UTOPRAAT
!t!
ders
autotest;
205 RALLYE
L_
DE 309 SCORE
en de
Jan Bertens Udenhout
r x Brabantsehoek 4, Udenhout, tel. 04241-1532
Citroen Bertens Tilburg
Revolutionaire rit met Citroen
DE NIEUWE BMW 5-SERIE
BolsenKooiiman g|
Tilburg bv IS
Dure auto’s
TE ZIEN IN ONZE SHOWROOM
EN OP DE GEZINSBEURS TILBURG
Mag ik
even.
Een Ford van OBAM, da’s vertrouwd!
BMW 520i
Peugeot in 1988 zeer actief
i
Award
voor Ford
Spoorlaan 175, Tilburg.
Telefoon 013-350045.
(donderdag koopavond)
<znn.b.v.
ijf
1ST
len
LBURG
341
der Lee
el. 434440
g
-s
?s s
s'EEs
S.:===::ïï
SY-27-YB
Donderdag 24 maart 1988 - pagina 25
DE TILBURGSE KOERIER
irt 1988-pagina 24
onder redactie van Tony Vos
RENOVAI
TSPECIALIST
BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG I
Tony Vos
TL.
om d
zichtij
i
0 jongelingen ko- ste
Engeland, Bel- zun
LAGE WITSIEBAAN 78 TEL 634355
t
LPG.
rOBEDRIJF
3OTHUIS
Exclusief
Peugeot- en
Talbot-dealer
Dacia- en
RO-dealer
tor Tilburg
omstreken
ruilauto’s
lebewijs
logelijk
1987
1982
1981
van deze 5-
behoor-
rgan-
ar de
OBAM
TILBURG B.V.
i voor een
irte
EN
TING
en t
naar
De2:
Ford hc
taan
wond geopend
BURG
- 434290
Zodoen-
iets over
Tilburg
62
landhof)
tation
:o?NMS
Jk Autobedrijf
Jeze auto’s,
De auto’s zijn
een beetje op
Autobedrijf ReilOVa B.V.
Spoordijk 72-74,5018 GH Tilburg, tel. 013-422133
uit deze
ide nok-
benzi-
r een "vermogen zorgt
hoort bij deze presta-
1985
1984
1986 M
1985 W
1986
1985
1982
1981
1981
1978
1979
1984
1983
grijs-met.
n. wielen1984
CV 6 Special1981
:naus1979
auto’s die slechts enkele dagen Ieder
een volledig nieuw model, merk je serie zie
eld als je foto’s gaat maken. Deze
javi iivj vinumolenpark bij Urk in de Noord-Oost f
- auto netjes neerzetten, magneetplaten erop en
gebruikelijke stramien. Echter dat laatste werd een beetje
nt dat de lens werd scherpgesteld, hadden zich zo’n groot
•uw ..ven verzameld, dat een plaatje schieten onmogelijk
Geminiweg 39, Tilburg, tel. 013-423030
1 dit jaar. In sep-
itomaat, de SRD
’-laar verwachting
-verschij-
in de
worden
gemiddelde testauto ligt aanmerke
lijk boven het gemiddelde budget
van een autokoper. Toch is ook
daar een reden voor. Op dure
auto’s is voor een fabrikant meer te
verdienen. Kijk bijvoorbeeld maar
eens naar Audi, die half iaren ze
ventig nog een klein model had en
nu pas begint met auto’s boven de
dertigduizend gulden. Maar er zijn
ook voorbeelden van andere mer
ken, zoals Honda, Mitsubishi en
Dikwijls hoor ik de opmerking BMV.
van uitgevers en vrienden, «jij rijdt gen. Op
alleen maar dure auto’s geloof ik», der geld 1
«wat heb je deze keer toch een
kleintje», of, «jij schrijft altijd over
dezelfde merken». Ik kan natuur
lijk niets anders doen dan hierbij
driftig in de verdediging gaan,
maar er zit toch wel wat waarheid
in deze opmerkingen. Inderdaad
heb je periodes waarin een merk X
veel fanatieker is dan merk Y, ik
bedoel hiermee, fanatieker naar
buiten toe, meer persberichten,
meer nieuwe auto’s en zodoende
automatisch meer aandacht. Over
het algemeen is het zo dat met na
me de grote Duitse merken vaak
erg lang met een model doen. Dat
betekent dat er minder nieuwe mo
dellen verschijnen en ze automa
tisch ook minder in de pers komen.
