$40 BBA exploiteert 40 jaar de stadsdienst (1947-1987) 9 ER Gemeente van een G trolley busnet speelde met het idee «Tilburg Promotie ’87» Evenement met méér dan 100 deelnemers! Schoevers nationaal steno-kampioen Donderdag 2 april 1987 - pagina 25 DE TILBURGSE KOERIER april 1987 - pagina 24 gereedschappen machines. herha- okjes vanaf 20,-. ir vo< zulk ied? t 3, Tilburg blauw. ts t deze meer 90 OnderOok burgemeester van ste BBA -stadsrit in 30% groter! Deze tweede 30% groter zijn rig jaar in Tilbi taak, ige prijs ewijs mee, sbedif Nieuw lente-menu 3 gangen 12,- -conductri- seweg bij d de ach burg werden er stenen igelegd. Daarvoor wa- (vaak c 1863 wen jreid en kwar idingen met verschikv.*«*v heeft verricht, kan het Iheid voorlichtende, in zal plaatsvinden op Evene- ein ’t Laar te Tilburg! tot 22.30 13.00 tot van 11.00 tot Gezins-reduktiekaart zorgt voor Haalbare entreeprijs voor gezin nen met enkele kinderen. iet gemeente- i, kenmerken zelfs ke vo nd en Boven BBA-chauffeurs en -conductrices maken een ronde- dansje van vreugde op een weiland aan de Goirleseweg bij de start van de stadsdienst. In het midden «piep- en blaas lust-». Op de achtergrond enkele Ford-stadsbussen. (FotoArchiefdienst Tilburg). De Brockway, vernoemd naar h bussen waarmee me*. trouwbare onde~“- chte werkomstandighec chauffeurs, veel klachten giers en een zogena: iwege arantie onderneming, waardoor het bestuur moest bijspringen, 1, de «Brockway «-periode. 17. «Deze bussen waar- form op de Heuvel In aanwezigheid k k-v van diverse autoriteiten werden er toe- ipnl ter beschik- Sprafcen gehouden en werden de bus- tegenwoordig wel en |et neel ïn teerd. aJ.n er n°ë niet en «Na een rit door de stad werd in de Bremhorst de thé geserveerd. De mu- ziek die in de bussen meegereden had, gaf een paar nummertjes, de chauf feurs en conductrices maakten een rondedansje op het gazon voor het res taurant en in deze opgewekte stem ming verklaarde de heer Reijnders (di recteur BBA) de stadsautobusdienst Tilburg der BBA voor geopend», aldus de plaatselijke krant van 1 april 1947. Henk van Doremalen gje. g (rits en ditband) trastkleur van 120 >urg als één van «rauvwua van deze beurs wegwijs maken op veler- brengt Defensie zal in Hing vragen voor bij Mode In het beursrestaurant zal door en kele modezaken uit Tilburg en regio tijdens de beursuren de nieuwste mode worden geshowd. Openingstijden Vrijdag 3 april van 13.00 uur. Zaterdag 4 april van 22.30 uur. Zondag 5 april var. 18.00 uur Maandag 6 april van 13.00 tot 22.30 uur. Dinsdag 7 april van 13.00 tot 22.30 uur. Dit alles z mententerrei De trolleybus De gemeente was zeker niet ontevre den over de wijze waarop Heerkens de stadsdienst uitvoerde. Wel ontdekte men in de oorlog dat brandstof een be hoorlijk probleem kon zijn. In een arti kel in het Tilburgse openbaar vervoer- blad «Tilburgse Tijdingen», legt Jaap Veen uit dat het Tilburgse gemeente bestuur de aanleg van een troHeybus- de BBA een op\ net overwoog. Met de kolen uit de rijmpje bedacht: Midden De Heuvel in Tilburg op 31 maart 1947de stadsbussen van de BBA ver trekken voor hun eerste rit. (FotoArchiefdienst Tilburg). Twee studentes van het Instituut Schoevers uit THburg hebben voor dit instituut het nationaal kampioenschap stenograferen in de wacht weten te sle pen. Dat kampioenschap werd onlangs gehouden in Nijmegen. Suzanne de Bekker maakte slechts één fout bij het noteren van 160 lettergrepen per mi nuut. Gerrie van Rosmalen maakte er twee. Beide studentes studeren voor Europees secretaresse aan de Tilburgse ESA-opleiding. Uiteraard werden zij door het instituut in de bloemetjes ge zet. Stadsdienst Tilburg N.V. In 1933 werd de concessie van de Brockway niet meer verlengd en ging de gemeente in zee met Adrianus Heerkens. Heerkens, eigenaar van tou- ringbedrijf De Lux, ging eveneens drie lijnen bedienen. Hij reed met Merce des diesel bussen. Van deze Stads- ProhL*m*.n dienst is een foto bekend waar de bus- r«wiemen sen opgesteld op de Heuvel opstaan, zodat iedereen kon zien dat Heerkens niet met de verfoeide Brockways reed. Bij Heerkens was de Heuvel het. cen trale punt in de dienstregeling. Alle zes bussen kwamen daar gelijktijdig aan, zodat overstappen mogelijk was. Met de 12 bussen werd ruim 3.500 km per dag gereden. De ritprijs bedroeg 10 cent. gezinsbeurs zal D.als de eerste welke rig jaar in Tilburg is georganiseer 29.000 bezoekers heeft getrokken. 