il 1*1 urg JEKA NS ITENS p 'fyebers ■1\l -erI Tachtig jaar RO Wetenschappelijke Kring Tilburg toll til burg i Schouwburg I Tapijten Gordijnen Perzen - Berbers Taller Amsterdam Slaapkomfort op z’n zondags Brabants Blazersensemble Voorstellingen in ’t Heks HET NEDERLANDS DANSTHEATER MODERNE KLOKKEN Bouffon met een heel bijzondere «Orfeus in de Onderwereld» iX Spamaay Pesetsky» De Appel met Pinter’s «Het Verjaardagsfeest» «Ein Abend in Wien met Marco Bakker en Marjon Lambriks «De Kersentuin» van Tsjechow en. Donderdag 12 maart 1987 - pagina 13 DE TILBURGSE KOERIER 3 woord. ad 45,00 p. couvert over de •pticien restaurant Ide pepermolen' Nèt even iets anders Dat proeft U. In èlles! waarin de Kring eniging r het aantal acade- grijzing; in nontnl r-v-ioo»- xxrc Uw bezoek meer dan waard Zondag 15 maart Menu Le Moulin a Poivre Het gezelschap van de Witte Kraai/Tubutsch Dinsdag 17 maart 21.00 uur. voor inlichtingen en reserveringen ’t Zwaantje 1, Berkel-Enschot tel. 013-331239 die kan Ringbaan Oost 271 Tel. 013/353173 ivenring 90 3781 maart 1987 - pagina ij ~en en het s moordenaar. Niets mens< id. In een laats Juwelier-Horloger Schouwburgring 27, Tilburg BISTRO LE MENTON Stationsstraat 83, RIJEN Tel. 01612-2232 en vten ster- dat Weten- is aange reden om met optimis- Moka et ses compagnons Mokka en zijn gezellen Ribe eye avec sauce madère Mooi stukje vlees van het rund met een madèrasaus 1. Het taat uit t ensemble made in c en de Sinfoni imponist Joact lanvang vs oneer perse gaan slechts een werkstuk «Metamorfose». reografie van Ju- rdt gedar ’“1 van c Amsterdam). Keuken geopend van wo. t./m. zo. vanaf 17.00 u. Bavaroise au caramel Luchtig puddinkje Een unieke gelegenheid voor feesten en partijen en een eigentijds restaurant in een gemoedelijke brabantse omgeving nts uivwZicert in de Petrus QQn de Vierwindenlaan .vden van g.i ïrlingen van /atorium, hebben hun Uarr’Mz n in de Nederlandse or- UUÜL II dl ly In de serie «Witte Konserten» treedt op dinsdag 17 maart om 20.45 uur in de studie zaal de klarinettist Harry Spamaay op. Het concert wordt georganiseerd door de Ko ninklijke Liedertafel i.s.m. het Brabants Conservatorium. Schouwburg Tilburg en de SMET. Het internationale kunsicu». Taller Amsterdam zal in ma: gend aanwezig zijn in Schou burg. Tot en met 29 maart verschillende expositieruimtes schilderijen, installaties enb gordijnen van Armando Bergallo er tor Vilche, de oprichters van Taller, ten toongesteld. Op woensdag 18 en donder dag 19 maart is in de schouwburg-zaal om 20.15 uur de nieuwe theaterproductie «Progress Passion» van Taller Amster dam te zien. Piusstraat 20 t./o. parkeergarage Koningsplein (013)422990 .untie van en Sticht maart om 2 <.uut gespeeld zal worden. Laten we om te beginnen zeggen dat wij t goed maken, uitstekend zelfs... Hij houdt van rozen, droomt van een huis buiten, leidt een kluizenaarsbestaan. Zij schrijft brieven voor de kost, herhaalt haar familiegeschiedenis, wordt verlaten door de ene echtgenoot na de andere. Hij danst alleen in een kamer. Zij maakt grafieken van het ongeluk. Hij ziet het niet zitten. Zij laat zich inschrijven voor een cur sus modern dansen. Jambon de ardennes avec mousse de passion Ardennerham met een mousse van passievrucht Pesetsky, dans tot op zeker hoogte» is een co-produktie van Studio's Onafhanke lijk Toneel en Stichting Wals, die op za terdag 21 maart om 20.45 u. in de studio- zaal ge: vrogramma. dat Het Nederlands Danstheater op vrijdag 12 maart in de schouwburg-zaal rengen, ziet er als volgt uit: «Wiegelied» van