OPRAAT Meer kleppen, meer vreugd jg3 beek ge «ft Lepelaers Opel s AUTOTEST? Emblemen Chrysler komt Cabrio tegen weggeefprijs S3 IS BMW 3-serie Touring Auto Kennis breidt uit met 450 m2 vol occasions Kabinet wil extra heffing op motorfietsen Ferrari-expositie Jolige Fiat Jolly MWü] ei 1988 - pagina 26 Donderdag 19 mei 1988-pagina 27 DE TILBURGSE KOERIER e b.v. onder redactie van Tony Vos 001 - Reparatie teu| de sr 1ANTIE RDE )INGEN MAVO men logelijk, Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel. 013-434655 ak) tot 3-422674 lag- en -426377), 'klust en IRENOVA m 1125 srkeer mmis- MENSEN ACHTER OPEL i kenen op m een maak een afspraak voor een proefrit lexamens) 1 of als u rus mot wege landelsweten- de. n versneld te SEEK 26510 (gewone GSi met katalysator levert 115 pk). r- eek haar t: nog Juist Lan- istraat, is een op- 450 m2 ingeruimd lijk compleet prestaties bij e bruik en een r 1 geld aiiuuc wilt u maar even Deze vorm van so- vh net wat te veel verstelbare ïkleed. Onze i aantal ifdsteu- 1 meer, ken- wordt (al heel Neder- opzichte ïranderd. 1987 1985 1983 1984 1985 11985 11985 1984 1982 1983 1982 1981 1982 1981 1980 1979 1982 1982 1981 L1980 AUTO’S ZAGEN vragen c vaak door wordt. Bij c ter zoals nouvreren meer. De perfect. BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG» Touring. pk). De GS wordt alleen met de laatste uitgerust, maar dan met een vermogen van 174 pk. De uitrusting van deze voorwielaangedreven Chryslers is na tuurlijk Amerikaans-compleet. De af metingen en gewichten voldoen nu echter yeel meer aan de Europese nor men. Sinds de van Renaul WE AUTO’S 4TIE e van de jwijs sluit mooi tot aan de me igageruimte die erach- ik zeer behoorlijk. Toch nieuwe t de achterbank wat i is geplaatst in ver- normale «huis-tuin Ladett». De beenruimte op nk is echt te beperkt. n zijn bijrijder zitten het starten kan het met 2 km/u. De toerenteller is in de vorm van een grafiek uitgevoerd, heel aardig om te zien, maar niet zo bijster goed afleesbaar. Ook de temperatuur meter, brandstofmeter en oliedrukme- ter zien er leuk uit, maar de afleesbaar heid laat te wensen over. Dit zijn c™- rigens opmerkingen die bijna voor digitale instrumentenpanelen opgaan. om een directe besturing, wat ■^r bekrachtiging wat vager Jij deze Kadett werkt het ech- het hoort. Aanwezig bij ma- en vlak daarboven niet GSi stuurt daardoor haast Dealer Hyundai In 1980 werd Kennis benaderd door het Zuidkoreaanse merk Hyundai voor een dealerschap. In eerste instantie wilde hij zich liever niet aan een merk binden. Hyundai had echter een goed produkt met goede vooruitzichten, zo dat Jan Kennis toch dealer werd. Al lijkt het harde rijden in Neder land tot het verleden te behoren, toch mag het hele GTi-circus zich nog in een bijzonder warme belangstelling verheugen. Aardsvader van deze auto’s is de Volkswagen Qolf GTi, voor velen nog steeds het enige ideaal. Toch zijn er inmiddels een handvol GTi-tjes en GT-turbo’s in de handel die zeker niet onder doen voor het grote voorbeeld. Opel is redelijk succesvol met zijn Ka dett GSi. Onlangs verscheen deze auto een versie met 16-kleppen, zodat de snelheidslimieten nog iets verder over schreden kunnen worden. Amerikaanse aut pen half jaar weer den voor de Europese ma de lage dollarkoers. Bij een lage c koers is het altijd maar weer afwa hoe lang dat zo blijft, maar het ziet er op dit moment naar uit dat het voorlo pig niet gaat veranderen. Vandaar dat ook de Nederlandse importeurs van Amerikanen druk in de weer zijn hun verkoopactiviteiten voor c2 len op te vijzelen. Autogigant Chryski zal vanaf 19 mei zijn modellen via im- Het kleine in hoogte stuurwiel is met leer bel testauto was voorzien van een aantrekkelijke extra’s. De hoof nen achterin kosten inderdaad maar mag ik niet als aantrekkelijk merken, het uitzicht naar achter w erdoor nogal belemmerd. Vooral