\l A >w vervoersarchitekt bij uitstek ^3 Over 1986 verlies van gemeente Tilburg 9 miljoen 25 JAAR WERELD NATUUR FONDS IN NOORDBRABANTS NATUURMUSEUM TE LAND, TER ZEE en in de LUCHT Ook deze week nog bij Torro In dit nummer: Zo goed mogelijk samen voegen De TGV in Weelde-Statie van vervoerschakels 7 5358 dflNSSENS 5 halen,4 betalen! Verregaande extra bezuinigingen staat Tilburg te wachten wereldwijd in aktie WOUTERS HAPPEE 10 KORTING Op alle Hollandse kaassoorten on-/voorverpakt 8 verschillende Rollade's sterk afgeprijsd. 1 Van Lieshout Gemeentepagina Tilburg op pagina 7 HENDRIKS •liuflssinc®, 'aart 1987-paginal Koerier Oplage84.510 ex. Lees verder op blz. 9 all in‘ Til- t NA TO-vhegve illeen per spoor 1 11a WAGNERPLEIN 18 TILBURG OH-12-11 WEEKENDRECLAME: De ang (geel) ahang (bruin) rose-vogeltje Donderdag 19 maart 1987 31 e jaargang nr. 1503 e vestiging van het mensen werkzaam. Lees verder op bh. 9 AAN PERZEN DENKEN IS AAN JANSSENS DENKEN Stadhuisplein 325 (Katterug) Tilburg-Tel. 424716 Vrijdag en zaterdag VRUCHTENSLOFFEN pag. 25 pag-27 AUTOBEDRIJVEN Petrus Loosjesstr. 11 ALFA ROMEO SHOW Zie pagina 24 B..<l, Besterdrlng 1 hoek Veldhovenrlng Tel. 013-420504 Perzische-tapijten ZONNEKUREN I Per keer 8,- 111 keer 75,«I Ook verkoop zonne-apparatuur BELLAIR Enschotsestraat 133, tel. 422769 Rondom Hart v. Brabant ..pag. 3 Wijnpraatjepag. 9 Cuisine Normaalpag. 9 Vijf jaar Hemelpoortpag. 11 B en W besluitenpag. 11 Kultuur/Amusement. pag. 15 -17 Uit-agendapag. 19 Politieberichtenpag. 19 Parochienieuws„pag. 23 Autonieuws. Sport FONS VAN DEN HOUT KAAS A DtUKATtSSEN is minister i dus niet alleen -ütieke AUTOMOBIEL- EN GARAGEBEDRIJF tsKSSsr Alle reparaties Trouwlaan 23, Tilburg BEHANG AANBIEDING nu 2,95 nu 3,95 nu 7,50 t van Herman (Herman, die ik me in de Wies Andersen Show en het i die de quizmaster hem in de uit- -voortaan geen minister van Vlinder-behar van 6,95 Vogeltjes-beh van 6.95 Blauw-gnjs of i van 12.95 Drup-vrije Latex van 38,95 N 32,50 J. VAN LOON-OTTEN Hasseltstraat 178 Wassing U TENNIS IS FUN Leer het daarom goed! 15 tennislessen van 1 uur, 8 personen op 2 banen op de doordeweekse avonden door KNLTB gedipl. krachten voor De cursus voor beginners en gev. start in de week van 20 april en duurttot 11 sept. Geen les in de schoolvakantie. Indeling naar leeftijd en geoefendheid. Inlichtingen en opgeven 013/341630 Golrle (b.g.g. 346128) verschijnt In geheel Tilburg, Golrle, Rlel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Olsterwijk, Moergestel en Hllvarenbeek Redactie-advertentie-afdeling en administratie N.S.Plein 14 - 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Sluitingstermijn voor advertenties en redactie dinsdagavond 22.00 uur. I. Wethouder van financiën J. melden had. was de medede- 12 miljoen gulden, maar door irden om het gat nog enigszins te waar de gemeente geen reke- oowiet rijk op uitkeringen in het gemeentefonds en een tekort van4 miljoen gulden bij de Beekse Bergen. Ook de verhoging van de gemeentelijke bijdrage aan de bijstandsuitkeringen is zo’n tegenvaller. Tenslotte heeft de gemeente de voordelen van een lage rentestand met ruim 1 miljoen gulden te hoog inge schat. Gisteren, woensdag 18 maart, is in het Noordbra- bants Natuurmuseum, Spoorlaan 434 in Tilburg, de tentoonstelling «25 jaar Wereld Natuur Fonds» ge opend. De tentoonstelling loopt tot en met zondag 10 mei. De openingstijden van het museum zijn dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur en zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur. er is weer lentesalade! fijne groente-melange met kip één van onze 14 eigengemaakte soorten 2,25/100 gram en... 