OPRAAT
HOGE SCHOOL RIJDEN
RALLY-AUTO VOOR KLEINE BEURS
Bokocar Tilburg
Diesels van de
AUTOTEST;:
Vers van
bumper tot bumper
5055
Auto van het jaar
LM I
Lepelaers ®lnruilwagens
Ervaar de Legend
E\
Honda Legend
2.5Ï-24 V
O
Ie sjeik
Stap in een nieuwe Suzuki Alto
voor de oude prijs: v.a. f 11.795,- J
Een goede autostoel kan
er ook mooi uitzien
■VEN
Bok en Kooijman g|
JE
jgeot Talbot Sport,
ik de brede 5,5" vel-
komt overeen met
n de veiligheidsgor-
bij een sportauto
1. De Peugeot 205
Igende maand in ons
CARRÉ
•i 1988-pagina 14
Donderdag 18 februari 1988-pagina 15
DE TILBURGSE KOERIER
onder redactie van Tony Vos
Ringbaan oost 102a 5013 CD Tilburg Telefoon 013-434655
grote luxe
melen zijn
incl. BTW
lerati
ik
iel
ipier
ff
164071
AA. Gijsbers Zn. B.V., Bosscheweg 296, Tilburg, 013-355655
SS.
LAGE WITSIEBAAN 78 TEL 634355
De Legend staat voor een j
proefrit voor u klaar!
Exclusief
Peugeot- en
Talbot-dealer
IREN
IDEN
Een geheel nieuw concept
in de klasse van vermogende limousines
ekers
m
prijs van
>5
Officieel Honda-dealer voor Tilburg e.o.
Ringbaan Oost 98, Tilburg. Tel. 013-430005
Giro
<70.70.70.120
ont-
i een
ng en
liegel-
ien.
Als we aan bijvoorbeeld Parijs-Dakar denken of aan andere rally’s van de laat
ste jaren, dan kunnen we nauwelijks om het Franse merk Peugeot heen. Vooral
met zeer gespierde versies van de kleine 205 zijn veel overwinningen behaald. Al
enkele jaren kennen we de GTi-versies van deze populaire auto's, uitvoeringen
waarbij sportiviteit en comfort broederlijk samengaan. De echte sportautofanaat
wil toch liever een iets ruigere auto, waardoor automatisch de prijs weer hoger
wordt
'/en
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
Kadett 9.95
Taunus 9.95
Volvo
en een
iden tot:
u Broekhuizen,
>urg.
Zowel de handgeschakelde als de
automaat-versie staat voor u in onze showroom
een goede auto-
als u regelmatig
!jn, vermoeid-
veel voorko-
irzaak van de-
te autostoel,
ibrikant, die
_,Jen bezig-
De carrosserie is wit gespoten en
verschillende plaatsen voorzien van
kleuren van Peugeot Talbot Spo
Standaard zijn ook
2*". Het interieur Ir
dat van een GTi en
dels zijn zoals het L
hoort natuurlijk rood.
Rallye is vanaf volf
land beschikbaar.
Jens neel
.De tnsc
om. grendelmg v;
gel. tweetal roost
Zoals verwacht komen binnenkort de dieselversies van de nieuwe Peugeot 405
op de markt. In eerste instantie zullen twee modellen beschikbaar worden. Het
gaat hier om de GLD en GRD, voorzien van de bekende 1905 cc dieselmotor die
in de 405 een vermogen ontwikkelt van 70 DIN pk Hiermee bereikt de auto een
topsnelheid van 165 km/u. en een acceleratie van 0 tot 100 in 16 seconden.
bij de opgeblazen diesel; een toj
180 km/u. en een acceleratie u
seconden. Het maximum koppe
met 180 Nm op een behoorlijl
.loog niveau. De SRD turbo heef,
uiteraard de complete binnen- en bui
tenuitrusting van de SR en SRi.
Automaat
diesels zijn echter niet de enige
uitbreiding in het 405-programma.
Sinds 1 februari is de GR automaat le
verbaar met een 1.9 motor van 110 pk.
Samen met het verschijnen van de
SRD turbo zal er in de zomer ook nog
eens een 405 SRi automaat leverbaar
worden.
tur- Van de vier genoemde nieuwe 405-
vin- modellen is slechts één prijs bekend.
