aart
FA
Celia Cruz:
een levende legende
Beeldtheater
til burg
De Vonk
Vertier in de
in Bat Cave
Hot Neon
Circus Theatre
Damiët van
Farce Theater
'15358
Papier Mé chant
bij Sapperlipopet
ZOUAVENLAAN 77
«Het verjaardags
feest»
JdXUd! Programma over
Multatuli
Foto-expositie
presenteert werk van Fotra
van Tilburgse
componist
^richJin- Zangkoor Loven-
j Besterd
Egelantier
g- Nieuwe grote trom voor de
^gge Tunnelplekkers
i, die y
Nederlands
Danstheater
Elektronische
muziek door
George Lewis
Forumavond
kunst
en kultuurbeleid
Broertjes
a 1
jag 5 maart 1987 - pagin
Donderdag 5 maart 1987 - pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
Zondag 8 maart in Noorderligt
hnny l
Mant
in-j
bekend, maar uit bovenstaande informj
kunt u opmaken wat u kunt verwachten.
Nèt even iets anders
Dat proeft U. In èlles!
Steve Mock (1958, Va
hem deze gifbeker aangei
608», beter bekend als
te
bed want
Waardering van Huize Piusoord
ïrlands
Voor informatie en inschrijvingen: bel 013-684333
voor het 15de
derde lustrum
Centrum voor Kunst en Vormgeving
Zouavenlaan 77, Tilburg 013-684333
het
van
En
ik gek
De
die U
klaa-J
ïrhees
Jiony-
st he*
r Méchant. Re-
tel. 434627.
Noor-
t'n kop
"D uur
Deze
door de
Geïr
start op
workshop
als mate-
Kunstgeschiedenis voor Jongeren (14 tot 20 jaar)
O.l.v. Desirée Meulenbroek
Cursustijd: vrijdagavond 19.00-21.00 uur (10 avonden).
Kosten: 45,00.
BISTRO LE MENTON
Stationsstraat 83, RIJEN
Tel. 01612-2232
streke
slaapkame
naar bed r
De voorst
Workshop Ruimtelijk Vormgeven (stilleven)
O.l.v. Jos Willems
Cursustijd: dinsdagavond 19.30-22.00 uur (6 avonden)
Start: 10 maart. Kosten: 75,00 (incl. basismateriaal)
zondag 8 maart om
1 de schouwburg-
Haydn Quartet.
«Langsamer
Webem en
van I.udwig
enten: cir
goochelen
maart om 1
burg-zaal <F"
dit duo i
cu tegen
•meenheic
i hoogste,
heilige
t de werel
udt.
itiger jaren hebben
vertrouwd
ogens
oos; z
Workshop Ruimtelijk Vormgeven in glas
I van 19.30-22.00 uur (12 avonden)
100,00.
eest door heel Eur
is, zoals de meeste
nisch zeer goed..
lotto is:
Inferno
sionele
roiset verzorgt op
«chouwburg-zaal
ik ver(w)acht L
telling ter gelegenheid
van Multatuli op 19 februari
jes van por-
ctopnamen in
it uit een serie
i meningsversd
-rwissele~
Cursisten van
durende de t
fee Club» in
De opnt
o.l.v. Fran
portret en
te Berkel-I
de aug.-
Het 1
tret-, 1
zwart-wit
w Zeker de moeite waard om eens een
(sopraan) kijkje te gaan nemen tijdens de ope-
Leest (te- ningsuren van de «Coffee Club».
in Brussel,
grote festivals,
tot het kwartet
jstein.
en uitgevoerd
van G. Donizetti
iremière); 2. Sta-
O.l.v. Janhein van Stiphout.
Cursustijd: dinsdagavond vé
Start: 10 maart. Kosten: 10
overgrootmoeder
,^a. I als een
twer- dium jaagt. Wj
Javid gend met een goede
toonstel-
«Musée
v:,,ette»
internationale muziekcentra o.a.
