VEKO
Werkgelegenheid in Tilburg is te
eenzijdig afhankelijk van overheid
H
maakt opmerkelijke groei door
metaalwaren
TE GEKKE
de straten
van
tilburg
PRIJZEN
39
119’5
In dit nummer:
Trots zijn op de eigen Tilburgse bedrijven
Wetenschapswinkel doet onderzoek voor vakbeweging
e
XAR.
5358
TILBURG IN BEDRIJF
VERF-BEHANG
5halen,4 betalen!
•w
en
Van Lieshout
5 miljard
i Ir
Br
4 juni 1987-pagina 30
s@ Koerier
Oplage: 85.050 ex.
Op deze projector worden de producten gecontroleerd.
ite
>n
1a
n het
bv
Tiime
X
X.
y
Lees verder op t>lz. 9
Zo ziet de nieuwste bedrijfsruimte van VEKO eruit die deze maand in gebruik zal worden genomen.
nu
WEEKENDRECLAME:
DeW)
Gemeentepagina
Tilburg
op pagina 7
n
issend
>n
>or de
lijk
pag. 3
pag. 7
•oven
ïtte t.w.
Donderdag 11 juni 1987
31e jaargang nr. 1515
J. VAN LOON-OTTEN
Hasseltstraat 178
ties te
...jover-
iter, hebben we
Vrijdag en zaterdag
AARDBEIEN-SLOFFEN
Voor zwem^
zwemlessen V
zie pag. 6 M
mode
OOK A.S. VADERS
kleden wij tof aan
Besterdplein 37, Tilburg
ge
egenhe
natie f
(zolang de voorraad strekt.)
Blazers, marine
VEKO, de heer C.
erantwoordelijk
hetbedr"' x
zijn
grien
Bijpassende pantalon
O^.oo/
dracht
werd
daglict
even voorbij
t de watertor
ZONNEKUREN
Per keer 8<~| |llkeer75»«]
Ook verkoop zonne-apparatuur
BELLAIR
Enschotsestraat 133, tel. 422769
Rondom
Hart van Brabant..
Gemeentepagina
Jubileum
Katholieke Leergangenpag. 9
Filmspag. 11
B W-besluitenpag.l 1
Cursussenpag. 11
Kuituur/Amusement pag. 13/15
Uit-Agendapag. 15
Politieberichtenpag. 19
Sportpag. 19/25
Parochienieuwspag.21
Autonieuwspag.23
Uw koffie
staat klaart
Hasseltstraat 195a, Tilburg Tel. 013 - 425487
Het rap
drs. John
sen, i
tholieke
>urg tenschapsw
het Het min
Dit zijn enkele gevolgtrekkingen uit
het rapport «Tilburg, werk, bedrijven,
produktiestruktuur - Een Werkschrift
over hoe het erbij staat», dat in op-
it van de FNV-afdeling Tilburg
opgesteld en vorige week l.~.
:ht zag.
Een van de automatische stansmachines die het hart van het werk bij
KO vormen. Foto’s: Geert van L
verschijnt In geheel Tilburg, Golrle,
Rlel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Olsterwljk,
Moergestel en Hllvarenbeek
ipport werd v
1 Dagevos en
medewerkers van de aan de Ka-
Universiteit verbondenWe
bwinkel Tilburg (WeWi).
iui of meer opzienbarende van
het ruim 150 pagina’s tellende pak
Op deze foto is een werknemer van VEKO bezig met de
reparatie aan een volgsnij-stempel.
Uw warme bakker
Reeds meer dan 100 jaar
Hoefstraat 151
Oerlesestraat 211;
Vandaag, donderdag 11 juni 1987, is
een historische dag voor de mensheid.
Op deze dag namelijk telt de wereldbe
volking heel even 5 miljard
(5.000.000.000!) mensen. Dat hebben
wetenschappers becijferd. Heel even
maar want ieder moment worden er
weer kinderen geboren en binnen enke
le seconden is dat getal van 5 miljard
alweer verouderd. Jammer dat nooit
precies te achterhalen zal zijn wie die 5
miljardste is of was. Want lijkt het u
niet bijzonder om als 5 miljardste ver
der door het leven te gaan?
