Fransman vol allure
Honda-dealer Bokocar
in riant nieuw pand
NIEUWS VAN RENAULT
i
Q VAN DER BOOM
T
AUTOTESTS
f2
Renault 25 V6 injection
Nieuws van Van der Boom
(ANN
door Tony Vos J
dereen
itmen
wenst!
100 Citroen advertenties
Nieuwe Espace en
553
vierwielbesturing bij Renault
■Mi
JF
1
gen en
ubbele
Kerstparty Nieuwkoop Motors
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJF
-
ber 1987-pagina 30
Woensdag 23 december 1987 - pagina 31
DE TILBURGSE KOERIER
auto’s waar
TE BEURT
brievenbus.
op auto’s
Renault 25 V6 injection
Renault 11 4WS
Tankstation Gebr. van Beurden bv
5017 CL Tilburg
Galjoenstraat 5
Tel: 013 - 424224
Voor de grote en kleine automobilist(e)
Directie en medewerkers wensen U een gezellig kerstfeest en
een gezond en veilig nieuwjaar
Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg. Telefoon (13) 36 4011.
voor
rwste
hele-
’■Jto’s
wor-
jkaartje
echlampen
driehoeken
startkabels
r ook auto-
ismiddelen
in artikelen
de vrije tijd
Het bereik
ter zo groot
nenskamers
werd, uv
voor het.i
Ieder merk kent in zijn
,e en minder actieve p
iviteiten van Renault bevinc
dit moment op een hoog
kort geleden een
WINKELS
EN RUIME
MGAUTO-
ESSOIRES
PUNT
IEBAAN 2
13-670089
drie verschillenc
kende 88 pk
gebleven en
er nu een 1995 w v.
103 pk en een topsnelheid va’
km/u. of dezelfde motor met u
en zodoende een vermogen van 1
en een top van 178 km/u. In dc
naai voor de Kerstparty is door
koop een aparte ruimte inge-
n expositie gehouden UC1C1I
exclusieve automobie- voor
FeHa" Een I
Tegelijkertijd met dit bericht viel er
een aardig boekje in de
Het Citroënembleem siert de kaft,
V J Bij het tanken van een volle tank
4 BENZINE - DIESEL - LPG vullen wij GRATIS
een liter WINTER- VLOEISTOF voor uw
ruitensproeier bij
Op ANTIVRIES - KOELVLOEISTOF 30% KORTING
I
t Veel automobilisten blijken niet
>e hoog getild g(>e<j op de hoogte te zijn over wanneer
ruimte is keu- ze ,je mistlampen op hun auto mogen
aandoen.
lend is de ruimte in het inte- T $9.
e auto doet van binnen breed ™a
i, zonder iets van zijn ele-
w i lv leveren.
De verwarming en ventilatie wordt
met drie draaiknoppen bediend en
«.A-horen. Vrij snel na het
sert de installatie al vol-
3 achterpassagie
beschikken over hun eigen uitstroom-
openingen.
Specia
Nieuwkc
richt waar een
wordt van zéér e
len. Te zien zijn ondermeer een I
Testarossa en een 518 BBi, een TVR
(exclusieve Engelse sportwagen), een
Nissan Terrano (exclusieve 4x4 aut
een Nissan VIP-coach (exclusieve VL -
bus), een Suzuki Turbo (primeur v
Nederland), en natuurlijk de nieuv
modellen van de eigen merken.
In de sfeervolle showroom die
maal in kerstsfeer is, komen alle aut
goed tot hun recht. Nieuwe auto’s w_.
den afgewisseld met een keur van ge
bruikte auto’s van alle merken.
hendel
is zeer
bestuurder
beneden
winterse omstandigheden
seizoen gaat de politie extra
een goed gebruik van de
Autobedrijf BokoCar is verhuisd. Sinds het begin van de maand heeft de Hon
da-dealer voor Tilburg en omstreken zijn oude stek aan de Hart van Brabantlaan
verruild voor een prachtige lokatie aan de Ringbaan Oost. Op nummer 98. om pre
cies te zijn, vlakbij het kanaalviaduct dat naar Tilburg-Noord leidt.
