95
79
1
79
KL
Hello... Tilburgse Dolly
O
BARTELS
'fyebers
Voorstellingen in ’t Heks
Lang ben ik vroeg
1
«w
Vrije Val van
Rob de Nijs
Zaterdag a.s.:
Open dag bij
Tilburgse Dans- en Muziekschool
Nieuwe kansen
voor Nederlandse
toneelschrijvers
Independance
brengt Ooit
Sakahama
Belgische
akkordeonisten in
Nederland
f
MODERNE
KLOKKEN
AUDIO VIDEO
ZOUAVENLAAN 77
Jan Decleir met kornuiten
in «Wolfsklem»
«Helder als glas»
-
Changement
speelt Durbridge
Vuurpaarden in
Schouwburg
De Salon
Theatergroep P.S.
e™,»» aaa» in Farce Theater
La Renaissance
naar St.-Job
b« Expositie
monument
Mauthausen
van Purper
Tilburgse
elektronika
UW
mei 1987-pagina 12
Donderdag 14 mei 1987 - pagina 13
OE TILBURGSE KOERIER
18 mei, 20.15 uur, Schouw-
Vrijdag 15 mei in de Schouwburgzaal.
De «Ik wil ook show
p
hur-
13-39'
s
Erik Brey en Ki
TV-show heeft.
ontwil
IS
Besterdring 87, Tilburg - Tel. 431489
Ier
Net even iets anders
Dat proeft U. In èlles!
HIJ IS BINNEN DE JVC GR-C9 VIDEO CAMERA
JVC
muHehoekenweg 29.
Iets dat met een mars
te maken heeft
HEUVELPOORT 364 - TILBURG
Winkelcentrum
recherche i
987. OP OP J
H I
rancis Dur-
n befaamde
EXCLUSIEVE DAMESTASSEN
CEINTUURS
Juwelier-Horloger
Schouwburgring 27, Tilburg
om 20.
straat
clown
sichter
de
hjee.
voorlo-
imus en
i grat..
so Mez-
uur een
udio’s
Centrum voor Kunst en Vormgeving
Zouavenlaan 77, Tilburg - 013-684333
te zien op vrijdag
-n zaterdag 30
e schouwburgzaal.
en dans
toe en
in met
brengt op 20 mei om 20.45 uur i
zaal een aantal disciplines bij elkaar. Onder
leiding van Joost van de Goor maakten Ar-
,bbe, Roland Horvers en
e de compositie «Wissel-
itrain» is van Rob Blom,
Robbert Heijnen. Beide
Dinsdag 19 mei om 20.15 uur, Schouw
burgzaal.
Woensdag 20 mei in het toneelcentnim BCA:
«Biedermann en de brandstichters»
Leerstuk zonder leer
Het stuk, geschreven in 1958, is niet
moraliserend, maar eerder een «leer-
K 1
Te zien op dinsdag 19 mei om 20.45 uur
in de Studio-zaal.
Maandag
burgzaal.
's Werelds kleinste makelijke,
lichtste VHS-video camera
compleet 2.698,-
Nu te zien bij uw videospecialist
De voorstellingen zijn
22 mei, zaterdag 23 mei en
mei om 20.15 uur in de Scho\
eerder
iurg De
daarbij
Workshop speltraining
o.l.v. Jet v.d. Berg.
22 t/m 25 juni dagelijks van 9.30-15.30 uur.
Kosten 215.00 (inclusief lunches).
Voor uitgebreide informatie en/of inschrijvingen: 013-420400.
«Plotseling thuis» is een thriller geschre
ven door Francis Durbridge in een regie van
Willem Marschalk. Vanaf 14 mei te zien in
de Studio-zaal om 20.45 uur. Fra
bridge is vooral bekend door zijn
Paul Vlaanderen mysteries.
In dit spannende toneelstuk wordt het
publiek al vrij snel geconfronteerd met een
moord. Het motief voor deze misdaad is een
omvangrijke erfenis. Hoe deze moord wordt
voor de toeschouwer bijzonder
oterwijl het slot ronduit verras
send kan genoemd worden.
