95 79 1 79 KL Hello... Tilburgse Dolly O BARTELS 'fyebers Voorstellingen in ’t Heks Lang ben ik vroeg 1 «w Vrije Val van Rob de Nijs Zaterdag a.s.: Open dag bij Tilburgse Dans- en Muziekschool Nieuwe kansen voor Nederlandse toneelschrijvers Independance brengt Ooit Sakahama Belgische akkordeonisten in Nederland f MODERNE KLOKKEN AUDIO VIDEO ZOUAVENLAAN 77 Jan Decleir met kornuiten in «Wolfsklem» «Helder als glas» - Changement speelt Durbridge Vuurpaarden in Schouwburg De Salon Theatergroep P.S. e™,»» aaa» in Farce Theater La Renaissance naar St.-Job b« Expositie monument Mauthausen van Purper Tilburgse elektronika UW mei 1987-pagina 12 Donderdag 14 mei 1987 - pagina 13 OE TILBURGSE KOERIER 18 mei, 20.15 uur, Schouw- Vrijdag 15 mei in de Schouwburgzaal. De «Ik wil ook show p hur- 13-39' s Erik Brey en Ki TV-show heeft. ontwil IS Besterdring 87, Tilburg - Tel. 431489 Ier Net even iets anders Dat proeft U. In èlles! HIJ IS BINNEN DE JVC GR-C9 VIDEO CAMERA JVC muHehoekenweg 29. Iets dat met een mars te maken heeft HEUVELPOORT 364 - TILBURG Winkelcentrum recherche i 987. OP OP J H I rancis Dur- n befaamde EXCLUSIEVE DAMESTASSEN CEINTUURS Juwelier-Horloger Schouwburgring 27, Tilburg om 20. straat clown sichter de hjee. voorlo- imus en i grat.. so Mez- uur een udio’s Centrum voor Kunst en Vormgeving Zouavenlaan 77, Tilburg - 013-684333 te zien op vrijdag -n zaterdag 30 e schouwburgzaal. en dans toe en in met brengt op 20 mei om 20.45 uur i zaal een aantal disciplines bij elkaar. Onder leiding van Joost van de Goor maakten Ar- ,bbe, Roland Horvers en e de compositie «Wissel- itrain» is van Rob Blom, Robbert Heijnen. Beide Dinsdag 19 mei om 20.15 uur, Schouw burgzaal. Woensdag 20 mei in het toneelcentnim BCA: «Biedermann en de brandstichters» Leerstuk zonder leer Het stuk, geschreven in 1958, is niet moraliserend, maar eerder een «leer- K 1 Te zien op dinsdag 19 mei om 20.45 uur in de Studio-zaal. Maandag burgzaal. 's Werelds kleinste makelijke, lichtste VHS-video camera compleet 2.698,- Nu te zien bij uw videospecialist De voorstellingen zijn 22 mei, zaterdag 23 mei en mei om 20.15 uur in de Scho\ eerder iurg De daarbij Workshop speltraining o.l.v. Jet v.d. Berg. 22 t/m 25 juni dagelijks van 9.30-15.30 uur. Kosten 215.00 (inclusief lunches). Voor uitgebreide informatie en/of inschrijvingen: 013-420400. «Plotseling thuis» is een thriller geschre ven door Francis Durbridge in een regie van Willem Marschalk. Vanaf 14 mei te zien in de Studio-zaal om 20.45 uur. Fra bridge is vooral bekend door zijn Paul Vlaanderen mysteries. In dit spannende toneelstuk wordt het publiek al vrij snel geconfronteerd met een moord. Het motief voor deze misdaad is een omvangrijke erfenis. Hoe deze moord wordt voor de toeschouwer bijzonder oterwijl het slot ronduit verras send kan genoemd worden. Samen met Frans Mulder en Pv - vormen zij het cabaretteske gezelschap Pur per, dat al volle zalen getrokken heeft. De bedoeling is dat er in het vijfde programma weer allerlei fantasieën en dolle liedjes door de zaal gaan. Het zijn toestanden, persifla ges op bekende theateracts, bekende liedjes in eigen vermomming, enfin theatersnoep- goed om je kostelijk bij te vermaken. De muzikale arrangementen zijn van Erik Brey, George Groot en Titus Tiel Groenestege hebben de groep gecoached (een niet lichte