Amsterdam en op diverse
Vorig jaar trad Paul Rosner
toe als vervanger van Joshua Eps
Op 5, 6 en 7 maart, telkens om 21.00
u. treedt het duo Wiersma en Verhees
op bij theater Sapperlipopet, Diony-
siusstraat 11 a in Tilburg, met het
beeldtheaterstuk Papier
serveren is mogelijk via t
A.s. vrijdag beklimmen weer 2
bands het podium van de Bat Cave
aan de Langestraat. Een Nederlandse
en een Duitse hardcoreband. De Ne-
J‘landse band is The Afflict uit Eind-
Ze bestaan al enkele jaren en
i in die tijd hun publiek laten
wat echte hardcore is. Daarbij
vooral aangetoond dat
1 monotoon hoeft te zijn
liet saai. Deze tour staat
flict in het teken van de
in hun eerste LP getiteld:
Sweeping Sam
Zondag 8 maart treedt er in d’n Ege
lantier de 9-persoons sterke soulfor-
matie Sweeping Sam op. De bezetting
van de band is ideaal om de authentie
ke soulsound te bereiken, compleet
met meerstemmige koortjes, spetteren
de blazers, de originele orgelsound, fel
le gitaarpartijen, rollende bassen, stu
wende drums en een leadzangeres die
je beslist gehoord moet hebben! De
groep kan voor een swingend pro
gramma zorgen en brengt daarmee het
publiek terug naar de hits van de zesti
ger jaren, o.a. James Brown, Aretha
Franklin, Supremes etc.
Aanvang 16.00 uur, toegang gratis.
Fotra exposeren ge
maand maart in de «Cof-
i het Tilburgse City Center,
lamen zijn tot stand gekomen
-rans Tomeij tijdens de Cursus
i model in Boerderij Denissen
-Enschot gedurende de perio-
j.-dec. 1986.
betreft hier staaltje
model- en naakto,
ivit-fotografie.
;r de moeite w~"J -
Naast zijn werk als componist is Lewis
actief als trombonist in de geïmproviseerde
muziek en heeft hij opgetreden in jazzorkes
ten van o.a. Count Basie en Gil Evans.
Lewis is momenteel een zogenaamde
composer-in-residence bij de stichting
STEIM, een centrum dat faciliteiten biedt
muziek.
Wat George Lewis precies tijdens het
concert op dinsdag 10 maart om 20.45 uur [V i ZArxt vevrl on
in de studio-zaal zal gaan doen, is nog niet LvLHJUUl OUllUUCll
bekend, maar uit bovenstaande informatie
Veertig jaar geleden wou hij aan het toneel
en ziin vader zei: «Begin nou maar bii de
Het maandelijkse koffieconcert van de
S.M.E.T. wordt op zc=±
12.30 uur in de foyer van
zaal verzorgd door het I
Op het programma staan
Satz» van Anton von We
«Quartet Opus 130»
Beethoven.
Afgelopen vrijdag was carnavalsvereniging de Tunnelplekkers voor het 15de jaar
present op het carnavalsfeest van Huize Piusoord. Ter ere van dit derde lustrum ont
vingen de Piusoordbewoners van de CV De Tunnelplekkers allen een feestelijke but
ton. Prins Jan d’n Irste van Huize Piusoord kwam ook met een verrassing. Hij over
handigde de Tunnelplekkers een nieuwe grote trom voor de hofkapel Op de foto
onthult 'de voorzitter van de Tunnelplekkers Ton v.d. Hout met enkele collega-be-
stuursleden de nieuwe trom onder het toeziend oog van Prins Jan d’n Irste van car
navalsvereniging de Mastappels.
jxmvi-aviitige wijze ontwikkelt
:ven zich naar een climax, om
tonen hoe zich aarzelend
inzet in (een poging
Het Haydn Quartet bestaat uit Paul Ros
ner (viool), Kati Sebestyen (viool), Ervin
Schiffer (altviool) en Gyorgy Schiffer (cel-
lo).
