UTOPRAAT
Funktionele schoonheid
L
£31
J
i»
1
nt
r.
AUTOTEST;:
rw
erd uur
Vader
i eendje
van de
gedachte
1BO
Ford komt met speciale Siërra
Een Ford van OBAM, da’s vertrouwd!
Toyota lenteshow
Onze nieuwe Passat.
Volkswagen
Passat GT
Unieke Ferrari
in Autotron
Spoorlaan 175, Tilburg.
Telefoon 013-350045.
(donderdag koopavond)
FEESTELIJKE
LENTE SHOW
STRA
■AUTONOVAi
AUTOMOBIELBEDRUF ADR. VAN DE VEN
Daar word je zelfs als dealer
even stil van.
kip
Donderdag 5 mei 1988 - pagina 33
mei 1988-pagina 32
DE TILBURGSE KOERIER
onder redactie van Tony Vos
tegen,
is na-
kundig advies
ipo en het onderwerp van i
wore
lis bli
kje, w
sblad
riS bezorging
mag
>p 10
Tony Vos
magere prest
is de 90 pk 1
i
4
2
I
Ringbaan-Noord 65-Tel. 013-321411
1255-4015
en vloertegels
irdt elke vloer
mde racebaan
antumkorting
op aanvraag
;en wij al onze
els vakkundig
an (bijna) alle
en vloertegels
s 1000 soorten
Is, marmer en
natuursteen
jn stroor
ig bij het
OBAM
TILBURG B.V.
RMINGSETS
r scherpe prijs
AUTONOVA-TOYOTA PRESENTEERT:
ANOOk/tlÊSl
r
few
ze bij de
de hoog-
i. In een
De CELICA LIFTBACK is helaas
beperkt leverbaar.
uw T O Y OT A-dealer
Ringbaan Noord 95 Tilburg Tal. 013 - 351035
Ij
Van donderdag t/m zaterdag 14 mei
organiseert autohuis Autonova, T:
dealer voor Tilburg e.o., een feeste
Toyota Lenteshow.
VAN 5 T/M 14 MEI
DE NIEUWE
CELICA LIFTBACK EXTRA
U moet ’m zelf maar eens komen bekijken
in onze showroom. Dan kunt u ’m in alle
stilte bewonderen
De Volkswagendealer. Wie anders?
EXTRA’S:
fraaie 14 inch lichtmetalen
velgen
spiegels in kleur gespoten
GT-achterspoiler in kleur
AUTONOVA biedt u deze extra’s
GEHEEL GRATIS
r het voorpagi-
Brabant Pers
een grote kop
van de nieuwe
partijen tegels
'eggeefprijzen
zijn groc~
loor de ontwerpafde- Veel lof komt de be
„oar de huidige Golf Met een inhoi
cems vertoont met zijn Wj zijn t
innen we bij de Passat klJ t Jr
van een totaal meuwe auto. r -
Vorige week was
nanieuws op alle 1
Dagbladen. Onder e
was een spionfoto
Volvo 440 te zien. Althans dat
dachten zowel de fotograaf als re
dacteur van de Brabant Pers. De
auto werd gefotografeerd in de
buurt van Helmond, waar immers
het ontwerpcentrum van Volvo zit.
De auto in kwestie had een fanta-
sie-naam, Proton Saga, iets wat
nog sterker de indruk opwekte dat
het om een prototype ging. Volgens
het stukje, wat onder andere in Het
Nieuwsblad verscheen, vertoonde
vooral de voorkant van de auto gro
te gelijkenis met de Volvo 480. De
achterstijlen leken meer op die van
de grote 740 en 760. De auto zou
uiterlijk in 1990 op de markt ko
men. Vreemd, enkele weken g’-
vvioi rtci u czur riuul te ITieli
it alleen te leveren
transmissie, voor
"'bak. Voor het
_,u uier een kabel-
laats van de gebrui-
met stangen,
oak zeer gemakke-
over eens dat de
nieuwe Passat verschrikkelijk mooi is
van lijn. Meest kenmerkend is toch wel
de volledig gesloten neus. De eigenlij
ke grille zit onder in de bumper. De
koplampen worden geflankeerd door
witte richtingsaanwijzerg
bumper zitten bij de GT e
mooie kleine mistlampen.
kant loopt hoog op, iets wat
maal is bij moderne auto’/
van buiten het meest
dost. Standaard beschut u
over lichtmetalen velgen, brede be-
schermstrips tot onderaan de pr-11-
ren, spatbordverbredingen en de op
vallende spoiler op het kofferdeksel.
deze spoiler is naast zijn stroomlijn
eigenschappen heel handig bij het file-
parkeren.
rootste mo- Verstelbaar
/erpafde- Veel lof komt de bagageruimte toe.
