UTOPRAAT
Mnotö£
Krachtpatser in
modder en op asfalt
Totaal nieuwe
Passat in april
W
Lepelaers Opel
T
m
ra
fo
n/
xu
gons
dkoper
IB-
IIP
38,-
Twee varianten
Citroën AX erbij
Sterkere Kadett GSi
Bokocar Tilburg
yZK Citroen Bertens Tilburg
Auto-Oisterwijk B. K
Forse uitbreiding
Honda-programma
I?
!l
Jan Bertens Udenhout
Uw
dealer voor
ivroj
Nissan King
Cab 4- WD diesel
't
Uw officiële Honda-dealer
333,-
actief aan de Ringbaan
[Audil
HONDA Een auto voor het leven.
1
HATEN
MPERS
259,-
MO
lonkzjj
Ie
ikmon
MKDC*
jdost
ssssr
BOIMG
Ondernemers maken
weinig gebruik
van eenmalige
uitkering
Automobielbedrijf
Adriaan van de Ven Tilburg B.V.
Ringbaan Noord 65, Tilburg, Telefoon 013-321411.
Donderdag 11 februari 1988-pagina 21
1988-pagina 20
DE TILBURGSE KOERIER
onder redactie van Tony Vos
u wacht
4x4 specialist
Del
gen.
Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel. 013-454655
apoU
breid
Officieel Honda-dealer voor Tilburg e.o.
Geminiweg 39, Tilburg, tel. 013-423030
VAG
UNG
DENISSEN BVa
Tijdens carnaval geopend
in prijs!
MENSEN ACHTER OPEL
voor Midden Brabant
NISSAN BEDRIJFSWAGENS
Ringbaan Oost 98 - Tilburg
Tel. 013-430005
tuele ach-
"'orden.
imaal
beurt
Boxtelsebaan 24, Oisterwijk, 04242-15959.
in Noord
r gertuw
Nissan
ïlmotor.
d een vermo-
ermee moet de 1670
los worden voortbewo-
nirlijk
over”
btw-montage
ROUWD ADRES
Burg. Janssenstraat 52-56
Tilburg-013-683911
a
wat
vanaf
ruiten
VA*V
tdraaien, rem-
1, cups, rem-
voeging van
(eventueel
:lgen en een g-
:t twee trekha
met daarop vi
als extra verkrij
/®s/
maanden
aesten.
gering zijn zin. Jaarlijks kopen enkele tiendui- den zich aan
•n die er van buiten echter als een gewone per- stoeltjes, die v
ving voor het grijs kenteken, die sinds 1 janua-
voor particulieren nauwelijks interessant om een bestel-
ierreinwagenrijders worden hierdoor getroffen. Het gros
vierwielaangedreven auto’s stond immers op grijs kenteken. Toch hoeft de
•orbij te zijn. Een aantal auto’s blijft ook in de nieuwe regeling uiterst
jk.
Na zijn i
de autotent
de Opel I
j j
Eindelijk heeft de Nederlandse regerii
renden particulieren een bestelwagen i
sonenauto uitziet. De nieuwe wetgevin
ri van kracht is, maakt het voor partic
wagen te kopen. Ook de ter.eb
van de vifciw klaar- -
pret niet voorbij t_ -
aantrekkelijk.
Zeer aangenaam is de prijs van de
King Cab. In de standaarduitvoering
kost de vierwielaangedreven diesel
28.216,- (excl. BTW) en dat is beslist
niet veel voor een zeer handige ge-
bruiksauto die bovendien bijzonder
fijn rijdt en luxueus is afgewerkt. Met
benzinemotor kost deze auto nog wat
minder, 24.991,- (excl. BTW). Je ziet
het, ondanks de nieuwe wetgeving is er
voor niet al te veel geld toch een goede
terreinauto te koop.
De prijs is met 24.500,- behoorlijk
vriendelijk. De prijzen van de AX 5-
deurs variëren van 16.190,- voor de
10E tot 22.750,- voor de 141TZS.
Bredere band,
kortere remweg
Jk Autobedrijf
f x Brabantsehoek 4, Udenhout, tel. 04241 -1532
Heel aardig is de nieuwe
AX GT. Het is een sj
dat tevens een behc
fort in huis heeft.
1360 cc-motor
wegwezer. Het
werkt
met een fraaie v
vooral dit model dat een redelijk alter
natief moet bieden voor een aantal
sportieve autootjes die aanmerkelijk
duurder zijn. Het geheel ziet er jong en
aantrekkelijk uit.
voorziening, dan kost de GSi 16V
43.162,-. De motor levert in dat geval te
156 pk.