Aan de verkoopaantallen van bij
voorbeeld Opel, Ford en Volkswa
gen zien we dat dat helemaal niet
zo erg is. Veel of weinig publiciteit
doet er voor hen minder toe, ze ver
kopen toch wel. Je ziet bij
merken ook aanmerkelijk minder
actie-modellen omdat het simpel
weg niet nodig voor ze is.
Wat betreft de opmerking over
dure auto’s, moet ik eerlijk toege
ven dat het waar is. De prijs van de
Alle benzineversies van deze auto
krijgen standaard de milieuvriendelij
ke katalysator. De 3,5 liter motor uit
de 535 produceert hiermee een vermo-
zijn gen van 211 pk, tegen 188 van de 3 li-
auto ter 530 en 170 van de 2,5 Eter 530 en
voorlopig de con- 170 van de 2,5 liter 525. Onze testauto,
dig aan kan. Haast de 520i heeft een in de lengterichting
moet je even het voorin geplaatste 6 cylinder lijninjec-
en 7-serie met el- tiemotor met een inhoud van 1990 cc
ide modellen ko- en een vermogen van 129 pk. Een mo-
van dezelfde ont- tor die we in oorsprong al weer heel
it groter, maar wat jaartjes kennen. Gelukkig heeft
elkaar jnoeten BMW alle motoren uit de 5-serie ge-
naakt voor loodvrije normale
w, zodat er niet naar de schaarse
-i met Eurosuper gezocht hoeft
len.
Wie kent niet de televisiespotjes van de kleine Citroen AX. Of de auto nu over
de Chinese muur rijdt of over de verschillende wagons van een Chinese trein, a
het eind van het filmpje roept een oud mannetje altijd «Revolutionair». Ev.
j heeft Citroën heel wat moeite gekost om deze filmpjes te organiseren. De Chine-
j se autoriteiten zijn immers erg voorzichtig met het binnenhalen van mensen en
produkten uit het westen.
over en Noorwegen.
aan De route is 4.000
Het van Shenzhen naar Peking. De eerste
route wordt verreden op 18 juli dit
jaar. Op 9 augustus komen ze aan in
Peking (Beijing). Gedurende de reis
zullen een 20-tal jonge Chinezen met
de groep Europeanen meerijden.
Buiten dat je binnen de gestelde
leeftijdsgrenzen moet vallen, moet
de beschikking hebben over een int
nationaal rijbewijs, moet je voldoen
aan de inentingsvoorschriften en is een d|
uitstekende beheersing van de Engelse tr
taal onontbeerlijk. Bij inschrijving
wordt ook een doktersverklaring ge
vraagd. Gedurende het evenement
moet je de beschikking kunnen hebben
over een Citroën AX van het type 10E,
10RE, URE of 11TRE. De firma To
tal zal tijdens de reis zorgen voor
brandstof en olie.
De Nederlandse kandidaten dienen
per équipe (2 personen met 1 auto) een
inschrijfformulier aan te vragen bij Ci
troën Nederland BV, Afdeling MPPR,
Postbus 7025,1007 JA Amsterdam.
Na een selectie van de inschrijffor
mulieren wordt een onderhoud georga
niseerd met de équipes die door de eer-
t selectie gekomen zijn. Uiteindelijk
nullen 10 kandiaten overblijven die
mee gaan naar het verre China.
