i
Flairck in nieuw jasje
llh
«Vadertje Pazlov»
'fyebers
Baal speelt «Moeder Courage
«Eine Nacht in Venedig»
Voorstellingen en workshops in ’t Heks
<^'KU'S
1
O
*bc <fouöcn3waan
Concert
Caecilia Consort
Vertier in
d’n Egelantier
fNTHESE
ZOUAVENLAAN 77
Hans Croiset regisseert «Amphitryon»
Dansproduktie brengt George»
Koffieconcert
«Rondom Mozart
en de hoorn»
Agnes van God
,8O5Stél'^
Opera Forum brengt Manon Lescaut»
van Giacomo Puccini
8ss:r:ss:
Lezingen over beeldhouwkunst
door Niko de Wit
(’I
Grifteater met
twee solo
voorstellingen
«Kaatje met de
b?
Pauline Daniëls
Donderdag 2 april 1987 - pagina 17
DE TILBURGSE KOERIER
I 2april 1987-paginal
Omstreeks
cus Heinrich
:naar I
stvrij
2 aam F
1:
OU
Nèt even iets anders
Dat proeft U. In èlles!
verfrissende i
voelens.
55,50
Restaurant
DEN SCHOUT
I
>rijs
Kunstbeschouwing Aspecten van de industriële vormgeving
B
it in het 1’
i op woen
:houwbur
;int
ise
Donderdag 23 april start in Tilburg de werkgroep rond het
thema:
inl. en aanm.
onderstaand
moment
ieux ont-
o ïfden - over-
mensen niet stuurbare ge-
AMUSE-GUEULE MAISON
borrelgarnituurtje
CONSOMMÉ CARMEN
heldere tomatensoep
Terl
3 C
■-**"*»-
gestalt psychosynthese
nonne
dringc
waas.
zich a.
terwijl
>ren 5- I
3, door- I
tra I
O.l.v. Jos Legrand, kunsthistoricus
Cursustijd: zaterdagmorgen 10.00-12.00 ut!'
Start 11 april. Cursusprijs 54,00 (5 lessen.
BISTRO LE MENTON
Stationsstraat 83, RIJEN
Tel. 01612-2232
Centrum voor Kunst en Vormgeving
Zouavenlaan 77, Tilburg - 013-684333
«Tussen willen en laten gebeuren»
Monumentstraat 6, 5038 AR TILBURG
hoek Stadhuisplein - Tel. 013-362987
is er zelden spra-
i. Meestal laat zij
voorwerp of een
een pop gesuggereerd
LANGUE D’AGNEAU LÉGÈREMENT
FUMÉ SUR UN LIT DE SALADE,
SAUCE AU BASILIC
licht gerookte lamstongetjes op een bedje van
frisse salade met een basilicumdressing
■op
adres:
1972.
solo-programma «Aureool/Vitriool»
Jan Taks. Een zwerftocht door Parijs
het sinistere avontuur van
Naast onze uitget
zal onze chef-kc
George» is <f: het “i—.-1-
dansstuk van de Stichting Dansprodukt».
die op vrijdag 10 april om 20.45 uur in de
studio-zaal gebracht zal worden.
repertoire dat zonder afbreuk te
het specifieke Flairck-geluid toch
.aa.M, ,s geworden, met meer na-
meijrooslaan 4, 6815 bw
arnhem 085/512037
De geschiedenis van Amphitryon is zo
oud als de wereld. Jupiter, de oppergod,
maakt een uitstapje naar de aarde, kruipt
daar in de huid van een echtgenoot (Amphi- _o_o
tryon) en dan ook bij diens vrouw, die op piter uitgangspunt, maar vooi
haar beurt in de wereld als geen tweede het de vrouw om wie het in deze
goddelijke weerspiegelt. c -
ring serveren v
[RE LENT]
rafralchissement
isende vruchtensorbet
- „ie van Baal is Moeder Courage
een gevaarlijke vrouw die wellicht de strop
verdient. Voor Baal zal het een uitdaging
zijn om het publiek voor die visie te winnen.
Baal speelt Moeder Courage, Baal speelt
1-‘, zoals zij veertien jaar geleden Brecht
-r-e en vanaf dat moment Toneelgroep
-erd.
