"1
o
alles inzetbaar
Mobiele post
overal en voor
Swimo
i
gespecialiseerde groothandel
in bevestigingsmaterialen
Soepeler beleid reclameborden voor winkels
Vaarwel eendjes
?/IUTO KOSTER?
De politie is erbij!!!
In dit nummer:
...waar lekkere
kaas zo
Gemeente neemt
gewoon is
gas terug...
z
VERF-BEHANG
5 halen, 4 betalen!
Gemeentepagina
Tilburg
op pagina 7
Bedrijf
viert
veertigjarig
bestaan
TILBURG
IN
BEDRIJF
De
9 april 1987-pagina32
Oplage: 85.050 ex.
f uitga
Stadhuisplein 325 (Katterug) - Tilburg - Tel 422716
de
bur
BORSTLAP
Voor moeder...
50
Voorjaarsactie
Lees verder op blz. 9
y
J. VAN LOON-OTTEN
Hasseltstraat 178
WEEKENDRECLAME:
De Hoogt 12, Loon op Zand, tel. 04166-1991
Off. Porsche- en Lanciadealer
De skyline van Manhattan uitgevoerd in
moeren en bouten van Borstlap.
Donderdag 7 mei 1987
31e jaargang nr. 1510
Elke week trekking
van 10 prijswinnaars
40 reizen naar
Bouillon Ardennen
sluitingstermij
redactie dit
Winkelcentrum
DEN BESTERD
4 weken lang!
Dames- en herenkapsalon
LE CHANGEMENT
MODERNE
mode
in ’tZand
Zie pagina 2
kost
een
18 m
loogte
Gratis zegels bij
al uw aankopen in
Den Besterd
redaclie-advertentie-afdeling en administratie
N.S.PIeln 14-16-5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
mijn voor advertenties en
linsdagavond 22.00 uur t
FONS VAN DEN HOUT
KAAS K DtUKATLSSLN
jave: De Tilburgse Koerier bv
dir. T. de Beer-Douwes
oprichter: J.H.G. de Beer
verschijnt in geheel Tilburg, Golrle,
Rlel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Olsterwljk,
Moergestel en Hllvarenbeek
;men van
handel ir
Pag- 3
Pag- 3
Pag. 9
Pag- 9
pag- 13
Pag 15
pag. 15+ 17
pag- 19
Pag- 21
Pag-23
Pag- 25
pag- 25
.pag. 2731
Koerier
wensen hebben ten aanzien van
de gemeentelijke regeling», zo
staat in het persbericht van de ge
meente in dit verband te lezen.
Het kantoorgebouw
van Borstlap BV
te Tilburg
SIGi7 transportwielen
tilburg |uk?s vernc
i 10 maart 1947 wordt
stlap en Zn.» opgenvu
lagazijn wordt onderj
het ouderlijke huis van
Borstlap in Den Haag. Via een aantal
kleinere lokaties vestigt de onderne
ming zich in 1958 in een voormalig re-
derij-pakhuis te Scheveningen. Al na
enige jaren blijkt dat deze bedrijfs
ruimte de sterke groei van de onderne
ming onvoldoende kan opvangen. De
zondag geopend
yoor f o
Uw warme bakker
Reeds meer dan 100 jaar
Hoetstraat 151
Oerlesestraat 211a
Tivolistraat 31
5017 HM Tilburg «sTS
Tel. 013-420012
op.
De motor van de kever was on
geveer drie keer zo groot als die
van de eend en ook overigens was
de kever een toonbeeld van Duitse
degelijkheid: hij was niet kapot te
krijgen en ook al schakelde je zon
der te debrailleren, dan ging er
meestal nog niets fout. Kapot te
krijgen was de eend daarentegen
wel: als Frans en frivool, frêle
auto-schepseltje. Wanneer je per
ongeluk even tegen de carrosserie
leunde zat er bij wijze van spreken
al een fikse deuk in. Aan de andere
kant waren onderdelen van de eend
gemakkelijk te vervangen: een
kind kon de was doen, alleen gewa
pend met een schroevedraaier kon
je zonder al te veel moeite je eend
snel tot op het chassis uitkleden.
