Nieuwe Daihatsu Charade-serie
(J
Renault 9 en 11 Spring
v.d. MEIJDENBERG
Renault 9 en 11 Spring
(S
Kom kijken naar de nieuwe
bij
Wist u dat onze verkopers
een hekel hebben
aan verkooppraatjes?
4
Gevleugelde De Loran
Goirkestraat 25, Tilburg
Autobedrijf Lcpdacrs bv
sp<
ffijöïö
NU UITGESTELDE
BETALING OP
GEBRUIKTE AUTO’S
TOT 1 JANUARI 1988
$19
ansa
UNIEK IN PRIJS
EN PRESTATIE
ÓÓK ZONDAG 26 APRIL GEOPEND III
(Net als alle winkels in Waalwijk)
Automobielbedrijf Spoormakers
g-B-P
Z'J
De nieuwe Charade
Donderdag 23 april 1987 - pagina 22
DE TILBURGSE KOERIER
DE TILBUI
zegt
het t
c
Vergelijkingen
Mysterieuzer
Techniek
Sensatie
tilbi
het mid-
Uitlaten - Schokbrekers
□F=EI®
Donderdag: koopavond.
Autobedrijf
Van den Meijdenberg
Onze verkopers hebben een hekel aan
verkooppraatjes. Ze geven u liever een advies
waar u wat aan heeft Over bijvoorbeeld
financiering, leasing, verzekering. Over welk
model en welke uitvoering u het beste past
Kortom, zij zorgen dat u zélf de juiste keuze
kunt maken.
Immers, u wikt, u rekent, u beslist
Wij zetten alleen de feiten en pluspunten van
Opel voor u op een rijtje.
Dat dit er heel wat zijn, bewijst het als
maar groeiende aantal Opel-fans.
Stationsstraat 95-97 - 5141 GD Waalwijk
Telefoon 04160 - 32443
DE OPEL-DEALER. ZEKERHEID VOOR ALLES.
Fiat Panda 34
Fiat Panda 34
Fiat Uno 55 Super
Fiat Uno 45
Fiat Uno 45 Super
Fiat Ritmo 85 Super
Fiat Ritmo 85 S automaat
Fiat Ritmo diesel
Fiat 127 Super
Fiat Argenta diesel
Autobianchi A112
Citroën Dyane 6
Ford Escort 1.6 Bravo
Volvo 340
rids-
die
„uikte auto’s:
Jat 80, Tilburg.
134655.
Voor nieuwe en gebruikte auto’s.
TREKHAKEN
BRINK
Meeneem- Gemon-
prijs teerd
200,- 225,-
240,- 275,-
305,- 355,-
100,- 220,-
210,- 245,-
225,- 250,-
Spec. uitlaat-actle 30% korting en gratis montage
Accu’s v.a. 79,’° 2 jaar garantie
Erkend APK-keurlngsstatlon
T DE KNETTER POT
Automaterialen
Veldhovenring 41tel. 013-433273
Hoek Groeseindstr./Deken Botsstraat
wijk
A.s. zonda
lijkse vrijn
trum «de
Tilburg.
Het centr
uur geopei
jes uit is, i
aanbod va
Tegen red-
spulletjes l
ditg
ken.
Charades
onafhanL.
stugger
Het r
Rondom zijn schijf
voorste van het inv
type-
Sprendlingenstraat 10, Oisterwijk 04242/84683-83568
1984
1985
1984
1984
1985
1983
1984
1982
1982
1983
1984
1982
1983
1985
Het rijden met deze Charade GTti is een
ware sensatie. Het ding brult zo hard
weg, dat hij op het oog veel machtiger
rivalen het schaamrood op de kaken
brengt. Denkt zo’n makker je in de bocht
af te kunnen troeven, dan zit hij er hele
maal naast. Want die GTti gaat als een
formule-auto de hoek om. Een sensatie
om te beleven.