JSe x Met een inhoud van 495 Eter overtreft
JU broertje, de Audi 80. De
netjes tot aan de bumper
Ford heeft zojuist een voorjaars-mo-
del van zijn populaire Sierra op de
markt gebracht met een aantal aan
trekkelijke extra’s. Er valt te kiezen uit
de vijfdeurs en de stationcar. Onder de
motorkap vinden we de 1.8 of 2.0 ben
zinemotor met katalysator of de 2.3 li
ter diesel. Standaard! hebben de auto’s
unieke bekleding, het GL-dashboard,
toerenteller, getint glas, brede banden,
temperatuur. Links op het klokkenge- afgesteld dat de inzittenden weinig
deelte zit dan ook nog een display voor merken van wegoneffendheden. De
de boordcomputer die exact weet te carrosserie hangt weinig over in boch-
vertellen wat de buitentemperatuur is, ten. De wegligging is uitstekend. Mede
wat het gemiddeld brandstofverbruik door de spoorcorrij
is, hoeveel kilometers u heeft gereden gers, waarc
en met welk gemiddelde snelheid dat is kan meesturen,
gebeurd. Alle knopjes en hendelt^es
Kinderlijk
De standaard stuurbekrachtiging
maakt koersveranderingen kinderlijk
eenvoudig. Het is overigens een instal
latie van het moderne soort, bij lage
snelheden aanwezig en bij hoge snelhe
den niet. Hierdoor geeft de Passat zijn
bestuurder onder alle omstandigheden
gevoel in het stuur. Op het punt van de
prestaties valt deze auto wat
Een topsnelheid van 190 km/u
Aan het eind van een kalenderjaar wordt altijd druk gespeculeerd over welke auto nu de titel «Auto van het jaar» zal krij- ^e^LS moto^laat^onder alle^omstan-
Lt<> het ka"n worden. Wat mij iKtreft zijn er tot n<>gt<>e twee auto’s op de markt gebracht dit jaandie'zekerbinie eerste drie maar weini8 decibels de carrosserie
zullen eindigen, de Fiat Tipo en het onderwerp van deze test de fonkelnieuwe Volkswagen Passat. binnen, waardoor ook op hoge snelhe
den gemakkelijk gesprekken gevoerd
dat van bij voorbeeld de Golf en de kunnen worden. Ook banden- en
oude Passat. Het geheel is afgerond windgeruis blijven zeer binnen de per-
van vorm en is licht naar de bestuur- ken.
der toegebogen. De GT-rijder ziet in Het comfort van de Passat staat op
een oogopslag zijn snelheid, het toe- een hoop peil. De vering en schokdem-
rental, brandstofvoorraad en motor- ping zijn redelijk stug, maar toch zo
een verhaal apart. Het
te voorspellen dat een
luurder zou zijn dan zijn
’’’i de prijsverhoging is
i verwacht,
staat voor
Is er echter
Volkswagen heeft
del zeer grondig do<
ling gehaald. Waar
nog wat gelijke
voorganger, kur
spreken
Was het oude model te verkrijgen als
5-deurs hatchback of stationcar, als 4-
deurs sedan en aanvankelijk ook nog
als driedeurs hatchback, de nieuweling
is er voorlopig alleen als sedan en sta
tioncar. Toch hebben ze bij Volkswa
gen door combinaties van verschillen
de motoren en uitrustingsniveau’s
maar liefst 22 nieuwe Passats op de
prijslijst staan, 11 sedans en dan na
tuurlijk ook 11 stationcars.
