EN
500
I
DAVID VAN BUITEN,
GOLIATH VAN BINNEN.
VARAS-.
S4X
Citroën AX:
Zuinige levensstijl
den
Honda Prelude
met vierwielbesturing
'Zo
int
(UITLATEN
EMPERS
F
F
¥AL
Toyota’s met veel extra’s bij Bertens
Bokocar Tilburg
4TE
DE TIJGER
1
rijden
mband
J B.V.
Officieel Honda-dealer
).A.
f
Autonieuws
NU UITGESTELDE
BETALING OP
GEBRUIKTE AUTO’S
TOT 1 JANUARI 1988
GM
HEEFT 'T GEWOON
annn
UNIEK IN PRIJS
EN PRESTATIE
HONDA
A»4*iAi«4Aa«uriil* Im*
nuwvuwa wijn
JAN BERTENS UDENHOUT
BERTENS TILBURG B.V.
u
J
LIN
AT 10
Jl
BOVAG
Wie een Opel rijdt
en Lexmaul niet kent...
Garage Schapendonk b.v.
Automobielbedrijf Spoormakers
95,-
DE IDEALE MIX
7 mei 1987-pagina28
Woensdag 27 mei 1987 - pagina 29
DE TILBURGSE KOERIER
aanbieding
se en
Techniek Citroen AX 11 TRE
Prestaties:
Prijs
n
Pittig
Opel Ascona
OPEL
Boxtelsebaan 24, Oisterwijk 04242-,15959
maakt Honda-riiden wel ne
U betaalt slechts
Manta B
Hart van Brabantlaan 1800 - Tilburg - Tel. 013/681914
Door Rein Leppink
LANG!
TÜHE
Firestone
I
igst in prijs!
iad
Ook voor
Opel
Omega
l kleine stuurs er-
tens ielen fractio-
markt v
ige opscf
zonder t
carrosscr
’Laat lepra ook jóu
een zorg zijn’.
MWh..
Brabantse Hoek 4 - Tel. 04243-1532/3281
Geminiweg 39 - Tilburg - Tel. 013/423030
bieding
De nieuwe Citroen AX combineert
dingen die nooit te combineren waren.
Zo is de AX handig compact en
toch verrassend ruim. Ook achterin. En u kunt
er maximaal L170 dm3 bagage in kwijt
De AX combineert dit alles tijdelijk
met een uniek aanbod van Citroën Finan
ciering Nederland: een nieuwe AX al vanaf
48 xfl. 175,- per maand. Met het Auto Plezier
Plan. Dat houdt rekening met een restant-
betaling van 11.5.000,- die u pas na de financie-
ringsperiode hoeft te voldoen.
De effectieve rente is 9,9% en ook
dat is zeer voordelig. Dit financieringsaanbod
geldt tot 1 juli 1987.
Maak nog deze week een proefrit
Geen andere auto biedt zó veel voor zó weinig.
ALVANAF 14.990,-OF 175,-PER MAAND.
Het sterk aflo
j de vrij v
E pende d<
maakt Honda-rijden wel neel
AANTREKKELIJK!
ingen
431348
ecu's - Uitlaten -
|nen - Schokdemper»
Ik zaterdag s geopend
hmgbaan Noord
IICHELIN
UNIROYAL
edrijf
^keuringen.
Top 161 km/uur;
uur 12,9; verbrui!
km/uur en in de staa
17,8 en I op I7,5;gemi
test I op 19,2.
Nederlandse Stichting voor
Leprabestrijding/Amsterdam
Wibautstraat 135,1097 DN
Amsterdam. Tel. 020 - 93 89 73
or ons
ink.
geprint
ise band
--*-:jven voor, trommels ach-
.utiuvn remsysteem; rembe-
ig; remkrachtverdeler.
.v. ..ij er nog
161 km/uur
km/uur in
Opel Corsa 3-drs. 1983-1985-1986
OpelCorsaTR1983
Opel Kadett City1979
Opel Kadett C caravan1979
Opel Kadett 0 1979 t.e.m. 1983
Opel Kadett D caravan diesel 1983
Opel Kadett D diesel1983
Opel Kadett E1985
Opel Kadett E diesel 1985
Opel Kadett E caravan1985
officiële sub-dealer OPEL
Raadhuisstraat 52
Berkel-Enschot
013/331206
1984
1985
1984
1984
1985
1983
1984
1984
1984
1982-84
1984
1983
1984
1982
1985
Sprendlingenstraat 10, Oisterwijk 04242/84683-83568
Voor alle
'EN Europese
>m> Japanse
modellen.
gew. 1085 kg; max. aanhanggewicht 600
kg geremd, 325 kg ongeremd; tankin-
houd 36 liter super.
