09, 1 RL 399; SPECIALE AANBIEDINGEN NK naturo kurk ERS- MIE* IISCHE NST -service OP KONINGINNEDAG van 10 tot 5 uur VANRAAK Guido de Moor speelt glansrol in 1/ «Het wijde land» van Publiekstheater Exposities kunstmaand Brabants Orkest in Britten’s BESTERDRING 85 Voorstellingen Atelier/Theater ’t Heks fGHÏNË Oud Grieks Theater jong en dynamisch bij «Theater» «War Requiem» Gobelins van Harry Boom in Textielmuseum ALUMINIUM LEOVANIERSEL april 1987-pagina 24 Woensdag 29 april 1987- pagina 25 DETILBURGSE KOERIER Muzikaal ling voor iedereen vana Amatovka met de kinderen t al- ka- trek- -exis- of de kinderen Studio-zaal De Zaak speelt «Bedrog» Bel voor gratis documentatie nemen DE VLOER DIE ALLES MEE HEEFT... OOK Z’N PRIJS /de Try Out Vuurpaarden in schouwburg HEUVELPOORT 364-TILBURG Winkelcentrum 013-359629 of 076-149050 Vrijdag 8 mei 20.45 uur De Zaak speelt Bedrog van Pinter ETRON-OVEN NEX E DAME' INTUURE elijk van een als je srre >k vol kon trasten: I en poëtisch, ver zijn ische i en de altijd 1 i de één 4y7 1. Schouw- Ledeboerstr. 50, Tilburg, 684911 ran An- en het n 20.15 Ceelen n Josse «Victor of jbeerd om het te verklaren, in trefwoor- lanschap, teit, ver- Maandag t/m vrijdag 8.00-17.00 uur Zaterdag 9.00-12.00 uur op vrijdag 1 mei 22.00 uur, zater- i 14.00 uur en 19.30 uur. Toegang aangevc rden werken EXCLUSIEVE DAMESTASSEN CEINTUURS iter id). tot de surrealisten, 7 van André Breton manifest (1924) op- -’eld worden r ang, Gerrit van 1 Berkulin, Jim Blachly, i Ogura en Hans Vogels. Platen Buizen Profielen Deze dubbelmoraal en het prachtige portret van een leidinggevende indus trieel in het gepolijste milieu van de stoord t beeldende ..„-ngspunt stellingen te kunnen 2 mei 21.00 uur. v ichten zijn geïnspireerd op zijn ervaringen in de loopgravenoorlog. Owen kwam een week voor de wapen stilstand door het krijgsgeweld om het leven. Tijdens de 25 jaar van zijn leven werden slechts vijf van Owens gedich ten gepubliceerd. UNNEN AFWIJKEN ELDEN ZOLANG DE iD STREKT Paul van Vliet «Over Leven» sr geval, contact «Tilburgs an de liefde Sy mfonie-orkest raaf 109, urg -360512 koopavond - 's-Herïogenbosch aat 28 - Eindhoven □t 12 - Utrecht 70-72 - Rotterdam J bij al onze leveringen: plaatsen - ipruimen van en verpakking. ving op meerdere manieren bedriegen. Hun vroegere idealisme is verworden tot, om met Heiner Muller te preken. «De Angst voor de schande op deze wereld gelukkig te zijn». Omdat ze niet in staat waren hun idealen vast te hou den, hebben ze een dodelijk cynisme ontwikkeld. FORNUIZEN Vit fornuis kompleet INDESIT losfornuis 599; sfactor ont- i (tenzij in in beginsel i vu tellen, want zelfs een tijdens d< -is door de eigen her- de titel «T.r ie kunst reisde lang ach- schilderijen, persoonlijke u. De kunstenaars teken- waarin de invloeden zijn ten studiereizen- uiting**" Het gevolg/de auto Edje Kamerman krijgt een auto cadeau. Via mevrouw Sproeier en meneer Piston, die allebei onder de motorkap wonen, komt hij te weten dat het een heel bijzondere auto is. De auto kan namelijk alles wat je zelf wil. En Edje wil naar de maan. Via het meer de Vampier en de hoge berg van Erg wuidt de auto de ruimte ingeslingerd. Edje is enig kind. Zijn moeder reageert nauwelijks op hem. Hij laat zich dan ook meer en meer meeslepen door zijn fantasie. We zien hem zijn eigen spel maken. Als hij De Arnhemse toneelgroep Theater weet wel weg met de oude Grieken. Op avond wervelen vijf beroemde Griekse tragedies samengebald in één enkele namisch stuk over de planken van de Tilburgse Schouwburg. Dat gebeurt op mei om 20.45 uur in de Studio-zaal. zo vaak opnieuw begon- s ook de opdracht die Paul ichzelf telkens weer stelt: v beginnen met behoud van al- hij in een theatercarrière van - r in Nederland en -5ouwd. st grote tbliek tegenstel hem is g; 2 mei t/m 12 juni Dokument Expositieruimte Willem Il-straat 29a, Tilburg. 