9, 9, o' 9/ )9,- 19,- 19,- 18, s- Bont Anne Teresa de Keersmaeker VOORSTELLINGEN IN ’T HEKS met «Bartok/ aantekeningen» Het Witte Water met «Dagdromen en nachtmerries» Koffieconcert te Jozef van den Berg van George Batson >T PVRIEZER HHtmCtKWWOS! Kees van de Ven Keukencentrum Mandemakers «Link»- Symposium «Kunst in opdracht» in Schouwburg Dancing America: Marjol Flore «Lange dagreis Toneelgroep van Strindberg Laurens van Rooyen in o familieconcert Donderdag 5 februari 1987 - pagina 13 Zaterdag 7 februari in BCA -gebouw lts on 'FlEPSTEPf*1 choreografie haar nieuwe 1’cM wat men heden- Donderdag 12 februari: Nèt even iets anders Dat proeft U. In èlles! Maandag 9 februari in de Studiozaal ,MAN[ ;uvel, Tel. 04167-72677. p hnj- zijn Het «in- larmee 1, spelers vrouwen die Geen van latie en temperatuur- uur-18’C, Poule, op.Pl< Saint- Link»-avond itsvin- iruari. afwisse- en in Tilbu georgani- jrmgeving nse Stich- vol- -‘-■‘-T: Karst -1 Hoes, dertiende fe- BISTRO LE MENTON Stationsstraat 83, RIJEN Tel. 01612-2232 5 februari 1987-pagina j DETILBURGSE KOERIER zullen Na afk schout; or hobo en pia- j, «Sonate voor Robert Schumann, ™«"«- Francis hobo ate ille meesters acteur, die door it, maar vooral :n ander het pu ling weet te betrekken Aanstaande zaterdag 7 februari brengt de Bredase toneelgroep het Wit te Water de produktie «Dagdromen en nachtmerries» in het BCA-gebouw aan de Ringbaan Oost in Tilburg. De voor stelling begint om 20.15 u. CULINAIR KEUZE-MENU FESTIJN Wegens enorm succes prolongeren wij ons grandioos keuze-menu (6 gangen) Keuze uit 13 verfijnde gerechten (6 gangen) Menu-prijs 59,- Ook tijdens lunchuren geopend Voor verdere Informatie en/of reservering Restaurant DEN SCHOUT Oranjestraat 4 - Tilburg-Centrum (tussen Paleisring en Emmastraat) Tel 013-434512-674394 Donderdag rustdag loonenbeek, zal uitvoe- de Jong (saxo- trabas) en Hen- Aanvang van de tuur. V1 uur is iedereen welkom. Nadere inlich tingen worden gaarne via het secreta riaat verstrekt: tel. 013-354881. 28 februari een grandioos kaal genot in een adembe- Suraka, Trio Goes e.a. 1 tot een nieuw hoogte- hopen de Flepsteppers Peter Bree (hobo) en Paul verzorgen op zondag 8 febn van de schouwburg-za"' maandelijkse koffiecor Uitgevoerd worden de «Phantasiestücke op. 73 no» van Robert Schi hobo en piano» van - - «Sonate voor hobo en piano» van Francis lenc, «Temporal Variations voor huuu piano» van Benjamin Britten en «sonaP 166 voor hobo en piano» van Camilk it-Saëns. Komen (piano) ojruari in de foyer -zaal om 12.30 uur het ">“d?.sS Gevarieerde m» van Robert Schumann, i hobo en piano» van Francis mUZlCKaVOnQ nporal Variatioi Benjamin Britti dig gerealiseerd te 1rijgen v de schouwburg een sprookj steppers en Lu„ vuvuuvu v bieden. Daarom organiseren de Flepsteppers op zaterdag 21 «sprookjesbal» waarbij hun paleis een bron van muzik: nemende sfeer zal zijn. Vele oude getrouwe orkesten als hebben reeds hun medewerking toegezegd om deze avond punt in de Flepstepper geschiedenis te maken. Uiteraard t al hun vriendjes te begroeten op deze avond. Met de zaterdag is het carnaval in de schouwburg uiteraard niet afgelopen. De Flepsteppers doen meer. Ook op zondag en maandag kunt u hun gast zijn. Daar over volgende keer meer. Voor meer informatie of toegangsbewijzen kunt u schrijven naar C. V. de Flep steppers, Postbus 692,5000 AR Tilburg. Aanstaande maandag 9 februari brengt de Tilburgse toneelgroep Kabaal een thriller in drie bedrijven van George Batson op de planken. De voor stelling begint om 20.45 u. in de Stu- diozaal van de Schouwburg Tilburg. De Belgische dans4— "eersmaeker iviudra-school J”-tie «Asch» -t Daarna volgde «Fase, four mover the music of Steve Reich» in 1982. In 1983 oogsste zij internationale belang stelling met de voorstelling «Rosas dans Rosas». Vorig seizoen werd «Elena’s Aria» gedanst. Het in 1983 opgerichte gezelschap «Ro sas» behoeft geen introductie meer. De in middels vermaarde Anne Teresa de Keers maeker omringde zich met enkele opmerke lijke vertolkers: Michele Anne de Mey (in middels uit de groep), Fumiyo Ikeda, Roxa ne Huilmand en Nadine Ganase. Ook Jo- hanne Saunier trad tot de groep toe. De productie «Rosas da^ Rosas» bete kende de internationale doorbraak van de groep. In 1985 en 1986 waren er naast op tredens in tal van Europese landen ook voorstellingen in de Verenigde Staten en Canada. Met «Elena’s Aria» bewees De maeker op zoek te zijn naar andere ciezere wegen. De eigenzinnigheid van de deed halsreikend uitzien naar haar nieuwe productie, die in mei tijdens het Holland Festival uitkwam en als titel kreeg «Bartok/ Aantekeningen». Deze nieuwe choreografie, die zeer goed ontvangen werd, wordt gedanst door vier danseressen met als vertrekpunt het in 1924 door Bartok gecomponeerde «Quator no. Het is het eerste werk op wat men heden daagse moderne muziek noemt. die als pianist eigen werk zal uitvoe- foon^Hen lepsteppers: een sprookje anno 87 Vanaf M00 Er was eens: ...22 jaar Flepsteppers Jadere inlich- J r rr Na het lustrum van het vorige jaar gaan de Flepsteppers enthousiast op weg naar de 33 jaren. Een bruisend begin daarvoor gaan we dit jaar maken met de Flepsteppers in sprookjes. Begin februari gaat in de Stadsschouwburg Nijmegen de nieuwe voorstelling van Jozef van den Berg in première. Op 12 februari om 20.15 uur zal de productie «Met stomheid gesla gen» in de schouwburg-zaal te zien zijn. Op donderdag 12 februari wordt in de Studiozaal van de Tilburgse Schouwburg het symposium «Kunst in opdracht» gehouden. Tijdens het sym posium, dat als ondertitel «De stad als museum» heeft meegekreg- - toepassing van bwtuvuuv nuuot uv Het verhaal speelt zich af in de wo ning van Celia Granger. Ze geeft een feestje ter gelegenheid van de verlo ving van haar zoon David, maar er beuren zonderlinge dingen. De gende ochtend begint rechercheur Car lin met een onderzoek wat echter niets oplevert. Twee dagen later verschijnt er een nieuw personage en de proble men blijven zich opstapelen. Voor de tweede maal slaat het noodlot toe. Ce lia besluit zelf het heft in handen onderzoek uit tot de ontknoping. “’rijgbaar aan .vivu bij A. Bredero- 7e 140 in Tilbur* M. Oerlemans 16 in Tilburg, tel. 633436. In een fabelachtig sfeertje zullen de p---*--- mende carnavalsdagen in de schouwburg begeve Donderdag 26 februari wordt er traditiegetn eert wat wederom in samenwerking J Flepsteppers georganiseerd gaat wor grootheden op het gebied va 1 deze avond tot een groot succes ifloop volgt uiteraard weer het iwburg. Sprookjeskasteel Op dit moment wordt er hard gewerkt aan deze tovertruc om een en ander tij- Jig gerealiseerd te krijgen voor carnaval. Een ding staat echter vast en dat is dat mrg een sprookjeskasteel uit duizenden zal worden en aan vele Flep- hun vrienden een goed onderkomen voor het komende carnaval zal ?1 in Brussel. Haar eerste pro- h» ging in 1980 in première. IvifHllIY ;de «Fase, four movements on In de serie «Dancing America» komt op ]edne zaterdag 7 februari om 20.15 uur de dans- ^ers groep Momix in de schouwburg-zaal. Deze groep is oorspronkelijk een afsplitsing van de groep Pilobolus. «Momix» is eigenlijk de naam voor een verrijkingsmiddel voor de kalvervoeding. Het werd de naam van een ballet dat Moses Pendleton n—- genheid van een in 1980. Een dikke 100 keukens