1 PRAAT r f] Q VAN DER BOOM BMWM5 mag nu I Geef ’m de ruimte '0% PPERMANS Van Gils Auto’s AUTOTEST;: I AUTOBEDRIJF H00GEND00RN OISTERWIJK B.V. WFSÖ\ K. VAN DER BOOM i s 1 l 67 .VA*1® Hard rijden aalwijk Renault Espace Turbo DX AUTOBEDRIJF Vakmanschap en service als traditie Renault-dealer IAKEN 9 Rijden met de Mazda 121 Cabrio TopI FSOprijsbrekers uit Polen Textielplein 78 Tilburg l sverkoop iRKOOPSHOW N ONGEKEND RIEKSPRIJZEN !3 25 nA242-88221 fynen ^-□rijven °'sl£^oge's'aan il 1988-pagina 24 Donderdag 14 april 1988 - pagina 25 DE TILBURGSE KOERIER onder redactie van Tony Vos itje joi DE RENAULT-DEALER IN HET HART VAN BRABANT Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg - Telefoon (13) 364011 Naar de prijs durf ik nog met te raden. I11983 .500,- Vriendelijk, vakkundig en vertrouwd. Tilburgseweg 111, 5051 AC Goirle. Telefoon (013) 341261 Uw Renault-dealer in Oisterwijk Irading, .standaard I ining kunne I RENOVA M .013-433273 Vrijdag koopavond tot 22.00 uur BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIGS J X Vil UC Z.V11UV1 D VUCUlUCltll til ZAJCKCli, Z.VV1 den nu al geka- niet alleen an- En terecht. Met in 10,5 sec. en eeld de nieuwe meer wilt dan maken met de ?ld. De »en de Enige officiële Mazda-dealer voor Tilburg e.o. Uw officieel FSO-dealer voor Tilburg e.o. 3655 -Tet A 'A naf 15 april een 'e Turbodiesels ieseltijdperk in. niet het voor- ladendrang zijn □nomischer en traj verst koffe lie auto's Kdriaansen je is het dak w® op te vouwen ii er van de afgek vnnrüening. Te maak een afspraak voor een proefrit Iccasion» jen kter l.wonO ibsauAA. Beneluxstraat 8 Telefoon 04242-83905 pril] [april] langs zijn programma naar onder uit e in Korea wordt gebouwd als samenwerk Iet heeft echter enige tijd geduurd voordat sloten. De jrden ver- km/uur, Showroom: Mascagnistraat 531 (Tllburg-Noord), tel. 013-56.00.00 hierdoor met men, bochten, i uitdaging maneuver i -- slkeg .VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK S I ACCESSOIRES Tal. 423333 4555 twee elektrisch elektrisch be- een achtemtitwis- ets groter had mogen ergrendeling met af verschillende lees- orbreedte -o - toegeno- noemelijk tinder in aanmerkir uit met re rugleuningen, een een netjes beklede l hoedenplank en in X In 1984 bracht Renault een unieke auto op de markt, de Espace. Een auto die het midden houdt tussen een luxueuze perso nenwagen en een klein bestelbusje. De Espace werd en wordt gemaakt door Matra, een Frans bedrijf wat gespecialiseerd is in kunststof carrosserieën. Enkele maanden na zijn introductie deed het gerucht de ronde dat de Espace kort daarop weer zou verdwijnen. Gelukkig is dat laatste nooit gebeurd en inmiddels is er een tweede generatie Espace verschenen, die nog mooier en nog ruimer is dan zijn voorganger. In deze test de turbo diesel. zijn ech- en daar- ledere stoel kan ook nog eens omgetoverd in een tafeltje. Alle tigingspunten zijn voortaan uitgevoerd, zodat een stoel op plaats nu enkele centimeters na ren of naar acht worden. Mazda heeft onlangs zijn programma naar onder uitgebreid m<, «v auto die in Korea wordt gebouwd als samenwerkingsproject tusser Ford. Het heeft echter enige tijd geduurd voordat deze auto ook krijgbaar was. De Tilburgse Koerier reed met het topmodel, de 1.3 *.e'l veiligheid verhogend. Uiteraard moet deze uitstekende radio-cassetterecordei Philips fors worden bijbetaald. De auto is compleet met verstelbare buitenspiegels, diende voorportierruiten, ee, ser (waarvan het blad iets zijn), centrale portierverg standsbediening en