PRAAT BERTENS i El Li sin. Mag het iets meer zijn P. SMULDERS Suzuki Alto i roe AUTOTEST;: fi.A. GUSBERS wroi\ Ónmogelijk blijkt mogelijk ®l w Officiële Toyota-dealers Autobedrijven ■I \Suzuki A Ito Works Automobielbedrijf Katalysator op Range Rover Fiat komt met nieuwe Fiorino iTOYOTAl Toyota Carina Liftback GLi ijden HATEN MPERS WOUTERS AUTOBEDRIJVEN Toyota-dealer AUTONOVA tT 10 dag sgeopend I In je hemd I staan Galant Turbo Diesel in juni w donM akmon ornax gelost BSt- tuk, ;ost BDVAG Miniem Donderdag 21 april 1988 - pagina 25 DE TILBURGSE KOERIER 1988-pagina 24 onder redactie van Tony Vos ische transmissie is als extra lever- I [r j mrr. land Tilburgseweg 111-113, Oisterwijk - Tel. 04242-85015 Raadhuisstr. 7, Moergestel - Tel. 04243-2110 Off. Mitsubishi-dealer MITSUBISHI Zuurstokken h j— ringen. JMMk ING in prijs! RW a Deze een nieu tand vanaf 7900 vanaf 69°° vanaf 7250 vanaf 8250 vanaf 8500 vanaf 89so Er is al een Suzuki Altov.a. 12.195,- ben echt techniek MITSUBISHI MOTORS I2 maanden -roesten. keur van Goirkestraat 114A-146, Tilburg Tel. 421820-420067 CWALITEIT *ACCU'S HAKEN ijke garantie. IG TOT 30 JUNI 1988). Maak ’n proefrit: Alfa 33 vanaf 21.990,- Petr. Loosjesstr. 11, tel. 430022 Ringbaan Noord 95 Tilburg Tel. 013-351035 roede 1 kken concurrent op 9,5 sco: verbruik t De i de 16- 25 pk i stelt be man, ?aan Noord met een dui< met de vijfdeurs Corona auto is verder keurig t iedereen kan zodoende Carina voor de dag kor..v. van de Pen- n de on- V' Bij het starten van de motor hoor je een tevreden brom van de driepitter. slingeren van verliep de te er problemen. Alleen plettende douane aan eda mij achterna bleken de papie sportiviteit staat zodoende niet voor op. Dat zagen we al met de introductie van meerkleppenmotoren in de kleine Starlet en Corolla en deze trend zet zich nu naar boven toe voort met deze Carina. Een andere trend die zich in alle modellen voortzet, is de ronde car- ele ieme motorkapje zit een drie-cilinder 550 cc-motor. Tot zover nog niets aan de hand. De ingenieurs bij dit merk heb- 'iter alle denkbare mode”'» in dit motortje gestopt: r cilinder, turbo en inter- xvor deze voorzieningen wordt de Alto tot een kleine bom met een vermogen van 65 pk, een topsnelheid van 160 km/u. en een acceleratie van 0 en erk De turbo-diesel-versies van langs geïntroduceerde Mitsubishi Galant zullen in de maand juni defini tief op het leveringsprogramma staan. Met een vermogen van 55 kW heeft deze versie van de Galant een topsnel heid van 162 km/u. Uiteraard is aan deze krachtbron een vijfversnellings- bak gekoppeld. Het verbruik is volgens ECE-norm 4,8 liter per 100 km bij 90 teur km/u. De waarden bij 120 km/u. en in de stad zijn respectievelijk 6,8 en 7,3. De maximum hoogte is zelfs 1,37 me ter. Het laadvolume ging van 2,5 naar 2,7 kubieke meter. Ook het laadvermo gen nam met 20 kg toe tot 470 kg. De pick-up doet hier nog een schepje bo venop, daar kan 500 kg in worden meegenomen. De vraag naar auto’s met een kata lysator neemt de laatste tijd behoorlijk toe. Daarom heeft Austin Rover ge meend met directe ingang een Range Rover in het programma op te nemen met een drieweg katalysator. Er werd gekozen voor de zeer luxueuze Vogue Automaat. Deze auto is voorzien van redelijk sportief. Een fikse slalom ander snel bochtenwerk gaat hij ruvi uit de weg. Ondanks het wat overhel len in bochten is het hele