Samen met Frans Mulder en Pv -
vormen zij het cabaretteske gezelschap Pur
per, dat al volle zalen getrokken heeft. De
bedoeling is dat er in het vijfde programma
weer allerlei fantasieën en dolle liedjes door
de zaal gaan. Het zijn toestanden, persifla
ges op bekende theateracts, bekende liedjes
in eigen vermomming, enfin theatersnoep-
goed om je kostelijk bij te vermaken. De
muzikale arrangementen zijn van Erik Brey,
George Groot en Titus Tiel Groenestege
hebben de groep gecoached (een niet lichte
opgave), en de regie is van Berend Boude-
wijn.
Naarmate de repetities vorderen, wordt
duidelijk dat theatrale elementen eèn grote
re plaats innemen dan ooit. Een voorstelling
ook vol contrasten: licht en donker, hard en
poëtisph, verstrooiing en strijd. «Vuurpaar
den» ontleent haar kracht vooral aan het re
sultaat van de grote creatieve vrijheid die de
spelers bij het invullen van hun rollen krij
gen. Met hun grote vakkennis smeden Li
lian Bruinsma en Ricardo Anemaet - de ar
tistieke leiding van het Dansers Collectief -
dit materiaal samen. Het fysieke theater dat
zo ontstaat, zal zeer direct zijn in haar emo
ties. Het Dansers Collectief gaat daarbij we
derom geen controverse uit de weg.
De première heeft plaats op 16 mei om
20.45 uur in de Studio-zaal.
iu. Het n
angrijkei
opgelost, is v
m intrigerend, t
BISTRO LE MENTON
Stationsstraat 83, RIJEN
Tel. 01612-2232
Rob de Nijs begint met de «Springband»
alweer aan zijn vierde theaterseizoen. De
concerten «Springlevend» en «Pur Sang»
trokken in Nederland en België uitverkoch
te zalen en kregen overal lovende kritieken.
Rob heeft met zijn theaterconcerten het
Nederlandstalige repertoire een heel eigen
theatervorm gegeven en zich ontwikkeld tot
een zanger-entertainer van groot formaat.
De componist Gerard Stellaard en de tekst
schrijfster Belinda Meuldijk zijn verant
woordelijk voor het grootste deel van het
originele repertoire dat Rob de Nijs de laat
ste jaren heeft opgenomen. Robs nieuwe
programma «Vrije Val» zal bestaan uit
stukken van de elpee «Pur Sang»; waarvoor
Gerard en Belinda ook nu weer sterk reper
toire hebben geschreven. Aangevuld met
tijdloze stukken uit zijn grote oeuvre b
zorgt Rob de Nijs twee generates een on
vergetelijke avond.
t (dansexpressiedocente)
:lse warming-ups en grime
er de eindvorm staat Jan
1 speciaal lichtbeeld,
wordt gepresenteerd
i de Vries» en in de
De tentoonstelling is dagelijks ge
opend van 9.00 tot 17.00 uur 28 en 29
mei gesloten Hogeschool Katholieke
leergangen Tilburg, gebouw F,
neeënweg 3 te Tilburg. Inlichtingen
over rondleiding013-394474.
lay XYZ heeft deze voorstelling
Er dit jaar gebracht in de schouwbt
Lievekamp in Oss, en kreeg c
een positieve kritiek in de pers,
«Biedermann» is het verhaal van de
op een avond
zwerver, in een
regelmatig bran-
U hoewel Bieder-
J hij door aan
«Ooit Sakahama» vormt de voortzetting
van het project Nederlandse Schrijvers To
neelschrijvers. Aanvankelijk was de opzet
de geleverde toneeltekst met de grootste
“Sehï project vorderde, bleek er recherche du temps perdu .kgint.
van een ontwikkeling sprake te zijn in de
werkwijze. In het repetitieproces werden
teksten steeds vaker door de auteur bijge
werkt, geschrapt, aangevuld of vervangen,
al naar gelang de ervaringen in de repetitie-
sessies. Spelers en regisseur werden daar
door een belangrijke component in het ver
vaardigen van de uiteindelijke toneeltekst.
Als eerste auteur is Thomas Verbogt be
trokken bij dit nieuwe opzet.
