ia Bouw parkeergarage Louis Bouwmeesterplein begonnen Overdekte winkelpassages gaan Tilburg aantrekkelijker maken Voordeel grijs kenteken tot 1 januari 1988 I .OMA SCHOOL SPORT- KLEDING 35.- Ss: BOUW START VOLGEND JAAR Herstel burgemeester Op- en depressies 5 halen, 4 betalen! Controle op naleving zijreflectie Parkeerruimte in de stad Gemeente-pagina Tilburg op pagina 7 39.- NNEN Ijoogen/uwehen' V_. In dit nummer: jj» Is, - en rden nt Casting, /Iors0 talen iRAVEKA DIESSEN i/illibrordusstraat 22 Diessen Tel. 04254-1784 2154 nsdagmiddag gesloten vrijdag koopavond tot 20.00 uur zaterdag om 16.00 uur gesloten STONE TIM€ Van Lieshout ustus 1987-pagina 16 Koerier Oplage: 85.050 ex. 31e jaargang nr. 1523 n. Lees verder op blz. 19 Hier komt de parkeergarage. dige belanghebbendenplaatsen op het plein. >lo-sweater in aqua, kobalt, esmerald en 11a HRE336 WEEKENDRECLAME: raat 21 Tilburg T-shirts Sportbroeken Voetbal broeken Gymschoenen Sportschoenen stadhuisplein 326 hoek heuvelstraat 'uitgave: De Tilburgse Koerier bv dir. T. de Beer-Douwes oprichter: J.H.G. de Beer i Brabant Amusement pag. 15 pag. 17 pag- 17 pag. 19 d. Polyester/katoen. 92-122 Vrijdag en zaterdag: VRUCHTENVLAAITJES I Stone washed blue jeans met knienaad Ien leuke zakken, 128-152 melding bij urn voor v/ijs: 04 BI TILBURG I >05 I pag. 3 pag. 9 pag. 9 pag. 10 en 21 pag. 11 pag. 13 garage en gebouwd g""‘ ibenden veerd: zo’n Tenen De Emmastraat nu. Over enige tijd kan de verwende klant hier overdekt flaneren. redactle-advertentie-afdeling en administratie N.S.Plein 14-16 - 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 sluitingstermijn voor advertenties en i redactie dinsdagavond 22.00 uur ’Thermo’ sweater met grappige strip- print. Wit of rode met blauwe print Polyester/katoen. Verkrijgbaar vanaf 15 augustus INTER W SPORT igen kwamen zoals bijvoorbeek Whattimeisitllü "STONE TIME Alleenverkoop voor Tilburg Rondom Hart van Bi Kuituur/An__. Uit-agenda B en W besluiten Parochienieuws Pohtie-benchten Wijnpraatje mogelijkheid een lat tijdstip kunt u stinggeld be- op dit ter- jS kenteken ii maken dan betalen. XT 1 jan verschijnt In geheel Tilburg, Golrie, Rlel, Loon op Zand, UdenhouL Berkel EnschoL Olsterwljk, Moergestel en Hllvarenbeek Burgemeester Letschert is eind vorige week weer naar huis terug gekeerd. De revalidatie bij de St. Lucasstichting in Hoensbroek, die zichtbaar resultaat heeft afge worpen. is daar beëindigd. Het herstel van de burgemeester, die in februari een open-hartope- ratie onderging en later getroffen werd door een beroerte, verloopt gestaag. De revalidatie zal nog ge ruime tijd moeten doorgaan. Dat gebeurt dan in het St. Elisabeth- ziekenhuis in Tilburg. Een grote stad, een stad als Tilburg, die niets doet om de stedelijke ontwikkelingen in de hand te houden, om dif te sturen; zo’n stad gaat een onzekere toekomst tegemoet. Tilburg doet er alles aan om die toekomst te ontwikkelen, voorzover dat mogelijk is natuurlijk. Op economisch gebied maar zeker ook op stedebouw- kundig gebied. Wat dat eerste betreft: de nota «Koers en Visie» is daar een goed voorbeeld van. Die nota zag onlangs het licht en daarin werd een aantal zaken op een rijtje gezet met betrekking tot de verdere economi sche groei van Tilburg in hoofdzaak en andere stedelijke ontwikkelingen daar omheen. Een van die andere stedelijke ontwikkelingen is de stedebouwkundige die een nauwe samenhang vertoont met economische vooruitgang of achteruitgang. Centraal punt op dit moment in de stedebouwkundige ont wikkeling van Tilburg is de zorg voor het centrum van de stad. Die zorg werd ai eerder verwoord in met name de plannen «Tilburg Compacte Stad». In die plannen probeert de gemeente Tilburg het centrum van de stad aantrekkelijker te maken voor iedereen die daar woont, winkelt werkt of anderszins bezig is. In feite is deze aandacht logisch gezien de vroegere aandachtspunten t.a.v. de ontwikkeling van Tilburg. i probeert aan deze r J 1 