-V
u
IND!
Poppenspel en Perepit
in Sapperlipopet
Voorstellingen
in ’t Heks
Z i l b ii rg
Textiel en lichaam
7
0.26
0.20
0.21
0.10
Geen Deel danst
0.20
Geen Deel
0.30
de
0.20
5.37
ortiment
theaterwerkplaats
aar dat
rg
nu*
Alleen op de
wereld en Co
gemeten
•er zijn
naar
aren en
LIJK
:n wij te
JGSTE
ND!
40*
Theatergroep
Nova brengt
«Pellikaan»
Samson en Sally
Hagedoorn in
«Een winter vol
bloemen»
Pianorecital
Aquiles Delle-
Vigne
Theater van de
Lach met «Den
Haag Vandaag»
Openbare
repetitie Big Band
Beeldunie
Perspekt met
technisch theater
«Ragnarok»
Studio Peer met breid met opnieuw drie debutanten.
De Wolkenjas w^e^ïi^“
Vertier Sse Dai
in d’n Egelantier
De Appel speelt
Pinter
188 pagina 12
Donderdag 7 januari 1988 - pagina 13
DE TILBURGSE KOERIER
mma
ling
Georgette Hagedoom als amoureuse oma.
Christoph Bochdansky
II.
S
Verschil
Technische theatergroep Perspekt.
0.40
0.14
0.10
0.40
TILBURG
0.10
VDU
Van
Studio
ZIE OOK PAGINA 15
SC
Elektronicahuis Peeters
Bang Olufsen Sterdealer
Molenstraat 142 (hoek Besterdring). Tel. 013-420397
robic
ït
Ragnarok de nieuwe Perspekt-produk-
tie.
is I
in
met
jitelli-
innige
wannet
by Dick
STICHTING THEATERWERKPLAATS
«DE MUZE»
CARRÉ 95, 5017 JE TILBURG
JAN VAN BEVERWIJCKSTRAAT,
VOORMALIG ELIZABETH ZIEKENHUIS
TEL.: 369104
■elt Peer de
voorstelling
r kinderen
Directie en medewerkers wensen U
een heel voorspoedig 1988
i maandag 11 t/m donderdag 14 jan.
is ons restaurant gesloten
Zondag 10 januari, 15.00 uur. Een fami
liefilm voor iedereen vanaf 5 jaar.
Nèt even iets anders
Dat proeft U. In alles!
BISTRO «LE MENTON»
Stationsstraat 83, RIJEN
Tel. 01612-2232
chaam bepaal
materiaal r1- -
materiaal i
door b.v. f
ken, watt
voegt men
vormenr
als het i
chaam g
dat v
cqrsi
lichs
een nieuw
extiel in re-
arbij het materiaal
erkingen en het li-
-en vormbe-
opechonken
den met
^jk-
laat maar
Pitje waar
;n boom in
Op zaterdag 9 januari speelt de Appel
«Niemandsland» van Pinter. De voorstel
ling is te zien in de Studiozaal om 20.45
om van hun
Dr. ook niet
«Es I
Welt» i
en visue
doos Wc
ge myt
sjukken.
De Stichting Muziek Evenementen Til
burg (SMET) organiseert a.s. zondagmid
dag in de pauze-foyer van de Tilburgse
Schouwburg een pianorecital.
Heeswijk/Dinther,
lullehoekeweg
tpassage
ss L
Vanaf zondag 10 januari tot en met
januari exposeert Niekje van de La-
r beelden in de tentoonstellings
ruimte van de Midden-Brabantse Kun
stenaarsvereniging De Beeldunie, St-
Josephstraat 136 in Tilburg. De ope
ning vindt plaats op zondag om 15.00
uur. De Beeldunie is iedere donderdag
tot en met zondag geopend van 13.00
tot 17.00 uur.
Live dans en muziek. Dinsdag 12 jan.
21.00 uur.
Goed nieuws voor alle mensen die geen
plaatsen meer konden bemachtigen voor
de André van Duin-revue. Op woensdag
13 en donderdag 14 januari kunt U het
Theater van de Lach zien in de Schouw
burgzaal met de klucht «Den Haag Van
daag».
