liever nieuwbouw F Tilburg b Geen zee te hoog, maar met wielen op de weg dan renovatie 15,- Tilburgse Koerier het juiste medium y K De Greefvan Wanrooy B.V. happeen PEPFECTE FOTO'S J AANBIEDING I ElffWl pent n PvdA-Raadsfractie Tilburg: 3 slaat aan N°: 1 Transportonderneming JUBILEUM ter MODE VOOR HAAR HEM iN 5,95 12?° soSenontas 17?° 5,- FflBfiKonp V-i ■'lp Xi 1987 - pagina 8 Donderdag 5 november 1987 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER nel 24,75 ’S: avond Vervolg van blz. 1 50 weken langs speciale jubileum aanbieding Populairste blad de jrden. aald, d liteit van de vanaarte Geldig tot 12 nov. elijke servicenet^ Peter van Oirschot. >TERDRING 42 - TILBURG MIS jnen JUW FOTOGRAAF 038-218813 De buitenkant van de loodsruimte aan de Siriusstraat in Tilburg. Een blik in de loodsruimte die een totaaloppervlak van 5.000 m2 telt. MESSING KLINKSTEL vn de DOE-HET-ZELF C. van Tilburg amma's, o Tilburg ort- cent het >3 zee te hoog». zich toegelegd doorwegen, Zweden, Finla goe- loemd. jr vijf- •n dessins iad verkrijgbaar montage If >20 HOOG 260 HOOG 90 - 125,- 161- 201- 237,- Ibaar. mellen! 94- 131,- 169,- 211- 249. 40 Jaar vooruit strevend! >urg Tilburg 200 gram Shag Korvelseweg 255, Tilbc Broekhovenseweg 58. Dorpsstraat 5, Goirle houdt zich iviteiten. Op enaamde iet trans- n be- Lvnv gaat ïreef van J levert, Met Frans van Aarle Print prachtige trans kleurenfoto's van 10x 15 cm. En vóór 12 uur gebracht, dezelfde dag om 17 uur al klaar. Perfect! ‘*r zich bij deze het ter - iwen in u. 'ekt in de Als vierde activiteit van De Greef van Wanrooy kan de opslag van deren voor derden worden geno< De onderneming heeft daarvoor duizend m2 loodsruimte ter beschik king. Het betr bouw van I de Siriuss* meeste deuren kend voor ons 1 streven om uit mogelijk scha besluitvormir tussen c en Het transportbedrijf De Greef van Wanrooy B.V. heeft in zeer korte tijd een geweldige ontwikkeling doorgemaakt. De onderneming heeft zich gespecialiseerd in de opslag en dis tributie van meubilair. Kwetsbare produkten die de nodige zorg vragen en daarom op spe ciale wijze behandeld moeten worden. Dit is de voornaamste reden, waarom het bedrijf aan de Siriusstraat op het Industrieterrein Oost speciaal voor deze goederen een distributie centrum heeft gebouwd. «De Greef van Wanrooy B.V... geen zee te hoog». Zo luidt een slogan van het bedrijf. Niettemin heeft De Greef van Wanrooy zich toegelegd op het inter nationale meubeltransport naar en van de landen Noorwegen, Zweden, Finland en Enge land. Daarmee heeft de onderneming bewust gekozen voor een diepte-aanpak. Voor kwali teit in plaats van kwantiteit. Massief gepolijst messing voorzien van van 'n laag metaalvernis ’n Universeel model Nu van voor Plancomputer De heer de Greef is blij dat de me- lewerkers zo snel een besef van kwali- rvit hebben ontwikkeld. Zeker voor 1 transportonderneming is dat v termate groot belang. Hij heeft medewerkers steeds zijn lijfspreuk voorgehouden: «Ik heb maar één klant. De klant waarmee ik bezig ben». Alleen dan kan de dienstverle ning worden geoptimaliseerd; een pro- gewe dukt leveren met een hoge snelheid, nerat goede kwaliteit en aantrekkelijke prijs, vergezeld door optimale informatie die nu de lezers van de >ina in de Tilburgse Koe- s zijn vooral te vinden in ridingen maar ook de la gen scoren niet slecht, 87,8% en 80%. Onder de ien valt de score wat la tent spel van licht en t dag- en zonlicht g geld van kleur en radig Aan het begin van 1985 zoekt de Greef kontakt met de transportonder neming van Wanrooy in Oosterhout. irgse Koerier laar we willen l w het een vergezeld door optimale infon..»