Aujoparc b7 UTOPRAAT i Verwennerij rt aan het oubliek eetoond. Alhoewel riJk .als ?r _met de aut0 getrokken tig, veel rustiger dan bij voorbeeld een I Hl Iers OCCASION 11 VAN ROOSMALEN VA. 21.900,- ALFA 331.3 ASIONS AUTOTEST:'- Stap ’s in een Verse >ns Concentratie op tourwagens en prototypen 1ST BERG RENAULT TQp Nieuwe turbodiesels van Mercedes Officieel Volvo-dealer voor Tilburg, Loon op Zand en omgeving DE HOOGT 13, LOON OP ZAND TEL. 04166-1553 WOUTERS AUTOBEDRIJVEN lepelaers ®lnr uil wagens - >1*111 c w 11 Ringbaan Oost 102a 5015 CD Tilburg Telefoon 015 454655 SS tst SK t?S;: S SE ïEWELDIG Vespa Scooter Daimler-Benz AG terug in de autosport! Forse prijsverlagingen van De Spartamet, fietsen zonder te trappen 2» Vol,° °p K Peugeot met uitgebreid programma 9 MU iruari 1988-pagina 18 Donderdag 25 februari 1988- pagina 19 DE TILBURGSE KOERIER onder redactie van Tony Vos Volvo 760 GLE Het rijden I INGEREDEN PRUS. UR KM BWJ x1OOO •¥5^ raagt beha t. In aak. K. VAN DER BOOM OISTERWIJK B.V. NISSAN AUTOBEDRIJF NISSAN NATUURLIJK BIJ: en kwam Nissan in het af- tomarkt binnen. >bielgigant zijn Uitblinker De zware motor brengt natuurlijk De enige officiële dealer van Tilburg e.o. voor Mercedes-Benz personenwagens net., len1984 1984 1984 1987 1979 1980 1982 1983 2000,- VOORDEEL GARAGE DENISSEN BV a 1750,- VOORDEEL GARAGE DENISSEN BV BH IURG •O, zaterdags van d tot 21.00 uur. cc n.< er he: ook i iet zij 3D Waalwijk 43 Bleubird 2.0 ’’Trend" 28.185,- Petr. Loosjesstr. 11tel. 430022 86-01 85-10 83-04 ®MK Burg. Jansenstraat 52-56 V Tilburg 013-683911 Er is al ’n Bleubird 1.6 L va 24.420,- Het nieuwe dashboard is duidelijl ronder en moderner van lijn. Uiter J al het denkbare e T een cont ui nieter. stelbaar, de bedienir zijruiten en Sunny 1.3 "Trend” va 21.785,- Er is al ’n Sunny 1.3 L va 19.640,- t gele onder- Het rijden met de wennerij. De motor is Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg 013-683911 loge Steenweg 85 - LOON OP ZAND - Tel. 04166-2450 Ringbaan Zuid 3 - TILBURG - Tel. 013-360015 (filiaal Tilburg donderdag koopavond) tig, veel rustiger dan bij voorbeeld een Renault 25 met dezelfde krach tbr™ Zacht zoeve Geheel set bij warme ruime "'.uur is doorn IT ontwor- wel van 760 is pure ver- opmerkelijk rus- Beneluxstraat 8 - Telefoon 04242 - 83905 J Nissan beschouwt N belangrijkste markt in ge de volkomen open ons land. Vandaar de s r lingen die men hier hanteert. -J km 00 km 00 km OOkm X) km OOkm OOkm X)km Xlkm Xlkm Xlkm 'O km Nederland als de ui Europa vanwe- ■n concurrentie in scherpe prijsstel- 110 82-02 054 83-06 090 85-01 t054 85-01 iet055 85-01 iet037 86-01 >t066 86-01 093 86-02 84- 03 85- 01 ioor de nieuwe grille ziet de 760 er auto, minder vierkant uit. Van de bui- dak, kwam i teeds de degelijk- voor- als acht Toch mag deze ook de beenru ie niet ontzegd wor- tmetalen velgen en -Je carrosserje ^uo>v> .uitje. De soli- --tot een be- 10 km 13.750,- Nissan, het best verkochte Japanse automerk in Nederland, maakt in de laatste jaren een gestage groei door. Met name de modellen Micra, Sunny en Bluebird zijn op onze automarkt zeer populair. Door goede produktkwaliteit en scherpe prijsstellingen kwam Nissan in het af gelopen jaar in de top-5 van de Nederlandse automarkt binnen. De komende jaren wil deze Japanse automobielgigant zijn positie op de Euro pese markt (best verkochte Japanse automobielmerk) nog aanzienlijk versterken. Bluebird en Sunny’s in prijs verlaagd Door toepassing van op de Nissan Bluebird e da en coupé-modellen l, 1.000,- tot 1.200,- in prijs verlaagd. Het milieuvriendelijk rijden levert de consument dus nog een flink voordeel op. De moderne voorwielaangedreven Bluebird is vanaf