/-Channel ui v
„Rock». 29,Ja
als lokatie Noor-
de band nodigt
mee te maken. De
de groep schenken
Smartlappen zingen en presenteren,
tekstimprovisatie,
kindergroep spel,
werkweek kleinkunst,
bijscholing mime voor
dans- en drama-docenten.
Zondag 10 januari a.s. om 12.00 uur
houdt de Tilburg Big Band een openbare
nieuwjaarsrepetitie in de Studiozaal van de
Schouwburg. Iedereen is - gratis - welkom
bij deze swingende start van het nieuw
muziekjaar.
Ragnarok laat zien dat natuur in welke
vorm dan ook, blijvend is, dat cultuur voor
bij is.
Theatergroep Perspekt, opgericht in 1968,
het meest bekend om de manier waarop
hun voorstellingen theater en techniek
et elkaar worden verweven.
moed en zijn o
ouders steeds «j
it een hele tracht zijn moed-
“*je maakt gevaarlijk het k
iv/enswan- hoe voorzichtig h
wxx u<,om zichtbaar. Een ge- en giftig afval vor
J' je buiten het theater al- dreiging. Ook
u Kunnen beleven als de bomen vo™’’
iden spreken. ya?^1
Op maandag 11 januari is Georgette van
Hagedoom te zien in de komedie «Een
winter vol bloemen». De voorstelling is te
zien in de schouwburgzaal om 20.15 uur.
c---1 -js een iComej:’
Jemen tussen
verse generaties, waarbij sex vooral vr“",r
heel veel humoristische scène
oma van de familie (Georgette Hagedoom)
~v amoureus gebied niet de minst actieve,
e vitaliteit van de 70-jarige bezorgt niet
enkel haar nog oudere «v.^..
anderen heel wat problemen. In dcz.c m
gent, soms briljante, altijd geestige en i
vulgaire komedie, worden heel wat zit
dingen verteld over de wijze waarop „t
maatschappij in elkaar steekt.
Paul Cammermans regisseerde «Een win
ter vol bloemen».
Meneertje Peertje
Woensdag 13 januari speel
Graaf de kindertheatervo
«Perepitje», bedoeld voor
vanaf 6 jaar, aanvang 3 uur.
«Pitje, pitje kom maar op, k
komen, planten, bomen. Pit
nog pit in zit, pitje waar eer.
is de titel
r V.O.F. de
op Polydor. Vooraf-
kraker «Een Kopje
iige hitsingle
Gezien» staat
plaat vol met even originele
en goede Nederlandstalige
«Niemandsland» is de vierde Pinter die
de Appel pp de planken brengt. De Pinters
van de Appel zijn steeds onder verschillen
de regisseurs uitgebracht, om de mogelijk
heden van deze fascinerende auteur te on
derzoeken. Elise Hoomans (regisseur van
Niemandsland) vertelt: «Niemandsland
gaat over vier mensen die vechten om hun
territorium. De gebeurtenissen zijn schijn
baar onlogisch, feiten worden niet uitge
legd, de werkelijkheid en de fantasie gaan in
elkaar over. In dit stuk van Pinter is een
voortdurende machtstrijd aanwezig. Pinter
geeft geen antwoord op wie en waarom,
maar wat en hoe. De wereld van Pinter is
grillig, kwaadaardig, bedreigend en absurd.
Ragnarok is allereerst een epische vertel
ling; een opeenvolging van beelden die het
ontstaan van een wereld, een cultuur be
schrijven. Deze epische vertelling berust op
visies van wetenschapsmensen en hun vol
gelingen, mensen die menen dat van hun
kennis afgeleide technieken de wereld be
heersbaar maken. En makkelijker om in te
leven: auto’s, TV’s, kerncentrales, vliegtui
gen, robots, computers, etcetera.
Ragnarok laat in beelden, maar ook in
het gedrag van ontwerpers en gebruikers
van deze hulpmiddelen, het betrekkelijke
zien van deze poging tot beheersing van de
wereld.
Ragnarok toont hoe de bijverschijnselen
van de vooruitgang (klimaatsveranderingen,
tornado’s, verschuivingen van de aardas,
immuun geworden reuzen landsharks wan
hopig op zoek naar hun oorspronkelijke
woongebieden, etcetera) worden genegeerd
of met weer nieuwe technieken worden af
geschermd. Maar ook hoe één ding over het
hoofd wordt gezien; actie is reactie, alles
wat roteert veroorzaakt turbulentie.
