OPRAAT Tilburg speelt hoofdrol Q VAN DER BOOM De overtreffende trap Vakmanschap en service als traditie SUBARU ib7 AUTOTEST Vlees markt Subaru Justy GL ECVT AUTOBEDRIJF Renault 25 onderging verjongingskuur Uw dealer voor s laar OISTERWIJK B.V. s I I 4X^.« Automobielbedrijf Adriaan van de Ven Tilburg B.V. Ringbaan Noord 65, Tilburg, Telefoon 013-321411. z^xK. VAN DER BOOMf De nieuwe Renault 25 I vanaf9juni a.s. Meer keus bij Audi AUTOBEDRIJF Rijden met de BMW 750 iL „^4 MWmoJ Donderdag 26 mei 1988 - pagina 21 DE TILBURGSE KOERIER i 1988-pagina 20 onder redactie van Tony Vos M 33.000 km Tony Vos ;x£u,o8^87 KORVELSEWEG 99. TILBURG. Tel. 35.55.75 DE RENAULT-DEALER IN HET HART VAN BRABANT n, 2x aut. 33, '84, '85, '86 bwj. 1986 Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg - Telefoon (13) 364011 bwj. 1986 de a j fors bwj. 1985 bwj. 1986 bwj. 1986 1983 bwj. 1984 ENOVAMi o RA INT voor ■N: bns terecht. [Audi] V-A-G PZAND VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM i liter moet een a I km. 1 maak een afspraak voor een proefrit 62.000 km 74.000 km 22.000 km 37.000 km 22.000 km 129.000 km 62.000 km 17.000 km 49.000 km 23.000 km 5 1X alu bwj. 1985 vele bwj. '83, '84 Beneluxstraat 8 Telefoon 04242-83905 en Mercedes- s naam verbin- En de daaraan ceert, radic niet Vrijdag koopavond tot 22.00 uur van een i de illu- ^enomen veel iï, ik er n zin aar- <*85/86, '87 Spoordijk 72-74 Tilburg - 013/422133 I Bt. lak, alu. velgen, ward etc.. er Mexico, rbaar IBMW MAAKT RIJDEN GEWELDIGS airco, -dak, alu. bwj. k, w.w., c.v. bwj. 1986 \iburg e.o iwagens lerbekl., aut., versn.-pook bwj. 1988 <*83/85, ’86 .o ^asty S en ieurs Justy GL. j ook hierbij even de prijz Fiat en Ford. De Uno Select i_VAN DER il er H |l BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK< 5 O 2 „.^rijden negat vroeg, de Het zijn i geen tijd- persers, i J r in Vught helemaal ga je zo’n beetje zeker zo’n eer- moment dat als ik z tooit een lij We kunnen zen uit di Fiat Uno een 1.1 1 eudi auto leid km/u. e 12 secor i ver- schuwt de bestuurder voor verschillen- □tten de gevaarlijke situaties. Als de buiten temperatuur naar het vriespunt zakt, vertelt de auto dat het wel eens glad zou kunnen zijn. Uiteraard zorgt het standaard ABS-remsysteem ervoor, dat de 1.870 kg wegende kolos ook on der deze omstandigheden voorbeeldig tot stilstand komt. »34.xrs63x87 Uw Renault-dealer in Oisterwijk b'jonsin van Van Doome’s Transmissie. Jarenlang heeft menigeen zich afgevraagd zich achter de muren van VDT afspeeide. Veel onheilspellend nieuws was het eni- ge wat naar buiten kwam. Sinds 1987 is er eindelijk resultaat. Fiat en Ford brach- acht ten half vorig jaar hun Uno en Fiesta uit, voorzien van de roemruchte continue va- kleir riabele transmissie. Subaru bracht echter al in februari van dat jaar in Japan de Justy ECVT uit, een auto die sinds een week of twee ook hier leverbaar is. Het meest unieke van deze BMW zit onder de motorkap. Een 300 pk leve rende spik-splintemieuwe 12 cylinder V-motor. Het gigantische blok past net in de motorruimte, die ruimschoots me. de kilome.em.aml m rommelen. XKïJS kleinste op stap de BMW 750 iL schrijfbare ervaring, op 6 is in vergelijkit cylinders nog Lvov .e dit relaas met de dèWrï Deze zit namelijk opgeslagen in drie computers en alle elektronische stek- kerverbindingen. Het vervangen van dit alles gaat zo in de papieren lopen, dat dit voor niemand interessant kan zijn. Worden al deze zaken echter wel vervangen, dan gaat er naast de teller commentaar op te geve Eenmaal op snelheid zakt het toerental