UTOPRAAT Mnotö£ Krachtpatser in modder en op asfalt Totaal nieuwe Passat in april W Lepelaers Opel T m ra fo n/ xu gons dkoper IB- IIP 38,- Twee varianten Citroën AX erbij Sterkere Kadett GSi Bokocar Tilburg yZK Citroen Bertens Tilburg Auto-Oisterwijk B. K Forse uitbreiding Honda-programma I? !l Jan Bertens Udenhout Uw dealer voor ivroj Nissan King Cab 4- WD diesel 't Uw officiële Honda-dealer 333,- actief aan de Ringbaan [Audil HONDA Een auto voor het leven. 1 HATEN MPERS 259,- MO lonkzjj Ie ikmon MKDC* jdost ssssr BOIMG Ondernemers maken weinig gebruik van eenmalige uitkering Automobielbedrijf Adriaan van de Ven Tilburg B.V. Ringbaan Noord 65, Tilburg, Telefoon 013-321411. Donderdag 11 februari 1988-pagina 21 1988-pagina 20 DE TILBURGSE KOERIER onder redactie van Tony Vos u wacht 4x4 specialist Del gen. Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel. 013-454655 apoU breid Officieel Honda-dealer voor Tilburg e.o. Geminiweg 39, Tilburg, tel. 013-423030 VAG UNG DENISSEN BVa Tijdens carnaval geopend in prijs! MENSEN ACHTER OPEL voor Midden Brabant NISSAN BEDRIJFSWAGENS Ringbaan Oost 98 - Tilburg Tel. 013-430005 tuele ach- "'orden. imaal beurt Boxtelsebaan 24, Oisterwijk, 04242-15959. in Noord r gertuw Nissan ïlmotor. d een vermo- ermee moet de 1670 los worden voortbewo- nirlijk over” btw-montage ROUWD ADRES Burg. Janssenstraat 52-56 Tilburg-013-683911 a wat vanaf ruiten VA*V tdraaien, rem- 1, cups, rem- voeging van (eventueel :lgen en een g- :t twee trekha met daarop vi als extra verkrij /®s/ maanden aesten. gering zijn zin. Jaarlijks kopen enkele tiendui- den zich aan •n die er van buiten echter als een gewone per- stoeltjes, die v ving voor het grijs kenteken, die sinds 1 janua- voor particulieren nauwelijks interessant om een bestel- ierreinwagenrijders worden hierdoor getroffen. Het gros vierwielaangedreven auto’s stond immers op grijs kenteken. Toch hoeft de •orbij te zijn. Een aantal auto’s blijft ook in de nieuwe regeling uiterst jk. Na zijn i de autotent de Opel I j j Eindelijk heeft de Nederlandse regerii renden particulieren een bestelwagen i sonenauto uitziet. De nieuwe wetgevin ri van kracht is, maakt het voor partic wagen te kopen. Ook de ter.eb van de vifciw klaar- - pret niet voorbij t_ - aantrekkelijk. Zeer aangenaam is de prijs van de King Cab. In de standaarduitvoering kost de vierwielaangedreven diesel 28.216,- (excl. BTW) en dat is beslist niet veel voor een zeer handige ge- bruiksauto die bovendien bijzonder fijn rijdt en luxueus is afgewerkt. Met benzinemotor kost deze auto nog wat minder, 24.991,- (excl. BTW). Je ziet het, ondanks de nieuwe wetgeving is er voor niet al te veel geld toch een goede terreinauto te koop. De prijs is met 24.500,- behoorlijk vriendelijk. De prijzen van de AX 5- deurs variëren van 16.190,- voor de 10E tot 22.750,- voor de 141TZS. Bredere band, kortere remweg Jk Autobedrijf f x Brabantsehoek 4, Udenhout, tel. 04241 -1532 Heel aardig is de nieuwe AX GT. Het is een sj dat tevens een behc fort in huis heeft. 