Thomas Verbogt
Thomas Verbogt liet zijn eerste boek, de
verhalenbundel «De Feestavond» verschij
nen in 1981. In deze verhalen figureren
vooral generatiegenoten van Verbogt, waar
bij de hoofdrol veelal is weggelegd voor een
dertiger die het burgermansbestaan heeft
trachten te vermijden en als outsider met
cynisme en ironie de gedragingen van zijn
aangepaste medemensen beschouwt. Het to
neelstuk «Heden Christine», dat Verbogt
schreef in het kader van het schrijverspro-
ject, sluit herkenbaar aan bij zijn voorgaan
de werk. In dit stuk ook een hoofdrol voor
dertigers en Ook hier geen afgeronde anec
dote. In «Ooit Sakahama» heeft hij die stijl
van schrijven weten voort te zetten en zijn
consequenties aan te gaan. De personages
bestaan door hun taal, waarin ze een deso
late wereld vervullen. Thema’s zijn: geweld,
verveling, materialisme, vervreemding en
nihilisme. Verbogt schuwt clichés niet. In
contrast met de clichés krijgen de krachtige
emoties, die hij zeer direct weet vorm te ge
ven, een des te sterker reliëf.
Workshop
speltraining
in Zouavenlaan
In het centrum voor kunst en vormgeving
«Zouavenlaan 77» start op maandag 22 juni
een theaterworkshop «intensieve speltrai-
ning». O.l.v. Jet v.d. Berg zal er vier dagen
achtereen gewerkt worden van 9.30 uur tot
15.30 uur (de lunches worden op centrum
gebruikt).
De eerste twee dagen zullen besteed wor
den aan elementaire basisvaardigheden, im-
provisatietechnieken, samenspelen, emoties,
gebruik van ruimte en rekwisieten, en stem
training. De derde dag zal er gewerkt wor
den aan rol-opbouw en de laatste dag staat
h het spelen van bestaande toneelteksten,
tekst- analyse, regie, en mise en scène cen-
Een workshop als deze, waarin vier dagen
aaneengesloten gewerkt wordt, geeft de mo
gelijkheid om eens dieper in te gaan op bo
venstaande facetten.
Anette Kieft
zorgde voor speels*1
adviezen en voor
Doms ons bij met een
De «Ik wil ook show» v
door het duo «Wisman 1
hoofdrollen zult u nog meer bekende namen
tegenkomen. De heren M. Donders en P.
van Kuik presenteren hun «Werkmannen»
en als solisten zien wij mej. T. van Pinxteren
(Lientje Leugen), dhr. B. Hartemink (Jan
Appelman) en mej. S. Voncken (Jantje Pi-
kantje). Verder staan de heren L. Houët en
klaar als «De opgeruim-
t», Sven en Loes met «De
grote vriend», en Inge, Pauline en Mijke in
as moei- «Zomertijd». Tenslotte vragen wij uw hoog-
s spelers geëerde aandacht voor de «Zwammen en
maar de Zwommeles» o.l.v. Martine Geertse, alsme-
zijn er in de de eindeloze finale, ingezet door mej. Pa
mela Doms onder de veelbelovende titel
«Alweer gemist».
Donderdag 28 mei, 20.45 uur, Studio-
zaal
De nieuwe, wat verwarrende voorstelling °urë
van De Salon is gebaseerd op het werk van dies,
de schrijver Samuel Beckett. In zijn «Tek
sten zomaar» schrijft hij: «Een verhaal is
niet strikt nodig, alleen maar een leven».
Zo bevinden we ons in de door Annem»-
rie Prins gema"l*,/1
waardige omgeving van microfoons, boxen
en koptelefoons. Binnen dit geluidsdecor
zoeken drie mensen naar richting in hun le
ven. Ze raken het spoor bijster, struikelen
en vallen zichzelf in de rede. Wie praat er?
En ben ik hier als mijn stem daar is? Het is
een toneel van het moeizame en toch vrolij
ke leven. Becket 1 heet de voorstelling waar
in spelen: Ella van Drumpt, Niek Pancras
en de muzikant Michiel Weidner (cello).
