PRAAT t! e MSl De ster achterna 4u|oparc b7 1 )W O’ Iers E 5,- AUTOTEST;- ST” dert Lange nagels Mercedes 230 CE Twee jubilea bij Mercedes llH11 Sportieve Ibiza ST IPrijzen nieuwe Passat _U Uno niet te stuiten SV Uw dealer voor «d [Audr Nissan kijkt vooruit DE HOOGT 13, LOON OP ZAND TEL 04166-1553 R WOUTERS AUTOBEDRIJVEN >irïe| Autobedrijf «Plan West» in het nieuw Automobielbedrijf Adriaan van de Ven Tilburg BV. Ringbaan Noord 65, Tilburg, Telefoon 013-321411. I 1988-pagina 18 Donderdag 7 april 1988 - pagina 19 DE TILBURGSE KOERIER A onder redactie van Tony Vos mnd. y Tony Vos en 1979 SW 9830 off. Seatdealer voor Tilburg e.o. Hoevenseweg 92d, Tilburg, Tel.321405 »disch r Automobielbedrijf! ZUID-OOST VAG NISSAN oogste i Roo- bren- iwde 8 en met dis- i en extra RIJPLEZIER GARANTIE Gebruikte auto’s met 12 maanden AUTO De enige officiële dealer van Tilburg e.o. voor Mercedes-Benz personenwagens 1982 1982 1982 1979 GARAGE DENISSEN BV, AUTO NOOR! sn URG 1 steem kan een auto- ION 7 14 de ing Maak ’n proefrit bij Petr. Loosjesstr. 11, tel. 430022 l de bak De n we stigieuze a- Tcedes 230 r 101.720,-. 1979 1981 1984 •tig een j lieuw jweg) SHOP ER" -013/357100 /oorset :erbank len kTTEN va 24,95 liddag open Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg 013-683911 Leharstraat 19, Tilburg-Noord Tel. 013-553678 0 t iden is, dit alles a oi, best redelijk, gezegd levert Mercedes op standaard ABS, een veilig- Een jaar geleden introduceerde «Das Haus» zijn nieuwe coupé op basis van 230 en 300, auto’s die nu. een jaar later, nog steeds een zeldzame verschijnir zijn. ingers, waar- hoeft te kij- de autopro- zijn over het zelfs rzou kraken nergens problemen ir als je daarentegen prijzen, en boete Lokatie DE ROSEP in Oisterwijk Geïnteresseerden, die geen uitnodiging hebben ontvan- gen, zijn uiteraard ook van harte welkom Er zijn maar weinig automerken die zo tot de verbeelding spreken als het Duitse merk Mercedes. Mercedes houdt ook zonder probleem zijn imago van klasse- automobielen hoog. De prijs speelt zowel bij fabriek als klant een minder belang rijke rol. waardoor er nooit concessies naar de kwaliteit hoeven te worden gedaan. ren er dat al 460.000. Zodoende werd in maart 1985 het eerste r Het tweede r'”7~ 1986 op de teller. m werd in januari van dit jaar al rjno verkoel n de verkopen lijn. A.s. zaterdag DEM0-SH0W van 10-5 uur Dit jaar heeft Mercedes twee jubilea te vieren. Onlangs liep in de fabriek van Sindelfingen de 10-miljoenste per sonenauto van dit merk van de band sinds de hervatting van de fabrikage in 1946. In dit geval een Mercedes 300 SL Roadster. Ongeveer tegelijkertijd werd in Unterturkheim de 5-miljoen- ste dieselmotor van Mercedes Ben vervaardigd, een 2.5 liter turbodiesel. Ten opzichte van de minder vermo gende modellen heeft de SXi natuur lijk een aantal extra’s. De remschijven op de voorwielen zijn nu van het ge ventileerde type. Ook de voorwielop- hanging is voor het sportievere rijge drag hier en daar wat veranderd. Stan daard zijn uiteraard de lichtmetalen velgen met brede banden. De verbre dingen aan wielkasten en dorpels ver hogen nog eens de sportieve uitstra ling. In het interieur vinden we diep geprofileerde stoelen en een dik twee- t Spaanse merk Seat heeft door spakig stuurwiel. Net als bij de Malaga imbineren van een bestaand mo- injection wordt de Ibiza SXi met of i een bestaande motor een nieu- zonder katalysator geleverd. ortieve creatie verkregen, de Ibi- Aan het eind van deze maand zullen rosserie zien we de de eerste exemplaren hun weg naar de iriedeurs Seat Ibiza dealers vinden voor richtprijzen van nder de eveneens be- f 27.000,- met katalysator en f 28.000,- Kort geleden liep in Italië het drie- miljoenste exemplaar van de populaire Fiat Uno van de band. Dit productie- reikt, record werd in slechts vijf jaar bereikt, tober Op dit moment bestaat het program- J ma uit maar liefst 20 versies. In het eerste productiejaar vonden 317.000 exemplaren een eigenaar. In 1984 wa- De Tilburgse Koerier kreeg een week de beschikking over een 230 CE, de versie met een 4 cylinder 2299 cc motor die een vermogen levert van 