013/434732. Louis van Bebber/ Meubelen Louis van Bebber maakt meubelen in de meest volledige zin van het woord meubel maker. Vanuit een onaanzienlijke manier van ontwerpen, modelleert hij zijn kasten en tafels als een beeldhouwer, die het materiaal dwingt in de vorm van zijn keuze. Werkt men in de beeldende kunst naar de waar neembare of verbeeldende wereld; Louis van Bebber geeft de ontwikkelde vormen de funktie van kast en tafel. De funktionaliteit geeft hart en ziel aan de vorm. Het hele pro pelling zal een ces speelt zich af tussen de achterkamer en cht worden, dat de werkplaats, waarbij de werktuigen zicht- ry Boom in het baar in de huid achterblijven, puur in con structie en vernuftig in de afwerking. De tentoonstelling geeft een beeld van een sober pionier, zijn geestdrift voor de eenvoud en de volledigheid van een beroep wat normaliter gesplitst is in enerzijds de ontwerper en anderzijds de maker. Het decor van Paul Gallis is verras send en fraai, terwijl Leonie Polak de spelers in de elegante kleding van rond de eeuwwisseling stak. Bij wijze van mei-herdenking brengt het Brabants Orkest onder leiding vs dré Vandemoot en samen met het Boxtels Jongenskoor «Cantasona» c Brabantkoor, Benjamin Brittens «War Requiem», op maandag 4 mei, om uur in Schouwburgzaal. Dit werk ging in 1962 in première en Zijn gedic wordt nu reeds gerekend tot de be- ervaringei langrijkste composities uit deze eeuw. Het werk is gebaseerd op de Latijnse tekst van de Requiem, die in Engeland zowel in de Anglicaanse als Rooms- Katholieke liturgie wordt gebruikt. Benjamin Britten combineerde de La tijnse mis met (Engelse) gedichten van Wilfred Owen (1893-1918). Owen was een jong militair die in de Eerste Wereldoorlog aan het front in Noord-Frankrijk had gevochten. Kort na zijn dood kwam zijn werk snel in de belangstelling. De strekking van de dichten is sterk pacifistisch. Benjamin Britten onttrok zichzelf als pacifist aan het geweld van de Tweede Wereldoor log door zich in de Verenigde Staten te vestigen. Al meer dan 10 jaar lang houdt de beeldend kunstenaar Harry Boom zich bezig met het ontwerpen van gobelins. De tentoonstelling geeft hiervan een overzicht: tien gobelins, in samenhang met ander werk uit dezelfde tijd, schet- een beeld van zijn veelzijdigheid kunstenaar. De gobelins nemen een aparte plaats in binnen Boom’s oeuvre, dat bestaat uit ruimtelijke objekten, kera- srtretten en stillevens, teke- “uarellen. Zij zijn nic* v’ Theater- voorstellingen luid vorm- De beeldende theatergroep Paralyse d’a- ogma. Een mour treedt dit weekend drie maal op in het iter zich ge- centrum voor kunst en vormgeving «Zoua- issend neer- venlaan 77» n het immer Hanneke Hoogers, Simone van der Klei, lur na enige Bert Kroonen en Viktor Passarenko zullen srdt keert al- in «Venedig» inhoud en gestalte geven aan sleutelwoorden als «Venedig», «Verloren zoon», «Another Saturdaynight», enz. Zij doen dit in eén kamer ontworpen en ge maakt door