OPRAAT Het betere gooi- en smijtwerk .epelaers Opel 1 s Jan Bertens Udenhout x Brabantsehoek 4, Udenhout, tel. 04241-1532 OCCASION SUBARU 205 RALLYE PPERMANS AUTOTESTS DP DN IEN: N DEN IE. DE 309 SCORE en de 1 nr Citroën AXGT lOOM RENAULT TQp r TOP Kadett Renault-presentatie op Zolder Mazda 121 leverbaar Witte Daihatsu IERKEN \NTIE: - V ■MrfBBMiBL Nieuwe Mini-Jumbo bij Subaru HL Jk Autobedrijf Peugeot scoort zitten nog Einde deze maand komt Peugeot tij- ruitverwar- deüjk met de 309 SCORE, een auto op basis van de XE 1.3 en GE 1.3 met de bekende 1294 cc-motor met vijf-ver snellingsbak. Aan de buitenkant is de SCORE te herkennen aan de wieldop pen en achterspoiler die gespoten zijn m de kleur van de carrosserie, stoot- strips op de flanken en een rode stri ping. Citroën Ber,en5Tilburs Bols en Kooiiman Tilburg bv M Donderdag 17 maart 1988 - pagina 29 1988-pagina 28 DE TILBURGSE KOERIER onder redactie van Tony Vos hatti lukt itroën een Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel 013-454655 traditie jurg Beneluxstraat 8 - Telefoon 04242 - 83905 >rden van geti luxe pakket a. 372,- p.m. KORVELSEWEG 99. TILBURG. Tel. 35.55.75 a. 140,-p.m. a. 217,- p.m. a. 319,- p.m. F* WW» betaald if. Stel leen Enige officiële Mazda-dealer voor Tilburg e.o. Showroom: MENSEN ACHTER OPEL NATUURLIJK BIJ LAGE WITSIEBAAN 78 TEL. 634355 mazoa Mascagnistraat 531 (Tilburg-Noord), tel. 013-560000 a. 372,- p.m. a. 140,- p.m. a. 217,- p.m. a. 244,- p.m. a. 217,-p.m. a. 112,- p.m. a. 244,- p.m. a^O.-p.m. a. 820,- p.m. a. 372,- p.m. Exclusief Peugeot- en Talbot-dealer K. VAN DER BOOM OISTERWIJK B.V. De nieuwe SUBARU MINI JUMBO Nu bij ons in de showroom a. 292,- p.m. a. 319,- p.m. a.190,- p.m. a. 217,-p.m. a. 217,-p.m. a. 271,- p.m. zal echter het c~*ctaculaire 113 ivan auto waarbij 1: worden opgerol we binnenko.L ken. a. 217,-p.m. a. 271,- p.m. a. 217,- p.m. a. 271,- p.m. a244,- p.m. a. 345,- p.m. a. 292,- p.m. 1-deurs 5,- in d leurs voor 25 r 50 in de klassi 21 elaan- T -16.950,- f 19*9Oo’- f 9.950,- 10.950,- 12.950,- f 26.950,- 12.950,- 10.950,- 1 7.950,- 9.950,- 19.500,- 10.950,- 13.950,- 9.950,- 13.950,- I6 km 22.500,- 28.500,- -19.950,- 15.950,- 1Z9m’- ENKELE SpEC/ALE OCCASIONS Renault 25 diesel 1985 Renault Fuego GTS1984 Renault Espace GTS 1985 \Peugeot 505 GTL1984J sionsbentu maar na: ;n meer enault Top i en typen n recht van antie die in iformeren u ■waarden. sen geblazen. Bij een beetje zijwind is deze AX dan snel van zijn koers te brengen. Het brandstofve leraardigste auto sing. Voordat ik ee ging rijden, verwa a. 372,- p.m. a. 345,- p.m. ïMs Wie aan Citroen denkt, denkt natuurlijk meteen aan de legendarische 2CVDe ze auto die al snel na zijn introductie vlak na de Tweede Wereldoorlog de bijnaam «lelijke eend» kreeg, werd kortgeleden van het leveringsprogramma in Nederland geschrapt. Een automerk doet zoiets nooit, als er geen waardig alternatief binnen het gamma aanwezig is. Een meer dan redelijk alternatief is de vlotte nieuwe AX, een autootje wat duidelijk op Peugeot-leest geschoeid is, maar daarnaast een berg Citroën-eigenschappen heeft. ces gaan njuen. Op het circuit van Zandvoort zal met Pasen voor het eerst een wedstrijd in de Renault 5 Turbo Cup verreden „widen, een aardige suggestie voor een J-~euit. Het voorjaar zit eraan te komen. Dat is altijd te merken aan het groot aantal actie-modellen wat er dan ver schijnt. Ook Opel doet aan dit ver schijnsel mee en komt met de Kadett TOP. Deze tijdelijke