il
1*1
urg
JEKA
NS
ITENS
p
'fyebers
■1\l
-erI
Tachtig jaar
RO Wetenschappelijke Kring
Tilburg
toll
til burg
i
Schouwburg
I
Tapijten
Gordijnen
Perzen - Berbers
Taller Amsterdam
Slaapkomfort
op z’n
zondags
Brabants
Blazersensemble
Voorstellingen in
’t Heks
HET NEDERLANDS
DANSTHEATER
MODERNE
KLOKKEN
Bouffon met een heel bijzondere
«Orfeus in de Onderwereld»
iX Spamaay
Pesetsky»
De Appel met Pinter’s
«Het Verjaardagsfeest»
«Ein Abend in Wien
met Marco Bakker
en Marjon Lambriks
«De Kersentuin» van Tsjechow
en.
Donderdag 12 maart 1987 - pagina 13
DE TILBURGSE KOERIER
3
woord.
ad 45,00 p. couvert
over
de
•pticien
restaurant
Ide pepermolen'
Nèt even iets anders
Dat proeft U. In èlles!
waarin de Kring eniging r
het aantal acade- grijzing;
in nontnl r-v-ioo»- xxrc
Uw bezoek meer dan waard
Zondag
15 maart
Menu Le Moulin
a Poivre
Het gezelschap
van de Witte
Kraai/Tubutsch
Dinsdag 17 maart 21.00 uur.
voor inlichtingen en
reserveringen
’t Zwaantje 1, Berkel-Enschot
tel. 013-331239
die
kan
Ringbaan Oost 271
Tel. 013/353173
ivenring 90
3781
maart 1987 - pagina ij
~en en het s
moordenaar. Niets mens<
id. In een laats
Juwelier-Horloger
Schouwburgring 27, Tilburg
BISTRO LE MENTON
Stationsstraat 83, RIJEN
Tel. 01612-2232
en
vten
ster-
dat
Weten-
is aange
reden om
met optimis-
Moka et ses compagnons
Mokka en zijn gezellen
Ribe eye avec
sauce madère
Mooi stukje vlees
van het rund
met een madèrasaus
1. Het
taat uit
t ensemble
made in c
en de Sinfoni
imponist Joact
lanvang vs
oneer
perse gaan
slechts een werkstuk
«Metamorfose».
reografie van Ju-
rdt gedar
’“1 van c
Amsterdam).
Keuken geopend
van wo. t./m. zo.
vanaf 17.00 u.
Bavaroise au caramel
Luchtig puddinkje
Een unieke gelegenheid
voor feesten en partijen en
een eigentijds restaurant in
een gemoedelijke brabantse
omgeving
nts
uivwZicert in de Petrus
QQn de Vierwindenlaan
.vden van g.i
ïrlingen van
/atorium, hebben hun Uarr’Mz
n in de Nederlandse or- UUÜL II dl ly
In de serie «Witte Konserten» treedt op
dinsdag 17 maart om 20.45 uur in de studie
zaal de klarinettist Harry Spamaay op. Het
concert wordt georganiseerd door de Ko
ninklijke Liedertafel i.s.m. het Brabants
Conservatorium. Schouwburg Tilburg en de
SMET.
Het internationale kunsicu».
Taller Amsterdam zal in ma:
gend aanwezig zijn in Schou
burg. Tot en met 29 maart
verschillende expositieruimtes
schilderijen, installaties enb
gordijnen van Armando Bergallo er
tor Vilche, de oprichters van Taller, ten
toongesteld. Op woensdag 18 en donder
dag 19 maart is in de schouwburg-zaal om
20.15 uur de nieuwe theaterproductie
«Progress Passion» van Taller Amster
dam te zien.
Piusstraat 20
t./o. parkeergarage
Koningsplein
(013)422990
.untie van
en Sticht
maart om 2
<.uut gespeeld zal worden.
Laten we om te beginnen zeggen dat wij
t goed maken, uitstekend zelfs...
Hij houdt van rozen, droomt van een huis
buiten, leidt een kluizenaarsbestaan.
Zij schrijft brieven voor de kost, herhaalt
haar familiegeschiedenis, wordt verlaten
door de ene echtgenoot na de andere.
Hij danst alleen in een kamer. Zij maakt
grafieken van het ongeluk. Hij ziet het niet
zitten. Zij laat zich inschrijven voor een cur
sus modern dansen.