weggedrag behoorlijk neutraal. Op de snelweg kan er met hoge snelheden 1 J reden zonder dat de auto geeft dat het te hard gaat. De presta ties van de GLi zijn ook heel behoor lijk. De topsnelheid bedraagt net geen 200 km/u. en de acceleratie van 0 tot 100 gebeurt binnen de 10 seconden. ook fa*! UAALVOC*. terbij is natuurlijk het lage a dit kleintje. Normaal is 3 met een gewicht van zo’n 650 deze prestaties nauwelijks op te houden. Suzuki meende dit cunnen ondervangen door perma nente vierwielaandrijving te monteren, .door de Alto een wegligging krijgt r je koud van wordt (het gewicht hierdoor toe tot 960 kg). n en De nieuwe Toyota Carina is een niet weinig opvallende auto. De carrosserie vertoont gelijkenissen met producten van concurrenten en met een ouder o model uit eigen huis. Verder over deze worden ge- auto niets dan goeds. Prima prefaties de indruk bij een redelijk brandstofverbruik, een bijzonder complete uitrusting en uiterst gemakkelijk te bedienen. De nette prijzen zullen ervoor zorgen dat we veel Carina’s zullen gaan zien de g komende jaren. lief btw-montage ERTROUWD ADRES bo- matis die baar. Het remsysteem is voorzien van ge ventileerde schijven op de voorwielen en trommels achter. Onze GLi Lift back kan als extra worden uitgerust met ABS, in dat geval wórden er ach ter schijven gemonteerd. Het rijden met deze nieuweling is een fijne gewaarwording. De bedie ning vormt zoals gezegd geen enkel probleem. Hiertoe draagt ook de pri ma stuurbekrachtiging bij. Vooral met deze 2 liter injectiemotor is de Carina Afgelopen zomer trok ik met stevige Jeep en een aanhc" naar het midden van I Doel was het ophalen Franse auto. zn n.,nu> droomde ik ervan eth auto restaureren. Nog dromen en wil la collectie oude auto’, auto werd door de 1 v kennis in het schone Franse land gekocht. Gelukk L'-' -- J- len met de wer ..j.r pen, het viel niet tegen en niet mee, precies zoals ik me het had voorge steld. De laatste dag van mijn ver blijf werd mijn trotse bezit met de lier op de autotrailer getrokken, vastgebonden en klaargemaakt voor de rit van zo’n slordige 900 ki lometer. Op hier en daar wat deze combinatie na, rugreis zonder dan dat de oplcucnu. de grens bij Bred kwam. Gelukkig ren in orde e,. „uu recht door te rijden, dag allepapieren-rompslomp - de gemaakt. Het chassisnummer ingeslagen, de benodigde papieren verzorgd en vervolgens met auto en papieren naar de douane in Goirle Nederland beschikbaar komen. Bij iedere uitvoering kan er gekozen wor den uit een 1.3 liter 67 pk benzinemo tor met een vijfversnellingsbak of de bekende 1.7 liter 60 pk dieselmotor voorzien van een vierbak (tegen meer prijs met een vijfbak). Alle afmetingen van de laadruimte zijn bij het nieuwe model groter dan bij het oude model. beschikken om de toestemming te krij- Een van de oplossingen is nu die Su- gen een auto te kopen. Echter auto’s zuki Alto Works. Onder het minieme met een lengte korter dan 3,20 meter motorkapje zit een drie-cilinder 5JÓ vallen hier buiten. Vandaar dat zowel cc-motor. Tc' een Subaru Mini-Jumbo, een Daihatsu hand. De ingeniei Cuore als de Suzuki Alto exact 3,195 ben echter alle meter lang zijn. Daarnaast vallen deze techniek in dwergen ook nog eens in een gunstige kleppen per belastingklasse als de cilinderinhoud cooler. Door 550 cc of minder is. Door deze regels is er in Japan een markt voor piep-kleine auto’s