'OPRAAT
Modderfiguur
OCCASION
o%
Q VAN DER BOOM
OÈKKÉRS
6»,
RENAULT TOP
0;
SUBARU
AUTOTEST^
«I
t—j OPPERMANS
I
iroe
ti
wro*
u/g!
nur
I
Verkeers-
informatie
Kracht, souplesse en schoonheid eindelijk verenigd!
Seat met SXi
Nevada
A
NISSAN
Ullfr 12MAANDEN GARANTIE
Tilburgse
vinding
uit Japan
Grijze
Renault 21
FINANCIERING
Tiïmji
RATEN
MPERS
G4/MGF
DENISSEN BV,
De Nissan Terrano
J RENTE P
K. VAN DER BOOM
OISTERWIJK B.V.
T 10
js geopend
baan Nocr
Uitbreiding
bedrijfswagen serie Mazda
BOVAG
akman
AUTOBEDRIJF
Vakmanschap en service als traditie
1988-pagina 24
Woensdag 11 mei 1988 - pagina 25
DE TILBURGSE KOERIER
onder redactie van Tony Vos
I r
ingen.
KORVELSEWEG 99. TILBURG. Tel. 35.55.75
rden
veel
DE RENAULT-DEALER IN HET HART VAN BRABANT
te*
off. Seatdealer voor Tilburg e.o.
Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg - Telefoon (13) 364011
Hoevenseweg 92d, Tilburg, Tel.321405
in prijs!
at 1
>ord
'»l
Automobielbedrijf
ÏUID-OOST
Enige officiële Mazda-dealer voor Tilburg e.o.
'SCOAM
4 CMC
co*r
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg - 013/683911
nu in onze showroom.
AUTOBEDRIJVEN
C. VAN BAAST B.V.
OISTERWIJK
Burg. Vogelslaan 1 - Tel. 04242-88201 P
12 maanden
rroesten.
enden ge-
schroef-
meer ge-
volL,
sloter
terkle
van
dan
van
nu Variabe-
leveren. Bij
j Ford de
Europea-
n februari
Iburg
53657
Showroom:
Mascagnistraat 531
(Tilburg-Noord), tel. 013-56.00.00
lief btw-montage
ERTROUWD ADRES
overige
vering v
worden
bleem
zelfs een
de sf
wegenc
heden
t een g
de Terra
stille me
rettige
staat het reservewiel tegen
Helaas neemt dit geval bij at
den een beetje het zicht -
ruime a
twee tot
ning is
neerklapba
rano ook
de Terrano is
heeft een
.ana waren
aangemeld
We kennen de verhalen rond Van
Doome’s Transmissie nu z
hand wel. Wat had moeten u*lE
tot een groot industrieel succes, is nu
nog steeds een veredeld ontwikkelbe-
drijf. Wat ze echter ontwikkeld hebben
is van zo’n hoogstaande kwaliteit dat
vele autofabrikanten er interesse in
hebben. Een van de financiële partners
in het projekt was Fiat. Samen met
Ford kreeg zij de eer om in Europa de
door
Toch
issen I
yï/e
dat I
rijden,
vijl de
laars-
MHQ3B
het vierspakige stuur. De vloer is met
hetzelfde tapijt bekleed als de bagage
ruimte. De stoelbekleding is van stof
terwijl de hoofdsteunen een kunststof
overtrek hebben. Het totale interieur
mag als comfortabel en compleet ge
kenmerkt worden.
ƒ34.600,-. Alle Nex
bovendien voorzien i
uv prestaties bijt X
verlaagt het br
spaart de voorwk
Benei uxstraat 8 - Oisterwijk
f Telefoon 04242 - 83905
•Financiering op basis van huurkoop via Renault Financiering
ïvada’s bestel
van een vijf-
OflKDC*
gelost
BSt-
tuk,
tost
en
lerk
J tenslotte bedraagt
(op grijs kenteken met ge-
achterruiten: 44.425,-).
irag voor een forse auto,
het feit dat Nissan zich
it opwerpt voor
zoals de Chero-
incho en noem ze
st scherpe prijs.
