SLANK
149?°
10
10
10
10
en «Cleopatra»
De zaak met «Antonius»
«Een Pompstation»
ah M
fl IWI f
II IllHl
STUDIO
HARLEKIJN
18.-
BALLET
IERS
SCBOOIYI
r
t il burg
AF OP NA TUURLMKE WIJZE BIJ
L SAUNA FITNESS CENTRE
met onze nieuwe cursus d.m. v.
bezoeken van onze diëtiste
Internationale
Videokunst
conditie-trainingsuren
in Brabant
f itness-trai n i ngsu ren
sauna-bezoeken
Publiekstheater:
Het
Brabants
orkest
Deep River Quartet
plus 20,-
inschrijfgeld
INFORMATIE: TEL. 013-365867
Goirkestraat 29, Tilburg
DUVELHOK
THESE
gestalt psychosynthese
meijrooslaan 4, 6815 bw
arnhem 085/512037
«Het stuk stuk»
De Propyleeën
met «Brand in
de Jonge Jan
Kindervoorstelling
S «Blok» kijkspel
vol verrassingen
Marijke Boon met «Liever Gladiolen»
«De huisbewaarder»
met o.a. Kees Brusse
Het Trojaanse
Paard met
«Op een avond»
■A V I J.'1 f fI.
11 i ,1,i i - f i Het Trojaanse
t Ut 1 T I I I r'?7 J paard met
Donderdag 15 januari 1987 - pagina 13
uari 1987-pagina 12
DE TILBURGSE KOERIER
i van de merken
in
L-r-'J LUIV
maX
998,-
kgebied:
Uit en toch thuis
78,-
98,-
kAT 3
(Ingang tussen Renault-garage K.v.d. Boom en Jac. Hermans)
Doe Het Zelf
Markt
Restaurant
De Pepermolen
318,-
498,-
'50
Oost,
ia
118,-
28,-
78,-
68,-
48,-
188,-
18,-
e bij
:lsohn
fidzo-
t de
Werkcentrum voor beeldende audiovisuele vorming
St.-Josephstraat 133, Tilburg - 013/422473
N BANKSTEL
mk
uteuils.
sse kussens.
debiele
leden v<
monteur
Binnenkort starten we weer met de nieuwe danskursussen klassiek en jazz
Je kunt je hiervoor nu opgeven
013-363007
Marijke Boon speelt
«Liever Gladiolen».
- Marianne - Just
>elle Supp Hose -
- Ergee.
iginst—
voortdun
:en.
licht, beelden en geluiden wordt in
rlopend patroon met tegenstelling
t/klein, zwart/wit en open?
menu Ie moulin a poivre
45,- per couvert
;haven
jen'?
Tilburg, tel. 426245
urg, tel. 639083
Docenten: Coby Loots (jazz/modern-dansgroep)
Hella Vilé (klassiek)
Met een avondvullend concert in de stu-
dio-zaal presenteert het Deep River Quartet
zich op zaterdag 17 januari in Tilburg. Het
optreden van dit vocaal jazzkwartet bestaan
de uit Kees Hendriks, Siebe Vink, Dick
nicocid en Wout Bijker begint om 20.45
Prof. dr. G. Quispel in Tilburg
«De Heilige Geest als Vrouwe en Moeder»
uit de lezingencyclus:
«Het vrouwelijke aangezicht van god;
18 januari: Maranatha. Prof. Cobbenhagelaan 19
Aanvang 14.00 uur
deze groep voor één van de hoogtepunten
van Jazz Meeting Tilburg. Nu dus met een
avondvullend concert in de studio-zaal.
en
Zij
progra
«Lie
stuk waarin twee zussen voorkomen:
Martha en Corrie. Beide zussen wor-
gespeeld door Marijke Boon zelf.
programma bestaat uit levenslie-
Aan het eind van de jaren zestig
er belangrijke culturele verand... _o_
plaats: er ontstond steeds meer kritiek op
de gevestigde muziekpraktijk. In 1972 werd
in Nederland als alternatief het orkest De
Volharding opgericht. Een belangrijk aspect
is dat alle musici in dit orkest verantwoor
delijk zijn voor het artistieke en zakelijke
beleid. Het orkest bestaat uit musici die hun
muzikale achtergrond hebben in de geïm
proviseerde en klassieke muziek.