...middels heeft Toneelgroep Baal beslo
ten niet ouder te worden dan vijftien. Per 1
-'us 1988 zal Baal niet lanj
t op s
tusse-
In het begin kan de psychiater niet tot de
nonnen in de kloostergemeenschap door-
u.ingen. Alles is gehuld in een mystiek
waas. Gaandeweg ontwarren de raadsels
zivh als in een spannende detective. Maar
ijl de psychiater dieper tot het mysterie
uw. dringt, komen ook de meeste wezenlij
ke twijfels boven over leven en wetenschap,
geloof en ongeloof en het fragiele wonder
van ons bestaan. Wie zonder twijfel is...
CULINAIR
LENTEFESTIJN
Naast onze a la carte-gerechten
bereiden wij een keur van
VOORJ AARSPRIMEURS
er kennismaking serveren wij
CULINAIRE LENTE-
MENU’S
IMELETTE DE SAUMON FRAIS
A LA SAUCE D’AVOCAT
omelet gevuld met verse zalm
met een romige avocadosaus
deze Brecht, i
ixurli- speelde
ld en Baal wer
‘aalt, Inmid
ten niet
augustus 198m
spraak maken op s
meer voor een tussentijdse bal
cruciale relatie die er vanaf he
tussen Toneelj
bestaan heeft.
In hoge mate zal die balans slechts ge
maakt kunnen worden door het publiek,
aan de hand van de voorstelling die Baal
van Moeder Courage heeft. Zij die Baal
door de jaren heen een beetje gevolgd heb
ben, kunnen zich dan wellicht een oordeel
vormen over de weg die Toneelgroep Baai
heeft afgelegd: vanaf Brecht, via Peter
Handke, Botho Strauss en Thomas Bern-
hard naar Leedvermaak en Dibboek, om
vervolgens weer terug te keren bij Brecht
(en Strauss, volgend seizoen); en zoals Baal
ooit begon met een expressionistisch je
werk van Brecht, zo spelen zij veertie"
ouder en wellicht wijzer nu een van Brech»
latere stukken - Moeder Courage, hét oor
logsstuk bij uitstek.
F9
Linda van Dyck, Henny Orri en Marie-
Louise Stheins spelen «Agnes van God»
van John Pielmeier. «A detective story
not only of the world, but of the mind and
the soul» (John Pielmeier). Vanavond 2
april te zien in de schouwburg-zaal. Regie:
Ben Verbong.
Het mysterie van Agnes begint met een
onderzoek dat wordt ingesteld in een kloos
ter, na de vondst van een dode baby. Het
wordt geleid door een vrouwelijke politie-
psychiater. Dr. Martha Livingstone (Linda
van Dyck). Agnes (Marie-Louise Stheins) is
de jonge non die de baby klaarblijkelijk
heeft gebaard, maar die zich daar niets meer
van lijkt te herinneren en die volledig in be
scherming wordt genomen door de Moeder-
Overste (Henny Orri).
■u
het anders leren omgaan met de wil
over 8 avonden. De groep heeft plaats in Tilburg
tl op
dia-
titel «de Op vrijdag 1 mei om 1
Hij zal Niko de Wit aan de hand van dia’s zijn
eigen werk toelichten. De motieven die
aan zijn werk ten grondslag liggen, de
verandering die zijn werk in de loop
der jaren heeft ondergaan, de projec
ten die hij in eigen beheer uitvoerde of
in de context van symposia, tentoon
stellingen of opdrachten, dit alles zal
uitgebreid aan de orde komen in een
boeiend betoog van een bevlogen kun
stenaar.
u. ~en
vrouw is
men, vo-
5 kijkt in
i, de droom van
n. De rots
•va geboren,
i op tusr-J
Niko de Wit houdt in beeldhouwkunst» zullen door hem ge
steld en zo mogelijk beantwoord wor-
E.e.a. zal verduidelijkt worden
w.m.v. dia’s van autonome en omge-
vingskunst uit Tilburg en ver daar bui
ten; Brussel, Parijs, Barcelona, New
York en India.