opgave), en de regie is van Berend Boude- wijn. Naarmate de repetities vorderen, wordt duidelijk dat theatrale elementen eèn grote re plaats innemen dan ooit. Een voorstelling ook vol contrasten: licht en donker, hard en poëtisph, verstrooiing en strijd. «Vuurpaar den» ontleent haar kracht vooral aan het re sultaat van de grote creatieve vrijheid die de spelers bij het invullen van hun rollen krij gen. Met hun grote vakkennis smeden Li lian Bruinsma en Ricardo Anemaet - de ar tistieke leiding van het Dansers Collectief - dit materiaal samen. Het fysieke theater dat zo ontstaat, zal zeer direct zijn in haar emo ties. Het Dansers Collectief gaat daarbij we derom geen controverse uit de weg. De première heeft plaats op 16 mei om 20.45 uur in de Studio-zaal. iu. Het n angrijkei opgelost, is v m intrigerend, t BISTRO LE MENTON Stationsstraat 83, RIJEN Tel. 01612-2232 Rob de Nijs begint met de «Springband» alweer aan zijn vierde theaterseizoen. De concerten «Springlevend» en «Pur Sang» trokken in Nederland en België uitverkoch te zalen en kregen overal lovende kritieken. Rob heeft met zijn theaterconcerten het Nederlandstalige repertoire een heel eigen theatervorm gegeven en zich ontwikkeld tot een zanger-entertainer van groot formaat. De componist Gerard Stellaard en de tekst schrijfster Belinda Meuldijk zijn verant woordelijk voor het grootste deel van het originele repertoire dat Rob de Nijs de laat ste jaren heeft opgenomen. Robs nieuwe programma «Vrije Val» zal bestaan uit stukken van de elpee «Pur Sang»; waarvoor Gerard en Belinda ook nu weer sterk reper toire hebben geschreven. Aangevuld met tijdloze stukken uit zijn grote oeuvre b zorgt Rob de Nijs twee generates een on vergetelijke avond. t (dansexpressiedocente) :lse warming-ups en grime er de eindvorm staat Jan 1 speciaal lichtbeeld, wordt gepresenteerd i de Vries» en in de De tentoonstelling is dagelijks ge opend van 9.00 tot 17.00 uur 28 en 29 mei gesloten Hogeschool Katholieke leergangen Tilburg, gebouw F, neeënweg 3 te Tilburg. Inlichtingen over rondleiding013-394474. lay XYZ heeft deze voorstelling Er dit jaar gebracht in de schouwbt Lievekamp in Oss, en kreeg c een positieve kritiek in de pers, «Biedermann» is het verhaal van de op een avond zwerver, in een regelmatig bran- U hoewel Bieder- J hij door aan «Ooit Sakahama» vormt de voortzetting van het project Nederlandse Schrijvers To neelschrijvers. Aanvankelijk was de opzet de geleverde toneeltekst met de grootste “Sehï project vorderde, bleek er recherche du temps perdu .kgint. van een ontwikkeling sprake te zijn in de werkwijze. In het repetitieproces werden teksten steeds vaker door de auteur bijge werkt, geschrapt, aangevuld of vervangen, al naar gelang de ervaringen in de repetitie- sessies. Spelers en regisseur werden daar door een belangrijke component in het ver vaardigen van de uiteindelijke toneeltekst. Als eerste auteur is Thomas Verbogt be trokken bij dit nieuwe opzet. Thomas Verbogt Thomas Verbogt liet zijn eerste boek, de verhalenbundel «De Feestavond» verschij nen in 1981. In deze verhalen figureren vooral generatiegenoten van Verbogt, waar bij de hoofdrol veelal is weggelegd voor een dertiger die het burgermansbestaan heeft trachten te vermijden en als outsider met cynisme en ironie de gedragingen van zijn aangepaste medemensen beschouwt. Het