Vtio*. lampjes. aanschouwen, m «d gegevens. De Die voorstoelen zijn één van de ver anderingen aan het interieur. Voor heen troffen we er de prima zetels uit de Renault 11. In de nieuwe Espace zit u echter op de nog betere stoelen uit de 21. In de standaarduitvoering be schikt de Espace over drie stoelen op de tweede nj, die echter naar keus kunnen worden geplaatst op vijf ver schillende plekken. De stoelen zijn af zonderlijk makkelijk te verwijderen. worden beves- dubbel iedere laar vo- iteren vastgezet kan Ruitoppervlak Als je voor het e moet je behoorlijk voor je een zeer cr neus is niets te zien. Gelukkig is di erg. De neus is helemaal niet lang gevoel gaat An— stoelen uit een gewone personenauto de zit behoorlijk rechtop. Het stuur lio. platter, maar toch niet zo als bij een vracht wagen. De auto lijkt erg breed, maar het uitzicht rondom is dank zij het grote ruitop pervlak uitstekend. Natuurlijk heeft een ging van de auto is uitstekend, banden laat ie nauwelijks h-n ding vanwege dc ne banden wat was ook dat bij h werd gereageerd 1121 trok er mei sporuei ooorneen. s bij elkaar is de nieuwe Mazda 121 een heel aantrekkelijk autootje, die er mogen we ook niet vergeten), heel De uitvoering is compleet Cabrio Top. eerst in een Espace stapt, ijk wennen. Allereerst zit er diep dashboard en van de tien. Gelukkig is dit niet zo •t alles toch goed. Alhoewel de v-- een gewone personenauto zijn, is bij welke gewone personenauto dan ook. ligt wat Over de remmen valt weinig negatiefs te -*-* zeggen. Helaas is een ABS-systeem nog niet leverbaar. Overigens zullen de Quadra-mo- dellen vanaf september wel met deze voor ziening kunnen worden uitgerust. ^TOBÊD' c stekend, piepende Het bra ie nauwelijks horen. Toch is het op 12 n ■ge de korte wielbasis en de klei- 1? nn< wat stug en hobbelig. Jammer het testexemplaar niet goed 1 op gasgeven in een bocht, een compl niet sportief doorheen. dak. Maar ni decor- biedt dat ^oorraa<in! on op Zand. 53 Uiteraard zijn nu ook de brede banden onderlangs de carrosserie in de koetskleur uitgevoerd. De nieuwe ach terklep is maar liefst 6 centimeter die per geworden. Daarnaast heeft men de bekleding van de vijfde deur laten slin ken met 3 centimeter, zodat de totale ruimtewinst in het interieur 9 centime ter is. Daarnaast is er nog een extra ruimte verkregen van 2 centimeter door een andere boiling voor de voor stoelen. L piusstraat) Het programma bestaat uit een aantal uit voeringen met de 1.1 motor van 55 pk onze testauto, de 1.3 van 60 pk alleen combinatie met de Cabrio Top-uitrustii De motor heeft een exacte inhoud van 1? cc en loopt op loodvrije normale benzine Een katalysator is bij alle 121-modelli standaard. De motor wordt gestart met een handchoke die automatisch terugspringt als ie het genoeg vindt. De krachtbron is onder alle omstandigheden bijzonder rustig. E. 1 topsnelheid van de auto ligt volgens opgaaf jn norma]e opstelling is er a< op 150 km/uur, maar daar moet dan wel doende Voor drie kinc een lange aanloop voor genomen worden, volwassenen is het allemaal wi De acceleratie van 0 tot 100 in 12.5 secon- den maakt hem toch tot een vlot wegwe- zertje. Het unieke aan dit autootje door een druk op de knop op te Zeker met het lekkere weer van pen weken een hele fijne opzichte van zijn 1.1-broe brio Top een 1 nenuitrust:— een rood/ genoeg steun voor werk, maar zouden v nauwer mogen aansh._. geeft overigens wel een <^teedsj2. Korte tijd was het merk FSO van het Nederlandse toneel verdwenen. De voor malige importeur, de Binckhorst