Ford Escort 1980-1985
Ford Fiesta N.T. v.a. 1983
Ford Sierra, alle typen
Fiat Uno, alle typen
Opel Kadett. O-type
Opel Kadett, E-type
Alle prijzen Inclusief B.T.W.,
ANWB-aanslultlng en hulpkoppellng
Alles op het gebied van ski-imperials
(ook voor auto’s zonder regengoot)
Showroom nieuwe auto's: Showroom gebrul
Ringbaan-Oost 102a, Tilburg. Dijksterhuisstraat
Telefoon: 013-434655. Telefoon: 013-434
U wilt zuinig, heel zuinig rijden? Nee, u
wilt wel zuinig en toch bar snel rijden?
Geen probleem bij de nieuwe Daihatsu
Charade-serie. Want ik moet eerlijk zijn,
het zijn goochelaars, die ontwerpers van
Daihatsu. Laat mij beginnen met wat mij
het meest aan het hart gebakken zit en
dat zult u hopelijk weten te billijken en
begrijpen. U had het al geraden? Ja, na
tuurlijk is dat de nieuwe Daihatsu Cha
rade GTti. Dat GTti maaktt namelijk al
veel duidelijk. De G en de T staan voor
Grand Tourisimo, hetgeen op zich nog
weinig zegt want heel veel automobielen
worden gesierd met die letters. Maar die
tweede kleine t zegt iets meer over de
ware aard van het beestje; deze staat
namelijk voor turbo. Voor velen een fas
cinerend begrip, gezien de aanduiding
’’Turbo” op automobielen die zelfs nog
nooit aan turbo geroken hebben.
Ereklasse:
’67 1; ovet
klasse A: 1
1tweede 1
B: Interpo
derde klas;
A: Tilbria
vijfde klas:
Groenewoi
zesde klass
Tios ’67
achtste kla
se B: Tios
gestel 3; m
de klasse
Tios’67 14
De Katl
van de N
rommelm;
staan, aan
markt be;
tot 16.00
café-restai
verlaan 2 i
Op zonda
jeugdensei
haar jaarli
zijn divers
spullen te
De markt
16.00 uur
clubhuis
straat 13,
De opbrei
men.
Postduivei
organiseer
en wel op
voormalig
Hogesteer
gang acht,
vang 13.0(
Zondag 2
nisverenig
markt in r
man de Vi
tot 14.00 ii
VOO
Zoals vanc
1987, georj
renbeek, g<
april 1987
Roovert. E
handen van
Verzameler
het Kasteel
gint om 14
zal er een
café-restaui
U kunt ziel
V.V.V. H
(’s donderd
Prestaties:
Topsnelheid 185 km/h. Acceleratie van
0 tot 100 km/h in 8,2 sec. Benzinever
bruik volgens ECE-norm bij 90 km/h I
op 19,2, in stadsverkeer I op 13,1.
twee<
Op zaterda
natuurbad
Enschot et
wedstrijd
B.O.T.S. (I
Sport) en d
Tilburgse V
Hart van B
De deelne
triathlon ac
men, 25 ki
hardlopen.
Ion valt om
me aan d
voor iedere
verzekerd t
houdingswt
leggen, ach
kelijk minii
tieve sport!
De kleine i is iets mysteriei
namelijk voor brand
systeem dat zorgt dat c
digheden de motor voorzien wor
de juiste hoeveelheid brandstof,
helaas, een carburateur, hoe i
geconstrueerd, is altijd ietw
met het toedienen van deze
maar helaas ook vri j kostbare I
Het toppunt van efficiëntie is natuu
wanneer die redelijk kostbare branc
nog eens een keer zonder al te vee'
lemmeringen in de verbrandingska
komt. Ook daar is voor gezorgd
ding SPRING 1.4 rechts op de ach
terklep. De ”Spring”-modellen zijn I
voorzien van zonwerend glas, twee van I
en binnenuit verstelbare buitenspiegels, een I
wit zonnedak en een sportief stuurwiel
19 met 4 metalen spaken met op het mid
dengedeelte de naam SPRING.
