Mitsubishi L 300-serie Bestellersjneiallure De Citroen AX F rit. OYOT? MAAK NU EEN TESTRIT IN DE IDEALE COMPACT AUTO E 4 CITROEN AX REVOLUTIONAIR! AL VANAF 14.990/ Nieuwe Sunny van Nissan auto van het jaar in Japan I NIEUW IN ONS PROGRAMMA DE MITSUBISHI L 300 1987 ters BETROUWBAAR Auto getest Autonieuws BERTENS TILBURG B.V. JAN BERTENS UDENHOUT A-, 1 Onderscheidingen nieuwe Audi 80 ted.jSïTS rch“op de "n T door de Itliaanse Bond dlg %euwve, aut0 met 6611 comPleet journalisten (UIGA) in ^dïn^Ttesm lart 1987-pagina 24 Donderdag 19 maart 1987- pagina 25 DE TILBURGSE KOERIER Verbeterde motoren De hellingshoek van de stuurkolom is verkleind. door Paul Vroom Onderstel Compact en toch ruim Eén van de 32 uitvoeringen van de nieuwe Sunny. De 3-deurs 1.6 GTI. 300 chassis/kabine 300 Panel Van Panel Van Long Strakker styling Modern concept va 18.670,- ARING Volop keuze Gunstige prijzen 14.995,-* NISSAN I jf s de sep- een Nissan Sunny (32 uitvoeringen) GARAGE DENISSEN BVa 3-, 4- of 5-deurs uitvoerin- jnwagens en een fraaie coupé L 300 Panel Van Long 2 L 300 4WD Window Van 2.0 benzine 23.645,- Door Rein Leppink Geminiweg 39 - Tilburg - Tel. 013/423030 Brabantse Hoek 4 - Tel. 04243-1532/3281 i geschikt. Ie ris modellen l. Ik reed in de Dtoren, hand- is bovendien i onderhoud aar. rit in de Swift )op tevreden SUZUKI .aitind Audi Citroen heeft weer een heel bijzondere auto geïntroduceerd: de Citroen AX. Een auto met zoveel bui tengewone eigenschappen dat hij revo lutionair is. Verrassend ruim, enorm snel, heel sterk, minimaal onderhoud en.r. uitzonderlijk zuinig! Deze ideale compact-auto staat bij ons klaar voor uw testrit. excl. afleveringskosten nisch gezien), styling, rijkwaliteiten, uitrusting en «value for money». De Sunny eindigde met 331 punten op de eerste plaats, vóór de Toyota Soarer (286 punten) en de Mazda 929 4 uitrustingsniveaus (L, IGX) waarvan de eenvou- delijk compleet is te noe- iX is een zeer luxe uitvoe- zelfs stuurbekrachtiging, ergrendeling en elek- zijruiten niet ontbre- Nissan denkt dit 1.500 Sunny’s ir nen verkopen en aandeel uit te kunr Gezien de verkc nieuwe Sunny tember 1986 k zeer reële prognose. Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg 013-683911 nieuwe L 300-lij- een zesjarige garant voegd op anti- De prijz den als L 300 Panel Van 2.5 diesel L 300 1986 1983 1986 1985* 1986 1986 1983 1986 1986 1982 1983 1985 1984 1982 Die nieuwe Mitsubishi L 300 is in meer dere opzichten ruimer geworden. De laadruimte is met 2.33 meter 35 cm lan ger geworden, de hoogte is met 1.24 meter 2.5 cm toegenomen, terwijl de breedte (1.52 meter) 2 cm is vergroot. tens een 1 ■el publiek drie dagen. De c er, maar dit bleel In Nederland levert Nissan de nieu we Sunny in maar liefst 32 uitvoerin gen. Er zijn gen, statior leverbaar. Men kent 4 LX, SLX en SGX) waarvan digste al redelijk compleet men. De SGY - ring waarin centrale portierver trisch bedienbare 2 ken. jaar dan ook zo’n in Nederland te kun- daarmee het markt- inen bouwen tot 6%. ■coopsuccessen die tot heden (vanaf s< leverbaar) scoorde Je gaat je toch wel eens afvragen waarin het succes van de L 300’s, een serie be stellers en busjes van Mitsubishi, zit. Want van een succes kun je rustig spre ken wanneer er al 9000 van die L 300’s in diverse uitvoeringen zijn verkoel.’ Naar mijn idee komt het doordat die L 300’s met hun afmetingen overal net tussenin zitten. Ze zijn niet te krielig - zoals er ook aangeboden worden - maar ook niet zo fors dat ze problemen ople veren wanneer er in smalle straatjes ge manoeuvreerd moet worden. Showtime! Onder deze kreet lanceert Hopmans en Bertens een Toyota- voorjaarshow. De autoshow die in de voorgaande dagen veel publiek trok, is wegens het overrompelende sukses verlengd met nog drie dagen. De opval lende Toyota-ballon was bedoeld als extra trekpleister, maar dit bleek niet nodig met de grote belangstelling. Dus nog drie dagen show in Moergestel. Bij het nieuwe onderstel heeft de kogel- kringloopbesturing plaats moeten ma ken voor een tandheugelbesturing, ter wijl de voorwielophanging van het wish- bone-type is voorzien van een torsiesta- bilisator. De Mitsubishi L 300 wordt ge leverd als korte Panel Van en in een verlengde versie daarvan. Daarnaast is er een uitvoering als pendelbus en een vierwielaangedreven uitvoering. De vo rig jaar geïntroduceerde drie jaar garan tie op hoofdonderdelen geldt ook voor de nieuwe L 300-lijn. Nieuw is dat er ook garantie aan wordt toege- i-corrosie. jzen van de Mitsubishi L 300 lui- s volgt: L 300 chassis/kabine in Sunny gekc Ja het Jaar. werd de auto be- S.o^Ter ^86 pi «s ontwerp (tech- (2&9 punten). De leden van de jury zijn prominen- academici en professionele auto- w rmalisten. Iburg en omstreken loopt de In 1987 werd de Nissan Sunny geko- troën «als een trein». De AX zen tot Japanse Auto van het Jaar. een verschijning met veel Bij deze verkiezing w< inig, snel, milieuvrien- oordeeld op punten als >chone motor en wend- ’eschikt e stou- In Denemarken, Italië en Duitslane zijn voor de succesvolle nieuwe 80 waardevolle onderscheidingen toe gekend. Voor het Audi-veiligheidssys- teem Procon-Ten verleende het «Ver band Danischer Motorjoumalisten» (MKD) de innovatieprijs 1987. Zijn president Poul Möller overhandigde op 24 februari 1987 deze prijs voor bij zondere nieuwe ontwikkelingen aan Dr. Ferdinand Piëch, plaatsvervan gend voorzitter van de raad van be stuur en lid van de directie van de af deling Technische Ontwikkeling van Audi AG. Poul Möller in zijn argu mentering: een innovatie, die het risico van letsel heel duidelijk vermindert. De combinatie van het mechanisch naar voren trekken van het stuurwiel merkwaardig modellenpoli- autofabrikant Ci- treeks 1970 •e basismo- e beurs, de 1, die, in de de markt roduceerd ;1 duurder een r 1 geliefde seien i 1955 tot men ir Iding ingewanden voor giers. Via de Evenals in Europa kent ook Japan zijn eigen Auto van het Jaar Verkiezing. In Europa bestaat de jury bij de Auto van het Jaar Verkiezing voor 95% uit Europese leden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hun keus te allen tijde op Europese auto’s valt. De jury van de Japanse Auto van het Jaar Verkiezing bestaat uit maar liefst 54 leden, deels Japanse en deels buitenlandse critici. Opbergruimtes Het interieur van de AX is voorzien van een groot aantal handige opberg ruimtes en -vakjes: voor paperassen, voor kleine boodschappen en zelfs voor (limonade)flessen. Ook bove- het dashboard kun je allerlei spulletjes kwijt. De AX is een echte stadswagen: U; trekt snel op, schakelt bijzonder soepel en je hoeft ook niet voortdurend als een razende te schakelen in het stads verkeer, want de marges in de diverse versnellingen zijn vrij ruim. Wendbaar is de AX ook, slalommen gebeurt feilloos en wanneer je even het stuur loslaat, blijft hij keurig in de spar eenv De 1987» werd di 80 verleend van Motorjc Verona. Tot «Beste j voertuigen» wer door hét «Haus I De jury baseert haar beo^.u teria bij de ontwerpkeuze ’87 langen van de verbruiker, derhalve niet alleen om de kwaliteit en de orginaliteil werp, maar ook om de bruikswaarde, de veiligheid, duur en de milieuvriendelijk! Technisch gezien is de nieuwe Sun ny een zeer moderne auto. Hij is voor- wielaangedreven en rondom onafhan kelijk geveerd waardoor een optimaal weggedrag verkregen wordt. Er is maar liefst keuze uit 5 verschil lende motorvarianten waaronder een 1.6 liter met single-point injectie en katalysator. Tevens zijn leverbaar 1,3 of 1,6 liter motoren die opvallende