o TILBURG COMPACTE STAD: Het JAC blijft onmisbaar als veelzijdige vraagbode ruimt op! Kleine woonwagencentra verspreid over Tilburg Gemeentepagina 2 Jongeren Advies Centrum onzeker over toekomst Stad Compacte Avond- vluchten Rijen ’t„soC8erfce Op 13 plaatsen komen woonwagens Tilburg Compacte Stad: EEN PLAN (o/ 5halen,4betalen! vliegbasis Gilzen- .zolderKe Van Lieshout h uw B Uw warme bakker Tilburgse Koerier fc™ 5 f- «r ta,8e muari 1987-pagina 28' De s@ Koerier In dit nummer: Oplage: 84.310 ex. Buitenlandse jongeren Lees verder op blz. 9 Lees verder op blz. 9 Het centrum Lees verder op blz. 9 7 WEEKENDRECLAME: .1 >rdat P" vluch leerli Donderdag 29 januari 1987 31e jaargang nr. 1496 Een bakfiets in de Nieuwlandstraat: hier moet het JAC zijn. 9 Koerier bv Jouwes Sinds de plannen i Compacte Vrijdag en zaterdag APPELPUNTEN Een deel van Tilburgse stand - COMPLETE - - WONINGINRICHTING - Nassaustraat 6f - Tilburg Tel. 013/434268 Kruising Lage Witsiebaan/Ringbaan-West l als Til- >uitenge- „1 der JAC vorm- /erzelfstan- .telling on stad, ’evuld is e noord- Rondom Hart van Brabantpag. 3 Filmspag. 3 Uit agendapag. 11 Kuituur/ Amusement., pag. 13 en 15 Cuisine Normaalpag. 14 Cursussenpag. 17 B W-Besluiten...pag. 17 Parochienieuwspag. 21 Autonieuwspag. 22 Sportpag. 23 een stad, irtikuhere opknap- gemeente inwezig ten Op marka Jongerer Als he vijfsprong mi in zo’n beste in blok- ïid i.v.m. Reeds meer dan 100 /aar Eindhoven en het Hoefstraat 151 Oerlesestraat 211a rije uurtjes vooral be epers en flippende formulering van de Com- -prijsvragen is de uitge- 2“ _:t oïbied te weinig be- >p het mo de stad te- gemeente Tilburg de in verband met Tilburg te Stad lanceerde, zijn die plannen regelmatig en uitvoerig besproken o.a. binnen de kring Midden-Brabant van de Bond van Nederlandse Architecten. Het plan wat Taminiau hier presen teert is zijn interpretatie van al die gesprekken. Natuurlijk zijn bin nen deze eigen interpretatie ook In het werk zelf van het JAC is ge durende zijn bestaan wel het een en ander veranderd terwijl een tal «werksoorten» ook zijn g OPRUIMING BEHANG-RESTANTEN va 95 ct. p. rol VERF (beperkt kleurassortiment) 5j" per kg J. VAN LOON-OTTEN Hasseltstraat 178 Iets dergelijks geldt het werk voor buitenlandse jongeren. Nog altijd kun nen Turkse, Marokkaanse en andere buitenlandse jongeren terecht bij het JAC, maar speciaal voor hen zijn er in tussen in Tilburg ook andere centra voor advies en hulpverlening opge richt. Afgelopen maandagmiddag presenteerden de wethouders van Eijkeren, Dijkstra en van Hassel namens het Tilburgs college van B W de 11 plaatsen waar in Til burg kleine woonwagencentra gaan komen. Met de al twee eerder bekend ge maakte woonwagencentra aan de Pater Geurtjensweg en aan de Kapitein Nemo- straat in Loven-Oost betekent dat concreet dat er in Tilburg zo goed als zeker 13 plaatsen komen, verspreid door de stad, waar woonwagens geplaatst zullen wor den. Wie langs het JAC-pand loopt of rijdt, ziet daar altijd wel een of meer bakfietsen staan. Die verhuren ze voor een schappelijk prijsje 2,50 per uur of 15,- per dag) aan jongeren die be hoefte hebben aan een transportmid del. De bakfietsenverhuur vormt mis schien wel de meest in het oog sprin gende aktiviteit van het JAC, maar het is zeker niet de belangrijkste. Vrijwilligers Belangrijk zijn - zoals de naam deels al zegt, advies en hulpverlening. Toen hier in Tilburg, naar het voor beeld van Amsterdam, zestien jaar ge leden het JAC van de grond kwam, werd dit nog uitsluitend bemenst door vrijwilligers, «alternatieve» jongeren en medewerk(st)ers van andere instel- Zo is de drugshulp, opvang en bege leiding van gebruikers - van hasje tot heroïne, die aanvankelijk een der be langrijkste taken voor het JA( de, op zeker moment «ven digd» en in een aparte inste!' dergebracht. UITGEBREID Het aantal avondvluchten k vorming is vorig jaar uitgebreic het opleidingsprogramma van in Ame rika opgeleide vliegers. Die uitbreiding was noodzakelijk omdat dat oplei dingsprogramma anders in de knel zou komen, zo meldt het bureau voorlich ting van de Vliegbasis