$40
BBA exploiteert 40 jaar
de stadsdienst (1947-1987)
9
ER
Gemeente
van een
G
trolley
busnet
speelde met
het idee
«Tilburg Promotie ’87»
Evenement met méér dan 100 deelnemers!
Schoevers
nationaal
steno-kampioen
Donderdag 2 april 1987 - pagina 25
DE TILBURGSE KOERIER
april 1987 - pagina 24
gereedschappen
machines.
herha-
okjes vanaf 20,-.
ir vo<
zulk
ied?
t 3, Tilburg
blauw.
ts
t deze
meer
90
OnderOok burgemeester van
ste BBA -stadsrit in
30% groter!
Deze tweede
30% groter zijn
rig jaar in Tilbi
taak,
ige prijs
ewijs
mee,
sbedif
Nieuw
lente-menu
3 gangen
12,-
-conductri-
seweg bij d
de ach
burg
werden er stenen
igelegd. Daarvoor wa-
(vaak c
1863 wen
jreid en kwar
idingen met verschikv.*«*v
heeft verricht, kan het
Iheid voorlichtende, in
zal plaatsvinden op Evene-
ein ’t Laar te Tilburg!
tot 22.30
13.00 tot
van 11.00 tot
Gezins-reduktiekaart zorgt voor
Haalbare entreeprijs voor gezin
nen met enkele kinderen.
iet gemeente-
i, kenmerken
zelfs
ke vo
nd en
Boven BBA-chauffeurs en -conductrices maken een ronde- dansje van vreugde op
een weiland aan de Goirleseweg bij de start van de stadsdienst. In het midden
«piep- en blaas lust-». Op de achtergrond enkele Ford-stadsbussen.
(FotoArchiefdienst Tilburg).
De Brockway,
vernoemd naar h
bussen waarmee me*.
trouwbare onde~“-
chte werkomstandighec
chauffeurs, veel klachten
giers en een zogena:
iwege
arantie
onderneming, waardoor het
bestuur moest bijspringen, 1,
de «Brockway «-periode.
17. «Deze bussen waar- form op de Heuvel In aanwezigheid
k k-v van diverse autoriteiten werden er toe-
ipnl ter beschik- Sprafcen gehouden en werden de bus-
tegenwoordig wel en |et neel ïn teerd.
aJ.n er n°ë niet en «Na een rit door de stad werd in de
Bremhorst de thé geserveerd. De mu-
ziek die in de bussen meegereden had,
gaf een paar nummertjes, de chauf
feurs en conductrices maakten een
rondedansje op het gazon voor het res
taurant en in deze opgewekte stem
ming verklaarde de heer Reijnders (di
recteur BBA) de stadsautobusdienst
Tilburg der BBA voor geopend», aldus
de plaatselijke krant van 1 april 1947.
Henk van Doremalen
gje.
g (rits en
ditband)
trastkleur
van 120
>urg als één van
«rauvwua van deze beurs
wegwijs maken op veler- brengt
Defensie zal in
Hing vragen voor
bij
Mode
In het beursrestaurant zal door en
kele modezaken uit Tilburg en regio
tijdens de beursuren de nieuwste mode
worden geshowd.
Openingstijden
Vrijdag 3 april van 13.00
uur. Zaterdag 4 april van
22.30 uur. Zondag 5 april var.
18.00 uur
Maandag 6 april van 13.00 tot 22.30
uur. Dinsdag 7 april van 13.00 tot
22.30 uur.
Dit alles z
mententerrei
De trolleybus
De gemeente was zeker niet ontevre
den over de wijze waarop Heerkens de
stadsdienst uitvoerde. Wel ontdekte
men in de oorlog dat brandstof een be
hoorlijk probleem kon zijn. In een arti
kel in het Tilburgse openbaar vervoer-
blad «Tilburgse Tijdingen», legt Jaap
Veen uit dat het Tilburgse gemeente
bestuur de aanleg van een troHeybus- de BBA een op\
net overwoog. Met de kolen uit de rijmpje bedacht:
Midden De Heuvel in Tilburg op 31 maart 1947de stadsbussen van de BBA ver
trekken voor hun eerste rit. (FotoArchiefdienst Tilburg).
