UTOPRAAT lepelaers Opel I Ouderwetse degelijkheid Q VAN DER BOOM I G 14% - 7% 7% Nieuwe Fiat Tipo. per satelliet l I i i s l 16?5 3?5 je A.C. 5.45 6.95 :i7?5 AUTOTEST;: 15 x 1100,- f 1500,- 1 Opel Corsa 1.5D GL 4-deurs I 35,- Renault Espace Quadraruimtewonder in het kwadraat Vakmanschap en service als traditie f0 01 K. VAN DER BOOM OISTERWIJK B.V. MENSEN ACHTER OPEL Test de luxe van de Suzuki Swift. >1I 45,- 30,- FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. nnnn Dealer voor Oisterwijk e.o. automobielbedrijf Spoormakers LEPELAERS MAAKT ZICH STERK VOOR U! I 5.® 395 ube Q AUTOBEDRIJF Autoverkoop in 1987 vrijwel gelijk ri 1988 - pagina 18 Donderdag 28 januari 1988 - pagina 19 DE TILBURGSE KOERIER Bertens berstens vol voordeel! onder redactie van Tony Vos Ringbaan Oost 102a 5013 CD Tilburg Telefoon 013-434655 Bertens berstens vol voordeel! Voorgloeien F i 1 Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel 015-434655 land v'erd. Maak kennis met de nieuwe Renault Espace bij: A.A. Gijsbers Zn. B.V., Bosscheweg 296, Tilburg, 013-355655 t/m 10-2-88 Goirkestraat 25,5046 GC Tilburg - Telefoon (13) 364011 OFFICIEEL anan DEALER SHELL SERVICE-STATION nog Uw Renault-dealer in Oisterwijk Digit iggen op het i Golf. De le- Vrijdag koopavond tot 22.00 uur straat) Op Bertens kun je rekenen! Op Bertens kun je rekenen! MDAAL met de direct-onderdelen-service VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK RENAULT VAN DER BOOM OISTERWIJK J/uto tilburgU RINGBAAN WEST 210 5038 KE TILBURG TEL. 013-681911 Sprendlingenstraat 10 - Oisterwijk - 04242/84683-83568 Beneluxstraat 8 Telefoon 04242-83905 lage rente» Kies uit Op ore k Bertens Tilbi Geminiweg39 1 Bertens Tilbi Geminiweg 39 1 aransac g Gebruikte Wagens KPlus Systeem HÖRMANN ACCESSOIRES Gottardo kilometers is zon- lalen. Voor echte is 1 op 20 zelfs een randerde iwe kop- veel meer Kom en kies nü! Nü kiezen voor een nieuwe occasion van Bertens levert u èèn van onze drie voor delen op. Kiest u maar tussen onze minimum inruilprijs van 11500,- óf de lekker inte van 7% bij de financiering óf de extra 3 maanden Bertens garantie! it de maar liefst 200 occasions met alle voordelen van Bertens. 5 kunt u rekenen!’ érieures >urg bv Tilburg telefoon 013-42 30 30 Deze week werden maar liefst 1.100 journalisten naar vijf grote Europese ste den gevlogen om kennis te maken met een nieuwe telg uit de Fiat-familie. Via een satellietverbinding vanuit het hoofdkantoor in Turijn hield topman Ghidella een persconferentie. trdere toeneming van het aandeel van katalysatorauto’s zou vorden bereikt als in ons land en in de omringende landen meer Kom en kies nü! Nü kiezen voor een nieuwe occasion van Bertens levert u èèn van onze drie voordelen op. Kiest u maar tussen de lekker lage rente van 7% bij de financiering óf onze minimum inruilpriis van f1500,- óf de extra 3 maanden Bertens garantie! Kies uit de maar fietst 200 occasions met alle voordelen van Bertens. Op ons kunt u rekenenl’ I - een wieldoppen. De auti irtjes. vorm, eigenlijk nog ven- Opel-generatie. De tem- van het interieur is g< is goed op ni- de len. Ontwasemen van kof achterruit levert geen de ventilator blaast er veranderd is en twee benzii één met injectie van 122 r zonder van 103 pk. De wielophanging werd onder de loep genomen. Stamde de voorwielop- hanging uit het eerste model van de Renault 18, nu herkennen we duidelijk de techniek van de 21. Hierdoor is de spoorbreedte voor 41 mm toegeno men, wat weer een stabieler weggedrag veroorzaakt. De auto vertoont hier door tevens minder duikneigingen. De auto is strak van van de vorige