\l
A
>w
vervoersarchitekt bij uitstek ^3
Over 1986 verlies
van gemeente Tilburg
9 miljoen
25 JAAR WERELD NATUUR FONDS
IN NOORDBRABANTS NATUURMUSEUM
TE LAND, TER ZEE en in de LUCHT
Ook deze week nog
bij Torro
In dit nummer:
Zo goed mogelijk samen voegen
De TGV in Weelde-Statie
van vervoerschakels
7
5358
dflNSSENS
5 halen,4 betalen!
Verregaande extra bezuinigingen
staat Tilburg te wachten
wereldwijd
in aktie
WOUTERS
HAPPEE
10 KORTING
Op alle
Hollandse
kaassoorten
on-/voorverpakt
8 verschillende
Rollade's
sterk
afgeprijsd. 1
Van Lieshout
Gemeentepagina
Tilburg
op pagina 7
HENDRIKS
•liuflssinc®,
'aart 1987-paginal
Koerier
Oplage84.510 ex.
Lees verder op blz. 9
all in‘
Til-
t NA TO-vhegve
illeen per spoor
1
11a
WAGNERPLEIN 18 TILBURG
OH-12-11
WEEKENDRECLAME:
De
ang (geel)
ahang (bruin)
rose-vogeltje
Donderdag 19 maart 1987
31 e jaargang nr. 1503
e vestiging van het
mensen werkzaam.
Lees verder op bh. 9
AAN PERZEN
DENKEN
IS AAN JANSSENS
DENKEN
Stadhuisplein 325 (Katterug)
Tilburg-Tel. 424716
Vrijdag en zaterdag
VRUCHTENSLOFFEN
pag. 25
pag-27
AUTOBEDRIJVEN
Petrus Loosjesstr. 11
ALFA ROMEO SHOW
Zie pagina 24
B..<l,
Besterdrlng 1 hoek Veldhovenrlng
Tel. 013-420504
Perzische-tapijten
ZONNEKUREN
I Per keer 8,- 111 keer 75,«I
Ook verkoop zonne-apparatuur
BELLAIR
Enschotsestraat 133, tel. 422769
Rondom Hart v. Brabant ..pag. 3
Wijnpraatjepag. 9
Cuisine Normaalpag. 9
Vijf jaar Hemelpoortpag. 11
B en W besluitenpag. 11
Kultuur/Amusement. pag. 15 -17
Uit-agendapag. 19
Politieberichtenpag. 19
Parochienieuws„pag. 23
Autonieuws.
Sport
FONS VAN DEN HOUT
KAAS A DtUKATtSSEN
is minister i
dus niet alleen
-ütieke
AUTOMOBIEL- EN GARAGEBEDRIJF
tsKSSsr
Alle reparaties
Trouwlaan 23, Tilburg
BEHANG
AANBIEDING
nu 2,95
nu 3,95
nu 7,50
t van Herman (Herman, die ik me
in de Wies Andersen Show en het
i die de quizmaster hem in de uit-
-voortaan geen minister van
Vlinder-behar
van 6,95
Vogeltjes-beh
van 6.95
Blauw-gnjs of i
van 12.95
Drup-vrije Latex
van 38,95 N 32,50
J. VAN LOON-OTTEN
Hasseltstraat 178
Wassing U
TENNIS IS FUN Leer het daarom goed!
15 tennislessen van 1 uur, 8 personen op 2 banen op
de doordeweekse avonden
door KNLTB gedipl. krachten voor
De cursus voor beginners en gev. start in
de week van 20 april en duurttot 11 sept.
Geen les in de schoolvakantie.
Indeling naar leeftijd en geoefendheid.
Inlichtingen en opgeven
013/341630 Golrle (b.g.g. 346128)
verschijnt In geheel Tilburg,
Golrle, Rlel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Olsterwijk,
Moergestel en Hllvarenbeek
Redactie-advertentie-afdeling en administratie
N.S.Plein 14 - 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Sluitingstermijn voor advertenties en
redactie dinsdagavond 22.00 uur.
I. Wethouder van financiën J.
melden had. was de medede-
12 miljoen gulden, maar door
irden om het gat nog enigszins te
waar de gemeente geen reke-
oowiet rijk op uitkeringen in het gemeentefonds en een tekort
van4 miljoen gulden bij de Beekse Bergen. Ook de verhoging van de gemeentelijke bijdrage aan de bijstandsuitkeringen is
zo’n tegenvaller. Tenslotte heeft de gemeente de voordelen van een lage rentestand met ruim 1 miljoen gulden te hoog inge
schat.