J fors terug en wordt voor een meer eco- nomische overbrenging gekozen. Daardoor zijn er nauwelijks prestatie- verschillen in vergelijking met een handgeschakelde auto. De Justy heeft 16 seconden nodig voor de sprint van 0 tot 100 en zet een top van 140 km/u. op de teller. Vooral tot zo’n 60 km/u. is deze Subaru vliegensvlug, wat hem tot een ideale stadsauto maakt. Stan daard heeft de Justy een toerenteller. Zoals enige maanden geleden al werd aangekondigd, zijn nu twee tur bodiesels van Audi leverbaar gewor- den. Het gaat hier om de 80 pk 1.6 li- zwaardere ter in de Audi 80 en de 100 pk 5 cylin der 2 liter voor de Audi 100. De Audi 80 turbodiesel heeft een topsnelhe.^ van 174 km/u. en trekt in 14,6 secon den van 0 naar 100 km/u. Met een tankinhoud van 68 liter moet deze eco nomisch rijdende auto een actieradius hebben van ruim 1.000 km. De prijs is Ik kan niet genoeg superlatieven verzinnen om de BMW 750 iL exact te beschrijven. Waar voor de leek de 750 gelijk is aan een 730 of 735, heeft de auto voor de liefhebber net die kleine onderscheiden is. Het is de vraag of dat voor een derge lijke auto van nut is, maar je kunt aar dig het toerenverloop van de motor ve moet helaas ontbre- dt de GL voorzien van een interval op de ruitenwissers, rol- irdels voor en achter, van binnenuit openen achterklep, een antenne en twee luidsprekers, in twee delen neerklapbare achterbank, verlichting in de kofferruimte, getint glas en een gelaagde voorruit en een wisser/wasser op de achterruit. ons komen er iedere dag langs, afslag Tilburg-Goirle, het gebouw achterbank echt te klein is. Bij met rig of slap. De besturing is zeker bij deurs kost 21.600,-, terwijl de Ford --.anS ---*--*—• n5 S*...,’ ebrandstofverbndk plete^rasti^’ de perken met ge- voor 26.990,-. veruit de goedkoops ito’s, wat wordt uitge. Tilburg geproduceede band. Zonder twijfel h.v de best functionerende vonden door de toepassi derkoppeling. m cuUi zijn ist werd de elmotor on- ingenieurs details waarop hij te vTHo! M^st‘n,het oogspringend zijn de gro- steeg tot 165 km/u. te BMW-meren op de grille. Hierdoor de Renault 25 zijn 1S de motorkap ook iets anders van je in 1984 vrij con- v0™- Aan de achterkant zien we bij maar met de nieuwe enkele exemplaren npg het typeplaatje, lenaults concurrentie- ?nar voornaamste kenmerk is daar de z1,,bbele vierkante uitlaat. Ook de i zijn lte l’oh1 metalen velgen zijn typisch iezen des zevenvijftigs. Meet een «gewone» rieert 7 al vier meter tweeënnegentig, de ver- mo- lengde versie biedt zijn achterpassa- turbo en g*ers n°g eens 11 centimeter extra. veranderd. Opvallend is de bredere be- schermstrip aie nu doorloopt over de r bumpers. Uiteraard is de nieuwe Re ingen geïntegreerde nault 25 voorzien van andere wielde zijkant is het minst pen of lichtmetalen velgen. Onder panoramische achterruit zitten v dig nieuwe achterlichtunits. Deze wat breder dan de oude en gede in rookglas uitgevoerd. Het geeft een Ook L. wijzigingen doorge\ van de voorstoelen worden nieuwe 1 teerd en ook het enkele kleine wijzigingen. Nieuwe be- kledingsstoffen horen natuurlijk auto matisch bij een dergelijke verjongings kuur. Technisch zijn de veranderingen vastgesteld op 46.355,-. Met de 2 liter vijfcylinder tii sel kan Audi voldoen aan de -i eisen die worden aan motorvermogen en elastici heeft een topsnelheid v en weet een acceleratie onden neer te zetten. Gc echter niet. De sedan is 72.550,- terwijl de Avant kost. zou nemen, wat natuurlijk een vol- mentaliteit is als je staat te liften. Na een uur brak ik de poging af, wandelde