o
TILBURG COMPACTE STAD:
Het JAC blijft onmisbaar
als veelzijdige vraagbode
ruimt op!
Kleine woonwagencentra
verspreid over Tilburg
Gemeentepagina
2
Jongeren Advies Centrum onzeker over toekomst
Stad
Compacte
Avond-
vluchten
Rijen
’t„soC8erfce
Op 13 plaatsen komen woonwagens
Tilburg Compacte Stad:
EEN PLAN
(o/
5halen,4betalen!
vliegbasis
Gilzen-
.zolderKe
Van Lieshout
h uw B Uw warme bakker
Tilburgse Koerier
fc™ 5 f- «r ta,8e
muari 1987-pagina 28'
De
s@ Koerier
In dit nummer:
Oplage: 84.310 ex.
Buitenlandse jongeren
Lees verder op blz. 9
Lees verder op blz. 9
Het centrum
Lees verder op blz. 9
7
WEEKENDRECLAME:
.1
>rdat P"
vluch
leerli
Donderdag 29 januari 1987
31e jaargang nr. 1496
Een bakfiets in de Nieuwlandstraat:
hier moet het JAC zijn.
9 Koerier bv
Jouwes
Sinds de
plannen i
Compacte
Vrijdag en zaterdag
APPELPUNTEN
Een deel van
Tilburgse stand
- COMPLETE -
- WONINGINRICHTING -
Nassaustraat 6f - Tilburg
Tel. 013/434268
Kruising Lage Witsiebaan/Ringbaan-West
l als Til-
>uitenge-
„1 der
JAC vorm-
/erzelfstan-
.telling on
stad,
’evuld is
e noord-
Rondom
Hart van Brabantpag. 3
Filmspag. 3
Uit agendapag. 11
Kuituur/
Amusement., pag. 13 en 15
Cuisine Normaalpag. 14
Cursussenpag. 17
B W-Besluiten...pag. 17
Parochienieuwspag. 21
Autonieuwspag. 22
Sportpag. 23
een stad,
irtikuhere
opknap-
gemeente
inwezig
ten
Op
marka
Jongerer
Als he
vijfsprong mi
in zo’n beste
in blok-
ïid i.v.m.
Reeds meer dan 100 /aar
Eindhoven en het
Hoefstraat 151
Oerlesestraat 211a
rije uurtjes vooral be
epers en flippende
formulering van de Com-
-prijsvragen is de uitge-
2“ _:t oïbied te weinig be-
>p het mo
de stad te-
gemeente Tilburg de
in verband met Tilburg
te Stad lanceerde, zijn die
plannen regelmatig en uitvoerig
besproken o.a. binnen de kring
Midden-Brabant van de Bond van
Nederlandse Architecten. Het
plan wat Taminiau hier presen
teert is zijn interpretatie van al die
gesprekken. Natuurlijk zijn bin
nen deze eigen interpretatie ook
In het werk zelf van het JAC is ge
durende zijn bestaan wel het een en
ander veranderd terwijl een
tal «werksoorten» ook zijn g
OPRUIMING
BEHANG-RESTANTEN
va 95 ct. p. rol
VERF (beperkt kleurassortiment)
5j" per kg
J. VAN LOON-OTTEN
Hasseltstraat 178
Iets dergelijks geldt het werk voor
buitenlandse jongeren. Nog altijd kun
nen Turkse, Marokkaanse en andere
buitenlandse jongeren terecht bij het
JAC, maar speciaal voor hen zijn er in
tussen in Tilburg ook andere centra
voor advies en hulpverlening opge
richt.
Afgelopen maandagmiddag presenteerden de wethouders van Eijkeren, Dijkstra
en van Hassel namens het Tilburgs college van B W de 11 plaatsen waar in Til
burg kleine woonwagencentra gaan komen. Met de al twee eerder bekend ge
maakte woonwagencentra aan de Pater Geurtjensweg en aan de Kapitein Nemo-
straat in Loven-Oost betekent dat concreet dat er in Tilburg zo goed als zeker 13
plaatsen komen, verspreid door de stad, waar woonwagens geplaatst zullen wor
den.
