PRAAT
BERTENS
i
El
Li
sin.
Mag het iets meer zijn
P. SMULDERS
Suzuki Alto
i
roe
AUTOTEST;:
fi.A. GUSBERS
wroi\
Ónmogelijk blijkt mogelijk
®l
w
Officiële Toyota-dealers
Autobedrijven
■I
\Suzuki A Ito Works
Automobielbedrijf
Katalysator op Range Rover
Fiat komt met nieuwe Fiorino
iTOYOTAl
Toyota Carina
Liftback GLi
ijden
HATEN
MPERS
WOUTERS AUTOBEDRIJVEN
Toyota-dealer
AUTONOVA
tT 10
dag sgeopend
I In je hemd
I staan
Galant Turbo Diesel in juni
w
donM
akmon
ornax
gelost
BSt-
tuk,
;ost
BDVAG
Miniem
Donderdag 21 april 1988 - pagina 25
DE TILBURGSE KOERIER
1988-pagina 24
onder redactie van Tony Vos
ische transmissie is als extra lever-
I [r
j
mrr.
land
Tilburgseweg 111-113, Oisterwijk - Tel. 04242-85015
Raadhuisstr. 7, Moergestel - Tel. 04243-2110
Off. Mitsubishi-dealer
MITSUBISHI
Zuurstokken
h
j—
ringen.
JMMk
ING
in prijs!
RW
a
Deze
een
nieu
tand
vanaf 7900
vanaf 69°°
vanaf 7250
vanaf 8250
vanaf 8500
vanaf 89so
Er is al een Suzuki
Altov.a. 12.195,-
ben echt
techniek
MITSUBISHI
MOTORS
I2 maanden
-roesten.
keur
van
Goirkestraat 114A-146, Tilburg
Tel. 421820-420067
CWALITEIT
*ACCU'S
HAKEN
ijke garantie.
IG TOT 30 JUNI 1988).
Maak ’n proefrit: Alfa 33 vanaf 21.990,-
Petr. Loosjesstr. 11, tel. 430022
Ringbaan Noord 95 Tilburg
Tel. 013-351035
roede 1
kken
concurrent
op 9,5 sco:
verbruik t
De
i de
16-
25 pk
i stelt
be
man,
?aan Noord
met
een dui<
met de vijfdeurs Corona
auto is verder keurig t
iedereen kan zodoende
Carina voor de dag kor..v.
van
de Pen-
n de on-
V'
Bij het starten van de motor hoor je
een tevreden brom van de driepitter.
slingeren van
verliep de te
er problemen. Alleen
plettende douane aan
eda mij achterna
bleken de papie
sportiviteit staat zodoende niet voor
op. Dat zagen we al met de introductie
van meerkleppenmotoren in de kleine
Starlet en Corolla en deze trend zet
zich nu naar boven toe voort met deze
Carina. Een andere trend die zich in
alle modellen voortzet, is de ronde car- ele
ieme
motorkapje zit een drie-cilinder 550
cc-motor. Tot zover nog niets aan de
hand. De ingenieurs bij dit merk heb-
'iter alle denkbare mode”'»
in dit motortje gestopt:
r cilinder, turbo en inter-
xvor deze voorzieningen wordt
de Alto tot een kleine bom met een
vermogen van 65 pk, een topsnelheid
van 160 km/u. en een acceleratie van 0
en
erk
De turbo-diesel-versies van
langs geïntroduceerde Mitsubishi
Galant zullen in de maand juni defini
tief op het leveringsprogramma staan.
Met een vermogen van 55 kW heeft
deze versie van de Galant een topsnel
heid van 162 km/u. Uiteraard is aan
deze krachtbron een vijfversnellings-
bak gekoppeld. Het verbruik is volgens
ECE-norm 4,8 liter per 100 km bij 90 teur
km/u. De waarden bij 120 km/u. en in
de stad zijn respectievelijk 6,8 en 7,3.
De maximum hoogte is zelfs 1,37 me
ter. Het laadvolume ging van 2,5 naar
2,7 kubieke meter. Ook het laadvermo
gen nam met 20 kg toe tot 470 kg. De
pick-up doet hier nog een schepje bo
venop, daar kan 500 kg in worden
meegenomen.