..^ u.v ceuze van B de cliënt nodig heeft. 1 wekelijks Evenals de uitwisseling van infor- 4 °TTh ne matie tussen bedrijf en cliënt is een op- le Tilburg- tima]e interne informatiestroom van v®°r de belang. Wie de klant wil informeren Tilburgse moet de betreffende informatie in de ..au is; het eigen organisatie snel maar zorgvuldig lezen. Daarnaast is vergaren. Dit betekent dat de aan- :r tevreden over het dacht gericht dient te zijn op een opti- itepagina ook posi- ma]e automatisering. Als één van de eerste ond De Greef r een ..appelen van "ortroutes. Met een verbazing uu snelheid geeft deze comput 'gde besturingsinformat .vomputer werk. postcc™, di- computerprogra schillende vervoersbc ingebracht zoekt de r horende postcodes op, gens in een zo efficiënt w J v orde te plaatsen. In een mum van tijd wordt op deze wijze duidelijk, welke route een vrachtwagen het best kan volgen om de klant op zijn wenken te bedienen. Tevens levert deze procedu re informatie op, die de transporton derneming in staat stelt, om de cliënt op de hoogte te brengen van datum en tijdstip van levering. Woningbouw blijft een van de be langrijkste zaken op politiek en sociaal gebied in Nederland: iedereen wil graag goed wonen en de overheid rekent het deels tot haar taak om voor de bouw van voldoende woning en toe gaat er bij dat iets goed fout, dat zier bij de parlementaire enquête naar bouwbeleid die nu aan de gang is. g een citaat uit het pers gemeente Tilburg naar het B W besluit en leentepagina g bij de Til- ;t gemeente- Dit is ook niet de veest van de invoering (jew 1 medium. De teit u.a oiedt een groot aan- een lenden de mogelijkheid ude, J‘ *e manier op de hoog- med w .iet gemeentelijk doen zonder te tiviteiten van de transportondeme- mentaliteit over te l br£ Open deuren 1 wil >and In de visie van i informatie i iwoorden v~ transportsector haken. In de wo< «Het is niet maar wat je gaat portland zal Ned teren in het optimaal gebru formatie en communicatie, de mogelijkheid om nog zorgvuldiger en sneller goederen af te leveren. Der gelijke investeringen kosten veel geld en zijn door de individuele bedrijven niet op te brengen. Als de Greef even stilstaat bij de «kruideniersmentali- teit» die je vaak in Nederland tegen komt, tempert dat zijn enthousiasme enigszins. Maar niet voor lang. De Greef: «Wat zou het wel niet beteke- nen, als we in de transportsector ge net oeanjtsge- bruik zouden kunnen maken van satel. in anrooy aan hetverbindingen. Daarmee zouden we 6611 ziïnani1SCi in Nederland een geweldige positie ten 'rdt v^lvul- opzichte van het buitenland verwer kers, me op ven In dat opzicht ,^7 ik het bij. nl zonder jammer dat Amsterdam de au Olympische Spelen van 1992 niet zal organiseren. Daarvan zouden op het gebied van informatie en communica tie grote impulsen zijn uitgegaan. Maar ook op sportief vlak is het jam mer dat Amsterdam uit de boot is ge vallen». De Tilburgse ondernemer heeft een visie die voor een deel zijn eigen orga nisatie overstijgt. Maar hoe ziet de toe komst voor De Greef van Wanrooy B.V. eruit? Irene van Horrik noemt enkele pun ten uit haar onderzoek frappant. Zo vond zij het bijzonder meevallen dat de Gemeentepagina in de Tilburgse Koerier zo bekend was. Van Hornk: «Persoonlijk had ik het somberder in geschat want de pagina draaide op het moment dat ik het onderzoek deed maar net een half jaar. Dat is vrij kort en daarom viel het resultaat me reuze mee». Pessimistisch