Der Plan
Duitslands meest eigenzinnige, vrij
gevochten en creatieve groep is onge- De bee
twijfeld Der Plan. Reeds enkele jaren Voir ontstaan via een langzaam pre
bestookt de groep vanuit Düsseldorf Van bouwen, afbreken en toevoeg
de wereld met een niet aflatende Dit proces wordt s.
stroom inventieve pret waarin muziek,
beeldende kunst, literatuur, vormge
ving en theater samenvloeien. De uit
gebreidelde fantasie staat bij Der Plan
centraal. Oorspronkelijke elementen
van de «Neue Deutsche Welle», waar
in Der Plan een belangrijke plaats in
nam, gemixt met funk, pogo en
«Middle of the roadmuziek» (zeer iro
nisch gebracht) zou een omschrijving
van hun muziek zijn. De groep wil zich
_t in een hokje geplaatst zien.
1st Eine Fremde Und Selfsame
is de naam van de laatste elpee
iele muziekshow. Als in een kijk-
vaan je jezelf met sprookjesachti-
/then, bonte decors en kleding- Opvallend m Niekje
terne noodzaak, de u
aanpak van
woordelijk hit
me werkproct
teit waarmee
<-j De rolverdeling is als volgt: moeder Elise
i ut «jut...»; Annemarie van Haaren, zoon Frederik -
Lanting vijf- John Segers, dochter Gerda - Margo Itter
i Alleen het en Janneke Schalken, schoonzoon Axel -
Mike Verwey. De regie is van Vojta Vejtru- (jCOFgette
ba, voor de kostuums zorgde Chris Dries,
grime Marie-Louise Opstellen, grafische
vormgeving Anita de Gouw, techniek Her
man Dingemans en Ronald Asveld. Piano:
Frits Nanlohy.
belooft een echte gezellige to
pavond te worden, zowel voor het
- f publiek als voor het toneelgezelschap. Hav
leeft zijn avontuurlijke fantasieën samen Bejaarden op vertoon van 654--pas
met alle figuren uit de jas. Droomt hij ze of hebben gratis toegang,
gebeuren ze in werkelijkheid?
Axitt
De Brabantse hardrock doet het Beelden bij
goed. Zo heeft Axitt uit Etten-Leur J
ste is reeds uitgezonden samen met een
interview in het Sky-Channel pro
gramma «Monsters of Rock».
Voor de tweede is
derligt gekozen en
iedereen uit om dit i
kassa-opbrengst wil
aan actie Afrika Nu.
Op dinsdag 12 januari kunt u in de
Schouwburgzaal de technische theater
groep Perspekt aan het werk zien. De
voorstelling begint om 20.15 uur.
- beelden van Niekje van de La-
staan via een langzaam proces
uuuwen, afbreken en toevoegen.
prOces wordt sinds kort door
Niekje afgewisseld met het tekenen.
De werkwijze van Niekje is zeer ar-
‘n beidsintensief. Zij maakt daarbij zo
PT1 min mogelijk gebruik van technische
hulpmiddelen. De beelden groeien let
terlijk onder haar handen. Al bouwen
de komt een beeld in het atelier tot le
ven. Zij noemt zich dan ook geen
beeldhouwster maar beeldhouwster.
Inspiratiebron voor Niekje van de
Lavoir is de natuur levende en dode.
Het natuurlijk groeiproces, het tot stil
stand komen ervan en het verworden
tot fossiel heeft haar belangstelling.
jes werk is de in-
„aic, ue intensiteit in de
elk werk. Medeverant-
iervoor is het zeer langza-
roces, waardoor de intensi-
lve een kunstenaar dagelijks
werkt, zichtbaar kan worden.
Deze week twee voorstellingen in atelier/theater ’t Heks aan de Lannerstraat 1
in Tilburg Noord. U kunt kaarten reserveren onder nummer 013-551171.