De vraag naar auto’s met een kata
lysator neemt de laatste tijd behoorlijk
toe. Daarom heeft Austin Rover ge
meend met directe ingang een Range
Rover in het programma op te nemen
met een drieweg katalysator. Er werd
gekozen voor de zeer luxueuze Vogue
Automaat. Deze auto is voorzien van
redelijk sportief. Een fikse slalom
ander snel bochtenwerk gaat hij ruvi
uit de weg. Ondanks het wat overhel
len in bochten is het hele weggedrag
behoorlijk neutraal. Op de snelweg
kan er met hoge snelheden 1 J
reden zonder dat de auto
geeft dat het te hard gaat. De presta
ties van de GLi zijn ook heel behoor
lijk. De topsnelheid bedraagt net geen
200 km/u. en de acceleratie van 0 tot
100 gebeurt binnen de 10 seconden.
ook
fa*!
UAALVOC*.
terbij is natuurlijk het lage
a dit kleintje. Normaal is
3 met een gewicht van zo’n 650
deze prestaties nauwelijks op
te houden. Suzuki meende dit
cunnen ondervangen door perma
nente vierwielaandrijving te monteren,
.door de Alto een wegligging krijgt
r je koud van wordt (het gewicht
hierdoor toe tot 960 kg).
n en De nieuwe Toyota Carina is een
niet weinig opvallende auto. De carrosserie
vertoont gelijkenissen met producten
van concurrenten en met een ouder
o model uit eigen huis. Verder over deze
worden ge- auto niets dan goeds. Prima prefaties
de indruk bij een redelijk brandstofverbruik, een
bijzonder complete uitrusting en
uiterst gemakkelijk te bedienen. De
nette prijzen zullen ervoor zorgen dat
we veel Carina’s zullen gaan zien de g
komende jaren.
lief btw-montage
ERTROUWD ADRES
bo- matis
die baar.
Het remsysteem is voorzien van ge
ventileerde schijven op de voorwielen
en trommels achter. Onze GLi Lift
back kan als extra worden uitgerust
met ABS, in dat geval wórden er ach
ter schijven gemonteerd.
Het rijden met deze nieuweling is
een fijne gewaarwording. De bedie
ning vormt zoals gezegd geen enkel
probleem. Hiertoe draagt ook de pri
ma stuurbekrachtiging bij. Vooral met
deze 2 liter injectiemotor is de Carina
Afgelopen zomer trok ik met
stevige Jeep en een aanhc"
naar het midden van I
Doel was het ophalen
Franse auto. zn n.,nu>
droomde ik ervan eth auto
restaureren. Nog
dromen en wil la
collectie oude auto’,
auto werd door de 1 v
kennis in het schone Franse land
gekocht. Gelukk L'-' -- J-
len met de wer ..j.r
pen, het viel niet tegen en niet mee,
precies zoals ik me het had voorge
steld. De laatste dag van mijn ver
blijf werd mijn trotse bezit met de
lier op de autotrailer getrokken,
vastgebonden en klaargemaakt
voor de rit van zo’n slordige 900 ki
lometer.
Op hier en daar wat
deze combinatie na,
rugreis zonder
dan dat de oplcucnu.
de grens bij Bred
kwam. Gelukkig
ren in orde e,. „uu
recht door te rijden,
dag allepapieren-rompslomp -
de gemaakt. Het chassisnummer
ingeslagen, de benodigde papieren
verzorgd en vervolgens met auto en
papieren naar de douane in Goirle
Nederland beschikbaar komen. Bij
iedere uitvoering kan er gekozen wor
den uit een 1.3 liter 67 pk benzinemo
tor met een vijfversnellingsbak of de
bekende 1.7 liter 60 pk dieselmotor
voorzien van een vierbak (tegen meer
prijs met een vijfbak). Alle afmetingen
van de laadruimte zijn bij het nieuwe
model groter dan bij het oude model.
beschikken om de toestemming te krij- Een van de oplossingen is nu die Su-
gen een auto te kopen. Echter auto’s zuki Alto Works. Onder het minieme
met een lengte korter dan 3,20 meter motorkapje zit een drie-cilinder 5JÓ
vallen hier buiten. Vandaar dat zowel cc-motor. Tc'
een Subaru Mini-Jumbo, een Daihatsu hand. De ingeniei
Cuore als de Suzuki Alto exact 3,195 ben echter alle
meter lang zijn. Daarnaast vallen deze techniek in
dwergen ook nog eens in een gunstige kleppen per
belastingklasse als de cilinderinhoud cooler. Door
550 cc of minder is. Door deze regels is
er in Japan een markt voor piep-kleine
auto’s met prestaties die een sportwa
gen niet eens zouden misstaan.
