itl
Deze week
in Noorderligt:
t il burg
Sprookjesachtige familievoorstelling
De Vonk met werk
van Messiaen
theaterwerkplaats
s
De magische spiegel
van Hashiwazam
I
I Stichting Musische Vorming Tilburg!
r
Party The Bop
schouwburg
1
Onafhankelijk toneel
met «Romeo/ Julia»
Het Trojaanse
Paard met
«Op een avond»
Jeugdoperettekoor
«De Wolstad»
The Magnificent 7, The Legendary
Pink Dots, The Factory Toys, Rent
De Propyleeën
met: «Brand
in de Jonge Jan»
Publiekstheater:
«Een Pompstation»
Ballet van Vlaanderen
met «My Fair Lady»
I Nederlands
Danstheater
Donderdag 22 januari 1987 - pagina 13
«Ik teken
Sjef v.d. Linden
Rent
et. I
i Da
de Lange,
d
tel.
komen op donderdag 29
iktie «Romeo/Julia». In
r C'hric Vinken tRnmonï
Jan van Beverwijckstraat Tilburg
Carré nr. 31
Nèt even iets anders
Dat proeft U. In èlles!
1 1
LACHEN IS GEZOND
MAAR JE MOET
HET WEL KUNNEN...
werkt door het
list en
met r
nionier<
BISTRO LE MENTON
Stationsstraat 83, RIJEN
Tel. 01612-2232
«My Fair Lady»
Pygmalion» van
is sinds de
Broadwa
lex Harris
»ezon-
e stro-
ge-
ibsoluut
de mu-
cinema
heel
Het
t «in
Bourdet in
van de opmerke-
«Een Pompsta-
oals Tsjechov e
/azam,
een r
Rahr
1 suit
moet op zoek
dat ooit uit h<
Om de op<
;mt de jon
nende
Kuift en tegelijkertijd de doods-
dichter komt schitterend naar
gedicht:
ierdor J :--A -*-
louwers r
ids dorpje, waai «a*viw.u
gemoedelijkheid heer
-ermarkt, maar op het dorpsp
de slager, bakker, kapper,
natuurlijk het dorpscafé en c
Ihuis. Er zijn nog ouderwe1'*
■ns die de straten sieren,
keer dat pleinen
itsiert en het is e
latie van Sjef v.d. Linden
-nTrede! Dylan Thomas
Dinsdag 27 januari 21.00 uur.
Nog een prijswinnaar van het concours
«Le Grand Prix du Theatre»: Sjef v.d. Lin
den. Hij brengt een briljant gespeelde mc
moderne ko-
e, niet vrij van
1 aasse
tan verwezer J
.ad altijd een
muziek die bij Disney
iruikt werd en voor ar-
/an Leroy Anderson.
lusiast en ge-
viertal ande-
bele bas en gitaar vormt
een bijzonder hecht geheel.
januari om 20.15 uur in
ran de Franse theatermaker Gildas
i Meurs. Met Hedda Andriessen,
.an der Heyden, Gijs
r'~ins Vorstman.
jk Toneel:
p.r,_maar ook vol me
dedogen tonen wij u de onafwendbaar
noodlottige geschiedenis van Julia Capuletti
io Montague.
"""“■■•v in st*"*-J-
een 1
;vuld met
lie bestaat
Nieuwe cursussen en workshops
Theatertextiel,
Toneel voor ouderen.
Werkweek kleinkunst.
Workshop «rondom het hoofd in theater».
Zieookpag. 17
Voor meer informatie tel369104
Postbank nr. 9.77.44
Banknr. 52.27.42.742 (ABN)
t.n.v. Stichting „Rena’'
Tilburg
uur in de schouwbur
eurt in een
likema. In
mans, Liliane Dorekens,
Daan van den Durpel aan
naar het toneelstuk
;orge Bernard
voorstelling in
(met in de hoofd-
i en Julie Andrews)
-Lia| jaren-
ning, zei de vader, en wat de koning mooi
vindt, dat verkoop ik. Als jij later in de zaak
komt, jongen, denk daar dan aan, en je ver
dient een goed belegde boterham... De jon
gen dacht na... en zette een kroon op zijn
hoofd.»