1360 cc-motor wegwezer. Het werkt met een fraaie v vooral dit model dat een redelijk alter natief moet bieden voor een aantal sportieve autootjes die aanmerkelijk duurder zijn. Het geheel ziet er jong en aantrekkelijk uit. voorziening, dan kost de GSi 16V 43.162,-. De motor levert in dat geval te 156 pk. Ten opzichte van de gewone GSi on derscheidt de 16-klepper zich door het 16V-embleem, de dubbele sportuitlaat, het lederen sportstuur en de leren knop op de versnellingspook. Uiteraard is dit topmodel uit de Ka- dett-serie voorzien van speciale vering en schijfremmen voor en achter. Nog even de prijzen van deze nieu- -e sterren. De Shuttle is er vanaf 28.790,- terwijl voor de CRX ƒ38.890,- betaald moet worden. Tot slot de Legend Coupé, tegen inlevering van ƒ91.000,- kunt u zich eigenaar noemen. Deze week kreeg de Tilburgse Koe rier de kans te rijden met twee nieuwe varianten uit de AX-serie van Citroën, het gaat hier om de vijfdeursversie van deze slimme kleine Franse auto en de sportieve AX GT. De vijfdeurs carros serie is verkrijgbaar op alle normale modellen tot en met de 14 TZS. Tech nisch en wat uitrusting betreft, komen ze natuurlijk met hun driedeurs broertjes overeen, maar de toeganke lijkheid is aanmerkelijk verbeterd. Ondernemers in het Midden- en Kleinbedrijf maken geen optimaal ge bruik van de Eenmalige Uitkering Zelf standigen (EUZ). Tot nu toe hebben 12.000 mensen een dergelijke uitkering aangevraagd. De verwachting is dat er 30.000 een beroep kunnen doen op de ze regeling. De ondernemer heeft nog tot 1 april de tijd een aanvraag in te dienen. De EUZ ’86 is een zelfstandigen men Alleen 1985 een gen, komen middelde ongeveer heeft het naf 78,- inaf 65,- tnaf 69,- anaf 79,- inaf 85,- maf 99,- uitkermg voor i met een minimum inko- zij die ook over 1984 of éénmalige uitkering ontvin- i nu in aanmerking. De ge- uitkering bedraagt dit jaar 500 gulden. In het totaal ministerie van Economische Zaken er ruim 17 miljoen voor uitge trokken. Zelfstandigen die werken in de land bouw of de visserij kunnen hun aan vraag sturen naar de STULM, postbus 20401,2500 EK te ’s-Gravenhage, tele foon 070-793911. ONdememers uit het midden- en kleinbedrijf kunnen een beroep doen op deze regeling bij het CIMK, post bus 41, 1110 AA in Diemen, telefoon 020-997595. Waarschijnlijk zal ook over het jaar 1987 een regeling voor een Eenmalige Uitkering komen. Aan vragen daarvoor kan men in het na jaar! 988 insturen. Dat zal de laatste keer zijn. ving. De shuttle biedt uiteraard alle goede kwaliteiten van de andere Civics j___ -p een gj-otej. aanta] o J leden. ataal nieuw is het topmodel van ■nda, de Legende Coupé. De basis i de sedan werd een tweedeurs mo- ontworpen met een bijzonder luxu euze binnenuitrusting. Overigens ko men we op het sedanmodel volgende week uitvoerig terug. De cylinderin- houd van de V6 24-kleppenmotor werd vergroot tot 2675 cc. Nog even de prijzen va lijnen we sterren. De S laan- ƒ28.7™ met trus- n 1.6 irij- Voor deze test werd er een vierwielaangedreven 1 Cab met de 2488 cc diesel ruwoliestoker ontwikkeld gen van 70 pk. Hiermee ii kg wegende kok gen. Wonderwel levert dit totaal geen problemen op. Zoals te verwachten, is het geen sprinter van de hc maar onder alle omstandr de King Cab zeer behc_._ verkeer mee. i beide kanten twee klap- van de twee-zitter tijdelijk een vier-zitter maken. Op de cardantunnel zit de versnel- lingshendel en de bediening voor de aandrijving. De vijfversnellingsbak schakelt bij koude motor wat stroef, maar eenmaal warmgelopen, doet ie het prima. Met de kleine pook kan ge kozen worden voor aandrijving op de achterwielen, aandrijving op alle wie len of aandrijving op vier wielen met een directere overbrenging, de lage -Hg. Op de normale vlakke Neder- j. ---laandrijving stijgingsper- modderige .ierwielaandnj- in het terrein is^dat duidelijk te mer- voorziening, ken. De cabine veert uiterst comforta- iet genoeg zijn, bel, terwijl de achterkant wat springe- n tegen de 31 rig