OPRAAT
Tilburg speelt hoofdrol
Q VAN DER BOOM De overtreffende trap
Vakmanschap en service als traditie
SUBARU
ib7
AUTOTEST
Vlees
markt
Subaru Justy GL
ECVT
AUTOBEDRIJF
Renault 25 onderging verjongingskuur
Uw
dealer voor
s
laar
OISTERWIJK B.V.
s
I
I
4X^.«
Automobielbedrijf
Adriaan van de Ven Tilburg B.V.
Ringbaan Noord 65, Tilburg, Telefoon 013-321411.
z^xK. VAN DER BOOMf De nieuwe
Renault 25
I vanaf9juni
a.s.
Meer keus bij Audi
AUTOBEDRIJF Rijden met de BMW 750 iL
„^4 MWmoJ
Donderdag 26 mei 1988 - pagina 21
DE TILBURGSE KOERIER
i 1988-pagina 20
onder redactie van Tony Vos
M
33.000 km
Tony Vos
;x£u,o8^87
KORVELSEWEG 99. TILBURG. Tel. 35.55.75
DE RENAULT-DEALER IN HET HART VAN BRABANT
n, 2x aut.
33, '84, '85, '86
bwj. 1986
Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg - Telefoon (13) 364011
bwj. 1986
de a
j fors
bwj. 1985
bwj. 1986
bwj. 1986
1983
bwj. 1984
ENOVAMi
o
RA INT
voor
■N:
bns terecht.
[Audi]
V-A-G
PZAND
VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM
i
liter moet
een a
I km. 1
maak een afspraak
voor een proefrit
62.000 km
74.000 km
22.000 km
37.000 km
22.000 km
129.000 km
62.000 km
17.000 km
49.000 km
23.000 km
5
1X alu
bwj. 1985
vele
bwj. '83, '84
Beneluxstraat 8
Telefoon 04242-83905
en Mercedes-
s naam verbin-
En de daaraan
ceert,
radic
niet
Vrijdag koopavond tot 22.00 uur
van een
i de illu-
^enomen
veel
iï,
ik er
n zin
aar-
<*85/86, '87
Spoordijk 72-74
Tilburg - 013/422133 I
Bt. lak, alu. velgen,
ward etc..
er Mexico,
rbaar
IBMW MAAKT RIJDEN GEWELDIGS
airco,
-dak, alu.
bwj.
k, w.w., c.v.
bwj. 1986
\iburg e.o
iwagens
lerbekl., aut.,
versn.-pook
bwj. 1988
<*83/85, ’86
.o ^asty S en
ieurs Justy GL.
j ook hierbij even de prijz
Fiat en Ford. De Uno Select
i_VAN DER
il
er
H
|l
BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK<
5
O
2
„.^rijden negat
vroeg, de Het zijn
i geen tijd- persers, i
J r in Vught helemaal
ga je zo’n beetje
zeker zo’n eer-
moment
dat als ik z
tooit een lij
We kunnen
zen uit di
Fiat Uno
een 1.1 1
eudi auto
leid km/u. e
12 secor
i ver- schuwt de bestuurder voor verschillen-
□tten de gevaarlijke situaties. Als de buiten
temperatuur naar het vriespunt zakt,
vertelt de auto dat het wel eens glad
zou kunnen zijn. Uiteraard zorgt het
standaard ABS-remsysteem ervoor,
dat de 1.870 kg wegende kolos ook on
der deze omstandigheden voorbeeldig
tot stilstand komt.
»34.xrs63x87
Uw Renault-dealer in Oisterwijk
b'jonsin
van Van Doome’s Transmissie. Jarenlang heeft menigeen zich afgevraagd
zich achter de muren van VDT afspeeide. Veel onheilspellend nieuws was het eni-
ge wat naar buiten kwam. Sinds 1987 is er eindelijk resultaat. Fiat en Ford brach- acht
ten half vorig jaar hun Uno en Fiesta uit, voorzien van de roemruchte continue va- kleir
riabele transmissie. Subaru bracht echter al in februari van dat jaar in Japan de
Justy ECVT uit, een auto die sinds een week of twee ook hier leverbaar is.
