itl Deze week in Noorderligt: t il burg Sprookjesachtige familievoorstelling De Vonk met werk van Messiaen theaterwerkplaats s De magische spiegel van Hashiwazam I I Stichting Musische Vorming Tilburg! r Party The Bop schouwburg 1 Onafhankelijk toneel met «Romeo/ Julia» Het Trojaanse Paard met «Op een avond» Jeugdoperettekoor «De Wolstad» The Magnificent 7, The Legendary Pink Dots, The Factory Toys, Rent De Propyleeën met: «Brand in de Jonge Jan» Publiekstheater: «Een Pompstation» Ballet van Vlaanderen met «My Fair Lady» I Nederlands Danstheater Donderdag 22 januari 1987 - pagina 13 «Ik teken Sjef v.d. Linden Rent et. I i Da de Lange, d tel. komen op donderdag 29 iktie «Romeo/Julia». In r C'hric Vinken tRnmonï Jan van Beverwijckstraat Tilburg Carré nr. 31 Nèt even iets anders Dat proeft U. In èlles! 1 1 LACHEN IS GEZOND MAAR JE MOET HET WEL KUNNEN... werkt door het list en met r nionier< BISTRO LE MENTON Stationsstraat 83, RIJEN Tel. 01612-2232 «My Fair Lady» Pygmalion» van is sinds de Broadwa lex Harris »ezon- e stro- ge- ibsoluut de mu- cinema heel Het t «in Bourdet in van de opmerke- «Een Pompsta- oals Tsjechov e /azam, een r Rahr 1 suit moet op zoek dat ooit uit h< Om de op< ;mt de jon nende Kuift en tegelijkertijd de doods- dichter komt schitterend naar gedicht: ierdor J :--A -*- louwers r ids dorpje, waai «a*viw.u gemoedelijkheid heer -ermarkt, maar op het dorpsp de slager, bakker, kapper, natuurlijk het dorpscafé en c Ihuis. Er zijn nog ouderwe1'* ■ns die de straten sieren, keer dat pleinen itsiert en het is e latie van Sjef v.d. Linden -nTrede! Dylan Thomas Dinsdag 27 januari 21.00 uur. Nog een prijswinnaar van het concours «Le Grand Prix du Theatre»: Sjef v.d. Lin den. Hij brengt een briljant gespeelde mc moderne ko- e, niet vrij van 1 aasse tan verwezer J .ad altijd een muziek die bij Disney iruikt werd en voor ar- /an Leroy Anderson. lusiast en ge- viertal ande- bele bas en gitaar vormt een bijzonder hecht geheel. januari om 20.15 uur in ran de Franse theatermaker Gildas i Meurs. Met Hedda Andriessen, .an der Heyden, Gijs r'~ins Vorstman. jk Toneel: p.r,_maar ook vol me dedogen tonen wij u de onafwendbaar noodlottige geschiedenis van Julia Capuletti io Montague. """“■■•v in st*"*-J- een 1 ;vuld met lie bestaat Nieuwe cursussen en workshops Theatertextiel, Toneel voor ouderen. Werkweek kleinkunst. Workshop «rondom het hoofd in theater». Zieookpag. 17 Voor meer informatie tel369104 Postbank nr. 9.77.44 Banknr. 52.27.42.742 (ABN) t.n.v. Stichting „Rena’' Tilburg uur in de schouwbur eurt in een likema. In mans, Liliane Dorekens, Daan van den Durpel aan naar het toneelstuk ;orge Bernard voorstelling in (met in de hoofd- i en Julie Andrews) -Lia| jaren- ning, zei de vader, en wat de koning mooi vindt, dat verkoop ik. Als jij later in de zaak komt, jongen, denk daar dan aan, en je ver dient een goed belegde boterham... De jon gen dacht na... en zette een kroon op zijn hoofd.» De toneelspeler vertelt en speelt: een ver- '■lal over vroeger en nu; over de bloemen- Je feestavondjes de kerk, de fami- il en de poppen- ■tnuari 1987-paginal DETILBURGSE KOERIER jfeld voort .Jende combine nantiek in deze Lemer (tekst) en F._ „ziek). De musical werd doör de onvergetelijke den. Hij brengt een briljant gespeelde mo- n ate ue- noioog over de in 1953 gestorven dichter Ram tn Dylan Thomas. Deze legendarische dichter need all en dronkaard (op 39-jarige leeftijd gestor- you