De toneelspeler vertelt en speelt: een ver-
'■lal over vroeger en nu; over de bloemen-
Je feestavondjes
de kerk, de fami-
il en de poppen-
■tnuari 1987-paginal DETILBURGSE KOERIER
jfeld voort
.Jende combine
nantiek in deze
Lemer (tekst) en F._
„ziek). De musical werd
doör de onvergetelijke
den. Hij brengt een briljant gespeelde mo-
n ate ue- noioog over de in 1953 gestorven dichter
Ram tn Dylan Thomas. Deze legendarische dichter
need all en dronkaard (op 39-jarige leeftijd gestor-
you live» ven aan alcoholvergiftiging) uit Wales krijgt
zeer overtuigend gestalte in deze voorstel-
Samen met Edwin Schimscheiner (key
boards), Cees Smit (gitaar) en Ben Linde
man (bas, viool) verzorgt Berdien Sten
berg op vrijdag 30 januari om 20.15 uur
een concert in de schouwburg-zaal.
Het Trojaanse Paard speelt op vrijdag 23
januari om 20.45 uur in de studio-zaal de
produktie «Op een avond» (naar «Hedda
Gabler» van Henrik Ibsen) in
Op vrijdag 23 januari vindt er in
Noorderligt aan de Veldhovenring van
af 21.30 uur een dubbelconcert plaats
met the Legendary Pink Dots en The
Factory Toys. De avond daarop, zater
dag 24 januari, biedt het theater vanaf
23 uur onderdak aan The Magnificent
7, met Henny Vrienten, Fay Lovski en
Joost Belinfante en als afsluiter van dit
weekeinde is er zondagavond 25 janua
ri vanaf 2130 uur een rock roll-feest
met Rent Party en The Bob.
Het Nederlands Danstheater brengt op
woensdag 28 januari om 20.15 uur in de
schouwburg-zaal een programma met de
volgende drie choreografieën: «De Kin
derspelen» van Jiri Kylian op muziek van
Mahler, een nieuw ballet van Ed Wubbe
op muziek van o.s. Mossolow en «Heart’s
Labyrinth» van Jiri Kylian op muziek van
Schonberg, Webern en Dvorak. Aan de
voorstelling wordt meegewer
Nederlands Balletorkest.
«Apestreken» brengt en heerlijk wonen. Voor mensen die uit de
«de Wolstad» de toe- stad in het dorp zijn komen wonen, is het
weleens te rustig en het is niet gemakkelijk
"m aansluiting te vinden bij de zo hechte
uorpsgemeenschap.
van Frans Cijsen. Muzikale leiding: Piet van de Sanden. De begeleiding wordt verzorgd
door leden van het Tilburgs Begeleidende Orkest.
Berdien Stenberg werd als Berdien Steu
nenberg op 30 juli 1957 in Almelo geboren.
Amper 9 jaar oud begon zij met fluitstudie
aan de stedelijke muziekschool in haar ge
boorteplaats, waarna een gedegen klassieke
opleiding aan het Koninklijk Conservato
rium in Den Haag volgde. Haar let
de eminente fluitist Frans Veter. In
Berdien met een beurs naar de V<
Staten, waar ze in een kleine drie n
enorm veel ervaring opdeed.
i Stenberg kwam vorig jaar
Ruud Jacobs met het voors
iriete «Rondo R
:ngen. Het supertric
Jacobs en arrange
een hele r
resultaten zijn
Speeltheater
Een goed belegde
boterham
Zondag 25 januari 15.00 uur. Familievoor
stelling voor iedereen vanaf 8 jaar.
Na het zeer-J -
wat ik wil», brt
Party swingt; daarom ook: the Bop, een rock
roll-band uit Breda die op e en eigen
manier fockers uit de 50-er jaren voor
het voetlicht brengt.
Door middel van solide en origineel
contrabaswerk, flitsend snelle gitaarso
lo’s en rake klappen op de slagtrom,
wordt het authentieke stemgeluid van
de beweeglijke zanger begeleid in roc
kers van Elvis, Carl Perkin, Johnny
Burnette, Eddie Cochran en meer gro
ten uit de rock roll-historie, waarbij
zeker ook de juweeltjes van de hand
van Gene Vincent niet onvermeld mo
gen blijven.
