UTOPRAAT !t! ders autotest; 205 RALLYE L_ DE 309 SCORE en de Jan Bertens Udenhout r x Brabantsehoek 4, Udenhout, tel. 04241-1532 Citroen Bertens Tilburg Revolutionaire rit met Citroen DE NIEUWE BMW 5-SERIE BolsenKooiiman g| Tilburg bv IS Dure auto’s TE ZIEN IN ONZE SHOWROOM EN OP DE GEZINSBEURS TILBURG Mag ik even. Een Ford van OBAM, da’s vertrouwd! BMW 520i Peugeot in 1988 zeer actief i Award voor Ford Spoorlaan 175, Tilburg. Telefoon 013-350045. (donderdag koopavond) <znn.b.v. ijf 1ST len LBURG 341 der Lee el. 434440 g -s ?s s s'EEs S.:===::ïï SY-27-YB Donderdag 24 maart 1988 - pagina 25 DE TILBURGSE KOERIER irt 1988-pagina 24 onder redactie van Tony Vos RENOVAI TSPECIALIST BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG I Tony Vos TL. om d zichtij i 0 jongelingen ko- ste Engeland, Bel- zun LAGE WITSIEBAAN 78 TEL 634355 t LPG. rOBEDRIJF 3OTHUIS Exclusief Peugeot- en Talbot-dealer Dacia- en RO-dealer tor Tilburg omstreken ruilauto’s lebewijs logelijk 1987 1982 1981 van deze 5- behoor- rgan- ar de OBAM TILBURG B.V. i voor een irte EN TING en t naar De2: Ford hc taan wond geopend BURG - 434290 Zodoen- iets over Tilburg 62 landhof) tation :o?NMS Jk Autobedrijf Jeze auto’s, De auto’s zijn een beetje op Autobedrijf ReilOVa B.V. Spoordijk 72-74,5018 GH Tilburg, tel. 013-422133 uit deze ide nok- benzi- r een "vermogen zorgt hoort bij deze presta- 1985 1984 1986 M 1985 W 1986 1985 1982 1981 1981 1978 1979 1984 1983 grijs-met. n. wielen1984 CV 6 Special1981 :naus1979 auto’s die slechts enkele dagen Ieder een volledig nieuw model, merk je serie zie eld als je foto’s gaat maken. Deze javi iivj vinumolenpark bij Urk in de Noord-Oost f - auto netjes neerzetten, magneetplaten erop en gebruikelijke stramien. Echter dat laatste werd een beetje nt dat de lens werd scherpgesteld, hadden zich zo’n groot •uw ..ven verzameld, dat een plaatje schieten onmogelijk Geminiweg 39, Tilburg, tel. 013-423030 1 dit jaar. In sep- itomaat, de SRD ’-laar verwachting -verschij- in de worden gemiddelde testauto ligt aanmerke lijk boven het gemiddelde budget van een autokoper. Toch is ook daar een reden voor. Op dure auto’s is voor een fabrikant meer te verdienen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Audi, die half iaren ze ventig nog een klein model had en nu pas begint met auto’s boven de dertigduizend gulden. Maar er zijn ook voorbeelden van andere mer ken, zoals Honda, Mitsubishi en Dikwijls hoor ik de opmerking BMV. van uitgevers en vrienden, «jij rijdt gen. Op alleen maar dure auto’s geloof ik», der geld 1 «wat heb je deze keer toch een kleintje», of, «jij schrijft altijd over dezelfde merken». Ik kan natuur lijk niets anders doen dan hierbij driftig in de verdediging gaan, maar er zit toch wel wat waarheid in deze opmerkingen. Inderdaad heb je periodes waarin een merk X veel fanatieker is dan merk Y, ik bedoel hiermee, fanatieker naar buiten toe, meer persberichten, meer nieuwe auto’s en zodoende automatisch meer aandacht. Over het algemeen is het zo dat met na me de grote Duitse merken vaak erg lang met een model doen. Dat betekent dat er minder nieuwe mo dellen verschijnen en ze automa tisch ook minder in de pers komen. Aan de verkoopaantallen van bij voorbeeld Opel, Ford en Volkswa gen zien we dat dat helemaal niet zo erg is. Veel of weinig publiciteit doet er voor hen minder toe, ze ver kopen toch wel. Je ziet bij merken ook aanmerkelijk minder actie-modellen omdat het simpel weg niet nodig voor ze is. Wat betreft de opmerking over dure auto’s, moet ik eerlijk toege ven dat het waar is. De prijs van de Alle benzineversies van deze auto krijgen standaard de milieuvriendelij ke katalysator. De 3,5 liter motor uit de 535 produceert hiermee een vermo- zijn gen van 211 pk, tegen 188 van de 3 li- auto ter 530 en 170 van de 2,5 Eter 530 en voorlopig de con- 170 van de 2,5 liter 525. Onze testauto, dig aan kan. Haast de 520i heeft een in