De motor scheen ook zo «ge
makkelijk» in elkaar te zitten dat
vele nauwelijks technisch aangeleg
de bezitters er in de loop der tijden
Aanstaande vrijdagmiddag om 15.00 u. rijdt de loco-burgemeester van Tilburg,
de heer Driessen de mobiele politiepost het terrein op van de gemeentepolitie Til
burg aan de Noordhoekring. Daarmee is de eerste officiële handeling verricht voor
het ingebruiknemen van deze bijzondere politiepost door de Tilburgse politie. De
tweede officiële handeling bestaat uit een druk op een knop waardoor een zend
mast van 9 meter de lucht in gaat waaraan de Nederlandse driekleur bevestigd is.
Die zendmast maakt deel uit van de vele technische snufjes waarmee deze rijdende
politiepost is uitgerust.
Met deze mobiele politiepost, ook wel multifunctioneel politievoertuig ge
noemd, gaat de politie «de boer op» zoals hoofdinspecteur T. Bremmers het afge
lopen dinsdagmiddag verwoordde toen hij tekst en uitleg gaf over het hoe en waar
om van de rijdende politiepost. Belangrijkste over het patroon is wel de bestrijding
én de voorkoming van de veel voorkomende criminaliteit, ookwel de kleine crimi
naliteit genoemd. Hoe de gemeentepolitie Tilburg dat wil gaan doen, is minder
makkelijk in enkele woorden te vertellen. Toch komt het erop neer dat inderdaad
de politie «de boer op gaat», hetzij om voorlichting te geven, hetbij om bijvoor
beeld tijdens de kermis met de rijdende post daar te staan. Maar er zijn meer mo
gelijkheden, veel meer. We komen er nog over te spreken..
De in Tilburg gevestigde technische groothandel in beves-
tigingsartikelen Borstlap B.V. viert dit jaar zijn 40-jarig jubi
leum. De over de gehele wereld wettelijk gedeponeerde lijf
spreuk van het bedrijf, «Masters in Fasteners», verwoordt wat
Borstlap B.V. in die 40 jaar heeft bereikt. De onderneming is
als groothandel in bevestigingsmaterialen uitgegroeid tot de
grootste van Nederland en één van de grootste in Europa.
Borstlap heeft een omvangrijk assortiment aan te bieden dat
bestemd is voor klanten in binnen- en buitenland.
Won T fPQnrWfl’ MomenteerVverken in de ondeme-
VtUAArflvOllUUl ming 250 mensen. De plannen liggen
al weer gereed voor uitbreiding van de
magazijnruimten. Voor de zoveelste
keer. Sinds de oprichting is de onder
neming herhaaldelijk uit zijn «jasje»
gegroeid. In dit jubileum-jaar zijn di
verse festiviteiten gepland. Op 24 april
jl. werd in de Tilburgse schouwburg
het 40-jarig bestaan gevierd. Maar er
staat nog meer op het programma.
Opmerkelijke groei
Op 10 maart 1947 wordt de firma
«Borstlap en Zn.» opgericht. Het eer- De
ste magazijn wordt ondergebracht in drijf
de familie
winkelstraten en winkelcentra en
anderzijds overige gebieden waar
winkels gevestigd zijn. Voor de
winkelgebieden gelden andere
voorwaarden dan voor de overige
gebieden.
Een belangrijk verschil met de
oude regeling is de mogelijkheid
naast is tijdens controles geble- mocht er slechts één object wor-
ken dat diverse reclameborden en den gebruikt.
uitstallingen illegaal geplaatst Al in werking De nieuwe regeling is al in wer-
worden. «Het college maakt uit In het nieuwe beleid gaat de ge- king getreden en alle aanvragen
het grote aantal weigeringen, be- meente uit van een scheiding in die nu bij de gemeente binnenko-
winkelgebieden enerzijds waaron- men zullen volgens de nieuwe re
der vallen voetgangersgebieden, geling beoordeeld worden.
Rondom Hart van Brabant
Films
Cuisine Normaal
Wijnpraatje
Ronde van den Besterd
Uitagenda
Kul tuur/amusement
Parochienieuws
B W-besluiten
Politieberichten
Tilburg tegen apartheid
Molendag
1 Het idee van dit multifunktioneel
I politievoertuig is enige tijd geleden ge-
I opperd door brigadier Mansvelden Hij
I deed dat toen bekend werd dat de ge-
I meente Tilburg een bepaald bedrag uit
I wilde geven voor de bestrijding van de
kleine criminaliteit. Qat was in jyni
s, 1985 naar aanleiding van een motie
F van het WD-gemeenteraadslid de
t heer Stok. Er was namelijk een bedrag
f beschikbaar toen van 245.000,-.