Twee studentes van het Instituut
Schoevers uit THburg hebben voor dit
instituut het nationaal kampioenschap
stenograferen in de wacht weten te sle
pen. Dat kampioenschap werd onlangs
gehouden in Nijmegen. Suzanne de
Bekker maakte slechts één fout bij het
noteren van 160 lettergrepen per mi
nuut. Gerrie van Rosmalen maakte er
twee. Beide studentes studeren voor
Europees secretaresse aan de Tilburgse
ESA-opleiding. Uiteraard werden zij
door het instituut in de bloemetjes ge
zet.
Stadsdienst Tilburg N.V.
In 1933 werd de concessie van de
Brockway niet meer verlengd en ging
de gemeente in zee met Adrianus
Heerkens. Heerkens, eigenaar van tou-
ringbedrijf De Lux, ging eveneens drie
lijnen bedienen. Hij reed met Merce
des diesel bussen. Van deze Stads- ProhL*m*.n
dienst is een foto bekend waar de bus- r«wiemen
sen opgesteld op de Heuvel opstaan,
zodat iedereen kon zien dat Heerkens
niet met de verfoeide Brockways reed.
Bij Heerkens was de Heuvel het. cen
trale punt in de dienstregeling. Alle zes
bussen kwamen daar gelijktijdig aan,
zodat overstappen mogelijk was. Met
de 12 bussen werd ruim 3.500 km per
dag gereden. De ritprijs bedroeg 10
cent.
gezinsbeurs zal
D.als de eerste welke
rig jaar in Tilburg is georganiseer
29.000 bezoekers heeft getrokken.
30% groter dus ook 30% méér
nieuwtjes en aktualiteiten welke de
aandacht van het publiek vragen.
Werden er vorig jaar op ’t Laar 3
paviljoenen opgebouwd, nu zullen 4
van deze komplexen de te verwachten
35.000 bezoekers een gezellig en ver
warmd onderdak bieden.
Al enige tijd rijden de Tilburgse stadsbussen met een aanplakbiljet rond waarin
trots het 40-jarig bestaan van de stadsdienst wordt gememoreerd. Inderdaad is het
deze week precies vier decennia geleden, dat de N.V. Brabantsche Buurtspoorwe
gen en Autobusdiensten van start ging met het stadsvervoer in Tilburg. Stedelijk
openbaar vervoer bestond echter al lang voor 1947, zoals oudere Tilburgers zich
zullen herinneren. De geschiedenis van het stedelijk vervoer in Tilburg is er een
van (paarde)trams, «wilde» busondernemingen, ellende met de zogenaamde
Brockwaybus en de reguliere Tilburgse stadsdienst van Heerkens, die van 1933 tot
1947 bestond.
Zo
Op vrijdag 3 april a.s. zal Drs. A.J.M. Driessen, Loco Burgemeester van de ge
meente Tilburg de 2de gezinsbeurs «Tilburg Promotie '87» officieel openen.
Ruim 100 deelnemers uit vele branches en organisaties gaan deze veelzijdige
gezinsbeurs gestalte geven.
Nadat Drs. Driessen om 13.00 uur de officiële opening 1
publiek 5 dagen lang kennis maken met een grote hoeveel!
formerende en demonstrerende stands.
een busmaatschappij
het Amerikaanse type
men reed, bleek geen
„■Herneming te zijn.