Citroën maakt nu van zijn contacten de eerste maal met een AX door China
met China gebruik en organiseert de zullen trekken. De 140 jongelingen kc
Operation Dragon. Een nt van jonge men uit Italië, Spanje, Engeland, Bel-
Europeanen (18 tot 30 jaar) die voor gië, Nederland, Denemarken, Portugal
Taroudant - Uit het vliegtuig stappen en direct onder aan de trap in de auto
zonder douane wegrijden, dat is iets wat we ons op Schiphol niet kun-
ellen. In zuidelijke landen blijken ze veel gemakkelijker van strenge re
geltjes te willen afwijken. Plaats van handelen is Zuid-Marolcko, waar we vorige
week kennis hebben gemaakt met een aantal nieuwe Peugeots.
Iden. Ma-
van andere m
zoals Honda, Mitsubishi
W die eenzelfde politiek vol-
kleine auto’s valt er min-
—r geld te verdienen, zodat er aan
merkelijk meer van geproduceerd
moeten worden, voordat de ontwik
kelingskosten eruit zijn. Kleine
auto’s blijven over het algemeen
langer in produktie en er is gewoon
veel minder keuze in auto’s tot la
ten we zeggen 25 duizend gulden.
Vaak wordt zelfs gedacht dat ik
kleine auto’s per definitie vind te
genvallen. Dat zal ik altijd in alle
toonaarden blijven ontkennen.
Dikwijls kan ik lyrischer zijn over
een klein autootje met een aantrek
kelijke prijs, dan over een kolossale
reus die voor een prijs van ruim
honderdduizend gulden nog niets
aardigs in de standaarduitrusting
heeft.
Ik probeer als autojoumalist te
schrijven voor iedereen, mensen die
geïnteresseerd zijn in een nieuwe
auto omdat ze vlak voor een aan
koop staan, maar natuurlijk ook
tr toe, ze ver- voor het grote aantal autoliefheb-
ziet bij deze bers die gewoon graag iets over
auto’s lezen. Ik schrijf over alle
soorten auto’s of ze nu duur of
goedkoop, groot of klein, langzaam
of snel zijn. Laat dus in het vervolg
die opmerkingen maar.
Bergpas
Op de tweede dag van de introductie
stond het speelgoed voor de deur. De orga
nisatie had een kleine bergpas gevonden
waarover naar hartelust gescheurd mocht
worden met de kleine 205 Rally. Deze auto
zal aan de onderzijde de GTi-reeks aanvul
len. Onder de motorkap vinden we een 103
pk versie van de 1294 cc motor, die ook in
de Citroën AX Sport zit. Twee dubbele We
bers zorgen voor een uiterst sportief karak
ter. Door de achterwielophanging van de
GTi 1.6 te monteren is het karretje voor het
supersportieve werk geschapen. De auto is
helemaal wit met hier en daar accenten in
de Peugeot Talbot Sport-kleuren. Ook het
interieur is vrolijk en sportief met de uitste
kende stoelen van de GTi, een toerenteller
en rode veiligheidsriemen. De Rally zal ove
rigens binnenkort gehomologeerd worden
in Groep A en N.
De prijs is erg vriendelijk, 26.000,- Het
prijsverschil met de GTi is te verklaren door
de kleinere motor en het weglaten van de
lichtmetalen velgen, de achterruitwisser, de
deelbare achterbank en zaken als electrisch
bediende portierruiten. Zeker nu een GTi
op grijs kenteken niet meer aantrekkelijk is,
is de Rally een uiterst interessante aanbie
ding.
Isolatie
Belangrijkste auto’s tijdens deze intro
ductie waren de dieselversies van de auto
van het jaar, de Peugeot 405. Er staan er
verteld hoeft te worden. De automaat func- drie °P h® programma, waarvan er twee di-
uoneert probleemloos en pakt netjes bij alle leverbaar zijn De GLD en GRDwor-
snelheden op. In september zal de tweede den voorzien van de reeds bekende 1905 cc
automaat, op basis van de SRI, beschikbaar J1*®*1.met een vermogen van 70 pk. Opval-
zijn. Deze auto onderscheidt zich van de lend ‘s de waarmee deze diesel zijn
GR door de 125 pk injectiemotor en een rij- werk doet Het geluid (zelfs met de ramen
kere uitrusting open) houdt het midden tussen een 4 cylin
der benzine en een 6 cylinder diesel. Ten
opzichte van de benzinemodellen hebben de
diesels een betere isolatie, een iets verzwaar
de voorwielophanging (vanwege het hogere
gewicht van de motor) en in de standaard
uitvoering een stuurbekrachtiging. Peugeot
heeft hoge verwachtingen van deze auto’s,
die m.i. volledig terecht zijn. C
niet traag, ze moeten alleen i
toeren gehouden worden.
