PRAAT
t!
e
MSl
De ster achterna 4u|oparc b7
1
)W
O’
Iers
E
5,-
AUTOTEST;-
ST”
dert
Lange nagels
Mercedes
230 CE
Twee jubilea bij Mercedes
llH11
Sportieve Ibiza
ST
IPrijzen nieuwe Passat _U
Uno niet te stuiten
SV
Uw
dealer voor
«d
[Audr
Nissan
kijkt vooruit
DE HOOGT 13, LOON OP ZAND
TEL 04166-1553
R
WOUTERS AUTOBEDRIJVEN
>irïe|
Autobedrijf «Plan West»
in het nieuw
Automobielbedrijf
Adriaan van de Ven Tilburg BV.
Ringbaan Noord 65, Tilburg, Telefoon 013-321411.
I
1988-pagina 18
Donderdag 7 april 1988 - pagina 19
DE TILBURGSE KOERIER
A
onder redactie van Tony Vos
mnd.
y
Tony Vos
en
1979
SW 9830
off. Seatdealer voor Tilburg e.o.
Hoevenseweg 92d, Tilburg, Tel.321405
»disch
r
Automobielbedrijf!
ZUID-OOST
VAG
NISSAN
oogste
i Roo-
bren-
iwde
8 en
met dis-
i en extra
RIJPLEZIER
GARANTIE
Gebruikte auto’s met
12 maanden
AUTO
De enige officiële dealer van Tilburg e.o.
voor Mercedes-Benz personenwagens
1982
1982
1982
1979
GARAGE
DENISSEN BV,
AUTO
NOOR!
sn
URG
1
steem kan
een auto-
ION
7
14
de
ing
Maak ’n proefrit bij
Petr. Loosjesstr. 11, tel. 430022
l de
bak
De
n we
stigieuze a-
Tcedes 230
r 101.720,-.
1979
1981
1984
•tig een j
lieuw
jweg)
SHOP
ER"
-013/357100
/oorset
:erbank
len
kTTEN
va 24,95
liddag open
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg 013-683911
Leharstraat 19, Tilburg-Noord
Tel. 013-553678
0 t
iden is, dit alles
a oi, best redelijk,
gezegd levert Mercedes op
standaard ABS, een veilig-
Een jaar geleden introduceerde «Das Haus» zijn nieuwe coupé op basis van
230 en 300, auto’s die nu. een jaar later, nog steeds een zeldzame verschijnir
zijn.
ingers, waar-
hoeft te kij-
de autopro-
zijn over
het zelfs
rzou kraken
nergens problemen
ir als je daarentegen
prijzen,
en boete
Lokatie DE ROSEP in Oisterwijk
Geïnteresseerden, die geen uitnodiging hebben ontvan-
gen, zijn uiteraard ook van harte welkom
Er zijn maar weinig automerken die zo tot de verbeelding spreken als het Duitse
merk Mercedes. Mercedes houdt ook zonder probleem zijn imago van klasse-
automobielen hoog. De prijs speelt zowel bij fabriek als klant een minder belang
rijke rol. waardoor er nooit concessies naar de kwaliteit hoeven te worden gedaan.
ren er dat al 460.000. Zodoende werd
in maart 1985 het eerste r
Het tweede r'”7~
1986 op de teller. m
werd in januari van dit jaar al
rjno verkoel
n de verkopen
lijn.
A.s. zaterdag DEM0-SH0W van 10-5 uur
Dit jaar heeft Mercedes twee jubilea
te vieren. Onlangs liep in de fabriek
van Sindelfingen de 10-miljoenste per
sonenauto van dit merk van de band
sinds de hervatting van de fabrikage in
1946. In dit geval een Mercedes 300
SL Roadster. Ongeveer tegelijkertijd
werd in Unterturkheim de 5-miljoen-
ste dieselmotor van Mercedes Ben
vervaardigd, een 2.5 liter turbodiesel.
