'OPRAAT Modderfiguur OCCASION o% Q VAN DER BOOM OÈKKÉRS 6», RENAULT TOP 0; SUBARU AUTOTEST^ «I t—j OPPERMANS I iroe ti wro* u/g! nur I Verkeers- informatie Kracht, souplesse en schoonheid eindelijk verenigd! Seat met SXi Nevada A NISSAN Ullfr 12MAANDEN GARANTIE Tilburgse vinding uit Japan Grijze Renault 21 FINANCIERING Tiïmji RATEN MPERS G4/MGF DENISSEN BV, De Nissan Terrano J RENTE P K. VAN DER BOOM OISTERWIJK B.V. T 10 js geopend baan Nocr Uitbreiding bedrijfswagen serie Mazda BOVAG akman AUTOBEDRIJF Vakmanschap en service als traditie 1988-pagina 24 Woensdag 11 mei 1988 - pagina 25 DE TILBURGSE KOERIER onder redactie van Tony Vos I r ingen. KORVELSEWEG 99. TILBURG. Tel. 35.55.75 rden veel DE RENAULT-DEALER IN HET HART VAN BRABANT te* off. Seatdealer voor Tilburg e.o. Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg - Telefoon (13) 364011 Hoevenseweg 92d, Tilburg, Tel.321405 in prijs! at 1 >ord '»l Automobielbedrijf ÏUID-OOST Enige officiële Mazda-dealer voor Tilburg e.o. 'SCOAM 4 CMC co*r Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg - 013/683911 nu in onze showroom. AUTOBEDRIJVEN C. VAN BAAST B.V. OISTERWIJK Burg. Vogelslaan 1 - Tel. 04242-88201 P 12 maanden rroesten. enden ge- schroef- meer ge- volL, sloter terkle van dan van nu Variabe- leveren. Bij j Ford de Europea- n februari Iburg 53657 Showroom: Mascagnistraat 531 (Tilburg-Noord), tel. 013-56.00.00 lief btw-montage ERTROUWD ADRES overige vering v worden bleem zelfs een de sf wegenc heden t een g de Terra stille me rettige staat het reservewiel tegen Helaas neemt dit geval bij at den een beetje het zicht - ruime a twee tot ning is neerklapba rano ook de Terrano is heeft een .ana waren aangemeld We kennen de verhalen rond Van Doome’s Transmissie nu z hand wel. Wat had moeten u*lE tot een groot industrieel succes, is nu nog steeds een veredeld ontwikkelbe- drijf. Wat ze echter ontwikkeld hebben is van zo’n hoogstaande kwaliteit dat vele autofabrikanten er interesse in hebben. Een van de financiële partners in het projekt was Fiat. Samen met Ford kreeg zij de eer om in Europa de door Toch issen I yï/e dat I rijden, vijl de laars- MHQ3B het vierspakige stuur. De vloer is met hetzelfde tapijt bekleed als de bagage ruimte. De stoelbekleding is van stof terwijl de hoofdsteunen een kunststof overtrek hebben. Het totale interieur mag als comfortabel en compleet ge kenmerkt worden. ƒ34.600,-. Alle Nex bovendien voorzien i uv prestaties bijt X verlaagt het br spaart de voorwk Benei uxstraat 8 - Oisterwijk f Telefoon 04242 - 83905 •Financiering op basis van huurkoop via Renault Financiering ïvada’s bestel van een vijf- OflKDC* gelost BSt- tuk, tost en lerk J tenslotte bedraagt (op grijs kenteken met ge- achterruiten: 44.425,-). irag voor een forse auto, het feit dat Nissan zich it opwerpt voor zoals de Chero- incho en noem ze st scherpe prijs. rond Van eerste auto’s met een Contim zo onder- 'e Transmissie (CVT) te le' uitgroeien Fiat werd het de Uno en bij J ^es. is nu Fiesta. Toch hadden beide F nen niet de wereldprimeur. In j 1987 liep de eerste auto met CVT van t de band bij Subaru in Japan. 1 snellingsbak van deze auto wa: RAI vorig jaar al te zien, maar zelf is vanaf nu leverbaar. F" zen worden uit twee versies, m - •i‘mi 1985 1980 - 1982 g 1984 B 979 1981 1980 1981 1979 1980 1983 1979 982 1984 1980 1978 1979 1980 1978 1981 skeurde rugleu- baar en He" Vrachtwagen De voorstoelen zitten uitstekend. De - zithouding is volledig te vergelijken I met die van een personenauto. De vloer is vrij hoog, zodat je met de be nen behoorlijk gestrekt zit, je krijgt 6ei niet het gevoel in een vrachtwagen te rijden. Door de stuurverstelling wor- OI Hl den de mogelijkheden haast oneindig. 