Tevens in september zal samen met het
verschijnen van de stationcar-versies de
SRD turbo te koop zijn. Deze turbodiesel
heeft de motor uit de 205, waaraan een
compressor is toegevoegd. Het maximale
vermogen bedraagt zodoende 90 pk. In het
Marokkaanse gebergte gedroeg deze turbo
diesel zich als een ware sport-hmousine. Hij
levert prestaties die niemand 10 jaar gele
den van een diesel verwacht had. Net als de
gewone diesels is het motorgeluid goed geï
soleerd, maar meer herkenbaar als diesel.
De prijs van de SRD is nog niet bekend,
maar zal zo rond de 43.000,- liggen. De
prijzen van de GLD en GRD zijn ƒ33.990,-
en 36.450,-.
Peugeot zit dus niet stil
tember komen de SRI autc
turbo en de stationcars. Na_
zal er volgend jaar nog een coupé
nen. De oudste Peugeot, de 505, zal
loop van 1989 langzaam vervangen
Over het algemeen rijden autqjoumalisten in ai
tot maanden oud zijn. Vooral als het gaat om e
veel belangstelling bij het publiek, bijvoorbeek.
keer werd voor de BMW 520i het windmolenpark t
der als achtergrond gekozen. De
toto’s maken, dat is het gebruikeli
moeilijk. Op het moment dat de i
aantal mensen om de auto heen
was.
De enkele weken terug definitief lever
baar geworden Ford Sierra Cosworth heeft
direct al een belangrijke onderscheiding ge
kregen. «The Design Council» in Groot-
Brittannië heeft deze auto uitgekozen voor
een «1988 British Design Award», een jaar
lijkse prijs voor een select aantal Britse pro
ducten.
Nog even ter herinnering de Ford Sierra
Cosworth heeft een vierdeurs carrosserie,
ontwikkelt een topsnelheid van 240 km/u
trekt in 6,5 seconden vanuit stilstand
ir 100 km/u.
2 liter 16-kleppen turbomotor u:
heeft een dubbele bovenliggend*
kenas en een electronisch gestuurde
ne-inspuiting die voor een verm'"1»"1
van 204 pk. Uiteraard hoo f, -
ties een ABS-remsysteem.
In het juiyrapport zegt The Design Coun
cil «De Siena Cosworth is een auto die op
de weg het dichtst een racewagen benadert,
maar hij kan even zo goed worden gebruikt
voor een boodschappenritje. Dit is te dan
ken aan het motor- en chassisontwerp dat,
in combinatie met de transmissie, maakt dat
de auto zich net zo goed thuisvoelt wanneer
hij stapvoets in een file rijdt als wanneer hij
met hoge snelheid over de autoweg kruist.
heel doordacht is de tot aan de
erklep die ver-
a ruimte
d en na
voorzien van het uitgebreide
reedschap.
ir is typisch des BMW’s.
be- Komen we uiteindelijk zoals gebrui-
mde kelijk aan de prijs van deze bijzonder
igen prettige auto. Het instapmodel, wat
ken- deze 520i is, kost 61.500,-. Een prijs
die mensen graag voor deze BMW
over zullen hebben, maar tevens een
bedrag waarvoor een groot aantal con
currenten veelal meer presterende en
completere auto’s zullen bieden. Al
leen op het punt van degelijkheid en
kosten per kilometer zullen de BMW-
rijders wer gunstiger uitkomen.