De Peugeot 405 GR automaat verwis-
selt voor 38.450,- van eigenaar. Naar
voorzien de prijs van de diesels kan alleen maar
een gooi gedaan worden. Er moet gere
kend worden op zo’n 32.000,- voor
de GLD tot 34.000,- voor de GRD.
Hoe belangrijk
stoel is, merkt u
veel autorijdt. Rugpijr
heid, hoofdpijn zijn
mende klachten. Oor
ze klachten: een slechte
RECARO is een fabr
zich alleen met stoelt
gevonden voorwer-
van 5-2 t/m 13-2.
imeentepolitie Til-
46.
Is in bruin etui; 4
der etui; 1 sleutel; 2
net mesje; 2 sleutels
sleutel aan groene
ta. Portemonnees: 1
met foto’s; 1 porte-
1 model met geld; 1
e soort hang met
rtemonnee, div. pa-
bruin portemonnee
ren: 1 hond Duitse
in; 1 Golden Retrie-
id zwart bruin, krui-
1 hond Dober-
vart bruin, teef; 1
u, 1. bruin; 1 bas-
irt. Diversen: identi-
itels; map met teke-
>en; horloge heren,
ikleurig; gouden ze
il; buitenbeugel; 1
ïhoenen, zwart met
dauw, lang model,
nden sleutels: dage-
ur en 17.00 uur, 6e-
T-O63,is verdwenen
ning aan de Bellini-
van de achteiplaats
:forceerd. De brom
den in 88 woningen,
ngen en scholen. Er
ken. Zeven voertui-
uto’s en 4 bromfiet-
,e diefstallen plaats,
ie de politie 77 aan-
ten 9 personen ge
el ziekenhuis is op-
nkele jaren geleden zouden we het Het uiterlijk van de Legend is zeer
niet nebben kunnen voorstellen, fraai. De afwerking is prima. De bum-
sn Japanner voor meer dan zestigdui- pers zijn gespoten in de carrosse-
md gulden. Nu, in 1988, kunnen we riekleur, de koplampen hebben wis-
een aantal kiezen. Voor deze sers, de ruitenwissers liggen mooi ver-
nog redelijk nieu- zonken achter de motorkap en komen
iet een 2,5 liter V6 als ze ingeschakeld worden omhoog.
kleppen. De lichtmetalen velgen behoren tot het
n een jaar geleden optiepakket waarover onze testauto
>ond op de RAL beschikte. De kofferruimte is behoor-
Igens tot de lijk groot (470 liter) en beschikt over
ir alvorens de een lage tildrempel. Helaas is de ach-
- Austin terbank niet neerklapbaar.
aen. Het interieur ademt een grote luxe
;nds uit. De stoelen en deurpanelen zijn
met een fraaie velours bekleed. Het to
tale meubilair verdient ook een tien
met een griffel. De achterbank geeft
veel hoofd- en beenruimte. Standaard
kunnen de achterpassagier beschikken
over verstelbare hoofdsteunen, gordels
en een royale middenarmsteun. De be
stuurder komt er ook niet slecht vanaf.
Zijn stoel is vanwege het optiepakket
volledig elektrisch verstelbaar, waar
door de ideale zitpositie verkregen kan
worden. De stoelen geven prima steun
en zitten niet te hard en met te zacht,
uitstekend dus.
Huisstijl
Het,
ijl uit
dashboard is in de Honda-huis-
voerd, niet opwindend of ex-
laar goed afleesbaar en met
_.uieningen onder handbereik. Op
verschillende plaatsen zijn er opberg-
vlakjes gecreëerd.
De bestuurder vindt in zijn deurpa
neel de bediening voor de vier elek-
isch te bedienen zijruiten, de
van de kofferklep en
sters voor verwarming
ontwaseming. De elektrische spie;
bediening is naast het stuur te vindt
De verwarming en ventilatie is voor
zien van een aantal drukknoppen
waarmee de uitstroomopeningen be-
.v id kunnen worden. Daarnaast kun
van bijna je met twee draaiknoppen de tempora
at bij wel- tuur en ventilator regelen. Over capa-
o vreselijk citeit en luchttemperatuur geen klach-
>i ee- ten.
