ia
Bouw parkeergarage Louis
Bouwmeesterplein begonnen
Overdekte winkelpassages gaan
Tilburg aantrekkelijker maken
Voordeel
grijs kenteken
tot 1 januari 1988
I
.OMA
SCHOOL
SPORT-
KLEDING
35.-
Ss:
BOUW
START
VOLGEND
JAAR
Herstel
burgemeester
Op- en depressies
5 halen, 4 betalen!
Controle op
naleving
zijreflectie
Parkeerruimte
in de stad
Gemeente-pagina
Tilburg
op pagina 7
39.-
NNEN
Ijoogen/uwehen'
V_.
In dit nummer:
jj»
Is,
- en
rden
nt Casting,
/Iors0
talen
iRAVEKA
DIESSEN
i/illibrordusstraat 22
Diessen
Tel. 04254-1784
2154
nsdagmiddag gesloten
vrijdag koopavond
tot 20.00 uur
zaterdag
om 16.00 uur gesloten
STONE TIM€
Van Lieshout
ustus 1987-pagina 16
Koerier
Oplage: 85.050 ex.
31e jaargang nr. 1523
n.
Lees verder op blz. 19
Hier komt de parkeergarage.
dige belanghebbendenplaatsen op het
plein.
>lo-sweater in aqua,
kobalt, esmerald en
11a
HRE336
WEEKENDRECLAME:
raat 21
Tilburg
T-shirts
Sportbroeken
Voetbal broeken
Gymschoenen
Sportschoenen
stadhuisplein 326
hoek heuvelstraat
'uitgave: De Tilburgse Koerier bv
dir. T. de Beer-Douwes
oprichter: J.H.G. de Beer
i Brabant
Amusement
pag. 15
pag. 17
pag- 17
pag. 19
d. Polyester/katoen.
92-122
Vrijdag en zaterdag:
VRUCHTENVLAAITJES
I Stone washed
blue jeans
met knienaad
Ien leuke zakken,
128-152
melding bij
urn voor
v/ijs:
04 BI TILBURG I
>05 I
pag. 3
pag. 9
pag. 9
pag. 10 en 21
pag. 11
pag. 13
garage en
gebouwd g""‘
ibenden
veerd: zo’n
Tenen
De Emmastraat nu.
Over enige tijd kan
de verwende klant
hier overdekt flaneren.
redactle-advertentie-afdeling en administratie
N.S.Plein 14-16 - 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
sluitingstermijn voor advertenties en
i redactie dinsdagavond 22.00 uur
’Thermo’ sweater
met grappige strip-
print. Wit of rode
met blauwe print
Polyester/katoen.
Verkrijgbaar
vanaf 15
augustus
INTER
W SPORT
igen kwamen
zoals bijvoorbeek
Whattimeisitllü
"STONE TIME
Alleenverkoop voor Tilburg
Rondom
Hart van Bi
Kuituur/An__.
Uit-agenda
B en W besluiten
Parochienieuws
Pohtie-benchten
Wijnpraatje
mogelijkheid een
lat tijdstip kunt u
stinggeld be-
op dit ter-
jS kenteken
ii maken dan
betalen.
XT 1 jan
verschijnt In geheel Tilburg, Golrie,
Rlel, Loon op Zand, UdenhouL
Berkel EnschoL Olsterwljk,
Moergestel en Hllvarenbeek
Burgemeester Letschert is eind
vorige week weer naar huis terug
gekeerd. De revalidatie bij de St.
Lucasstichting in Hoensbroek,
die zichtbaar resultaat heeft afge
worpen. is daar beëindigd.
Het herstel van de burgemeester,
die in februari een open-hartope-
ratie onderging en later getroffen
werd door een beroerte, verloopt
gestaag. De revalidatie zal nog ge
ruime tijd moeten doorgaan. Dat
gebeurt dan in het St. Elisabeth-
ziekenhuis in Tilburg.
