PRAAT
Groene auto uit het rode China
s
PPERMANS
AUTOTEST;:
Q VAN DER BOOM
Chrysler en GM:
definitief terug
i
k. XV J
I
Nevelig
kKEN
y
Beijing 212 L
Pri jzen nieuwe Renault 25
Meer volume
voor
Mazda 626
1
Veertig autoclubs in het
Autotron
f
OISTERWIJK B.V.
K. VAN DHI BOOM
1
-
r 1T‘O 5
a
988 - pagina 22
Donderdag 2 juni 1988 - pagina 23
DE TILBURGSE KOERIER
onder redactie van Tony Vos
cl. BTW
cl. BTW
laar
n. Er
Tony VOS
ading,
13-433273
TT
gekomen
DE RENAULT-DEALER IN HET HART VAN BRABANT
atis
en we
Enige officiële Mazda-dealer voor Tilburg e.o.
i
RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK
mazoa
RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK
maakt e
de eerst
MAZDA 626 WAGON
binnenkort als primeur in onze showroom
overzich
ma. Het
vijfbe
GS T
coupé-
Mascagnistraat 531 (Tilburg-Noord)
Tel. 013-560000
egels.
De nieuwe
Renault 25
vanaf 10 juni
a.s.
bij ons in
de showroom I
T
Vrijdag koopavond tot 22.00 uur
Uw Renault-dealer in Oisterwijk
Benelux straat 8
“"““^Telefoon 04242-83905
AUTOBEDRIJF
Vakmanschap en service als traditie
Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg - Telefoon (013) 364011
ibdag is
j Auto-
aan de
It in dat
is in
ibaar. De
benzine-
te t
i niet
met een
Corsica,
vergelijl
de twee
tueuze 1
J- leu’
je. De tweedeurs
kost maar ƒ22.1
land best een mark
Chinese Jeep. Ons L
terreinauto-land en
i terreinauto put
kopen hebben aan
uitstekend werkpaarc
motc.,
niet op
expenmente
schillende
Dat zal
de prijsverhoging meer dan 1% te zijn.
Renault deelt echter mee dat deze
auto’s voortaan standaard worden uit
gerust met de door Philips gemaakte
Radio-Renault 4 x 20 Watt, waarvoor
een meerprijs wordt gerekend op de
andere types van 2.890,-.
AUTOBEDRIJVEN “«h, moa
C. VAN BAAST B.V. e‘”in-^S
OISTERWIJK
Burg. Vogelslaan 1 - Tel. 04242-88201
o eenvoudig en
serie is voorzien
kakelaars met /oeK
s bij de eerste
van de knopjes
prijs is natuurlijk het meest sterke
it van deze auto. De vk\
:1 kenteken
matig
Vlobil.
ïn
i Spel,
kleine
aken.
Voornamelijk door de lage dollarkoers is de markt voor Amerikaanse auto’s in
Europa aangetrokken. General Motors verkoopt nog steeds de meeste Ameri
kaanse auto’s. Dit jaar hoopt GM in ons land 562 auto's te kunnen verkopen, wat
een verdubbeling betekent ten opzichte van vorig jaar.
Genera] Motors biedt de klant een immens groot programma met compacte
auto’s, middenklassers, de full-size auto’s, coupés, combi's, terreinwagens, mini
bussen en lichte bedrijfswagens. Chrysler heeft nog een hogere verkoopverwach-
ting en richt zich op onze markt vooral op mensen die tot nog toe in een Europese
auto rijden.
Helaas is de standaarduitrusting wat
sober. De met dezelfde V6 2.8 motor
uitgeruste Buick Regal rijdt veel Ame-
rikaanser en was voorzien van een aar
dige lijst extra’s zoals een digitaal
dashboard, elektrische ruiten, elektri
sche stoelverstelling, enz. De Pontiac
Bonneville reed van het drietal het
fijnste met zijn 3.8 liter V6. Het is nog
een echte grote fhiisterstille Ameri
kaan met veel binnenruimte. Dat alle
auto’s met een automatische transmis
sie gereden werden, mag vanzelf spre
ken.