Jiri Kylian op muziek van Alan Berg, nkensteinü» van Jiri Kylian op muziek van H.K. Gruber en «Ucelli» van Nacho Duato uziek van O. Respighi. Het programma zal muzikaal begeleid worden door het Neder- lletorkest onder leiding van Wolfgang Rögner (gedeeltelijk op band en gedeeltelijk mstenaarscollectief in maart overtui- .ouwburg Til- worden in de Anatomische Les) wordt Mister progre: door zijn dubbelganger ontleed en worden zijn ingewanden getoond aan de in mon sters veranderde gasten. «Progress Passion» wordt behalve door de dansers en de zangers, uitgevoerd door het Nederlands Blazers Ensemble en het Neder lands kamerkoor. Dirigent is Lucas Vis. De muziek werd gecomponeerd door Jan Bus, Peter van der Esch en Ilse van de Kasteelen. Choreografie Petra de Haan. Een schokkend ritueel van geweld en de nachtmerrie van de dood. Bizar, g gezet en overdonderend in kleur er ;e jongens van elf jaar, Topper zien als ze langs de rivier lo- r blauw potlood in het water liggen. Als ze het oppakken en er een vis mee tekenen, komt deze tot leven. Bij Topper thuis op zolder tekenen ze een neushoorn op het behang... raadt het al, ook die is tot leven gel men. En dan begint de pret, want e neushoorn op z< lijk een enorme meubels op en op een gegev zakken Topper, Vigo en de die ze 0ttof:'':0*~" plafond. De politie en de bram.„vt,. moeten er aan te pas komen. Maar ge lukkig loopt alles goed af. De initiatiefnemers van c show met «no-time-nonsens», kerk en Kees Kloks, vonden dat .v_ werd het wat grootser aan te pakken. Er moest een voorstelling komen waarin iets aards, iets hemels, en iets hels zou voorko men. De keuze viel op «Orfeus in de Onder wereld» van Offenbach. Henk Wouters, zo’n twintig jaar werk zaam binnen het amateurtoneel, werdbena- derd voor de regie, f’ res van Ionesco, De M Hypochonders van Str theater met een grote cast van am: professionals een uitdaging. Sar Hannie van Veldhoven, die in '84 g van Totale breedte twaalf meter. No -..j Orchard to be seen. Wel een kinder kamer. Hoogte zes meter. Links achter de .tieke leiding van Muziek wordt zwaar het hof gemaakt door Pluto, manteau een halfrond podium. Rechts een De machinist koppelt de paren door van Onder deze naam repeteert vermomd als de honingverkoper Aristeus, afstopping. Aucune Ceriserie. Verder naar zijn kniptang een nietmachine te maken, en o - r een groep van 17 spelers met in zijn kielzog zijn knecht John Styx. achteren. van de passagiers een spoorkaartje. Twee gestelde b< aan Orfeus in de Onderwe- Bovendien heeft oppergod Jupiter een oogje Doorlopen daar achteraan! Weeral een aan twee trekt men aan de noodrem. Er tuele tradl Op haar. afstopping, links zowel als rechts. Midden worden gedichten geciteerd. Vooral het ge- plaat Orfeus zelf houdt ook wel van een ver- er tussenin een tafel. Kein Kirschgarten. dicht «De Zondares» van Alexei Nikolaje- hen zetje en heeft als vioolleraar wat dat betreft Wel kunnen we een podium betreden, ge- vitsj Tolstoi vindt keus genoeg Het is dan ook alleen angst makkelijk zelfs. Er leiden traptreden heen. Langs het talud voor de publieke opinie die hem er toe drijft Achter op het podium - dat inmiddels al- Maria Magdalena, s. op zoek te gaan naar zijn vrouw. Eenmaal weer zo’n twaalf meter van de toeschou- van de Jordaan. in de godenwereld beland zien we dat het wers-tribune verwijderd ligt ontwaren we Ze bidt voor het zieleheil van een ver- daar niet veel anders toe gaat als op aarde. twee gigantische hoge deuren. dronken conducteur. Ze ziet zijn gezicht in Te zien op