4//e S,eea’^>0 Nissan heeft met de nieuwe Terrano een perfekte balans weten te bereiken tussen rijcomfort en prima terrein- kwaliteiten. Door de complete uitrus ting en het markante uiterlijk is de Terrano zowel zakelijk als privé uitste kend bruikbaar. Haast iedere modder poel kun je ermee aan, maar op een ga ladiner sla je met de Terrano geen modderfiguur. Japanse automobielfabrikanten zijn van oudsher grote leveranciers van terrein- auto's. Denk maar eens aan de uitgebreide series Toyota Landcruiser, Nissan Patrol, Daihatsu Rocky en zeker niet te vergeten de kleine Suzuki Samurai. F,!~ san heeft naast zijn Patrol-modellen ook nog een viertal pick-ups die onder naam King Cab verkocht worden. Vooral deze auto verenigt uitstekende terrein- kwaliteit met een grote zakelijke bruikbaarheid, waarbij het comfort op een hoog peil staat Vooral over dat laatste punt hebben de ingenieurs bij Nissan nog eens extra nagedacht Het resultaat is de op de King Cab gebaseerde Terrano. ook ttJAALWX*. Renault levert een t op alle versies van de betekent dat de klant kt 1.7 motor, de 2.0 injev diesel en turbodiesel. U de uitrustingen volledig het equivalente normale model. De prijzen zijn sant. Voor 24.650,- je al de 21 TL Nevat ECVT 3-deurs in de 5-deurs GL. In het we de 1 Eter 3-cilindermotor ir vermogen van 55 pk. Voor de CVT plaatst Subaru ook nog wat slaat op de elektro-maj poederkoppeling. De prijzen m vergelijking tot de Uno •"•er interessant. De 3-deurs Just) .—t 18.995,- en voor de 5-deurs C moet 19.495,- op tafel komen. van de inzittenc uaviu. .„.wa we daar -'~ltot de ui uw.elijke bladveren. Het uiterlijk is heel - door de kleine c bare) ruitjes heeft gezicht. De achti HUTTING: hou- ingen, bergingen, n betonpalen etc. Beton, Textielplein 9802, Albionstraat 10. Verkeer Amsterdam-^,,. Amsterdam en van 3 kilometer». Gelukkig stuk heb ik net niet Opgelucht haal ik ac stem vervolgt: «en tussen sen en Utrecht komt l dend en stilstaand verkeer voor»^ ~En dat stukje moet ik nou juist nog wel hebben. En zeg het maar gerust andersom. Het is meer stilstaan dan langzaam rijden. Eri niet even tjes tussen Maarssen en Utrecht, maar zo’n 8 kilometer lang. Na een lange reeks onprettige mededelin gen voor een berg ande bruikers hoor je dan «en «c verkeersinfo.,,.-^- -■ je er zelf midi beert door het zich het snt men. Zelf eens een p een kwart baan nog vóór, achte laat je dat in Toch zijn land waar je tiek kunt toepass. Voor de van Brien voorbeeld kun je he< rechts gaan rijden i brug. Het lijkt dan tie niet veel harder maar eenmaal bij toch het voordeel. De al eerder aangekondigde Seat Ibiza SXi met een 1.5 liter injectie- motor is inmiddels leverbaar in Neder land. De auto is standaard voorzien van elektrische portierruiten, centrale vergrendeling, lichtmetalen velgen, mistlampen vóór, verbreding van dor pels en wielkasten en natuurlijk spor tieve stoelen. Er valt verder nog te kie zen uit een versie met of zonder kata lysator. De prijzen zijn vastgesteld op 26.995,- voor de Ibiza SXi met kata lysator en ƒ27.995,- voor dezelfde auto zonder katalysator. de S-uitvoering en de net vooronder treffen ~>«*«r met een De de letters ƒ54. een «E», blind agnetische zijn zeker en Fiest" De viifversnellingsbak wordt éen redelijk lange pook bediend. zijn de schakelwegen niet overdreven lang. De bediening is redelijk licht en zelfs de vijfde versnelling zit niet te ver weg. Links van de versnellingspook zit het pookje voor de bediening van de tussenbak. Hiermee kan gekozen wor den voor tweewielaandrijving (op de achterwielen) en vierwielaandrijving in de hoge of lage gearing. Van 2H naar 4H kan onder het rijden worden over geschakeld. Bij overschakelen van 4H naar 4L moet echter stil gestaan wor den. Hij het inschakelen van de vier wielaandrijving worden de automati sche vrijloopnaven vergrendeld. Alle vier de wielen worden dan door de motor aangedreven. Wordt daarna weer voor de achterwielaandrijving ge kozen, dat moet minstens 1 meter ach teruitgereden worden om de voorwie len weer automatisch los te koppelen van de aandrijving. Deze voorziening verhoogt de prestaties bij tweewielaan drijving, verlaagt het brandstofver bruik en spaart de voorwielaandrij- ving. >n. De ver was op de de auto zeer Er kan geko- kost sies, de Justy besteluitvoering 21 