UTOPRAAT
Mazda 626 Hatchback 2.0i - 16V GT 4WS
Ël
nurai
mazoa
AUTOTEST::
AUTOBEDRIJF A.A. GlJSBERS ZN.
j—-/OPPERMANS
Officiële Mazda-deaier voor Tilburg e.o.
09
Audi 100 en 200 opgewaardeerd
de Vet
Uw
dealer voor
Suzuki Samurai: instapmodel voor terreinrijders
motor.
are die
De nieuwe Suzuki Jeep
staat morgen in onze showroom
^d.
)ENb.v.
tl. 04241-1110
rantle
Automobielbedrijf
Adriaan van de Ven Tilburg B.V.
Ringbaan Noord 65, Tilburg, Telefoon 013-321411.
Nieuwe revolutionaire 5-serie bij BMW
H’/Ri
Donderdag 21 januari 1988 - pagina 21
1988 - pagina 20
DE TILBURGSE KOERIER
onder redactie van Tony Vos
garantie
1983
.1985
.1983
.S..
1 GARANTIE
1976-'77-78
auto
enigs
mooi
r niet,
e auto zi
hebben
ite van
N 20.000 KM PER JAAR.
Draaicirkel
RENOVA
Er is al een Suzuki Samurai vanaf 19.395,-
BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIGI
Spoordijk 72-74
Tilburg-013/4221
VA-G
634355
jn
maak een afspraak
voor een proefrit
n-
interessante
•a’s, betekent
verbe
t 0,32
zijn
1980
1980
1980
1979
Ook voor uw
APK-
keuringen
Bosschewég 296, Tilburg, tel. 013-355655
1985
1984
1986
1985
1979
1985
1983
1982
1983
.1984
.1983
1983
izeven
eerste
--ging
uiterlijke
hoog tijd
stut
stuuruitslag
behoorlijk gt
Mascagnistraat 531
(Tilburg-Noord)
tel. 013-560000
SUZUKI
1RU1LEN
■341739
nog een lade waarin
zaken opgeborgen kunnen
;eot 309 een
peciale kleu-
de extra’s tel-
e carrosserie.
Jure tot een
kje is in te
tgs te komen.
slijk in het oog springt in zwa
iderd is. Bij een nader De kla
op geel kenteken (met achterbank)
3 versies met een bestelwagenkente-
i. Vooral deze laatsten zijn vanwege
aangename prijs erg aardig. He-
-ten deze auto’s voortaan aan
e eisen voldoen en dat bete-
op de weg staat. Er moet dus
scherp teruggedraaid worden.
et sturen met de Mazda 626
ilijft iedere keer weer een erva-
e kunt tot aan de as van de krui-
^uue weg oprijden en op dat moment
de auto als het ware een pirouetje laten
draaien.
Een snel uitwijkmaneuver op een
3 natte ondergrond bleek deze
t zö goedmoedig --
Suzuki Alto kunnen wij NU nog tegen de 1987-prijs leveren
Suzuki houdt ’t qua prijs nog even bij het oude. Vanaf 11.795,-
nen we heel kort zijn. Door het
daard ABS-systeem met schijven
en achter remt de Mazda 626 4W
tijd voorbeeldig.
Technisch
Ook is het gedrag bij snelle wisseling
van rijstrook duidelijk beter. De ach
terwielen sturen met de voorwielen
mee, zodat de auto een snellere zijde
lingse beweging maakt.
