UTOPRAAT
lepelaers Opel
I
Ouderwetse degelijkheid
Q VAN DER BOOM
I
G
14% - 7% 7%
Nieuwe Fiat Tipo. per satelliet
l
I
i
i
s
l
16?5
3?5
je A.C.
5.45
6.95
:i7?5
AUTOTEST;:
15 x 1100,- f 1500,-
1 Opel Corsa 1.5D
GL 4-deurs
I
35,-
Renault Espace Quadraruimtewonder in het kwadraat
Vakmanschap en service als traditie
f0
01
K. VAN DER BOOM
OISTERWIJK B.V.
MENSEN ACHTER OPEL
Test de luxe van de
Suzuki Swift. >1I
45,-
30,-
FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. nnnn
Dealer voor Oisterwijk e.o.
automobielbedrijf Spoormakers
LEPELAERS
MAAKT ZICH
STERK
VOOR U!
I
5.®
395
ube
Q
AUTOBEDRIJF
Autoverkoop in 1987 vrijwel gelijk
ri 1988 - pagina 18
Donderdag 28 januari 1988 - pagina 19
DE TILBURGSE KOERIER
Bertens berstens vol voordeel!
onder redactie van Tony Vos
Ringbaan Oost 102a 5013 CD Tilburg Telefoon 013-434655
Bertens berstens vol voordeel!
Voorgloeien
F
i
1
Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel 015-434655
land
v'erd.
Maak kennis met de nieuwe Renault Espace bij:
A.A. Gijsbers Zn. B.V., Bosscheweg 296, Tilburg, 013-355655
t/m 10-2-88
Goirkestraat 25,5046 GC Tilburg - Telefoon (13) 364011
OFFICIEEL anan DEALER
SHELL SERVICE-STATION
nog
Uw Renault-dealer in Oisterwijk
Digit
iggen op het
i Golf. De le-
Vrijdag koopavond tot 22.00 uur
straat)
Op Bertens kun je rekenen!
Op Bertens kun je rekenen!
MDAAL
met de direct-onderdelen-service
VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK
VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK
J/uto tilburgU
RINGBAAN WEST 210
5038 KE TILBURG
TEL. 013-681911
Sprendlingenstraat 10 - Oisterwijk - 04242/84683-83568
Beneluxstraat 8
Telefoon 04242-83905
lage rente»
Kies uit
Op ore k
Bertens Tilbi
Geminiweg39 1
Bertens Tilbi
Geminiweg 39 1
aransac
g Gebruikte Wagens
KPlus Systeem
HÖRMANN ACCESSOIRES
Gottardo
kilometers is zon-
lalen. Voor echte
is 1 op 20 zelfs een
randerde
iwe kop-
veel
meer
Kom en kies nü!
Nü kiezen voor een nieuwe occasion van Bertens levert u èèn van onze drie voor
delen op. Kiest u maar tussen onze minimum inruilprijs van 11500,- óf de lekker
inte van 7% bij de financiering óf de extra 3 maanden Bertens garantie!
it de maar liefst 200 occasions met alle voordelen van Bertens.
5 kunt u rekenen!’
érieures
>urg bv
Tilburg telefoon 013-42 30 30
Deze week werden maar liefst 1.100 journalisten naar vijf grote Europese ste
den gevlogen om kennis te maken met een nieuwe telg uit de Fiat-familie. Via een
satellietverbinding vanuit het hoofdkantoor in Turijn hield topman Ghidella een
persconferentie.
trdere toeneming van het aandeel van katalysatorauto’s zou
vorden bereikt als in ons land en in de omringende landen meer
Kom en kies nü!
Nü kiezen voor een nieuwe occasion van Bertens levert u èèn van onze drie
voordelen op. Kiest u maar tussen de lekker lage rente van 7% bij de financiering
óf onze minimum inruilpriis van f1500,- óf de extra 3 maanden Bertens garantie!
Kies uit de maar fietst 200 occasions met alle voordelen van Bertens. Op ons kunt
u rekenenl’
I
- een wieldoppen. De auti
irtjes. vorm, eigenlijk nog
ven- Opel-generatie. De
tem- van het interieur is g<
is goed op ni- de
len. Ontwasemen van kof
achterruit levert geen
de ventilator blaast er
veranderd is en twee benzii
één met injectie van 122 r
zonder van 103 pk.