De dag werd besloten met een ritje
in de Astro. Met deze auto probeert
GM een Renault Espace-tegenhanger
te introduceren. De auto heeft een leu
ke eigenzinnige lijn en biedt uiteraard
veel binnenruimte. In het vooronder
zit een flinke V6. Toch haalt deze
Astro het niet bij de reeds genoemde
Renault. Je kunt duidelijk merken dat
het een bestelwagen is. De auto rijdt
behoorlijk stug en de hele rithoudmg
lijkt ook veel meer op die van een van.
De instap is erg hoog.
compleet
nderde-
slan-
De Beijing 212 is in de volksmond al
lang omgedoopt tot Peking Jeep (Bei
jing is immers een andere naam voor
Peking). De 212 is een directe nazaat
van de Willys Jeep uit de Tweede We
reldoorlog. De Chinezen haalden een
achtergelaten exemplaar uit elkaar en
bouwden vervolgens een exacte repli
ca. In 1958 vonden ze het echter tijd
voor een nieuwe auto en met de oude
Willys nog in het achterhoofd bouw
den ze het model wat sindsdien haast
ongewijzigd is gebleven. Vooral het
Chinese leger maakt erg veel gebruik
van deze auto, de eerste serie die naar
Nederland kwam, was niet voor niets
legergroen.
In het stoere uiterlijk en de grille met
grove spijlen en ronde koplampen her
kennen we nog steeds zijn voorvader.
Als je de Peking Jeep eens goed bekijkt
zie je de pure degelijkheid die de auto
de afgelopen dertig jaar in het ruige
China heeft bewezen.
Naast de nieuwe 16-klepper Quad
4-motor kan er bij General Motors
worden gekozen voor een 2.5 liter 4 cy
linder en een range aan V6-motoren
W van 2.8 tot 4.3 liter en de V8-machines
A] van 4.1 tot 6.2 liter. De meeste auto’s
hebben voorwielaandrijving en een
dwarsgeplaatste motor.
General Motors verkoopt vijf mer
ken, Chevrolet, Pontiac, Oldsmobile,
Buick en Cadillac. Er is duidelijk geko
zen voor het verkopen van de grote
motoren bij GM. Chrysler kiest voor
een 2,2 of 2.5 liter 4 cylinder in zijn erg
Europees aandoende modellen. Vol-
~“s GM is dat een verkeerde keus
omdat ze dan moeten concurreren met
hoeveelheid Europese auto’s
1 sinds jaar en dag vaste voet
rond hebben. Bij GM is er
vraag naar de echte Ameri-
1 binnenruime, grote motoren
en veel comfort.
Corsica
We reden tijdens een presentatie
Stuurbekrachtiging kan bij de GLX als
extra besteld worden. Zodoende be
staat het leveringsprogramma uit 12
verschillende versies in prijs variërend
van 32.495,- tot ƒ43.595,-. Een vijf
tal versies is ook op grijs kenteken le
verbaar met geblindeerde zijpanelen.
Renault Nederland heeft begin deze topmodellen staan in de prijslijst voor
week de prijzen bekendgemaakt van 64.200,- (V6 injection) en ƒ83.650,-
zijn vernieuwde topmodel. Bij de in- (V6 Turbo). Bij deze laatste twee lijkt
troductie werd een prijsverhoging aan- de prijsverhoging meer dan 1% te zijn,
gegeven van 2 tot 3%, maar dat blijkt
nu gereduceerd te zijn tot nauwelijks
1%. Zodoende begint de serie nog net
onder de veertigduizend gulden met de
TS voor 39.500,-. De diesel reeks be
gint bij 43.000,-, voor de TD en de
viertal auto’s, de Chevrolet
een auto die kwa afmetingen
J jkbaar is met een Opel Omega,
tweedeurs Buick Regal, de majes-
”e Pontiac Bonneville en tot slot
de leuke minibus Chevrolet Astro.