Digifant
Vijf motoren zijn beschikbaar. De
dieselrijder kan beschikken over de 80 HH
pk sterke 1.6 liter turbodiesel, die we
ook uit andere VW’s kennen. De stan-
daard 1.6 benzinekrachtbron produ-
ceert 72 pk en levert door zijn gewicht ..j
van ruim 1000 kg zeer magere presta-
ties. Veel interessanter is de 90 pk 1.8
injectie. In de topmodellen vinden we
een nieuwe 16-kleppenmotor met een
cylinderinhoud van 1984 cc. Deze 136
pk motor is voor de sportievelingen
bedoeld. Rest ons nog één motor, die
van het testexemplaar, de bekende 1.8
liter nu echter met een vermogen van
107 pk. Dit hogere vermogen wordt
verkregen door montage van het Digi
fant injectiesysteem. Hierbij wordt
door het meten van alle belangrijke
motorgegevens de optimale inspuit-
hoeveelheid en het ideale inspuit- en
ontstekingsmoment bepaald. Ook de
lambda-regeling van de katalysator
wordt geregistreerd, zodat de motor
zuiniger loopt en de uitlaatgassen
schoner zijn. Al deze moto—
een klein aantal uitzonderingen ua lv
combineren met de CL-, GL- er
uitrusting. Hierbij is LL --
de GL een luxueuze en de GT de spor
tieve uitvoering.
wieldeksels, spiegels in de koetskleur,
rode biezen in bumpers en op de stoot-
strips en een wis/wasinstallatie op de
achterruit. In plaats van deze laatste
voorziening heeft de stationcar een
roofrack. De Sierra Specials zullen be
perkt zijn. De vijfdeurs is leverbaar
vanaf ƒ31.610,- terwijl er vanaf
35.030,- een stationcar staat.
i de belangstelling
ongetwijfeld de on
vernieuwde Toyota Cari-
^/ende woorden van vooraan-
autobladen vallen deze Toyotr
ten deel. Een auto die technisch- er
optisch elke concurrent achter zich
iaat. Leverbaar als 4 deurs. Sedan, 5
deurs. Liftback en 5 deurs Stationwa
gen met 2.0 Dieselmotor en vanzelf
sprekend voor Toyota met 1.6 en 2.C
16-kleppen benzinemotor.
Toyota geeft hoog op van zijn kwali
teit, daarom ook kan elke Toyota rij
der rekenen op 2 jaar garantie op tech
niek en liefst 6 jaar garantie op de car
rosserie.
Autohuis Autonova nodigt hierbij
iedereen uit tijdens de Lenteshow om
eens ’n kijkje te komen nemen in de
1.500 m2 grote showroom aan de Ring
baan Noord 95 in Tilburg.
11
Het Autotron in Rosmalen mag complet!
vanaf Hemelvaartsdag vier dagen be- tra’s 5
schikken over de snelste personenauto
ter wereld, de Ferrari GTO Evoluzio-
ne. Dit rijdend «laboratorium» is het
studiemodel van de F40, waarvan er
bij het 40-jarig jubileum van Ferrari
een zeer beperkt aantal gemaakt wor
den.
Autótron is dagelijks geopend van
10.00 u. tot 17.00 u.
Links cr
ook nog een display vc
’—■‘er die exact weet
uv buitentemperatuur
liddeld brandstofverbre
Jometers u heeft
en met welk gemiddelde snelheic
Alle knopjes en hendel*'
zijn zo geplaatste dat de rug niet los
van de stoel hoeft te komen. Net als de
kofferruimte zijn ook de opbergruim
tes in de auto zeer ruim. Jammer dat
de portierbakken zowel voor als achter
en het extra vakje onder het dashboard
wat plastiekerig overkomen. Door het
zachte materiaal zal echter niemand
zich eraan bezeren.
De verwarming en ventilatie wordt
met drie draaiknoppen bediend, is
makkelijk in te stellen en heeft vol
doende capaciteit.
