aart FA Celia Cruz: een levende legende Beeldtheater til burg De Vonk Vertier in de in Bat Cave Hot Neon Circus Theatre Damiët van Farce Theater '15358 Papier Mé chant bij Sapperlipopet ZOUAVENLAAN 77 «Het verjaardags feest» JdXUd! Programma over Multatuli Foto-expositie presenteert werk van Fotra van Tilburgse componist ^richJin- Zangkoor Loven- j Besterd Egelantier g- Nieuwe grote trom voor de ^gge Tunnelplekkers i, die y Nederlands Danstheater Elektronische muziek door George Lewis Forumavond kunst en kultuurbeleid Broertjes a 1 jag 5 maart 1987 - pagin Donderdag 5 maart 1987 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER Zondag 8 maart in Noorderligt hnny l Mant in-j bekend, maar uit bovenstaande informj kunt u opmaken wat u kunt verwachten. Nèt even iets anders Dat proeft U. In èlles! Steve Mock (1958, Va hem deze gifbeker aangei 608», beter bekend als te bed want Waardering van Huize Piusoord ïrlands Voor informatie en inschrijvingen: bel 013-684333 voor het 15de derde lustrum Centrum voor Kunst en Vormgeving Zouavenlaan 77, Tilburg 013-684333 het van En ik gek De die U klaa-J ïrhees Jiony- st he* r Méchant. Re- tel. 434627. Noor- t'n kop "D uur Deze door de Geïr start op workshop als mate- Kunstgeschiedenis voor Jongeren (14 tot 20 jaar) O.l.v. Desirée Meulenbroek Cursustijd: vrijdagavond 19.00-21.00 uur (10 avonden). Kosten: 45,00. BISTRO LE MENTON Stationsstraat 83, RIJEN Tel. 01612-2232 streke slaapkame naar bed r De voorst Workshop Ruimtelijk Vormgeven (stilleven) O.l.v. Jos Willems Cursustijd: dinsdagavond 19.30-22.00 uur (6 avonden) Start: 10 maart. Kosten: 75,00 (incl. basismateriaal) zondag 8 maart om 1 de schouwburg- Haydn Quartet. «Langsamer Webem en van I.udwig enten: cir goochelen maart om 1 burg-zaal <F" dit duo i cu tegen •meenheic i hoogste, heilige t de werel udt. itiger jaren hebben vertrouwd ogens oos; z Workshop Ruimtelijk Vormgeven in glas I van 19.30-22.00 uur (12 avonden) 100,00. eest door heel Eur is, zoals de meeste nisch zeer goed.. lotto is: Inferno sionele roiset verzorgt op «chouwburg-zaal ik ver(w)acht L telling ter gelegenheid van Multatuli op 19 februari jes van por- ctopnamen in it uit een serie i meningsversd -rwissele~ Cursisten van durende de t fee Club» in De opnt o.l.v. Fran portret en te Berkel-I de aug.- Het 1 tret-, 1 zwart-wit w Zeker de moeite waard om eens een (sopraan) kijkje te gaan nemen tijdens de ope- Leest (te- ningsuren van de «Coffee Club». in Brussel, grote festivals, tot het kwartet jstein. en uitgevoerd van G. Donizetti iremière); 2. Sta- O.l.v. Janhein van Stiphout. Cursustijd: dinsdagavond vé Start: 10 maart. Kosten: 10 overgrootmoeder ,^a. I als een twer- dium jaagt. Wj Javid gend met een goede toonstel- «Musée v:,,ette» internationale muziekcentra o.a. Amsterdam en op diverse Vorig jaar trad Paul Rosner toe als vervanger van Joshua Eps Op 5, 6 en 7 maart, telkens om 21.00 u. treedt het duo Wiersma en Verhees op bij theater Sapperlipopet, Diony- siusstraat 11 a in Tilburg, met het beeldtheaterstuk Papier serveren is mogelijk via t A.s. vrijdag beklimmen weer 2 bands het podium van de Bat Cave aan de Langestraat. Een Nederlandse en een Duitse hardcoreband. De Ne- J‘landse band is The Afflict uit Eind- Ze bestaan al enkele jaren en i in die tijd hun publiek laten wat echte hardcore is. Daarbij vooral aangetoond dat 1 monotoon hoeft te zijn liet saai. Deze tour staat flict in het teken van de in hun eerste LP getiteld: Sweeping Sam Zondag 8 maart treedt er in d’n Ege lantier de 9-persoons sterke soulfor- matie Sweeping Sam op. De bezetting van de band is ideaal om de authentie ke soulsound te