Aujoparc b7
UTOPRAAT
i
Verwennerij
rt aan het oubliek eetoond. Alhoewel riJk .als ?r _met de aut0 getrokken tig, veel rustiger dan bij voorbeeld een
I Hl
Iers
OCCASION
11
VAN ROOSMALEN
VA. 21.900,-
ALFA 331.3
ASIONS
AUTOTEST:'-
Stap ’s in een Verse
>ns
Concentratie op tourwagens en prototypen
1ST
BERG
RENAULT TQp
Nieuwe turbodiesels
van Mercedes
Officieel Volvo-dealer
voor Tilburg, Loon op Zand en omgeving
DE HOOGT 13, LOON OP ZAND
TEL. 04166-1553
WOUTERS AUTOBEDRIJVEN
lepelaers ®lnr uil wagens
- >1*111 c w 11
Ringbaan Oost 102a 5015 CD Tilburg Telefoon 015 454655
SS tst
SK t?S;:
S
SE
ïEWELDIG
Vespa Scooter
Daimler-Benz AG terug
in de autosport!
Forse prijsverlagingen van
De Spartamet, fietsen
zonder te trappen
2» Vol,° °p K
Peugeot
met uitgebreid
programma
9 MU
iruari 1988-pagina 18
Donderdag 25 februari 1988- pagina 19
DE TILBURGSE KOERIER
onder redactie van Tony Vos
Volvo 760 GLE
Het rijden
I INGEREDEN PRUS.
UR
KM BWJ
x1OOO
•¥5^
raagt
beha
t.
In
aak.
K. VAN DER BOOM
OISTERWIJK B.V.
NISSAN
AUTOBEDRIJF
NISSAN
NATUURLIJK BIJ:
en kwam Nissan in het af-
tomarkt binnen.
>bielgigant zijn
Uitblinker
De zware motor brengt natuurlijk
De enige officiële dealer van Tilburg e.o.
voor Mercedes-Benz personenwagens
net.,
len1984
1984
1984
1987
1979
1980
1982
1983
2000,-
VOORDEEL
GARAGE
DENISSEN BV a
1750,-
VOORDEEL
GARAGE
DENISSEN BV
BH
IURG
•O, zaterdags van
d tot 21.00 uur.
cc n.<
er he:
ook i
iet zij
3D Waalwijk
43
Bleubird 2.0 ’’Trend"
28.185,-
Petr. Loosjesstr. 11tel. 430022
86-01
85-10
83-04
®MK
Burg. Jansenstraat 52-56
V Tilburg 013-683911
Er is al ’n Bleubird 1.6 L
va 24.420,-
Het nieuwe dashboard is duidelijl
ronder en moderner van lijn. Uiter
J al het denkbare e
T een cont
ui nieter.
stelbaar,
de bedienir
zijruiten en
Sunny 1.3 "Trend”
va 21.785,-
Er is al ’n Sunny 1.3 L
va 19.640,-
t gele
onder-
Het rijden met de
wennerij. De motor is
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg 013-683911
loge Steenweg 85 - LOON OP ZAND - Tel. 04166-2450
Ringbaan Zuid 3 - TILBURG - Tel. 013-360015
(filiaal Tilburg donderdag koopavond)
tig, veel rustiger dan bij voorbeeld een
Renault 25 met dezelfde krach tbr™
Zacht zoeve
Geheel set
bij warme
ruime
"'.uur is
doorn
IT
ontwor-
wel van
760 is pure ver-
opmerkelijk rus-
Beneluxstraat 8 - Telefoon 04242 - 83905 J
Nissan beschouwt N
belangrijkste markt in
ge de volkomen open
ons land. Vandaar de s r
lingen die men hier hanteert.