rond Van eerste auto’s met een Contim
zo onder- 'e Transmissie (CVT) te le'
uitgroeien Fiat werd het de Uno en bij J
^es. is nu Fiesta. Toch hadden beide F
nen niet de wereldprimeur. In
j 1987 liep de eerste auto met CVT van
t de band bij Subaru in Japan. 1
snellingsbak van deze auto wa:
RAI vorig jaar al te zien, maar
zelf is vanaf nu leverbaar. F"
zen worden uit twee versies, m
- •i‘mi
1985
1980 -
1982 g
1984 B
979 1981
1980
1981
1979
1980
1983
1979
982 1984
1980
1978
1979
1980
1978
1981
skeurde
rugleu-
baar en
He" Vrachtwagen
De voorstoelen zitten uitstekend. De
- zithouding is volledig te vergelijken
I met die van een personenauto. De
vloer is vrij hoog, zodat je met de be
nen behoorlijk gestrekt zit, je krijgt 6ei
niet het gevoel in een vrachtwagen te
rijden. Door de stuurverstelling wor- OI
Hl den de mogelijkheden haast oneindig.
4//e
S,eea’^>0
Nissan heeft met de nieuwe Terrano
een perfekte balans weten te bereiken
tussen rijcomfort en prima terrein-
kwaliteiten. Door de complete uitrus
ting en het markante uiterlijk is de
Terrano zowel zakelijk als privé uitste
kend bruikbaar. Haast iedere modder
poel kun je ermee aan, maar op een ga
ladiner sla je met de Terrano geen
modderfiguur.
Japanse automobielfabrikanten zijn van oudsher grote leveranciers van terrein-
auto's. Denk maar eens aan de uitgebreide series Toyota Landcruiser, Nissan
Patrol, Daihatsu Rocky en zeker niet te vergeten de kleine Suzuki Samurai. F,!~
san heeft naast zijn Patrol-modellen ook nog een viertal pick-ups die onder
naam King Cab verkocht worden. Vooral deze auto verenigt uitstekende terrein-
kwaliteit met een grote zakelijke bruikbaarheid, waarbij het comfort op een hoog
peil staat Vooral over dat laatste punt hebben de ingenieurs bij Nissan nog eens
extra nagedacht Het resultaat is de op de King Cab gebaseerde Terrano.
ook
ttJAALWX*.
Renault levert een t
op alle versies van de
betekent dat de klant kt
1.7 motor, de 2.0 injev
diesel en turbodiesel. U
de uitrustingen volledig
het equivalente normale model.
De prijzen zijn
sant. Voor 24.650,-
je al de 21 TL Nevat
ECVT 3-deurs in de
5-deurs GL. In het
we de 1 Eter 3-cilindermotor ir
vermogen van 55 pk. Voor de
CVT plaatst Subaru ook nog
wat slaat op de elektro-maj
poederkoppeling. De prijzen
m vergelijking tot de Uno
•"•er interessant. De 3-deurs Just)
.—t 18.995,- en voor de 5-deurs C
moet 19.495,- op tafel komen.
van de inzittenc
uaviu. .„.wa we daar
-'~ltot de
ui uw.elijke bladveren.
Het uiterlijk is heel -
door de kleine c
bare) ruitjes heeft
gezicht. De achti
HUTTING: hou-
ingen, bergingen,
n betonpalen etc.
Beton, Textielplein
9802, Albionstraat
10.
Verkeer
Amsterdam-^,,.
Amsterdam en
van 3 kilometer». Gelukkig
stuk heb ik net niet
Opgelucht haal ik ac
stem vervolgt: «en tussen
sen en Utrecht komt l
dend en stilstaand verkeer voor»^
~En dat stukje moet ik nou juist nog
wel hebben. En zeg het maar gerust
andersom. Het is meer stilstaan
dan langzaam rijden. Eri niet even
tjes tussen Maarssen en Utrecht,
maar zo’n 8 kilometer lang. Na een
lange reeks onprettige mededelin
gen voor een berg ande
bruikers hoor je dan «en «c
verkeersinfo.,,.-^- -■
je er zelf midi
beert door het
zich het snt
men. Zelf
eens een p
een kwart
baan nog
vóór, achte
laat je dat in
Toch zijn
land waar je
tiek kunt toepass.