Gilze-Rijen. Doordat nu kort achter elkaar een aantal vluchten wordt uitgevoerd, kun nen de leerlingen de procedures sneller in zich opnemen. Meteen wordt echter w i door de operatio- -c- - n het 314-squadron van Eindhoven en het 316-squadron van Gilze-Rijen. Deze vliegers kunnen zo hun vaardigheid op peil houden, aldus de vliegbasis Gilze-Rijen. OOK S AVONDS In november van het vorig jaar werd nog uitgegaan van 2 a 3 blokperiodes in de eerste helft van 1987. De instro ming van nieuwe leerlingen is echter van dien aard dat met één periode vol staan kan worden. In de week van 16 februari zullen geen trainingsvluchten uitgevoerd worden. In die week wordt namelijk van dinsdag tot en met don derdag de eerste basisoefening van o-1987 gehouden. In het kader van die j 8S het sPort' oefening kan het wel voorkomen dat ei in TAC. Bij deze twee plaat- toch >s 9vonds gevlogen zal worden. :t samen om totaal 12 staan- Dat is de titel die hoort bij de ideeën die de Tilburgse architect Frans Taminiau hier presenteert. -> de hoek van Nieuwlandstraat en Korte Schijfstraat staat een klein maar <ant gebouw en in deze voormalige apotheek huist alweer bijna 14 jaar het ■“■•en Adviescentrum, wijd en zijd bekend als «het JAC». het aan de medewerkers ligt, verhuist het JAC spoedig, want het aan een -Hidden in de stad en aan de fietsroute gelegen pand verkeert niet meer ireate staat. Overigens is er kans op dat het JAC op vrij korte termijn de Nieuwlandstraat gaat verlaten: niet om te verhuizen, maar omdat de gemeente misschien de subsidie voor het jongerenwerk dusdanig gaat besnoeien, dat het JAC moet worden opgeheven. En dat, vinden ook veel ouderen, zou een slechte zaak zijn. zit inmiddels ook gaat om Tilburg Op dit moment wordt er in het Rotterdam een 1 over het onder- awing. De ge- daar met een Op deze beurs geschonken aan teer van e° renovatie, onderhoud, parti woningverbetering en het oL pen van winkelcentra. De gemt^u Tilburg is op deze beurs aanwez met een stand. Bezoekers kunne aan die stand onder meer informa tie krijgen over Tilburg Compacte Stad. Dat gebeurt zowel mondeling alswel door middel van folders. Die folders zijn overigens ook verkrijg baar bij het Gemeentelijk Informa tiecentrum aan het Stadhuisplein in Tilburg. Vanaf aanstaande maandag 2 februa- ri worden er weer avondvluchten uitge- voerd vanaf de vliegbasis Gilze-Rijen. I Die avondvluchten zullen ook uitge- I voerd worden op dinsdag 3 februari. I Een en ander is het gevolg van een ver anderde opzet van het avondvliegen I waarmee vorig jaar november werd be- gonnen. Ook zullen er avondvluchten uitge- 1 voerd worden op 9 en 10 februari en 1 p 23 en 24 februari. Als de weersom- I tandigheden op een of meer van die I agen zo slecht zijn dat er niet gevlo- I gen kan worden, dan zullen er ook I avondvluchten uitgevoerd worden op 9 I en 10 maart. vertchijnt In geheel Tilburg, Golrle, Riet, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Emchot, Oliterwljk, Moergestel en Hllvarenbeek Redactie-advertentie-atdeling en administratie N.S.Plein 14 - 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Sluitlngstermijn voor advertenties en redactie dinsdagavond 22.00 uur. Aan de Kapitein Nemostraat komen 6 staanplaatsen en aan de Pater Geurtjensweg komen er geen 15 maar slechts 5. Daarmee komen we aan 62 staanplaatsen verspreid over Tilburg. woonwagens en wel aan de Stappe- goorweg tegenover de Oeralweg en aan de Bloemisterijstraat langs het'r- complex van sen gaat het samen vm tvia«i ix. Laad plaatsen. een opengehakte zone door-de st die nu gedeeltelijk weer ingevuld is Twee v>.o.. met autonome gebouwen. De noord- Noord: és zuid doorsnijdingen van deze gordel de Rugdijk v zullen voor de stedebouwkundige gele- oostelijke 1 dingen en (letterlijk) ruimtelijke orde- lineklaan. C ning moeten zorgen. men in total Deze zone is een voldongen feit. Ze Reeshof kor is te omvangrijk en een buitengewoon klein woonwagen moeilijk plangebied. Het is in dit ver- de westkant van band begrijpelijk dat geen van de genover het prijsvraag-inzendingen echt bevredi gen. Het is niet te voorzien wanneer