Suzuki Bosscheweg 296, Tilburg Tel. 013-355655
binnenuit te openen achterklep en
benzineklep, twee elektrisch verstelba
re buitenspiegels, zonwerend glas en
centrale vergrendeling.
De kofferruimte is behoorlijk groot,
uoler»
leuke
rbum-
r die voor de nodi-
intercooler zorgt,
achterspoiler op
nvt te vergeten de
Het doosje ziet er
uj krachtig uit.
de mensen die naast
me bij het stoplicht dachten van moet
je daar zien dat opgedirkte Suzuki-tje,
helaas was dat Suzuki-tje de kruising
al over voordat ze hun beschaafde
automobiel in de eerste versnelling
hadden gezet.
Concurrent
Een andere meevaller is het brand
stofverbruik. Waar concurrent Mitsu
bishi zo rond de 1 op 9,5 scoort, zet
deze Toyota toch een verbruik van bo
ven de 1 op 10 neer. Uitstekend gezien
de prestaties.
Tenslotte heeft Toyota de prijzen
van zijn nieuwe Carina heel redelijk
weten te houden. Onze testauto, de
uiterst complete GLi Liftback, kost
37.995,- en dat is beslist niet te veel.
Er is echter al een Carina vanaf
ƒ27.245,- want dat is de prijs van de
eenvoudigste 1.6 sedan. De sportwa
gon begint bij 30.995,-. Zeker door
deze gunstige prijzen heeft de nieuwe
Toyota Carina meer concurrentie
kracht gekregen.
als «Fulltime 4WD», «Intercool
enz. Verder heeft het ding le.
wieltjes, een forse voor- en achterb
per, een luchthapper
ge koeling van de i
mistlampen, een forse a
de bagageklep en niet
dubbele uitlaat. H
daardoor bijzonder
Jammer voor
twee
—j.iet dal
Europa, vandaar dat het succes van dit model voor hebben er ruimte genoeg, voor
senen wordt het toch wat kra[
mer is ook dat de hoofdsteunen
terin een groot deel van het zicht
de achteruitkijkspiegel
Over beenruimte valt g:1
klagen. De achterpassaj
overigens ook nog een e:
armsteun.
Verder is de GLi voorzien van vier
lektrisch bediende portierruiten, van
Het bestelwagenprogramma
Fiat is na het verschijnen van d
ny en nu de nieuwe Fiorino aan d
derkant weer helemaal compleet.
van de bank is lekker hoog. Daar
venop zitten twee hoofdsteunen
bijna tot aan het dak komen. Kinderen
/vu «ai krap. Jam-
hoofdsteunen ach-
I van het zicht door
negel wegnemen,
au gelukkig niet te
ssagiers hebben
ook nog een eigen midden-
Sinds 7 april zijn de showrooms van de Nederlandse Toyota-dealers gevuld
met verschillende uitvoeringen van de nieuwe voorwielaangedreven Carina. Het is
de tweede generatie van de voorwielaangedreven Carina. Maar liefst 70% van de
export van deze auto gaat naar
het Japanse merk van groot belang is.
de on- Er staan voorlopig vier uitvoeringen
op het programma. De meest eenvou
dige is de GL die voor een prijs van
ff 38.995,- bij de dealer komt te staan.
