OPRAAT
Meer kleppen, meer vreugd
jg3
beek
ge «ft
Lepelaers Opel
s
AUTOTEST?
Emblemen
Chrysler komt
Cabrio tegen weggeefprijs
S3
IS
BMW 3-serie
Touring
Auto Kennis breidt uit
met 450 m2 vol occasions
Kabinet wil
extra heffing
op motorfietsen
Ferrari-expositie
Jolige Fiat Jolly
MWü]
ei 1988 - pagina 26
Donderdag 19 mei 1988-pagina 27
DE TILBURGSE KOERIER
e b.v.
onder redactie van Tony Vos
001
- Reparatie
teu|
de sr
1ANTIE
RDE
)INGEN
MAVO
men
logelijk,
Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel. 013-434655
ak) tot
3-422674
lag- en
-426377),
'klust en
IRENOVA m
1125
srkeer
mmis-
MENSEN ACHTER OPEL
i
kenen op
m een
maak een afspraak
voor een proefrit
lexamens)
1 of als u rus
mot
wege
landelsweten-
de.
n versneld te
SEEK
26510
(gewone GSi met katalysator levert
115 pk).
r-
eek
haar
t:
nog
Juist
Lan-
istraat, is een op-
450 m2 ingeruimd
lijk compleet
prestaties bij e
bruik en een r
1 geld aiiuuc
wilt u maar even
Deze vorm van so-
vh net wat te veel
verstelbare
ïkleed. Onze
i aantal
ifdsteu-
1 meer,
ken-
wordt
(al heel
Neder-
opzichte
ïranderd.
1987
1985
1983
1984
1985
11985
11985
1984
1982
1983
1982
1981
1982
1981
1980
1979
1982
1982
1981
L1980
AUTO’S
ZAGEN
vragen c
vaak door
wordt. Bij c
ter zoals
nouvreren
meer. De
perfect.
BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG» Touring.
pk). De GS wordt alleen met de laatste
uitgerust, maar dan met een vermogen
van 174 pk. De uitrusting van deze
voorwielaangedreven Chryslers is na
tuurlijk Amerikaans-compleet. De af
metingen en gewichten voldoen nu
echter yeel meer aan de Europese nor
men.
Sinds de
van Renaul
WE AUTO’S
4TIE
e van de
jwijs
sluit mooi tot aan de me
igageruimte die erach- ik
zeer behoorlijk. Toch nieuwe
t de achterbank wat
i is geplaatst in ver-
normale «huis-tuin
Ladett». De beenruimte op
nk is echt te beperkt.
n zijn bijrijder zitten
het starten kan het
met 2 km/u. De toerenteller is in de
vorm van een grafiek uitgevoerd, heel
aardig om te zien, maar niet zo bijster
goed afleesbaar. Ook de temperatuur
meter, brandstofmeter en oliedrukme-
ter zien er leuk uit, maar de afleesbaar
heid laat te wensen over. Dit zijn c™-
rigens opmerkingen die bijna voor
digitale instrumentenpanelen opgaan.
om een directe besturing, wat
■^r bekrachtiging wat vager
Jij deze Kadett werkt het ech-
het hoort. Aanwezig bij ma-
en vlak daarboven niet
GSi stuurt daardoor haast
Dealer Hyundai
In 1980 werd Kennis benaderd door
het Zuidkoreaanse merk Hyundai voor
een dealerschap. In eerste instantie
wilde hij zich liever niet aan een merk
binden. Hyundai had echter een goed
produkt met goede vooruitzichten, zo
dat Jan Kennis toch dealer werd.
Al lijkt het harde rijden in Neder
land tot het verleden te behoren, toch
mag het hele GTi-circus zich nog in
een bijzonder warme belangstelling
verheugen. Aardsvader van deze auto’s
is de Volkswagen Qolf GTi, voor velen
nog steeds het enige ideaal. Toch zijn
er inmiddels een handvol GTi-tjes en
GT-turbo’s in de handel die zeker niet
onder doen voor het grote voorbeeld.
