09,
1
RL
399;
SPECIALE
AANBIEDINGEN
NK naturo kurk
ERS-
MIE*
IISCHE
NST
-service
OP KONINGINNEDAG
van 10 tot 5 uur
VANRAAK
Guido de Moor speelt glansrol in
1/ «Het wijde land» van Publiekstheater
Exposities kunstmaand
Brabants Orkest in Britten’s
BESTERDRING 85
Voorstellingen
Atelier/Theater ’t Heks
fGHÏNË
Oud Grieks Theater jong en
dynamisch bij «Theater»
«War Requiem»
Gobelins van Harry Boom
in Textielmuseum
ALUMINIUM
LEOVANIERSEL
april 1987-pagina 24
Woensdag 29 april 1987- pagina 25
DETILBURGSE KOERIER
Muzikaal
ling voor iedereen vana
Amatovka met
de kinderen
t al-
ka-
trek-
-exis-
of de kinderen
Studio-zaal
De Zaak speelt «Bedrog»
Bel voor gratis documentatie
nemen
DE VLOER DIE ALLES MEE HEEFT... OOK Z’N PRIJS
/de
Try Out
Vuurpaarden
in schouwburg
HEUVELPOORT 364-TILBURG
Winkelcentrum
013-359629 of
076-149050
Vrijdag 8 mei 20.45 uur
De Zaak speelt Bedrog van Pinter
ETRON-OVEN
NEX
E DAME'
INTUURE
elijk
van
een
als
je
srre
>k vol kon trasten:
I en poëtisch, ver
zijn
ische
i en de
altijd 1
i de
één
4y7
1.
Schouw-
Ledeboerstr. 50, Tilburg, 684911
ran An-
en het
n 20.15
Ceelen
n Josse
«Victor of
jbeerd om het
te verklaren,
in trefwoor-
lanschap,
teit, ver-
Maandag t/m vrijdag 8.00-17.00 uur
Zaterdag 9.00-12.00 uur
op vrijdag 1 mei 22.00 uur, zater-
i 14.00 uur en 19.30 uur. Toegang
aangevc
rden werken
EXCLUSIEVE DAMESTASSEN
CEINTUURS
iter
id).
tot de surrealisten,
7 van André Breton
manifest (1924) op-
-’eld worden r
ang, Gerrit van 1
Berkulin, Jim Blachly,
i Ogura en Hans Vogels.
Platen
Buizen
Profielen
Deze dubbelmoraal en het prachtige
portret van een leidinggevende indus
trieel in het gepolijste milieu van de
stoord t
beeldende
..„-ngspunt
stellingen te kunnen
2 mei 21.00 uur.
v ichten zijn geïnspireerd op zijn
ervaringen in de loopgravenoorlog.
Owen kwam een week voor de wapen
stilstand door het krijgsgeweld om het
leven. Tijdens de 25 jaar van zijn leven
werden slechts vijf van Owens gedich
ten gepubliceerd.
UNNEN AFWIJKEN
ELDEN ZOLANG DE
iD STREKT
Paul van Vliet «Over Leven»
sr geval,
contact
«Tilburgs
an de liefde Sy mfonie-orkest
raaf 109,
urg
-360512
koopavond
- 's-Herïogenbosch
aat 28 - Eindhoven
□t 12 - Utrecht
70-72 - Rotterdam
J bij al onze
leveringen:
plaatsen -
ipruimen van
en verpakking.
ving op meerdere manieren bedriegen.
Hun vroegere idealisme is verworden
tot, om met Heiner Muller te preken.
«De Angst voor de schande op deze
wereld gelukkig te zijn». Omdat ze niet
in staat waren hun idealen vast te hou
den, hebben ze een dodelijk cynisme
ontwikkeld.
FORNUIZEN
Vit fornuis kompleet
INDESIT
losfornuis
599;
sfactor ont-
i (tenzij in
in beginsel
i vu tellen, want zelfs een tijdens d<
-is door de eigen her- de titel «T.r
ie kunst reisde lang ach- schilderijen, persoonlijke
u. De kunstenaars teken- waarin de invloeden zijn ten
studiereizen-
uiting**"
Het gevolg/de auto
Edje Kamerman krijgt een auto cadeau.
