LUTOPRAAT
Krachtpatser
ssssa
tïïïï
M
OCCASION
Veel nieuws op de
Salon van Genève
anan
De Toyota show-karavaan
De vernieuwde SUZUKI ALTÜ
AUTOTEST::
Vers duurt langer
bij Bertens in Moergestel
RENAULT TOP
Bertens
Test ’m en voel ’t
A.A. GIJSBERS ZN.
Bosscheweg 296, Tilburg, tel. 013/355655
EXTRA VOORDEEL
Fiat Croma D
Ad
r<l
lepelaers 0 Inruil wagens
Publiekdsdebuut
constructie met een
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 10 maart 1988 - pagina 28
DE TILBURI
onder redactie van Tony Vos
BIJ HET KOPEN VAN EEN
Rest te voldoen
6.300,-
(0
K. v.d. BOOM OISTERWIJK B.V.
SHELL SERVICE-STATION
Uw
osalon van Genève is al van oudsl
rimeurs voor het eerst het daglicht
Nieuwe generatie Suzuki Alto
En/<
imp<
de 1 op 1
kan dat
Shoi
FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE.
Drie primeurs bij Toyota
ielijl
de
meer interesse hebben in
Toyota-dealer
Ringbaan Oost 102a 5013 CD Tilburg Telefoon 013-434655
ZO VERS REED U NOG N00lf|
Het
serie
ondt
merk S
t aan het
lodel, de
Volks
Pass
eerst
Groo
Maze
Dealer voor Oisterwijk e.o.
automobielbedrijf Spoormakers
Sprendlingenstraat 10, Oisterwijk - 04242/84683-83568
Te betalen
10% voordeel
(in Nederland augus- aanwijzers achter zijn nu wit van
Fiat met zijn nieuwe de middenstijlen worden m de c
ing seriekleur gespoten
is van de voorruit zijn
Moergestel - Raadhuisstraat 7
Telefoon 04243-2110
Oisterwijk - Tilburgseweg 111-113
Telefoon 04242-85015/15358
autobedrijven
J/1UTO tilburgU
RINGBAAN WEST 210
5038 KE TILBURG
TEL. 013-681911
zen v-
hoorl
11.000,-
4.000,-
7.000,-
700,-
km/u. Bij
-ischap A
i brands
fers moet
Viert
Daih
CAR
autohuis
Toyota-dealer
AUTONOVA
Ringbaan Noord 95 Tilburg
Tel. 013-351035
irmale diesel op
e snelheidsme-
180 km/u.
jusine.
de diesel. Exclu-
st onze testauto
- vergt
buitenkant
lijke, maar
een
Mazda t
626 Wago
Deze auto
land verw
onder de r
OFFICIEEL BDESn DEALER
g Gebruikte Wagens
Plus Systeem
HÖRMANN ACCESSOIRES
et de vorige
te zien. De
impers wor^v..
a de carrosserie
ie richting-
moet 3
sen. Ve
aanwezig
voering
we er i
stuur,
koplam'
Beneluxstraat 8 - Oisterwijk
Telefoon 04242-83905
Croma is een
i ruime auto,
lange afstar-
Aan de buitenkant is de Croma
aantrekkelijke, maar ook zeer 2
wagen. Op een typeplaatje na is er
onderscheid tussen de verschil-
ie types.
Maak een proefrit in deze auto’s, die
een geheel nieuw hoofdstuk inluiden in
de autogeschiedenis.
Tot 15 maart 10 betalingsvoordeel
voorbeeld occasion
Uw inruil
Zestienklepper
bij Volvo
Zwitser- comfortabelere
torsie-as en scl
--Z(Xjo
Het st
Japanse i
reldpers n
troductie
170 km/u. voor een normtt,v
een zeer hoog niveau. De snel
ter geeft dan overigens zo’n 11
aan.
en de spor
liefhebber
beslist niet
Nog tot aanstaanc
a, de tentoonstellin
altijd w el een topmodel in zijn pro
gramma gehad, denk bijvoorbeeld
maar eens aan de prachtige 130. In de
jaren zeventig werd de Fiat 132 geïn
troduceerd, die na enkele wijzigingen
werd omgedoopt tot Argenta. Alhoe
wel deze auto fijne rijkwaliteiten be
schikt en er keuze was uit een aantal
modellen, is het nooit een bestsell
Op de stand van Toyota zijn
liefst 3 primeurs te zien. Belangr
nieuws i 1 -o -
Deze nieuwe wagen z«. ai
sedan, vijfdeurs hatchback
deurs stationar worden ge
auto moet duidelijk concurreren met
de Mazda 626, de Mitsubishi Galant
.J en Europese auto’s als de Peugeot 405,
ai? Renault 21 en de nieuwe Volkswagen
a. De échte p^at. Uiteraard zijn de verschillende
ti? ,jVe carrosserievarianten te leveren met
U bent dus verschillende motoren en verschillende
uitrustingsniveaus. Binnenkort, als de goed weer de k
Nederlandse specificaties van deze derd. In het int
auto bekend zijn, komen we nader op
de Carina terug en dat zal al heel snel
zijn.