de lengterichting moet je even het voorin geplaatste 6 cylinder lijninjec- en 7-serie met el- tiemotor met een inhoud van 1990 cc ide modellen ko- en een vermogen van 129 pk. Een mo- van dezelfde ont- tor die we in oorsprong al weer heel it groter, maar wat jaartjes kennen. Gelukkig heeft elkaar jnoeten BMW alle motoren uit de 5-serie ge- naakt voor loodvrije normale w, zodat er niet naar de schaarse -i met Eurosuper gezocht hoeft len. Wie kent niet de televisiespotjes van de kleine Citroen AX. Of de auto nu over de Chinese muur rijdt of over de verschillende wagons van een Chinese trein, a het eind van het filmpje roept een oud mannetje altijd «Revolutionair». Ev. j heeft Citroën heel wat moeite gekost om deze filmpjes te organiseren. De Chine- j se autoriteiten zijn immers erg voorzichtig met het binnenhalen van mensen en produkten uit het westen. over en Noorwegen. aan De route is 4.000 Het van Shenzhen naar Peking. De eerste route wordt verreden op 18 juli dit jaar. Op 9 augustus komen ze aan in Peking (Beijing). Gedurende de reis zullen een 20-tal jonge Chinezen met de groep Europeanen meerijden. Buiten dat je binnen de gestelde leeftijdsgrenzen moet vallen, moet de beschikking hebben over een int nationaal rijbewijs, moet je voldoen aan de inentingsvoorschriften en is een d| uitstekende beheersing van de Engelse tr taal onontbeerlijk. Bij inschrijving wordt ook een doktersverklaring ge vraagd. Gedurende het evenement moet je de beschikking kunnen hebben over een Citroën AX van het type 10E, 10RE, URE of 11TRE. De firma To tal zal tijdens de reis zorgen voor brandstof en olie. De Nederlandse kandidaten dienen per équipe (2 personen met 1 auto) een inschrijfformulier aan te vragen bij Ci troën Nederland BV, Afdeling MPPR, Postbus 7025,1007 JA Amsterdam. Na een selectie van de inschrijffor mulieren wordt een onderhoud georga niseerd met de équipes die door de eer- t selectie gekomen zijn. Uiteindelijk nullen 10 kandiaten overblijven die mee gaan naar het verre China. Citroën maakt nu van zijn contacten de eerste maal met een AX door China met China gebruik en organiseert de zullen trekken. De 140 jongelingen kc Operation Dragon. Een nt van jonge men uit Italië, Spanje, Engeland, Bel- Europeanen (18 tot 30 jaar) die voor gië, Nederland, Denemarken, Portugal Taroudant - Uit het vliegtuig stappen en direct onder aan de trap in de auto zonder douane wegrijden, dat is iets wat we ons op Schiphol niet kun- ellen. In zuidelijke landen blijken ze veel gemakkelijker van strenge re geltjes te willen afwijken. Plaats van handelen is Zuid-Marolcko, waar we vorige week kennis hebben gemaakt met een aantal nieuwe Peugeots. Iden. Ma- van andere m zoals Honda, Mitsubishi W die eenzelfde politiek vol- kleine auto’s valt er min- —r geld te verdienen, zodat er aan merkelijk meer van geproduceerd moeten worden, voordat de ontwik kelingskosten eruit zijn. Kleine auto’s blijven over het algemeen langer in produktie en er is gewoon veel minder keuze in auto’s tot la ten we zeggen 25 duizend gulden. Vaak wordt zelfs gedacht dat ik kleine auto’s per definitie vind te genvallen. Dat zal ik altijd in alle toonaarden blijven ontkennen. Dikwijls kan ik lyrischer zijn over een klein autootje met een aantrek kelijke prijs, dan over een kolossale reus die voor een prijs van ruim honderdduizend gulden nog niets aardigs in de standaarduitrusting heeft. Ik probeer als autojoumalist te schrijven voor iedereen, mensen die geïnteresseerd zijn in een nieuwe auto omdat ze vlak voor een aan koop staan, maar natuurlijk ook tr toe, ze ver- voor het grote aantal autoliefheb- ziet bij deze bers die gewoon graag iets over auto’s lezen. Ik schrijf over alle soorten auto’s of ze nu duur of goedkoop, groot of klein, langzaam of snel zijn. Laat dus in het vervolg die opmerkingen maar. Bergpas Op de tweede dag van de introductie stond het speelgoed voor de deur. De orga