L.P. Top Tien
22 januari 1987
1Paul Simon - Graceland
2. Peter Gabriel - So
3. Bon Jovi - Slippery When Wet
4. Spandau Ballet - Through
The Barricades
5. Madonna - True Blue
6. Alan Parsons - Gaudi
7. Hits Album - 5
8. Europe - Final Countdown
9. Deep Purple - The House
of Blue Light
10. Eric Clapton - August
De Voorziening uit Groningen heeft een traditie gemaakt van het jaarlijks uit
brengen van een sprookjesachtige familievoorstelling, gebaseerd op de in Enge
land al meer dan honderd jaar populaire Christmas Pantomime. Ook dit jaar
komt De Voorziening weer met zo’n produktie. Gekozen is voor «De magische
spiegel van Hashiwazam» van Alexander Doré, die tevens de regie doet. Te
zien in de schouwburg-zaal op zaterdag 24 januari om 19.00 uur.
I Een vrouw die geboren is om van verve-
I ling le sterven, een volstrekt hysterische
I jeugdvriendin, een genie aan de alcohol, een
I pantoffelheld echtgenoot en een geperver-
I teerde rechter zijn de personages.
Als je Ibsens drama zuivert van het over-
I tollige pathos en - vooral - zijn haast zieke-
I lijke drang naar intrige, de zorgvuldig aan-
I gebrachte touwtjes losknoopt, dus, hou je
I een indrukwekkende verzameling neuroten
I en halve gekken over. Die zijn het onder-
werp van deze bewerking.
I Een poging om het repertoire rechttoe
rechtaan modern te spelen. In een drasti-
1 sche, groteske stijl rekent Decorte af met de
I grootmeester van het burgerlijk drama. Een
1 komische, bijna burleske voorstelling is het
f resultaat.
__i «au veu prachtigesi
tion aan een weg waar g---
komt, gerund door een vrouw. Zij biedt het
leven en de liefde kranig het hoofd, samen
met haar drie dochters met aanhang, haar -r_-
debiele kleinkind, haar ex-man, die lang ge- rfledie, vol esprit en joi c
leden voor de schilderkunst koos, en de harde ironische trekjes.
re muzikanten om een band te begin
nen.
Eind 1986 completeerde Fay Lovsky
het gezelschap omdat haar specifieke
instrumentale en vokale mogelijkhe
den een extra dimensie aan de muziek
konden geven.
Na ongeveer een half jaar repeteren
kon met deze bezetting het oude geluid
uit de veertiger en vijftiger jaren zo
nauwkeurig mogelijk benaderd wor
den.
Hoewel alle muzikanten, uitge
derd Jan Kooper, in verschillende i
mingen in de popmuziek bekend
worden zijn, betreft het hier at
r pmuziek. Het best kan
zav». omschreven worden als c
dansant. Het is een orkest dat op 1
subtiele wijze omgaat met muziek. 1
is muziek om bij te luisteren of om
stijl te dansen».
Voorstellingen
Atelier/Theater ’t Heks
Lannerstraat 1, Tilburg-Noord. 013-
551171.
blijvers van de petite-bourgeoisie. Hij gaat sitie van de teruggekeerde vader. Maar de
l uit van een prachtige situatie: een pompsta- dochter houdt er naast de keurige verloofde
waar geen auto meer langs ook nog een minnaar op na. En waar blijven
r een vrouw. Zij biedt het al die genodigden voor de tentoonstelling
kranig het hoofd, samen op het pompstation?
chters met aanhang, haar «Een Pompstation» is een r
haar ex-man, die lang ge- tfledie, vol esprit en joi de vivre,
Toneelgroep De Propyleeën uit Tilburg
speelt wegens groot succes op zaterdag 24
januari om 20.45 uur nog een keer in de
studio-zaal «Brand in de Jonge Jan» van
Herman Heijermans. Er wordt gespeeld
door Don van Gijsel, Willem Marschalk
(a.g.), Wim Marsé en Jan de Leeuw in
een regie van Leen Wessels.