heden voorzien van 1.6- of 2.0-liter katalysatormotoren die voor respectievelijk 82 DIN PK (60 KW) of 232 102 DIN PK (74 KW) leveren. De Wie Vespa zegt, denkt meteen aan een zonnig Italië waar de hele jeugd door smalle straatjes op fel gekleurde scooters rondrijdt. Dit door de jaren heen nauwelijks veranderde model wordt ook nu nog steeds verkocht. Vanaf ƒ2.895,- is er al een Vespa Scooter te koop met een 50 cc mo tortje. Maar een echte scooter heeft natuurlijk een grotere motor en ook in die behoefte voorziet Vespa met zijn PK 125 S en de nieuwe PX 200 E. Dat laatste model is vanaf 4.195,- te koop inclusief reservewiel en knipperlichten. Tenslotte wordt ook de 300 TD, de stationcar, leverbaar als turbodiesel. Uiteraard zijn de specificaties van deze auto gelijk aan die van de «gewone» 300 D turbo. De TD kan overigens standaard beschikken over een niveau- regeling aan de achteras. Het totale Mercedes Benz Dieselprogramma be staat zodoende vanaf nu uit 9 verschil lende dieselmodellen. Een feit waarover menig autokenner tijdens de introductie viel, was de ach- terwielophanging. Vele kleine autootjes krijgen van huis uit al een onafhankelijke ophanging mee, maar Volvo meende met een speciaal gecon strueerde starre achteras ook een goed weggedrag te creëren. Tot op zekere hoogte was dat ook wel zo, de Volvo’s 740 en 760 staan sinds hun verschij ning bekend als luxueuze lange af- stands auto’s. Toch dacht Volvo het rijplezier van een 760 te kunnen verbe teren en men liet in Zweden het con cept met de starre as voor zijn topmo del vallen. De nieuwe uitgave van de Volvo 760 heeft dan ook een volledig onafhankelijke achterwielophanging. Om de aandacht van het publiek hier op te vestigen werden de grille en 1 lampen volledig herzien en kwam het dashboard opnieuw van de teken tafel. Overigens zal de oude ophanging in de 740 modellen gehandhaafd bij- ven alsmede op de stationcarmodellen van de 760. De door Bertone pen tweedeurs 780 profiteert deze technische verbetering. Daimler-Benz AG zal wederom actief gaan deelnemen in de autosport. Deze autosport-activiteiten betreffen met name tourwagenwedstrijden in groep A en de strijd om het wereldkampioenschap in groep C (sport-prototypen). ng komt Daimler- Merken-Wereldkampioenschappen en de belangstelling ook in de Supercup aan de start zal TT 1 ook de racesport bewijzen, maar ook de Nissan katalysatormodellen ie te mogelijkheden van deze technisch zeer Niefer, de divi- ler-Benz «Met deze beslissing Benz tegemoet aan de belangstelling voor de autosport van vele binnen- en buitenlandse cliënten, met name voor eve 190-typen. Daarnaast uitgesproken bedoeling i sport onze competentie -—en», aldus prof. Dr. zeevangend voorzitter van van bestuur en hoofd van de d sie personenwagens van Daimle laar veel men- AG. Duitse gigant In groep A zullen wedstrijd-tourwa- op het gebied van gens worden ontwikkeld in samenwer- een mooie stand is king met ervaren tuningbedrijven, zo op de Tweewieler als bijvoorbeeld Snobeck en AMG. In i;xr>t yjjf het komende raceseizoen zullen de in spanningen zich concentreren op het Internationale Deutsche Tourwagen- Meisterschaft. Ook de r icker-team u» dersteund w' team dat onder Harald Demuth raceseizoen afsk weer in de Int Tourwagen-Meis verschijnen. In groep C neemt Daimler-Benz AG deel met het Sauber-team, dat met twee C9-sportwagen-prototypen in de moderner van lijn. Uiter aard is al het denkbare erop aanwezig, al ontbreekt er een controlelampje op de brandstofmeter. Het stuurwiel is in hoogte verstelbaar. In de deurpanelen vinden we de bediening voor de vier elektrische zijruiten en de twee in de Standaard op iedere Bluebird zijn o.a. 