OPRAAT
Het betere gooi- en smijtwerk
.epelaers Opel
1
s
Jan Bertens Udenhout
x Brabantsehoek 4, Udenhout, tel. 04241-1532
OCCASION
SUBARU
205 RALLYE
PPERMANS
AUTOTESTS
DP
DN
IEN:
N
DEN
IE.
DE 309 SCORE
en de
1
nr
Citroën
AXGT
lOOM
RENAULT TQp
r
TOP Kadett
Renault-presentatie op Zolder
Mazda 121 leverbaar
Witte
Daihatsu
IERKEN
\NTIE:
-
V
■MrfBBMiBL
Nieuwe Mini-Jumbo bij Subaru
HL
Jk Autobedrijf
Peugeot scoort
zitten nog Einde deze maand komt Peugeot tij-
ruitverwar- deüjk met de 309 SCORE, een auto op
basis van de XE 1.3 en GE 1.3 met de
bekende 1294 cc-motor met vijf-ver
snellingsbak. Aan de buitenkant is de
SCORE te herkennen aan de wieldop
pen en achterspoiler die gespoten zijn
m de kleur van de carrosserie, stoot-
strips op de flanken en een rode stri
ping.
Citroën Ber,en5Tilburs
Bols en Kooiiman
Tilburg bv M
Donderdag 17 maart 1988 - pagina 29
1988-pagina 28
DE TILBURGSE KOERIER
onder redactie van Tony Vos
hatti
lukt
itroën een
Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel 013-454655
traditie
jurg
Beneluxstraat 8 - Telefoon 04242 - 83905
>rden van geti
luxe pakket
a. 372,- p.m.
KORVELSEWEG 99. TILBURG. Tel. 35.55.75
a. 140,-p.m.
a. 217,- p.m.
a. 319,- p.m.
F*
WW»
betaald
if. Stel
leen
Enige officiële Mazda-dealer voor Tilburg e.o.
Showroom:
MENSEN ACHTER OPEL
NATUURLIJK BIJ
LAGE WITSIEBAAN 78 TEL. 634355
mazoa
Mascagnistraat 531
(Tilburg-Noord), tel. 013-560000
a. 372,- p.m.
a. 140,- p.m.
a. 217,- p.m.
a. 244,- p.m.
a. 217,-p.m.
a. 112,- p.m.
a. 244,- p.m.
a^O.-p.m.
a. 820,- p.m.
a. 372,- p.m.
Exclusief
Peugeot- en
Talbot-dealer
K. VAN DER BOOM
OISTERWIJK B.V.
De nieuwe SUBARU MINI JUMBO
Nu bij ons in de showroom
a. 292,- p.m.
a. 319,- p.m.
a.190,- p.m.
a. 217,-p.m.
a. 217,-p.m.
a. 271,- p.m.
zal echter het
c~*ctaculaire
113
ivan
auto waarbij 1:
worden opgerol
we binnenko.L
ken.
a. 217,-p.m.
a. 271,- p.m.
a. 217,- p.m.
a. 271,- p.m.
a244,- p.m.
a. 345,- p.m.
a. 292,- p.m.
1-deurs
5,- in d
leurs voor 25
r 50 in de klassi
21
elaan-
T
-16.950,-
f 19*9Oo’-
f 9.950,-
10.950,-
12.950,-
f 26.950,-
12.950,-
10.950,-
1 7.950,-
9.950,-
19.500,-
10.950,-
13.950,-
9.950,-
13.950,-
I6 km 22.500,-
28.500,-
-19.950,-
15.950,-
1Z9m’-
ENKELE SpEC/ALE OCCASIONS
Renault 25 diesel 1985
Renault Fuego GTS1984
Renault Espace GTS 1985
\Peugeot 505 GTL1984J
sionsbentu
maar na:
;n meer
enault Top
i en typen
n recht van
antie die in
iformeren u
■waarden.
sen geblazen. Bij een beetje zijwind is
deze AX dan snel van zijn koers te
brengen.
Het brandstofve
leraardigste auto
sing. Voordat ik ee
ging rijden, verwa
a. 372,- p.m.
a. 345,- p.m.