met prestaties die een sportwa gen niet eens zouden misstaan. Suzuki Bosscheweg 296, Tilburg Tel. 013-355655 binnenuit te openen achterklep en benzineklep, twee elektrisch verstelba re buitenspiegels, zonwerend glas en centrale vergrendeling. De kofferruimte is behoorlijk groot, uoler» leuke rbum- r die voor de nodi- intercooler zorgt, achterspoiler op nvt te vergeten de Het doosje ziet er uj krachtig uit. de mensen die naast me bij het stoplicht dachten van moet je daar zien dat opgedirkte Suzuki-tje, helaas was dat Suzuki-tje de kruising al over voordat ze hun beschaafde automobiel in de eerste versnelling hadden gezet. Concurrent Een andere meevaller is het brand stofverbruik. Waar concurrent Mitsu bishi zo rond de 1 op 9,5 scoort, zet deze Toyota toch een verbruik van bo ven de 1 op 10 neer. Uitstekend gezien de prestaties. Tenslotte heeft Toyota de prijzen van zijn nieuwe Carina heel redelijk weten te houden. Onze testauto, de uiterst complete GLi Liftback, kost 37.995,- en dat is beslist niet te veel. Er is echter al een Carina vanaf ƒ27.245,- want dat is de prijs van de eenvoudigste 1.6 sedan. De sportwa gon begint bij 30.995,-. Zeker door deze gunstige prijzen heeft de nieuwe Toyota Carina meer concurrentie kracht gekregen. als «Fulltime 4WD», «Intercool enz. Verder heeft het ding le. wieltjes, een forse voor- en achterb per, een luchthapper ge koeling van de i mistlampen, een forse a de bagageklep en niet dubbele uitlaat. H daardoor bijzonder Jammer voor twee —j.iet dal Europa, vandaar dat het succes van dit model voor hebben er ruimte genoeg, voor senen wordt het toch wat kra[ mer is ook dat de hoofdsteunen terin een groot deel van het zicht de achteruitkijkspiegel Over beenruimte valt g:1 klagen. De achterpassaj overigens ook nog een e: armsteun. Verder is de GLi voorzien van vier lektrisch bediende portierruiten, van Het bestelwagenprogramma Fiat is na het verschijnen van d ny en nu de nieuwe Fiorino aan d derkant weer helemaal compleet. van de bank is lekker hoog. Daar venop zitten twee hoofdsteunen bijna tot aan het dak komen. Kinderen /vu «ai krap. Jam- hoofdsteunen ach- I van het zicht door negel wegnemen, au gelukkig niet te ssagiers hebben ook nog een eigen midden- Sinds 7 april zijn de showrooms van de Nederlandse Toyota-dealers gevuld met verschillende uitvoeringen van de nieuwe voorwielaangedreven Carina. Het is de tweede generatie van de voorwielaangedreven Carina. Maar liefst 70% van de export van deze auto gaat naar het Japanse merk van groot belang is. de on- Er staan voorlopig vier uitvoeringen op het programma. De meest eenvou dige is de GL die voor een prijs van ff 38.995,- bij de dealer komt te staan. Voor 41.895,- krijg je dezelfde auto echter met stuurbekrachtiging. De luxueuzere GLS kost 46.645,- terwijl er voor 48.745,- een zelfde auto met sunroof voor de deur staat. De impor- Hart Nibbrig Greeve verwacht dit jaar zo’n duizend turbo-diesels te verkopen. trig bekleed en natuurlijk voorzien i verlichting. Daarnaast heeft men de tildrempel zo laag mogelijk gehou den. In totaal is de nieuwe Carina n maar liefst negen opberg- lashboardkastjes, kaarten de console en noem maar rosserie-vorm. Ook de Carina II com bineert een flinke binnenruimte met een keurige Cw-waarde van 0,32 voor de Liftback en 0,33 voor de sedan. De auto ziet er daardoor rustig en zakelijk uit, maar onderscheidt