"1 o alles inzetbaar Mobiele post overal en voor Swimo i gespecialiseerde groothandel in bevestigingsmaterialen Soepeler beleid reclameborden voor winkels Vaarwel eendjes ?/IUTO KOSTER? De politie is erbij!!! In dit nummer: ...waar lekkere kaas zo Gemeente neemt gewoon is gas terug... z VERF-BEHANG 5 halen, 4 betalen! Gemeentepagina Tilburg op pagina 7 Bedrijf viert veertigjarig bestaan TILBURG IN BEDRIJF De 9 april 1987-pagina32 Oplage: 85.050 ex. f uitga Stadhuisplein 325 (Katterug) - Tilburg - Tel 422716 de bur BORSTLAP Voor moeder... 50 Voorjaarsactie Lees verder op blz. 9 y J. VAN LOON-OTTEN Hasseltstraat 178 WEEKENDRECLAME: De Hoogt 12, Loon op Zand, tel. 04166-1991 Off. Porsche- en Lanciadealer De skyline van Manhattan uitgevoerd in moeren en bouten van Borstlap. Donderdag 7 mei 1987 31e jaargang nr. 1510 Elke week trekking van 10 prijswinnaars 40 reizen naar Bouillon Ardennen sluitingstermij redactie dit Winkelcentrum DEN BESTERD 4 weken lang! Dames- en herenkapsalon LE CHANGEMENT MODERNE mode in ’tZand Zie pagina 2 kost een 18 m loogte Gratis zegels bij al uw aankopen in Den Besterd redaclie-advertentie-afdeling en administratie N.S.PIeln 14-16-5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 mijn voor advertenties en linsdagavond 22.00 uur t FONS VAN DEN HOUT KAAS K DtUKATLSSLN jave: De Tilburgse Koerier bv dir. T. de Beer-Douwes oprichter: J.H.G. de Beer verschijnt in geheel Tilburg, Golrle, Rlel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Olsterwljk, Moergestel en Hllvarenbeek ;men van handel ir Pag- 3 Pag- 3 Pag. 9 Pag- 9 pag- 13 Pag 15 pag. 15+ 17 pag- 19 Pag- 21 Pag-23 Pag- 25 pag- 25 .pag. 2731 Koerier wensen hebben ten aanzien van de gemeentelijke regeling», zo staat in het persbericht van de ge meente in dit verband te lezen. Het kantoorgebouw van Borstlap BV te Tilburg SIGi7 transportwielen tilburg |uk?s vernc i 10 maart 1947 wordt stlap en Zn.» opgenvu lagazijn wordt onderj het ouderlijke huis van Borstlap in Den Haag. Via een aantal kleinere lokaties vestigt de onderne ming zich in 1958 in een voormalig re- derij-pakhuis te Scheveningen. Al na enige jaren blijkt dat deze bedrijfs ruimte de sterke groei van de onderne ming onvoldoende kan opvangen. De zondag geopend yoor f o Uw warme bakker Reeds meer dan 100 jaar Hoetstraat 151 Oerlesestraat 211a Tivolistraat 31 5017 HM Tilburg «sTS Tel. 013-420012 op. De motor van de kever was on geveer drie keer zo groot als die van de eend en ook overigens was de kever een toonbeeld van Duitse degelijkheid: hij was niet kapot te krijgen en ook al schakelde je zon der te debrailleren, dan ging er meestal nog niets fout. Kapot te krijgen was de eend daarentegen wel: als Frans en frivool, frêle auto-schepseltje. Wanneer je per ongeluk even tegen de carrosserie leunde zat er bij wijze van spreken al een fikse deuk in. Aan de andere kant waren onderdelen van de eend gemakkelijk te vervangen: een kind kon de was doen, alleen gewa pend met een schroevedraaier kon je zonder al te veel moeite je eend snel tot op het chassis uitkleden. De motor scheen ook zo «ge makkelijk» in elkaar te zitten dat vele nauwelijks technisch aangeleg de bezitters er in de loop der tijden Aanstaande vrijdagmiddag om 15.00 u. rijdt de loco-burgemeester van Tilburg, de heer Driessen de mobiele politiepost het terrein op van de gemeentepolitie Til burg aan de Noordhoekring. Daarmee is de eerste officiële handeling verricht voor het ingebruiknemen van deze bijzondere politiepost door de Tilburgse politie. De tweede officiële handeling bestaat uit een druk op een knop waardoor een zend mast van 9 meter