Fransman vol allure Honda-dealer Bokocar in riant nieuw pand NIEUWS VAN RENAULT i Q VAN DER BOOM T AUTOTESTS f2 Renault 25 V6 injection Nieuws van Van der Boom (ANN door Tony Vos J dereen itmen wenst! 100 Citroen advertenties Nieuwe Espace en 553 vierwielbesturing bij Renault ■Mi JF 1 gen en ubbele Kerstparty Nieuwkoop Motors Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJF - ber 1987-pagina 30 Woensdag 23 december 1987 - pagina 31 DE TILBURGSE KOERIER auto’s waar TE BEURT brievenbus. op auto’s Renault 25 V6 injection Renault 11 4WS Tankstation Gebr. van Beurden bv 5017 CL Tilburg Galjoenstraat 5 Tel: 013 - 424224 Voor de grote en kleine automobilist(e) Directie en medewerkers wensen U een gezellig kerstfeest en een gezond en veilig nieuwjaar Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg. Telefoon (13) 36 4011. voor rwste hele- ’■Jto’s wor- jkaartje echlampen driehoeken startkabels r ook auto- ismiddelen in artikelen de vrije tijd Het bereik ter zo groot nenskamers werd, uv voor het.i Ieder merk kent in zijn ,e en minder actieve p iviteiten van Renault bevinc dit moment op een hoog kort geleden een WINKELS EN RUIME MGAUTO- ESSOIRES PUNT IEBAAN 2 13-670089 drie verschillenc kende 88 pk gebleven en er nu een 1995 w v. 103 pk en een topsnelheid va’ km/u. of dezelfde motor met u en zodoende een vermogen van 1 en een top van 178 km/u. In dc naai voor de Kerstparty is door koop een aparte ruimte inge- n expositie gehouden UC1C1I exclusieve automobie- voor FeHa" Een I Tegelijkertijd met dit bericht viel er een aardig boekje in de Het Citroënembleem siert de kaft, V J Bij het tanken van een volle tank 4 BENZINE - DIESEL - LPG vullen wij GRATIS een liter WINTER- VLOEISTOF voor uw ruitensproeier bij Op ANTIVRIES - KOELVLOEISTOF 30% KORTING I t Veel automobilisten blijken niet >e hoog getild g(>e<j op de hoogte te zijn over wanneer ruimte is keu- ze ,je mistlampen op hun auto mogen aandoen. lend is de ruimte in het inte- T $9. e auto doet van binnen breed ™a i, zonder iets van zijn ele- w i lv leveren. De verwarming en ventilatie wordt met drie draaiknoppen bediend en «.A-horen. Vrij snel na het sert de installatie al vol- 3 achterpassagie beschikken over hun eigen uitstroom- openingen. Specia Nieuwkc richt waar een wordt van zéér e len. Te zien zijn ondermeer een I Testarossa en een 518 BBi, een TVR (exclusieve Engelse sportwagen), een Nissan Terrano (exclusieve 4x4 aut een Nissan VIP-coach (exclusieve VL - bus), een Suzuki Turbo (primeur v Nederland), en natuurlijk de nieuv modellen van de eigen merken. In de sfeervolle showroom die maal in kerstsfeer is, komen alle aut goed tot hun recht. Nieuwe auto’s w_. den afgewisseld met een keur van ge bruikte auto’s van alle merken. hendel is zeer bestuurder beneden winterse omstandigheden seizoen gaat de politie extra een goed gebruik van de Autobedrijf BokoCar is verhuisd. Sinds het begin van de maand heeft de Hon da-dealer voor Tilburg en omstreken zijn oude stek aan de Hart van Brabantlaan verruild voor een prachtige lokatie aan de Ringbaan Oost. Op nummer 98. om pre cies te zijn, vlakbij het kanaalviaduct dat naar Tilburg-Noord leidt. Met deze verhuizing is de Tilburgse Honda-dealer het zoveelste grote garage bedrijf dat zich langs de Ringbanen vestigt, waarmee deze boulevards zo langza merhand tot één grote showroom voor automobielen zijden geworden. Sinds 1983 was BokoCar - oor spronkelijk in