UTOPRAAT Funktionele schoonheid L £31 J i» 1 nt r. AUTOTEST;: rw erd uur Vader i eendje van de gedachte 1BO Ford komt met speciale Siërra Een Ford van OBAM, da’s vertrouwd! Toyota lenteshow Onze nieuwe Passat. Volkswagen Passat GT Unieke Ferrari in Autotron Spoorlaan 175, Tilburg. Telefoon 013-350045. (donderdag koopavond) FEESTELIJKE LENTE SHOW STRA ■AUTONOVAi AUTOMOBIELBEDRUF ADR. VAN DE VEN Daar word je zelfs als dealer even stil van. kip Donderdag 5 mei 1988 - pagina 33 mei 1988-pagina 32 DE TILBURGSE KOERIER onder redactie van Tony Vos tegen, is na- kundig advies ipo en het onderwerp van i wore lis bli kje, w sblad riS bezorging mag >p 10 Tony Vos magere prest is de 90 pk 1 i 4 2 I Ringbaan-Noord 65-Tel. 013-321411 1255-4015 en vloertegels irdt elke vloer mde racebaan antumkorting op aanvraag ;en wij al onze els vakkundig an (bijna) alle en vloertegels s 1000 soorten Is, marmer en natuursteen jn stroor ig bij het OBAM TILBURG B.V. RMINGSETS r scherpe prijs AUTONOVA-TOYOTA PRESENTEERT: ANOOk/tlÊSl r few ze bij de de hoog- i. In een De CELICA LIFTBACK is helaas beperkt leverbaar. uw T O Y OT A-dealer Ringbaan Noord 95 Tilburg Tal. 013 - 351035 Ij Van donderdag t/m zaterdag 14 mei organiseert autohuis Autonova, T: dealer voor Tilburg e.o., een feeste Toyota Lenteshow. VAN 5 T/M 14 MEI DE NIEUWE CELICA LIFTBACK EXTRA U moet ’m zelf maar eens komen bekijken in onze showroom. Dan kunt u ’m in alle stilte bewonderen De Volkswagendealer. Wie anders? EXTRA’S: fraaie 14 inch lichtmetalen velgen spiegels in kleur gespoten GT-achterspoiler in kleur AUTONOVA biedt u deze extra’s GEHEEL GRATIS r het voorpagi- Brabant Pers een grote kop van de nieuwe partijen tegels 'eggeefprijzen zijn groc~ loor de ontwerpafde- Veel lof komt de be „oar de huidige Golf Met een inhoi cems vertoont met zijn Wj zijn t innen we bij de Passat klJ t Jr van een totaal meuwe auto. r - Vorige week was nanieuws op alle 1 Dagbladen. Onder e was een spionfoto Volvo 440 te zien. Althans dat dachten zowel de fotograaf als re dacteur van de Brabant Pers. De auto werd gefotografeerd in de buurt van Helmond, waar immers het ontwerpcentrum van Volvo zit. De auto in kwestie had een fanta- sie-naam, Proton Saga, iets wat nog sterker de indruk opwekte dat het om een prototype ging. Volgens het stukje, wat onder andere in Het Nieuwsblad verscheen, vertoonde vooral de voorkant van de auto gro te gelijkenis met de Volvo 480. De achterstijlen leken meer op die van de grote 740 en 760. De auto zou uiterlijk in 1990 op de markt ko men. Vreemd, enkele weken g’- vvioi rtci u czur riuul te ITieli it alleen te leveren transmissie, voor "'bak. Voor het _,u uier een kabel- laats van de gebrui- met stangen, oak zeer gemakke- over eens dat de nieuwe Passat verschrikkelijk mooi is van lijn. Meest kenmerkend is toch wel de volledig gesloten neus. De eigenlij ke grille zit onder in de bumper. De koplampen worden geflankeerd door witte richtingsaanwijzerg bumper zitten bij de GT e mooie kleine mistlampen. kant loopt hoog op, iets wat maal is bij moderne auto’/ van buiten het meest dost. Standaard beschut u over lichtmetalen velgen, brede be- schermstrips tot onderaan de pr-11- ren, spatbordverbredingen en de op vallende spoiler op het kofferdeksel. deze spoiler is naast zijn stroomlijn eigenschappen heel handig