SLANK 149?° 10 10 10 10 en «Cleopatra» De zaak met «Antonius» «Een Pompstation» ah M fl IWI f II IllHl STUDIO HARLEKIJN 18.- BALLET IERS SCBOOIYI r t il burg AF OP NA TUURLMKE WIJZE BIJ L SAUNA FITNESS CENTRE met onze nieuwe cursus d.m. v. bezoeken van onze diëtiste Internationale Videokunst conditie-trainingsuren in Brabant f itness-trai n i ngsu ren sauna-bezoeken Publiekstheater: Het Brabants orkest Deep River Quartet plus 20,- inschrijfgeld INFORMATIE: TEL. 013-365867 Goirkestraat 29, Tilburg DUVELHOK THESE gestalt psychosynthese meijrooslaan 4, 6815 bw arnhem 085/512037 «Het stuk stuk» De Propyleeën met «Brand in de Jonge Jan Kindervoorstelling S «Blok» kijkspel vol verrassingen Marijke Boon met «Liever Gladiolen» «De huisbewaarder» met o.a. Kees Brusse Het Trojaanse Paard met «Op een avond» ■A V I J.'1 f fI. 11 i ,1,i i - f i Het Trojaanse t Ut 1 T I I I r'?7 J paard met Donderdag 15 januari 1987 - pagina 13 uari 1987-pagina 12 DE TILBURGSE KOERIER i van de merken in L-r-'J LUIV maX 998,- kgebied: Uit en toch thuis 78,- 98,- kAT 3 (Ingang tussen Renault-garage K.v.d. Boom en Jac. Hermans) Doe Het Zelf Markt Restaurant De Pepermolen 318,- 498,- '50 Oost, ia 118,- 28,- 78,- 68,- 48,- 188,- 18,- e bij :lsohn fidzo- t de Werkcentrum voor beeldende audiovisuele vorming St.-Josephstraat 133, Tilburg - 013/422473 N BANKSTEL mk uteuils. sse kussens. debiele leden v< monteur Binnenkort starten we weer met de nieuwe danskursussen klassiek en jazz Je kunt je hiervoor nu opgeven 013-363007 Marijke Boon speelt «Liever Gladiolen». - Marianne - Just >elle Supp Hose - - Ergee. iginst— voortdun :en. licht, beelden en geluiden wordt in rlopend patroon met tegenstelling t/klein, zwart/wit en open? menu Ie moulin a poivre 45,- per couvert ;haven jen'? Tilburg, tel. 426245 urg, tel. 639083 Docenten: Coby Loots (jazz/modern-dansgroep) Hella Vilé (klassiek) Met een avondvullend concert in de stu- dio-zaal presenteert het Deep River Quartet zich op zaterdag 17 januari in Tilburg. Het optreden van dit vocaal jazzkwartet bestaan de uit Kees Hendriks, Siebe Vink, Dick nicocid en Wout Bijker begint om 20.45 Prof. dr. G. Quispel in Tilburg «De Heilige Geest als Vrouwe en Moeder» uit de lezingencyclus: «Het vrouwelijke aangezicht van god; 18 januari: Maranatha. Prof. Cobbenhagelaan 19 Aanvang 14.00 uur deze groep voor één van de hoogtepunten van Jazz Meeting Tilburg. Nu dus met een avondvullend concert in de studio-zaal. en Zij progra «Lie stuk waarin twee zussen voorkomen: Martha en Corrie. Beide zussen wor- gespeeld door Marijke Boon zelf. programma bestaat uit levenslie- Aan het eind van de jaren zestig er belangrijke culturele verand... _o_ plaats: er ontstond steeds meer kritiek op de gevestigde muziekpraktijk. In 1972 werd in Nederland als alternatief het orkest De Volharding opgericht. Een belangrijk aspect is dat alle musici in dit orkest verantwoor delijk zijn voor het artistieke en zakelijke beleid. Het orkest bestaat uit musici die hun muzikale achtergrond hebben in de geïm proviseerde en klassieke muziek. Per 22 januari a.s. cyclus van 10 avonden rond het thema: «Tussen willen en laten gebeuren» het anders leren omgaan met de wil - de groep komt bijeen in Tilburg. - gewerkt zal worden vanuit de principes van Gestalt en Psychosynthese. - Inl. en aanm.: centrum voor therapie, heling en groei. en zagen Piusstraat 20 t/o parkeergarac Koningsplein (013) 422990 In de afgelopen drie maanden bewerkten de leden van toneelgroep «De Zaak» Shakespea re’s «Antonius» en «Cleopatra». Deze voorstelling van en door Marc Braun. Sjoerd van j_ van Ho|Jts Romme|t van Kleef, Rik Launspack, Leonoor Pau, Jan p Wijngaarden en Leopold Witte zal op vrijdag 16 januari om 20.45 uur zien zijn. Het Trojaanse Paard speelt op donderdag 22 januari om 20.45 uur in de studio-zaal «Het Stuk Stuk» van Jan Decorte. Aan deze Mktie wordt meegewerkt door Jan De- Carolien Rottier en Sigrid