Vooral de Corsica en zijn tweedeurs
broertje, de Beretta, zien er het meest
Europees uit, waardoor deze auto’s
toch hoge ogen zullen gooien. Ze zijn
zeer handelbaar door hun afmetingen
en bieden toch het comfort van een
Amerikaan.
Dat de juiste auto een Heilige Koe
is, dat tonen 40 Nederlandse autoclubs
zondag 5 juni op de nationale Merken-
clubdag in het Autotron in Rosmalen.
Deze clubs trekken van tien tot vijf
uur al hun registers open. Zij tonen het
publiek twee van hun fraaiste pioniers-
karren en geven hun visitekaartje af
met een stand boordevol wetenswaar
digheden.
De autoclubs laten zien, wie ze zijn
De huidige Beijings worden echter
voorzien van nieuwe voorstoelen met zjjn p
stoffenbekleding en hoofdsteunen. De ting,
rugleuning is niet verstelbaar, voor een
echte jeep heel normaal. Ook de ach
terbank is moderner geworden. Het
stuur is niet bekrachtigd dus zullen
Volvo heeft blijkbaar een andere
gang van zaken bedacht, bij de in
troductie van de nieuwe 440. Al ja-
ren wordt er over deze auto gespro
ken. In het verleden werden al eni
ge spionfoto’s getoond waarop een
onooglijke vierkante auto te zien
was. Daarna werd iedere keer vlak
voor een autotentoonstelling geroe-
ra op- Pen dat hij er eindelijk aan zou ko-
foto- men. Het topmodel kennen we al
- pri- weer twee jaar, de 480, maar waar
Op blijft de rest? We hoeven waar-
een schijnlijk niet lang meer te wach
ten, de mist zal weldra optrekken.
Uit spionfoto’s in diverse autobla
den blijkt dat de importeurs inmid
dels op het Volvo-terrein met de
440 gereden hebben. Daarnaast
schijnt het zo te zijn dat de Volvo-
dealers het verzoek hebben gekre
gen niet op vakantie te gaan in de
maand juni. Inmiddels is het juni
en ook onder de autojoumalisten
wordt verwacht dat het allemaal
niet lang meer zal duren. Tot nu
toe was het nevelig bij Volvo, maar
over enkele weken schijnt dan vol
op de zon...
duister nu is duidelijk te zien dat ze derd werd gemaakt. Globe heeft ook
rijn bedoeld voor de choke, de verlich- een zending naar China in voorberei-
J, de ventilator enzovoorts. De por- ding met alle nieuwe onderdelen die rij
tieren werden aanvankelijk voorzien hier in Nederland nog op de Beijing
van portierzakken en schattige asbak- monteren. Misschien dat de Chinezen
jes met daarop Chinese gebouwen. De de auto’s nog completer kunnen gaan
nieuwe serie mist deze kitscherige rari- exporteren.
teiten, wat de auto meteen een
moderner maakt. De Pel
niet zonder kleerscheuren i
strenge NederlarJ
gegaan. Inm
fabriek zo’n
menselijke spieren de 1480 kg wegende aangebracht zodat
auto om de hoek moeten krijgen. De schikt zullen rijn v__
versnellingsbak telt drie overbrengin- weg. De koplampen
vooruit en 1 achteruit. De eerste uiteinden van de vo<
snelling is niet gesynchroniseerd, teerd, omdat de huidige exempli
tweede en derde rijn blijkbaar op ver naar binnen ritten. Dit is
Chinees gesynchroniseerd, je moet een tijdelijk oplossing,
J overschakelen even tussen de ver- China bezig is met eer
snéllingen wachten om gekraak van
tandwielen te voorkomen. Ook de pe-
lalen gaan niet al te licht en het is
lard trappelen om het gevaarte zonder
stilstand te krijgt
Ieder automerk heeft zo zijn
eigen manier van introduceren. Ve
le jaren voordat een auto daadwer
kelijk in produktie gaat is de car-
rosserievorm al definitief. Daarna
begint een drukke tijd van tests.