staan kant-en-klaar opgesteld. Van „Original Mandemakers” (Ben’s I II huismerk) tot SieMatic. I I I “j 11 l Rechtvaart 8, Kaatsheuvel, Tel. 04167-72677. Een programma voor de liefhebbers. Dat is «Marjol, Anders», het solo-programma. waarmee Marjol Flore op zaterdag 7 fe bruari om 20.45 u. in de studio-zaal komt. Voor de pauze worden prachtige Franse chansons gebracht, afgewisseld door enkele nummers van de Duitstalige elpee «Doch ich leb,...», die bekroond werd met een no minatie voor de Edison 1985. Na de pauze enkele zeer indringende lie deren van o.a. Brecht/Weill en Hans Eisler naast wat meer actueel georiënteerde num mers zoals over de Berlijnse Muur. Om mis verstanden te voorkomen zal Marjol Flore daar waar nodig korte verklaringen van de Franse en Duitse teksten geven, soms poë tisch en soms in verteltrant. Marjol Flore wordt begeleid door pianist Martijn Breebaart. ti hij met So- ische dingen is op de vlucht t hij van Peter 22 oud als Mio. tegen had, begreep it Soleander was erg aar- ïreen vanaf 8 jaar. «De Pelikaan is het laatste stuk uit de se rie «de Kamerspelen», die Strindberg in 1907 schreef. Hij was 58 jaar, woonde al- I leen, was drie keer getrouwd en weer ge scheiden, voelde zich verlaten en was boos op alles en iedereen. In een brief aan zijn broer schreef hij over dit stuk: «Ik heb dit stuk met tegenzin geschreven, wilde het tij dens het ontstaan verbranden, wierp het weg, maar het kwam terug en achtervolgde mij». Het is een kamerspel geworden in de ware zin des woords: een decor, drie bedrij ven, vijf acteurs en een beperkt maar uitvoe rig behandeld thema. In «De Pelikaan» gaat het over een familie. De vader is net overleden, de dochter net getrouwd. De af wezige vader en zijn dubieuze erfenis wor den de aanleiding het verleden te onderzoe ken. Alle figuren zoeken en vinden redenen voor hun falen bij de anderen. «Bartok/Aantekeningen» is een nieuw choreografie van de Belgische danseres/choreogra- fe Anne de Keersmaeker. Deze productie, die gedanst wordt door vier danseressen, is op Keers woensdag 11 februari te zien in de schouwburg-zaal. Als uitgangspunt is genomen het in 1924 Mudr door Bela Bartok gecomponeerde «Quator no. 4». ducti» Daar ._omet het in het al- VllCClgl Utp KSSJSEÏÏÏi’S Kabaal speelt stuk in een regie van Ronald Klamer. Toneel- r beeld: Paul Gallis. Met Hans Croisset, An- net Nieuwenhuijzen, Hans Ligtvoet, Adriaan Olree en Rose Thesing. Vrijdag 6 februari om 20.15 uur. Naomi Duveen met Let’s roll the Bones Dinsdag 10 februari 21.00 uur. «Let’s roll the Bones» van Naomi Duveen is een bewegings/dansvoor stelling met een sterk beeldend karak ter. In een ruimtebeeld van Bob Bo nies, op muziek van John Adams en Terry Riley (op tapes) voert Naomi haar dans uit: een botonderzoek op lichtvoetige wijze. Het mechaniek van het skelet was het uitgangspunt voor «Let’s roll the Bones». Naomi Duveen is altijd op zoek geweest naar de bronnen van dans, beweging, theater en beeldende kunst. Tijdens een studiereis door Amerika kwam zij in contact met een dansmethode die stelselmatig uitgaat van het skelet als bron van beweging. Uiterst geconcentreerd voert Naomi Duveen haar dans uit, want omdat het stuk geen vastgelegde choreografie kent, moet zij telkens opnieuw weer beslissingen nemen. Deze concentratie heeft een duidelijke invloed op het pu- alle reparaties maatwerk eigen atelier bewaring moderniseren Tilburg - Nieuwlandstraat 3 013-426617 «La Grande Parade» is een stijlvolle show boordevol vrolijke muzikaliteit voor ïendT'aspècten Jon® e,n oud' P^htige sfeermelodieën en .r. Je door Laurens van Rooyen zelf gecompo neerde filmmuziek worden afgewisseld