live» ven aan alcoholvergiftiging) uit Wales krijgt zeer overtuigend gestalte in deze voorstel- Samen met Edwin Schimscheiner (key boards), Cees Smit (gitaar) en Ben Linde man (bas, viool) verzorgt Berdien Sten berg op vrijdag 30 januari om 20.15 uur een concert in de schouwburg-zaal. Het Trojaanse Paard speelt op vrijdag 23 januari om 20.45 uur in de studio-zaal de produktie «Op een avond» (naar «Hedda Gabler» van Henrik Ibsen) in Op vrijdag 23 januari vindt er in Noorderligt aan de Veldhovenring van af 21.30 uur een dubbelconcert plaats met the Legendary Pink Dots en The Factory Toys. De avond daarop, zater dag 24 januari, biedt het theater vanaf 23 uur onderdak aan The Magnificent 7, met Henny Vrienten, Fay Lovski en Joost Belinfante en als afsluiter van dit weekeinde is er zondagavond 25 janua ri vanaf 2130 uur een rock roll-feest met Rent Party en The Bob. Het Nederlands Danstheater brengt op woensdag 28 januari om 20.15 uur in de schouwburg-zaal een programma met de volgende drie choreografieën: «De Kin derspelen» van Jiri Kylian op muziek van Mahler, een nieuw ballet van Ed Wubbe op muziek van o.s. Mossolow en «Heart’s Labyrinth» van Jiri Kylian op muziek van Schonberg, Webern en Dvorak. Aan de voorstelling wordt meegewer Nederlands Balletorkest. «Apestreken» brengt en heerlijk wonen. Voor mensen die uit de «de Wolstad» de toe- stad in het dorp zijn komen wonen, is het weleens te rustig en het is niet gemakkelijk "m aansluiting te vinden bij de zo hechte uorpsgemeenschap. van Frans Cijsen. Muzikale leiding: Piet van de Sanden. De begeleiding wordt verzorgd door leden van het Tilburgs Begeleidende Orkest. Berdien Stenberg werd als Berdien Steu nenberg op 30 juli 1957 in Almelo geboren. Amper 9 jaar oud begon zij met fluitstudie aan de stedelijke muziekschool in haar ge boorteplaats, waarna een gedegen klassieke opleiding aan het Koninklijk Conservato rium in Den Haag volgde. Haar let de eminente fluitist Frans Veter. In Berdien met een beurs naar de V< Staten, waar ze in een kleine drie n enorm veel ervaring opdeed. i Stenberg kwam vorig jaar Ruud Jacobs met het voors iriete «Rondo R :ngen. Het supertric Jacobs en arrange een hele r resultaten zijn Speeltheater Een goed belegde boterham Zondag 25 januari 15.00 uur. Familievoor stelling voor iedereen vanaf 8 jaar. Na het zeer-J - wat ik wil», brt Party swingt; daarom ook: the Bop, een rock roll-band uit Breda die op e en eigen manier fockers uit de 50-er jaren voor het voetlicht brengt. Door middel van solide en origineel contrabaswerk, flitsend snelle gitaarso lo’s en rake klappen op de slagtrom, wordt het authentieke stemgeluid van de beweeglijke zanger begeleid in roc kers van Elvis, Carl Perkin, Johnny Burnette, Eddie Cochran en meer gro ten uit de rock roll-historie, waarbij zeker ook de juweeltjes van de hand van Gene Vincent niet onvermeld mo gen blijven. L.P. Top Tien 22 januari 1987 1Paul Simon - Graceland 2. Peter Gabriel - So 3. Bon Jovi - Slippery When Wet 4. Spandau Ballet - Through The Barricades 5. Madonna - True Blue 6. Alan Parsons - Gaudi 7. Hits Album - 5 8. Europe - Final Countdown 9. Deep Purple - The House of Blue Light 10. Eric Clapton - August De Voorziening uit Groningen heeft een traditie gemaakt van het jaarlijks uit brengen van een sprookjesachtige familievoorstelling, gebaseerd op de in Enge land al meer dan honderd jaar populaire Christmas Pantomime. Ook dit jaar komt De Voorziening