LUTOPRAAT Krachtpatser ssssa tïïïï M OCCASION Veel nieuws op de Salon van Genève anan De Toyota show-karavaan De vernieuwde SUZUKI ALTÜ AUTOTEST:: Vers duurt langer bij Bertens in Moergestel RENAULT TOP Bertens Test ’m en voel ’t A.A. GIJSBERS ZN. Bosscheweg 296, Tilburg, tel. 013/355655 EXTRA VOORDEEL Fiat Croma D Ad r<l lepelaers 0 Inruil wagens Publiekdsdebuut constructie met een DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 10 maart 1988 - pagina 28 DE TILBURI onder redactie van Tony Vos BIJ HET KOPEN VAN EEN Rest te voldoen 6.300,- (0 K. v.d. BOOM OISTERWIJK B.V. SHELL SERVICE-STATION Uw osalon van Genève is al van oudsl rimeurs voor het eerst het daglicht Nieuwe generatie Suzuki Alto En/< imp< de 1 op 1 kan dat Shoi FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. Drie primeurs bij Toyota ielijl de meer interesse hebben in Toyota-dealer Ringbaan Oost 102a 5013 CD Tilburg Telefoon 013-434655 ZO VERS REED U NOG N00lf| Het serie ondt merk S t aan het lodel, de Volks Pass eerst Groo Maze Dealer voor Oisterwijk e.o. automobielbedrijf Spoormakers Sprendlingenstraat 10, Oisterwijk - 04242/84683-83568 Te betalen 10% voordeel (in Nederland augus- aanwijzers achter zijn nu wit van Fiat met zijn nieuwe de middenstijlen worden m de c ing seriekleur gespoten is van de voorruit zijn Moergestel - Raadhuisstraat 7 Telefoon 04243-2110 Oisterwijk - Tilburgseweg 111-113 Telefoon 04242-85015/15358 autobedrijven J/1UTO tilburgU RINGBAAN WEST 210 5038 KE TILBURG TEL. 013-681911 zen v- hoorl 11.000,- 4.000,- 7.000,- 700,- km/u. Bij -ischap A i brands fers moet Viert Daih CAR autohuis Toyota-dealer AUTONOVA Ringbaan Noord 95 Tilburg Tel. 013-351035 irmale diesel op e snelheidsme- 180 km/u. jusine. de diesel. Exclu- st onze testauto - vergt buitenkant lijke, maar een Mazda t 626 Wago Deze auto land verw onder de r OFFICIEEL BDESn DEALER g Gebruikte Wagens Plus Systeem HÖRMANN ACCESSOIRES et de vorige te zien. De impers wor^v.. a de carrosserie ie richting- moet 3 sen. Ve aanwezig voering we er i stuur, koplam' Beneluxstraat 8 - Oisterwijk Telefoon 04242-83905 Croma is een i ruime auto, lange afstar- Aan de buitenkant is de Croma aantrekkelijke, maar ook zeer 2 wagen. Op een typeplaatje na is er onderscheid tussen de verschil- ie types. Maak een proefrit in deze auto’s, die een geheel nieuw hoofdstuk inluiden in de autogeschiedenis. Tot 15 maart 10 betalingsvoordeel voorbeeld occasion Uw inruil Zestienklepper bij Volvo Zwitser- comfortabelere torsie-as en scl --Z(Xjo Het st Japanse i reldpers n troductie 170 km/u. voor een normtt,v een zeer hoog niveau. De snel ter geeft dan overigens zo’n 11 aan. en de spor liefhebber beslist niet Nog tot aanstaanc a, de tentoonstellin altijd w el een topmodel in zijn pro gramma gehad, denk bijvoorbeeld maar eens aan de prachtige 130. In de jaren zeventig werd de Fiat 132 geïn troduceerd, die na enkele wijzigingen werd omgedoopt tot Argenta. Alhoe wel deze auto fijne rijkwaliteiten be schikt en er keuze was uit een aantal modellen, is het nooit een bestsell Op de stand van Toyota zijn liefst 3 primeurs te zien. Belangr nieuws i 1 -o - Deze nieuwe wagen z«. ai sedan, vijfdeurs hatchback deurs stationar worden ge auto moet duidelijk concurreren met de Mazda 626, de Mitsubishi Galant .J en Europese auto’s als de Peugeot 405, ai? Renault 21 en de nieuwe Volkswagen a. De échte p^at. Uiteraard zijn de verschillende ti? ,jVe carrosserievarianten te leveren met U bent dus verschillende motoren en verschillende uitrustingsniveaus. Binnenkort, als de goed weer de k Nederlandse specificaties van deze derd. In het int auto bekend zijn, komen we nader op de Carina terug en dat zal al heel snel zijn. Het tweede nieuwe model is de bij een uiterst snelle limoi Tot slot natuurlijk sief de extra’s