TJlbutS De Bruin Techniek voortdurend paraat R 'N Huize Poels helpt al 20 jaar dag en nacht laar L^omdat u beslist méér wilt S^DAN EEN ’’GEWONE” KEUKEN Wie zoekt kent De Bruin niet, Op zaterdag 30 april Koninginnedag zijn de winkels van Tilburg Centrum I i zes G... ND wie De Bruin kent zoekt niet “W KEURIGE W KEUKEN IK (mensen Donderdag 28 april 1988 - pagina 5 il 1988 - pagina 4 DE TILBURGSE KOERIER N.S. PLEIN Tel. 425165 geopend van 10.00 - 1 7.00 uur met volop aktiviteiten in HET winkelhart van UW stad van cholera. colore Trlste. ken. f 27,50. 10. Peter van Oirschot ;t Poels in een ontspannen gesprek gewikkeld. 1-1238 Wakker worden, Poels wekt! is een bezoek aan onze showroom ook meer dan de moeite waard. EREN opstellingen. »k Begeleid Gerrit Poels arriveert om 05.00 u. 's morgens bij het opvangcentrum. MDEL politiek Topmerken in ruim 60 boeiende interieur- uur 'ouwenberg :omer EN jlnnedag op f ltstraat .eypark eln Is Broodje C VAN TILBURG KEUKENS BV Zomerstraat 49b, Tilburg. Tel. 013-363080. Ook vestigingen in Breda-Helmond in de toe- te zetten. rum sren tot in hun rinekoe- dat de vaste overigens niet heeft. Deze is al o] m De Bruin Tech i dat is op z De Bruin moet ons be- voor onze service. Deze zal nog verder -J i door een gro- rs in te zetten nogal wat jk om de i te mini- Krantenwijk «Als ik moet stoppen met het werk, i doe ik dat. Jawel, ik ben te i medewerkers nu hebben de ed door. Zonder mij uwv-rgaan, daar ben ik va -J ar ik denk nog niet Ik bescb;b- idheid e ___i. De 1 Belangrijl reld. Ik t dank 1 lelijl i. Dj dit. Door au igen zoals bijvoorbeeld cor steeds meer vragen aan mezel leer werd mine ijker werd het staan- wist niet waar ik s ianks al mijn kennis.» N DAK f z «Als ze het bij de Bruin niet hebben, dan hebben ze het nergens». Dit is meer dan eens de reactie van een ondernemer op de vraag van een collega, waar hij te recht kan voor de meest uiteenlopende technische artikelen en gereedschappen van de hoogste kwaliteit. Mond-op-mond reclame die aantoont, dat de klant van De Bruin Techniek zeer tevreden is met zijn leverancier. Maar wat de Tilburgse groothandel de industrie te bieden heeft liegt er dan ook niet om. Een assortiment van zo’n 40.000 stuks technische artikelen en gereedschappen van nationale en in ternationale topmerken op voorraad. Maar ook een service die de grens van per fectie zeer dicht nadert. rving van nieuwe medewerkers. De vestiging van de technische vakkennis uiteraard. De Bruin: groothandel op vijf plaatsen in onze iding en opstelling naar de prOvincie heeft belangrijke voordelen. -naar collega’s toe vinden we jye grootste kracht ligt in de mogelijk- van het allerhoogste belang. We heb- heid, om het assortiment van de rela- ben bever geen eigenwijze mensen. def zelfstandige vestigingen als het no- dig is uit te wisselen. Verder is sprake van een zodanige flexibiliteit, dat een t van de ene ten en scholen. Door op voorraad houden van talloze kwali- teitsartikelen en dankzij de uitstekende serviceverlening van de technische groothandel, kunnen de magazijnen van De Bruin als een verlengstuk van m.n. industriële ondernemingen wor den gezien. De klant kan het eigen ma gazijn in beginsel minimaliseren. Als an’ gevolg hiervan kunnen de voorraad- ro^d kosten aanmerkelijk worden geredu- wik- ceerd. „aent van de rela- - gingen als het no- datheef ~rder is sprake in »e flexibiliteit, dat een Poels daarover: -e vestiging zonder veel blijven leven lemen beroep kan doen op de dan zou van een ander kantoor van gen je j e is alleen eenvui iebiteurennummer kaars. I klant, om bij één der jar. stigingen dezelfde overge” Absolute top «Ik ben blij dat ik in dit t werk», merkt directeur De Bruin thousiast op. «Misschien vreemd, maar ik meen het hebben het zo goed getroffen team van enthousiast mede dat ik me gelukkig prijs mensen te kunnen werker medewerkers vormen de en zijn t voor het Bij er in creëre voelt De Bruin kent geen vakantiesluitin- gen. De