bij het file- parkeren. rootste mo- Verstelbaar /erpafde- Veel lof komt de bagageruimte toe. JSe x Met een inhoud van 495 Eter overtreft JU broertje, de Audi 80. De netjes tot aan de bumper Ford heeft zojuist een voorjaars-mo- del van zijn populaire Sierra op de markt gebracht met een aantal aan trekkelijke extra’s. Er valt te kiezen uit de vijfdeurs en de stationcar. Onder de motorkap vinden we de 1.8 of 2.0 ben zinemotor met katalysator of de 2.3 li ter diesel. Standaard! hebben de auto’s unieke bekleding, het GL-dashboard, toerenteller, getint glas, brede banden, temperatuur. Links op het klokkenge- afgesteld dat de inzittenden weinig deelte zit dan ook nog een display voor merken van wegoneffendheden. De de boordcomputer die exact weet te carrosserie hangt weinig over in boch- vertellen wat de buitentemperatuur is, ten. De wegligging is uitstekend. Mede wat het gemiddeld brandstofverbruik door de spoorcorrij is, hoeveel kilometers u heeft gereden gers, waarc en met welk gemiddelde snelheid dat is kan meesturen, gebeurd. Alle knopjes en hendelt^es Kinderlijk De standaard stuurbekrachtiging maakt koersveranderingen kinderlijk eenvoudig. Het is overigens een instal latie van het moderne soort, bij lage snelheden aanwezig en bij hoge snelhe den niet. Hierdoor geeft de Passat zijn bestuurder onder alle omstandigheden gevoel in het stuur. Op het punt van de prestaties valt deze auto wat Een topsnelheid van 190 km/u Aan het eind van een kalenderjaar wordt altijd druk gespeculeerd over welke auto nu de titel «Auto van het jaar» zal krij- ^e^LS moto^laat^onder alle^omstan- Lt<> het ka"n worden. Wat mij iKtreft zijn er tot n<>gt<>e twee auto’s op de markt gebracht dit jaandie'zekerbinie eerste drie maar weini8 decibels de carrosserie zullen eindigen, de Fiat Tipo en het onderwerp van deze test de fonkelnieuwe Volkswagen Passat. binnen, waardoor ook op hoge snelhe den gemakkelijk gesprekken gevoerd dat van bij voorbeeld de Golf en de kunnen worden. Ook banden- en oude Passat. Het geheel is afgerond windgeruis blijven zeer binnen de per- van vorm en is licht naar de bestuur- ken. der toegebogen. De GT-rijder ziet in Het comfort van de Passat staat op een oogopslag zijn snelheid, het toe- een hoop peil. De vering en schokdem- rental, brandstofvoorraad en motor- ping zijn redelijk stug, maar toch zo een verhaal apart. Het te voorspellen dat een luurder zou zijn dan zijn ’’’i de prijsverhoging is i verwacht, staat voor Is er echter Volkswagen heeft del zeer grondig do< ling gehaald. Waar nog wat gelijke voorganger, kur spreken Was het oude model te verkrijgen als 5-deurs hatchback of stationcar, als 4- deurs sedan en aanvankelijk ook nog als driedeurs hatchback, de nieuweling is er voorlopig alleen als sedan en sta tioncar. Toch hebben ze bij Volkswa gen door combinaties van verschillen de motoren en uitrustingsniveau’s maar liefst 22 nieuwe Passats op de prijslijst staan, 11 sedans en dan na tuurlijk ook 11 stationcars. Digifant Vijf motoren zijn beschikbaar. De dieselrijder kan beschikken over de 80 HH pk sterke 1.6 liter turbodiesel, die we ook uit andere VW’s kennen. De stan- daard 1.6 benzinekrachtbron produ- ceert 72 pk en levert door zijn gewicht ..j van ruim 1000 kg zeer magere presta- ties. Veel interessanter is de 90 pk 1.8 injectie. In de topmodellen