Onvoorstelbaar echter zo’n getal van
5 miljard mensen op één wereldbol. Al
die 5 miljard moeten eten, onder een
dak slapen, water hebben om *te drin
ken, om zich mee te kunnen wassen.
De meeste van die mensen praten, la
chen, huilen en sterven weer. Onvoor
stelbaar ook als je je realiseert hoe snel
de wereldbevolking gegroeid is. Zo’n 25
jaar geleden werd er op de lagere scho
len nog geleerd dat we met z’n 3 miljar
den waren. In ruim een kwart eeuw
De directeur van 1
Vermeer, is mede ver
voor de oprichting van het bedrijf. Op
het moment dat hij met zijn bedrijf
van start ging, kon hij terugzien op een
jarenlange ervaring op het gebied van
stempels en stanswerk. Hij zegt: «Ik
heb in meer dan 20 jaar de nodige ken
nis en ervaring opgebouwd. Maar de
mensen die we in dienst hebben be
schikken eveneens over «know how»,
die voor ons bedrijf van belang is. We
kunnen in dit opzicht rustig spreken
van vakmensen».
itgave: De Tilburgse Koerier bv
dir. T. de Beer-Douwes
oprichter: J.H.G. de Beer
zijn er dus 2 miljard mensen bijgeko
men!!! Interessant om te weten, zeker
om enig vergelijkingsmateriaal te heb
ben, is dat in 1930 de wereldbevolking
ruim 2 miljard zielen telde en dat het
tot in het begin van de zestiger jaren
duurde voordat de 3 miljard werd ge
passeerd. Daarna ging het veel harder:
ongeveer 15 jaar daarna, om preci
zijn in 1976, werd de 4 miljard i
schreden. Nu, 11 jaar later, hetf~.
de 5 miljard dus gehaald.
Of we daar zo blij mee mogen zijn, is
heel wat anders. De vraag naar wat de
wereld aankan, naar hoeveel mensen er
op deze planeet samen kunnen wonen,
aie vraag wordt natuurlijk steeds ak-
tueler. Die vraag naar de bevolkingsca-
paciteit valt steeds moeilijker te beant
woorden. Jaren geleden kwam men tot
schattingen die uiteenliepen van 6 mil
jard tot 13,3 miljard. Tegenwoordig is
men echter tot het inzicht gekomen dat
iedere berekening in feite een slag in de
lucht is omdat men met zoveel onbe
kende faktoren rekening moet houden.
Een uitkomst is daarom niet betrouw
baar meer. Enkele van die faktoren
zijn: het kultuurbezit waarbij vooral de
Snij stempel
Het bedrijf is gespecialiseerd in
stansen van metaalonderdelen en
schikt over zeer moderne automatische
stansmachines. Vermeer: «Het stans
werk omvat het grootste deel van onze
werkzaamheden. Naast stansen hou
den we ons in iets mindere mate ook
bezig met plaatwerk en assemblage
van metaalcomponenten».
Bij het stansen worden met een
snijstempel stukjes materiaal uit een
metalen plaat of strip geslagen. Dat
gebeurt bijzonder nauwkeurig. De
stempels laat het bedrijf bij een ge-
reedschapmakerij vervaardigen. Het
onderhoud van stempels en ander ge
reedschap komt echter Voor rekening
van VEKO.
Voor verschillende werkzaamheden
maakt het bedrijf gebruik van pers
luchttechniek.