Naast het middenkussen van het
-‘uur vinden we de bediening voor de
viuise-control, ook onderdeel van het
^ntiepakket. De bediening is kinderlijk
ivoudig.
De stuurbekrachtiging is erg licht, te
licht lijkt in eerste instantie. Toch blijft
de besturing onder alle omstandighe
den uiterst direct en juist, daarom is de
*- assistentie erg fijn. Het rijden
e Honda Legend is daardoor bij
lage toerenregionen is zonder gemakkelijk. Doordat de hen-
hoorlijk soepel. Motorisch del van de vijfbak een knik heeft, lijkt
*r niets anders gezegd wor- het de eerste keren dat je een te hoge
t de Legend over een per- versnelling inschakelt. Alle bedienin-
ne beschikt. In ieder geval gen< pedalen, versnellingsbak, stuur,
motorisch gebied lust de Legend etc., gaan uiterst -
- -a- je hebt nauwelijks
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
9.95
rpapier 9.95
neter 9.95
fiutwijici wij
Boxtelsebaan 24, Oisterwijk - 04242/15959
twee lelijke eendjes,
aan het Stadhuis-
nedelijk zijn onbe-
heengelopen, waar-
itorkappen, dak en
delijk binnen de perken weten te hou
den. Zeker als we bedenken dat deze
Legend bijzonder rap is en dat een 1.4
liter Honda Civic moeilijk boven de 1
op 10 te krijgen is. Met dit verbruik
steekt hij in teder geval niet negatief
boven klassegenoten uit. Tenslotte de
prijs en dat is voor velen nog steeds
het struikelblok. In standaarduitrus
ting kost de Legend 2.5i-24 V
65.990,-. Een automatische versnel
lingsbak kost 3.800,- extra. Voor het
optiepakket I moet 5.200,- betaald
worden. Hiervoor krijgt de koper crui
se-control, elektrisch verstelbare be
stuurdersstoel, de dure Philips radio
met 4 speakers, verstelbare hoofdsteu
nen achter, wis/was op de koplampen
en lichtmetalen velgen. Voor 11.500,-
--r naast optiepakket I
__oairconditioning in. Een
iening die dus niet zonder optie-
zijn natuurlijk met vier pakket I te koop is.
>m volledig op hun taak Het is misschien alleen de prijs die
-sys- het succes van de Legend in de weg
r dat kan staan. Hij is echter niet te duur,
maar er blijft voor je gevoel toch nog
een drempel. Kwalitatief en op het ge
bied van comfort, prestaties, vormge
ving en bediening kan hij alle concur
rentie volledig aan. De Legend is een
stische lange-afstands-automo-
/oor mensen die een auto in deze
prijsklasse gaan kopen, is het echt een
goede raad toch eens even bij de Hon
da-dealer langs te gaan en met de Le
gend te rijden, misschien heeft de Le
gend op u hetzelfde effect als op mij.
Nooit heeft een Japanner mij dol en-
Legend
hij is
houdt. Niet alleen de autostoelen
onder de merknaam RECARO,
maar ook stoelen die standaard in
diverse auto’s gemonteerd wor
den.
De range stoelen is zeer uitge
breid: van eenvoudig met de
hand verstelbare stoelen tot en
met stoelen met elektrische ver-
stelmogelijkheden. Het Airmatic
systeem - voor het optimaal ver
stellen van de lendesteun - is een
van deze unieke verstelmogelijk-
heden.
Alle RECARO autostoelen
hebben eenzelfde basis: de plaat
stalen rugleuning. Samen met de
geprofileerde schuimdelen zorgt
de plaatstalen rugleuning voor
een jarenlange korrekte vorm van
de stoel. De zijwangen dwingen u
rechtop achter het stuur te zitten.
En de orthopedische vorm van de
rugleuning zorgt ervoor dat uw
ruggegraat de natuurlijke S-vorm
behoudt.
Voor meer informatie
proefzit kunt u zich went
Technisch Bureau
Rijnstraat 15, Tilbu
Voor het vriendelijke bedrag van
26.000,- brengt Peugeot nu de 205
1.3 Rallye. Deze auto heeft dezelfde
voor- en achtertrein als de 205 GTi 1.6
en zal binnenkort gehomologeerd wor
den in groep N en groep A.