De nieuwe BMW 5-serie is het
wachten waard geweest. Het is een
zeer fraaie en uiterst fijn rijdende auto
voor die in de standaarduitvoering al be-
)veri- hoorlijk compleet is, iets wat nieuw is
voor een BMW. Deze 5-serie kan dan
ook nauwelijks anders dan een glans
rijke toekomst tegemoet gaan, met
binnenkort als hoogtepunt het ver
schijnen van de supersnelle M5, een
auto die overigens m de folder al te
zien is.
Nu al te bewonderen
bij...
ireen die de prijzen van deze 5- Het dashboard is volledig om de be-
serie ziet, roept meteen dat ze behoor- stuurder heen gebogen en zodoende
lijk wat duurder zijn dan de voorgan- vlot afleesbaar en met alle bediening
pol- gers. Dat is natuurlijk waar, maar de direct onder handbereik. Het klokke..
ip en standaarduitrustingen zijn aanmerke- gedeelte is ook bij de 520 compleet
I een beetje lijk completer geworden. De kunststof- met toerenteller, verbruiksmeter en
zo’n groot bumpers zijn in de wagenkleur gespo- temperatuurmeter. In de console zit en
-ten en voorzjen van schokdempers die analoog uurwerkje en de bediening
na een aanrijding tot 4 km/u volledig voor verwarming en ventilatie. Bij dit
herstellen. De twee in de carrosse- systeem kan de temperatuur voor de
riekleur gespoten buitenspiegels zijn Imker en rechter wagenhelft volledig
binnenuit electrisch verstelbaar, onafhankelijk geregeld worden. Totaal
Li p^ rie u/atr Virinere °°k heel doordacht is de tot aan de geen klachten over deze prima voorzie-
maken de achterziide bumper te openen kofferklep die ver- ning. Zelfs de achterpassagiers be-
,n de ziikant zien we de volgens toegang geeft tot een ruimte schikken over uitstroomopeningen. De
iL.L -.u. d van 460 liter. Netjes bekleed en na- achterruitverwarming zorgt snel v*
kortere tuiirlijk voorzien van het uitgebreide een helder zicht naar achteren. Oven-
uit ziet boordgereedschap. gens is ook standaard een antenne in
Het interieur is typisch des BMW’s, die achterruit opgenomen. Het dash-
<<mool>> boardkastie is bijzonder ruim, verlicht,
en afsluitbaar. Daarnaast is er haast
vanzelfsprekend ruimte in de portier-
bakken en rond de versnellingspook.
Zithoek
De stoelen van de 520 zitten uitste
kend. Beide zetels zijn in hoogte te ver
stellen met aan de bestuurderszijde
ook een zithoekverstelling. Zowel
voor- als achterin beschikt deze BMW
over uitstekend meubilair met nette
bekleding. De achterpassagiers nemen
plaats op een voorgevormde achter
bank met een brede middenarmsteun,
standaard voorzien van veiligheidsgor
dels die sluiten aan de buitenzijde van
de bank.
De afwerking is natuurlijk Duits de
gelijk, zonder dat het saai is. De BMW
520i heeft een vijfversnellingsbak die
zich door een kort pookje prettig laat
bedienen. Alleen de achteruit vraagt
wat gewenning.
De besturing is geen enkel probleem
door de standaard stuurbekrachtiging
die keurig bij hogere snelheid in kracht
afneemt. De auto blijft zodoende altijd
direct sturen. Het uitzicht en de over
zichtelijkheid naar voren zijn uitste
kend, de motorkap is vrij plat en bijna
tot het einde te zien. Naar achter is het
duidelijk minder gesteld. Ondanks de
hoge achterkant is de kofferbak niet
door de achterruit te zien, jammer en
lastig bij file-parkeren.
De BMW 520i is een ontzettend fij
ne auto om eens een lange rit mee te
maken. Zeer ontspannen glijden de
honderden kilometers onder je door.
Deze eenvoudige 5 moet het zonder
A ABS doen (vanaf de 525i), maar remt
H| onder alle omstandigheden uitstekend.