Met deze verhuizing is de Tilburgse Honda-dealer het zoveelste grote garage
bedrijf dat zich langs de Ringbanen vestigt, waarmee deze boulevards zo langza
merhand tot één grote showroom voor automobielen zijden geworden.
Sinds 1983 was BokoCar - oor
spronkelijk in Hilvarenbeek begonnen
- aan de Hart van Brabantlaan ge-
de verkoop van I
zonder de TV-slogan moeiteloos
-'s «fraaie auto’s» te karakteriseren -
liep dermate goed dat al geruime tijd
naar een ruimer jasje werd uitgekeken.
En ruimer is de nieuwe jas van Boko-
Car zeker: voor alle afdelingen staat
möer dan twee keer zoveel ruimte ter
„-..chikking als in het oude pand. Bo
vendien zijn er aan de Ringbaan Oost
nog uitbreidingsmogelijkheden. Voeg
daarbij dat het bedrijf via een zijstraat
naast de oprit zeer makkelijk bereik
baar is - u kunt er overigens ook via de
hoofdingang aan de Ringbaan bir-“"
3 kinderen op de
ji of op een hin-
sn Suzuki Jeep,
teuwkoop is een
in, wat niemand
loop je de kerst-
f. Een presentje
ich.
Bij de Renault 2f
kiezen uit verschille
6-cilir
zonde
een aantal uitrustingsniv
model >s de V6 turbo m
onder onze testauto, d»
Onder de motorkap
krachtbron met Zvo v,
vorm. Door de v<
derinhoud (was 2664 cc) ligt
male vermogen nu op 160 pk (met ka
talysator 153 pk). Het is nog steeds de
bekende samenwerking tussen Volvo,
Peugeot en Renault waar we deze soe- niet
pele machine aan te danken hebben, nieui
Zo zien we hem ook in een Volvo 760 met het em
en 780, de Peugeot 505, de Renault Al- dikke chror
pine V6 GT, maar ook bij andere mer- ontbreken
ken zoals bij Lancia in de Thema.
De V6 levert zijn kracht makkelijk
en regelmatig af. Samen met de hand-
geschakelde vijfversnellingsbak e
willig geheel. De trekkracht is in
versnellingen goed. De auto pakt van
uit lage toerentallen vlot op en de vijf
de overbrenging mag gerust als een
echte versnelling gezien worden. Bij
constante snelheden rijdt de auto zeer
rustig, normale gesprekken zijn tussen
starten produceert de
op warme lucht. De
-
heel waarop ook de tekst «100 Citroën-ad-
ver- vertenties van Karei Suyling» te lezen
3t de is. Zoals op deze kaft aangekondigd,
bevat het boek 100 advertenties van
Citroën uit de periode 1958 tot 1972.
Alle modellen worden opgevoerd, de 2
r CV, de Dyane, de Ami, de GS en na
dat deze berichtgeving tuurlijk met te vergeten de DS. Voor
i misverstand berustte. De pro- de liefhebber staan er ook nog twee
van de 2 CV ging gewoon door, advertenties in van Panhard, een merk
de dagproduktie werd terugge- dat in het begin van de jaren zestig
t zorgde voor minder geëx- werd opgenomen in het Citroën-con-
aantaïlen naar onder andere cem.
Nu is het echter zover dat De ontwerper Karei Suyling (gebo-
:hte Citroën 2 CV, voor veel ren in 1926) heeft met deze reeks ad-
luto, definitief ver- vertenties veertien jaar lang een stem-
oduktie is nog niet pel gedrukt op de reclame-uitingen
van Citroën. Met het boekje, dat voor
24,95 in de boekhandel verkrijgbaar
is, zal de koper minimaal één genoeg
lijke avond hebben. Zeker mensen die
in de jaren zestig hun eerste Citroën
kochten, zullen veel plezier aan dit
drukwerkje beleven.
J
6.39.24
Tot en met 31 december houdt Nieuwkoop Motors aan de Hervensebaan te
's-Hertogenbosch een Kerstparty voor jong en oud. Een Kerstparty vol verrassen
de elementen. De vijf huismerken: Alfa Romeo, Jaguar, Saab, Nissan en Suzuki
zijn in diverse uitvoeringen te bewonderen, waaronder enkele «specials».