Alle onderdelen van de nieuweling
komen aan de beurt. Gelukkig heb
ben automobielfabrikanten door
gebruik te maken van geavanceer
de computerprogramma’s de ont-
wikkelingstijd van een auto kunnen
verkorten. Zelfs botsproeven kun
nen per computer worden uitge
voerd.
Toch blijven rijtesten in de prak
tijk iedere keer weer nodig. De
vaak zwaar gecamoufleerde auto’s
worden bij de ontwikkelcentra
gewacht door nieuwsgierige f
graf en die natuurlijk graag een pri
meur op de foto willen zetten. O
dat moment komt dan ook txn
nieuweling voor het eerst in de pers.
De laatste jaren is het dan ver
volgens de mode om enkele maan
den voor de definitieve publiekin-
troductie, foto’s aan de autojouma
listen te sturen. Op die manier
hoopt een merk dat potentiële klan
ten de koop van een concurrent zul
len uitstellen totdat hun produkt op
de markt is. Vervolgens krijgen de
journalisten ruim van te voren een
uitnodiging om in binnen- of bui
tenland te komen rijden met de be
wuste automobiel, waarna de dea
lers over de auto kunnen beschik
ken en de verkopen kunnen starten.
Het is ónmogelijk om alle prijzen
van General Motors te noemen, sim
pelweg omdat er zoveel keuze is. Toch
noem ik hier even wat de gereden
auto’s kosten. De Corsica van Chevro
let start bij 46.622,-. De Astra bus
kost 54.318,-, maar is er op grijs ken
teken al voor ƒ37.078,-. De Pontiac
Bonneville is vanaf 59.939,- uw
eigendom, terwijl de Buick Regal voor
53.573,- bij u voor de deur staat.
Overzichtelijk
Chrysler heeft gelukkig een veel
overrichtelijker en beperkter program-
"Zit gaat om de 2-deurs ES met
jak, de vijfdeurs GTS, de coupé
vau Turbo, de schitterende LeBaron in
7 of convertible-uitvoering en de
grappige Voyager, waarmee Chrysler
net als Chevrolet met de Astro hetzelf
de publiek op het oog heeft als Re
nault met z’n Espace. De Voyager
houdt zo’n beetje het midden tussen
rijn concurrenten, comfortabeler dan
de Astro, maar wat stugger dan de Es-
pace. De prijs vanaf 46.995,- maakt
hem natuurlijk zeer aantrekkelijk.
In het vooronder ligt een 3 liter V6
injectiemotor gekoppeld aan een auto
matische versnellingsbak. De auto is
bijzonder rustig en stil en rijdt erg ge
makkelijk. Maar liefst zeven mensen
kunnen in de Voyager plaatsnemen.
Het meeste verwacht de importeur
van de GTS voorzien van een 2.5 liter
4 cylinder injectiemotor of een 2.2 Eter
turbo. De auto is redelijk ruim en door
de vijfde deur extra toegankelijk. Na
een korte gewenningsperiode leer je
deze prettige auto waarderen. Tijdens
de introductie hoorde je enige collega’s
roepen «het is lang geen Europese
auto», maar ik denk dat Chrysler dat
ook bewust niet wil. Het moet herken
baar een Amerikaan blijven.
Ook reden we even met de flitsende
GS Turbo 2, die zoals de naam het
zegt alleen met een turbomotor lever
baar is en een vijfversnellingsbak. De
motor levert redelijk sportieve presta
ties, maar het blijft een Amerikaan.
Met de topmodellen, de twee LeBa-
rons, heb ik niet gereden. Dat snoepje
bewaar ik voor later. Begin juli heb ik
het genoegen een week met de conver
tible rond te toeren. Tegen die tijd kan
ik daar veel mepr over vertellen in de
wekelijkse test.