Voorlopig is de Passat
met haiidgeschakelde
de GT uiteraard een vijfbe
eerst past Volkswagen hiei
bediening toe in plaat;
kelijke overbrenging
Hierdoor schakelt bak
lijk en licht.
open. Als we het over de kofferruimte
u. naaiden hebben komen we automatisch op de
toren zijn op achterbank. Die achterbank is bij de
dringen na te GL,en de GT volledig verstelbaar. De
met de CL-, GL- en GT- nigleumng is in twee delen neerklap-
Tierbij is de CL de basis, baar- Ook de ntting bestaat uit twee
uxueuze en de GT de spor- delen- Door nu die twee zittingen op
ring rauzen te monteren krijg je als het wa
re twee achterstoelen die volledig ver-
ledereen is het er over eens dat de stelbaar zijn. Ook de rugleuning is nog
iwe Passat verschrikkelijk mooi is iets in stand te veranderen. Samen met
lijn. Meest kenmerkend is toch wel de meer dan royale beenruimte en de
volledig gesloten neus. De eigenlij- nette hoofdruimte is het een plezier
-—He zit onder in de bumper. De om eens te worden gereden in een Pas
sat. Toch zullen de voorpassagiers ook
rglazen en in de niet klagen. Ze zitten vorstelijk op de
GT standaard met een sportieve stof beklede stoelen.
1. De achter- Vooral de bestuurdersstoel is op alle
t heel nor- mogelijke manieren verstelbaar. Het
auto’s, De GT is zijn echter ouderwets Duitse zetels en
st rijkelijk uitge- worden door nogal al wat mensen
ichikt deze auto «hard» bevonden. Toch veroorzaakt
het meubilair na een lange rit nauwe-
portie- lijks vermoeidheidsverschijnselen en
de op- dan ga je die hardheid pas waarderen.
Afgerond
Het dashboard ziet er Duits degelijk
uit, maar is aanmerkelijk speelser als
bocht uit te krijgen. Ook een slalom
gaat ié niet uit de weg. Jammer is al
leen dat bij een plotselinge uitwijkma
noeuvre de achtersteven even zelf be
paalt waar ie naar toe gaat, wat toch
een schrikeffect bij de bestuurder ver
oorzaakt. Over het geheel gezien is de
nieuwe Passat wat betreft rijgedrag een
flinke klasse beter dan zijn op dit punt
al niet slecht scorende voorganger.
tuurlijk uitstekend, zeker nu er toch
meer gecontroleerd gaat worden op
snelheidsovertredingen. Maar een ac
celeratie van 0 tot 100 in zo’n 12 se
conden is aan de trage kant. De auto is
ook bij fors doortrekken in de versnel
lingen niet echt sportief, maar voor de
liefhebbers is er altijd nog de 16-klep
penmotor.
Het brandstofverbruik blijft zodoende
redelijk beheersbaar. Gemiddeld m*0
er gerekend worden tussen de 1 op »v
en 1 op 12.
De prijzen zijn
was natuurlijk
nieuw model di
voorganger, maar de prijsve.
toch forser uitgevallen dan
Het basismodel, de 1.6 CL
34.600,- in de prijslijst. Als
gekozen wordt voor de wat potentere
1.8 liter 90 pk motor, dan moet er
ƒ38.250,- op tafel komen. Om dan
maar niet te praten over de luxueuze
GL-uitvoering die met deze kracht
bron f 43.300,- kost. Onze testauto is
met 52.100,- toch wel aan de zeer
prijzige kant, aeker als we zien dat de
GT met 90 pk motor 44.550,- kost.
Het prijsverschil van bijna achtdui
zend gulden zit ’m bijna volledig in de
motor. De uitrusting is ook bij de GT
niet echt overcompleet. De portierrui
ten en de buitenspiegels werken nog
steeds op handkracht en van centrale
portiervergrendeling hebben ze blijk-
baar ook nog niet gehoord. Meest inte-
"s^^gerZir^tela- ressante auto’s uit de hele serie zijn
ardoor de Ichteras een beetje toch de Passats met de 90 pk .8 motor
sturen, is de Passat haast geen gecombineerd met de CL- of GL-rnt-
6 voering. Deze auto s zijn nog redelijk
betaalbaar, leveren voldoende presta
ties en kunnen zo nog enigszins con
curreren met gelijkwaardige produkten
van andere merken, die over het alge
meen zo’n drie tot vierduizend gulden
betaalbaarder zijn. Toch maak ik me
geen enkele zorgen dat Volkswagen
zijn Passats niet kwijt zal raken. De
auto heeft door de jaren heen een ijzer
sterke naam opgebouwd.