zich helaas te weinig van zijn Japanse concurrenten, hij vertoont met name veel gelijkenis —et de Mazda 626. Ook meenden we idelijke overeenkomst te zien vijfdeurs Corona uit 1978. verder keurig afgewerkt kan zodoende gerust met oor de dag komen, komt in een waarin zich in- Opbergruimtes *-i Uiteraard zijn de verschillende mo- torversies te combineren met een aan tal uitrustingsniveau’s. De liftback is er alleen met de meest complete uit rusting. Het dashboard ziet er eenvou dig uit, maar alles is er op aanwezig, zoals een toerenteller, brandstofmeter, sta’ temperatuurmeter en een reeks contro- veerd klampjes. Bij het ontweipen van deze auto stond voorop dat de afleesbaar heid en het bedieningsgemak optimaal moesten zijn. Gelukkig is Toyota in dit streven behoorlijk geslaagd. De Carina laat zich uiterst gemakkelijk en licht bedienen. Daarnaast zijn de binnenaf- f noemt, is een welkome aan- metingen ten opzichte van de al niet Van het oude model bestond kleine oude Carina nog iets vergroot, voorzien van rgelijke uitvoering niet. De De rugleuningen van de stoelen zijn ruimtes; das motor is alleen te koop in de traploos verstelbaar en verder heeft de bakken, in g. gaat hier om de 2 liter 16- auto zaken als een verstelbare hoogte op. een vermogen van 125 pk Van de veiligheidsriemen en een stuur- Standaard heeft de auto uiteraard met katalysator. Toyota stelt verstelling m de GLi. Helaas is de een vijfversnellingsbak. De bedoening sruitstrevende techniek be- hoofdruimte achterin bij de liftback gaat bijzonder licht. Helaas heeft de schikbaar voor de «gewone» man, beslist onvoldoende. De rugleuning achteruit geen beveiliging. Een auto- Even aantikken van het gaspedaal heeft een hoop toeren tot gevolg. De eerste versnelling inschakelen en weg- ieme wezen. Na zo’n 3.000 toeren komt de )t: 4 turbo in werking, een apparaat dat zich op de achtergrond fluitend laat o horen. Verbluffend is het ;n kleine bom met een aantal toeren dat dit kleine 65 pk, een topsnelheid mag draaien. Pas bij een acceleratie van 0 komt de naald van de t tot 100 in krap 11 seconden. Het grote het rode gebied. Het geh geproduceerd wordt is tussen een vrachtwagen u vijftig en een formule-1-aut Het interieur ziet er fe gek uit met z’n gedeeltelijk met zuurstokken roze beklede portieren en stoelen. De stoeltjes zitten uitstekend en houden de bestuurder iedere keer weer op z’n plaats. Het lekker kleine stuurwieltje is met echt leder bekleed. Het dashboard ientje js verder weinig spectaculair en voor- 'min. zjen van een toerenteller en een lampje voor de turbocompressor. Het spreekt voor zich dat een dergelijk prestigieus model van buiten er ook als zodanig uit ziet. De carrosserie wordt aan ver schillende kanten opgesierd met kreten maand wordt in Italië en in nen we duidelijk overeenkomsten met aantal andere Europese landen de de Fiat Uno. Er worden drie carrosse- ■ueuwe Fiat Fiorino voorgesteld. Was rievarianten aangeboden; een pick-up, het oude model van deze bestelwagen een gesloten bestelwagen en een com- gebaseerd op de Fiat 127, nu herken- bi. Deze combi zal voorlopig niet in maximum machient'" 9.500 tr./r toerenteller in luid dat er dan s een kruising uit de jaren ito. een 3,5 liter V8 injectiemotor met een vermogen van 107 kW en een koppel van 256 Nm bij 2550 tr./min. De maximum snelheid bedraagt nu 163 km/u. De Range Rover Vogue