Marly Smeets en Jean Soudant. Het idee en de enscenering zijn van Gabriël Tot en met 21 juni 1987 is in het Ne derlands Textielmuseum te Tilburg de tentoonstelling Harry Boom; gobelins en tijdgenoten te zien. Zouavenlaan 77 Kj Muziekavond In de wereld van de hedendaagse muziek Ton Hartsuiker geen onbekende. Zijn ra- ioprogramma «Musica Nova» is wekelijks te beluisteren. Op donderdag 30 april 20r30 uur kan men in Zouavenlaan 77 kennisma ken met Hartsuiker als componist en uit voerder van eigen werk (composities voor piano en klanktapes). Ton Hartsuiker (1933) studeerde in 1959 -f aan het Koninklijk Conservatorium van _,iens zijn studieperiode zich in de 20ste eeuwse ■nuuvi. ,1. won hij het Gaudeamus Concours voor vertolkers van eigentijdse muziek. Hij trad op in binnen- en buiten land, was hoofdleraar piano aan concerva- toria in Rotterdam en Amsterdam en is sinds 1979 directeur van het Utrechts con servatorium. aan de macht» «Victor of de kinderen aan de macht» van Roger Vitrac is de titel van de productie waarmee de Tilburgse to neelgroep Amatovka op zaterdg 9 mei om 20.45 uur in de studio-zaal komt. De regie is in handen van Nelleke Zee- gers Petersen. Roger Vitrac (1899-1952) heeft dit stuk geschreven en opgevoerd in 1928 Kuyl, met het Theatre Alfred Jarry met An in Het tonin Artaud (oprichter van het thea- :hte ter van de wreedheid). ief- Vitrac behoorde die onder leiding het surrealistisch i stelden. In «Victor of de kinderen aan de macht» wordt een verjaardag gevierd van een 9-jarige jongen. Tijdens het feest worden de aanwezigen gecon fronteerd met de verbeelding, illusies, waanzin, dromen en nachtmerries van de personages in hun bewust- of on derbewustzijn, waaruit blijkt dat Vic tor en de andeen maar een duidelijk heid bezitten. 2 mei t/m 28 mei Duvelhok Werkcentrum voor beeldende audiovisuele vorming, St. Josephstraat 133, Tilburg. 013/422473. Media Een expositie waarin tien kunstenaars werk laten zien geïnspireerd op het thema «media» in de ruimste zin van het woord. De deelnemers zijn: Rob Brandt (mixed Anton Coppens (foto’s), Bert Creyghton (foto’s), Godfrey van den Heuvel (foto’s op textiel), Ludo Lockefeer (mixed media), Wemer Moonen (foto’s en video’s), Frans van der Sanden (video’s, dia’s en sheets), Sjoera Siebers (64 foto’s), Ad Wille men (projecties) en Niko de Wit (dia-ob- ject). lyriek, Peter Faber, voor veel mensen, de man kst die alles kan. Een man in ieder die ondanks veel filmwerk het o met het zaalpubliek niet kan r Daarom is hij woensdag 6 mei schouwburgzaal met zijn p>™™ Cupido. Cupido, de god van en dagelijkse inspiratiebron voor Fa ber en zijn tekstleveranciers: Jan Wol- srs, Rob Chrispijn, Jacques Brei en ”s William Shakespeare. Jeroen Henneman maakt van het theater een circus en Lodewijk de Boer verzorgde de regie-adviezen. Een avond, die door titha- talloze Faberfans in het hele land al lo- Poll, vend ontvangen is. eelen Woensdag 6 mei, 20.15, Schouwburg zaal. Bijna de hele «cast» op het toneel in het schitterende decor van De laatste voorstelling van Publiekstheater: een cadootje voor het publ De tapijten worden door professio nele wevers uitgevoerd in nauw overleg met de ontwerper. Harry Boom is zich sterk bewust van de wisselwerking tus sen ontwerper en wever. De gobelins ontstaan feitelijk in de loop van een lang groeiproces, gedurende de maan den dat zij uitgevoerd worden. Een tweetal is geweven in