UTOPRAAT Mazda 626 Hatchback 2.0i - 16V GT 4WS Ël nurai mazoa AUTOTEST:: AUTOBEDRIJF A.A. GlJSBERS ZN. j—-/OPPERMANS Officiële Mazda-deaier voor Tilburg e.o. 09 Audi 100 en 200 opgewaardeerd de Vet Uw dealer voor Suzuki Samurai: instapmodel voor terreinrijders motor. are die De nieuwe Suzuki Jeep staat morgen in onze showroom ^d. )ENb.v. tl. 04241-1110 rantle Automobielbedrijf Adriaan van de Ven Tilburg B.V. Ringbaan Noord 65, Tilburg, Telefoon 013-321411. Nieuwe revolutionaire 5-serie bij BMW H’/Ri Donderdag 21 januari 1988 - pagina 21 1988 - pagina 20 DE TILBURGSE KOERIER onder redactie van Tony Vos garantie 1983 .1985 .1983 .S.. 1 GARANTIE 1976-'77-78 auto enigs mooi r niet, e auto zi hebben ite van N 20.000 KM PER JAAR. Draaicirkel RENOVA Er is al een Suzuki Samurai vanaf 19.395,- BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIGI Spoordijk 72-74 Tilburg-013/4221 VA-G 634355 jn maak een afspraak voor een proefrit n- interessante •a’s, betekent verbe t 0,32 zijn 1980 1980 1980 1979 Ook voor uw APK- keuringen Bosschewég 296, Tilburg, tel. 013-355655 1985 1984 1986 1985 1979 1985 1983 1982 1983 .1984 .1983 1983 izeven eerste --ging uiterlijke hoog tijd stut stuuruitslag behoorlijk gt Mascagnistraat 531 (Tilburg-Noord) tel. 013-560000 SUZUKI 1RU1LEN ■341739 nog een lade waarin zaken opgeborgen kunnen ;eot 309 een peciale kleu- de extra’s tel- e carrosserie. Jure tot een kje is in te tgs te komen. slijk in het oog springt in zwa iderd is. Bij een nader De kla op geel kenteken (met achterbank) 3 versies met een bestelwagenkente- i. Vooral deze laatsten zijn vanwege aangename prijs erg aardig. He- -ten deze auto’s voortaan aan e eisen voldoen en dat bete- op de weg staat. Er moet dus scherp teruggedraaid worden. et sturen met de Mazda 626 ilijft iedere keer weer een erva- e kunt tot aan de as van de krui- ^uue weg oprijden en op dat moment de auto als het ware een pirouetje laten draaien. Een snel uitwijkmaneuver op een 3 natte ondergrond bleek deze t zö goedmoedig -- Suzuki Alto kunnen wij NU nog tegen de 1987-prijs leveren Suzuki houdt ’t qua prijs nog even bij het oude. Vanaf 11.795,- nen we heel kort zijn. Door het daard ABS-systeem met schijven en achter remt de Mazda 626 4W tijd voorbeeldig. Technisch Ook is het gedrag bij snelle wisseling van rijstrook duidelijk beter. De ach terwielen sturen met de voorwielen mee, zodat de auto een snellere zijde lingse beweging maakt. Tenslotte is natuurlijk de draaicirkel voor een dergelijke auto klein en is de auto uiterst handelbaar bij lage snelhe den. Bochten kunnen zeer scherp ge nomen worden. Uiteraard is het stuur bekrachtigd. Toch een opmerking hier over. Bij een maximale stuuruitslag bij lage snelheden moet er bij het terug sturen even door een zwaar punt ge- lurd worden. Bij slalomrijden van luruitslag tot stuuruitslag moet er I - _j_ gewerkt worden. Dit niet al- leen door het dode punt, maar ook H omdat de auto iedere keer weer bijna t waanbie- kent dat er geen achterruiten meer in ..Kl w.. beperkte portemonnee. De laatste ja- mogen zitten. Heel interessant is toch ,r de naam SJ410 of SJ413 door het leven. Kort de Samurai Commercial de Luxe, een ontwerpers bij Suzuki deze auto eens onder de auto met Softtop (een kap die er bij ve Suzuki Samurai. goed weer helemaal af kan) zonder zij- voermiddel. De 63 pk 1324 cc motor ™iten achter. Met enige trote wist de -- he. ^ein'Ug zijn werk. ioende nauwelijks omhoog- voor 19.395,- staat de Sa- j u voor de deur. Dezelf- auto met een luxueuzere uitvoering de canvaskap kost maar 19.995,-. auto met een achterbank staat ƒ25.495,- in de prijslijst en ook ibaar. 