naar het station van Vught en kocht een trein-toegangbiljet. Toch moest ik deze week weer aan dat voorval denken, toen ik in Den Haag langs de overvolle lift- s reed Liften is één grote vismarkt. Iemand die er goed uit weg en de minder goed blijven langer staan oj worden nooit meegenomen. Soms vraag ik me af bij het zien v tweetal punkers, hoe ze aan sie komen dat ze ooit meege zullen worden. Maar het zal mensen wel zo vergaan als ik. het moment dat ik denk «ik die lifter wel meenemen», ben i al zover voorbij, dat het geen meer heeft om te stoppen. Die c zeling komt alleen maar door de itieve verhalen van anderen. -'■'i dieven, moordenaars, af- noem maar op. Eigenlijk ..demaal niet gek dat iemand op z’n uiterlijk uitgekozen wordt. Dat eer- doen de boeren op de markt in Den -t was ik Bosch ook met het vee... c zelf auto lifter mee het vooronder horen, om bij constante snelheden verstandig te zwijgen. Echt, de V-12 is fluisterstiL De prestaties zijn zoals te verwach ten onovertroffen. De topsnelheid van 250 km/u. vonden ze bij BMW vol doende, terwijl de auto best harder kan. In een luttele 7,5 seconden sprint de 750 naar de 100 km/u. om vervol gens in een equivalent korte tijd de naald tot de 200 km/u. te laten door schieten. Door de cruise-control kan er op lange afstanden zeer ontspannen gereden worden, je hoeft alleen nog maar te sturen en op het verkeer te let ten. De wegligging is zoals we gewend zijn van BMW. De auto is zeer com fortabel geveerd, maar zeker niet slap. de weg, maar je uuelijk dat je niet met de ‘"p bent. Het rijden met iL was een haast onbe- varing, het verbruik van 1 rgelijking met oudere 12- best redelijk. Ik beëindig prijs zonder daar ;even: ƒ213.930,-. Precies een week geleden mochten de Nederlandse autojoumalisten kennisma- minie~ r ken met de tweede generatie Renault 25. De auto werd vooral uiterlijk flink gewij- re On»*v.s zigd, waardoor een aanmerkelijk modernere aanblik is ontstaan. Ook werden een <je auto 7_s aantal technische wijzigingen doorgevoerd met name aan de voorwielophanging en inzittend ten, in de de ongeblazen dieselmotor. We reden met het nieuwe model door het fraaie 2.1 liter i^dat is al- Drentse landschap. der hanc Aan de voorzijde zien we het totaal veranderd. Opvallend is de bredere be- ^’j .^enau'tnwjis21teI1„ nieuwe front met een doorlopende mo- schermstrip aie nu doorloopt over de ^nr^en torkap, veranderde bumpers en in be- bumpers. Uiteraard is de nieuwe Re- ook de t< - paalde uitvoeringen geïntegreerde nault 25 voorzien van andere wieldop- verkopen van mistlampen. De zijkant is het minst pen of lichtmetalen velgen. Onder de sinds zijn introductie --;schc achterruit zitten volle- «‘ant gebleven r" achterlichtunits. Deze zijn versie neemt Re a dan de oude en gedeeltelijk kracht Jas uitgevoerd. Het geheel ar!>mm j wat Amerikaanse aanblik, in het interieur zijn een aantal gingen doorgevoerd. De zitting voorstoelen is nu langer, er nieuwe hoofdsteunen gemon- iet stuurwiel onderging P.e pnjzen /ijzigingen. Nieuwe be- zijn an vi Ier kennis Regelmatig zit je als autojouma- list op de Nederlandse wegen. Een keer per week moet je immers de testauto’s wisselen. De meeste im porteurs zitten in de randstad, Am sterdam, Utrecht, Den Haag, Rot- terdam of kleinere plaatsen in deze slagen verkeerde omgeving. Zeker als je aan het je staat te liften, eind van de middag terugrijdt, zie J--r - je op verschillende plaatsen lifters staan. Overigens, bij het uitrijden van Den Haag en Amsterdam staan er altijd een hele ploeg. Deze week stonden twee schaars