Heijermans is één van onze bekendste en
meest gespeelde toneelschrijvers. Hij schreef
onder het pseudoniem Falkland rond de
eeuwwisseling columns in het Algemeen
Handelsblad. In 1903 schreef hij «Brand in
de Jonge Jan» op verzoek van de acteur
Henri de Vries en tekende daarbij aan: «Dit
stuk is bedoeld als gegeven voor een karak-
terspeler die alle (zeven) rollen, behalve die
van de Officier van Justitie, de bode en de
schrijver «speelt». Dit werk heeft onze taal
dan ook verrijkt met het werb,”~'-'1
jannen» als equivalent voor het spelen
meerdere rollen in één stuk en wordt
om ook wel genoemd «transformatiescl
of «monodrama».
ling. Van der Linden bewerkte samen met
Ragnhild van den Reek (die ook de regie en
vormgeving deed) de vertaling van Bert
Voeten van het oorspronkelijk 22 rollen tel
lende stuk van Sidney Michaels.
De doodsdrift en tegelijkertijd i
angst van de dichter kv>»>
voren in het gedicht:
«De ouderdom dient laaiend heen te
gaan.
Vecht, vecht tegen het sterven van het
licht.
Wijzen die weten dat de nacht begint
omdat hun woord geen vuur meer doet
Na het zeer grote succes van «Ik teken ontstaan.
wat ik wil», brengt het Speeltheater nu een njet dwee dat vredi donker in
meuwe voorstelling onder de titel «Een |raven met 6baai in ^ht,
goed belegde boterham». Het is een toneel- uw laa(ste broze dade* vergaan...
stuk over het toneelspelen. «De klant is ko- Vech( vecht he( sterve6n van het
ning, zei de vader, en wat de koning mooi Hcht
The Bop
Het ruigere broertje van de jive en
dus een rock roll-dans zonder teveel
regels en verplichtingen. Als het maar
Op maandag 26 januari om 21 uur
presenteert «De Vonk» in zaal «Para
dox» (Willem Il-straat 24) een tweetal
werken van de Franse componist Oli
vier Messiaen, uitgevoerd door leerlin
gen van het Haags Conservatorium.
De titel van het stuk doet al vermoe
den dat de voorstelling zich afspeelt in
de wondere wereld van 1.001 nacht,
compleet met vliegende tapijten, ge
heimzinnige tovenaars, gevaarlijke
dranken en bevallige buikdanseressen.
Centraal in het stuk staat de magiër
Hashiwazam, die vermomd als oude
profeet een raadselachtige opdracht
geeft aan Rahmoun, de jonge en ietwat
verwende sultan van Bagdad. Rah
moun moet op zoek naar een stand
beeld, dat ooit uit het paleis verdwe
nen is. Om de opdracht te vervullen,
onderneemt de jonge sultan een lange
en spannende reis, die hem in het -
toverkasteel van Hashiwazam brengt. «Pygmalion» van Geor
Daar krijgt hij de magische spiegel, die Shaw is sinds de eerste v,
hem uiteindelijk in staat zal stellen aan 1956 op Broadway
de wens van de magiër te voldoen. rollen Rex Harrison
Wat «De magische spiegel van Ha- een doorlopend succesverhaal. Jaren-
shiwazam» tot een familievoorstelling lang uitverkocht in Amerika. De film-
bij uitstek maakt, is dat sprookjesach- versie met Audrey Hepbum en Rex
tige theatraliteit en een voor kinderen Harrison trekt nog volle bioscoopzalen
spannend verhaal vermengd zijn met en de Nederlandse versie met Wim
komische en zelfs licht-ironisch getinte Sonneveld ligt ook nog bij velen vers
gebeurtenissen, die de voorstelling ook in het geheugen,
voor volwassenen aantrekkelijk doen
zijn.
In een regie van Ton Lutz speelt het Publiekstheater op vrijdag 23 ja
de schouwburg-zaal het toneelstuk «Een Pompstation» van de Frans*
Bourdet. Decor: Barbara Kroon. Kostuums: Merel van Meui».
Margo Dames, Eric van der Donk, Ann Hasekamp, Hein van
Sjoerd Pleysier, Laurens Spoor, Guusje van Tilborgh en Frans Vorstman.
Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen brengt op maandag 26 en dinsdag 27 ja
nuari om 20.15 uur in de schouwburg-zaal de beroemde musical «My Fair La- De toneelspelerr
dy». Dat gebeurt in een regie van Stefan Janski en een Nederlandse bewerking haal over vroeger en nu; over
van Seth Gaaikema. In de hoofdrollen kunt u o.a. Anton Peeters, Mare Lee- winkel van zijn vader, over de
Georgette Rejewsky, Linda Lepomme, Luc Lutz en thuis, het eerste optreden, dr
het werk zien en horen. *^tde vnendJes’ de scho°'
Dit succes komt ongetwijf ,J
uit de sprankelende combit
humor en romant.va
van Alan Jay Leme~
rik Loewe (muzie_z.-
ook beroemd dor; r
muziek.