Jambon de ardennes avec
mousse de passion
Ardennerham met een
mousse van passievrucht
Pesetsky, dans tot op zeker hoogte» is
een co-produktie van Studio's Onafhanke
lijk Toneel en Stichting Wals, die op za
terdag 21 maart om 20.45 u. in de studio-
zaal ge:
vrogramma. dat Het Nederlands Danstheater op vrijdag 12 maart in de schouwburg-zaal
rengen, ziet er als volgt uit: «Wiegelied» van Jiri Kylian op muziek van Alan Berg,
nkensteinü» van Jiri Kylian op muziek van H.K. Gruber en «Ucelli» van Nacho Duato
uziek van O. Respighi. Het programma zal muzikaal begeleid worden door het Neder-
lletorkest onder leiding van Wolfgang Rögner (gedeeltelijk op band en gedeeltelijk
mstenaarscollectief
in maart overtui-
.ouwburg Til-
worden in de
Anatomische Les) wordt Mister progre:
door zijn dubbelganger ontleed en worden
zijn ingewanden getoond aan de in mon
sters veranderde gasten.
«Progress Passion» wordt behalve door de
dansers en de zangers, uitgevoerd door het
Nederlands Blazers Ensemble en het Neder
lands kamerkoor. Dirigent is Lucas Vis. De
muziek werd gecomponeerd door Jan Bus,
Peter van der Esch en Ilse van de Kasteelen.
Choreografie Petra de Haan.
Een schokkend ritueel van geweld en de
nachtmerrie van de dood. Bizar, g
gezet en overdonderend in kleur er
;e jongens van elf jaar, Topper
zien als ze langs de rivier lo-
r blauw potlood in het water
liggen. Als ze het oppakken en er een
vis mee tekenen, komt deze tot leven.
Bij Topper thuis op zolder tekenen ze
een neushoorn op het behang...
raadt het al, ook die is tot leven gel
men. En dan begint de pret, want e
neushoorn op z<
lijk een enorme
meubels op en op een gegev
zakken Topper, Vigo en de
die ze 0ttof:'':0*~"
plafond. De politie en de bram.„vt,.
moeten er aan te pas komen. Maar ge
lukkig loopt alles goed af.
De initiatiefnemers van c
show met «no-time-nonsens»,
kerk en Kees Kloks, vonden dat .v_
werd het wat grootser aan te pakken. Er
moest een voorstelling komen waarin iets
aards, iets hemels, en iets hels zou voorko
men. De keuze viel op «Orfeus in de Onder
wereld» van Offenbach.
Henk Wouters, zo’n twintig jaar werk
zaam binnen het amateurtoneel, werdbena-
derd voor de regie, f’
res van Ionesco, De M
Hypochonders van Str
theater met een grote cast van am:
professionals een uitdaging. Sar
Hannie van Veldhoven, die in '84
g van
Totale breedte twaalf meter. No
-..j Orchard to be seen. Wel een kinder
kamer. Hoogte zes meter. Links achter de
.tieke leiding van Muziek wordt zwaar het hof gemaakt door Pluto, manteau een halfrond podium. Rechts een De machinist koppelt de paren door van
Onder deze naam repeteert vermomd als de honingverkoper Aristeus, afstopping. Aucune Ceriserie. Verder naar zijn kniptang een nietmachine te maken, en o -
r een groep van 17 spelers met in zijn kielzog zijn knecht John Styx. achteren. van de passagiers een spoorkaartje. Twee gestelde b<
aan Orfeus in de Onderwe- Bovendien heeft oppergod Jupiter een oogje Doorlopen daar achteraan! Weeral een aan twee trekt men aan de noodrem. Er tuele tradl
Op haar. afstopping, links zowel als rechts. Midden worden gedichten geciteerd. Vooral het ge- plaat
Orfeus zelf houdt ook wel van een ver- er tussenin een tafel. Kein Kirschgarten. dicht «De Zondares» van Alexei Nikolaje- hen
zetje en heeft als vioolleraar wat dat betreft Wel kunnen we een podium betreden, ge- vitsj Tolstoi vindt
keus genoeg Het is dan ook alleen angst makkelijk zelfs. Er leiden traptreden heen. Langs het talud
voor de publieke opinie die hem er toe drijft Achter op het podium - dat inmiddels al- Maria Magdalena, s.