weer met zo’n produktie. Gekozen is voor «De magische spiegel van Hashiwazam» van Alexander Doré, die tevens de regie doet. Te zien in de schouwburg-zaal op zaterdag 24 januari om 19.00 uur. I Een vrouw die geboren is om van verve- I ling le sterven, een volstrekt hysterische I jeugdvriendin, een genie aan de alcohol, een I pantoffelheld echtgenoot en een geperver- I teerde rechter zijn de personages. Als je Ibsens drama zuivert van het over- I tollige pathos en - vooral - zijn haast zieke- I lijke drang naar intrige, de zorgvuldig aan- I gebrachte touwtjes losknoopt, dus, hou je I een indrukwekkende verzameling neuroten I en halve gekken over. Die zijn het onder- werp van deze bewerking. I Een poging om het repertoire rechttoe rechtaan modern te spelen. In een drasti- 1 sche, groteske stijl rekent Decorte af met de I grootmeester van het burgerlijk drama. Een 1 komische, bijna burleske voorstelling is het f resultaat. __i «au veu prachtigesi tion aan een weg waar g--- komt, gerund door een vrouw. Zij biedt het leven en de liefde kranig het hoofd, samen met haar drie dochters met aanhang, haar -r_- debiele kleinkind, haar ex-man, die lang ge- rfledie, vol esprit en joi c leden voor de schilderkunst koos, en de harde ironische trekjes. re muzikanten om een band te begin nen. Eind 1986 completeerde Fay Lovsky het gezelschap omdat haar specifieke instrumentale en vokale mogelijkhe den een extra dimensie aan de muziek konden geven. Na ongeveer een half jaar repeteren kon met deze bezetting het oude geluid uit de veertiger en vijftiger jaren zo nauwkeurig mogelijk benaderd wor den. Hoewel alle muzikanten, uitge derd Jan Kooper, in verschillende i mingen in de popmuziek bekend worden zijn, betreft het hier at r pmuziek. Het best kan zav». omschreven worden als c dansant. Het is een orkest dat op 1 subtiele wijze omgaat met muziek. 1 is muziek om bij te luisteren of om stijl te dansen». Voorstellingen Atelier/Theater ’t Heks Lannerstraat 1, Tilburg-Noord. 013- 551171. blijvers van de petite-bourgeoisie. Hij gaat sitie van de teruggekeerde vader. Maar de l uit van een prachtige situatie: een pompsta- dochter houdt er naast de keurige verloofde waar geen auto meer langs ook nog een minnaar op na. En waar blijven r een vrouw. Zij biedt het al die genodigden voor de tentoonstelling kranig het hoofd, samen op het pompstation? chters met aanhang, haar «Een Pompstation» is een r haar ex-man, die lang ge- tfledie, vol esprit en joi de vivre, Toneelgroep De Propyleeën uit Tilburg speelt wegens groot succes op zaterdag 24 januari om 20.45 uur nog een keer in de studio-zaal «Brand in de Jonge Jan» van Herman Heijermans. Er wordt gespeeld door Don van Gijsel, Willem Marschalk (a.g.), Wim Marsé en Jan de Leeuw in een regie van Leen Wessels. Heijermans is één van onze bekendste en meest gespeelde toneelschrijvers. Hij schreef onder het pseudoniem Falkland rond de eeuwwisseling columns in het Algemeen Handelsblad. In 1903 schreef hij «Brand in de Jonge Jan» op verzoek van de acteur Henri de Vries en tekende daarbij aan: «Dit stuk is bedoeld als gegeven voor een karak- terspeler die alle (zeven) rollen, behalve die van de Officier van Justitie, de bode en de schrijver «speelt». Dit werk heeft onze taal dan ook verrijkt met het werb,”~'-'1 jannen» als equivalent voor het spelen meerdere rollen in één stuk en wordt om ook wel genoemd «transformatiescl of «monodrama». ling. Van der