Kon. Harmonie «Concordia»
van Hilvarenbeek
JAARLIJKSE
VLOOIEN- EN
ANTIEKMARKT
a.s. zaterdag van 11-17 uur;
zondag van 12-17 uur
School Papenstraat
Op zaterdag 16 mei aanstaande
sen 10.00 en 15.00 uur houdt de
burgse Dans- en Muziekschool in de
Tivolistraat 6 een open dag. De toe
gang is gratis. Met d-J— 1
het instituut vooruit op de actn..—
van het nieuwe seizoen dat op 1 sep
tember begint.
De belangstelling voor muziek ei
in alle genres neemt nog steeds
de muziekschool speelt daarop i
een ruim en eigentijds aanbod.
Voor liefhebbers van dans, wordt er
lesgegeven in klassiek ballet, moderne
dans, jazzdans en dansexpressie. Wie
nog niet op de cb
kan zich opgeven voor een gratis is de open dag bij uitstek geschut. «vu-
proefles. De dansvereniging Paso Mez- nis te komen maken met de cursussen
zo houdt tussen 10.00 en 12.00 uur een waar jaarlijks 3.000 inwoners van Til-
openbare repetitie in de dansstudio’s. burg aan deelnemen.
Tot 11.00 uur repeteert in de aula Vorig jaar werd de open c o
het strijkorkest dat is doorgedrongen zo’n 700 belangstellenden bezocht,
tot de landelijke finale op 13 juni in Tilburgse Dans- en Muziekschool,
Den Haag, van de wedstrijd voor in 1988 een nieuwe accommc
strijkorkesten van muziekscholen. betrekken naast het Textielmu'"1
Demonstraties en openbare lessen de Goirkestraat, staat open voor
in o.a. klassiek en modern gitaar, saxo- een met belangstelling voor muzit
foon, harp en keybord leveren het le- dans.
In de oude wolfabriek van Mutsaers aan
de Gasthuisring broedt het al maanden,
maar vrijdag 22 mei is het zover en kun
nen de Brabantse Operette en Musical
Spelers, BOeMS, hun nieuwste voorstel
ling voor het voetlicht brengen. Het is
zo’n beetje de langst lopende musical ter
wéreld: Hello Dolly.
Dorijn Curvers (Jan Rap en zijn maat) spe- T
len de ontroerende hoofdrollen in dit op- Liggend in een hangmat of zittend
merkelijke, door de Britse pers met veel res- op een vuilnisemmer, pratend door
peet en enthousiasme ontvangen, toneelstuk een niet aangesloten telefoon, verhaalt
van de jonge Engelse schrijver en regisseur Hans Schnier (Peter van Dijk) de wor-
Paul Young. Waren het in «Kinderen van steling met zijn katholieke opvoeding,
een mindere God» de doven, in «Helder als het nazi-verleden van zijn ouders, zijn
fcZ t Zlen idealen en vooral zij” brandende liefde
geestelijke kracht kan triomferen over een u j i i
lichamelijke handicap. voor Marte... De heersende moraal zal
hem een zorg zijn. Hij verzet zich tegen
zijn opvoeding en tegen de ontwikke
lingen op maatschappelijk en politiek
vlak. Hij wordt clown van beroep in de
hoop daarin zijn vrijheid te vinden.
Deze clown, die donderdag 21 mei
*~.30 u. in het Farce Theater, Volt-
18 in Tilburg, optreedt, is de
1 uit Heinrich Bölls boek «An-
;n eines Clowns», dat in het begin
van de jaren zestig nogal wat beroering
in de Bondsrepubliek veroorzaakte.
De meningen van deze clown, met na
me de katholieke kerk en het politieke
bedrijf in Bonn, hebben de Duitse opi
nie destijds verdeeld in fel reagerende
kampen: hevige kritiek en hartstochte
lijke verdediging.
Nu, vijfentwintig jaar later, gebruikt
de Tilburgse Peter van Dijk, afgestu
deerd aan de Hogeschool voor de
Kunsten, dit thema van Böll om af te
rekenen met zijn eigen katholieke op
voeding. Het verhaal «Meningen van
een clown» is bewerkt door regisseuse
Sandra van Eekhout.