op zoek te gaan naar zijn vrouw. Eenmaal weer zo’n twaalf meter van de toeschou- van de Jordaan.
in de godenwereld beland zien we dat het wers-tribune verwijderd ligt ontwaren we Ze bidt voor het zieleheil van een ver-
daar niet veel anders toe gaat als op aarde. twee gigantische hoge deuren. dronken conducteur. Ze ziet zijn gezicht in
Te zien op vrijdag 13 en zaterdag 14 In de verste verte geen Kersentuin te be- de stroom. Het lijkt als twee druppels water
maart om 20.45 uur in de studio-zaal. kennen. We maken de deuren open: zelfs op dat van Frans Strijards.
Marco Bakker maakte in 1965
era-debuut in het Holland
speciaal voor hem geschre-
c Droom» van Ton de Leeuw,
oreed repertoire werd opgebouwd
Nederlandse Opera. Van Puccini’s
leme». «Tosca» en Wagner’s «Lo-
n» tot «L’Ormindo» van Cavalli.
rollen met de titelpartij in «Orfeo»
onteverdi, «Giulio Cesare» van Han-
- -garo in «Le Nozze di Figaro» van
rg een belang- Mozart, «Mephisto» in Faust, «Papageno»
x uitgenodigd in Die Zauberflöte.
het feit herdacht dat het precies tachtig jaar geleden is
liging van academici werd opgericht onder de naam We-
Consommé de queue
deboeuf
Heldere ossestairtsoep
Onder regie van Lucas Vandervoet
speelt Bob de Moor «Tubutsch», een
figuur uit een verhaal van de Oosten-
rstelling ge-
van Ehren-
van Musil, Maeter-
e.a. Het resultaat is een
fascinerende tekst vol
Jens en dubbelzinnighe
den. Een tekst in de expressionisti-
sches sfeer, interpreteerbaar op vele ni
veaus.
Toneelgroep De Appel boekte in de afgelopen seizoenen nogal wat succes met «De Huis
bewaarder» en «De Thuiskomst», twee toneelstukken van Harold Pinter. Het lag enigs
zins voor de hand om met stukken van deze schrijver door te gaan. Op vrijdag 13 maart om
20.15 uur komt De Appel met «Het Verjaardagsfeest» van Pinter in de schouwburg-zaal.
In een regie van Lodewijk de Boer en een waarvoor alle betrokkenen onaangedaan de
toonbeeld van Tom Schenk wordt «Het rol vervullen die hun door het lot is toebe-
Verjaardagsfeest» gespeeld door Camilla deeld. Dit alles op een verjaardagsfeest. Al-
Braaksma. Christine Eyvert, Hugo Kool- dus de omtrek en aanleiding van de gebeur-
schijn, Robert Prager, Eric Schneider en -
Willem Wagter.
Je moet wel Harold Pinter heten
te durven schrijven waarvan nauwel.,
delijk is waar het over gaat. Zo’n stuk is na
melijk «Het Verjaardagsfeest». Natuurlijk
is in de loop der tijden uitgebreid nagegaan
hoe de structuur van thema’s en motieven
van dit intrigerende werk is. Uiteraard rol
den daar zeer uiteenlopende visies uit.
laten die het stuk in de nevels van my
waarin de auteur het blijkbaar opzett
heeft gehuld.
Een zich noemende musicus belandt in
een pension dat betere tijden gekend heeft
en wordt slachtoffer van een hersenspoeling
«Ein Abend in Wien» is de titel van een operette-programma met medewerking van Mar
jon Lambriks. Marco Bakker en het orkest vari Eddie de Latte, dat op zaterdag 14 maart
om 20.15 uur te zien is in de schouwburgzaal.