uit Voorschoten, vond het beter zich alleen aan Skoda te gaan wijden. Kort daarop maakte het Albemy-concem (met dochteron dernemingen die onder andere Mitsubishi, Hyundai en Hariey-Davidson importe ren) bekend dat een nieuwe dochter, Abimex in Ridderkerk, voortaan het met» FSO zou gaan importeren. Vervolgens werd het enige maanden stil rond FSO maar sinds r met de kleine 121, een ssen Mazda en t in Europa ver- Cabrio Top. De motor doet goed zijn werk. Hij is wat rumoeriger dan bijvoorbeeld in de Renault 21 turbo diesel, maar vooral in de hogere toerenregionen valt het allemaal erg mee. Met zijn 88 pk weet ie toch zeer behoorlijke prestaties aan de Espace te geven. De top snelheid van 165 km/u. wordt echt gehaald en een acceleratie van 0 tot 100 km/u. in 5 seconden is prima. Het brandstofverbruik is bij de meeste Jiesels een aangename verrassing. ‘e testweek plaatste de Espace cijfer van 1 op 11. Gezien rijgedrag en de hoge snelheden op nelwegen, een uitstekende waarde. Eigenlijk zit enige negatieve punt van de Espa- erie begint bij 49.450,- voor de 2 -- J dprijsvande Echter door een aantal extra’s óp de testauto (comfort- pakket, twee zonnedaken, dakrelings, licht metalen velgen, radio en anti-diefstal alarm) komt de totaalprijs op 72.395,-. Een hoog bedrag voor een haast perfecte auto met on- -lijk veel gebruiksmogelijkheden. In cU..,.,^rking genomen de levensduur van de carrosserie, toch een verstandige keus. Renault heeft zijn nog steeds futuristische Espace net dat beetje meer gegeven wat de auto na bijna vier jaar produktie nodig had. De turbo diesel levert uitstekende prestaties bij een keurig brandstofverbruik, is behoor lijk rijk vooizien van extra’s en heeft een ge makkelijke bediening. Het comfort staat op het gebruikelijke hoge Franse niveau. randstofverbruik is met 1 op 11 tot 1 .jj ii normaal. De prijs van de 121 start bij 17.995,- voor de 1.1 DX. Onze Cabrio Top staat voor ƒ23.950,- bij de dealer. Daarvoor krijgt u een leuke kleine auto met plete uitrusting en het leuke open laar er moet ook gezegd worden dat concurrentie een hele hoop andere auto’s ut voor dezelfde prijs, maar dan zonder dak. De gewone 121-modellen ter redelijk concurrerend geprijsd door een interessante aanbieding. Geen verschil Ten opzichte van de oude serie is er motorisch aan de diesel niets veran derd. Het is de inmiddels vertrouwde 2068 cc motor met een vermogen van 88 pk en een prima bruikbaar koppel van 181 Nm bij slechts 2000 tr./min. Aan de buitenkant zien we al een aantal veranderingen ten opzichte van de voorganger. De bumpers zijn zowel voor als achter gespoten in de kleur van de carrosserie. De lampen zijn verandc, schuin af, met de lijn mee. Doordat de gnlle ren staat, is er g meer tussen een Lvuzj del (dat was In de spoiler twee Bij de introdui 5-serie, werd voor het eind van dit jaa. del, de M5 met een ruim 25? ter motor, leverbaar zal zijl week werd de eerste officiële 1 deze auto vrijgegeven door de impor- dorpels, nieuwe teur, met daarbij de mededeling dat de auto lijkt in verdere gegevens nog niet bekend zijn, ger op C Wie echter goed door de folder van de aard zijl nieuwe 5 bladert kon deze foto al enige aan F weken terug aanschouwen, met... ja wel, een aantal gegevens. De nieuwe de omringende landen de laagste maximum snelheid, maar het was tevens een land waar je toch rede lijk hard kon rijden zonder gepakt te worden. Maar we mogen dus 120, en wat dat betreft is voor Den Haag de discussie gesloten. Een tweede discussie die rustig door gaat is het