Ten opzichte van de minder vermo
gende modellen heeft de SXi natuur
lijk een aantal extra’s. De remschijven
op de voorwielen zijn nu van het ge
ventileerde type. Ook de voorwielop-
hanging is voor het sportievere rijge
drag hier en daar wat veranderd. Stan
daard zijn uiteraard de lichtmetalen
velgen met brede banden. De verbre
dingen aan wielkasten en dorpels ver
hogen nog eens de sportieve uitstra
ling. In het interieur vinden we diep
geprofileerde stoelen en een dik twee-
t Spaanse merk Seat heeft door spakig stuurwiel. Net als bij de Malaga
imbineren van een bestaand mo- injection wordt de Ibiza SXi met of
i een bestaande motor een nieu- zonder katalysator geleverd.
ortieve creatie verkregen, de Ibi- Aan het eind van deze maand zullen
rosserie zien we de de eerste exemplaren hun weg naar de
iriedeurs Seat Ibiza dealers vinden voor richtprijzen van
nder de eveneens be- f 27.000,- met katalysator en f 28.000,-
Kort geleden liep in Italië het drie-
miljoenste exemplaar van de populaire
Fiat Uno van de band. Dit productie- reikt,
record werd in slechts vijf jaar bereikt, tober
Op dit moment bestaat het program- J
ma uit maar liefst 20 versies. In het
eerste productiejaar vonden 317.000
exemplaren een eigenaar. In 1984 wa-
De Tilburgse Koerier kreeg een
week de beschikking over een 230 CE,
de versie met een 4 cylinder 2299 cc
motor die een vermogen levert van 136
pk. Zijn sterke broer, de 300 CE heeft
een 2962 cc 6 cylindermotor met een
vermogen vah 188 pk.
Aan de buitenkant is duidelijk te
zien dat deze coupé gebaseerd is op de
200 tot 300-serie. Zowel voor- als ach-
tferpartij komen volledig overeen. Toch staplichi
is aan de voorkant al te zien dat het taallak.
otn een coupé gaat, de ruit ligt wat ver-
<tór achterover en de auto is in z’n ge-
hè«l wat lager. Aan de zijkant lijkt de
hij wat meer op de grote coupés, de
420 tot 560 SEC. De 230 CE is bijzon
der elegant van lijn.
Aan de buitenkant
overbodige zaken te v
alle standaard-Mercede
De fraaie
elektrische
extra verkrij
Met twee open dagen (op zaterdag 2 P. Roks aan bedienden en relaties de
april en Tweede Paasdag) is Aütobe- 'fraaie geheel gerenoveerde ruimte
drijf «Plan West» aan de Klooster- waarin permanent zo’n 60 goede occa-
straat 42 in Goirle hernieuwd van start sions - met BOVAG-garantie - staan
gegaan na een ingrijpende verbouwing te glanzen. Overigens kunt u bij «Plan
van de gehele showroom. Trots toonde West» ook terecht voor APK-keurin-
de eigenaar van «Plan West», de heer gen.
deur. Zodoende is het hele-
üet zo gemakkelijk om een
o imma op de TV te
nelaas meent de TROS
aantrekkelijk te moeten
'een door in de auto’s een aantal
dames te zetten op hoge hakken,
met strakke leren broeken en zeer
lange gelakte nagels. Op zo’n mo
ment vraag ik me af of ik zit te kij-
i-vsizy Wielen of
u^,,nUp Club van Veronica.
Bij de mededeling dat de versnel
lingsbak stroef schakelt zie je de
inmiddels bekende hand met lange
nagels op een wel zeer knullige wij
ze tonen dat het een beetje stroef
gaat, te allen tijde voorkomend dat
de nagels breken. Toen de TROS
vorig jaar een terreinautotest uit
voerde, dacht ik meteen «nu krij
gen we wat anders te zien». Nee
hoor, de dames waren er weer. Het
lijkt wel of dat de tijd van autoten-
stoonstellingen met blote dames op
de motorkap weer terug komt.