uitvoering is te vinden op de 3- en 4-deursmodeUen. Het pakket bestaat uit een interval- schakelaar op de achterruitwisser, een Binnenin zien we een sportief stuur wiel, speciale versnellingspookknop en een van binnenuit te openen ach terklep en benzineklepje. Voor de uitvoering met 4-versnel- lingsbak moet 17.999,- worden be taald en dat is slechts 400,- meer dan de standaard Charade TS Special. /erbruik van deze al- i is een pure verras- een week met het wachte ik tussen c digitaal klokje, een van binnenuit ver stelbare buitenspiegel in de kleur van de carrosserie, een achterspoiler, sport- velgen, getint glas, sportstoelen met GT-bekleding, een aansteker, verlich ting in kofferruimte en dashboardkast je en natuurlijk TOP-emblemen. De 3-deurs uitvoering staat voor ƒ28.075,- in de showroom en de 4- deurs voor 29.720,-. betreft komt ie behoorlijk overeen met de Cuore. De auto is zowel als drie- en als vijfdeurs verkrijgbaar. Verder zijn er twee uitrustingsniveaus. De nieuwe Mini-Jumbo is duidelijk strakker en moderner van lijn dan zijn veel ronde re voorganger. De prijzen starten bij 12.295,- voor de 3-deurs DL. Rode Accent rieur terug in c n de deurpan op 12 en 1 op 14. Dat bleek een rede lijke schatting, alhoewel het zelfs een keer gelukt is een tank 1 op 15 te rij den, zonder dat er rustigaan werd ge- erras- daan. Iedere keer blijkt toch weer dat l ding op dit punt de Franse auto’s met kop de 1 en schouders boven de concurrentie uitsteken. De prijs hebben ze bij Citroën ook vriendelijk weten te houden. Immers, kopen. Het 24.500,- is niet te veel voor deze leu- alternatief voor ke en complete kleine auto. geot 205 GTI o, Met de AX GT heeft Citroën een net iets te duur s motor- andere motor dan hier om een :ht- le- portiervergrendeling de diende portierruiten. De Citroën AX GT is uitgerust met een handchoke, die van starten onder alle omstandigheden geen probleem maakt. Al vrij snel kan deze na het starten weer worden teruggedrukt. De motor is niet echt stil, maar produceert duidelijk minder lawaai dan de AX Sport. De vijfversnellingsbak schakelt als een zonnetje, licht, direct en gemakke lijk. Er kan behoorlijk in de versnellin gen worden doorgetrokken, de motor draait graag veel toeren. De prestaties er dan ook niet om. Een top snelheid van ruim 180 km/u. is niet niks en met een acceleratie van 0 tot 100 binnen 10 seconden laat ie menig grotere auto achter zich. Genot De besturing is zeer direct, wat de auto mede gezien zijn compactheid uitermate geschikt maakt voor het be tere gooi en smijtwerk. Slalomrijden met de AX GT is een genot. De auto is orima op koers te houden en van een lotseling uitwijkmanoeuvre schrikt ie totaal niet. Een uiterst makkelijk te hanteren automobiel. De vering en schokdemping zijn uiteraard Frans comfortabel, zonder al week te zijn. Overhellen in bochten uwt ie nog wel enigszins, maar dat pist immers volledig bij het Citroën- imago. Toch wordt dit wel een negatie ve eigenschap bij hoge snelheden. Ze ker boven de 160 km/u. is het oppas- >ppen voor mistlampen i naast de stuurkolom maar vanuit een normale t zichtbaar. In de console zit uC knopjes voor de achterruitverwa_ ming en het alarmlicht. Om deze func ties in werking te zetten moet de be stuurder met zijn rug uit de stoel ko men. Alle andere bedieningen zijn goed en direct onder handbereik ge plaatst. Stoplichten De ruimte voor de vo niet helemaal perfect, van de voorwielen dring rosserie binnen en ook