Het tweede nieuwe model is de bij
een uiterst snelle limoi
Tot slot natuurlijk
sief de extra’s kost T
41.590,-. De snellere turbo-D vergt
een investering van 49.290,-. De prij-
van de Croma zijn zoals gezegd be-
irlijk gunstig.
Het Zweedse merk Volvo heeft een
wereldprimeur in de vorm van de 740
GLT, een bekend model, echter uitge
rust met een nieuwe 2.3 Eter motor
met 16 kleppen. Met zijn vermogen
van 159 pk neemt deze 740 GLT een
plaats in tussen de 740 GLE en 740
Turbo.
De nieuwe krachtbron wordt stan
daard geleverd met katalysator. Zowel
het sedanmodel als de stationcar zijn
met deze motor te verkrijgen. De pnjs
is vastgesteld op 68.350,- voor de se
dan en op ƒ75.650,- voor de station
car.
Zonder turbocompressor levert deze
machine 75 pk en daar kan de Croma
goed mee uit de voeten. Na een korte
voorgloeitijd slaat de motor probleem
loos aan en laat-ie een ouderwetse die-
selklop horen. Eenmaal warm gelopen
en meer toeren draaiend, is er wat ge
luid betreft nauwelijks verschil met de
benzinemotoren in de Croma en is de
ze diesel juist uitzonderlijk stil. De
i. De prestaties van deze motor zijn ook zeer
>rden behoorlijk. De Croma D heeft zo’n 16
seconden nodig om de 100 km/u. te
bereiken. De topsnelheid ligt met ruim
Automobielbedrijf Bertens bv, Maak een proefrit in deze auto’s, die send zuinige en stille dieselmotor)
Raadhuisstraat 7, Moergestel, tel. een geheel nieuw hoofdstuk inluiden in staat er. Evenals de enorm ruime
04243-2110, organiseert tot en met 14 de autogeschiedenis. na II en de sportieve Celica. De 1
maart een exclusieve Toyota-show. En, autoliefhebber mag deze
hoewel eigenlijk alle Toyota’s héél bij- Mocht u meer interesse hebben in show beslist niet overslaan. I
zondere auto’s zijn, worden nu eens de
aparte modellen gepresenteerd. En de
wel heel aparte Toyota MR2, een echte
two-seater met unieke midden-motor-
constructie.
Natuurlijk staat daar ook de bijzon
der fraai gelijnde Camry stationwa-
gon-uitvoering.
Maar de absolute toppers zijn na
tuurlijk de totaal nieuwe Corolla’s in
Hatchback-, Sedan- en Liftback-uit-
voering. De Corolla Hatchback en
Liftback ook in 1.6 liter-uitvoering
met 16 kleppen benzinemotor en kata
lysator.
In de naoorlogse periode heeft Fiat king best op z’n plaats is. De Neder-
dtijd wel een topmodel in zijn pro- landse autojoumalisten kregen daar op
-- weg naar het autosaion van Geneve
E dan ook ruim de tijd voor,
t grootste verschil met
<=erie is aan de buitenkant t
onderkanten van de burnr,<>
voortaan in de kleur van uv
lier gespoten. De glazen van de
geweest. In 1985
tus 1986) kwam Fiat met zijn nieüv
Croma, een auto die in samenwerkir
met Saab, Lancia en Alfa Romeo u
ontwikkeld. Deze nieuwe grote Fiat
breekt met alle tradities en heeft een
moderne en ruime vijfdeurs-carrosse-
rie. Gebroederlijk loopt hij naast de
Lancia Thema van de band. Al vanaf
zijn introductie kan de klant kiezen uit
de 2 liter CHT (een model dat inmid
dels verdwenen is), de 2 liter i.e. (injec
tie), de i.e. turbo en de twee diesels D
en turbo-D. Toch wil het in Nederland
met de verkopen niet helemaal lekker
lopen. Bij veel mensen bestaat nogal
wat twijfel, een twijfel die door dit ver
haal misschien volledig kan worden
weggenomen.
Bumpers
Kort geleden werd de hele Croma-
reeks op een klein aantal punten gewij- geen
zigd, zodat een hernieuwde kennisma- lende
--* - kleur,
carros-
en de raamstijlen
matzwart.
rie is netjes geprijsd. Maar ook aan de
kwaliteit heeft Fiat het een en ander
gedaan, waardoor de Croma een ver
standige aanschaf is geworden.
