EN 500 I DAVID VAN BUITEN, GOLIATH VAN BINNEN. VARAS-. S4X Citroën AX: Zuinige levensstijl den Honda Prelude met vierwielbesturing 'Zo int (UITLATEN EMPERS F F ¥AL Toyota’s met veel extra’s bij Bertens Bokocar Tilburg 4TE DE TIJGER 1 rijden mband J B.V. Officieel Honda-dealer ).A. f Autonieuws NU UITGESTELDE BETALING OP GEBRUIKTE AUTO’S TOT 1 JANUARI 1988 GM HEEFT 'T GEWOON annn UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE HONDA A»4*iAi«4Aa«uriil* Im* nuwvuwa wijn JAN BERTENS UDENHOUT BERTENS TILBURG B.V. u J LIN AT 10 Jl BOVAG Wie een Opel rijdt en Lexmaul niet kent... Garage Schapendonk b.v. Automobielbedrijf Spoormakers 95,- DE IDEALE MIX 7 mei 1987-pagina28 Woensdag 27 mei 1987 - pagina 29 DE TILBURGSE KOERIER aanbieding se en Techniek Citroen AX 11 TRE Prestaties: Prijs n Pittig Opel Ascona OPEL Boxtelsebaan 24, Oisterwijk 04242-,15959 maakt Honda-riiden wel ne U betaalt slechts Manta B Hart van Brabantlaan 1800 - Tilburg - Tel. 013/681914 Door Rein Leppink LANG! TÜHE Firestone I igst in prijs! iad Ook voor Opel Omega l kleine stuurs er- tens ielen fractio- markt v ige opscf zonder t carrosscr ’Laat lepra ook jóu een zorg zijn’. MWh.. Brabantse Hoek 4 - Tel. 04243-1532/3281 Geminiweg 39 - Tilburg - Tel. 013/423030 bieding De nieuwe Citroen AX combineert dingen die nooit te combineren waren. Zo is de AX handig compact en toch verrassend ruim. Ook achterin. En u kunt er maximaal L170 dm3 bagage in kwijt De AX combineert dit alles tijdelijk met een uniek aanbod van Citroën Finan ciering Nederland: een nieuwe AX al vanaf 48 xfl. 175,- per maand. Met het Auto Plezier Plan. Dat houdt rekening met een restant- betaling van 11.5.000,- die u pas na de financie- ringsperiode hoeft te voldoen. De effectieve rente is 9,9% en ook dat is zeer voordelig. Dit financieringsaanbod geldt tot 1 juli 1987. Maak nog deze week een proefrit Geen andere auto biedt zó veel voor zó weinig. ALVANAF 14.990,-OF 175,-PER MAAND. Het sterk aflo j de vrij v E pende d< maakt Honda-rijden wel neel AANTREKKELIJK! ingen 431348 ecu's - Uitlaten - |nen - Schokdemper» Ik zaterdag s geopend hmgbaan Noord IICHELIN UNIROYAL edrijf ^keuringen. Top 161 km/uur; uur 12,9; verbrui! km/uur en in de staa 17,8 en I op I7,5;gemi test I op 19,2. Nederlandse Stichting voor Leprabestrijding/Amsterdam Wibautstraat 135,1097 DN Amsterdam. Tel. 020 - 93 89 73 or ons ink. geprint ise band --*-:jven voor, trommels ach- .utiuvn remsysteem; rembe- ig; remkrachtverdeler. .v. ..ij er nog 161 km/uur km/uur in Opel Corsa 3-drs. 1983-1985-1986 OpelCorsaTR1983 Opel Kadett City1979 Opel Kadett C caravan1979 Opel Kadett 0 1979 t.e.m. 1983 Opel Kadett D caravan diesel 1983 Opel Kadett D diesel1983 Opel Kadett E1985 Opel Kadett E diesel 1985 Opel Kadett E caravan1985 officiële sub-dealer OPEL Raadhuisstraat 52 Berkel-Enschot 013/331206 1984 1985 1984 1984 1985 1983 1984 1984 1984 1982-84 1984 1983 1984 1982 1985 Sprendlingenstraat 10, Oisterwijk 04242/84683-83568 Voor alle 'EN Europese >m> Japanse modellen. gew. 1085 kg; max. aanhanggewicht 600 kg geremd, 325 kg ongeremd; tankin- houd 36 liter super. Stort uw bijdrage op postgiro 50500 of bankgiro 70.70.70.929 voor een LPG-installatie, als U nu een nieuwe Honda Accord of Integra aanschaft! Voor degenen die weinig rijden, is het evengoed interessant om over een nieuwe Honda te komen praten. 