Hilvarenbeek begonnen - aan de Hart van Brabantlaan ge- de verkoop van I zonder de TV-slogan moeiteloos -'s «fraaie auto’s» te karakteriseren - liep dermate goed dat al geruime tijd naar een ruimer jasje werd uitgekeken. En ruimer is de nieuwe jas van Boko- Car zeker: voor alle afdelingen staat möer dan twee keer zoveel ruimte ter „-..chikking als in het oude pand. Bo vendien zijn er aan de Ringbaan Oost nog uitbreidingsmogelijkheden. Voeg daarbij dat het bedrijf via een zijstraat naast de oprit zeer makkelijk bereik baar is - u kunt er overigens ook via de hoofdingang aan de Ringbaan bir-“" 3 kinderen op de ji of op een hin- sn Suzuki Jeep, teuwkoop is een in, wat niemand loop je de kerst- f. Een presentje ich. Bij de Renault 2f kiezen uit verschille 6-cilir zonde een aantal uitrustingsniv model >s de V6 turbo m onder onze testauto, d» Onder de motorkap krachtbron met Zvo v, vorm. Door de v< derinhoud (was 2664 cc) ligt male vermogen nu op 160 pk (met ka talysator 153 pk). Het is nog steeds de bekende samenwerking tussen Volvo, Peugeot en Renault waar we deze soe- niet pele machine aan te danken hebben, nieui Zo zien we hem ook in een Volvo 760 met het em en 780, de Peugeot 505, de Renault Al- dikke chror pine V6 GT, maar ook bij andere mer- ontbreken ken zoals bij Lancia in de Thema. De V6 levert zijn kracht makkelijk en regelmatig af. Samen met de hand- geschakelde vijfversnellingsbak e willig geheel. De trekkracht is in versnellingen goed. De auto pakt van uit lage toerentallen vlot op en de vijf de overbrenging mag gerust als een echte versnelling gezien worden. Bij constante snelheden rijdt de auto zeer rustig, normale gesprekken zijn tussen starten produceert de op warme lucht. De - heel waarop ook de tekst «100 Citroën-ad- ver- vertenties van Karei Suyling» te lezen 3t de is. Zoals op deze kaft aangekondigd, bevat het boek 100 advertenties van Citroën uit de periode 1958 tot 1972. Alle modellen worden opgevoerd, de 2 r CV, de Dyane, de Ami, de GS en na dat deze berichtgeving tuurlijk met te vergeten de DS. Voor i misverstand berustte. De pro- de liefhebber staan er ook nog twee van de 2 CV ging gewoon door, advertenties in van Panhard, een merk de dagproduktie werd terugge- dat in het begin van de jaren zestig t zorgde voor minder geëx- werd opgenomen in het Citroën-con- aantaïlen naar onder andere cem. Nu is het echter zover dat De ontwerper Karei Suyling (gebo- :hte Citroën 2 CV, voor veel ren in 1926) heeft met deze reeks ad- luto, definitief ver- vertenties veertien jaar lang een stem- oduktie is nog niet pel gedrukt op de reclame-uitingen van Citroën. Met het boekje, dat voor 24,95 in de boekhandel verkrijgbaar is, zal de koper minimaal één genoeg lijke avond hebben. Zeker mensen die in de jaren zestig hun eerste Citroën kochten, zullen veel plezier aan dit drukwerkje beleven. J 6.39.24 Tot en met 31 december houdt Nieuwkoop Motors aan de Hervensebaan te 's-Hertogenbosch een Kerstparty voor jong en oud. Een Kerstparty vol verrassen de elementen. De vijf huismerken: Alfa Romeo, Jaguar, Saab, Nissan en Suzuki zijn in diverse uitvoeringen te bewonderen, waaronder enkele «specials». Voor kinderen Een traditie is de aandacht die kin deren krijgen bij Nieuwkoop. Speciaal r hen zijn er tal van activiteiten, kleurwedstrijd, kaarsen maken op een ouderwetse manier en zelf mooi Japanse kerstversieringen maken (ori- “21’ gami): het kan allemaal. Ir- Bovendien