kost T 41.590,-. De snellere turbo-D vergt een investering van 49.290,-. De prij- van de Croma zijn zoals gezegd be- irlijk gunstig. Het Zweedse merk Volvo heeft een wereldprimeur in de vorm van de 740 GLT, een bekend model, echter uitge rust met een nieuwe 2.3 Eter motor met 16 kleppen. Met zijn vermogen van 159 pk neemt deze 740 GLT een plaats in tussen de 740 GLE en 740 Turbo. De nieuwe krachtbron wordt stan daard geleverd met katalysator. Zowel het sedanmodel als de stationcar zijn met deze motor te verkrijgen. De pnjs is vastgesteld op 68.350,- voor de se dan en op ƒ75.650,- voor de station car. Zonder turbocompressor levert deze machine 75 pk en daar kan de Croma goed mee uit de voeten. Na een korte voorgloeitijd slaat de motor probleem loos aan en laat-ie een ouderwetse die- selklop horen. Eenmaal warm gelopen en meer toeren draaiend, is er wat ge luid betreft nauwelijks verschil met de benzinemotoren in de Croma en is de ze diesel juist uitzonderlijk stil. De i. De prestaties van deze motor zijn ook zeer >rden behoorlijk. De Croma D heeft zo’n 16 seconden nodig om de 100 km/u. te bereiken. De topsnelheid ligt met ruim Automobielbedrijf Bertens bv, Maak een proefrit in deze auto’s, die send zuinige en stille dieselmotor) Raadhuisstraat 7, Moergestel, tel. een geheel nieuw hoofdstuk inluiden in staat er. Evenals de enorm ruime 04243-2110, organiseert tot en met 14 de autogeschiedenis. na II en de sportieve Celica. De 1 maart een exclusieve Toyota-show. En, autoliefhebber mag deze hoewel eigenlijk alle Toyota’s héél bij- Mocht u meer interesse hebben in show beslist niet overslaan. I zondere auto’s zijn, worden nu eens de aparte modellen gepresenteerd. En de wel heel aparte Toyota MR2, een echte two-seater met unieke midden-motor- constructie. Natuurlijk staat daar ook de bijzon der fraai gelijnde Camry stationwa- gon-uitvoering. Maar de absolute toppers zijn na tuurlijk de totaal nieuwe Corolla’s in Hatchback-, Sedan- en Liftback-uit- voering. De Corolla Hatchback en Liftback ook in 1.6 liter-uitvoering met 16 kleppen benzinemotor en kata lysator. In de naoorlogse periode heeft Fiat king best op z’n plaats is. De Neder- dtijd wel een topmodel in zijn pro- landse autojoumalisten kregen daar op -- weg naar het autosaion van Geneve E dan ook ruim de tijd voor, t grootste verschil met <=erie is aan de buitenkant t onderkanten van de burnr,<> voortaan in de kleur van uv lier gespoten. De glazen van de geweest. In 1985 tus 1986) kwam Fiat met zijn nieüv Croma, een auto die in samenwerkir met Saab, Lancia en Alfa Romeo u ontwikkeld. Deze nieuwe grote Fiat breekt met alle tradities en heeft een moderne en ruime vijfdeurs-carrosse- rie. Gebroederlijk loopt hij naast de Lancia Thema van de band. Al vanaf zijn introductie kan de klant kiezen uit de 2 liter CHT (een model dat inmid dels verdwenen is), de 2 liter i.e. (injec tie), de i.e. turbo en de twee diesels D en turbo-D. Toch wil het in Nederland met de verkopen niet helemaal lekker lopen. Bij veel mensen bestaat nogal wat twijfel, een twijfel die door dit ver haal misschien volledig kan worden weggenomen. Bumpers Kort geleden werd de hele Croma- reeks op een klein aantal punten gewij- geen zigd, zodat een hernieuwde kennisma- lende --* - kleur, carros- en de raamstijlen matzwart. rie is netjes geprijsd. Maar ook aan de kwaliteit heeft Fiat het een en ander gedaan, waardoor de Croma een ver standige aanschaf is geworden. Alle Fiat-dealers houden vandaag, morgen en overmorgen open huis om de komst van de vernieuwde Croma en -uitvoeringen van de Panda, egata te vieren. open huis is vanaf vandaag, dag 10 maart, tot en met zater- maart geopend van 09.00 uur 21.00 uur en op zaterdag tot 17.00 uur. ehroefveren. Bij Suzuki VOOT SddD illeen praat men zodoende van