Stuk voor stuk werden
deren een hit, zoals «The F
Spain», «I could have danc
night«On the Street where yot
en «With a little bit of luck».
In de musical ..r-
Jeugdoperettekoor «de Wolstad» de
schouwers naar een rustig gelegen Neder
lands dorpje, waar iedereen iedereen kent
en gemoedelijkheid heerst. Er is nog geen
supermarkt, maar op het dorpsplein vind je
nog de slager, bakker, kapper, schoenma- De komst van een echt circus is voor de
ker natuurlijk het dorpscafé en centraal het bewoners van het dorp een grote belevenis,
raadhuis. Er zijn nog ouderwetse straatlan- Het is niet alleen uitzien naar de grote in-
taams die de straten sieren, er is nog geen tocht en de voorstellingen, maar winkeliers
modem verkeer dat pleinen en straten be- zien ook hun ornzet al stijgen door al de in
heerst en .ontsiert en het is er vooral rustig kopen die de artiesten komen doen.
Studio’s Onafhankelijk Toneel komen op donderdag 29 en vrijdag 30 januari om 20.45 uur
in de studio-zaal met de produktie «Romeo/Julia». In een regie van Mirjam Koen wordt
deze voorstelling gespeeld door Chris Vinken (Romeo), Renée Fokker(Julia), Marc War
ning en Marijke Kraft.
I (1525-1569), dat te zien is in het Kunsthis- d
I torisch Museum te Wenen. Dit ballet, dat in --
enAh^ andere gedaan-
I JoopCaboort. voortbestaan m een tragische dood.
I Over het nieuwe ballet van Ed Wubbe is Dlt keer zal u nog meer dan anders 8etul‘
I op dit moment nog nauwelijks iets bekend.
I Het thema is «fabriek» en er wordt gebruik
I gemaakt van muziek van o.a. Mossolow.
«Heart’s Labyrinth» is een choreografie
I van Jiri Kylian uit het vorige seizoen. Er
I wordt gedanst op muziek van Arnold
I Schonberg, Anton Webern en Antonin
I Dvorak. Decor en kostuums werden ont-
I worpen door de choreograaf. Over dit ballet
I was op het moment dat deze krant ter perse
I moest, nog geen nadere informatie voorhan-
Rena Nyrkasih uit Indonesië
kan door uw steun weer
schaterlachen. Zij was het
eerste kind dat door de hulp
van de Stichting „Rena" kon
worden geopereerd aan een
hazelip. Nog vele andere
kinderen wachten op een
zelfde behandeling. Gun ook
die kinderen een gulle lach
door ons werk te blijven
steunen. Rena en al die
kinderen zijn u dankbaar...
ge zijn van de verraderlijke intriges van het
noodlot. In de gedaante van twee «ensce-
neurs» worden Romeo en Julia geconfron
teerd met alle feiten en omstandigheden die
hen zullen leiden naar hun eeuwigdurende
omhelzing.
De ensceneurs bepalen de handeling en
de omgeving. Ze verwarren, provoceren, ter
gen en troosten. Ze houden hun slachtoffers
tot het bittere eind gevangen in dit door
Shakespeare verwoorde drama.»
De Vonk, podium voor actuele ge
componeerde en geïmproviseerde mu
ziek, is er in geslaagd een tweetal
hoogtepunten uit het Haagse Mes-
siaen-project naar Tilburg te halen, te
weten het «Quatuor pour la fin du
temps» en de «Vingt regards sur l’en-
De Franse componist en organist fantJésus».
Olivier Messiaen kan met recht één
van de voornaamste pioniers van de
zogenaamde modem-klassieke muziek
genoemd worden. Maar ook als leer
meester van onder andere Pierre Bou
lez, Karlheinz Stockhausen en Ton de
Leeuw heeft hij zijn sporen in de 20ste-
eeuwse muziekgeschiedenis ruim
schoots verdiend.