Ha Op het kentekenbewijs staat een to-
taalgewicht vermeld van 1415 kg en
dat is behoorlijk wat. Vandaar dat je
1 s van de 2 liter motor geen topprestaties
mag verwachten. In zo’n 12 seconden staPPen e»
sprint de auto naar de 100 km/u. De
topsnelheid ligt daarentegen met 203
km/u. op een relatief hoog niveau. Ty
pisch is ook dat de versnelling van 180
km/u. tot die top behoorlijk snel ver
loopt. Dit geeft al aan dat als de motor
op toeren gehouden wordt, de presta
ties best meevallen. Gelukkig produ
ceert de krachtbron een mooi en nim
mer irritant geluid.
Veiligheidskooi
BMW heeft een uitstekende naarn
opgebouwd wat de veiligheid van zijn
modellen betreft. Ook de nieuwe 5-se-
rie heeft natuurlijk een zeer goede vei
ligheidskooi en een aantal andere
voorzieningen die de overlevingskan
sen bij een zwaar ongeval verder ver-
km lang en gaat normaaj gebruik is de auto goed
iD de hand te h0uden’ dleen b‘j P10tSe’
üng wj] (je achterkant nog
enigszins de vrije loop nemen. Een sla
lom verloopt echter zonder problemen.
De vering is comfortabel, de Duitse
auto’s zijn de laatste jaren steeds beter
iei“e geveerd, zonder dat ze zijn gaan dwei-
Je len. Er dringt weinig banden- en wind-
?ter’ geruis de carrosserie binnen.
Ioen Het verbruik van de 2 liter 6 cylin- Belangrijkste nieuws zijn de uitbreidingen vert
der valt, ook al wordt er stevig aan ge- ''an het 405-gamma in de vorm van een tion
.„ll— drietal diesels en twee automaten. In de GR
delde van tussen de 1 op 8^en 1 op 9 “„y i^vSig Ziekïd?reSs
is gemakkehjk te halen. De 80 liter bestaande 1.9 GR, waaraan een automati-
tank zorgt daarbij voor een flinke ac- sche transmissie werd toegevoegd.
tieradius. de is het een auto waar nauwelijks
Dit toont meteen aan hoe groot de
belangstelling is voor deze nieuwe 5-
serie van BMW. Niet verwonde "j
want we hebben er erg lang op moeten
wachten en het resultaat is er ook
naar. Veel mensen hebben de auto in
middels al op een plaatje gezien, maar
een exemplaar in het wild is op dit mo
ment nog haast een unicum. Vorige carrc
1 -nd zijn de eerste types in Neder- Iets
-j _ii-1 535i Dit
gear
lódel
derlijk nomen. De geïntegreerde
noeten het kofferdeksel en de wat kleinere K imi
achterlichten r
wat anders. Aanf
zelfde elegante lijnen, alhoewe
nieuwe 5-serie, door zijn wat
st een unicum. Vorige carrosserie er wat gedrongener
I maand zijn de eerste types in Neder- Iets wat over het algemeen als
land gearriveerd, allemaal 535i. Dit ervaren wordt.
Zescylinders
even te wachten en wat uitgebreider
kennis te maken met «het instapmo
del», de 520i.
Om welk type het ook gaat, BMW
heeft een uiterst mooie auto in zijn
programma opgenomen, een a^
waarmee het merk v
currentie weer volledi0- --
noodzakelijkerwijs moet je even het voorin gepk
ontwerp van de 5- en 7-serie met el- tiemotor me
kaar vergelijken. Beide modellen ko- en een vermogen
men zeer herkenbaar van dezelfde ont- tor die we in ooi r
werptafel. De 7 is wat groter, maar wat jaartjes kennen,
verder zul je ze naast elkaar moeten BMW alle
zetten om het verschil te zien. Die ver- schikt germ
schillen zijn er uiteraard wel. Aan de benzine, zo,
voorkant is de 5 makkeluk te onder- pompen
scheiden doordat de BMW-nieren in tewordei
SIERRA