VEKO Werkgelegenheid in Tilburg is te eenzijdig afhankelijk van overheid H maakt opmerkelijke groei door metaalwaren TE GEKKE de straten van tilburg PRIJZEN 39 119’5 In dit nummer: Trots zijn op de eigen Tilburgse bedrijven Wetenschapswinkel doet onderzoek voor vakbeweging e XAR. 5358 TILBURG IN BEDRIJF VERF-BEHANG 5halen,4 betalen! •w en Van Lieshout 5 miljard i Ir Br 4 juni 1987-pagina 30 s@ Koerier Oplage: 85.050 ex. Op deze projector worden de producten gecontroleerd. ite >n 1a n het bv Tiime X X. y Lees verder op t>lz. 9 Zo ziet de nieuwste bedrijfsruimte van VEKO eruit die deze maand in gebruik zal worden genomen. nu WEEKENDRECLAME: DeW) Gemeentepagina Tilburg op pagina 7 n issend >n >or de lijk pag. 3 pag. 7 •oven ïtte t.w. Donderdag 11 juni 1987 31e jaargang nr. 1515 J. VAN LOON-OTTEN Hasseltstraat 178 ties te ...jover- iter, hebben we Vrijdag en zaterdag AARDBEIEN-SLOFFEN Voor zwem^ zwemlessen V zie pag. 6 M mode OOK A.S. VADERS kleden wij tof aan Besterdplein 37, Tilburg ge egenhe natie f (zolang de voorraad strekt.) Blazers, marine VEKO, de heer C. erantwoordelijk hetbedr"' x zijn grien Bijpassende pantalon O^.oo/ dracht werd daglict even voorbij t de watertor ZONNEKUREN Per keer 8<~| |llkeer75»«] Ook verkoop zonne-apparatuur BELLAIR Enschotsestraat 133, tel. 422769 Rondom Hart van Brabant.. Gemeentepagina Jubileum Katholieke Leergangenpag. 9 Filmspag. 11 B W-besluitenpag.l 1 Cursussenpag. 11 Kuituur/Amusement pag. 13/15 Uit-Agendapag. 15 Politieberichtenpag. 19 Sportpag. 19/25 Parochienieuwspag.21 Autonieuwspag.23 Uw koffie staat klaart Hasseltstraat 195a, Tilburg Tel. 013 - 425487 Het rap drs. John sen, i tholieke >urg tenschapsw het Het min Dit zijn enkele gevolgtrekkingen uit het rapport «Tilburg, werk, bedrijven, produktiestruktuur - Een Werkschrift over hoe het erbij staat», dat in op- it van de FNV-afdeling Tilburg opgesteld en vorige week l.~. :ht zag. Een van de automatische stansmachines die het hart van het werk bij KO vormen. Foto’s: Geert van L verschijnt In geheel Tilburg, Golrle, Rlel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Olsterwljk, Moergestel en Hllvarenbeek ipport werd v 1 Dagevos en medewerkers van de aan de Ka- Universiteit verbondenWe bwinkel Tilburg (WeWi). iui of meer opzienbarende van het ruim 150 pagina’s tellende pak Op deze foto is een werknemer van VEKO bezig met de reparatie aan een volgsnij-stempel. Uw warme bakker Reeds meer dan 100 jaar Hoefstraat 151 Oerlesestraat 211; Vandaag, donderdag 11 juni 1987, is een historische dag voor de mensheid. Op deze dag namelijk telt de wereldbe volking heel even 5 miljard (5.000.000.000!) mensen. Dat hebben wetenschappers becijferd. Heel even maar want ieder moment worden er weer kinderen geboren en binnen enke le seconden is dat getal van 5 miljard alweer verouderd. Jammer dat nooit precies te achterhalen zal zijn wie die 5 miljardste is of was. Want lijkt het u niet bijzonder om als 5 miljardste ver der door het leven te gaan? Onvoorstelbaar echter zo’n getal van 5 miljard mensen op één wereldbol. Al die 5 miljard moeten eten, onder een dak slapen, water hebben om *te drin ken, om zich mee te kunnen wassen. De meeste van die mensen praten, la chen, huilen en sterven weer. Onvoor stelbaar ook als je je realiseert hoe snel de wereldbevolking gegroeid is. Zo’n 25 jaar geleden werd er op de lagere scho len nog geleerd dat we met z’n 3 miljar den waren. In ruim een kwart eeuw De directeur van 1 Vermeer, is mede ver voor de oprichting van het bedrijf. Op het moment dat hij met zijn bedrijf van start ging, kon hij terugzien op een jarenlange ervaring op het gebied van stempels en stanswerk. Hij zegt: «Ik heb in meer dan 20 jaar de nodige ken nis en ervaring opgebouwd. Maar de mensen die we in dienst hebben be schikken eveneens over «know how», die voor ons bedrijf van belang is. We kunnen in dit opzicht rustig spreken van vakmensen». itgave: De Tilburgse Koerier bv dir. T. de Beer-Douwes oprichter: J.H.G. de Beer zijn er dus 2 miljard mensen bijgeko men!!! Interessant om te weten, zeker om enig vergelijkingsmateriaal te heb ben, is dat in 1930 de wereldbevolking ruim 2 miljard zielen telde en dat het tot in het begin van de zestiger jaren duurde voordat de 3 miljard werd ge