Het kwartet*is in 1962 opgericht als De-
kany Kwartet. In die vorm heeft het vijftig
werken voor strijkkwartet van Joseph
Haydn op de plaat vastgelegd. Het is dan
ook begrijpelijk dat de musici in 1972 een
oude wens verwezenlijkten door zich Haydn
Quartet gingen noemen, als eerbewijs aan
de -vader van het strijkkwartet, Joseph
Haydn. Het Haydn Quartet heeft sinds de
oprichting opgetreden in vele belangrijke
Door onvoorziene omstandigheden
is de voorstelling «Da Capo», die in de
Kultuurkrant en in ’t Heks-Bulletin
voor deze datum stond aangekondigd,
omen te vervallen. In plaats van «Da
hebben wij nu bovenstaande
voorstelling weten te arrangeren, maar
bij het ter perse gaan van dit blad was
het publiciteitsmateriaal jammer ge-
Het programma, dat Het Nederlands
Danstheater op donderdag 12 maart in de
schouwburg-zaal zal brengen, ziet er als
volgt uit: «Wiegelied» van Jiri Kylian op
muziek van Alan Berg, «Frankenstein!!»
van Jiri Kylian op muziek van H.K. Gruber
en «Uccelli» van Nacho Duato op muziek
van O. Respighi. Het programma zal muzi
kaal begeleid worden door het Nederlands
Balletorkest onder leiding van Wolfgang
Rögner (gedeeltelijk op band en gedeeltelijk
live).
de gelegenheid tot improviseren. Ze is
vaak afgeleid van de bij de lucümi-ri-
tuelen gebruikte muziek. De lucümi is
een op Cuba ontstane godsdienst die
overeenkomsten vertoont met de Suri
naamse winti en Haïtiaanse voodoo. El
ke godheid heeft een eigen ritme waar
mee hij opgeroepen moest worden.
Tengevolge van het voorkomen van
meerdere góden binnen één ritueel,
ontstonden er liederen met verschillen
de ritmes die met elkaar verbonden
moesten worden. Met name tijdens de
ze overgangen, maar ook binnen de
secties, hadden de muzikanten gelegen
heid te improviseren. Wel heeft in de
loop der geschiedenis de religieuze
functie van de muziek steeds meer
plaats moeten maken voor een dans-
functie c
tie-mogel.j
en merengua weer beperkt.
Celia Cruz houdt van uit<T
Zij is de enige zangeres die de r
ze Lucumi-liederen durft te zir
ikan. Zij is dan c
j vrouwen die in
ïregeerde salsa-werc
George Lewis, componist en performer,
werd geboren in Chicago in 1952. Hij stu
deerde trombone bij Dean Hey en compo
sitie bij Muhal Richard Abrams aan de
«School of the Association for the Advan
cement of Creative Musicians» (AACM),
een organisatie waar hij sinds 1971 lid van
is. Lewis behaalde tevens een graad in de
filosofie aan de Yale University.
p zaterdag
al de voorste>-
U», een thea-
Na deze toepasselijke opening wordt het
programma vervolgd met het bekende ver
haal van Saïdjah en Adinda uit «Max Have-
laar». Met dit aangrijpende liefdesverhaal
stelt Multatuli het sociale wanbeleid van de
Koffieconcert Haydn Quartet
w dooi voor het recht van de Javaan op een
menselijke behandeling. Heel Nederland las
de Max Havelaar, sprak er over, maar... er
veranderde niets. Het publiek zweeg. Van
daar Multatuli’s uitspraak: «Publiek ik ver
acht u!Het eerste deel van het programma
wordt afgesloten met «Het gebed van de
onwetende». DE LA CA<
Na de pauze wordt de humoristische kant o„ zondag f
van Multatuli belicht in ’t Salie-avondje bij |jevoorstelli
Juffrouw Pieterse». Ook «De Maatschappij-
pyramide van Meester Pennewip» uit Jaar'
«Woutertje Pieterse» is hierin opgenomen. T'~
Het «mensenzieltje Woutertje» maakt deel
uit van de 7de Onderafdeling van de 3de
Klasse van de Lager Burgerstand en wor
stelt tegen alle soorten platheid, grofheid en komen
gemeenheid, streeft en smacht naar het al- Cano»
lerhoogste, strijdt voortdurend voor de ware V0Arste
poëzie en tegen het leugenproza
reld ons als enige waarheid voor-
enlaan 77 een work-
stilleven als onder
elijk vormgeven cen-
workshop staat o.l.v.