zui nigheid en soeplesse aan elkaar ge paard laten gaan; een nog spaarzame re, stille 1,7 liter dieselmotor en een su permoderne 120 pk sterke 16-kleps in- jectiemotor met 2 bovenliggende nok- kenassen. Praktisch alle Sunny’s zijn uitge voerd met een soepel schakelende vijf- versnellingsbak. Volgens deze zelfde formule zijn de Mitsubishi-ontwerpers te werk gegaan bij het ontwerpen van de totaal nieuwe L 300-serie want het behoud van het be staande compacte basisontwerp, is die L 300-serie een stuk vlotter geworden. Het vernieuwde front zorgt voor een cW- waarde van 0,47 - was 0,53 - maar die lage cW-waafde is trouwens niet alleen te danken aan dat nieuwe front want ook de zijskirts en de hele in een windtunnel ontwikkelde opbouw draagt daartoe zijn steentje bij. De veiligheid - altijd een moeilijk punt bij frontbesturing - en soli diteit wordt gevormd door een monoco- que-construktie met een verst-’- -* sis. De ingebouwde schol wor” J- vormig uitlopend chassis. koers. Ook de remmen werken prima, terwijl het een prettige bijkomstigheid is dat je vlug snelheid verliest door eenvoudig de voet van het gaspedaal te houden. Zoals elke auto heeft ook de AX een aantal minpunten: zo is het geluid van de motor nogal hoorbaar, wat waar schijnlijk komt door de lichte con structie van deze Citroën. Vervelender is, dat de bouwers weinig rekening met lange mensen hebben gehouden. Er schijnt op bestelling een bestuurders- j'pende stoel leverbaar te zijn die verder naar rugleu- achteren kan dan in de standaarduit- -voering. En dat is nodig ook: de stoel in mijn testexemplaar verschafte mij een hoge zit, veel te dicht op het stuur en met uitzicht op het dak. Óm toch de weg in de gaten te kunnen houden moest ik zowat scheef in mijn stoel gaan hangen. Bertens-Tilburg-direc- teur Jan Bertens kende overigens deze problemen al en veronderstelt dat de fabriek daar wel iets aan zal gaan doen. Overigens, aldus Jan Bertens, is de AX in de zes weken dat hij nu lever- te baar is, opmerkelijk goed aangeslagen, jour ven op Ook in Tilburg en omstreken loopt de Ii kleine nieuwe Citn - - is dan ook hij pluspunten: zuir pel delijk door de set baar, onderhoudsarm en zeer ges om er veel boodschappen in te wen. Ik kan me voorstellen dat heel wat Eend-rijders die overstappen naar een «echte» auto hierbij voor de AX zullen kiezen. Wie de nieuwe Sunny bekijkt zal de vlotte strakke styling direct opvallen. De carrosserie is zeer glad afgewerkt waardoor een lage Cw-waarde (Cw 0,32) werd verkregen. De neus loopt sterk af en bumper en spoiler zijn geïntegreerd. De prijzen die Nissan voor zijn nieuwe Sunny in Nederland vraagt, liggen beslist gunstig. Voor de 1.3 L 3-deurs staat een prijs van 18.670,00 genoteerd terwijl de duurste Sunny 1.6 GTI coupé voor 35.490,00 in de prijslijst staat. Daar tussenin liggen 30 varianten die alle hun geld zeker waard zijn. Voeg daarbij de betrouwbaarheid van vorige Sunny-modellen, en Nissan ig de toekomst van deze nieuwe telg :t vertrouwen tegemoet zien. Ook de motoren ontkwamen niet aan de vernieuwingsdrang van de ontwerpers van Mitsubishi. De 1600 cm3 benzine- uitvoering is uitgerust met een nieuw in- laatspruitstuk, een nieuwe verbran- dingskamer, een dubbel uitlaatspruitstuk en een verbeterde carburateur. Deze motor levert nu 51 kW. De dieselmotor heeft een inhoud van 2500 cm3 en is uitgerust met nieuwe verstuivers en een sterkt chas- by.pass oliefilter. Hij heeft ook een ver- ue ingeoouwue senokabsorbtie n van 51 kw De maximum snel. ™“r^™rgd d°°r Y' heid b'j de korte uitvoering °P 134 ■- ...ig ust-opeC.