De Renault 11 ’’Spring” is in drie- en
vijfdeurs-uitvoering leverbaar en heeft
een in delen opklapbare achterbank en
een ruitenwisser op de achterruit.
prijzen luiden als volgt:
Renault 9 SPRING 23.900,-
Renault 11 SPRING 3-drs. 24.750,-
Renault 11 SPRING 5-drs. ƒ25.800,-
Alle prijzen zijn inclusief BTW.
ïuzer, deze staat
idstofinjectie. Een
onder alle omstan-
ordt van
>f. Want
modem ook
twat slordiger
kostelijke
brandstof.
uurlijk geh
idstof dat
eel be
skamer
i want
Dwars voorin geplaatste driecilinder
lijnmoter. Cilinderinhoud 993 cm3. Vier
kleppen per cilinder, twee bovenliggen
de nokkenassen. Boring x slag 76 x 73
mm. Compressieverhouding 7,8:1. Max.
vermogen 101 pk bij 6500 omw/min.
Max. koppel 130 Nm bij 3500 omw/min.
Electronische brandstof-injectie. Voor-
wielaandrijving.5 Versnellingsbak met
achteruit. Wielophanging vóór
McPherson veerpoten met schroefveren
en torsiestabilisator. Wielophanging
achter onafhankelijk met veerpoten en
schroefveren, twee korte dwarsdraagar-
men en één langsdraagarm per wiel. Te
lescopische dubbelwerkende schokdem
pers rondom. Schijfremmen rondom, de
voorste inwendig geventileerd, bekrach
tigd en gescheiden. 175/60 R 14 78 H
banden om lichtmetalen 5J x 14 velgen.
Lengte 3.61 m, breedte 1.615 m, hoogte
1.385 m. Wielbasis 2.34 m. Spoor
breedte voor 1.385 m, achter 1.365 m.
Massa 810 kg. Inhoud brandstoftank 40
liter.
Zeker gezien de prestatie, uitvoering en
afwerking is deze Daihatsu Charade
GTti redelijk geprijsd, hij kost namelijk
25.999.-. Mocht u dat toch nog een
beetje te fors vinden, dan is er uiteraard
de wat minder potente 51 pk sterke TS,
Deze kost 15.399,-. Daarnaast is er de
TS diesel met 37 pk en deze zuinighei
kampioen kost 19.499,-. Heeft
diesel een turbo en 48 pk, dan hangt er
een prijskaartje aan van 22.499,-.
Ziet u het schakelen en koppelen hele
maal niet zitten, dan is er ook nog een
benzine TS met automatische versnel
lingsbak en deze moet 17.999.- op
brengen.
De zeldzame, gevleugelde auto De Lorean die in Rosmalen arri
veerde, is een van de nieuwe aankopen van het Autotron, Nationaal Themapark
Vervoer. Zo’n twintig jaar heeft deze twee-zitter met vleugeldeuren in Amerika op
de weg gezeten. Ondanks de hoge kilometerstand ziet de roestvrij stalen carrosse
rie er nog piekfijn uit. De gestroomlijnde coupé zit nog in de originele blanke lak.
De Jxirean is een jongensdroom op wielen, waar het Autotron een ton voor heeft
moeten neertellen. Het ontwerp van de Ier John de Lorean komt te staan tussen
250 andere old-timers die dit jaar in het hoofdgebouw worden tentoongesteld.
Ach, maar waarschijnlijk wordt dit voor
velen van u allemaal veel te technisch,
vandaar dat ik toch even met wat verge
lijkingen kom. Laten we gewoon wat
simpele vergelijkingen gaan maken be
treffende de paardekrachten en de cilin
derinhoud. We beginnen bij het begin en
dat is onze Charade GTti. Deze makker
haalt uit 993 cm3 maar liefst 101 pk bij
6500 omw/min en dat betekent dan wel
ruim 100 pk per liter. En als we dat even
gaan vergelijken met een Ferrari Quat-
trovalvole, dan zien we dat deze be
roemde knaap uit een moter met een
inhoud van 3185 cm3 maar 270 pk haalt
Dus per liter nog lang geen 100 pk!