Stort uw bijdrage op
postgiro 50500 of
bankgiro 70.70.70.929
voor een LPG-installatie, als U nu een
nieuwe Honda Accord of Integra aanschaft!
Voor degenen die weinig rijden, is het
evengoed interessant om over een nieuwe
Honda te komen praten.
1C-
1982-1983-19
Opel Ascona C Hatchback
Opel Rekord caravan
Opel Senator 30 E
Toyota Corolla combi
VW Jetta
Renault 9
Renault 18
Ford Granada
Opel Kadett E caravan diesel 1985 Isuzu Trooper 4 x 41
OpelAsconaB 1977 t.e.m. 1981 Isuzu Trooper 4 x 4i
Opel Ascona C diesel1982
AUTO SPORT SHOP
I „DE TIJGER”
GASTHUISRING 49-013/357100
1984
1982- 1985
1983
1983- 1984
1982
1980
1980
1980
1984
1984
1985
1986
1982
Fiat Panda 34
Fiat Panda 34
Fiat Uno 55 Super
Fiat Uno 45
Fiat Uno 45 Super
Fiat Ritmo 85 Super
Fiat Ritmo 85 S automaat
Fiat Ritmo 70 CL
Fiat Regatta 85 Super
Fiat 127 Super
Fiat Argenta 100
Fiat Argenta diesel
Autobianchi A112 Elite
Citroen Dyane 6
Volvo 340
onroe
>ni
ook
8 speaAAL voofi-
LPG H|d»r»
Is®.
Onderstel:
hankelij!
hankelij!
schoküvi
SR 13.
Remmen: schijvt
ter; gescheiden
krachtiginj
CITROËN IN T HART VAN TILBURG
nieuwe en gebruikte automobielen met volledige garantie
CX Reflex 1981
BX basis, LPG 1985
BX diesel Service1985
Visa Special 1983
Visa Club 1981
,9“S
Ook voor uw APK-keurir-
Piusplein 43 - Tel. 013-41
Citroen AX 11 TRE 18.700; met vijf-
bak 19.350; (AX 10 E 14.990; AX
11 RE 17.400; AX 14 TZS
21.500).
Motorrijtuigenbelasting van 226 tot
272 per jaar.
1985-1986
1982
1983
1983
1980
1981
1982
1981
1980
I benzine1985
I diesel 1983
Honda heeft onlangs nabij Lelystad zijn
Prelude met vierwielbesturing geïntro
duceerd. Het meest opvallend bij deze
Prelude is de betere manoeuvreerbaar
heid. De Prelude die was uitgerust met
vierwielbesturing namelijk had een
draaicirkel die een meter kleiner is dan
die van de Prelude zonder vierwielbe
sturing. Ook bij,het fileparkeren is dit
een groot voordeel want als men er een
maal aan gewend is. dan kan deze n_
de in vr
Prijs AX 10 E exci. afleveringskosten. Verbruik bij 90
km/h 1 op 24,4, bij 120 km/h 1 op 16,9 en in de stad 1 op 16.7
(ECE-norm). Aftebeeld: AX 11 TRE. Financiering op de «ebruike-
lijke voorwaarden van een huurkoopovereenkomst. Aanbetaling
vanaf f5.O5O,- (mogelijk d.m.v. inruil).
moet eens met De Tijger komen praten
Lexmaul voor alle soorten Opel - spoilersets
-verlagingsveren
- uitlaatsystemen
Koopavonden geopend
I let sterk aflopende' neusje van de AX,
vlak liggende voorruit, de aflo-
daklijn, de geïntegreerde spoiler
vormige schildbumpers en de extra
1-de achterklep maken van het
lange driedcurs koetsje een
■nische schoonheid. En dat het
ij niet gaat om uiterlijk vertoon,
st de vexireen dergelijk kleine auto
Ider lage Cw waarde van 0,31Aan
:_ge |uchtweerstand in combi-
lage wagengewicht (afhan-
t type, variërend van 640 tot
uc AX zijn opmerkelijke
t:jl. Zo noteerde ik v<x>r
.•proefde AX I 1 TRE bij
1 -“- op 25,6;
de stad I
cijfers waar je als
;n beetje trots op
acceleratie 0-100 km/
ik bij 90 km/uur, 120
tad resp. 1 op 25,6, 1 op
lidd. verbr. tijdens
bedrag f 10.000,-. Min. te
000,-. Auto’s van voor 1983
de financieringsregeling
verplicht.