I Door nog enkele overschotten en sub-
I sidies van het rijk groeide dat bedrag
I tot bijna 7 ton. Een deel van dat be-
drag zou besteed kunnen worden aan
f de bestrijding van de kleine criminali-
I teit. Het idee van brigadier Mansvel-
der sloeg aan en bij de politie werd be-
I keken of zo’n rijdende post haalbaar
I was. Het feit dat de mobiele post er
I vrijdag is, geeft overduidelijk aan dat
I het idee van Mansvelder het gehaald
heeft, met vlag en wimpel zelfs!
Diverse mogelijkheden
I De rijdende politiepost
I ƒ382.000,-. Het is een bus met
I lengte van 10,80 m. De bus is 2,4f
i breed en 3,40 m hoog. De stahoc
I binnen is 2,20 m. De bus wordt aange-
dreven door een Mercedes-Benz die-
I selmotor met een vermogen van 85 pk.
F Leeg weegt het voertuig 6.200 kg en
I het is gemaakt van staal en aluminium.
I De bus heeft twee ingangen/uitgangen
en beschikt ook over een keukentje,
I een ijskast en er is water aan boord.
De inrichting kan aangepast worden
aan de eisen of de wensen van het mo-
I ment. Zo kan de bus ingericht worden
l als bureauruimte met aparte werk-
I ruimtes. Ook kunnen er in een hand-
I omdraai banken en tafels in aange-
I bracht worden. De ruimte in het voer-
I tuig is ook geschikt te maken voor vi-
deoruimte, tentoonstellingsruimte en
I wat dies meer zij. Eigenlijk bestaat de
I binnenruimte uit een publieksgedeelte
I van 9 m2 en een multifunctionele
I ruimte van 12,5 m2. Vooral die multi-
I functionele ruimte is dus geschikt te
I maken voor allerhande doeleinden.
Lees verder op blz. 9
in zijn geslaagd, aan de hand van
het mini-motorblokje van de 2 CV
de autotechniek onder de knie te
krijgen om na verloop van tijd uit 2
of 3 eendewrakken een gezond
voortwaggelend automobieltje te
creëren.
Werd in Nederland de eend
vooral bekend als vervoermiddel
voor «artistiekelingen» en «alter
natievelingen», oorspronkelijk is
het autootje door de ingenieurs van
Citroen ontworpen als een uiterst
eenvoudig middel om de gewone
Fransman aan de auto te brengen:
de Franse variant dus van T-Ford
en Volkswagen. In het land van
herkomst zag je er ook voorname
lijk mensen met een smalle beurs
in rijden en ook veel boeren: je kon
uit de eend gemakkelijk de achter
bank losschroeven en er een geit of
schaap in vervoeren. Door zijn
voorwielaandrijving en opmerkelij
ke vering was het ook een ideaal
wagentje om mee naar bouw- of
weiland te rijden. Opvallend is ook
dat de eend in landen als Frankrijk
en België altijd het vervoermiddel
is gebleven voor mensen die er om
praktische redenen voor kozen. Al
leen in Nederland, West-Duitsland
en de laatste jaren in Amerika,
reed men vooral in een eend vanwe
ge het snob-appeal van de auto:
ook wie zich allang een BMW of
een CX kon permitteren, bleef zich
toch nog opvouwen achter een een-
destuur. Want echt comfortabel
was het niet. Al zijn er in de loop
der jaren enige verbeteringen aan-
gebracht, voor lange mensen is de
eend altijd nog niet ideaal. En de
maximum snelheid bedraagt nu
weliswaar meer dan 80 km per uur,
maar echt opschieten kun je met
die lawaaimaker nog steeds niet.
De tegen de ruit geplakte kilome
terteller, de mechanisch aangedre
ven ruitewissers, het flapperende
linnen dak, de ijzige koude in de
winter en de lage snelheid bij te
genwind - het zijn allemaal zaken
die allang verholpen of verbeterd
zijn. Toch was het al jaren duide
lijk dat de eend niet meer meekon
in het wagenpark van de jaren
tachtig, het brandstofverbruik bij
voorbeeld, lange tijd een belangrijk
verkoopargument voor de 2 CV,
bleek de laatste jaren hoger te lig
gen dan dat van moderne kleine
auto’s die veel meer comfort, snel
heid en veiligheid bieden. Met het
gevolg dat het autootje van blik en
linnen vrijwel niet meer werd ver
kocht. En nu dus ook niet meer
wordt gemaakt. Uit onze vooroor-
logstijd is nu alleen nog maar de
fors geprijsde Morgan - sportwagen
nieuw te krijgen. Geeft u die dan
maar.