januari 1988. Tot dat tijdsu de regeling die veel belastin; hebben wel een aanbieding c u een auto met grijs i nog van deze mogelijkheid gebruik gaat m te zijn dat u na 1 januari alsnog moet betalen. De eft namelijk geen terugwerkende kracht. Na 1 janua- i gesteld aan de bestelauto. Als de can ook na 1 januari van de regeling aging van de textielindus- zoveel mogelijk nieuwe in- ingetrokken en vooral de :or (met name transport) d mogelijk gestimuleerd. ied van onderwijs ont- rg zich sterk. Daarmee werkgelegenheid zich de problemen met be- t wonen in de oude wij- Sober gebouw De parkeergarage komt loodrecht op de Kloosterstraat te staan aan de westzijde van het plein. Dan loopt de garage met een knik richting Schouw burg. Volgens de afdeling Voorlichting en Inspraak van de gemeente Tilburg zal het een sober gebouw worden met een gedeeltelijk open karakter. Dit laatste in verband met mogelijkheden tot sociale controle. Van de buitenkant zal men de erin geparkeerde auto’s goed kunnen zien en in de garage zijn «schuilhoeken» bewust vermeden. In principe kan de garage bewaakt wor den. Óf dat ook zal gebeuren, is afhan kelijk van de gebruikservaringen. laakt. staan in een uitgave van de Stichting voor Juridi- ---telefoon: 01728-9449. De uitgave heet: lulp van de fiscus». De brochure gaat ook i de zaak voordeliger is dan een onkosten- igifte doen voor de inkom- stal erg voordelig omdat zij de cataloguswaarde van de auto Per 1 september a.s., het tijdstip dat de schoolvakanties zullen zijn beëin- zal door de politie verbaliserend jen opgetreden tegen fietsers die zonder zijreflectie rijden. De boete bij ding zal minimaal 20,- bedra- ius het ministerie van Justitie, zijreflectie wprd per .wds wettelijk voorge ven. Het publiek heeft min of acht maanden kunnen wennen iet feit dat de veiligheid van fiet- eens extra wordt vergroot van goedgekeurde zij- irkelvorm. Dit kunnen ende fietsbanden, velgen of lectoren voor spaakbevesti- i. Per 1 september zal dus wor- toegezien op de naleving van de ilichting tot het voeren van zijre- tie. De politiecontroles zullen voor op die tijdstippen plaatsvinden arop ook het voeren van fietsver- iting verplicht is. transportwielen tilburg mies verneweg.14 tel 013 321316 dlïlb OWISSA Uurwerktechnologie van morgen in massief graniet uit het begin van de tijd. Een uniek Zwitsers horloge met een kast van maar 6,5 mm dik uit gepolijst natuursteen in een ontelbaar aantal fascinerende kleurnuances en waterdicht tot 3 atm. Een hoogwaardig quartz uurwerk op een stalen plaat garandeert een^ juiste tijdsaanduiding voor jaren en .,<^^1 jaren. Als de garage klaar is, naar ver wachting is dat vóór de zomer van 1988, blijven er op het Louis Bouw meesterplein nog ongeveer 150 be staande parkeerplaatsen intact. De 500 nieuwe plaatsen zijn een vervanging - t voor de parkeerplaatsen die op het Uw warme bakker gebouwd gaat worden. Voor belang- fleeds meer dan lOOjaar hebbenden is in de garage ruimte gere- Hoefstraat 151 serveerd: zo’n 60 plaatsen. Die plaat- Oerlesestraat 211a sen dienen ter vervanging van de hui- en Stad. Van jat bedrag werd ongeveer 35 miljoen gulden besteed aan verbete ring binnen bepaalde buurten, verbete ringen van de woonomgeving, speel- eintjes, groenstroken en dergelijke. Qe sq buurten kregen de inspraak in de besteding. Ook buurtoverstijgende w®r(j{ voorzieningen kwamen er in die tijd zonde tot stand zoals bijvoorbeeld de fiets- overtrediï route- gen. Aldbö i.v, nmi Het voeren van zijn 1 januari 1987 reeds schreven. Het public meer acht maanden aan he sers nog door het voeren v reflectie in wielcii reflecterer cirkelrefle ging zijn, den toeg verpl flecti al c waar lichti Ruimtelijke ordening Na de wijk Padua werd de aanpak van stadsvernieuwing in het bredere i.. uv kader van de ruimtelijke ordening ge- massa-ontslagen plaatst. Dat was nodig om meerdere ling in de stad, gebieden tegelijkertijd aan te kunnen i, eens bolwerken pakken. Ieder jaar