vrijdag 13 en zaterdag 14 In de verste verte geen Kersentuin te be- de stroom. Het lijkt als twee druppels water maart om 20.45 uur in de studio-zaal. kennen. We maken de deuren open: zelfs op dat van Frans Strijards. Marco Bakker maakte in 1965 era-debuut in het Holland speciaal voor hem geschre- c Droom» van Ton de Leeuw, oreed repertoire werd opgebouwd Nederlandse Opera. Van Puccini’s leme». «Tosca» en Wagner’s «Lo- n» tot «L’Ormindo» van Cavalli. rollen met de titelpartij in «Orfeo» onteverdi, «Giulio Cesare» van Han- - -garo in «Le Nozze di Figaro» van rg een belang- Mozart, «Mephisto» in Faust, «Papageno» x uitgenodigd in Die Zauberflöte. het feit herdacht dat het precies tachtig jaar geleden is liging van academici werd opgericht onder de naam We- Consommé de queue deboeuf Heldere ossestairtsoep Onder regie van Lucas Vandervoet speelt Bob de Moor «Tubutsch», een figuur uit een verhaal van de Oosten- rstelling ge- van Ehren- van Musil, Maeter- e.a. Het resultaat is een fascinerende tekst vol Jens en dubbelzinnighe den. Een tekst in de expressionisti- sches sfeer, interpreteerbaar op vele ni veaus. Toneelgroep De Appel boekte in de afgelopen seizoenen nogal wat succes met «De Huis bewaarder» en «De Thuiskomst», twee toneelstukken van Harold Pinter. Het lag enigs zins voor de hand om met stukken van deze schrijver door te gaan. Op vrijdag 13 maart om 20.15 uur komt De Appel met «Het Verjaardagsfeest» van Pinter in de schouwburg-zaal. In een regie van Lodewijk de Boer en een waarvoor alle betrokkenen onaangedaan de toonbeeld van Tom Schenk wordt «Het rol vervullen die hun door het lot is toebe- Verjaardagsfeest» gespeeld door Camilla deeld. Dit alles op een verjaardagsfeest. Al- Braaksma. Christine Eyvert, Hugo Kool- dus de omtrek en aanleiding van de gebeur- schijn, Robert Prager, Eric Schneider en - Willem Wagter. Je moet wel Harold Pinter heten te durven schrijven waarvan nauwel., delijk is waar het over gaat. Zo’n stuk is na melijk «Het Verjaardagsfeest». Natuurlijk is in de loop der tijden uitgebreid nagegaan hoe de structuur van thema’s en motieven van dit intrigerende werk is. Uiteraard rol den daar zeer uiteenlopende visies uit. laten die het stuk in de nevels van my waarin de auteur het blijkbaar opzett heeft gehuld. Een zich noemende musicus belandt in een pension dat betere tijden gekend heeft en wordt slachtoffer van een hersenspoeling «Ein Abend in Wien» is de titel van een operette-programma met medewerking van Mar jon Lambriks. Marco Bakker en het orkest vari Eddie de Latte, dat op zaterdag 14 maart om 20.15 uur te zien is in de schouwburgzaal. Wenen wordt wel eens de «Wereldhoofd- De bariton Mar stad van de Operette» genoemd. Dat daar zijn officiële oper een kern van waarheid in zit zal blijken tij- Festival met de sf dens dit uiterst sfeervolle operette-program- ven opera «De Dr ma boordevol mooie melodieën uit de meest Een zeer breed geliefde operettes van Johann Strauss, bij de Ni Franz Lehar. Emmerich Kalman. Paul «La Bohe Abraham en Robert Stolz. Marjon Lam- briks is een jonge Nederlandse sopraan die internationaal grote successen oogst. Kort na het begin van haar zangstudie, ze was toen twintig, won ze in Salzburg een bek o rijk operaconcours waardoor ze uitgenodigd gegeven door paren werd een ro1 in Wen«n te vertolken. Dit de- trijdniveau dansen. Ook buut biJ de kiener Kammeroper was zo’n *e kennismaken met de tijdens een groepsles. overde ze in 1972 met de rol van Hansel uit onder leiding van een «Hansel und Gretel» de harten van het