktie gaat is de car- rosserievorm al definitief. Daarna begint een drukke tijd van tests. Alle onderdelen van de nieuweling komen aan de beurt. Gelukkig heb ben automobielfabrikanten door gebruik te maken van geavanceer de computerprogramma’s de ont- wikkelingstijd van een auto kunnen verkorten. Zelfs botsproeven kun nen per computer worden uitge voerd. Toch blijven rijtesten in de prak tijk iedere keer weer nodig. De vaak zwaar gecamoufleerde auto’s worden bij de ontwikkelcentra gewacht door nieuwsgierige f graf en die natuurlijk graag een pri meur op de foto willen zetten. O dat moment komt dan ook txn nieuweling voor het eerst in de pers. De laatste jaren is het dan ver volgens de mode om enkele maan den voor de definitieve publiekin- troductie, foto’s aan de autojouma listen te sturen. Op die manier hoopt een merk dat potentiële klan ten de koop van een concurrent zul len uitstellen totdat hun produkt op de markt is. Vervolgens krijgen de journalisten ruim van te voren een uitnodiging om in binnen- of bui tenland te komen rijden met de be wuste automobiel, waarna de dea lers over de auto kunnen beschik ken en de verkopen kunnen starten. Het is ónmogelijk om alle prijzen van General Motors te noemen, sim pelweg omdat er zoveel keuze is. Toch noem ik hier even wat de gereden auto’s kosten. De Corsica van Chevro let start bij 46.622,-. De Astra bus kost 54.318,-, maar is er op grijs ken teken al voor ƒ37.078,-. De Pontiac Bonneville is vanaf 59.939,- uw eigendom, terwijl de Buick Regal voor 53.573,- bij u voor de deur staat. Overzichtelijk Chrysler heeft gelukkig een veel overrichtelijker en beperkter program- "Zit gaat om de 2-deurs ES met jak, de vijfdeurs GTS, de coupé vau Turbo, de schitterende LeBaron in 7 of convertible-uitvoering en de grappige Voyager, waarmee Chrysler net als Chevrolet met de Astro hetzelf de publiek op het oog heeft als Re nault met z’n Espace. De Voyager houdt zo’n beetje het midden tussen rijn concurrenten, comfortabeler dan de Astro, maar wat stugger dan de Es- pace. De prijs vanaf 46.995,- maakt hem natuurlijk zeer aantrekkelijk. In het vooronder ligt een 3 liter V6 injectiemotor gekoppeld aan een auto matische versnellingsbak. De auto is bijzonder rustig en stil en rijdt erg ge makkelijk. Maar liefst zeven mensen kunnen in de Voyager plaatsnemen. Het meeste verwacht de importeur van de GTS voorzien van een 2.5 liter 4 cylinder injectiemotor of een 2.2 Eter turbo. De auto is redelijk ruim en door de vijfde deur extra toegankelijk. Na een korte gewenningsperiode leer je deze prettige auto waarderen. Tijdens de introductie hoorde je enige collega’s roepen «het is lang geen Europese auto», maar ik denk dat Chrysler dat ook bewust niet wil. Het moet herken baar een Amerikaan blijven. Ook reden we even met de flitsende GS Turbo 2, die zoals de naam het zegt alleen met een turbomotor lever baar is en een vijfversnellingsbak. De motor levert redelijk sportieve presta ties, maar het blijft een Amerikaan. Met de topmodellen, de twee LeBa- rons, heb ik niet gereden. Dat snoepje bewaar ik voor later. Begin juli heb ik het genoegen een week met de conver tible rond te toeren. Tegen die tijd kan ik daar veel mepr over vertellen in de wekelijkse test. De Amerikanen rijn nu om niet meer weg te gaan. China is zich als industriële natie duidelijk aan het opwerken. Was twintig jaar ge- Typegoedkeuring leden Japan het land van de toekomst, nu ziet het er naar uit dat China, Korea en dashboard is erg Taiwan deze rol is toebedeeld. Ook de auto-industrie in China is zich aan het op- ouderwets De tweede set maken om te gaan exporteren. In het land zelf is de fiets nog steeds volksvervoers- van en scP middel nummer 1. De firma Globe uit Loon op Zand is sinds enkele maanden de afheeldingenerop. Was eerste westerse importeur van een Chinese auto. Beijings de werking vat Lage gearing Hoog onder de motorkap rit een 2,5 li ter benzinemotor die ook weer ver dacht veel lijkt op het blok van de Wil lys. De krachtbron levert een vermo gen van 75 pk van 3500 tot 4000 toe ren. Het koppel van 17,5 kgm bij 2000 tot 2500 tr/min is zeer bruikbaar. In het terrein komt de Beijing pas echt tot z’n recht. Met de vierwielaandrijving en de lage gearing ingeschakeld, voel je als het ware z’n kracht vrij komen. Met lage snelheid neemt ie zonder proble men hindernissen als steile hellingen en modderbaden. Voor de echte ter- reinrijders een auto om van te smullen. De Beijing kan de concurrentie met de meeste modernere en veel duurdere terreinauto’s heel goed aan wat ter- reinkwaliteiten betreft. Op onze gladde asfaltwegen moet je van deze auto niet al te veel verwacn- ten. Op de opgegeven topsnelheid van 120 km/u zul je lang moeten wachten. Een snelheid van 100 km/u is hard ge- gen noeg. Gelukkig hebben de Chinezen verst bij de tweede serie het geluidsniveau