deze gordel stedebouwkundig en archi- dige tectonisch afgerond zal zijn. Wel is ze- iurg ker dat het mogelijk is dit gebied op den duur evenwichtig en fraai te vol- tooien. De haast die nu ontplooid wordt zal nadelig op de kwaliteit werken. Veel belangrijker zijn of ment de aansluitingen van gen de gordel aan. Aan de noordzijde Heuvelstraat, Markt, noordzijde Stadhuisplein, Em- [n het gedeelte van de Reit, Zorg- mastraat en Ptusplein; en aan de zuid- v]jet en de Blaak komen op twee plaat- zijde Louis Bouwmeesterplein, groot sen woonwagens: bij de Sportweg bij stadspark in de turn van de Oude Dijk, de telefooncentrale (iets westelijker klein stadspark in de tuin van het dan de eerder genoemde plaats) en ten klooster van de Zusters Visitatie en het zuiden van het Reuselpad vlakbij de Koningsplein. Rissebeekvijver. Het gaat bij deze twee Door de formulering van de Com- lokaties om samen 9 staanplaatsen pacte Stad-pnjsvragen is de uitge- waarvan 3 aan het Reuselpad. strektheid van het gebied te weinig be nadrukt. In de Oude Stad Zuid-West komen Een duidelijke en zorgvuldige vorm- bij de sporthal van de Philharmonie op geving van de overgangsgebieden zal een open terreintje in de hoek juist de gordel Schouwburgring - Pa- Generaal Barberstraat en Macallister- straat ook woonwagens: ten hoogste 3. En dan in de Oude Stad Zuid-Oost tenslotte komen er op twee plaatsen lelijke en zorgvuldige vorm- p o i de overgangsgebieden zal juist de gordel Schouwburgring - Pa- leisring bevestigen en versterken. Enige tijd geleden presenteerde de gemeente Tilburg een veelom vattend plan voor het centrum van Tilburg Tilburg Compacte Stad. De bedoeling van dat plan komt neer op een face-lift van het hart van Tilburg met als mottohet Til burgse imago moet verbeterd wor den. In verband met die plannen schreef de gemeente Tilburg een prijsvraag uit waaraan architecten uit geheel Nederland aan deel kon den nemen. Die prijsvraag werd niet door iedereen even enthousiast ontvangen. Met name de kring Midden-Brabant van de Bond voor Nederlandse Architecten toonde enige scepsis. Een punt van kritiek van de leden van deze kring was dat een totaalvisie in verband met Tilburg Compacte Stad gemist werd. Er zou geen sprake zijn van een onderlinge samenhang tussen de diverse plannen voor de te verbe- aties. Gevreesd wordt in M^ddeft-BTabanCvan de enraapsel van stijlen daaraan ten grond- eigen ideeën verwerkt. Taminiau heeft zijn plan vorige week aange boden aan het gemeentebestuur en aan de dienst Publieke Werken van de gemeente Tilburg. De Til burgse Koerier hoopt met het pu bliceren van deze plannen de ont wikkelingen rondom Tilburg Compacte Stad actueel te houden en mogelijk ook stof tot nadenken te geven. Het hart van Tilburg is immers een hart wat ons allen aangaat, daarover zal vermoede lijk iedereen het in ieder geval eens zijn met elkaar. Heuvel en Heike vormden in het verleden al het centrum van de buurt schappen. In die tijd zat Tilburg al met deze vreemde uitgestrektheid. De Heu vel als pleinvorm was ruimtelijk aan trekkelijk om zich als centrum te ont wikkelen terwijl (iet Heike de bestuur lijke macht aangetrokken had (dekena le kerk, klooster, Oude Dijk, paleis en stadhuis). De impasse waarin het centrum ver keert is historisch. De gordel Schouw burgring, Stadhuisplein, Paleisring is /Uitgave: De Tilburgse Dir. T. de Beer-Dc Oprichter: J.H.G. de Beer Die 11 plaatsen zijn de volgende, wee ervan zijn te vinden in Tilburg- één aan de Vlashoflaan tussen dijk en de Meenthe en één in de hoek Vlashoflaan/Swee- Op deze twee plaatsen ko- taal 10 standplaatsen. In de Reeshof komt er op een plaats een klein woonwagencentrum en wel aan de westkant van de Brummenweg te genover het Biervlietplein. Daar ko men ten hoogste 6 staanplaatsen. In ’t Zand/Waïidelbos komen er op twee plaatsen woonwagens te staan: in het bosje tussen de Baden Powelllaan en de volkstuinen en in het Bokhamer- gebied aan de Reitse Hoevenstraat. Op deze twee plaatsen komen samen maximaal 8 woonwagens te staan. In de Oude Stad Noord-West komen op het braakliggend terrein tussen