Mo
ot
-f
MACHT OVER
KRACHT
MERCEDES-BENZ
GROTE BEURT,
DAN GRATIS
GEKEURD
POWERLIN
BANDEN
UITLAAT
I» PETER
™rRiEL
SPECIALIST
Wij hebben de grootste
keus, de laagste prijs,
de beste service Jv
en garantie p-/
Anti-Blokkeringssysteem
en anti-slipregeling
van Mercedes-Benz
van asten - vaniersel
Opel Senator 2.5i automaat
Een comfortabele grote relsautomoblel
l/iuTDOEnnur I
h
Autonieuws
Autobedrijf
Lepelaers bv
DE GROTE VEILIGHEIDSVIJFDAAGSE VAN NIJKERK
EEN BETERE PARTNER KAN DE TRANSPORTONDERNEMER ZICH NIET WENSEN
TILBURG
^BOVAG
S
3.750,-
750,-
ACCU’S^
BANDEN;
UITLATEN
REMSERVICE
SCHOKDEMPERS
APK-KEURINGEN
GROTE BEURTEN
Dragonstraat 23
Tel. 013-6728151T JLage Wltslbaan
TILBURG
Autobedrijf Lepelaers bv
I
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 26 maart 1987 - pagina 22
DE TILBURGSE
Aanstaa
Advertentie
Oplossing
Techniek
Tikkeltje onderstuurd
Kosten terugverdienen
W.I.R. premie
Prestaties:
Oorkonde
goed
ïl er
Geld:
tweei
Havendljk 38 (bij Plushaven) Tel. 360856
Ringbaan Oost 102a Tilburg. Tel. 013-434655
1981
VEGHEL
DEN BOSCH
Door Rein Leppink
SI
autobedrijf f
j een tikke
zich in ee
Van dinsdag 31 maart t.e.m. zaterdag 4 april a.s. toont Mercedes Benz
de jongste ontwikkelingen op het gebied van veilig vrachtverkeer
in het moderne distributie-centrum van Mercedes Benz, Nijverheidsstraat 55
lekker verse
ERWTENSOEP
555
uvelenweg 40
snackbar
lli: JOKER
EIGENAAR H.NOWAK
besterdring 104a, tilburg
tel. 362950
LID
AUTO
htelijl
metertje
te over
ruttchen groep
ruttchen groep
04130-64930
Corridor 9
ANWB-keuring toegestaan Inruilen en financiering mogelijk.
013-63365:
Zevenheuv
Toevallig - wat
een bar koude per,
dan realiseer je j
verwarm ingsinstal
comfortabel is. E
ïroorzakers
tronica al
irt rekkers
Benz en
sen intro-
ke temper
Met de n
problemen t“~
ven rondom,
en ze brengen
gende koets dai
tot stilstand.
De organis:
sprekers uitgeji
trent te geven,
allen eenzelfdt
zoek deze seri
draad» voor hi
helst een tienti
nale en intern
Topsnelheid 197 km/h.
Acceleratie van 0 tot 100 km/h in 10,3
sec.
Gemiddeld brandstofverbruik tijdens de
test 1 op 8,2.
Opel Kadett 1.3,1981
Renault 4 GTL, 1982
Renault 4 GTL, 1981.
Renault 4 GTL LPG,
Renault 4 GTL, 1978.
Fiat 131 CL, 1982
Toyota Corolla DX, 1981
Citroen 2 CV 6,1979
VW Golf, 197
VW Golf dies
Mitsubishi G;
Peugeot
Ford Taur
Groeseindstraat 27, Tilburg j
Tel. 013-430388, bgg 553657 1
BREDA
bedrijfswagens
076-877850
Urkstraat 1
Senator 2.5i met vijfbak 51.204,-,
Senator 2.5i met automaat 53.222,-.
Motorrijtuigenbelasting van 917,- tot
951,- per jaar.
uitdenken. spuiten en raparaties 10 000 km-benrten en olieverversen
In verband me
cuit is er geen
teams in de ho
A.s. zaterdag
de finales van
en heren plaat
nemen t van
Bond op nati
meest eerlijke.
Nederlandse 1
hebben de voi
ling cq. lotin;
vloed.
V 6,
)75...
?sel, 1979....