Linden bewerkte samen met Ragnhild van den Reek (die ook de regie en vormgeving deed) de vertaling van Bert Voeten van het oorspronkelijk 22 rollen tel lende stuk van Sidney Michaels. De doodsdrift en tegelijkertijd i angst van de dichter kv>»> voren in het gedicht: «De ouderdom dient laaiend heen te gaan. Vecht, vecht tegen het sterven van het licht. Wijzen die weten dat de nacht begint omdat hun woord geen vuur meer doet Na het zeer grote succes van «Ik teken ontstaan. wat ik wil», brengt het Speeltheater nu een njet dwee dat vredi donker in meuwe voorstelling onder de titel «Een |raven met 6baai in ^ht, goed belegde boterham». Het is een toneel- uw laa(ste broze dade* vergaan... stuk over het toneelspelen. «De klant is ko- Vech( vecht he( sterve6n van het ning, zei de vader, en wat de koning mooi Hcht The Bop Het ruigere broertje van de jive en dus een rock roll-dans zonder teveel regels en verplichtingen. Als het maar Op maandag 26 januari om 21 uur presenteert «De Vonk» in zaal «Para dox» (Willem Il-straat 24) een tweetal werken van de Franse componist Oli vier Messiaen, uitgevoerd door leerlin gen van het Haags Conservatorium. De titel van het stuk doet al vermoe den dat de voorstelling zich afspeelt in de wondere wereld van 1.001 nacht, compleet met vliegende tapijten, ge heimzinnige tovenaars, gevaarlijke dranken en bevallige buikdanseressen. Centraal in het stuk staat de magiër Hashiwazam, die vermomd als oude profeet een raadselachtige opdracht geeft aan Rahmoun, de jonge en ietwat verwende sultan van Bagdad. Rah moun moet op zoek naar een stand beeld, dat ooit uit het paleis verdwe nen is. Om de opdracht te vervullen, onderneemt de jonge sultan een lange en spannende reis, die hem in het - toverkasteel van Hashiwazam brengt. «Pygmalion» van Geor Daar krijgt hij de magische spiegel, die Shaw is sinds de eerste v, hem uiteindelijk in staat zal stellen aan 1956 op Broadway de wens van de magiër te voldoen. rollen Rex Harrison Wat «De magische spiegel van Ha- een doorlopend succesverhaal. Jaren- shiwazam» tot een familievoorstelling lang uitverkocht in Amerika. De film- bij uitstek maakt, is dat sprookjesach- versie met Audrey Hepbum en Rex tige theatraliteit en een voor kinderen Harrison trekt nog volle bioscoopzalen spannend verhaal vermengd zijn met en de Nederlandse versie met Wim komische en zelfs licht-ironisch getinte Sonneveld ligt ook nog bij velen vers gebeurtenissen, die de voorstelling ook in het geheugen, voor volwassenen aantrekkelijk doen zijn. In een regie van Ton Lutz speelt het Publiekstheater op vrijdag 23 ja de schouwburg-zaal het toneelstuk «Een Pompstation» van de Frans* Bourdet. Decor: Barbara Kroon. Kostuums: Merel van Meui». Margo Dames, Eric van der Donk, Ann Hasekamp, Hein van Sjoerd Pleysier, Laurens Spoor, Guusje van Tilborgh en Frans Vorstman. Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen brengt op maandag 26 en dinsdag 27 ja nuari om 20.15 uur in de schouwburg-zaal de beroemde musical «My Fair La- De toneelspelerr dy». Dat gebeurt in een regie van Stefan Janski en een Nederlandse bewerking haal over vroeger en nu; over van Seth Gaaikema. In de hoofdrollen kunt u o.a. Anton Peeters, Mare Lee- winkel van zijn vader, over de Georgette Rejewsky, Linda Lepomme, Luc Lutz en thuis, het eerste optreden, dr het werk zien en horen. *^tde vnendJes’ de scho°' Dit succes komt ongetwijf ,J uit de sprankelende combit humor en romant.va van Alan Jay Leme~ rik Loewe (muzie_z.