feit of hard rijden verantwoord is. De vraag is natuur lijk, wat is hard rijden Is 140 km/uur hard rijden of is dat pas bij 190 km/uur? Iedereen heeft zo zijn eigen ideeën daarover. Ik vind dat hard rijden helemaal samen- hangt met de situatie. Is er druk verkeer, is het droog of regent het, is het donker of schijnt de zon en zeker niet in de laatste plaats met wat voor soort auto rijd je. Vanuit dit standpunt is het niet eerlijk om te stellen dat mensen in grote auto’s harder zouden mogen rijden dan mensen in kleine auto’s, men sen met veel geld worden dan weer voorgetrokken. Of wat te denken van het gros aan snelle kleine en sportieve autootjes. Afmetingen zeggen dus ook niets. Hard rijden blijft een kwestie van ver tot heel ver vooruit kijken. Immers, uit een auto’s op de rechterbaan kan r lots eentje jouw weghelft opko men. Honderd tot tweehonderd me ter daarvoor moet je je dat al reali seren. Het Nederlandse publiek is bijvoorbeeld ook helemaal niet in- i ik gespeeld op hardrijden. Hardrij- heid ders worden in het verkeer vaak aggressief bejegend, terwijl het ge drag van de niet-hardrijder vaak veel gevaarlijker is. Nou ja, zo kan ik nog wel even door blijven gaan. Deze discussie zal wel nooit wor den gesloten. autootje om mee lat kinderlijk een- bij maneuvreren is de st te zwaar. De weglig- Op dit moment zijn er twee model- de di len te koop. Een regelrechte prijsbre- teller, ker is hierbij de oude Classic 1.5 SLE breeds die voor 9.999,- in de prijslijst staat, op de voorstoek Van deze op de oude Fiat 125 geba- val op de ruitev seerde auto bestaat er ook een Estate. Veel moderner is echter de Polonez, met een vijfdeurs carrosserie. Ten op zichte van het door de Binckhorst ge ïmporteerde model zijn er nogal wat zaken ten goede veranderd. De naam Polonez heeft inmiddels plaats moeten maken voor de naam Prima. Aan de buitenkant zijn verschillende zaken aan de auto veranderd zoals de nieuwe grille en voorbumper met spoiler. Over de hele zijkant loopt een keurige stoot- strip en ook de achterzijde is enigszins gemodificeerd. Meest opvallende ver andering is de toevoeging van zijruiten achter de achterdeuren. Hieronder ziet de auto er fraaier uit, maar veel be- langrijker is nog dat de grote dooie hoek van het oude model bijna volle dig is verdwenen. Uitlaatgaseisen Onder de motorkap vinden we de vertrouwde 1481 cc motor met een ver mogen van maar liefst 82 pk, maar dat is ook hard nodig om de 1110 kg we gende auto vooruit te krijgen. Heel keurig is de standaard katalysator waardoor de Prima aan de zwaarste uitlaatgaseisen kan voldoen. Aan de motor zit in alle uitvoeringen een vijf- versnellingsbak gekoppeld. Over de remmen zal ook niemand klagen, de Prima heeft zowel voor als achter schijven die uiteraard bekrach tigd zijn. Het interieur ziet er goed traploos verstelbare rugleuning verstelbaar stuur, een netje- ferruimte met b-'’- >rte- nent --lerk teitsc- gaan importeren. Vervolgens werd het enige maanden stil rond FSO, Deze mensen s het einde van vorige maand is dit Poolse merk weer volledig leverbaar. alle naar Nee Classic’s en P ---- j juurste uitvoering zelfs een toeren- Deze SLE beschikt ook over istralers, een klokje, hoofsteunen len, een regelbare inter val op de ruitewissers en een achterr- uitwisser en -sproeier. De oude Polonez had niet echt het kwaliteitsimago wat een autofabrikant graag zou willen. De nieuwe importeur grille en kop- Voortreffelijk randerd en lopen nu welke stoe, ook M e hjn van de motorkap voortI£ffeiijk. De stoelen uit het