Ten opzichte van de gewone GSi on
derscheidt de 16-klepper zich door het
16V-embleem, de dubbele sportuitlaat,
het lederen sportstuur en de leren
knop op de versnellingspook.
Uiteraard is dit topmodel uit de Ka-
dett-serie voorzien van speciale vering
en schijfremmen voor en achter.
Nog even de prijzen van deze nieu-
-e sterren. De Shuttle is er vanaf
28.790,- terwijl voor de CRX
ƒ38.890,- betaald moet worden. Tot
slot de Legend Coupé, tegen inlevering
van ƒ91.000,- kunt u zich eigenaar
noemen.
Deze week kreeg de Tilburgse Koe
rier de kans te rijden met twee nieuwe
varianten uit de AX-serie van Citroën,
het gaat hier om de vijfdeursversie van
deze slimme kleine Franse auto en de
sportieve AX GT. De vijfdeurs carros
serie is verkrijgbaar op alle normale
modellen tot en met de 14 TZS. Tech
nisch en wat uitrusting betreft, komen
ze natuurlijk met hun driedeurs
broertjes overeen, maar de toeganke
lijkheid is aanmerkelijk verbeterd.
Ondernemers in het Midden- en
Kleinbedrijf maken geen optimaal ge
bruik van de Eenmalige Uitkering Zelf
standigen (EUZ). Tot nu toe hebben
12.000 mensen een dergelijke uitkering
aangevraagd. De verwachting is dat er
30.000 een beroep kunnen doen op de
ze regeling. De ondernemer heeft nog
tot 1 april de tijd een aanvraag in te
dienen.
De EUZ ’86 is een
zelfstandigen
men Alleen
1985 een
gen, komen
middelde
ongeveer
heeft het
naf 78,-
inaf 65,-
tnaf 69,-
anaf 79,-
inaf 85,-
maf 99,-
uitkermg voor
i met een minimum inko-
zij die ook over 1984 of
éénmalige uitkering ontvin-
i nu in aanmerking. De ge-
uitkering bedraagt dit jaar
500 gulden. In het totaal
ministerie van Economische
Zaken er ruim 17 miljoen voor uitge
trokken.
Zelfstandigen die werken in de land
bouw of de visserij kunnen hun aan
vraag sturen naar de STULM, postbus
20401,2500 EK te ’s-Gravenhage, tele
foon 070-793911.
ONdememers uit het midden- en
kleinbedrijf kunnen een beroep doen
op deze regeling bij het CIMK, post
bus 41, 1110 AA in Diemen, telefoon
020-997595. Waarschijnlijk zal ook
over het jaar 1987 een regeling voor
een Eenmalige Uitkering komen. Aan
vragen daarvoor kan men in het na
jaar! 988 insturen. Dat zal de laatste
keer zijn.
ving. De shuttle biedt uiteraard alle
goede kwaliteiten van de andere Civics
j___ -p een gj-otej. aanta]
o J leden.
ataal nieuw is het topmodel van
■nda, de Legende Coupé. De basis
i de sedan werd een tweedeurs mo-
ontworpen met een bijzonder luxu
euze binnenuitrusting. Overigens ko
men we op het sedanmodel volgende
week uitvoerig terug. De cylinderin-
houd van de V6 24-kleppenmotor
werd vergroot tot 2675 cc.
Nog even de prijzen va
lijnen we sterren. De S
laan- ƒ28.7™
met
trus-
n 1.6
irij-
Voor deze test werd er
een vierwielaangedreven 1
Cab met de 2488 cc diesel
ruwoliestoker ontwikkeld
gen van 70 pk. Hiermee ii
kg wegende kok
gen.
Wonderwel levert dit totaal geen
problemen op. Zoals te verwachten, is
het geen sprinter van de hc
maar onder alle omstandr
de King Cab zeer behc_._
verkeer mee.
i beide kanten twee klap-
van de twee-zitter tijdelijk
een vier-zitter maken.