vinden we een nieuwe 16-kleppenmotor met een cylinderinhoud van 1984 cc. Deze 136 pk motor is voor de sportievelingen bedoeld. Rest ons nog één motor, die van het testexemplaar, de bekende 1.8 liter nu echter met een vermogen van 107 pk. Dit hogere vermogen wordt verkregen door montage van het Digi fant injectiesysteem. Hierbij wordt door het meten van alle belangrijke motorgegevens de optimale inspuit- hoeveelheid en het ideale inspuit- en ontstekingsmoment bepaald. Ook de lambda-regeling van de katalysator wordt geregistreerd, zodat de motor zuiniger loopt en de uitlaatgassen schoner zijn. Al deze moto— een klein aantal uitzonderingen ua lv combineren met de CL-, GL- er uitrusting. Hierbij is LL -- de GL een luxueuze en de GT de spor tieve uitvoering. wieldeksels, spiegels in de koetskleur, rode biezen in bumpers en op de stoot- strips en een wis/wasinstallatie op de achterruit. In plaats van deze laatste voorziening heeft de stationcar een roofrack. De Sierra Specials zullen be perkt zijn. De vijfdeurs is leverbaar vanaf ƒ31.610,- terwijl er vanaf 35.030,- een stationcar staat. i de belangstelling ongetwijfeld de on vernieuwde Toyota Cari- ^/ende woorden van vooraan- autobladen vallen deze Toyotr ten deel. Een auto die technisch- er optisch elke concurrent achter zich iaat. Leverbaar als 4 deurs. Sedan, 5 deurs. Liftback en 5 deurs Stationwa gen met 2.0 Dieselmotor en vanzelf sprekend voor Toyota met 1.6 en 2.C 16-kleppen benzinemotor. Toyota geeft hoog op van zijn kwali teit, daarom ook kan elke Toyota rij der rekenen op 2 jaar garantie op tech niek en liefst 6 jaar garantie op de car rosserie. Autohuis Autonova nodigt hierbij iedereen uit tijdens de Lenteshow om eens ’n kijkje te komen nemen in de 1.500 m2 grote showroom aan de Ring baan Noord 95 in Tilburg. 11 Het Autotron in Rosmalen mag complet! vanaf Hemelvaartsdag vier dagen be- tra’s 5 schikken over de snelste personenauto ter wereld, de Ferrari GTO Evoluzio- ne. Dit rijdend «laboratorium» is het studiemodel van de F40, waarvan er bij het 40-jarig jubileum van Ferrari een zeer beperkt aantal gemaakt wor den. Autótron is dagelijks geopend van 10.00 u. tot 17.00 u. Links cr ook nog een display vc ’—■‘er die exact weet uv buitentemperatuur liddeld brandstofverbre Jometers u heeft en met welk gemiddelde snelheic Alle knopjes en hendel*' zijn zo geplaatste dat de rug niet los van de stoel hoeft te komen. Net als de kofferruimte zijn ook de opbergruim tes in de auto zeer ruim. Jammer dat de portierbakken zowel voor als achter en het extra vakje onder het dashboard wat plastiekerig overkomen. Door het zachte materiaal zal echter niemand zich eraan bezeren. De verwarming en ventilatie wordt met drie draaiknoppen bediend, is makkelijk in te stellen en heeft vol doende capaciteit. Voorlopig is de Passat met haiidgeschakelde de GT uiteraard een vijfbe eerst past Volkswagen hiei bediening toe in plaat; kelijke overbrenging Hierdoor schakelt bak lijk en licht. open. Als we het over de kofferruimte u. naaiden hebben komen we automatisch op de toren zijn op achterbank. Die achterbank is bij de dringen na te GL,en de GT volledig verstelbaar. De met de CL-, GL- en GT- nigleumng is in twee delen neerklap- Tierbij is de CL de basis, baar- Ook de ntting bestaat uit twee uxueuze en de GT de spor- delen- Door