Een grote stad, een stad als Tilburg, die niets doet om de stedelijke ontwikkelingen in de hand te houden,
om dif te sturen; zo’n stad gaat een onzekere toekomst tegemoet. Tilburg doet er alles aan om die toekomst
te ontwikkelen, voorzover dat mogelijk is natuurlijk. Op economisch gebied maar zeker ook op stedebouw-
kundig gebied. Wat dat eerste betreft: de nota «Koers en Visie» is daar een goed voorbeeld van. Die nota zag
onlangs het licht en daarin werd een aantal zaken op een rijtje gezet met betrekking tot de verdere economi
sche groei van Tilburg in hoofdzaak en andere stedelijke ontwikkelingen daar omheen.
Een van die andere stedelijke ontwikkelingen is de stedebouwkundige die een nauwe samenhang vertoont
met economische vooruitgang of achteruitgang. Centraal punt op dit moment in de stedebouwkundige ont
wikkeling van Tilburg is de zorg voor het centrum van de stad. Die zorg werd ai eerder verwoord in met name
de plannen «Tilburg Compacte Stad». In die plannen probeert de gemeente Tilburg het centrum van de stad
aantrekkelijker te maken voor iedereen die daar woont, winkelt werkt of anderszins bezig is. In feite is deze
aandacht logisch gezien de vroegere aandachtspunten t.a.v. de ontwikkeling van Tilburg.
i probeert aan deze r J
1 januari 1988. Tot dat tijdsu
de regeling die veel belastin;
hebben wel een aanbieding c
u een auto met grijs
i nog van deze mogelijkheid gebruik gaat m
te zijn dat u na 1 januari alsnog moet betalen. De
eft namelijk geen terugwerkende kracht. Na 1 janua-
i gesteld aan de bestelauto. Als de
can ook na 1 januari van de regeling
aging van de textielindus-
zoveel mogelijk nieuwe in-
ingetrokken en vooral de
:or (met name transport)
d mogelijk gestimuleerd.
ied van onderwijs ont-
rg zich sterk. Daarmee
werkgelegenheid zich
de problemen met be-
t wonen in de oude wij-
Sober gebouw
De parkeergarage komt loodrecht
op de Kloosterstraat te staan aan de
westzijde van het plein. Dan loopt de
garage met een knik richting Schouw
burg. Volgens de afdeling Voorlichting
en Inspraak van de gemeente Tilburg
zal het een sober gebouw worden met
een gedeeltelijk open karakter. Dit
laatste in verband met mogelijkheden
tot sociale controle. Van de buitenkant
zal men de erin geparkeerde auto’s
goed kunnen zien en in de garage zijn
«schuilhoeken» bewust vermeden. In
principe kan de garage bewaakt wor
den. Óf dat ook zal gebeuren, is afhan
kelijk van de gebruikservaringen.
laakt.
staan in een uitgave van de Stichting voor Juridi-
---telefoon: 01728-9449. De uitgave heet:
lulp van de fiscus». De brochure gaat ook
i de zaak voordeliger is dan een onkosten-
igifte doen voor de inkom-
stal erg voordelig omdat zij
de cataloguswaarde van de auto
Per 1 september a.s., het tijdstip dat
de schoolvakanties zullen zijn beëin-
zal door de politie verbaliserend
jen opgetreden tegen fietsers die
zonder zijreflectie rijden. De boete bij
ding zal minimaal 20,- bedra-
ius het ministerie van Justitie,
zijreflectie wprd per
.wds wettelijk voorge
ven. Het publiek heeft min of
acht maanden kunnen wennen
iet feit dat de veiligheid van fiet-
eens extra wordt vergroot
van goedgekeurde zij-
irkelvorm. Dit kunnen
ende fietsbanden, velgen of
lectoren voor spaakbevesti-
i. Per 1 september zal dus wor-
toegezien op de naleving van de
ilichting tot het voeren van zijre-
tie. De politiecontroles zullen voor
op die tijdstippen plaatsvinden
arop ook het voeren van fietsver-
iting verplicht is.
transportwielen
tilburg mies verneweg.14 tel 013 321316
dlïlb
OWISSA
Uurwerktechnologie
van morgen in massief graniet uit
het begin van de tijd.