Wenen wordt wel eens de «Wereldhoofd- De bariton Mar
stad van de Operette» genoemd. Dat daar zijn officiële oper
een kern van waarheid in zit zal blijken tij- Festival met de sf
dens dit uiterst sfeervolle operette-program- ven opera «De Dr
ma boordevol mooie melodieën uit de meest Een zeer breed
geliefde operettes van Johann Strauss, bij de Ni
Franz Lehar. Emmerich Kalman. Paul «La Bohe
Abraham en Robert Stolz. Marjon Lam-
briks is een jonge Nederlandse sopraan die
internationaal grote successen oogst. Kort
na het begin van haar zangstudie, ze was
toen twintig, won ze in Salzburg een bek o
rijk operaconcours waardoor ze uitgenodigd
gegeven door paren werd een ro1 in Wen«n te vertolken. Dit de-
trijdniveau dansen. Ook buut biJ de kiener Kammeroper was zo’n
*e kennismaken met de
tijdens een groepsles. overde ze in 1972 met de rol van Hansel uit
onder leiding van een «Hansel und Gretel» de harten van het
e een les verloopt. Weense publiek. De pers sprak unaniem
Eeckhout geeft een van een grote nieuwe ontdekking. Hierna
- -werk van het volgden nog vele successen waardoor ze ook
rlekijn door Herbert von Karajan voor de Salzbur-
daiis- 8er EestsP*els en de Weense Staatsopera
geëngageerd werd.
leeft met eerdere stuk-
longer», «Gloeiende
«Kwartet», «Tyrannie der
verlening» en «Le Diable au
s» (allemaal te zien geweest in ’t
een reputatie opgebouwd als
welschap met een eigenzinnige
;n theaterfilosofie.
De pers over «Tubutsch»:
Een buitengewoon verzorgd geacteer
de en geregisseerde voorstelling, die
geregeld een grijnslach ontlokt bij de
kijker (De Standaard).
Een van de beste produkties in een tot
zover toch genietbaar theaterseizoen
(De Morgen).
ren de eerste rrs x
wat op de Textielproject
zien zal zijn blijft
deel een verrassing KlHlStprOCeSSie
>erse gaan van dit
Atelier/Theater ’t Heks organiseert j
durende negen weken op donderdt
avond een workshop w,—’”"
jecten worden ontwori
vmviu uiv tijdens de tweede
Kunstprocessie --
Sicking, voorzitter, mevr. drs. J. van
der Werf-Steegh, secretaris en drs. H.
Goldschmidt, penningmeester.
«.„veiling te be- Om de vereniging aan te passen aan
van voordrach- de huidige ti:d werden nieuwe beieids-
i wetenschap of y- uitgestippeid. Het resultaat van
f door gastspre- djt njeuwe beleid is dat het aantal le
den het afgelopen jaar steeg van 42
naar 54, dat het aantal vrouwelijke le
den sterk toenam, en dat het aantal
verschillende disciplines binnen de
vereniging werd uitgebreid.
:tief Ook slaagde het bestuur erin voor
iten de lezingen meer actuele onderwerper
het te kiezen, en om de sociale contactei
tussen de leden onderling te verst
ken. Al met al kan gesteld worden
de levensvatbaarheid van de
schappelijke Kring duidelijk
toond, en er is dan ook alle
de volgende tachtig jaar
me tegemoet te zien.
Degene, die nader kennis zou willen
-iaken met de Wetenschappelijke
*<ring kan zich in verbinding stellen
met het secretariaat: Prof. Donders-
straat 50, 5017 HL Tilburg, tel. 013-
431678.
and-roll worden
op wedstr
t het public
■g van zaken 1
dingen laten o
dansleraar zien hoe
Nora van den E
korte impressie van danswer« «au uw
Danshuis Tilburg, en Studio Harlekijn
laat zien wat leerlingen daar op dans-
gebied onderricht krijgen.
Als tussendoortje wordt de muzikale
omlijsting van een kopje koffie of een
drankje in de foyer van de Schouw
burg verzorgd door Ons Hermenieke,
de Tilburgse bejaardenmuziekvereni
ging die op niveau en met veel enthou
siasme blaasmuziek laat horen.
Tot tweemaal toe wordt, tussen de
tredens van Ons Hermenieke door,
i voorstelling voor kinderen ge-
r _ild in een speelkast in de foyer: De
lotgevallen van Kobus, door het
Stoomtheater van Lapland, een Til
burgse kindertheatergroep.
Een programma met aanvangstijden
en een nadere omschrijving van de di
verse programma-onderdelen is op
zondag 15 maart in de schouwburg
voorhanden.
Meer informatie is te verkrijgen bij
de afdeling publiciteit van Schouw
burg Tilburg013/362033.
De Tilburgse Muziekschool laat ver
schillende dansvormen zien: balletex-
pressie, tapdans, klassiek ballet, jazz-
dans, met vier premières in choreogra- gang
fieën van verschillende docenten van leerlit
de muziekschool. Muzikale ondersteu
ning wordt verleend door o.a. een
hout-ensemble en een koperensemble
onder leiding van Lauran van der San
den en een slagwerkgroep onder lei
ding van Steve Clover.