Vandaar dat de prestatie van deze Cha
rade GTti op een fors niveau liggen. Hij
blaast van 0 tot 100 km/h maar even in
8,2 sec. en heeft een topsnelheid van 185
km/h. Heel bijzonder voor een automo
biel uit deze klasse.
Niemand hoeft zich trouwens te vergis
sen dat het hier om iets bijzonders gaat
want zijn uiterlijk verraadt dat al door de
indrukwekkende voorspoiler, striping en
lichtmetalen velgen met brede 175/60 R
14 78 H banden.
Uiteraard is het onderstel aangepast om
geweld straffeloos te kunnen verwer-
n. Evenals bij de minder snelle nieuwe
es is de wielophanging rondom
ikelijk. Maar de veren vóór zijn
er en de schokdempers zijn harder,
remsysteem is ook aangepast.
-*-ijfremmen gebruikt, de
het inwendig geventileerde
gers orgar
april een
15.00 uur
sisschool
Dr. Nijen:
natuurlijk
deze “Joris Driepitter” heeft ook nog
eens vier kleppen per cilinder, waardoor
het ademhalen hem wel erg makkelijk
wordt gemaakt. Daar komt trouwens
nog iets bij. Ik heb door het woord
“Driepitter” te gebruiken u al proberen
duidelijk te maken dat deze razend snelle
Daihatsu Charade aan het hoofd staat
van drie cilinders met als logisch gevolg
ook drie zuigers. En dat heeft uiteraard
consequenties. Een licht nadeel is -
sommigen zullen het een voordeel vin
den - dat zo’n automobiel een roffelend
"duid maakt. Een heel groot voordeel is
dat er voor die vier kleppen per cilinder
veel ruimte is, waardoor die ademhaling
en verbranding vrijwel ideaal is, gegeven
de huidige stand der techniek.
De lente is in aantocht en Renault steekt
de vreugde daarover niet onder stoelen
of banken. Er komt namelijk een spe
ciale Lente-versie van de Renaults 9 en
11 op de markt onder de naam "Spring”
Dit model is gebaseerd op de modellen
en 11 GTL. In het vooronder zit de 1397
cm3 motor met een vermogen van 49
kW bij 5250 omw/min en een max. kop- D
pel van 106 NM bi j 3000 omw/min. Aan vi
deze motor is een vijfversnellingsbak ge-
koppeld.
De ’’Spring '-modellen zijn herkenbaar De
aan de witte kleur met een groene bies in
de bumper en beschermstrips opzij. Ook
groen zijn de naamstickers ’’Spring” op
de achterste raamstijlen en de aandui-
a
CHARADE
LAGEWITSIEBAAN 78TEI 634365
Bekijk de nieuwe Charade en u begrijpt meteen
waarom Daihatsu koploper 15 op het gebied
VAN COMPACTE AUTO'5. MET RECHTSTREEKSE GE
VOLG VAH ONZE KNOW-HOW EN EIGENZINNIGHEID.
Dat vindt u dan ookterug in de nieuwe Charade.
Bijvoorbeeld in z'n vormgeving. Dat uitmondt
Prijzen ae importeur en exclusief afleveringsnosteh
Prijs- en specificatiewijzigingen voorbehouden
IN DE BESTE CW-WAARDE (0,3Z) IN Z'N KLASSE.
Daarbij oogt de Charade groter: Binhen 15
HIJ BREDER, DU5 RUIMER. REDENEN TE OVER OM
BIJ ON5 KENNI5 TE KOMEN MAKEN MET DE NIEUWE
Charade, hij staat klaar voor een proefrit.
U rijdt al Charade vanaf f 15.399,-*
Koploper in prestaties bi comfort
Dealer voor
nxiM/rmij Tilburg en omstreken
CARRÉ
autohuistilburg [j^j]