Het meest unieke van deze BMW zit
onder de motorkap. Een 300 pk leve
rende spik-splintemieuwe 12 cylinder
V-motor. Het gigantische blok past net
in de motorruimte, die ruimschoots
me. de kilome.em.aml m rommelen. XKïJS
kleinste op stap
de BMW 750 iL
schrijfbare ervaring,
op 6 is in vergelijkit
cylinders nog Lvov .e
dit relaas met de
dèWrï
Deze zit namelijk opgeslagen in drie
computers en alle elektronische stek-
kerverbindingen. Het vervangen van
dit alles gaat zo in de papieren lopen,
dat dit voor niemand interessant kan
zijn. Worden al deze zaken echter wel
vervangen, dan gaat er naast de teller commentaar op te geve
Eenmaal op snelheid zakt het toerental
J fors terug en wordt voor een meer eco-
nomische overbrenging gekozen.
Daardoor zijn er nauwelijks prestatie-
verschillen in vergelijking met een
handgeschakelde auto. De Justy heeft
16 seconden nodig voor de sprint van
0 tot 100 en zet een top van 140 km/u.
op de teller. Vooral tot zo’n 60 km/u.
is deze Subaru vliegensvlug, wat hem
tot een ideale stadsauto maakt. Stan
daard heeft de Justy een toerenteller.
Zoals enige maanden geleden al
werd aangekondigd, zijn nu twee tur
bodiesels van Audi leverbaar gewor-
den. Het gaat hier om de 80 pk 1.6 li- zwaardere
ter in de Audi 80 en de 100 pk 5 cylin
der 2 liter voor de Audi 100. De Audi
80 turbodiesel heeft een topsnelhe.^
van 174 km/u. en trekt in 14,6 secon
den van 0 naar 100 km/u. Met een
tankinhoud van 68 liter moet deze eco
nomisch rijdende auto een actieradius
hebben van ruim 1.000 km. De prijs is
Ik kan niet genoeg superlatieven
verzinnen om de BMW 750 iL exact te
beschrijven. Waar voor de leek de 750
gelijk is aan een 730 of 735, heeft de
auto voor de liefhebber net die kleine
onderscheiden is.
Het is de vraag of dat voor een derge
lijke auto van nut is, maar je kunt aar
dig het toerenverloop van de motor
ve moet helaas ontbre-
dt de GL voorzien van
een interval op de ruitenwissers, rol-
irdels voor en achter, van binnenuit
openen achterklep, een antenne en
twee luidsprekers, in twee delen
neerklapbare achterbank, verlichting
in de kofferruimte, getint glas en een
gelaagde voorruit en een wisser/wasser
op de achterruit.
ons komen er iedere dag langs, afslag Tilburg-Goirle, het gebouw achterbank echt te klein is. Bij met rig of slap. De besturing is zeker bij deurs kost 21.600,-, terwijl de Ford
--.anS ---*--*—• n5 S*...,’ ebrandstofverbndk plete^rasti^’
de perken met ge- voor 26.990,-.
veruit de goedkoops
ito’s, wat wordt uitge.
Tilburg geproduceede
band. Zonder twijfel h.v
de best functionerende
vonden door de toepassi
derkoppeling.
m cuUi zijn
ist werd de
elmotor on-
ingenieurs details waarop hij te
vTHo! M^st‘n,het oogspringend zijn de gro-
steeg tot 165 km/u. te BMW-meren op de grille. Hierdoor
de Renault 25 zijn 1S de motorkap ook iets anders van
je in 1984 vrij con- v0™- Aan de achterkant zien we bij
maar met de nieuwe enkele exemplaren npg het typeplaatje,
lenaults concurrentie- ?nar voornaamste kenmerk is daar de
z1,,bbele vierkante uitlaat. Ook de
i zijn lte l’oh1 metalen velgen zijn typisch
iezen des zevenvijftigs. Meet een «gewone»
rieert 7 al vier meter tweeënnegentig, de ver-
mo- lengde versie biedt zijn achterpassa-
turbo en g*ers n°g eens 11 centimeter extra.
veranderd. Opvallend is de bredere be-
schermstrip aie nu doorloopt over de
r bumpers. Uiteraard is de nieuwe Re
ingen geïntegreerde nault 25 voorzien van andere wielde
zijkant is het minst pen of lichtmetalen velgen. Onder
panoramische achterruit zitten v
dig nieuwe achterlichtunits. Deze
wat breder dan de oude en gede
in rookglas uitgevoerd. Het
geeft een
Ook L.
wijzigingen doorge\
van de voorstoelen
worden nieuwe 1
teerd en ook het
enkele kleine wijzigingen. Nieuwe be-
kledingsstoffen horen natuurlijk auto
matisch bij een dergelijke verjongings
kuur. Technisch zijn de veranderingen
vastgesteld op 46.355,-.