Voor kinderen
Een traditie is de aandacht die kin
deren krijgen bij Nieuwkoop. Speciaal
r hen zijn er tal van activiteiten,
kleurwedstrijd, kaarsen maken op
een ouderwetse manier en zelf mooi
Japanse kerstversieringen maken (ori-
“21’ gami): het kan allemaal.
Ir-
Bovendien mogen de k
foto in een heuse Ferrari
demisbaan rijden met eer
De Kerstparty van Nieu
feest voor groot en klein,
mag missen. Wie weet loo
man wel tegen het lijf,
heeft hij altijd wel bij ziel
Ieder merk kent in zijn historie ac
tieve en minder actieve periodes. De
activiteiten van Renault bevinden zich
op dit moment op een hoog niveau.
Mochten we kort geleden een veran
derde Renault 5 en de Renault 25 V6
injection verwelkomen, in januari zal
ook de Renault Espace met een aantal
wijzigingen verschijnen. Uiterlijk is de
nieuweling gemakkelijk te herkennen
aan het veranderde front met een nieu
we grille, nieuwe koplampen en een
fraaiere bumper. Ook de achterkant
heeft niet ongewijzigd de tekentafels
verlaten. Hier zien we vernieuwde ach
terlichten en een Echt gewijzigde vijfde
deur. Kleine wijzigingen ook in het in
terieur waar we nieuw ontworpen stoe
len tegenkomen en andere bekledings-
stoffen. De klant kan voortaan kiezen
uit drie verschillende motoren. De be-
turbodiesel is ongewijzigd
i voor de benzinerijders is
'95 cc carburatiemotor van
een topsnelheid van 170
lezelfde motor met injectie
120 pk
ie loop
ty- Enkele maanden geleden werd
oc- Nederland op het NOS-joumaal
,eld, dat het afgelopen zou zijn met
jroduktie van de Citroën 2 CV, de
~end». Enkele dagen later ontvingen
auc autojoumalisten in ons land een
persbericht van de importeur, waarin
stond te lezen dat deze berichtgeving
op een misverstand berustte. De pro-
duktie van de 2 CV ging gewoon door,
alleen de dagproduktie werd terugge
draaid. Dit zorgde voor minder geëx
porteerde aantallen naar onder andere
Nederland. Nu is het echter zover dat
de roemruchte Citroën 2 CV, voor veel
mensen hun eerste auto, definitief ver- verte
leden tijd is. De produktie is nog niet pel
gedetail- helemaal gestopt, maar alleen Frank-
n haar of rijk en Duitsland kunnen nog enige
tijd over deze auto beschikken.
van het jaar komt er ook nog een vier-
wielaangedreven Espace. Er bestaat de
mogelijkheid dat de 2 liter turbo-mo-
tor uit de Renault 21 eveneens een
plaatsje zal krijgen in de Espace-serie.
Ook voor de middella
heeft Renault het een en ander in pet
to. Als eerste Europese automerk
maakt Renault zijn experimenten be
kend op het gebied van vierwielbestu
ring. Hiervoor hebben de Fransen op rig afgewerkt
hun testcentrum een Renault 11 turbo me. Middels t
die onmiddellijk kan overschakelen systeem kan de rugleur
van tweewiel- naar vierwielbesturing. terbank worden neerge
De nadruk bij dit systeem ligt op een
grotere handelbaarheid, grotere veilig
heid en een sportiever weggedrag.
Ook is er een 25 V6 injection met uitgev<
een computergestuurde ophanging. De <Jio Re
dempingsgraad wordt afhankelijk van terecol
de situatie bepaald en levert daardoor merk
een verhoogd comfort en een verbeter
de koersvastheid. De toepassing in
productiemodellen laat echter nog
even op zich wachten. De vernieuwde
Espace kunnen we in de loop van fe
bruari al bij onze dealers verwachten.