136 pk. Zijn sterke broer, de 300 CE heeft een 2962 cc 6 cylindermotor met een vermogen vah 188 pk. Aan de buitenkant is duidelijk te zien dat deze coupé gebaseerd is op de 200 tot 300-serie. Zowel voor- als ach- tferpartij komen volledig overeen. Toch staplichi is aan de voorkant al te zien dat het taallak. otn een coupé gaat, de ruit ligt wat ver- <tór achterover en de auto is in z’n ge- hè«l wat lager. Aan de zijkant lijkt de hij wat meer op de grote coupés, de 420 tot 560 SEC. De 230 CE is bijzon der elegant van lijn. Aan de buitenkant overbodige zaken te v alle standaard-Mercede De fraaie elektrische extra verkrij Met twee open dagen (op zaterdag 2 P. Roks aan bedienden en relaties de april en Tweede Paasdag) is Aütobe- 'fraaie geheel gerenoveerde ruimte drijf «Plan West» aan de Klooster- waarin permanent zo’n 60 goede occa- straat 42 in Goirle hernieuwd van start sions - met BOVAG-garantie - staan gegaan na een ingrijpende verbouwing te glanzen. Overigens kunt u bij «Plan van de gehele showroom. Trots toonde West» ook terecht voor APK-keurin- de eigenaar van «Plan West», de heer gen. deur. Zodoende is het hele- üet zo gemakkelijk om een o imma op de TV te nelaas meent de TROS aantrekkelijk te moeten 'een door in de auto’s een aantal dames te zetten op hoge hakken, met strakke leren broeken en zeer lange gelakte nagels. Op zo’n mo ment vraag ik me af of ik zit te kij- i-vsizy Wielen of u^,,nUp Club van Veronica. Bij de mededeling dat de versnel lingsbak stroef schakelt zie je de inmiddels bekende hand met lange nagels op een wel zeer knullige wij ze tonen dat het een beetje stroef gaat, te allen tijde voorkomend dat de nagels breken. Toen de TROS vorig jaar een terreinautotest uit voerde, dacht ik meteen «nu krij gen we wat anders te zien». Nee hoor, de dames waren er weer. Het lijkt wel of dat de tijd van autoten- stoonstellingen met blote dames op de motorkap weer terug komt. Het beste autoprogramma wat Nederland rijk is, is In de Hoogste Versnelling van de Avro. Jan derkerk en Ruud Ter Weide i gen de kijkers een prima autotest, die dan wel is uitgevoerd in Duits land, maar een uitstekende indruk achterlaat van de geteste autqjno- bielen. Gelukkig brengt ook dit programma losse items over nieuwe 'modellen en goed consument-ge- richte informatie. Denk bij voor beeld eens aan de manier waarop u zich uit een op het dak liggende auto moet bevrijden. Naast de pri ma auto-informatie maken dit soort items het programma zeer boeiend en nuttig. Gelukkig heeft de Avro ook nog gekozen voor een keurig tijdstip, na het Journaal van zeven uur... Puur niet optimaal. De neus De grote portieren geven ruim toe- baar doordat de Mercede gang tot een interieur waarover eigen- zier voorop staat. Bij acht lijk hetzelfde verteld kan worden als de kofferklep niet te zien er over de buitenkant, niets is overbodig, de lichtopbrengst van de a< Het dashboard is erg strak en puur van lichten met zo best, waarde lijn en herbergt naast de snelheidsme ter een toerenteller, analoog klokjes, twee temperatuurmeters en een econo- my-metertje. Natuurlijk vinden we op de console haast onvermijdelijk nog een stv'' hout, waarin een asbak, de radio, uv bediening voor de verwarming en een drietal knopjes geïntegreerd zijn. De verwarming is met twee wielt’ uitgevoerd waarmee de temperate, op de graad nauwkeurig is in te stellen. Het systeem werkt feilloos en zorgt er voor dat de binnentempertuur binnen enkele minuten na het starten aange naam op niveau is. Het dashboardkastje is bijzonder ruim en uiteraard verhcht. Verder is er voldoende opbergruimte in de portie ren en tussen de voorstoelen. De stoe- comfortabel en geven veel steun. Beide stoelen zijn volledig ver stelbaar, ook in de hoogte. Toch is de totale zithoogte voorin niet Sinds 1946 heeft Mercedes op de markt gebracht. Maar miljoen exemplaren zijn gebouwd van de W123 die tussen 1975 en 1985 ge maakt werd. Door de jt een groot a^. dan dat hij in werkelijkheid is. We lo pen ze even door. Vriespunt Het standaard ABS-remsyst worden aangevuld met ASD, e matisch sper-differentieel, wat onder extreme omstandigheden de