Wie langs het JAC-pand loopt of
rijdt, ziet daar altijd wel een of meer
bakfietsen staan. Die verhuren ze voor
een schappelijk prijsje 2,50 per uur
of 15,- per dag) aan jongeren die be
hoefte hebben aan een transportmid
del. De bakfietsenverhuur vormt mis
schien wel de meest in het oog sprin
gende aktiviteit van het JAC, maar het
is zeker niet de belangrijkste.
Vrijwilligers
Belangrijk zijn - zoals de naam
deels al zegt, advies en hulpverlening.
Toen hier in Tilburg, naar het voor
beeld van Amsterdam, zestien jaar ge
leden het JAC van de grond kwam,
werd dit nog uitsluitend bemenst door
vrijwilligers, «alternatieve» jongeren
en medewerk(st)ers van andere instel-
Zo is de drugshulp, opvang en bege
leiding van gebruikers - van hasje tot
heroïne, die aanvankelijk een der be
langrijkste taken voor het JA(
de, op zeker moment «ven
digd» en in een aparte inste!'
dergebracht.
UITGEBREID
Het aantal avondvluchten k
vorming is vorig jaar uitgebreic
het opleidingsprogramma van in Ame
rika opgeleide vliegers. Die uitbreiding
was noodzakelijk omdat dat oplei
dingsprogramma anders in de knel zou
komen, zo meldt het bureau voorlich
ting van de Vliegbasis Gilze-Rijen.
Doordat nu kort achter elkaar een
aantal vluchten wordt uitgevoerd, kun
nen de leerlingen de procedures sneller
in zich opnemen. Meteen wordt echter
w i door de operatio-
-c- - n het 314-squadron van
Eindhoven en het 316-squadron van
Gilze-Rijen. Deze vliegers kunnen zo
hun vaardigheid op peil houden, aldus
de vliegbasis Gilze-Rijen.
OOK S AVONDS
In november van het vorig jaar werd
nog uitgegaan van 2 a 3 blokperiodes
in de eerste helft van 1987. De instro
ming van nieuwe leerlingen is echter
van dien aard dat met één periode vol
staan kan worden. In de week van 16
februari zullen geen trainingsvluchten
uitgevoerd worden. In die week wordt
namelijk van dinsdag tot en met don
derdag de eerste basisoefening van
o-1987 gehouden. In het kader van die
j 8S het sPort' oefening kan het wel voorkomen dat ei
in TAC. Bij deze twee plaat- toch >s 9vonds gevlogen zal worden.
:t samen om totaal 12 staan-
Dat is de titel die hoort bij de
ideeën die de Tilburgse architect
Frans Taminiau hier presenteert.
-> de hoek van Nieuwlandstraat en Korte Schijfstraat staat een klein maar
<ant gebouw en in deze voormalige apotheek huist alweer bijna 14 jaar het
■“■•en Adviescentrum, wijd en zijd bekend als «het JAC».
het aan de medewerkers ligt, verhuist het JAC spoedig, want het aan een
-Hidden in de stad en aan de fietsroute gelegen pand verkeert niet meer
ireate staat. Overigens is er kans op dat het JAC op vrij korte termijn de
Nieuwlandstraat gaat verlaten: niet om te verhuizen, maar omdat de gemeente
misschien de subsidie voor het jongerenwerk dusdanig gaat besnoeien, dat het
JAC moet worden opgeheven. En dat, vinden ook veel ouderen, zou een slechte
zaak zijn.
zit inmiddels ook
gaat om Tilburg
Op dit moment
wordt er in het
Rotterdam een
1 over het onder-
awing. De ge-
daar met een
Op deze beurs
geschonken aan
teer van e°
renovatie, onderhoud, parti
woningverbetering en het oL
pen van winkelcentra. De gemt^u
Tilburg is op deze beurs aanwez
met een stand. Bezoekers kunne
aan die stand onder meer informa
tie krijgen over Tilburg Compacte
Stad. Dat gebeurt zowel mondeling
alswel door middel van folders. Die
folders zijn overigens ook verkrijg
baar bij het Gemeentelijk Informa
tiecentrum aan het Stadhuisplein
in Tilburg.