geweest tot
>te liefde was
j een sergeant
lagen, werd hij
ird en heeft hij een
Rachel 10.0
i de Jac-
was ze-
it Fr?"-
Flairck in goo-
jgramma de
T een aan- j,
hige oudere i
is «Variaties I
est-express» zul-
ewijzigde instru-
A“ •■"«.teraar zo
In de serie «witte konserten» speelt op
zaterdag 4 april in de studio-zaal (aan
vang: 20.45 uur) door het Caecilia Con
sort, een ensemble van twaalf strijkers, af
komstig uit de verschillende orkesten van
de NOS. Sinds de oprichting in 1978
heeft dit ensemble zich bezig gehouden
met alle genres van muziek voor strijkers,
van barok tot en met hedendaags.
De nieuw opgebloeide belangstelling voor
de barokmuziek en voor het strijkersensem-
ble van die tijd heeft bijna alle hedendaagse
componisten geïnspireerd, met name in Ne
derland. Willem Frederik Bon, overleden in
1983, schreef enkele voortreffelijke s
voor strijkorkest, denkende aan het
ble waarvan hij in het begin van de i
ger jaren dirigent was, het Eindhovc
rok Ensemble. Het repertoire werd
vernieuwd en aangevuld door comj:
van onder meer Ton de Leeuw, R
Heppener en Louis Andriessen.
Juwelier-Horloger
Schouwburgring 27, Tilburg
BAVAROIS AUX FRUITS
DE LA SAISON
twee soorten luchtige bavarois
met bijpassende vruchten
tuuimen wurueii ungcvuciu. De regie is in handen van Leomuu
Courage is ongetwijfeld het boeien en ontroeren. Het verhaal van d
nde stuk van de beroemde Duit- moeder die haar geld verdient tussen vuur
ijver Bertolt Brecht. Al dertig nies en loopgraven van onze lieve wereld e-
't deze aarts-marketentster in daarvoor de prijs van haar kinderen betaal.,
rschillende voorstellingen een mag inmiddels met recht tot de klassieken
met haar lotgevallen kunnen gerekend worden.
Moeder C
meest bekende
se toneelschijv
jaar lang heeft
talloze zeer vers
enorm publiek i
Beeldhouwer Niko de Wit houdt in t
:t Duvelhok een tweetal lezingen steld
over de beeldhouwkunst in het alge- den.
meen en zijn eigen werk in het bijzon- d.m.i
der. De Wit, die een indrukwekkend
aantal exposities in binnen- en buiten
land op zijn naam heeft staan, zal op
vrijdag 3 april om 19.30 uur een dia-
voordracht houden onder de titel J-
plaats van beeldhouwkunst». Hij
daarin speciale aandacht schenken aan
de wisselwerking die er moet zijn tus
sen het beeldhouwwerk (of sculptuur)
en de omgeving. Vragen als: «Wordt
het beeld mede bepaald door zijn om
geving» of «wordt de omgeving veran
derd door het beeldhouwwerk» en
«kan de beeldhouwkunst werkelijk een
bijdrage leveren aan onze leefomge
ving» of «bestaat er wel een autonome
In het kader van een korte toemee langs Nederlandse en Belgische podia verzorgt de vorig
seizoen sterk vernieuwde groep Flairck op vrijdag 10 april onder de titel «Magie Music»
een concert in de schouwburg-zaal.
jebreide a la carte-kaart
-kok de gehele maand
APRIL
een speciaal menu voor U bereiden:
-gewerkt niet alleen fluiten
en panfluit weer ter hand, hij gaat daarbij
ook nog zingen. Als junior is aangetrokken
Stan Stolk voor het betere werk op de con
trabas. Niet alleen de bezetting is nieuw.
Speciaal op maat wordt het repertoire van
de nieuwe elpee in het theaterprogramma
ingepast.
Nieuw r
doen aan het speci
meer volwassen is
:n in Theatertje Sapperlipopet
stellingen gehouden van «Va-
uweren vanaf 7 jaar geschreven
Binnen-fiuiten op luit begeleid
Aan de vooravond van het Carnaval in
Venetië bereidt de bevolking zich voor op
dit feest en doet de noodzakelijke inkopen.