e een les verloopt. Weense publiek. De pers sprak unaniem Eeckhout geeft een van een grote nieuwe ontdekking. Hierna - -werk van het volgden nog vele successen waardoor ze ook rlekijn door Herbert von Karajan voor de Salzbur- daiis- 8er EestsP*els en de Weense Staatsopera geëngageerd werd. leeft met eerdere stuk- longer», «Gloeiende «Kwartet», «Tyrannie der verlening» en «Le Diable au s» (allemaal te zien geweest in ’t een reputatie opgebouwd als welschap met een eigenzinnige ;n theaterfilosofie. De pers over «Tubutsch»: Een buitengewoon verzorgd geacteer de en geregisseerde voorstelling, die geregeld een grijnslach ontlokt bij de kijker (De Standaard). Een van de beste produkties in een tot zover toch genietbaar theaterseizoen (De Morgen). ren de eerste rrs x wat op de Textielproject zien zal zijn blijft deel een verrassing KlHlStprOCeSSie >erse gaan van dit Atelier/Theater ’t Heks organiseert j durende negen weken op donderdt avond een workshop w,—’”" jecten worden ontwori vmviu uiv tijdens de tweede Kunstprocessie -- Sicking, voorzitter, mevr. drs. J. van der Werf-Steegh, secretaris en drs. H. Goldschmidt, penningmeester. «.„veiling te be- Om de vereniging aan te passen aan van voordrach- de huidige ti:d werden nieuwe beieids- i wetenschap of y- uitgestippeid. Het resultaat van f door gastspre- djt njeuwe beleid is dat het aantal le den het afgelopen jaar steeg van 42 naar 54, dat het aantal vrouwelijke le den sterk toenam, en dat het aantal verschillende disciplines binnen de vereniging werd uitgebreid. :tief Ook slaagde het bestuur erin voor iten de lezingen meer actuele onderwerper het te kiezen, en om de sociale contactei tussen de leden onderling te verst ken. Al met al kan gesteld worden de levensvatbaarheid van de schappelijke Kring duidelijk toond, en er is dan ook alle de volgende tachtig jaar me tegemoet te zien. Degene, die nader kennis zou willen -iaken met de Wetenschappelijke *<ring kan zich in verbinding stellen met het secretariaat: Prof. Donders- straat 50, 5017 HL Tilburg, tel. 013- 431678. and-roll worden op wedstr t het public ■g van zaken 1 dingen laten o dansleraar zien hoe Nora van den E korte impressie van danswer« «au uw Danshuis Tilburg, en Studio Harlekijn laat zien wat leerlingen daar op dans- gebied onderricht krijgen. Als tussendoortje wordt de muzikale omlijsting van een kopje koffie of een drankje in de foyer van de Schouw burg verzorgd door Ons Hermenieke, de Tilburgse bejaardenmuziekvereni ging die op niveau en met veel enthou siasme blaasmuziek laat horen. Tot tweemaal toe wordt, tussen de tredens van Ons Hermenieke door, i voorstelling voor kinderen ge- r _ild in een speelkast in de foyer: De lotgevallen van Kobus, door het Stoomtheater van Lapland, een Til burgse kindertheatergroep. Een programma met aanvangstijden en een nadere omschrijving van de di verse programma-onderdelen is op zondag 15 maart in de schouwburg voorhanden. Meer informatie is te verkrijgen bij de afdeling publiciteit van Schouw burg Tilburg013/362033. De Tilburgse Muziekschool laat ver schillende dansvormen zien: balletex- pressie, tapdans, klassiek ballet, jazz- dans, met vier premières in choreogra- gang fieën van verschillende docenten van leerlit de muziekschool. Muzikale ondersteu ning wordt verleend door o.a. een hout-ensemble en een koperensemble onder leiding van Lauran van der San den en een slagwerkgroep onder lei ding van Steve Clover. Leerlingen van de dansafdeling van het Brabants Conservatorium dansen op technisch hoogstaand niveau frag