bereiken, compleet met meerstemmige koortjes, spetteren de blazers, de originele orgelsound, fel le gitaarpartijen, rollende bassen, stu wende drums en een leadzangeres die je beslist gehoord moet hebben! De groep kan voor een swingend pro gramma zorgen en brengt daarmee het publiek terug naar de hits van de zesti ger jaren, o.a. James Brown, Aretha Franklin, Supremes etc. Aanvang 16.00 uur, toegang gratis. Fotra exposeren ge maand maart in de «Cof- i het Tilburgse City Center, lamen zijn tot stand gekomen -rans Tomeij tijdens de Cursus i model in Boerderij Denissen -Enschot gedurende de perio- j.-dec. 1986. betreft hier staaltje model- en naakto, ivit-fotografie. ;r de moeite w~"J - Naast zijn werk als componist is Lewis actief als trombonist in de geïmproviseerde muziek en heeft hij opgetreden in jazzorkes ten van o.a. Count Basie en Gil Evans. Lewis is momenteel een zogenaamde composer-in-residence bij de stichting STEIM, een centrum dat faciliteiten biedt muziek. Wat George Lewis precies tijdens het concert op dinsdag 10 maart om 20.45 uur [V i ZArxt vevrl on in de studio-zaal zal gaan doen, is nog niet LvLHJUUl OUllUUCll bekend, maar uit bovenstaande informatie Veertig jaar geleden wou hij aan het toneel en ziin vader zei: «Begin nou maar bii de Het maandelijkse koffieconcert van de S.M.E.T. wordt op zc=± 12.30 uur in de foyer van zaal verzorgd door het I Op het programma staan Satz» van Anton von We «Quartet Opus 130» Beethoven. Afgelopen vrijdag was carnavalsvereniging de Tunnelplekkers voor het 15de jaar present op het carnavalsfeest van Huize Piusoord. Ter ere van dit derde lustrum ont vingen de Piusoordbewoners van de CV De Tunnelplekkers allen een feestelijke but ton. Prins Jan d’n Irste van Huize Piusoord kwam ook met een verrassing. Hij over handigde de Tunnelplekkers een nieuwe grote trom voor de hofkapel Op de foto onthult 'de voorzitter van de Tunnelplekkers Ton v.d. Hout met enkele collega-be- stuursleden de nieuwe trom onder het toeziend oog van Prins Jan d’n Irste van car navalsvereniging de Mastappels. jxmvi-aviitige wijze ontwikkelt :ven zich naar een climax, om tonen hoe zich aarzelend inzet in (een poging Het Haydn Quartet bestaat uit Paul Ros ner (viool), Kati Sebestyen (viool), Ervin Schiffer (altviool) en Gyorgy Schiffer (cel- lo). Het kwartet*is in 1962 opgericht als De- kany Kwartet. In die vorm heeft het vijftig werken voor strijkkwartet van Joseph Haydn op de plaat vastgelegd. Het is dan ook begrijpelijk dat de musici in 1972 een oude wens verwezenlijkten door zich Haydn Quartet gingen noemen, als eerbewijs aan de -vader van het strijkkwartet, Joseph Haydn. Het Haydn Quartet heeft sinds de oprichting opgetreden in vele belangrijke Door onvoorziene omstandigheden is de voorstelling «Da Capo», die in de Kultuurkrant en in ’t Heks-Bulletin voor deze datum stond aangekondigd, omen te vervallen. In plaats van «Da hebben wij nu bovenstaande voorstelling weten te arrangeren, maar bij het ter perse gaan van dit blad was het publiciteitsmateriaal jammer ge- Het programma, dat Het Nederlands Danstheater op donderdag 12 maart in de schouwburg-zaal zal brengen, ziet er als volgt uit: «Wiegelied» van Jiri Kylian op muziek van Alan Berg, «Frankenstein!!» van Jiri Kylian op muziek van H.K. Gruber en «Uccelli» van Nacho Duato op muziek van O. Respighi. Het programma zal muzi kaal begeleid worden door het Nederlands Balletorkest onder leiding van Wolfgang Rögner (gedeeltelijk op band en gedeeltelijk live). de gelegenheid tot improviseren. Ze is vaak afgeleid van de bij de lucümi-ri- tuelen gebruikte muziek. De lucümi is een op Cuba ontstane godsdienst die