- ook beroemd dor; r muziek. Stuk voor stuk werden deren een hit, zoals «The F Spain», «I could have danc night«On the Street where yot en «With a little bit of luck». In de musical ..r- Jeugdoperettekoor «de Wolstad» de schouwers naar een rustig gelegen Neder lands dorpje, waar iedereen iedereen kent en gemoedelijkheid heerst. Er is nog geen supermarkt, maar op het dorpsplein vind je nog de slager, bakker, kapper, schoenma- De komst van een echt circus is voor de ker natuurlijk het dorpscafé en centraal het bewoners van het dorp een grote belevenis, raadhuis. Er zijn nog ouderwetse straatlan- Het is niet alleen uitzien naar de grote in- taams die de straten sieren, er is nog geen tocht en de voorstellingen, maar winkeliers modem verkeer dat pleinen en straten be- zien ook hun ornzet al stijgen door al de in heerst en .ontsiert en het is er vooral rustig kopen die de artiesten komen doen. Studio’s Onafhankelijk Toneel komen op donderdag 29 en vrijdag 30 januari om 20.45 uur in de studio-zaal met de produktie «Romeo/Julia». In een regie van Mirjam Koen wordt deze voorstelling gespeeld door Chris Vinken (Romeo), Renée Fokker(Julia), Marc War ning en Marijke Kraft. I (1525-1569), dat te zien is in het Kunsthis- d I torisch Museum te Wenen. Dit ballet, dat in -- enAh^ andere gedaan- I JoopCaboort. voortbestaan m een tragische dood. I Over het nieuwe ballet van Ed Wubbe is Dlt keer zal u nog meer dan anders 8etul‘ I op dit moment nog nauwelijks iets bekend. I Het thema is «fabriek» en er wordt gebruik I gemaakt van muziek van o.a. Mossolow. «Heart’s Labyrinth» is een choreografie I van Jiri Kylian uit het vorige seizoen. Er I wordt gedanst op muziek van Arnold I Schonberg, Anton Webern en Antonin I Dvorak. Decor en kostuums werden ont- I worpen door de choreograaf. Over dit ballet I was op het moment dat deze krant ter perse I moest, nog geen nadere informatie voorhan- Rena Nyrkasih uit Indonesië kan door uw steun weer schaterlachen. Zij was het eerste kind dat door de hulp van de Stichting „Rena" kon worden geopereerd aan een hazelip. Nog vele andere kinderen wachten op een zelfde behandeling. Gun ook die kinderen een gulle lach door ons werk te blijven steunen. Rena en al die kinderen zijn u dankbaar... ge zijn van de verraderlijke intriges van het noodlot. In de gedaante van twee «ensce- neurs» worden Romeo en Julia geconfron teerd met alle feiten en omstandigheden die hen zullen leiden naar hun eeuwigdurende omhelzing. De ensceneurs bepalen de handeling en de omgeving. Ze verwarren, provoceren, ter gen en troosten. Ze houden hun slachtoffers tot het bittere eind gevangen in dit door Shakespeare verwoorde drama.» De Vonk, podium voor actuele ge componeerde en geïmproviseerde mu ziek, is er in geslaagd een tweetal hoogtepunten uit het Haagse Mes- siaen-project naar Tilburg te halen, te weten het «Quatuor pour la fin du temps» en de «Vingt regards sur l’en- De Franse componist en organist fantJésus». Olivier Messiaen kan met recht één van de voornaamste pioniers van de zogenaamde modem-klassieke muziek genoemd worden. Maar ook als leer meester van onder andere Pierre Bou lez, Karlheinz Stockhausen en Ton de Leeuw heeft hij zijn sporen in de 20ste- eeuwse muziekgeschiedenis ruim schoots verdiend. Het Haags Conservatorium heeft er dan ook goed aan gedaan ruime aan- dag dacht aan deze inmiddels 79-jarige lem componist te besteden