De wielophanging werd onder de
loep genomen. Stamde de voorwielop-
hanging uit het eerste model van de
Renault 18, nu herkennen we duidelijk
de techniek van de 21. Hierdoor is de
spoorbreedte voor 41 mm toegeno
men, wat weer een stabieler weggedrag
veroorzaakt. De auto vertoont hier
door tevens minder duikneigingen.
De auto is strak van
van de vorige
toegankelijkheid
van utL interieur is goed, vooral door haal!
vier deuren. Jammer genoeg gaat de De
.cofferklep niet tot aan de bumper uit zes
open. 3-, 4- e
Zuinig
Het mr”
is meesta.
de Corsa mt
lange ring. Een gei
of die-
vinden
Door deze
ltu<en, wisten
een binnen-
titimeter lan-
Espace.
ital klei-
is het
van de
Compositie
Het belangrijkste nieuws betreft na
tuurlijk het verschijnen van de vier-
wielaangedreven versie die hierdoor de
toevoeging «Quadra» krijgt. Deze eer
ste Franse auto met permanente vier
wielaandrijving heeft een cardanas die
gemaakt is van compositiemateriaal
(kunststof). Deze as is 1,60 m lang en
Als we een gemiddelde Nederlandse
straat nemen, zal het niet moeilijk zijn
te voorspellen dat het Duitse merk
Opel al jaren de verkooplijst van auto’s
aanvoert. Al meer dan 19 jaar is Opel
Nederlands nummer 1. De Kadett zorgt
voor de grootste aantallen, maar ook de
kleinere Corsa verkoopt erg goed. On
langs werd deze serie uitgebreid met
een aantal uitvoeringen met dieselmo
tor. De Tilburgse Koerier reed met de
4-deurs in GL-uitvoering.
Het voorgloeien duurt, zoals het een
moderne diesel betaamt, slechts enkele
seconden. Het starten met volledig
koude motor deed ons testexemplaar
niet graag, maar dat zal wel aan de af
stelling gelegen hebben. Eenmaal
warmgestookt laat de motor een tevre
den brom horen. Alleen bij static
toerental hoor je dat j: J
te maken hebt. Eenmaal op gang is pas
te merken hoe geweldig rustig de mo
tor zijn werk doet. Ook van wind- en
bandengeruis heeft de Corsa nauwe-
3 de deuren van de testauto
itters «GL» te vinden, wat
het tweede uitrustingsni
veau. Denk echter m... uu. mwm.
rijkelijk is voorzien van allerhande
tra’s. Alles wat strikt noodzakelijk is,
is in de auto te vinden. Het dashboard
is erg strak van vorm. De grote kilome-
LENZERHEIDE (CH.) - Het is inmiddels eind j
hebbers onder ons hebben tot nu toe weinig kans gei
De rede hiervoor is simpeler ligt in de wintersport
sneeuw. De Nederlandse autojoumalisten die op t
week naar Zwitserland trokken, hadden dan ook
nieuwde Espace met vierwielaandrijving
te mogen spelen. Het geluk was echter t
listen mochten wij met dei-
Sinds 1984 kennen we de futuristi
sche Renault Espace. Een auto die nog
steeds geen concurrent kent. Een aan- we een g
tal Japanse en Amerikaanse merken vijfde deur
hebben een alternatief model, maar die de ingenie
onnlnorr halen niet de kwaliteiten die de Re-
’.“pcldcl b UfJCl nault kent. Renault heeft zijn hele Es-
pace-serie eens grondig aangepakt en
meteen een versie met vierwielaandrij
ving uitgebracht. Aan het uiterlijk zien
we de nieuwe neus met een vera~ J J
grille, andere bumpers en nieuv
lampen. Doordat de neus nu
schuiner loopt, is er geen verschil
Op motorisch gebied valt er weer
heel wat te kiezen. De kleinste motor,
een 1100 uit de Fire-serie, komt voor-
>urg bv
Tilburg telefoon Ó13-42 30 30
sel. Het duurste model is onze testau
to, de 4-deurs GL, met een prijs van
25.469,-, en dat is ook zeker niet te
veel.