Dit is mogelijk gemaakt doordat Honda
er v<x>r gezorgd heeft dat de achterwie
len bij grote stuurverdraaiïngen tegen
gesteld gaan sturen en deze grote stuur-
scrdraaiïngen maken we immers juist bij
het nianiK-uvreren. Bij
draaiingen gaan de achk
wegen verwerkt hij zonder tegenstrib
belen. Wel helt de carrosserie in snel
gereden bochten tamelijk sterk over,
maar invkx:d op de besturing heeft dat
niet. Een kwestie van even wennen.
De vering op zich is zeer comfortabel,
wat niet direct gezegd kan worden van
het (met een kleurrijk stofje beklede)
meubilair. De zittingen van de voor-
stoelen zijn aan de korte kant en de ver-
stclbaarheid van dc rugleuningen laat op
z’n zachts gezegd te wensen over. Je zit of
te rechtop of te veel achterover. Een
goede tussenstand heb ik niet kunnen
ontdekken. Ook zou het geen kwaad
kunnen als de stoelen nog wat verder
naar achteren konden, al wordt het voor
dc achterpassagiers dan wel erg krap.
Maar in het algemeen zal een auto uit de
klasse van de AX toch maar zelden d<x>r
vier volwassenen worden bemand en
vixïr kinderen blijft er voldtxmde ruimte
over.
wielophanging vóór onaf-
jk met veerpoten, achter onaf
elijk met torsiestaven; telesc.
<demper$ rondom; banden 135/70
In het kielzog van de enorme successen die de Corolla- nor
en Carina-series oogsten, bracht Toyota-importeur
Louwman en Parqui vorige maand vier speciale uitvoeri
gen op de markt. Deze speciale uitvoeringen zijn nu - r
tot 8 juni - te bezichtigen en te kopen bij de Autobedrij
ven Bertens in Moergestel en Hopmans en Bertens in
Oisterwijk. Bovendien bieden deze Toyota-dealers u dan
een aantal attractieve extra’s.
„Ua- normaal 1950,- maar u hoeft er hu maar 500,- voor
-teur te betalen. Bij Sedan en Liftback is uw voordeel nog gro-
ter: in plaats van de normale waarde a 3075,- betaalt u
enn' nu slechts 750,- voor het SXL-pakket.
De SXL-modellen zijn leverbaar in de kleuren rood,
«nj- wit en donkergrijs-metallic. Naast de Corollo-SXL-mo-
is in dellen is er ook een speciale uitvoering leverbaar van de
dan Toyota Carina II Sedan 1.6 DX. Deze DX «Extra» ac
centueert extra het comfort van de auto door een aantal
nuttige uitrustingen voor 500,- aan te bieden die nor-
De speciale Corolla-modellen zijn de Hatchback SXL, maal gesproken 1200,- kosten. Het extra pakket be
de Liftback SXL en de Sedan SXL. Deze drie zijn uitge- staat bij de Carina II Sedan 1.6 DX uit een 5-versnel-
rust met de bekende 1.3 liter 12 kleps benzinemotor. lingsbak, velours bekleding, bestuurdersstoel met instel-
Het speciale van deze modellen zit hem in de extra’s bare lendensteun, een midden-armsteun op de achter-
die ze onderscheidt van de toch al zeer compleet uitge- bank, kantelbare hoofdsteunen op beide voorstoelen,
ruste «normale» Corolla 5-speed Hatchback, Sedan en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en twee op-
Liftback met 1.3 liter motor: een elektrisch schuifdak bergtassen aan de achterzijde van de voorstoelen.
met ingebouwd kaartleeslampje in het bedieningspaneel
(met in de Hatchback), in de kleur van de carrosserie ge- Het «extra-extra» wat Autobedrijven Bertens en Hop-
spoten bumpers, een toerenteller, brede banden (maat mans Bertens u tot 8 juni aanbieden bestaat in een
175/70 SR 13), een speciale portier- en stoelbekleding in gratis autoradio voor iedereen die een auto koopt voor
SXL-dessin, een extra brede kunststof flankbescner- minimaal 7.500,- gulden. Het doet er niet toe of dit nu
ming, aërodynamisch gevormde SXL-wielplaten, een een gebruikte dan wel een nieuwe wagen is.
dakspoiler boven de achterklep, in de kleur van de car- Naast alle genoemde speciale automobielen bieden de
rosserie (alleen bij de Hatchback), twee van binnenuit beide Toyota-dealers nog de Toyota Starlet «Special
verstelbare buitenspiegels en een extra opbergruimte on- Editipn» aan: een Starlet met een heel pakket leuke ac-
der het dashboard. cessoires ter waarde van 900 gulden, die voor deze gele-
A1 deze extra’s samen kosten bij de Hatchback SXL genheid geheel gratis zijn.