3alant1600,
305 GL diesel, isoi
jnus 1.6 L, dec. 1977
Komende i
13.30 u. tot 18.
citta, Willem-I
een beeld geset
d.m.v. een prog
internationale
lingen in de are
Met dit pro;
op de kansen
architectuur in
paalde tenden
zich in de toet
wikkelen? Zij
autonoom, of sl
latie tot recent
en plannen uit I
tW*:::*:::*
Div. goedkope inruilauto’s met APK
Inruil, financiering en garantie
7.900,-
5.500, - m
6.500, - g
5.000,-
,19793.750,-
1981 5.500,-
11.500,-
Bij het Wintel
mes en heren
halve competi
- en daarom
...^uding
bij 5200
ti bij 4000
Dynamo
ïking.
automatische
Wielophanging
met McPherson
ator. Wielophan-
ïlijk met draagar-
ivw.eren en telescopische
">ers. Schijfremmen rondom,
d en gescheiden. Stuurinrich-
j kringloop, bekrachtigd.
483,9 cm, breedte 172,2 cm,
141,5 cm. Wielbasis 268,3 cm.
irbreedte voor 144,7 cm. Spoor-
dte achter 147,2 cm. Draaicirkel
0 m. Massa 1370 kg. Max. aanhang-
gewicht ongeremd 700 kg, geremd 1700
kg. Inhoud brandstoftank 75 liter. Velg-
maat 6J x 14. Banden 195/70 VR 14.
overheerlijke
MAALTIJDEN
(ook om mee te nemen)
alles met frites,
groente en gemengde
salades
ibiel, deze
en aan, hij
3 karakter
wat mede Voorin -
plezierige stuurbe- Cilindeni
87 x 69,
9,2:1ivi<
Differentieel-schade door eenzijdig
spinnende wielen, die mede door ge-
volgschade zeer hoge reparatie-, sleep- 249(
voor deze twee veroorzakers en stilstandkosten kunnen veroorzaken, iw“n
lippartijen heeft de elektronica al zijn door ASR uitgesloten. Verkeerd ge-
iplossing gevonden. Voortrekkers bruik van differentieel-sloten kan overi-
t gebied zijn Daimler Benz en gens tot soortgelijke kostenposten leiden
namen die uiteraard geen intro- en ook die worden met ASR vermeden.
behoeven. De bandenkosten worden - naar de er-
eerste instantie kwam het Anti-Blok- varingen van Duitse transportbedrijven -
j met tenmjnste jqo/o gereduceerd. Er
ontstaan namelijk geen remplékken
meer door blokkerende wielen en de
slijtage van de banden op de aangedre
ven assen wordt door ASR sterk beperkt
doordat aandrijfslip wordt voorkomen.
2- kostenkant zijn er dus besparin
gen maar ook aan de onbrengstenkant
oefenen ABS en ASR hun positieve in
vloed uit. De kans op stilstand voor het
herstel van kleine en grote ongevalscha-
des en mogelijke achterasschade wordt
beperkt en u weet zelf wel wat een
combinatie r
ASR zorgt
moeite op glac
en en beperkt het aantal keren dat
..j— ovend - sneeuwkettingen worden
"■’monteerd. ABS verhoogt vooral berg-
c.waarts de mogelijkheden.
Dat betekent zeker minder tijdverlies.
Daarbij komt dat de kans dat een rit
uitgesteld, afgelast of onderbroken moet
worden omdat de wagen bijvoorbeeld op
een helling blijft stdken, veel kleiner is.
Ter gelegei
kreeg Modeh
bijzondere oo
het bestuur i
Tilburg. Het
huis van den
Industrie (TK
formen voor
carnaval verv
tie kreeg Mot
Het Juiste adres voor een goede gebruikte auto met
BOVAG GARANTIEBEWIJS
Mercedes 190 benz., wit1985
Mercedes 200 D, bruin1981
VW Golf GTI, zily.-met1980
Mitsubishi Colt grijs met1984
Mitsubishi Galant, brons met., LPG1982
Talbot Solara GL, bruin met1981
Opel Kadett 16 D, beige1983
Nissan Sunny Combi, rood1984
Ford Escort 13 C, rood1986
Nissan Cherry 1.3 GL, grijs met1983
DIVERSE INRUILKOOPJES, O.A.
Opel Kadett1978-1976
Ford 1600, LPG1979
En kijk,
van slipp
een op
op dit
Bosch,
ductie t
In ec—
kerings-Systeem uit de bus, dat zorgt dat
de wielen niet kunnen blokkeren. Een
zegen voor de mensen en de verzeke
ringsmaatschappijen. Immers, een au
tomobiel met geblokkeerde wielen is niet
alleen onbestuurbaar maar zoekt ook al
tijd het laagste punt van de weg op en in Aan de kost
het gunstigste geval is dat de vangrail
maar voor hetzelfde geld kan het ook een
dikke boom of een kanaal zijn.
Minder bekend is de Anti-Slip-Regeling.