De Corsa diesel zal Opel zonder
moeilijkheden in ons land aan de man
kunnen brengen. De koper krijgt voor
een redelijke prijs een degelijke, handi-
irs ge gebruiksauto met nette prestaties en
een behoorlijk rijcomfort. Van de uit-
g zal hij echter niet alles kunnen
chten, alhoewel alle strikt nodige
rijn.
januari en de wintersport! ief-
jehad hun sport uit te oefenen,
in de wintersportgebieden nauwelijks of geen
alisten die op uitnodiging van Renault vorige
i dan ook niet de illusie om met de ver-
B in een met sneeuw bedekt berglandschap
toch met ons, als eerste Europese journa-
deze auto een behoorlijk sneeuwtraject afleggen.
tussen een versie met benzine-
selmotor. Aan de achterkant
gemodificeerde klep. L
deur wat boller te make
mv mgenieurs bij Renault e»r
ruimte te creëren die 9 cent,.,
ger is dan bij de eerste serie I
Ook het interieur heeft een aanti
ne wijzigingen ondergaan. Zo
aantal plaatsingsmogelijkheden
7 stoelen toegenomen.
Er worden vanaf nu in Nederk
drie verschillende motoren geleve
De bekende turbodiesel die nauwelijks
terteller wordt geflankeerd door e
aantal controlelampjes en metertj
De bediening van verwarming en
tilatie is erg eenvoudig, maar de
peratuur in het interieur
veau te houdt
voor-, zij- eii
problemen op, i
lustig op los.
De dieselmotor in de Corsa wordt
altijd gecombineerd met een vijfver-
snellingsbak. Ondanks de vrij la™
een 1.6. Deze pook laat de transmissie zich licht en
ter te groot om in gemakkelijk bedienen. Vreemd genoeg
worden. Er heeft de bak geen beveiliging van de
o- **r een to- achteruitversnelling, iets wat we bij an-
taal nieuwe motor. Opel ging voor de dere Opeis wel vinden. De opbergmo-
nieuwe 1.5 diesel buiten de deur kij- gelijkheden in het interieur zijn rede-
ken. General Motors heeft 38,6% van lijk. Het dashboardkastje is netjes ver-
de aandelen van het Japanse merk Isu- licht en behoorlijk ruim. Verder is er
zu in handen. In zeer nauwe samen- nog plaats in de portiervakken en in de
werking met Opel zelfs zorgde deze fa- console,
brikant voor een speciaal op de Corsa
afgestemde dieselmotor met een exacte Levendig
inhoud van 1488 cc. Het maximale Aan k
vermogen wordt afgegeven bij 5.400 Qn
tr./min. en bedraagt 50 pk. Het koppel
is niet zo hoog met 90 Nm/3.000 tr./
min., maar omdat dit al bij een relatief K
laag toerental vrijkomt, is deze 835 kg e
wegende Corsa alles behalve traag en N1"te
sloom. De topsnelheid van het kleine
ding ligt rond de 150 km/u. en dat is
keurig. De sprint tot 100 km/u. duurt
zo’n 17 seconden, geen topwaarde,
maar zeker niet slecht.
lopig niet naar Nederland. De basis
wordt bij ons gevormd door de 1392
cc, 72 pk-motor. De auto bereikt hier-
op mee een zeer aanvaardbare topsnel-
De heid van 160 km/u. Voorlopig de
,avi ge- sterkste benzinemotor is de 1585 cc
bagage- met katalysator. Het vermogen ligt
;tie laat rond de 80 pk en er wordt een top ge-
>e toe. haald van zo’n 170 km/u. Daarnaast
zijn er de twee oude getrouwe diesel~
te weten, de 1.7 (58 pk) en de 1.9
bodiesel. Deze laatste is met een
en een top van
uvol presterende Tipo. Lat“'
een 1.8 liter 16-klepper be
komen. Turbo en automaat
t uit
diesel op 17 gereden 1
der problemen te ht
zuinigheidsrijders
Ibare waarde.
)e Corsa diesel koper kan kiezen
“s verschillende auto’s. Dit zijn de
3-, 4- en 5-deurs carrosserieën gecom
bineerd met een Swing- of GL-uitvoe-
ring. Meest voordelig is de 3-deurs
neest sterke punt van een diesel Swing met een prijs van 22.998,-.
tal het brandstofverbruik. Ook Een concurrerende prijs vergeleken rusting z
laakt hierop geen uitzonde- met bijvoorbeeld een Peugeot 205 die- verwacht
jemiddelde dorst van 1 liter sel, Renault 5 diesel of Fiat Uno die- zaken aanwezig ziji
Volgens de kentekenregistraties zijn er vorig jaar 555.743 nieuwe per
sonen- en combinatie-auto’s verkocht. Dit getal ligt iets onder het cijfer
van 1986 dat 560.411 bedroeg. Het resultaat over 1987 heeft de aanvanke
lijke ramingen iets overtroffen.