Vinks. De cor: Johan Daenen. Een existentiële prins komt per onge lukkig toeval in Meisjesland terecht. Span- uiden wordt in ning, drama en avontuur... Om zijn sexleven tegenstellingen op peil te houden (in Meisjesland vrijen de open/dicht ge- meisjes met de meisjes) besluit hij van ge slacht te veranderen. I Hans de Jong, die summa cum laude af- 1 studeerde aan het Brabants Conservato- i rium, maakt snel carrière als saxofonist. Zo- I wel met het Brabants Saxofoonkwartet als I in de hoedanigheid van solist trad hij regel- J matig op en maakte hij plaatopnamen. Hij E is te horen in het concert voor saxofoon (altsax) en orkest van de componist René Pieper, die dit werk aan hem opdroeg. Het stuk ontstond in 1984 en werd reeds eerder door Het Brabants Orkest met succes uitge- Het programma vermeldt voorts twee uitstek romantische werken. Allereerst e s suite uit de toneelmuziek die Mendels; r schreef voor Shakespeare’s «Een Midi I memachtsdroom». De suite bestaat uit bekendste delen: de ouverture, het beroem de scherzo, de nocturne en last but not least de onsterfelijke bpiiloftsmars. Besloten wordt met de grootse vierde i symfonie van Robert Schumann, het laatste grootschalige werk dat deze componist vol tooide. Het ontstond in 1851, in de moeilij- ke laatste periode uit Schumanns leven. Het werk bestaat uit vier delen die zonder on derbreking in elkaar overgaan. - an Davies of hij huis- in de overtuiging dat opknappen. Davies is >te woorden. Mousse van gerookte forel v op een bedje van geconfijte bleekselderij Courgettessoep Diverse paddestoeltjes, afgemaakt met kalfsfoud, rode wijn en kruiden Lendebiefstuk met een saus van crème de cassis en kersen Flensje gevuld met mandarijnenijs en likeur Mokka met een puntje Tia Maria Toneelgroep De Propyleeën uit Tilburg speelt wegens groot succes op zaterdag 24 januari om 20.45 uur nog een keer in de stu- dio-zaal «Brand in de Jonge Jan» van Her- I man Heijermans. Er wordt gespeeld door 9 Don van Gijsel, Willem Marschalk (a.g.), p Wim Marsé en Jan de Leeuw in een regie f van Leen Wessels. In een regie van Ton Lutz speelt het Publiekstheater op vrijdag 23 januari in de schouw- burg-zaal om 20.15 uur het toneelstuk «Een Pompstation» van de Franse theatermaker Gildas Bourdet. Decon Barbara Kroon. Kostuums: Merel van Meurs. Met Hedda Andries- sen. Margo Dames, Eric van der Donk, Ann Hasekamp, Hein van der Heyden, Gijs de Lan ge, Sjoerd Pleysier, Laurens Spoor, Guusje van Tilborgh en Frans Vorstman. In dit inmiddels klassiek geworden to- broer van neelspel van Harold Pinter wordt op schrij- pen, nende wijze en met bizarre humor het ver- spraak, haal verteld van Davies, een zwerver die na Mick v raagt aan een incident in een café een tijdelijk onder- bewaarder wil worden in dak krijgt van Aston. Het huis waarin het Davies de ruimte zal op' spel zich afspeelt is verwaarloosd. Mick de alleen een man van grote i Aston, zou het voor hem opknap- de uit k maar houdt zich niet aan deze af- Rietveld uur. Het Deep River Quartet is een geweldig vocaal jazzkwartet. De muziek ademt de sfeer uit van toen maar heeft het frisse elan van nu. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de groep zo geliefd is bij zowel oudere als jon gere mensen. Het komt zelden voor dat een jazzgroep doordringt tot de top 40 en daar zelfs heel hoog scoort. Dat gebeurde wel met het Deep River Quartet meest het num mer «I don’t mean a thing». In 1985 zorgde en bijbehorende liederen een keuze van wat het wil zien en horen. Marijke Boon heeft de teksten van «Liever Gladiolen» zelf geschreven. Ze bezingt de eenzaamheid, de liefde, de verveling en de besluiteloosheid. Daar bij schuwt ze de clichés op deze gebie den niet, maar weet er op een ongine- vonden le, verfrissende manier mee om te veranderingen gaan. De kaartverkoop start op 19 januari. Kaarten zijn telefonisch te bestellen bij de BDA in Tilburg (telefoonnummer 013-354645) van 9-12 uur ’s morgens. Ook kunnen kaarten persoonlijk afge- haald worden tijdens schooluren bij de geïm- academie aan de Apennijnen weg 10. De voorstelling begint om 21.00 uur. Onder leiding van dirigent André Vander- noot verzorgt Het Brabants Orkest op za terdag 17 januari om 20.15 uur een con cert in de schouwburg-zaal met medewer king van Hans de Jong (saxofoon). Op het programma staan de Suite uit «Een Midzomemachtsdroom» Opus 21 van Mendelsohn, het saxofoonconcert van Pieper en de Symfonie no. 4 in d Opus 120 van Schumann. Om 19.30 uur vindt in de Theaterkelder een mondelinge toelich ting op dit concert plaats door drs Jacques Maassen. In de expositieruimtes van Schouwburg Tilburg vindt tot en met 18 januari de ma nifestatie «Internationale Videokunst in Brabant, Tapes en installaties» plaats. In de periode van 6 tot en met 18 januari worden videotapes vertoond, waarbij voor namelijk geselecteerd werd uit het aanbod van het World Wide Videofestival 1986 in Den Haag. De Tilburgse presentatie is een onderdeel van een provinciaal project. In Schouwburg Tilburg zijn de tapes gra tis te bekijken tot en met zondag van 12.00 tot 17.00 uur. Hieronder treft u de data aan waarop de verschillende tapes in Tilburg te bekijken zijn: 15.16, 17 en 18 januari Kleinkunstenares Marijke Boon deren, afgewisseld met conférences, treedt 22 januari op in de Bibliotheek- Martha is de zangeres, terwijl Corrie Documentatieacademie te Tilburg, de organisatie voor haar rekening verschijnt op de planken met haar neemt. igramma «Liever Gladiolen». De liedjes worden gebracht in com- Liever Gladiolen» is een theater- binatie met schilderijen, die speciaal voor deze voorstelling gemaakt zijn: werk van o.a. Charlotte Mutsaers, Dirkje Kuik en Tom Eyzenbach. Het publiek maakt uit deze 13 schilderijen Kees Brusse speelt de hoofdrol in het toneelstuk «De Huisbewaarder», dat op donderdag 22 januari om 20.15 uur in de schouwburgzaal te zien zal zijn. De overige twee rollen wor den gespeeld door Johan Ooms en Hidde Maas. Het Trojaanse Paard speelt op vrijdag 23 januari om 20.45 uur in de studiozaal de produktie «Op een avond» (naar «Hedda Gabler» van Henrik Ibsen) in een bewer king en regie van Jan Decorte. Spelers: Ka rin Peeters, Sigrid Vinks, Willy Thomas, Herman Sorgeloos en Jan Decorte. Een vrouw die geboren is om van verve ling te sterven, een volstrekt hysterische jeugdvriendin, een genie aan de alcohol, een pantoffelheld echtgenoot en een geperver- gekke dingen in de wind. Hij zucht: «kon ik rechter personages dat maar». Als je Ibsens drama zuivert van het over- Shakespeare schreef «Antonius en Cleo- lolligeJpathos en voora) ^jn haast zieke- patra», maar ontleende het matenaal voor naar intrige. de aan. dit drama aan Plutarchus. gebrachte touwtjes losknoopt, hou je een in drukwekkende verzameling neuroten en halve gekken over. Die zijn het onderwerp van deze bewerking. Na «Lenteontwaken», «Iphigeneia», «Yvonne» en «Kreidler», besloot De Zaak om in het seizoen ’86-’87 meer tijd uit te trekken om nieuwe produkties te realiseren. Een voorgenomen Oresteia-project werd uitgesteld en de groep stortte zich zonder regisseur op de liefdesgeschiedenis van een «Antonius» en een «Cleopatra» gebaseerd op de overlevering van Plutarchus en ge bruik makend van teksten van William Sha kespeare. Hij glijdt in zijn witte Porsche om in ver re landen grote dingen te doen, zij veegt haar adem van de ruit en met hetzelfde doekje neemt ze de traan mee uit een van haar ooghoeken. «Niet zo hard», gilt ze angstig maar be schaafd naast hem op de voorbank, en hij geeft plankgas. Ze glimlacht. Hoe voel je je nou?». Ze schuift het dak open en roept Kennismakingsserie De kennismakingsserie krijgt een geheel nieuwe opzet en zal voortaan bestaan uit drie verplichte vakken en een keuzevak (cursusduur per vakgebied: 2 maan den). De verplichte vakken zijn: «Twee-dimensionale vormgeving», «Elementair teke nen» en «Plastisch ruimtelijk vormgeven». De keuzevakken zijn: «Keramiek», «Textiel» en «Constructief ruimtelijk vormgeven». De kennismakingsserie start op dinsdag 20 januari. Voor verdere informatie en inschrijvingen: 013/422473 Momenteel wordt Gildas Bourdet in Frankrijk gerekend tot een van de opmerke lijkste theatermakers. In «Een Pompsta tion» schildert Bourdet, zoals Tsjechov en Brecht dat voor hun tijd deden, de achter blijvers van de petite-bourgeoisie. Hij gaat uit van een prachtige situatie: een pomps* »- tion aan een weg waar geen auto meer Ier komt, gerund door een vrouw. Zij biedt het leven en de liefde kranig het hoofd, samen met haar drie dochters met aanhang, haar LES TATOUAGES, DE LA MEMO1RE Helen Doyle. Can. 1985,34 min. Een lyrisch en visueel gedicht, gebaseerd op een woordspelletje: Sarah, Sahara. De vrouw, de woestijn. Het leven laat zijn spo ren na op de binnenkant van de huid zoals wind en erosie het zand van de woestijn vor men. «Ik ben de bron in mijn eigen woes- tijn, dat is de enige reden waarom ik over- J-'-iele kleinkind, haar ex-man, die lang ge- iouUI voor de schilderkunst koos, en de VAULT monteur die goed genoeg is om als plaats- Brucc Et Norman Yohemoto. vervangende vader te fungeren. USA. |984 12 min. Dit hele gezelschap leeft toe naar een Op van Richard Wagner («Isol- dubbele climax: de langverwachte bruiloft de’srLiebestod» uit «Tristan und Isolde») npsta- van de middelste dochter en de eerste expo- ontSpint zich een verhouding tussen twee langs sitie van de teruggekeerde vader. mensen. J* «Een Pompstation» is een moderne ko- VIRTIAL PLAY: THE DOUBLE medie, vol esprit en joi de vivre, met vnj van DIRECT MONKEY WRENCH IN harde ironische trekjes. BLACK’S MACHINERY Steve Fagin. U.S.A. 1984.82 min. Een verhandeling over de historische fi- guur- van Lou Andreas-Salome en de in- Mar vloed die zij heeft gehad op de laat 19de en den vroeg 20ste eeuwse (mannelijke) cultuur. Het programma best H Een essay over de post-modemistische ver- r 9 beelding met een specifiek gebruik van 11 schema’s en symbolen. Sanbom Et Dean Winkler. De Volharding ISA. 1985. 14 min. -- werkstuk van hoogwaardige beeld- Orkest De Volharding verzorgt op dins- man, Henk van der Meulen, Nico Schuyt, ...anipulatie en computergrafiek met behu lp dag 20 januari om 20.45 uur een concert in Steve Martland en Misha Mengelberg. Vijf van de laatste technische ontwikkelingen, de studio-zaal. Dit bekende orkest luidt zijn premières in nauwe samenwerking tussen Dansers en geanimeerde objecten worden vijftiende speeljaar in met in 1986 voor componist en musici tot stand gekomen, vaardig gecombineerd. Sommige effecten dit ensemble geschreven werk van de in Ne- Deze betrokkenheid typeert de werkwijze zijn bepaald duizelingwekkend. derland wonende componisten Wim La- van De Volharding. Bezetting: Dil Engelhard (fluit, piccolo), Teunis van der Zwart (hoorn), Ad Gruter (trompet), Louis Lanzing (trompet), Reijer Dorresteijn (trompet), Bob Driesen (saxen, klarinetten), Maarten van Norden (saxen, klarinet), Rutger van Otterloo (altsax), Wil lem van Manen (trombone), Victor Muller (trombone), Hans Visser (bastrombone), Pieter Smithuysen (contrabas, basgitaar) en Jaap Dercksen (piano). Teater Sirkel brengt op woensdag 21 ja- voorstelling al zijn geheimen zal prijsgeven. nuari om 1430 uur de kindervoorstelling Door zijn afmeting lijkt het blok rotsvast, produkti «Blok» in de studio-zaal. Een voorstelling maar het blijkt een zeer beweeglijk en licht- corte, Ca voor kinderen van 4 tot en met 8 jaar ge- voetig instrument te zijn dat zelfs in staat is maakt en gespeeld door Frans Mal- om voortdurend steeds kleinere blokken uit schaert. te braken Met liwii Uitgangspunt van de voorstelling «Blok» een doorlof vormt een enorme houten kubus (van twee als groot/L bij twee meter), een blok dat tijdens de speeld. ’W.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1987 | | pagina 13