'n vers trans stokbrood daarbij voor 1 (één) gulden zomaar, omdat 't (bijna) lente is! Het Wereld Natuur Fonds is in eerste instantie opgericht om fondsen te verwerven die aangewend kunnen worden voor de bescherming van natuur en landschap over de hele wereld. Het Noordbra- bants Natuurmuseum wil daar op inspelen door tijdens de duur van de tentoonstelling geld in te za melen voor het project «Red de reuzenpanda». Dit tot de verbeelding sprekende dier, dat model stond voor het logo van het Wereld Natuur Fonds, kampt in de strijd om het voortbestaan met speci fieke problemen. Met forse financiële steun kan uitsterven worden voorkomen. Het Noordbrabants Natuurmuseum richt zich in deze niet alleen tot de individuele bezoeker, maar cr wordt vooral een beroep gedaan op het bedrijfs leven om naar de portemonnee te grijpen. Vóór 4 mei zou er 10.000,- bij elkaar gebracht moeten worden. De stand van de rekening zal voor ieder een te volgen zijn op een «financiële thermometer» in de tentoonstelling. Geldig t/m zaterdag 21 maart 1987. Prijswijzigingen t.g.v. overheids maatregelen en/of fabrikanten zijde voorbehouden. R Uw warme bakker Reeds meer dan 100 jaar Hoefstraat 151 Oerlesestraat 2T Alle mededelingen overzichte lijk op een vaste plaats adver tenties over o.a. hinderwet en be stemmingsplannen, aankondigin gen van raads- en commissiever gaderingen en tal van wetens waardigheden voor de Tilburgse bevolking. fUitgave: De Tilburgse Koerier bv^ Dir. T. de Beer-Douwes Oprichter: J.H.G. de Beer transportwielen lOurg Mes «emeweg 14 td 013 321316 GROENTE-EN FRUITHAL bernirdujphin 32 tal: 639100 ZUHER tl7E£R-~ Kordheten Telkens wanneer ik de laatste tijd met Beis Lijntje van Turnhout naar Baarle-Nas- sau rijd en dan het Beis Lijntje passeer kan ik een droge snik slechts met grote moeite terugdwingen in het gemoed: want ik zie dan dat de rails van mijn troetel- lijntje meter na meter worden opgebroken en dat hier, waar het zijn bestemming nadert, het Beis Lijntje al bijna even onzichtbaar is geworden als in de Blaak waar het eertijds doorheen glansde. En even onzichtbaar als het binnenkort ook van Baarle-Nassau-grens tot Tilburg- West zal zijn, wanneer ze er een toeristisch fiets pad van hebben gemaakt. Ach hoe schreit mijn hart, mijn spoortjesliefhebbershart. Want al fiets ik jaarlijks wel duizenden kilometers terwijl ik hoogstens enkele uren in een trein vertoef - een trein, een tram en een spoorweg brengen mij in een staat van vreemde opwinding terwijl ik fietsen alleen maar erg leuk vind. Het opheffen van het Beis Lijntje en het échec van de Stoomtreinmaatschappij burg-Turnhout dreigen dan ook diepe littekens in mijn oudere jongensziel te kerven. Maar dan gloort er hoop. De minister zegt het zelf: de Train a Grande Vitesse, het Franse snelheidsmonster op rails, zal over het traject van het Beis Lijntje gaan rij den en komt bij Baarle-Nassau-grens ons land binnen. Het enorme grensstation van weleer kan herbouwd worden. Een metropool zal ontstaan te Weelde-Statie. De •dooien driehoek» komt eindelijk tot leven. Het NATO-vhegveld in Weelde-Statie kan worden geprivatiseerd zodat Weelde niet alleen per spoor maar ook door de lucht direct verbonden is met alle wereldsteden. «IJsneel» en «Het Frituurke» doen zulke goede zaken dat ze een gecombineerd friet- en ijspaleis van 20 verdiepingen neerzetten midden tussen TGV-station en internationale vlieghaven (en daarmee bij mist heel wat vliegtuigongelukken veroorzaken). Want de minister heeft het zelf ge zegd. Wie is de minister? Hij heet Herman de Croo, is minister van Verkeer in Bel gië en hoort tot de Vlaamse liberale partij - hij is dus niet alleen de naaste Benelux- collega van onze Neelie Smit-Kroes, maar ook haar politieke geestverwant. Sme- ders van grote plannen zijn liberale verkeersministers - samen zullen ze die grens overschrijdende landverslindende landschapverstorende lawaaipapegaai van een su persnelle trein