met hartstochtelijke klanken die aan de Hon gaarse poesta’s doen denken. Maar ook werken van klassieke n als Fauré, Bach, Satie, Liszt en t issie worden door Laurens van Rooyen het ensemble op virtuoze wijze vertolkt, •n» Bovendien wordt ook de nodige eer be wezen aan eigentijdse componisten zoals de Beatles, Elton John, Stevie Wonder en Ran dy Newman. Dit is alweer het vijfde seizoen dat Lau rens van Rooyen met zijn eigen ensemble wordt in de tentoon- voor het voetlicht treedt. Een sfeervol ge- van de Stichting JA- beuren op een mooi uitgelicht toneel. Willem Il-straat 20, de vxpositie «Kunst in opdracht» ge opend. Deze tentoonstelling duurt t/m i. april 1987 en is geopend van maan dag t/m zaterdag van 13.00-17.00 uur en na afspraak (013-360628). Via ge noemd telefoonnummer kunt u ook in lichtingen krijgen over het symposium op donderdag 12 fe'- I ker definitief gevestigd. opgebouwd. Vorig jaar speelde hij onder meer op festivals in Valladolid (Spanje), i i Nagoya (Japan), Montreal (Canada) en 1131^ (16 H3CI1Ï Canada en de Verenige Staten met voorstel- _t --- I lingen in onder andere Vancouver, Toronto, I Providence en Philadelphia. Eind vorig jaar volgde nog een ruim drie weken durende I tournee door Frankrijk die afgesloten werd I met zes voorstellingen in het Centre I Georges Pompidou in Parijs. Flepsteppers en hun vriendjes zich de ko- trg begeven. „Jitiegetrouw gestart met het kruikencon- met de stichting Carnaval Tilburg door de jrden. Het Brabants Orkest en enkele natio- /an klassieke muziek, waaronder Marco Bakker, maken bij het begin van carnaval 1987. ït traditionele feest in de dan omgetoverde In Atelier/Theater ’t Heks aan de Lannerstraat 1 in Tilburg-Noord zijn de ko- die hem doen denken aan de mooie mende week drie uitstekende theatervoorstellingen te zien. De Tilburgse groep de tijd samen, een tijd waarin Torenspelers komt met de voorstelling «Schaduwen», een indrukwekkende pro- leander de meest fantastis duktie. Op zondagmiddag is er weer een familievoorstelling voor iedereen vanaf 8 beleefde. Soleander was jaar en op dinsdagavond een voorstelling de cyclus «Beeldtheater», namelijk Nao- voor de politie, omdat mi Duveen met «Let’s roll the bones». Reserveren is aan te raden (bel 013- hield, een jongen net zo 551171). Wat de politie daar Mio niet, want dig. Voor ieder «Dagdromen en nachtmerries» gaat over drie vrouwen die samen in één huis wonen. Geen van de drie heeft een vaste relatie en misschien daarom spelen mannen een heel belangrijke rol in hun leven. Die mannen zijn het on derwerp van dagdromen en nachtmer ries bij de drie vrouwen. Maar toch be nadert de samenlevingsvorm die de vrouwen gekozen hebben voor hun al- ie de ideale situatie. Dat wordt an- wanneer één van de drie een vaste relatie lijkt aan te gaan met een man. De onderlinge verhoudingen worden dan zwaar op de proef gesteld. Het Witte Water is een Bredase Pendleton maakte ter gele- theatergroep die bestaat uit een aantal Olympische Winterspelen vaste spelers en muzikanten. «Dagdro men en nachtmerries is de tweede eigen produktie van deze groep, een produktie die bestaat uit een kombina- tie van theater en muziek». Toneelgroep La Terrazza speelt «De Pelikaan» van August Strindberg. Vertaling: Woudstra. Regie en bewerking Albert Lubbers. Met Celia van de Boogert, Paul I Nelleke Zitman. Bert Stegeman en Toos Sax vander Weijden. Vrijdag de dertien; bruari in de studio-zaal om 20.45 uur. De Torenspelers met Schaduwen Zaterdag 7 februari 21.00 uur. De Tilburgse groep De Torenspelers kreeg voor de produktie «Schaduwen» van Michael Christoffer uitsluitend lo vende kritieken. Het stuk gaat