9,
9,
o'
9/
)9,-
19,-
19,-
18,
s-
Bont
Anne Teresa de Keersmaeker
VOORSTELLINGEN IN ’T HEKS
met «Bartok/ aantekeningen»
Het Witte Water met
«Dagdromen en nachtmerries»
Koffieconcert
te
Jozef van den Berg
van George
Batson
>T
PVRIEZER
HHtmCtKWWOS!
Kees van de Ven
Keukencentrum
Mandemakers
«Link»-
Symposium
«Kunst in
opdracht» in
Schouwburg
Dancing America:
Marjol Flore
«Lange dagreis
Toneelgroep
van Strindberg
Laurens
van Rooyen in
o familieconcert
Donderdag 5 februari 1987 - pagina 13
Zaterdag 7 februari in BCA -gebouw
lts on
'FlEPSTEPf*1
choreografie
haar nieuwe
1’cM
wat men heden-
Donderdag
12 februari:
Nèt even iets anders
Dat proeft U. In èlles!
Maandag
9 februari
in de Studiozaal
,MAN[
;uvel, Tel. 04167-72677.
p
hnj-
zijn
Het
«in-
larmee
1, spelers
vrouwen die
Geen van
latie en
temperatuur-
uur-18’C,
Poule,
op.Pl<
Saint-
Link»-avond
itsvin-
iruari.
afwisse-
en in
Tilbu
georgani-
jrmgeving
nse Stich-
vol-
-‘-■‘-T: Karst
-1 Hoes,
dertiende fe-
BISTRO LE MENTON
Stationsstraat 83, RIJEN
Tel. 01612-2232
5 februari 1987-pagina j DETILBURGSE KOERIER
zullen
Na afk
schout;
or hobo en pia-
j, «Sonate voor
Robert Schumann,
™«"«- Francis
hobo
ate
ille
meesters
acteur, die door
it, maar vooral
:n ander het pu
ling weet te betrekken
Aanstaande zaterdag 7 februari
brengt de Bredase toneelgroep het Wit
te Water de produktie «Dagdromen en
nachtmerries» in het BCA-gebouw aan
de Ringbaan Oost in Tilburg. De voor
stelling begint om 20.15 u.
CULINAIR
KEUZE-MENU FESTIJN
Wegens enorm succes prolongeren wij
ons grandioos keuze-menu (6 gangen)
Keuze uit 13 verfijnde gerechten
(6 gangen)
Menu-prijs 59,-
Ook tijdens lunchuren geopend
Voor verdere Informatie en/of reservering
Restaurant
DEN SCHOUT
Oranjestraat 4 - Tilburg-Centrum (tussen
Paleisring en Emmastraat)
Tel 013-434512-674394 Donderdag rustdag
loonenbeek,
zal uitvoe-
de Jong (saxo-
trabas) en Hen-
Aanvang van de
tuur. V1
uur is iedereen welkom. Nadere inlich
tingen worden gaarne via het secreta
riaat verstrekt: tel. 013-354881.
28 februari een grandioos
kaal genot in een adembe-
Suraka, Trio Goes e.a.
1 tot een nieuw hoogte-
hopen de Flepsteppers
Peter Bree (hobo) en Paul
verzorgen op zondag 8 febn
van de schouwburg-za"'
maandelijkse koffiecor
Uitgevoerd worden de
«Phantasiestücke op. 73
no» van Robert Schi
hobo en piano» van - -
«Sonate voor hobo en piano» van Francis
lenc, «Temporal Variations voor huuu
piano» van Benjamin Britten en «sonaP
166 voor hobo en piano» van Camilk
it-Saëns.
Komen (piano)
ojruari in de foyer
-zaal om 12.30 uur het
">“d?.sS Gevarieerde
m» van Robert Schumann, i
hobo en piano» van Francis mUZlCKaVOnQ
nporal Variatioi
Benjamin Britti
dig gerealiseerd te 1rijgen v
de schouwburg een sprookj
steppers en Lu„ vuvuuvu v
bieden.
Daarom organiseren de Flepsteppers op zaterdag 21
«sprookjesbal» waarbij hun paleis een bron van muzik:
nemende sfeer zal zijn. Vele oude getrouwe orkesten als
hebben reeds hun medewerking toegezegd om deze avond
punt in de Flepstepper geschiedenis te maken. Uiteraard t
al hun vriendjes te begroeten op deze avond.
Met de zaterdag is het carnaval in de schouwburg uiteraard niet afgelopen. De
Flepsteppers doen meer. Ook op zondag en maandag kunt u hun gast zijn. Daar
over volgende keer meer.