Onlangs kroonde het weekblad Vrij Ne
derland hem tot «Koning van de klucht»;
het is een erkenning waar John Lanting vijf
tien jaar voor heeft gevochten. Al'u^u P
publiek heeft altijd vertrouwen in hem ge
had. Vanaf het allereerste begin, kwamen de
mensen graag naar het Theater van de
Lach. En ze bleven komen. In steeds grotere
getale. Als John Lanting dan ook iemand
wil bedanken voor die vijftien succesvolle
jaren, dan is het wel zijn trouwe publiek.
Wie John Lanting in de loop der ja”*"
heeft gezien, weet dat de doldwaze verwik
kelingen elkaar in snel tempo op volgen. Dat
is zeker het geval in «Den Haag Vandaag», zijn L..„_
een klucht die een groot internationaal sue- Hiervan is I
ces werd door de inventiviteit waarmee het Strindber
verhaal werd ontwikkeld. Stel u voor: poli- in moeders--
tiek Den Haag. Een chique hotel. Het kort schiet. Geld bestemd v
Tweede Kamer-lid Victor Weussink stuurt den verdwijnt in een bode
zijn vrouw naar een mode-show, omdat hij persoon van Axel, haar i
«op avontuur» wil gaan met een van de se- een wettelijke plaats in he
cretaresses van de Minister-President die te- gen, trouwt met doe'
vens zijn minnares is. Als we u dan nog ver- denkt zijn moeder
tellen dat zijn secretaris Bram de afspraak kwelling van zijn
totaal in het honderd laat lopen en de suite zwijkt. Deze vermoede
van het «buitenechtelijke liefdesnestje» ook door de brief
nog eens naast de kamer van mevrouw vlak voor dien
Weussink afhuurt, weet u zeker dat deze sluitr
«vergissing» borg staat voor een heerlijk
spel voor verrassende en komische ontwik
kelingen.
De cursus «Textiele Vormgeving» i
centrum voor kunst en vormgeving «i
- enlaan 77» start in januari met e
-?.tz~:zzf: vormgeven van te*
latie tot het lichaam. Waarbij
bepalend is voor de bewerl—_o_
chaam optreedt als maatgever
paler. In de cursus zal aandacht gesch
worden aan de verschillende materiak-
hun specifieke eigenschappen en mogelijk
heden. Ook de invloed van een materiaal op
alvisjagers de sfeer van het «beeld» zal besproken wor-
arende be- den.
teel gemeen
ebben. Met de materialen wordt direct op het li-
Act verhaal chaam gewerkt, waarbij het lichaam op een
witte walvis, die onconventionele manier benaderd wordt,
te slim af was. Samson wil
naar Moby Dick, vooral Het lichaam is niet een kapstok waarover
dat de legende vertelt dat het kledingstuk hangt, maar het lichaam
:n dag zal terugkomen om met al zijn vormen, aandachtspunten, hang-
edden. punten en bewegingsmogelijkheden is de
skenfilm van Jan- aanleiding voor het vormgeven. Het li
jken, 1984) naar het chaam bepaalt dus de vorm, geeft aan het
j walvissen» van Bent materiaal de derde dimensie. Door met het
iten en is Nederlands materiaal direct op het lichaam te werken,
J plooien, rimpelen, kreuken, smok-
tteren, scheuren, draperen, etc.,
_;n het materiaal helemaal naar de
n van het lichaam, kneedt men de stof
t ware om het lichaam heen. Het li-
i geeft op zijn beurt weer aan waar de
«centen en rustpunten moeten komen. En
u<u verscliilt per persoon. Dus leer in deze
cursus de mogelijkheden van materiaal en
iivhaam kennen. De cursus wordt gegeven
op maandagavond van 19.30-22.00 uur door
Sylvia Pisters. Inschrijvingen en informatie:
013-684333.
is een initiatief van Neel Ver-
Arend Niks. Beiden zijn in ’86 af-
•d aan respectievelijk de Rotter-
Jansacademie en het Rotterdams
mservatorium. Eerdere samenwerking re-
Iteerde in het stuk «Daar laat ik mij niet
er uit», dat de choreografieprijs won op
«ït ’86. Neel Verdoom danste bij Reflex,
-n Romijn Feiertag Danstheater en
jazzex. Arend Niks is drummer bij de
agwerkgroep Motel Bokassa en bij Corrie
i de Brokken van gitariste Corrie van
rgen, die eveneens aan Geen Deel
:werkt. De derde muzikant is pianist Al-
t Veenendaal, met wie Arend Niks het
12e 2 vormt.