Steeds meer met katalysator
Een voor het milieu belangrijke ontwikkeling is de verkoop van scho
ne auto’s. In januari 1987 was het percentage geregistreerde schone
auto’s 34 en dit is opgelopen tot 60 in november 1987. Het percen
tage schone auto’s van december is nog niet definitief bekend, maar dit
ligt tenminste op 60 Hiermee is over het gehele jaar 1987 meer dan
50 van de verkochte auto’s schoon volgens de definitie van de Ministe
ries van VROM en van Financiën. In dit verband is het opmerkelijk, dat
eind 1987 één op de vier (24.8 nieuw verkochte auto’s een katalysator
heeft. Als de dieselauto’s (15 buiten beschouwing worden gelaten,
blijkt dat 29 van de in die periode verkochte benzine-auto’s een kata
lysator heeft. Naar verschillende categorieën verdeeld van de benzine
auto’s onder 1.400 cc heeft 45 een katalysator.
De genoemde percentages zullen in 1988 nog groeien omdat het over
heidsbeleid ter stimulering van de verkoop van schone auto’s door mid
del van verlaging van de Bijzondere Verbruiksbelasting op deze auto’s
wordt voortgezet. Het blijft dus interessant voor de autobranche om
auto’s met katalysatoren of andere technische aanpassingen op de markt
te brengen.
Een verd -1 - J - --
kunnen worden bereikt als in ons land en in de omringeiiu
pompstations loodvrije Eurosuper zouden gaan verkopen.
Opel doet al behoorlijk lang met het
dieselcircus mee. De kleinste diesel
vonden we bij Opel tot voor kort in de
Kadett en Ascona, een 1.6. Deze
krachtbron bleek echte
de Corsa ingebouwd te
wordt zodoende gekozen voor
Na een uitstekende inleiding met
enkele filmbeelden uit de fabriek, wer
den door Ghidella vragen beantwoord
van journalisten die in Rome, Madrid,
Parijs, London en Frankfurt waren sa
mengekomen.
De nieuwe Fiat Tipo. gaat de inmid
dels verouderde Ritmo aflossen. De
auto heeft een moderne en gedurfde
vijfdeurscarrosserie. De typisch ge
vormde vijfde deur bestaat uit twee
elkaar gelijmde kunstStofdelen.
achterwielophanging is compact
bouwd, zodat de vloer van de bag
ruimte diep is. Deze construct'
volledig gerobotiseerde montage toe.
zijn er de twee oude getrouwe diesels,
Bij een conventionele versnellings- te weten, de 1.7 (58 pk) en de 1.9 tur-
bak draaien meestal alle tandwielen bodiesel. Deze laatste is met een vet
mee, of ze nu ingeschakeld zijn of niet, mogen van 92 pk en een top van 175
In de nieuwe versnellingsbakken die km/u. de best presterende Tipo. Later
Fiat in de Tipo. levert, draaien alleen zal er nog een 1.8 liter 16-klepper be
de tandwielen die voor de gekozen schikbaar komen. Turbo en automaat
overbrenging moeten zorgen. Zodoen- zitten eveneens in de pen. De klant
de hebben ze een erg rustige bak weten kan verder nog kiezen uit een stan-
te maken, die bovendien erg prettig daarduitvoering en de luxueuze «Di-
schakelt; dat hebben we bij Fiat wel git» met een digitaal dashboard en za-
eens anders gezien. ken als veloursbekleding, elektrische
ruiten en centrale vergrendeling. De
Tilburgse Koerier reed met de turbo
diesel, die altijd als Digit wordt gele
verd. De motor is vooral bij hogere
toeren erg rustig en levert goede pres
taties. De carrosserie is redelijk over
zichtelijk, ook naar achteren, waar de
extra ruitjes hun dienst bewijzen.
enzinemotoren, weegt nog geen kilo. Vanaf de versnel-
120 pk en één lingsbak vinden we eerst een flexibele
koppeling, vervolgens de cardan, dan
een viscokoppeling die de verdeling
van het koppel over voor- en achter
wielen regelt en tenslotte het differen
tieel wat in grote lijnen is overgeno
men van de achterwielaangedreven
uitvoeringen van de Renault Trafic.
De Espace Quadra is niet bedoeld
als terreinwagen. Aan de buitenkant is
dan ook totaal niets aparts te zien.
