Mitsubishi L 300-serie
Bestellersjneiallure
De Citroen AX
F
rit.
OYOT?
MAAK NU EEN TESTRIT
IN DE IDEALE COMPACT AUTO
E
4
CITROEN AX
REVOLUTIONAIR!
AL VANAF 14.990/
Nieuwe Sunny van Nissan
auto van het jaar in Japan
I
NIEUW IN ONS PROGRAMMA
DE MITSUBISHI L 300 1987
ters
BETROUWBAAR
Auto
getest
Autonieuws
BERTENS TILBURG B.V.
JAN BERTENS UDENHOUT
A-, 1
Onderscheidingen nieuwe Audi 80
ted.jSïTS rch“op de "n T
door de Itliaanse Bond dlg %euwve, aut0 met 6611 comPleet
journalisten (UIGA) in ^dïn^Ttesm
lart 1987-pagina 24
Donderdag 19 maart 1987- pagina 25
DE TILBURGSE KOERIER
Verbeterde motoren
De hellingshoek van de stuurkolom is verkleind.
door Paul Vroom
Onderstel
Compact en toch ruim
Eén van de 32 uitvoeringen van de nieuwe Sunny. De 3-deurs 1.6 GTI.
300
chassis/kabine
300
Panel
Van
Panel Van Long
Strakker styling
Modern concept
va 18.670,-
ARING
Volop keuze
Gunstige prijzen
14.995,-*
NISSAN
I
jf
s de
sep-
een
Nissan Sunny
(32 uitvoeringen)
GARAGE
DENISSEN BVa
3-, 4- of 5-deurs uitvoerin-
jnwagens en een fraaie coupé
L 300 Panel Van Long 2
L 300 4WD Window Van 2.0 benzine
23.645,-
Door Rein Leppink
Geminiweg 39 - Tilburg - Tel. 013/423030
Brabantse Hoek 4 - Tel. 04243-1532/3281
i geschikt.
Ie ris modellen
l. Ik reed in de
Dtoren, hand-
is bovendien
i onderhoud
aar.
rit in de Swift
)op tevreden
SUZUKI
.aitind
Audi
Citroen heeft weer een heel
bijzondere auto geïntroduceerd: de
Citroen AX. Een auto met zoveel bui
tengewone eigenschappen dat hij revo
lutionair is.
Verrassend ruim, enorm snel,
heel sterk, minimaal onderhoud en.r.
uitzonderlijk zuinig!
Deze ideale compact-auto
staat bij ons klaar voor uw testrit.
excl. afleveringskosten
nisch gezien), styling, rijkwaliteiten,
uitrusting en «value for money».
De Sunny eindigde met 331 punten
op de eerste plaats, vóór de Toyota
Soarer (286 punten) en de Mazda 929
4 uitrustingsniveaus (L,
IGX) waarvan de eenvou-
delijk compleet is te noe-
iX is een zeer luxe uitvoe-
zelfs stuurbekrachtiging,
ergrendeling en elek-
zijruiten niet ontbre-
Nissan denkt dit
1.500 Sunny’s ir
nen verkopen en
aandeel uit te kunr
Gezien de verkc
nieuwe Sunny
tember 1986 k
zeer reële prognose.
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg 013-683911
nieuwe L 300-lij-
een zesjarige garant
voegd op anti-
De prijz
den als
L 300 Panel Van 2.5 diesel
L 300
1986
1983
1986
1985*
1986
1986
1983
1986
1986
1982
1983
1985
1984
1982
Die nieuwe Mitsubishi L 300 is in meer
dere opzichten ruimer geworden. De
laadruimte is met 2.33 meter 35 cm lan
ger geworden, de hoogte is met 1.24
meter 2.5 cm toegenomen, terwijl de
breedte (1.52 meter) 2 cm is vergroot.
tens een 1
■el publiek
drie dagen. De c
er, maar dit bleel
In Nederland levert Nissan de nieu
we Sunny in maar liefst 32 uitvoerin
gen.
Er zijn
gen, statior
leverbaar.
Men kent 4
LX, SLX en SGX) waarvan
digste al redelijk compleet
men. De SGY -
ring waarin
centrale portierver
trisch bedienbare 2
ken.
jaar dan ook zo’n
in Nederland te kun-
daarmee het markt-
inen bouwen tot 6%.
■coopsuccessen die
tot heden (vanaf s<
leverbaar) scoorde
Je gaat je toch wel eens afvragen waarin
het succes van de L 300’s, een serie be
stellers en busjes van Mitsubishi, zit.
Want van een succes kun je rustig spre
ken wanneer er al 9000 van die L 300’s
in diverse uitvoeringen zijn verkoel.’