het museum; de overige bij de Tapisserie- en Damast- weverij in Tilburg. Op 24 mei om 14.00 uur zal Harry Boom in het museum een lezing hou den over zijn werk. Catalogus en vouwblad zijn ver krijgbaar. Tijdens de tentoonst~";-1 damasten servet verkoel naar ontwerp van Harry museum is uitgevoerd. Openingstijden: dinsdag t/m vrijdag 10.00-17.00 uur, zondag 12.00-17.00 uur. Op feestdagen geopend als op zon dag. een situatie waar nor- van d :eken. Alles kan en al- wordt udelijk We zien hem zijn eigen spel maken, t verzetten. Hij kent door zijn jonge leef- zegt dat het nacht is, doven alle spots. geen waardesysteem en kan niet leven Zondag 3 mei 15.00 uur. Familievoorstel- Is zijn familie, daarom gaat hij op zoek ling voor iedereen vanaf 5 jaar. - een «vorm» waarin hij zijn leven en i anderen kan gieten. Arthur ontpopt een autoritaire jongeman die zijn fa- e overtroeft met intellectuele verhande lingen en - als het moet - met geweld. 221, wil de oude normen herstellen en slaagt er- met behulp van zijn nicht en oudtante, - familie in het gelid te krijgen. Maar hoe reageert de familie als Arthur ontdekt dat «vorm» zonder «inhoud» alleen uiterlijke -J -ringen teweeg brengt? Arthur gaat iE Is uitgangspunt .«or de toekomst moet fungeren. Maar wel- toekomst? En wie danst er eigenlijk met onder de leiding Heymans, A. Hoedemakers en E. Stevens. In 1963 woi Vrijdag 1 mei 20.30 uur. i-i sorkest Dispa. --sch, Na dit seizoen zal het Publieksthea ter samen met het gezelschap Centrum de nieuwe toneelgroep Amsterdam gaan vormen. Het wijde land betekent dan ook de afscheidsvoorstelling van het Publiekstheater in zijn huidige vorm. Het is een prachtig afschrJ deau geworden voor een groot pi In Het Huis van Atreus gaat het om de grote levensvragen. De Griekse toneel schrijvers Europidies, Sophocles en Aischylos worstelden er twee en half duizend jaar geleden mee en uit de be werking van Theater blijkt wel, dat de behandelde levensvragen en dilemma’s nog springlevend zijn. Het gaat in Het Huis van Atreus alle maal op het streven naar het menselijk geluk. We beleven de lotgevallen v< de afstammelingen van Atreus als e> familiedrama. In hoeverre wordt je t kind bepaald door de erfenis die ouders op je overdragen? In hoever kies je als kind positie in het stukgelo- 2 mei t/m 25 mei Atelier/Theater ’t Heks Laurierstraat 1, Tilburg Noord 013/551171 Joos van de Plas/ Spanen en streken Joos van de Plas is als docente verbonden aan Atelier/Theater ’t Heks. Zij exposeert de kunstmaand recent werk onder «Toetsen en Spanen». Het zijn paal- p^soo=Ejke experimenten de invloeden zijn terug te vinden van sizen naar Nepal en Canada, waar Plas zich verdiepte in de cultuur uitingen van Tibetaanse volksstammen en het met uitsterven bedreigde Indiaanse ras. Joos van de Plas over haar eigen werk: «Een schilderij is een schilderij. Een paal- schilderij is een complex samengaan van minstens twee schilderijen, een soort ineen gestrengeld tweeluik. Wanneer zij daarbij dan ook nog eens in symbiotische verban- J“ geschilderd WOrden, ver- o e verstrengelingen zich uaa,. tot in het oneindige. Op de drager in paalvorm hebben zich de vorm- en gevoelsessenties van voor mij be langrijke motieven vastgebeten, visueel ge maakt door de hr-J-- tanden van de de pen huwelijk van je ouders? Wie is er schuldig en wie onschuldig? En wat is het spel van machten en go- s®n e den dat we niet in de hand