Jos Willems en omvat 6
i (eveneens op dinsdag-
9.30-22.00 uur). Er zal g
irden in klei of in gips. De t
s dat een stilleven terug
.2. Jt de hoofdvormen,
i onderling verband worden
waardoor een compositie
Ruimtelijk vormgeven
Ook in Zouavenlaa
shop waarin het
werp van ruimtel
traal staat. Deze v
beeldhouwer J
werkavonden
avond van 19.
werkt word
doeling is
bracht wordt tot
dan in een
gebracht v
ontstaat.
Voor verdere informatie en inschrij
vingen kunt u terecht bij «Zouaven
laan 77», centrum voor kunst en vorm
geving, Zouavenlaan 77, Tilburg. 013-
684333.
Sinds 1979 is Lewis actief als computer-
muziek-componist, met een nadruk op
«software composities», J.w.z. de ontwikke
ling van real-time componerende en luiste
rende machines, die interactief reageren op
uitvoerende muzikanten.
Met zijn werk «Rainbouw Family» (ge
maakt in opdracht van het IRCAM in Pa
rijs) heeft hij sinds de première in 1984 tal
rijke optredens gehad in de USA.
Sinds kort is Lewis bezig om de ideeën,
ontwikkeld in het maken van interactieve
composities met muziekmachines ook toe te
passen in installaties voor het publiek.
I t T-JTDU De recente compositie-installatie «Ka-
I 1 IJ 11 IJ V Mil l 1 IVlx Vil limbascope» (1986) gemaakt in samenv
I - king met componist en performer Dat
|HHA l\/l Zkl Iz QIYID Behrman, draait elke dag op de tentc
V/1111U lUlVlllXÉlllip ling «Le Monde Sonore» van het
des Sciences et des Industries de la Villet
«Tunnel zonder vluchtstrook» is de titel van het nieuwe programma van Youp van t Hek. jn parjjs Voor korte tjjd heeft dit werk
J Hij betreedt het podium met in zijn hoofd een hard cynisch en vooral leuk programma. bij de C in Amster(jam gestaan.
Maandag 9. dinsdag 10 en woensdag 11 maart om 20.15 uur in de schouwburg-zaal.
De koningin van de salsa heet Celia
Cruz. Zij zag het levenslicht in Cuba,
studeerde daar van 1947 tot 1950 aan
het conservatorium en bracht in 1951
haar eerste plaat uit, nog op 78 toeren.
Inmiddels is ze uitgegroeid tot een le
vende legende; ze werkte met Tito
Puente. Johnny Pacheco, Willy Colon.
La Sonora Mantancera, speelde de rol
van Grazia Divina in de latin-opera
Hommy, maakte zo’n vijftig L.P.’s
waaronder twintig gouden, werd in New
York acht jaar lang onafgebroken uit
geroepen tot de beste vocaliste in het
latin-genre, trok in haar zangcarrière
van zo’n veertig jaar de hele wereld
rond en is nu waarschijnlijk 's werelds
enige overgrootmoeder die avond aan
avond als een wervelwind over het po-
j:-j »yant ze js nog stee<js geze
gend met een goede gezondheid en een
hoeveelheid energie, die uit een bodem
loze put lijkt te komen. Theater N
derligt staat zondag 8 maart op z’n
want dan is het podium van 22.00
het hare.