Via mevrouw Sproeier en meneer Piston,
die allebei onder de motorkap wonen, komt
hij te weten dat het een heel bijzondere auto
is. De auto kan namelijk alles wat je zelf
wil. En Edje wil naar de maan. Via het meer
de Vampier en de hoge berg van Erg
wuidt de auto de ruimte ingeslingerd.
Edje is enig kind. Zijn moeder reageert
nauwelijks op hem. Hij laat zich dan ook
meer en meer meeslepen door zijn fantasie.
We zien hem zijn eigen spel maken. Als hij
De Arnhemse toneelgroep Theater weet wel weg met de oude Grieken. Op
avond wervelen vijf beroemde Griekse tragedies samengebald in één enkele
namisch stuk over de planken van de Tilburgse Schouwburg. Dat gebeurt op
mei om 20.45 uur in de Studio-zaal.
zo vaak opnieuw begon-
s ook de opdracht die Paul
ichzelf telkens weer stelt:
v beginnen met behoud van al-
hij in een theatercarrière van
- r in Nederland en
-5ouwd.
st grote
tbliek
tegenstel
hem is g;
2 mei t/m 12 juni
Dokument
Expositieruimte
Willem Il-straat 29a, Tilburg. 013/434732.
Louis van Bebber/
Meubelen
Louis van Bebber maakt meubelen in de
meest volledige zin van het woord meubel
maker. Vanuit een onaanzienlijke manier
van ontwerpen, modelleert hij zijn kasten en
tafels als een beeldhouwer, die het materiaal
dwingt in de vorm van zijn keuze. Werkt
men in de beeldende kunst naar de waar
neembare of verbeeldende wereld; Louis
van Bebber geeft de ontwikkelde vormen de
funktie van kast en tafel. De funktionaliteit
geeft hart en ziel aan de vorm. Het hele pro
pelling zal een ces speelt zich af tussen de achterkamer en
cht worden, dat de werkplaats, waarbij de werktuigen zicht-
ry Boom in het baar in de huid achterblijven, puur in con
structie en vernuftig in de afwerking.
De tentoonstelling geeft een beeld van
een sober pionier, zijn geestdrift voor de
eenvoud en de volledigheid van een beroep
wat normaliter gesplitst is in enerzijds de
ontwerper en anderzijds de maker.
Het decor van Paul Gallis is verras
send en fraai, terwijl Leonie Polak de
spelers in de elegante kleding van rond
de eeuwwisseling stak.
Bij wijze van mei-herdenking brengt het Brabants Orkest onder leiding vs
dré Vandemoot en samen met het Boxtels Jongenskoor «Cantasona» c
Brabantkoor, Benjamin Brittens «War Requiem», op maandag 4 mei, om
uur in Schouwburgzaal.
Dit werk ging in 1962 in première en Zijn gedic
wordt nu reeds gerekend tot de be- ervaringei
langrijkste composities uit deze eeuw.
Het werk is gebaseerd op de Latijnse
tekst van de Requiem, die in Engeland
zowel in de Anglicaanse als Rooms-
Katholieke liturgie wordt gebruikt.
Benjamin Britten combineerde de La
tijnse mis met (Engelse) gedichten van
Wilfred Owen (1893-1918).
Owen was een jong militair die in de
Eerste Wereldoorlog aan het front in
Noord-Frankrijk had gevochten. Kort
na zijn dood kwam zijn werk snel in de
belangstelling. De strekking van de
dichten is sterk pacifistisch. Benjamin
Britten onttrok zichzelf als pacifist aan
het geweld van de Tweede Wereldoor
log door zich in de Verenigde Staten te
vestigen.
Al meer dan 10 jaar lang houdt de
beeldend kunstenaar Harry Boom zich
bezig met het ontwerpen van gobelins.
De tentoonstelling geeft hiervan een
overzicht: tien gobelins, in samenhang
met ander werk uit dezelfde tijd, schet-
een beeld van zijn veelzijdigheid
kunstenaar.