Nevada, dat t kan kiezen uit de) jectiemotor en de Uiteraard komen edig overeen met iale model. echter zeer interes- (incl. BTW) heb Nevada en de Turbo-D ersinformatie. Op de A2 n- Utrecht staat tussen Abcoude een j Gelukkig, -;~t hoeven riju^„. adem, terwijl de advies voortaan opvolgt, kan ik de issen Maars- volgende keer keurig met 100 of langzaamrij- 1^ km/u. naar huis rijden, alvast erkeer voor». hartelijk dank). Maar wat je ook verzint, helpen doet het nauwelijks. Toch is het ook belangrijk dat je het idee hebt dat je sneller opschiet dan een ander. Zeker nu het door de nieuwe maximumsnelheid bijna on mogelijk is eens lekker op te schieten, is het kunnen doorrijJ- iere wegge- erS belangrijk. Heerlijk was n dit was de dan ook toen ik vorige week foimatie». Inmiddels sta sluiproute ontdekte voor als ■middenin. Iedereen pro- fi[e staat tussen Everding „et wisselen van rijbaan telst er doorheen te wur- f onderneem ik ook wel poging. Maar als je na rtier driftig wisselen van g steeds dezelfde auto’s ter en naast je hebt, dan 1 het vervolg ook maar, er plaatsen in Neder- een bepaalde systema- ’"^ssen in een file. Brienenoordbrug bij- °P k het beste helemaal 1 tot vlak voor de 1 in eerste instan- er op te schieten, l de brug merk je (Als iedereen dit hij al ver- geleverd met de 1.1 Eter 55 pk motor echt lever- met katalysator. De basis wordt ge- ieu- vormd door de DX-uitvoering met dijk vierbak. Een vijfbak is wel als extra le verbaar. De L-uitrusting is completer, standaard met vijfbak en onderandere stootstrips op de flanken en een ach- itwisserZ-sproeier. De Mazda 121 u^ccl is er vanaf 13.650,- (excl. B.T.W.). Het dashboard kennen we uit de King Cab. De vierkante vormgeving past precies bij het kabber van deze auto, terre We vinden er standaard een toerentel- Ier, digitaal klokje, benzinemeter, tem peratuurmeter, snelheidsmeter, bedie ning voor verwarming en ventilatie er een aantal knopjes voor 2 Z.L ten, achterruitverwarming en achter- ruitewisser. De claxon zit midden op Terreinkwaliteiten Op de snelweg valt de Terrano op door zijn rijgedrag en -comfort. Door zijn prestaties, zoals een topsnelheid van 150 km/u, komt hij vlot met het 5 verkeer mee. Door de torsie- voor en de schroefveren achter a oneffenheden zonder pro- gladgestreken. De auto helt en beetje over in bochten. Door uv stuurbekrachtiging is de 1.630 kg "'“gende Nissan onder aUe omstandig- nvuvii goed op z’n koers te houden. Deze voorziening is met name belang rijk als er van de verharde weg wordt afgeweken, iets waar de Terrano zeer geschikt voor is. Er zijn nog steeds mensen die denken dat comfort en ter- reinkwaEteiten niet samengaan. Als dat tot nog toe niet het geval was, brengt Nissan daar met de Terrano in ieder geval verandering in. De terrein kwaliteiten van de Terrano zijn boven gemiddeld. Verbluffend is het om te rerken dat de auto zijn voUedige com fort ook in het terrein behoudt. Over- dwarse sporen, diepe kuilen, drassige ondergronden; de Terrano neemt ze we kleine zonder problemen met volledig be- helemaal a houd van comfort. Ook voor ervaren 1 •“Teinrijders zal het een gewaarwor ding zijn eens met de Terrano te stu ren. De bijzonder stille motor maakt lèlheidsmeter, bedk- het er allemaal maar prettiger op. n ventdatie en Terreinrijden kost alleen wat meer brandstof. Bij normaal gebruik op ver- harde wegen, lust de Terrano 1 Eter loodvrij op 8 kilometer. Ploeterend in het terrein mag er niet meer verwacht worden dan 1 op 5 4 6. Voornamelijk door dit hoge verbruik is een diesel- versie zeer welkom. ''‘gelijk is eens eten, is het kunnen doorrijden belangrijk. Heerlijk was het ook toen ik vorige week een sluiproute ontdekte voor als er een file staat tussen Everdingen en Vianen. De smalle landelijke weg getjes geven gelukkig de mogelijk heid eens echt voluit te gaan. Bang voor een bekeuring hoef je er niet te zijn, iedereen kan het zien, alle flitsapparaten en de jongens in de Porsches en Mercedessen staan driftig alle snelheidsovertreders op de