Celia Cruz’ stem leent zich voor alle
Cubaanse muziek en ze is heel sterk in
-j _r<?-j- improvisatie: wat Ella Fitzgerald bete-
i. Count Basie en Gil Evans. kent voor de jazz, is Celia Cruz voor de
-rSr'br^Sl Veel Cubaanse muziek, met
■IM, een centrum dat faciliteiten biedt soortnamen als guaguanco, son, guaji-
de realisatie van levende elektronische ra- guaracha en mambo, biedt ook goe-
itiger en tacht
...er en meer vertr
mensen handelen -
‘itergrond en redeloos; ze bezor-
hartkloppingen die het vermoe-
igen, als zou het echte leven zijn als
goede thriller: een chaos waarin op on
naspeurlijke wijze een onontkombare wat
-horzels af.
WORKSHOPS in Zouavenlaan '77
Ruimtelijk vormgeven in glas
In het centrum voor kunst en vorm
geving, «Zouavenlaan 77»
dinsdagavond 10 maart een
waarin glas gebruikt wordt
riaal om beelden te maken. Het ruim
telijk gebruik van glas is niet zo be
kend als de technieken op het platte
vlak zoals glas-in-lood en brandschil
deren. Toch leent glas, eventueel in
combinatie met andere materialen als
hout, beton, textiel en staal zich uitste
kend om ruimtelijk gebruikt te wor
den. De workshop staat o.l.v. Janhein
van Stiphout en omvat 12 werkavon
den (telkens op dinsdag van 19.30-
22.00 uur).
Ruimtelijk
Een man (we noemen hem meneer
J.) in een eigen wereld van papier;
strak, smetteloos, perfect, kwetsbaar,
dwingend. Aan gene zijde van het pa
pier is echter de «weggestopte helft»
van meneer J. doende, (weer) in con
tact te treden. Dilemma dus.
Op thriller-achtige wijze c
het gegeven zi
vervolgens te I
een ontmoeting
tot) versmelting.
noeg nog niet binnen zodat wij u niet
verder kunnen informeren.
VINCENT LANCEE met KEEF-
MAN, ook in 't Heks op dinsdag 10 Concert R.K.
maart 21.00 uur.
«Keefman» is een verhaal van Jan Gemengd
Arends, de schrijver die na jarenl?-"" -
opnames in psychiatrische
gen in 1974 een eind aan zijn leven
maakte.
In het stuk zien we de fictieve figuur
Keefman, die zich in een monoloog af
zet tegen de maatschappij en de psy
chiatrie in het algemeen en zijn eigen
psychiater in het bijzonder. De toon
zetting is vaak agressief, maar ook zie
lig, klein en hulpeloos. Vincent Lancee
heeft geprobeerd om niet alleen het as
pect van kritiek op de psychiatrische
hulpverlening naar voren te laten tre
den. Veel meer legt hij de nadruk op
de persoon Keefman. Hij wil laten zien
hoezeer iemand volledig kan
men door zich in verbittering en
af te zetten tegen de «buitenwerek
Veertig jaar geleden wou hij aan het toneel
en zijn vader zei: «Begin nou maar bij de
schouwburg, dan rol je vanzelf in dat vak».
Nu, veertig jaar later, grijpt hij zijn laat
ste kans. Morgen gaat hij met pensioen en
hij wil een keer zijn jongensdroom waarma
ken. Er ontspint zich een discussie tussen de
cabaretier en de toneelmeester over geluk en
ongeluk, angst en bluf, macht en onmacht,
lukken en mislukken. Leuk hard, mooi en
I ontroerend.
Na zijn programma’s
I «Verlopen en verlaten» en uvi wnv
J «Gebroken Glas» (ook samen met
M Molenkamp: welen
In het kader van de verkiezingen
van de Provinciale Staten op 18 maart IJaiSUm 1U
is er op vrijdagavond 13 maart een Fo
rumavond over kunst- en kultuurbe
leid in Brabant, m.m.v. D’66, PvdA en
Links Brabant.
Het motto van deze avond is: Wat
kan men verwachten van de progres
sieve partijen in de komende provin
ciale staten t.a.v. kunst- en kultuurbe
leid in Noord-Brabant?