Tenslotte is natuurlijk de draaicirkel
voor een dergelijke auto klein en is de
auto uiterst handelbaar bij lage snelhe
den. Bochten kunnen zeer scherp ge
nomen worden. Uiteraard is het stuur
bekrachtigd. Toch een opmerking hier
over. Bij een maximale stuuruitslag bij
lage snelheden moet er bij het terug
sturen even door een zwaar punt ge-
lurd worden. Bij slalomrijden van
luruitslag tot stuuruitslag moet er I
- _j_ gewerkt worden. Dit niet al-
leen door het dode punt, maar ook H
omdat de auto iedere keer weer bijna t
waanbie- kent dat er geen achterruiten meer in
..Kl w.. beperkte portemonnee. De laatste ja- mogen zitten. Heel interessant is toch
,r de naam SJ410 of SJ413 door het leven. Kort de Samurai Commercial de Luxe, een
ontwerpers bij Suzuki deze auto eens onder de auto met Softtop (een kap die er bij
ve Suzuki Samurai. goed weer helemaal af kan) zonder zij-
voermiddel. De 63 pk 1324 cc motor ™iten achter. Met enige trote wist de
-- he. ^ein'Ug zijn werk.
ioende nauwelijks omhoog-
voor 19.395,- staat de Sa-
j u voor de deur. Dezelf-
auto met een luxueuzere uitvoering
de canvaskap kost maar 19.995,-.
auto met een achterbank staat
ƒ25.495,- in de prijslijst en ook
ibaar.
4-drsnov.
maat. 4-drs
motor
nblik op doet m het terrein keung zijn werk. __Lj_ekei]rd
randerd, Vooral ook het lage gewicht betekent SïZdoe1’
m zwaar terrein een groot voordeel. J
lant kan kiezen uit 6 uitvoeringen
eel kenteken (met achterbank) en
..ies met een bestelwagenkente- met
'7ooral deze laatsten zijn vanwege
prijs erg aardig. He- Deze a
e auto’s voortaan aan voor
dat is zeer aanvaardt
Al een aantal jaren heeft het Japanse merk Suzuki een aantrekkelijke
ding voor beginnende terreinrijders met een beperkte portemonnee. De lai
ren ging deze «kleine jeep» onder de naam SJ410 of SJ413 door het leven,
geleden hebben de ingenieurs en ontwerpers bij Suzuki deze auto eens onder de
loep genomen en zie hier de nieuwe
Als we naar het uiterlijk van de Sa
murai kijken, valt in eerste aanblik
dat er een aantal zaken zijn vera"J“
zonder dat duidelijk in het c o v
wat er nou veranderd is. Bij een nade.
onderzoek blijkt dat de koplamphou-
ders in de kleur van de carrosserie zijn 3 ve
uitgevoerd en dat er andere velgen met ken.
bredere banden onder dé auto zitten, hun
De spatbordverbreders hebben ook laas moete1
een kleurtje gekregen. de nieuwe
Bij het openen van de portieren zien
we een aantal verbeteringen in het in
terieur. De stoelen zijn comfortabeler
geworden. Het dashboard is ten op
zichte van de SJ totaal vernieuwd en
aanmerkelijk completer en moderner.
Vooral de vorm van de console is aan
gepast zodat er beter plaats is voor de
bediening van verwarming en ventila
tie en dat op inbouw van een radio is
gerekend. De Luxe-uitvoeringen be
schikken over een digitaal klokje en
een royale toerenteller. Alle Samurai-
uitvoeringen hebben een nieuw 4-
spaaks stuurwiel en andere knoppen
op de hendels van versnellings- en tus-
senbak.
Door de verschillende verbeteringen
is de kleine Samurai een prettig ver-
Het exclusieve merk uit het VAG-concem, Audi, heeft zijn topmodellen
op verschillende punten herzien. Aan de buitenkant van de Audi 100 en
200 zien we onder andere nieuwe verzonken deurgrepen en verzonken
wegklapbare ruitenwissers. De tot nu toe bestaande types (CC, CS en
CD) vervallen met ingang van deze maand. Er is nog maar één model
wat naar keuze met een aantal extra’s kan worden uitgebreid. Natuurlijk
is het- motorenaanbod gelijkwaardig gebleven. Alleen de 75 pk 1.8 liter
motor is samen met de 4 cylinder turbodiesel verdwenen. Deze laatste
zal binnen afzienbare tijd worden vervangen door een moderne vijfcylin-
der turbodiesel.
De benzine turbomotor uit de Audi 200 wordt vervangen door een
krachtbron met iets meer cylinderinhoud, 2226 cc in plaats van 2144 cc.