Ook de Hertog van Urbino heeft zich voor
genomen de carnavalsviering mee te maken.
Peter Weekers neemt, na enkele jaren solis- beide componisten Erik Visser en Peter
tisch te hebben gewerkt niet alleen fluiten Weekers is hier duidelijk van invloed ge-
«•••-■ j Weest.
Vanuit de interesse van
chelkunst, zal in het nieuwe progra:
muziek worden ondersteund door e
tal onvoorstelbare illusies. Enige
composities, zoals de evergreens
op een dame» en «oost-wes*-‘,vpr»
len in verkorte versies en gewijzigd*
mentatie voor de oplettende luiste
hier en daar te herkennen zijn.
Fijnzinnige klankkleuren, een stuwende dramatische kracht en meeslepende aria’s en en
sembles kenmerken «Manon Lescaut», de derde opera van Giacomo Puccini. Onmisken
baar is hier al de maestro aan het werk die drie jaar later «La Bohème» zal scheppen. Zo
wel met subtiele schetsen als overdonderende beklemming geeft Puccini vorm aan het dra
ma dat zich aan de geliefden Renato des Grieux en Manon Lescaut voltrekt en dat begir
met een romantische ontvoering en eindigt met de dood van Manon in een Amerikaans
woestijn.
Het Grifteater presenteert vanavond 2
april om 20.45 uur in de studio-zaal twee
solo-mimevoorstellingen: «Piccadilly Cir
cus» van Wouter Steenbergen door Paul
van Kolck en «Aureool/Vitriool» van en
door Jan Taks.
Naar klassiek voorbeeld van Plautus
dichtte o.a. Molière met dit thema een vro
lijke satire op de zucht naar avontuur
de Franse Zonnekoning. Bijna veertig k™
nadien bood de stof aan blijspeldichters
aanknopingspunten voor vuurwerk en voet
zoekers over lichtvaardig liefdesverkeer.
Waka Wakah
Zondag 5 april treedt op de blazers
en percussieformatie Waka Wakah op.
Dit is een project van de Nijmeegse
percussionist Jeroen Vink. Na enkele
jaren in traditionele Afrikaanse groe
pen te hebben gespeeld, voelde hij de
behoefte om met zijn percussiespel
buiten de grenzen van de Afrikaanse
ritmes te treden. Hij betrok er o.a. een
aantal blazers bij. De muziek bestaat
uit louter eigen composities en de rit
mes zijn gemoderniseerd.
In een regie van Hans Croiset speelt toneelgroep De Appel op maandag 6 april om 20.15
uur in de schouwburg-zaal «Amphitryon» van Heinrich von Kleist (1807). Het toneelbeeld
is van Tom Schenk. Aan de voorstelling wordt meegewerkt door o.a. Will van Kralingen,
Trudy Labij, Porgy Franssen, Aus Greidanus, Alexander van Heteren en Hugo Maerten.
Menuprijs _p p-p-
vanaf J 33,
Restaurant
«DEN SCHOUT»
Oranjestraat 4
(tussen Paleisring en Emmastraat)
Tilburg - Tel. 013-434512/674394
(Donderdag rustdag)
Choreografie: Monique Sanders. Diri- De hertog heeft velen uitgenodigd, waaron-
iXtem Thea Vermeulen Peek (sopraan), eerste invitatie ging uit naar de mooie Bar-
Peter Witjes (tenor), Peggy Hegeman (so- bara, de vrouw van senator Delaqua. De se-
praan), Edward Hoepelman (sopraan), Ber- natoren nemen maatregelen om te voorko-
ry Reijnen (tenor), Bep van Groenendaal men dat hun echtgenoten deel zullen nemen
(alt), Huub Nooten (bariton) en Mia Did- aan het paleisfeest. Delaqua geeft opdracht,
den (sopraan). zijn vrouw Barbara in een gondel naar een
instituut voor adelijke dames te doen bren
gen. Papacoda, een macaroni-verkoper, ver
ijdelt dit plan en mede door de bereidwillig
heid van Barbara’s halfzuster Anina, een
vissersmeisje, dat zich in haar plaats laat
ontvoeren, mislukt Delaqua’s plan.