Deze regeling zorgt dat de aangedreven
wielen niet kunnen gaan doorslaan of sterk beper
spinnen. Immers, het effect van een
doorslaand wiel is hetzelfde als dat van
een stilstaand wiel; het zoekt door de
zwaartekracht onherroepelijk ook het hellinger
laagste punt van de weg op. Vooral bij - tijdrov
vrachtwagencombinaties heeft dat tot gemo
gevolg dat de zaak zal gaan scharen. afwas
Maar nu we het toch even over het be-
drijfsvervoer hebben, wist u dat ABS en
ASR in die sector niet alleen de veilig
heid verhogen maar dat de daaraan ver
bonden kosten ook vrijwel altijd terug
verdiend worden?
Zo geldt bijvoorbeeld in Duitsland in het
algemeen bij ABS een korting van 10%
op de verzekeringspremies. Ook wan
neer dat - zoals in Nederland - nog niet
het geval is, dan zal het zeker worden
meegenomen in de overweg1-
de risicofactor in een bedrijf
paald, of tenminste komt het te z~"~ -
in de no claim korting tot uiting.
op kleine schades, die mogelijk ondet
eigen risico vallen, zijn bovendien l
Het weg- en bochtengedrag is ook al
voorbeeldig, weinig problemen met zij
wind en in bochten gedraagt hij zich uit
stekend. Dat is niet zo verwonderlijk
want deze Opel Senator is voorzien van t»oede verwarming
een geraffineerde onafhankelijke ach- ---
R terwielophanging. Toevallig - wat heet toevallig - reed ik in
ien Natuurlijk reageert hij een tikkeltje on- een bar koqde periode met de Senator en
derstuurd. Gaat hij zich in een natte dan realiseer je je pas dat een goede
bocht een beetje te enthousiast verzetten verwarmingsinstallatie toch wel erg
tegen het nemen van die bocht, dan is het comfortabel is. Deze installatie bracht
voldoende om de 140 paardekrachten het interieur in een wip op een behagelij-
middels het gaspedaal wat forser aan het ke temperatuur.
werk te zetten en ogenblikkelijk breekt Met de remmen zult u ook al weinig
dan de achterkant ook iets uit, waardoor problemen tegenkomen. Het zijn schij-
de zaak weer mooi in het gareel komt. ven rondom, bekrachtigd en gescheiden
Zoals het een oprechte en eerlijke grote en ze brengen deze bijna 1400 kg we-
reisautomobiel betaamt is er ruimte en gende koets dan ook in de kortste keren
comfort in overvloed voorhanden. De
r
Ondanks het
RKTW in he
een goed wei
hoofdklasse ki
ter bij de leidt
op Beek Voon
A.s. zondag k
trokken door e
strijd tegen h
11.30 uur).
A.s. zaterdag j
te proberen ee
slepen.
De reg. B ontv
deze match zij
wezig (14.30 ui
De RKTW-U
thuis en wel te
pen Voab.
Een ander voordeel is dat de W.I.P
premie over de aanschaf moet worder
afgetrokken en dat voorts de fiscus een
flink stuk meebetaalt aan zo’n investe
ring in veiligheid. Ik durf dan ook te
voorspellen dat binnen een beperkt
igingen waarin aantal jaren die hele ABS en ASR voor
een bedrijf wordt be- zieningen net zo verplicht zullen worden
it het te zijner tijd als jaren geleden remmen op alle wielen,
ot uiting. De kans En bovendien zeer binnenkort standaard
srhet geleverd zullen worden op bedrijfsauto-
klei- mobielen, helemaal zeker op bedrijfs-
automobielen van Daimler-Benz.
1
De zwemmers v
den hebben zon
de gewestelijke
mooie tweede p
De Tilburgse z
achter Den B<
maar ze wisten
neuzen met re
punten achter z
Individuele
Kim Beeris, de
meisjes 74/75;
Cindy Machiels
selslag meisjes
Sabine Blank,
slag dames; 1.
wisselslag; 1.25.
Bart Meeuwser
slag jongens 76
Mike Antonisi
schoolslag jon;
plaats: 50 m vri
Carlo Wouters,
slag heren; 1.22
Paul Hoeyman
slag jongens 74,
Petra Joosten,
slag dames; 1.2-
Kim Heynen,
meisjes 76 en ec
Brigitte van de
vrije slag dame?
Ralph van de
m rugslag jonge
Dagelijks van 8.30-17 45 uur ,e)n I
Zaterdags van 8.30-13.00 uur
Baden Powellaan
Modehuis
straat is woens
bouwing waart
wel de entree,
verwisseling oi
tie van onze ar
voor de klante
stukken overzi
mannelijke koi
nen bij ons pi
Brekel.