Vanaf aanstaande maandag 2 februa-
ri worden er weer avondvluchten uitge-
voerd vanaf de vliegbasis Gilze-Rijen. I
Die avondvluchten zullen ook uitge- I
voerd worden op dinsdag 3 februari. I
Een en ander is het gevolg van een ver
anderde opzet van het avondvliegen I
waarmee vorig jaar november werd be-
gonnen.
Ook zullen er avondvluchten uitge- 1
voerd worden op 9 en 10 februari en 1
p 23 en 24 februari. Als de weersom- I
tandigheden op een of meer van die I
agen zo slecht zijn dat er niet gevlo- I
gen kan worden, dan zullen er ook I
avondvluchten uitgevoerd worden op 9 I
en 10 maart.
vertchijnt In geheel Tilburg,
Golrle, Riet, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Emchot, Oliterwljk,
Moergestel en Hllvarenbeek
Redactie-advertentie-atdeling en administratie
N.S.Plein 14 - 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Sluitlngstermijn voor advertenties en
redactie dinsdagavond 22.00 uur.
Aan de Kapitein Nemostraat komen
6 staanplaatsen en aan de Pater
Geurtjensweg komen er geen 15 maar
slechts 5. Daarmee komen we aan 62
staanplaatsen verspreid over Tilburg.
woonwagens en wel aan de Stappe-
goorweg tegenover de Oeralweg en aan
de Bloemisterijstraat langs het'r-
complex van
sen gaat het samen vm tvia«i ix. Laad
plaatsen.
een opengehakte zone door-de st
die nu gedeeltelijk weer ingevuld is Twee v>.o..
met autonome gebouwen. De noord- Noord: és
zuid doorsnijdingen van deze gordel de Rugdijk v
zullen voor de stedebouwkundige gele- oostelijke 1
dingen en (letterlijk) ruimtelijke orde- lineklaan. C
ning moeten zorgen. men in total
Deze zone is een voldongen feit. Ze Reeshof kor
is te omvangrijk en een buitengewoon klein woonwagen
moeilijk plangebied. Het is in dit ver- de westkant van
band begrijpelijk dat geen van de genover het
prijsvraag-inzendingen echt bevredi
gen. Het is niet te voorzien wanneer
deze gordel stedebouwkundig en archi-
dige tectonisch afgerond zal zijn. Wel is ze-
iurg ker dat het mogelijk is dit gebied op
den duur evenwichtig en fraai te vol-
tooien.
De haast die nu ontplooid wordt zal
nadelig op de kwaliteit werken.
Veel belangrijker zijn of
ment de aansluitingen van
gen de gordel aan.
Aan de noordzijde Heuvelstraat,
Markt, noordzijde Stadhuisplein, Em- [n het gedeelte van de Reit, Zorg-
mastraat en Ptusplein; en aan de zuid- v]jet en de Blaak komen op twee plaat-
zijde Louis Bouwmeesterplein, groot sen woonwagens: bij de Sportweg bij
stadspark in de turn van de Oude Dijk, de telefooncentrale (iets westelijker
klein stadspark in de tuin van het dan de eerder genoemde plaats) en ten
klooster van de Zusters Visitatie en het zuiden van het Reuselpad vlakbij de
Koningsplein. Rissebeekvijver. Het gaat bij deze twee
Door de formulering van de Com- lokaties om samen 9 staanplaatsen
pacte Stad-pnjsvragen is de uitge- waarvan 3 aan het Reuselpad.
strektheid van het gebied te weinig be
nadrukt. In de Oude Stad Zuid-West komen
Een duidelijke en zorgvuldige vorm- bij de sporthal van de Philharmonie op
geving van de overgangsgebieden zal een open terreintje in de hoek
juist de gordel Schouwburgring - Pa- Generaal Barberstraat en Macallister-
straat ook woonwagens: ten hoogste 3.