Per 22 januari a.s. cyclus van 10 avonden
rond het thema:
«Tussen willen en
laten gebeuren»
het anders leren omgaan met de wil
- de groep komt bijeen in Tilburg.
- gewerkt zal worden vanuit de principes
van Gestalt en Psychosynthese.
- Inl. en aanm.: centrum voor therapie,
heling en groei.
en zagen
Piusstraat 20
t/o parkeergarac
Koningsplein
(013) 422990
In de afgelopen drie maanden bewerkten de leden van toneelgroep «De Zaak» Shakespea
re’s «Antonius» en «Cleopatra». Deze voorstelling van en door Marc Braun. Sjoerd van
j_ van Ho|Jts Romme|t van Kleef, Rik Launspack, Leonoor Pau, Jan
p Wijngaarden en Leopold Witte zal op vrijdag 16 januari om 20.45 uur
zien zijn.
Het Trojaanse Paard speelt op donderdag
22 januari om 20.45 uur in de studio-zaal
«Het Stuk Stuk» van Jan Decorte. Aan deze
Mktie wordt meegewerkt door Jan De-
Carolien Rottier en Sigrid Vinks. De
cor: Johan Daenen.
Een existentiële prins komt per onge
lukkig toeval in Meisjesland terecht. Span-
uiden wordt in ning, drama en avontuur... Om zijn sexleven
tegenstellingen op peil te houden (in Meisjesland vrijen de
open/dicht ge- meisjes met de meisjes) besluit hij van ge
slacht te veranderen.
I Hans de Jong, die summa cum laude af-
1 studeerde aan het Brabants Conservato-
i rium, maakt snel carrière als saxofonist. Zo-
I wel met het Brabants Saxofoonkwartet als
I in de hoedanigheid van solist trad hij regel-
J matig op en maakte hij plaatopnamen. Hij
E is te horen in het concert voor saxofoon
(altsax) en orkest van de componist René
Pieper, die dit werk aan hem opdroeg. Het
stuk ontstond in 1984 en werd reeds eerder
door Het Brabants Orkest met succes uitge-
Het programma vermeldt voorts twee
uitstek romantische werken. Allereerst e
s suite uit de toneelmuziek die Mendels;
r schreef voor Shakespeare’s «Een Midi
I memachtsdroom». De suite bestaat uit
bekendste delen: de ouverture, het beroem
de scherzo, de nocturne en last but not least
de onsterfelijke bpiiloftsmars.
Besloten wordt met de grootse vierde
i symfonie van Robert Schumann, het laatste
grootschalige werk dat deze componist vol
tooide. Het ontstond in 1851, in de moeilij-
ke laatste periode uit Schumanns leven. Het
werk bestaat uit vier delen die zonder on
derbreking in elkaar overgaan. -
an Davies of hij huis-
in de overtuiging dat
opknappen. Davies is
>te woorden.
Mousse van gerookte forel
v op een bedje van
geconfijte bleekselderij
Courgettessoep
Diverse paddestoeltjes,
afgemaakt met kalfsfoud,
rode wijn en kruiden
Lendebiefstuk met een saus
van crème de cassis en kersen
Flensje gevuld met
mandarijnenijs en likeur
Mokka met een puntje Tia Maria
Toneelgroep De Propyleeën uit Tilburg
speelt wegens groot succes op zaterdag 24
januari om 20.45 uur nog een keer in de stu-
dio-zaal «Brand in de Jonge Jan» van Her-
I man Heijermans. Er wordt gespeeld door
9 Don van Gijsel, Willem Marschalk (a.g.),
p Wim Marsé en Jan de Leeuw in een regie
f van Leen Wessels.
In een regie van Ton Lutz speelt het Publiekstheater op vrijdag 23 januari in de schouw-
burg-zaal om 20.15 uur het toneelstuk «Een Pompstation» van de Franse theatermaker
Gildas Bourdet. Decon Barbara Kroon. Kostuums: Merel van Meurs. Met Hedda Andries-
sen. Margo Dames, Eric van der Donk, Ann Hasekamp, Hein van der Heyden, Gijs de Lan
ge, Sjoerd Pleysier, Laurens Spoor, Guusje van Tilborgh en Frans Vorstman.
