SPORTIEVER.
Aiioparc bV
Alfa Romeo 33-serie
Te gekke automobielen
voor niet te gekke prijzen
0
CITROEN AX
REVOLUTIONAIR!
AL VANAF 14.990/
Citroën
Nederland
Ford
Nederland
4
JAN BERTENS UDENHOUT
BERTENS TILBURG B.V.
MERCEDES OCCASION
Autonieuws
En dat voor nog geen 20 mille.
vlo
vo
Autobedrijven WOUTERS
De nieuwe Alfa 33. MAAR VANAF FL. 19-990INCL. BTW
RIJDT U AL EEN ECHTE ALFA 33- REDEN GENOEG OM SNEL EEN PROEFRIT
TE MAKEN. KlJK VOOR HET ADRES VAN DE DICHTSTBIJZIJNDE DEALER
in de Gouden Gids. Leaseprijzen vanaf fl. 616,- excl. BTW.
Prijzen af importeur. Alfa Romeo Nederland B.V., Kabelweg 100,
1014 BC Amsterdam, telefoon 020-821551.
Autoverkopen
fors gestegen
R
e
Stand H 123
Schappelijke prijs
Weergaloos bochtengedrag
acc.
spor-
turbo
Stand H 114
Vierwielaandrijver
HET GROTE NIEUWS
VAN DE RAI: DE CITROEN AX
Geminiweg 39 - Tilburg - Tel. 013 - 423030
Brabantse Hoek 4, Tel. 04243-1532/3281
Door Rein Leppink
26
30
35
35
'Doe-
I A-kwa
19 mr
I I15mi
Indi
doe
I VonS
stus
het tot--
77.000 auto o
voldoen van
Deze regeling houdt i
dere Verbruiksbelastii
is verhoogd; met
wordt de BVB O]
laagd zodat ze z.
vanwege de techniscl
Petrus Loosjesstraat 11, TILBURG - Tel. 013-430022
DE HOOGT 12 - LOON OP ZAND
TELEFOON 04166-1553
Off. Mercedes-Benz dealer voor Tilburg e.o.
Donderdag 5 februari 1987- pagina 18' DETILBUF
Alfa 331.7 Quadrifoglio Verde.
Ford toont op zijn stand de kakelve
Sierra in vierdeurs-uitvoering, die voor
taan naast de bestaande drie- en vijf-
deurs versies zal worden geleverd. De
nieuwkomer komt tegemoet aan de
vraag naar auto’s met een conventionele
kofferbak. Volgens Ford is de belang
stelling in dit marktsegment voor dit type
auto sinds de komst van de Sierra be
langrijk toegenomen, vandaar. Alle
Sierra’s kregen een nieuw frontaanzicht,
terwijl het interieur op èen aantal punten
is gewijzigd en aangepast aan het nieuwe
vierdeurs model.
De nieuwe Citroen AX staat
ook bij ons op u te wachten.
Kom nu bij ons langs en maak
een testrit in de ideale compact-auto.
Verrassend ruim. Enorm sneL
Heel stede. Minimaal onderhoud.
En... uitzonderlijk zuinig!
excl. afleveringskosten
sgint bij Uv
t helemaal
a een auto-
jrgaloze weglig- achtervolgd
lappe diendmetde/ 29.525,—kostende
33 1.7 Quadrifoglio Verde. Deze
lieveling heeft zonder dat er een i
aan te pas hoeft te komen een topsnel
heid van 196 km/h en het sprintje van 0
naar 100 km/h volbrengt hij in maar 9
seconden. Het gemiddelde verbruik, nog
steeds volgens ECE-normen, is 8,5 liter
per 100 km.
In 12 I
in de maa
bijeenkotr
Daarme
Brabant e
volle reek
secretariss
In 3 av<
dacht best
de pennii
van een sj
de financi
administn
vergoedin
De bije
ding van
van de N
handen v;
bant.
Naast
komsten s
gemeenter
sen. Sport
teresseerd
ze maken
dingen, th
fieke bont
Dank 2
sportbond
en de NK
het vóorja
Óm deze
weer te ge
service h
versie var
verder in
De bn
Sportservi
bantse ger
raden en
den kunne
over ople
gers, wene
de instan
Daarnaast
koördinati
Sportservi
burg, alle
mer: 013
uren).