c s voor erg lange mensen niet opt al. Door het ver r r..ide dak zijn bijvoorbeeld hoog op gehangen stoplichten moeilijk te zien. Maar alles bij elkaar komt de AX GT wat zitpositie beter over dan zijn goed kopere broertjes. De ruimte achterin is redelijk. De kofferruimte is voor een j auto van deze afmetingen normaal. f23.72i Door de in twee delen neerklapbare - achterbankleuning is die ruimte na tuurlijk fors uit te breiden. Tegen meerprijs kan de auto nog voorzien worden van getint glas rond om en een luxe pakket met centrale en elektrisch be- Sinds kort is er de Charade Bianco, gebaseerd op de TS Speciaal in de driedeurs uitvoering. De auto wordt alleen geleverd in de kleur wit. Uiteraard vinden we in het vooron der de bekende 3-cylinder 52 pk-mo- tor. De Bianco is naar keus te leveren met een 4- of 5-bak of een automati sche transmissie. Aan de buitenkant is de Bianco te herkennen aan de witte bumpers en wieldoppen, een reflectieplaatje ach terop met de naam «Bianco», sportie ve striping, zwart gespoten deurstijlen, een dakspoiler en een rechter buiten spiegel. zeer aantrekkelijke auto in zijn pro gramma erbij gekregen. De prestaties zijn uitstekend, de uitrusting is bijzon der compleet en het brandstofverbruik is dik in orde. Stoeien met deze auto is een waar genot. Een kleine opmerking bij de binnenruimte en het rijgedrag bij erg hoge snelheden, mogen echter niemand weerhouden een AX GT te kopen. Het is in ieder geval een prima alternatief voor mensen die een Peu- -- o£ Renaujt 5 gt turbo iuur vinden. /oorpassagiers is Rode accenten komen in het inte- De wielkasten rieur terug in de speciale bekleding en agen ver de car- in de deurpanelen. Standaard zijn ver- de hoofdruimte der de hoofdsteunen, een bekleed msen niet opti- stuurwiel, een analoog klokje en een naar voor doorlo- aansteker. De Peugeot 309 SCORE moet gezien worden als opvolger van de Allure. De auto kan geleverd worden in de kleuren wit, zilvergrijs of anthraciet- grijs. De 3-deurs SCORE kost f22.800,-. De 5-deurs is er vanaf ƒ23.725,-. De introductie van de AX vond op knoj de autosalon in Parijs plaats in sep- zijn tember 1985. Op dat moment bestond maai het programma alleen uit driedeurs niet modellen naar keuze met een 1.0, 1.1 de k of 1.4 liter motor. Vorig jaar mochten ming we een uitbreiding verwelkomen in de vorm van de meest sportieve AX, de Sport. Een uiterst rap autootje met een 1294 cc motor met een vermogen van 95pk. Enkele weken terug werd het AX- programma voor ons land fors uitge breid met een aantal vyfdeursuitvoe- ringen en de nieuwe GT. De Citroën AX GT is het onderwerp van deze test. ya Een toevoeging GT op een auto zegt meestal dat we met een sportieveling vu, te maken hebben. Dat geldt zeker in maa) het geval van deze AX. Toch heeft Ci- pende troën niet primair als doel gehad een gehar sportieve auto te presenteren. Het is Maar meer de combinatie van beschaafde sportiviteit en een aantrekkelijk com plete uitrusting. Levendig Onder het kleine aflopende kapje vinden we een ander- in de AX Sport. Het gaat versie van de bekende 1360 cc kracht bron die in deze auto een vermogen le vert van 85 pk. Een uiterst levendig machientje, zeker voldoende voor c slechts 709 kg wegende auto. Aan de buitenkant is de AX GT heel duidelijk te herkennen. De voor bumpers zijn standaard voorzien van mistlampen en een geïntegreerde spoi ler. Vervolgens loopt er over de wiel kasten en onder langs de carrosserie een zwarte