1C- 1982-1983-19 Opel Ascona C Hatchback Opel Rekord caravan Opel Senator 30 E Toyota Corolla combi VW Jetta Renault 9 Renault 18 Ford Granada Opel Kadett E caravan diesel 1985 Isuzu Trooper 4 x 41 OpelAsconaB 1977 t.e.m. 1981 Isuzu Trooper 4 x 4i Opel Ascona C diesel1982 AUTO SPORT SHOP I „DE TIJGER” GASTHUISRING 49-013/357100 1984 1982- 1985 1983 1983- 1984 1982 1980 1980 1980 1984 1984 1985 1986 1982 Fiat Panda 34 Fiat Panda 34 Fiat Uno 55 Super Fiat Uno 45 Fiat Uno 45 Super Fiat Ritmo 85 Super Fiat Ritmo 85 S automaat Fiat Ritmo 70 CL Fiat Regatta 85 Super Fiat 127 Super Fiat Argenta 100 Fiat Argenta diesel Autobianchi A112 Elite Citroen Dyane 6 Volvo 340 onroe >ni ook 8 speaAAL voofi- LPG H|d»r» Is®. Onderstel: hankelij! hankelij! schoküvi SR 13. Remmen: schijvt ter; gescheiden krachtiginj CITROËN IN T HART VAN TILBURG nieuwe en gebruikte automobielen met volledige garantie CX Reflex 1981 BX basis, LPG 1985 BX diesel Service1985 Visa Special 1983 Visa Club 1981 ,9“S Ook voor uw APK-keurir- Piusplein 43 - Tel. 013-41 Citroen AX 11 TRE 18.700; met vijf- bak 19.350; (AX 10 E 14.990; AX 11 RE 17.400; AX 14 TZS 21.500). Motorrijtuigenbelasting van 226 tot 272 per jaar. 1985-1986 1982 1983 1983 1980 1981 1982 1981 1980 I benzine1985 I diesel 1983 Honda heeft onlangs nabij Lelystad zijn Prelude met vierwielbesturing geïntro duceerd. Het meest opvallend bij deze Prelude is de betere manoeuvreerbaar heid. De Prelude die was uitgerust met vierwielbesturing namelijk had een draaicirkel die een meter kleiner is dan die van de Prelude zonder vierwielbe sturing. Ook bij,het fileparkeren is dit een groot voordeel want als men er een maal aan gewend is. dan kan deze n_ de in vr Prijs AX 10 E exci. afleveringskosten. Verbruik bij 90 km/h 1 op 24,4, bij 120 km/h 1 op 16,9 en in de stad 1 op 16.7 (ECE-norm). Aftebeeld: AX 11 TRE. Financiering op de «ebruike- lijke voorwaarden van een huurkoopovereenkomst. Aanbetaling vanaf f5.O5O,- (mogelijk d.m.v. inruil). moet eens met De Tijger komen praten Lexmaul voor alle soorten Opel - spoilersets -verlagingsveren - uitlaatsystemen Koopavonden geopend I let sterk aflopende' neusje van de AX, vlak liggende voorruit, de aflo- daklijn, de geïntegreerde spoiler vormige schildbumpers en de extra 1-de achterklep maken van het lange driedcurs koetsje een ■nische schoonheid. En dat het ij niet gaat om uiterlijk vertoon, st de vexireen dergelijk kleine auto Ider lage Cw waarde van 0,31Aan :_ge |uchtweerstand in combi- lage wagengewicht (afhan- t type, variërend van 640 tot uc AX zijn opmerkelijke t:jl. Zo noteerde ik v<x>r .•proefde AX I 1 TRE bij 1 -“- op 25,6; de stad I cijfers waar je als ;n beetje trots op acceleratie 0-100 km/ ik bij 90 km/uur, 120 tad resp. 1 op 25,6, 1 op lidd. verbr. tijdens bedrag f 10.000,-. Min. te 000,-. Auto’s van voor 1983 de financieringsregeling verplicht. Dit is mogelijk gemaakt doordat Honda er v<x>r gezorgd heeft dat de achterwie len bij grote stuurverdraaiïngen tegen gesteld gaan sturen en deze grote stuur- scrdraaiïngen maken we immers juist bij het nianiK-uvreren. Bij draaiingen gaan de achk wegen verwerkt hij zonder tegenstrib belen. Wel helt de carrosserie in snel gereden bochten tamelijk sterk over, maar invkx:d op de besturing heeft dat niet. Een kwestie van even wennen. De vering op zich is zeer comfortabel, wat niet direct gezegd kan worden van het (met een kleurrijk stofje