6
12
16 novei
21 decer
otaalzijn er vorig jaar al zo’n
to’s verkocht die aan de eisen
Veel belangstelling van publiekszijde zal
er zeker bestaan voor de nieuwe kleine
van Citroen, de AX. Dit compact ge
bouwde driedeurs wagentje, dat toch re
delijk plaats biedt aan vier inzittenden,
moet gezien worden als opvolger van de
LNA maar heeft heel wat meer te bie
den. Citroen heeft dan ook hoge ver
wachtingen van zijn nieuwe benjamin.
Wat is het toch jammer dat Alfa Romeo
nog steeds achtervolgd wordt door het
roest-imago, terwijl dit probleem al jaren
achter ons ligt. Het is zelfs zo dat Alfa
Romeo koetsen tegenwoordig volgens
de strengste Duitse normen in elkaar
worden gezet en behandeld. Vandaar
ook dat ze daar bij Alfa Romeo al drie
jaar lang met een gerust geweten zes jaar
garantie durven te geven op het door
roesten van binnenuit. En als dan de
laatste drie jaar is gebleken dat er inder
daad niets meer aan de knikker is wat dat
roesten betreft, dan is het toch wel erg
sneu dat de Alfa Romeo’s nog steeds met
een scheef oog worden aangekeken.
De 1.3 S kost 22.950,- en heeft wat
forsere prestaties, dankzij onder andere
twee dubbele carburateurs. Deze mak
ker heeft een topsnelheid van 172 km/h
en accelereert van 0 tot 100 km/h in 10.3
sec. Het gemiddelde verbruik is even
eens 7,9 liter per 100 km.
Mocht u deze prestaties nog iets te iel
vinden, dan is er ook nog de Alfa 33 1.5
Ti. Hiervoor moet 26.490,— op de
toonbank gelegd worden maar dan hebt
u ook een Alfa die een topsnelheid heeft
van 185 km/h en dit apparaat blaast van
0 naar 100 km/h in nog geen 10 secon
den, om precies te zijn 9,8 sec. Het ge- De topsnelheid van deze alleskunner is
middelde verbruik is 8,4 liter per 100 180 km/h en de acceleratie vn 0 tot 100
km. Wie helemaal het onderste uit de km/h kost 10,5 sec. Het gemiddeld ver-
kan wil halen en het risico lopen door bruik is 8,5 liter per 100 km en de prijs
wild galopperende politie-Porsche’s 42.815,-.
En Alfa Romeo zou Alfa Romeo niet
zijn als ze ook geen vierwielaandrijver in
de 33-collectie had. Onder normale om
standigheden is deze 5-deurs Combi, de
33 1.5 Giardinetta, een normale voor-
wielaandrijver. Worden de omstandig
heden wat moeizamer, dan kan de ach-
terwielaandrijving bijgeschakeld wor
den.
De tot
180 kii
km/L 1
Het zijn gewoon geweldige rij- en reis-
automobielen, die dan ook nog eens voor
een meer dan schappelijke prijs worden
aangeboden. Neem bijvoorbeeld de 33-
serie maar eens. Die serie begint bij de
33 1.3 Junior en die kost helemaal
21.250,-. Daar heb je dan
mobiel voor met een weergr.'
ging, behoorlijk de ruimte en knappe
prestaties. Want die 1.3 liter motor zorgt
toch maar even voor een topsnelheid van
167 km/H en een acceleratie van 0 tot
100 km/h in 11,5 sec. Het gemiddelde
verbruik volgens ECE-normen is 7,9 li
ter per 100 km.
Ik had u geloof ik al verteld dat die 33-ers
zo’n weergaloos weg- en bochtengedrag
hadden. Dat is niet zo verwonderlijk
want de voorwielen worden aangedre
ven door een boxermotor, waardoor het
zwaartepunt erg laag ligt. Voeg daarbij
een bijzonder listige en doordachte wiel
ophanging cn het resultaat is weer een
echte Alfa. Die vlakke boxer motor heeft
trouwens <x>k nog een voordeel want
d<x>r die vlakke bouw kan de motorklep
laag gehouden worden. Wat weer ten
goede komt aan een lage luchtweer
stand. Voor mij blijft nog altijd de vraag
wat nu eigenlijk een Alfa tot een Alfa
maakt. Want het is niet alleen het feno
menale weggedrag en de vinnige moto
ren en ook niet de immer bijzondere
koetsen. Ik weet het gewoon niet maar ze
onderscheiden zich altijd van de grijze
massa. Laten we het er maar simpel op
houden dat Alfa Romeo’s een aparte
klasse hebben en dat deze klasse tegen
woordig voor bijzonder scherpe prijzen
te koop is, is dan mooi meegenomen.