hebben? Bekommeren de góden zich wel echt De gOu om ons bestaan of zijn we maar een plaats in k speeltje in hun handen? Het zijn vra- bestaat uit ruimtelijke objekt gen van alle tijd, die heel eigentijds mische portretten en stilleve worden neergezet door de jonge cast ningen en aquarellen. Zij zijn niet be- van Theater. doeld als een «schilderij», maar vanaf De groep maakt daarvoor gebruik van de eerste aanzet - het «karton» - ge- een handige moderne bewerking van dacht vanuit het materiaal textiel, de oude tragedies, die door John Bar- «Iedere draad vertegenwoordigt een ton voor de Royal Shakespeare Com- bijzondere gevoelswaarde», aldus Har- pany werd gemaakt. ry Boom. «Ik ben al zo vaak opnieuw begon nen». Dat is de eerste regel van de nieuwe one-man-show «Over Le ven». Paul van Vliet in de schouw burgzaal komt tot en met zaterdag 2 mei. «Ik ben al nen». Dat is van Vliet ziet opnieuw les wat hij in een ruim twintig jaar Vlaanderen heeft opgebouwd. Een carrière waarin het grote Neder landse en Vlaamse publiek van jong tot oud, dwars door alle tegenstellin- gen heen, steeds meer van hem is gaan houden. Dat is ongetwijfeld te danken I aan zijn herkenbare humor, zijn ont- I roerende bedjes, zijn komische ty- r petjes, zijn gekke verhalen en de con stante kwaliteit, die hij altijd heeft kunnen garanderen. Er wordt wel eens geprobeerd om het «Over Leven», een levenslied van twee succes van Paul van Vliet te verklaren, en een half uur, dat wordt gebracht Meestal blijft dat steken in trefwoor- met honderd procent inzet en het stre- den als veelzijdigheid, vakmanschap, ven naar theatrale perfectie, die het ujt menselijke warmte, muzikaliteit, ver- werk van Paul van Vfiet kenmerken. wondering en een kwajongensachtige De teksten zijn van Paul van Vliet met I onbevangenheid. Al deze elementen medewerking van Floor Kist en Hans I zijn sterker dan ooit terug te vinden in Strootman. De muziek is gecompo- zijn nieuwe one-man-show. neerd door Ben van der Linden. Melkwoud bij Orkater Dylan Thomas, de Engelse dichter en prozaschrijver, stierf op 9 november 1953 onder tragische omstandigheden in een hotelkamer te New York. Een half jaar daarvoor had de wereldpre mière van «Onder het Melkwoud» plaatsgevonden, ook in New York met Thomas zelf als één van de spelers. In «Onder het Melkwoud» beschrijft Dy lan Thomas een nacht en een dag uit het leven van de bevolking van een En gels kustplaatsje. Hij doet dit echter niet op een idyllische of pastorale ma nier. Wat aan de buitenkant een inge- slagen dorp mag lijken is bij hem een broeinest van geheimen, angsten en Pptpr Fllhpr verlangens omtrent sex, dood en reli- auvi gie. Als een ware woordalchimist liofdo breekt hij hun dromen open en ver- VjUU V dll IICIUC woordt deze met een poëzie die koorts achtig voortijlt over paden van 1; spreektaal, kinderrijm en zangteksu. Door de liefhebbers van Orkater is verdeeld gereageerd op de muzikale variant van het klassieke stuk. Ieder een is lovend over de Nederlandse ver taling van Hugo Claus die overigens jaren geleden gemaakt werd. Soms komt de tekst in de verdrukking bij al ^er e het muzikaal geweld. De bewerking kers, van Aat Ceelen is wel een gedurfde ze^s lanier om de poëtische stemmingen ^enr t het stuk aan te vullen met muzikale impressies. Het is zeker een meesle pend geheel geworden door het uit lende zingen van Thijs van der I het vertellend zingen van Aat C en de