Gisteren, woensdag 18 maart, is in het Noordbra-
bants Natuurmuseum, Spoorlaan 434 in Tilburg, de
tentoonstelling «25 jaar Wereld Natuur Fonds» ge
opend. De tentoonstelling loopt tot en met zondag
10 mei. De openingstijden van het museum zijn
dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur
en zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur.
er is weer lentesalade!
fijne groente-melange met kip
één van onze 14 eigengemaakte soorten
2,25/100 gram
en... 'n vers trans stokbrood daarbij
voor 1 (één) gulden
zomaar, omdat 't (bijna) lente is!
Het Wereld Natuur Fonds is in eerste instantie
opgericht om fondsen te verwerven die aangewend
kunnen worden voor de bescherming van natuur
en landschap over de hele wereld. Het Noordbra-
bants Natuurmuseum wil daar op inspelen door
tijdens de duur van de tentoonstelling geld in te za
melen voor het project «Red de reuzenpanda». Dit
tot de verbeelding sprekende dier, dat model stond
voor het logo van het Wereld Natuur Fonds,
kampt in de strijd om het voortbestaan met speci
fieke problemen. Met forse financiële steun kan
uitsterven worden voorkomen.
Het Noordbrabants Natuurmuseum richt zich in
deze niet alleen tot de individuele bezoeker, maar
cr wordt vooral een beroep gedaan op het bedrijfs
leven om naar de portemonnee te grijpen. Vóór 4
mei zou er 10.000,- bij elkaar gebracht moeten
worden. De stand van de rekening zal voor ieder
een te volgen zijn op een «financiële thermometer»
in de tentoonstelling.
Geldig t/m zaterdag 21 maart 1987.
Prijswijzigingen t.g.v. overheids
maatregelen en/of fabrikanten
zijde voorbehouden.
R Uw warme bakker
Reeds meer dan 100 jaar
Hoefstraat 151
Oerlesestraat 2T
Alle mededelingen overzichte
lijk op een vaste plaats adver
tenties over o.a. hinderwet en be
stemmingsplannen, aankondigin
gen van raads- en commissiever
gaderingen en tal van wetens
waardigheden voor de Tilburgse
bevolking.
fUitgave: De Tilburgse Koerier bv^
Dir. T. de Beer-Douwes
Oprichter: J.H.G. de Beer
transportwielen
lOurg Mes «emeweg 14 td 013 321316
GROENTE-EN FRUITHAL
bernirdujphin 32 tal: 639100
ZUHER tl7E£R-~
Kordheten
Telkens wanneer ik de laatste tijd met Beis Lijntje van Turnhout naar Baarle-Nas-
sau rijd en dan het Beis Lijntje passeer kan ik een droge snik slechts met grote
moeite terugdwingen in het gemoed: want ik zie dan dat de rails van mijn troetel-
lijntje meter na meter worden opgebroken en dat hier, waar het zijn bestemming
nadert, het Beis Lijntje al bijna even onzichtbaar is geworden als in de Blaak waar
het eertijds doorheen glansde. En even onzichtbaar als het binnenkort ook van
Baarle-Nassau-grens tot Tilburg- West zal zijn, wanneer ze er een toeristisch fiets
pad van hebben gemaakt. Ach hoe schreit mijn hart, mijn spoortjesliefhebbershart.
Want al fiets ik jaarlijks wel duizenden kilometers terwijl ik hoogstens enkele uren
in een trein vertoef - een trein, een tram en een spoorweg brengen mij in een staat
van vreemde opwinding terwijl ik fietsen alleen maar erg leuk vind.
Het opheffen van het Beis Lijntje en het échec van de Stoomtreinmaatschappij
burg-Turnhout dreigen dan ook diepe littekens in mijn oudere jongensziel te kerven.
Maar dan gloort er hoop. De minister zegt het zelf: de Train a Grande Vitesse, het
Franse snelheidsmonster op rails, zal over het traject van het Beis Lijntje gaan rij
den en komt bij Baarle-Nassau-grens ons land binnen. Het enorme grensstation
van weleer kan herbouwd worden. Een metropool zal ontstaan te Weelde-Statie. De
•dooien driehoek» komt eindelijk tot leven. Het NATO-vhegveld in Weelde-Statie
kan worden geprivatiseerd zodat Weelde niet alleen per spoor maar ook door de
lucht direct verbonden is met alle wereldsteden. «IJsneel» en «Het Frituurke» doen
zulke goede zaken dat ze een gecombineerd friet- en ijspaleis van 20 verdiepingen
neerzetten midden tussen TGV-station en internationale vlieghaven (en daarmee bij
mist heel wat vliegtuigongelukken veroorzaken). Want de minister heeft het zelf ge
zegd. Wie is de minister? Hij heet Herman de Croo, is minister van Verkeer in Bel
gië en hoort tot de Vlaamse liberale partij - hij is dus niet alleen de naaste Benelux-
collega van onze Neelie Smit-Kroes, maar ook haar politieke geestverwant. Sme-
ders van grote plannen zijn liberale verkeersministers - samen zullen ze die grens
overschrijdende landverslindende landschapverstorende lawaaipapegaai van een su
persnelle trein er dus wel door krijgen.