Handigheden voor de
lachten van passa-
lamd niet rendabele
«Wilde» buslijnen
In de jaren twintig (Tilburg telde
toen ongeveer 70.000 inwoners) wer
den er wel plannen gemaakt voor een
stadsdienst per bus, maar die plannen
werden nooit uitgevoerd. Dit tot groot
genoegen van allerlei partikulieren die
zogeheten «wilde» buslijnen exploi
teerden. Dat kon in die tijd omdat er
nog geen vergunningenstelsel was en
iedereen die dat wilde busdiensten kon
beginnen. Dat dit tot ongewenste si
tuaties leidde, za I duidelijk zijn. Men
snoepte elkaar klanten af en het ver
voer was weinig betrouwbaar. Van
daag had men een busdienst, morgen
was er een aantrekkelijker vrachtje en
verscheen de bus niet. Het gemeente
bestuur maakte wat het stadsvervoer
betreft een einde aan deze taferelen
door één maatschappij het vervoer in
Grote diversiteit
Spaanse en Griekse wijnen zijn er te
proeven, nieuwe apparaten worden ge
demonstreerd, sieraden en poetsmid
delen zijn er te koop, evenals brui-
Veel informatie ningsapparatuur en schoenen, maar
Met een fantastische stand van 120 ook kantoorapparatuur en bonbons,
m2 zal de gemeente Tilburg als één van bruids-en doopsuikers.
de grootste deelnemers van deze beurs Kortom «Tilburg Promotie 87»
de bezoekers wegwijs maken op veler- brengt een groot scala van produkten
lei terrein en diensten welke een bezoek aan de
Het ministerie van Defensie zal in beurs meer dan waard maken.
twee stands belangstelling vragen voor T.b.y. de kinderen zal weer een spe-
vrijwülige dienstname bij de Konink- ciale beurspuzzel worden opgezet en
lijke Landmacht en het Korps Natio- zullen in het Kinder-Video-Theater
nale Reserve doorlopend kinderfilms worden ver-
De Streek V.V.V. Hart van Brabant toond.
zal het hart van onze provincie nog “n C
eens extra onder de aandacht brengen. een bet:
Informatie is ook verkrijgbaar over
groepswonen voor ouderen, ziektekos
tenverzekeringen en b.v. sauna’s.
Wonen en interieur
Het is weer voorjaar, redenen te
meer om uw licht op te steken bij de
werkelijk zéér vele presentanten met
aHes op het gebied van wonen en inte
rieur.
Of het nu gaat om meubelen of vloe
ren, over keukens of verlichting, over
klokken of schilderijen... Praktisch al
les is er te zien en te koop.
Verder noemen wij nog inbraakbe
veiliging en tuinlantaams, betonnen
sierelementen en barbecues, babymeu-
belen en badkamers, bruisbader
sierpleister, rolluiken en open haarden.
Kortom «THburg Promotie ’87»
brengt haast alles wat wonen tot een
weelde kan maken.
De paardetram
1 De tramlijn vanuit de richting Waal
wijk Hep via de Heikant, het Lijnshei-
ke, de Goirkestraat en de Gasthuis
straat naar het station. Nog in het jaar
van ingebruikname (1881) werd deze
lijn doorgetrokken vanaf de Spoorlaan S|e(_j
(Parallelweg) naar de Heuvel en later phai]
via de St. Josephstraat naar de Ko-
ninghoeven. Heel even heeft er toen
een paardetram gereden op het trajekt
Heuvel-Station-Goirke. Dat moet de
eerste stadsUjn zijn geweest. Verder
waren er geen speciale stadslijnen voor
personenvervoer. Bewoners van wij
ken, die aan de rand van de stad lagen
en waar een tramlijn langs kwam, zul
len mogelijk gebruik gemaakt hebben
van de interlokale lijnen. Een kaart uit
1925 (opgenomen in het boek «De
tramwegen van Noord-Brabant» van
W.J.M. Leideritz) laat zien dat er
tramlijnen waren via het Hasseltplein
naar Dongen, via het Korvelplein naar
Goirle (en verder) en de al genoemde
lijn via de Heikant naar Waalwijk.
De B.B.A. nam het bestaande Hj- Opening
nennet van Heerkens over en wilde dit dd* r j
met nieuwe Fordbussen type stadsbus ?e BBAn de
met de motor achterin gaan berijden. niet, fl 1
Er waren echter problemen, zo meldt eer te, dl“St versche°en alle
de krant uit 1947.«Deze bussen waar- ^et chauffeurs en conductrices
van de carrosserie in Nederland wordt forn\°P de .CUV.
van diverse autoriteiten werden e.
gebouwd, zouden apnl ter beschik- houden e. - -
king zijn, maar zoals tegenwoordig wel en sone
meer voorkomt - ze zijn er nog met en #Na een rft de st~
we zullen er nog emge w“k“" "Hf
schien maanden op moeten wachten.