ïMs
Wie aan Citroen denkt, denkt natuurlijk meteen aan de legendarische 2CVDe
ze auto die al snel na zijn introductie vlak na de Tweede Wereldoorlog de bijnaam
«lelijke eend» kreeg, werd kortgeleden van het leveringsprogramma in Nederland
geschrapt. Een automerk doet zoiets nooit, als er geen waardig alternatief binnen
het gamma aanwezig is. Een meer dan redelijk alternatief is de vlotte nieuwe AX,
een autootje wat duidelijk op Peugeot-leest geschoeid is, maar daarnaast een berg
Citroën-eigenschappen heeft.
ces gaan njuen.
Op het circuit van Zandvoort zal
met Pasen voor het eerst een wedstrijd
in de Renault 5 Turbo Cup verreden
„widen, een aardige suggestie voor een
J-~euit.
Het voorjaar zit eraan te komen.
Dat is altijd te merken aan het groot
aantal actie-modellen wat er dan ver
schijnt. Ook Opel doet aan dit ver
schijnsel mee en komt met de Kadett
TOP. Deze tijdelijke uitvoering is te
vinden op de 3- en 4-deursmodeUen.
Het pakket bestaat uit een interval-
schakelaar op de achterruitwisser, een
Binnenin zien we een sportief stuur
wiel, speciale versnellingspookknop en
een van binnenuit te openen ach
terklep en benzineklepje.
Voor de uitvoering met 4-versnel-
lingsbak moet 17.999,- worden be
taald en dat is slechts 400,- meer dan
de standaard Charade TS Special.
/erbruik van deze al-
i is een pure verras-
een week met het
wachte ik tussen c
digitaal klokje, een van binnenuit ver
stelbare buitenspiegel in de kleur van
de carrosserie, een achterspoiler, sport-
velgen, getint glas, sportstoelen met
GT-bekleding, een aansteker, verlich
ting in kofferruimte en dashboardkast
je en natuurlijk TOP-emblemen.
De 3-deurs uitvoering staat voor
ƒ28.075,- in de showroom en de 4-
deurs voor 29.720,-.
betreft komt ie behoorlijk overeen met
de Cuore. De auto is zowel als drie- en
als vijfdeurs verkrijgbaar. Verder zijn
er twee uitrustingsniveaus. De nieuwe
Mini-Jumbo is duidelijk strakker en
moderner van lijn dan zijn veel ronde
re voorganger. De prijzen starten bij
12.295,- voor de 3-deurs DL.
Rode Accent
rieur terug in c
n de deurpan
op 12 en 1 op 14. Dat bleek een rede
lijke schatting, alhoewel het zelfs een
keer gelukt is een tank 1 op 15 te rij
den, zonder dat er rustigaan werd ge-
erras- daan. Iedere keer blijkt toch weer dat
l ding op dit punt de Franse auto’s met kop
de 1 en schouders boven de concurrentie
uitsteken.
De prijs hebben ze bij Citroën ook
vriendelijk weten te houden. Immers, kopen. Het
24.500,- is niet te veel voor deze leu- alternatief voor
ke en complete kleine auto. geot 205 GTI o,
Met de AX GT heeft Citroën een net iets te duur
s motor-
andere motor dan
hier om een
:ht-
le-
portiervergrendeling
de diende portierruiten.
De Citroën AX GT is uitgerust met
een handchoke, die van starten onder
alle omstandigheden geen probleem
maakt. Al vrij snel kan deze na het
starten weer worden teruggedrukt. De
motor is niet echt stil, maar produceert
duidelijk minder lawaai dan de AX
Sport.
De vijfversnellingsbak schakelt als
een zonnetje, licht, direct en gemakke
lijk. Er kan behoorlijk in de versnellin
gen worden doorgetrokken, de motor
draait graag veel toeren. De prestaties
er dan ook niet om. Een top
snelheid van ruim 180 km/u. is niet
niks en met een acceleratie van 0 tot
100 binnen 10 seconden laat ie menig
grotere auto achter zich.
Genot
De besturing is zeer direct, wat de
auto mede gezien zijn compactheid
uitermate geschikt maakt voor het be
tere gooi en smijtwerk. Slalomrijden
met de AX GT is een genot. De auto is
orima op koers te houden en van een
lotseling uitwijkmanoeuvre schrikt ie
totaal niet. Een uiterst makkelijk te
hanteren automobiel.