Voor 41.895,- krijg je dezelfde auto
echter met stuurbekrachtiging. De
luxueuzere GLS kost 46.645,- terwijl
er voor 48.745,- een zelfde auto met
sunroof voor de deur staat. De impor-
Hart Nibbrig Greeve verwacht
dit jaar zo’n duizend turbo-diesels te
verkopen.
trig bekleed en natuurlijk voorzien
i verlichting. Daarnaast heeft men
de tildrempel zo laag mogelijk gehou
den. In totaal is de nieuwe Carina
n maar liefst negen opberg-
lashboardkastjes, kaarten
de console en noem maar
rosserie-vorm. Ook de Carina II com
bineert een flinke binnenruimte met
een keurige Cw-waarde van 0,32 voor
de Liftback en 0,33 voor de sedan. De
auto ziet er daardoor rustig en zakelijk
uit, maar onderscheidt zich helaas te
weinig van zijn Japanse concurrenten,
hij vertoont met name veel gelijkenis
—et de Mazda 626. Ook meenden we
idelijke overeenkomst te zien
vijfdeurs Corona uit 1978.
verder keurig afgewerkt
kan zodoende gerust met
oor de dag komen,
komt in een
waarin zich in- Opbergruimtes
*-i Uiteraard zijn de verschillende mo-
torversies te combineren met een aan
tal uitrustingsniveau’s. De liftback is
er alleen met de meest complete uit
rusting. Het dashboard ziet er eenvou
dig uit, maar alles is er op aanwezig,
zoals een toerenteller, brandstofmeter,
sta’ temperatuurmeter en een reeks contro-
veerd klampjes. Bij het ontweipen van deze
auto stond voorop dat de afleesbaar
heid en het bedieningsgemak optimaal
moesten zijn. Gelukkig is Toyota in dit
streven behoorlijk geslaagd. De Carina
laat zich uiterst gemakkelijk en licht
bedienen. Daarnaast zijn de binnenaf-
f noemt, is een welkome aan- metingen ten opzichte van de al niet
Van het oude model bestond kleine oude Carina nog iets vergroot, voorzien van
rgelijke uitvoering niet. De De rugleuningen van de stoelen zijn ruimtes; das
motor is alleen te koop in de traploos verstelbaar en verder heeft de bakken, in g.
gaat hier om de 2 liter 16- auto zaken als een verstelbare hoogte op.
een vermogen van 125 pk Van de veiligheidsriemen en een stuur- Standaard heeft de auto uiteraard
met katalysator. Toyota stelt verstelling m de GLi. Helaas is de een vijfversnellingsbak. De bedoening
sruitstrevende techniek be- hoofdruimte achterin bij de liftback gaat bijzonder licht. Helaas heeft de
schikbaar voor de «gewone» man, beslist onvoldoende. De rugleuning achteruit geen beveiliging. Een auto-
Even aantikken van het gaspedaal
heeft een hoop toeren tot gevolg. De
eerste versnelling inschakelen en weg-
ieme wezen. Na zo’n 3.000 toeren komt de
)t: 4 turbo in werking, een apparaat dat
zich op de achtergrond fluitend laat
o horen. Verbluffend is het
;n kleine bom met een aantal toeren dat dit kleine
65 pk, een topsnelheid mag draaien. Pas bij
een acceleratie van 0 komt de naald van de t
tot 100 in krap 11 seconden. Het grote het rode gebied. Het geh
geproduceerd wordt is
tussen een vrachtwagen u
vijftig en een formule-1-aut
Het interieur ziet er fe gek uit met
z’n gedeeltelijk met zuurstokken roze
beklede portieren en stoelen. De
stoeltjes zitten uitstekend en houden
de bestuurder iedere keer weer op z’n
plaats. Het lekker kleine stuurwieltje is
met echt leder bekleed. Het dashboard
ientje js verder weinig spectaculair en voor-
'min. zjen van een toerenteller en een lampje
voor de turbocompressor. Het spreekt
voor zich dat een dergelijk prestigieus
model van buiten er ook als zodanig
uit ziet. De carrosserie wordt aan ver
schillende kanten opgesierd met kreten
maand wordt in Italië en in nen we duidelijk overeenkomsten met
aantal andere Europese landen de de Fiat Uno. Er worden drie carrosse-
■ueuwe Fiat Fiorino voorgesteld. Was rievarianten aangeboden; een pick-up,
het oude model van deze bestelwagen een gesloten bestelwagen en een com-
gebaseerd op de Fiat 127, nu herken- bi. Deze combi zal voorlopig niet in
maximum
machient'"
9.500 tr./r
toerenteller in
luid dat er dan
s een kruising
uit de jaren
ito.
een 3,5 liter V8 injectiemotor met een
vermogen van 107 kW en een koppel
van 256 Nm bij 2550 tr./min. De
maximum snelheid bedraagt nu 163
km/u.