Er moet dan wel gelode superbenzine getankt worden.
Meest opvallende verandering is het totaal nieuwe dashboard. Mooie
vloeiende lijnen voeren de boventoon. Door deze interessante wijzigin
gen is de Audi 100/ 200 duidelijk aantrekkelijker geworden.
In de eerste helft van de jaren
tig introduceerde BMW zijn
generatie 5-serie. In 1981 onderging
dit model voornamelijk
wijzigingen. Het werd dus o
om de middelste serie van BMW
eens grondig te verfrissen. Het resul
taat is een fantastisch gelijnde auto
die grote gelijkenis vertoont met zijn
grotere broer, de 7-serie.
De lage grille en hoge achterkant
maken hem tot een auto waarmee
BMW voorlopig in dit segment weer
even vooruit kan. Onder de motorkap
vinden we vanaf nu alleen nog maar
6-cylinder motoren. Vier ervan lusten
benzine en één houdt er meer van die
sel.
Het programma begint bij de 520i
met een 2 liter motor van 129 pk en
een topsneldheid van 203 km/u. Alle
benzinemotoren zijn overigens uitge
rust met een geregelde drieweg kataly
sator. Alle modellen hebben standaard
een vijfversnellingsbak die naar wens
kan worden omgeruild voor een vier-
traps automaat. Het tweede model is
de 525i met 170 pk en een top van 221
km/u. Nog eens 6 kilometer harder
gaat de 530i met 188 pk op de achter
wielen. De top van het programma
wordt in eerste instantie gevormd door
de 535i (211 pk en een top van 235
km/u.). Later zal er een vervanger van
de M5 verschijnen met een motor met
vier kleppen per cylinder. De bena-
de 7-serie. Zoals we
gewend zijn is het dashboard naar de
bestuurder toegebogen.
Uiteraard zijn ook onderstel, rem
men, ophanging en daarmee samen
hangend het rijcomfort verbeterd,
langer Vanaf 9 februari zullen de nieuwe mo-
uimte- dellen bij de dealers te bewonderen
zijn. De prijzen zijn inmiddels al be
kend. Die variëren van 61.500,- voor
de 520i tot 102.600 voor een 535i. De
524 turbodiesel gaat voor 69.000,-
over de toonbank. De 535i zal direct
leverbaar zijn. De andere benzinemo-
dellen volgen in maart, terwijl de die
selrijders tot april op de 524TD moe
ten wachten.
ming voor de diesel blijft 524 TD, met lijk gelijkenis met
een turbocompressor. Deze motor le- gewend zijn is het
vert het voor een diesel relatief hoge
vermogen van 115 pk en zet nog altijd
zo’n 192 km/u. op de teller.
De carrosserie is ten opzichte van
zijn voorganger 10 centimeter lax~~
en vijf centimeter breder. Deze ruimte-
winst komt vooral ten goede aan de
binnenruimte achterin. De kofferklep
sluit netjes tot aan de bumper. Door
de aërodynamische vormgeving is de
CW-waarde aanmerkelijk verbeterd.
Dit varieert nu van 0,30 tot 0,32 en is
daarmee ten opzichte van zijn voor
ganger met 18% gedaald.
Ook in het interieur zien we duide-
Op de auto-Rai van 1985 presenteerde een charmante dame aan het publiek een
experimentele Mazda. Een groot aantal snufjes was op dit model te zien. Eén van
de meest opzienbarende nieuwigheden was het laten sturen van de achterwielen.
Eind 1987 bleek dat dit soort «fiituristische» vindingen inderdaad het experimen
tele stadium ontgroeien. In de test deze week de Mazda 626 met vierwielbesturing.