In kaffee d’n Egelantier. Boomstraaf
39 in Tilburg, is aanstaande maandag
en woensdag weer van alles te doen.
ware omwenteling in deze beschaving
veroorzaakte. Bij het zien van zovele
verminkingen, massale slachtpartijen
en het ingraven in de trachees, verhe
vigde het lichaamsbesef in hoge mate
veranderde de beleving van het
en lichaam. De mens op de toppen
t zijn lijfelijke ervaringen, zowel aan
front als in de liefde, is het leitmo-
van deze voorstelling.
Beeldhouwen met staal
Matthew Filipowski, een kunsten?ar
die reeds jaren met staal en roest J
staal werkt, begeleidt in T HEKS een
workshop waarin men in de gelegen
heid gesteld wordt om het hele proces
van het ontstaan van een beeld mee te
maken. Een eigen idee wordt omgezet
in een ontwerp, c.q. een maquette. De
maquette is een vrij vlotte uitwerking
van het idee in een 3-dimensionale
vorm waarbij men soepele materialen
als papier, karton, etc. gebruikt. Aan
de hand van de maquette kan men be
palen hoe het werkelijke beeld er uit
zal zien; hoogte, diepte, onderlinge
proporties, ruimtelijke werking, relatie
tot de omgeving en kleurtoepassingen
kunnen zo bepaald worden. Na de no
dige aanpassingen gaat men over tot
ia van iicu hel u*tvoeren van de maquette in staal
®fd Naast °P ware grootte. De workshop start op
lood en le- maandag 6 april en loopt tot 25 mei
van (werktijden 19.30-22.30 uur) en de I
mie- kosten zijn 60,- excl. materialen.
Theaterdagen voor jongeren
De komische kant
Atelier/Theater T HEKS organi
seert van 22 t/m 24 april theaterdagen
voor jongeren van 12 tot 16’jaar. Het is I
t driedaagse workshop (werktijden I
«0.00-16.00 uur) o.l.v. de allround en
tertainer Peer de Graaf. Grappige sij
tuatie, komische typeringen, enz., enz.,
ildaat Fran- die gebaseerd zijn op eigen verhalen,
iber 1917 is liedjes en gedichten worden uitge-
-speeld om aan het slot van de work
shop een korte presentatie van een
aantal acts te kunnen geven. Er wordt
gewerkt vanuit bewegingsimprovisa-
ties, inspringspelen, clowneske vor
men, enz.
Voor meer informatie kun je bellen
naar: Atelier/Theater T HEKS, Lan-
nerstraat 1, Tilburg-Noord. 013-
551171.
«Piccadilly Circus» verhaalt over de rni-
mograaf. Over zijn pogingen, de geboorte
van het idee en de koorddans tussen vorm
en zingeving naar de uiteindelijke mimogra-
fie.
Een bovenaanzicht op 'n plein en zijn
steegjes rondom. Walter en Leo onwetend
van eikaars bestaan volgen die ochtend elk
’n route, die bij hun stemming past. Honger
maakt dat hun paden kruisen.
«Piccadilly Circus» is een bewerking van
«Compositie 1, 2 en 3» van Wouter Steen
bergen uit
Het f?!?
door Jan 3
als vlucht voor
iedere avond.
«Manon Lescaut» wordt in het Italiaans In
gebracht door Opera Forum op woensdag 8 «de v
april om 20.15 uur in de schouwburg-zaal. bool v
De regie is van Stephan Volkmann en de liserer
muzikale leiding is in handen van August tisch i
Het koffieconcert van de S.M.E.T. op Haltmayer. Als solisten werken aan deze broke
zondag 5 april om 12.30 uur in de foyer van °Pera Charlo“e„ Marg,ono- Andrea
de schouwburg-zaal heeft als titel «Rondom ^rtin Riccardo Calleo Hans Schey™
Men dAr„. e„ Td. .,,g.,„rd
door Herman Jeunssen (hoorn), Gerard
Hettema (viool), Max Roosenstein (alt- James.-
viool), Michel Roche (cello) en Gerrit Olde- UrzeSOTZ Macf.«,w,a«.
man (viool en altviool). Op het programma
staan vijf werken van Mozart, een werk van
Bach en een werk van Haydn.