nisatie had een kleine bergpas gevonden waarover naar hartelust gescheurd mocht worden met de kleine 205 Rally. Deze auto zal aan de onderzijde de GTi-reeks aanvul len. Onder de motorkap vinden we een 103 pk versie van de 1294 cc motor, die ook in de Citroën AX Sport zit. Twee dubbele We bers zorgen voor een uiterst sportief karak ter. Door de achterwielophanging van de GTi 1.6 te monteren is het karretje voor het supersportieve werk geschapen. De auto is helemaal wit met hier en daar accenten in de Peugeot Talbot Sport-kleuren. Ook het interieur is vrolijk en sportief met de uitste kende stoelen van de GTi, een toerenteller en rode veiligheidsriemen. De Rally zal ove rigens binnenkort gehomologeerd worden in Groep A en N. De prijs is erg vriendelijk, 26.000,- Het prijsverschil met de GTi is te verklaren door de kleinere motor en het weglaten van de lichtmetalen velgen, de achterruitwisser, de deelbare achterbank en zaken als electrisch bediende portierruiten. Zeker nu een GTi op grijs kenteken niet meer aantrekkelijk is, is de Rally een uiterst interessante aanbie ding. Isolatie Belangrijkste auto’s tijdens deze intro ductie waren de dieselversies van de auto van het jaar, de Peugeot 405. Er staan er verteld hoeft te worden. De automaat func- drie °P h® programma, waarvan er twee di- uoneert probleemloos en pakt netjes bij alle leverbaar zijn De GLD en GRDwor- snelheden op. In september zal de tweede den voorzien van de reeds bekende 1905 cc automaat, op basis van de SRI, beschikbaar J1*®*1.met een vermogen van 70 pk. Opval- zijn. Deze auto onderscheidt zich van de lend ‘s de waarmee deze diesel zijn GR door de 125 pk injectiemotor en een rij- werk doet Het geluid (zelfs met de ramen kere uitrusting open) houdt het midden tussen een 4 cylin der benzine en een 6 cylinder diesel. Ten opzichte van de benzinemodellen hebben de diesels een betere isolatie, een iets verzwaar de voorwielophanging (vanwege het hogere gewicht van de motor) en in de standaard uitvoering een stuurbekrachtiging. Peugeot heeft hoge verwachtingen van deze auto’s, die m.i. volledig terecht zijn. C niet traag, ze moeten alleen i toeren gehouden worden. Tevens in september zal samen met het verschijnen van de stationcar-versies de SRD turbo te koop zijn. Deze turbodiesel heeft de motor uit de 205, waaraan een compressor is toegevoegd. Het maximale vermogen bedraagt zodoende 90 pk. In het Marokkaanse gebergte gedroeg deze turbo diesel zich als een ware sport-hmousine. Hij levert prestaties die niemand 10 jaar gele den van een diesel verwacht had. Net als de gewone diesels is het motorgeluid goed geï soleerd, maar meer herkenbaar als diesel. De prijs van de SRD is nog niet bekend, maar zal zo rond de 43.000,- liggen. De prijzen van de GLD en GRD zijn ƒ33.990,- en 36.450,-. Peugeot zit dus niet stil tember komen de SRI autc turbo en de stationcars. Na_ zal er volgend jaar nog een coupé nen. De oudste Peugeot, de 505, zal loop van 1989 langzaam vervangen Over het algemeen rijden autqjoumalisten in ai tot maanden oud zijn. Vooral als het gaat om e veel belangstelling bij het publiek, bijvoorbeek. keer werd voor de BMW 520i het windmolenpark t der als achtergrond gekozen. De toto’s maken, dat is het gebruikeli moeilijk. Op het moment dat de i aantal mensen om de auto heen was. De enkele weken terug definitief lever baar geworden Ford Sierra Cosworth heeft direct al een belangrijke onderscheiding ge kregen. «The Design Council» in Groot- Brittannië heeft deze auto uitgekozen voor een «1988 British Design Award», een jaar lijkse prijs voor een select aantal Britse pro ducten. Nog even ter herinnering de Ford Sierra Cosworth heeft een vierdeurs carrosserie, ontwikkelt een topsnelheid van 240 km/u trekt in 6,5 seconden vanuit stilstand ir 100 km/u. 2 liter 16-kleppen turbomotor u: heeft een dubbele bovenliggend* kenas en een electronisch gestuurde ne-inspuiting die voor