toegankelijkheid van utL interieur is goed, vooral door haal! vier deuren. Jammer genoeg gaat de De .cofferklep niet tot aan de bumper uit zes open. 3-, 4- e Zuinig Het mr” is meesta. de Corsa mt lange ring. Een gei of die- vinden Door deze ltu<en, wisten een binnen- titimeter lan- Espace. ital klei- is het van de Compositie Het belangrijkste nieuws betreft na tuurlijk het verschijnen van de vier- wielaangedreven versie die hierdoor de toevoeging «Quadra» krijgt. Deze eer ste Franse auto met permanente vier wielaandrijving heeft een cardanas die gemaakt is van compositiemateriaal (kunststof). Deze as is 1,60 m lang en Als we een gemiddelde Nederlandse straat nemen, zal het niet moeilijk zijn te voorspellen dat het Duitse merk Opel al jaren de verkooplijst van auto’s aanvoert. Al meer dan 19 jaar is Opel Nederlands nummer 1. De Kadett zorgt voor de grootste aantallen, maar ook de kleinere Corsa verkoopt erg goed. On langs werd deze serie uitgebreid met een aantal uitvoeringen met dieselmo tor. De Tilburgse Koerier reed met de 4-deurs in GL-uitvoering. Het voorgloeien duurt, zoals het een moderne diesel betaamt, slechts enkele seconden. Het starten met volledig koude motor deed ons testexemplaar niet graag, maar dat zal wel aan de af stelling gelegen hebben. Eenmaal warmgestookt laat de motor een tevre den brom horen. Alleen bij static toerental hoor je dat j: J te maken hebt. Eenmaal op gang is pas te merken hoe geweldig rustig de mo tor zijn werk doet. Ook van wind- en bandengeruis heeft de Corsa nauwe- 3 de deuren van de testauto itters «GL» te vinden, wat het tweede uitrustingsni veau. Denk echter m... uu. mwm. rijkelijk is voorzien van allerhande tra’s. Alles wat strikt noodzakelijk is, is in de auto te vinden. Het dashboard is erg strak van vorm. De grote kilome- LENZERHEIDE (CH.) - Het is inmiddels eind j hebbers onder ons hebben tot nu toe weinig kans gei De rede hiervoor is simpeler ligt in de wintersport sneeuw. De Nederlandse autojoumalisten die op t week naar Zwitserland trokken, hadden dan ook nieuwde Espace met vierwielaandrijving te mogen spelen. Het geluk was echter t listen mochten wij met dei- Sinds 1984 kennen we de futuristi sche Renault Espace. Een auto die nog steeds geen concurrent kent. Een aan- we een g tal Japanse en Amerikaanse merken vijfde deur hebben een alternatief model, maar die de ingenie onnlnorr halen niet de kwaliteiten die de Re- ’.“pcldcl b UfJCl nault kent. Renault heeft zijn hele Es- pace-serie eens grondig aangepakt en meteen een versie met vierwielaandrij ving uitgebracht. Aan het uiterlijk zien we de nieuwe neus met een vera~ J J grille, andere bumpers en nieuv lampen. Doordat de neus nu schuiner loopt, is er geen verschil Op motorisch gebied valt er weer heel wat te kiezen. De kleinste motor, een 1100 uit de Fire-serie, komt voor- >urg bv Tilburg telefoon Ó13-42 30 30 sel. Het duurste model is onze testau to, de 4-deurs GL, met een prijs van 25.469,-, en dat is ook zeker niet te veel. De Corsa diesel zal Opel zonder moeilijkheden in ons land aan de man kunnen brengen. De koper krijgt voor een redelijke prijs een degelijke, handi- irs ge gebruiksauto met nette prestaties en een behoorlijk rijcomfort. Van de uit- g zal hij echter niet alles kunnen chten, alhoewel alle strikt nodige rijn. januari en de wintersport! ief- jehad hun sport uit te oefenen, in de wintersportgebieden nauwelijks of geen alisten die op uitnodiging van Renault vorige i dan ook niet de illusie om met de ver- B in een met sneeuw bedekt berglandschap toch met ons, als eerste Europese journa- deze auto een