De motor kennen we reeds uit de
Citroën AX Sport, 1294 cc met twee
dubbele Weber carburateurs. Door het
vermogen van 103 pk komt het slechts
794 kg wegende snelheidsduiveltje tot
een topsnelheid van 190 km/u. en een
acceleratie van 0 tot 100 binnen 9,6 se
conden. Van Peugeot zijn we intussen
gewend dat deze prestaties geleverd
worden bij een relatief laag brandstof
verbruik. Uit zijn AX-broertje weten
we inmiddels dat het om een bijzonder
hoog toerenmachientje gaat met veel
herrie, maar echte sportievelingen kic
ken daarop.
Peugeot heeft deze dieselmotor, die dan
we bijvoorbeeld ook in de 309 diesels van
vinden, op verschillende punten her- 12,2
zien, waardoor het vermogen enigszins ligt
toenam. Het gemiddeld verbruik zal hoog
rond de 1 op 15 liggen. Het is natuur
lijk nu al te voorspellen dat deze auto
vooral in de zakenwereld hoge ogen
gaat gooien. Uiteraard zit aan de die
selmotor een vijfversnellingsbak ge- De
koppeld. De uitrusting van de Peugeot uitbre
405 GLD en GRD is volledig verge-
lijkbaar met die van de benzine-uitvoe-
rmgen GL en GR. Beide auto’s zullen
eind maart bij de dealers arriveren.
Peugeot zou zijn naam geen eer aan
doen, als er ook niet een turbodiesel
op het programma zou staan. Tegen de
zomer komt dan ook de 405 SRD
bo op de markt. In het vooronder
den we een kleinere dieselmotor, na
melijk die uit de 205, met een exacte
cylinderinhoud van 1768 cc, vc_._
van een turbocompressor. Het vermo
gen komt hierdoor op 90 pk. De pres
taties zijn zodoende natuurlijk beter
autohuistilbury
In de tweede helft van de jaren zeventig kwamen de meeste Japanse automer
ken in opmars. Japanse auto’s blonken vooral uit in compleetheid en waren tegen
een meer dan concurrerende prijs te koop. Maar toch vonden de meeste mensen
een «Jap» niet de klasse hebben die een Europeaan doorgaans wel in huis had. Als
je wilde meetellen, moest je geen auto uit het land van de rijzende zon kopen. De
«Jappen» hebben echter sinds die tijd veel geleerd. De auto’s zijn wat minder
compleet geworden, staan prijstechnisch op hetzelfde niveau als de Europese con
current, maar is vooral ook in kwaliteit en achting gestegen. Toch is het nog
iedere keer moeilijk voor een Japans merk voet aan de grond te krijgen in een
nieuwe klasse. De klasse van luxueuze limousines wordt sinds kort door onder an
dere Mazda en Honda bestookt.
Enkel
ons iuv«.
een
zend guk
zelfs uit t
test reden we met de nc
we Honda Legend me, wu
injectiemotor met 24 k'-
De auto werd ruim
voor het eerst getoond op oe ivn.
Toch duurde het vervolgens tot de
tweede helft van vorig jaar alvorens de
echte leveringen begonnen. Austin
Rover gooide namelijk roet in het eten.
De voor Europa bedoelde Legen^
worden namelijk in Engeland m de
Rover-fabrieken gemaakt. Toen echter
de eerste exemplaren van deze Japanse
topper van de band afliepen, rezen bij
de kwaliteitscontroleurs van Honda de
haren te berge. De Engelsen bleken
een totaal andere opvatting over kwa
liteit te hebben. Gevolg was een enor
me produktievertraging. Nu schijnen
ze in Engeland echter alles onder con
trole te hebben en kunt u de Legend
rustig op uw verlanglijstje zetten.