een semi-on- Nog afhankelijke achterwielophanging. Ne- Gedurende een korte proefrit in het pers drukke Amsterdamse stadsverkeer met merk je duidelijk de positieve invloed itvoering van deze belangrijke verbetering. valt na- Uiteraard is het autootje even han- op met de delbaar gebleven. Motorisch is er niets de koplam- veranderd en treffen we nog steeds de itingaanwij- vertrouwde 796 cc 3 cylinder van 40 luxueuzere GL-uitvoering is er ook als t h]- °?F 5-deurs. De prijzen van de nieuwe Alto ÊeL Dit iJ een ten opzichte van de 1987 pnizen. De kfltalvsnmr ppn ver™ importeur heeft namelijk de BVB-ver- hoging op het vorige model uit eigen zak betaald. Een leuke auto, waarvan Nimag er dit jaar zo’n 10.000 exempla ren denkt te verkopen. :dse merk Saab het eerst aan het ;uwe topmodel, de op de 9000 turbo sedan. --omotor levert met katalysator een vermogen van 160 pk. Deze nieuwe Saab is uiteraard voor zien van alle mogelijke elektronische snufjes. De prijs van deze uiterst fraaie auto ligt rond de honderdduizend gul den. De stanc de persdge stelling m< auto die ir ide zondag 13 maart staan de toegangspoorten van de Palex- z in Genève, weer wagenwijd open voor de vele auto-en- _,ken naar al het nieuws wat de verschillende fabri- x tonen. De Autosalon van Genève is al van oudsher een Hing, waar veel primeurs voor het eerst het daglicht zien. :r nam er een kijkje. leder automerk heeft het moeilijk als er een nieuw marktsegment wordt bin- Onder de motorkap van het testex- nengedrongen. Immers, een fabrikant heeft een bepaald imago dat meer of minder emplaar lag de 2.499 cc dieselmotor, bij een bepaald segment past. Een merk dat tot nu toe alleen in de dure klassen aanwezig was en nu uitbreiding zoekt naar beneden zal lang niet zoveel problemen ondervinden als een merk van «kleine» auto’s dat nu wat duurdere modellen wil gaan verkopen. Een autofabriek die met deze problematiek in Nederland te kam pen heeft is Fiat. Interieur Het interieur heeft net zoals het uiterlijk enkele kleine wijzigingen on dergaan. Het dashboard wordt in nieuw materiaal uitgevoerd en de ver warming en ventilatie zijn met nieuwe altijc schakelaars uitgerust. Verder vinden naar we nieuwe bekleding op de stoelen, de prettigste rijdt, achterbank en de deurpanelen. De de Croma beho j stoelen op zich zijn niet veranderd, km/u. Bij de diesel gaan al deze goede maar dat was ook niet nodig. Het meu- eigenschappen gepaard met een econo- bilair is bijzonder comfortabel. De misch brandstofverbruik. Bij deze cij- H t levert in TaVoinV» nauwelijks vermoeidheid op, terwijl je een diesel wordt meestal tot zo’n Qenève de ^Jke toch zoJn 8 uur acht£ het stJuJr 10.000 km steeds zuiniger. Tijdens de iXt^ vtJehil Het dashboard is erg strak van testweek lag dit tussen de 1 op 12 en 1 vormgeving. De Croma D beschikt op 14, en zoals gezegd kan dat alleen een ^jpend gefacelifte Stv - van de kleine Alto. Het eerst i tuurlijk het nieuwe front doorlopende motorkap en d pen met geïntegreerde richt zers. Veel belangrijker is echter de aan merkelijk verbeterde achterwielophan ging. De ouderwetse bladveren hebben eindelijk plaats gemaakt voor een veel sr worden. ,.e Croma-reeks is rijsd. Alle model iu met een De i.e. .490,-, met een uitvoering verge- ..j-jaar aan de geteste diesel. De iets luxueuzere i.e. S verwisselt voor ƒ40.900,- van eigenaar. Op het p-”' kaartje van een nog completere i.