Het beste autoprogramma wat
Nederland rijk is, is In de Hoogste
Versnelling van de Avro. Jan
derkerk en Ruud Ter Weide i
gen de kijkers een prima autotest,
die dan wel is uitgevoerd in Duits
land, maar een uitstekende indruk
achterlaat van de geteste autqjno-
bielen. Gelukkig brengt ook dit
programma losse items over nieuwe
'modellen en goed consument-ge-
richte informatie. Denk bij voor
beeld eens aan de manier waarop u
zich uit een op het dak liggende
auto moet bevrijden. Naast de pri
ma auto-informatie maken dit
soort items het programma zeer
boeiend en nuttig. Gelukkig heeft
de Avro ook nog gekozen voor een
keurig tijdstip, na het Journaal van
zeven uur...
Puur niet optimaal. De neus
De grote portieren geven ruim toe- baar doordat de Mercede
gang tot een interieur waarover eigen- zier voorop staat. Bij acht
lijk hetzelfde verteld kan worden als de kofferklep niet te zien er
over de buitenkant, niets is overbodig, de lichtopbrengst van de a<
Het dashboard is erg strak en puur van lichten met zo best, waarde
lijn en herbergt naast de snelheidsme
ter een toerenteller, analoog klokjes,
twee temperatuurmeters en een econo-
my-metertje.
Natuurlijk vinden we op de console
haast onvermijdelijk nog een stv''
hout, waarin een asbak, de radio, uv
bediening voor de verwarming en een
drietal knopjes geïntegreerd zijn.
De verwarming is met twee wielt’
uitgevoerd waarmee de temperate,
op de graad nauwkeurig is in te stellen.
Het systeem werkt feilloos en zorgt er
voor dat de binnentempertuur binnen
enkele minuten na het starten aange
naam op niveau is.
Het dashboardkastje is bijzonder
ruim en uiteraard verhcht. Verder is er
voldoende opbergruimte in de portie
ren en tussen de voorstoelen. De stoe-
comfortabel en geven veel
steun. Beide stoelen zijn volledig ver
stelbaar, ook in de hoogte. Toch is de
totale zithoogte voorin niet
Sinds 1946 heeft Mercedes
op de markt gebracht. Maar
miljoen exemplaren zijn gebouwd van
de W123 die tussen 1975 en 1985 ge
maakt werd.
Door de jt
een groot a^.
dan dat hij in werkelijkheid is. We lo
pen ze even door.
Vriespunt
Het standaard ABS-remsyst
worden aangevuld met ASD, e
matisch sper-differentieel, wat onder
extreme omstandigheden de veiligheid
zeer verhoogd. De temperatuurmeter
op het dashboard geeft aardige infor
matie, zeker wanneer het rond het
vriespunt is en het wel eens glad kan
zijn. Er kan bij Mercedes gekozen wor
den uit een hele range Becker-radio’s.
Bij onze 230 CE was het een Becker
Mexico met vier boxen. Voor het elek
trisch schuifdak en de automatische
viertrapsversnellingsbak moet ook
worden bijbetaald. De zonnekleppen
kunnen worden voorzien van een ver
licht spiegeltje zowel voor bestuurder
als passagier. Heel comfortabel is de
armsteun tussen de voorstoelen, waar
door het rijcomfort nog eens verhoogd
kan worden. Elektrische zijruitenbe-
diening zal bij Mercedes wel altijd een
extra voorziening blijven. Tot slot
moet ook worden bijbetaald voor uit-
-'ichten, lichtmetalen velgen en me-
-L. Door al deze extra’s was de
testauto bijzonder compleet, maar is
de standaard auto, met vijfbak, niet
echt royaal wat uitrusting betreft.
Het rijden met de Mercedes 230 CE
is een belevenis. Een groot compliment
voor de motor die nauwelijks hoorbaar
t zijn totaal geen is. Alleen bij fors wegrijden laat de
vinden, iets wat automaat hem ver in toeren doortrek-
dessen kenmerkt, ken. De besturing blijft onder alle om-
lichtmetalen velgen en de standigheden licht door de stuurbe-
antenne zijn overigens als krachtiging. Bij hoge snelheden zou de
■ijgbaar. assistentie zelfs wat minder mogen. De
overzichtelijkheid van de carrosserie is
niet optimaal. De neus is goed zicht
baar doordat de Mercedes-ster als vi-
----- -y—1 ”-j achteruitrijden is
kofferklep niet te zien en helaas is
J- lichtopbrengst van de achteruitrij-
aten met zo best, waardoor parke
ren in het donker een gevoelskwestie
wordt.
ioeken van de achterstijlen
fors. Een tweede buiten
spiegel, die overigens anders van vorm
is dan de linker, is daardoor haast on
ontbeerlijk. De speciale ruitewisserarm
er voor dat ook de beide ruithoe-
snel schoon zijn.