Naar mijn idee komt het doordat die L
300’s met hun afmetingen overal net
tussenin zitten. Ze zijn niet te krielig -
zoals er ook aangeboden worden - maar
ook niet zo fors dat ze problemen ople
veren wanneer er in smalle straatjes ge
manoeuvreerd moet worden.
Showtime! Onder deze kreet lanceert Hopmans en Bertens een Toyota-
voorjaarshow. De autoshow die in de voorgaande dagen veel publiek trok, is
wegens het overrompelende sukses verlengd met nog drie dagen. De opval
lende Toyota-ballon was bedoeld als extra trekpleister, maar dit bleek niet
nodig met de grote belangstelling. Dus nog drie dagen show in Moergestel.
Bij het nieuwe onderstel heeft de kogel-
kringloopbesturing plaats moeten ma
ken voor een tandheugelbesturing, ter
wijl de voorwielophanging van het wish-
bone-type is voorzien van een torsiesta-
bilisator. De Mitsubishi L 300 wordt ge
leverd als korte Panel Van en in een
verlengde versie daarvan. Daarnaast is er
een uitvoering als pendelbus en een
vierwielaangedreven uitvoering. De vo
rig jaar geïntroduceerde drie jaar garan
tie op hoofdonderdelen geldt ook voor
de nieuwe L 300-lijn. Nieuw is dat er ook
garantie aan wordt toege-
i-corrosie.
jzen van de Mitsubishi L 300 lui-
s volgt:
L 300 chassis/kabine
in Sunny gekc
Ja het Jaar.
werd de auto be- S.o^Ter ^86 pi
«s ontwerp (tech- (2&9 punten).
De leden van de jury zijn prominen-
academici en professionele auto-
w rmalisten.
Iburg en omstreken loopt de In 1987 werd de Nissan Sunny geko-
troën «als een trein». De AX zen tot Japanse Auto van het Jaar.
een verschijning met veel Bij deze verkiezing w<
inig, snel, milieuvrien- oordeeld op punten als
>chone motor en wend-
’eschikt
e stou-
In Denemarken, Italië en Duitslane
zijn voor de succesvolle nieuwe
80 waardevolle onderscheidingen toe
gekend. Voor het Audi-veiligheidssys-
teem Procon-Ten verleende het «Ver
band Danischer Motorjoumalisten»
(MKD) de innovatieprijs 1987. Zijn
president Poul Möller overhandigde
op 24 februari 1987 deze prijs voor bij
zondere nieuwe ontwikkelingen aan
Dr. Ferdinand Piëch, plaatsvervan
gend voorzitter van de raad van be
stuur en lid van de directie van de af
deling Technische Ontwikkeling van
Audi AG. Poul Möller in zijn argu
mentering: een innovatie, die het risico
van letsel heel duidelijk vermindert.
De combinatie van het mechanisch
naar voren trekken van het stuurwiel
merkwaardig
modellenpoli-
autofabrikant Ci-
treeks 1970
•e basismo-
e beurs, de
1, die, in de
de markt
roduceerd
;1 duurder een r
1 geliefde seien i
1955 tot men ir
Iding ingewanden
voor giers. Via de
Evenals in Europa kent ook Japan zijn eigen Auto van het Jaar Verkiezing.
In Europa bestaat de jury bij de Auto van het Jaar Verkiezing voor 95% uit
Europese leden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hun keus te allen tijde op
Europese auto’s valt.
De jury van de Japanse Auto van het Jaar Verkiezing bestaat uit maar liefst
54 leden, deels Japanse en deels buitenlandse critici.
Opbergruimtes
Het interieur van de AX is voorzien
van een groot aantal handige opberg
ruimtes en -vakjes: voor paperassen,
voor kleine boodschappen en zelfs
voor (limonade)flessen. Ook bove-
het dashboard kun je allerlei
spulletjes kwijt.
De AX is een echte stadswagen: U;
trekt snel op, schakelt bijzonder soepel
en je hoeft ook niet voortdurend als
een razende te schakelen in het stads
verkeer, want de marges in de diverse
versnellingen zijn vrij ruim.
Wendbaar is de AX ook, slalommen
gebeurt feilloos en wanneer je even het
stuur loslaat, blijft hij keurig in de
spar
eenv
De
1987» werd di
80 verleend
van Motorjc
Verona.
Tot «Beste j
voertuigen» wer
door hét «Haus I
De jury baseert haar beo^.u
teria bij de ontwerpkeuze ’87
langen van de verbruiker,
derhalve niet alleen om de
kwaliteit en de orginaliteil
werp, maar ook om de
bruikswaarde, de veiligheid,
duur en de milieuvriendelijk!
Technisch gezien is de nieuwe Sun
ny een zeer moderne auto. Hij is voor-
wielaangedreven en rondom onafhan
kelijk geveerd waardoor een optimaal
weggedrag verkregen wordt.