Verlichting
Een compliment voor het wegwer
ken van de interieurverlichting in de
deurstijl. Tevens zijn er kaartleeslam-
pen voor de bijrijder en de twee ach-
terpassagiers. Handig is het extra zon- -
neklepje boven de achteruitkijkspiegel. M IStiailipen
iedereen maakt wel eens mee dat daar
lange termijn nou juist de zon tussendoor schijnt,
ander in pet- De kofferklep met de panoramische
ruit gaat helaas niet tot aan de bumper
open, zodat er met bagage hoog getild
moet worden. De bagageruin
.r-1., en behoorlijk van volu-
een ingenieus opklap-
-leuning van de ach-
srgeklapt waardoor
de limousine kan worden omgebouwd
tot lastdier.
Even apart aandacht voor een extra
voorziening waarmee de testauto was
werd. Ik heb het hierover de Ra-
lenault, een unieke radio/casset-
terecorder, speciaal voor dit Franse
merk ontwikkeld door Philips. Het
systeem bestaat uit een versterker, tu
ner, equalizer en cassetterecorder en
heeft een uitgaand vermogen van
4 X lo Watt. Daarnaast zijn er nog
twee tweeters aan het geheel gekop
peld. Het geproduceerde geluid bena
dert dat van een concertzaal, subliem.
Dat mag overigens wel voor een prijs
van 2750,-. Maar daar blijft het niet
bij. Het geheel kan op drie plaatsen
worden bediend, op het apparaat zelf,
boven op het dashboard voor de pas-
Mistlichten aan de voorkant van de
auto mogen alleen maar branden in
plaats van groot- of dimlicht bij: dich
te mist met een zicht van minder dan
200 meter; of sneeuwval die het zicht
ernstig belemmert.
Het groot of dimlicht mag dus
NIET tegelijk met de mistlichten aan
de voorkant branden. U zet dan wel de
stadslichten aan.
Rode mistachterlichten mogen al
leen maar branden bij een zicht van
minder dan 50 meter door dichte mist,
sneeuwval of andere omstandigheden.
Via een verklikkerlampje kan de auto
mobilist zien dat mistachterlichten aan
zijn.
Met de
van dit seiz
opletten op
mistlichten.
gevolg is de hoge staat van perfectie
waarop elke Honda prat mag gaan. De
B O onder de auto’s noemt het Bo-
koCar-duo «zijn» Honda’s. Degelijk,
duurzaam, goed en mooi, zo kenschet
sen zij de automobielen van hun werk,
dat met een klassewagen als de Legend
inmiddels een geslaagde «inbraak»
heeft gewaagd in het domein van abso
lute top-auto’s.
3 duurzaamheid spreekt o.m. uit de
uitgebreide garantie die Honda op zijn
produkten geeft: op de nieuwe Civic,
de Prelude en Integra ’88 maar liefst
twee jaar, 3 jaar op het lakwerk en 6
it magazijn °P de anti-corrosiebehandeling.
Honda en Service tenslotte noemen Vos en vd
t aldus de Pas 6611 essenieel en onlosmakelijk
’leiden tot kenmerk van hun bedrijf: dienstverle-
i5Crvj_ ning moet vanzelfsprekend zijn, in en
ierken buiten de werkplaats. Zo kan men ai
ds en tijd bij Boko-Car terecht voor een
Egjj proefrit, desnoods buiten de normale
openingstijden. Met een variant op de
reclamekrant; Wat wordt het mooi
langs de Ringbaan met BokoCar op
nummer 98!
v-"»
januari a.s. In die periode is het bedrijf
ook op tweede kerstdag geopend: van
laan geves- 10.00-17.00 uur,, net als op zaterdag 2
Honda’s - januari. De overige werkdagen zijn de
-openingstijden van 9.00-18.00 uur. ult?
Vanaf 1 januari is BokoCar trouwens
ook op zaterdagen van 10.00-13.00 uur
geopend voor quick service en het le
veren van onderdelen uit het
Het succesverhaal van I
daarmee van BokoCar valt, a
heren Vos en vd Pas, te herleiuvu
de begrippen «know how» en «servi
ce». Als weinig andere automer’
heeft Honda immers tijd, kennis
geld gestoken in de autoracerij. Ev..