-J km
00 km
00 km
OOkm
X) km
OOkm
OOkm
X)km
Xlkm
Xlkm
Xlkm
'O km
Nederland als de
ui Europa vanwe-
■n concurrentie in
scherpe prijsstel-
110 82-02
054 83-06
090 85-01
t054 85-01
iet055 85-01
iet037 86-01
>t066 86-01
093 86-02
84- 03
85- 01
ioor de nieuwe grille ziet de 760 er auto,
minder vierkant uit. Van de bui- dak, kwam i
teeds de degelijk- voor- als acht
Toch mag deze ook de beenru
ie niet ontzegd wor-
tmetalen velgen en
-Je carrosserje
^uo>v> .uitje. De soli-
--tot een be-
10 km 13.750,-
Nissan, het best verkochte Japanse automerk in Nederland, maakt in de laatste
jaren een gestage groei door.
Met name de modellen Micra, Sunny en Bluebird zijn op onze automarkt zeer
populair.
Door goede produktkwaliteit en scherpe prijsstellingen kwam Nissan in het af
gelopen jaar in de top-5 van de Nederlandse automarkt binnen.
De komende jaren wil deze Japanse automobielgigant zijn positie op de Euro
pese markt (best verkochte Japanse automobielmerk) nog aanzienlijk versterken.
Bluebird en Sunny’s
in prijs verlaagd
Door toepassing van
op de Nissan Bluebird e
da en coupé-modellen l,
1.000,- tot 1.200,- in prijs verlaagd.
Het milieuvriendelijk rijden levert de
consument dus nog een flink voordeel
op.
De moderne voorwielaangedreven
Bluebird is vanaf heden voorzien van
1.6- of 2.0-liter katalysatormotoren die voor
respectievelijk 82 DIN PK (60 KW) of 232
102 DIN PK (74 KW) leveren. De
Wie Vespa zegt, denkt meteen aan
een zonnig Italië waar de hele jeugd
door smalle straatjes op fel gekleurde
scooters rondrijdt. Dit door de jaren
heen nauwelijks veranderde model
wordt ook nu nog steeds verkocht.
Vanaf ƒ2.895,- is er al een Vespa
Scooter te koop met een 50 cc mo
tortje. Maar een echte scooter heeft
natuurlijk een grotere motor en ook in
die behoefte voorziet Vespa met zijn
PK 125 S en de nieuwe PX 200 E. Dat
laatste model is vanaf 4.195,- te koop
inclusief reservewiel en knipperlichten.
Tenslotte wordt ook de 300 TD, de
stationcar, leverbaar als turbodiesel.
Uiteraard zijn de specificaties van deze
auto gelijk aan die van de «gewone»
300 D turbo. De TD kan overigens
standaard beschikken over een niveau-
regeling aan de achteras. Het totale
Mercedes Benz Dieselprogramma be
staat zodoende vanaf nu uit 9 verschil
lende dieselmodellen.
Een feit waarover menig autokenner
tijdens de introductie viel, was de ach-
terwielophanging. Vele kleine
autootjes krijgen van huis uit al een
onafhankelijke ophanging mee, maar
Volvo meende met een speciaal gecon
strueerde starre achteras ook een goed
weggedrag te creëren. Tot op zekere
hoogte was dat ook wel zo, de Volvo’s
740 en 760 staan sinds hun verschij
ning bekend als luxueuze lange af-
stands auto’s. Toch dacht Volvo het
rijplezier van een 760 te kunnen verbe
teren en men liet in Zweden het con
cept met de starre as voor zijn topmo
del vallen. De nieuwe uitgave van de
Volvo 760 heeft dan ook een volledig
onafhankelijke achterwielophanging.
Om de aandacht van het publiek hier
op te vestigen werden de grille en 1
lampen volledig herzien en kwam
het dashboard opnieuw van de teken
tafel. Overigens zal de oude ophanging
in de 740 modellen gehandhaafd bij-
ven alsmede op de stationcarmodellen
van de 760. De door Bertone
pen tweedeurs 780 profiteert
deze technische verbetering.