Vragen en verwachtingen over
Kunst en Kuituur zullen ter sprake ge
bracht worden door diverse vertegen
woordigers uit de wereld van muziek,
klein theater, dans, musea en beelden
de kunstenaars.
De forumavond begint om 21.00
uur en zal opgeluisterd worden door
een^act van Brabantse bodem.
- avond wordt georganiseerd
Stichting Egelantier Program
ma. Geïnteresseerden voor deze avond
kunnen kontakt opnemen met Sjaak
Beimart, telefoon: 430073 of 433617.
Steve Mock (Neon) en William Galvin
(Dr. Hot) vormen jarenlang een fantas
tisch en steeds weer verbazingwekkend
duo, dat zich bezighoudt met een inge- ^an
nieuze mengeling van diverse theaterele- “en d
menten: circus, muziek, komedie, dans, laten
en acrobatiek. Op vrijdag 6
om 20.15 uur zijn in de schouw-
aal de onvoorstelbare capriolen van
te zien.
ïij wil laten
g kan vereenza-
i wrok
ld».
Maandag 9 maart om 21.00 uur
speelt het Tilburgs Saxofoonkwartet
bij De Vonk, Willem Il-straat 24, in
Tilburg. Uitgevoerd worden werken
van Frans Kerkhofs en George Lewis.
Het Tilburgs Saxofoonkwartet be
staat uit Sjoerd Rolsma
Rob Marijnen (alt), Paul de
nor) en Dirk Bruinsma (bariton). Deze
muzikanten hebben reeds de nodige
ervaring opgedaan in de jazz en geïm
proviseerde muziek.
Voor deze avond hebben ze een
drietal, enigszins klassiek getinte, stuk
ken op het programma staan.
Geopend wordt met de compositie
«Players» van de Amerikaanse com-
ponist-filosoof George Lewis. Dit is
een zogenaamde open compositie voor
variabele bezetting. Voorts zullen de
eerste twee saxofoonkwartetten van de
Tilburgse componist Frans Kerkhofs
ten gehore gebracht worden. De uit
voering van deze twee kwartetten is
een première voor Brabant. Dat alleen
al rechtvaardigt een bezoek aan de
Vonk.
derland;
hoven. I
hebben
zien
hebben ze Vt«
hardcore niet
en dus ook nie,
voor The Afflic
presentatie van
«Nerromance».
Inferno is de tweede band op de
avond. Dit Duitse kwartet heeft al
meerdere LP’s op hun naam staan.
Ook zijn ze al meerdere malen op tour
geweest door heel Europa. Hun mu
ziek is, zoals de meeste Duitse bands,
technisch zeer goed.
Hun motto is: «Music like a machi
negun». Inferno heeft ook dank zij
hun professionele instelling al een gro-
- te bekendheid verworven in de hardco-
rstel-
rescene.
The Bat Cave heefyde eer gekregen om
het eerste optreden van deze «Seven
Cities»-Tour te bunnen boeken. Dé
zaal gaat om half negen open en een
uur later zal het optreden beginnen.
Een piepklein lampje licht op. In dat
schemerdonker wordt een vrouwenfi
guur zichtbaar, zittend in de branding.
Een zangstem en prachtige accor-
deonklanken scheppen een spannende
sfeer. Zo is het begin van «Dagdro
men», de nieuwe voorstelling van Da
miët van Dalsum die donderdag 12
maart te zien is in het Farce Theater.
Na bijna twintig jaar lang achter de
poppenkast gezeten te hebben, laat
Damiët van Dalsum nu zichzelf eens
zien. Vol lef toont zij haar ste'rke per
soonlijkheid. De poppen zijn vervan
gen door, soms manshoge, voorwer
pen. Zoals verlichte raamwerken en
vissen die als marionetten aan draad
jes hangen. Het verhaal gaat over ero
tiek en de eeuwige ruzie tussen gevoel
en verstand. En over de strijd van de
vrouw om zich te ontworstelen aan de
geestelijke en lichamelijke afhankelijk
heid van de man. Naast de vissen spe
len ook de zee en het strand een grote
rol.