beklede) meubilair. De zittingen van de voor- stoelen zijn aan de korte kant en de ver- stclbaarheid van dc rugleuningen laat op z’n zachts gezegd te wensen over. Je zit of te rechtop of te veel achterover. Een goede tussenstand heb ik niet kunnen ontdekken. Ook zou het geen kwaad kunnen als de stoelen nog wat verder naar achteren konden, al wordt het voor dc achterpassagiers dan wel erg krap. Maar in het algemeen zal een auto uit de klasse van de AX toch maar zelden d<x>r vier volwassenen worden bemand en vixïr kinderen blijft er voldtxmde ruimte over. wielophanging vóór onaf- jk met veerpoten, achter onaf elijk met torsiestaven; telesc. <demper$ rondom; banden 135/70 In het kielzog van de enorme successen die de Corolla- nor en Carina-series oogsten, bracht Toyota-importeur Louwman en Parqui vorige maand vier speciale uitvoeri gen op de markt. Deze speciale uitvoeringen zijn nu - r tot 8 juni - te bezichtigen en te kopen bij de Autobedrij ven Bertens in Moergestel en Hopmans en Bertens in Oisterwijk. Bovendien bieden deze Toyota-dealers u dan een aantal attractieve extra’s. „Ua- normaal 1950,- maar u hoeft er hu maar 500,- voor -teur te betalen. Bij Sedan en Liftback is uw voordeel nog gro- ter: in plaats van de normale waarde a 3075,- betaalt u enn' nu slechts 750,- voor het SXL-pakket. De SXL-modellen zijn leverbaar in de kleuren rood, «nj- wit en donkergrijs-metallic. Naast de Corollo-SXL-mo- is in dellen is er ook een speciale uitvoering leverbaar van de dan Toyota Carina II Sedan 1.6 DX. Deze DX «Extra» ac centueert extra het comfort van de auto door een aantal nuttige uitrustingen voor 500,- aan te bieden die nor- De speciale Corolla-modellen zijn de Hatchback SXL, maal gesproken 1200,- kosten. Het extra pakket be de Liftback SXL en de Sedan SXL. Deze drie zijn uitge- staat bij de Carina II Sedan 1.6 DX uit een 5-versnel- rust met de bekende 1.3 liter 12 kleps benzinemotor. lingsbak, velours bekleding, bestuurdersstoel met instel- Het speciale van deze modellen zit hem in de extra’s bare lendensteun, een midden-armsteun op de achter- die ze onderscheidt van de toch al zeer compleet uitge- bank, kantelbare hoofdsteunen op beide voorstoelen, ruste «normale» Corolla 5-speed Hatchback, Sedan en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en twee op- Liftback met 1.3 liter motor: een elektrisch schuifdak bergtassen aan de achterzijde van de voorstoelen. met ingebouwd kaartleeslampje in het bedieningspaneel (met in de Hatchback), in de kleur van de carrosserie ge- Het «extra-extra» wat Autobedrijven Bertens en Hop- spoten bumpers, een toerenteller, brede banden (maat mans Bertens u tot 8 juni aanbieden bestaat in een 175/70 SR 13), een speciale portier- en stoelbekleding in gratis autoradio voor iedereen die een auto koopt voor SXL-dessin, een extra brede kunststof flankbescner- minimaal 7.500,- gulden. Het doet er niet toe of dit nu ming, aërodynamisch gevormde SXL-wielplaten, een een gebruikte dan wel een nieuwe wagen is. dakspoiler boven de achterklep, in de kleur van de car- Naast alle genoemde speciale automobielen bieden de rosserie (alleen bij de Hatchback), twee van binnenuit beide Toyota-dealers nog de Toyota Starlet «Special verstelbare buitenspiegels en een extra opbergruimte on- Editipn» aan: een Starlet met een heel pakket leuke ac- der het dashboard. cessoires ter waarde van 900 gulden, die