Leerlingen van de dansafdeling van
het Brabants Conservatorium dansen
op technisch hoogstaand niveau frag
menten uit de Notekrakersuite van
Tsjaikowski. De dansafdeling van de
Waalwijkse Muziekschool komt met
fragmenten uit de Carmina Burana
van Carl Orff. Ook de Muziekschool
Goirle laat zien wat op dansgebied ge- optr
presteerd wordt. een
Uit een heel andere danshoek ko- speelt
men de dansparen van dansschool Bo- lotgex
lijn. Demonstraties ball-room-dance,
Latijns-Amerikaanse dans en rock-
Progress Passion» is een opera in twee lands kamerki
bedrijven en heeft als thema dat er geen ab- muziek werd
solute waarheid is en dat ieder individu zijn D“*"
levensreis, zelfstandig zal moeten volvoeren.
Hoofdpersoon is Mister Progress die tijdens
een door hem aangeboden diner door zijn
tien gasten wordt vermoord. Tijdens de re
constructie van het misdrijf, blijkt het voor
Leden van het vroegere Brabants
Blazersensemble geven op zaterdag 14
maart een reünieconcert in de Petr-£
en Pauluskerk aan de Vierwir.dv«ó<.«.t
in Tilburg. De leden van dit ensemble,
toendertijd leerlingen van het Bra- l
bants Conservatorium, hebben hun
plaats gevonden in de Nederlandse or
kesten en in kleinere kamermuziev"“
zelschappen. Het programma var
concert bestaat uit twee werken waar
mee het ensemble veel succes oogstte:
De Serenade in c klein van W.A. Mo-
•>chot 11 zart en de Sinfonietta van de romanti
sche componist Joachim Raff.
De aanvang van het concert is 20.00
n1 ‘I uur. Het concert zal een uur duren.
Tubutsch is een marginaal figuur, een
zwerver in de broeierige sfeer van het
Wenen van rond de eeuwwisseling. Hij
poogt onophoudelijk de leegte van zijn
bestaan op te vullen met de meest bi
zarre en exotische fantasieën. Hij
kruipt in de huid van mensen om hem
wciu en ue been’leeft zo taU°ze verzonnen levens
groots op- en bouwt er even zovele schampere
;n geluid theorieën over op.
Voor verdere informatie: Atelier/
Theater ’t Heks, Lannerstraat 1, Til-
burg-Noord, tel. 013-551171 (U kunt
ook op de eerste workshopavond
19 maart vanaf 19.30 uur informatie
Toen Stichting Kultoer in 1984 in Tilburg werd opgericht, waren het vooral kleinschalige
projekten waarmee ze zich manifesteerde. De produkties «Ivanhoe» en Aries Patat-
kraam» mogen minder bekend zijn, de roem van «De Stijle, Want...» is inmiddels geves
tigd door de Boulevard of Broken Dreams.
De initiatiefnemers van deze «greatest zanger die met zijn mooie stem Pluto, de
show met «no-time-nonsens», Harrie Ver- god van de onderwereld, weet te vermur-
‘Cees Kloks, vonden dat het tijd wen: hij mag zijn geliefde vrouw Euridice,
grootser aan te pakken. Er die is gestorven door de beet van een slang,
orstelling komen waarin iets mee terugnemen naar de aarde, als hij maar
nels, en iets hels zou voorko- niet naar haar omkijkt, zolang ze in de on-
viel op «Orfeus in de Onder- derwereld zijn. Dat ging dus mis ep pas als
ook Orfeus is gestorven, worden de gelief
den herenigd.
mateurtoneel, werd bena- De componist Offenbach gebruikte het
Na o.m. De Kale Zange- verhaal van de mythe voor zijn parodisti-
Minnaar van Pinter, De sche opera «Orphée aux Enfers», waarin
i otrauss vond hij muziek- niet alleen de klassieke godenwereld op z’n
nact van 'amateurs én kop wordt gezet, maar ook stevig de draak
ing. Samen met wordt gestoken met de Franse maatschappij
’84 met suc
ces haar studie piano en lichte muziek aan
het Conservatorium in Tilburg afsloot,
vormt hij de artistieke leiding van Muziek
theater Bouffon. Onder deze naam repeteert
sinds 1 september een groep van \J spel
en 8 muzikanten aan w.
reld.