In een regie van leen Wessels en met begeleiding van het Tilburgs Begeleidings Orkest
brengen de Zuidnederlandse Operettespelers «Eine Nacht in Venedig» op vrijdag 3 en za
terdag 4 april om 20.15 uur in de schouwburg-zaal.
Dit nieuwe dansstuk bestaat uit choreo-
grafieën van Bianca van Dillen, Angela Sen e
Linssen en Denies Louwerse op muziek van er °P
George Antheil. «Géorge» wordt gedanst m,”“
door Annemarie Blom, Kathy Dekker, Ca
roline Dokter, Denies Louwerse en Guido
Severien.
de titel van het nieuwste Het werk van deze Amerikaanse compo-
de Stichting Dansproduktie, nist (1900-1959) staat centraal in het totale
- programma. Zijn muziek is grillig en frag
mentarisch, vol onverwachte wendingen.
De drie choreografen voelen zich aange
sproken door de onrust die er uit klinkt en
de ironie, schijnbaar lyrische gedeelten krij
gen een andere bëtekenis door datgene wat
er op volgt, of door de manier waarop de
muziek gespeeld’5 Wordt. De muziek van
George Antheil wordt live uitgevoerd door
Paul Praenen (piano) en Rudolf Nottrot
(viool).
De Tunes
Woensdag 8 april staat het duo de
Tunes op het podium. Een verrassende
combinatie van accordeon en trombo
ne. Zij maken, noem het maar theatra
le muziek. Nummers van ten hoogste 3
min. die in relatie staan tot een ver
haal, een land of de liefde. Dit resul
teert in een repertoire met o.a. een tan
go, een zwoele mambo en cha cha cha,
stukken Mexicaanse barliederen, de polka, de
t ensem- opzwepende bolero, een popliedje, op-
zeventi- zwepende salsa en het tot snikkens toe
'^verder ontroerend gebracht chanson.
mposities
Robbert
Stekelbeesprodukties
Fata Morgana
Zondag 5 april 1S.00 uur. Familie
voorstelling voor iedereen vanaf 6 jaar.
Een avant-première van een nieuwe en i
Stekelbeesproduktie, geregiseerd door eiger
Tone Brulin en gespeeld door leden van
van de groep Pantarie. Fata Morgana het
is een verhaal van een droom in een tivi
droom in een droom, enz. JDe
z; “n h“in“o
subsidiëring. Reden te êels' een paard een eend. Ze 1
sntijdse balans inzake de “e zon- Fata Morgana,
,a.,a: het eerste begin een vrouw in de rotsen. De rots splijt
Jgroep Baal en Bertolt Brecht en twee mensen worden geboren. De
tweelingbroers groeien op tussen goed
- en kwaad, tussen waarheid en leugen
en tussen droom en werkelijkheid.
Een verhaal waarbij elke toeschou-
wer zijn eigen fata morgana beleeft.
Baai Sluipende armoede
De soldaat-facteur en Rachel
Dinsdag 7 april 21.00 uur.
Op basis van authentieke documen-
jals Baal ten en getuigenissen over de eerste we
lt jeugd- reldoorlog schrijft en realiseert Ame
tien jaar Sierens zijn produkte «De soldaat-fac-
Brechts teur en Rachel». Een man en een
vrouw vertellen en ensceneren samen
de herinneringen aan wat elk van hen
heeft gezien, gevoeld en beleefd. Ni
een onthutsend verslag van do^u v««
ven van de Belgische soldaten en t
de oorlog als verstoorder der samer
ving, staan de verloren liefdes van elk
van hen centraal.
Hij is soldaat-facteur
november 1916. Zijn grot
Hortense. Maar nadat hij
op zijn muil had gesk~'
naar het front gestuun
Hortense nooit meer gezien,
heeft als femme de ménage bij
quets in Houthem gewerkt. Zij
ventien en de gewonde sold?’
qois was veertig. In novernl
hij op een dag niet meer opgedoken,
waarschijnlijk was hij opnieuw goed
gekeurd voor de dienst en terugge
stuurd naar de linies. Zij heeft een
kind van hem.