Met de 2 liter vijfcylinder tii
sel kan Audi voldoen aan de
-i eisen die worden
aan motorvermogen en elastici
heeft een topsnelheid v
en weet een acceleratie
onden neer te zetten. Gc
echter niet. De sedan is
72.550,- terwijl de Avant
kost.
zou nemen, wat natuurlijk een vol-
mentaliteit is als
je staat te liften. Na een uur brak
ik de poging af, wandelde naar het
station van Vught en kocht een
trein-toegangbiljet.
Toch moest ik deze week weer
aan dat voorval denken, toen ik in
Den Haag langs de overvolle lift-
s reed Liften is één grote
vismarkt. Iemand die er goed uit
weg en de minder goed
blijven langer staan oj
worden nooit meegenomen. Soms
vraag ik me af bij het zien v
tweetal punkers, hoe ze aan
sie komen dat ze ooit meege
zullen worden. Maar het zal
mensen wel zo vergaan als ik.
het moment dat ik denk «ik
die lifter wel meenemen», ben i
al zover voorbij, dat het geen
meer heeft om te stoppen. Die c
zeling komt alleen maar door de
itieve verhalen van anderen.
-'■'i dieven, moordenaars, af-
noem maar op. Eigenlijk
..demaal niet gek dat iemand op
z’n uiterlijk uitgekozen wordt. Dat
eer- doen de boeren op de markt in Den
-t was ik Bosch ook met het vee...
c zelf auto
lifter mee
het vooronder horen, om bij constante
snelheden verstandig te zwijgen. Echt,
de V-12 is fluisterstiL
De prestaties zijn zoals te verwach
ten onovertroffen. De topsnelheid van
250 km/u. vonden ze bij BMW vol
doende, terwijl de auto best harder
kan. In een luttele 7,5 seconden sprint
de 750 naar de 100 km/u. om vervol
gens in een equivalent korte tijd de
naald tot de 200 km/u. te laten door
schieten. Door de cruise-control kan er
op lange afstanden zeer ontspannen
gereden worden, je hoeft alleen nog
maar te sturen en op het verkeer te let
ten. De wegligging is zoals we gewend
zijn van BMW. De auto is zeer com
fortabel geveerd, maar zeker niet slap.
de weg, maar je
uuelijk dat je niet met de
‘"p bent. Het rijden met
iL was een haast onbe-
varing, het verbruik van 1
rgelijking met oudere 12-
best redelijk. Ik beëindig
prijs zonder daar
;even: ƒ213.930,-.
Precies een week geleden mochten de Nederlandse autojoumalisten kennisma- minie~
r ken met de tweede generatie Renault 25. De auto werd vooral uiterlijk flink gewij- re On»*v.s
zigd, waardoor een aanmerkelijk modernere aanblik is ontstaan. Ook werden een <je auto
7_s aantal technische wijzigingen doorgevoerd met name aan de voorwielophanging en inzittend
ten, in de de ongeblazen dieselmotor. We reden met het nieuwe model door het fraaie 2.1 liter
i^dat is al- Drentse landschap. der hanc
Aan de voorzijde zien we het totaal veranderd. Opvallend is de bredere be- ^’j .^enau'tnwjis21teI1„
nieuwe front met een doorlopende mo- schermstrip aie nu doorloopt over de ^nr^en
torkap, veranderde bumpers en in be- bumpers. Uiteraard is de nieuwe Re- ook de t< -
paalde uitvoeringen geïntegreerde nault 25 voorzien van andere wieldop- verkopen van
mistlampen. De zijkant is het minst pen of lichtmetalen velgen. Onder de sinds zijn introductie
--;schc achterruit zitten volle- «‘ant gebleven r"
achterlichtunits. Deze zijn versie neemt Re
a dan de oude en gedeeltelijk kracht
Jas uitgevoerd. Het geheel ar!>mm
j wat Amerikaanse aanblik,
in het interieur zijn een aantal
gingen doorgevoerd. De zitting
voorstoelen is nu langer, er
nieuwe hoofdsteunen gemon-
iet stuurwiel onderging P.e pnjzen
/ijzigingen. Nieuwe be- zijn an vi
Ier kennis
Regelmatig zit je als autojouma-
list op de Nederlandse wegen. Een
keer per week moet je immers de
testauto’s wisselen. De meeste im
porteurs zitten in de randstad, Am
sterdam, Utrecht, Den Haag, Rot-
terdam of kleinere plaatsen in deze slagen verkeerde
omgeving. Zeker als je aan het je staat te liften,
eind van de middag terugrijdt, zie J--r -
je op verschillende plaatsen lifters
staan. Overigens, bij het uitrijden
van Den Haag en Amsterdam
staan er altijd een hele ploeg.