Op de cardantunnel zit de versnel-
lingshendel en de bediening voor de
aandrijving. De vijfversnellingsbak
schakelt bij koude motor wat stroef,
maar eenmaal warmgelopen, doet ie
het prima. Met de kleine pook kan ge
kozen worden voor aandrijving op de
achterwielen, aandrijving op alle wie
len of aandrijving op vier wielen met
een directere overbrenging, de lage
-Hg. Op de normale vlakke Neder-
j. ---laandrijving
stijgingsper-
modderige
.ierwielaandnj- in het terrein is^dat duidelijk te mer-
voorziening, ken. De cabine veert uiterst comforta-
iet genoeg zijn, bel, terwijl de achterkant wat springe-
n tegen de 31 rig is. Op een snelweg is het zodoende
vvil behoorlijk neutrale (lees: niet hob-
Hnde) auto. De topsnelheid be
draagt zo’n 130 km/u. en dat is netjes.
De Nissan King Cab springt niet
zuinig met zijn brandstof om, gemid-
deld ligt het verbruik tussen 1 op 6,5
en 1 op 7,5. Gelukkig lust deze auto
diesel en dat maakt al een heleboel onis
Het populaire Japanse merk Honda
heeft zijn leveringsprogramma met o
maar liefst drie nieuwe modellen uitge- met daar bovenop
breid. Allereerst praten we hier over gebruiksmogelijkhec
twee nieuwe Civic-varianten. Totaal nieuw i-
De snelle en sportieve CRY is weer Hond? J-
terug van weggeweest, met een top- van
snelheid van 212 km/u. vliegt deze del
aangepaste coupé over de wegen. De
grote lijnen van zijn voorganger wer
den behouden. Voornamelijk door een
nieuwe neus en andere achterlichten
werd deze auto aan het nieuwe gezicht
van de Civic-serie aangepast.
Tweede nieuwtje is het verschij
van de Civic Shuttle in nieuwe geda
te. Deze auto zal worden geleverd i
een 1.4 liter-motor in de GL-uitr
ting, al of niet met automaat en een 1
injectie in combinatie met vieraandt
een uiterst ro-
jk. Dit werd op
iplaar nog eens extra bena- geborge
de toevoeging van een te nog e
aparte voorbumper (eventueel met
lier), lichtmetalen velgen en een grote-
I re achterbumper met twee trekhaken.
Een grote rolbar met daarop vier
schijnwerpers is ook als extra verkrijg
baar.
In het interieur heeft de bestuurder
en zijn passagier niet over luxe te kla
gen. De stoelen zijn bekleed met een
stevige stof en de rugleuningen zijn
netjes in kleine trapjes verstelbaar.
Ook op langere trajecten biedt dit
meubilair voldoende steun en comfort.
I De hele zit achter het stuur is nage-
I noeg gelijk aan die van een personen
auto. Het dashboard is eenvoudig van
opzet en beschikt over een snelheids
meter, temperatuurmeter, brandstof-
meter en een toerenteller met een digi
taal klokje. Op verschillende plaatsen
I vinden we verstelbare roosters voor de
verwarming en ventilatie. Deze voor
zieningen worden op de middenconso-
Het huidige model Volkswagen De bekende 90 pk 1;8 liter injec-
Passat was al weer zo’n 8 jaar op de tiemotor zal ook zijn plaatsje in het
markt. Hoog tijd voor Europa’s nieuwe Passat-gamma krijgen. De
grootste autoproducent om dit mo- topsnelheid van 177 km/u. en een
del eens grondig te herzien. Het re- acceleratie in 13,8 seconden maken
sultaat is een nieuwe Passat die op deze versies veel interessanter. Een
z’n naam na, totaal nieuw is. Helaas vermogen van 107 pk levert dezelfde
verdwijnt voorlopig de vijfdeurs Va- 1.8 motor, echter voorzien van een
riant. Aan de zijkant ziet de nieuwe- elektronische stuurunit voor benzi-
ling er netjes en modem uit, maar ne-inspuiting en ontsteking die de
vooral aan de voorkant is te zien dat naam «Digifant» heeft meegekre-
we met een uiterst moderne automo- gen.
biel van doen hebben. Het front is In het topmodel zit een op de 16-
namelijk helemaal gesloten. kleppenmotor uit de Golf gebaseer-
Achter deze neus met een fors de 2 liter 16-kleppenmotor. Het ver-
Volkswagen-embleem vinden we bij mogen bedraagt hier 136 pk en de
voorbeeld een 1.6 liter-motor met prestaties zijn natuurlijk navenant,
een ongeregeld katalysator die en Tot slot is er voor de dieselrijders
vermogen levert van 72 pk. Er wordt de 80 pk sterke 1.6 turbodiesel. De
hiermee een topsnelheid bereikt van auto’s zullen vanaf half april bij de
169 km/u. en de acceleratie van 0 dealers staan. We komen dan in de
tot 100 neemt 16,1 seconden in be- wekelijkse autotest uitgebreid op de-
slag ze interessante nieuwe auto terug.
ireden met le bediend met vier schuifknoppen.