De gobelins nemen een aparte
plaats in binnen Boom’s oeuvre, dat
bestaat uit ruimtelijke objekten, kera-
srtretten en stillevens, teke-
“uarellen. Zij zijn nic* v’
Theater-
voorstellingen
luid vorm- De beeldende theatergroep Paralyse d’a-
ogma. Een mour treedt dit weekend drie maal op in het
iter zich ge- centrum voor kunst en vormgeving «Zoua-
issend neer- venlaan 77»
n het immer Hanneke Hoogers, Simone van der Klei,
lur na enige Bert Kroonen en Viktor Passarenko zullen
srdt keert al- in «Venedig» inhoud en gestalte geven aan
sleutelwoorden als «Venedig», «Verloren
zoon», «Another Saturdaynight», enz. Zij
doen dit in eén kamer ontworpen en ge
maakt door Marly Smeets en Jean Soudant.
Het idee en de enscenering zijn van Gabriël
Tot en met 21 juni 1987 is in het Ne
derlands Textielmuseum te Tilburg de
tentoonstelling Harry Boom; gobelins
en tijdgenoten te zien.
Zouavenlaan 77
Kj Muziekavond
In de wereld van de hedendaagse muziek
Ton Hartsuiker geen onbekende. Zijn ra-
ioprogramma «Musica Nova» is wekelijks
te beluisteren. Op donderdag 30 april 20r30
uur kan men in Zouavenlaan 77 kennisma
ken met Hartsuiker als componist en uit
voerder van eigen werk (composities voor
piano en klanktapes).
Ton Hartsuiker (1933) studeerde in 1959
-f aan het Koninklijk Conservatorium van
_,iens zijn studieperiode
zich in de 20ste eeuwse
■nuuvi. ,1. won hij het Gaudeamus
Concours voor vertolkers van eigentijdse
muziek. Hij trad op in binnen- en buiten
land, was hoofdleraar piano aan concerva-
toria in Rotterdam en Amsterdam en is
sinds 1979 directeur van het Utrechts con
servatorium.
aan de macht»
«Victor of de kinderen aan de
macht» van Roger Vitrac is de titel van
de productie waarmee de Tilburgse to
neelgroep Amatovka op zaterdg 9 mei
om 20.45 uur in de studio-zaal komt.
De regie is in handen van Nelleke Zee-
gers Petersen.
Roger Vitrac (1899-1952) heeft dit
stuk geschreven en opgevoerd in 1928
Kuyl, met het Theatre Alfred Jarry met An
in Het tonin Artaud (oprichter van het thea-
:hte ter van de wreedheid).
ief- Vitrac behoorde
die onder leiding
het surrealistisch i
stelden.
In «Victor of de kinderen aan de
macht» wordt een verjaardag gevierd
van een 9-jarige jongen. Tijdens het
feest worden de aanwezigen gecon
fronteerd met de verbeelding, illusies,
waanzin, dromen en nachtmerries van
de personages in hun bewust- of on
derbewustzijn, waaruit blijkt dat Vic
tor en de andeen maar een duidelijk
heid bezitten.
2 mei t/m 28 mei
Duvelhok
Werkcentrum voor beeldende
audiovisuele vorming,
St. Josephstraat 133, Tilburg. 013/422473.
Media
Een expositie waarin tien kunstenaars
werk laten zien geïnspireerd op het thema
«media» in de ruimste zin van het woord.
De deelnemers zijn: Rob Brandt (mixed
Anton Coppens (foto’s), Bert
Creyghton (foto’s), Godfrey van den Heuvel
(foto’s op textiel), Ludo Lockefeer (mixed
media), Wemer Moonen (foto’s en video’s),
Frans van der Sanden (video’s, dia’s en
sheets), Sjoera Siebers (64 foto’s), Ad Wille
men (projecties) en Niko de Wit (dia-ob-
ject).
lyriek, Peter Faber, voor veel mensen, de man
kst die alles kan. Een man in ieder
die ondanks veel filmwerk het o
met het zaalpubliek niet kan r
Daarom is hij woensdag 6 mei
schouwburgzaal met zijn p>™™
Cupido. Cupido, de god van
en dagelijkse inspiratiebron voor Fa
ber en zijn tekstleveranciers: Jan Wol-
srs, Rob Chrispijn, Jacques Brei en
”s William Shakespeare. Jeroen
Henneman maakt van het theater een
circus en Lodewijk de Boer verzorgde
de regie-adviezen. Een avond, die door
titha- talloze Faberfans in het hele land al lo-
Poll, vend ontvangen is.
eelen Woensdag 6 mei, 20.15, Schouwburg
zaal.