to neelstuk «Heden Christine», dat Verbogt schreef in het kader van het schrijverspro- ject, sluit herkenbaar aan bij zijn voorgaan de werk. In dit stuk ook een hoofdrol voor dertigers en Ook hier geen afgeronde anec dote. In «Ooit Sakahama» heeft hij die stijl van schrijven weten voort te zetten en zijn consequenties aan te gaan. De personages bestaan door hun taal, waarin ze een deso late wereld vervullen. Thema’s zijn: geweld, verveling, materialisme, vervreemding en nihilisme. Verbogt schuwt clichés niet. In contrast met de clichés krijgen de krachtige emoties, die hij zeer direct weet vorm te ge ven, een des te sterker reliëf. Workshop speltraining in Zouavenlaan In het centrum voor kunst en vormgeving «Zouavenlaan 77» start op maandag 22 juni een theaterworkshop «intensieve speltrai- ning». O.l.v. Jet v.d. Berg zal er vier dagen achtereen gewerkt worden van 9.30 uur tot 15.30 uur (de lunches worden op centrum gebruikt). De eerste twee dagen zullen besteed wor den aan elementaire basisvaardigheden, im- provisatietechnieken, samenspelen, emoties, gebruik van ruimte en rekwisieten, en stem training. De derde dag zal er gewerkt wor den aan rol-opbouw en de laatste dag staat h het spelen van bestaande toneelteksten, tekst- analyse, regie, en mise en scène cen- Een workshop als deze, waarin vier dagen aaneengesloten gewerkt wordt, geeft de mo gelijkheid om eens dieper in te gaan op bo venstaande facetten. Anette Kieft zorgde voor speels*1 adviezen en voor Doms ons bij met een De «Ik wil ook show» v door het duo «Wisman 1 hoofdrollen zult u nog meer bekende namen tegenkomen. De heren M. Donders en P. van Kuik presenteren hun «Werkmannen» en als solisten zien wij mej. T. van Pinxteren (Lientje Leugen), dhr. B. Hartemink (Jan Appelman) en mej. S. Voncken (Jantje Pi- kantje). Verder staan de heren L. Houët en klaar als «De opgeruim- t», Sven en Loes met «De grote vriend», en Inge, Pauline en Mijke in as moei- «Zomertijd». Tenslotte vragen wij uw hoog- s spelers geëerde aandacht voor de «Zwammen en maar de Zwommeles» o.l.v. Martine Geertse, alsme- zijn er in de de eindeloze finale, ingezet door mej. Pa mela Doms onder de veelbelovende titel «Alweer gemist». Donderdag 28 mei, 20.45 uur, Studio- zaal De nieuwe, wat verwarrende voorstelling °urë van De Salon is gebaseerd op het werk van dies, de schrijver Samuel Beckett. In zijn «Tek sten zomaar» schrijft hij: «Een verhaal is niet strikt nodig, alleen maar een leven». Zo bevinden we ons in de door Annem»- rie Prins gema"l*,/1 waardige omgeving van microfoons, boxen en koptelefoons. Binnen dit geluidsdecor zoeken drie mensen naar richting in hun le ven. Ze raken het spoor bijster, struikelen en vallen zichzelf in de rede. Wie praat er? En ben ik hier als mijn stem daar is? Het is een toneel van het moeizame en toch vrolij ke leven. Becket 1 heet de voorstelling waar in spelen: Ella van Drumpt, Niek Pancras en de muzikant Michiel Weidner (cello). Kon. Harmonie «Concordia» van Hilvarenbeek JAARLIJKSE VLOOIEN- EN ANTIEKMARKT a.s. zaterdag van 11-17 uur; zondag van 12-17 uur School Papenstraat Op zaterdag 16 mei aanstaande sen 10.00 en 15.00 uur houdt de burgse Dans- en Muziekschool in de Tivolistraat 6 een open dag. De toe gang is gratis. Met d-J— 1 het instituut vooruit op de actn..