5-versnellingsbak, in hoogte ver stelbaar stuurwiel; getint glas; quartzklok; onafhankelijke wielophan ging. Deze comfortabele middenklasse auto, die royaal plaats biedt aan 5 vol wassenen, is nu te koop vanaf 24.420,- en dat is voor zo’n volwas- zijn deze sen auto beslist een bescheiden prijs. bezichtige De Bluebird is leverbaar in een kom ormale getankt ïl tweetakt worden in de verf 1000. Sparta levert hiervoor 1 ne flesjes. Er zijn verder verse! ramehoogten leverbaar en voor de da- zelfs verschillende frames, zoals frame met diepe instap, dames mixte en dames met diepe instap met hoog balhoofd. Volledig nieuw op de Tweewieler RAI is de Tandemet, een tweeper soons tandem met de kleine Sachs hulpmotor. eerst aan het publiek getoond. Alhoewel model met de typische achterzijde, mag e een auto introduceerde met een ta lie stroomlijnwonders van de laatste Al weer enige tijd heeft de Neder landse fietsenfabrikant Sparta de zoge naamde Spartamet in zijn levenspro gramma. Dit model beschikt over een hulpmotortje wat kan worden inge- schakeld bij tegenwind, het beklimmen van een helling of als u gewoon even geen zin heeft om te trappen. Aan het achterwiel hangt een 1 cylinder 2 takt motortje met een inhoud van 30 cc. Het ding ontwikkelt een vermogen van 0.9 pk. De motor kan door een knopje aan het stuur worden aan- of uitgezet. Onder de bagagedrager zit de 1,5 liter tank. Hierin kan normale (eventueel loodvrije) benzine getankt worden, maar er moet dan wel tweetaktolie bij gemengd worden in de verhouding 11000. Sparta levert hiervoor handza me flesjes. Er zijn verder verschillende fran. I mes het De in Duitsland inmiddels al enkele maanden leverbare turbodiesels van Mercedes zijn vanaf heden ook in ons land te koop. Het gaat om drie model len. Door de 2.5 liter 5-cylinder diesel motor uit de 190 te voorzien van een turbocompressor wordt er nu een ver mogen ontwikkeld van 122 pk, in te genstelling tot de gewone diesel die «slechts» 90 pk levert. Hiermee komt de topsnelheid te liggen op 192 km/u. en trekt de auto volgens de fabiikant binnen 11,5 seconden naar de 100 km/ u. Standaard wordt de Mercedes 190 2.5 turbodiesel voorzien van een auto matische versnellingsbak. Het topmodel op dieselgebied bij Mercedes was tot nu toe de 300 D. Ook deze auto is nu verkrijgbaar met turbo, waardoor het vermogen komt te liggen op een voor een diesel eenzame hoogte van 143 pk. De prestaties lig gen zodoende nog iets hoger dan bij de 190 turbodiesel; een acceleratie in 10.9 seconden en een top van net iets meer dan 200 km/u. Hieruit mag dus gecon cludeerd worden dat de Citroën CX turbodiesel, tot nu toe de snelste in de serie gebouwde diesel te wereld, van zijn leidersplaats is verstoten. De Mer cedes 300 D turbo heeft een automati sche 4-bak en een Anti Blokkeer Sys teem op de remmen. een flink brandstofverbruik met i mee, maar een gemiddelde dorst van 1 op 8 mag in zijn klasse niet een uitblinker in negatieve zin genoemd rï.n worden. De actieradius ligt dóór de 80 liter-tank zo rond de 600 kilometer. Volvo’s zijn nooit goedkoop, met die ■Ion- bedoeling brengt de constructeur ze e£n ook niet op de markt. Iemand die in we deze klasse een Volvo wil, koopt ’m vanwege zijn veiligheid en degelijTdieid en natuurlijk ook een beetje om zijn ^drij^g relfs op vochtige uen ima8°- Aan,deze “«T 760 >nd nauwelijks wil uitbreken. ^angt een prijskaart met daarop auto is natuurlijk gemaakt ^8 van j»7.577,-. Een behoor- _a achter elkaar op de auto- hJk bedra§ waar de concurrent ook het snelweg en daar heeft ie inderdaad ook 6011 en ander voor in petto heeft. ard de minste problemen mee. De vernieuwde Volvo 760 is een Door het standaard ABS-systeem