overeenkomsten vertoont met de Suri naamse winti en Haïtiaanse voodoo. El ke godheid heeft een eigen ritme waar mee hij opgeroepen moest worden. Tengevolge van het voorkomen van meerdere góden binnen één ritueel, ontstonden er liederen met verschillen de ritmes die met elkaar verbonden moesten worden. Met name tijdens de ze overgangen, maar ook binnen de secties, hadden de muzikanten gelegen heid te improviseren. Wel heeft in de loop der geschiedenis de religieuze functie van de muziek steeds meer plaats moeten maken voor een dans- functie c tie-mogel.j en merengua weer beperkt. Celia Cruz houdt van uit<T Zij is de enige zangeres die de r ze Lucumi-liederen durft te zir ikan. Zij is dan c j vrouwen die in ïregeerde salsa-werc George Lewis, componist en performer, werd geboren in Chicago in 1952. Hij stu deerde trombone bij Dean Hey en compo sitie bij Muhal Richard Abrams aan de «School of the Association for the Advan cement of Creative Musicians» (AACM), een organisatie waar hij sinds 1971 lid van is. Lewis behaalde tevens een graad in de filosofie aan de Yale University. p zaterdag al de voorste>- U», een thea- Na deze toepasselijke opening wordt het programma vervolgd met het bekende ver haal van Saïdjah en Adinda uit «Max Have- laar». Met dit aangrijpende liefdesverhaal stelt Multatuli het sociale wanbeleid van de Koffieconcert Haydn Quartet w dooi voor het recht van de Javaan op een menselijke behandeling. Heel Nederland las de Max Havelaar, sprak er over, maar... er veranderde niets. Het publiek zweeg. Van daar Multatuli’s uitspraak: «Publiek ik ver acht u!Het eerste deel van het programma wordt afgesloten met «Het gebed van de onwetende». DE LA CA< Na de pauze wordt de humoristische kant o„ zondag f van Multatuli belicht in ’t Salie-avondje bij |jevoorstelli Juffrouw Pieterse». Ook «De Maatschappij- pyramide van Meester Pennewip» uit Jaar' «Woutertje Pieterse» is hierin opgenomen. T'~ Het «mensenzieltje Woutertje» maakt deel uit van de 7de Onderafdeling van de 3de Klasse van de Lager Burgerstand en wor stelt tegen alle soorten platheid, grofheid en komen gemeenheid, streeft en smacht naar het al- Cano» lerhoogste, strijdt voortdurend voor de ware V0Arste poëzie en tegen het leugenproza reld ons als enige waarheid voor- enlaan 77 een work- stilleven als onder elijk vormgeven cen- workshop staat o.l.v. Jos Willems en omvat 6 i (eveneens op dinsdag- 9.30-22.00 uur). Er zal g irden in klei of in gips. De t s dat een stilleven terug .2. Jt de hoofdvormen, i onderling verband worden waardoor een compositie Ruimtelijk vormgeven Ook in Zouavenlaa shop waarin het werp van ruimtel traal staat. Deze v beeldhouwer J werkavonden avond van 19. werkt word doeling is bracht wordt tot dan in een gebracht v ontstaat. Voor verdere informatie en inschrij vingen kunt u terecht bij «Zouaven laan 77», centrum voor kunst en vorm geving, Zouavenlaan 77, Tilburg. 013- 684333. Sinds 1979 is Lewis actief als computer- muziek-componist, met een nadruk op «software composities», J.w.z. de ontwikke ling van real-time componerende en luiste rende machines, die interactief reageren op uitvoerende muzikanten. Met zijn werk «Rainbouw Family» (ge maakt in opdracht van het IRCAM in Pa rijs) heeft hij sinds de première in 1984 tal rijke optredens gehad in de USA. Sinds kort is Lewis bezig om de ideeën, ontwikkeld in het maken van interactieve composities met muziekmachines ook toe te passen in installaties voor het publiek. I t T-JTDU De recente compositie-installatie «Ka- I 1 IJ 11 IJ V Mil l 1 IVlx Vil limbascope» (1986) gemaakt in samenv I - king met componist en performer Dat |HHA l\/l Zkl Iz