— van het nieuwe seizoen dat op 1 sep tember begint. De belangstelling voor muziek ei in alle genres neemt nog steeds de muziekschool speelt daarop i een ruim en eigentijds aanbod. Voor liefhebbers van dans, wordt er lesgegeven in klassiek ballet, moderne dans, jazzdans en dansexpressie. Wie nog niet op de cb kan zich opgeven voor een gratis is de open dag bij uitstek geschut. «vu- proefles. De dansvereniging Paso Mez- nis te komen maken met de cursussen zo houdt tussen 10.00 en 12.00 uur een waar jaarlijks 3.000 inwoners van Til- openbare repetitie in de dansstudio’s. burg aan deelnemen. Tot 11.00 uur repeteert in de aula Vorig jaar werd de open c o het strijkorkest dat is doorgedrongen zo’n 700 belangstellenden bezocht, tot de landelijke finale op 13 juni in Tilburgse Dans- en Muziekschool, Den Haag, van de wedstrijd voor in 1988 een nieuwe accommc strijkorkesten van muziekscholen. betrekken naast het Textielmu'"1 Demonstraties en openbare lessen de Goirkestraat, staat open voor in o.a. klassiek en modern gitaar, saxo- een met belangstelling voor muzit foon, harp en keybord leveren het le- dans. In de oude wolfabriek van Mutsaers aan de Gasthuisring broedt het al maanden, maar vrijdag 22 mei is het zover en kun nen de Brabantse Operette en Musical Spelers, BOeMS, hun nieuwste voorstel ling voor het voetlicht brengen. Het is zo’n beetje de langst lopende musical ter wéreld: Hello Dolly. Dorijn Curvers (Jan Rap en zijn maat) spe- T len de ontroerende hoofdrollen in dit op- Liggend in een hangmat of zittend merkelijke, door de Britse pers met veel res- op een vuilnisemmer, pratend door peet en enthousiasme ontvangen, toneelstuk een niet aangesloten telefoon, verhaalt van de jonge Engelse schrijver en regisseur Hans Schnier (Peter van Dijk) de wor- Paul Young. Waren het in «Kinderen van steling met zijn katholieke opvoeding, een mindere God» de doven, in «Helder als het nazi-verleden van zijn ouders, zijn fcZ t Zlen idealen en vooral zij” brandende liefde geestelijke kracht kan triomferen over een u j i i lichamelijke handicap. voor Marte... De heersende moraal zal hem een zorg zijn. Hij verzet zich tegen zijn opvoeding en tegen de ontwikke lingen op maatschappelijk en politiek vlak. Hij wordt clown van beroep in de hoop daarin zijn vrijheid te vinden. Deze clown, die donderdag 21 mei *~.30 u. in het Farce Theater, Volt- 18 in Tilburg, optreedt, is de 1 uit Heinrich Bölls boek «An- ;n eines Clowns», dat in het begin van de jaren zestig nogal wat beroering in de Bondsrepubliek veroorzaakte. De meningen van deze clown, met na me de katholieke kerk en het politieke bedrijf in Bonn, hebben de Duitse opi nie destijds verdeeld in fel reagerende kampen: hevige kritiek en hartstochte lijke verdediging. Nu, vijfentwintig jaar later, gebruikt de Tilburgse Peter van Dijk, afgestu deerd aan de Hogeschool voor de Kunsten, dit thema van Böll om af te rekenen met zijn eigen katholieke op voeding. Het verhaal «Meningen van een clown» is bewerkt door regisseuse Sandra van Eekhout. Op 17 mei 1987 zal het Tilburgs Mannenkoor La Renaissance naar En- schot gaan en zullen zij ter afsluiting van de St.