Bijna de hele «cast» op het toneel in het schitterende decor van
De laatste voorstelling van Publiekstheater: een cadootje voor het publ
De tapijten worden door professio
nele wevers uitgevoerd in nauw overleg
met de ontwerper. Harry Boom is zich
sterk bewust van de wisselwerking tus
sen ontwerper en wever. De gobelins
ontstaan feitelijk in de loop van een
lang groeiproces, gedurende de maan
den dat zij uitgevoerd worden. Een
tweetal is geweven in het museum; de
overige bij de Tapisserie- en Damast-
weverij in Tilburg.
Op 24 mei om 14.00 uur zal Harry
Boom in het museum een lezing hou
den over zijn werk.
Catalogus en vouwblad zijn ver
krijgbaar.
Tijdens de tentoonst~";-1
damasten servet verkoel
naar ontwerp van Harry
museum is uitgevoerd.
Openingstijden: dinsdag t/m vrijdag
10.00-17.00 uur, zondag 12.00-17.00
uur. Op feestdagen geopend als op zon
dag.
een situatie waar nor- van d
:eken. Alles kan en al- wordt
udelijk
We zien hem zijn eigen spel maken,
t verzetten. Hij kent door zijn jonge leef- zegt dat het nacht is, doven alle spots.
geen waardesysteem en kan niet leven Zondag 3 mei 15.00 uur. Familievoorstel-
Is zijn familie, daarom gaat hij op zoek ling voor iedereen vanaf 5 jaar.
- een «vorm» waarin hij zijn leven en
i anderen kan gieten. Arthur ontpopt
een autoritaire jongeman die zijn fa-
e overtroeft met intellectuele verhande
lingen en - als het moet - met geweld. 221,
wil de oude normen herstellen en slaagt er-
met behulp van zijn nicht en oudtante, -
familie in het gelid te krijgen. Maar hoe
reageert de familie als Arthur ontdekt dat
«vorm» zonder «inhoud» alleen uiterlijke
-J -ringen teweeg brengt? Arthur gaat
iE Is uitgangspunt
.«or de toekomst moet fungeren. Maar wel-
toekomst? En wie danst er eigenlijk met
onder de leiding Heymans, A. Hoedemakers en E. Stevens. In 1963 woi
Vrijdag 1 mei 20.30 uur.
i-i sorkest
Dispa.
--sch,
Na dit seizoen zal het Publieksthea
ter samen met het gezelschap Centrum
de nieuwe toneelgroep Amsterdam
gaan vormen. Het wijde land betekent
dan ook de afscheidsvoorstelling van
het Publiekstheater in zijn huidige
vorm. Het is een prachtig afschrJ
deau geworden voor een groot pi
In Het Huis van Atreus gaat het om de
grote levensvragen. De Griekse toneel
schrijvers Europidies, Sophocles en
Aischylos worstelden er twee en half
duizend jaar geleden mee en uit de be
werking van Theater blijkt wel, dat de
behandelde levensvragen en dilemma’s
nog springlevend zijn.
Het gaat in Het Huis van Atreus alle
maal op het streven naar het menselijk
geluk. We beleven de lotgevallen v<
de afstammelingen van Atreus als e>
familiedrama. In hoeverre wordt je t
kind bepaald door de erfenis die
ouders op je overdragen? In hoever
kies je als kind positie in het stukgelo-
2 mei t/m 25 mei
Atelier/Theater ’t Heks
Laurierstraat 1, Tilburg Noord
013/551171
Joos van de Plas/
Spanen en streken
Joos van de Plas is als docente verbonden
aan Atelier/Theater ’t Heks. Zij exposeert
de kunstmaand recent werk onder
«Toetsen en Spanen». Het zijn paal-
p^soo=Ejke experimenten
de invloeden zijn terug te vinden van
sizen naar Nepal en Canada, waar
Plas zich verdiepte in de cultuur
uitingen van Tibetaanse volksstammen en
het met uitsterven bedreigde Indiaanse ras.
Joos van de Plas over haar eigen werk:
«Een schilderij is een schilderij. Een paal-
schilderij is een complex samengaan van
minstens twee schilderijen, een soort ineen
gestrengeld tweeluik. Wanneer zij daarbij
dan ook nog eens in symbiotische verban-
J“ geschilderd WOrden, ver-
o e verstrengelingen zich
uaa,. tot in het oneindige.