De danseressen Nienke Reehorst en Ellen
Knubben completeren de groep.
Toneelvereniging «Club de la Scè
ne» brengt op 10 januari 1988
20.00 uur in de «Postelse Hoeve»,
Deelenlaan 10 te Tilburg, een avond
vullend stuk, nl. het blijspel «Alleen op
de Wereld en Co» van de auteur J.
Hemmink-Kamp. in een regie van José
Kwantes.
veS Korte inhoud
U In 1909 schreef Strindberg, speciaal voor
zijn Intieme Theater, vier kamerspelen.
tt;-j-je peiiikaan er een
ierg voert ons naar een gezin waar-
rs verzorging van haar kinderen te- Een winter vol bloemen»
Geld bestemd voor het huishou- die handelt over relatieproble
djnt in een bodemloze put in de verse generaties, waarbij se
Axel, haar minnaar, die, om
plaats in het gezin te verkrij-
dochter Gerda. Fredrik ver- js Op a
en Axel van geestelijke en de
vader, die hieraan be-
aedens worden versterkt
van zijn vader, geschreven
Jc voor diens dood. Fredrik en Gerda
„.jiten een verbond tegen hun moeder en
Axel. Ze bezoedelen hun onschuld doordat
ze het hun aangedane kwaad met kwaad be
strijden.
De Argentijnse pianist, Aquiles Delle-
Vigne, zal tijdens dit recital voor de pauze
werken vertolken van Frédéric Chopin en
na de pauze van Maurice Ravel en van
Franz Liszt.
Delle-Vigne, als hoofdvakleraar piano
verbonden aan het Rotterdams Conservato
rium, is een leerling van o.m. Claudio Arrau
en vestigde zijn naam met vele plaatopna
men, optredens met verscheidene grote or
kesten alsmede een recital in het Vaticaan
voor de paus.
Het pianorecital begint a.s. zondag om
15.30 uur.
In het theater Noorderligt, Veldhovenring 79 in Tilburg staan er de komende week
de volgende optredens op het programma. Vanavond, donderdag 7 januari om
21.30 u. Axitt; vrijdag 8 januari, aanvang 22.00 u.: Der Plan en zaterdag 9 januari
om 21.30 u. VOF De Kunst.
Een jaar geleden werd deze toneel
vereniging opgericht met twaalf spe
lers c.q. speelsters, louter debutanten.
wijzen wat een jonge groep door hard
Voor de tweede maal dit seizoen Studio werken en een goede teamgeest in een
Peer. Deze keer met een voorstelling voor 5L
eehee
neelavond te worder
Alles begint als Peer een ias vindt. Het is publiek als voor het t
-3ne Jas H1J zit vol stemmen, pop- r n
n en verhalen. Peer die in de vol-
sreld maar niet wü deugen, be-
tasieën sai
Geen Deel is een vijf kwartier durende
voorstelling waarin dans en muziek live
worden uitgevoerd.
.In concertvorm worden visuele en muzi
kale gebeurtenissen naast en tegenover el
kaar gezet, zodat er een geheel ontstaat
waarbij het publiek zowel toehoorder als
toeschouwer is.