30% groter dus ook 30% méér nieuwtjes en aktualiteiten welke de aandacht van het publiek vragen. Werden er vorig jaar op ’t Laar 3 paviljoenen opgebouwd, nu zullen 4 van deze komplexen de te verwachten 35.000 bezoekers een gezellig en ver warmd onderdak bieden. Al enige tijd rijden de Tilburgse stadsbussen met een aanplakbiljet rond waarin trots het 40-jarig bestaan van de stadsdienst wordt gememoreerd. Inderdaad is het deze week precies vier decennia geleden, dat de N.V. Brabantsche Buurtspoorwe gen en Autobusdiensten van start ging met het stadsvervoer in Tilburg. Stedelijk openbaar vervoer bestond echter al lang voor 1947, zoals oudere Tilburgers zich zullen herinneren. De geschiedenis van het stedelijk vervoer in Tilburg is er een van (paarde)trams, «wilde» busondernemingen, ellende met de zogenaamde Brockwaybus en de reguliere Tilburgse stadsdienst van Heerkens, die van 1933 tot 1947 bestond. Zo Op vrijdag 3 april a.s. zal Drs. A.J.M. Driessen, Loco Burgemeester van de ge meente Tilburg de 2de gezinsbeurs «Tilburg Promotie '87» officieel openen. Ruim 100 deelnemers uit vele branches en organisaties gaan deze veelzijdige gezinsbeurs gestalte geven. Nadat Drs. Driessen om 13.00 uur de officiële opening 1 publiek 5 dagen lang kennis maken met een grote hoeveel! formerende en demonstrerende stands. een busmaatschappij het Amerikaanse type men reed, bleek geen „■Herneming te zijn. Handigheden voor de lachten van passa- lamd niet rendabele «Wilde» buslijnen In de jaren twintig (Tilburg telde toen ongeveer 70.000 inwoners) wer den er wel plannen gemaakt voor een stadsdienst per bus, maar die plannen werden nooit uitgevoerd. Dit tot groot genoegen van allerlei partikulieren die zogeheten «wilde» buslijnen exploi teerden. Dat kon in die tijd omdat er nog geen vergunningenstelsel was en iedereen die dat wilde busdiensten kon beginnen. Dat dit tot ongewenste si tuaties leidde, za I duidelijk zijn. Men snoepte elkaar klanten af en het ver voer was weinig betrouwbaar. Van daag had men een busdienst, morgen was er een aantrekkelijker vrachtje en verscheen de bus niet. Het gemeente bestuur maakte wat het stadsvervoer betreft een einde aan deze taferelen door één maatschappij het vervoer in Grote diversiteit Spaanse en Griekse wijnen zijn er te proeven, nieuwe apparaten worden ge demonstreerd, sieraden en poetsmid delen zijn er te koop, evenals brui- Veel informatie ningsapparatuur en schoenen, maar Met een fantastische stand van 120 ook kantoorapparatuur en bonbons, m2 zal de gemeente Tilburg als één van bruids-en doopsuikers. de grootste deelnemers van deze beurs Kortom «Tilburg Promotie 87» de bezoekers wegwijs maken op veler- brengt een groot scala van produkten lei terrein en diensten welke een bezoek aan de Het ministerie van Defensie zal in beurs meer dan waard maken. twee stands belangstelling vragen voor T.b.y. de kinderen zal weer een spe- vrijwülige dienstname bij de Konink- ciale beurspuzzel worden opgezet en lijke Landmacht en het Korps Natio- zullen in het Kinder-Video-Theater nale Reserve doorlopend kinderfilms worden ver- De Streek V.V.V. Hart van Brabant toond. zal het hart van onze provincie nog “n C eens extra onder de aandacht brengen. een bet: Informatie is ook verkrijgbaar over groepswonen voor ouderen, ziektekos tenverzekeringen en b.v. sauna’s. Wonen en interieur Het is weer voorjaar, redenen te meer om uw licht op te steken bij de werkelijk zéér vele presentanten met aHes op het gebied van wonen en inte rieur. Of het nu gaat om meubelen of vloe ren, over keukens of verlichting, over klokken of schilderijen... Praktisch al les is er te zien en te koop. Verder noemen wij nog inbraakbe veiliging en tuinlantaams, betonnen sierelementen en barbecues, babymeu- belen en badkamers, bruisbader sierpleister, rolluiken en open haarden. Kortom «THburg Promotie ’87» brengt haast alles wat wonen tot een weelde kan maken. De paardetram 1 De tramlijn vanuit de richting Waal wijk Hep via de Heikant, het Lijnshei- ke, de Goirkestraat en de Gasthuis straat naar het station. Nog in het jaar van ingebruikname (1881) werd deze lijn doorgetrokken vanaf de Spoorlaan S|e(_j (Parallelweg) naar de Heuvel en