de lucht in gaat waaraan de Nederlandse driekleur bevestigd is. Die zendmast maakt deel uit van de vele technische snufjes waarmee deze rijdende politiepost is uitgerust. Met deze mobiele politiepost, ook wel multifunctioneel politievoertuig ge noemd, gaat de politie «de boer op» zoals hoofdinspecteur T. Bremmers het afge lopen dinsdagmiddag verwoordde toen hij tekst en uitleg gaf over het hoe en waar om van de rijdende politiepost. Belangrijkste over het patroon is wel de bestrijding én de voorkoming van de veel voorkomende criminaliteit, ookwel de kleine crimi naliteit genoemd. Hoe de gemeentepolitie Tilburg dat wil gaan doen, is minder makkelijk in enkele woorden te vertellen. Toch komt het erop neer dat inderdaad de politie «de boer op gaat», hetzij om voorlichting te geven, hetbij om bijvoor beeld tijdens de kermis met de rijdende post daar te staan. Maar er zijn meer mo gelijkheden, veel meer. We komen er nog over te spreken.. De in Tilburg gevestigde technische groothandel in beves- tigingsartikelen Borstlap B.V. viert dit jaar zijn 40-jarig jubi leum. De over de gehele wereld wettelijk gedeponeerde lijf spreuk van het bedrijf, «Masters in Fasteners», verwoordt wat Borstlap B.V. in die 40 jaar heeft bereikt. De onderneming is als groothandel in bevestigingsmaterialen uitgegroeid tot de grootste van Nederland en één van de grootste in Europa. Borstlap heeft een omvangrijk assortiment aan te bieden dat bestemd is voor klanten in binnen- en buitenland. Won T fPQnrWfl’ MomenteerVverken in de ondeme- VtUAArflvOllUUl ming 250 mensen. De plannen liggen al weer gereed voor uitbreiding van de magazijnruimten. Voor de zoveelste keer. Sinds de oprichting is de onder neming herhaaldelijk uit zijn «jasje» gegroeid. In dit jubileum-jaar zijn di verse festiviteiten gepland. Op 24 april jl. werd in de Tilburgse schouwburg het 40-jarig bestaan gevierd. Maar er staat nog meer op het programma. Opmerkelijke groei Op 10 maart 1947 wordt de firma «Borstlap en Zn.» opgericht. Het eer- De ste magazijn wordt ondergebracht in drijf de familie winkelstraten en winkelcentra en anderzijds overige gebieden waar winkels gevestigd zijn. Voor de winkelgebieden gelden andere voorwaarden dan voor de overige gebieden. Een belangrijk verschil met de oude regeling is de mogelijkheid naast is tijdens controles geble- mocht er slechts één object wor- ken dat diverse reclameborden en den gebruikt. uitstallingen illegaal geplaatst Al in werking De nieuwe regeling is al in wer- worden. «Het college maakt uit In het nieuwe beleid gaat de ge- king getreden en alle aanvragen het grote aantal weigeringen, be- meente uit van een scheiding in die nu bij de gemeente binnenko- winkelgebieden enerzijds waaron- men zullen volgens de nieuwe re der vallen voetgangersgebieden, geling beoordeeld worden. Rondom Hart van Brabant Films Cuisine Normaal Wijnpraatje Ronde van den Besterd Uitagenda Kul tuur/amusement Parochienieuws B W-besluiten Politieberichten Tilburg tegen apartheid Molendag 1 Het idee van dit multifunktioneel I politievoertuig is enige tijd geleden ge- I opperd door brigadier Mansvelden Hij I deed dat toen bekend werd dat de ge- I meente Tilburg een bepaald bedrag uit I wilde geven voor de bestrijding van de kleine criminaliteit. Qat was in jyni s, 1985 naar aanleiding van een motie F van het WD-gemeenteraadslid de t heer Stok. Er was namelijk een bedrag f beschikbaar toen van 245.000,-. I Door nog enkele overschotten en sub- I sidies van het rijk groeide dat bedrag I tot bijna 7 ton. Een deel van dat be- drag zou besteed kunnen worden aan f de bestrijding van de kleine