Alle Fiat-dealers houden vandaag,
morgen en overmorgen open huis om
de komst van de vernieuwde Croma en
-uitvoeringen van de Panda,
egata te vieren.
open huis is vanaf vandaag,
dag 10 maart, tot en met zater-
maart geopend van 09.00 uur
21.00 uur en op zaterdag tot 17.00
uur.
ehroefveren. Bij Suzuki VOOT SddD
illeen praat men zodoende van een semi-on-
Nog afhankelijke achterwielophanging.
Ne- Gedurende een korte proefrit in het
pers drukke Amsterdamse stadsverkeer
met merk je duidelijk de positieve invloed
itvoering van deze belangrijke verbetering.
valt na- Uiteraard is het autootje even han-
op met de delbaar gebleven. Motorisch is er niets
de koplam- veranderd en treffen we nog steeds de
itingaanwij- vertrouwde 796 cc 3 cylinder van 40
luxueuzere GL-uitvoering is er ook als t h]- °?F
5-deurs. De prijzen van de nieuwe Alto ÊeL Dit iJ een
ten opzichte van de 1987 pnizen. De kfltalvsnmr ppn ver™
importeur heeft namelijk de BVB-ver-
hoging op het vorige model uit eigen
zak betaald. Een leuke auto, waarvan
Nimag er dit jaar zo’n 10.000 exempla
ren denkt te verkopen.
:dse merk Saab
het eerst aan het
;uwe topmodel, de
op de 9000 turbo
sedan.
--omotor levert met
katalysator een vermogen van 160 pk.
Deze nieuwe Saab is uiteraard voor
zien van alle mogelijke elektronische
snufjes. De prijs van deze uiterst fraaie
auto ligt rond de honderdduizend gul
den.
De stanc
de persdge
stelling m<
auto die ir
ide zondag 13 maart staan de toegangspoorten van de Palex- z
in Genève, weer wagenwijd open voor de vele auto-en-
_,ken naar al het nieuws wat de verschillende fabri-
x tonen. De Autosalon van Genève is al van oudsher een
Hing, waar veel primeurs voor het eerst het daglicht zien.
:r nam er een kijkje.
leder automerk heeft het moeilijk als er een nieuw marktsegment wordt bin- Onder de motorkap van het testex-
nengedrongen. Immers, een fabrikant heeft een bepaald imago dat meer of minder emplaar lag de 2.499 cc dieselmotor,
bij een bepaald segment past. Een merk dat tot nu toe alleen in de dure klassen
aanwezig was en nu uitbreiding zoekt naar beneden zal lang niet zoveel problemen
ondervinden als een merk van «kleine» auto’s dat nu wat duurdere modellen wil
gaan verkopen. Een autofabriek die met deze problematiek in Nederland te kam
pen heeft is Fiat.
Interieur
Het interieur heeft net zoals het
uiterlijk enkele kleine wijzigingen on
dergaan. Het dashboard wordt in
nieuw materiaal uitgevoerd en de ver
warming en ventilatie zijn met nieuwe altijc
schakelaars uitgerust. Verder vinden naar
we nieuwe bekleding op de stoelen, de prettigste rijdt,
achterbank en de deurpanelen. De de Croma beho j
stoelen op zich zijn niet veranderd, km/u. Bij de diesel gaan al deze goede
maar dat was ook niet nodig. Het meu- eigenschappen gepaard met een econo-
bilair is bijzonder comfortabel. De misch brandstofverbruik. Bij deze cij- H t levert in
TaVoinV» nauwelijks vermoeidheid op, terwijl je een diesel wordt meestal tot zo’n Qenève de
^Jke toch zoJn 8 uur acht£ het stJuJr 10.000 km steeds zuiniger. Tijdens de iXt^
vtJehil Het dashboard is erg strak van testweek lag dit tussen de 1 op 12 en 1
vormgeving. De Croma D beschikt op 14, en zoals gezegd kan dat alleen een ^jpend gefacelifte Stv -
van de kleine Alto. Het eerst i
tuurlijk het nieuwe front
doorlopende motorkap en d
pen met geïntegreerde richt
zers.
Veel belangrijker is echter de aan
merkelijk verbeterde achterwielophan
ging. De ouderwetse bladveren hebben
eindelijk plaats gemaakt voor een veel
sr worden.
,.e Croma-reeks is
rijsd. Alle model
iu met een
De i.e.