Toch zijn er een aantal zaken aange
past. De benzinetank heeft een andere
ligging en is met 58 liter inhoud klei
ner dan bij de voorwielaandrijvers.
Het reservewiel is vervangen door een
thuiskomer. De Quadra weegt door
deze maatregelen en door de lichte
constructie maar 75 kg meer.
De al genoemde viscokoppeling rea
geert al op een verschil van 10 tr./min.
tussen voor- en achterwielen. De ver
deling van het koppel kan maximaal
variëren tussen 90% voor/10% achter
en 10% voor/90% achter.
De Renault Espace Quadra is in de
praktijk een ontzettend fijne auto. Ze
ker op besneeuwde wegen bewijst de
permanente vierwielaandrijving zijn
nut. Zolang de wielen worden aange
dreven, volgt de auto keurig zijn koers.
Bij stevig remmen geldt voor alle vier-
wielaandrijvers dat ze even hard glij
den als iedere andere auto. Overigens
zal een ABS-remsysteem pas in okto
ber leverbaar worden. De auto laat
zich gemakkelijk bedienen. De aan
drijving heeft bijvoorbeeld geen in
vloed op het schakelen en sturen. Door
zijn kunststof-carrosserie is de Espace
overigens een aanschaf voor langere
tijd. Vandaar dat de hoge aanschaf
prijzen niemand zullen weerhouden
het ruimtewonder van Renault aan te
schaffen. De prijzen voor een tweede
hands Espace blijven trouwpns ook
uitzonderlijk hoog.
De nieuwe prijzen zijn
Espace GTS kost 49.450,-
luxueuzere TSE 54.375,-
1 met injectiemotor 65.:
naast zijn er nog de t„v
de Turbo-D voor 56.3:
bo-DX voor ƒ61.250,-.
te vierwielaandrijv;-
baar op
draagt/ -
Espace 2000^1 Quadra
ƒ76.200,- kost. Een behoor..
geld voor een formidabele aut
De prijzen van de nieuweling zijn
nog niet bekend, maar Eggen op het
niveau van de Volkswagen Golf. De le
vering van de opvallende en zeker niet
alledaagse Tipo. start in juni.
Het digitale dashboard is echter be
hoorlijk wennen, de afleesbaarheid
laat wat te wensen over.
j als volgt: de
;t ƒ49.450,-, de iets
54.375,- en de 2000-
- 65.200,-. Daar-
twee turbodiesels:
'‘5.325,- en de Tur-
J De permanen-
viaandrijving is als extra lever
de 2000-1, de meerprijs be
ll.000,- waardoor de Renault
2000^1 Quadra in totaal
irlijke hoop
iuto.
rom
ital hwn
ken hebt,
rken hoe
Aan de bekleding is te zien dat we
met een GL te maken hebben. Het
nette velours geeft gelukkig een wat le
vendiger karakter aan de anders zo
saaie binnenkant. De zit is uitstekend.
1 en niet te zacht.
>oral in de Sedan is de ruimte op
achterbank ook zeer behoorlijk, in
ieder geval voldoende hoofdruimte en
iets minder beenruimte. De inhoud
van de kofferruimte is met bijna 400 li
ter keurig, maar is uiteraard niet uit te
breiden, omdat de mogelijkheid tot
plat leggen van de achterbank ont
breekt.
De kleine Corsa bleek opmerkelijk
comfortabel te zijn. Duitse auto’s zijn
over het algemeen behoorlijk stug. De
Corsa laat hier niets van merken.
Overhellen in bochten is de Corsa dan
ook niet helemaal vreemd, maar echt
storend is het niet. Bij plotseling uit
leen bij stationair wijken maakt de carrosserie een be-
t je met een diesel hoorlijk schommelende beweging,
,QQi oo«o »oS maar de auto js gOecj jn (je hnnd te
houden. De schokbreking zou wat
tor zijn werk doet. Ook van wind- en strakker kunnen, de auto deint net iets
bandengeruis heeft de Corsa nauwe- te veel na. Het rijden met de Corsa
lijks last. Op de deuren van de testauto diesel in zijn geheel is een positieve er-
waren de letters «GL» te vinden, wat varing, het is ondanks zijn relatief tra
slaat voor het tweede uitrustingsni- ge motor een prettig rijdende auto, die
niet dat deze Corsa voldoende prestaties levert en vooral
ie ex- erg comfortabel is.
ijk is, Aan de buitenkant kunnen we de
GL, afgezien van zijn typeplaatje, her
kennen aan de beschermstrips en de