«Dagdromen» is geïnspireerd op
«De bot», een tekst van de Duitse
schrijver Günter Grass.
Toch is het visuele zeker zo belang
rijk als het verhaal zelf. Een recensent
noemde «Dagdromen» een bewegende
tentoonstelling van beeldende kunst.
Aan het eind van de voorstelling ligt
de speelvloer dan ook vol met voor
werpen.
Damiët van Dalsum wordt begeleid
door accordeoniste Miny Dekkers, die
heel alert reageert op de gebeurtenis
sen. Annemarie Prins regisseerde het
stuk.
In een regie van Lodewijk de Boer en éen
yneelbeeld van Tom Schenk wordt «Het
irdagsfeest» gespeeld door Camilla
sma, Christine Ewert, Hugo Kool-
Robert Prager, Eric Schneider en
Wagter.
moet wel Harold Pinter heten om iets
irven schrijven waarvan nauwelijks dui-
---^k is waar het over gaat. Zo’n stuk is na
melijk «Het Verjaardagsfeest». Natuurlijk
is in de loop der tijden uitgebreid nagegaan
hoe de structuur van thema’s en motieven
dit intrigerende werk is. Uiteraard rol-
daar zeer uiteenlopende visies uit. Toch
n die het stuk in de nevels van mysterie
waarin de auteur het blijkbaar opzettelijk
heeft gehuld.
Een zich noemende musicus belandt in
een pension dat betere tijden gekend heeft
en wordt slachtoffer van een hersensp**11
startte waarvoor alle betrokkenen onaangedaan -w
isie al rol vervullen die hun door het lot is toebe
deeld. Dit alles op een verjaardagsfeest. Al
dus de omtrek en aanleiding van de gebeur-
De bizarre verschijnselen en handelingen
die het ritueel begeleiden worden niet ver-
tiona- klaard.
n drie De zevent;
maakte hij een tournee en studie- ons er meer
door China waar hij in contact kwam maakt:
de beroemde Chinese acrobatiek. zonder acht
William Galvin (1951, Cincinnati, Ohio) gen elkaar 1
studeerde cum laude af in de Engelse Lite- den vestig
ratuur en vervulde vervolgens een dozijn een
ambachten. Het circus in het algemeen en ir
het jongleren in het bijzonder had hem al- verborgen zit.
tijd al bezig gehouden en zo’n tien jaar gele- «Het Verja
den maakte hij van zijn hobby zijn vak. parade in een
Sinds 1979 vormt hij een duo met Steve
Mock en samen traden zij zo’n beetje over
de hele wereld op.
Alle grappen zijn subtiel en origineel. Een
programma dat leidt tot twee uur onbedaar
lijk lachen.
Jules Croisc.
maart in de sell
ling «Publiek il
tervoorstelling
I mee ge- sterfdag van 7
ischijnlijk 1887.
Multatuli gaf vaak omwille van het geld
lezingen in den lande. Hij haatte bij die ge
legenheden onvermijdelijke ontvangstcom-
mitês, die hem op de meest gruwelijke bana-
onthaalden. Overal waar hij optrad.
werd hem deze gifbeker aangereikt en in - z - --
ïmme'’ - -
et deze
Frank (Sesamstraat) en René Groothof
brengen op woensdagmiddag 11 maart om
14.30 u. in de studio-zaal de voorstelling
«Broertjes». Een programma voor kinderen
vanaf vijf jaar over broertjes, die samen spe-
ruzie maken, slapen, voor elkaar opko-
en de ander laten opdraaien voor de
een van de een. Het speelt zich af in de
ner van de jongens vlak voordat zij
moeten.
-orstelling bestaat uit een serie korte
scènes, kibbelpartijen en meningsverschillen
die elkaar in sneltreinvaart afwisselen.
We slapen met z’n tweeën in één bed om
dat het zo gezellig is. Maar je moet wel op je
eigen helft blijven, want als jij in bed pist
zijn we allebei nat.