Het libretto werd naar eigen tijd en taal
bewerkt door Rob Scholten die de afgelo
pen tien jaar dramaturg was bij respektieve-
lijk Toneelgroep Centrum, Theatergroep
Splien en Noordelijk Theater de Voorzie
ning. zelf stukken schreef en zo ongeveer al
le Orkator-produkties in het Frans vertaal-
In de Griekse mythologie is Orfeus de
Op 14 maart a.s. wordt 1
dat in Tilburg een vereniging van academici werd opgericht
tenschappelijke Kring.
De Wetenschappelijke Kring, een
der oudste nog bestaande verenigingen
van Tilburg, was door de jaren heen
een forum voor de Tilburgse academici
en personen met een daaraan gelijk
waardige opleiding.
In 1907, het jaar v
werd opgericht, was L
mici in Tilburg nog gering in aantal.
Het waren voornamelijk medici, juris-
spel ten, docenten aan de Rijks-HBS en in-
genieurs van de Centrale Werkplaats
ns 1S van de Nederlandse Spoorwegen en
van Rijkswaterstaat. Zij namen in Til
burg met zijn voornamelijk zakelijk in- was de aanwas x
gestelde bevolking, en zonder intellec- den zeer gering.
v uaditie, een tamelijk geïsoleerde Dit alles leidde tot een crisis die
lts in, temeer daar de meesten van haar dieptepunt bereikte in 1985. Het
geen autochtonen waren. Het isbestuur zag geen andere mogelijkheid
dan ook begrijpelijk dat onder hen een meer dan tot opheffing van de vereni-
grote behoefte bestond om in contact ging over te gaan, mede gezien het
te treden met gelijkgestemden. De standpunt van de meeste leden. Door mak
doelstelling van de Wetenschappelijke de inzet van een aantal enthousiaste le- Krii
Kring was (en is) «het bevorderen van den kon de impasse echter worden
het wetenschappelijk en gezellig ver- doorbroken. Er werd een nieuw be
keer onder de leden». Het voornaam- stuur gevormd bestaande uit: drs. P.
De Witte Kraai ht
ken als «Hoi
Kooltjes»,
Hulpverlen
In Atelier/Theater ’t Heks, Lanner-
straat 1. Tilburg-Noord. Tel. 013/
551171 zijn de komende dagen de vol- en
gende voorstellingen te zien. Defs o
Presentatie
danswerkplaatsen
Zaterdag 14 maart 21.00 uur.
Drie danswerkplaatsen hebben het ini
tiatief genomen om te komen tot een
circuit voor dans- en bewegingsvoor-
stellingen. In februari waren de eerste
twee presentatie-avonden.
ze derde avond te z’-
voor het) grootste de
want bij net ter peiav- gaan van «n
nummer was nog slechts een werkstuk Atelier/Theater ’t Heks organiseert ge-
bekend, namelijk «Metamorfose». durende negen weken op donderdag-
Het betreft een choreografie van Ju- avond een workshop waarin textielob-
dith Hamer en wordt gedanst door jecten worden ontworpen en uitge-
Mathias Mohr (beiden van de dans- Voerd die tijdens de tweede Tilburgse
werkplaats perron 2 uit Amsterdam). Kunstprocessie gedragen zullen wor-
’c den. Dit project, dat onder leiding
Kino/onois staat van textielkunstenares Gerrie
een neushoorn Peeterman, zal starten op donderdag
Zondag 15 maart 15.00 uur. Familie- 19 maart a.s. (20.00-22.00 uur).
film voor iedereen vanaf 7 jaar. Vorig jaar werd voor het eerst een
«Otto is een neushoorn» is een onge- kunstprocessie gehouden gaande van
compliceerde lachfilm voor jong en het centrum voor kunst en vormgeving
oud Twee jongens van elf jaar Topper «Zouavenlaan 77» naar de terreinen
en Vigo, zien als ze langs de rivier lo- ^an de Kathoheke Umversitat Bra-
pen een blauw potlood in het water bantwaar de kunstkennis plaatsvond,
liggen. Als ze het oppakken en er een Ook dlt Jaarzal de Kunstprocessie on-
„g leven geveer dezelfde route gaan afleggen,
,_enen ze fioPelijk me‘n,°g deelnemers als
lang en je vong Jaar' Ook u kunt daaraan mee
leven gekó- ^ken;
begint de pret, want een
i zolder dat wordt natuur-
.ae puinhoop; hij eet de
op een gegeven moment
yper. Vigo en de neushoorn, maart
hebben genoemd, door het krijgen),
•e politie en de brandweer
deel'
tenissen.