mogen de k foto in een heuse Ferrari demisbaan rijden met eer De Kerstparty van Nieu feest voor groot en klein, mag missen. Wie weet loo man wel tegen het lijf, heeft hij altijd wel bij ziel Ieder merk kent in zijn historie ac tieve en minder actieve periodes. De activiteiten van Renault bevinden zich op dit moment op een hoog niveau. Mochten we kort geleden een veran derde Renault 5 en de Renault 25 V6 injection verwelkomen, in januari zal ook de Renault Espace met een aantal wijzigingen verschijnen. Uiterlijk is de nieuweling gemakkelijk te herkennen aan het veranderde front met een nieu we grille, nieuwe koplampen en een fraaiere bumper. Ook de achterkant heeft niet ongewijzigd de tekentafels verlaten. Hier zien we vernieuwde ach terlichten en een Echt gewijzigde vijfde deur. Kleine wijzigingen ook in het in terieur waar we nieuw ontworpen stoe len tegenkomen en andere bekledings- stoffen. De klant kan voortaan kiezen uit drie verschillende motoren. De be- turbodiesel is ongewijzigd i voor de benzinerijders is '95 cc carburatiemotor van een topsnelheid van 170 lezelfde motor met injectie 120 pk ie loop ty- Enkele maanden geleden werd oc- Nederland op het NOS-joumaal ,eld, dat het afgelopen zou zijn met jroduktie van de Citroën 2 CV, de ~end». Enkele dagen later ontvingen auc autojoumalisten in ons land een persbericht van de importeur, waarin stond te lezen dat deze berichtgeving op een misverstand berustte. De pro- duktie van de 2 CV ging gewoon door, alleen de dagproduktie werd terugge draaid. Dit zorgde voor minder geëx porteerde aantallen naar onder andere Nederland. Nu is het echter zover dat de roemruchte Citroën 2 CV, voor veel mensen hun eerste auto, definitief ver- verte leden tijd is. De produktie is nog niet pel gedetail- helemaal gestopt, maar alleen Frank- n haar of rijk en Duitsland kunnen nog enige tijd over deze auto beschikken. van het jaar komt er ook nog een vier- wielaangedreven Espace. Er bestaat de mogelijkheid dat de 2 liter turbo-mo- tor uit de Renault 21 eveneens een plaatsje zal krijgen in de Espace-serie. Ook voor de middella heeft Renault het een en ander in pet to. Als eerste Europese automerk maakt Renault zijn experimenten be kend op het gebied van vierwielbestu ring. Hiervoor hebben de Fransen op rig afgewerkt hun testcentrum een Renault 11 turbo me. Middels t die onmiddellijk kan overschakelen systeem kan de rugleur van tweewiel- naar vierwielbesturing. terbank worden neerge De nadruk bij dit systeem ligt op een grotere handelbaarheid, grotere veilig heid en een sportiever weggedrag. Ook is er een 25 V6 injection met uitgev< een computergestuurde ophanging. De <Jio Re dempingsgraad wordt afhankelijk van terecol de situatie bepaald en levert daardoor merk een verhoogd comfort en een verbeter de koersvastheid. De toepassing in productiemodellen laat echter nog even op zich wachten. De vernieuwde Espace kunnen we in de loop van fe bruari al bij onze dealers verwachten. Verlichting Een compliment voor het wegwer ken van de interieurverlichting in de deurstijl. Tevens zijn er kaartleeslam- pen voor de bijrijder en de twee ach- terpassagiers. Handig is het extra zon- - neklepje boven de achteruitkijkspiegel. M IStiailipen iedereen maakt wel eens mee dat daar lange termijn nou juist de zon tussendoor schijnt, ander in pet- De kofferklep met de panoramische ruit gaat helaas niet tot aan de bumper open, zodat er