Rustig
De vraag blijft natuurlijk of een der
gelijke grote Japanse auto kan concur
reren met auto’s als een BMW, Merce- ,7--
des, Opel Senator en andere auto’s met stij' uitgevc
een prijsje tussen de 65- en 80-duizend clusief, ma
gulden. alle bediem
De reeds genoemde nieuwe 6 cylin
dermotor levert een vermogen van 173
pk en moet voor de 1.350 kg wegende
auto voldoende zijn. Dat bleek tijdens
de testweek ook ruim voldoende. r'*
prestaties liegen er dan ook niet
De acceleratie tot onze nog steeds
dende snelheidslimiet nam zo’n 8,5 se
conden in beslag, kortom met de Le
gend geeft u een Golf GTi bijvoor
beeld het nakijken. Maar bij 100 km/
u. vindt de Legend het nog lang niet waar
genoeg, zonder veel moeite sprint ie dienc
door naar zijn topsnelheid v
210 km/u. Opmerkelijk is dat
ke snelheid dan ook de auto vresel
rustig is. De motor mhakt een mooi ge- tv“-T
luid, wat boven de 4.000 toeren doet
denken aan een klassieke sportwagen, stuui
Bij stationnair toerental is alleen aan cruis
de toerenteller te zien dat de motor °Pli
loopt, horen doe je ’m niet. De kracht- eei})
bron beschikt over vier kleppen per cy-
linder, wat automatisch betekent dat
voor sportieve prestaties ver in de ver
snellingen moet worden doorgetrok
ken. Doordat het echter om een 6 cy- g1"016 a*»*»
linder gaat, valt dat bij de Legend alles met de Honda Legend is daardoor
mee, ook in de lage toerenregionen is zonder gemakkelijk. Doordat de i
de auto behoorlijk soepel. Motorisch del van de vijfbak een knik heeft, lijk
gezien kan er niets anders gezegd wor- het de eerste keren dat je een te hog
den dan dat de Legend over een per- versnelling inschakelt. A
fecte machine beschikt. In ieder geval gen’ pedalen, 'versnelling--
op motorisch gebied lust de Legend etc-> gaan uiterst licht en gemakkelijk,
zijn concurrenten rauw. Je hebt nauwelijks in de gaten dat je
iezen. Voor
met een kolos van 4,82 meter rond
rijdt. Het uitzicht rondom is behoor
lijk, de neus is goed te zien, maar de
forse voorbumper natuurlijk niet.
De Honda Legend is volledig op
comfort gebouwd, dat is aan de weg-
ligging te merken. Oneffenheden wor
den lekker glad gestreken en omdat de
auto zo rustig is, zijn kasseien geen
straf. Toch blijkt bij grote kuilen de
vering wat te slap te zijn en moet er
duidelijk snelheid teruggenomen wor
den. Óver het geheel is de Legend een
bijzonder comfortabel geveerde auto,
die gelukkig maar weinig overhelt in
bochten. Mede hierdoor is ook een
plotseling uitwijkmanoeuvre gemakke-
tijk in de hand te houden. De Legend
maakt nog niet eens aanstalte om van
achter uit te breken, netjes volgt hij de bouwt Honda er
koers die door zijn bestuurder is aan- ook nog eens ain
gegeven. vóórzie”1"" A'
°De remmen zijn natuurlijk met vier pakket
schijven rondom volledig op hun taak Het is mis
berekend. Helaas wordt een ABL-sys- het succes van
teem niet standaard geleverd, maar dat kan staan,
is dan ook zijn enige gemis. r
Antidiefstal t
Met twee leeslampjes achterin, voet- ving en bvuivim
verlichting voor de pedalen, getint rentie volledig aan. De
glas, centrale vergrendeling, aansteker fantastische lange-afst
voor de achterpassagiers en nog veel biel. Voor mensen die een auto i
meer, is de uitrusting haast overcom- prijsklasse gaan kopen, is het et
pleet. Standaard is ook een Philips ra- goede raad toch eens even bij di
dio met 2 speakers en antidiefstalcode da-dealer langs te gaan en met
en een elektrische antenne. In het op- gend te rijden, misschien heeft
tiepakket zit automatisch een duurdere gend op u hetzelfde effect als
versie van deze radio met vier boxen. Nooit heeft een Japanner mij
Komen we nu aan de twee laatste thousiast gemaakt, maar de 1
punten van deze test. Het brandstof- heeft volledig mijn hart gestolen,
verbruik heeft Honda met 1 op 8,2 re- gewoon fantastisch
prestaties,
kan hij alle