Opel is redelijk succesvol met zijn Ka
dett GSi. Onlangs verscheen deze auto
een versie met 16-kleppen, zodat de
snelheidslimieten nog iets verder over
schreden kunnen worden.
Amerikaanse aut
pen half jaar weer
den voor de Europese ma
de lage dollarkoers. Bij een lage c
koers is het altijd maar weer afwa
hoe lang dat zo blijft, maar het ziet er
op dit moment naar uit dat het voorlo
pig niet gaat veranderen. Vandaar dat
ook de Nederlandse importeurs van
Amerikanen druk in de weer zijn hun
verkoopactiviteiten voor c2
len op te vijzelen. Autogigant Chryski
zal vanaf 19 mei zijn modellen via im-
Het kleine in hoogte
stuurwiel is met leer bel
testauto was voorzien van een
aantrekkelijke extra’s. De hoof
nen achterin kosten inderdaad
maar mag ik niet als aantrekkelijk
merken, het uitzicht naar achter w
erdoor nogal belemmerd. Vooral met
het warme weer van de afgelopen week
is een handbediend glazen senuif/kan-
teldak erg welkom. Het dak maakt in
geopende toestand weinig bijgeluiden
en trekt absoluut niet. Een derde extra
eidsmeter is de stuurbekrachtiging. Voor een
>t 60 km/ 930 kg wegende auto niet echt nood-
heid met zaak. Toch is deze voorziening één van
springt ie de beste in zijn soort. Sportieve auto’s
Na 12,5 jaar auto’s verkopen (nieuw
en gebruikt) en repareren heeft Hyun-
dai-dealer Kennis in de Leharstraat
extra plaats ingeruimd voor de occa
sions. In de afgelopen jaren is het be
drijf van Jan Kennis enorm gegroeid.
Kennis startte in 1975 met de ver
koop van gebruikte wagens in de
Leharstraat. Dit liep goed,
nodig was in 1980 een ruir
plaats te bouwen. «Zo’n werkpl
in wezen het hart van een autobedrij
want hier doen we aan werkcll
klantenbinding. Hier worden de r<"
raties en het onderhoud verricht. I
bij zijn de service en bediening van
sentieel belang», aldus Jan Ke
Een brede 1l__D
ten zeerste.
Jubileum
Ook op het personele vlak was uit
breiding nodig. In het occasioncenter
in de Offenbachstraat zullen klanten
kennismaken met autokenner Joep
Erkelens. Hij zal samen met Jan Ken
nis de klantenschare voor gebruikte
auto’s met raad en daad bijstaan. Ter
gelegenheid van het 12,5-jarig bestaan
is er gedurende deze maand een jubi-
leumshow gaande, waarbij de diverse
occasions keurig opgepoetst op de
nieuwe verkoopoppervlakte staan te
pronken. Bij aanschaf van een nieuwe
Hyundai Pony XP worden (zolang de
voorraad strekt) schitterende nieuwe
sportieve lichtmetalen velgen gemon
teerd, zonder dat de klant dit een cent
kost.
Het kabinet heeft een wetsontwerp
naar de Raad van State gezonden waar
in wordt voorgesteld de motorrijtuigen
belasting tijdelijk te verhogen met een
bijzondere hefting. Deze hefting 50,-
voor bedrijfsauto’s) wordt gestort in
n ze bij een speciaal mobiliteitsfonds. Uit dat
blauw, fonds zullen, tot 1995 wanneer de tol
heffing (road pricing) wordt ingevoerd
- als dat tenminste doorgaat - extra
gulden middelen worden geïnvesteerd in infra-
)tor uit- structuur voor particulier en openbaar
del, de vervoer.