later phai] via de St. Josephstraat naar de Ko- ninghoeven. Heel even heeft er toen een paardetram gereden op het trajekt Heuvel-Station-Goirke. Dat moet de eerste stadsUjn zijn geweest. Verder waren er geen speciale stadslijnen voor personenvervoer. Bewoners van wij ken, die aan de rand van de stad lagen en waar een tramlijn langs kwam, zul len mogelijk gebruik gemaakt hebben van de interlokale lijnen. Een kaart uit 1925 (opgenomen in het boek «De tramwegen van Noord-Brabant» van W.J.M. Leideritz) laat zien dat er tramlijnen waren via het Hasseltplein naar Dongen, via het Korvelplein naar Goirle (en verder) en de al genoemde lijn via de Heikant naar Waalwijk. De B.B.A. nam het bestaande Hj- Opening nennet van Heerkens over en wilde dit dd* r j met nieuwe Fordbussen type stadsbus ?e BBAn de met de motor achterin gaan berijden. niet, fl 1 Er waren echter problemen, zo meldt eer te, dl“St versche°en alle de krant uit 1947.«Deze bussen waar- ^et chauffeurs en conductrices van de carrosserie in Nederland wordt forn\°P de .CUV. van diverse autoriteiten werden e. gebouwd, zouden apnl ter beschik- houden e. - - king zijn, maar zoals tegenwoordig wel en sone meer voorkomt - ze zijn er nog met en #Na een rft de st~ we zullen er nog emge w“k“" "Hf schien maanden op moeten wachten. Tot zolang rijdt de BBA de stadsdienst met Ford schoolbussen.» Het publiek werd er via advertenties in de beide plaatselijke kranten op ge wezen dat de nieuwe bussen twee deu ren hadden: «Voor alle gelde één be sluit: stap vooraan in en midden uit». Ook voor het gedrag bij de haltes had de BBA een opvoedkundig bedoeld Hobby en vrije tijd Ook auto’s en schuifdaken kunnen wij toch tot hobby en vrije tijd reke nen. Maar er is nog veel meer zoals hondensportartikelen en droogbloem- schikken, Japanse vouwkunst en mu ziekinstrumenten, glaskunst voor zelf doeners, breiapparatuur en naaimachi nes en voor de vakantie kampeer- en aanhangwagentjes, maar ook volledig verzorgde vakantiereizen. Trouwens wat vinden wij van een uitgebreide koHektie elektrische hand en houtbewerkings- Het eerste openbaar vervoer in Til- De Brockway burg moet per tram gegaan zijn. Ver voerslijnen die naar de omliggende Het was de Tilburgsche Brockway dorpen en steden gingen, waren er al Bus Maatschappij (TBBM) in de langer. Dat verhaal loopt van de dHi- volksmond «d’n Brockway» geheten, gence tot de eerste spoorlijn in 1863, die vanaf 1 april 1926 met 13 bussen die Breda met Tilburg verbond. In de en drie lijnen de Tilburgse stadsdienst 19de eeuw ook werden er stenen ging exploiteren. Op alle lijnen reden 3 straatwegen aangelegd. Daarvoor wa- a 4 bussen per uur. Een rit kostte een ren er alleen (vaak onbegaanbare) dubbeltje, een overstapje 15 cent. Op- zandpaden. Na 1863 werd het spoor- vallend is wel dat toen al de basis werd wegnet uitgebreid en kwamen er tram- gelegd voor het Hjnennet dat de B.B.A. verbindingen met verschiHende dor- in 1947 overnam en uitbouwde. In pen, 1926 reed men: lijn 1 Heikant - Cen trum - Korvel, Hjn 2 Broekhoven - Centrum - Hasselt en Ujn 3 Bredase- weg - Centrum - Ringbaan Oost - Ju- lianapark. Voorst tot Voorst (midden) was getuige van dé eer- Tilburg. (Foto Archiefdienst Tilburg). «Nooit moge gelden 't recht der sterken Laat allen er toe medewerken Dat elk gedrang worde ontgaan En gaat daarom in RIJEN staan!» Men had ook al een soort zone-inde- 'dacht. De scheiding lag in F ji twee secties moest _j voorbeeld van Kor de Heikant wüde. Eén sectie kostte 15 cent, twee s stapje 25 ct. Tussen en acht uur ’s avonds trices op de bussen m uren was er eenmansl Limburgse mijnen kon elektriciteit op gewekt worden en dat leek in 1946 be trouwbaarder dan vloeibare brandstof. Doordat de eventuele levering van de En Kaal daarom in bussen niet op tijd kon geschieden, zag Men had ook al men van het idee af. Met ingang van 1 hng bedacht. De scl april 1947 werd de stadsbusconcessie centrum, zodat men nu verpacht aan de B.B.A., een in 1934 betalen als men bijv, opgerichte N.V. die al een groot aantal yel naar de Heikant interlokale verbindingen rond Tilburg uitvoerde. secties of een over- 1 12 uur ’s middags Jen er conduc- in de overige iening. De Hoogt 12 Loon op Zand Telefoon (04166) 1991

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1987 | | pagina 25