Maten en gewichten: lengte 350 cm;
breedte 156 cm; hoogte 135 cm; wielba
sis 228,5 cm; spoorbreedte voor 138 cm,
achter 130 cm; draaicirkel 9,2 m.;
rijklaar gewicht 645kg; max. toelaatb.
Motor: dwars voorin; 4 cil.lijn; waterge-
koeld; 1124 cc; boring x slag 72 x 69
mm; compr.verh. 9,4:1max. vermogen
40 kw/55 pk bij 5800 omw/min.; max.
koppel 88 Nm bij 3200 omw/min.
Transmissie: voorwielaandrijving; vijf-
versnellingen.
spoiler op i
3,5 meter
aerodynamis
hierbij
bewijst
bijzone
deze geringe
natie met het I
kelijk van het type, vanvivnu
695 kg) dankt de A -:'“
zuinigc levensstijl. ■■mu.vhk
dc d<x>r mij bcpni.LL *.X 1
90km/uur een verbruik van I
bi j 120 km/uur I op 17,8 en in
op 17,5. En dat zijn cijfc”
autofabrikant best een 1j_
kunt zijn.
Temeer daar het hier niet gaat om een
ondermaats motortje aangedreven
voertuig, maar om een weliswaar kleine
maar volwaardige auto,waarvan de
krachtbron een inhoud heeft van I 124 cc
en een vermogen van 40 kw/55 pk. Uit
gerust met een viervcrsnellingsbak ligt de
top bi j 158 km/uur en accelereert dc AX
in 13,2 sec. van 0 naar KM) km/uur.
Voorzien van een vijfbak, zoals bij mijn
testwagen het geval was, doet hij er nog
een schepje bovenop. Top K
en acceleratie van 0 tot 100
12,9 sec.
■neel meesturen, waardoor de stabiliteit
wordt verhoogd. Echt nieuw is dit niet
want al in 1970 kenden we een Renault
12 met een achteras met meesturend ef
fect om het bochtengedrag te verbeteren.
Krachten san buitenaf bepaalden hoe
veel de achterwielen gingen meesturen.
Momenteel hebben de meeste automo-
bielfabrikanten wel een systeem om de
achterwielen een meesturend effect te
an gewend is. dan kan deze Prelu- geven. In Europa zoekt men het in
mjwel elk gaatje geprikt worden. krachten van buitenaf en ligt het accent
niet zozeer op een betere manoeuvreer
baarheid. In Japan echter zijn de par
keerplaatsen schaars en is dus juist die
betere manoeuvreerbaarheid van groot
belang. Dat is de reden dat de Japanners
een systeem ontwikkeld hebben, dat ook
die manoeuvreerbaarheid ten goede
komt.
Ten aanzicn van de verdere inrichting
van dc AX kan ik alleen maar positief
zijn. Keurig verzorgd zonder de vixir Ci
troen vaak zo kenmerkende rariteiten.
Dat geldt met name ook v<x>r het dash
board, waar alles gewoon zit waar het
h<x>rt en je niet eerst uren nodig hebt
alvorens enigzins te snappen waartoe al
les dient. Zelfs dc richtingwijzers komen
- oh wonder - na gebruik automatisch
terug in de neutraalstand... En het aantal
opbergmogelijkheden voor allerlei min
of meer, noodzakelijke spullen in de AX
is enorm.Zelfs een paar flessehouders
ontbreken niet.
Jammer alleen dat Citroen ook bij de
AX heeft vastgehouden aan de éénarmi-
ge ruitewisser. Dat blijf ik een onding
vinden. Maar voor het overige: een leuke
auto’tje, dat zeker in staat moet zijn een
flink deel van de markt voor dergelijke
kleine doch zuinige opschieters te vero
veren.
Dc AX is niet alleen plezierig om naar te
kijken, het is <x>k een plezier om in te
rijden. Het wagentje is bijzonder rap,
laat zich problcemkxis sturen en scha
kelen en gedraagt zich zowel in dc stad
als op dc grote weg zccr volgzaam. Van
zijwind trekt de AX zich hoegenaamd
niets aan en <x>k minder glad gestreken