Geen Deel is r
doom en
gestudeerd
Start
Op zondag 10 januari ’s middags om
half vijf treden er in d’n Egelantier
Jump Dickie Jump op. en de Brokken
Het is een swingende driemansfor- Binsbergen, die
matie die beïnvloed zijn door Gene meewe'1'• Tv-
Vincent in zijn begintijd. Het is rocka- bert
billy, zwetend, stampend en beukend. du2
Korte
Monumentstraat 6, 5038 AR TILBURG
hoek Stadhuisplein - Tel. 013/362987
Naast onze uitgebreide la carte-kaart
zal onze chef-kok de gehele maand
JANUARI een speciaal menu voor U
bereiden:
AMUSE-GUEULE MAISON
huisgemaakt borrelgamituurtje
TERRINE DE SAL MON ET
LOTTE SAUCE AU SAFRAN
een fijne huisgemaaktepaté van verse Schotse
zalm en zeeduivel begeleid met een
safraansaus
VELOUTÉ DE VOLAILLE
AU CERFEUIL
licht gebonden soep van gevogelte
met verse kervel
FILET DE TRUITE A LA
VAPEUR SAUCE AU PERSIL
filet van verse forel boven een groentebouillon
gestoomd, geserveerd met een peterseliesaus
LA RAFRA1CHISSEMENT
verfrissende vruchtensorbet
ENTRECÖTE DE BOEUF
AUX ÉCHALOTES ET
AU VIN ROUGE
runderlendebiefstuk met sjalotjes
en rode wijnsaus
PARFAIT ANANAS
AU CARAMEL
parfait van verse ananas in een caramelsaus
ƒ59,50
V.O.F. de Kunst
«Onbeperkt houdbaar»
van de derde elpee van
Kunst, hun eerste op Polyd
gegaan door de kraker
Koffie» en hun huidig
«Waar Heb Ik Jou Meer G.
de nieuwe f
vondsten et
popmuziek.
V.O.F. de Kunst bestaat uit: Nol
ivens: zang; Henri van Bergen:
ums; Ferd Berger: gitaar; Chris
Smalt: toetsen; Roel Jongenden: bas;
Jan Jansen: percussie; John Guttink:
Keyboards; Robert de Kok: sax-ac-
cordeon
Zondag 10 januari speelt Christoph
Bochdansky uit Wenen de poppenkist-
nedie voorstelling «Henk», bedoeld voor
sn kinderen vanaf 6 jaar, aanvang 3 uur.
x vooral voor Poppentheater Sapperlipopet, Diony-
^h^ooS) siusst;^„11A’ Ti‘burg- Reserverin-
j minst actieve, gen. 434627.
<vi^em^rKè °P het toneel staat een grote houten
:men. In deze intelli- »“St, en schatkist Chnstoph vertelt
met zijn beste Nederlands, het verhaal
van Henk.
De poppen zeggen niets, maar toch
kun je ze goed begrijpen. Ze praten
een fantasietaal van klanken en gelui
den.
Aanstaande dinsdag 12 januari om 20.45
u. brengt de theatergroep Nova het to
neelstuk «Pellikaan» van de Zweedse
schrijver Strindberg (1849-1912). Thea
tergroep Nova is een Tilburgse amateur-
toneelgroep.
vijf
p Dickie Jump op.
x.vt is een s~±l^:s__
--•‘ie die beïnvloed zijn door Gene
meent in zijn begintijd. Het is rocka-
zwetend, stampend en beukend,
ivurtom zeer de moeite waard om te
komen kijken.
walvissen, le- venlaan 77» star
grote oceaan, onderwerp: het v
r de oude Mo- latie tot het licha
bepaler
chaam
worde
nson Sally, twee jonge i
de gevaren kennen van de
ineer zij op zoek gaan naar
Dick.
Samson is een jonge walvis. Zijn over-
loed en zijn grote mond brengen zijn
oudérs steeds tot wanhoop. Steeds weer
zit...» Uit een pitje groeit een hele tracht ^jn moeder hem bij te brengen hoe
voorstelling. Meneertje Peertje maakt gevaarlijk het leven voor een walvis is en
met zijn jonge publiek de levenswan- hoe voorzichtig hij moet zijn. Walvisjagi
del van een boom zichtbaar. Een ge- en giftig afval vormen een voortdure-J-
schiedenis die je buiten het theater al- dreiging. Ook de orka’s kunnen hee’
leen zou kunnen beleven als de bomen zÜn> vooral wanneer ze honger hebbe
nog konden spreken. vertelt hun het-
r van Moby Dick, de grote v
j j j de mensen steeds te slim af
Spelend voor en met de kinderen dol
gaat Peer op zoek om met minimale wanneer hij hoort aal
middelen een dynamisch en levendig Moby Dick op een dag
gebeuren te scheppen. In de kinder- alle walvissen te redden,
voorstelling gaat hij het spel aan met Samson Sally is een tek
het publiek. Hij neemt ze al improvise- “k Hastrup (Denemarken
rend mee in een verhaal waarin zij zich “Het lied van de
geborgen kunnen voelen. Sgiproken’ m'nUt