automaat met katalysator lust alleen Eurosuper en kost 114.050,-. Vrijwel alle auto’s die je als journalist rijdt zijn voor het grote publiek bedoeld, probleem hie De modellen zijn esthetisch verantwoord, het interieur is stijlvol van kleur. Je gewicht van kunt daarbij duidelijk merken dat de ontwerpers volgens strak vastgestelde eisen een auto hun auto hebben moeten bedenken. Des te leuker is het om eens in een autootje te kg met kunnen rijden waarbij de makers wat meer vrije loop hebben gekregen, een de weg autootje dat misschien minder geschikt is voor de (Nederlandse) verkoop, maar te kunn dat duidelijk toont wat een fabrikant allemaal kan. Voor een korte tijd is er een nente exemplaar van de Suzuki Alto RS-R Works in Nederland, een autootje dat het on- waarde denkbare waar maakt. waar nam 1 om het vehikel officieel in te voe ren. Na het afrekenen van de in voerrechten kon de korte rit naar zijn voorlopige stalling beginnen. Diezelfde avond nog werd be gonnen aan het uitkleden van de auto. Immers wie iets restaureert moet het grondig doen. In no-time stond het kleine ding in z’n hemd: deuren eraf, motorkap eraf, spat borden eraf en motor eruit. Iedere keer weer bleek de auto een got aanschaf, nauwelijks rotte plekl en een volledig gave bodem. Vervolgens volgden enkele we ken van driftig schuren om alle zichtbare roest voorlopig de kop in te drukken. Voor het einde van het ckig bleken de verha- jaar immers zou volgens plan erkelijkheid te klop- motor erin zitten en zou ik de eo'- ---- ste meters kunnen rijden, mededeling zag ik al enkt warige blikken. Inmiddels zijn zo’n tien maanden na de aanko verstreken. En zoals zo dikv bleek ik in het begin te enthc De motor staat nog steeds nuu^. auto en zal er de komende weken nog echt niet inzitten. Stilgezeten heb ik niet helemaal, maar over werkt ben ik nou ook weer niet. Niet gestoord door de tien maan den geleden gemaakte misreke- kkig bleken de papie- ning, verwacht ik nu toch dat de en had ik het volste auto rond september zal gaan rij- De volgende den, alhoewel ik deze planning met pslomp in or- iets minder bombarie verkondig. We zullen wel zien, als dit weer een misrekening is, sta ik zelf in mijn hemd. Ik hou u op de hoogte... TONY VOS De nieuwe Carina l zwaar bevochten klasse waarin middels de Mazda 726, Mitsubishi Galant, Renault 21 en Peugeot 405 een vaste plaats hebben toegeëigend. De Carina II zal voorlopig in acht verschillende versies op de markt ko men. Er kan gekozen worden voor drie carrosserie-varianten; een vierdeurs se dan, een vijfdeurs liftback en de -‘~ tioncar. Voor de sedan is gereserve de 1.6 liter 93 pk-motor met 16 klep pen en katalysator. De tweede moge lijkheid is de reeds bekende 2 liter die sel. Beide krachtbronnen zijn ook in de stationcar te verkrijgen. Die sta tioncar, of Sportswagon zoals Toyota hem zelf noemt, is een welkome aan vulling. Van het oude een dergelijke uitvoe grootste iii/jnj/ liftback. Het g™ klepper met eer eveneens r zijn voor ƒ48.745,- voor de d rt Nibbrig zo’n duize twe vuri het -n de m eer- 1. Bij deze tkele mee- t er tkoop dikwijls i te enthousiast, steeds naast de zoals een hangwagen Frankrijk, ophalen van een oude Al van kinds af aan te gaan g steeds heb ik die later zelfs een hele uto’s aanleggen. De de telefoon van een en et adder *Wb«3seKo«ier

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 25