Een uniek Zwitsers
horloge met een kast van
maar 6,5 mm dik uit gepolijst
natuursteen in een ontelbaar
aantal fascinerende kleurnuances
en waterdicht tot 3 atm. Een
hoogwaardig quartz uurwerk op
een stalen plaat garandeert een^
juiste tijdsaanduiding
voor jaren en .,<^^1
jaren.
Als de garage klaar is, naar ver
wachting is dat vóór de zomer van
1988, blijven er op het Louis Bouw
meesterplein nog ongeveer 150 be
staande parkeerplaatsen intact. De 500
nieuwe plaatsen zijn een vervanging
- t voor de parkeerplaatsen die op het
Uw warme bakker gebouwd gaat worden. Voor belang-
fleeds meer dan lOOjaar hebbenden is in de garage ruimte gere-
Hoefstraat 151 serveerd: zo’n 60 plaatsen. Die plaat-
Oerlesestraat 211a sen dienen ter vervanging van de hui-
en Stad.
Van jat bedrag werd ongeveer 35
miljoen gulden besteed aan verbete
ring binnen bepaalde buurten, verbete
ringen van de woonomgeving, speel-
eintjes, groenstroken en dergelijke. Qe sq
buurten kregen de inspraak in de
besteding. Ook buurtoverstijgende w®r(j{
voorzieningen kwamen er in die tijd zonde
tot stand zoals bijvoorbeeld de fiets- overtrediï
route- gen. Aldbö i.v, nmi
Het voeren van zijn
1 januari 1987 reeds
schreven. Het public
meer acht maanden
aan he
sers nog
door het voeren v
reflectie in wielcii
reflecterer
cirkelrefle
ging zijn,
den toeg
verpl
flecti
al c
waar
lichti
Ruimtelijke ordening
Na de wijk Padua werd de aanpak
van stadsvernieuwing in het bredere
i.. uv kader van de ruimtelijke ordening ge-
massa-ontslagen plaatst. Dat was nodig om meerdere
ling in de stad, gebieden tegelijkertijd aan te kunnen
i, eens bolwerken pakken. Ieder jaar kwam de gemeente
ien geen vrolijke met een programma van verbeterin-
6 J gen. Vlag op dit programma was het
«100 miljoenen-plan» voor de Oude
Begin deze week is men met de bouw
gestart van de parkeergarage op het
Louis Bouwmeesterplein achter de
schouwburg in Tilburg. De parkeerga
rage zal uit drie verdiepingen bestaan
en ruimte bieden aan 500 auto’s. Deze
garage is een onderdeel uit de plannen
rondom Compacte Stad.
Alle mededelingen overzichte
lijk op een vaste plaats: adverten
ties over o.a. hinderwet en be
stemmingsplannen, aankondigin
gen van raads- en commissiever
gaderingen en tal van wetens
waardigheden voor de Tilburgse
bevolking.
De ontwikkeling van Tilburg heeft, Ter vervangir
in tegenstelling tot de ontwikkeling trie werden zov.
van veel andere steden, niet plaatsge- dustrieën aar™
vonden vanuit één kern maar vanuit dienstensector
meerdere. Die kernen groeiden vooral werd zoveel 1
tengevolge van de industriële (textiel) Qok 0_ het gebie
expansie langzaam maar zeker naar el-weelde Tilburg
kaar toe. Samen met andere kernen herstelde de
vormden het Goirke, de Hasselt, de enigszins maar
Heikant, Groeseind, Loven, de Besterd trekking tot het
één grote stad: de stad Tilburg.