Op 17 mei 1987 zal het Tilburgs
Mannenkoor La Renaissance naar En-
schot gaan en zullen zij ter afsluiting
van de St.-Job-bedevaart de H. Mis
van 11.30 uur muzikaal opluisteren
met de Missa in Honorem Sanctissi-
m^e van Hub. Cuypers, begeleid door
Fijns Mommers en gedirigeerd door
Henk van Doom. De tenor Ben van
Bladel verleent tijdens deze viering zijn
solistische medewerking.
Na deze H. Mis gaan zij gezamenlijk
naar café van de Breugel, waar de kof
fie met warm worstenbrood hen wacht
en waar een böerenkapel hen nog en
kele uurtjes gezellig zal bezighouden.
Zaterdag 16 mei 19.00 uur en zondag 17
mei 15.00 uur.
In theater ’t Heks kan iedereen die op de
ze twee dagen op tijd komt, genieten van
e?n aantal grappige stukjes theater, ge
speeld door kinderen die o.l.v. Peer de
Graaf werkten in de cursus «Rare loopjes,
Pyre- leuke gezichten». De spelers hebben zelf
tingen hun rollen en verhalen bedacht en door
6 middel van regie-aanwijzigingen van Peer
de verhalen uitgewerkt tot publieksgerichte
Peer: «We hebben elke week twee uur kantje). Verder staan d
met een grote groep in een klein lokaal stuk- J. Voncken voor u klas
jes gespeeld. Het ging er mij om de eigen de straathelden», Sver
fantasieën en kwaliteiten van de spelers te orn“* vrl'‘nd“ m ,n<”‘
ontdekken en te stimuleren. Het was moei-
lijk om met veertien enthousiaste
ieder voldoende aandacht te geven, n
zelfwerkzaamheid was groot en we zijn er in
geslaagd heel eigen solo-acts en duo-acts te
ontwikkelen.
Woensdag 20 mei 15.00 uur en 19.30 uur.
De titel van deze voorstelling was eerst
«Verdwijnen in de film», maar ja, zoals zo
vaak gebeurt bij theatervoorstellingen
wordt er op het laatste nippertje nog iets
veranderd. Er is een heel jaar gewerkt met
Myriam Thonon.
Op woensdag 20 mei a.s. speelt de Theaterwerkgroep XYZ uit Oss het stuk
«Biedermann en brandstichters» van de Zwitserse schrijver Max Frisch, in het
theater van het Brabants Centrum voor Amateurtoneel (BCA); het Toneelcen-
truni. Ringbaan Oost 8, Tilburg, aanvang 20.15 u.
stuk zonder leer», zoals Max Frisch
het zelf uitdrukte. De situaties in het
stuk zijn voor het publiek heel herken
baar, waardoor er naast humorvolle
ook indringende scènes te zien zijr
«Biedermann» is in Nederland eerde
opgevoerd door de Haagsche Come-
die, en zeer recentelijk door de Am-
stérdamse Toneelgroep Caroussel, die
er op haar tournee veel succes mee
boekte.
Vast stuk
Theatergroep XYZ uit Oss bestaat
uit amateurs die met professionele re
gie werken. In voorgaande jaren is
door XYZ vaak gekozen voor produk-
ties die vorm kregen door middel van
improvisaties tijdens de repetitie-pe-
riode; met «Biedermann» is voor het
eerst sinds enige tijd weer voor een
«vast stuk» gekozen. De regie is in
handen van Peter Arts uit Vught.
Theaterworkshop
ook in Zouavenlaan
In het kader van de Kunstprocessie orga
niseert het centrum voor kunst en vormge
ving «Zouavenlaan 77» (in samenwerking
met atelier/theater ’t Heks) een workshop
«komisch theater» onder de titel «Baba».
De workshop is bedoeld voor jongeren en
volwassenen (vanaf 12 jaar) en staat o.l.v.
de Argentijn Leonardo Alalu.
«Het creëren van komische personages,
mechanismen van humor, initiatie tot acro
batie, opgezet tot een showspektakel»; dat
is in het kort waaraan de deelnemers onder
zijn leiding aan gaan werken.
Als afsluiting van de workshop zal de
groep deelnemers meelopen in de kunstpro
cessie, die gehouden wordt op zondag 31
mei a.s. en zich voort zal bewegen van
Zouavenlaan Tl naar de terreinen van de
Katholieke Universiteit Brabant, waar dan
de kunstkennis aan de gang is. Leonardo
zal daarna op de kunstkennis nog een solo
voorstelling geven.