j grille nu wat naar vo- 2000-1 -pakket hebben standaard hoofdsteu- geen uiterlijk verschil nen die in de rugleuning kunnen worden ___i benzine- of dieselmo- weggeschoven. Het aantal mogelijkheden voorheen wel het geval), van de Espace is uniek groot. De voorstoe- spoiler onder de bumper zitten len kunnen overigens ook nog eens om hun platte mistlampen verwerkt, as gedraaid worden, zodat er een klein kan- r r toortje ontstaat. In de normale positie kun nen de kleine tafeltjes tegen de rugleuning worden uitgeklapt. Het dashboard is uiter aard zeer compleet met toerenteller, klokje, een aantal controlelampjes, turbodrukmeter en in het testexemplaar de afstandsbedie ning voor de radio. Zonder naar de radio te hoeven toebuigen, kun je met je rechter hand aan de stuurkolom het volume regelen en de zenders veranderen en zoeken; zeer heeft heel goed begrepen dat de nieu we FSO’s vooral op dit punt goed moeten scoren. Daartoe zijn er perma- -“t een aantal Nederlandse kwali- Lvitscontroleurs bij de fabriek gestald, a moeten er op toezien dat Jederland te transporteren Classic’s en Prima’s voldoen aan door Nederland gestelde kwaliteitseisen. Vooral door deze kwaliteitsverbetering zijn de modellen van FSO een interes sante aanbieding voor weinig geld. De Prima is namelijk ook zeer gunstig ge prijsd. Voor 11.999,- is de Prima 1.5 CLE voor u en voor slechts ƒ750,- meer hebt u een SLE, met de genoem de extra’s. auto met een kentekengewicht van 1300 kg AangCflBBITl “g^ttVgnV dee^Vs dit mz',z'r mede te danken aan het feit dat de Espace een carrosserie van kunststof heeft. Daar naast is het onderstel volledig verzinkt, dus jarenlang gegarandeerd roestvrij. Kortom, de Renault Espace kan een aankoop voor heel veel jaren zijn. De vijfversnellingsbak schakelt als een zonnetje. Door de lange pook zijn de scha- keiwegen niet erg kort, maar dit is niet hin- Ec.- derlijk. De bediening gaat erg eenvoudig, diesels een Iedereen die nog een beetje schrikt over de Gedurende de-r- afmetingen van de auto bij het instappen zich op het prima cijfer van 11 merkt bij het wegrijden de eenvoud van het het forse rijgedrag en de hoge rijden met een Espace. de autosnelwegen, een uitsteke De Renault Espace rijdt bijzonder com- Dan komen we uiteindelijl fortabel. De vering is wat stugger dan bij prijs van dit ruimtewonder. een gemiddelde andere Renault. Om bij een daar het enige negatieve punt stevige belading de auto goed op de weg te ce. De serie begint bij 49.45 houden, is dat natuurlijk nodig. Over de liter 103 pk GTS. De standaardt eenvoudige bediening hebben we het al ge- Turbo DX bedraagt 61.250,- I had. Opmerkelijk is het uitstekende boch- een aantal extra’s op de testauto (c tengedrag van de Espace. De voorwielop- hanging van dit nieuwe model is overgeno men uit de Renault 21 en was voorheen van de Renault 18. Doordat de spoort i enkele centimeters is to hangt de auto nog wat minde, u. waardoor een lekkere slalom een voor ’m is. Een plotseling uitwijk- r is even makkelijk uit te voeren als ---..