HART-TAART
Vrijdag en zaterdag rx
van 12,50 voor I Lz»
Alle mededelingen pverzichte-
lijk op een vaste plaats adver
tenties over o.a. hinderwet en be
stemmingsplannen, aankondigin
gen van raads- en commissiever
gaderingen en tal van wetens
waardigheden voor de Tilburgse
bevolking.
Als reden voor deze versoepe
ling noemt B W het grote aan
tal bezwaren, weigeringen en pro-
cessen-verbaal die door het stren
gere beleid opgeroepen werden of
uitgedeeld werden. Zo werden er
sinds april 1985 van de 293 aan- w
vragen er 93 afgewezen. Tegen die zwaarschriften en processen-ver-
afwijzingen werden 17 arob-be- baal op dat de winkeliers andere
ZONNEKUREN
Per keer 111 keer
Ook verkoop zonne-apparatuur
BELLAIR
Enschotsestraat 133, tel. 42^769
Ongeveer twee jaar geleden gaf de gemeente Tilburg te kennen in het ver
volg strenger op te treden bij plaatsing van reclameborden en uitstallingen van
waren voor winkels op de straat. Dat voornemen van toen heeft de gemeente
weer verlaten, zo valt op te maken uit een recentelijk genomen besluit van het
college van B W van Tilburg. In dat besluit komt het college terug op het
beleid van 1985 en geeft te kennen voortaan soepeler op te treden als het gaat
om reclameborden en uitstallingen van waren voor winkels.
De eend is begraven. Nou ja, bij
na. De productie is gestopt en over
enkele jaren zal het landschap vol
ledig eendloos zijn geworden. Hoe
zo vraagt u, leggen de eendjes dan
geen eieren meer. Nee, we hebben
het natuurlijk over de Citroen 2
CV, ook wel genoemd Deux Che-
vaux, Lelijke Eend of kortweg
eend.
Nadat het autootje al voor de
oorlog was ontworpen (in 1939)
heeft dit eigenzinnige produkt na
1945 grote delen van West-Europa
veroverd Inmiddels is de marktsi
tuatie dus zo zorgwekkend gewor
den dat de eend alleen nog maar
mondjesmaat verkocht wordt in
Nederland en in de Bondsrepu
bliek.
Het was de laatste jaren wel te
merken, dat ook in ons land het
aantal eendeliefhebbers gestaag af
nam: de automobilist van de jaren
tachtig houdt meer van comfort
dan van eigenzinnigheid. En eigen
zinnig was ie (en is ie). Zo apart
van karakter dat hij lange tijd als
het statussymbool van de zachte
sector heeft gegolden. Intellectue
len, kunstenaars en welzijnswer
kers vonden in de Franse «non-
car» het machinale verlangde van
hun eigen naar het anarchistische
neigende ik. De eend is bijvoor
beeld nooit een «vertegenwoordi-
gersauto» geworden, zoals met zijn
tijdgenoot, de uit 1936 stammende
VW-kever wel is gebeurd.
Wel is opvallend dat deze beide
aan onze nostalgie apellerende rij
tuigen korte tijd na elkaar uit de
produktie worden genomen. Kever
en eend hadden nog iets gemeen:
luchtgekoelde motor. Maar
irmee houdt het wel zo ’n beeje
gemeente Den Haag biedt het bedrijf
geen mogelijkheden tot uitbreiding en
na een oriëntatie elders in het land
komt Tilburg als mogelijke vestigings
plaats naar voren.
In 1963 wordt besloten om de zetel
van het bedrijf naar Tilburg te ver
plaatsen. De eerste bedrijfshal met een
oppervlakte van 2.100 m2 wordt eind
1966 aan de Zevenheu velen weg in ge
bruik genomen. In die periode telt de
organisatie 88 werknemers. De naam
van het bedrijf is inmiddels gewijzigd
in «Borstlap B.V.»
Te opmerkelijke groei van het be
drijf gaat in Tilburg onverminderd
voort. En wederom ontstaat de nood
zaak tot uitbreiding. Aan het einde
van 1979 bedraagt de kantoorruimte
van Borstlap 4.000 m2. De magazijnen
omvatten dan een totale oppervlakte
van ruim 13.500 m2.