middels een vangstijd ambitieus muzikaal project dat in de 20.30 uur. tweede helft van november plaats- Informatie en reserveringen: vond. 355143. The Factory Toys De nummers van Factory Toys ont staan vanuit improvisaties. Dit houdt in dat improvisatie een evengrote in breng heeft in de muziek. Het totaal beeld van de muziek wordt ook duide lijk beïnvloedt door hun omgeving en gebeurtenissen die de band meemaakt. Factory Toys werd in 1981 opgericht door Jay, Erik Jens, Ron Bot en Vin- Parfv cent Versteeg. Geen van vieren had ooit een instrument bespeeld, wat re- ®*J Rent Party staat de «lol» hoog in het vaandel. «Dat is voor ons de es- sulteerde in een muziekstijl die mets sentie Er wordt al depressieve van doen had met technische vaardtg- muziek bij *ns Hh heid maar meer een uiting van gevoel bliek6dat uit t en vermaakt wil en experimenteren was. De bezetting is ^orden het leuk6hebben», aldus zanger als volgt: Jay, gitaar Enk Jens drums, Jackson s, «bovendien vind ik dat Ron Bot, bas. Edwin Kwakemaat, een band aan drie eisen moet voldoen; zang- je moet lekker kunnen dansen of kun- T-i «.«7 nen luisteren maar zeker ook kijken’». en 1 he Magniticent 7 Rent party heeft in eigen land reeds er_ In de zomer van 1986 zocht Henny een aardige live-reputatie opgebouwd. ïrs Vrienten Jakob Klaasse op om een Lang heeft het dan ook niet geduurd oud idee te gaan verwezenlijken. Hen- eer de band een live-mini-elpee uit kon ny Vrienten had altijd een voorliefde brengen en voor radio en televisie gehad voor de muziek die bij Disney werd gevraagd. De blazerssectie met t tekenfilms gebruikt werd en voor ar- tenor sax, alto sax, trompet en trom- Berdien Stenbers rangementen van Leroy Anderson. bone is een lust voor oor en oog en Jakob was direct enthousiast en ge- aangevuld met de strakke ritme-afde- zamenlijk zochten ze een viertal ande- ling die bestaat uit drums, piano, dub- De «Vingt regards sur l’enfant Jé- sus» uit 1944 worden vertolkt door Bert Mooiman (piano). Het «Quatuor pour la fin du temps» uit 1941 wordt uitgevoerd door Anique van Neer (viool), Margriet Tubbing (klarinet), Carla Schrijner (cello) en Saskia Boon (piano). Het concert vindt plaats op maan- Jag 26 januari in zaal «Paradox», Wil- 1 Il-straat 24, Tilburg. De aan is 21 uur. Zaal open om Legendary Pink Dots min The Legendary Pink dots is een van WOrden a. de meest belangwekkende groepen van geen pOpr de laatste jaren. Onder de bezielende ^ek oms< leiding van zanger-dichter Edward Ka- Spel is deze Britse zesmans-formatie een typisch voorbeeld van een muziek groep die wars van alle heersende trends een unieke koers vaart. Melodi sche invloeden uit de late jaren zestig en begin jaren zeventig gaan gepaard met moderne techniek en een niet afla tende experimenteerzin. De groep is opgericht in 1980 en hun produktivi- teit werd onmiddellijk duidelijk door een reeks (10!) cassettes. Bandleider Edward Ka-Spel heeft zich inmiddels in Nederland gevestigd en de laatste elpee kwam dan ook uit op het «Play it again, Sam»-label. Bezetting: Edward Ka-Spel, zang, Patrick Q Paganini, viool, Poison Bar- barella, zang, Phil Harmonix, toetsen, Adante Cathar, toetsen, Stret Majest Alarme, gitaar. e Berdien n de producer „w., «/•***- taal haar favor srkwoord «jonge- te breng jr het spelen van Ruud Ja daar- besloot meteen chets» de ongekende overbekend. jnsforr

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1987 | | pagina 13