over het taboe van de dood. Drie kankerpatiën ten worden ten tonele gevoerd; drie verhalen wisselen elkaar af en vloeien geleidelijk in elkaar over. Samen geven zij een boeiend beeld van het moeilijke proces van aanvaarding dat de betrok kenen doormaken. Het gaat in het stuk niet alleen om wat de patiënten erva ren, even belangrijk is hoe hun ver wanten reageren. Een scala van reac ties komt in beeld en laat de toeschou wer niet onberoerd. Soms zijn ze verte derend, maar minstens zo vaak schrij nend. Jace v.d. Ven noemde in zijn uitermate lovende kritiek in Nieuwsblad deze voorstelling r ge- drukwekkend» en hij doelde das vol- op zowel regie, toneelbeeld, prestaties als het stuk zelf. Studio Hinderik met Soleander Zondag 8 februari 15.00 uur. Soleander is het verhaal van een ntene- poppenspeler die door een toeval in men en gaat op onderzoek uit. Dat zijn ouderlijk huis terugkeert. Hij her leidt uiteindehjk tot de ontknoping, innert zich het spannende contact dat Toegangskaarten zijn verkrijgbaar aan hij als kind (toen ze hem nog Mio de zaal of te reserveren bij A. Bredero- noemden) had met een man van een de, Regge 140 in Tilburg, tel. 672296 jaar of dertig, die zichzelf Meneer So- of bij M. Oerlemans, Vierbantse leander noemde. Hij vindt in zijn vroe- Gantel 16 in Tilburg, tel. 633436. gere ouderlijke huis allemaal dingen De eerstvolgende voor muziekliefhebbers zal plaat den op donderdagavond 12 febr Ook dan is er weer een zeer lend programma te beluisteren in de Margie Smit accordeonist Mat van Bree zal deze Vals Bloed presenteert Margie Smit met avond openen. Daarna zal de sopraan «n en De Harde Werkelijkheid .«men Henosen, een kon speciaal liederen- het uitgangspunt voor deze nieuwe solo van programma verzorgen met werken van Margie Smit, die vorig seizoen opviel met vrouwelijke componisten. haar opmerkelijke programma «Two minu- Het laatste muzikale woord is ook tes, mrs. Smith». deze avond weer voor een Brabantse Bij de totstandkoming van deze tweede componist, die eigen werk zal uitvoe- productie zal Margie Smit nauw samenwer- ren en toelichten. Op deze avond van !:,ni™>2 &h‘ ken bij de hierboven genoemde productie. dle Piamst eige De muziek wordt weer gecomponeerd door ren> samen met Ht de Franse componist Pascal Comelade. Het foon), Hen Stoc/ stuk zal bestaan uit vijf «acts», die o.a. ge- ry Jansen (slagwerk), baseerd zijn op volksverhalen van de avond is stipt 20.30 i Australische Aboriginals, diverse songtek- -:-J- sten, enz. enz. Pianist Laurens van Rooyen brengt met zijn eigen ensemble onder de titel «La Grande Parade» een familieconcert op vrijdag 13 februari in de schouwburgzaal om 20.15 uur. openbare ruimte centraal: een vorm van kunst, die vaak via percentagere- gelingen tot stand komt. Het symposium wordt j seerd door de stichting JA-vor o in Tilburg en de Amsterdamse Stich ting Wonen. Tijdens de bijeenkomst belicht een aantal sprekers verschille van kunst in de openbare ruimte: de relatie kunst-architectuur, autonome en toegepaste kunstontwikkelingen in de regelgeving en opvattingen over beeldenroutes en masterplannen. ’s Middags vindt er een discuss' plaats o.l.v. Jan Kassies onder 1 motto «Kunst kopen of bestellen». Aan de discussie nemen deel: een kunstcriticus, een beeldend kunste naar, een museumdirecteur en een ar chitect. Dezelfde dag stellingsruimte van de Stichting vormgeving, Willem Il-straat 20, expositie «Kunst in opdracht» opend. Deze tentoonstelling duurt t 12 april 1987 en is geopend va” ran i J.00-1 i 13-360628). innummer kur over het februari. Het Witte Water.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1987 | | pagina 13