Voor meer informatie of toegangsbewijzen kunt u schrijven naar C. V. de Flep
steppers, Postbus 692,5000 AR Tilburg.
Aanstaande maandag 9 februari
brengt de Tilburgse toneelgroep Kabaal
een thriller in drie bedrijven van
George Batson op de planken. De voor
stelling begint om 20.45 u. in de Stu-
diozaal van de Schouwburg Tilburg.
De Belgische dans4—
"eersmaeker
iviudra-school
J”-tie «Asch» -t
Daarna volgde «Fase, four mover
the music of Steve Reich» in 1982.
In 1983 oogsste zij internationale belang
stelling met de voorstelling «Rosas dans
Rosas». Vorig seizoen werd «Elena’s Aria»
gedanst.
Het in 1983 opgerichte gezelschap «Ro
sas» behoeft geen introductie meer. De in
middels vermaarde Anne Teresa de Keers
maeker omringde zich met enkele opmerke
lijke vertolkers: Michele Anne de Mey (in
middels uit de groep), Fumiyo Ikeda, Roxa
ne Huilmand en Nadine Ganase. Ook Jo-
hanne Saunier trad tot de groep toe.
De productie «Rosas da^ Rosas» bete
kende de internationale doorbraak van de
groep. In 1985 en 1986 waren er naast op
tredens in tal van Europese landen ook
voorstellingen in de Verenigde Staten en
Canada.
Met «Elena’s Aria» bewees De
maeker op zoek te zijn naar andere
ciezere wegen.
De eigenzinnigheid van de
deed halsreikend uitzien naar haar nieuwe
productie, die in mei tijdens het Holland
Festival uitkwam en als titel kreeg «Bartok/
Aantekeningen».
Deze nieuwe choreografie, die zeer goed
ontvangen werd, wordt gedanst door vier
danseressen met als vertrekpunt het in 1924
door Bartok gecomponeerde «Quator no.
Het is het eerste werk op wat men heden
daagse moderne muziek noemt.
die als pianist eigen werk zal uitvoe-
foon^Hen lepsteppers: een sprookje anno 87
Vanaf M00 Er was eens: ...22 jaar Flepsteppers
Jadere inlich- J r rr
Na het lustrum van het vorige jaar gaan de Flepsteppers enthousiast op weg
naar de 33 jaren. Een bruisend begin daarvoor gaan we dit jaar maken met de
Flepsteppers in sprookjes.
Begin februari gaat in de Stadsschouwburg Nijmegen de nieuwe voorstelling van Jozef van
den Berg in première. Op 12 februari om 20.15 uur zal de productie «Met stomheid gesla
gen» in de schouwburg-zaal te zien zijn.
Op donderdag 12 februari wordt in
de Studiozaal van de Tilburgse
Schouwburg het symposium «Kunst in
opdracht» gehouden. Tijdens het sym
posium, dat als ondertitel «De stad als
museum» heeft meegekreg- -
toepassing van bwtuvuuv nuuot uv
Het verhaal speelt zich af in de wo
ning van Celia Granger. Ze geeft een
feestje ter gelegenheid van de verlo
ving van haar zoon David, maar er
beuren zonderlinge dingen. De
gende ochtend begint rechercheur Car
lin met een onderzoek wat echter niets
oplevert. Twee dagen later verschijnt
er een nieuw personage en de proble
men blijven zich opstapelen. Voor de
tweede maal slaat het noodlot toe. Ce
lia besluit zelf het heft in handen
onderzoek uit
tot de ontknoping.
“’rijgbaar aan
.vivu bij A. Bredero-
7e 140 in Tilbur*
M. Oerlemans
16 in Tilburg, tel. 633436.
In een fabelachtig sfeertje zullen de p---*---
mende carnavalsdagen in de schouwburg begeve
Donderdag 26 februari wordt er traditiegetn
eert wat wederom in samenwerking J
Flepsteppers georganiseerd gaat wor
grootheden op het gebied va 1
deze avond tot een groot succes
ifloop volgt uiteraard weer het
iwburg.
Sprookjeskasteel
Op dit moment wordt er hard gewerkt aan deze tovertruc om een en ander tij-
Jig gerealiseerd te krijgen voor carnaval. Een ding staat echter vast en dat is dat
mrg een sprookjeskasteel uit duizenden zal worden en aan vele Flep-
hun vrienden een goed onderkomen voor het komende carnaval zal
?1 in Brussel. Haar eerste pro-
h» ging in 1980 in première. IvifHllIY
;de «Fase, four movements on
In de serie «Dancing America» komt op ]edne
zaterdag 7 februari om 20.15 uur de dans- ^ers
groep Momix in de schouwburg-zaal. Deze
groep is oorspronkelijk een afsplitsing van
de groep Pilobolus. «Momix» is eigenlijk de
naam voor een verrijkingsmiddel voor de
kalvervoeding. Het werd de naam van een
ballet dat Moses Pendleton n—-
genheid van een
in 1980.