De Amerikanen rijn nu
om niet meer weg te gaan.
China is zich als industriële natie duidelijk aan het opwerken. Was twintig jaar ge- Typegoedkeuring
leden Japan het land van de toekomst, nu ziet het er naar uit dat China, Korea en dashboard is erg
Taiwan deze rol is toebedeeld. Ook de auto-industrie in China is zich aan het op- ouderwets De tweede set
maken om te gaan exporteren. In het land zelf is de fiets nog steeds volksvervoers- van en scP
middel nummer 1. De firma Globe uit Loon op Zand is sinds enkele maanden de afheeldingenerop. Was
eerste westerse importeur van een Chinese auto. Beijings de werking vat
Lage gearing
Hoog onder de motorkap rit een 2,5 li
ter benzinemotor die ook weer ver
dacht veel lijkt op het blok van de Wil
lys. De krachtbron levert een vermo
gen van 75 pk van 3500 tot 4000 toe
ren. Het koppel van 17,5 kgm bij 2000
tot 2500 tr/min is zeer bruikbaar. In
het terrein komt de Beijing pas echt tot
z’n recht. Met de vierwielaandrijving
en de lage gearing ingeschakeld, voel je
als het ware z’n kracht vrij komen. Met
lage snelheid neemt ie zonder proble
men hindernissen als steile hellingen
en modderbaden. Voor de echte ter-
reinrijders een auto om van te smullen.
De Beijing kan de concurrentie met de
meeste modernere en veel duurdere
terreinauto’s heel goed aan wat ter-
reinkwaliteiten betreft.
Op onze gladde asfaltwegen moet je
van deze auto niet al te veel verwacn-
ten. Op de opgegeven topsnelheid van
120 km/u zul je lang moeten wachten.
Een snelheid van 100 km/u is hard ge- gen
noeg. Gelukkig hebben de Chinezen verst
bij de tweede serie het geluidsniveau De tw
flink verlaagd. Door het monteren van z’n Cl
een andere uitlaat hier in Nederland bij oy
worden de geproduceerde decibels tot snèll
zeer aanvaardbaar teruggebracht. Sta-
tionnair en bij lage toeren is de motor
zelfs uitzonderlijk rustig. De stoelen hj
rijn niet verstelbaar en waren zodoer
de op langere ritten erg vermoeie
den in de wildernis olie te verversen.
Dit maakt deze auto uitermate ge
schikt voor de sleutelaar. Het is leuk
om te zien dat de Chinezen na één be
zoek in Nederland de auto op een
M aantal punten hebben gemoder-
.liseerd, terwijl hij sinds 1958 onveran-
Toekomst
De 212 is echter slecht een voorbode
van alles wat nog komen gaat. Vorige
week is de nieuwe zending gemodifi
ceerde Beijings, aangekomen, waaron
der ook twee bedrijfswagens. Deze
Beijing 121 heeft een langere wielbasis,
twee portieren en een enorme overkap
te laadruimte en tweewielaandrijving.
Deze auto’s zullen eerst nog door de
typegoedkeuring moeten, maar dat zal
niet meer zoveel problemen geven.
Daarnaast verwacht Globe in de vol
gende zending een aantal auto’s met
vierwielaandrijving en twee deuren.
De Beijing is er tot nog toe alleen met
een benzinemotor. Men schijnt in Chi
na aan de gang te rijn met een diesel
motor, maar daar wil de importeur
wachten. Er worden inmiddels
ten uitgevoerd met twee ver-
Europese dieselmotoren.
ook betekenen dat deze auto’s
voorzien worden van een gesynchroni
seerde versnellingsbak. Er zal worden
bekeken welke motor de meest gunsti
ge combinatie met de auto vormt.
Naast de Jeep maakt Beijing nog ande
re auto’s als Echte bestelwagens en de
Jeep Cherokee die in Ecentie wordt
vervaardigd. Chrysler heeft inmiddels
kapitaal gestoken in de Beijing-fabrie-
ken, waardoor we in de nabije toe
komst via Globe zeker nog het één en
ander uit China kunnen verwachten.