met het warme weer van de afgelopen week is een handbediend glazen senuif/kan- teldak erg welkom. Het dak maakt in geopende toestand weinig bijgeluiden en trekt absoluut niet. Een derde extra eidsmeter is de stuurbekrachtiging. Voor een >t 60 km/ 930 kg wegende auto niet echt nood- heid met zaak. Toch is deze voorziening één van springt ie de beste in zijn soort. Sportieve auto’s Na 12,5 jaar auto’s verkopen (nieuw en gebruikt) en repareren heeft Hyun- dai-dealer Kennis in de Leharstraat extra plaats ingeruimd voor de occa sions. In de afgelopen jaren is het be drijf van Jan Kennis enorm gegroeid. Kennis startte in 1975 met de ver koop van gebruikte wagens in de Leharstraat. Dit liep goed, nodig was in 1980 een ruir plaats te bouwen. «Zo’n werkpl in wezen het hart van een autobedrij want hier doen we aan werkcll klantenbinding. Hier worden de r<" raties en het onderhoud verricht. I bij zijn de service en bediening van sentieel belang», aldus Jan Ke Een brede 1l__D ten zeerste. Jubileum Ook op het personele vlak was uit breiding nodig. In het occasioncenter in de Offenbachstraat zullen klanten kennismaken met autokenner Joep Erkelens. Hij zal samen met Jan Ken nis de klantenschare voor gebruikte auto’s met raad en daad bijstaan. Ter gelegenheid van het 12,5-jarig bestaan is er gedurende deze maand een jubi- leumshow gaande, waarbij de diverse occasions keurig opgepoetst op de nieuwe verkoopoppervlakte staan te pronken. Bij aanschaf van een nieuwe Hyundai Pony XP worden (zolang de voorraad strekt) schitterende nieuwe sportieve lichtmetalen velgen gemon teerd, zonder dat de klant dit een cent kost. Het kabinet heeft een wetsontwerp naar de Raad van State gezonden waar in wordt voorgesteld de motorrijtuigen belasting tijdelijk te verhogen met een bijzondere hefting. Deze hefting 50,- voor bedrijfsauto’s) wordt gestort in n ze bij een speciaal mobiliteitsfonds. Uit dat blauw, fonds zullen, tot 1995 wanneer de tol heffing (road pricing) wordt ingevoerd - als dat tenminste doorgaat - extra gulden middelen worden geïnvesteerd in infra- )tor uit- structuur voor particulier en openbaar del, de vervoer. Platte land Tevens bewees deze Kadett maar weer eens dat brede banden niet auto matisch een betere wegligging veroor zaken. Met zijn relatief smalle banden maat 185, was de auto niet tot een on verwachte bewering te verleiden. Het rijden met de GSi 16 V is een groot ge noegen, als je tenminste de teugels kunt laten vieren, iets wat op de snel weg niet kan. Des te leuker zijn de bochtige plattelahdswegen voor zo’n auto. Ook uit lage toerentallen trekt de Kadett vlot door. Het is een 16-klep- per, maar hij vertoont nauwelijks de nadelen ervan, zoals een fors motorge luid en weinig trekkracht in de lage toerengebieden. Dat alles maakt de Kadett tot één van de prettigste meerkleppenauto’s van dit moment. Het brandstofverbruik telt bij dit soort auto’s niet zo erg mee, maar toch is het heel fijn als dat onverwacht gun stig blijkt. Gedurende de testweek kwamen we op 1 liter superbenzine maar liefst 12 kilometer ver. Hierbij loet natuurlijk wel gezegd worden dat c me op de snelweg netjes aan de ~_..e regels gehouden heb, maar eenmaal van het rechte eind af, heb ik er toch stevig aan getrokken. Door het geweldige succes van de clusieve raspaardje tentoonstelling «Veertig jaar Ferrari» Italiaanse happenii heeft het Autotron besloten een deel tember afgesloten van de expositie de komende zomer- Weeke' J maanden te handhaven. Van de 35 Naa Ferrari’s blijven er twaalf in het natio- sfeer»* naai themapark vervoer in Rosmalen. jor° Deze wagens krijgen bovendien gezel schap van een aantal Alfa Romeo’s en Maserati’s. Hierdoor krijgt de bezoe ker een globaal beeld van de Huis, tuin en keuken De achterklep bumper en de baf ter schuilgaat is z heb ik het idee dat verder naar binnen gelijking met een