< staat 43.800,-. Deze auto heeft voor een meerprijs van 4.200,- een auto matische versnellingsbak. Het topmo del, de turbo i.e., kost 51.990,-. Dat is een uiterst concurrerende prijs voor J d i maar zonder aardige Corolla Wagon 4WD, primeurs te zien. Belangrijkste een vierwielaangedreven Corolla die is de volledig herziene Carina, de Tercel 4WD gaat vervangen. Vooral üeuwe wagen zal als vierdeurs aan de achterkant zijn duidelijk de ty- k en als vijf- pische lijnen van de Tercel nog te her- »eleverd. De kennen. De vijfdeurs stationcar met ren met zijn hoge achterlichten wordt voorzien Galant van een 1.6 liter motor. Tot slot treffen we bij Toyota een nieuwe terreinwagen aan, gebaseerd op de Hi-lux pickup. De auto heet 4- runner, en het gaat dan om een zeer stoere, uiterst luxueuze 4x4, waarbij bij xr de kap kan worden verwij derd. In het interieur vinden we onder andere mooie bekleding, een compleet dashboard, centrale portiervergrende- ling, elektrich bediende portierruiten en een stereo radio/cassettespeler. - -ageot t Volkswz verschille leveren over het minst complete dashboard en maar beter v zodoende een toerenteller mis- De hele Croma-reeks is bepaald 'erder zijn alle nodige zaken erop gunstig geprijsd. Alle modellen zijn ig. Maar deze eenvoudige uit- vanaf nu met een schone motor uitge- is niet kaal. Standaard vinden voerd. De i.e. katalysator kost al een in hoogte verstelbaar ƒ37.490,-, met een uitvoering stuurbekrachtiging, halogeen lijkbaar aan de geteste diesel. Lrv koplampen en twee van binnenuit ver- luxueuzere i.e. S verwisselt voor - stelbare buitenspiegels. De diesel heeft 40.900,- van eigenaar. Op het prijs- De Fiat Croma is een prettige, com- Champ-i bovendien nog eens getint glas rond- kaartje van een nog completere i.e. SL fortabele en ruime auto, waar zonder Uno en ReÉ om en een achterruitwisser. Onze test- staat 43.800,-. Deze auto heeft voor problemen lange afstanden mee gere- Het z auto was tevens voorzien van rolgor- een meerprijs van 4.200,- een auto- ^en kunnen worden. De auto is in de donderde dels achter en een gedeeld neerklapba- matische versnellingsbak. Het topmo- diesel-uitvoering redelijk compleet, dag 12 r re achterband, waar een meerprijs del, de turbo i.e., kost 51.990,-. Dat bijzonder stil en heeft een gunstig tot 2 voor betaald moet worden. is een uiterst concurrerende prijs voor brandstofverbruik. De hele Croma-se- Achterin is de Croma zeer ruim. Beenruimte is er genoeg aanwezig en de hoofdruimte is voldoende. Deze Fiat is een uiterst comfortabele en prettig rijdende auto zowel op korte als op lange afstanden. De stuurbe krachtiging is alleen aanwezig als het echt noodzakelijk is, zodat de Croma altijd zeer direct stuurt. De vijfversnel- lingsbak wordt met een kort pookje bediend. Zoals bij een eerdere kennis making met deze auto wordt geconclu- deerd schakelt de bak volledig pro- po, de^tentoonstellingshaJ in”^ bleemloos. Er kan lekker in de versnel- thousiastelingen die komen kiike lingen worden doorgetrokken en er kanten aan het publiek- r hoeft weinig geschakeld te worden. De belangrijke tentoonstelli combinatie motor/versnellingsbak laat THburgse Koerier iedere rijstijl toe. Sportief De Croma paart wat betreft vering en schokdemping duidelijk sportiviteit aan comfort. Oneffenheden worden goed gladgestreken, maar hangen in bochten is de Croma vreemd. Diepe uithollingen overdwars moeten echter met gematigde snelheid genomen wor den, omdat de auto dan volledig uit de veren komt en de carrosserie als het ware met een klap weer op haar wielen terugslaat. Alles bij elkaar is de Croma een auto met bijzonder goede rij-eigen- schappen. De wegligging is dik in or de. Met grote snelheden kunnen boch ten genomen worden, zonder dat de auto maar enigszins de neiging heeft uit te breken. Een aardige indicatie is *’*;jd de snelheid waarmee de auto ar het gevoel van de bestuurder het - -rttigste rijdt. Deze snelheid ligt bij voorlijk hoog, op zo’n 160 j de diesel gaan al deze goede ippen gepaard m“‘ Is tofV. vorde* testauto volledig niet was ingerede een diesel wordt 10.000 km steeds testweek lag dit en zoals

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 28