^0 ook. extra mogelijkheid. Door de hoofdsteunen onze ik en voor te verwijderen, kunnen de rugleunin- Alles bij en in gen helemaal plat in slaapstand. Daarnaast toch sting. ls de achterbank ook voorzien van een ver- dat 1324 stelbare rugleuning. Zodoende kan deze leu- ]euk izine. mng in twee delen in de bagageruimte plat hij d Hen gelegd worden, zodat de hele auto is omge- een toverd tot een bed. Met het dak open kun je s zo comfortabel zonnen. De Piepend Herhaaldelijk hoor je op verschil lende plaatsen heftige discussies over hard rijden. De een vindt het wel kunnen en voor een ander zijn snelheidsovertreders alleen maar moordenaars. De overheid heeft in middels zijn discussies geslo' n - maximum snelheid zal wore hoogd van 100 naar 120 km/uur, hiep hiep hoera. Toch valt er zoals bij de meeste regelingen van over heidswege die aanvankelijk leuk lijken, weinig te juichen. De nieuwe maximum snelheid geldt door het hele land, behalve op plaatsen waar met borden andere snelheden staan aangegeven. Op deze manier kun nen ze in het grootste gedeelte van het land toch weer die 100 km/uur handhaven of zelfs verlagen. Het komt er waarschijnlijk op neer dat alleen op snelwegen in het oosten van het land, waar weinig verkeer is, gereden mag worden met 120 km/uur. Op deze manier hadden rijtje ze veel beter de maximum snelheid er plo kunnen afschaffen, het had hetzelf de effect gehad. Tevens wordt een strengere controle beloofd, om ale hardrijders te ontmoedigen. Als ik dit alles zo eens beluister, heb veel liever een maximum snelhe van 100 km/uur met minder con trole. Tot nu toe was het in ons land goed mogelijk om af en toe eens lekker het gaspedaal in te trappen, straks is de lol bij 120 al op. Nederland had, vergeleken met De volledige serie van de huidige Renault Espace bestaat uit vijf ver schillende modellen. Het basismodel is de GTS met een 103 pk 2 liter motor. Dezelfde auto met een completere uit voering heet TSE. De 2000-1 heeft een 2 liter injectiemotor van 120 pk en is veruit het meest royaal behangen met extra’s. Alleen op deze auto is als extra de permanente vierwielaandrijving verkrijgbaar onder de naam Quadra. Tot slot zijn er dan twee turbo diesels, de Turbo D, vergelijkbaar met de GTS en onze testauto, de Turbo DX, die in de standaarduitvoering overeenkomt met de TSE. Echter op de Turbo DX kan als extra een 2000-1-pakket wor den besteld, waardoor de auto er hele maal als zijn luxueuze benzine-broer uitziet; Dit was bij de testauto het ge val. achterin vol- T Jderen. Voor Q- volwassenen is het allemaal wat krap. De bagageruimte is niet echt geweldig, maar E’ dat mag je gezien zijn afmetingen ook niet verwachten. wat De auto is vanbinnen verder compleet met n b. een digitaal klokje, portierbakken en een -2}°" ruim dashboardkastje. Tot de standaarduit en hele fijne voorziening. Ten rusting behoren verder nog getint glas, ver- ajn 1.1-broertje heeft de Ca- lichting in de bagageruimte, twee van bin- r aanmerkelijk completere bin- nenuit te bedienen buitenspiegels, een spoi- istmg. Het interieur is bekleed met ,er voor en van binnenuit te openen bagSge- 1/ gnjze stof. De voorstoelen bieden nj^te en benzineklepje. steun voor het normale bochten- De Mazda )2i js fjjn 1 voor sportievelingen wat te rijden. De bedienini- mshtiten. Het meubilair voudig en licht C :1 een bijzonder handige bestunng bepaak op de lekker iuctie van de nieuwe BMW 6-cylinder 24-kleppenmotor stamt uit «v.d al meteen verteld dat de Mi, de legendarische sportwagen eind van dit jaar het topmo- van BMW. De krachtbron wordt com- met een ruim 260 pk 3.6 li- puter gestuurd door Motronic III. Op leverbaar zal zijn. Deze de foto herkennen we een andere voor de eerste officiële foto van bumper met spoiler, skirts langs de vrijgegeven door de impor- dorpels, nieuwe lichtmetalen velgen en lijkt in zijn geheel ook iets la de wielen te zijn gezet. Uiter- zijn het onderstel en de remmen het sportieve geweld aangepast. ieling kend 2

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 25