OPRAAT HOGE SCHOOL RIJDEN RALLY-AUTO VOOR KLEINE BEURS Bokocar Tilburg Diesels van de AUTOTEST;: Vers van bumper tot bumper 5055 Auto van het jaar LM I Lepelaers ®lnruilwagens Ervaar de Legend E\ Honda Legend 2.5Ï-24 V O Ie sjeik Stap in een nieuwe Suzuki Alto voor de oude prijs: v.a. f 11.795,- J Een goede autostoel kan er ook mooi uitzien ■VEN Bok en Kooijman g| JE jgeot Talbot Sport, ik de brede 5,5" vel- komt overeen met n de veiligheidsgor- bij een sportauto 1. De Peugeot 205 Igende maand in ons CARRÉ •i 1988-pagina 14 Donderdag 18 februari 1988-pagina 15 DE TILBURGSE KOERIER onder redactie van Tony Vos Ringbaan oost 102a 5013 CD Tilburg Telefoon 013-434655 grote luxe melen zijn incl. BTW lerati ik iel ipier ff 164071 AA. Gijsbers Zn. B.V., Bosscheweg 296, Tilburg, 013-355655 SS. LAGE WITSIEBAAN 78 TEL 634355 De Legend staat voor een j proefrit voor u klaar! Exclusief Peugeot- en Talbot-dealer IREN IDEN Een geheel nieuw concept in de klasse van vermogende limousines ekers m prijs van >5 Officieel Honda-dealer voor Tilburg e.o. Ringbaan Oost 98, Tilburg. Tel. 013-430005 Giro <70.70.70.120 ont- i een ng en liegel- ien. Als we aan bijvoorbeeld Parijs-Dakar denken of aan andere rally’s van de laat ste jaren, dan kunnen we nauwelijks om het Franse merk Peugeot heen. Vooral met zeer gespierde versies van de kleine 205 zijn veel overwinningen behaald. Al enkele jaren kennen we de GTi-versies van deze populaire auto's, uitvoeringen waarbij sportiviteit en comfort broederlijk samengaan. De echte sportautofanaat wil toch liever een iets ruigere auto, waardoor automatisch de prijs weer hoger wordt '/en 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 Kadett 9.95 Taunus 9.95 Volvo en een iden tot: u Broekhuizen, >urg. Zowel de handgeschakelde als de automaat-versie staat voor u in onze showroom een goede auto- als u regelmatig !jn, vermoeid- veel voorko- irzaak van de- te autostoel, ibrikant, die _,Jen bezig- De carrosserie is wit gespoten en verschillende plaatsen voorzien van kleuren van Peugeot Talbot Spo Standaard zijn ook 2*". Het interieur Ir dat van een GTi en dels zijn zoals het L hoort natuurlijk rood. Rallye is vanaf volf land beschikbaar. Jens neel .De tnsc om. grendelmg v; gel. tweetal roost Zoals verwacht komen binnenkort de dieselversies van de nieuwe Peugeot 405 op de markt. In eerste instantie zullen twee modellen beschikbaar worden. Het gaat hier om de GLD en GRD, voorzien van de bekende 1905 cc dieselmotor die in de 405 een vermogen ontwikkelt van 70 DIN pk Hiermee bereikt de auto een topsnelheid van 165 km/u. en een acceleratie van 0 tot 100 in 16 seconden. bij de opgeblazen diesel; een toj 180 km/u. en een acceleratie u seconden. Het maximum koppe met 180 Nm op een behoorlijl .loog niveau. De SRD turbo heef, uiteraard de complete binnen- en bui tenuitrusting van de SR en SRi. Automaat diesels zijn echter niet de enige uitbreiding in het 405-programma. Sinds 1 februari is de GR automaat le verbaar met een 1.9 motor van 110 pk. Samen met het verschijnen van de SRD turbo zal er in de zomer ook nog eens een 405 SRi automaat leverbaar worden. tur- Van de vier genoemde nieuwe 405- vin- modellen is slechts één prijs bekend. De Peugeot 405 GR automaat verwis- selt voor 38.450,- van eigenaar. Naar voorzien de prijs van de diesels kan alleen maar een gooi gedaan worden. Er moet gere kend worden op zo’n 32.000,- voor de GLD tot 