Van uitbreiding was eigenlijk geen
sprake: de herdgangen verdichtten
zich. Op de tekentafel werden toen de
Ringbanen ontworpen waar veel voor
moest wijken en waarmee de buiten
grenzen van de stad aangegeven wer
den. Dat die buitengrenzen nu veel
verder naar buiten liggen, tekent de
groei die Tilburg daarna doormaakte.
Het tekent overigens ook de betrekke
lijkheid van tekentafelplannen, maar
dit terzijde.
Eén in- en uitgang
De garage zal maar één in- en uit
gang kennen voor de auto’s. Die komt
aan de kant van het te handhaven par
keerterrein op het Louis Bouwmeester
plein in de knik van de garage. Ook
voor voetgangers zal er maar één en
tree zijn en wel op dezelfde plaats. Be
talen voor het parkeren zal achteraf
plaatsvinden. In de onderdoorgang
naar de Schouwburgring komt er ook
een betaalmogelijkheid, zodat er een
logische koppeling gevormd wordt tus
sen parkeren en winkelen. En wat de
parkeertarieven betreft: die blijven ge
lijk aan de huidige tarieven op het
Louis Bouwmeesterplein.
De parkeergarage is ontworpen
door AGS Architecten en Planners uit
Heerlen. De uitvoering geschiedt door
Ballast Nedam BV, Rayon Zuid.
Veel particulieren overwegen een kleine bestelauto of personenauto
te kopen, zonder dat daarin een achterbank is gemonteerd. Als zij dat
doen, besparen zij veel geld omdat zo’n auto wordt aangemerkt als een
fiscaal voordelige bestelauto met een zogenaamd grijs kenteken. Daar
door hoeven zij, net als ondernemers geen Bijzondere Verbruiksbelas
ting te betalen en minder Motorrijtuigenbelasting. Dat kan soms wel
duizenden guldens schelen.
Het ministerie van Financiën
einde te maken met ingang van 1J
nog gebruik maken van de oude
spaart. De meeste autoverkopers Lvuvu
rein en weten precies wat u bedoelt als i
wilt hebben. Als u nog van deze mogelijl
hoeft u niet bang te zijr
nieuwe regeling heeft namelijk geen terug
ri worden dus nieuwe fiscale eisen
auto aan die nieuwe eisen voldoet k<
gebruik worden germ
De nieuwe eisen s
sche Adviezen te Leiden (JAS),
«Bespaar op autokosten met hul
in op de vraag of een auto van g
vergoeding. Voor werknemers die geen aang
stenbelasting is een auto van de zaak meest
dan niet de verplichte 20 percent van
bij hun inkomen hoeven op te tellen.
Het weer houdt de gemoederen
goed bezig zelfs de wespen raken
danig van slag door de vele op- en
depressies. Over die wespen zo
meteen meer. Laten we het eerst
eens hebben over die op- en de
pressies. Bijna iedereen die dit aan
het lezen is, zal nu meewarig het
hoofd schudden; depressies jawel,
maar oppressies: dat woord be
staat niet. Inderdaad, depressies
bestaan. Deze zomer hebben we
dat kunnen ondervinden. Want
wie nu nog niet weet wat een de
pressie is, die moet maar eens een
poosje in de hoek of voor straf
meer naar het weerpraatje op het
journaal kijken en vooral luiste
ren. Toch, voor degenen die het
echt niet weten: depressie betekent
o.a. een gebied van lage luchtdruk.
Er zijn zelfs mensen die van de
pressies depressief worden. Zij
voelen zich dan gedrukt, neer
slachtig down. Nu naar de oppres
sies. Wie dacht dat dit woord niet
bestond, komt bedrogen uit. Het
bestaat wel degelijk. Echter, de
voor de hand liggende gedachte
dat oppressie het tegenovergestelde
van de depressie zou betekenen, is
verkeerd. Oppressie betekent na
melijk niet hoge drukgebied en het
woord oppressief, zo dat zou be
staan, zal dan ook zeker niet opge
wekt of vrolijk betekenen. Oppres
sie betekent niets meer en minder
dan onderdrukking, benauwing
druk.