gestemd was de onderzoekster ook over het aantal mensen dat de pagina leest. Maar: «Zo’n percentage van 80% is hoog, daar kun je niet omheen. Dat is zeker hoog als je je realiseert dat de reclame voor de pagina in hoofdzaak alleen maar in de Koerier gevoerd is», aldus Irene van Horrik. Ook de begrijpelijk heid van de pagina valt haar bijzonder mee. «Ingewikkelde procedures wor den goed begrepen dóór de lezers, ook door mensen met alleen ma v re school-opleiding, zo blijkt uit mijn onderzoek». tomatisering. Als één van de idememingen in ons land had f van Wanrooy de beschikking i plancomputer voor het uit- r "an de meest efficiënte trans- geleid. igwekken- De transportonderneming De Greef iterdebe- van Wanrooy B.V. is in korte tijd uuuu.uiatie. De enorm gegroeid en het einde van deze t met een veelheid groei lijkt bij lange na nog niet in ingevoerd zijn in zicht. Een «successtory» die zich voor '"ima. Nadat ver- een belangrijk deel in Tilburg afspeelt. Directeur de Greef vindt desondanks, dat het bedrijf... «met de wielen op de weg en de voeten op de grond moet blijven». Een relativerende houding die aangeeft, dat men in het bedrijf weinig opheeft met koesteren van het succes. De toekomst vormt een nieuwe uitdaging. De essentie van De Greef van Wanrooy B.V. wordt daarom wel licht juist weergegeven met de woor den... geen zee te hoog, maar met de wielen op de weg. nen, maar dat het de vraag is of ze woontechnisch gezien nog toekomst waarde hebben, zeker wanneer daar een vergelijkbare nieuwbouwwoning tegenover staat», aldus de nota van de PvdA-fractie. Hierin staat verder te le ven wel eens zen dat volgens recent onderzoek de bijvoorbeeld onderhoudskosten van gerenoveerde het woningen doorgaans 2 i 3 keer zo hoog zijn als die van vergelijkbare nieuwbouwwoningen. Voorts stijgen de huren van gereno veerde woningen na 5 jaar veel sterker dan die van nieuwbouwhuizen, terwijl de huurder in een (geïsoleerde) nieuwe woning (bij de huidige lage energie prijzen) gemiddeld zo’n 300 gulden per jaar aan energiekosten bespaart verge ten- leken met een gerenoveerde woning. ge- Voeg daarbij dat een gerenoveerde wo- meente, waar dë discussie over de ning na 10 i 15 jaar wederom aan een strijdvraag «renovatie of sloop en ver- ingrijpende verbetering toe is en de iepot, vangene nieuwbouw» al geruime tijd voordelen van vervangende nieuw- d op gang is. bouw zullen ondanks de hogere sticht- De PvdA-fractie in de Tilburgse ge- lingsprijs ervan duidelijk zijn. meenteraad heeft over dit vraagstuk vorige week een notitie gepubliceerd onder de titel «Afweging renovatie versus sloop en vervangende nieuw bouw». Op grond van een aantal argu- snten wordt in dit «praatpapier» ge- r t voor vervangende nieuwbouw: zowel voor de verhuurder als voor de huurder verdient, volgens de Tilburgse sociaal-democraten, nieuwbouw voorkeur, omdat deze in vrijwel ai.v richten meer kwaliteit er uuurzaamheid biedt dan Bovendien biedt nieuwbouw d- i een aantal vóórziet oo oijvoorbeeld w i te brengen, die nauwelijks &uuuv» Onderhoudskosten Bij renovatie kan steeds vaker wor den gesteld, dat de woningen «bouw technisch wel weer een tijdje meekun- )uw is ook een terrein gemeente een belangrijke bij nieuwbouw, maar ook iderhoud en renovatie is de indirect betrokken, als Tilburg, waar in i wonin- duizen- Een over sloop en De Greef van Wanrooy B.V. is een jongeling onder de Tilburgse trans portondernemingen. Sinds de heer J.A.J. de Greef met een expeditiebe drijf van start ging, is slechts zes jaar verstreken. Het karakter van de markt waarop de onderneming zich in het be gin van de jaren tachtig beweegt, Uw TABAKORIE-speciaalzaken in Tilburg zijn: KOUWENBERG Broekhovenseweg 38 HAANS Verdiplein 99 GOOSEN Besterdplem 27 Op 5 februari van dit jaar startte c gemeente Tilburg met c Gemeentepagina op bladzijde 7 in de Tilburgse Koerier. Het college van B W besloot hiertoe, een besluit dat door de gemeenteraad werd overgenomen, omdat er bezuinigd moest worden op de gemeentelijke advertenties. Een be- K drag van 1 ton möëht er minder uit- de.