menten uit de Notekrakersuite van Tsjaikowski. De dansafdeling van de Waalwijkse Muziekschool komt met fragmenten uit de Carmina Burana van Carl Orff. Ook de Muziekschool Goirle laat zien wat op dansgebied ge- optr presteerd wordt. een Uit een heel andere danshoek ko- speelt men de dansparen van dansschool Bo- lotgex lijn. Demonstraties ball-room-dance, Latijns-Amerikaanse dans en rock- Progress Passion» is een opera in twee lands kamerki bedrijven en heeft als thema dat er geen ab- muziek werd solute waarheid is en dat ieder individu zijn D“*" levensreis, zelfstandig zal moeten volvoeren. Hoofdpersoon is Mister Progress die tijdens een door hem aangeboden diner door zijn tien gasten wordt vermoord. Tijdens de re constructie van het misdrijf, blijkt het voor Leden van het vroegere Brabants Blazersensemble geven op zaterdag 14 maart een reünieconcert in de Petr-£ en Pauluskerk aan de Vierwir.dv«ó<.«.t in Tilburg. De leden van dit ensemble, toendertijd leerlingen van het Bra- l bants Conservatorium, hebben hun plaats gevonden in de Nederlandse or kesten en in kleinere kamermuziev"“ zelschappen. Het programma var concert bestaat uit twee werken waar mee het ensemble veel succes oogstte: De Serenade in c klein van W.A. Mo- •>chot 11 zart en de Sinfonietta van de romanti sche componist Joachim Raff. De aanvang van het concert is 20.00 n1 ‘I uur. Het concert zal een uur duren. Tubutsch is een marginaal figuur, een zwerver in de broeierige sfeer van het Wenen van rond de eeuwwisseling. Hij poogt onophoudelijk de leegte van zijn bestaan op te vullen met de meest bi zarre en exotische fantasieën. Hij kruipt in de huid van mensen om hem wciu en ue been’leeft zo taU°ze verzonnen levens groots op- en bouwt er even zovele schampere ;n geluid theorieën over op. Voor verdere informatie: Atelier/ Theater ’t Heks, Lannerstraat 1, Til- burg-Noord, tel. 013-551171 (U kunt ook op de eerste workshopavond 19 maart vanaf 19.30 uur informatie Toen Stichting Kultoer in 1984 in Tilburg werd opgericht, waren het vooral kleinschalige projekten waarmee ze zich manifesteerde. De produkties «Ivanhoe» en Aries Patat- kraam» mogen minder bekend zijn, de roem van «De Stijle, Want...» is inmiddels geves tigd door de Boulevard of Broken Dreams. De initiatiefnemers van deze «greatest zanger die met zijn mooie stem Pluto, de show met «no-time-nonsens», Harrie Ver- god van de onderwereld, weet te vermur- ‘Cees Kloks, vonden dat het tijd wen: hij mag zijn geliefde vrouw Euridice, grootser aan te pakken. Er die is gestorven door de beet van een slang, orstelling komen waarin iets mee terugnemen naar de aarde, als hij maar nels, en iets hels zou voorko- niet naar haar omkijkt, zolang ze in de on- viel op «Orfeus in de Onder- derwereld zijn. Dat ging dus mis ep pas als ook Orfeus is gestorven, worden de gelief den herenigd. mateurtoneel, werd bena- De componist Offenbach gebruikte het Na o.m. De Kale Zange- verhaal van de mythe voor zijn parodisti- Minnaar van Pinter, De sche opera «Orphée aux Enfers», waarin i otrauss vond hij muziek- niet alleen de klassieke godenwereld op z’n nact van 'amateurs én kop wordt gezet, maar ook stevig de draak ing. Samen met wordt gestoken met de Franse maatschappij ’84 met suc ces haar studie piano en lichte muziek aan het Conservatorium in Tilburg afsloot, vormt hij de artistieke leiding van Muziek theater Bouffon. Onder deze naam repeteert sinds 1 september een groep van \J spel en 8 muzikanten aan w. reld. Het libretto werd naar eigen tijd en taal bewerkt door Rob