Een dikke 100 keukens staan
kant-en-klaar opgesteld. Van
„Original Mandemakers” (Ben’s I II
huismerk) tot SieMatic. I I I “j 11 l
Rechtvaart 8,
Kaatsheuvel, Tel. 04167-72677.
Een programma voor de liefhebbers. Dat
is «Marjol, Anders», het solo-programma.
waarmee Marjol Flore op zaterdag 7 fe
bruari om 20.45 u. in de studio-zaal komt.
Voor de pauze worden prachtige Franse
chansons gebracht, afgewisseld door enkele
nummers van de Duitstalige elpee «Doch
ich leb,...», die bekroond werd met een no
minatie voor de Edison 1985.
Na de pauze enkele zeer indringende lie
deren van o.a. Brecht/Weill en Hans Eisler
naast wat meer actueel georiënteerde num
mers zoals over de Berlijnse Muur. Om mis
verstanden te voorkomen zal Marjol Flore
daar waar nodig korte verklaringen van de
Franse en Duitse teksten geven, soms poë
tisch en soms in verteltrant.
Marjol Flore wordt begeleid door pianist
Martijn Breebaart.
ti hij met So-
ische dingen
is op de vlucht
t hij van Peter
22 oud als Mio.
tegen had, begreep
it Soleander was erg aar-
ïreen vanaf 8 jaar.
«De Pelikaan is het laatste stuk uit de se
rie «de Kamerspelen», die Strindberg in
1907 schreef. Hij was 58 jaar, woonde al-
I leen, was drie keer getrouwd en weer ge
scheiden, voelde zich verlaten en was boos
op alles en iedereen. In een brief aan zijn
broer schreef hij over dit stuk: «Ik heb dit
stuk met tegenzin geschreven, wilde het tij
dens het ontstaan verbranden, wierp het
weg, maar het kwam terug en achtervolgde
mij». Het is een kamerspel geworden in de
ware zin des woords: een decor, drie bedrij
ven, vijf acteurs en een beperkt maar uitvoe
rig behandeld thema. In «De Pelikaan»
gaat het over een familie. De vader is net
overleden, de dochter net getrouwd. De af
wezige vader en zijn dubieuze erfenis wor
den de aanleiding het verleden te onderzoe
ken. Alle figuren zoeken en vinden redenen
voor hun falen bij de anderen.
«Bartok/Aantekeningen» is een nieuw choreografie van de Belgische danseres/choreogra-
fe Anne de Keersmaeker. Deze productie, die gedanst wordt door vier danseressen, is op Keers
woensdag 11 februari te zien in de schouwburg-zaal. Als uitgangspunt is genomen het in 1924 Mudr
door Bela Bartok gecomponeerde «Quator no. 4». ducti»
Daar
._omet het in het al- VllCClgl Utp
KSSJSEÏÏÏi’S Kabaal speelt stuk
in een regie van Ronald Klamer. Toneel- r
beeld: Paul Gallis. Met Hans Croisset, An-
net Nieuwenhuijzen, Hans Ligtvoet,
Adriaan Olree en Rose Thesing. Vrijdag 6
februari om 20.15 uur.
Naomi Duveen met
Let’s roll the Bones
Dinsdag 10 februari 21.00 uur.
«Let’s roll the Bones» van Naomi
Duveen is een bewegings/dansvoor
stelling met een sterk beeldend karak
ter. In een ruimtebeeld van Bob Bo
nies, op muziek van John Adams en
Terry Riley (op tapes) voert Naomi
haar dans uit: een botonderzoek op
lichtvoetige wijze.
Het mechaniek van het skelet was
het uitgangspunt voor «Let’s roll the
Bones». Naomi Duveen is altijd op
zoek geweest naar de bronnen van
dans, beweging, theater en beeldende
kunst. Tijdens een studiereis door
Amerika kwam zij in contact met een
dansmethode die stelselmatig uitgaat
van het skelet als bron van beweging.