Er is maar liefst keuze uit 5 verschil
lende motorvarianten waaronder een
1.6 liter met single-point injectie en
katalysator. Tevens zijn leverbaar 1,3
of 1,6 liter motoren die opvallende zui
nigheid en soeplesse aan elkaar ge
paard laten gaan; een nog spaarzame
re, stille 1,7 liter dieselmotor en een su
permoderne 120 pk sterke 16-kleps in-
jectiemotor met 2 bovenliggende nok-
kenassen.
Praktisch alle Sunny’s zijn uitge
voerd met een soepel schakelende vijf-
versnellingsbak.
Volgens deze zelfde formule zijn de
Mitsubishi-ontwerpers te werk gegaan
bij het ontwerpen van de totaal nieuwe L
300-serie want het behoud van het be
staande compacte basisontwerp, is die L
300-serie een stuk vlotter geworden. Het
vernieuwde front zorgt voor een cW-
waarde van 0,47 - was 0,53 - maar die
lage cW-waafde is trouwens niet alleen
te danken aan dat nieuwe front want ook
de zijskirts en de hele in een windtunnel
ontwikkelde opbouw draagt daartoe zijn
steentje bij. De veiligheid - altijd een
moeilijk punt bij frontbesturing - en soli
diteit wordt gevormd door een monoco-
que-construktie met een verst-’- -*
sis. De ingebouwde schol
wor” J-
vormig uitlopend chassis.
koers. Ook de remmen werken prima,
terwijl het een prettige bijkomstigheid
is dat je vlug snelheid verliest door
eenvoudig de voet van het gaspedaal te
houden.
Zoals elke auto heeft ook de AX een
aantal minpunten: zo is het geluid van
de motor nogal hoorbaar, wat waar
schijnlijk komt door de lichte con
structie van deze Citroën. Vervelender
is, dat de bouwers weinig rekening met
lange mensen hebben gehouden. Er
schijnt op bestelling een bestuurders-
j'pende stoel leverbaar te zijn die verder naar
rugleu- achteren kan dan in de standaarduit-
-voering. En dat is nodig ook: de stoel
in mijn testexemplaar verschafte mij
een hoge zit, veel te dicht op het stuur
en met uitzicht op het dak. Óm toch de
weg in de gaten te kunnen houden
moest ik zowat scheef in mijn stoel
gaan hangen. Bertens-Tilburg-direc-
teur Jan Bertens kende overigens deze
problemen al en veronderstelt dat de
fabriek daar wel iets aan zal gaan
doen. Overigens, aldus Jan Bertens, is
de AX in de zes weken dat hij nu lever- te
baar is, opmerkelijk goed aangeslagen, jour
ven op Ook in Tilburg en omstreken loopt de Ii
kleine nieuwe Citn - -
is dan ook
hij pluspunten: zuir
pel delijk door de set
baar, onderhoudsarm en zeer ges
om er veel boodschappen in te
wen.
Ik kan me voorstellen dat heel wat
Eend-rijders die overstappen naar een
«echte» auto hierbij voor de AX zullen
kiezen.
Wie de nieuwe Sunny bekijkt zal de
vlotte strakke styling direct opvallen.
De carrosserie is zeer glad afgewerkt
waardoor een lage Cw-waarde
(Cw 0,32) werd verkregen. De neus
loopt sterk af en bumper en spoiler
zijn geïntegreerd.
De prijzen die Nissan voor zijn
nieuwe Sunny in Nederland vraagt,
liggen beslist gunstig.
Voor de 1.3 L 3-deurs staat een prijs
van 18.670,00 genoteerd terwijl de
duurste Sunny 1.6 GTI coupé voor
35.490,00 in de prijslijst staat.
Daar tussenin liggen 30 varianten
die alle hun geld zeker waard zijn.
Voeg daarbij de betrouwbaarheid
van vorige Sunny-modellen, en Nissan
ig de toekomst van deze nieuwe telg
:t vertrouwen tegemoet zien.
Ook de motoren ontkwamen niet aan de
vernieuwingsdrang van de ontwerpers
van Mitsubishi. De 1600 cm3 benzine-
uitvoering is uitgerust met een nieuw in-
laatspruitstuk, een nieuwe verbran-
dingskamer, een dubbel uitlaatspruitstuk
en een verbeterde carburateur. Deze
motor levert nu 51 kW. De dieselmotor
heeft een inhoud van 2500 cm3 en is
uitgerust met nieuwe verstuivers en een
sterkt chas- by.pass oliefilter. Hij heeft ook een ver-
ue ingeoouwue senokabsorbtie n van 51 kw De maximum snel.
™“r^™rgd d°°r Y' heid b'j de korte uitvoering °P 134
■- ...ig ust-opeC.-2S5ÏS. km/h voor de benzineversie en 130 km/h
voor de diesel-uitvoering.