behoorlijk sneeuwtraject afleggen. tussen een versie met benzine- selmotor. Aan de achterkant gemodificeerde klep. L deur wat boller te make mv mgenieurs bij Renault e»r ruimte te creëren die 9 cent,., ger is dan bij de eerste serie I Ook het interieur heeft een aanti ne wijzigingen ondergaan. Zo aantal plaatsingsmogelijkheden 7 stoelen toegenomen. Er worden vanaf nu in Nederk drie verschillende motoren geleve De bekende turbodiesel die nauwelijks terteller wordt geflankeerd door e aantal controlelampjes en metertj De bediening van verwarming en tilatie is erg eenvoudig, maar de peratuur in het interieur veau te houdt voor-, zij- eii problemen op, i lustig op los. De dieselmotor in de Corsa wordt altijd gecombineerd met een vijfver- snellingsbak. Ondanks de vrij la™ een 1.6. Deze pook laat de transmissie zich licht en ter te groot om in gemakkelijk bedienen. Vreemd genoeg worden. Er heeft de bak geen beveiliging van de o- **r een to- achteruitversnelling, iets wat we bij an- taal nieuwe motor. Opel ging voor de dere Opeis wel vinden. De opbergmo- nieuwe 1.5 diesel buiten de deur kij- gelijkheden in het interieur zijn rede- ken. General Motors heeft 38,6% van lijk. Het dashboardkastje is netjes ver- de aandelen van het Japanse merk Isu- licht en behoorlijk ruim. Verder is er zu in handen. In zeer nauwe samen- nog plaats in de portiervakken en in de werking met Opel zelfs zorgde deze fa- console, brikant voor een speciaal op de Corsa afgestemde dieselmotor met een exacte Levendig inhoud van 1488 cc. Het maximale Aan k vermogen wordt afgegeven bij 5.400 Qn tr./min. en bedraagt 50 pk. Het koppel is niet zo hoog met 90 Nm/3.000 tr./ min., maar omdat dit al bij een relatief K laag toerental vrijkomt, is deze 835 kg e wegende Corsa alles behalve traag en N1"te sloom. De topsnelheid van het kleine ding ligt rond de 150 km/u. en dat is keurig. De sprint tot 100 km/u. duurt zo’n 17 seconden, geen topwaarde, maar zeker niet slecht. lopig niet naar Nederland. De basis wordt bij ons gevormd door de 1392 cc, 72 pk-motor. De auto bereikt hier- op mee een zeer aanvaardbare topsnel- De heid van 160 km/u. Voorlopig de ,avi ge- sterkste benzinemotor is de 1585 cc bagage- met katalysator. Het vermogen ligt ;tie laat rond de 80 pk en er wordt een top ge- >e toe. haald van zo’n 170 km/u. Daarnaast zijn er de twee oude getrouwe diesel~ te weten, de 1.7 (58 pk) en de 1.9 bodiesel. Deze laatste is met een en een top van uvol presterende Tipo. Lat“' een 1.8 liter 16-klepper be komen. Turbo en automaat t uit diesel op 17 gereden 1 der problemen te ht zuinigheidsrijders Ibare waarde. )e Corsa diesel koper kan kiezen “s verschillende auto’s. Dit zijn de 3-, 4- en 5-deurs carrosserieën gecom bineerd met een Swing- of GL-uitvoe- ring. Meest voordelig is de 3-deurs neest sterke punt van een diesel Swing met een prijs van 22.998,-. tal het brandstofverbruik. Ook Een concurrerende prijs vergeleken rusting z laakt hierop geen uitzonde- met bijvoorbeeld een Peugeot 205 die- verwacht jemiddelde dorst van 1 liter sel, Renault 5 diesel of Fiat Uno die- zaken aanwezig ziji Volgens de kentekenregistraties zijn er vorig jaar 555.743 nieuwe per sonen- en combinatie-auto’s verkocht. Dit getal ligt iets onder het cijfer van 1986 dat 560.411 bedroeg. Het resultaat over 1987 heeft de aanvanke lijke ramingen iets overtroffen. Steeds meer met katalysator Een voor het milieu belangrijke ontwikkeling is de verkoop van scho ne auto’s. In januari 1987 was het percentage geregistreerde schone auto’s 34 en dit is opgelopen tot 60 in november 1987. Het percen tage schone auto’s