is }“terst, comfortabele en zuinige auto. gen, maar de bagageruimte heeft daar entegen haast onbegrensde mogelijk heden. De auto is fluisterstil en het brandstofverbruik is normaal. De Volvo 760 werd in 1982 voor het niet iedereen gecharmeerd was van het toch gerust gesteld worden dat Volvo hiermee taal eigen gezicht, en dat is te midden van all jaren best gedurfd. rijk als er met de auto getrokken wordt, is 240 Nm bij 4500 tr./min. De Renault 25 met dezelfde krachtbron. motor maakt deze auto behoorlijk Zacht zoevend zet hij zich in beweging. we! krachtig. Supersportieve prestaties le- Geheel schokvrij is de automaat, ook vert de 760 echter niet. De acceleratie bij warme motor, echter niet. Door de y°n van 0 tot 100 km neemt zo’n 10 secon- ruime verstelbaarheid van stoel den in beslag en de topsnelheid ligt op stuur is er voor iedereen de ideale 190 km/u. Standaard wordt er een zitpositie te vinden, automatische versnellingsbak geleverd. Met een knopje op de zijkant van de selecteurhandel kan de vierde versnel ling worden uitgeschakeld. Deze vier de overbrenging is een soort overdrive. In de meeste gevallen wordt echter van deze uitschakelmogelijkheid geen ge- on(^ bruik gemaakt. Ondanks zijn grote af- Maa metingen laat de Volvo 760 zich ge makkelijk bedienen en besturen. Uiteraard heeft een auto met een t taalgewicht van 1350 kg standaarc stuurbekrachtiging. Bij lage snelheden is er voldoende assistentie en bij hoge snelheden zult u het bijna volledig zelf moeten doen. Het Franse merk Peugeot heeft ook op fietsen- en brommergebied inmid dels zijn sporen wel verdiend. Voor ieder type fiets kunt u er terecht. Er zijn supersportieve racefietsen, race/ toerfietsen, gewone huis-tuin-en-keu- ken fietsen, terreinfietsen, crossfietsen en fantasievolle kinderfietsen. Op ge motoriseerd tweewieler-gebied begeeft Peugeot zich alleen op het segment tot 50 cc. Ook hier zien we de trend dat brommer steeds meer op motorfietsen gaan lijken. Neem bijvoorbeeld de XPLC, een stoere off the road brom fiets, die zich alleen door het plaatje op het voorspatbord scheidt van een echte motor. groot aantal uitvoeringen met 4 of 5 deuren of stationwagon met benzine- of diesel-uitvoeringen. De Sunny van Nissan is een van de populairste auto’s van Nederland. Hij is in meer dan dertig uitvoeringen le verbaar in diverse carrosserievarianten (3-, 4- en 5-deurs; coupé- en Florida- modellen). Ook in motoren is de keuze i een katalysator groot. 1.3-liter, 1.6-liter benzinemoto- en Sunny Fiori- ren al dan niet met injectie en/of 16 zijn deze auto’s kleppen en een zuinige 1.7-liter diesel- in prijs verlaagd, motor. Toegevoegd werd onlangs een katalysator op de 1.6-liter coupé en Florida, waardoor deze auto’s nu zo’n 1.200,- in prijs verlaagd zijn. De flitsend ogende 1.6 SLX Coupé is nu geprijsd vóór ƒ25.990,- terwijl •■~-r een 1.6 LX Florida 5-deurs J 3.205,- moet worden betaald. De Sunny 1.3 L is er al vanaf 19.640,- en is standaard uitgerust met een «schone» motor. Praktisch al le typen Nissan zijn nu voorzien van 4 «schone» motoren, waardoor Nissan in deze milieuvriendelijke ontwikke ling weer eens voorop loopt. In de showroom van Garage Denis sen BV aan de Burg. Jansenstraat 52, s milieuvriendelijke auto’s te igen. U bent van harte wel- kleur van de carrosserie gespoten bui tenspiegels. Uiteraard bezit een derge lijke auto van Zweedse signatuur stoel- verwarming op de voorstoelen. Die stoelen zitten overigens behoorlijk comfortabel. Eindelijk eens een zitting die lang genoeg is. De rugleuning is traploos verstelbaar. De zijdelingse k°P‘ steun is niet op sportiviteit gebouwd. \°^k Alle vier de hoofdsteunen zijn netjes voorzien van