In dit inmiddels klassiek geworden to- broer van
neelspel van Harold Pinter wordt op schrij- pen,
nende wijze en met bizarre humor het ver- spraak,
haal verteld van Davies, een zwerver die na Mick v raagt aan
een incident in een café een tijdelijk onder- bewaarder wil worden in
dak krijgt van Aston. Het huis waarin het Davies de ruimte zal op'
spel zich afspeelt is verwaarloosd. Mick de alleen een man van grote
i Aston, zou het voor hem opknap- de uit k
maar houdt zich niet aan deze af- Rietveld
uur.
Het Deep River Quartet is een geweldig
vocaal jazzkwartet. De muziek ademt de
sfeer uit van toen maar heeft het frisse elan
van nu.
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de
groep zo geliefd is bij zowel oudere als jon
gere mensen. Het komt zelden voor dat een
jazzgroep doordringt tot de top 40 en daar
zelfs heel hoog scoort. Dat gebeurde wel
met het Deep River Quartet meest het num
mer «I don’t mean a thing». In 1985 zorgde
en bijbehorende liederen een keuze
van wat het wil zien en horen.
Marijke Boon heeft de teksten van
«Liever Gladiolen» zelf geschreven. Ze
bezingt de eenzaamheid, de liefde, de
verveling en de besluiteloosheid. Daar
bij schuwt ze de clichés op deze gebie
den niet, maar weet er op een ongine-
vonden le, verfrissende manier mee om te
veranderingen gaan.
De kaartverkoop start op 19 januari.
Kaarten zijn telefonisch te bestellen bij
de BDA in Tilburg (telefoonnummer
013-354645) van 9-12 uur ’s morgens.
Ook kunnen kaarten persoonlijk afge-
haald worden tijdens schooluren bij de
geïm- academie aan de Apennijnen weg 10.
De voorstelling begint om 21.00 uur.
Onder leiding van dirigent André Vander-
noot verzorgt Het Brabants Orkest op za
terdag 17 januari om 20.15 uur een con
cert in de schouwburg-zaal met medewer
king van Hans de Jong (saxofoon). Op
het programma staan de Suite uit «Een
Midzomemachtsdroom» Opus 21 van
Mendelsohn, het saxofoonconcert van
Pieper en de Symfonie no. 4 in d Opus
120 van Schumann. Om 19.30 uur vindt in
de Theaterkelder een mondelinge toelich
ting op dit concert plaats door drs Jacques
Maassen.
In de expositieruimtes van Schouwburg
Tilburg vindt tot en met 18 januari de ma
nifestatie «Internationale Videokunst in
Brabant, Tapes en installaties» plaats. In
de periode van 6 tot en met 18 januari
worden videotapes vertoond, waarbij voor
namelijk geselecteerd werd uit het aanbod
van het World Wide Videofestival 1986 in
Den Haag. De Tilburgse presentatie is
een onderdeel van een provinciaal project.
In Schouwburg Tilburg zijn de tapes gra
tis te bekijken tot en met zondag van
12.00 tot 17.00 uur. Hieronder treft u de
data aan waarop de verschillende tapes in
Tilburg te bekijken zijn:
15.16, 17 en 18 januari
Kleinkunstenares Marijke Boon deren, afgewisseld met conférences,
treedt 22 januari op in de Bibliotheek- Martha is de zangeres, terwijl Corrie
Documentatieacademie te Tilburg, de organisatie voor haar rekening
verschijnt op de planken met haar neemt.
igramma «Liever Gladiolen». De liedjes worden gebracht in com-
Liever Gladiolen» is een theater- binatie met schilderijen, die speciaal
voor deze voorstelling gemaakt zijn:
werk van o.a. Charlotte Mutsaers,
Dirkje Kuik en Tom Eyzenbach. Het
publiek maakt uit deze 13 schilderijen
Kees Brusse speelt de hoofdrol in het toneelstuk «De Huisbewaarder», dat op donderdag
22 januari om 20.15 uur in de schouwburgzaal te zien zal zijn. De overige twee rollen wor
den gespeeld door Johan Ooms en Hidde Maas.
Het Trojaanse Paard speelt op vrijdag 23
januari om 20.45 uur in de studiozaal de
produktie «Op een avond» (naar «Hedda
Gabler» van Henrik Ibsen) in een bewer
king en regie van Jan Decorte. Spelers: Ka
rin Peeters, Sigrid Vinks, Willy Thomas,
Herman Sorgeloos en Jan Decorte.