Voor de van Brien
voorbeeld kun je he<
rechts gaan rijden i
brug. Het lijkt dan
tie niet veel harder
maar eenmaal bij
toch het voordeel.
De al eerder aangekondigde Seat
Ibiza SXi met een 1.5 liter injectie-
motor is inmiddels leverbaar in Neder
land. De auto is standaard voorzien
van elektrische portierruiten, centrale
vergrendeling, lichtmetalen velgen,
mistlampen vóór, verbreding van dor
pels en wielkasten en natuurlijk spor
tieve stoelen. Er valt verder nog te kie
zen uit een versie met of zonder kata
lysator. De prijzen zijn vastgesteld op
26.995,- voor de Ibiza SXi met kata
lysator en ƒ27.995,- voor dezelfde
auto zonder katalysator.
de S-uitvoering en de
net vooronder treffen
~>«*«r met een De
de letters ƒ54.
een «E», blind
agnetische
zijn zeker
en Fiest"
De viifversnellingsbak wordt
éen redelijk lange pook bediend.
zijn de schakelwegen niet overdreven
lang. De bediening is redelijk licht en
zelfs de vijfde versnelling zit niet te ver
weg. Links van de versnellingspook zit
het pookje voor de bediening van de
tussenbak. Hiermee kan gekozen wor
den voor tweewielaandrijving (op de
achterwielen) en vierwielaandrijving in
de hoge of lage gearing. Van 2H naar
4H kan onder het rijden worden over
geschakeld. Bij overschakelen van 4H
naar 4L moet echter stil gestaan wor
den. Hij het inschakelen van de vier
wielaandrijving worden de automati
sche vrijloopnaven vergrendeld. Alle
vier de wielen worden dan door de
motor aangedreven. Wordt daarna
weer voor de achterwielaandrijving ge
kozen, dat moet minstens 1 meter ach
teruitgereden worden om de voorwie
len weer automatisch los te koppelen
van de aandrijving. Deze voorziening
verhoogt de prestaties bij tweewielaan
drijving, verlaagt het brandstofver
bruik en spaart de voorwielaandrij-
ving.
>n. De ver
was op de
de auto zeer
Er kan geko- kost
sies, de Justy
besteluitvoering
21 Nevada, dat
t kan kiezen uit de)
jectiemotor en de
Uiteraard komen
edig overeen met
iale model.
echter zeer interes-
(incl. BTW) heb
Nevada en de Turbo-D
ersinformatie. Op de A2
n- Utrecht staat tussen
Abcoude een j
Gelukkig,
-;~t hoeven riju^„.
adem, terwijl de advies voortaan opvolgt, kan ik de
issen Maars- volgende keer keurig met 100 of
langzaamrij- 1^ km/u. naar huis rijden, alvast
erkeer voor». hartelijk dank). Maar wat je ook
verzint, helpen doet het nauwelijks.
Toch is het ook belangrijk dat je
het idee hebt dat je sneller opschiet
dan een ander. Zeker nu het door
de nieuwe maximumsnelheid bijna
on mogelijk is eens lekker op te
schieten, is het kunnen doorrijJ-
iere wegge- erS belangrijk. Heerlijk was
n dit was de dan ook toen ik vorige week
foimatie». Inmiddels sta sluiproute ontdekte voor als
■middenin. Iedereen pro- fi[e staat tussen Everding
„et wisselen van rijbaan
telst er doorheen te wur-
f onderneem ik ook wel
poging. Maar als je na
rtier driftig wisselen van
g steeds dezelfde auto’s
ter en naast je hebt, dan
1 het vervolg ook maar,
er plaatsen in Neder-
een bepaalde systema-
’"^ssen in een file.