de Ja cob Romanstraat en de school ten hoogste 3 woonwagens. In het vliet en de woonwag telefooncentn de eer In 1985 wordt het idee Compacte Stad gelanceerd met als doel het cen trum voor 1990 af te bouwen, het ver keer terug te dringen en het centrum meer mens-vriendelijk te maken. Deze doelstelling staat weer los van plannen m.b.t. de rest van de stad. Zo als het plan Rückert zich niet met het centrum bezig hield, zo houdt het idee rond de Compacte Stad zich alleen met het centrum bezig. De vraag is of de studies van de bin nenstad van de laatste 10 jaar dit op kunnen vangen. Vast staat dat de stedebouwkundig ontwikkeling van een stad als Tilburg een continu proces is. De werkelijk heid geeft echter meer de indruk dat het hollen en stilstaan is. Vast staat ook dat een stad burg een struktuur heeft die bt woon moeilijk is. Onze huidige schappij vraagt andere stc...^. strukturen dan die waaruit Tilburg voortgekomen. SK,F ransportwielen 11 tilburg jutesvemeweg 14 te< 013 321316 J lingen die hun vrije t steedden aan wegloj drugsgebruikers. Pas na 3 jaar, in 1974, komt er een betaalde kracht in dienst. Op dit mo ment werken er bij het JAC 4 betaalde krachten part-time en een tiental vrij willigers en stagiaires. Een vakature, ontstaan door het vertrek van een der beroepskrachten, mag van de gemeen te alleen tijdelijk worden vervuld. Ook zijn er bij het JAC momenteel een vijf tal vrijwilligers welkom: die moeten zich dan wel voor 20 uur per week aan het JAC-werk wijden. Als vrijwilligers kunnen zij hun eventuele uitkering be houden. Met het aaneenrijgen van de buurtschappen is Tilburg al ingrijpend veranderd in zijn oorspronkelijk gegroeide struktuur. Ondanks deze ontwikkeling had Til burg in 1917 nog een organische struktuur. Men wist toen dat de struktuur in de toekomst problemen zou geven. Ir. Rückert maakte in 1917 zijn algemeen uitbreidingsplan. Dat was het ring- banenconsept met ontsluitingen vanuit het binnengebied. In dit plan werd niet ge dacht aan de ontwikkeling van het centrum. Het had zoveel visie en kwaliteit dat het functioneerde tot na de oorlog. In 1939 werd duidelijk dat ’t centrum ingrijpend aangepakt moest worden om aan de toekomst ’t hoofd te kunnen bieden. Dit leidde in 1960 tot het plan Kompter-Publieke Werken, dat bestond uit het huidige Compacte Stad-gebied, het cityringen-consept met het hoogspoor en de oostwestontsluiting langs de spoorlijn. Bakema heeft op dit plan een aanvulling gemaakt van een grotere schaal. Wat echt wrong in deze plannen was de overdreven ruimte en voorzieningen voor het verkeer. In de periode 1940 tot 1980 heeft het verkeer voortdurend centraal ge staan. diverse beelden met elkaar in ver band gebracht worden het cen trum van Tilburg is immers een be- staand geheel. Wil je aan onderde len uit dat geheel wat veranderen dan zul je toch altijd dat totaal beeld voor ogen dienen te houden. Of Taminiau geslaagd is in zijn op zet, is een vraag die op dit moment niet relevant is. Belangrijker is dat er een poging gewaagd wordt dui delijkheid te scheppen. Dat die po ging ondernomen wordt door iemand die buiten het gemeentelijk apparaat staat en dus niet belast is met een gemeentelijke «erfenis» is een bijkomstigheid die niet onbe langrijk is. De gemeente i niet stil als het Compacte Stad, (tot 30 januari) Ahoy-complex in vakbeurs gehouden over werp Stadsvernieuwir» meente Tilburg is stand aanwezig. C~ J wordt aandacht g zaken als het behee Er zoi iderlir verse plat teren lokaties de kring BNA voor een eclecticistisch heel, een samenraapsel van st en ideeën die slag liggen. Het is verheugend dat een Til burgse architect in de persoon van Frans Taminiau heel wat uren ge stoken heeft in een soort overall plan in verband met Tilburg Com pacte Stad. In zijn plannen pro beert hij lijn aan te brengen in het centrum van Tilburg. Bij die lijn laat hij zich niet of nauwelijks be perken door allerlei juridisch/tech nische zaken. En om dat laatste gaat het ook niet. Waar het wel om gaat, is een totaalbeeld waarin de

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1987 | | pagina 1