Inlichtingen: 013-420400.
17 mei a.s. vindt er een
tmoeting plaats tussen 2
kordeonverenigingen en wel tussen
«Fortissimo» uit Goirle en het akkor-
leiding van Joost’van de’Goor'maakten Ar- deonensemble van Henri de Decker
nold De Vries Robbe, Roland Horvers en uit Antwerpen.
Feike van der Zee de compositie «Wissel- Nog nooit had «Fortissimo» gasten
werking». «Dreamtrain» is van Rob Blom, van over de grenzen en ook voor het
Eric Toomerd en Robbert Heijnen. Beide Antwerpse ensemble is het de eerste
composities hebben treingeluiden als uit- keer, dat het in Nederland optreedt.
v Wie van akkordeonmuzfek houdt,
burg kan op die zondag aan zijn trekken ko
men in het Jan van Besouwhuis te
Goirle. Aan vang 12.00 u.
de musical in verschillende we-
i nog gespeeld wordt, wisten de
van BOeMS de rechte- J-
„»™,erven jlvl ,vlllaal
een onverge-
o.?t over
ui schept
Dat gaat
gete-
iv Dolly»
>r Sunday XYZ heeft deze y
a moment». Er dit jaar gebracht in
bij de produktie Lievekamp in Oss,
r enkele: Jeanne een positieve kritiek
/andprop di.Pfn a» i,an «Biedermann» is het
Zandergelder en de be-
latrijke Vandergelder: ^lelne, burgerman, die
«Lunroekho. bezoek krijgt van een z
1 dat er in zijn stad re
worden gesticht. Al
mann lijkt te beseffen dat hij door aan
de zwerver onderdak te verlenen het
noodlot in huis haalt, is hij niet in
staat echt handelend op te treden. Z’n
u-u jomheid en onwil
om de werkelijkheid onder ogen te
zien staan hem daarbij in de weg. Hij
wil rust en vrede, en schaart zich uit
eindelijk zelfs aan de zijde van de
brandstichters om zichzelf te redden.
Terwijl de musical in verschillende we
reldsteden nog gespeeld wordt, wisten de
Tilburgers van BOeMS de rechten van de
ms- vende bewijs dat de Tilburgse Dans- bekende musical te verwerven. Het verhaal
^l. en Muziekschool voor alle leeftijden ^e^nd tot een on-
1,1 t telijke film gepromoveerd werd, gaat
en muzikale voorkeuren iets te bieden MrJs DoIly die er plezier sc
heeft. mensen aan elkaar te koppelen.o_
deze open dag loopt i goed en soms mis, maar het heeft onverget
lit op de activiteiten (Jnentatiejaar lijke songs opgeleverd als: «Hello Dolly
De docenten zijn aanwezig om in- (Louis Armstrong) «Put on your
formatie te geven over het oriëntatie-
-11 i ziin vele tientallen mensen 1
jaar, muziektheorie, vioolles voor kin- Utrokken. We noemen er
deren vanaf 4 jaar, enz., terwijl aan de Van der Sanden-Wijnants
balie desgewenst al ingeschreven kan Verdult als Horace Var.dc-
worden. Een volledig overzicht van de dienden van de schatrijk. B
activiteiten op de open dag is bij de Marcel de Reuver en Arthur van Broekho- beze
muziekschool verkrijgbaar en hangt op ven- Verder spelen, zingen en dansen nog: tijd i
de dag zelf bij de ingang. ^ary Boekema en Henriette Kuit, Wilma den
en dansexpressie. Wie Naast de vele andere openbare acti- *anpde.?JrC*?K Uyt« e’
open dag mee wil doen, yiteiten die het hele jaar plaatsvinden Br^gk Xn^Root Jaar en va^Hau”
’even voor een gratis is de open dag bij uitstek geschikt ken- tum
miging Past
3 en 12.00 u
de dansstudio’s. burg
in de aula Vori
yrgedrongen zo’n
13 juni in Tilbi
”1 voor
met ir-i j
Tot en met 2 juni 1987 houdt de Ho-
gescholl Katholieke Leergangen Til
burg een tentoonstelling van voorstu-
ontwerpen en maquettes van het
Nederlands Monument Mauthausen
dat op 9 mei 1986 door Prins Bernhard
onthuld werd in het vroegere concen-
len weonsmdedoorAnnema- tratiekamp Mauthausen bij het Oos-
Voor het eerst sinds 1980 komt de bekende Vlaamse acteur Jan Decleir weer met ande
ren op het podium. In Wolfsklem zet hij samen met Els Dottermans en Mare van Eeghern
een spektakel neer dat uiteindelijk uitwijst dat de machtigen der aarde altijd aan het langste
eind trekken.