veiligheid zeer verhoogd. De temperatuurmeter op het dashboard geeft aardige infor matie, zeker wanneer het rond het vriespunt is en het wel eens glad kan zijn. Er kan bij Mercedes gekozen wor den uit een hele range Becker-radio’s. Bij onze 230 CE was het een Becker Mexico met vier boxen. Voor het elek trisch schuifdak en de automatische viertrapsversnellingsbak moet ook worden bijbetaald. De zonnekleppen kunnen worden voorzien van een ver licht spiegeltje zowel voor bestuurder als passagier. Heel comfortabel is de armsteun tussen de voorstoelen, waar door het rijcomfort nog eens verhoogd kan worden. Elektrische zijruitenbe- diening zal bij Mercedes wel altijd een extra voorziening blijven. Tot slot moet ook worden bijbetaald voor uit- -'ichten, lichtmetalen velgen en me- -L. Door al deze extra’s was de testauto bijzonder compleet, maar is de standaard auto, met vijfbak, niet echt royaal wat uitrusting betreft. Het rijden met de Mercedes 230 CE is een belevenis. Een groot compliment voor de motor die nauwelijks hoorbaar t zijn totaal geen is. Alleen bij fors wegrijden laat de vinden, iets wat automaat hem ver in toeren doortrek- dessen kenmerkt, ken. De besturing blijft onder alle om- lichtmetalen velgen en de standigheden licht door de stuurbe- antenne zijn overigens als krachtiging. Bij hoge snelheden zou de ■ijgbaar. assistentie zelfs wat minder mogen. De overzichtelijkheid van de carrosserie is niet optimaal. De neus is goed zicht baar doordat de Mercedes-ster als vi- ----- -y—1 ”-j achteruitrijden is kofferklep niet te zien en helaas is J- lichtopbrengst van de achteruitrij- aten met zo best, waardoor parke ren in het donker een gevoelskwestie wordt. ioeken van de achterstijlen fors. Een tweede buiten spiegel, die overigens anders van vorm is dan de linker, is daardoor haast on ontbeerlijk. De speciale ruitewisserarm er voor dat ook de beide ruithoe- snel schoon zijn. Op lange afstanden ga je deze auto Uren achter het stuur jks vermoeidheidsver- hoge snelheden is ie _t. De vering is bijzon- Een Duitse auto heeft zijn, maar dat valt bij mee. Overhellen in !t de 230 dan ook zelfs een niet hinderlijk. J zijn behoorlijk. We irlijk niet vergeten dat de lgende auto «maar» een ylindermotor heeft. De op gegeven topsnelheid van 203 km/u -- wordt na lang wachten eigenlijk net Door de jaren heen heeft Mercede niet gehaald. Zeker boven de 180 een groot aantal technische noviteiten duurt verdere versnelling behoorlijk op zijn naam gebracht zoals de gepa- lang. Een acceleratie van 0 tot tenteerde veiligheidscarrosserie (1959), 100 km/u in 11 seconden is, dit alles in een gescheiden servoremsysteem met aanmerking genomen, best redelijk. schijfremmen (1963) en natuurlik het Zoals al gezegd levert Mercedes op revolutionaire ABS (1978) en de air- de 230 CE standaard ABS, een veilig- bag. heidverhogend systeem. Bij de testauto tradt het vrij snel in werking en het een duidelijke trilling in het rempedaal voelen. Het brandstofverbruik is nor maal en lag gedurende de testweek op 1 op 8. Komen we tenslotte bij de prijs van deze prestigieuze automobiel. De standaard Mercedes 230 CE verlaat de dealer voor ƒ101.720,-. De testauto was echter voor ruim dertigduizend gulden voorzien van extra’s, zodat een redelijk aangeklede 230 CE zo’n 130 tot 140 duizend gulden kost. Dat is na tuurlijk een echt liefhebbersprijsje. Voor dat geld zijn er heel wat meer auto’s te koop die stuk een hoop waar voor hun geld bieden, maar misschien niet het imago van Mercedes hebben. Met deze prijsstelling zal de «kleine» coupé van Mercedes een zeldzame en exclusieve verschijning blijven. OEL- I xbiza dealers v sbe- ƒ27.000,- langs zonder. orge- pro- idere voor Kort voor de definitieve introductie standaard Audi 80. De prijzen van de van de nieuwe Volkswagen Passat in Passats met 107 pk Digifant motor ons land zijn de prijzen bekend gewor- starten bij 45.800,-. Het tweede den. Het is dan meteen duidelijk dat del is de vijfdeurs Varia het niet om een weggevertje gaat. Het prijslijsten staat vanaf d leveringsprogramma start bij de 72 pk duurste model is de 136 p ct CL in de