Alle mededelingen overzichtelijk
op een vaste plaats: advertenties
over o.a. hinderwet en bestem
mingsplannen, aankondigingen
van raads- en commissievergade
ringen en tal van wetenswaardig
heden voor de Tilburgse bevolking.
mate van technische ontwikkeling een
grote rol speelt; de normen die een
maatschappij op een bepaald moment
hanteert inzake welzijn en welvaart
(dat zijn namelijk relatieve begrippen)
en de aanpassingsmogelijkheden van de
mens. Vooral technische ontwikkelirr-
gen zullen het mogelijk maken dat er
meer mensen op de aardbol samen
kunnen wonen mits die ontwikkelingen
ook voor humanitaire doeleinden be
stemd worden. En dan de zee, die biedt
nog vele ongekende kansen maar dan
zal men de vervuiling meer tegen moe
ten gaan. Een en ander neemt niet weg
dat in sommige landen de overbevol
king een probleem geworden is. In lan
den als India en China maar ook in
West-Europa is men druk in de weer
met geboortebeperking, al dan niet ver
plicht gesteld voor de burgers.
En ten slotte draait veel, zo niet al
les, om de verdeling van het voedsel,
want voedsel is er genoeg: de verdeling
is het probleem. Hoe meer mensen er
op de wereld komen, hoe dringender
aat probleem om een oplossing roept!
Dat weten we al jaren maar er ge
beurt nog steeds te weinig op dit gebied.
SKF transportwielen
tilburg jules verneweg 14 tel 013 321316
In 1910 wordt er - met paardentractie - een stoomketel vervoerd over de
Bosscheweg, ter hoogte van de kruising met de Enthovenseweg. Links
ziet u de slagschaduwen van het hekwerk langs de spoorbaan.
"W" ANG waren de Bredaseweg
I en de Bosscheweg niet al-
i leen de belangrijkste weg
verbindingen van Tilburg met de
buitenwereld, maar hoorden zij
ook tot de lommerrijkste en sjiek-
ste lanen van de stad. Deze door
gaande verbinding van Breda
naar den Bosch loopt dwars door
Tilburg, tot in de zestiger jaren
vormden Zomerstraat, Heuvel
straat en Heuvel een «naadloze»
verbinding tussen beide hoofdwe
gen.
Bredaseweg en Bosscheweg
maken deel uit van de steenweg
van Tholen naar Grave, een west-
oost verbinding dwars door Bra
bant dus, die ontworpen werd bij
koninklijk besluit van 25 juh
1816. In dat eerste ontwerp op
het «Nationale wegenplan» liep
de weg nog rechtstreeks van Bre
da naar den Bosch, zonder Til
burg aan te doen. Maar na druk
en langdurig (van 1817 tot 1821!)
lobbyen door de Tilburgse ge
meenteraad bij Koning Willem I
werd vastgesteld dat de weg zou
kruisen. Hiervoor moest de stad
wel een eigen bijdrage overheb
ben van 30.000 gulden, te betalen
in 6 jaarlijkse termijnen. Tilburg
kreeg dat geld voor de helft bij el
kaar door het te lenen, terwijl de
anderè helft er kwam door... de
belastingen te verhogen. Omdat
Bredaseweg - Bosscheweg vrijwel
recht door het hart van Tilburg
zouden snijden kwam de oude,
In 1966 wordt het éénmansbedrijf in metaalwaren «VEKO»
opgericht. Het bedrijf krijgt in 1984 de status van besloten ven
nootschap (B.V.) en heeft dan twee mensen in dienst. Op dit
moment, drie jaar later, heeft VEKO vijftien personeelsleden,
waaronder zes part-time medewerkers. Aan het eind van dit
jaar zal het personeelsbestand naar verwachting zijn toegeno
men tot 20 a 25 mensen.
In de loop van deze maand zal de onderneming, die als belang
rijkste activiteit het stansen van metaalcomponenten heeft, een
nieuwe en moderne bedrijfsruimte in gebruik nemen. VEKO
metaalwaren B.V. heeft in minder dan vier jaar een opmerkelij
ke groei doorgemaakt. In een tijd dat het opzetten van een on-
•n eenvoudige zaak is, mag dat een opzienbarend
worden. Het bedrijf is gevestigd aan de Kapitein
Rondairestraat op het industrieterrein Loven.
redactie-advertentie-atdeling en administratie
N.S.PIeln 14-16 - 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
sluitingstermijn voor advertenties en
k redactie dinsdagavond 22.00 uur
Ongeveer de helft van al het werk dat er in Tilburg wordt verricht, gebeurt di- drukwerk is dat nu blijkt
reet of via omwegen in opdracht van de overheid. Het gaat hier om ongeveer arbeidssituatie in Tilburg
25.000 van de 50.000 arbeidsplaatsen in Tilburg. Van de overblijvende arbeids- is van
plaatsen is weer de helft afhankelijk van grote, (multi)nationale ondernemingen.