Opel-dealer voor Tilburg en omgeving.
Showroom nieuwe auto's: Showroom gebruikte auto's:
Klinl Ringbaan-Oost 102a. Tilburg. Dijksterhuisstraat 80. Tilburg.
Telefoon: 013-43 46 55. Telefoon: 013-4346 55.
Donderdag: koopavond.
Het is met bedrijfsauto’s al niet anders
dan met personenauto’s; slippen willen
ze allemaal. Maar gelukkig leven we in
het elektronische tijdperk, waardoor
onmogelijke zaken mogelijk zijn gewor
den. Want als we even de twee hoofd
oorzaken van slippen - met alle gevolgen
van dien - bij de kop pakken, dan blijkt
dat remmen en het doorslaan van de
wielen bij gas geven de grote boosdoe
ners zijn.
Een dijk van een reisautomob:
Senator 2.5i. Alles zit er op, in er
heeft een wel zeer goedmoedig 1
en stuurt haarscherp en licht, w
te danken is aan de pi--'?—
krachtiging.
Ook het gemiddelde verbruik is redelijk
te noemen, zeker wanneer we ons reali
seren dat ik regelmatig het onderste uit
de kan heb gehaald want dan is een ge
middeld verbruik van 1 op 8,2 gewoon
netjes. Voor het gebodene is de prijs dan
ook alleszins redelijk want u staat al aan
het hoofd van zo’n vorstelijke reisauto-
mobiel voor 53.222,-.
voorzetels zijn royaal te verstellen, met
een behoorlijke zijdelingse steun en
werkelijk prachtig bekleed. Het hele in
terieur straalt trouwens klasse uit. Een
compliment voor de ontwerpers van het
dashboard en de bedieningsorganen is
ook op zijn plaats. Het dashboard is dui
delijk en overzichtelijk. In één blik
alle meters, metertjes en
wingslampjes te overzien.
073-219131
I Kooikersweg415
In het vooronder van de Opel Seator 2.5i
zit een brave 2.5 liter zescilinder lijnn
tor, met een prachtige vierversnellin
bak daaraan vastgeschroefd. Deze mo
■“jft een zuigerveiplaatsing van exact
190 cm3 en beschikt over een vermo
gen van 103 kW bij 5200 omw/min en
een max. koppel van 197 Mm bij 4000
omw/min. Hij zorgt voor een tops
heid van 197 km/h en voor het spri
van 0 tot 100 km/h zijn 10,3 secon
nodig. Ik had u al verteld dat aan deze
soepele zescilinder motor een automati
sche versnellingsbak zat geschroefd. En
aan deze vierversnellingsbak is te mer
ken dat General Motors al tientallen ja
ren ervaring heeft met het maken van
automatische versnellingsbakken want
zelden heb ik zo’n prettige automaat
meegemaakt. Het ding schakelt vrijwel
ongemerkt. Je moet je er echt even op
concentreren om te voelen wanneer het
is op stilstand voor het aPParaat over- of terugschakelt. Nu al
en grote ongevalscha- haast weer vanzelfsprekend heeft deze
olijke achterasschade wordt automatische versnellingsbak ook een
Kt en u weet zelf wel wat een blokkering op de twee hoogste versnel-
met chauffeur per dag kost. Iln8en’ waardoor de verliezen in de kop-
1 bovendien voor minder P6* -omvormer of vloeistofkoppeling
adde wegen en besneeuwde uitgeschakeld zijn. Want die verliezen
waren toch altijd nog zo’n tien procent en
dat was te merken in de snelheid én in de
portemonnaie.
Als uw auto driejaar papieren.Wantalsudiekeu-
of ouder is, moet 'ie dit jaar ring bij ons combineert
verplicht APK worden met 'n grote beurt, hoeft u
gekeurd. Daarvoor zijn wij de keuring niet te betalen,
het adres met de beste Scheelt meteen 50 gulden
i geplaatste zescilinder lijnmotor,
irinhoud 2490 cm3. Boring x slag
69,8 mm. Compressieverhouding
IMax. vermogen 103 kW bij 5i
omw/min. Max. koppel 205 Nm bij 4(
omw/min. Accu 12 V, 44 Ah.
780 W. Elektronische ontstel
Achterwielaandrijving,
vierversnellingsbak.
voor onafhankelijk n
veerpoten en stabilisat
ging achter onafhankeE
men, schroefver""
schokdemper
bekrachtigd e
ting kogelkr
Lengte 4f
hoogte
Spoort
z'Jn breedt
waarschu- 1080
gewicE
1