Toch kan schrijver dezes zich niet
aan de indruk onttrekken dat we
ons deze week in een oppressie be
vinden waar men oppressief op
reageert. Immers: de zon schijnt
eindelijk, de temperatuur is bijzon
der aangenaam, de zwoele zomer
avonden zijn er echt: daar krijg je
toch goeie zin van, niet dan?
Daarom bij deze: oppressie be
tekent van nu af aan ook hoge-
drukgebied en je kunt je voortaan
ook oppressief voelen als tegenstel
ling tot depressief.!!
Depressief zijn de wespen die zo
nu en dan ons kantoor binnen ko
men zoemen. Ze durven niet meer
naar hun nest. Daar doen ze heel
verstandig aan want dat nest staat
niet alleen stijf van de was maar
ook van het vergif. Helaas ja, of
net goed, zo u wilt. Schrijvers de
zes houdt het meer op het eerste:
helaas. Want echt oppressief word
je er niet van als je besloten hebt
de gemeentelijke milieudienst te
laten komen om een wespennest te
verdelgen.
Eerst worden alle vluchtwegen
zorgvuldig dichtgestopt en daarna
wordt de hoofdin- en uitgang in
ruime mate bewerkt met gif. Alle
wespen in het nest leggen gegaran
deerd het loodje. De larven die net
aan het verpoppen waren, gaan
daar rustig mee door maar hen
wacht een vreselijke toekomst:
dekseltje opmaken en sterven!!!
Nee, echt oppressief word je daar
niet van, eerder het tegenoverge
stelde: depressief.
Want als mens beslis je daar zo
maar in een paar tellen over. Nou
ja, sommigen doen er wat langer
over maar toch: je neemt een be
sluit dat voor de wespen hoe dan
ook van verregaande betekenis is.
Oh ja, enkele wespen waren net en
route toen hun nest onder handen
werd genomen door de milieu
dienst. Die dwalen en zoemen nu
depressief rond ons kantoor. Waar
moeten ze heen??? Gelukkig is het
oppressief weer, dat verzacht het
leed enigszins.
Mi, niet plaatsg
cem m&ai
i kernen groeiden
n de industriële (t
maar zeker naar el-' ^^1^
Samen met andere kernen herstelde
het Goirke, de Hasselt, de enigszins ma
Groeseind, Loven, de Besterd trekking tot
ken bleven.
Die wijken verouderden snel en lang
bleef het onduidelijk of er gesloopt
moest worden of gerenoveerd. In het
begin van de jaren ’70 won echter de
overtuiging steeds meer veld dat slo
pen en nieuwbouw alleen een stad
geen goed doen. Oude strukturen ble-
,ken voor nieuwbouw onmisbaar. De
wijk Padua was de eerste wijk in Til
burg waarin die gedachte door de ge
meente tot uiting werd gebracht: de
stadsvernieuwing was geboren.
Lege fabrieken
Met de ondergang van de textielin
dustrie kwam Tilburg goed in de pro
blemen. Niet alleen massa -
bepaalden de stemmir_o i
Ook de lege fabrieken, eens bolwer
van bedrijvigheid, boden geen vrolijkv
aanblik.
Tilburg moest er bovenop komen en
transport en bereikbaarheid waren i
deze fase erg belangrijk vond men
toen. Dat had tot gevolg dat er meer
wegen kwamen waarvoor woningen ringen' van
moesten wijken. Een voorbeeld daar- terreintjes, i
van is de binnenstad die opengeploegd De buurten
werd voor de Heuvelring, de Spoor-
laan, de Schouwburgring. Slopen en
nieuwbouw: dat was het adagio toen.
Voorbeelden van die nieuwbouw: gro
te wijken in Tilburg Noord en
Tilburg West.
melding bij-
urn voor
•wijs-.
04 BL TILBURG
105