voor deze gele- A1 deze extra’s samen kosten bij de Hatchback SXL genheid geheel gratis zijn. Maten en gewichten: lengte 350 cm; breedte 156 cm; hoogte 135 cm; wielba sis 228,5 cm; spoorbreedte voor 138 cm, achter 130 cm; draaicirkel 9,2 m.; rijklaar gewicht 645kg; max. toelaatb. Motor: dwars voorin; 4 cil.lijn; waterge- koeld; 1124 cc; boring x slag 72 x 69 mm; compr.verh. 9,4:1max. vermogen 40 kw/55 pk bij 5800 omw/min.; max. koppel 88 Nm bij 3200 omw/min. Transmissie: voorwielaandrijving; vijf- versnellingen. spoiler op i 3,5 meter aerodynamis hierbij bewijst bijzone deze geringe natie met het I kelijk van het type, vanvivnu 695 kg) dankt de A -:'“ zuinigc levensstijl. ■■mu.vhk dc d<x>r mij bcpni.LL *.X 1 90km/uur een verbruik van I bi j 120 km/uur I op 17,8 en in op 17,5. En dat zijn cijfc” autofabrikant best een 1j_ kunt zijn. Temeer daar het hier niet gaat om een ondermaats motortje aangedreven voertuig, maar om een weliswaar kleine maar volwaardige auto,waarvan de krachtbron een inhoud heeft van I 124 cc en een vermogen van 40 kw/55 pk. Uit gerust met een viervcrsnellingsbak ligt de top bi j 158 km/uur en accelereert dc AX in 13,2 sec. van 0 naar KM) km/uur. Voorzien van een vijfbak, zoals bij mijn testwagen het geval was, doet hij er nog een schepje bovenop. Top K en acceleratie van 0 tot 100 12,9 sec. ■neel meesturen, waardoor de stabiliteit wordt verhoogd. Echt nieuw is dit niet want al in 1970 kenden we een Renault 12 met een achteras met meesturend ef fect om het bochtengedrag te verbeteren. Krachten san buitenaf bepaalden hoe veel de achterwielen gingen meesturen. Momenteel hebben de meeste automo- bielfabrikanten wel een systeem om de achterwielen een meesturend effect te an gewend is. dan kan deze Prelu- geven. In Europa zoekt men het in mjwel elk gaatje geprikt worden. krachten van buitenaf en ligt het accent niet zozeer op een betere manoeuvreer baarheid. In Japan echter zijn de par keerplaatsen schaars en is dus juist die betere manoeuvreerbaarheid van groot belang. Dat is de reden dat de Japanners een systeem ontwikkeld hebben, dat ook die manoeuvreerbaarheid ten goede komt. Ten aanzicn van de verdere inrichting van dc AX kan ik alleen maar positief zijn. Keurig verzorgd zonder de vixir Ci troen vaak zo kenmerkende rariteiten. Dat geldt met name ook v<x>r het dash board, waar alles gewoon zit waar het h<x>rt en je niet eerst uren nodig hebt alvorens enigzins te snappen waartoe al les dient. Zelfs dc richtingwijzers komen - oh wonder - na gebruik automatisch terug in de neutraalstand... En het aantal opbergmogelijkheden voor allerlei min of meer, noodzakelijke spullen in de AX is enorm.Zelfs een paar flessehouders ontbreken niet. Jammer alleen dat Citroen ook bij de AX heeft vastgehouden aan de éénarmi- ge ruitewisser. Dat blijf ik een onding vinden. Maar voor het overige: een leuke auto’tje, dat zeker in staat moet zijn een flink deel van de markt voor dergelijke kleine doch zuinige opschieters te vero veren. Dc AX is niet alleen plezierig om naar te kijken, het is <x>k een plezier om in te rijden. Het wagentje is bijzonder rap, laat zich problcemkxis sturen en scha kelen en gedraagt zich zowel in dc stad als op dc grote weg zccr volgzaam. Van zijwind trekt de AX zich hoegenaamd niets aan en <x>k minder glad gestreken

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1987 | | pagina 29