van december is nog niet definitief bekend, maar dit ligt tenminste op 60 Hiermee is over het gehele jaar 1987 meer dan 50 van de verkochte auto’s schoon volgens de definitie van de Ministe ries van VROM en van Financiën. In dit verband is het opmerkelijk, dat eind 1987 één op de vier (24.8 nieuw verkochte auto’s een katalysator heeft. Als de dieselauto’s (15 buiten beschouwing worden gelaten, blijkt dat 29 van de in die periode verkochte benzine-auto’s een kata lysator heeft. Naar verschillende categorieën verdeeld van de benzine auto’s onder 1.400 cc heeft 45 een katalysator. De genoemde percentages zullen in 1988 nog groeien omdat het over heidsbeleid ter stimulering van de verkoop van schone auto’s door mid del van verlaging van de Bijzondere Verbruiksbelasting op deze auto’s wordt voortgezet. Het blijft dus interessant voor de autobranche om auto’s met katalysatoren of andere technische aanpassingen op de markt te brengen. Een verd -1 - J - -- kunnen worden bereikt als in ons land en in de omringeiiu pompstations loodvrije Eurosuper zouden gaan verkopen. Opel doet al behoorlijk lang met het dieselcircus mee. De kleinste diesel vonden we bij Opel tot voor kort in de Kadett en Ascona, een 1.6. Deze krachtbron bleek echte de Corsa ingebouwd te wordt zodoende gekozen voor Na een uitstekende inleiding met enkele filmbeelden uit de fabriek, wer den door Ghidella vragen beantwoord van journalisten die in Rome, Madrid, Parijs, London en Frankfurt waren sa mengekomen. De nieuwe Fiat Tipo. gaat de inmid dels verouderde Ritmo aflossen. De auto heeft een moderne en gedurfde vijfdeurscarrosserie. De typisch ge vormde vijfde deur bestaat uit twee elkaar gelijmde kunstStofdelen. achterwielophanging is compact bouwd, zodat de vloer van de bag ruimte diep is. Deze construct' volledig gerobotiseerde montage toe. zijn er de twee oude getrouwe diesels, Bij een conventionele versnellings- te weten, de 1.7 (58 pk) en de 1.9 tur- bak draaien meestal alle tandwielen bodiesel. Deze laatste is met een vet mee, of ze nu ingeschakeld zijn of niet, mogen van 92 pk en een top van 175 In de nieuwe versnellingsbakken die km/u. de best presterende Tipo. Later Fiat in de Tipo. levert, draaien alleen zal er nog een 1.8 liter 16-klepper be de tandwielen die voor de gekozen schikbaar komen. Turbo en automaat overbrenging moeten zorgen. Zodoen- zitten eveneens in de pen. De klant de hebben ze een erg rustige bak weten kan verder nog kiezen uit een stan- te maken, die bovendien erg prettig daarduitvoering en de luxueuze «Di- schakelt; dat hebben we bij Fiat wel git» met een digitaal dashboard en za- eens anders gezien. ken als veloursbekleding, elektrische ruiten en centrale vergrendeling. De Tilburgse Koerier reed met de turbo diesel, die altijd als Digit wordt gele verd. De motor is vooral bij hogere toeren erg rustig en levert goede pres taties. De carrosserie is redelijk over zichtelijk, ook naar achteren, waar de extra ruitjes hun dienst bewijzen. enzinemotoren, weegt nog geen kilo. Vanaf de versnel- 120 pk en één lingsbak vinden we eerst een flexibele koppeling, vervolgens de cardan, dan een viscokoppeling die de verdeling van het koppel over voor- en achter wielen regelt en tenslotte het differen tieel wat in grote lijnen is overgeno men van de achterwielaangedreven uitvoeringen van de Renault Trafic. De Espace Quadra is niet bedoeld als terreinwagen. Aan de buitenkant is dan ook totaal niets aparts te zien. Toch zijn er een aantal zaken aange past. De benzinetank heeft een andere ligging en is met 58 liter inhoud klei ner dan bij de voorwielaandrijvers. Het