Een dilemma voor de spoortjesgek, die plannetjes
nog kan herinneren als onderwijsminister, te gast i
antwoord schuldig blijvend op alle simpele vragen die de quizmaster hem in de uit
zending stelde. Hermans team verloor en hijzelf mocht voortaan geen minister van
onderwijs meer zijn).
De TGV zou, aldus Herman de Cröo, op Belgisch grondgebied gebruik kunnen ma
ken van de bestaande infrastructuur. Nu loopt het Beis Lijntje tussen Turnhout en
de grens vlak langs de weg in diezelfde richting, gemoedelijk pal achter de tuintjes
van de belendende huizen. Zal het vroeger voor de bewoners al geen pretje zijn ge
weest als er een stoomtreintje langs de jonge spinazie gepuft kwam, een TGV door
je gereedschapshokje is weer heel andere koek. Daarvoor moeten alle huizen weg en
de weg trouwens ook. Half Turnhout zou als gevolg van de plannen des ministers
worden af- of opgebroken en met de recreatieve waarde van een der weinig stille
gebieden in ons overbevolkt deel der wereld zou het voorgoed gedaan zijn.
En waarom? Een trein moet toch in de eerste plaats publiek trekken. En dat pu
bliek woont bijvoorbeeld in agglomeraties als die van Lille-Rijsel en Antwerpen; in
elk van die stedelijke gebieden tussen ons en Parijs wonen ruim 1 miljoen mensen,
maar de TGV rijdt er in een grote boog omheen en verkiest de piepkleine stukjes
bos en hei, waar alleen minister de Croo en minister Smit-Kroes zullen instappen.
Bij de plechtige ingebruikneming van het Belgisch-Nederlandse traject van de
TGV.
Brabant ontwaakt! Ook een spoortjesgek wil geen TGV in zijn achtertuin!
Moor Vrlaup
Waar er nog meer bezuinigd moet
gaan worden, bepaalt de politiek. Op
10 april wordt daar al een begin mee
gemaakt, wanneer de raadscommissies
algemene beleidszaken en financiën de
globale cijfers krijgen voor de begro
ting over 1988. Dan immers zal men
moeten kijken waar en hoe de klappen
gaan vallen.
Een en ander houdt in dat het met
de financiële reserves van Tilburg niet
goed gaat. In 1984 telde de gemeente
lijke spaarpot nog 23 miljoen gulden.
Met de tekorten die over 1987 ver
wacht worden, zal die spaarpot nog
maar 5 miljoen gulden bevatten. Deze
ontwikkeling baart de gemeente hevige
zorgen en noopt haar tot het nemen
van weer verregaande bezuinigingen.
«Wassing B.V. Internationale
Expediteurs» maakt als zelfstandi
ge dochteronderneming deel uit
van «Welpeja Holding B.V.» te
Tilburg. Het bedrijf is in 1919 op
gericht als lokaal vervoerder en
reisagentschap. Bijna 70 jaar later
is Wassing uitgegroeid tot een
veelzijdige, internationale expedi
teur op het gebied van rail- en weg
vervoer, luchtvracht en zeevracht.
De onderneming is méér dan een
vrachtwagenbedrijf.
Het aandeel van het door Wassing
zelf uitgevoerde transport, be
draagt minder dan 10 procent van
de totale expeditie van het bedrijf.
Voor het overgrote deel is Wassing
verantwoordelijk voor het «laten
vervoeren» van goederen.
Wassing is een middelgrote
dienstverlenende onderneming,
met ’n totaal van 240 medewerkers.
In de Tilburgse
bedrijf zijn 125 n
Eerder dan voorgaande jaren heeft de gemeente Tilburg de financiën over 1986 gepresenteerd.
Krosse presenteerde die cijfers afgelopen donderdag. Het belangrijkste wat hij in dit verband te i
ling dat Tilburg 1986 afsluit met een verlies van 9 miljoen gulden. Eigenlijk bedroeg het verlies 1
het aanspreken van diverse fondsen en reserves kon er 3 miljoen gulden «gevonden» worden
dichten. Het verlies is groter dan de gemeente verwacht had, zo gaf Krosse toe. Tegenvallers v
ning mee gehouden had, waren onder meer de fikse kortingen van het rijk op uitkeringen in het
van 4 miljoen gulden bij de Beekse Bergen. Ook de verhoging van c
i teger
it.
mBURG NEDERLAND