De op de autosalon van Genève
voorgestelde Mazda 626 Wagon is
vanaf heden ook bij ons leverbaar. De
achterklep van deze 626 is van een spe
ciaal ontwerp. Deze loopt namebjk
vanaf de bumper tot in het dak, waar
door de toegankebjkheid uitstekend is.
De rugleuning van de achterbank
twee ongehjke delen neerklapl
klant kan kiezen uit een 1.8 L
motor, de moderne 2.0 12-kleppen
benzinemotor en de 2 Eter diesel in
combinatie met een LX- of GLX-uit-
voering. Standaard worden de auto’s
en wat ze per jaar aan activiteiten on- voo™en van een vijfversnellingsbak,
dememen. Ook voorzien ze het pu- terwij* teëen meerprijs op de 2 Eter 12-
bliek van technische gegevens en infor- Mepper ook een automat te leveren is.
matie over restauratie en onderhoud.
Aan de nationale Merkenclut
een wedstrijd verbonden. De
tronbokaal wordt uitgeloofd a
mooiste combinatie. Dat houdt
alle chauffeurs en passagiers zich kle
den in outfit, die bij de geboortedatum
van hun automobielen past.
jk voorzien
ittige asbak-
gebouwen. De
dtscherige rari-
*7“ stuk
ïking Jeep is
i door de o zo
Nederlandse typegoedkeuring
Inmiddels worden er al in de
Aj’n zesentwintig modificaties
t de auto’s sneEer ge-
voor de Nederlandse
r:_t worden op beide
u.tvu.den van de voorbumper gemon
teerd, omdat de huidige exemplaren te
ver naar binnen ritten. Dit is echter
een tijdelijk oplossing, omdat men in
China bezig is met een nieuwe griUe,
die wel aan de eisen voldoet.
Daarnaast monteert Globe zelf de ka
talysatoren, een standaardvoorzk
van de Beijir~ --
zuEen rijn
De koplamp
1 van
rland
Is tot
it. Sta-
motor
ien?në PUnt van <^eze auto’ vierdeurs uit-
van de Beijing. China zorgt inmiddels °P kenteken kost -1
derlandgemodfficeerd. vSr S7S k™ Br Ad m Neder- een »«e I
van mint-grcSn, wat er heel wat leuker best een markt zijn voor deze die hier al
uitriet. Ook rijn er onder andere modi- J,eeP' laPd !s “s aa" de.
iwn Dononlf ficaties aangebracht aan de brandstof- terreinauto-land en de hefhebbers die duidelijk v
IWP Renault tank binnen in de een terremauto puur voor de hobby kaan, veel’.
auto gevuld mSest worden, iets wat de hebben aan de Beijing 212 een en veel coir
Rijksdienst voor het Wegeverkeer niet Ultstekend werkpaard.
zo zag ritten. Deze extra 20 Eter-tank
is komen te vervaEen. Inmiddels vol
doet de auto voUedig aan de Neder
landse eisen, waardoor de Eefhebbers
nu kunnen toestromen. Vooral de ter-
reinautofanaten zuEen verbaasd rijn
van de kwaEteiten in een geacciden
teerde omgeving.
Snelsluiting
Bij goed weer kan de kap van de Jeep
verwijderd worden. Een hele rij
schroeven moest daarvoor aanvanke
lijk worden losgedraaid. De nieuwe
zending is voorzien van een snelslui
ting, waardoor de kap in enkele secon
den kan worden neergeklapt.
De Beijing wordt bijzonder
geleverd met een uitgebreide onüvi
lenset (pakkingen, V-snaren, remsl
gen, keerringen etc.) een instructie-,
werkplaats- en onderdelenboek, werk-
lampen, een pomp, ohekrik, gereed
schap en zelfs een emmertje om mid-
6510
S'