Brienenoordbrug bij- °P k
het beste helemaal
1 tot vlak voor de
1 in eerste instan-
er op te schieten,
l de brug merk je
(Als iedereen dit
hij al ver- geleverd met de 1.1 Eter 55 pk motor
echt lever- met katalysator. De basis wordt ge-
ieu- vormd door de DX-uitvoering met
dijk vierbak. Een vijfbak is wel als extra le
verbaar. De L-uitrusting is completer,
standaard met vijfbak en onderandere
stootstrips op de flanken en een ach-
itwisserZ-sproeier. De Mazda 121
u^ccl is er vanaf 13.650,- (excl.
B.T.W.).
Het dashboard kennen we uit de King
Cab. De vierkante vormgeving past
precies bij het kabber van deze auto, terre
We vinden er standaard een toerentel-
Ier, digitaal klokje, benzinemeter, tem
peratuurmeter, snelheidsmeter, bedie
ning voor verwarming en ventilatie er
een aantal knopjes voor 2 Z.L
ten, achterruitverwarming en achter-
ruitewisser. De claxon zit midden op
Terreinkwaliteiten
Op de snelweg valt de Terrano op
door zijn rijgedrag en -comfort. Door
zijn prestaties, zoals een topsnelheid
van 150 km/u, komt hij vlot met het
5 verkeer mee. Door de torsie-
voor en de schroefveren achter
a oneffenheden zonder pro-
gladgestreken. De auto helt
en beetje over in bochten. Door
uv stuurbekrachtiging is de 1.630 kg
"'“gende Nissan onder aUe omstandig-
nvuvii goed op z’n koers te houden.
Deze voorziening is met name belang
rijk als er van de verharde weg wordt
afgeweken, iets waar de Terrano zeer
geschikt voor is. Er zijn nog steeds
mensen die denken dat comfort en ter-
reinkwaEteiten niet samengaan. Als
dat tot nog toe niet het geval was,
brengt Nissan daar met de Terrano in
ieder geval verandering in. De terrein
kwaliteiten van de Terrano zijn boven
gemiddeld. Verbluffend is het om te
rerken dat de auto zijn voUedige com
fort ook in het terrein behoudt. Over-
dwarse sporen, diepe kuilen, drassige
ondergronden; de Terrano neemt ze we kleine
zonder problemen met volledig be- helemaal a
houd van comfort. Ook voor ervaren 1
•“Teinrijders zal het een gewaarwor
ding zijn eens met de Terrano te stu
ren. De bijzonder stille motor maakt
lèlheidsmeter, bedk- het er allemaal maar prettiger op.
n ventdatie en Terreinrijden kost alleen wat meer
brandstof. Bij normaal gebruik op ver-
harde wegen, lust de Terrano 1 Eter
loodvrij op 8 kilometer. Ploeterend in
het terrein mag er niet meer verwacht
worden dan 1 op 5 4 6. Voornamelijk
door dit hoge verbruik is een diesel-
versie zeer welkom.
''‘gelijk is eens
eten, is het kunnen doorrijden
belangrijk. Heerlijk was het
ook toen ik vorige week een
sluiproute ontdekte voor als er een
file staat tussen Everdingen en
Vianen. De smalle landelijke weg
getjes geven gelukkig de mogelijk
heid eens echt voluit te gaan. Bang
voor een bekeuring hoef je er niet
te zijn, iedereen kan het zien, alle
flitsapparaten en de jongens in de
Porsches en Mercedessen staan
driftig alle snelheidsovertreders op
de snelweg te bekeuren. Alle snel
heidsovertreders Nee, een vijftal
motoragenten wisten vorige week
nn de introductie van de BMW-
toren met ABS vol trots te ver
tellen dat ze met een snelheid van
220 km/u. naar deze gebeurtenis
waren gereden. Snelheidsovertre
ders Ach, ieder beroep heeft z’n
voordelen...
prijs
1.900,-
blindeerde a<
Een fors bedt
Maar gezien I
sta hiermee als concurrent
S de Amerikaanse jeeps r.
3L kee, de Blazer, Bronchc
maar, toch een uiterst avi
heel slim. Naast de vofledig te openen
deur is ook de achterruit nog eens
Nis- apart te openen. Zo kunnen lange
sr de voorwerpen makkebjk vervoerd wor
den. Uiteraard is de achterruit voor
zien van een sproeier en wisser.