Uiterst geconcentreerd voert Naomi
Duveen haar dans uit, want omdat het
stuk geen vastgelegde choreografie
kent, moet zij telkens opnieuw weer
beslissingen nemen. Deze concentratie
heeft een duidelijke invloed op het pu-
alle reparaties maatwerk
eigen atelier bewaring
moderniseren
Tilburg - Nieuwlandstraat 3
013-426617
«La Grande Parade» is een stijlvolle
show boordevol vrolijke muzikaliteit voor
ïendT'aspècten Jon® e,n oud' P^htige sfeermelodieën en
.r. Je door Laurens van Rooyen zelf gecompo
neerde filmmuziek worden afgewisseld met
hartstochtelijke klanken die aan de Hon
gaarse poesta’s doen denken.
Maar ook werken van klassieke n
als Fauré, Bach, Satie, Liszt en t
issie worden door Laurens van Rooyen
het ensemble op virtuoze wijze vertolkt,
•n» Bovendien wordt ook de nodige eer be
wezen aan eigentijdse componisten zoals de
Beatles, Elton John, Stevie Wonder en Ran
dy Newman.
Dit is alweer het vijfde seizoen dat Lau
rens van Rooyen met zijn eigen ensemble
wordt in de tentoon- voor het voetlicht treedt. Een sfeervol ge-
van de Stichting JA- beuren op een mooi uitgelicht toneel.
Willem Il-straat 20, de
vxpositie «Kunst in opdracht» ge
opend. Deze tentoonstelling duurt t/m
i. april 1987 en is geopend van maan
dag t/m zaterdag van 13.00-17.00 uur
en na afspraak (013-360628). Via ge
noemd telefoonnummer kunt u ook in
lichtingen krijgen over het symposium
op donderdag 12 fe'-
I ker definitief gevestigd.
opgebouwd. Vorig jaar speelde hij onder
meer op festivals in Valladolid (Spanje), i i
Nagoya (Japan), Montreal (Canada) en 1131^ (16 H3CI1Ï
Canada en de Verenige Staten met voorstel- _t ---
I lingen in onder andere Vancouver, Toronto,
I Providence en Philadelphia. Eind vorig jaar
volgde nog een ruim drie weken durende
I tournee door Frankrijk die afgesloten werd
I met zes voorstellingen in het Centre
I Georges Pompidou in Parijs.
Flepsteppers en hun vriendjes zich de ko-
trg begeven.
„Jitiegetrouw gestart met het kruikencon-
met de stichting Carnaval Tilburg door de
jrden. Het Brabants Orkest en enkele natio-
/an klassieke muziek, waaronder Marco Bakker,
maken bij het begin van carnaval 1987.
ït traditionele feest in de dan omgetoverde
In Atelier/Theater ’t Heks aan de Lannerstraat 1 in Tilburg-Noord zijn de ko- die hem doen denken aan de mooie
mende week drie uitstekende theatervoorstellingen te zien. De Tilburgse groep de tijd samen, een tijd waarin
Torenspelers komt met de voorstelling «Schaduwen», een indrukwekkende pro- leander de meest fantastis
duktie. Op zondagmiddag is er weer een familievoorstelling voor iedereen vanaf 8 beleefde. Soleander was
jaar en op dinsdagavond een voorstelling de cyclus «Beeldtheater», namelijk Nao- voor de politie, omdat
mi Duveen met «Let’s roll the bones». Reserveren is aan te raden (bel 013- hield, een jongen net zo
551171). Wat de politie daar
Mio niet, want
dig. Voor ieder
«Dagdromen en nachtmerries» gaat
over drie vrouwen die samen in één
huis wonen. Geen van de drie heeft
een vaste relatie en misschien daarom
spelen mannen een heel belangrijke rol
in hun leven. Die mannen zijn het on
derwerp van dagdromen en nachtmer
ries bij de drie vrouwen. Maar toch be
nadert de samenlevingsvorm die de
vrouwen gekozen hebben voor hun al-
ie de ideale situatie. Dat wordt an-
wanneer één van de drie een vaste
relatie lijkt aan te gaan met een man.
De onderlinge verhoudingen worden
dan zwaar op de proef gesteld.
Het Witte Water is een Bredase
Pendleton maakte ter gele- theatergroep die bestaat uit een aantal
Olympische Winterspelen vaste spelers en muzikanten. «Dagdro
men en nachtmerries is de tweede
eigen produktie van deze groep, een
produktie die bestaat uit een kombina-
tie van theater en muziek».
Toneelgroep La Terrazza speelt «De Pelikaan» van August Strindberg. Vertaling:
Woudstra. Regie en bewerking Albert Lubbers. Met Celia van de Boogert, Paul I
Nelleke Zitman. Bert Stegeman en Toos Sax vander Weijden. Vrijdag de dertien;
bruari in de studio-zaal om 20.45 uur.