heer Kruissen: «We zijn ook in vakantietijden geopend en dat is voor veel bedrijven van belang. Dik wijls is dat in produktiebedrijven de "“riode bij uitstek om te reviseren en uti machinepark weer in optimale Dag en nacht «We bieden een zeer breed assorti ment aan van de hoogste kwaliteit», zegt de heer P. Kruissen, die als hoofd vertegenwoordiger verantwoordelijk is voor commerciële aangelegenheden bij een de Tilburgse onderneming. «Verder is kern het voor de meeste bedrijven van het allergrootste belang, dat zij hun goede ren zo snel mogelijk toegeleverd krij gen. Vooral bij calamiteiten, als de jaren. Twee itelingen. nu verwachten we c verwachte stroom van alles te maken met óv hulpverlening aan jo"“<*r laag brengen van de - wassenen. Telkens hebbe a zegd tegen de mensen me klopten en dat zullen 1S^ Dat is ons werk tenslo r de staat te brengen. En dan drijf beschikbaar zijn geoptimaliseerd worden ter aantal medewerkers Aandelen aan onze balie We hebben nc De Bruin Techniek is mede dankzij aanloop en het is belangrijk ït personeel geworden tot een wachttijd voor onze klanten i .x..niet een veel- maliseren». Dit is de vaste heer en mevrouw e basis stonden van wel heel bij- m zij blijk gegeven voor «hun» mede- 1986 hebben zij na an de aandelen van ming overgedragen Een uniek feit dat visie op ondernemen, tenlijke verantwoorde- bulthaup Wgg HGBAFORM produktie van een onderneming nood gedwongen stil ligt. De klant kan bij ons in principe zeven dagen per week dag en nacht terecht, zodat hij zo wei nig mogelijk schade zal ondervinden bij eventuele storingen». Deze «continu-service» is mogelijk dankzij de inzet van de medewerkers van de vijf De Bruin-vestigingen. In noodsituaties kunnen zij ’s nachts 1 6611 t^lu*s worden. Op grond van de voorkomende problemen nemen zij dan passende en doeltreffende maatre gelen, eventueel in samenwerking met één of meer collega’s. Het is in dit ver band erg gunstig, dat de medewerkers van De Bruin in verschillende delen van Noord-Brabant woonachtig zijn. Hun grote inzetbaarheid zorgt ervoor, dat de technische groothandel op elk moment klaar kan staat voor de klant. Is dit typerend voor het personeel van De Bruin? a is verder, dat _erj( Techniek stagiairs uit het bet Ook elders In 1967 gaat de heer H.M.J. de Bruin met zijn vrouw achter zijn huis van start met zijn handelsondeme- ming. Amper twee jaar later wordt we gens ruimtegebrek een bedrijfspand gehuurd aan de Kapitein Rondaire- straat op het industrieterrein Loven (Oost). In deze strat wordt weer twee jaar later een begin gemaakt zelfbouw, maar de groei van I Techniek zet zich onverminderd voort. Daarom wordt in 1973, ten tijde van de oliecrisis, de bedrijfsruimte van ga rage Kwantes aan de Jules Vemeweg gekocht. Aan de Jules Vemeweg is De Bruin Techniek nog steeds te vinden, zij het dat inmiddels nog magazijnruimte is aangebouwd met een vloeroppervlakte van 3.000 m2. In de loop der tijd heeft de Bruin zich ook elders in onze pro vincie gevestigd. In Eindhoven, Hel mond, Etten-leur en Breda. De laatst genoemde vestiging is van meest re cente datum en werd het afgelopen jaar geopend. In totaal telt de organi satie nu 35 medewerkers, waarvan er 23 werkzaam zijn in het Tilburgse hoofdkantoor. Öp korte termijn zal echter alweer in een aantal nieuwe va catures worden voorzien. Rechtstreeks Uit de problematieken waarmee mensen aankloppen bij Huize P< blijkt duidelijk een verband met maatschappelijke en politieke ontwik kelingen. «Wij ondervinden r:±* streeks de gevolgen van een politiek beleid», aldus Gerrit Poels. «Dat is - door de jaren heen telkens weer geble- Xllo^pe™ onderdak; toont heel dan d“oeik dat.ïawef, ik ben te missen.’ J aan dat Huize Poels niet De medewerkers nu hebben de formu- reaucratiseert» is. «Het huidige le heel goed door. Zonder mij kan het im herken ik nog helemaal. De werk doorgaan, daar ben ik van over- e ervan is dat het helemaal niet tuigd. Maar ik denk nog niet aan stop en heeft onder een structurering pen, hoor! Ik beschik over een dave- Zelfs onder de nieuw- rende gezondheid en het bestuur van e Ringbaan Zuid heb- de Stichting Huize Poels heeft nog niet Die sterkte zoals te kennen gegeven dat ik weg moet. _J“i is gegroeid, Als ik moet stoppen, wat ik dan zou lx. rJ die facetten, gaan doen? Een krantenwijk nemen! _r datzelfde ge- De enkele keer dat ik nu in plaats van celijke inspringen, diezelfde hou- kwart over vier om half vijf opsta, om- van: ik denk dat het wel zal gaan, dat ik me verslapen heb, dat is erg. Ik -beb dan het gevoel echt doorgelegen uit mijn bed te komen. Dan kom ik met rugklachten naar mijn werk! Ver geet niet dat ik van jongsaf aan ge wend ben heel vroeg op te staan met een ijzeren regelmaat. Die regelmaat krijg je er niet meer uit bij mij. Een krantenwijk dus, dat zal het wel wor den!», aldus Gerrit Poels, zijn onaf scheidelijke pijp weer eens aanstekend. P.E. Verlengstuk De vestiging van de groothandel op vijf plaats provincie heeft belangrijke De; J Foto’s: Jos Lammers hebben het nu beter georganiseerd. We hebben ook hard aan dat soort initia tieven getrokken om beter en structu- reler te kunnen helpen. En het werkt. Maar we zijn er nog niet, we hebben ritspraak ty- nog volop plannen. Lees daar het be- ïten uit. Een leidsplan maar eens op na. Dat heet bij «Alvast iets doen». Dat willen we, al- 59 vast iets doen, pionieren. Later komen dat dan weer over- ividsplar «Alvast vast iets doen, pior er wel anderen die nemen van ons.» het ro bloeiende onderneming met een veel belovende toekomst. overtuiging van de heer en mevrouw Bij De Bruin Techniek wordt zorg- De Bruin, die aan de basis stonden van vuldig met de klant omgegaan. En met het Tilburgse bedrijf. Op wel heel bij- het produkt. Bij het betreden van het zondere wijze hebben zij blijk gegeven Tilburgse hoofdkantoor, waar o.a. de van hun waardering voor «hun» mede- centrale administratie en inkoop zijn werkers. In januari 1986 hebben zij na- te vinden, valt nl. al gauw op dat niet melijk 48 procent van de aandelen van alleen de fraai ingerichte showroom de handelsondememing overgedragen kraakhelder is, maar dat ook de ach- aan het personeel. Een uniek feit dat terliggende magazijnen erg schoon past binnen een visie op ondernemen, zijn. waarin de gezamenlijke verantwoorde- Een visitekaartje lijk bij ’t realiseren van ondememings- klant van De Bruin i doelstelling wordt erkend. meer nodig heeft. Deze is al op de hoogte van hetgeen De Bruin Techniek Wat kunnen we m de toekomst ver- te is wachten van De Bruin Techniek? De eezegd gering De sUat voor /eelheid aan artikelen van topkwa liteit, een bijzonder scherpe levertijd en een uitgebreid en unieke service- ^s’ pakket. En zeker is dat het jeugdig team van enthousiaste medewerkers er alles aan zal doen, om de uitstekende reputatie van het bedrijf komst nog extra kracht bij 1 wacmen van diulu icviuucm x->s. 2ezee(- ontwikkelingen op lange termijn zijn gen ye nu nog niet te overzien. De handelson- dememing is niet op zoek naar uitbrei ding van het omvangrijke leveringc- programma, maar als mark tont wikke lingen daartoe aanleiding geven zal niet worden geaarzeld om het assorti ment aan te passen. Directeur De Bruin: «We hebben in dit opzicht een reputatie te verliezen. Dat geldt ook Echt werk Een enquête die gehouden werd door de Universiteit Nijmegen om streeks 1966 maakte het voor Gerrit Poels duidelijk. «Er werden vragen ge steld over geloofsinhoud e.d. Toen ik ■"e vragen beantwoord had, kwam ik voor mezelf tot de conclusie dat ik er- iten stond en dat ik eruit moest. Toen ik hoorde dat er gedacht werd om een hulpcentrale op te richten, dacht ik: verdorie, daar komt echt werk voor mij. En dat ben ik gaan doen.» ken. En in een ideaal politiek beleid geloof ik niet. Het moet misschien maar blijven zoals het nu is. Dat levert ons iedere keer weer de impuls om het gat te ontdekken en