De Range Rover Vogue automaat
met katalysator lust alleen Eurosuper
en kost 114.050,-.
Vrijwel alle auto’s die je als journalist rijdt zijn voor het grote publiek bedoeld, probleem hie
De modellen zijn esthetisch verantwoord, het interieur is stijlvol van kleur. Je gewicht van
kunt daarbij duidelijk merken dat de ontwerpers volgens strak vastgestelde eisen een auto
hun auto hebben moeten bedenken. Des te leuker is het om eens in een autootje te kg met
kunnen rijden waarbij de makers wat meer vrije loop hebben gekregen, een de weg
autootje dat misschien minder geschikt is voor de (Nederlandse) verkoop, maar te kunn
dat duidelijk toont wat een fabrikant allemaal kan. Voor een korte tijd is er een nente
exemplaar van de Suzuki Alto RS-R Works in Nederland, een autootje dat het on- waarde
denkbare waar maakt. waar
nam 1
om het vehikel officieel in te voe
ren. Na het afrekenen van de in
voerrechten kon de korte rit naar
zijn voorlopige stalling beginnen.
Diezelfde avond nog werd be
gonnen aan het uitkleden van de
auto. Immers wie iets restaureert
moet het grondig doen. In no-time
stond het kleine ding in z’n hemd:
deuren eraf, motorkap eraf, spat
borden eraf en motor eruit. Iedere
keer weer bleek de auto een got
aanschaf, nauwelijks rotte plekl
en een volledig gave bodem.
Vervolgens volgden enkele we
ken van driftig schuren om alle
zichtbare roest voorlopig de kop in
te drukken. Voor het einde van het
ckig bleken de verha- jaar immers zou volgens plan
erkelijkheid te klop- motor erin zitten en zou ik de eo'-
---- ste meters kunnen rijden,
mededeling zag ik al enkt
warige blikken. Inmiddels zijn
zo’n tien maanden na de aanko
verstreken. En zoals zo dikv
bleek ik in het begin te enthc
De motor staat nog steeds nuu^.
auto en zal er de komende weken
nog echt niet inzitten. Stilgezeten
heb ik niet helemaal, maar over
werkt ben ik nou ook weer niet.
Niet gestoord door de tien maan
den geleden gemaakte misreke-
kkig bleken de papie- ning, verwacht ik nu toch dat de
en had ik het volste auto rond september zal gaan rij-
De volgende den, alhoewel ik deze planning met
pslomp in or- iets minder bombarie verkondig.
We zullen wel zien, als dit weer een
misrekening is, sta ik zelf in mijn
hemd. Ik hou u op de hoogte...
TONY VOS
De nieuwe Carina l
zwaar bevochten klasse waarin
middels de Mazda 726, Mitsubishi
Galant, Renault 21 en Peugeot 405 een
vaste plaats hebben toegeëigend.
De Carina II zal voorlopig in acht
verschillende versies op de markt ko
men. Er kan gekozen worden voor drie
carrosserie-varianten; een vierdeurs se
dan, een vijfdeurs liftback en de -‘~
tioncar. Voor de sedan is gereserve
de 1.6 liter 93 pk-motor met 16 klep
pen en katalysator. De tweede moge
lijkheid is de reeds bekende 2 liter die
sel. Beide krachtbronnen zijn ook in
de stationcar te verkrijgen. Die sta
tioncar, of Sportswagon zoals Toyota
hem zelf noemt, is een welkome aan
vulling. Van het oude
een dergelijke uitvoe
grootste iii/jnj/
liftback. Het g™
klepper met eer
eveneens r
zijn voor
ƒ48.745,-
voor de d
rt Nibbrig
zo’n duize
twe vuri het
-n de
m eer-
1. Bij deze
tkele mee-
t er
tkoop
dikwijls
i te enthousiast,
steeds naast de
zoals
een
hangwagen
Frankrijk,
ophalen van een oude
Al van kinds af aan
te gaan
g steeds heb ik die
later zelfs een hele
uto’s aanleggen. De
de telefoon van een
en et
adder
*Wb«3seKo«ier