Platte land
Tevens bewees deze Kadett maar
weer eens dat brede banden niet auto
matisch een betere wegligging veroor
zaken. Met zijn relatief smalle banden
maat 185, was de auto niet tot een on
verwachte bewering te verleiden. Het
rijden met de GSi 16 V is een groot ge
noegen, als je tenminste de teugels
kunt laten vieren, iets wat op de snel
weg niet kan. Des te leuker zijn de
bochtige plattelahdswegen voor zo’n
auto. Ook uit lage toerentallen trekt de
Kadett vlot door. Het is een 16-klep-
per, maar hij vertoont nauwelijks de
nadelen ervan, zoals een fors motorge
luid en weinig trekkracht in de lage
toerengebieden. Dat alles maakt de
Kadett tot één van de prettigste
meerkleppenauto’s van dit moment.
Het brandstofverbruik telt bij dit
soort auto’s niet zo erg mee, maar toch
is het heel fijn als dat onverwacht gun
stig blijkt. Gedurende de testweek
kwamen we op 1 liter superbenzine
maar liefst 12 kilometer ver. Hierbij
loet natuurlijk wel gezegd worden dat
c me op de snelweg netjes aan de
~_..e regels gehouden heb, maar
eenmaal van het rechte eind af, heb ik
er toch stevig aan getrokken.
Door het geweldige succes van de clusieve raspaardje
tentoonstelling «Veertig jaar Ferrari» Italiaanse happenii
heeft het Autotron besloten een deel tember afgesloten
van de expositie de komende zomer- Weeke' J
maanden te handhaven. Van de 35 Naa
Ferrari’s blijven er twaalf in het natio- sfeer»*
naai themapark vervoer in Rosmalen. jor°
Deze wagens krijgen bovendien gezel
schap van een aantal Alfa Romeo’s en
Maserati’s. Hierdoor krijgt de bezoe
ker een globaal beeld van de
Huis, tuin en keuken
De achterklep
bumper en de baf
ter schuilgaat is z
heb ik het idee dat
verder naar binnen
gelijking met een r
en keuken KaJ-“
die achterbank w
De bestuurder en zijn bijrijder zitten
als gegoten en na het starten kan het
spel beginnen.
De 2 liter is niet rumoerig, iets wat
toch eigen is aan een meerkleppenmo-
tor. Vooral met een geopend raam
hoor je bij het wegrijden de zware on
dertoon in de dubbele uitlaat, prach
tig Deze Kadett is vliegensvlug. De
acceleratie van 0 tot 100 km/u vol
brengt ie binnen de 8,5 seconde-
wat langer wachten tovert hij L
220 op zijn snelheidsmeter.
Wat venng betreft merk je duidelijk
dat de GSi 16 V puur op sportiviteit
gebouwd is. Wegoneffendheden wor
den dan ook nauwelijks gladgestreken.
°XF’ Gelukkig wordt je door de prima stoe-
r len keurig op je plaats gehouden. De
ian- wegligging van de auto verdient een Opel ^jn Kadett GSi'net e
hoge waardering. Bochten, slaloms, hoger plan gebracht. De ai
uitwijkmanouvre s behoren tot de üjk compleet en levert suf
meest geliefde bezigheden van deze prestaties bij een gunstig b
Opel. bruik en een redelijke aans
De in september op de IAA in
Frankfurt geïntroduceerde BMW 3-se-
rie Touring is vanaf nu leverbaar. Het
is de tweede keer in de BMW-historie
dat dit merk een combi-model levert
op zijn middenklasse model. De Tou
ring is niet bedoeld als bedrijfsauto
maar meer als een fraaie functionele
vrijetijdsauto. Uiteraard zijn aan de
auto de nodige verstevigingen aange
bracht. De nieuwe Touring is alleen te
koop met zeseylindermotoren. Dit zijn
de 2 liter (320i), de 2.5 liter (325i) en
de 2.4 liter Turbo diesel (324TD). Te
vens is er een 325iX Touring leverbaar,
een auto met vierwielaandrijving. Alle
Touring-modellen hebben standaard -r - -~o-
centrale vergrendeling, elektrisch be- de eenvoudigste GTS e
dienbare buitenspiegels, getint glas, Baron cabriolet zal ronc
lichtmetalen velgen, bumpers in de komen, zeer conct
carrosseriekleur en matzwarte raamlij- beeld een BMW 325i
sten en deurgrepen. Over enkele weken blijkt al uit dat als de dc
kun je in de Tilburgse Koerier uitge- blijft, er voor CL_,-
breid kennis maken met de BMW 320i Amerikaanse merken een behoorlijke
markt ligt te wachten.