een voortrekkers rol te vervullen.» Deze uit nnee peert Gerrit Poels ten voetc.. «xx. Poels energieke, actieve man, die nimmer bij ■t de de P3^611 neerzit. En ofschoon hij 59 twik- Jaren te^’is “J11 werklust niet tanende. Pionieren Het feit dat Huize Poels nog steeds -27“ *‘?en de mensen die kloppen voor onderdak, duidelijk aan dat Huiz «verbureaucratiseert» is. centrum herken ik nog heler sterkte ervan is dat het heler geleden heeft onder of subsidiëring. Z< bouw hier aan de - ben we niet geleden. Die sterkte zoals die in de eerste maanden is gegroeid, zit er nog helemaal in. Al die facetten, dezelfde kijk op mensen, datzelfde ge makkelijke inspringen, diezelfde hou ding van: Natuurlijk is er in de loop der jaren wel wat veranderd. Ik heb het daar al eerder over gehad. Maar neem bijvoor beeld het naar buiten werken, ex-be- woners opzoeken: dat gebeurt nog steeds, zij het op een andere manier dan vroeger. Tegenwoordig hebben we de Pollepel, la Poubelle, de Stichting Blut, het project Begeleid en Be schermd Wonen. Daarin gebeurt nu wat wij vroeger er veelal bij deden. Wij Groot en klein De activiteiten van De Bruin Tech niek richten zich met name op de in dustriële sector. Tot de klantenkring van de technische groothandel beho ren gerenommeerde industriële onder nemingen in onze regio. Directeur de Bruin: «Onze doelgroep bestaat uit in dustriële bedrijven, maar de doe-het- zelver die op zoek is naar mate en gereedschappen van t:,±7- komt bij ons zeker niet aan een geslo ten deur. En elke onderneming, groot en klein, kan bij ons terecht». De Bruin neemt geen genoegen met produkten van tweede garnituur en heeft uitsluitend topmerken in haar le- I veringsprogramma. De Tilburgse groothandel is onder meer leverancier van gereedschappen voor verspanende en niet-verspanende technieken, lasbe- nodigdheden, transportmaterieel, ap paratuur en materialen voor bevesti gingen en afdichtingen, maar levert Snel en efficiënt ook machines, werkbanken en zelfs yeel waafde i l hechl aan samenwerking. Op de eerste verzamelde en ruim aanwezige docu- Re,Bra\n mentatiemateriaal. Maar het verstrek- heid «Onze mensen aan de bahe on- ken van informatie vormt slechts één dersteunen eUtaar enorm» aldus de handdsondemennng. En Qp pfetüge e„ ke manier, laten we dat niet vergeten». De meeste medewerkers bij de han delsondememing zijn van middelbt technisch nivo. Tegen de achtergrc van de sterke technologische ontwik kelingen is dat ook noodzakelijk. Wie een adviserende taak heeft moet veel xennis van zaken hebben. Ook als het gaat om bepaalde aspecten van pro- duktie-automatisering. Vermeldenswaardig De Bruin 1 - «Ja» «Pater» Poels Dat werk is enerajds hetzelfde ge in het begin was dat wel het geval Jèrd^He^^ble^fmenS opv“- en dat gaf een hele andere band met de Wat er veranderde was: de men bewoners nu. Dat neemt met weg dat sen en de probiemalieken waarmee Gemt Poels voor alle bewoners, en men aanklo Hle <VrOeger kwamen de voor vele Tilburgers, een sneciaal per- be^ de ja. soon is Neem bijvoorbeeld zijn naam. fen de en na hen Nauwelijks iemand die het over Poels het losl de jonge drugszOoitje. heeft, zal het met hebben over «pater» Daama kwamen de ex-psychiatrische Poels. Ten onrechte, maar met hele- üënten Ik heb het nurover de eind maak Gemt Poels was pater tot hij m Twee geleden 1968 uittrad En sterk spreekt tot de de viucbtebngen Dje hausse is over en verbeeWmg dat Gemt Poels al die 20 nu verwacbten we de jongeren. Die jaren iedere ochtend stipt om 05.00 u. verwachte stroom van jongeren heeft s ochtens de deur van het opvangcen- te maken met de van trum opent en wachtenden bmnenlaa hulpverlening J0ngeren en het om- Nog steeds doet Gemt Poels dat. j brengen van de leeftijd voor vol- «ledere avond om kwart voor negen wafseneneTelkens hebben we «ja» ge- ga tk naar bed. Er kan gebeuren wat er de mensen die bij ons wil, dÊAr wijk ik met van af. Ook met dat zujien we blijven doen, als er