Op lange afstanden ga je deze auto
Uren achter het stuur
jks vermoeidheidsver-
hoge snelheden is ie
_t. De vering is bijzon-
Een Duitse auto heeft
zijn, maar dat valt bij
mee. Overhellen in
!t de 230 dan ook zelfs een
niet hinderlijk.
J zijn behoorlijk. We
irlijk niet vergeten dat de
lgende auto «maar» een
ylindermotor heeft. De op
gegeven topsnelheid van 203 km/u --
wordt na lang wachten eigenlijk net Door de jaren heen heeft Mercede
niet gehaald. Zeker boven de 180 een groot aantal technische noviteiten
duurt verdere versnelling behoorlijk op zijn naam gebracht zoals de gepa-
lang. Een acceleratie van 0 tot tenteerde veiligheidscarrosserie (1959),
100 km/u in 11 seconden is, dit alles in een gescheiden servoremsysteem met
aanmerking genomen, best redelijk. schijfremmen (1963) en natuurlik het
Zoals al gezegd levert Mercedes op revolutionaire ABS (1978) en de air-
de 230 CE standaard ABS, een veilig- bag.
heidverhogend systeem. Bij de testauto
tradt het vrij snel in werking en het
een duidelijke trilling in het rempedaal
voelen. Het brandstofverbruik is nor
maal en lag gedurende de testweek op
1 op 8. Komen we tenslotte bij de prijs
van deze prestigieuze automobiel. De
standaard Mercedes 230 CE verlaat de
dealer voor ƒ101.720,-. De testauto
was echter voor ruim dertigduizend
gulden voorzien van extra’s, zodat een
redelijk aangeklede 230 CE zo’n 130
tot 140 duizend gulden kost. Dat is na
tuurlijk een echt liefhebbersprijsje.
Voor dat geld zijn er heel wat meer
auto’s te koop die stuk een hoop waar
voor hun geld bieden, maar misschien
niet het imago van Mercedes hebben.
Met deze prijsstelling zal de «kleine»
coupé van Mercedes een zeldzame en
exclusieve verschijning blijven.
OEL-
I
xbiza dealers v
sbe- ƒ27.000,-
langs zonder.
orge-
pro-
idere
voor
Kort voor de definitieve introductie standaard Audi 80. De prijzen van de
van de nieuwe Volkswagen Passat in Passats met 107 pk Digifant motor
ons land zijn de prijzen bekend gewor- starten bij 45.800,-. Het tweede
den. Het is dan meteen duidelijk dat del is de vijfdeurs Varia
het niet om een weggevertje gaat. Het prijslijsten staat vanaf
d leveringsprogramma start bij de 72 pk duurste model is de 136 p
ct CL in de sedan-uitvoering. Voor deze riant GT die 6C-
auto moet 34.600,- worden betaald we Volkswagen Pass
en dat is bijna evenveel als voor een maar liefst 22 uitvoe
baar.
Het
het col
del en een bestaande motor een nieu
we sportieve creatie verkregen, de Ibi
za SXi. Als carrosserie zien we de
ie mo- reeds bekende driedeurs Seat Ibi?’
iant die in de met in het vooronder de eveneens t
36.800,-. Het kende 1.5 liter injectiemotor. Onia"*»*
is de 136 pk Passat Va- werd deze zelfde krachtbron voorQ
60.350,- kost. De nieu- steld in de Malaga injection. Toch prrt-
ssat is direct in beert Seat met de Ibiza een heel anowt
uitvoeringen verkrijg- doelgroep te bereiken. Vooral
jonge mensen die net niet mee kunnen
of willen doen met het duurdere GTi
en GT-turbo-circus is de Ibiza SXi
uitermate geschikt. De 1461 cc motor
levert een vermogen van 100 pk waar
de 925 kg wegende Ibiza wel weg mee
weet. In 11 seconden sprint de auto
naar de 100 km/u en ook over de top
van 184 km/u kunnen we zeer tevre
den zijn.