Trouwens ook met je poten van mijn
spullen afblijven, dan zijn we voor altijd
vrienden.
En kijk meteen even onder het
ik geloof dat er een enge vent ligt.
Atelier/Theater ’t Heks, Lanner-
straat 1. Tilburg-Noord, 013-551171, is
zien: PAULINE PRIOR met
VAANDELS op vrijdag 6 en zaterdag
7 maart, 21.00 uur.
Pauline Priors Vaandels Program
stond eerder aangekondigd in decem
ber maar kon toen door ziekte van een
van de spelers niet doorgaan.
Het is een voorstelling in serie
«Beeldtheater» en heeft de schoonheid
van de emotie tot onderwerp.
Een ironisch en zwaar programma
wat u zeker helpt in deze tijden van
varkensliefde en water bij de wijn.
Aan Priors Vaandels Program wer
ken mee: Ursula Laubli een wijf uit
het Zwitserse Glaurus dat zich be
weegt in het buitenland; Pauline Prior,
een Hollands varken uit Bandung, die
zich door haar doeken heen snurkt;
David Haneke, een Weens acteur, die
op ijzer slaat; en Cecile Keiler, een
Madel uit Luzem, die gestadig voort
danst.
Eveneens in ’t Heks: COMPAGNIE
ASQUETTE met MIRAGE
8 maart 15.00 uur, een fami-
ling voor iedereen vanaf 8
Op 10 maart geeft het R.K.
Gemengd Zangkoor Loven-Besterd in
de kerk van Abdij Koningshoeve een
concert. Het concert begint om 20.15.
uur. Het koor wordt begeleid door Het
Brabants Orkest onder leiding van
Henk van Doom.
Op het programma staat een «Ita
liaans Passieconcert»
worden: 1. Miserere v
(een Westeuropese pr
bat Mater van G. Rossini.
Toneelgroep De Appel boekte in de afge-
>nde ,open seizoenen n°g“l wat succes met «De
en Huisbewaarder» en «De Thuiskomst», twee
toneelstukken van Harold Pinter. Het lag
enigszins voor de hand om met stukken van
deze schrijver door te gaan. Op vrijdag 13
«Man vermist» maart komt De APpel om 2015 uur n,e*
:n het toneelstuk Verjaardagsfeest» van Pinter in de
Onno schouwburg-zaal.
Youp j- --
tone&i uwu
Verjaardag
Braaksn
schijn,
Willem
Je i
te dur--
delijk is waar
inelijk «Het
De grondslag voor de beeldtheater-
voorstelling Papier Méchant werd ge
legd met de 14-dagen durende perfor
mance «Twee Heren», waarin Bram
Wiersma en Hein Verhees om en om
in de voormalige kantine van Verbunt
Wijnkelders in Tilburg werkzaam wa
ren, zonder elkaar te ontmoeten. Zij
communiceerden slechts door veran
deringen in de ruimte aan te brengen
en gesproken brieven achter te laten, al
moeien maKen voor een uans- da" vOOmen van instructies en
en daardoor zijn de improvisa- opdrachten. Als vanzelf ontstond zo
-elijkheden in de curnbia. bomba het ‘hema van een man en zijn alter
™<n.a weer beperkt eS°- Het werd een sPel van uitdagen/
Cruz houdt van uitdagingen. afstoten en verlangen naar/angst voor
--j._ Je re|j„jeu. een ontmoetmg (en daardoor versmel-
c.. uu..t zingen of l'ng)-
een bolero aankan. Zij is dan ook een In meer verfijnde en theatrale vorm
van de weinige vrouwen die in de door vinden we dit thema in Papier Mé-
mannen geregeerde salsa-wereld voet chant terug, waarbij ook is voortge-
aan de grond kreeg. Dit concert is een gaan op de ontmoeting/versmelting
«must» voor elke salsa-liefhebber tus- zelf.
sen de nul en negenennegentig jaar. Voor de vormgeving werd het «be-
trekkelijke» materiaal papier gekozen.