De vering en schokdemping zijn
uiteraard Frans comfortabel, zonder al
week te zijn. Overhellen in bochten
uwt ie nog wel enigszins, maar dat
pist immers volledig bij het Citroën-
imago. Toch wordt dit wel een negatie
ve eigenschap bij hoge snelheden. Ze
ker boven de 160 km/u. is het oppas-
>ppen voor mistlampen
i naast de stuurkolom
maar vanuit een normale
t zichtbaar. In de console zit
uC knopjes voor de achterruitverwa_
ming en het alarmlicht. Om deze func
ties in werking te zetten moet de be
stuurder met zijn rug uit de stoel ko
men. Alle andere bedieningen zijn
goed en direct onder handbereik ge
plaatst.
Stoplichten
De ruimte voor de vo
niet helemaal perfect,
van de voorwielen dring
rosserie binnen en ook c
s voor erg lange mensen niet opt
al. Door het ver r
r..ide dak zijn bijvoorbeeld hoog op
gehangen stoplichten moeilijk te zien.
Maar alles bij elkaar komt de AX GT
wat zitpositie beter over dan zijn goed
kopere broertjes. De ruimte achterin is
redelijk. De kofferruimte is voor een j
auto van deze afmetingen normaal. f23.72i
Door de in twee delen neerklapbare -
achterbankleuning is die ruimte na
tuurlijk fors uit te breiden.
Tegen meerprijs kan de auto nog
voorzien worden van getint glas rond
om en een luxe pakket met centrale
en elektrisch be-
Sinds kort is er de Charade Bianco,
gebaseerd op de TS Speciaal in de
driedeurs uitvoering. De auto wordt
alleen geleverd in de kleur wit.
Uiteraard vinden we in het vooron
der de bekende 3-cylinder 52 pk-mo-
tor. De Bianco is naar keus te leveren
met een 4- of 5-bak of een automati
sche transmissie.
Aan de buitenkant is de Bianco te
herkennen aan de witte bumpers en
wieldoppen, een reflectieplaatje ach
terop met de naam «Bianco», sportie
ve striping, zwart gespoten deurstijlen,
een dakspoiler en een rechter buiten
spiegel.
zeer aantrekkelijke auto in zijn pro
gramma erbij gekregen. De prestaties
zijn uitstekend, de uitrusting is bijzon
der compleet en het brandstofverbruik
is dik in orde. Stoeien met deze auto is
een waar genot. Een kleine opmerking
bij de binnenruimte en het rijgedrag
bij erg hoge snelheden, mogen echter
niemand weerhouden een AX GT te
kopen. Het is in ieder geval een prima
alternatief voor mensen die een Peu-
-- o£ Renaujt 5 gt turbo
iuur vinden.
/oorpassagiers is Rode accenten komen in het inte-
De wielkasten rieur terug in de speciale bekleding en
agen ver de car- in de deurpanelen. Standaard zijn ver-
de hoofdruimte der de hoofdsteunen, een bekleed
msen niet opti- stuurwiel, een analoog klokje en een
naar voor doorlo- aansteker. De Peugeot 309 SCORE
moet gezien worden als opvolger van
de Allure.
De auto kan geleverd worden in de
kleuren wit, zilvergrijs of anthraciet-
grijs. De 3-deurs SCORE kost
f22.800,-. De 5-deurs is er vanaf
ƒ23.725,-.
De introductie van de AX vond op knoj
de autosalon in Parijs plaats in sep- zijn
tember 1985. Op dat moment bestond maai
het programma alleen uit driedeurs niet
modellen naar keuze met een 1.0, 1.1 de k
of 1.4 liter motor. Vorig jaar mochten ming
we een uitbreiding verwelkomen in de
vorm van de meest sportieve AX, de
Sport. Een uiterst rap autootje met een
1294 cc motor met een vermogen van
95pk.
Enkele weken terug werd het AX-
programma voor ons land fors uitge
breid met een aantal vyfdeursuitvoe-
ringen en de nieuwe GT. De Citroën
AX GT is het onderwerp van deze test. ya
Een toevoeging GT op een auto zegt
meestal dat we met een sportieveling vu,
te maken hebben. Dat geldt zeker in maa)
het geval van deze AX. Toch heeft Ci- pende
troën niet primair als doel gehad een gehar
sportieve auto te presenteren. Het is Maar
meer de combinatie van beschaafde
sportiviteit en een aantrekkelijk com
plete uitrusting.
Levendig
Onder het kleine aflopende
kapje vinden we een ander-
in de AX Sport. Het gaat
versie van de bekende 1360 cc kracht
bron die in deze auto een vermogen le
vert van 85 pk. Een uiterst levendig
machientje, zeker voldoende voor c
slechts 709 kg wegende auto.