-jjes ter yyerejjj. Deze
iiouaouov i.appening wordt 3 en 4 sep-
zinsloten met een Italiaans
"'■-’ceinde.
Naast de expositieruimte biedt het
sfeervolle park vele attracties voor
jong en oud. Een gezellig gezinsuit-
stapje wordt gewaarborgd door de
paardetram, oldtimerbaan, rondvaart-
boot, klim- en klauterstad en de ver-
meest ex- keerstuin.
Fiat brengt de komende weken weer
““tra aangeklede versie van de
i <uiua en Uno, onder de naam Jolly.
De Panda Jolly is gebaseerd op de 750
L en heeft onder andere hoofdsteunen,
verstelbare rugleuningen en bekleding
met een groene Schotse ruit. Aan de
buitenkant kun je de Panda Jolly her-
i aan de wieldoppen, de Jolly-
r_g en de in carrosseriekleur ge
spoten grille. De Panda Jolly is er voor
12.860,- in de kleuren groen, blauw
Al vanuit de kinderwagen wist ik
auto’s aan het dichtslaan van por
tieren te herkennen. Ik beperkte
me daarbij, volgens overlevering
niet alleen tot de bekende gangbare
merken, maar ook een «Rolls
Rols» en een «Zu Pinz», (waar
mee ik een NSU Prinz zou bedoe
len) wist ik haarfijn te benoemen.
Mijn verzameling Dinky Toys was
mijn eerste kostbare bezit en later
kwamen daar de autofolders bij.
Langzaam groeit zoiets van kwaad
tot erger. Inmiddels heb ik mijn
werkkamer volgestouwd met fol
ders, boeken, miniatuurmodellen,
vlaggetjes, posters en... typeplaatjes
en emblemen. Van die laatste moet
ik meteen vertellen dat ik ze op
rechtmatige manier heb verkregen.
Op sloperijen, bij vriendjes of op
rommelmarkten zijn vaak de zeld
zaamste exemplaren te vinden. Zo
kocht ik ooit eens voor een prikje
op een markt een stuur van een
auto uit de jaren vijftig. Al deze cu
riositeiten hangen keurig gerang
schikt op een muur.
Enkele weken terug moest ik tot
mijn grote ongenoegen constateren
dat er meer mensen zijn die zich
interesseren voor emblemen en ty
peplaatjes. ’s Morgens vond ik de
Groei
Anderhalf jaar geleden werd het
noodzakelijk een fraaie showroom in
de Leharstraat te plaatsen. Nu tegelijk
met het koperen jubileum bleek nog
verdere uitbreiding noodzakelijk.
achter de showroom, op de hoek
nerstraat/Offenbachstraat, is
zodat het pervlakte van ruim 450 ~2
ruime werk- voor occasions.
tiaats is
ibedrijf, Jan Kennis over de groei van zijn
■rkelijkè bedrijf: «Lange tijd deed iedereen wat
repa- neus- en schouderophalend over het
Hier- merk Hyundai. Inmiddels is gebleken
,an es- dat dit wat voorbarig is, want het merk
slang», aldus Jan Kennis, groeit explosief en wordt steeds popu-
klantenkring waardeert dit fairder. Hyundai druft zelfs zover te
gaan dat het elke koper een unieke
omruilgarantie in het vooruitzicht
stelt».