bezoek is Ik zeg dan: mensen D Qns wefk tenslotte welterusten, ik ben naar boven. Ik 1"H daar niet onder, behalve onder uv Olympische Spelen.» Missie Natuurlijk dringt de vraag zich op waar die aandacht voor de terzijde Eg gende mens vandaan komt. Die aan dacht zat er bij Gerrit Poels al heel jong in. «Iedereen die intrad bij onze congregatie, die van de paters MSC bedrijf uin en- klinkt dit serieus. We n met ons .vdewerkers, om met deze ten. Want onze le absolute top van doorslaggevende betekenis „et succes van ons bedrijf». technisch beroepsonderwijs in de gele- met name op de in- gjj de Tilburgse groothandel is men genheid stelt, om bij de groothandel klantenkring er jn geslaagd om een werksituatie te werkervaring op te doen. Overigens is groothandel beho- cregren> waarin iedereen zich «happy» De Bruin ook vaak betrokken bij de e industriële onder- voelt. Daarbij staat vooral ’n grote be- inrichting van werkplaatsen op techni- cteur de trokkenheid mét het bedrijf en ’n grote sche scholen. lt mt.m’ collegialiteit centraal. Het is geen ver- doe-het- rassing dat factoren zoals houding en - atenalen instelling belangrijke criteria zijn bij Verlengstuk topkwahteh de werving van nieuwe medewerkers. De vestiging van de technische yervolg van blz 7 aan de Bredaseweg in Tilburg, trad in Naast vakkennis uiteraard. De Bruin: groothandel op vijf plaatsen in onze s om naar de missie gestuurd té worden. «De houding en opstelling naar de provincie heeft belangrijke voordelen. Vuurpijl Ik werd daar niet voor uitgekozen van- De grootste kracht ligt in de mogelijk- Wel zijn er in de loop der jaren ac- wege een lichamelijke zwakte. Ik het allerhoogste belang. We heb beid om bet ^sortiment van de rela- centen anders komen te hegen, maar moest voor de klas. Dat was geen leu- ben liever geen eigenwijze mensen. tief zehstandige vestigingen als het no- dat heeft aUes te maken metde energie ke opdracht. Door aUerlei ontwikke- Ons contact met de klant loopt meest- dig is te ^sseien. Verder is sprake dle in het werk gaat Ge^t lingen zoals bijvoorbeeld conciEes ging al vla techmsche dienst van een be- van zodanige flexibihteit, dat een Poe]s daarover «Als ie zo zou zijn ik steeds meer vragen aan mezelf stel- m^n’diSete^dan Xk kumen Uant Van de ene vesti8*nS zonder V“1 blijven leven als in de Eerste vijf jaar, len. De leer werd minder belangrijk, mensen die beter dan wie ook kunnen problemen beroep kan doen op de dan je lang onder de zoden hg- Belangrijker werd het staan-in-de-we- bepalen, wat hun bedrijf precies nodig P van kantoJ van ™J^* ^nTven Js reld. Ik Jwist niet waar ik stond on- ee De Bruin. Kruissen: «In feite is alleen ^n vuurpijl of voor een leven als een vermelding van het debiteurennummer k^rs. Medewerkers hebben in de loop voldoende voor een klant, om bij één der jaren die vuurpijlfunctie wat mee i onze andere vestigingen dezelfde overgenomen en toen kon ik wat meer xxwahteit en service te krijgen». kiezen voor de kaars.» Bij de levering van produkten of Poels maakt deze opmerking naar iroduktcombinaties bedient De Bruin aanleiding van de constatering dat in Techniek vooral industriële werkplaat- de eerste jaren hij veel intensiever met sen, magazijnen en scholen. Door het de (tijdehjke) bewoners van het op- -ld houden van talloze kwab- van geen trum omging dan later. «Vroe- ae i en dankzij de uitstekende ger was de relatie die ik en de mede- j'oo.r ring van de technische werkers met de bewoners hadden veel r.ult kunnen de magazijnen universeler. Toen was Eet zo dat hier in als een verlengstuk van wonen ook betekende echt opgenomen industriële ondernemingen wor- zijn in een leefgemeenschap. Die rela- gezien. De klant kan het eigen ma- tie is veranderd, de laatste tien jaar. n in beginsel minimahseren. Als Maar ja, ik woon ook niet meer dag en Ig hiervan kunnen de voorraad- nacht in het huis nu.» Foto’s: Geert Van Loon

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 5