Aan de buitenkant is de AX GT
heel duidelijk te herkennen. De voor
bumpers zijn standaard voorzien van
mistlampen en een geïntegreerde spoi
ler. Vervolgens loopt er over de wiel
kasten en onder langs de carrosserie
een zwarte kunststof band, die de auto
een wat sportiever uiterlijk geeft.
Natuurlijk beschikt deze AX over
een achterruitwisser, twee van binnen
uit verstelbare buitenspiegels, een af
sluitbare tankdop en een voorbereidee
radio-inbouw met antenne. De AX GT liegen e
wordt bovendien voorzien van erg leu- snelheic
ke lichtmetalen velgen, een accessoire
in Frankrijk maar bij ons standaard.
Het interieur biedt precies wat je van
deze auto zou verwachten, sportiviteit
met klasse.
De kleuren zwart, grijs en rood zijn
door het hele compartiment stijlvol op
elkaar afgestemd. Heel leuk is de dikke
felrode streep die over de zwarte vloer
bedekking loopt. De stoeltjes die met
velours bekleed zijn zitten als gegoten. prj
De steun voor lenden en bovenbenen pjc
is goed voor een lekker sportieve rit. jot
Het kleine driespakige stuurwiel ligt
leker in de hand en is onder een goede
hoek geplaatst.
Het zicht op het klokkengedeelte te we
van het dashboard is ook in orde. Hier doet
vinden we naast de gebruikelijke con- past
trolelampjes en de snelheidsmeter
uiteraard een toerenteller. Veel minder
goed zichtbaar zijn de bedienings-
Nu al te bewonderen
bij...
Sinds kort is de nieuwe kleine Maz- dealer in de showroom staat. Dan
da 121 ook in Nederland in de ver- volgt dezelfde auto met 5-bak voor
koop gegaan. De auto moet gaan con- 18.750,-. De luxueuzere 121 L met
curreren met bijvoorbeeld een Nissan 5-bak kost 19.595,- en voor de prijs
Micra en Toyota Starlet. De auto is er van 23.950,- staat de leuke 1.3 Ca
rnet een 1.1 of 1.3 liter motor in ver- brio Top bij u voor de deur. Dit is een
schillende uitvoeringen en afhankelijk auto waarbij het volledige dak kan
- van die uitvoering met een 4- of 5-bak. worden opgerold. Met deze auto zullen
Het basismodel is de DX met 4-bak we binnenkort eens nader kennis ma-
die voor 17.995,- inmiddels bij de
laatste jaar zijn dat
ueze spectaculaire auto’s op de circuits
3 ^wart. e«wlaar Idaar, gesponsord “ïde^S^VS
^““ï^di^^S d7nr=jKHenaulteen21
1 te doen naar de eindzege. Turbo met permanente vierwielaan- f 2 met
„v. grootste gedeelte van de auto s be- dnjvmg klaar staan, een zeer aparte
stond dan oof uit 5 GT-turbo’s die o^ auto met grote vleugel, flinke spoilers wo;dt van 37 pk. Wat uiterlijk
gesierd worden door de namen en en grote wielen. De motor levert een 6 F J
beeldmerken van de oude vertrouwde vermogen van 430 pk. De officiële Re
sponsors Elf, Michelin, De Carbon, nault Sport coureurs, Jean Ragnotti en
maar ook met de namen van nieuwe Jean-Louis Bousquet, zullen met deze
sponsors zoals Nieuwe Revu, Samson auto in verschillende races gaan rijden.
en Renault Financiering. Op het circuit van Z“J-
Natuurlijk was ook Michel Bleeke- met Pasen voor het eerst
molen bij de presenttie aanwezig. Hij in de
zal in het komende seizoen weer uitko- worde
men in zijn Renault Alpine V6 Turbo, dagje 1
Iedereen droomt er wel eens van om Het 1
mee te rijden met een echte coureur, deze
Renault presenteerde vorige week op
het Belgische circuit van Zolder zijn
activiteiten op autosportgebied. Ieder
een werd in de gelegenheid gesteld
eens mee te rijden met een van de jon
ge coureurs die dit seizoen een gooi
proberen te doen naar de eindzege.
Het grootste gedeelte van de auto’s be
stond dan ook uit 5 GT-turbo’s die op
gesierd worden door de namen en
ken van de oude vertrouwde
Elf, Michelin, De Carbon,
de namen van nieuwe
Nie
t Financie
lijk was
Mi