passeerd. Daarna ging het veel harder: ongeveer 15 jaar daarna, om preci zijn in 1976, werd de 4 miljard i schreden. Nu, 11 jaar later, hetf~. de 5 miljard dus gehaald. Of we daar zo blij mee mogen zijn, is heel wat anders. De vraag naar wat de wereld aankan, naar hoeveel mensen er op deze planeet samen kunnen wonen, aie vraag wordt natuurlijk steeds ak- tueler. Die vraag naar de bevolkingsca- paciteit valt steeds moeilijker te beant woorden. Jaren geleden kwam men tot schattingen die uiteenliepen van 6 mil jard tot 13,3 miljard. Tegenwoordig is men echter tot het inzicht gekomen dat iedere berekening in feite een slag in de lucht is omdat men met zoveel onbe kende faktoren rekening moet houden. Een uitkomst is daarom niet betrouw baar meer. Enkele van die faktoren zijn: het kultuurbezit waarbij vooral de Snij stempel Het bedrijf is gespecialiseerd in stansen van metaalonderdelen en schikt over zeer moderne automatische stansmachines. Vermeer: «Het stans werk omvat het grootste deel van onze werkzaamheden. Naast stansen hou den we ons in iets mindere mate ook bezig met plaatwerk en assemblage van metaalcomponenten». Bij het stansen worden met een snijstempel stukjes materiaal uit een metalen plaat of strip geslagen. Dat gebeurt bijzonder nauwkeurig. De stempels laat het bedrijf bij een ge- reedschapmakerij vervaardigen. Het onderhoud van stempels en ander ge reedschap komt echter Voor rekening van VEKO. Voor verschillende werkzaamheden maakt het bedrijf gebruik van pers luchttechniek. Alle mededelingen overzichtelijk op een vaste plaats: advertenties over o.a. hinderwet en bestem mingsplannen, aankondigingen van raads- en commissievergade ringen en tal van wetenswaardig heden voor de Tilburgse bevolking. mate van technische ontwikkeling een grote rol speelt; de normen die een maatschappij op een bepaald moment hanteert inzake welzijn en welvaart (dat zijn namelijk relatieve begrippen) en de aanpassingsmogelijkheden van de mens. Vooral technische ontwikkelirr- gen zullen het mogelijk maken dat er meer mensen op de aardbol samen kunnen wonen mits die ontwikkelingen ook voor humanitaire doeleinden be stemd worden. En dan de zee, die biedt nog vele ongekende kansen maar dan zal men de vervuiling meer tegen moe ten gaan. Een en ander neemt niet weg dat in sommige landen de overbevol king een probleem geworden is. In lan den als India en China maar ook in West-Europa is men druk in de weer met geboortebeperking, al dan niet ver plicht gesteld voor de burgers. En ten slotte draait veel, zo niet al les, om de verdeling van het voedsel, want voedsel is er genoeg: de verdeling is het probleem. Hoe meer mensen er op de wereld komen, hoe dringender aat probleem om een oplossing roept! Dat weten we al jaren maar er ge beurt nog steeds te weinig op dit gebied. SKF transportwielen tilburg jules verneweg 14 tel 013 321316 In 1910 wordt er - met paardentractie - een stoomketel vervoerd over de Bosscheweg, ter hoogte van de kruising met de Enthovenseweg. Links ziet u de slagschaduwen van het hekwerk langs de spoorbaan. "W" ANG waren de Bredaseweg I en de Bosscheweg niet al- i leen de belangrijkste weg verbindingen van Tilburg met de buitenwereld, maar hoorden zij ook tot de lommerrijkste en sjiek- ste lanen van de stad. Deze door gaande verbinding van Breda naar den Bosch loopt dwars door Tilburg, tot in de zestiger jaren vormden Zomerstraat, Heuvel straat en Heuvel een «naadloze» verbinding tussen beide hoofdwe gen. Bredaseweg en Bosscheweg maken deel uit van de steenweg van Tholen naar Grave, een west- oost verbinding dwars door Bra bant dus, die ontworpen werd bij koninklijk besluit van 25 juh 1816. In dat eerste ontwerp op het «Nationale wegenplan» liep de weg nog rechtstreeks van Bre da naar den Bosch, zonder Til burg aan te doen. Maar na druk en langdurig (van 1817 tot 1821!) lobbyen door de Tilburgse ge meenteraad bij Koning Willem I werd vastgesteld dat de weg zou kruisen. Hiervoor moest de stad wel een eigen bijdrage overheb ben van 30.000 gulden, te betalen in 6 jaarlijkse termijnen. Tilburg kreeg dat geld voor de helft bij el kaar door het te lenen, terwijl de anderè helft er kwam door... de belastingen te verhogen. Omdat Bredaseweg - Bosscheweg vrijwel recht door het hart van