kwam de gemeente ien geen vrolijke met een programma van verbeterin- 6 J gen. Vlag op dit programma was het «100 miljoenen-plan» voor de Oude Begin deze week is men met de bouw gestart van de parkeergarage op het Louis Bouwmeesterplein achter de schouwburg in Tilburg. De parkeerga rage zal uit drie verdiepingen bestaan en ruimte bieden aan 500 auto’s. Deze garage is een onderdeel uit de plannen rondom Compacte Stad. Alle mededelingen overzichte lijk op een vaste plaats: adverten ties over o.a. hinderwet en be stemmingsplannen, aankondigin gen van raads- en commissiever gaderingen en tal van wetens waardigheden voor de Tilburgse bevolking. De ontwikkeling van Tilburg heeft, Ter vervangir in tegenstelling tot de ontwikkeling trie werden zov. van veel andere steden, niet plaatsge- dustrieën aar™ vonden vanuit één kern maar vanuit dienstensector meerdere. Die kernen groeiden vooral werd zoveel 1 tengevolge van de industriële (textiel) Qok 0_ het gebie expansie langzaam maar zeker naar el-weelde Tilburg kaar toe. Samen met andere kernen herstelde de vormden het Goirke, de Hasselt, de enigszins maar Heikant, Groeseind, Loven, de Besterd trekking tot het één grote stad: de stad Tilburg. Van uitbreiding was eigenlijk geen sprake: de herdgangen verdichtten zich. Op de tekentafel werden toen de Ringbanen ontworpen waar veel voor moest wijken en waarmee de buiten grenzen van de stad aangegeven wer den. Dat die buitengrenzen nu veel verder naar buiten liggen, tekent de groei die Tilburg daarna doormaakte. Het tekent overigens ook de betrekke lijkheid van tekentafelplannen, maar dit terzijde. Eén in- en uitgang De garage zal maar één in- en uit gang kennen voor de auto’s. Die komt aan de kant van het te handhaven par keerterrein op het Louis Bouwmeester plein in de knik van de garage. Ook voor voetgangers zal er maar één en tree zijn en wel op dezelfde plaats. Be talen voor het parkeren zal achteraf plaatsvinden. In de onderdoorgang naar de Schouwburgring komt er ook een betaalmogelijkheid, zodat er een logische koppeling gevormd wordt tus sen parkeren en winkelen. En wat de parkeertarieven betreft: die blijven ge lijk aan de huidige tarieven op het Louis Bouwmeesterplein. De parkeergarage is ontworpen door AGS Architecten en Planners uit Heerlen. De uitvoering geschiedt door Ballast Nedam BV, Rayon Zuid. Veel particulieren overwegen een kleine bestelauto of personenauto te kopen, zonder dat daarin een achterbank is gemonteerd. Als zij dat doen, besparen zij veel geld omdat zo’n auto wordt aangemerkt als een fiscaal voordelige bestelauto met een zogenaamd grijs kenteken. Daar door hoeven zij, net als ondernemers geen Bijzondere Verbruiksbelas ting te betalen en minder Motorrijtuigenbelasting. Dat kan soms wel duizenden guldens schelen. Het ministerie van Financiën einde te maken met ingang van 1J nog gebruik maken van de oude spaart. De meeste autoverkopers Lvuvu rein en weten precies wat u bedoelt als i wilt hebben. Als u nog van deze mogelijl hoeft u niet bang te zijr nieuwe regeling heeft namelijk geen terug ri worden dus nieuwe fiscale eisen auto aan die nieuwe eisen voldoet k< gebruik worden germ De nieuwe eisen s sche Adviezen te Leiden (JAS), «Bespaar op autokosten met hul in op de vraag of een auto van g vergoeding. Voor werknemers die geen aang stenbelasting is een auto van de zaak meest dan niet de verplichte 20 percent van bij hun inkomen hoeven op te tellen. Het weer houdt de gemoederen goed bezig zelfs de wespen raken danig van slag door de vele op- en depressies. Over die wespen zo meteen meer. Laten we het eerst eens hebben over die op- en de pressies. Bijna iedereen die dit aan het lezen is, zal nu meewarig het hoofd schudden; depressies jawel, maar oppressies: dat woord be staat niet. Inderdaad, depressies bestaan. Deze zomer hebben we dat kunnen ondervinden. Want wie nu nog niet weet wat een de pressie is, die moet maar eens een poosje in de hoek of voor straf