34.000,- voor de GRD. Hoe belangrijk stoel is, merkt u veel autorijdt. Rugpijr heid, hoofdpijn zijn mende klachten. Oor ze klachten: een slechte RECARO is een fabr zich alleen met stoelt gevonden voorwer- van 5-2 t/m 13-2. imeentepolitie Til- 46. Is in bruin etui; 4 der etui; 1 sleutel; 2 net mesje; 2 sleutels sleutel aan groene ta. Portemonnees: 1 met foto’s; 1 porte- 1 model met geld; 1 e soort hang met rtemonnee, div. pa- bruin portemonnee ren: 1 hond Duitse in; 1 Golden Retrie- id zwart bruin, krui- 1 hond Dober- vart bruin, teef; 1 u, 1. bruin; 1 bas- irt. Diversen: identi- itels; map met teke- >en; horloge heren, ikleurig; gouden ze il; buitenbeugel; 1 ïhoenen, zwart met dauw, lang model, nden sleutels: dage- ur en 17.00 uur, 6e- T-O63,is verdwenen ning aan de Bellini- van de achteiplaats :forceerd. De brom den in 88 woningen, ngen en scholen. Er ken. Zeven voertui- uto’s en 4 bromfiet- ,e diefstallen plaats, ie de politie 77 aan- ten 9 personen ge el ziekenhuis is op- nkele jaren geleden zouden we het Het uiterlijk van de Legend is zeer niet nebben kunnen voorstellen, fraai. De afwerking is prima. De bum- sn Japanner voor meer dan zestigdui- pers zijn gespoten in de carrosse- md gulden. Nu, in 1988, kunnen we riekleur, de koplampen hebben wis- een aantal kiezen. Voor deze sers, de ruitenwissers liggen mooi ver- nog redelijk nieu- zonken achter de motorkap en komen iet een 2,5 liter V6 als ze ingeschakeld worden omhoog. kleppen. De lichtmetalen velgen behoren tot het n een jaar geleden optiepakket waarover onze testauto >ond op de RAL beschikte. De kofferruimte is behoor- Igens tot de lijk groot (470 liter) en beschikt over ir alvorens de een lage tildrempel. Helaas is de ach- - Austin terbank niet neerklapbaar. aen. Het interieur ademt een grote luxe ;nds uit. De stoelen en deurpanelen zijn met een fraaie velours bekleed. Het to tale meubilair verdient ook een tien met een griffel. De achterbank geeft veel hoofd- en beenruimte. Standaard kunnen de achterpassagier beschikken over verstelbare hoofdsteunen, gordels en een royale middenarmsteun. De be stuurder komt er ook niet slecht vanaf. Zijn stoel is vanwege het optiepakket volledig elektrisch verstelbaar, waar door de ideale zitpositie verkregen kan worden. De stoelen geven prima steun en zitten niet te hard en met te zacht, uitstekend dus. Huisstijl Het, ijl uit dashboard is in de Honda-huis- voerd, niet opwindend of ex- laar goed afleesbaar en met _.uieningen onder handbereik. Op verschillende plaatsen zijn er opberg- vlakjes gecreëerd. De bestuurder vindt in zijn deurpa neel de bediening voor de vier elek- isch te bedienen zijruiten, de van de kofferklep en sters voor verwarming ontwaseming. De elektrische spie; bediening is naast het stuur te vindt De verwarming en ventilatie is voor zien van een aantal drukknoppen waarmee de uitstroomopeningen be- .v id kunnen worden. Daarnaast kun van bijna je met twee draaiknoppen de tempora at bij wel- tuur en ventilator regelen. Over capa- o vreselijk citeit en luchttemperatuur geen klach- >i ee- ten. Naast het middenkussen van het -‘uur vinden we de bediening voor de viuise-control, ook onderdeel van het ^ntiepakket. De bediening is kinderlijk ivoudig. De stuurbekrachtiging is erg licht, te licht lijkt in eerste instantie. Toch blijft de besturing onder alle omstandighe den uiterst direct en juist, daarom is de *- assistentie erg fijn. Het