Het gaat hier om het topmodel uit de nieuwe 626-reeks. In het vooronder vin
den we de 2 liter 16-kleppen injectiemotor met een vermogen van 148 pk (109 Door het
kW). Deze motor wordt alleen geleverd in combinatie met de meest complete uit- de toevoegiii
rusting, de GT. Het interieur komt natuurlijk in grote lijnen overeen met wat we
in de andere 626-modellen vinden. Het dashboard is vloeiend van lijn en erg com
pleet met een toerenteller, digitaal klokje, temperatuur- en brandstofmeter, een
aantal uitstroomopeningen voor verwarming en ventilatie en de nodige knopjes
voor bediening van achterruitwisser en -verwarming, mistlamp, enz.
*--t karakter van de motor
uv njwv,eging van de vierwielbesturi
mogen we wat het brandstofverbn
betreft niet al te veel verwachten. In
testweek kwamen we gemiddeld 8,5
lometer ver met 1 liter benzine; n
opzienbarend.
Zoals gebruikelijk aan het eind v
het verhaal de prijs. Voor
staat er een Mazda 626 2.0i-
voor de deur. Voor die prijs 2
tuurlijk heel wat meer auto’s
meestal auto’s met meer allur
ze Mazda. Maar een moderne te
als vierwielbesturing biedt ver
leen de Honda Prelude. De
heeft hierbij het voordeel van zijn rui
me interieur en het technisch betere
systeem. Blijft natuurlijk de vraag of
een meerprijs van zo’n ƒ8.000,- de
moeite waard is. Het is duidelijk dat er
dwars op de weg staat. Er moet dus van deze Mazda voorlopig maar een
ind te klagen weer scherP teruggedraaid worden, klein aantal in Nederland verkocht
is voldoende Maar het sturen met de Mazda 626 zullen worden.
i dito. De ach- 4WS blijft iedere keer weer 6611 erva' Mazda heeft met zijn 626 4WS een
en is voorzien de kunt aan de as van de krul‘ doordacht technisch snufje op de
sende weg oprijden en op dat moment markt gebracht. De auto is uiterst
De bagageruimte is royaal en uiterst de aut0 het ware 6611 Pirouetje ,aten comfortabel, is bovennormaal handel-
makkclijk toegankelijk, omdat de ach- draaien- baar en zeer compleet uitgerust. De
- 1 exact tot de bumper opengaat. snel uitwijkmaneuver op een wat rumoerige 16-kleppenmotor pres-
is standaard in twee ^hje natte ondergrond bleek deze teert zeer beioorlijk. Het is alleen de
delen neerklapbaar, zodat ook deze 626 met 20 goedmoedig te accepeteren. vraag of het systeem, gezien de meer-
Mazda tot een lastdier om te toveren Doordat de achterkant meestuurt, prijs, een succes zal worden. De toe
is. In het interieur zijn er nog de nodi- wordt blJ Plotseling tenigsturen de komst zal het ons leren.
ge opbergmogelijkheden. Het dash- auto wat instabiel en wd de achterkant
boarJkastje is normaal, er zijn twee enigszins wegglijden. Niet echt onrust-
portiervalien, er zit een vakje in de barend> maar toch een klem puntje op
console, de armsteun tussen de voor- bet over de bele bnie 20 go^e nJge’
stoelen heeft twee vakjes en onder de dra8-
bijrijdersstoel zit nog een lade waarin Voor de motor gelden eigenlijk de-
__L .-1 -_—i--1zelfde voor- en nadelen als voor iedere
zestienklepper. In het hoge toerenge-
bied presteert de Mazda uitstekend,
binnen de 9 seconden sprint de auto
naar de op dit moment nog geldende
maximum snelheid en als top mochten
we ruim 200 km/u. noteren. Groot na
deel van zo’n hoog toerenmotor is na
tuurlijk de behoorlijke dosis geluid die
er geproduceerd wordt.
De versnellingsbak schakelt erg di
me rect> te d'rect wellicht. De bediening
2e. hiervan zou gerust iets lichter mogen,
ja meters De schakel wegen van het sportieve
terg mee. pookje zijn kort.
lezen dat Over de remmen van deze auto kun-
ïlijk met een vierwie
i maken hebben. De
igjng hiervan vinden we op
■uit. De echte autoliefhebbers
m zo
stilsta
Rode puntjes
Het stuurwiel is in hoogte verstel
baar, zodat iedereen een optimaal
zicht op het instrumentarium kan krij
gen. De bestuurdersstoel is in alle mo
gelijke richtingen aan te passen. Niets
dan lof trouwens voor het meubilair.