QIYID Behrman, draait elke dag op de tentc V/1111U lUlVlllXÉlllip ling «Le Monde Sonore» van het des Sciences et des Industries de la Villet «Tunnel zonder vluchtstrook» is de titel van het nieuwe programma van Youp van t Hek. jn parjjs Voor korte tjjd heeft dit werk J Hij betreedt het podium met in zijn hoofd een hard cynisch en vooral leuk programma. bij de C in Amster(jam gestaan. Maandag 9. dinsdag 10 en woensdag 11 maart om 20.15 uur in de schouwburg-zaal. De koningin van de salsa heet Celia Cruz. Zij zag het levenslicht in Cuba, studeerde daar van 1947 tot 1950 aan het conservatorium en bracht in 1951 haar eerste plaat uit, nog op 78 toeren. Inmiddels is ze uitgegroeid tot een le vende legende; ze werkte met Tito Puente. Johnny Pacheco, Willy Colon. La Sonora Mantancera, speelde de rol van Grazia Divina in de latin-opera Hommy, maakte zo’n vijftig L.P.’s waaronder twintig gouden, werd in New York acht jaar lang onafgebroken uit geroepen tot de beste vocaliste in het latin-genre, trok in haar zangcarrière van zo’n veertig jaar de hele wereld rond en is nu waarschijnlijk 's werelds enige overgrootmoeder die avond aan avond als een wervelwind over het po- j:-j »yant ze js nog stee<js geze gend met een goede gezondheid en een hoeveelheid energie, die uit een bodem loze put lijkt te komen. Theater N derligt staat zondag 8 maart op z’n want dan is het podium van 22.00 het hare. Celia Cruz’ stem leent zich voor alle Cubaanse muziek en ze is heel sterk in -j _r<?-j- improvisatie: wat Ella Fitzgerald bete- i. Count Basie en Gil Evans. kent voor de jazz, is Celia Cruz voor de -rSr'br^Sl Veel Cubaanse muziek, met ■IM, een centrum dat faciliteiten biedt soortnamen als guaguanco, son, guaji- de realisatie van levende elektronische ra- guaracha en mambo, biedt ook goe- itiger en tacht ...er en meer vertr mensen handelen - ‘itergrond en redeloos; ze bezor- hartkloppingen die het vermoe- igen, als zou het echte leven zijn als goede thriller: een chaos waarin op on naspeurlijke wijze een onontkombare wat -horzels af. WORKSHOPS in Zouavenlaan '77 Ruimtelijk vormgeven in glas In het centrum voor kunst en vorm geving, «Zouavenlaan 77» dinsdagavond 10 maart een waarin glas gebruikt wordt riaal om beelden te maken. Het ruim telijk gebruik van glas is niet zo be kend als de technieken op het platte vlak zoals glas-in-lood en brandschil deren. Toch leent glas, eventueel in combinatie met andere materialen als hout, beton, textiel en staal zich uitste kend om ruimtelijk gebruikt te wor den. De workshop staat o.l.v. Janhein van Stiphout en omvat 12 werkavon den (telkens op dinsdag van 19.30- 22.00 uur). Ruimtelijk Een man (we noemen hem meneer J.) in een eigen wereld van papier; strak, smetteloos, perfect, kwetsbaar, dwingend. Aan gene zijde van het pa pier is echter de «weggestopte helft» van meneer J. doende, (weer) in con tact te treden. Dilemma dus. Op thriller-achtige wijze c het gegeven zi vervolgens te I een ontmoeting tot) versmelting. noeg nog niet binnen zodat wij u niet verder kunnen informeren. VINCENT LANCEE met KEEF- MAN, ook in 't Heks op dinsdag 10 Concert R.K. maart 21.00 uur. «Keefman» is een verhaal van Jan Gemengd Arends, de schrijver die na jarenl?