krachtige verteltrand van de Pauw. Dinsdag 5 mei 20.15 uur. Schouwburg zaal. van Pinter. Dit in 1977 geschreven stuk behandelt de teloorgang van een driehoeksverhouding. Wat het stuk bijzonder maakt is dat Pinter het verhaal van achter naar vo ren verteld. Het begint in het heden, cm wou b«vuiCvCu ic. °P het 5?lati“ verbroken n de heropening 1962) “Jn’ ^igt m 1968 op het moment aal van de Engelse stad dat de ldylle start- Deze omgekeerde nals Rotterdam werd volgorde verleent aan het stuk een bij- oorlog het doelwit van andere spanning en legt daarmee de ’twaffe. De stad werd mechanismen en het falen van woest en de Kathedraal hoofdfiguren extra bloot. gerestaureerd. De Zaak vat de titel ruimer op dan al- Basil Spence ^een hedrog in het liefdesspel, het gaat •'ledraal in ro- over mensen die zichzelf en hun omge- 1 in 1962 in-- Er is dus veel te zien. En er is nog veel meer te beleven. Guido de Moor speelt op magistrale wijze de rol van de Weense gloeilampenfabrikant Hof- reiter, die zelf ontrouw, tegelijkertijd dodelijk jaloers kan zijn, als zijn vrouw leidsca- (Marjon Brandsma) een verhouding lubliek. heeft met de jonge officier Otto (Pierre Bokma). Vooral degenen die nu op een leiding- De d gevende positie terecht zijn gekomen media), zitten met dit cynisme zichzelf, maar Creveht vooral ook anderen dwars. Naarmate de repetities vorderen, wordt duidelijk dat theatrale elemen ten een grotere plaats innemen dan ooit. Een voorstelling ooi licht en donker, hard strooiing en strijd. «Vuurpaarden» ontleent haar kracht vooral aan het resultaat van de grote kreatieve vrijheid, die de spelers bij het invullen van hun rollen krijgen. Met hun grote vakkennis smeden Li lian Bruinsma en Ricardo Anemaet - de artistieke leiding van het Dansers Collectief - dit materiaal samen. Het fysieke theater dat zo ontstaat, zal zeer direkt zijn in haar emoties. Het Dansers Collectief gaat daarbij wederom geen kontroverse uit de weg. Woensdag 6 mei 20.45 uur, studio- zaal. t/m 25 mei Zouavenlaan 77. Centrum voor kunst en vormgeving, Zouavenlaan 77, Tilburg. 013/684333. Homo Viator De mens als reiziger De kunst kan, omdat de tijdsf breekt, geen verhalen vertellen stripvorm), zoals de literatuur ii alleen verhalen kan verteller gedachtengang is een reis door de eigen senen. Dè beeldende kunst reisde lang ach ter de literatuur aan. De kunstenaars teken den onbekende door hen geziene landschap pen of fantasielandschappen. Pas in een zeer laat stadium werd de reis zelf - de sa menvatting van de afgelegde of af te leggen- weg en van de innerlijke ervaringen die de reis begeleiden - tot thema van visuele ver beelding. In de meest actuele kunst wordt het reisverslag zelf reis: de kunstenaar on derneemt een reis over het papier of het gestrengeld tweeh doek terwijl hij meent een voorbije reis te dan Ook nog eens u.. beschrijven. den geplaatst en ges Tentoongesteld worden reisimpressies menigvuldigen deze van Nini Thang, Gerrit van Bakel, Toine haast tot in het oneinc Horvers, Arie Berkulin, Jim Blachly, Johan Op de drager in paalvorm hebben zich de Kersten, Koji Ogura en Hans Vogels. vorm- en gevoelsessenties van voor mij be- r'.