Dit onmiskenbare melodrama, deze
smartlap over gebroken harten en
waanzinnige levensomstandigheden,
brengt u een andere kijk op deze oor
log, die door haar aard en omvang een
FILET DE PINTADE A L’ÉSTRAGON
gebraden parelhoenderfilet met
een zachte dragonsaus
1 het middelpunt van deze opera staat
vrouw» Manon Lescaut. Niet als sym-
J. van het oervTOuwelijke. Niet als mora-
;repd voorbeeld, maar als mens. Realis-
ch en individualistisch. Een innerlijk ge- px
uioken vrouw, die door tegenstrijdige ge- I ODIXMlSPCl
voelens wordt beheerst. Het meer bewuste r
bert Waber, Nico Schaap. Jan Garritsen. moet. Zij zijn beiden - als geliefden - over-
James Hutchinson. Luc van de Lagemaat en geleverd aan door mensen niet stuurbare ge- 131126 tdlCIl
Grzegorz Stachowiak. voelens.
Poppentheater Damiët van Dalsum speelt
op woensdag 8 april om 14.30 uur in de
studio-zaal het poppenspel «Kaatje met de
lange tenen». Een voorstelling bedoeld
voor kinderen vanaf 5 jaar.
De dansdrakin is moe. Ze heeft iedereen
in de poppenwereld dansen geleerd op hun
eigen melodie. Heeft nog een muziekje over,
misschien een reserve melodie.
Als de draak van uitputting aan haar
slaap is begonnen, komt Kaatje met de lan
ge tenen er aan. Ze kan nog niet dansen.
De jongens van de straat pesten haar en
Wallie het stempelkussen, die overal zijn
stempel op drukt, houdt haar tegen.
Zal het Kaatje toch lukken te dansen met
de lange tenen???
Bij Damiët van Dalsum ir
ke van realistische poppen.
zich inspireren door een vc
lapje stof, waardoor
de vrouw om wie het in deze liefdesintrige
draait, krijgt door KJeist een nieuwe ge- Baal speelt «Moeder Courage (en haar kinderen), van Bertolt Brecht op dinsdag 7 april in In de visie van Baal is Moeder C
daante van grote allure. Zij wordt het sym- de schouwburg-zaal. Moeder Courage wordt gespeeld door Kitty Courbois, die daarmee te- een gevaarlijke vrouw die wellicht d
bool van zuivere echtvriendin wier liefde el- rugkeert in de schoot van Baal. De muziek is van Maurice Horsthuis en zal live door mo- verdient. Voor Baal zal het een uit
ke beperking overstijgt. Ongeweten zal zij biele muzikanten worden uitgevoerd. De regie is in handen van Leonard Frank. zijn om het publiek voor die visie Je w
van daarom de bouderende god inruilen tegen
keer haar aardse echtgenoot. Wanneer haar deze
wisseltruc tenslotte wordt geopenbaard, valt
zij met een beroemd geworden «ACH» in
onmacht.
dertje Pazlov»; een vertelling met poppen voor kinderen vanaf 7 jaar geschreven weg aIs solodanser en samenwerken met
en gespeeld door Ton de Gouw van Beeldtheater Binnen-Bui'ten op luit begeleid verschillende choreografen. De basis van
door Frank Jansen. haar nieuwe solo-programma «Geen Plek
Het is een sprookje in een betoverende ruimte waarin de verteller met gebruik Nerge"s’ls ®en «marathon» van korte cho-
van stem, decor en enkele attributen de personages en gebeurtenissen (waarin re06raflT d*e S[T,iaal voor ?aar |emaaV
'w“nn
De verteller verhaalt over de jeugd van vadertje Pazlov. Of is het vadertje Paz- beerd twee dimensies van de danseres naar
lov die vertelt. Och, eigenlijk loopt alles een beetje door de war in dit sprookje, voren te laten komen: de danseres life-in-
Z° hjj zijn hart wel weg aan haar maar niet aan haar. Zo gebeurt het ook action versus de danseres op twee-dimensio-
dat hij in slaap valt terwijl hij haar eigenlijk aan het redden was. naai beeld.
19.30 uur zal
1 van dia’s zijn
motieven
lag lig
de projt
rverf