-"" - opnames in psychiatrische gen in 1974 een eind aan zijn leven maakte. In het stuk zien we de fictieve figuur Keefman, die zich in een monoloog af zet tegen de maatschappij en de psy chiatrie in het algemeen en zijn eigen psychiater in het bijzonder. De toon zetting is vaak agressief, maar ook zie lig, klein en hulpeloos. Vincent Lancee heeft geprobeerd om niet alleen het as pect van kritiek op de psychiatrische hulpverlening naar voren te laten tre den. Veel meer legt hij de nadruk op de persoon Keefman. Hij wil laten zien hoezeer iemand volledig kan men door zich in verbittering en af te zetten tegen de «buitenwerek Veertig jaar geleden wou hij aan het toneel en zijn vader zei: «Begin nou maar bij de schouwburg, dan rol je vanzelf in dat vak». Nu, veertig jaar later, grijpt hij zijn laat ste kans. Morgen gaat hij met pensioen en hij wil een keer zijn jongensdroom waarma ken. Er ontspint zich een discussie tussen de cabaretier en de toneelmeester over geluk en ongeluk, angst en bluf, macht en onmacht, lukken en mislukken. Leuk hard, mooi en I ontroerend. Na zijn programma’s I «Verlopen en verlaten» en uvi wnv J «Gebroken Glas» (ook samen met M Molenkamp: welen In het kader van de verkiezingen van de Provinciale Staten op 18 maart IJaiSUm 1U is er op vrijdagavond 13 maart een Fo rumavond over kunst- en kultuurbe leid in Brabant, m.m.v. D’66, PvdA en Links Brabant. Het motto van deze avond is: Wat kan men verwachten van de progres sieve partijen in de komende provin ciale staten t.a.v. kunst- en kultuurbe leid in Noord-Brabant? Vragen en verwachtingen over Kunst en Kuituur zullen ter sprake ge bracht worden door diverse vertegen woordigers uit de wereld van muziek, klein theater, dans, musea en beelden de kunstenaars. De forumavond begint om 21.00 uur en zal opgeluisterd worden door een^act van Brabantse bodem. - avond wordt georganiseerd Stichting Egelantier Program ma. Geïnteresseerden voor deze avond kunnen kontakt opnemen met Sjaak Beimart, telefoon: 430073 of 433617. Steve Mock (Neon) en William Galvin (Dr. Hot) vormen jarenlang een fantas tisch en steeds weer verbazingwekkend duo, dat zich bezighoudt met een inge- ^an nieuze mengeling van diverse theaterele- “en d menten: circus, muziek, komedie, dans, laten en acrobatiek. Op vrijdag 6 om 20.15 uur zijn in de schouw- aal de onvoorstelbare capriolen van te zien. ïij wil laten g kan vereenza- i wrok ld». Maandag 9 maart om 21.00 uur speelt het Tilburgs Saxofoonkwartet bij De Vonk, Willem Il-straat 24, in Tilburg. Uitgevoerd worden werken van Frans Kerkhofs en George Lewis. Het Tilburgs Saxofoonkwartet be staat uit Sjoerd Rolsma Rob Marijnen (alt), Paul de nor) en Dirk Bruinsma (bariton). Deze muzikanten hebben reeds de nodige ervaring opgedaan in de jazz en geïm proviseerde muziek. Voor deze avond hebben ze een drietal, enigszins klassiek getinte, stuk ken op het programma staan. Geopend wordt met de compositie «Players» van de Amerikaanse com- ponist-filosoof George Lewis. Dit is een zogenaamde open compositie voor variabele bezetting. Voorts zullen de eerste twee saxofoonkwartetten van de Tilburgse componist Frans Kerkhofs ten gehore gebracht worden. De uit voering van deze twee kwartetten is een première voor Brabant. Dat alleen al rechtvaardigt een bezoek aan de Vonk. derland; hoven. I hebben zien hebben ze Vt« hardcore niet en dus ook nie, voor The Afflic presentatie van «Nerromance». Inferno is de tweede band op de avond. Dit Duitse kwartet heeft al meerdere LP’s op hun naam staan. Ook zijn ze al meerdere malen op tour geweest door heel Europa. Hun mu ziek is, zoals de meeste Duitse bands, technisch zeer goed. Hun motto is: «Music like a machi negun». Inferno heeft ook dank zij hun professionele instelling al een gro- - te bekendheid verworven in de hardco- rstel- rescene. The Bat Cave heefyde eer gekregen om het eerste optreden van deze «Seven Cities»-Tour te bunnen boeken. Dé zaal gaat om half negen open en een uur later zal het optreden beginnen. Een piepklein lampje licht op. In dat schemerdonker wordt een vrouwenfi