Tot zolang rijdt de BBA de stadsdienst
met Ford schoolbussen.»
Het publiek werd er via advertenties
in de beide plaatselijke kranten op ge
wezen dat de nieuwe bussen twee deu
ren hadden: «Voor alle gelde één be
sluit: stap vooraan in en midden uit».
Ook voor het gedrag bij de haltes had
de BBA een opvoedkundig bedoeld
Hobby en vrije tijd
Ook auto’s en schuifdaken kunnen
wij toch tot hobby en vrije tijd reke
nen. Maar er is nog veel meer zoals
hondensportartikelen en droogbloem-
schikken, Japanse vouwkunst en mu
ziekinstrumenten, glaskunst voor zelf
doeners, breiapparatuur en naaimachi
nes en voor de vakantie kampeer- en
aanhangwagentjes, maar ook volledig
verzorgde vakantiereizen.
Trouwens wat vinden wij van een
uitgebreide koHektie elektrische hand
en houtbewerkings-
Het eerste openbaar vervoer in Til- De Brockway
burg moet per tram gegaan zijn. Ver
voerslijnen die naar de omliggende Het was de Tilburgsche Brockway
dorpen en steden gingen, waren er al Bus Maatschappij (TBBM) in de
langer. Dat verhaal loopt van de dHi- volksmond «d’n Brockway» geheten,
gence tot de eerste spoorlijn in 1863, die vanaf 1 april 1926 met 13 bussen
die Breda met Tilburg verbond. In de en drie lijnen de Tilburgse stadsdienst
19de eeuw ook werden er stenen ging exploiteren. Op alle lijnen reden 3
straatwegen aangelegd. Daarvoor wa- a 4 bussen per uur. Een rit kostte een
ren er alleen (vaak onbegaanbare) dubbeltje, een overstapje 15 cent. Op-
zandpaden. Na 1863 werd het spoor- vallend is wel dat toen al de basis werd
wegnet uitgebreid en kwamen er tram- gelegd voor het Hjnennet dat de B.B.A.
verbindingen met verschiHende dor- in 1947 overnam en uitbouwde. In
pen, 1926 reed men: lijn 1 Heikant - Cen
trum - Korvel, Hjn 2 Broekhoven -
Centrum - Hasselt en Ujn 3 Bredase-
weg - Centrum - Ringbaan Oost - Ju-
lianapark.
Voorst tot Voorst (midden) was getuige van dé eer-
Tilburg. (Foto Archiefdienst Tilburg).
«Nooit moge gelden 't recht der sterken
Laat allen er toe medewerken
Dat elk gedrang worde ontgaan
En gaat daarom in RIJEN staan!»
Men had ook al een soort zone-inde-
'dacht. De scheiding lag in F
ji twee secties moest
_j voorbeeld van Kor
de Heikant wüde. Eén sectie
kostte 15 cent, twee s
stapje 25 ct. Tussen
en acht uur ’s avonds
trices op de bussen m
uren was er eenmansl
Limburgse mijnen kon elektriciteit op
gewekt worden en dat leek in 1946 be
trouwbaarder dan vloeibare brandstof.
Doordat de eventuele levering van de En Kaal daarom in
bussen niet op tijd kon geschieden, zag Men had ook al
men van het idee af. Met ingang van 1 hng bedacht. De scl
april 1947 werd de stadsbusconcessie centrum, zodat men
nu verpacht aan de B.B.A., een in 1934 betalen als men bijv,
opgerichte N.V. die al een groot aantal yel naar de Heikant
interlokale verbindingen rond Tilburg
uitvoerde.
secties of een over-
1 12 uur ’s middags
Jen er conduc-
in de overige
iening.
De Hoogt 12
Loon op Zand
Telefoon (04166) 1991