kunststof band, die de auto een wat sportiever uiterlijk geeft. Natuurlijk beschikt deze AX over een achterruitwisser, twee van binnen uit verstelbare buitenspiegels, een af sluitbare tankdop en een voorbereidee radio-inbouw met antenne. De AX GT liegen e wordt bovendien voorzien van erg leu- snelheic ke lichtmetalen velgen, een accessoire in Frankrijk maar bij ons standaard. Het interieur biedt precies wat je van deze auto zou verwachten, sportiviteit met klasse. De kleuren zwart, grijs en rood zijn door het hele compartiment stijlvol op elkaar afgestemd. Heel leuk is de dikke felrode streep die over de zwarte vloer bedekking loopt. De stoeltjes die met velours bekleed zijn zitten als gegoten. prj De steun voor lenden en bovenbenen pjc is goed voor een lekker sportieve rit. jot Het kleine driespakige stuurwiel ligt leker in de hand en is onder een goede hoek geplaatst. Het zicht op het klokkengedeelte te we van het dashboard is ook in orde. Hier doet vinden we naast de gebruikelijke con- past trolelampjes en de snelheidsmeter uiteraard een toerenteller. Veel minder goed zichtbaar zijn de bedienings- Nu al te bewonderen bij... Sinds kort is de nieuwe kleine Maz- dealer in de showroom staat. Dan da 121 ook in Nederland in de ver- volgt dezelfde auto met 5-bak voor koop gegaan. De auto moet gaan con- 18.750,-. De luxueuzere 121 L met curreren met bijvoorbeeld een Nissan 5-bak kost 19.595,- en voor de prijs Micra en Toyota Starlet. De auto is er van 23.950,- staat de leuke 1.3 Ca rnet een 1.1 of 1.3 liter motor in ver- brio Top bij u voor de deur. Dit is een schillende uitvoeringen en afhankelijk auto waarbij het volledige dak kan - van die uitvoering met een 4- of 5-bak. worden opgerold. Met deze auto zullen Het basismodel is de DX met 4-bak we binnenkort eens nader kennis ma- die voor 17.995,- inmiddels bij de laatste jaar zijn dat ueze spectaculaire auto’s op de circuits 3 ^wart. e«wlaar Idaar, gesponsord “ïde^S^VS ^““ï^di^^S d7nr=jKHenaulteen21 1 te doen naar de eindzege. Turbo met permanente vierwielaan- f 2 met „v. grootste gedeelte van de auto s be- dnjvmg klaar staan, een zeer aparte stond dan oof uit 5 GT-turbo’s die o^ auto met grote vleugel, flinke spoilers wo;dt van 37 pk. Wat uiterlijk gesierd worden door de namen en en grote wielen. De motor levert een 6 F J beeldmerken van de oude vertrouwde vermogen van 430 pk. De officiële Re sponsors Elf, Michelin, De Carbon, nault Sport coureurs, Jean Ragnotti en maar ook met de namen van nieuwe Jean-Louis Bousquet, zullen met deze sponsors zoals Nieuwe Revu, Samson auto in verschillende races gaan rijden. en Renault Financiering. Op het circuit van Z“J- Natuurlijk was ook Michel Bleeke- met Pasen voor het eerst molen bij de presenttie aanwezig. Hij in de zal in het komende seizoen weer uitko- worde men in zijn Renault Alpine V6 Turbo, dagje 1 Iedereen droomt er wel eens van om Het 1 mee te rijden met een echte coureur, deze Renault presenteerde vorige week op het Belgische circuit van Zolder zijn activiteiten op autosportgebied. Ieder een werd in de gelegenheid gesteld eens mee te rijden met een van de jon ge coureurs die dit seizoen een gooi proberen te doen naar de eindzege. Het grootste gedeelte van de auto’s be stond dan ook uit 5 GT-turbo’s die op gesierd worden door de namen en ken van de oude vertrouwde Elf, Michelin, De Carbon, de namen van nieuwe Nie t Financie lijk was Mi

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 29