4-drsnov. maat. 4-drs motor nblik op doet m het terrein keung zijn werk. __Lj_ekei]rd randerd, Vooral ook het lage gewicht betekent SïZdoe1’ m zwaar terrein een groot voordeel. J lant kan kiezen uit 6 uitvoeringen eel kenteken (met achterbank) en ..ies met een bestelwagenkente- met '7ooral deze laatsten zijn vanwege prijs erg aardig. He- Deze a e auto’s voortaan aan voor dat is zeer aanvaardt Al een aantal jaren heeft het Japanse merk Suzuki een aantrekkelijke ding voor beginnende terreinrijders met een beperkte portemonnee. De lai ren ging deze «kleine jeep» onder de naam SJ410 of SJ413 door het leven, geleden hebben de ingenieurs en ontwerpers bij Suzuki deze auto eens onder de loep genomen en zie hier de nieuwe Als we naar het uiterlijk van de Sa murai kijken, valt in eerste aanblik dat er een aantal zaken zijn vera"J“ zonder dat duidelijk in het c o v wat er nou veranderd is. Bij een nade. onderzoek blijkt dat de koplamphou- ders in de kleur van de carrosserie zijn 3 ve uitgevoerd en dat er andere velgen met ken. bredere banden onder dé auto zitten, hun De spatbordverbreders hebben ook laas moete1 een kleurtje gekregen. de nieuwe Bij het openen van de portieren zien we een aantal verbeteringen in het in terieur. De stoelen zijn comfortabeler geworden. Het dashboard is ten op zichte van de SJ totaal vernieuwd en aanmerkelijk completer en moderner. Vooral de vorm van de console is aan gepast zodat er beter plaats is voor de bediening van verwarming en ventila tie en dat op inbouw van een radio is gerekend. De Luxe-uitvoeringen be schikken over een digitaal klokje en een royale toerenteller. Alle Samurai- uitvoeringen hebben een nieuw 4- spaaks stuurwiel en andere knoppen op de hendels van versnellings- en tus- senbak. Door de verschillende verbeteringen is de kleine Samurai een prettig ver- Het exclusieve merk uit het VAG-concem, Audi, heeft zijn topmodellen op verschillende punten herzien. Aan de buitenkant van de Audi 100 en 200 zien we onder andere nieuwe verzonken deurgrepen en verzonken wegklapbare ruitenwissers. De tot nu toe bestaande types (CC, CS en CD) vervallen met ingang van deze maand. Er is nog maar één model wat naar keuze met een aantal extra’s kan worden uitgebreid. Natuurlijk is het- motorenaanbod gelijkwaardig gebleven. Alleen de 75 pk 1.8 liter motor is samen met de 4 cylinder turbodiesel verdwenen. Deze laatste zal binnen afzienbare tijd worden vervangen door een moderne vijfcylin- der turbodiesel. De benzine turbomotor uit de Audi 200 wordt vervangen door een krachtbron met iets meer cylinderinhoud, 2226 cc in plaats van 2144 cc. Er moet dan wel gelode superbenzine getankt worden. Meest opvallende verandering is het totaal nieuwe dashboard. Mooie vloeiende lijnen voeren de boventoon. Door deze interessante wijzigin gen is de Audi 100/ 200 duidelijk aantrekkelijker geworden. In de eerste helft van de jaren tig introduceerde BMW zijn generatie 5-serie. In 1981 onderging dit model voornamelijk wijzigingen. Het werd dus o om de middelste serie van BMW eens grondig te verfrissen. Het resul taat is een fantastisch gelijnde auto die grote gelijkenis vertoont met zijn grotere broer, de 7-serie. De lage grille en hoge achterkant maken hem tot een auto waarmee BMW voorlopig in dit segment weer even vooruit kan. Onder de motorkap vinden we vanaf nu alleen nog maar 6-cylinder motoren. Vier ervan lusten benzine en één houdt er meer van die sel. Het programma begint bij de 520i met een 2 liter motor van 129 pk en een topsneldheid van 203 km/u. Alle benzinemotoren zijn overigens uitge rust met een geregelde drieweg kataly sator. Alle modellen hebben standaard een vijfversnellingsbak die naar wens kan worden omgeruild voor een vier- traps automaat. Het tweede model is de 525i met 170 pk en een top van 221 km/u. Nog eens 6 kilometer harder gaat de 530i met 188 pk op de achter wielen. De top van het programma wordt in eerste instantie gevormd door de 535i (211 pk en een top van 235 km/u.). Later zal er een vervanger van de M5 verschijnen met een motor met vier kleppen per cylinder. De bena- de 7-serie. Zoals we gewend zijn is het dashboard naar de bestuurder toegebogen. Uiteraard zijn ook onderstel, rem men, ophanging en daarmee samen hangend het rijcomfort verbeterd, langer Vanaf 9 februari zullen de nieuwe mo- uimte- dellen bij de dealers te bewonderen zijn. De prijzen zijn inmiddels al be kend. Die variëren van 61.500,- voor de 520i tot 102.600 voor een 535i. De 524 turbodiesel gaat voor 69.000,- over de toonbank. De 535i zal direct leverbaar zijn. De andere