Jarenlang is het wat merkwaardig AX11-TRE-uitvoering en kon vaststel-
gesteld geweest met de modellenpoli- len dat we met een fel baasje te maken
tiek van de Franse autofabrikant Ci- hebben. De 140 km/u. haalde hij met
troën. Tussen 1945 en omstreeks 1970 gemak, zonder dat het pedaal helemaal
waren er eigenlijk maar twee basismo- ingedrukt was en zonder dat er iets
dellen: een voor de smalle beurs, de van instabiliteit aan het rijgedrag te
2 CV ofwel de Lelijke Eend, die, in de bespeuren viel. Al is de vering minder
oorlog ontwikkeld, erna op de markt spectaculair dan in de CX, de GS en
kwam en nog steeds geproduceerd minder hangmatachtig als in de Eend,
wordt en daarnaast een veel duurder een modderpad vol kuilen of de kas
model, tot 1956 de alom geliefde seien van de Lovense Kanaaldijk vor-
«Traction Avant», en van 1955 tot men in de AX geen bedreiging voor de
1975 de evenzeer tot de verbeelding ingewanden van chauffeur en passa-
sprekende ID/DS-series: auto’s voor giers. Via de goed ver openklappen’
mensen met een fors inkomen. derde deur en de neerklapbare rug1:
Rond 1970 begint er verandering in ning van de achterbank valt er een
dat nogal magere programma te ko- grote extra ruimte achter de voorstoe-
men: eerst komt er met de CX een len te creëren - al is het jammer dat de
nieuw vlaggeschip aan het hoofd van zitting van de achterbank niet kantel
de Citroën-vloot en vervolgens begint baar is en er dus ook geen vlakke laad-
men in hoog tempo het gat tussen de vloer kan ontstaan.
«dure, en de «goedkope» modéflen te
vullen. We zien de GS verschijnen in
i uitvoeringen en daarna de LN,
c weer snel verdwijnt. Nu zijn er
i, de Axel en de inmiddels be-
k succesvolle BX. Je kunt gerust
dat Citroën de automobilisten
oreed pakket wagens van uiteenlo-
1 karakter en kwaliteit heeft te bie-
i (al zullen velen nog altijd treuren
om het verdwijnen van de DS en van
de chique SM).
Compleet gamma
Aan dit reeds tamelijk complete
pakket is sinds een week of zes de Ci
troën AX toegevoegd, een familieauto
in de prijsklasse tussen de 15.000 en
20.000 gulden.
De AX is wel
volger van de I
Jan Bertens van
'naire Bertens Til
Geminiweg 39,
lijk niet: de AJ
richte- - J
De korte versie van de L 300 heeft 4.5
kubieke meter laadruimte, de verlengde
versie 5,7 m3. Het laadvermogen van de
L 300 is nagenoeg gelijk gebleven, 1060
kg in de benzine-uitvoering en 960 kg in
de dieseluitvoering. Bij de verlengde uit
voering is dat respectievelijk 1220 kg en
1125 kg. Het aanhanggewicht is gehand
haafd op 1200 kg.
Comfort verhogende faktoren zijn meer
been- en hoofdruimte, een verkleinde
hellingshoek van de stuurkolom en een
yergroting van het glasoppervlak met
zo’n 15%. Het in- en uitstappen is ver
gemakkelijkt doordat de portieren 10
mm hoger en 50 mm breder zijn. Ook
het laden en lossen is nog weer eenvou
diger geworden, de schuifdeuren aan
beide zijden zijn vergroot, evenals de
achterklep die dankzij een hoger schar
nierpunt stahoogte biedt, ook aan men
sen van Europees formaat.
velerlei i
1.6 benzine die ook
15.995,- de Visa,
2.5 diesel hoorlijk s
18.645,- stellen d.
1.6 benzine een bre
17.345,- pend km
19.995,- den (r' -
1.6 benzine
19.495,-
2.5 diesel
22.145,-
n •-mzine
bij Ironule bo.s^n be.
spannen van de veiligheidsgordels is Geminiweg39 maar |at eigen.
tvoudigen geniaa njet; de AX lijkt maar in weinig
j ij heid om met dat karakter kennis te
J!"«Smaken. De Citroën AX is in vele op-
haar beoordehngscn- smeren om de beurt
HPt eaat om de 25 000 km’ HiJ Paart een zeer
laa8 brandstofverbruik aan relatief ho-
‘TdXeE een hele6 ris modeller
lijkheid verkrijgbaar: 6 in totaal. Ik reed in d<
:hte stadsv
eelt bijzom
>rtd
in
Autobedrijf P. Smulders
Goirkestraat 144a-146 Tilburg
telefoon 013 421820 420047 420067 - Koopavonden geopend
AX T1TRE