rijden e Honda Legend is daardoor bij lage toerenregionen is zonder gemakkelijk. Doordat de hen- hoorlijk soepel. Motorisch del van de vijfbak een knik heeft, lijkt *r niets anders gezegd wor- het de eerste keren dat je een te hoge t de Legend over een per- versnelling inschakelt. Alle bedienin- ne beschikt. In ieder geval gen< pedalen, versnellingsbak, stuur, motorisch gebied lust de Legend etc., gaan uiterst - - -a- je hebt nauwelijks 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 9.95 rpapier 9.95 neter 9.95 fiutwijici wij Boxtelsebaan 24, Oisterwijk - 04242/15959 twee lelijke eendjes, aan het Stadhuis- nedelijk zijn onbe- heengelopen, waar- itorkappen, dak en delijk binnen de perken weten te hou den. Zeker als we bedenken dat deze Legend bijzonder rap is en dat een 1.4 liter Honda Civic moeilijk boven de 1 op 10 te krijgen is. Met dit verbruik steekt hij in teder geval niet negatief boven klassegenoten uit. Tenslotte de prijs en dat is voor velen nog steeds het struikelblok. In standaarduitrus ting kost de Legend 2.5i-24 V 65.990,-. Een automatische versnel lingsbak kost 3.800,- extra. Voor het optiepakket I moet 5.200,- betaald worden. Hiervoor krijgt de koper crui se-control, elektrisch verstelbare be stuurdersstoel, de dure Philips radio met 4 speakers, verstelbare hoofdsteu nen achter, wis/was op de koplampen en lichtmetalen velgen. Voor 11.500,- --r naast optiepakket I __oairconditioning in. Een iening die dus niet zonder optie- zijn natuurlijk met vier pakket I te koop is. >m volledig op hun taak Het is misschien alleen de prijs die -sys- het succes van de Legend in de weg r dat kan staan. Hij is echter niet te duur, maar er blijft voor je gevoel toch nog een drempel. Kwalitatief en op het ge bied van comfort, prestaties, vormge ving en bediening kan hij alle concur rentie volledig aan. De Legend is een stische lange-afstands-automo- /oor mensen die een auto in deze prijsklasse gaan kopen, is het echt een goede raad toch eens even bij de Hon da-dealer langs te gaan en met de Le gend te rijden, misschien heeft de Le gend op u hetzelfde effect als op mij. Nooit heeft een Japanner mij dol en- Legend hij is houdt. Niet alleen de autostoelen onder de merknaam RECARO, maar ook stoelen die standaard in diverse auto’s gemonteerd wor den. De range stoelen is zeer uitge breid: van eenvoudig met de hand verstelbare stoelen tot en met stoelen met elektrische ver- stelmogelijkheden. Het Airmatic systeem - voor het optimaal ver stellen van de lendesteun - is een van deze unieke verstelmogelijk- heden. Alle RECARO autostoelen hebben eenzelfde basis: de plaat stalen rugleuning. Samen met de geprofileerde schuimdelen zorgt de plaatstalen rugleuning voor een jarenlange korrekte vorm van de stoel. De zijwangen dwingen u rechtop achter het stuur te zitten. En de orthopedische vorm van de rugleuning zorgt ervoor dat uw ruggegraat de natuurlijke S-vorm behoudt. Voor meer informatie proefzit kunt u zich went Technisch Bureau Rijnstraat 15, Tilbu Voor het vriendelijke bedrag van 26.000,- brengt Peugeot nu de 205 1.3 Rallye. Deze auto heeft dezelfde voor- en achtertrein als de 205 GTi 1.6 en zal binnenkort gehomologeerd wor den in groep N en groep A. De motor kennen we reeds uit de Citroën AX Sport, 1294 cc met twee dubbele Weber carburateurs. Door het vermogen van 103 pk komt het slechts 794 kg wegende snelheidsduiveltje tot een topsnelheid van 