kussentjes van dezelfde fraaie velours stof die we op de stoelen en achterbank vinden. De achterbank beschikt standaard over een brede middenarmsteun en veiligheidsgordels. Alhoewel de Volvo 760 van buiten be hoorlijke afmetingen heeft, valt de bin- Vierkant nenruimte wat tegen. Vooral in de test- Door de nieuwe grille ziet de 760 er auto, die was uitgenist met een schuif- wat minder vierkant uit. Van de bui- dak, kwam de hoofdruimte zowel tenkant straalt nog steeds de degelijk- vo9r‘ als achterin wat te kort. Maar heid en veiligheid af. Toch mag deze ook de beenruimte voor de achterpas- auto enige elegantie niet ontzegd wor- sagiers zou wat forser mogen zijn. An- den. Fraaie lichtmetalen velgen en del'si 1S. het met de bagageruimte ge- bumpers in de kleur van de carrosserie steld die behoorlijk ruim is. De vloer is geven hem een exclusief tintje. De soli- niet vlak, maar beschikt over een aan- de deuren geven toegang tot een be- tal vakken die het totaal beschikbare hoorlijk compleet ingericht interieur, volume behoorlijk doen toenemen. ;k Samenwerking De nieuwe Volvo 760 GLE heeft in het vooronder de nieuwste uitgave van de V6-motor die in 1975 werd ontwik keld in samenwerking met Peugeot en Renault. De inhoud bedraagt 2849 cc er wordt een vermogen behaald van 170 pk. Het maximale koppel, belang- et. et051 086 099 85-08 092 84-01 et095 84-01 od 056 84-01 t052 85-05 >t025 et058 127 jw 100 84-02 it125 84-02 065 84-02 085 84-02 t081 86-02 t125 83-03 B’133 090 85-03 150 83-04 160 83-02 00 01-82 040 85-03 040 86-06 116 83-07 118 84-08 087 86-01 096 82-02 rallye-activiteiten van het m uit Ulm zullen financieel u worden. Het Fricker- - Jïr leiding van bestuurder i in 1987 een succesvol loot, zal ook in 1988 itemationale Deutsche isterschaft aan de start Supercup aau u «Daarmee wille i het afgelopen ja ïl van onze V8-motören i k«v racesport bewijzen, maar ook c mogelijkheden van deze technisch zeer interessante autosport-discipline in de praktijk leren kennen», aldus de ver klaring van Prof. Niefer voor de ver sterkte banden met deze Zwitserse ren stal. Een uit de Mercedes-Benz 5 liter V8-motor ontwikkelde racemotor, als ook de bij Daimler-Benz AG geopti maliseerde chassis- en carrosseriespe- cificaties maken de Sauber-Mercedes tot een veelbelovende kandidaat voor het Wereldkampioenschap voor Proto typen 1988. Het Sauber-Mercedes team zal op 6 maart te Jerez in Spanje voor het eerst aan de start verschijnen. Het tourwa- gen-seizoen 1988 start op 3 april te Zolder in België. Zeker door de nieuwe achterwiek hanging ligt liet rijcomfort op e hoog peil. Op behoorlijk oneffen we gen weet de Zweed zich voorbeeldig te gedragen. Opvallend is ook dat deze 'iterwielaandrijving zelfs iergrom' Maar de t voor uren uwelijks wil u is natuurlijk uuiLuulandse de sportieve het onze in de autosj bewijzen» BMW motoren pasver raad van uvo BMW is in de auto-industrie een vooraanstaand merk. Maar veel sen vergeten dat deze F ook zeer actief is c“ motorfietsen. Met tvn umuiv ouu.u BMW Nederland op de TweewieL RAI aanwezig. Er zijn maar liefst vijf primeurs te zien. De eerste is een BMW K 100 LT, voorzien van een ho ge ruit en een grote topcase met een in houd van 50 liter. Het ABS-remsys- O< teem voor motoren is inmiddels bij Fricl BMW uit het experimentele stadium, ondc Voor een meerprijs van 2.688,- wordt het gemonteerd op het K 100 RS. Daarnaast kreeg de gewone K 100 een De Spartamet is er vanaf 1469,- en facelift. De K 75 C is op de stand te voor de tandemversie moet ƒ2150,- zien in een nieuwe kleur, parelmoer worden neergeteld.wit. tse gij sbied IMZ-ZH 656| iSHO-lX

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 19