benzinemo- dellen volgen in maart, terwijl de die selrijders tot april op de 524TD moe ten wachten. ming voor de diesel blijft 524 TD, met lijk gelijkenis met een turbocompressor. Deze motor le- gewend zijn is het vert het voor een diesel relatief hoge vermogen van 115 pk en zet nog altijd zo’n 192 km/u. op de teller. De carrosserie is ten opzichte van zijn voorganger 10 centimeter lax~~ en vijf centimeter breder. Deze ruimte- winst komt vooral ten goede aan de binnenruimte achterin. De kofferklep sluit netjes tot aan de bumper. Door de aërodynamische vormgeving is de CW-waarde aanmerkelijk verbeterd. Dit varieert nu van 0,30 tot 0,32 en is daarmee ten opzichte van zijn voor ganger met 18% gedaald. Ook in het interieur zien we duide- Op de auto-Rai van 1985 presenteerde een charmante dame aan het publiek een experimentele Mazda. Een groot aantal snufjes was op dit model te zien. Eén van de meest opzienbarende nieuwigheden was het laten sturen van de achterwielen. Eind 1987 bleek dat dit soort «fiituristische» vindingen inderdaad het experimen tele stadium ontgroeien. In de test deze week de Mazda 626 met vierwielbesturing. Het gaat hier om het topmodel uit de nieuwe 626-reeks. In het vooronder vin den we de 2 liter 16-kleppen injectiemotor met een vermogen van 148 pk (109 Door het kW). Deze motor wordt alleen geleverd in combinatie met de meest complete uit- de toevoegiii rusting, de GT. Het interieur komt natuurlijk in grote lijnen overeen met wat we in de andere 626-modellen vinden. Het dashboard is vloeiend van lijn en erg com pleet met een toerenteller, digitaal klokje, temperatuur- en brandstofmeter, een aantal uitstroomopeningen voor verwarming en ventilatie en de nodige knopjes voor bediening van achterruitwisser en -verwarming, mistlamp, enz. *--t karakter van de motor uv njwv,eging van de vierwielbesturi mogen we wat het brandstofverbn betreft niet al te veel verwachten. In testweek kwamen we gemiddeld 8,5 lometer ver met 1 liter benzine; n opzienbarend. Zoals gebruikelijk aan het eind v het verhaal de prijs. Voor staat er een Mazda 626 2.0i- voor de deur. Voor die prijs 2 tuurlijk heel wat meer auto’s meestal auto’s met meer allur ze Mazda. Maar een moderne te als vierwielbesturing biedt ver leen de Honda Prelude. De heeft hierbij het voordeel van zijn rui me interieur en het technisch betere systeem. Blijft natuurlijk de vraag of een meerprijs van zo’n ƒ8.000,- de moeite waard is. Het is duidelijk dat er dwars op de weg staat. Er moet dus van deze Mazda voorlopig maar een ind te klagen weer scherP teruggedraaid worden, klein aantal in Nederland verkocht is voldoende Maar het sturen met de Mazda 626 zullen worden. i dito. De ach- 4WS blijft iedere keer weer 6611 erva' Mazda heeft met zijn 626 4WS een en is voorzien de kunt aan de as van de krul‘ doordacht technisch snufje op de sende weg oprijden en op dat moment markt gebracht. De auto is uiterst De bagageruimte is royaal en uiterst de aut0 het ware 6611 Pirouetje ,aten comfortabel, is bovennormaal handel- makkclijk toegankelijk, omdat de ach- draaien- baar en zeer compleet uitgerust. De - 1 exact tot de bumper opengaat. snel uitwijkmaneuver op een wat rumoerige 16-kleppenmotor pres- is standaard in twee ^hje natte ondergrond bleek deze teert zeer beioorlijk. Het is alleen de delen neerklapbaar, zodat ook deze 626 met 20 goedmoedig te accepeteren. vraag of het systeem, gezien de meer- Mazda tot een lastdier om te toveren Doordat de achterkant meestuurt, prijs, een succes zal worden. De toe is. In het interieur zijn er nog de nodi- wordt blJ Plotseling tenigsturen de komst zal het ons leren. ge opbergmogelijkheden. Het dash- auto wat instabiel en wd de achterkant boarJkastje is normaal, er zijn twee enigszins wegglijden. Niet echt onrust- portiervalien, er zit een vakje in de barend> maar toch een klem puntje op console, de armsteun tussen de voor- bet over de bele bnie 20 go^e nJge’ stoelen heeft twee vakjes en onder de dra8- bijrijdersstoel zit nog een lade waarin Voor de motor gelden eigenlijk de- __L .