nu die twee zittingen op ring rauzen te monteren krijg je als het wa re twee achterstoelen die volledig ver- ledereen is het er over eens dat de stelbaar zijn. Ook de rugleuning is nog iwe Passat verschrikkelijk mooi is iets in stand te veranderen. Samen met lijn. Meest kenmerkend is toch wel de meer dan royale beenruimte en de volledig gesloten neus. De eigenlij- nette hoofdruimte is het een plezier -—He zit onder in de bumper. De om eens te worden gereden in een Pas sat. Toch zullen de voorpassagiers ook rglazen en in de niet klagen. Ze zitten vorstelijk op de GT standaard met een sportieve stof beklede stoelen. 1. De achter- Vooral de bestuurdersstoel is op alle t heel nor- mogelijke manieren verstelbaar. Het auto’s, De GT is zijn echter ouderwets Duitse zetels en st rijkelijk uitge- worden door nogal al wat mensen ichikt deze auto «hard» bevonden. Toch veroorzaakt het meubilair na een lange rit nauwe- portie- lijks vermoeidheidsverschijnselen en de op- dan ga je die hardheid pas waarderen. Afgerond Het dashboard ziet er Duits degelijk uit, maar is aanmerkelijk speelser als bocht uit te krijgen. Ook een slalom gaat ié niet uit de weg. Jammer is al leen dat bij een plotselinge uitwijkma noeuvre de achtersteven even zelf be paalt waar ie naar toe gaat, wat toch een schrikeffect bij de bestuurder ver oorzaakt. Over het geheel gezien is de nieuwe Passat wat betreft rijgedrag een flinke klasse beter dan zijn op dit punt al niet slecht scorende voorganger. tuurlijk uitstekend, zeker nu er toch meer gecontroleerd gaat worden op snelheidsovertredingen. Maar een ac celeratie van 0 tot 100 in zo’n 12 se conden is aan de trage kant. De auto is ook bij fors doortrekken in de versnel lingen niet echt sportief, maar voor de liefhebbers is er altijd nog de 16-klep penmotor. Het brandstofverbruik blijft zodoende redelijk beheersbaar. Gemiddeld m*0 er gerekend worden tussen de 1 op »v en 1 op 12. De prijzen zijn was natuurlijk nieuw model di voorganger, maar de prijsve. toch forser uitgevallen dan Het basismodel, de 1.6 CL 34.600,- in de prijslijst. Als gekozen wordt voor de wat potentere 1.8 liter 90 pk motor, dan moet er ƒ38.250,- op tafel komen. Om dan maar niet te praten over de luxueuze GL-uitvoering die met deze kracht bron f 43.300,- kost. Onze testauto is met 52.100,- toch wel aan de zeer prijzige kant, aeker als we zien dat de GT met 90 pk motor 44.550,- kost. Het prijsverschil van bijna achtdui zend gulden zit ’m bijna volledig in de motor. De uitrusting is ook bij de GT niet echt overcompleet. De portierrui ten en de buitenspiegels werken nog steeds op handkracht en van centrale portiervergrendeling hebben ze blijk- baar ook nog niet gehoord. Meest inte- "s^^gerZir^tela- ressante auto’s uit de hele serie zijn ardoor de Ichteras een beetje toch de Passats met de 90 pk .8 motor sturen, is de Passat haast geen gecombineerd met de CL- of GL-rnt- 6 voering. Deze auto s zijn nog redelijk betaalbaar, leveren voldoende presta ties en kunnen zo nog enigszins con curreren met gelijkwaardige produkten van andere merken, die over het alge meen zo’n drie tot vierduizend gulden betaalbaarder zijn. Toch maak ik me geen enkele zorgen dat Volkswagen zijn Passats niet kwijt zal raken. De auto heeft door de jaren heen een ijzer sterke naam opgebouwd. leverd in een