sedan-uitvoering. Voor deze riant GT die 6C- auto moet 34.600,- worden betaald we Volkswagen Pass en dat is bijna evenveel als voor een maar liefst 22 uitvoe baar. Het het col del en een bestaande motor een nieu we sportieve creatie verkregen, de Ibi za SXi. Als carrosserie zien we de ie mo- reeds bekende driedeurs Seat Ibi?’ iant die in de met in het vooronder de eveneens t 36.800,-. Het kende 1.5 liter injectiemotor. Onia"*»* is de 136 pk Passat Va- werd deze zelfde krachtbron voorQ 60.350,- kost. De nieu- steld in de Malaga injection. Toch prrt- ssat is direct in beert Seat met de Ibiza een heel anowt uitvoeringen verkrijg- doelgroep te bereiken. Vooral jonge mensen die net niet mee kunnen of willen doen met het duurdere GTi en GT-turbo-circus is de Ibiza SXi uitermate geschikt. De 1461 cc motor levert een vermogen van 100 pk waar de 925 kg wegende Ibiza wel weg mee weet. In 11 seconden sprint de auto naar de 100 km/u en ook over de top van 184 km/u kunnen we zeer tevre den zijn. Officieel Seat sub-dealer voor Tilburg en omstreken voor de maal niet zo ger goed autoprograr brengen. Helaas zijn test make uuniej te zetten op hoge me* strakke leren broeken De meest trouwe lezers van deze lange gelakte nagels. Op autorubriek kijken ongetwijfeld ment vraag ik me af of ik ook naar de autoprogramma’s op ken naar Kies Keurig op 1 de Nederlandse televisie. We heb- naar de Pin Up Club van 1 ben er maar liefst drie. Veronica richt zich voornamelijk op de auto- en motorsport. Helaas zenden ze hun programma, De Heilige Koe, uit op tijdstippen dat de meeste mensen nog werken of bij voor- beeld net met het eten bezig zijn. di Pogingen om in dit programma vc met goed autonieuws te komen zijn tot op heden niet geweldig gelukt. Een ander autoprogramma is van de TROS en het heet Kies Keurig op Wielen. Dit programma wordt meestal gelijktijdig met het Journaal uitgezonden, ook niet eens geweldig gekozen. Naast een aantal korte items biedt Hein van Nieveldt u iedere keer een autotest waarin drie vergelijkbare modellen met elkaar vergeleken worden. Het feit dat het steeds om drie auto’s gaat hebben we te danken aan mi nister Brinkman, die reklame op de televisie door de omroepen ver biedt. Maar ook de minister ziet wel eens iets door de vit door je niet vreemd op ken als er in één van gramma's stukjes te zien slechts één auto. Vaak is zo dat als je een auto af 1 het ministerie nergens mee heeft, maar als je een auto de hemel in zou j dan staan ze direct met een Nissan Motor Nederland introdu ceert een unieke garantie. Iedereen die na 31 maart 1988 een nieuwe Nissan koopt, zal de BVB, die over zijn auto door de importeur aan de overheid wordt betaald, als het gunstig uitpakt terugontvangen. Er bestaat een kans dat het Hof in Luxemburg beslist dat de BVB-heffing in strijd is met EG- loende werd rechtsregels In dat geval is het ,uet mujoe.11 be- uitgesloten dat de BVB die door Nis- ÜSSS t qov gedragen, geheel of gedeeltelijk wordt teruggeven. Nissan probeert met het afgeven van de BVB garantie de twijfel weg te nemen die mogelijk bij de klan ten aan het onstaan is over is dit on derwerp. werd in januari van vijftigduizendste Up- voor 1988 vertonen de Uno een stijgende Element De dode hc tukje zijn redelijk 1 3, de spiegel, die o’ jk eitjes zorgt er voor u« ituur ken snel schor- Op lange <uo< pas waarderen, geven nauwelijks schijnselen. Bij h< pas in z’n element, der comfortabel, de naam stug te deze Mercedes bochten doet J* len zitten comfortabel en geven veel beetje, maar r..^ steun. Beide stoelen zijn volledig ver- De prestaties, stelbaar, ook in de hoogte. Toch is de moeten natuur”” totale zithoogte voorin niet optimaal, ze 1340 kg wege. zeker niet in combinatie met het 2.3 liter 4 cyl J schuifdak. Achterin is de ruimte voor twee passagiers redelijk, zeker voor een coupé. De achterbank is volledig voorgevormd en voorzien van een mid- denarmsteun en asbak. De achter- ruitjes zijn weg te draaien. Het testexemplaar was met een be hoorlijke lijst aan extra’s uitgerust, waardoor de auto completer kan lijken

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 19