van de gevolgen wordt gevormd door
de prominente positie op de wereld-
sten van Honda-coureurs als
j, Piquet en Prost - een ander
In 1984 werd de Audi 100, op dat moment de auto met de laagste luchtweer- sagier en op een specials
standscoëfficiënt, voorbijgestreefd door de Renault 25, die net weer een iets lage- het stuur. Vooral dit laatste
re Cw-waarde wist te behalen. De nieuwe «grote» Renault werd van begin af aan ligheidsverhogend. De 1
behoorlijk verkocht, maar helaas zakte dat snel weer af. Toch is de Renault 25 hoeft immers niet meer naar
voor een uitgebreide kennismaking zeer de moeite waard. We reden met de V6 te kijken om zijn radio harder of zach-
injection die sinds kort een grotere cilinderinhoud heeft gekregen. ter te zetten of om een nieuwe zender
te kiezen.
Een leuke bijkomstigheid is dat een
dief weinig aan de radio heeft. Pas als
het hele systeem compleet wordt mee
genomen (en dat is haast ónmogelijk)
kan hij er wat mee doen, maar dan nog
zijn er nauwelijks andere -
deze installatie in past.
Onderin het dashboard zit nog
steeds het Engelstalig mannetje wat na
een luide pieptoon vertelt wat er met
de auto aan de hand is, zoals het ver
geten van de portieren, een kapot
lampje of het te hoog oplopen van de
motortemperatuur.
Bij de Renault 25-serie kan de klant
kiezen uit verschillende motoren, 4- en
inders, benzine en diesel, met of
Ier turbo. Daarnaast zijn
-iveaus.
iiuL/u met
de V-
,^.kap ligt een 2849 cc aanwezig. L
et zes cilinders in V- 100 km/u. i
vergroting van de cilin- niet slecht. I
s 2664 cc) ligt het maxi- 205 km per uur.
Embleem
Aan de buitenkant is de Renault i
met 2.8 motor te herkennen aan
nieuwe grille, afkomstig van de Turl
het embleem uit het midden en c.
xnen rand. Nieuw is ook het
--j van de brede zwarte stoot-
randen onder aan de portieren. Geble
ven zijn de vijfgaats lichtmetalen vel-
gen. Verder blijft het natuurlijk een
een ge- bijzonder elegante verschijning, die ze-
in alle ker nog enkele jaren mee kan.
De portieren, de achterklep en het
benzineklepje laten zich elektromagne
tisch en op afstand openen en sluiten.
De testauto was bovendien nog voor
zien van een Sodicam autoalarm. Ook
dit alarm werkt op afstandsbediening.
Aan het interieur is sinds
ductie weinig ingrijpend v
Iet dashboard is speels van vormge-
u„„. ,^wel aUes wat een voudige. Ook bij
rv. wvuuv automobilist kan wensen, remmen treedt er g&
De bestuurder wordt bij donker feeste- dJl «:hteT An°ê
lijk omringd door allerlei ophchtende «inds k°r^^BS
knopjes. In de deurpanelen vinden we Renault 25 G Ib.
de bediening voor de twee buitenspie- u Het verbonk van de fijne V6-kracht-
r J gels en voor de vier elektrisch te ope- ^ron heeft Renault zeer binnen de per-
nen portierruiten. Middenin, op de ken weten te houden. Fors gereden af-
uitloper van de console, zit de bedie- panden afgewisseld met eveneens met
ningVoor de stoelen die elektrisch (en bePaald traaë stadsntten le-
ook volledig traploos) verstelbaar zijn. verdeSe™ddeld verbni,k °P van
Het meubilair is overduidelijk van 1 °P 9- Met een tankinhoud van
Franse signatuur. De zitting is eigen- 12 hter ontstaat er nette actlera’
lijk net iets te kort, maar de zit is erg “2?-
comfortabel. De lendensteun is in or- De PnJs 1S ten opzichte van zijn
voorganger iets gestegen en ligt nu op
Opvallend is de ruimte in het inte- 59^5^"’ Pil is e*clusief Pri-
rieur De auto doet van binnen breed Renault de metaalkleur, vemu,
en fors aan, zonder iets van zijn ele- Verder valt er nog te kiezen voor air- bank*
eantie in te leveren conditioning, ABS en normaluur, de la minuit via een
j* Franse naani voor cruise-control. leerd rapport over
Renault- kan met zijn «grote» 25 zijn wagen gepresent
best nog even vooruit. Het is wel te Officieel is de nieu'
vol- verwachten dat er binnenkort een ge-
_jers facelifte versie zal verschijnen. De auto
is zeer comfortabel, heeft een uiterst
complete uitvoering en levert met de
nieuwe soepele V6 motor uitstekende
prestaties. De stoelen zouden iets beter
kunnen, maar dat is dan ook haast het
ïr. enige puntje van kritiek wat ik heb
de kunnen vinden.