Daimler-Benz AG zal wederom actief gaan deelnemen in de autosport. Deze
autosport-activiteiten betreffen met name tourwagenwedstrijden in groep A en de
strijd om het wereldkampioenschap in groep C (sport-prototypen).
ng komt Daimler- Merken-Wereldkampioenschappen en
de belangstelling ook in de Supercup aan de start zal TT 1
ook de racesport bewijzen, maar ook de Nissan katalysatormodellen
ie te mogelijkheden van deze technisch zeer
Niefer,
de
divi-
ler-Benz
«Met deze beslissing
Benz tegemoet aan de belangstelling
voor de autosport van vele binnen- en
buitenlandse cliënten, met name voor
eve 190-typen. Daarnaast
uitgesproken bedoeling i
sport onze competentie
-—en», aldus prof. Dr.
zeevangend voorzitter van
van bestuur en hoofd van de d
sie personenwagens van Daimle
laar veel men- AG.
Duitse gigant In groep A zullen wedstrijd-tourwa-
op het gebied van gens worden ontwikkeld in samenwer-
een mooie stand is king met ervaren tuningbedrijven, zo
op de Tweewieler als bijvoorbeeld Snobeck en AMG. In
i;xr>t yjjf het komende raceseizoen zullen de in
spanningen zich concentreren op het
Internationale Deutsche Tourwagen-
Meisterschaft.
Ook de r
icker-team u»
dersteund w'
team dat onder
Harald Demuth
raceseizoen afsk
weer in de Int
Tourwagen-Meis
verschijnen.
In groep C neemt Daimler-Benz AG
deel met het Sauber-team, dat met
twee C9-sportwagen-prototypen in de
moderner van lijn. Uiter
aard is al het denkbare erop aanwezig,
al ontbreekt er een controlelampje op
de brandstofmeter. Het stuurwiel is in
hoogte verstelbaar. In de deurpanelen
vinden we de bediening voor de vier
elektrische zijruiten en de twee in de
Standaard op iedere Bluebird zijn
o.a. 5-versnellingsbak, in hoogte ver
stelbaar stuurwiel; getint glas;
quartzklok; onafhankelijke wielophan
ging. Deze comfortabele middenklasse
auto, die royaal plaats biedt aan 5 vol
wassenen, is nu te koop vanaf
24.420,- en dat is voor zo’n volwas- zijn deze
sen auto beslist een bescheiden prijs. bezichtige
De Bluebird is leverbaar in een kom
ormale
getankt
ïl tweetakt
worden in de verf
1000. Sparta levert hiervoor 1
ne flesjes. Er zijn verder verse!
ramehoogten leverbaar en voor de da-
zelfs verschillende frames, zoals
frame met diepe instap, dames
mixte en dames met diepe instap met
hoog balhoofd.
Volledig nieuw op de Tweewieler
RAI is de Tandemet, een tweeper
soons tandem met de kleine Sachs
hulpmotor.
eerst aan het publiek getoond. Alhoewel
model met de typische achterzijde, mag
e een auto introduceerde met een ta
lie stroomlijnwonders van de laatste
Al weer enige tijd heeft de Neder
landse fietsenfabrikant Sparta de zoge
naamde Spartamet in zijn levenspro
gramma. Dit model beschikt over een
hulpmotortje wat kan worden inge-
schakeld bij tegenwind, het beklimmen
van een helling of als u gewoon even
geen zin heeft om te trappen. Aan het
achterwiel hangt een 1 cylinder 2 takt
motortje met een inhoud van 30 cc.
Het ding ontwikkelt een vermogen van
0.9 pk. De motor kan door een knopje
aan het stuur worden aan- of uitgezet.
Onder de bagagedrager zit de 1,5 liter
tank. Hierin kan normale (eventueel
loodvrije) benzine getankt worden,
maar er moet dan wel tweetaktolie bij
gemengd worden in de verhouding
11000. Sparta levert hiervoor handza
me flesjes. Er zijn verder verschillende
fran.