Op de drager in paalvorm hebben zich de
vorm- en gevoelsessenties van voor mij be
langrijke motieven vastgebeten, visueel ge
maakt door de hr-J--
tanden van de de
pen huwelijk van je ouders? Wie is er
schuldig en wie onschuldig?
En wat is het spel van machten en go- s®n e
den dat we niet in de hand hebben?
Bekommeren de góden zich wel echt De gOu
om ons bestaan of zijn we maar een plaats in k
speeltje in hun handen? Het zijn vra- bestaat uit ruimtelijke objekt
gen van alle tijd, die heel eigentijds mische portretten en stilleve
worden neergezet door de jonge cast ningen en aquarellen. Zij zijn niet be-
van Theater. doeld als een «schilderij», maar vanaf
De groep maakt daarvoor gebruik van de eerste aanzet - het «karton» - ge-
een handige moderne bewerking van dacht vanuit het materiaal textiel,
de oude tragedies, die door John Bar- «Iedere draad vertegenwoordigt een
ton voor de Royal Shakespeare Com- bijzondere gevoelswaarde», aldus Har-
pany werd gemaakt. ry Boom.
«Ik ben al zo vaak opnieuw begon
nen». Dat is de eerste regel van de
nieuwe one-man-show «Over Le
ven». Paul van Vliet in de schouw
burgzaal komt tot en met zaterdag 2
mei.
«Ik ben al
nen». Dat is
van Vliet ziet
opnieuw
les wat hij in een
ruim twintig jaar
Vlaanderen heeft opgebouwd.
Een carrière waarin het grote Neder
landse en Vlaamse publiek van jong
tot oud, dwars door alle tegenstellin-
gen heen, steeds meer van hem is gaan
houden. Dat is ongetwijfeld te danken
I aan zijn herkenbare humor, zijn ont-
I roerende bedjes, zijn komische ty-
r petjes, zijn gekke verhalen en de con
stante kwaliteit, die hij altijd heeft
kunnen garanderen.
Er wordt wel eens geprobeerd om het «Over Leven», een levenslied van twee
succes van Paul van Vliet te verklaren, en een half uur, dat wordt gebracht
Meestal blijft dat steken in trefwoor- met honderd procent inzet en het stre-
den als veelzijdigheid, vakmanschap, ven naar theatrale perfectie, die het ujt
menselijke warmte, muzikaliteit, ver- werk van Paul van Vfiet kenmerken.
wondering en een kwajongensachtige De teksten zijn van Paul van Vliet met
I onbevangenheid. Al deze elementen medewerking van Floor Kist en Hans
I zijn sterker dan ooit terug te vinden in Strootman. De muziek is gecompo-
zijn nieuwe one-man-show. neerd door Ben van der Linden.
Melkwoud
bij Orkater
Dylan Thomas, de Engelse dichter
en prozaschrijver, stierf op 9 november
1953 onder tragische omstandigheden
in een hotelkamer te New York. Een
half jaar daarvoor had de wereldpre
mière van «Onder het Melkwoud»
plaatsgevonden, ook in New York met
Thomas zelf als één van de spelers. In
«Onder het Melkwoud» beschrijft Dy
lan Thomas een nacht en een dag uit
het leven van de bevolking van een En
gels kustplaatsje. Hij doet dit echter
niet op een idyllische of pastorale ma
nier. Wat aan de buitenkant een inge-
slagen dorp mag lijken is bij hem een
broeinest van geheimen, angsten en Pptpr Fllhpr
verlangens omtrent sex, dood en reli- auvi
gie. Als een ware woordalchimist liofdo
breekt hij hun dromen open en ver- VjUU V dll IICIUC
woordt deze met een poëzie die koorts
achtig voortijlt over paden van 1;
spreektaal, kinderrijm en zangteksu.
Door de liefhebbers van Orkater is
verdeeld gereageerd op de muzikale
variant van het klassieke stuk. Ieder
een is lovend over de Nederlandse ver
taling van Hugo Claus die overigens
jaren geleden gemaakt werd. Soms
komt de tekst in de verdrukking bij al ^er e
het muzikaal geweld. De bewerking kers,
van Aat Ceelen is wel een gedurfde ze^s
lanier om de poëtische stemmingen ^enr
t het stuk aan te vullen met muzikale
impressies. Het is zeker een meesle
pend geheel geworden door het uit
lende zingen van Thijs van der I
het vertellend zingen van Aat C
en de krachtige verteltrand van
de Pauw.