-Job-bedevaart de H. Mis van 11.30 uur muzikaal opluisteren met de Missa in Honorem Sanctissi- m^e van Hub. Cuypers, begeleid door Fijns Mommers en gedirigeerd door Henk van Doom. De tenor Ben van Bladel verleent tijdens deze viering zijn solistische medewerking. Na deze H. Mis gaan zij gezamenlijk naar café van de Breugel, waar de kof fie met warm worstenbrood hen wacht en waar een böerenkapel hen nog en kele uurtjes gezellig zal bezighouden. Zaterdag 16 mei 19.00 uur en zondag 17 mei 15.00 uur. In theater ’t Heks kan iedereen die op de ze twee dagen op tijd komt, genieten van e?n aantal grappige stukjes theater, ge speeld door kinderen die o.l.v. Peer de Graaf werkten in de cursus «Rare loopjes, Pyre- leuke gezichten». De spelers hebben zelf tingen hun rollen en verhalen bedacht en door 6 middel van regie-aanwijzigingen van Peer de verhalen uitgewerkt tot publieksgerichte Peer: «We hebben elke week twee uur kantje). Verder staan d met een grote groep in een klein lokaal stuk- J. Voncken voor u klas jes gespeeld. Het ging er mij om de eigen de straathelden», Sver fantasieën en kwaliteiten van de spelers te orn“* vrl'‘nd“ m ,n<”‘ ontdekken en te stimuleren. Het was moei- lijk om met veertien enthousiaste ieder voldoende aandacht te geven, n zelfwerkzaamheid was groot en we zijn er in geslaagd heel eigen solo-acts en duo-acts te ontwikkelen. Woensdag 20 mei 15.00 uur en 19.30 uur. De titel van deze voorstelling was eerst «Verdwijnen in de film», maar ja, zoals zo vaak gebeurt bij theatervoorstellingen wordt er op het laatste nippertje nog iets veranderd. Er is een heel jaar gewerkt met Myriam Thonon. Op woensdag 20 mei a.s. speelt de Theaterwerkgroep XYZ uit Oss het stuk «Biedermann en brandstichters» van de Zwitserse schrijver Max Frisch, in het theater van het Brabants Centrum voor Amateurtoneel (BCA); het Toneelcen- truni. Ringbaan Oost 8, Tilburg, aanvang 20.15 u. stuk zonder leer», zoals Max Frisch het zelf uitdrukte. De situaties in het stuk zijn voor het publiek heel herken baar, waardoor er naast humorvolle ook indringende scènes te zien zijr «Biedermann» is in Nederland eerde opgevoerd door de Haagsche Come- die, en zeer recentelijk door de Am- stérdamse Toneelgroep Caroussel, die er op haar tournee veel succes mee boekte. Vast stuk Theatergroep XYZ uit Oss bestaat uit amateurs die met professionele re gie werken. In voorgaande jaren is door XYZ vaak gekozen voor produk- ties die vorm kregen door middel van improvisaties tijdens de repetitie-pe- riode; met «Biedermann» is voor het eerst sinds enige tijd weer voor een «vast stuk» gekozen. De regie is in handen van Peter Arts uit Vught. Theaterworkshop ook in Zouavenlaan In het kader van de Kunstprocessie orga niseert het centrum voor kunst en vormge ving «Zouavenlaan 77» (in samenwerking met atelier/theater ’t Heks) een workshop «komisch theater» onder de titel «Baba». De workshop is bedoeld voor jongeren en volwassenen (vanaf 12 jaar) en staat o.l.v. de Argentijn Leonardo Alalu. «Het creëren van komische personages, mechanismen van humor, initiatie tot acro batie, opgezet tot een showspektakel»; dat is in het kort waaraan de deelnemers onder zijn leiding aan gaan werken. Als afsluiting van de workshop zal de groep deelnemers meelopen in de kunstpro cessie, die gehouden wordt op zondag 31 mei a.s. en zich voort zal bewegen van Zouavenlaan Tl naar de terreinen van de Katholieke Universiteit Brabant, waar dan de kunstkennis aan de gang is. Leonardo zal daarna op de kunstkennis nog een solo voorstelling geven. Inlichtingen: 013-420400. 