Deze week stonden twee schaars
geklede dames langs de A16 Rot- plaats
terdam-Breda, ongeveer een kilo- vleesm
meter na de van Brienenoordbrug. ziet, is zo
Ze stonden op een volstrekt onmo- bédeelden
gelijke plaats en zullen hoogst worden nooit
waarschijnlijk nog wel enige tijd vraag ik-
gestaan hebben. Zelf ben ik nooit
een voorstander van liften geweest.
In mijn studententijd kan ik me
dan ook maar één poging tot liften
herinneren. Samen met een vriend
zou ik op een zaterdag richting
Amsterdam proberen te komen
voor een bezoek aan de Rai. In Til
burg waren we binnen een paar mi
nuten weg en konden we meerijden
tot Vught. Het was nog
zon scheen en we hadden
schema. Na een half uur
gestaan te hebben, j -
de moed verliezen,
ste keer. Op dat
nog van mening
zou rijden, ik nc
BMW maakt al sinds jaar en dag begerenswaardige automobielen. Het Beijer- een rood lampje branden wat verteld,
sche merk weet sportiviteit, exclusiviteit, veiligheid en comfort te verenigen in een dat de tellerstand niet eerlijk is.
meer dan fraaie carrosserie. De 316i is op dit moment het basismodel. Niet over- Flijisterstil
compleet maar toch een bijzonder fijne en degelijke auto om te rijden. Een klim
mer met stip is de nieuwe 5-serie, die het vooral in het zakelijk segment erg goed ”et. gdmd wat deze 5-hter produ-
doet. Daarboven zit sinds enige tijd de tweede generatie 7-serie, een luxueuze li- ce®V»1S enorm, het ontbreken van een
mousine voor de rijken der aarde. Het topmodel, de 750 iL, is slechts voor een en- rad10 werd gedurende de testdagen
keiing weggelegd, de Tilburgse Koerier gleed er enkele dagen mee over Neerlands met als ecn gemis ervaren. Bij optrek-
wegen. ken laat hij zich als een diepe bas m
dus op dit moment kie-
drie auto’s met de CVT. De
>o en Ford Fiesta hebben beide
liter 4-cylindermotor. Subaru
maakt hierop een uitzondering met
zijn 55 pk 1 liter 3 cylinder. Het model
werd met normale versnellingsbak in 7.7. - - ---.-
1984 geïntroduceerd als grotere Mini- ¥e.au<to< van nut .1S’ maar Je
Jumbo. Na een verjongingskuur kort dlg het toerenverloop van
geleden, blijft de Justy todi een auto volgen. Een klokje
uit de vorige generatie Subaru’s, wat ken. Verder wordt 1
niet wil zeggen dat de auto er onaan- ,n erva on
trekkelijk uitziet. Er kan gekozen wor- 8or
den bij uit de vijfdeurs GL of de drie- J® J
deurs S. Buiten de volledige benaming
wordt de Justy aan weerszijde opge
fleurd door de vermelding ECVT,
Electro Continouisly Variable Trans
mission. Ten opzichte van de Fiat en
Ford heeft deze Subaru de toevoeging KinHorpn
«E» gekregen, wat slaat op de elektro-
magnetische poederkoppeling. Deze hoofdsteunen voorziene
vooraening zorgt ervoor dat de auto voorstoelen zitten redelijk. Zeker voor
volledig schoklois rijdt. Heel opval- dagelijks stadsgebruik zijn ze voldoen-
lend is dat de Justy ECVT stil kan de Echter op lange ntten gaat het ge
staan in de versnelling zonder dat de brek aan zijdelingse steun parten spe-
rem wordt ingetrapt. Bij licht intrap- len- Heel 1^^ 1S dat de ruimte op
pen van het gas gaat de auto een beetje
vooruit en na loslaten komt hij weer
tot stilstand. Dit bewijst de werkelijk
perfecte werking van de poederkoppe
ling. Helaas is een poederkoppeling
niet toe te passen bij grotere motoren,
omdat dan het vermogensverlies te
groot wordt.