ste luchtweer-
een iets lage-
i begin af aan
125 h
V6 te
alle passagiers goed mogelijk. Bij ver
doortrekken in de versnellingen dringt
met of een rauwe brom in de koets door, een
er nog geluid dat helemaal niet bij de allure
Het top- van de «vingt-cinque» past. Hierdoor
•t direct daar- nodigt de auto niet uit tot fors optrek-
V6 injection, ken, maar de mogelijkheden zijn zeker
”2M’“
De topsnelheid ligt rond de Vlnë en herbergt vnjw
,uur r verwende automobihs
De bestuur
Zoevend
De comfortabele stoelen en het ver
stelbare stuur zorgen voor een prima
rijpositie.
Starten, daarmee heeft deze Renault
totaal geen problemen. De motor pro
duceert een zacht zoevend geluid wat
hoort bij een zescilinder. De versnel
lingsbak laat zich uiterst licht en ge- tigd. Maar c
makkelijk bedienen en heeft geduren- ook zonder
de de testweek niet één keer gehaperd, als
De vering is natuurlijk Frans comfor- liep
tabel gebleven, waardoor de auto nog r
wel enigszins overhelt in bochten. En r
Toch is dit alles duidelijk verbeterd in Car
vergelijking met een jaar of tien terug, meer
De stuurbekrachtiging is voor een bescl
zware auto als de Renault 25 V6 geen
overbodige luxe. De assistentie neemt
bij hogere snelheden naar behoren af.
™eik van dit apparaatje was ech- Bi- plotseling uitwijken Hjkt de auto in
groot dat als per ongeluk bin- „,5^^ wat fors deinend te
tamers op het knopje gedrukt reageren, maar aan het eind van deze hoofdingang aan de Ringbaan binnen, de promi
de auto spontaan zijn portieren manQeuvre blijkt hoe eenvoudig het ge- en de verbetering met vroeger vergele- ranglijste
hct.inbrekersvolkje opende. heej op weg je foouden is. ken zal duidelijk zijn. Mansell,
n het interieur is sinds de intro- De standaard remmen Dvan de 25 -H.et “aartje van het nieuwe be- -
- wrinip inpriinend veranderd. nJn .B060' Voor monteert Renault ge- dnjf - dat binnen en buiten geheel m
s van vormee- ventileerde schijven en achter enkel- de Honda-kleuren rood en gnjs is ge-
voudige. Ook bij herhaalde malen hard schilderd - vormt natuurlijk de show-
remmen treedt er geen fading op. Voor room van 550 vierkante meter. Behalve
g niet genoeg is, is enkele tientallen Honda’s van alle ty r'
S leverbaar vanaf de pen en prijsklassen alsmede jonge oc- Nedc
casions treft u in de BokoCar-show- teld,
room ook de receptie aan. Van hieruit prod
hebt u trouwens een prima doorkijkje «Eer
naar de magazijnen, op de eerste etage alle
en naar de van alle technische snufjes
voorziene werkplaats. In die werk
plaats vindt u niet alleen de allermo
dernste apparatuur voor het onder
houd van uw Honda of andere auto
mobiel, ook is er bijvoorbeeld afzuig-
apparatuur voor uitlaten aanwezig ter
wijl er een aparte behandelruimte is
waar APK-keuringen kunnen worden
verricht: hier is o.m. een remmentest-
bank geïnstalleerd en krijgt de klant
la minuit via een printer een
sr de staat van haar v.
‘iteerd.
wiiiviw. is’de nieuwe behuizing van
BokoCar gisteren geopend. Voor klan
ten, kijkers en kopers houdt BokoCar
vanaf vandaag open huis tot en met 2
Renault Espace