Dinsdag 5 mei 20.15 uur. Schouwburg
zaal.
van Pinter. Dit in 1977 geschreven stuk behandelt de
teloorgang van een driehoeksverhouding.
Wat het stuk bijzonder maakt is dat
Pinter het verhaal van achter naar vo
ren verteld. Het begint in het heden,
cm wou b«vuiCvCu ic. °P het 5?lati“ verbroken
n de heropening 1962) “Jn’ ^igt m 1968 op het moment
aal van de Engelse stad dat de ldylle start- Deze omgekeerde
nals Rotterdam werd volgorde verleent aan het stuk een bij-
oorlog het doelwit van andere spanning en legt daarmee de
’twaffe. De stad werd mechanismen en het falen van
woest en de Kathedraal hoofdfiguren extra bloot.
gerestaureerd. De Zaak vat de titel ruimer op dan al-
Basil Spence ^een hedrog in het liefdesspel, het gaat
•'ledraal in ro- over mensen die zichzelf en hun omge-
1 in 1962 in--
Er is dus veel te zien. En er is nog
veel meer te beleven. Guido de Moor
speelt op magistrale wijze de rol van
de Weense gloeilampenfabrikant Hof-
reiter, die zelf ontrouw, tegelijkertijd
dodelijk jaloers kan zijn, als zijn vrouw
leidsca- (Marjon Brandsma) een verhouding
lubliek. heeft met de jonge officier Otto (Pierre
Bokma).
Vooral degenen die nu op een leiding- De d
gevende positie terecht zijn gekomen media),
zitten met dit cynisme zichzelf, maar Creveht
vooral ook anderen dwars.
Naarmate de repetities vorderen,
wordt duidelijk dat theatrale elemen
ten een grotere plaats innemen dan
ooit.
Een voorstelling ooi
licht en donker, hard
strooiing en strijd.
«Vuurpaarden» ontleent haar
kracht vooral aan het resultaat van de
grote kreatieve vrijheid, die de spelers
bij het invullen van hun rollen krijgen.
Met hun grote vakkennis smeden Li
lian Bruinsma en Ricardo Anemaet -
de artistieke leiding van het Dansers
Collectief - dit materiaal samen.
Het fysieke theater dat zo ontstaat,
zal zeer direkt zijn in haar emoties.
Het Dansers Collectief gaat daarbij
wederom geen kontroverse uit de weg.
Woensdag 6 mei 20.45 uur, studio-
zaal.
t/m 25 mei
Zouavenlaan 77.
Centrum voor kunst en vormgeving,
Zouavenlaan 77, Tilburg. 013/684333.
Homo Viator
De mens als reiziger
De kunst kan, omdat de tijdsf
breekt, geen verhalen vertellen
stripvorm), zoals de literatuur ii
alleen verhalen kan verteller
gedachtengang is een reis door de eigen
senen. Dè beeldende kunst reisde lang ach
ter de literatuur aan. De kunstenaars teken
den onbekende door hen geziene landschap
pen of fantasielandschappen. Pas in een
zeer laat stadium werd de reis zelf - de sa
menvatting van de afgelegde of af te leggen-
weg en van de innerlijke ervaringen die de
reis begeleiden - tot thema van visuele ver
beelding. In de meest actuele kunst wordt
het reisverslag zelf reis: de kunstenaar on
derneemt een reis over het papier of het gestrengeld tweeh
doek terwijl hij meent een voorbije reis te dan Ook nog eens u..
beschrijven. den geplaatst en ges
Tentoongesteld worden reisimpressies menigvuldigen deze
van Nini Thang, Gerrit van Bakel, Toine haast tot in het oneinc
Horvers, Arie Berkulin, Jim Blachly, Johan Op de drager in paalvorm hebben zich de
Kersten, Koji Ogura en Hans Vogels. vorm- en gevoelsessenties van voor mij be-
r'.~-otieven vastgebeten, visueel ge-
J‘“ haren van de verfkwast en de
decoupeerzaag.
fwisselend als mijn gevoelens zijn
werken nu eens doordacht en monume
taal, dan weer spontaan en speels.
Mijn werk wil voor de beschouwer op
nieuw een aanleiding zijn».