*? gegeven worden. Die bezuinigingen worden gehaald, dus wat dat betreft is - het een goed besluit geweest. Natuur- lijk moest ook onderzocht worden of het medium, de Tilburgse Koerier, BK4 waarvoor B W gekozen hadden, het B” juiste medium was. Uit het onderzoek van Irene van Horrik is nu gebleken M| dat die keuze ook goed is. Immers: de Tilburgse Koerier is het populairste blad onder de andere lokale en lande lijke bladen in Tilburg. Dat is één van M de redenen waarom de M Gemeentepagina zo goed aanslaat bij de Tilburgse bevolking. Andere rede nen zijn een bverzichtelijke en opval lende opmaak en een begrijpelijke pre sentatie van de inhoud. L— dinavische agenten, die zorgenvoorde Olympische Spelen hebben we een vertrouwensrelatie op- Jn defï*^qï>n m gebouwd, die gebaseerd is op begrTp d"“msï De van eikaars mentaliteit en het nako- Lot men van afspraken. Ook in slechte tij- den». In het aanvoelen van de mentali- up|anor:iv nrPotPPrt teit van de buitenlander ligt naar de J IifS’ j maar wat je gaat presteren». Als trans mening van 4e enthousiaste onderne- land ^6NXland moeten mer de grote kracht van de Nederlan- f het bnnk Vfm fOTmatie en communicatie. Dit biedt mentaliteit over te brengen. Het Tilburgse bedrijf heeft in die riode onder meer behoefte aan bran- cialiseerd in de behandeling ën Lv<. w.- chespecifieke technische kennis en wil voer van dit zorgvragende produkt. deze via een samenwerkingsverband met het Oosterhoutse bedrijf verwer- De snelstgroeiende activiteit van het ven. De Greef en van Wanrooy vinden bedrijf betreft het internationale meu- elkaar en richten een zogeheten «joint beltransport van en naar een aantal venture» op. Deze stap legt de beide specifieke landen. Directeur de Greef ondernemingen geen windeieren. In merkt hierover op: «We doen prak- Het betreden van I korte tijd zal De Greef van Wanrooy tisch alleen internationaal meubel- bouw van De Greef van B.V. uitgroeien tot een transportbe- transport naar en van landen over zee. de Siriusstraat levert een dynta.aovu drijf met honderd medewerkers, waar- Daartoe hebben we gekozen voor beeld op. Het gangpad wordt vr van er momenteel zeventig in Tilburg Noorwegen, Zweden, Finland en En- dig bevolkt door medewerkt en dertig in Oosterhout werkzaam zijn, geland. Deze beperking stelt ons in weg zijn naar een collega s staat om een diepgaander relatie aan letterlijk en figuurlijk openstaat. De te gaan met onze klanten in die lan- Greef: «Deze heksenketel is typerend den. Op ons terrein zijn we dan ook de voor de transportsector, maar dat de toonaangevende vervoerder op de meeste deuren openstaan is kenmer- Scandinavische markt. Dat is overi- kend voor ons bedrijf. Dit past bij ons gens ook de verdienste van onze Scan- streven om uit te gaan van zo weinig -\afceis in de processen van .vorming. Het informeel kontakt i de mensen wordt gestimuleerd geeft ons een stuk kracht. We heb ben samen een sfeer gecreëerd, waarin iedereen elkaar kent en iedereen weet wat hij aan de ander