En dan in de Oude Stad Zuid-Oost
tenslotte komen er op twee plaatsen
lelijke en zorgvuldige vorm-
p o i de overgangsgebieden zal
juist de gordel Schouwburgring - Pa-
leisring bevestigen en versterken.
Enige tijd geleden presenteerde
de gemeente Tilburg een veelom
vattend plan voor het centrum van
Tilburg Tilburg Compacte Stad.
De bedoeling van dat plan komt
neer op een face-lift van het hart
van Tilburg met als mottohet Til
burgse imago moet verbeterd wor
den. In verband met die plannen
schreef de gemeente Tilburg een
prijsvraag uit waaraan architecten
uit geheel Nederland aan deel kon
den nemen. Die prijsvraag werd
niet door iedereen even enthousiast
ontvangen. Met name de kring
Midden-Brabant van de Bond voor
Nederlandse Architecten toonde
enige scepsis. Een punt van kritiek
van de leden van deze kring was
dat een totaalvisie in verband met
Tilburg Compacte Stad gemist
werd. Er zou geen sprake zijn van
een onderlinge samenhang tussen
de diverse plannen voor de te verbe-
aties. Gevreesd wordt in
M^ddeft-BTabanCvan de
enraapsel van stijlen
daaraan ten grond-
eigen ideeën verwerkt. Taminiau
heeft zijn plan vorige week aange
boden aan het gemeentebestuur
en aan de dienst Publieke Werken
van de gemeente Tilburg. De Til
burgse Koerier hoopt met het pu
bliceren van deze plannen de ont
wikkelingen rondom Tilburg
Compacte Stad actueel te houden
en mogelijk ook stof tot nadenken
te geven. Het hart van Tilburg is
immers een hart wat ons allen
aangaat, daarover zal vermoede
lijk iedereen het in ieder geval
eens zijn met elkaar.
Heuvel en Heike vormden in het
verleden al het centrum van de buurt
schappen. In die tijd zat Tilburg al met
deze vreemde uitgestrektheid. De Heu
vel als pleinvorm was ruimtelijk aan
trekkelijk om zich als centrum te ont
wikkelen terwijl (iet Heike de bestuur
lijke macht aangetrokken had (dekena
le kerk, klooster, Oude Dijk, paleis en
stadhuis).
De impasse waarin het centrum ver
keert is historisch. De gordel Schouw
burgring, Stadhuisplein, Paleisring is
/Uitgave: De Tilburgse
Dir. T. de Beer-Dc
Oprichter: J.H.G. de Beer
Die 11 plaatsen zijn de volgende,
wee ervan zijn te vinden in Tilburg-
één aan de Vlashoflaan tussen
dijk en de Meenthe en één in de
hoek Vlashoflaan/Swee-
Op deze twee plaatsen ko-
taal 10 standplaatsen. In de
Reeshof komt er op een plaats een
klein woonwagencentrum en wel aan
de westkant van de Brummenweg te
genover het Biervlietplein. Daar ko
men ten hoogste 6 staanplaatsen.
In ’t Zand/Waïidelbos komen er op
twee plaatsen woonwagens te staan: in
het bosje tussen de Baden Powelllaan
en de volkstuinen en in het Bokhamer-
gebied aan de Reitse Hoevenstraat. Op
deze twee plaatsen komen samen
maximaal 8 woonwagens te staan. In
de Oude Stad Noord-West komen op
het braakliggend terrein tussen de Ja
cob Romanstraat en de school ten
hoogste 3 woonwagens.
In het
vliet en de
woonwag
telefooncentn
de eer
In 1985 wordt het idee Compacte
Stad gelanceerd met als doel het cen
trum voor 1990 af te bouwen, het ver
keer terug te dringen en het centrum
meer mens-vriendelijk te maken.
Deze doelstelling staat weer los van
plannen m.b.t. de rest van de stad. Zo
als het plan Rückert zich niet met het
centrum bezig hield, zo houdt het idee
rond de Compacte Stad zich alleen
met het centrum bezig.
De vraag is of de studies van de bin
nenstad van de laatste 10 jaar dit op
kunnen vangen.