De bagageruimte ademt Luxe uit
met zijn dikke tapijtbekleding. Links
de wand,
leemt dit geval bij achteruitrij-
beetje het zicht weg. De zeer
achterbank biedt plaats aan
>t drie volwassenen. De r
in twee delen verstelbar
laar. Standaard heeft de
achterin hoofdsteunen.
laas nemen deze nogal wat zicht naar
achter toe weg, wat tijdens de testweek
noodlottig werd, een boom linksachter
werd bij het achteruitrijden niet ge
zien.
In de prijsEjsten stond 1
meld, maar is vanaf nu ook echt lever
baar, de Mazda 121 Bestel. Deze nieu-
kleine besteUer voldoet natuuriijk
L aan de nieuwe eisen voor het
grijze kenteken, zodat de achterruiten
volledig gebhndeerd zijn. De laadvloer
meet 113 bij 129 cm en heeft een hoog- terruit’
te van 94 cm. Het maximale laadver- Bestel
mogen bedraagt 500 kg.
De Mazda 121 Bestel wordt alleen
De laatste weken rohen er nogal wat
persberichten bij de redaküe binnen
over nieuwe uitvoeringen volgens de
grijs kentekenregehng. De meeste van
deze nieuwebngen hebben we al op de
bedrijfauto RAI gezien, maar worden
nu pas leverbaar. Het bhjkt dat veel
importeurs gebruik gemaakt hebben
van een maasje in de wet. AEe auto’s
die na 1 januari 1988 op grijs kenteken
werden geleverd moesten voldoen aan
de nieuwe regeling. Echter auto’s die al
vóór deze datum in Nederland waren
en als bestelwagen waren jlo_
mochten nog met ruiten geleverd wor
den. Vandaar dat veel Nederlandse
importeurs een grote voorraad hadden
aangelegd met auto’s die nog volgens
de oude specifikaties geleverd konden
worden. Maar ook een voorraad is niet
onuitputtebjk en nu is het dan zover
dat de auto’s yolgens de nieuwe rege-
Eng op het programma staan.
rano voor het
de autosalon
1987, waar hij de
beleefde. Toch
Irijfscuuw
Terrano
We mochten de Terra
eerst aanschouwen op
van Genève in maart 198'
Europese première Kil
duurde het nog tot de bedrijfsauto
RAI van dit jaar, voordat de
ook bij ons te koop werd. Op dit mo
ment is het leveringsprogramma be
perkt. Er kan gekozen worden uit een
uitvoering op geel of op grijs kenteken.
Nissan hoopt op korte termijn echter
de serie uit te breiden met een diesel.
Dat betekent dat we bij de huidige
Terrano met een benzinemotor te ma
ken hebben. De zuigerverplaatsing be
draagt exact 2.389 cc, waarmee een
vermogen wordt behaald van 104 pk
bij 4.800 tr./min. Het zeer redebjk
maximale koppel van 177 Nm is al bij
2.400 toeren beschikbaar. De Terrano
krijgt in ons land standaard een kata
lysator, waardoor de motor geschikt is
voor loodvrije normale benzine.
Torsievering
Dat de Terrano afstamt van de King
Cab is aan het uiterEjk duidehjk te
zien. Tot en met de portieren zijn er op
enkele kleine details na eigenlijk geen
verschillen. Dat betekent dat we voor
de onafhankeEjke wielophanging met
torsievering tegenkomen, die bij de
King Cab al voor een bijzonder com
fortabele wegEggmg zorgt. aan het comfort var
De achtersteven van de Terrano is dacht. Zo vinden
olledig nieuw. De auto heeft een ge- veren, in tegensteUing
en carrosserie met een forse ach- bruikehjke bladveren.
Jep of derde deur. Met zijn lengte
4,36 meter is hij duidehjk kleiner
zijn voorvader. Bij het ontwerpen
de achterwielophanging is volledig
lo x>vcl apart. Vooral
driehoekige (uitstel-
!t deze auto een eigen
iterklepconstructie is