190 km/u. en een acceleratie van 0 tot 100 binnen 9,6 se conden. Van Peugeot zijn we intussen gewend dat deze prestaties geleverd worden bij een relatief laag brandstof verbruik. Uit zijn AX-broertje weten we inmiddels dat het om een bijzonder hoog toerenmachientje gaat met veel herrie, maar echte sportievelingen kic ken daarop. Peugeot heeft deze dieselmotor, die dan we bijvoorbeeld ook in de 309 diesels van vinden, op verschillende punten her- 12,2 zien, waardoor het vermogen enigszins ligt toenam. Het gemiddeld verbruik zal hoog rond de 1 op 15 liggen. Het is natuur lijk nu al te voorspellen dat deze auto vooral in de zakenwereld hoge ogen gaat gooien. Uiteraard zit aan de die selmotor een vijfversnellingsbak ge- De koppeld. De uitrusting van de Peugeot uitbre 405 GLD en GRD is volledig verge- lijkbaar met die van de benzine-uitvoe- rmgen GL en GR. Beide auto’s zullen eind maart bij de dealers arriveren. Peugeot zou zijn naam geen eer aan doen, als er ook niet een turbodiesel op het programma zou staan. Tegen de zomer komt dan ook de 405 SRD bo op de markt. In het vooronder den we een kleinere dieselmotor, na melijk die uit de 205, met een exacte cylinderinhoud van 1768 cc, vc_._ van een turbocompressor. Het vermo gen komt hierdoor op 90 pk. De pres taties zijn zodoende natuurlijk beter autohuistilbury In de tweede helft van de jaren zeventig kwamen de meeste Japanse automer ken in opmars. Japanse auto’s blonken vooral uit in compleetheid en waren tegen een meer dan concurrerende prijs te koop. Maar toch vonden de meeste mensen een «Jap» niet de klasse hebben die een Europeaan doorgaans wel in huis had. Als je wilde meetellen, moest je geen auto uit het land van de rijzende zon kopen. De «Jappen» hebben echter sinds die tijd veel geleerd. De auto’s zijn wat minder compleet geworden, staan prijstechnisch op hetzelfde niveau als de Europese con current, maar is vooral ook in kwaliteit en achting gestegen. Toch is het nog iedere keer moeilijk voor een Japans merk voet aan de grond te krijgen in een nieuwe klasse. De klasse van luxueuze limousines wordt sinds kort door onder an dere Mazda en Honda bestookt. Enkel ons iuv«. een zend guk zelfs uit t test reden we met de nc we Honda Legend me, wu injectiemotor met 24 k'- De auto werd ruim voor het eerst getoond op oe ivn. Toch duurde het vervolgens tot de tweede helft van vorig jaar alvorens de echte leveringen begonnen. Austin Rover gooide namelijk roet in het eten. De voor Europa bedoelde Legen^ worden namelijk in Engeland m de Rover-fabrieken gemaakt. Toen echter de eerste exemplaren van deze Japanse topper van de band afliepen, rezen bij de kwaliteitscontroleurs van Honda de haren te berge. De Engelsen bleken een totaal andere opvatting over kwa liteit te hebben. Gevolg was een enor me produktievertraging. Nu schijnen ze in Engeland echter alles onder con trole te hebben en kunt u de Legend rustig op uw verlanglijstje zetten. Rustig De vraag blijft natuurlijk of een der gelijke grote Japanse auto kan concur reren met auto’s als een BMW, Merce- ,7-- des, Opel Senator en andere auto’s met stij' uitgevc een prijsje tussen de 65- en 80-duizend clusief, ma gulden. alle bediem De reeds genoemde nieuwe 6 cylin dermotor levert een vermogen van 173 pk en moet voor de 1.350 kg wegende auto voldoende zijn. Dat bleek tijdens de testweek ook ruim voldoende. r'* prestaties liegen er dan ook niet De