r en keuken KaJ-“ die achterbank w De bestuurder en zijn bijrijder zitten als gegoten en na het starten kan het spel beginnen. De 2 liter is niet rumoerig, iets wat toch eigen is aan een meerkleppenmo- tor. Vooral met een geopend raam hoor je bij het wegrijden de zware on dertoon in de dubbele uitlaat, prach tig Deze Kadett is vliegensvlug. De acceleratie van 0 tot 100 km/u vol brengt ie binnen de 8,5 seconde- wat langer wachten tovert hij L 220 op zijn snelheidsmeter. Wat venng betreft merk je duidelijk dat de GSi 16 V puur op sportiviteit gebouwd is. Wegoneffendheden wor den dan ook nauwelijks gladgestreken. °XF’ Gelukkig wordt je door de prima stoe- r len keurig op je plaats gehouden. De ian- wegligging van de auto verdient een Opel ^jn Kadett GSi'net e hoge waardering. Bochten, slaloms, hoger plan gebracht. De ai uitwijkmanouvre s behoren tot de üjk compleet en levert suf meest geliefde bezigheden van deze prestaties bij een gunstig b Opel. bruik en een redelijke aans De in september op de IAA in Frankfurt geïntroduceerde BMW 3-se- rie Touring is vanaf nu leverbaar. Het is de tweede keer in de BMW-historie dat dit merk een combi-model levert op zijn middenklasse model. De Tou ring is niet bedoeld als bedrijfsauto maar meer als een fraaie functionele vrijetijdsauto. Uiteraard zijn aan de auto de nodige verstevigingen aange bracht. De nieuwe Touring is alleen te koop met zeseylindermotoren. Dit zijn de 2 liter (320i), de 2.5 liter (325i) en de 2.4 liter Turbo diesel (324TD). Te vens is er een 325iX Touring leverbaar, een auto met vierwielaandrijving. Alle Touring-modellen hebben standaard -r - -~o- centrale vergrendeling, elektrisch be- de eenvoudigste GTS e dienbare buitenspiegels, getint glas, Baron cabriolet zal ronc lichtmetalen velgen, bumpers in de komen, zeer conct carrosseriekleur en matzwarte raamlij- beeld een BMW 325i sten en deurgrepen. Over enkele weken blijkt al uit dat als de dc kun je in de Tilburgse Koerier uitge- blijft, er voor CL_,- breid kennis maken met de BMW 320i Amerikaanse merken een behoorlijke markt ligt te wachten. -jjes ter yyerejjj. Deze iiouaouov i.appening wordt 3 en 4 sep- zinsloten met een Italiaans "'■-’ceinde. Naast de expositieruimte biedt het sfeervolle park vele attracties voor jong en oud. Een gezellig gezinsuit- stapje wordt gewaarborgd door de paardetram, oldtimerbaan, rondvaart- boot, klim- en klauterstad en de ver- meest ex- keerstuin. Fiat brengt de komende weken weer ““tra aangeklede versie van de i <uiua en Uno, onder de naam Jolly. De Panda Jolly is gebaseerd op de 750 L en heeft onder andere hoofdsteunen, verstelbare rugleuningen en bekleding met een groene Schotse ruit. Aan de buitenkant kun je de Panda Jolly her- i aan de wieldoppen, de Jolly- r_g en de in carrosseriekleur ge spoten grille. De Panda Jolly is er voor 12.860,- in de kleuren groen, blauw Al vanuit de kinderwagen wist ik auto’s aan het dichtslaan van por tieren te herkennen. Ik beperkte me daarbij, volgens overlevering niet alleen tot de bekende gangbare merken, maar ook een «Rolls Rols» en een «Zu Pinz», (waar mee ik een NSU Prinz zou bedoe len) wist ik haarfijn te benoemen. Mijn verzameling Dinky Toys was mijn eerste kostbare bezit en later kwamen daar de autofolders bij. Langzaam groeit zoiets van kwaad tot erger. Inmiddels heb ik mijn werkkamer volgestouwd met fol ders, boeken, miniatuurmodellen, vlaggetjes, posters en... typeplaatjes en emblemen. Van die laatste moet ik meteen vertellen dat ik ze op rechtmatige manier heb verkregen. Op sloperijen, bij vriendjes of op rommelmarkten zijn vaak de zeld zaamste exemplaren te vinden. Zo kocht ik ooit eens voor een prikje op een markt een stuur van een auto uit de jaren vijftig. Al deze cu riositeiten hangen keurig gerang schikt op een muur. Enkele weken terug moest ik tot mijn grote ongenoegen constateren