Officieel Seat sub-dealer voor
Tilburg en omstreken
voor de
maal niet zo ger
goed autoprograr
brengen. Helaas
zijn test
make
uuniej te zetten op hoge
me* strakke leren broeken
De meest trouwe lezers van deze lange gelakte nagels. Op
autorubriek kijken ongetwijfeld ment vraag ik me af of ik
ook naar de autoprogramma’s op ken naar Kies Keurig op 1
de Nederlandse televisie. We heb- naar de Pin Up Club van 1
ben er maar liefst drie. Veronica
richt zich voornamelijk op de auto-
en motorsport. Helaas zenden ze
hun programma, De Heilige Koe,
uit op tijdstippen dat de meeste
mensen nog werken of bij voor-
beeld net met het eten bezig zijn. di
Pogingen om in dit programma vc
met goed autonieuws te komen zijn
tot op heden niet geweldig gelukt.
Een ander autoprogramma is
van de TROS en het heet Kies
Keurig op Wielen. Dit programma
wordt meestal gelijktijdig met het
Journaal uitgezonden, ook niet
eens geweldig gekozen. Naast een
aantal korte items biedt Hein van
Nieveldt u iedere keer een autotest
waarin drie vergelijkbare modellen
met elkaar vergeleken worden. Het
feit dat het steeds om drie auto’s
gaat hebben we te danken aan mi
nister Brinkman, die reklame op de
televisie door de omroepen ver
biedt. Maar ook de minister ziet
wel eens iets door de vit
door je niet vreemd op
ken als er in één van
gramma's stukjes te zien
slechts één auto. Vaak is
zo dat als je een auto af 1
het ministerie nergens
mee heeft, maar als je
een auto de hemel in zou j
dan staan ze direct met een
Nissan Motor Nederland introdu
ceert een unieke garantie. Iedereen die
na 31 maart 1988 een nieuwe Nissan
koopt, zal de BVB, die over zijn auto
door de importeur aan de overheid
wordt betaald, als het gunstig uitpakt
terugontvangen. Er bestaat een kans
dat het Hof in Luxemburg beslist dat
de BVB-heffing in strijd is met EG-
loende werd rechtsregels In dat geval is het ,uet
mujoe.11 be- uitgesloten dat de BVB die door Nis-
ÜSSS
t qov gedragen, geheel of gedeeltelijk wordt
teruggeven. Nissan probeert met het
afgeven van de BVB garantie de twijfel
weg te nemen die mogelijk bij de klan
ten aan het onstaan is over is dit on
derwerp.
werd in januari van
vijftigduizendste Up-
voor 1988 vertonen
de Uno een stijgende
Element
De dode hc
tukje zijn redelijk 1
3, de spiegel, die o’
jk
eitjes zorgt er voor u«
ituur ken snel schor-
Op lange <uo<
pas waarderen,
geven nauwelijks
schijnselen. Bij h<
pas in z’n element,
der comfortabel,
de naam stug te
deze Mercedes
bochten doet J*
len zitten comfortabel en geven veel beetje, maar r..^
steun. Beide stoelen zijn volledig ver- De prestaties,
stelbaar, ook in de hoogte. Toch is de moeten natuur””
totale zithoogte voorin niet optimaal, ze 1340 kg wege.
zeker niet in combinatie met het 2.3 liter 4 cyl J
schuifdak. Achterin is de ruimte voor
twee passagiers redelijk, zeker voor
een coupé. De achterbank is volledig
voorgevormd en voorzien van een mid-
denarmsteun en asbak. De achter-
ruitjes zijn weg te draaien.
Het testexemplaar was met een be
hoorlijke lijst aan extra’s uitgerust,
waardoor de auto completer kan lijken