guur zichtbaar, zittend in de branding. Een zangstem en prachtige accor- deonklanken scheppen een spannende sfeer. Zo is het begin van «Dagdro men», de nieuwe voorstelling van Da miët van Dalsum die donderdag 12 maart te zien is in het Farce Theater. Na bijna twintig jaar lang achter de poppenkast gezeten te hebben, laat Damiët van Dalsum nu zichzelf eens zien. Vol lef toont zij haar ste'rke per soonlijkheid. De poppen zijn vervan gen door, soms manshoge, voorwer pen. Zoals verlichte raamwerken en vissen die als marionetten aan draad jes hangen. Het verhaal gaat over ero tiek en de eeuwige ruzie tussen gevoel en verstand. En over de strijd van de vrouw om zich te ontworstelen aan de geestelijke en lichamelijke afhankelijk heid van de man. Naast de vissen spe len ook de zee en het strand een grote rol. «Dagdromen» is geïnspireerd op «De bot», een tekst van de Duitse schrijver Günter Grass. Toch is het visuele zeker zo belang rijk als het verhaal zelf. Een recensent noemde «Dagdromen» een bewegende tentoonstelling van beeldende kunst. Aan het eind van de voorstelling ligt de speelvloer dan ook vol met voor werpen. Damiët van Dalsum wordt begeleid door accordeoniste Miny Dekkers, die heel alert reageert op de gebeurtenis sen. Annemarie Prins regisseerde het stuk. In een regie van Lodewijk de Boer en éen yneelbeeld van Tom Schenk wordt «Het irdagsfeest» gespeeld door Camilla sma, Christine Ewert, Hugo Kool- Robert Prager, Eric Schneider en Wagter. moet wel Harold Pinter heten om iets irven schrijven waarvan nauwelijks dui- ---^k is waar het over gaat. Zo’n stuk is na melijk «Het Verjaardagsfeest». Natuurlijk is in de loop der tijden uitgebreid nagegaan hoe de structuur van thema’s en motieven dit intrigerende werk is. Uiteraard rol- daar zeer uiteenlopende visies uit. Toch n die het stuk in de nevels van mysterie waarin de auteur het blijkbaar opzettelijk heeft gehuld. Een zich noemende musicus belandt in een pension dat betere tijden gekend heeft en wordt slachtoffer van een hersensp**11 startte waarvoor alle betrokkenen onaangedaan -w isie al rol vervullen die hun door het lot is toebe deeld. Dit alles op een verjaardagsfeest. Al dus de omtrek en aanleiding van de gebeur- De bizarre verschijnselen en handelingen die het ritueel begeleiden worden niet ver- tiona- klaard. n drie De zevent; maakte hij een tournee en studie- ons er meer door China waar hij in contact kwam maakt: de beroemde Chinese acrobatiek. zonder acht William Galvin (1951, Cincinnati, Ohio) gen elkaar 1 studeerde cum laude af in de Engelse Lite- den vestig ratuur en vervulde vervolgens een dozijn een ambachten. Het circus in het algemeen en ir het jongleren in het bijzonder had hem al- verborgen zit. tijd al bezig gehouden en zo’n tien jaar gele- «Het Verja den maakte hij van zijn hobby zijn vak. parade in een Sinds 1979 vormt hij een duo met Steve Mock en samen traden zij zo’n beetje over de hele wereld op. Alle grappen zijn subtiel en origineel. Een programma dat leidt tot twee uur onbedaar lijk lachen. Jules Croisc. maart in de sell ling «Publiek il tervoorstelling I mee ge- sterfdag van 7 ischijnlijk 1887. Multatuli gaf vaak omwille van het geld lezingen in den lande. Hij haatte bij die ge legenheden onvermijdelijke ontvangstcom- mitês, die hem op de meest gruwelijke bana- onthaalden. Overal waar hij optrad. werd hem deze gifbeker aangereikt en in - z - -- ïmme'’ - - et deze Frank (Sesamstraat) en René Groothof brengen op woensdagmiddag 11 maart om 14.30 u. in de studio-zaal de voorstelling «Broertjes». Een programma voor kinderen vanaf vijf jaar over broertjes, die samen spe- ruzie maken, slapen, voor