is. Op een snelweg is het zodoende vvil behoorlijk neutrale (lees: niet hob- Hnde) auto. De topsnelheid be draagt zo’n 130 km/u. en dat is netjes. De Nissan King Cab springt niet zuinig met zijn brandstof om, gemid- deld ligt het verbruik tussen 1 op 6,5 en 1 op 7,5. Gelukkig lust deze auto diesel en dat maakt al een heleboel onis Het populaire Japanse merk Honda heeft zijn leveringsprogramma met o maar liefst drie nieuwe modellen uitge- met daar bovenop breid. Allereerst praten we hier over gebruiksmogelijkhec twee nieuwe Civic-varianten. Totaal nieuw i- De snelle en sportieve CRY is weer Hond? J- terug van weggeweest, met een top- van snelheid van 212 km/u. vliegt deze del aangepaste coupé over de wegen. De grote lijnen van zijn voorganger wer den behouden. Voornamelijk door een nieuwe neus en andere achterlichten werd deze auto aan het nieuwe gezicht van de Civic-serie aangepast. Tweede nieuwtje is het verschij van de Civic Shuttle in nieuwe geda te. Deze auto zal worden geleverd i een 1.4 liter-motor in de GL-uitr ting, al of niet met automaat en een 1 injectie in combinatie met vieraandt een uiterst ro- jk. Dit werd op iplaar nog eens extra bena- geborge de toevoeging van een te nog e aparte voorbumper (eventueel met lier), lichtmetalen velgen en een grote- I re achterbumper met twee trekhaken. Een grote rolbar met daarop vier schijnwerpers is ook als extra verkrijg baar. In het interieur heeft de bestuurder en zijn passagier niet over luxe te kla gen. De stoelen zijn bekleed met een stevige stof en de rugleuningen zijn netjes in kleine trapjes verstelbaar. Ook op langere trajecten biedt dit meubilair voldoende steun en comfort. I De hele zit achter het stuur is nage- I noeg gelijk aan die van een personen auto. Het dashboard is eenvoudig van opzet en beschikt over een snelheids meter, temperatuurmeter, brandstof- meter en een toerenteller met een digi taal klokje. Op verschillende plaatsen I vinden we verstelbare roosters voor de verwarming en ventilatie. Deze voor zieningen worden op de middenconso- Het huidige model Volkswagen De bekende 90 pk 1;8 liter injec- Passat was al weer zo’n 8 jaar op de tiemotor zal ook zijn plaatsje in het markt. Hoog tijd voor Europa’s nieuwe Passat-gamma krijgen. De grootste autoproducent om dit mo- topsnelheid van 177 km/u. en een del eens grondig te herzien. Het re- acceleratie in 13,8 seconden maken sultaat is een nieuwe Passat die op deze versies veel interessanter. Een z’n naam na, totaal nieuw is. Helaas vermogen van 107 pk levert dezelfde verdwijnt voorlopig de vijfdeurs Va- 1.8 motor, echter voorzien van een riant. Aan de zijkant ziet de nieuwe- elektronische stuurunit voor benzi- ling er netjes en modem uit, maar ne-inspuiting en ontsteking die de vooral aan de voorkant is te zien dat naam «Digifant» heeft meegekre- we met een uiterst moderne automo- gen. biel van doen hebben. Het front is In het topmodel zit een op de 16- namelijk helemaal gesloten. kleppenmotor uit de Golf gebaseer- Achter deze neus met een fors de 2 liter 16-kleppenmotor. Het ver- Volkswagen-embleem vinden we bij mogen bedraagt hier 136 pk en de voorbeeld een 1.6 liter-motor met prestaties zijn natuurlijk navenant, een ongeregeld katalysator die en Tot slot is er voor de dieselrijders vermogen levert van 72 pk. Er wordt de 80 pk sterke 1.6 turbodiesel. De hiermee een topsnelheid bereikt van auto’s zullen vanaf half april bij de 169 km/u. en de acceleratie van 0 dealers staan. We komen dan in de tot 100 neemt 16,1 