De bizarre verschijnselen en handelingen
:n om iets ^ie het ritueel begeleiden worden niet ver-
klaard. Q»
De zeventiger en tachtiger jaren hebben
ons er meer en meer vertrouwd mee ge-
maakt: mensen handelen ogenschijnlijk
ira rot- zonder achtergrond en redeloos; ze bezor-
t Toeft elkaar hartkloppingen die het vermoe-
ivsterie den vestigen' a's zou het echte leven zijn als
'étteliik cen thriller: een chaos waarin op on-
1 naspeurlijke wijze een onontkombare wat
vndt in verborgen zit.
«Het Verjaardagsfeest» biedt deze hele
parade in een fascinerende rangschikking.
«La
hengnn»
Hoofdro..
van Mont
del, Figar
.ucas
«Tut
ai van
rijker Albert Ehrenstein.
velle^Van^dVver^ hruikt niet alleen teksten van Él
ken elkaar tegen en het slachtoffer veran- stem, maar ook
--dert zelfs in moordenaar. Niets menselijks is linek, Kaiser e
:s sculpturen, Mister Progress vreemd. In een laatste oor- grillige maar
beschilderde deel (een tableau vivant naar Rembrandts met vermoede
>allo en Hec- Anatomische Les) wordt Mister progress den pen
Anton Tsjechows komedie «De Kersentuin» wordt op vrijdag 20 maart om 20.15 u. in de
schouwburg gespeeld in een bewerking en regie van Frans Strijards.
Een toneel. Daarop een tribune. Een to- geen kers te zien. Verder kunnen we niet,
wordt gestoken met de Franse maatschappij neelopening van acht meter breed komt in dames, heren. Rechtsomkeer. Als we snel
in die tijd. zicht. Totale breedte twaalf meter. No zijn kunnen we nog net de trein halen. F-"
Bij Offenbach zijn Orfeus en Euridice in Cherry Orchard to be seen. Wel een kinder- Pullmanrestaurantwagen. Op de perrons
het geheel niet zo dol op elkaar: Euridice kamer. Hoogte zes meter. Links achter de het 1923, en danst men de Java,
wordt zwaar het hof gemaakt door Pluto, manteau een halfrond podium. Rechts een De machinist koppelt de paren door
vermomd als de honingverkoper Aristeus. afstopping. Aucune Ceriserie. Verder naar zijn kniptang een nietmachine te maken, er
met in zijn kielzog zijn knecht John Styx. achteren. van de passagiers een spoorkaartje. Twee
- - - j jUpiter een oogje Doorlopen daar achteraan! Weeral een aan twee trekt
teerd. Vooral het
van Alexei Nikola,.
!t een gretig applaus,
geen kersentuin, maar
schreiend aan de oever
ste middel om deze doelstellii
reiken was het houden v
ten op het gebied van
kunst door de leden of
kers.
Vanaf de jaren zestig kampte de ver-
met het probleem van de ver-
j; de meeste leden toonden nog
maar weinig belangstelling, zodat de
opkomst bij de lezingen gering was.
Door het ontbreken van een act
ledenwervingsbeleid, door het beslot
karakter van de vereniging en door l
hanteren van een ballotagesysteem,
ikelijk in- was de aanwas van nieuwe, jonge le-
r intellec- den zeer gering.
tamelijk geïs<
daar de meest
itonen waren.
onder hen een meer
om in contact ging
o::’:~Jen. De standj
ling van de Wetenschappelijke de ir
/as (en is) «het bevorderen van den
lussenm een tafel. Kein Kirschganc...
Wel kunnen we een podium betreden, ge
makkelijk zelfs. Er leiden traptreden heen.
Achter op het podium dat inmiddels al
weer zo’n twaalf meter van de toeschou-
wers-tribune verwijderd ligt ontwaren we
twAA gigantische hoge deuren.
verste verte geen Kersentuin te
kennen. We maken de deuren open: z
1987
tussen 13.00 er