geklede dames langs de A16 Rot- plaats terdam-Breda, ongeveer een kilo- vleesm meter na de van Brienenoordbrug. ziet, is zo Ze stonden op een volstrekt onmo- bédeelden gelijke plaats en zullen hoogst worden nooit waarschijnlijk nog wel enige tijd vraag ik- gestaan hebben. Zelf ben ik nooit een voorstander van liften geweest. In mijn studententijd kan ik me dan ook maar één poging tot liften herinneren. Samen met een vriend zou ik op een zaterdag richting Amsterdam proberen te komen voor een bezoek aan de Rai. In Til burg waren we binnen een paar mi nuten weg en konden we meerijden tot Vught. Het was nog zon scheen en we hadden schema. Na een half uur gestaan te hebben, j - de moed verliezen, ste keer. Op dat nog van mening zou rijden, ik nc BMW maakt al sinds jaar en dag begerenswaardige automobielen. Het Beijer- een rood lampje branden wat verteld, sche merk weet sportiviteit, exclusiviteit, veiligheid en comfort te verenigen in een dat de tellerstand niet eerlijk is. meer dan fraaie carrosserie. De 316i is op dit moment het basismodel. Niet over- Flijisterstil compleet maar toch een bijzonder fijne en degelijke auto om te rijden. Een klim mer met stip is de nieuwe 5-serie, die het vooral in het zakelijk segment erg goed ”et. gdmd wat deze 5-hter produ- doet. Daarboven zit sinds enige tijd de tweede generatie 7-serie, een luxueuze li- ce®V»1S enorm, het ontbreken van een mousine voor de rijken der aarde. Het topmodel, de 750 iL, is slechts voor een en- rad10 werd gedurende de testdagen keiing weggelegd, de Tilburgse Koerier gleed er enkele dagen mee over Neerlands met als ecn gemis ervaren. Bij optrek- wegen. ken laat hij zich als een diepe bas m dus op dit moment kie- drie auto’s met de CVT. De >o en Ford Fiesta hebben beide liter 4-cylindermotor. Subaru maakt hierop een uitzondering met zijn 55 pk 1 liter 3 cylinder. Het model werd met normale versnellingsbak in 7.7. - - ---.- 1984 geïntroduceerd als grotere Mini- ¥e.au<to< van nut .1S’ maar Je Jumbo. Na een verjongingskuur kort dlg het toerenverloop van geleden, blijft de Justy todi een auto volgen. Een klokje uit de vorige generatie Subaru’s, wat ken. Verder wordt 1 niet wil zeggen dat de auto er onaan- ,n erva on trekkelijk uitziet. Er kan gekozen wor- 8or den bij uit de vijfdeurs GL of de drie- J® J deurs S. Buiten de volledige benaming wordt de Justy aan weerszijde opge fleurd door de vermelding ECVT, Electro Continouisly Variable Trans mission. Ten opzichte van de Fiat en Ford heeft deze Subaru de toevoeging KinHorpn «E» gekregen, wat slaat op de elektro- magnetische poederkoppeling. Deze hoofdsteunen voorziene vooraening zorgt ervoor dat de auto voorstoelen zitten redelijk. Zeker voor volledig schoklois rijdt. Heel opval- dagelijks stadsgebruik zijn ze voldoen- lend is dat de Justy ECVT stil kan de Echter op lange ntten gaat het ge staan in de versnelling zonder dat de brek aan zijdelingse steun parten spe- rem wordt ingetrapt. Bij licht intrap- len- Heel 1^^ 1S dat de ruimte op pen van het gas gaat de auto een beetje vooruit en na loslaten komt hij weer tot stilstand. Dit bewijst de werkelijk perfecte werking van de poederkoppe ling. Helaas is een poederkoppeling niet toe te passen bij grotere motoren, omdat dan het vermogensverlies te groot wordt. Schakels Achter deze revolutionaire koppe ling zit de continu variabele transmis sie waarvoor Van Doome’s alleen de schakel-duwband levert. Deze band bestaat uit zo’n 280 schakels, die geza- melijk de overbrenging verzorgen tus sen twee diabolos. Door de helften van deze