-1 -_—i--1zelfde voor- en nadelen als voor iedere zestienklepper. In het hoge toerenge- bied presteert de Mazda uitstekend, binnen de 9 seconden sprint de auto naar de op dit moment nog geldende maximum snelheid en als top mochten we ruim 200 km/u. noteren. Groot na deel van zo’n hoog toerenmotor is na tuurlijk de behoorlijke dosis geluid die er geproduceerd wordt. De versnellingsbak schakelt erg di me rect> te d'rect wellicht. De bediening 2e. hiervan zou gerust iets lichter mogen, ja meters De schakel wegen van het sportieve terg mee. pookje zijn kort. lezen dat Over de remmen van deze auto kun- ïlijk met een vierwie i maken hebben. De igjng hiervan vinden we op ■uit. De echte autoliefhebbers m zo stilsta Rode puntjes Het stuurwiel is in hoogte verstel baar, zodat iedereen een optimaal zicht op het instrumentarium kan krij gen. De bestuurdersstoel is in alle mo gelijke richtingen aan te passen. Niets dan lof trouwens voor het meubilair. De bekleding is mooi grijs velours met •kleine rode puntjes, sportief en chique tegelijk. De stoelen zitten als gegoten en helemaal niet zo hard als in eerste instantie lijkt. De verstelbare lenden- steunen houden iedereen, klein en groot, smal en breed, op z’n plaats. Ook achterin zal niemand te klage" hebben. De beenruimte J en de hoofdruimte idem terbank zit comfortabel c van hoofdsteunen. De bagageruimte - makkelij terklep exact tol De achterbank delen neerklapbaai, Mazda tot een lastdier om te toveren het interieur zijn er nog de nodi- pbergmogelijkheden. Het dash- ^kastje is normaal, er zijn twee emg •vakken, er zit een vakje in de bare de armsteun tussen de voor- bet heeft twee vakies en onder de draf jrijdersstc een aantal worden. De twee buitenspiegels worden elek trisch bediend en in de deurpanelen zit de bediening voor de vier elektrische ruiten. Een dergelijk opzienbarend topmo del moet zich uiterlijk natuurlijk van zijn goedkopere broers onderscheiden. Deze Mazda staat op witte lichtmeta len velgen met 195/60 HR 15 banden. Echt mooi zijn de velgen door de witte kleur niet, maar opvallen doet het 2 ker. Verder valt het met extra toeter en bellen aan de buitenkant Op de achterdeuren valt te lezen we hier werkelijk met een vierwielbe- stuurde 626 te maken hebben. De der de bevestiging hiervan vinden i de achterruit. De echte autoliefhe wisten hem zo te herkennen. Voor een stoplicht stilstaand, zag ik in de ach teruitkijkspiegel twee jonge heren ver over hun dashboard naar voren gebo gen de achterkant van de Mazda be studeren. Is het er nu wel een of niet? Ook bij mijn wekelijks bezoek aan de wasserette bleek de belangstelling groot. In ieder geval kunnen we stellen dat het hatchback model van deze Mazda 626 erg mooi van lijn is. Stuuruitslag Op dit moment zijn er twee auto’s met vierwielbesturing te koop, deze Mazda en de Honda Prelude. Beide auto’s werken met een verschillend principe. De Honda bepaalt de uitslag van de achterwielen aan de hand van de stuuruitslag van de voorwielen. Bij Mazda is de beweging van de achter wielen volledig afhankelijk van de snelheid. De grens ligt bij 35 km/u. Onder deze snelheid sturen de achter wielen in een richting tegengesteld aan de voorwielen. Bij 35 km/u. staan de achterwielen rechtuit en daarboven sturen ze met de voorwielen mee. Uit onderzoek is gebleken dat een uitslag van maximaal vijf graden optimaal is en goed aansluit bij het menselijk ge voel. Mazda noemt vijf voordelen van het systeem. De auto zou een betere stabi liteit hebben in bochten. Dit kan ik volledig beamen. Iemand die met grote snelheid een bocht instuurt, kan deze gang ook volhouden. Opmerkelijk is ook met wat voor gemak de 626 op zijn eigen weghelft te houden is op een slingerend traject. De stuurgevoeligheid en precisie zijn beter. Ook dat is waar. Bij een rich- tingsverandering is de stuuruitslag re latief gering. De verbeterde koersstabiliteit bij hoge snelheden, het derde voordeel wat Mazda noemt, zorgt ervoor dat de auto pas bij erg hoge snelheden het ge voel geeft dat het hard gaat. Meestal een overtuigend bewijs van passieve veiligheid.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1988 | | pagina 21