reservewiel is vervangen door een thuiskomer. De Quadra weegt door deze maatregelen en door de lichte constructie maar 75 kg meer. De al genoemde viscokoppeling rea geert al op een verschil van 10 tr./min. tussen voor- en achterwielen. De ver deling van het koppel kan maximaal variëren tussen 90% voor/10% achter en 10% voor/90% achter. De Renault Espace Quadra is in de praktijk een ontzettend fijne auto. Ze ker op besneeuwde wegen bewijst de permanente vierwielaandrijving zijn nut. Zolang de wielen worden aange dreven, volgt de auto keurig zijn koers. Bij stevig remmen geldt voor alle vier- wielaandrijvers dat ze even hard glij den als iedere andere auto. Overigens zal een ABS-remsysteem pas in okto ber leverbaar worden. De auto laat zich gemakkelijk bedienen. De aan drijving heeft bijvoorbeeld geen in vloed op het schakelen en sturen. Door zijn kunststof-carrosserie is de Espace overigens een aanschaf voor langere tijd. Vandaar dat de hoge aanschaf prijzen niemand zullen weerhouden het ruimtewonder van Renault aan te schaffen. De prijzen voor een tweede hands Espace blijven trouwpns ook uitzonderlijk hoog. De nieuwe prijzen zijn Espace GTS kost 49.450,- luxueuzere TSE 54.375,- 1 met injectiemotor 65.: naast zijn er nog de t„v de Turbo-D voor 56.3: bo-DX voor ƒ61.250,-. te vierwielaandrijv;- baar op draagt/ - Espace 2000^1 Quadra ƒ76.200,- kost. Een behoor.. geld voor een formidabele aut De prijzen van de nieuweling zijn nog niet bekend, maar Eggen op het niveau van de Volkswagen Golf. De le vering van de opvallende en zeker niet alledaagse Tipo. start in juni. Het digitale dashboard is echter be hoorlijk wennen, de afleesbaarheid laat wat te wensen over. j als volgt: de ;t ƒ49.450,-, de iets 54.375,- en de 2000- - 65.200,-. Daar- twee turbodiesels: '‘5.325,- en de Tur- J De permanen- viaandrijving is als extra lever de 2000-1, de meerprijs be ll.000,- waardoor de Renault 2000^1 Quadra in totaal irlijke hoop iuto. rom ital hwn ken hebt, rken hoe Aan de bekleding is te zien dat we met een GL te maken hebben. Het nette velours geeft gelukkig een wat le vendiger karakter aan de anders zo saaie binnenkant. De zit is uitstekend. 1 en niet te zacht. >oral in de Sedan is de ruimte op achterbank ook zeer behoorlijk, in ieder geval voldoende hoofdruimte en iets minder beenruimte. De inhoud van de kofferruimte is met bijna 400 li ter keurig, maar is uiteraard niet uit te breiden, omdat de mogelijkheid tot plat leggen van de achterbank ont breekt. De kleine Corsa bleek opmerkelijk comfortabel te zijn. Duitse auto’s zijn over het algemeen behoorlijk stug. De Corsa laat hier niets van merken. Overhellen in bochten is de Corsa dan ook niet helemaal vreemd, maar echt storend is het niet. Bij plotseling uit leen bij stationair wijken maakt de carrosserie een be- t je met een diesel hoorlijk schommelende beweging, ,QQi oo«o »oS maar de auto js gOecj jn (je hnnd te houden. De schokbreking zou wat tor zijn werk doet. Ook van wind- en strakker kunnen, de auto deint net iets bandengeruis heeft de Corsa nauwe- te veel na. Het rijden met de Corsa lijks last. Op de deuren van de testauto diesel in zijn geheel is een positieve er- waren de letters «GL» te vinden, wat varing, het is ondanks zijn relatief tra slaat voor het tweede uitrustingsni- ge motor een prettig rijdende auto, die niet dat deze Corsa voldoende prestaties levert en vooral ie ex- erg comfortabel is. ijk is, Aan de buitenkant kunnen we de GL, afgezien van zijn typeplaatje, her kennen aan de beschermstrips en de

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 19