Het verhaal in Wolfsklem is van
Gentse schilder/schrijver Pjeroo Roobj
Het is gebaseerd op de 12de-eeuwse
oer van Den Vos Reinaerde, Ysengrir
handelt, net als acht eeuwen terug, over
machtsverhoudingen. Ook de middeleeuwse
dichter schetst al dat het slecht zwemmen is
tegen de stroom in.
We zien twee mannen (Jan Decleir en
Marc van Eeghern) die bezig zijn, naar later
blijkt, een soort Toren van Babel te bou
wen. Beide mannen benijden elkaar om het
bezit van de enige vrouw in het stuk: de
aantrekkelijke Els Dottermans. Terwijl zij
iedere kans te baat neemt voor een erotisch
avontuur met de jongste, staan beide man
nen elkaar ondertussen naar het leven. De
manier van spelen is zo theatraal dat alle, lix 1
ook de meest bizarre, wendingen aanneme- O
lijk worden. Een middeleeuws toneel, dat Q€|£iri g| fUTPH
door zijn fraaie decor-uitvoering een vurig
einde kent. De muziek is van de muzikale
duizendpoot Jean Blaute. De kostuums van Woensdag 20 mei om 20.15 uur in de
Yvette Lauwaert en het licht van Gerrit de Schouwburgzaal.
De toneelgroep Centrum is samen met TJp Vlilflo
het Publiekstheater een van de groepen die L/C IJlUv
laatste avondvullende produktie van Cen-
trum is dan ook een speciale. Ton Vorsten- Zaterdag 16 mei, 20.15 uur Schouw-
bosch heeft van de voorstelling een aangrij- burgzaal.
pend hedendaags drama gemaakt waarin Door VARA’s nachtshows zijn enkele co-
kijkers veel gegevenheden uit hun eigen di- ryfeeën van de groep Purper inmiddels ge
roete omgeving zullen herkennen. noegzaam bekend bij het grote publiek. Dat
«Ik ben zo gevoelig dat ik m’n eigen geldt in ieder geval voor Adelheid Roosen,
hardheid ken», zegt mevrouw Ruijgrock- Erik Brey en Karin Bloemen, die haar eigen
Lecoïntre. Ze is tijdelijk opgenomen in een 'r,z -*r*
oord waar mensen van stand die lijden aan
geestelijk ongemak weer op verhaal kunnen
komen.
Haar psychische balans, die al verre van
stabiel was, is ernstig verstoord door het
aan het daglicht treden van de frauduleuze
praktijken van haar man die nu juist altijd
zo’n rots in de branding van het woelige be
drijfsleven leek. In de weelderige tuinen van
het instituut leert zij een lotgenoot kennen
waarvoor zij meer dan alledaagse gevoelens
r>r>v»t en daarover gaat het stuk. De titel
«A la
De choreografie is van Kristel van der eigen onzekerheid, do
Sanden, de dirigent is Piet van der Sanden om de werkelijkheid
dag door en bet geheel staat onder leiding van régis- --J
Da seur Jacques de Groot. Er zijn prachtige de-
cors, de aankleding is betoverend en op de
s2"°°première vrijdag 22 mei zal blijken op welk
lodatie zal hoog peil dit amateurinitiatief weer staat,
nuseum in
-oor ieder-
iek of
en vrede,
lijk zelfs aan de
Istichters om zichzel
ekchlp^ur- Tilburgse componisten zijn al enkele ja- Op zondag
:n heeft. De ren !n de weer,metverschijnsel «elektro- mu2[kale on^r
akkerde»™
iar. Onuci
'akten Ar-
lorvers en
s «Wissel-