I mes
het
De in Duitsland inmiddels al enkele
maanden leverbare turbodiesels van
Mercedes zijn vanaf heden ook in ons
land te koop. Het gaat om drie model
len. Door de 2.5 liter 5-cylinder diesel
motor uit de 190 te voorzien van een
turbocompressor wordt er nu een ver
mogen ontwikkeld van 122 pk, in te
genstelling tot de gewone diesel die
«slechts» 90 pk levert. Hiermee komt
de topsnelheid te liggen op 192 km/u.
en trekt de auto volgens de fabiikant
binnen 11,5 seconden naar de 100 km/
u. Standaard wordt de Mercedes 190
2.5 turbodiesel voorzien van een auto
matische versnellingsbak.
Het topmodel op dieselgebied bij
Mercedes was tot nu toe de 300 D.
Ook deze auto is nu verkrijgbaar met
turbo, waardoor het vermogen komt te
liggen op een voor een diesel eenzame
hoogte van 143 pk. De prestaties lig
gen zodoende nog iets hoger dan bij de
190 turbodiesel; een acceleratie in 10.9
seconden en een top van net iets meer
dan 200 km/u. Hieruit mag dus gecon
cludeerd worden dat de Citroën CX
turbodiesel, tot nu toe de snelste in de
serie gebouwde diesel te wereld, van
zijn leidersplaats is verstoten. De Mer
cedes 300 D turbo heeft een automati
sche 4-bak en een Anti Blokkeer Sys
teem op de remmen.
een flink brandstofverbruik met
i mee, maar een gemiddelde dorst
van 1 op 8 mag in zijn klasse niet een
uitblinker in negatieve zin genoemd
rï.n worden. De actieradius ligt dóór de 80
liter-tank zo rond de 600 kilometer.
Volvo’s zijn nooit goedkoop, met die
■Ion- bedoeling brengt de constructeur ze
e£n ook niet op de markt. Iemand die in
we deze klasse een Volvo wil, koopt ’m
vanwege zijn veiligheid en degelijTdieid
en natuurlijk ook een beetje om zijn
^drij^g relfs op vochtige uen ima8°- Aan,deze “«T 760
>nd nauwelijks wil uitbreken. ^angt een prijskaart met daarop
auto is natuurlijk gemaakt ^8 van j»7.577,-. Een behoor-
_a achter elkaar op de auto- hJk bedra§ waar de concurrent ook het
snelweg en daar heeft ie inderdaad ook 6011 en ander voor in petto heeft.
ard de minste problemen mee. De vernieuwde Volvo 760 is een
Door het standaard ABS-systeem is }“terst, comfortabele en zuinige auto.
gen, maar de bagageruimte heeft daar
entegen haast onbegrensde mogelijk
heden. De auto is fluisterstil en het
brandstofverbruik is normaal.
De Volvo 760 werd in 1982 voor het
niet iedereen gecharmeerd was van het
toch gerust gesteld worden dat Volvo hiermee
taal eigen gezicht, en dat is te midden van all
jaren best gedurfd.
rijk als er met de auto getrokken
wordt, is 240 Nm bij 4500 tr./min. De Renault 25 met dezelfde krachtbron.
motor maakt deze auto behoorlijk Zacht zoevend zet hij zich in beweging. we!
krachtig. Supersportieve prestaties le- Geheel schokvrij is de automaat, ook
vert de 760 echter niet. De acceleratie bij warme motor, echter niet. Door de y°n
van 0 tot 100 km neemt zo’n 10 secon- ruime verstelbaarheid van stoel
den in beslag en de topsnelheid ligt op stuur is er voor iedereen de ideale
190 km/u. Standaard wordt er een zitpositie te vinden,
automatische versnellingsbak geleverd.
Met een knopje op de zijkant van de
selecteurhandel kan de vierde versnel
ling worden uitgeschakeld. Deze vier
de overbrenging is een soort overdrive.