z.g, extra uitvoering. De Toyota waarde van dit extra pakket bedraagt istelijke ƒ2.000,-. Autonova biedt U deze ex tra’s geheel gratis De top in de hogere middenklasse wordt bij Toyota vertegenwoordigd door de Camry. Deze automobiel wordt geleverd als fraaie 4 deurs Sedan 6 klepsmotoren worden dan en als uiterst modem ogende 5 deur; de aandacht gebracht. Stationwagen. Beide modellen worden geleverd met een moderne 2.0 litei Turbo diesel motor een High Tech 2.C liter 16 kleps injectiemotor. Vooral laatstgenoemde motor met zijn 2 bo venliggende nokkenassen is een tech nisch hoogstandje. 125 pk, topsnelheid 200 km/u en een ongekend comforta bel rijgedrag zijn de ingrediënten die van de Camry een klasse automobiel maken. Z’n prijs is interessant en tij dens de Lenteshow laat ook Autonova zich van zijn beste kant zien als hei gaat om de aanschaf van een Toyota Camry. Middelpunt van voor de autopers is langs geheel vcmiei na II. Lovende- staande a ten deel, optis laat. Centraal tijdens en na de show staat Autonova’s Corolla Festival. De beken de Corolla’s van Toyota met hun unie- extra onder de aandacht gebra„.... Kopers van een Corolla kunnen boven dien rekenen op een aantal voordelen. De kleinste Toyota, de Starlet, wordt tijdelijk geleverd in een zeer implete GS uitvoering met als ex- uaL 5 versnellingsbak, voor- en ach terspoiler, console box, sportieve wiel- platen, snelle GS-striping en flankbe- scherming. De meerprijs voor al deze extra’s bedraagt slechts 150,-. Het summum van sportiviteit is wel de Toyota Celica. Zolang de voorraad strekt wordt de Celica Liftback ST, ge- een nieuw model komt, zo’n auto er vooruitstrevend uitziet. Het getoon de mobiel in de krant kon ik nou niet echt wereldschokkend noemen. Als iemand mij de foto had gege ven, zou ik voorzichtig hebben be weerd dat het hier om de nieuwe Hyundai Stellar gaat, een auto die deze zomer nog geïntroduceerd zal worden. Enkele dagen later waren z Brabant Pers helemaal op d< te wat er aan de hand was. heel klein berichtje ergens wegge duwd, was de uitleg te lezen. Het was geen Volvo, en ook geen Hyundai, maar toch bleek ik dich- uiterlijk in 1990 op de markt ko- ter in de buurt te zitten. Het is na men. Vreemd, enkele weken gele- melijk een Proton Saga, wat dus den wist het Journaal te melden helemaal geen nep-naam is, maar dat we de langverwachte Volvo 440 een in Maleisië gebouwde auto ge en 460 al in juni te zien krijgen. De baseerd op een Mitsubishi. Het be- nieuweling moet dan ook meer ge- wuste exemplaar was door een lief- zien worden als opvolger van de hebber zelf geïmporteerd en stond Zweedse 240 dan als vervanger van in Veendam gewoon in de kente- de Nederlandse 340. kenregistratie. Alle modellen van Vanaf het moment dat ik de foto Hyundai zijn tot nu toe ook geba- zag heeft het me beziggehouden, seerd op bestaande Mitsubishi’s. De auto leek in de verste verte niet Dat zal bij de nieuwe Stellar ook op een Volvo. Het model vertoonde wel het geval zijn. Laten we wat de duidelijk Japanse invloeden. Iedere Brabant Pers betreft maar denken keer weer dacht ik «het kan niet, dat de wens vader van de gedachte het kan geen Volvo zijn». Ik ben is geweest... ervan overtuigd dat als Volvo met omst ir kon isserie nelhe- 1 geve iden- o

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 33