criminali- I teit. Het idee van brigadier Mansvel- der sloeg aan en bij de politie werd be- I keken of zo’n rijdende post haalbaar I was. Het feit dat de mobiele post er I vrijdag is, geeft overduidelijk aan dat I het idee van Mansvelder het gehaald heeft, met vlag en wimpel zelfs! Diverse mogelijkheden I De rijdende politiepost I ƒ382.000,-. Het is een bus met I lengte van 10,80 m. De bus is 2,4f i breed en 3,40 m hoog. De stahoc I binnen is 2,20 m. De bus wordt aange- dreven door een Mercedes-Benz die- I selmotor met een vermogen van 85 pk. F Leeg weegt het voertuig 6.200 kg en I het is gemaakt van staal en aluminium. I De bus heeft twee ingangen/uitgangen en beschikt ook over een keukentje, I een ijskast en er is water aan boord. De inrichting kan aangepast worden aan de eisen of de wensen van het mo- I ment. Zo kan de bus ingericht worden l als bureauruimte met aparte werk- I ruimtes. Ook kunnen er in een hand- I omdraai banken en tafels in aange- I bracht worden. De ruimte in het voer- I tuig is ook geschikt te maken voor vi- deoruimte, tentoonstellingsruimte en I wat dies meer zij. Eigenlijk bestaat de I binnenruimte uit een publieksgedeelte I van 9 m2 en een multifunctionele I ruimte van 12,5 m2. Vooral die multi- I functionele ruimte is dus geschikt te I maken voor allerhande doeleinden. Lees verder op blz. 9 in zijn geslaagd, aan de hand van het mini-motorblokje van de 2 CV de autotechniek onder de knie te krijgen om na verloop van tijd uit 2 of 3 eendewrakken een gezond voortwaggelend automobieltje te creëren. Werd in Nederland de eend vooral bekend als vervoermiddel voor «artistiekelingen» en «alter natievelingen», oorspronkelijk is het autootje door de ingenieurs van Citroen ontworpen als een uiterst eenvoudig middel om de gewone Fransman aan de auto te brengen: de Franse variant dus van T-Ford en Volkswagen. In het land van herkomst zag je er ook voorname lijk mensen met een smalle beurs in rijden en ook veel boeren: je kon uit de eend gemakkelijk de achter bank losschroeven en er een geit of schaap in vervoeren. Door zijn voorwielaandrijving en opmerkelij ke vering was het ook een ideaal wagentje om mee naar bouw- of weiland te rijden. Opvallend is ook dat de eend in landen als Frankrijk en België altijd het vervoermiddel is gebleven voor mensen die er om praktische redenen voor kozen. Al leen in Nederland, West-Duitsland en de laatste jaren in Amerika, reed men vooral in een eend vanwe ge het snob-appeal van de auto: ook wie zich allang een BMW of een CX kon permitteren, bleef zich toch nog opvouwen achter een een- destuur. Want echt comfortabel was het niet. Al zijn er in de loop der jaren enige verbeteringen aan- gebracht, voor lange mensen is de eend altijd nog niet ideaal. En de maximum snelheid bedraagt nu weliswaar meer dan 80 km per uur, maar echt opschieten kun je met die lawaaimaker nog steeds niet. De tegen de ruit geplakte kilome terteller, de mechanisch aangedre ven ruitewissers, het flapperende linnen dak, de ijzige koude in de winter en de lage snelheid bij te genwind - het zijn allemaal zaken die allang verholpen of verbeterd zijn. Toch was het al jaren duide lijk dat de eend niet meer meekon in het wagenpark van de jaren tachtig, het brandstofverbruik bij voorbeeld, lange tijd een belangrijk verkoopargument voor de 2 CV, bleek de laatste jaren hoger te lig gen dan dat van moderne kleine auto’s die veel meer comfort, snel heid en veiligheid bieden. Met het gevolg dat het autootje van blik en linnen vrijwel niet meer werd ver kocht. En nu dus ook niet meer wordt gemaakt. Uit onze vooroor- logstijd is nu alleen