nieuwe Volkswagen Passat van
zijn embleem ontdaan bij me voor
de deur. Vreemd eigenlijk omdat
dit het minst karakteristieke souve
nir van de Passat is. Als het een
echte verzamelaar was geweest had
ie wel de in de carrosseriekleur ge
spoten vermelding Passat GT»
meegenomen, dat lijkt mij tenmin
ste veel mooier. Mijn broertje rea
geerde meteen van «Goh, wat stom,
als ze een briefje naar Engeland
schrijven kunnen ze zo een VW-
embleem aanvragen». Later in de
week, toen ik de bewuste auto te
rugbracht, werd dit door de impor
teur bevestigd In Engeland worden
emblemen en typeplaatjes zo veel
vuldig van auto’s af gehaald dat de
VW-importeur aldaar heeft beslo
ten gratis deze kleinoden te sturen
aan de verwoede en voorheen grijp
grage verzamelaars. Jammer ge
noeg komt deze wetenswaardigheid
voor de gelukkige bezitter van het
embleem van «mijn Passat» te
laat. Maar misschien is het een
aardige tip voor de volgende keer...
Tony Vos
Jen en na pe prijs tenslotte valt ook behoor-
het getal mee kiant kan kiezen uit een
auto met of zonder katalysator en een
JJ,jk drie. of vijfdeurs carrosserie. De prij-
zen lopen hiermee uiteen van
r" 41.592,- voor de driedeurs met kata-
a- lysator tot 44.747,- voor de vijfdeurs
zonder dit milieuvriendelijke apparaat.
Met de zestienkleppenversie heeft
zijn Kadett GSi net even op een
auto is rede-
supersportieve
brandstofver-
ischafprijs.
ito’s zijn het afgelo- Porleur Nimag in Heinenoord i
r interessant gewor- 'an8 Chrysler-importeur) naar
nese markt vanwege *aten stromen.
en lage dollar- V,er verschillende modellen staan
nachten °P het programma, de vijfdeurs GTS,
ziet er de twee‘en vierdeurs ES, de supersnel
le coupé GS Turbo 2 en de majestueu
ze Chrysler Le Baron. Deze laatste
komt er als coupé en wonderschone
veer zijn hun cabriolet. Met uitzondering van de GS
deze model- “J11 alle modellen naar keuze te leve-
gant Chrysler ren met een 2’5 liter mjectiemotor (95
pk) of een 2,2 liter turbomotor (146
overname van de aandelen
alt behoort ook het merk
op de IAA in Jeep tot het Chrysler-concem. Het was
jerde BMW 3-se- in Nederland echter nog even de vraag
laf nu leverbaar. Het wie Jeep zou gaan importeren, Nimag
in de BMW-historie of H.A.I. in Rijksburg (tot nu toe
- Jeep-importeur). Jeep zal echter ook
onder de vlag van Nimag komen, zo
dat we daar het totale Chrysler-aan-
bod kunnen aantreffen. Het Jeep-pro-
gramma bestaat uit de Wrangler, de
Cherokee en de pick-up Comanche.
Binnenkort kunnen we een turbo-die-
sel aan nouveauté bij de Wrangler ver
wachten. De prijzen van Jeep blijven
uiteraard gelijk. Wat er exact voor de
Chryslers betaald moet worden, is nog een extr
niet bekend, maar je kunt ongeveer re- Panda ei
kenen op veertigduizend gulden voor
de eenvoudigste GTS en ES. De Le
Baron cabriolet zal rond de 70.000,-
dé komen, zeer concurrerend met bijvoor
dij- beeld een BMW 325i cabrio. Hier
blijkt al uit dat als de dollarkoers laag kennen
blijft, er voor Chrysler en de andere striping
Dit alles overeenkomstig het zg. Bereik
baarheidsplan Randstad met als achterlig
gende gedachte dat weggebruikers die last
hebben van files - bestuurders van perso
nen- en vrachtauto’s dus - wat geld over
moeten hebben voor de oplossing van het fi
leprobleem.
Naar thans echter blijkt, is in de tekst
waarover de Raad van State om advies
wordt gevraagd, ook de motorfiets betrok
ken. Zulks ondanks een verzoek van de RAI
aan de minister van Verkeer en Waterstaat
de motorfiets buiten deze heffing te houden.