~-otieven vastgebeten, visueel ge- J‘“ haren van de verfkwast en de decoupeerzaag. fwisselend als mijn gevoelens zijn werken nu eens doordacht en monume taal, dan weer spontaan en speels. Mijn werk wil voor de beschouwer op nieuw een aanleiding zijn». «yuppies» uit het Wenen van 1911, vormen de bouwstenen waarmee regis seur Ger Thijs een voorstelling heeft neergezet, die veel sterren laat schitte ren. Guido de Moor, Marjon Brands ma, Pierre Bokma, maar ook Frans Vorstman, Sigrid Koetse, Ton Y -1 Annet Nieuwenhuyzen, zij maken wijde land van Schnitzler tot een echte theatergebeurtenis, die geen toneellie hebber zich mag laten ontgaan. Zaterdag 9 mei, 20.15 u., S burgzaal. Lannerstraat 1 - 013/551171 F.F. Granaat/Tango De amateurtheatergroep F.F. Granaat speelt Tango van Slawomir Mrozek. Tango, de dans van aantrekking en afstoting. De dans als vorm, met als inhoud de tragedie, de machtverhoudingen. Een familie leeft m e<- men reeds lang ontbreken. Alles kan en les mag, omdat immers alles verstande acceptabel is (te maken). Dit leven «vrijheid-blijheid» komt op losse schroe te staan wanneer zoon Arthur zich ope- gaat verzetten. Hij kent door z tijd geen waardesysteem en k zoals zijn familie, daarom gaat hij op ze naar een «vorm» waarin hij zijn leven Dit jaar bestaat het Tilburgs Symfo- zic/als i nie-orkest vijftien jaar. Bovendien mjiie viert het Begeleidingsorkest de tiende linger verjaardag. Hoe kunnen de gezel- wil d< schappen hun verjaardagen beter vie- in, nu ren, dan met een jubileumconcert voor de fai-P--JO - de hele Tilburgse bevolking reageert de familie *rth“r Donderdag^ me, om !o. 15 uur is hel zo ver en treedt men op m de grote zoet, .de IdJ. die lts schouwburgzaal. Het jeugdorkest on- voor de toekomst moet fungerr- der leiding van Ben van Wanrooy, een ke tovkuu».? «iv t houtensemble met Lauran van der wie? Sanden, een koperensemble onder lei- F ding van Frits van der tuurlijk het orkest zelf c van Ben van Wanrooy. Het Tilburgse Begeleidingsorkest wordt aangevoerd door Louis Dispa. DO gTOOtStC 1UXC/ Er worden werken gespeeld van Fasch, .r.. Richard Strauss, Bizet en Jan Koetsier. 1V1 OnClO V1 DFatO Na de pauze speelt het Begeleidingsor- Mondo vibrato/Bevende Wereld is een kest: Borodien, Mozart en Beethoven. muziek-theaterprogramma met een sterk beeldend karakter. De vormgeving bestaat uit een met honderden meters hardwitte ta pe bespannen stalen kooi. In eerste instantie is daarin slecht fragmentarisch waar te ne men hoe in taal, handeling en geluid vorm gegeven is aan angst, ideaal en dogma. Een immense doorkijkinuur waarachter zich ge- centr heimzinnigheden voordoen die sissend neer- venla komen op de gloeiende plaat van doorgaande. Wanneer deze mui tijd spektakulair doorbroken wor les zich om en verschijnen close-ups van rikaturen die met graagte de grijze dekman tel van het gemiddelde over zich heen t— ken teneinde ongestoord verder te non-exis- teren. De Grootste Luxe bewees in eerdere produkties, met beeldende kunst, muziek en Smeets. poëzie als uitgangspunt boeiende en eigen- Te zien t zinnige voorstellingen te kunnen maken. dag 2 mei Zaterdag 2 mei 21.00 uur. gratis. Het War Requiem werd geschreven ter gelegenheid van de heropening (19< van de Kathedraal van de Coventry. Evenals Roti Coventry in de oorlog de Duitse Luftwaffe. de ge- grotendeels verwoest en u jamin kon niet meer worden g De beroemde architect Bt ontwierp een nieuwe Kathe ze zandsteen en deze werd gewijd met Brittens War Requiem. Zie onze collectie badkleding Leharstraat 104a. tel. 557500. Tilburg De Hevel 30-31. tel. 346800. Geide

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1987 | | pagina 25