Tilburg zouden snijden kwam de oude, In 1966 wordt het éénmansbedrijf in metaalwaren «VEKO» opgericht. Het bedrijf krijgt in 1984 de status van besloten ven nootschap (B.V.) en heeft dan twee mensen in dienst. Op dit moment, drie jaar later, heeft VEKO vijftien personeelsleden, waaronder zes part-time medewerkers. Aan het eind van dit jaar zal het personeelsbestand naar verwachting zijn toegeno men tot 20 a 25 mensen. In de loop van deze maand zal de onderneming, die als belang rijkste activiteit het stansen van metaalcomponenten heeft, een nieuwe en moderne bedrijfsruimte in gebruik nemen. VEKO metaalwaren B.V. heeft in minder dan vier jaar een opmerkelij ke groei doorgemaakt. In een tijd dat het opzetten van een on- •n eenvoudige zaak is, mag dat een opzienbarend worden. Het bedrijf is gevestigd aan de Kapitein Rondairestraat op het industrieterrein Loven. redactie-advertentie-atdeling en administratie N.S.PIeln 14-16 - 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 sluitingstermijn voor advertenties en k redactie dinsdagavond 22.00 uur Ongeveer de helft van al het werk dat er in Tilburg wordt verricht, gebeurt di- drukwerk is dat nu blijkt reet of via omwegen in opdracht van de overheid. Het gaat hier om ongeveer arbeidssituatie in Tilburg 25.000 van de 50.000 arbeidsplaatsen in Tilburg. Van de overblijvende arbeids- is van plaatsen is weer de helft afhankelijk van grote, (multi)nationale ondernemingen. Het zou beslist geen kwaad kunnen als vakbeweging en overheid hun aandacht eens wat meer richten op de wat kleinere, van oorsprong Tilburgse bedrijven en bedrijfjes die - ai lang of sinds een aantal jaren - een bloeiend bestaan leiden en voor de arbeidssituatie in Tilburg van enorme positieve betekenis zijn. onverharde «Oude Baan van Bre da naar Tilburg», de huidige Berkdijksestraat en Korvelseweg, te vervallen. Alleen doordat de textielfabrikanten Diepen en Jel- linghaus in hun geldbuidel tast ten, werden deze wegen toch ver hard. Werd het «Tilburgse» stuk van de Bredaseweg in 1825 en 1826 aangelegd, de Bosscheweg alhier kwam in 1827 gereed. Zij kwam als rijksweg in de plaats van de middeleeuwse verbinding tussen Tilburg en den Bosch, die liep via Helvoirt en Vught en Vughtpad werd genoemd. Sinds de zestiende eeuw heette deze baan «Pelgrimsweg» of «Pelgrim spad». Het beginpunt ervan lag ofwel op de Heuvel ofwel aan de huidige Enthovenseweg. Tot in de zestiger jaren loopt de Bossche weg ook officieel tot aan de Heu vel, maar de laatste twintig jaar heet het stuk tussen Prof. Don- dersstraat en Heuvel «Tivoli- straat». Als hoofdverbinding met Breda is de Bredaseweg inmiddels vervangen door de zuidelijker ge legen snelweg. De Bosscheweg vormt nog altijd een zeer drukke verkeersader, met name voor het forensenverkeer van en naar Ber- kel-Enschot en Oisterwijk. Bij Berkel-Enschot gaat de oude Bos scheweg over in de tweebaans «expressweg» naar den Bosch. In de stad zelf vormt vooral de Bre daseweg nog altijd mede de rug- gegraat van het lokale stratenstel sel. --j-t hoe sterk de dat Tilburg wat de werkgelegenheid ssituatie in Tilburg afhankelijk betreft.alwéér teveel uit één bron put. de overheid, zowel Rijk als ge- Vanaf de opkomst van de stad tot aan meente. In het rapport worden gege- de zestiger jaren zorgde de textielin- vens verwerkt en op een rijtje gezet, dustrie voor ongeveer de helft van alle die weliswaar voor een deel al bekend Tilburgse banen - en in 1987 blijkt waren, maar nooit met hun allen bij el- dat, rechtstreeks of via een omweg, de kaar zijn gezet. overheid die rol heeft overgenomen. Kleine schok En zoals in vijftiger en zestiger de helft van het werk zorgt: dat het Z0 ^ft °°kde huidig sjtuatie ge- hier nu zwart op wit staat, geeft toch noe® re en tot bezorgdheid. een kleine schok. Immers, er blijkt uit Lees verder op blz. 9 De Bredaseweg, even voorbij het kerkhof. Deze foto is in de vijftiger ja ren genomen met de watertoren in de rug. Tegen de achtergrond van de Heikese kerktoren zien we enige nostalgische voertuigen bollen of stil staan, waaronder een Peugeot 203, een Ford Prefect, een Chevrolet be stelwagen en een Opel Blitz. 95 «^•-■A39r Koteer metaalwaren bv. ;LX-Q2-HH|

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1987 | | pagina 1