elkaar opko- en de ander laten opdraaien voor de een van de een. Het speelt zich af in de ner van de jongens vlak voordat zij moeten. -orstelling bestaat uit een serie korte scènes, kibbelpartijen en meningsverschillen die elkaar in sneltreinvaart afwisselen. We slapen met z’n tweeën in één bed om dat het zo gezellig is. Maar je moet wel op je eigen helft blijven, want als jij in bed pist zijn we allebei nat. Trouwens ook met je poten van mijn spullen afblijven, dan zijn we voor altijd vrienden. En kijk meteen even onder het ik geloof dat er een enge vent ligt. Atelier/Theater ’t Heks, Lanner- straat 1. Tilburg-Noord, 013-551171, is zien: PAULINE PRIOR met VAANDELS op vrijdag 6 en zaterdag 7 maart, 21.00 uur. Pauline Priors Vaandels Program stond eerder aangekondigd in decem ber maar kon toen door ziekte van een van de spelers niet doorgaan. Het is een voorstelling in serie «Beeldtheater» en heeft de schoonheid van de emotie tot onderwerp. Een ironisch en zwaar programma wat u zeker helpt in deze tijden van varkensliefde en water bij de wijn. Aan Priors Vaandels Program wer ken mee: Ursula Laubli een wijf uit het Zwitserse Glaurus dat zich be weegt in het buitenland; Pauline Prior, een Hollands varken uit Bandung, die zich door haar doeken heen snurkt; David Haneke, een Weens acteur, die op ijzer slaat; en Cecile Keiler, een Madel uit Luzem, die gestadig voort danst. Eveneens in ’t Heks: COMPAGNIE ASQUETTE met MIRAGE 8 maart 15.00 uur, een fami- ling voor iedereen vanaf 8 Op 10 maart geeft het R.K. Gemengd Zangkoor Loven-Besterd in de kerk van Abdij Koningshoeve een concert. Het concert begint om 20.15. uur. Het koor wordt begeleid door Het Brabants Orkest onder leiding van Henk van Doom. Op het programma staat een «Ita liaans Passieconcert» worden: 1. Miserere v (een Westeuropese pr bat Mater van G. Rossini. Toneelgroep De Appel boekte in de afge- >nde ,open seizoenen n°g“l wat succes met «De en Huisbewaarder» en «De Thuiskomst», twee toneelstukken van Harold Pinter. Het lag enigszins voor de hand om met stukken van deze schrijver door te gaan. Op vrijdag 13 «Man vermist» maart komt De APpel om 2015 uur n,e* :n het toneelstuk Verjaardagsfeest» van Pinter in de Onno schouwburg-zaal. Youp j- -- tone&i uwu Verjaardag Braaksn schijn, Willem Je i te dur-- delijk is waar inelijk «Het De grondslag voor de beeldtheater- voorstelling Papier Méchant werd ge legd met de 14-dagen durende perfor mance «Twee Heren», waarin Bram Wiersma en Hein Verhees om en om in de voormalige kantine van Verbunt Wijnkelders in Tilburg werkzaam wa ren, zonder elkaar te ontmoeten. Zij communiceerden slechts door veran deringen in de ruimte aan te brengen en gesproken brieven achter te laten, al moeien maKen voor een uans- da" vOOmen van instructies en en daardoor zijn de improvisa- opdrachten. Als vanzelf ontstond zo -elijkheden in de curnbia. bomba het ‘hema van een man en zijn alter ™<n.a weer beperkt eS°- Het werd een sPel van uitdagen/ Cruz houdt van uitdagingen. afstoten en verlangen naar/angst voor --j._ Je re|j„jeu. een ontmoetmg (en daardoor versmel- c.. uu..t zingen of l'ng)- een bolero aankan. Zij is dan ook een In meer verfijnde en theatrale vorm van de weinige vrouwen die in de door vinden we dit thema in Papier Mé- mannen geregeerde salsa-wereld voet chant terug, waarbij ook is voortge- aan de grond kreeg. Dit concert is een gaan op de ontmoeting/versmelting «must» voor elke salsa-liefhebber tus- zelf. sen de nul en negenennegentig jaar. Voor de vormgeving werd het «be- trekkelijke» materiaal papier gekozen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1987 | | pagina 9