dat er meer mensen zijn die zich interesseren voor emblemen en ty peplaatjes. ’s Morgens vond ik de Groei Anderhalf jaar geleden werd het noodzakelijk een fraaie showroom in de Leharstraat te plaatsen. Nu tegelijk met het koperen jubileum bleek nog verdere uitbreiding noodzakelijk. achter de showroom, op de hoek nerstraat/Offenbachstraat, is zodat het pervlakte van ruim 450 ~2 ruime werk- voor occasions. tiaats is ibedrijf, Jan Kennis over de groei van zijn ■rkelijkè bedrijf: «Lange tijd deed iedereen wat repa- neus- en schouderophalend over het Hier- merk Hyundai. Inmiddels is gebleken ,an es- dat dit wat voorbarig is, want het merk slang», aldus Jan Kennis, groeit explosief en wordt steeds popu- klantenkring waardeert dit fairder. Hyundai druft zelfs zover te gaan dat het elke koper een unieke omruilgarantie in het vooruitzicht stelt». nieuwe Volkswagen Passat van zijn embleem ontdaan bij me voor de deur. Vreemd eigenlijk omdat dit het minst karakteristieke souve nir van de Passat is. Als het een echte verzamelaar was geweest had ie wel de in de carrosseriekleur ge spoten vermelding Passat GT» meegenomen, dat lijkt mij tenmin ste veel mooier. Mijn broertje rea geerde meteen van «Goh, wat stom, als ze een briefje naar Engeland schrijven kunnen ze zo een VW- embleem aanvragen». Later in de week, toen ik de bewuste auto te rugbracht, werd dit door de impor teur bevestigd In Engeland worden emblemen en typeplaatjes zo veel vuldig van auto’s af gehaald dat de VW-importeur aldaar heeft beslo ten gratis deze kleinoden te sturen aan de verwoede en voorheen grijp grage verzamelaars. Jammer ge noeg komt deze wetenswaardigheid voor de gelukkige bezitter van het embleem van «mijn Passat» te laat. Maar misschien is het een aardige tip voor de volgende keer... Tony Vos Jen en na pe prijs tenslotte valt ook behoor- het getal mee kiant kan kiezen uit een auto met of zonder katalysator en een JJ,jk drie. of vijfdeurs carrosserie. De prij- zen lopen hiermee uiteen van r" 41.592,- voor de driedeurs met kata- a- lysator tot 44.747,- voor de vijfdeurs zonder dit milieuvriendelijke apparaat. Met de zestienkleppenversie heeft zijn Kadett GSi net even op een auto is rede- supersportieve brandstofver- ischafprijs. ito’s zijn het afgelo- Porleur Nimag in Heinenoord i r interessant gewor- 'an8 Chrysler-importeur) naar nese markt vanwege *aten stromen. en lage dollar- V,er verschillende modellen staan nachten °P het programma, de vijfdeurs GTS, ziet er de twee‘en vierdeurs ES, de supersnel le coupé GS Turbo 2 en de majestueu ze Chrysler Le Baron. Deze laatste komt er als coupé en wonderschone veer zijn hun cabriolet. Met uitzondering van de GS deze model- “J11 alle modellen naar keuze te leve- gant Chrysler ren met een 2’5 liter mjectiemotor (95 pk) of een 2,2 liter turbomotor (146 overname van de aandelen alt behoort ook het merk op de IAA in Jeep tot het Chrysler-concem. Het was jerde BMW 3-se- in Nederland echter nog even de vraag laf nu leverbaar. Het wie Jeep zou gaan importeren, Nimag in de BMW-historie of H.A.I. in Rijksburg (tot nu toe - Jeep-importeur). Jeep zal echter ook onder de vlag van Nimag komen, zo dat we daar het totale Chrysler-aan- bod kunnen aantreffen. Het Jeep-pro- gramma bestaat uit de Wrangler, de Cherokee en de pick-up Comanche. Binnenkort kunnen we een turbo-die- sel aan nouveauté bij de Wrangler ver wachten. De prijzen van Jeep blijven uiteraard gelijk. Wat er exact voor de Chryslers betaald moet worden, is nog een extr niet bekend, maar je kunt ongeveer re- Panda ei kenen op veertigduizend gulden voor de eenvoudigste GTS en ES. De Le Baron cabriolet zal rond de 70.000,- dé komen, zeer concurrerend met bijvoor dij- beeld een BMW 325i cabrio. Hier blijkt al uit dat als de dollarkoers laag kennen blijft, er voor Chrysler en de andere striping Dit alles overeenkomstig het