17 mei a.s. vindt er een tmoeting plaats tussen 2 kordeonverenigingen en wel tussen «Fortissimo» uit Goirle en het akkor- leiding van Joost’van de’Goor'maakten Ar- deonensemble van Henri de Decker nold De Vries Robbe, Roland Horvers en uit Antwerpen. Feike van der Zee de compositie «Wissel- Nog nooit had «Fortissimo» gasten werking». «Dreamtrain» is van Rob Blom, van over de grenzen en ook voor het Eric Toomerd en Robbert Heijnen. Beide Antwerpse ensemble is het de eerste composities hebben treingeluiden als uit- keer, dat het in Nederland optreedt. v Wie van akkordeonmuzfek houdt, burg kan op die zondag aan zijn trekken ko men in het Jan van Besouwhuis te Goirle. Aan vang 12.00 u. de musical in verschillende we- i nog gespeeld wordt, wisten de van BOeMS de rechte- J- „»™,erven jlvl ,vlllaal een onverge- o.?t over ui schept Dat gaat gete- iv Dolly» >r Sunday XYZ heeft deze y a moment». Er dit jaar gebracht in bij de produktie Lievekamp in Oss, r enkele: Jeanne een positieve kritiek /andprop di.Pfn a» i,an «Biedermann» is het Zandergelder en de be- latrijke Vandergelder: ^lelne, burgerman, die «Lunroekho. bezoek krijgt van een z 1 dat er in zijn stad re worden gesticht. Al mann lijkt te beseffen dat hij door aan de zwerver onderdak te verlenen het noodlot in huis haalt, is hij niet in staat echt handelend op te treden. Z’n u-u jomheid en onwil om de werkelijkheid onder ogen te zien staan hem daarbij in de weg. Hij wil rust en vrede, en schaart zich uit eindelijk zelfs aan de zijde van de brandstichters om zichzelf te redden. Terwijl de musical in verschillende we reldsteden nog gespeeld wordt, wisten de Tilburgers van BOeMS de rechten van de ms- vende bewijs dat de Tilburgse Dans- bekende musical te verwerven. Het verhaal ^l. en Muziekschool voor alle leeftijden ^e^nd tot een on- 1,1 t telijke film gepromoveerd werd, gaat en muzikale voorkeuren iets te bieden MrJs DoIly die er plezier sc heeft. mensen aan elkaar te koppelen.o_ deze open dag loopt i goed en soms mis, maar het heeft onverget lit op de activiteiten (Jnentatiejaar lijke songs opgeleverd als: «Hello Dolly De docenten zijn aanwezig om in- (Louis Armstrong) «Put on your formatie te geven over het oriëntatie- -11 i ziin vele tientallen mensen 1 jaar, muziektheorie, vioolles voor kin- Utrokken. We noemen er deren vanaf 4 jaar, enz., terwijl aan de Van der Sanden-Wijnants balie desgewenst al ingeschreven kan Verdult als Horace Var.dc- worden. Een volledig overzicht van de dienden van de schatrijk. B activiteiten op de open dag is bij de Marcel de Reuver en Arthur van Broekho- beze muziekschool verkrijgbaar en hangt op ven- Verder spelen, zingen en dansen nog: tijd i de dag zelf bij de ingang. ^ary Boekema en Henriette Kuit, Wilma den en dansexpressie. Wie Naast de vele andere openbare acti- *anpde.?JrC*?K Uyt« e’ open dag mee wil doen, yiteiten die het hele jaar plaatsvinden Br^gk Xn^Root Jaar en va^Hau” ’even voor een gratis is de open dag bij uitstek geschikt ken- tum miging Past 3 en 12.00 u de dansstudio’s. burg in de aula Vori yrgedrongen zo’n 13 juni in Tilbi ”1 voor met ir-i j Tot en met 2 juni 1987 houdt de Ho- gescholl Katholieke Leergangen Til burg een tentoonstelling van voorstu- ontwerpen en maquettes van het Nederlands Monument Mauthausen dat op 9 mei 1986 door Prins Bernhard onthuld werd