meer naar het weerpraatje op het journaal kijken en vooral luiste ren. Toch, voor degenen die het echt niet weten: depressie betekent o.a. een gebied van lage luchtdruk. Er zijn zelfs mensen die van de pressies depressief worden. Zij voelen zich dan gedrukt, neer slachtig down. Nu naar de oppres sies. Wie dacht dat dit woord niet bestond, komt bedrogen uit. Het bestaat wel degelijk. Echter, de voor de hand liggende gedachte dat oppressie het tegenovergestelde van de depressie zou betekenen, is verkeerd. Oppressie betekent na melijk niet hoge drukgebied en het woord oppressief, zo dat zou be staan, zal dan ook zeker niet opge wekt of vrolijk betekenen. Oppres sie betekent niets meer en minder dan onderdrukking, benauwing druk. Toch kan schrijver dezes zich niet aan de indruk onttrekken dat we ons deze week in een oppressie be vinden waar men oppressief op reageert. Immers: de zon schijnt eindelijk, de temperatuur is bijzon der aangenaam, de zwoele zomer avonden zijn er echt: daar krijg je toch goeie zin van, niet dan? Daarom bij deze: oppressie be tekent van nu af aan ook hoge- drukgebied en je kunt je voortaan ook oppressief voelen als tegenstel ling tot depressief.!! Depressief zijn de wespen die zo nu en dan ons kantoor binnen ko men zoemen. Ze durven niet meer naar hun nest. Daar doen ze heel verstandig aan want dat nest staat niet alleen stijf van de was maar ook van het vergif. Helaas ja, of net goed, zo u wilt. Schrijvers de zes houdt het meer op het eerste: helaas. Want echt oppressief word je er niet van als je besloten hebt de gemeentelijke milieudienst te laten komen om een wespennest te verdelgen. Eerst worden alle vluchtwegen zorgvuldig dichtgestopt en daarna wordt de hoofdin- en uitgang in ruime mate bewerkt met gif. Alle wespen in het nest leggen gegaran deerd het loodje. De larven die net aan het verpoppen waren, gaan daar rustig mee door maar hen wacht een vreselijke toekomst: dekseltje opmaken en sterven!!! Nee, echt oppressief word je daar niet van, eerder het tegenoverge stelde: depressief. Want als mens beslis je daar zo maar in een paar tellen over. Nou ja, sommigen doen er wat langer over maar toch: je neemt een be sluit dat voor de wespen hoe dan ook van verregaande betekenis is. Oh ja, enkele wespen waren net en route toen hun nest onder handen werd genomen door de milieu dienst. Die dwalen en zoemen nu depressief rond ons kantoor. Waar moeten ze heen??? Gelukkig is het oppressief weer, dat verzacht het leed enigszins. Mi, niet plaatsg cem m&ai i kernen groeiden n de industriële (t maar zeker naar el-' ^^1^ Samen met andere kernen herstelde het Goirke, de Hasselt, de enigszins ma Groeseind, Loven, de Besterd trekking tot ken bleven. Die wijken verouderden snel en lang bleef het onduidelijk of er gesloopt moest worden of gerenoveerd. In het begin van de jaren ’70 won echter de overtuiging steeds meer veld dat slo pen en nieuwbouw alleen een stad geen goed doen. Oude strukturen ble- ,ken voor nieuwbouw onmisbaar. De wijk Padua was de eerste wijk in Til burg waarin die gedachte door de ge meente tot uiting werd gebracht: de stadsvernieuwing was geboren. Lege fabrieken Met de ondergang van de textielin dustrie kwam Tilburg goed in de pro blemen. Niet alleen massa - bepaalden de stemmir_o i Ook de lege fabrieken, eens bolwer van bedrijvigheid, boden geen vrolijkv aanblik. Tilburg moest er bovenop komen en transport en bereikbaarheid waren i deze fase erg belangrijk vond men toen. Dat had tot gevolg dat er meer wegen kwamen waarvoor woningen ringen' van moesten wijken. Een voorbeeld daar- terreintjes, i van is de binnenstad die opengeploegd De buurten werd voor de Heuvelring, de Spoor- laan, de Schouwburgring. Slopen en nieuwbouw: dat was het adagio toen. Voorbeelden van die nieuwbouw: gro te wijken in Tilburg Noord en Tilburg West. melding bij- urn voor •wijs-. 04 BL TILBURG 105

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1987 | | pagina 1