De minister heeft hierop geantwoord de
Dtorfiets niet te kunnen uitzonderen van
ge de opbrengst. Met andere woorden:
jammer, motorrijder dat u geen files veroor
zaakt en er over het algemeen ook geen last
van hebt, maar we hebben geld voor andere
weggebruikers nodig, dus v
de portemonnee trekken. D<
lidariteitsheffing lijkt toch
gevraagd.
In eerste instantie heeft de afdeling
Gemotoriseerde Tweewielers van de RAI
een brief aan de Raad van State gezonden.
Daarin wordt naar voren gebracht dat hef
fing op motorfietsen onjuist is, omdat:
het niet de intentie van het kabinet was
ook motorfietsen in de etra heffing te be
trekken (nadrukkelijk wordt in de kabinets-
en zwart beslissing over het Bereikbaarheidsplan van
De Fiat Uno Jolly heeft als basis de 45 fe^mber 1987 gesproken over “obUi'
met Fire-motor. Deze auto heeft ook motorfietsen niet bijdragen tot filevor-
een grille m de koetskleur en verder ming op de wegen (eerder een bijdrage tot
een rechter buitenspiegel, vlakke wiel- oplossing van dit probleem zouden vormen)
doppen, bredere banden, een wisser op en het dus niet aan gaat eigenaren hiervoor
de achterruit, een elektrische ruiten- te laten betalen;
sproeier, uitzetbare achterziiruiten en de, 25j’ Jextra °Pz.ee" gemiddeld ver-
w«npm8. m ziei we .wee
kaartenbakken armsleunen van de t, verel, van de nankier van Verkeer
Uno S en ook hier de Schotse ruit. De- en Waterstaat dat de inkomsten «ornnis-
ze Uno Jolly kost 17.350,-. baar» zijn, derhalve niet relevant is.
Lucht en brandstof vinden geza
menlijk via 8 inlaatkleppen hun weg
naar de vier cylinders met een inhoud
van 1998 cc, om er na verbranding via
de 8 uitlaatkleppen weer uit te stro
men. Is de «normale» GSi al gezegend
met een vermogen vn 130 pk, door de
8 extra kleppen hebben ze er bij Opel
nog eens 26 paardekrachten meer uit
weten te trekken (156 pk). De kataly-
satorversie moet het met 150 pk doen
Perfect
Aan het uiterlijk werd ten c
van de GSi eigenlijk niets vera
We zien in de kleur van de carrosserie
gespoten bumpers en buitenspiegels,
mistlampen, lichtmetalen velgen, een
forse achterspoiler met daaronder een
achterruitwisserZ-sproeier en een aan
tal stylistische aardigheden zoals een
andere grille, achterlichten met dunne
zwarte strepen en een gedeeltelijk
zwart gespoten achterklep. Aan twee
kleine stikkertjes op de voorspoiler en
op de achterklep is te zien dat het om
een 16-klepper gaat. In het interieur
zien we alleen op het stuur de vermel
ding 16 V. De perfect aansluitende
stoelen en fraaie bekleding komen ook
uit de gewone GSi. Het dashboard is
digitaal uitgevoerd. De snelheidsmet~
is redelijk goed afleesbaar. Tot
u loopt de aangegeven snelhe:J
1 km/u op en daarboven verspr
205>eUge°t *3re*^t v0'gende maand zijn striping in de kleuren violet, groen
Dit model vult de cabrio-reeks bij Peu- Peugeot gekozen voor de kleur b
geot aan de onderkant aan. De auto De prijs is de meest aangename verras
heeft een 1360 cc 60 pk-motor en een sing De Peugeot 205 CJ kost 35.900,-
vijfversnellingsbak. De carrosserie, de en dat is precies drieduizend gulden
wielplaten en het kofferdeksel zijn in minder dan de met dezelfde motc
de kleur wit gespoten. De rollbar en geruste 205 CT. Het topmodel, de
cabrioletkap zijn zwart. De zijkant van CTI, kost 46.700,-.
de carrosserie wordt opgefleurd door
Sf