snelweg te bekeuren. Alle snel heidsovertreders Nee, een vijftal motoragenten wisten vorige week nn de introductie van de BMW- toren met ABS vol trots te ver tellen dat ze met een snelheid van 220 km/u. naar deze gebeurtenis waren gereden. Snelheidsovertre ders Ach, ieder beroep heeft z’n voordelen... prijs 1.900,- blindeerde a< Een fors bedt Maar gezien I sta hiermee als concurrent S de Amerikaanse jeeps r. 3L kee, de Blazer, Bronchc maar, toch een uiterst avi heel slim. Naast de vofledig te openen deur is ook de achterruit nog eens Nis- apart te openen. Zo kunnen lange sr de voorwerpen makkebjk vervoerd wor den. Uiteraard is de achterruit voor zien van een sproeier en wisser. De bagageruimte ademt Luxe uit met zijn dikke tapijtbekleding. Links de wand, leemt dit geval bij achteruitrij- beetje het zicht weg. De zeer achterbank biedt plaats aan >t drie volwassenen. De r in twee delen verstelbar laar. Standaard heeft de achterin hoofdsteunen. laas nemen deze nogal wat zicht naar achter toe weg, wat tijdens de testweek noodlottig werd, een boom linksachter werd bij het achteruitrijden niet ge zien. In de prijsEjsten stond 1 meld, maar is vanaf nu ook echt lever baar, de Mazda 121 Bestel. Deze nieu- kleine besteUer voldoet natuuriijk L aan de nieuwe eisen voor het grijze kenteken, zodat de achterruiten volledig gebhndeerd zijn. De laadvloer meet 113 bij 129 cm en heeft een hoog- terruit’ te van 94 cm. Het maximale laadver- Bestel mogen bedraagt 500 kg. De Mazda 121 Bestel wordt alleen De laatste weken rohen er nogal wat persberichten bij de redaküe binnen over nieuwe uitvoeringen volgens de grijs kentekenregehng. De meeste van deze nieuwebngen hebben we al op de bedrijfauto RAI gezien, maar worden nu pas leverbaar. Het bhjkt dat veel importeurs gebruik gemaakt hebben van een maasje in de wet. AEe auto’s die na 1 januari 1988 op grijs kenteken werden geleverd moesten voldoen aan de nieuwe regeling. Echter auto’s die al vóór deze datum in Nederland waren en als bestelwagen waren jlo_ mochten nog met ruiten geleverd wor den. Vandaar dat veel Nederlandse importeurs een grote voorraad hadden aangelegd met auto’s die nog volgens de oude specifikaties geleverd konden worden. Maar ook een voorraad is niet onuitputtebjk en nu is het dan zover dat de auto’s yolgens de nieuwe rege- Eng op het programma staan. rano voor het de autosalon 1987, waar hij de beleefde. Toch Irijfscuuw Terrano We mochten de Terra eerst aanschouwen op van Genève in maart 198' Europese première Kil duurde het nog tot de bedrijfsauto RAI van dit jaar, voordat de ook bij ons te koop werd. Op dit mo ment is het leveringsprogramma be perkt. Er kan gekozen worden uit een uitvoering op geel of op grijs kenteken. Nissan hoopt op korte termijn echter de serie uit te breiden met een diesel. Dat betekent dat we bij de huidige Terrano met een benzinemotor te ma ken hebben. De zuigerverplaatsing be draagt exact 2.389 cc, waarmee een vermogen wordt behaald van 104 pk bij 4.800 tr./min. Het zeer redebjk maximale koppel van 177 Nm is al bij 2.400 toeren beschikbaar. De Terrano krijgt in ons land standaard een kata lysator, waardoor de motor geschikt is voor loodvrije normale benzine. Torsievering Dat de Terrano afstamt van de King Cab is aan het uiterEjk duidehjk te zien. Tot en met de portieren zijn er op enkele kleine details na eigenlijk geen verschillen. Dat betekent dat we voor de onafhankeEjke wielophanging met torsievering tegenkomen, die bij de King Cab al voor een bijzonder com fortabele wegEggmg zorgt. aan het comfort var De achtersteven van de Terrano is dacht. Zo vinden olledig nieuw. De auto heeft een ge- veren, in tegensteUing en carrosserie met een forse ach- bruikehjke bladveren. Jep of derde deur. Met zijn lengte 4,36 meter is hij duidehjk kleiner zijn voorvader. Bij het ontwerpen de achterwielophanging is volledig lo x>vcl apart. Vooral driehoekige (uitstel- !t deze auto een eigen iterklepconstructie is

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 25