Het zou beslist geen kwaad kunnen als vakbeweging en overheid hun aandacht
eens wat meer richten op de wat kleinere, van oorsprong Tilburgse bedrijven en
bedrijfjes die - ai lang of sinds een aantal jaren - een bloeiend bestaan leiden en
voor de arbeidssituatie in Tilburg van enorme positieve betekenis zijn.
onverharde «Oude Baan van Bre
da naar Tilburg», de huidige
Berkdijksestraat en Korvelseweg,
te vervallen. Alleen doordat de
textielfabrikanten Diepen en Jel-
linghaus in hun geldbuidel tast
ten, werden deze wegen toch ver
hard. Werd het «Tilburgse» stuk
van de Bredaseweg in 1825 en
1826 aangelegd, de Bosscheweg
alhier kwam in 1827 gereed. Zij
kwam als rijksweg in de plaats
van de middeleeuwse verbinding
tussen Tilburg en den Bosch, die
liep via Helvoirt en Vught en
Vughtpad werd genoemd. Sinds
de zestiende eeuw heette deze
baan «Pelgrimsweg» of «Pelgrim
spad». Het beginpunt ervan lag
ofwel op de Heuvel ofwel aan de
huidige Enthovenseweg. Tot in de
zestiger jaren loopt de Bossche
weg ook officieel tot aan de Heu
vel, maar de laatste twintig jaar
heet het stuk tussen Prof. Don-
dersstraat en Heuvel «Tivoli-
straat». Als hoofdverbinding met
Breda is de Bredaseweg inmiddels
vervangen door de zuidelijker ge
legen snelweg. De Bosscheweg
vormt nog altijd een zeer drukke
verkeersader, met name voor het
forensenverkeer van en naar Ber-
kel-Enschot en Oisterwijk. Bij
Berkel-Enschot gaat de oude Bos
scheweg over in de tweebaans
«expressweg» naar den Bosch. In
de stad zelf vormt vooral de Bre
daseweg nog altijd mede de rug-
gegraat van het lokale stratenstel
sel.
--j-t hoe sterk de dat Tilburg wat de werkgelegenheid
ssituatie in Tilburg afhankelijk betreft.alwéér teveel uit één bron put.
de overheid, zowel Rijk als ge- Vanaf de opkomst van de stad tot aan
meente. In het rapport worden gege- de zestiger jaren zorgde de textielin-
vens verwerkt en op een rijtje gezet, dustrie voor ongeveer de helft van alle
die weliswaar voor een deel al bekend Tilburgse banen - en in 1987 blijkt
waren, maar nooit met hun allen bij el- dat, rechtstreeks of via een omweg, de
kaar zijn gezet. overheid die rol heeft overgenomen.
Kleine schok En zoals in vijftiger en zestiger
de helft van het werk zorgt: dat het Z0 ^ft °°kde huidig sjtuatie ge-
hier nu zwart op wit staat, geeft toch noe® re en tot bezorgdheid.
een kleine schok. Immers, er blijkt uit Lees verder op blz. 9
De Bredaseweg, even voorbij het kerkhof. Deze foto is in de vijftiger ja
ren genomen met de watertoren in de rug. Tegen de achtergrond van de
Heikese kerktoren zien we enige nostalgische voertuigen bollen of stil
staan, waaronder een Peugeot 203, een Ford Prefect, een Chevrolet be
stelwagen en een Opel Blitz.
95
«^•-■A39r
Koteer
metaalwaren bv.
;LX-Q2-HH|