in het vroegere concen- len weonsmdedoorAnnema- tratiekamp Mauthausen bij het Oos- Voor het eerst sinds 1980 komt de bekende Vlaamse acteur Jan Decleir weer met ande ren op het podium. In Wolfsklem zet hij samen met Els Dottermans en Mare van Eeghern een spektakel neer dat uiteindelijk uitwijst dat de machtigen der aarde altijd aan het langste eind trekken. Het verhaal in Wolfsklem is van Gentse schilder/schrijver Pjeroo Roobj Het is gebaseerd op de 12de-eeuwse oer van Den Vos Reinaerde, Ysengrir handelt, net als acht eeuwen terug, over machtsverhoudingen. Ook de middeleeuwse dichter schetst al dat het slecht zwemmen is tegen de stroom in. We zien twee mannen (Jan Decleir en Marc van Eeghern) die bezig zijn, naar later blijkt, een soort Toren van Babel te bou wen. Beide mannen benijden elkaar om het bezit van de enige vrouw in het stuk: de aantrekkelijke Els Dottermans. Terwijl zij iedere kans te baat neemt voor een erotisch avontuur met de jongste, staan beide man nen elkaar ondertussen naar het leven. De manier van spelen is zo theatraal dat alle, lix 1 ook de meest bizarre, wendingen aanneme- O lijk worden. Een middeleeuws toneel, dat Q€|£iri g| fUTPH door zijn fraaie decor-uitvoering een vurig einde kent. De muziek is van de muzikale duizendpoot Jean Blaute. De kostuums van Woensdag 20 mei om 20.15 uur in de Yvette Lauwaert en het licht van Gerrit de Schouwburgzaal. De toneelgroep Centrum is samen met TJp Vlilflo het Publiekstheater een van de groepen die L/C IJlUv laatste avondvullende produktie van Cen- trum is dan ook een speciale. Ton Vorsten- Zaterdag 16 mei, 20.15 uur Schouw- bosch heeft van de voorstelling een aangrij- burgzaal. pend hedendaags drama gemaakt waarin Door VARA’s nachtshows zijn enkele co- kijkers veel gegevenheden uit hun eigen di- ryfeeën van de groep Purper inmiddels ge roete omgeving zullen herkennen. noegzaam bekend bij het grote publiek. Dat «Ik ben zo gevoelig dat ik m’n eigen geldt in ieder geval voor Adelheid Roosen, hardheid ken», zegt mevrouw Ruijgrock- Erik Brey en Karin Bloemen, die haar eigen Lecoïntre. Ze is tijdelijk opgenomen in een 'r,z -*r* oord waar mensen van stand die lijden aan geestelijk ongemak weer op verhaal kunnen komen. Haar psychische balans, die al verre van stabiel was, is ernstig verstoord door het aan het daglicht treden van de frauduleuze praktijken van haar man die nu juist altijd zo’n rots in de branding van het woelige be drijfsleven leek. In de weelderige tuinen van het instituut leert zij een lotgenoot kennen waarvoor zij meer dan alledaagse gevoelens r>r>v»t en daarover gaat het stuk. De titel «A la De choreografie is van Kristel van der eigen onzekerheid, do Sanden, de dirigent is Piet van der Sanden om de werkelijkheid dag door en bet geheel staat onder leiding van régis- --J Da seur Jacques de Groot. Er zijn prachtige de- cors, de aankleding is betoverend en op de s2"°°première vrijdag 22 mei zal blijken op welk lodatie zal hoog peil dit amateurinitiatief weer staat, nuseum in -oor ieder- iek of en vrede, lijk zelfs aan de Istichters om zichzel ekchlp^ur- Tilburgse componisten zijn al enkele ja- Op zondag :n heeft. De ren !n de weer,metverschijnsel «elektro- mu2[kale on^r akkerde»™ iar. Onuci 'akten Ar- lorvers en s «Wissel-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1987 | | pagina 13