.490,-, met een uitvoering verge-
..j-jaar aan de geteste diesel. De iets
luxueuzere i.e. S verwisselt voor
ƒ40.900,- van eigenaar. Op het p-”'
kaartje van een nog completere i.<
staat 43.800,-. Deze auto heeft voor
een meerprijs van 4.200,- een auto
matische versnellingsbak. Het topmo
del, de turbo i.e., kost 51.990,-. Dat
is een uiterst concurrerende prijs voor
J d i maar zonder aardige Corolla Wagon 4WD,
primeurs te zien. Belangrijkste een vierwielaangedreven Corolla die
is de volledig herziene Carina, de Tercel 4WD gaat vervangen. Vooral
üeuwe wagen zal als vierdeurs aan de achterkant zijn duidelijk de ty-
k en als vijf- pische lijnen van de Tercel nog te her-
»eleverd. De kennen. De vijfdeurs stationcar met
ren met zijn hoge achterlichten wordt voorzien
Galant van een 1.6 liter motor.
Tot slot treffen we bij Toyota een
nieuwe terreinwagen aan, gebaseerd
op de Hi-lux pickup. De auto heet 4-
runner, en het gaat dan om een zeer
stoere, uiterst luxueuze 4x4, waarbij bij
xr de kap kan worden verwij
derd. In het interieur vinden we onder
andere mooie bekleding, een compleet
dashboard, centrale portiervergrende-
ling, elektrich bediende portierruiten
en een stereo radio/cassettespeler.
- -ageot
t Volkswz
verschille
leveren
over het minst complete dashboard en maar beter v
zodoende een toerenteller mis- De hele Croma-reeks is bepaald
'erder zijn alle nodige zaken erop gunstig geprijsd. Alle modellen zijn
ig. Maar deze eenvoudige uit- vanaf nu met een schone motor uitge-
is niet kaal. Standaard vinden voerd. De i.e. katalysator kost
al een in hoogte verstelbaar ƒ37.490,-, met een uitvoering
stuurbekrachtiging, halogeen lijkbaar aan de geteste diesel. Lrv
koplampen en twee van binnenuit ver- luxueuzere i.e. S verwisselt voor -
stelbare buitenspiegels. De diesel heeft 40.900,- van eigenaar. Op het prijs- De Fiat Croma is een prettige, com- Champ-i
bovendien nog eens getint glas rond- kaartje van een nog completere i.e. SL fortabele en ruime auto, waar zonder Uno en ReÉ
om en een achterruitwisser. Onze test- staat 43.800,-. Deze auto heeft voor problemen lange afstanden mee gere- Het z
auto was tevens voorzien van rolgor- een meerprijs van 4.200,- een auto- ^en kunnen worden. De auto is in de donderde
dels achter en een gedeeld neerklapba- matische versnellingsbak. Het topmo- diesel-uitvoering redelijk compleet, dag 12 r
re achterband, waar een meerprijs del, de turbo i.e., kost 51.990,-. Dat bijzonder stil en heeft een gunstig tot 2
voor betaald moet worden. is een uiterst concurrerende prijs voor brandstofverbruik. De hele Croma-se-
Achterin is de Croma zeer ruim.
Beenruimte is er genoeg aanwezig en
de hoofdruimte is voldoende. Deze
Fiat is een uiterst comfortabele en
prettig rijdende auto zowel op korte
als op lange afstanden. De stuurbe
krachtiging is alleen aanwezig als het
echt noodzakelijk is, zodat de Croma
altijd zeer direct stuurt. De vijfversnel-
lingsbak wordt met een kort pookje
bediend. Zoals bij een eerdere kennis
making met deze auto wordt geconclu-
deerd schakelt de bak volledig pro- po, de^tentoonstellingshaJ in”^
bleemloos. Er kan lekker in de versnel- thousiastelingen die komen kiike
lingen worden doorgetrokken en er kanten aan het publiek- r
hoeft weinig geschakeld te worden. De belangrijke tentoonstelli
combinatie motor/versnellingsbak laat THburgse Koerier
iedere rijstijl toe.
Sportief
De Croma paart wat betreft vering
en schokdemping duidelijk sportiviteit
aan comfort. Oneffenheden worden
goed gladgestreken, maar hangen in
bochten is de Croma vreemd. Diepe
uithollingen overdwars moeten echter
met gematigde snelheid genomen wor
den, omdat de auto dan volledig uit de
veren komt en de carrosserie als het
ware met een klap weer op haar wielen
terugslaat. Alles bij elkaar is de Croma
een auto met bijzonder goede rij-eigen-
schappen. De wegligging is dik in or
de. Met grote snelheden kunnen boch
ten genomen worden, zonder dat de
auto maar enigszins de neiging heeft
uit te breken. Een aardige indicatie is
*’*;jd de snelheid waarmee de auto
ar het gevoel van de bestuurder het
- -rttigste rijdt. Deze snelheid ligt bij
voorlijk hoog, op zo’n 160
j de diesel gaan al deze goede
ippen gepaard m“‘
Is tofV.
vorde*
testauto volledig
niet was ingerede
een diesel wordt
10.000 km steeds
testweek lag dit
en zoals