nog maar de fors geprijsde Morgan - sportwagen nieuw te krijgen. Geeft u die dan maar. HART-TAART Vrijdag en zaterdag rx van 12,50 voor I Lz» Alle mededelingen pverzichte- lijk op een vaste plaats adver tenties over o.a. hinderwet en be stemmingsplannen, aankondigin gen van raads- en commissiever gaderingen en tal van wetens waardigheden voor de Tilburgse bevolking. Als reden voor deze versoepe ling noemt B W het grote aan tal bezwaren, weigeringen en pro- cessen-verbaal die door het stren gere beleid opgeroepen werden of uitgedeeld werden. Zo werden er sinds april 1985 van de 293 aan- w vragen er 93 afgewezen. Tegen die zwaarschriften en processen-ver- afwijzingen werden 17 arob-be- baal op dat de winkeliers andere ZONNEKUREN Per keer 111 keer Ook verkoop zonne-apparatuur BELLAIR Enschotsestraat 133, tel. 42^769 Ongeveer twee jaar geleden gaf de gemeente Tilburg te kennen in het ver volg strenger op te treden bij plaatsing van reclameborden en uitstallingen van waren voor winkels op de straat. Dat voornemen van toen heeft de gemeente weer verlaten, zo valt op te maken uit een recentelijk genomen besluit van het college van B W van Tilburg. In dat besluit komt het college terug op het beleid van 1985 en geeft te kennen voortaan soepeler op te treden als het gaat om reclameborden en uitstallingen van waren voor winkels. De eend is begraven. Nou ja, bij na. De productie is gestopt en over enkele jaren zal het landschap vol ledig eendloos zijn geworden. Hoe zo vraagt u, leggen de eendjes dan geen eieren meer. Nee, we hebben het natuurlijk over de Citroen 2 CV, ook wel genoemd Deux Che- vaux, Lelijke Eend of kortweg eend. Nadat het autootje al voor de oorlog was ontworpen (in 1939) heeft dit eigenzinnige produkt na 1945 grote delen van West-Europa veroverd Inmiddels is de marktsi tuatie dus zo zorgwekkend gewor den dat de eend alleen nog maar mondjesmaat verkocht wordt in Nederland en in de Bondsrepu bliek. Het was de laatste jaren wel te merken, dat ook in ons land het aantal eendeliefhebbers gestaag af nam: de automobilist van de jaren tachtig houdt meer van comfort dan van eigenzinnigheid. En eigen zinnig was ie (en is ie). Zo apart van karakter dat hij lange tijd als het statussymbool van de zachte sector heeft gegolden. Intellectue len, kunstenaars en welzijnswer kers vonden in de Franse «non- car» het machinale verlangde van hun eigen naar het anarchistische neigende ik. De eend is bijvoor beeld nooit een «vertegenwoordi- gersauto» geworden, zoals met zijn tijdgenoot, de uit 1936 stammende VW-kever wel is gebeurd. Wel is opvallend dat deze beide aan onze nostalgie apellerende rij tuigen korte tijd na elkaar uit de produktie worden genomen. Kever en eend hadden nog iets gemeen: luchtgekoelde motor. Maar irmee houdt het wel zo ’n beeje gemeente Den Haag biedt het bedrijf geen mogelijkheden tot uitbreiding en na een oriëntatie elders in het land komt Tilburg als mogelijke vestigings plaats naar voren. In 1963 wordt besloten om de zetel van het bedrijf naar Tilburg te ver plaatsen. De eerste bedrijfshal met een oppervlakte van 2.100 m2 wordt eind 1966 aan de Zevenheu velen weg in ge bruik genomen. In die periode telt de organisatie 88 werknemers. De naam van het bedrijf is inmiddels gewijzigd in «Borstlap B.V.» Te opmerkelijke groei van het be drijf gaat in Tilburg onverminderd voort. En wederom ontstaat de nood zaak tot uitbreiding. Aan het einde van 1979 bedraagt de kantoorruimte van Borstlap 4.000 m2. De magazijnen omvatten dan een totale oppervlakte van ruim 13.500 m2.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1987 | | pagina 1