Scholten die de afgelo pen tien jaar dramaturg was bij respektieve- lijk Toneelgroep Centrum, Theatergroep Splien en Noordelijk Theater de Voorzie ning. zelf stukken schreef en zo ongeveer al le Orkator-produkties in het Frans vertaal- In de Griekse mythologie is Orfeus de Op 14 maart a.s. wordt 1 dat in Tilburg een vereniging van academici werd opgericht tenschappelijke Kring. De Wetenschappelijke Kring, een der oudste nog bestaande verenigingen van Tilburg, was door de jaren heen een forum voor de Tilburgse academici en personen met een daaraan gelijk waardige opleiding. In 1907, het jaar v werd opgericht, was L mici in Tilburg nog gering in aantal. Het waren voornamelijk medici, juris- spel ten, docenten aan de Rijks-HBS en in- genieurs van de Centrale Werkplaats ns 1S van de Nederlandse Spoorwegen en van Rijkswaterstaat. Zij namen in Til burg met zijn voornamelijk zakelijk in- was de aanwas x gestelde bevolking, en zonder intellec- den zeer gering. v uaditie, een tamelijk geïsoleerde Dit alles leidde tot een crisis die lts in, temeer daar de meesten van haar dieptepunt bereikte in 1985. Het geen autochtonen waren. Het isbestuur zag geen andere mogelijkheid dan ook begrijpelijk dat onder hen een meer dan tot opheffing van de vereni- grote behoefte bestond om in contact ging over te gaan, mede gezien het te treden met gelijkgestemden. De standpunt van de meeste leden. Door mak doelstelling van de Wetenschappelijke de inzet van een aantal enthousiaste le- Krii Kring was (en is) «het bevorderen van den kon de impasse echter worden het wetenschappelijk en gezellig ver- doorbroken. Er werd een nieuw be keer onder de leden». Het voornaam- stuur gevormd bestaande uit: drs. P. De Witte Kraai ht ken als «Hoi Kooltjes», Hulpverlen In Atelier/Theater ’t Heks, Lanner- straat 1. Tilburg-Noord. Tel. 013/ 551171 zijn de komende dagen de vol- en gende voorstellingen te zien. Defs o Presentatie danswerkplaatsen Zaterdag 14 maart 21.00 uur. Drie danswerkplaatsen hebben het ini tiatief genomen om te komen tot een circuit voor dans- en bewegingsvoor- stellingen. In februari waren de eerste twee presentatie-avonden. ze derde avond te z’- voor het) grootste de want bij net ter peiav- gaan van «n nummer was nog slechts een werkstuk Atelier/Theater ’t Heks organiseert ge- bekend, namelijk «Metamorfose». durende negen weken op donderdag- Het betreft een choreografie van Ju- avond een workshop waarin textielob- dith Hamer en wordt gedanst door jecten worden ontworpen en uitge- Mathias Mohr (beiden van de dans- Voerd die tijdens de tweede Tilburgse werkplaats perron 2 uit Amsterdam). Kunstprocessie gedragen zullen wor- ’c den. Dit project, dat onder leiding Kino/onois staat van textielkunstenares Gerrie een neushoorn Peeterman, zal starten op donderdag Zondag 15 maart 15.00 uur. Familie- 19 maart a.s. (20.00-22.00 uur). film voor iedereen vanaf 7 jaar. Vorig jaar werd voor het eerst een «Otto is een neushoorn» is een onge- kunstprocessie gehouden gaande van compliceerde lachfilm voor jong en het centrum voor kunst en vormgeving oud Twee jongens van elf jaar Topper «Zouavenlaan 77» naar de terreinen en Vigo, zien als ze langs de rivier lo- ^an de Kathoheke Umversitat Bra- pen een blauw potlood in het water bantwaar de kunstkennis plaatsvond, liggen. Als ze het oppakken en er een Ook dlt Jaarzal de Kunstprocessie on- „g leven geveer dezelfde route gaan afleggen, ,_enen ze fioPelijk me‘n,°g deelnemers als lang en je vong Jaar' Ook u kunt daaraan mee leven gekó- ^ken; begint de pret, want