met bagage hoog getild moet worden. De bagageruin .r-1., en behoorlijk van volu- een ingenieus opklap- -leuning van de ach- srgeklapt waardoor de limousine kan worden omgebouwd tot lastdier. Even apart aandacht voor een extra voorziening waarmee de testauto was werd. Ik heb het hierover de Ra- lenault, een unieke radio/casset- terecorder, speciaal voor dit Franse merk ontwikkeld door Philips. Het systeem bestaat uit een versterker, tu ner, equalizer en cassetterecorder en heeft een uitgaand vermogen van 4 X lo Watt. Daarnaast zijn er nog twee tweeters aan het geheel gekop peld. Het geproduceerde geluid bena dert dat van een concertzaal, subliem. Dat mag overigens wel voor een prijs van 2750,-. Maar daar blijft het niet bij. Het geheel kan op drie plaatsen worden bediend, op het apparaat zelf, boven op het dashboard voor de pas- Mistlichten aan de voorkant van de auto mogen alleen maar branden in plaats van groot- of dimlicht bij: dich te mist met een zicht van minder dan 200 meter; of sneeuwval die het zicht ernstig belemmert. Het groot of dimlicht mag dus NIET tegelijk met de mistlichten aan de voorkant branden. U zet dan wel de stadslichten aan. Rode mistachterlichten mogen al leen maar branden bij een zicht van minder dan 50 meter door dichte mist, sneeuwval of andere omstandigheden. Via een verklikkerlampje kan de auto mobilist zien dat mistachterlichten aan zijn. Met de van dit seiz opletten op mistlichten. gevolg is de hoge staat van perfectie waarop elke Honda prat mag gaan. De B O onder de auto’s noemt het Bo- koCar-duo «zijn» Honda’s. Degelijk, duurzaam, goed en mooi, zo kenschet sen zij de automobielen van hun werk, dat met een klassewagen als de Legend inmiddels een geslaagde «inbraak» heeft gewaagd in het domein van abso lute top-auto’s. 3 duurzaamheid spreekt o.m. uit de uitgebreide garantie die Honda op zijn produkten geeft: op de nieuwe Civic, de Prelude en Integra ’88 maar liefst twee jaar, 3 jaar op het lakwerk en 6 it magazijn °P de anti-corrosiebehandeling. Honda en Service tenslotte noemen Vos en vd t aldus de Pas 6611 essenieel en onlosmakelijk ’leiden tot kenmerk van hun bedrijf: dienstverle- i5Crvj_ ning moet vanzelfsprekend zijn, in en ierken buiten de werkplaats. Zo kan men ai ds en tijd bij Boko-Car terecht voor een Egjj proefrit, desnoods buiten de normale openingstijden. Met een variant op de reclamekrant; Wat wordt het mooi langs de Ringbaan met BokoCar op nummer 98! v-"» januari a.s. In die periode is het bedrijf ook op tweede kerstdag geopend: van laan geves- 10.00-17.00 uur,, net als op zaterdag 2 Honda’s - januari. De overige werkdagen zijn de -openingstijden van 9.00-18.00 uur. ult? Vanaf 1 januari is BokoCar trouwens ook op zaterdagen van 10.00-13.00 uur geopend voor quick service en het le veren van onderdelen uit het Het succesverhaal van I daarmee van BokoCar valt, a heren Vos en vd Pas, te herleiuvu de begrippen «know how» en «servi ce». Als weinig andere automer’ heeft Honda immers tijd, kennis geld gestoken in de autoracerij. Ev.. van de gevolgen wordt gevormd door de prominente positie op de wereld- sten van Honda-coureurs als j, Piquet en Prost - een ander In 1984 werd de Audi 100, op dat moment de auto met de laagste luchtweer- sagier en op een specials standscoëfficiënt, voorbijgestreefd door de Renault 25, die net weer een iets lage- het stuur. Vooral dit laatste re Cw-waarde wist te behalen. De nieuwe «grote» Renault werd van begin af aan ligheidsverhogend. De 1 behoorlijk verkocht, maar helaas zakte dat snel weer af. Toch is de Renault 25 hoeft immers niet meer naar voor een uitgebreide kennismaking zeer de moeite waard. We reden met de V6 te kijken om zijn radio harder of zach- injection die sinds kort een grotere cilinderinhoud heeft gekregen. ter te zetten of om een nieuwe zender te kiezen. Een leuke bijkomstigheid is dat een dief weinig aan de radio heeft. Pas als het hele systeem compleet wordt mee genomen (en dat is haast ónmogelijk) kan hij er wat mee doen, maar dan nog zijn er nauwelijks andere - deze installatie in past. Onderin het dashboard zit nog steeds het Engelstalig mannetje wat na een luide pieptoon vertelt wat er met de auto aan de hand is, zoals het ver geten van de portieren, een kapot lampje of het te hoog oplopen van de motortemperatuur. Bij de Renault 25-serie kan de klant kiezen uit verschillende motoren, 4- en inders, benzine en diesel, met of Ier turbo. Daarnaast zijn -iveaus. iiuL/u met de V- ,^.kap ligt een 2849 cc aanwezig. L et zes cilinders in V- 100 km/u. i vergroting van de cilin- niet slecht. I s 2664 cc) ligt het maxi- 205 km per uur. Embleem Aan de buitenkant is de Renault i met 2.8 motor te herkennen aan nieuwe grille, afkomstig van de Turl het embleem uit het midden en c. xnen rand. Nieuw is ook het --j van de brede zwarte stoot- randen onder aan de portieren. Geble ven zijn de vijfgaats lichtmetalen vel- gen. Verder blijft het natuurlijk een een ge- bijzonder elegante verschijning, die ze- in alle ker nog enkele jaren mee kan. De portieren, de achterklep en het benzineklepje laten zich elektromagne tisch en op afstand openen en sluiten. De testauto was bovendien nog voor zien van een Sodicam autoalarm. Ook dit alarm werkt op afstandsbediening. Aan het interieur is sinds ductie weinig ingrijpend v Iet dashboard is speels van vormge- u„„. ,^wel aUes wat een voudige. Ook bij rv. wvuuv automobilist kan wensen, remmen treedt er g& De bestuurder wordt bij donker feeste- dJl «:hteT An°ê lijk omringd door allerlei ophchtende «inds k°r^^BS knopjes. In de deurpanelen vinden we Renault 25 G Ib. de bediening voor de twee buitenspie- u Het verbonk van de fijne V6-kracht- r J gels en voor de vier elektrisch te ope- ^ron heeft Renault zeer binnen de per- nen portierruiten. Middenin, op de ken weten te houden. Fors gereden af- uitloper van de console, zit de bedie- panden afgewisseld met eveneens met ningVoor de stoelen die elektrisch (en bePaald traaë stadsntten le- ook volledig traploos) verstelbaar zijn. verdeSe™ddeld verbni,k °P van Het meubilair is overduidelijk van 1 °P 9- Met een tankinhoud van Franse signatuur. De zitting is eigen- 12 hter ontstaat er nette actlera’ lijk net iets te kort, maar de zit is erg “2?- comfortabel. De lendensteun is in or- De PnJs 1S ten opzichte van zijn voorganger iets gestegen en ligt nu op Opvallend is de ruimte in het inte- 59^5^"’ Pil is e*clusief Pri- rieur De auto doet van binnen breed Renault de metaalkleur, vemu, en fors aan, zonder iets van zijn ele- Verder valt er nog te kiezen voor air- bank* eantie in te leveren conditioning, ABS en normaluur, de la minuit via een j* Franse naani voor cruise-control. leerd rapport over Renault- kan met zijn «grote» 25 zijn wagen gepresent best nog even vooruit. Het is wel te Officieel is de nieu' vol- verwachten dat er binnenkort een ge- _jers