er dus wel door krijgen. Een dilemma voor de spoortjesgek, die plannetjes nog kan herinneren als onderwijsminister, te gast i antwoord schuldig blijvend op alle simpele vragen die de quizmaster hem in de uit zending stelde. Hermans team verloor en hijzelf mocht voortaan geen minister van onderwijs meer zijn). De TGV zou, aldus Herman de Cröo, op Belgisch grondgebied gebruik kunnen ma ken van de bestaande infrastructuur. Nu loopt het Beis Lijntje tussen Turnhout en de grens vlak langs de weg in diezelfde richting, gemoedelijk pal achter de tuintjes van de belendende huizen. Zal het vroeger voor de bewoners al geen pretje zijn ge weest als er een stoomtreintje langs de jonge spinazie gepuft kwam, een TGV door je gereedschapshokje is weer heel andere koek. Daarvoor moeten alle huizen weg en de weg trouwens ook. Half Turnhout zou als gevolg van de plannen des ministers worden af- of opgebroken en met de recreatieve waarde van een der weinig stille gebieden in ons overbevolkt deel der wereld zou het voorgoed gedaan zijn. En waarom? Een trein moet toch in de eerste plaats publiek trekken. En dat pu bliek woont bijvoorbeeld in agglomeraties als die van Lille-Rijsel en Antwerpen; in elk van die stedelijke gebieden tussen ons en Parijs wonen ruim 1 miljoen mensen, maar de TGV rijdt er in een grote boog omheen en verkiest de piepkleine stukjes bos en hei, waar alleen minister de Croo en minister Smit-Kroes zullen instappen. Bij de plechtige ingebruikneming van het Belgisch-Nederlandse traject van de TGV. Brabant ontwaakt! Ook een spoortjesgek wil geen TGV in zijn achtertuin! Moor Vrlaup Waar er nog meer bezuinigd moet gaan worden, bepaalt de politiek. Op 10 april wordt daar al een begin mee gemaakt, wanneer de raadscommissies algemene beleidszaken en financiën de globale cijfers krijgen voor de begro ting over 1988. Dan immers zal men moeten kijken waar en hoe de klappen gaan vallen. Een en ander houdt in dat het met de financiële reserves van Tilburg niet goed gaat. In 1984 telde de gemeente lijke spaarpot nog 23 miljoen gulden. Met de tekorten die over 1987 ver wacht worden, zal die spaarpot nog maar 5 miljoen gulden bevatten. Deze ontwikkeling baart de gemeente hevige zorgen en noopt haar tot het nemen van weer verregaande bezuinigingen. «Wassing B.V. Internationale Expediteurs» maakt als zelfstandi ge dochteronderneming deel uit van «Welpeja Holding B.V.» te Tilburg. Het bedrijf is in 1919 op gericht als lokaal vervoerder en reisagentschap. Bijna 70 jaar later is Wassing uitgegroeid tot een veelzijdige, internationale expedi teur op het gebied van rail- en weg vervoer, luchtvracht en zeevracht. De onderneming is méér dan een vrachtwagenbedrijf. Het aandeel van het door Wassing zelf uitgevoerde transport, be draagt minder dan 10 procent van de totale expeditie van het bedrijf. Voor het overgrote deel is Wassing verantwoordelijk voor het «laten vervoeren» van goederen. Wassing is een middelgrote dienstverlenende onderneming, met ’n totaal van 240 medewerkers. In de Tilburgse bedrijf zijn 125 n Eerder dan voorgaande jaren heeft de gemeente Tilburg de financiën over 1986 gepresenteerd. Krosse presenteerde die cijfers afgelopen donderdag. Het belangrijkste wat hij in dit verband te i ling dat Tilburg 1986 afsluit met een verlies van 9 miljoen gulden. Eigenlijk bedroeg het verlies 1 het aanspreken van diverse fondsen en reserves kon er 3 miljoen gulden «gevonden» worden dichten. Het verlies is groter dan de gemeente verwacht had, zo gaf Krosse toe. Tegenvallers v ning mee gehouden had, waren onder meer de fikse kortingen van het rijk op uitkeringen in het van 4 miljoen gulden bij de Beekse Bergen. Ook de verhoging van c i teger it. mBURG NEDERLAND

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1987 | | pagina 1