De bekleding is mooi grijs velours met
•kleine rode puntjes, sportief en chique
tegelijk. De stoelen zitten als gegoten
en helemaal niet zo hard als in eerste
instantie lijkt. De verstelbare lenden-
steunen houden iedereen, klein en
groot, smal en breed, op z’n plaats.
Ook achterin zal niemand te klage"
hebben. De beenruimte J
en de hoofdruimte idem
terbank zit comfortabel c
van hoofdsteunen.
De bagageruimte -
makkelij
terklep exact tol
De achterbank
delen neerklapbaai,
Mazda tot een lastdier om te toveren
het interieur zijn er nog de nodi-
pbergmogelijkheden. Het dash-
^kastje is normaal, er zijn twee emg
•vakken, er zit een vakje in de bare
de armsteun tussen de voor- bet
heeft twee vakies en onder de draf
jrijdersstc
een aantal
worden.
De twee buitenspiegels worden elek
trisch bediend en in de deurpanelen zit
de bediening voor de vier elektrische
ruiten.
Een dergelijk opzienbarend topmo
del moet zich uiterlijk natuurlijk van
zijn goedkopere broers onderscheiden.
Deze Mazda staat op witte lichtmeta
len velgen met 195/60 HR 15 banden.
Echt mooi zijn de velgen door de witte
kleur niet, maar opvallen doet het 2
ker. Verder valt het met extra toeter
en bellen aan de buitenkant
Op de achterdeuren valt te lezen
we hier werkelijk met een vierwielbe-
stuurde 626 te maken hebben. De der
de bevestiging hiervan vinden i
de achterruit. De echte autoliefhe
wisten hem zo te herkennen. Voor een
stoplicht stilstaand, zag ik in de ach
teruitkijkspiegel twee jonge heren ver
over hun dashboard naar voren gebo
gen de achterkant van de Mazda be
studeren. Is het er nu wel een of niet?
Ook bij mijn wekelijks bezoek aan de
wasserette bleek de belangstelling
groot. In ieder geval kunnen we stellen
dat het hatchback model van deze
Mazda 626 erg mooi van lijn is.
Stuuruitslag
Op dit moment zijn er twee auto’s
met vierwielbesturing te koop, deze
Mazda en de Honda Prelude. Beide
auto’s werken met een verschillend
principe. De Honda bepaalt de uitslag
van de achterwielen aan de hand van
de stuuruitslag van de voorwielen. Bij
Mazda is de beweging van de achter
wielen volledig afhankelijk van de
snelheid. De grens ligt bij 35 km/u.
Onder deze snelheid sturen de achter
wielen in een richting tegengesteld aan
de voorwielen. Bij 35 km/u. staan de
achterwielen rechtuit en daarboven
sturen ze met de voorwielen mee. Uit
onderzoek is gebleken dat een uitslag
van maximaal vijf graden optimaal is
en goed aansluit bij het menselijk ge
voel.
Mazda noemt vijf voordelen van het
systeem. De auto zou een betere stabi
liteit hebben in bochten. Dit kan ik
volledig beamen. Iemand die met grote
snelheid een bocht instuurt, kan deze
gang ook volhouden. Opmerkelijk is
ook met wat voor gemak de 626 op
zijn eigen weghelft te houden is op een
slingerend traject.
De stuurgevoeligheid en precisie zijn
beter. Ook dat is waar. Bij een rich-
tingsverandering is de stuuruitslag re
latief gering.
De verbeterde koersstabiliteit bij
hoge snelheden, het derde voordeel
wat Mazda noemt, zorgt ervoor dat de
auto pas bij erg hoge snelheden het ge
voel geeft dat het hard gaat. Meestal
een overtuigend bewijs van passieve
veiligheid.