Vast staat dat de stedebouwkundig
ontwikkeling van een stad als Tilburg
een continu proces is. De werkelijk
heid geeft echter meer de indruk dat
het hollen en stilstaan is.
Vast staat ook dat een stad
burg een struktuur heeft die bt
woon moeilijk is. Onze huidige
schappij vraagt andere stc...^.
strukturen dan die waaruit Tilburg
voortgekomen.
SK,F ransportwielen 11
tilburg jutesvemeweg 14 te< 013 321316 J
lingen die hun vrije t
steedden aan wegloj
drugsgebruikers.
Pas na 3 jaar, in 1974, komt er een
betaalde kracht in dienst. Op dit mo
ment werken er bij het JAC 4 betaalde
krachten part-time en een tiental vrij
willigers en stagiaires. Een vakature,
ontstaan door het vertrek van een der
beroepskrachten, mag van de gemeen
te alleen tijdelijk worden vervuld. Ook
zijn er bij het JAC momenteel een vijf
tal vrijwilligers welkom: die moeten
zich dan wel voor 20 uur per week aan
het JAC-werk wijden. Als vrijwilligers
kunnen zij hun eventuele uitkering be
houden.
Met het aaneenrijgen van de buurtschappen is Tilburg al ingrijpend veranderd
in zijn oorspronkelijk gegroeide struktuur. Ondanks deze ontwikkeling had Til
burg in 1917 nog een organische struktuur. Men wist toen dat de struktuur in de
toekomst problemen zou geven.
Ir. Rückert maakte in 1917 zijn algemeen uitbreidingsplan. Dat was het ring-
banenconsept met ontsluitingen vanuit het binnengebied. In dit plan werd niet ge
dacht aan de ontwikkeling van het centrum.
Het had zoveel visie en kwaliteit dat het functioneerde tot na de oorlog. In
1939 werd duidelijk dat ’t centrum ingrijpend aangepakt moest worden om aan de
toekomst ’t hoofd te kunnen bieden.
Dit leidde in 1960 tot het plan Kompter-Publieke Werken, dat bestond uit het
huidige Compacte Stad-gebied, het cityringen-consept met het hoogspoor en de
oostwestontsluiting langs de spoorlijn.
Bakema heeft op dit plan een aanvulling gemaakt van een grotere schaal. Wat
echt wrong in deze plannen was de overdreven ruimte en voorzieningen voor het
verkeer. In de periode 1940 tot 1980 heeft het verkeer voortdurend centraal ge
staan.
diverse beelden met elkaar in ver
band gebracht worden het cen
trum van Tilburg is immers een be-
staand geheel. Wil je aan onderde
len uit dat geheel wat veranderen
dan zul je toch altijd dat totaal
beeld voor ogen dienen te houden.
Of Taminiau geslaagd is in zijn op
zet, is een vraag die op dit moment
niet relevant is. Belangrijker is dat
er een poging gewaagd wordt dui
delijkheid te scheppen. Dat die po
ging ondernomen wordt door
iemand die buiten het gemeentelijk
apparaat staat en dus niet belast is
met een gemeentelijke «erfenis» is
een bijkomstigheid die niet onbe
langrijk is.
De gemeente i
niet stil als het
Compacte Stad,
(tot 30 januari)
Ahoy-complex in
vakbeurs gehouden over
werp Stadsvernieuwir»
meente Tilburg is
stand aanwezig. C~ J
wordt aandacht g
zaken als het behee
Er zoi
iderlir
verse plat
teren lokaties
de kring
BNA voor een eclecticistisch
heel, een samenraapsel van st
en ideeën die
slag liggen.
Het is verheugend dat een Til
burgse architect in de persoon van
Frans Taminiau heel wat uren ge
stoken heeft in een soort overall
plan in verband met Tilburg Com
pacte Stad. In zijn plannen pro
beert hij lijn aan te brengen in het
centrum van Tilburg. Bij die lijn
laat hij zich niet of nauwelijks be
perken door allerlei juridisch/tech
nische zaken. En om dat laatste
gaat het ook niet. Waar het wel om
gaat, is een totaalbeeld waarin de