acceleratie tot onze nog steeds dende snelheidslimiet nam zo’n 8,5 se conden in beslag, kortom met de Le gend geeft u een Golf GTi bijvoor beeld het nakijken. Maar bij 100 km/ u. vindt de Legend het nog lang niet waar genoeg, zonder veel moeite sprint ie dienc door naar zijn topsnelheid v 210 km/u. Opmerkelijk is dat ke snelheid dan ook de auto vresel rustig is. De motor mhakt een mooi ge- tv“-T luid, wat boven de 4.000 toeren doet denken aan een klassieke sportwagen, stuui Bij stationnair toerental is alleen aan cruis de toerenteller te zien dat de motor °Pli loopt, horen doe je ’m niet. De kracht- eei}) bron beschikt over vier kleppen per cy- linder, wat automatisch betekent dat voor sportieve prestaties ver in de ver snellingen moet worden doorgetrok ken. Doordat het echter om een 6 cy- g1"016 a*»*» linder gaat, valt dat bij de Legend alles met de Honda Legend is daardoor mee, ook in de lage toerenregionen is zonder gemakkelijk. Doordat de i de auto behoorlijk soepel. Motorisch del van de vijfbak een knik heeft, lijk gezien kan er niets anders gezegd wor- het de eerste keren dat je een te hog den dan dat de Legend over een per- versnelling inschakelt. A fecte machine beschikt. In ieder geval gen’ pedalen, 'versnelling-- op motorisch gebied lust de Legend etc-> gaan uiterst licht en gemakkelijk, zijn concurrenten rauw. Je hebt nauwelijks in de gaten dat je iezen. Voor met een kolos van 4,82 meter rond rijdt. Het uitzicht rondom is behoor lijk, de neus is goed te zien, maar de forse voorbumper natuurlijk niet. De Honda Legend is volledig op comfort gebouwd, dat is aan de weg- ligging te merken. Oneffenheden wor den lekker glad gestreken en omdat de auto zo rustig is, zijn kasseien geen straf. Toch blijkt bij grote kuilen de vering wat te slap te zijn en moet er duidelijk snelheid teruggenomen wor den. Óver het geheel is de Legend een bijzonder comfortabel geveerde auto, die gelukkig maar weinig overhelt in bochten. Mede hierdoor is ook een plotseling uitwijkmanoeuvre gemakke- tijk in de hand te houden. De Legend maakt nog niet eens aanstalte om van achter uit te breken, netjes volgt hij de bouwt Honda er koers die door zijn bestuurder is aan- ook nog eens ain gegeven. vóórzie”1"" A' °De remmen zijn natuurlijk met vier pakket schijven rondom volledig op hun taak Het is mis berekend. Helaas wordt een ABL-sys- het succes van teem niet standaard geleverd, maar dat kan staan, is dan ook zijn enige gemis. r Antidiefstal t Met twee leeslampjes achterin, voet- ving en bvuivim verlichting voor de pedalen, getint rentie volledig aan. De glas, centrale vergrendeling, aansteker fantastische lange-afst voor de achterpassagiers en nog veel biel. Voor mensen die een auto i meer, is de uitrusting haast overcom- prijsklasse gaan kopen, is het et pleet. Standaard is ook een Philips ra- goede raad toch eens even bij di dio met 2 speakers en antidiefstalcode da-dealer langs te gaan en met en een elektrische antenne. In het op- gend te rijden, misschien heeft tiepakket zit automatisch een duurdere gend op u hetzelfde effect als versie van deze radio met vier boxen. Nooit heeft een Japanner mij Komen we nu aan de twee laatste thousiast gemaakt, maar de 1 punten van deze test. Het brandstof- heeft volledig mijn hart gestolen, verbruik heeft Honda met 1 op 8,2 re- gewoon fantastisch prestaties, kan hij alle

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 15