In de meeste gevallen wordt echter van
deze uitschakelmogelijkheid geen ge- on(^
bruik gemaakt. Ondanks zijn grote af- Maa
metingen laat de Volvo 760 zich ge
makkelijk bedienen en besturen.
Uiteraard heeft een auto met een t
taalgewicht van 1350 kg standaarc
stuurbekrachtiging. Bij lage snelheden
is er voldoende assistentie en bij hoge
snelheden zult u het bijna volledig zelf
moeten doen.
Het Franse merk Peugeot heeft ook
op fietsen- en brommergebied inmid
dels zijn sporen wel verdiend. Voor
ieder type fiets kunt u er terecht. Er
zijn supersportieve racefietsen, race/
toerfietsen, gewone huis-tuin-en-keu-
ken fietsen, terreinfietsen, crossfietsen
en fantasievolle kinderfietsen. Op ge
motoriseerd tweewieler-gebied begeeft
Peugeot zich alleen op het segment tot
50 cc. Ook hier zien we de trend dat
brommer steeds meer op motorfietsen
gaan lijken. Neem bijvoorbeeld de
XPLC, een stoere off the road brom
fiets, die zich alleen door het
plaatje op het voorspatbord
scheidt van een echte motor.
groot aantal uitvoeringen met 4 of 5
deuren of stationwagon met benzine-
of diesel-uitvoeringen.
De Sunny van Nissan is een van de
populairste auto’s van Nederland. Hij
is in meer dan dertig uitvoeringen le
verbaar in diverse carrosserievarianten
(3-, 4- en 5-deurs; coupé- en Florida-
modellen). Ook in motoren is de keuze
i een katalysator groot. 1.3-liter, 1.6-liter benzinemoto-
en Sunny Fiori- ren al dan niet met injectie en/of 16
zijn deze auto’s kleppen en een zuinige 1.7-liter diesel-
in prijs verlaagd, motor. Toegevoegd werd onlangs een
katalysator op de 1.6-liter coupé en
Florida, waardoor deze auto’s nu zo’n
1.200,- in prijs verlaagd zijn.
De flitsend ogende 1.6 SLX Coupé
is nu geprijsd vóór ƒ25.990,- terwijl
•■~-r een 1.6 LX Florida 5-deurs
J 3.205,- moet worden betaald.
De Sunny 1.3 L is er al vanaf
19.640,- en is standaard uitgerust
met een «schone» motor. Praktisch al
le typen Nissan zijn nu voorzien van 4
«schone» motoren, waardoor Nissan
in deze milieuvriendelijke ontwikke
ling weer eens voorop loopt.
In de showroom van Garage Denis
sen BV aan de Burg. Jansenstraat 52,
s milieuvriendelijke auto’s te
igen. U bent van harte wel-
kleur van de carrosserie gespoten bui
tenspiegels. Uiteraard bezit een derge
lijke auto van Zweedse signatuur stoel-
verwarming op de voorstoelen. Die
stoelen zitten overigens behoorlijk
comfortabel. Eindelijk eens een zitting
die lang genoeg is. De rugleuning is
traploos verstelbaar. De zijdelingse
k°P‘ steun is niet op sportiviteit gebouwd.
\°^k Alle vier de hoofdsteunen zijn netjes
voorzien van kussentjes van dezelfde
fraaie velours stof die we op de stoelen
en achterbank vinden. De achterbank
beschikt standaard over een brede
middenarmsteun en veiligheidsgordels.