leverd in een z.g, extra uitvoering. De
Toyota waarde van dit extra pakket bedraagt
istelijke ƒ2.000,-. Autonova biedt U deze ex
tra’s geheel gratis
De top in de hogere middenklasse
wordt bij Toyota vertegenwoordigd
door de Camry. Deze automobiel
wordt geleverd als fraaie 4 deurs Sedan
6 klepsmotoren worden dan en als uiterst modem ogende 5 deur;
de aandacht gebracht. Stationwagen. Beide modellen worden
geleverd met een moderne 2.0 litei
Turbo diesel motor een High Tech 2.C
liter 16 kleps injectiemotor. Vooral
laatstgenoemde motor met zijn 2 bo
venliggende nokkenassen is een tech
nisch hoogstandje. 125 pk, topsnelheid
200 km/u en een ongekend comforta
bel rijgedrag zijn de ingrediënten die
van de Camry een klasse automobiel
maken. Z’n prijs is interessant en tij
dens de Lenteshow laat ook Autonova
zich van zijn beste kant zien als hei
gaat om de aanschaf van een Toyota
Camry.
Middelpunt van
voor de autopers is
langs geheel vcmiei
na II. Lovende-
staande a
ten deel,
optis
laat.
Centraal tijdens en na de show staat
Autonova’s Corolla Festival. De beken
de Corolla’s van Toyota met hun unie-
extra onder de aandacht gebra„....
Kopers van een Corolla kunnen boven
dien rekenen op een aantal voordelen.
De kleinste Toyota, de Starlet,
wordt tijdelijk geleverd in een zeer
implete GS uitvoering met als ex-
uaL 5 versnellingsbak, voor- en ach
terspoiler, console box, sportieve wiel-
platen, snelle GS-striping en flankbe-
scherming. De meerprijs voor al deze
extra’s bedraagt slechts 150,-.
Het summum van sportiviteit is wel
de Toyota Celica. Zolang de voorraad
strekt wordt de Celica Liftback ST, ge-
een nieuw model komt, zo’n auto er
vooruitstrevend uitziet. Het getoon
de mobiel in de krant kon ik nou
niet echt wereldschokkend noemen.
Als iemand mij de foto had gege
ven, zou ik voorzichtig hebben be
weerd dat het hier om de nieuwe
Hyundai Stellar gaat, een auto die
deze zomer nog geïntroduceerd zal
worden.
Enkele dagen later waren z
Brabant Pers helemaal op d<
te wat er aan de hand was.
heel klein berichtje ergens wegge
duwd, was de uitleg te lezen. Het
was geen Volvo, en ook geen
Hyundai, maar toch bleek ik dich-
uiterlijk in 1990 op de markt ko- ter in de buurt te zitten. Het is na
men. Vreemd, enkele weken gele- melijk een Proton Saga, wat dus
den wist het Journaal te melden helemaal geen nep-naam is, maar
dat we de langverwachte Volvo 440 een in Maleisië gebouwde auto ge
en 460 al in juni te zien krijgen. De baseerd op een Mitsubishi. Het be-
nieuweling moet dan ook meer ge- wuste exemplaar was door een lief-
zien worden als opvolger van de hebber zelf geïmporteerd en stond
Zweedse 240 dan als vervanger van in Veendam gewoon in de kente-
de Nederlandse 340. kenregistratie. Alle modellen van
Vanaf het moment dat ik de foto Hyundai zijn tot nu toe ook geba-
zag heeft het me beziggehouden, seerd op bestaande Mitsubishi’s.
De auto leek in de verste verte niet Dat zal bij de nieuwe Stellar ook
op een Volvo. Het model vertoonde wel het geval zijn. Laten we wat de
duidelijk Japanse invloeden. Iedere Brabant Pers betreft maar denken
keer weer dacht ik «het kan niet, dat de wens vader van de gedachte
het kan geen Volvo zijn». Ik ben is geweest...
ervan overtuigd dat als Volvo met
omst
ir kon
isserie
nelhe-
1 geve
iden-
o