een verm'"1»"1 van 204 pk. Uiteraard hoo f, - ties een ABS-remsysteem. In het juiyrapport zegt The Design Coun cil «De Siena Cosworth is een auto die op de weg het dichtst een racewagen benadert, maar hij kan even zo goed worden gebruikt voor een boodschappenritje. Dit is te dan ken aan het motor- en chassisontwerp dat, in combinatie met de transmissie, maakt dat de auto zich net zo goed thuisvoelt wanneer hij stapvoets in een file rijdt als wanneer hij met hoge snelheid over de autoweg kruist. heel doordacht is de tot aan de erklep die ver- a ruimte d en na voorzien van het uitgebreide reedschap. ir is typisch des BMW’s. be- Komen we uiteindelijk zoals gebrui- mde kelijk aan de prijs van deze bijzonder igen prettige auto. Het instapmodel, wat ken- deze 520i is, kost 61.500,-. Een prijs die mensen graag voor deze BMW over zullen hebben, maar tevens een bedrag waarvoor een groot aantal con currenten veelal meer presterende en completere auto’s zullen bieden. Al leen op het punt van degelijkheid en kosten per kilometer zullen de BMW- rijders wer gunstiger uitkomen. De nieuwe BMW 5-serie is het wachten waard geweest. Het is een zeer fraaie en uiterst fijn rijdende auto voor die in de standaarduitvoering al be- )veri- hoorlijk compleet is, iets wat nieuw is voor een BMW. Deze 5-serie kan dan ook nauwelijks anders dan een glans rijke toekomst tegemoet gaan, met binnenkort als hoogtepunt het ver schijnen van de supersnelle M5, een auto die overigens m de folder al te zien is. Nu al te bewonderen bij... ireen die de prijzen van deze 5- Het dashboard is volledig om de be- serie ziet, roept meteen dat ze behoor- stuurder heen gebogen en zodoende lijk wat duurder zijn dan de voorgan- vlot afleesbaar en met alle bediening pol- gers. Dat is natuurlijk waar, maar de direct onder handbereik. Het klokke.. ip en standaarduitrustingen zijn aanmerke- gedeelte is ook bij de 520 compleet I een beetje lijk completer geworden. De kunststof- met toerenteller, verbruiksmeter en zo’n groot bumpers zijn in de wagenkleur gespo- temperatuurmeter. In de console zit en -ten en voorzjen van schokdempers die analoog uurwerkje en de bediening na een aanrijding tot 4 km/u volledig voor verwarming en ventilatie. Bij dit herstellen. De twee in de carrosse- systeem kan de temperatuur voor de riekleur gespoten buitenspiegels zijn Imker en rechter wagenhelft volledig binnenuit electrisch verstelbaar, onafhankelijk geregeld worden. Totaal Li p^ rie u/atr Virinere °°k heel doordacht is de tot aan de geen klachten over deze prima voorzie- maken de achterziide bumper te openen kofferklep die ver- ning. Zelfs de achterpassagiers be- ,n de ziikant zien we de volgens toegang geeft tot een ruimte schikken over uitstroomopeningen. De iL.L -.u. d van 460 liter. Netjes bekleed en na- achterruitverwarming zorgt snel v* kortere tuiirlijk voorzien van het uitgebreide een helder zicht naar achteren. Oven- uit ziet boordgereedschap. gens is ook standaard een antenne in Het interieur is typisch des BMW’s, die achterruit opgenomen. Het dash- <<mool>> boardkastie is bijzonder ruim, verlicht, en afsluitbaar. Daarnaast is er haast vanzelfsprekend ruimte in de portier- bakken en rond de versnellingspook. Zithoek De stoelen van de 520 zitten uitste kend. Beide zetels zijn in hoogte te ver stellen met aan de bestuurderszijde ook een zithoekverstelling. Zowel voor- als achterin beschikt deze BMW over uitstekend meubilair met nette bekleding. De achterpassagiers nemen plaats op een voorgevormde achter bank met een brede middenarmsteun, standaard voorzien van veiligheidsgor dels die sluiten aan de buitenzijde van de bank. De afwerking is natuurlijk Duits de gelijk, zonder dat het saai is. De BMW 520i heeft een vijfversnellingsbak die zich door een kort pookje prettig laat bedienen. Alleen de achteruit vraagt wat gewenning. De besturing is geen enkel probleem door de standaard stuurbekrachtiging