De Torenspelers
met Schaduwen
Zaterdag 7 februari 21.00 uur.
De Tilburgse groep De Torenspelers
kreeg voor de produktie «Schaduwen»
van Michael Christoffer uitsluitend lo
vende kritieken. Het stuk gaat over het
taboe van de dood. Drie kankerpatiën
ten worden ten tonele gevoerd; drie
verhalen wisselen elkaar af en vloeien
geleidelijk in elkaar over. Samen geven
zij een boeiend beeld van het moeilijke
proces van aanvaarding dat de betrok
kenen doormaken. Het gaat in het stuk
niet alleen om wat de patiënten erva
ren, even belangrijk is hoe hun ver
wanten reageren. Een scala van reac
ties komt in beeld en laat de toeschou
wer niet onberoerd. Soms zijn ze verte
derend, maar minstens zo vaak schrij
nend. Jace v.d. Ven noemde in zijn
uitermate lovende kritiek in
Nieuwsblad deze voorstelling
r ge- drukwekkend» en hij doelde das
vol- op zowel regie, toneelbeeld,
prestaties als het stuk zelf.
Studio Hinderik
met Soleander
Zondag 8 februari 15.00 uur.
Soleander is het verhaal van een
ntene- poppenspeler die door een toeval in
men en gaat op onderzoek uit. Dat zijn ouderlijk huis terugkeert. Hij her
leidt uiteindehjk tot de ontknoping, innert zich het spannende contact dat
Toegangskaarten zijn verkrijgbaar aan hij als kind (toen ze hem nog Mio
de zaal of te reserveren bij A. Bredero- noemden) had met een man van een
de, Regge 140 in Tilburg, tel. 672296 jaar of dertig, die zichzelf Meneer So-
of bij M. Oerlemans, Vierbantse leander noemde. Hij vindt in zijn vroe-
Gantel 16 in Tilburg, tel. 633436. gere ouderlijke huis allemaal dingen
De eerstvolgende
voor muziekliefhebbers zal plaat
den op donderdagavond 12 febr
Ook dan is er weer een zeer
lend programma te beluisteren in de
Margie Smit
accordeonist Mat van Bree zal deze
Vals Bloed presenteert Margie Smit met avond openen. Daarna zal de sopraan
«n en De Harde Werkelijkheid .«men Henosen, een kon speciaal liederen-
het uitgangspunt voor deze nieuwe solo van programma verzorgen met werken van
Margie Smit, die vorig seizoen opviel met vrouwelijke componisten.
haar opmerkelijke programma «Two minu- Het laatste muzikale woord is ook
tes, mrs. Smith». deze avond weer voor een Brabantse
Bij de totstandkoming van deze tweede componist, die eigen werk zal uitvoe-
productie zal Margie Smit nauw samenwer- ren en toelichten. Op deze avond van
!:,ni™>2 &h‘
ken bij de hierboven genoemde productie. dle Piamst eige
De muziek wordt weer gecomponeerd door ren> samen met Ht
de Franse componist Pascal Comelade. Het foon), Hen Stoc/
stuk zal bestaan uit vijf «acts», die o.a. ge- ry Jansen (slagwerk),
baseerd zijn op volksverhalen van de avond is stipt 20.30 i
Australische Aboriginals, diverse songtek- -:-J-
sten, enz. enz.
Pianist Laurens van Rooyen brengt met
zijn eigen ensemble onder de titel «La
Grande Parade» een familieconcert op
vrijdag 13 februari in de schouwburgzaal
om 20.15 uur.
openbare ruimte centraal: een vorm
van kunst, die vaak via percentagere-
gelingen tot stand komt.
Het symposium wordt j
seerd door de stichting JA-vor o
in Tilburg en de Amsterdamse Stich
ting Wonen.
Tijdens de bijeenkomst belicht een
aantal sprekers verschille
van kunst in de openbare ruimte: de
relatie kunst-architectuur, autonome
en toegepaste kunstontwikkelingen in
de regelgeving en opvattingen over
beeldenroutes en masterplannen.
’s Middags vindt er een discuss'
plaats o.l.v. Jan Kassies onder 1
motto «Kunst kopen of bestellen».
Aan de discussie nemen deel: een
kunstcriticus, een beeldend kunste
naar, een museumdirecteur en een ar
chitect.
Dezelfde dag
stellingsruimte van de Stichting
vormgeving, Willem Il-straat 20,
expositie «Kunst in opdracht»
opend. Deze tentoonstelling duurt t
12 april 1987 en is geopend va”
ran i J.00-1 i
13-360628).
innummer kur
over het
februari.
Het Witte Water.