heeft. Dit bete kent niet, dat we per definitie alleen vrienden van elkaar zijn. Maar dat is ook niet noodzakelijk. We zijn en blij ven immers een onderneming». De Greef is bijzonder tevreden met zijn mensen. Hij en Oosterhouter van Wanrooy zijn beide directeur-eigenaar binnen de «joint venture». Toch stel len zij zich niet als zodanig op. De Greef nogmaals: «We hechten er veel waarde aan, dat bij de mensen in de organisatie een gevoel ontstaat van «de onderneming is van ons». Dat is ook niet geheel in strijd met de werke lijkheid, want maar weinig onderne mers zijn uit op persoonlijk gewin. De continuïteit van een onderneming vormt in dit opzicht een veel grotere drijfveer en dat is in ieders belang». dwingt de Greef echter al snel tot het Specifieke landen inzetten van eigen rijdend materieel. De overname van een kleine transport- £>e Greef van Wanrooy onderneming met twee trucks betekent bezig met vier soorten actn de eerste stap van de Greef in de trans- de eerste plaats is dat het zoger portwereld. Als ondernemer wel te ver- relatievervoer, in welk kader he staan, want de heer de Greef is reeds portbedrijf haar materieel inzet ten vanaf het midden van de zestiger jaren hoeve van vaste klanten. In feite g werkzaam in deze sector. het er hierbij om, dat De Gr< Wanrooy optimaal materiaal waarmee de klant z’n goederen kan vervoeren. Daarnaast behoort ook bin nenlandse meubeldistributie tot de ac tiviteiten van de transportonderne ming. De -- Voordelen Voordelen zijn er voor de huurder: groter wooncomfort, lager energiever bruik en op den duur ook minder sterk stijgende huurprijzen. De voordelen voor de verhuurder zijn even zeer dui delijk: een nieuwbouwwoning behoeft veel minder onderhoud dan een gere noveerde woning waarvan de reële le isduur in de praktijk aanzienlijk rter is dan de afschrijftermijn. De bedoeling van de vorige week ge- eningen publiceerde PvdA-nota is mede, de be- -isolatie sluitvorming in de gemeenteraad om trent renovatie- en sloopplannen in een vroeger stadium te laten plaatsvin den dan nu het geval is: tenslotte is het gemeentebestuur de gemeenteraad met de burgemeester) verantwoorde lijk voor het totale volkshuisvestings beleid. Op de goede weg Natuurlijk is de Tilbury* blij met dit onderzoek, maar we niet verwaand doen. Toch is he bevestiging van een juiste ke W om de Gemeentepagina wekelijks op bladzijde 7 in de Koerier op te ne men. Met andere woorden: de Tilburg se Koerier is het beste blad voor de Gemeentepagina omdat de Tilburgse Koerier het populairste blad is; het *--t meest geler*- r'- de Tilburgse Koerier feit dat die Gemeentepagina ook posi tief gewaarderd wordt door onze le zers. Daaruit blijkt dat we op de goede weg zitten: de gemeente met haar pagi- over na in de Tilburgse Koerier en de Til- stj_p burgse Koerier met de portroutes. Met een verbazingwekken- ^emeentepagina in haar blad. de sneiheid geeft deze computer de be- - nodigde besturingsinformatie. De plancomputer werkt met een veelheid stcodes, die ingevoerd zijn in ramma. Nadat ver- jestemmingen zijn machine de bijbe- om deze vervol- t mogelijke volg- n mum van tijd blijkt ook uit het feit dat bijna 60% de GemeenteDaSina Gemeentepagina zal missen als die P niet meer zou verschijnen. Woningboi waarop de g rol vervult: t bij groot-onderhouc gemeente direct of ArDeiaszm ook een gemeente als Tilburg, Op niet al te lange termijn zal de de afgelopen jaren duizenden transportonderneming gaan uitbrei- gen zijn gebouwd en eveneens den. In de loop van volgend jaar zal den huizen