Het Haags Conservatorium heeft er
dan ook goed aan gedaan ruime aan- dag
dacht aan deze inmiddels 79-jarige lem
componist te besteden middels een vangstijd
ambitieus muzikaal project dat in de 20.30 uur.
tweede helft van november plaats- Informatie en reserveringen:
vond. 355143.
The Factory Toys
De nummers van Factory Toys ont
staan vanuit improvisaties. Dit houdt
in dat improvisatie een evengrote in
breng heeft in de muziek. Het totaal
beeld van de muziek wordt ook duide
lijk beïnvloedt door hun omgeving en
gebeurtenissen die de band meemaakt.
Factory Toys werd in 1981 opgericht
door Jay, Erik Jens, Ron Bot en Vin- Parfv
cent Versteeg. Geen van vieren had
ooit een instrument bespeeld, wat re- ®*J Rent Party staat de «lol» hoog
in het vaandel. «Dat is voor ons de es-
sulteerde in een muziekstijl die mets sentie Er wordt al depressieve
van doen had met technische vaardtg- muziek bij *ns Hh
heid maar meer een uiting van gevoel bliek6dat uit t en vermaakt wil
en experimenteren was. De bezetting is ^orden het leuk6hebben», aldus zanger
als volgt: Jay, gitaar Enk Jens drums, Jackson s, «bovendien vind ik dat
Ron Bot, bas. Edwin Kwakemaat, een band aan drie eisen moet voldoen;
zang- je moet lekker kunnen dansen of kun-
T-i «.«7 nen luisteren maar zeker ook kijken’».
en 1 he Magniticent 7 Rent party heeft in eigen land reeds
er_ In de zomer van 1986 zocht Henny een aardige live-reputatie opgebouwd.
ïrs Vrienten Jakob Klaasse op om een Lang heeft het dan ook niet geduurd
oud idee te gaan verwezenlijken. Hen- eer de band een live-mini-elpee uit kon
ny Vrienten had altijd een voorliefde brengen en voor radio en televisie
gehad voor de muziek die bij Disney werd gevraagd. De blazerssectie met
t tekenfilms gebruikt werd en voor ar- tenor sax, alto sax, trompet en trom-
Berdien Stenbers rangementen van Leroy Anderson. bone is een lust voor oor en oog en
Jakob was direct enthousiast en ge- aangevuld met de strakke ritme-afde-
zamenlijk zochten ze een viertal ande- ling die bestaat uit drums, piano, dub-
De «Vingt regards sur l’enfant Jé-
sus» uit 1944 worden vertolkt door
Bert Mooiman (piano). Het «Quatuor
pour la fin du temps» uit 1941 wordt
uitgevoerd door Anique van Neer
(viool), Margriet Tubbing (klarinet),
Carla Schrijner (cello) en Saskia Boon
(piano).
Het concert vindt plaats op maan-
Jag 26 januari in zaal «Paradox», Wil-
1 Il-straat 24, Tilburg. De aan
is 21 uur. Zaal open om
Legendary Pink Dots min
The Legendary Pink dots is een van WOrden a.
de meest belangwekkende groepen van geen pOpr
de laatste jaren. Onder de bezielende ^ek oms<
leiding van zanger-dichter Edward Ka-
Spel is deze Britse zesmans-formatie
een typisch voorbeeld van een muziek
groep die wars van alle heersende
trends een unieke koers vaart. Melodi
sche invloeden uit de late jaren zestig
en begin jaren zeventig gaan gepaard
met moderne techniek en een niet afla
tende experimenteerzin. De groep is
opgericht in 1980 en hun produktivi-
teit werd onmiddellijk duidelijk door
een reeks (10!) cassettes.
Bandleider Edward Ka-Spel heeft
zich inmiddels in Nederland gevestigd
en de laatste elpee kwam dan ook uit
op het «Play it again, Sam»-label.
Bezetting: Edward Ka-Spel, zang,
Patrick Q Paganini, viool, Poison Bar-
barella, zang, Phil Harmonix, toetsen,
Adante Cathar, toetsen, Stret Majest
Alarme, gitaar.
e Berdien
n de producer
„w., «/•***- taal haar favor
srkwoord «jonge- te breng
jr het spelen van Ruud Ja
daar- besloot meteen
chets» de ongekende
overbekend.
jnsforr