seconden in be- wekelijkse autotest uitgebreid op de- slag ze interessante nieuwe auto terug. ireden met le bediend met vier schuifknoppen. King ventilatorcapaciteit is uitstekend Deze ook de geproduceerde warme luch uiterst aangenaam van temperatuur. Verder kan men beschikken over c ruim dashboardkastje, een portiervt en een vakje tussen de stoelen. De bo dem is bekleed met een mooie vloerbe dekking, wat nog eens extra warm aan- aoogste orde, doet. ndigheden komt toorlijk met het Klapstoeltjes Achter beide portieren zitten twee kleine raampjes die te openen zijn. De ruimte achter de voorstoelen, waar de ze ruitjes zitten, is erg handig. Er kan bijvoorbeeld wat bagage in worden op- gen. Nissan geeft aan deze ruim- ze „oeam jv nog een extra, zeer handige, functie. te f Precies onder de kleine ruitjes bevin- j Wetgeving Ter informatie bij deze tekst nog even wat die nieuwe wetgeving exact betekent. Een auto op grijs kenteken mag geen zijruiten achter hebben. Wel be staat de mogelijkheid aan één kant een ruit te monteren die dan echter niet Neutraal meer ^an 'ie^t van c'e tota'e 'enSte klassieke bladveren, een voorziening h’ebben als de voor die voor terreinwagens nog steeds de veranderd meest robuuste is. Voor heef Nissan uiteraard een bestelauto geen zit- echter gekozen voor een Double Wish- h h bb zdf| de be. ken. .De «b^ com^- Tot moet een laadXte minil vijl de achterkant wat sprmge- 75 lang en hoog De meeste bestelauto’s die nog tot aanstaande zaterdag op de Bedrijfsau to RAI te zien zijn, hebben hun zijrui ten achter moeten verruilen met meta len of kunststof panelen. Toch kan er die manier door slim gebruik te ma- i van striping een hele leuke auto ontstaan. Stoer De King Cab heeft e buust en stoer uiterlijk, het testexemp'- drukt door apart Her), re ac Een introductie in september op itoonstelling in Frankfurt zal ue vipei Kadett GSi met een zes- nieuwe Citroën tienkleppenmotor vanaf begin maart en sportief autootje land te koop ^jn Voor de loorhjke dosis com- prijs van r 41 599^t er onder de mo- De uiterst pittige 150 k leVerende 2 liter maakt hem een vlotte motor met vier kleppen per cylinder, vezen Het interieur is netjes afge- Tevens heeft deze au^ 3_w' kata. a en de kleine stoelen zijn bekleed j tOf Wofdt de voorkeur g°geven een fraaie velours stof Het is dezelfde aut0 zonder deze l£atste ral dit modelr,of e“*r' «li eden V w jtjes die jrder zijn. Het geheel aantrekk/-’ :ht is uur- gearing. Op de n ormale ee” landse weg is de tweewiela voldoende. Bij een hoger st centage en een zachte of ondergrond vormt de vierw ving een aangename Mocht dit echter nog nie’ zoals bij hellingshoeken tegen de 31 rig i graden en op uiterst glibberige terrei- een nen, dan biedt de lage gearing bijna al- belende) auto, tijd oplossing. Een Nissan King Cab draagt zo’n 1301 zal je dan ook vrijwel nooit in de steek laten. Dat geldt overigens ook voor de motor. Eenmaal op temperatuur, is de ze goedmoedige krachtbron niet meer stoppen. Van vocht trekt hij zich al niets aan. Er kan naar harte- goed, lust door grote plassen gereden wor- den. De terreinkwaliteiten zijn zeer goed. De maximale hellingshoek van 31 procent zou missenden iets meer mogen zijn, maar dat heb je toch bijna nooit nodig. De goede trekkracht, het behoorlijke laadvermogen en het flinke aanhanger- gewicht maken de King Cab een uit stekende auto voor mensen met een bedrijf, die in het weekend graag ter- reinrijden. IGGIJV268]

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 21