facelifte versie zal verschijnen. De auto is zeer comfortabel, heeft een uiterst complete uitvoering en levert met de nieuwe soepele V6 motor uitstekende prestaties. De stoelen zouden iets beter kunnen, maar dat is dan ook haast het ïr. enige puntje van kritiek wat ik heb de kunnen vinden. ste luchtweer- een iets lage- i begin af aan 125 h V6 te alle passagiers goed mogelijk. Bij ver doortrekken in de versnellingen dringt met of een rauwe brom in de koets door, een er nog geluid dat helemaal niet bij de allure Het top- van de «vingt-cinque» past. Hierdoor •t direct daar- nodigt de auto niet uit tot fors optrek- V6 injection, ken, maar de mogelijkheden zijn zeker ”2M’“ De topsnelheid ligt rond de Vlnë en herbergt vnjw ,uur r verwende automobihs De bestuur Zoevend De comfortabele stoelen en het ver stelbare stuur zorgen voor een prima rijpositie. Starten, daarmee heeft deze Renault totaal geen problemen. De motor pro duceert een zacht zoevend geluid wat hoort bij een zescilinder. De versnel lingsbak laat zich uiterst licht en ge- tigd. Maar c makkelijk bedienen en heeft geduren- ook zonder de de testweek niet één keer gehaperd, als De vering is natuurlijk Frans comfor- liep tabel gebleven, waardoor de auto nog r wel enigszins overhelt in bochten. En r Toch is dit alles duidelijk verbeterd in Car vergelijking met een jaar of tien terug, meer De stuurbekrachtiging is voor een bescl zware auto als de Renault 25 V6 geen overbodige luxe. De assistentie neemt bij hogere snelheden naar behoren af. ™eik van dit apparaatje was ech- Bi- plotseling uitwijken Hjkt de auto in groot dat als per ongeluk bin- „,5^^ wat fors deinend te tamers op het knopje gedrukt reageren, maar aan het eind van deze hoofdingang aan de Ringbaan binnen, de promi de auto spontaan zijn portieren manQeuvre blijkt hoe eenvoudig het ge- en de verbetering met vroeger vergele- ranglijste hct.inbrekersvolkje opende. heej op weg je foouden is. ken zal duidelijk zijn. Mansell, n het interieur is sinds de intro- De standaard remmen Dvan de 25 -H.et “aartje van het nieuwe be- - - wrinip inpriinend veranderd. nJn .B060' Voor monteert Renault ge- dnjf - dat binnen en buiten geheel m s van vormee- ventileerde schijven en achter enkel- de Honda-kleuren rood en gnjs is ge- voudige. Ook bij herhaalde malen hard schilderd - vormt natuurlijk de show- remmen treedt er geen fading op. Voor room van 550 vierkante meter. Behalve g niet genoeg is, is enkele tientallen Honda’s van alle ty r' S leverbaar vanaf de pen en prijsklassen alsmede jonge oc- Nedc casions treft u in de BokoCar-show- teld, room ook de receptie aan. Van hieruit prod hebt u trouwens een prima doorkijkje «Eer naar de magazijnen, op de eerste etage alle en naar de van alle technische snufjes voorziene werkplaats. In die werk plaats vindt u niet alleen de allermo dernste apparatuur voor het onder houd van uw Honda of andere auto mobiel, ook is er bijvoorbeeld afzuig- apparatuur voor uitlaten aanwezig ter wijl er een aparte behandelruimte is waar APK-keuringen kunnen worden verricht: hier is o.m. een remmentest- bank geïnstalleerd en krijgt de klant la minuit via een printer een sr de staat van haar v. ‘iteerd. wiiiviw. is’de nieuwe behuizing van BokoCar gisteren geopend. Voor klan ten, kijkers en kopers houdt BokoCar vanaf vandaag open huis tot en met 2 Renault Espace

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1987 | | pagina 31