King ventilatorcapaciteit is uitstekend
Deze ook de geproduceerde warme luch
uiterst aangenaam van temperatuur.
Verder kan men beschikken over c
ruim dashboardkastje, een portiervt
en een vakje tussen de stoelen. De bo
dem is bekleed met een mooie vloerbe
dekking, wat nog eens extra warm aan-
aoogste orde, doet.
ndigheden komt
toorlijk met het Klapstoeltjes
Achter beide portieren zitten twee
kleine raampjes die te openen zijn. De
ruimte achter de voorstoelen, waar de
ze ruitjes zitten, is erg handig. Er kan
bijvoorbeeld wat bagage in worden op-
gen. Nissan geeft aan deze ruim- ze „oeam
jv nog een extra, zeer handige, functie. te f
Precies onder de kleine ruitjes bevin- j
Wetgeving
Ter informatie bij deze tekst nog
even wat die nieuwe wetgeving exact
betekent.
Een auto op grijs kenteken mag
geen zijruiten achter hebben. Wel be
staat de mogelijkheid aan één kant een
ruit te monteren die dan echter niet
Neutraal meer ^an 'ie^t van c'e tota'e 'enSte
klassieke bladveren, een voorziening h’ebben als de voor
die voor terreinwagens nog steeds de veranderd
meest robuuste is. Voor heef Nissan uiteraard een bestelauto geen zit-
echter gekozen voor een Double Wish- h h bb zdf| de be.
ken. .De «b^ com^- Tot moet een laadXte minil
vijl de achterkant wat sprmge- 75 lang en hoog
De meeste bestelauto’s die nog tot
aanstaande zaterdag op de Bedrijfsau
to RAI te zien zijn, hebben hun zijrui
ten achter moeten verruilen met meta
len of kunststof panelen. Toch kan er
die manier door slim gebruik te ma-
i van striping een hele leuke auto
ontstaan.
Stoer
De King Cab heeft e
buust en stoer uiterlijk,
het testexemp'-
drukt door
apart
Her),
re ac
Een
introductie in september op
itoonstelling in Frankfurt zal
ue vipei Kadett GSi met een zes-
nieuwe Citroën tienkleppenmotor vanaf begin maart
en sportief autootje land te koop ^jn Voor de
loorhjke dosis com- prijs van r 41 599^t er onder de mo-
De uiterst pittige 150 k leVerende 2 liter
maakt hem een vlotte motor met vier kleppen per cylinder,
vezen Het interieur is netjes afge- Tevens heeft deze au^ 3_w' kata.
a en de kleine stoelen zijn bekleed j tOf Wofdt de voorkeur g°geven
een fraaie velours stof Het is dezelfde aut0 zonder deze l£atste
ral dit modelr,of e“*r' «li
eden V w
jtjes die
jrder zijn. Het geheel
aantrekk/-’
:ht is
uur- gearing. Op de n ormale
ee” landse weg is de tweewiela
voldoende. Bij een hoger st
centage en een zachte of
ondergrond vormt de vierw
ving een aangename
Mocht dit echter nog nie’
zoals bij hellingshoeken tegen de 31 rig i
graden en op uiterst glibberige terrei- een
nen, dan biedt de lage gearing bijna al- belende) auto,
tijd oplossing. Een Nissan King Cab draagt zo’n 1301
zal je dan ook vrijwel nooit in de steek
laten. Dat geldt overigens ook voor de
motor. Eenmaal op temperatuur, is de
ze goedmoedige krachtbron niet meer
stoppen. Van vocht trekt hij zich al
niets aan. Er kan naar harte- goed,
lust door grote plassen gereden wor-
den. De terreinkwaliteiten zijn zeer
goed. De maximale hellingshoek van
31 procent zou missenden iets meer
mogen zijn, maar dat heb je toch bijna
nooit nodig.
De goede trekkracht, het behoorlijke
laadvermogen en het flinke aanhanger-
gewicht maken de King Cab een uit
stekende auto voor mensen met een
bedrijf, die in het weekend graag ter-
reinrijden.
IGGIJV268]