een i zolder dat wordt natuur- .ae puinhoop; hij eet de op een gegeven moment yper. Vigo en de neushoorn, maart hebben genoemd, door het krijgen), •e politie en de brandweer deel' tenissen. De bizarre verschijnselen en handelingen :n om iets ^ie het ritueel begeleiden worden niet ver- klaard. Q» De zeventiger en tachtiger jaren hebben ons er meer en meer vertrouwd mee ge- maakt: mensen handelen ogenschijnlijk ira rot- zonder achtergrond en redeloos; ze bezor- t Toeft elkaar hartkloppingen die het vermoe- ivsterie den vestigen' a's zou het echte leven zijn als 'étteliik cen thriller: een chaos waarin op on- 1 naspeurlijke wijze een onontkombare wat vndt in verborgen zit. «Het Verjaardagsfeest» biedt deze hele parade in een fascinerende rangschikking. «La hengnn» Hoofdro.. van Mont del, Figar .ucas «Tut ai van rijker Albert Ehrenstein. velle^Van^dVver^ hruikt niet alleen teksten van Él ken elkaar tegen en het slachtoffer veran- stem, maar ook --dert zelfs in moordenaar. Niets menselijks is linek, Kaiser e :s sculpturen, Mister Progress vreemd. In een laatste oor- grillige maar beschilderde deel (een tableau vivant naar Rembrandts met vermoede >allo en Hec- Anatomische Les) wordt Mister progress den pen Anton Tsjechows komedie «De Kersentuin» wordt op vrijdag 20 maart om 20.15 u. in de schouwburg gespeeld in een bewerking en regie van Frans Strijards. Een toneel. Daarop een tribune. Een to- geen kers te zien. Verder kunnen we niet, wordt gestoken met de Franse maatschappij neelopening van acht meter breed komt in dames, heren. Rechtsomkeer. Als we snel in die tijd. zicht. Totale breedte twaalf meter. No zijn kunnen we nog net de trein halen. F-" Bij Offenbach zijn Orfeus en Euridice in Cherry Orchard to be seen. Wel een kinder- Pullmanrestaurantwagen. Op de perrons het geheel niet zo dol op elkaar: Euridice kamer. Hoogte zes meter. Links achter de het 1923, en danst men de Java, wordt zwaar het hof gemaakt door Pluto, manteau een halfrond podium. Rechts een De machinist koppelt de paren door vermomd als de honingverkoper Aristeus. afstopping. Aucune Ceriserie. Verder naar zijn kniptang een nietmachine te maken, er met in zijn kielzog zijn knecht John Styx. achteren. van de passagiers een spoorkaartje. Twee - - - j jUpiter een oogje Doorlopen daar achteraan! Weeral een aan twee trekt teerd. Vooral het van Alexei Nikola,. !t een gretig applaus, geen kersentuin, maar schreiend aan de oever ste middel om deze doelstellii reiken was het houden v ten op het gebied van kunst door de leden of kers. Vanaf de jaren zestig kampte de ver- met het probleem van de ver- j; de meeste leden toonden nog maar weinig belangstelling, zodat de opkomst bij de lezingen gering was. Door het ontbreken van een act ledenwervingsbeleid, door het beslot karakter van de vereniging en door l hanteren van een ballotagesysteem, ikelijk in- was de aanwas van nieuwe, jonge le- r intellec- den zeer gering. tamelijk geïs< daar de meest itonen waren. onder hen een meer om in contact ging o::’:~Jen. De standj ling van de Wetenschappelijke de ir /as (en is) «het bevorderen van den lussenm een tafel. Kein Kirschganc... Wel kunnen we een podium betreden, ge makkelijk zelfs. Er leiden traptreden heen. Achter op het podium dat inmiddels al weer zo’n twaalf meter van de toeschou- wers-tribune verwijderd ligt ontwaren we twAA gigantische hoge deuren. verste verte geen Kersentuin te kennen. We maken de deuren open: z 1987 tussen 13.00 er

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1987 | | pagina 13