die keurig bij hogere snelheid in kracht afneemt. De auto blijft zodoende altijd direct sturen. Het uitzicht en de over zichtelijkheid naar voren zijn uitste kend, de motorkap is vrij plat en bijna tot het einde te zien. Naar achter is het duidelijk minder gesteld. Ondanks de hoge achterkant is de kofferbak niet door de achterruit te zien, jammer en lastig bij file-parkeren. De BMW 520i is een ontzettend fij ne auto om eens een lange rit mee te maken. Zeer ontspannen glijden de honderden kilometers onder je door. Deze eenvoudige 5 moet het zonder A ABS doen (vanaf de 525i), maar remt H| onder alle omstandigheden uitstekend. Ha Op het kentekenbewijs staat een to- taalgewicht vermeld van 1415 kg en dat is behoorlijk wat. Vandaar dat je 1 s van de 2 liter motor geen topprestaties mag verwachten. In zo’n 12 seconden staPPen e» sprint de auto naar de 100 km/u. De topsnelheid ligt daarentegen met 203 km/u. op een relatief hoog niveau. Ty pisch is ook dat de versnelling van 180 km/u. tot die top behoorlijk snel ver loopt. Dit geeft al aan dat als de motor op toeren gehouden wordt, de presta ties best meevallen. Gelukkig produ ceert de krachtbron een mooi en nim mer irritant geluid. Veiligheidskooi BMW heeft een uitstekende naarn opgebouwd wat de veiligheid van zijn modellen betreft. Ook de nieuwe 5-se- rie heeft natuurlijk een zeer goede vei ligheidskooi en een aantal andere voorzieningen die de overlevingskan sen bij een zwaar ongeval verder ver- km lang en gaat normaaj gebruik is de auto goed iD de hand te h0uden’ dleen b‘j P10tSe’ üng wj] (je achterkant nog enigszins de vrije loop nemen. Een sla lom verloopt echter zonder problemen. De vering is comfortabel, de Duitse auto’s zijn de laatste jaren steeds beter iei“e geveerd, zonder dat ze zijn gaan dwei- Je len. Er dringt weinig banden- en wind- ?ter’ geruis de carrosserie binnen. Ioen Het verbruik van de 2 liter 6 cylin- Belangrijkste nieuws zijn de uitbreidingen vert der valt, ook al wordt er stevig aan ge- ''an het 405-gamma in de vorm van een tion .„ll— drietal diesels en twee automaten. In de GR delde van tussen de 1 op 8^en 1 op 9 “„y i^vSig Ziekïd?reSs is gemakkehjk te halen. De 80 liter bestaande 1.9 GR, waaraan een automati- tank zorgt daarbij voor een flinke ac- sche transmissie werd toegevoegd. tieradius. de is het een auto waar nauwelijks Dit toont meteen aan hoe groot de belangstelling is voor deze nieuwe 5- serie van BMW. Niet verwonde "j want we hebben er erg lang op moeten wachten en het resultaat is er ook naar. Veel mensen hebben de auto in middels al op een plaatje gezien, maar een exemplaar in het wild is op dit mo ment nog haast een unicum. Vorige carrc 1 -nd zijn de eerste types in Neder- Iets -j _ii-1 535i Dit gear lódel derlijk nomen. De geïntegreerde noeten het kofferdeksel en de wat kleinere K imi achterlichten r wat anders. Aanf zelfde elegante lijnen, alhoewe nieuwe 5-serie, door zijn wat st een unicum. Vorige carrosserie er wat gedrongener I maand zijn de eerste types in Neder- Iets wat over het algemeen als land gearriveerd, allemaal 535i. Dit ervaren wordt. Zescylinders even te wachten en wat uitgebreider kennis te maken met «het instapmo del», de 520i. Om welk type het ook gaat, BMW heeft een uiterst mooie auto in zijn programma opgenomen, een a^ waarmee het merk v currentie weer volledi0- -- noodzakelijkerwijs moet je even het voorin gepk ontwerp van de 5- en 7-serie met el- tiemotor me kaar vergelijken. Beide modellen ko- en een vermogen men zeer herkenbaar van dezelfde ont- tor die we in ooi r werptafel. De 7 is wat groter, maar wat jaartjes kennen, verder zul je ze naast elkaar moeten BMW alle zetten om het verschil te zien. Die ver- schikt germ schillen zijn er uiteraard wel. Aan de benzine, zo, voorkant is de 5 makkeluk te onder- pompen scheiden doordat de BMW-nieren in tewordei SIERRA

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 25