zg. Bereik baarheidsplan Randstad met als achterlig gende gedachte dat weggebruikers die last hebben van files - bestuurders van perso nen- en vrachtauto’s dus - wat geld over moeten hebben voor de oplossing van het fi leprobleem. Naar thans echter blijkt, is in de tekst waarover de Raad van State om advies wordt gevraagd, ook de motorfiets betrok ken. Zulks ondanks een verzoek van de RAI aan de minister van Verkeer en Waterstaat de motorfiets buiten deze heffing te houden. De minister heeft hierop geantwoord de Dtorfiets niet te kunnen uitzonderen van ge de opbrengst. Met andere woorden: jammer, motorrijder dat u geen files veroor zaakt en er over het algemeen ook geen last van hebt, maar we hebben geld voor andere weggebruikers nodig, dus v de portemonnee trekken. D< lidariteitsheffing lijkt toch gevraagd. In eerste instantie heeft de afdeling Gemotoriseerde Tweewielers van de RAI een brief aan de Raad van State gezonden. Daarin wordt naar voren gebracht dat hef fing op motorfietsen onjuist is, omdat: het niet de intentie van het kabinet was ook motorfietsen in de etra heffing te be trekken (nadrukkelijk wordt in de kabinets- en zwart beslissing over het Bereikbaarheidsplan van De Fiat Uno Jolly heeft als basis de 45 fe^mber 1987 gesproken over “obUi' met Fire-motor. Deze auto heeft ook motorfietsen niet bijdragen tot filevor- een grille m de koetskleur en verder ming op de wegen (eerder een bijdrage tot een rechter buitenspiegel, vlakke wiel- oplossing van dit probleem zouden vormen) doppen, bredere banden, een wisser op en het dus niet aan gaat eigenaren hiervoor de achterruit, een elektrische ruiten- te laten betalen; sproeier, uitzetbare achterziiruiten en de, 25j’ Jextra °Pz.ee" gemiddeld ver- w«npm8. m ziei we .wee kaartenbakken armsleunen van de t, verel, van de nankier van Verkeer Uno S en ook hier de Schotse ruit. De- en Waterstaat dat de inkomsten «ornnis- ze Uno Jolly kost 17.350,-. baar» zijn, derhalve niet relevant is. Lucht en brandstof vinden geza menlijk via 8 inlaatkleppen hun weg naar de vier cylinders met een inhoud van 1998 cc, om er na verbranding via de 8 uitlaatkleppen weer uit te stro men. Is de «normale» GSi al gezegend met een vermogen vn 130 pk, door de 8 extra kleppen hebben ze er bij Opel nog eens 26 paardekrachten meer uit weten te trekken (156 pk). De kataly- satorversie moet het met 150 pk doen Perfect Aan het uiterlijk werd ten c van de GSi eigenlijk niets vera We zien in de kleur van de carrosserie gespoten bumpers en buitenspiegels, mistlampen, lichtmetalen velgen, een forse achterspoiler met daaronder een achterruitwisserZ-sproeier en een aan tal stylistische aardigheden zoals een andere grille, achterlichten met dunne zwarte strepen en een gedeeltelijk zwart gespoten achterklep. Aan twee kleine stikkertjes op de voorspoiler en op de achterklep is te zien dat het om een 16-klepper gaat. In het interieur zien we alleen op het stuur de vermel ding 16 V. De perfect aansluitende stoelen en fraaie bekleding komen ook uit de gewone GSi. Het dashboard is digitaal uitgevoerd. De snelheidsmet~ is redelijk goed afleesbaar. Tot u loopt de aangegeven snelhe:J 1 km/u op en daarboven verspr 205>eUge°t *3re*^t v0'gende maand zijn striping in de kleuren violet, groen Dit model vult de cabrio-reeks bij Peu- Peugeot gekozen voor de kleur b geot aan de onderkant aan. De auto De prijs is de meest aangename verras heeft een 1360 cc 60 pk-motor en een sing De Peugeot 205 CJ kost 35.900,- vijfversnellingsbak. De carrosserie, de en dat is precies drieduizend gulden wielplaten en het kofferdeksel zijn in minder dan de met dezelfde motc de kleur wit gespoten. De rollbar en geruste 205 CT. Het topmodel, de cabrioletkap zijn zwart. De zijkant van CTI, kost 46.700,-. de carrosserie wordt opgefleurd door Sf

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 27