«yuppies» uit het Wenen van 1911,
vormen de bouwstenen waarmee regis
seur Ger Thijs een voorstelling heeft
neergezet, die veel sterren laat schitte
ren. Guido de Moor, Marjon Brands
ma, Pierre Bokma, maar ook Frans
Vorstman, Sigrid Koetse, Ton Y -1
Annet Nieuwenhuyzen, zij maken
wijde land van Schnitzler tot een echte
theatergebeurtenis, die geen toneellie
hebber zich mag laten ontgaan.
Zaterdag 9 mei, 20.15 u., S
burgzaal.
Lannerstraat 1 - 013/551171
F.F. Granaat/Tango
De amateurtheatergroep F.F. Granaat
speelt Tango van Slawomir Mrozek. Tango,
de dans van aantrekking en afstoting. De
dans als vorm, met als inhoud de tragedie,
de machtverhoudingen.
Een familie leeft m e<-
men reeds lang ontbreken. Alles kan en
les mag, omdat immers alles verstande
acceptabel is (te maken). Dit leven
«vrijheid-blijheid» komt op losse schroe
te staan wanneer zoon Arthur zich ope-
gaat verzetten. Hij kent door z
tijd geen waardesysteem en k
zoals zijn familie, daarom gaat hij op ze
naar een «vorm» waarin hij zijn leven
Dit jaar bestaat het Tilburgs Symfo- zic/als i
nie-orkest vijftien jaar. Bovendien mjiie
viert het Begeleidingsorkest de tiende linger
verjaardag. Hoe kunnen de gezel- wil d<
schappen hun verjaardagen beter vie- in, nu
ren, dan met een jubileumconcert voor de fai-P--JO -
de hele Tilburgse bevolking reageert de familie *rth“r
Donderdag^ me, om !o. 15 uur is
hel zo ver en treedt men op m de grote zoet, .de IdJ. die lts
schouwburgzaal. Het jeugdorkest on- voor de toekomst moet fungerr-
der leiding van Ben van Wanrooy, een ke tovkuu».? «iv t
houtensemble met Lauran van der wie?
Sanden, een koperensemble onder lei- F
ding van Frits van der
tuurlijk het orkest zelf c
van Ben van Wanrooy.
Het Tilburgse Begeleidingsorkest
wordt aangevoerd door Louis Dispa. DO gTOOtStC 1UXC/
Er worden werken gespeeld van Fasch, .r..
Richard Strauss, Bizet en Jan Koetsier. 1V1 OnClO V1 DFatO
Na de pauze speelt het Begeleidingsor- Mondo vibrato/Bevende Wereld is een
kest: Borodien, Mozart en Beethoven. muziek-theaterprogramma met een sterk
beeldend karakter. De vormgeving bestaat
uit een met honderden meters hardwitte ta
pe bespannen stalen kooi. In eerste instantie
is daarin slecht fragmentarisch waar te ne
men hoe in taal, handeling en geluid vorm
gegeven is aan angst, ideaal en dogma. Een
immense doorkijkinuur waarachter zich ge- centr
heimzinnigheden voordoen die sissend neer- venla
komen op de gloeiende plaat van
doorgaande. Wanneer deze mui
tijd spektakulair doorbroken wor
les zich om en verschijnen close-ups van
rikaturen die met graagte de grijze dekman
tel van het gemiddelde over zich heen t—
ken teneinde ongestoord verder te non-exis-
teren. De Grootste Luxe bewees in eerdere
produkties, met beeldende kunst, muziek en Smeets.
poëzie als uitgangspunt boeiende en eigen- Te zien t
zinnige voorstellingen te kunnen maken. dag 2 mei
Zaterdag 2 mei 21.00 uur. gratis.
Het War Requiem werd geschreven ter
gelegenheid van de heropening (19<
van de Kathedraal van de
Coventry. Evenals Roti
Coventry in de oorlog
de Duitse Luftwaffe.
de ge- grotendeels verwoest en u
jamin kon niet meer worden g
De beroemde architect Bt
ontwierp een nieuwe Kathe
ze zandsteen en deze werd
gewijd met Brittens War Requiem.
Zie onze collectie
badkleding
Leharstraat 104a. tel. 557500. Tilburg
De Hevel 30-31. tel. 346800. Geide