zijn gerenoveerd. De Greef van Wanrooy een vestiging meente, waar de discussie in het midden van het land in gebruik strijdvraag «renovatie of sl nemen. Het bedrijf start met dit dep«‘, - aangezien dit deel van ons land een sterke concentratie van meubelfabrie ken kent. In een ontwikkelingsfase bevinden zich de plannen voor opening van een vestiging in België. Aanleiding hiertoe vormt de toonaangevende positie van de Belgische meubelindustrie. Met het ment oog op deze ontwikkeling verwacht di- pleit recteur de Greef, dat de groei van het zowe bedrijf zich de komende jaren zal doorzetten. Ook op langere termijn heeft hij het volste vertrouwen in de toekomst. Dit vertrouwen is mede ge- opzit baseerd op het geloof in de jongeren duur generatie. «De aankomende generatie 1 zal ons sterk overtreffen», aldus de lijkheid om van Greef, die hieraan toevoegt: «De ken- zoals bijt t de pis van deze generatie zal de onze ver aan achter zich laten. Daarnaast merk ik niet of i dat bij deze generatie de arbeidszin aan het terugkomen is. En mijn ver trouwen in de toekomst wordt vooral gewekt in de wetenschap, dat deze ge- atie onze plaats tezijnertijd kan gaan innemen». Voor de wat kortere termijn spreekt directeur de Greef de wens uit dat Til burg een opleiding krijgt, die gericht is op de praktijk van het expeditie- en transportbedrijf. De opleiding chauffeurs krijgt reeds gestalte via Stichting Vakopleiding Chauffeur, waarbij hij nauw betrokken is. Maar in een stad die tegelijkertijd door het le ven gaat als onderwijsstad en trans- portstad mag in de opvatting van de heer de Greef best verwacht worden, dat geschikte mensen voor de expedi tie en het transportbedrijf worden op- De beste kombinatie Het wekt bij de onder verbazing dat B W beskav.. uvl door te gaan met de wekelij Gemeentepagina in de Tilburgse I rier. Irene van Horrik: «Ik had niet anders verwacht. De kombinatie Til burgse Koerier-Gemeentepagina is volgens de cijfers de beste kombinatie, zo eenvoudig ligt dat». Missen Wie zijn r Gemeentepagin. rier? Die lezers 7 de middenopleic ^Lë’nlagë- êere °Pleidl"goe lijkt uit nujn respectievelijk 8 hoger-opgeleide ger uit: 66,6%. Zeer positief door de lezers wordt de service-verlenende informatie bevon den en minder positief is hun belang- de stelling voor informatie over gemeen- de tebestuur zoals agenda’s voor raads- wordt het de en commissievergaderingen. Over di- de Tilburg verse agendapunten zou meer informa tie gegeven moeten worden naar het oordeel van de lezers. Het verschijnen van de Gemeentepagina in de Tilburg se Koerier wordt door de ondervraag- - -o j goed gewaardeerd: de pagina burgse Koerier met crijgt van hen een 7+. Die waardering Gemeentepagina in haar blad. er it 200,- Eenvoudige manier Tenslotte nog i bericht van de g aanleiding van 1 irzoekster geen het onderzoek. «De Geme esloten hebben verhoogt de belang: :lijkse burgse bevolking v< Koe- ’’'J* gebeuren met. I 1 niet bedoeling geweest van het eigen Gemeentepagina bi< tal belangstelk op een eenvoudige te te blijven van he en laten». een lolitie iedereen overheid r* k om voor lingen te zorgen. Af t strevr-- sn we t de alle en meer vens renovatie, kort r de moge- Tzieningen warmte-L- ngen, die bij renovatie jks kunnen. .nerkt ‘isch transport Daartoe Iburg Nooi zijn, gelar staat Het rijdend materieel van de jonge on derneming is dank zij de stormachtige ontwikkeling uitgebreid tot een totaal van 65 trucks, waarvan veertig in Til burg.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1987 | | pagina 9