Schakels
Achter deze revolutionaire koppe
ling zit de continu variabele transmis
sie waarvoor Van Doome’s alleen de
schakel-duwband levert. Deze band
bestaat uit zo’n 280 schakels, die geza-
melijk de overbrenging verzorgen tus
sen twee diabolos. Door de helften van
deze diabolos te bewegen, ontstaan er
oneindig veel overbrengingsverhoudin-
gen. Het geheel wordt hydraulisch be
stuurd. De bak wordt bediend door
«het pientere pookje», een omschrij
ving die nog uit het Variomatic-tijd-
perk bij Daf stamt. Deze pook kent de
standen P, waarbij de aandrijfas ver
grendeld is, R voor achteruitrijden, N
van neutraal, D voor rijden onder nor
male omstandigheden en Ds voor
sportief rijden en bergachtige trajec
ten. Het rijden met de Justy ECVT is
kinderlijk eenvoudig. Starten, in de
D-stand zetten en gas geven,
les wat de auto vraagt. De motor
draait bij fors optrekken eerst fors toe
ren, zodat zoveel mogelijk vermogen
gebruikt wordt voor de acceleratie.
-1986
000 km1987
lu. velgen w.w.-glas,
1987
aat, pas een grote beurt
1984
ak. alu velgen etc.,
1987
nov. 1984
agd, uitgebreide
1983
grote voorpassagiers, kunnen kin- manceuvreersnelheden wai zwaar. n«ia uma uia, mei wi. om
deren nog maar nauwelijks hun benen Gelukkig blijft het brandstofverbruik plete uitrusting in de prijslijst staat
iterin kwijt. Jammer, want de veel ook netjes binnen de perken met ge- voor 26.990,-. Dat maakt de Subaru
:inere Mini-Jumbo is juist op dit middeld 1 op 13. veruit de goedkoopste uit het rijtje
punt een uitblinker in positieve zin. De De prijzen van de Justy ECVT zijn auto’s, wat wordt uitgerust met de in
inhoud van de kofferruimte is nor- vastgesteld op 18.995,- voor de drie- Tilburg geproduceede schakel-duw-
maal, maar de te kleine achterbank deurs Justy S en 19.495,- voor de band. Zonder twijfel heeft de Subaru
kan natuurlijk worden neergeklapt. vijfdeurs Justy GL. Voor de vergelij- de best functionerende oplossing ge-
De Justy rijdt zoals het hoort. Niet king ook hierbij even de prijzen van vonden door de toepassing van de poe-
te sportief, maar ook zeker niet deine- Fiat en Ford. De Uno Selecta drie- -
Elektrisch
De auto is ongelooflijk compleet. Ik
noem slechts een aantal details. De
met leer beklede voorstoelen en ach-
terzittingen zijn volledig elektrisch
stelbaar. Op de bestuurderszetel zitiv..
daarnaast nog drie geheugenstanden,
zodat iedere regelmatige bestuurder
van deze limousine zijn eigen afstelling
kan opslaan. De hoofdsteunen op de
achterbank zakken automatisch terug
in hun laagste stand, als er niemand
achterin zit. Het alarmsysteem van
BMW, maakt de auto tot een haast on
neembare vesting. Zelfs als de auto
wordt opgekrikt om hem mee te ne
men, gaat het alarm af. Een verstel
baar stuur, vier elektrisch bediende
portierruiten, stuurbekrachtiging, air
conditioning, zonwerend glas, metallic
lak en een boordcomputer zijn natuur
lijk zaken die nauwelijks genoemd
hoeven te worden. De computer waar-
aiem. Door het monteren van ande-
onderste wieldraagarmen voor geeft
auto nog minder trillingen aan zijn
iden door. Daarnaast werd w
atmosferische diesel
iden genomen. De
wisten het ve
van 64 tot 70
uc topsnelheid ste
verkopen van c
Is zijn introductie in 1984 vrij con- V0Fn?
it gebleven, maar met de nieuwe enkele
•- neemt Renaults concurrentie- Y°°r
nog wat toe. Het modellenpro- l, e
gramma blijft gelijk aan dat van zijn ^icht
voorganger, zodat de klant kan kiezen des,2
uit 9 verschillende types. Dit varie
van de eenvoudige TS met 2 liter mo
tor tot aan de supersnelle V6 ti
van de basis TD tot aan de Turbo-D.
zuUen 2 tot 3 procent hoger
zijn dan van de oude 25. Binnenkort
kunt u in de Tilburgsche Koerier na
der kennismaken met de 25 GTX in
nieuwe verschijning.
steeds
gesteld
eit. De
m 185
ijd van
ïdkoop
r vanaf
11.950,-