De tw flink verlaagd. Door het monteren van z’n Cl een andere uitlaat hier in Nederland bij oy worden de geproduceerde decibels tot snèll zeer aanvaardbaar teruggebracht. Sta- tionnair en bij lage toeren is de motor zelfs uitzonderlijk rustig. De stoelen hj rijn niet verstelbaar en waren zodoer de op langere ritten erg vermoeie den in de wildernis olie te verversen. Dit maakt deze auto uitermate ge schikt voor de sleutelaar. Het is leuk om te zien dat de Chinezen na één be zoek in Nederland de auto op een M aantal punten hebben gemoder- .liseerd, terwijl hij sinds 1958 onveran- Toekomst De 212 is echter slecht een voorbode van alles wat nog komen gaat. Vorige week is de nieuwe zending gemodifi ceerde Beijings, aangekomen, waaron der ook twee bedrijfswagens. Deze Beijing 121 heeft een langere wielbasis, twee portieren en een enorme overkap te laadruimte en tweewielaandrijving. Deze auto’s zullen eerst nog door de typegoedkeuring moeten, maar dat zal niet meer zoveel problemen geven. Daarnaast verwacht Globe in de vol gende zending een aantal auto’s met vierwielaandrijving en twee deuren. De Beijing is er tot nog toe alleen met een benzinemotor. Men schijnt in Chi na aan de gang te rijn met een diesel motor, maar daar wil de importeur wachten. Er worden inmiddels ten uitgevoerd met twee ver- Europese dieselmotoren. ook betekenen dat deze auto’s voorzien worden van een gesynchroni seerde versnellingsbak. Er zal worden bekeken welke motor de meest gunsti ge combinatie met de auto vormt. Naast de Jeep maakt Beijing nog ande re auto’s als Echte bestelwagens en de Jeep Cherokee die in Ecentie wordt vervaardigd. Chrysler heeft inmiddels kapitaal gestoken in de Beijing-fabrie- ken, waardoor we in de nabije toe komst via Globe zeker nog het één en ander uit China kunnen verwachten. De op de autosalon van Genève voorgestelde Mazda 626 Wagon is vanaf heden ook bij ons leverbaar. De achterklep van deze 626 is van een spe ciaal ontwerp. Deze loopt namebjk vanaf de bumper tot in het dak, waar door de toegankebjkheid uitstekend is. De rugleuning van de achterbank twee ongehjke delen neerklapl klant kan kiezen uit een 1.8 L motor, de moderne 2.0 12-kleppen benzinemotor en de 2 Eter diesel in combinatie met een LX- of GLX-uit- voering. Standaard worden de auto’s en wat ze per jaar aan activiteiten on- voo™en van een vijfversnellingsbak, dememen. Ook voorzien ze het pu- terwij* teëen meerprijs op de 2 Eter 12- bliek van technische gegevens en infor- Mepper ook een automat te leveren is. matie over restauratie en onderhoud. Aan de nationale Merkenclut een wedstrijd verbonden. De tronbokaal wordt uitgeloofd a mooiste combinatie. Dat houdt alle chauffeurs en passagiers zich kle den in outfit, die bij de geboortedatum van hun automobielen past. jk voorzien ittige asbak- gebouwen. De dtscherige rari- *7“ stuk ïking Jeep is i door de o zo Nederlandse typegoedkeuring Inmiddels worden er al in de Aj’n zesentwintig modificaties t de auto’s sneEer ge- voor de Nederlandse r:_t worden op beide u.tvu.den van de voorbumper gemon teerd, omdat de huidige exemplaren te ver naar binnen ritten. Dit is echter een tijdelijk oplossing, omdat men in China bezig is met een nieuwe griUe, die wel aan de eisen voldoet. Daarnaast monteert Globe zelf de ka talysatoren, een standaardvoorzk van de Beijir~ -- zuEen rijn De koplamp 1 van rland Is tot it. Sta- motor ien?në PUnt van <^eze auto’ vierdeurs uit- van de Beijing. China zorgt inmiddels °P kenteken kost -1 derlandgemodfficeerd. vSr S7S k™ Br Ad m Neder- een »«e I van mint-grcSn, wat er heel wat leuker best een markt zijn voor deze die hier al uitriet. Ook rijn er onder andere modi- J,eeP' laPd !s “s aa" de. iwn Dononlf ficaties aangebracht aan de brandstof- terreinauto-land en de hefhebbers die duidelijk v IWP Renault tank binnen in de een terremauto puur voor de hobby kaan, veel’. auto gevuld mSest worden, iets wat de hebben aan de Beijing 212 een en veel coir Rijksdienst voor het Wegeverkeer niet Ultstekend werkpaard. zo zag ritten. Deze extra 20 Eter-tank is komen te vervaEen. Inmiddels vol doet de auto voUedig aan de Neder landse eisen, waardoor de Eefhebbers nu kunnen toestromen. Vooral de ter- reinautofanaten zuEen verbaasd rijn van de kwaEteiten in een geacciden teerde omgeving. Snelsluiting Bij goed weer kan de kap van de Jeep verwijderd worden. Een hele rij schroeven moest daarvoor aanvanke lijk worden losgedraaid. De nieuwe zending is voorzien van een snelslui ting, waardoor de kap in enkele secon den kan worden neergeklapt. De Beijing wordt bijzonder geleverd met een uitgebreide onüvi lenset (pakkingen, V-snaren, remsl gen, keerringen etc.) een instructie-, werkplaats- en onderdelenboek, werk- lampen, een pomp, ohekrik, gereed schap en zelfs een emmertje om mid- 6510 S'

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 23