1983
1983
1984
1984
1984
1984
190, zwart, AMG, vele acc. 1985
190E, ivoor, cv, ww1984
190E, grijs, cv, ww, armleuning 1984
190E, wit, st, cv, ww, el. schd.1984
190E, zwart/bl., cv, aut., ww, arml. hfdst. 1985
190E, zwart/bl., cv, ww, alu1987
190E, bl./zwart, cv, ww, el. schd., alu. velgen 1985
190D, grijs, cv, ww, trekhaak1984
190D, wit, st, cv, ww, 5-bak 1984
190D, wit, ww, trekhaak, radio-kit 1985
190D, antraciet, cv, ww, schd. 1984
200, ivoor, st, LPG, ww, alu., etc. 1984
200, wit, cv, ww 1985
230E, blauw, cv, ww, schd1983
230E, groen, ww, el. schd1981
250, blauw, aut., LPG, schd., alu. 1979
250, groen, st, cv, ww, rbs1983
200D, ivoor, ww 1980
200D, ivoor, st, trekhaak1981
200D, wit, st, ww 1981
200D, wit 1981
200D, beige, st, cv 1981
200D, groen, st. schd. 1982
200D, d.-rood, st, cv, ww, rbs 1983
200D, blauw, ww, sunroof 1983
200D, groen, st, ww, rbs, trekhaak 1983
200D, blauw, st, cv, ww, rbs, trekhaak 1983
200D, blauw, st, ww, rbs, trekhaak 1983
200D, groen, ww, rbs, trekhaak 1984
200D, beige, st, cv, ww, trekhaak 1984
240D, bruin, ww1981
240D, groen, st, cv, ww, schd1981
240D, beige, st, schd/k. dak, arml. 1983
300D, bl./zwart, cv, ww, schd., alu. velgen 1986
300D, groen, st, aut., cv, ww, schd1981
280TE, I.-blauw, cv, ww, schd., airco., Pull1984
240TD, blauw, cv, ww1983
240TD van, blauw, cv, ww, rbs1984
240TD, grijs, cv, ww, airco., el. ramen1985
300TD, grijs, cv, ww 1979
280S, grijs, aut., velours, rbs, ww1981
280S, grijs, 5-bak, cv, ww, airco., schd1983
280S, grijs, cv, ww, schd., trekh., el. ram1983
280SE, champ., st, cv, ww, Pull., schd1983
280SE, antr., st., cv, ww, Pull., etc1983
280SE, blauw, aut., cv, ww, airco., el. schd., armleuning,
280SE, antr., aut., cv, ww, hfdst1984
350SEL, grijs, aut., airco., el. ram., Pull1979
380SE, groen, cv, ww, schd., alu., aut1985
500SE, blauw, aut., cv, ww, alu., etc1984
500SE, blauw, aut., airco., ABS, etc1984
500SEL, champ., aut., vele acc1980
500SEL, blauw, aut., vele acc1983
500SEL, blauw/zw., vele acc1985
500SEL, rookz., veie acc1985
280G, grijs, vele acc1984
240GD, rood, st, stripping, MB-tex1982
300GD, ivoor, vele acc1986
De verkoop van personen- en com-
binatieauto’s is in 1986 met 13 procent
gestegen zo blijkt uit cijfers van de
RAI. In totaal kregen 560.512 nieuwe
auto’s een kenteken tegen 495.720 in
1985. Voor het Lópende jaar verwacht
de RAI Vereniging een ongeveer gelijk
of wellicht iets lager afzetniveau. Deze
verwachting is gebaseerd op de veron
derstelling dat aan de inhaalvraag, zo
als die zich in 1984 en 1985 manifes
teerde, wel ongeveer is voldaan.’
Opvallend is de sterke stijging van
de verkoop van «schone» auto’s vorig
jaar. De stimuleringsregeling hiervoor
trad op 1 april 1986 in werking. Sinds
dien is het percentage «schone» auto’s
in de verkoop praktisch iedere maand
gestegen:
Verkopen «schone» auto's
als percentage van de totale verkoop
1986
april
mei
september
oktober
- vember
uwember
(voorlopig)
-jaarr’
de stimuleringsregeling.
houdt in dat de Bijzon-
.sbelasting op alle auto’s
iet deze extra opbrengst
op schone auto’s ver-
zonder prijsverhoging
vanwege de technische aanpassingen
op de markt gebracht kunnen worden.
190, blauw, ww
190, rood, st, cv, aut
190, groen, cv, ww, rbs
190, ivoor, st, ww, rbs, etc.
190, wit, cv, ww, rbs
190, blauw, st, cv, ww, rbs
Br
A
[31
w
Xe
rel
mi