Alhoewel de Volvo 760 van buiten be
hoorlijke afmetingen heeft, valt de bin-
Vierkant nenruimte wat tegen. Vooral in de test-
Door de nieuwe grille ziet de 760 er auto, die was uitgenist met een schuif-
wat minder vierkant uit. Van de bui- dak, kwam de hoofdruimte zowel
tenkant straalt nog steeds de degelijk- vo9r‘ als achterin wat te kort. Maar
heid en veiligheid af. Toch mag deze ook de beenruimte voor de achterpas-
auto enige elegantie niet ontzegd wor- sagiers zou wat forser mogen zijn. An-
den. Fraaie lichtmetalen velgen en del'si 1S. het met de bagageruimte ge-
bumpers in de kleur van de carrosserie steld die behoorlijk ruim is. De vloer is
geven hem een exclusief tintje. De soli- niet vlak, maar beschikt over een aan-
de deuren geven toegang tot een be- tal vakken die het totaal beschikbare
hoorlijk compleet ingericht interieur, volume behoorlijk doen toenemen.
;k Samenwerking
De nieuwe Volvo 760 GLE heeft in
het vooronder de nieuwste uitgave van
de V6-motor die in 1975 werd ontwik
keld in samenwerking met Peugeot en
Renault. De inhoud bedraagt 2849 cc
er wordt een vermogen behaald van
170 pk. Het maximale koppel, belang-
et.
et051
086
099 85-08
092 84-01
et095 84-01
od 056 84-01
t052 85-05
>t025
et058
127
jw 100 84-02
it125 84-02
065 84-02
085 84-02
t081 86-02
t125 83-03
B’133
090 85-03
150 83-04
160 83-02
00 01-82
040 85-03
040 86-06
116 83-07
118 84-08
087 86-01
096 82-02
rallye-activiteiten van het
m uit Ulm zullen financieel
u worden. Het Fricker-
- Jïr leiding van bestuurder
i in 1987 een succesvol
loot, zal ook in 1988
itemationale Deutsche
isterschaft aan de start
Supercup aau u
«Daarmee wille
i het afgelopen ja
ïl van onze V8-motören i
k«v racesport bewijzen, maar ook c
mogelijkheden van deze technisch zeer
interessante autosport-discipline in de
praktijk leren kennen», aldus de ver
klaring van Prof. Niefer voor de ver
sterkte banden met deze Zwitserse ren
stal.
Een uit de Mercedes-Benz 5 liter
V8-motor ontwikkelde racemotor, als
ook de bij Daimler-Benz AG geopti
maliseerde chassis- en carrosseriespe-
cificaties maken de Sauber-Mercedes
tot een veelbelovende kandidaat voor
het Wereldkampioenschap voor Proto
typen 1988.
Het Sauber-Mercedes team zal op 6
maart te Jerez in Spanje voor het eerst
aan de start verschijnen. Het tourwa-
gen-seizoen 1988 start op 3 april te
Zolder in België.
Zeker door de nieuwe achterwiek
hanging ligt liet rijcomfort op e
hoog peil. Op behoorlijk oneffen we
gen weet de Zweed zich voorbeeldig te
gedragen. Opvallend is ook dat deze
'iterwielaandrijving zelfs
iergrom'
Maar de t
voor uren
uwelijks wil u
is natuurlijk
uuiLuulandse
de sportieve
het onze
in de autosj
bewijzen»
BMW motoren pasver
raad van uvo
BMW is in de auto-industrie een
vooraanstaand merk. Maar veel
sen vergeten dat deze F
ook zeer actief is c“
motorfietsen. Met tvn umuiv ouu.u
BMW Nederland op de TweewieL
RAI aanwezig. Er zijn maar liefst vijf
primeurs te zien. De eerste is een
BMW K 100 LT, voorzien van een ho
ge ruit en een grote topcase met een in
houd van 50 liter. Het ABS-remsys- O<
teem voor motoren is inmiddels bij Fricl
BMW uit het experimentele stadium, ondc
Voor een meerprijs van 2.688,- wordt
het gemonteerd op het K 100 RS.
Daarnaast kreeg de gewone K 100 een
De Spartamet is er vanaf 1469,- en facelift. De K 75 C is op de stand te
voor de tandemversie moet ƒ2150,- zien in een nieuwe kleur, parelmoer
worden neergeteld.wit.
tse gij
sbied
IMZ-ZH 656|
iSHO-lX