-2S5ÏS. km/h voor de benzineversie en 130 km/h voor de diesel-uitvoering. Jarenlang is het wat merkwaardig AX11-TRE-uitvoering en kon vaststel- gesteld geweest met de modellenpoli- len dat we met een fel baasje te maken tiek van de Franse autofabrikant Ci- hebben. De 140 km/u. haalde hij met troën. Tussen 1945 en omstreeks 1970 gemak, zonder dat het pedaal helemaal waren er eigenlijk maar twee basismo- ingedrukt was en zonder dat er iets dellen: een voor de smalle beurs, de van instabiliteit aan het rijgedrag te 2 CV ofwel de Lelijke Eend, die, in de bespeuren viel. Al is de vering minder oorlog ontwikkeld, erna op de markt spectaculair dan in de CX, de GS en kwam en nog steeds geproduceerd minder hangmatachtig als in de Eend, wordt en daarnaast een veel duurder een modderpad vol kuilen of de kas model, tot 1956 de alom geliefde seien van de Lovense Kanaaldijk vor- «Traction Avant», en van 1955 tot men in de AX geen bedreiging voor de 1975 de evenzeer tot de verbeelding ingewanden van chauffeur en passa- sprekende ID/DS-series: auto’s voor giers. Via de goed ver openklappen’ mensen met een fors inkomen. derde deur en de neerklapbare rug1: Rond 1970 begint er verandering in ning van de achterbank valt er een dat nogal magere programma te ko- grote extra ruimte achter de voorstoe- men: eerst komt er met de CX een len te creëren - al is het jammer dat de nieuw vlaggeschip aan het hoofd van zitting van de achterbank niet kantel de Citroën-vloot en vervolgens begint baar is en er dus ook geen vlakke laad- men in hoog tempo het gat tussen de vloer kan ontstaan. «dure, en de «goedkope» modéflen te vullen. We zien de GS verschijnen in i uitvoeringen en daarna de LN, c weer snel verdwijnt. Nu zijn er i, de Axel en de inmiddels be- k succesvolle BX. Je kunt gerust dat Citroën de automobilisten oreed pakket wagens van uiteenlo- 1 karakter en kwaliteit heeft te bie- i (al zullen velen nog altijd treuren om het verdwijnen van de DS en van de chique SM). Compleet gamma Aan dit reeds tamelijk complete pakket is sinds een week of zes de Ci troën AX toegevoegd, een familieauto in de prijsklasse tussen de 15.000 en 20.000 gulden. De AX is wel volger van de I Jan Bertens van 'naire Bertens Til Geminiweg 39, lijk niet: de AJ richte- - J De korte versie van de L 300 heeft 4.5 kubieke meter laadruimte, de verlengde versie 5,7 m3. Het laadvermogen van de L 300 is nagenoeg gelijk gebleven, 1060 kg in de benzine-uitvoering en 960 kg in de dieseluitvoering. Bij de verlengde uit voering is dat respectievelijk 1220 kg en 1125 kg. Het aanhanggewicht is gehand haafd op 1200 kg. Comfort verhogende faktoren zijn meer been- en hoofdruimte, een verkleinde hellingshoek van de stuurkolom en een yergroting van het glasoppervlak met zo’n 15%. Het in- en uitstappen is ver gemakkelijkt doordat de portieren 10 mm hoger en 50 mm breder zijn. Ook het laden en lossen is nog weer eenvou diger geworden, de schuifdeuren aan beide zijden zijn vergroot, evenals de achterklep die dankzij een hoger schar nierpunt stahoogte biedt, ook aan men sen van Europees formaat. velerlei i 1.6 benzine die ook 15.995,- de Visa, 2.5 diesel hoorlijk s 18.645,- stellen d. 1.6 benzine een bre 17.345,- pend km 19.995,- den (r' - 1.6 benzine 19.495,- 2.5 diesel 22.145,- n •-mzine bij Ironule bo.s^n be. spannen van de veiligheidsgordels is Geminiweg39 maar |at eigen. tvoudigen geniaa njet; de AX lijkt maar in weinig j ij heid om met dat karakter kennis te J!"«Smaken. De Citroën AX is in vele op- haar beoordehngscn- smeren om de beurt HPt eaat om de 25 000 km’ HiJ Paart een zeer laa8 brandstofverbruik aan relatief ho- ‘TdXeE een hele6 ris modeller lijkheid verkrijgbaar: 6 in totaal. Ik reed in d< :hte stadsv eelt bijzom >rtd in Autobedrijf P. Smulders Goirkestraat 144a-146 Tilburg telefoon 013 421820 420047 420067 - Koopavonden geopend AX T1TRE

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1987 | | pagina 25