diabolos te bewegen, ontstaan er oneindig veel overbrengingsverhoudin- gen. Het geheel wordt hydraulisch be stuurd. De bak wordt bediend door «het pientere pookje», een omschrij ving die nog uit het Variomatic-tijd- perk bij Daf stamt. Deze pook kent de standen P, waarbij de aandrijfas ver grendeld is, R voor achteruitrijden, N van neutraal, D voor rijden onder nor male omstandigheden en Ds voor sportief rijden en bergachtige trajec ten. Het rijden met de Justy ECVT is kinderlijk eenvoudig. Starten, in de D-stand zetten en gas geven, les wat de auto vraagt. De motor draait bij fors optrekken eerst fors toe ren, zodat zoveel mogelijk vermogen gebruikt wordt voor de acceleratie. -1986 000 km1987 lu. velgen w.w.-glas, 1987 aat, pas een grote beurt 1984 ak. alu velgen etc., 1987 nov. 1984 agd, uitgebreide 1983 grote voorpassagiers, kunnen kin- manceuvreersnelheden wai zwaar. n«ia uma uia, mei wi. om deren nog maar nauwelijks hun benen Gelukkig blijft het brandstofverbruik plete uitrusting in de prijslijst staat iterin kwijt. Jammer, want de veel ook netjes binnen de perken met ge- voor 26.990,-. Dat maakt de Subaru :inere Mini-Jumbo is juist op dit middeld 1 op 13. veruit de goedkoopste uit het rijtje punt een uitblinker in positieve zin. De De prijzen van de Justy ECVT zijn auto’s, wat wordt uitgerust met de in inhoud van de kofferruimte is nor- vastgesteld op 18.995,- voor de drie- Tilburg geproduceede schakel-duw- maal, maar de te kleine achterbank deurs Justy S en 19.495,- voor de band. Zonder twijfel heeft de Subaru kan natuurlijk worden neergeklapt. vijfdeurs Justy GL. Voor de vergelij- de best functionerende oplossing ge- De Justy rijdt zoals het hoort. Niet king ook hierbij even de prijzen van vonden door de toepassing van de poe- te sportief, maar ook zeker niet deine- Fiat en Ford. De Uno Selecta drie- - Elektrisch De auto is ongelooflijk compleet. Ik noem slechts een aantal details. De met leer beklede voorstoelen en ach- terzittingen zijn volledig elektrisch stelbaar. Op de bestuurderszetel zitiv.. daarnaast nog drie geheugenstanden, zodat iedere regelmatige bestuurder van deze limousine zijn eigen afstelling kan opslaan. De hoofdsteunen op de achterbank zakken automatisch terug in hun laagste stand, als er niemand achterin zit. Het alarmsysteem van BMW, maakt de auto tot een haast on neembare vesting. Zelfs als de auto wordt opgekrikt om hem mee te ne men, gaat het alarm af. Een verstel baar stuur, vier elektrisch bediende portierruiten, stuurbekrachtiging, air conditioning, zonwerend glas, metallic lak en een boordcomputer zijn natuur lijk zaken die nauwelijks genoemd hoeven te worden. De computer waar- aiem. Door het monteren van ande- onderste wieldraagarmen voor geeft auto nog minder trillingen aan zijn iden door. Daarnaast werd w atmosferische diesel iden genomen. De wisten het ve van 64 tot 70 uc topsnelheid ste verkopen van c Is zijn introductie in 1984 vrij con- V0Fn? it gebleven, maar met de nieuwe enkele •- neemt Renaults concurrentie- Y°°r nog wat toe. Het modellenpro- l, e gramma blijft gelijk aan dat van zijn ^icht voorganger, zodat de klant kan kiezen des,2 uit 9 verschillende types. Dit varie van de eenvoudige TS met 2 liter mo tor tot aan de supersnelle V6 ti van de basis TD tot aan de Turbo-D. zuUen 2 tot 3 procent hoger zijn dan van de oude 25. Binnenkort kunt u in de Tilburgsche Koerier na der kennismaken met de 25 GTX in nieuwe verschijning. steeds gesteld eit. De m 185 ijd van ïdkoop r vanaf 11.950,-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 21