Een vrouw die geboren is om van verve
ling te sterven, een volstrekt hysterische
jeugdvriendin, een genie aan de alcohol, een
pantoffelheld echtgenoot en een geperver-
gekke dingen in de wind. Hij zucht: «kon ik rechter personages
dat maar». Als je Ibsens drama zuivert van het over-
Shakespeare schreef «Antonius en Cleo- lolligeJpathos en voora) ^jn haast zieke-
patra», maar ontleende het matenaal voor naar intrige. de aan.
dit drama aan Plutarchus. gebrachte touwtjes losknoopt, hou je een in
drukwekkende verzameling neuroten en
halve gekken over. Die zijn het onderwerp
van deze bewerking.
Na «Lenteontwaken», «Iphigeneia»,
«Yvonne» en «Kreidler», besloot De Zaak
om in het seizoen ’86-’87 meer tijd uit te
trekken om nieuwe produkties te realiseren.
Een voorgenomen Oresteia-project werd
uitgesteld en de groep stortte zich zonder
regisseur op de liefdesgeschiedenis van een
«Antonius» en een «Cleopatra» gebaseerd
op de overlevering van Plutarchus en ge
bruik makend van teksten van William Sha
kespeare.
Hij glijdt in zijn witte Porsche om in ver
re landen grote dingen te doen, zij veegt
haar adem van de ruit en met hetzelfde
doekje neemt ze de traan mee uit een van
haar ooghoeken.
«Niet zo hard», gilt ze angstig maar be
schaafd naast hem op de voorbank, en hij
geeft plankgas. Ze glimlacht. Hoe voel je je
nou?». Ze schuift het dak open en roept
Kennismakingsserie
De kennismakingsserie krijgt een geheel nieuwe opzet en zal voortaan bestaan
uit drie verplichte vakken en een keuzevak (cursusduur per vakgebied: 2 maan
den).
De verplichte vakken zijn: «Twee-dimensionale vormgeving», «Elementair teke
nen» en «Plastisch ruimtelijk vormgeven». De keuzevakken zijn: «Keramiek»,
«Textiel» en «Constructief ruimtelijk vormgeven».
De kennismakingsserie start op dinsdag 20 januari.
Voor verdere informatie en inschrijvingen: 013/422473
Momenteel wordt Gildas Bourdet in
Frankrijk gerekend tot een van de opmerke
lijkste theatermakers. In «Een Pompsta
tion» schildert Bourdet, zoals Tsjechov en
Brecht dat voor hun tijd deden, de achter
blijvers van de petite-bourgeoisie. Hij gaat
uit van een prachtige situatie: een pomps* »-
tion aan een weg waar geen auto meer Ier
komt, gerund door een vrouw. Zij biedt het
leven en de liefde kranig het hoofd, samen
met haar drie dochters met aanhang, haar
LES TATOUAGES, DE LA MEMO1RE
Helen Doyle. Can. 1985,34 min.
Een lyrisch en visueel gedicht, gebaseerd
op een woordspelletje: Sarah, Sahara. De
vrouw, de woestijn. Het leven laat zijn spo
ren na op de binnenkant van de huid zoals
wind en erosie het zand van de woestijn vor
men. «Ik ben de bron in mijn eigen woes-
tijn, dat is de enige reden waarom ik over-
J-'-iele kleinkind, haar ex-man, die lang ge-
iouUI voor de schilderkunst koos, en de VAULT
monteur die goed genoeg is om als plaats- Brucc Et Norman Yohemoto.
vervangende vader te fungeren. USA. |984 12 min.
Dit hele gezelschap leeft toe naar een Op van Richard Wagner («Isol-
dubbele climax: de langverwachte bruiloft de’srLiebestod» uit «Tristan und Isolde»)
npsta- van de middelste dochter en de eerste expo- ontSpint zich een verhouding tussen twee
langs sitie van de teruggekeerde vader. mensen.
J* «Een Pompstation» is een moderne ko- VIRTIAL PLAY: THE DOUBLE
medie, vol esprit en joi de vivre, met vnj van DIRECT MONKEY WRENCH IN
harde ironische trekjes. BLACK’S MACHINERY
Steve Fagin. U.S.A. 1984.82 min.
Een verhandeling over de historische fi-
guur- van Lou Andreas-Salome en de in- Mar
vloed die zij heeft gehad op de laat 19de en den
vroeg 20ste eeuwse (mannelijke) cultuur. Het programma best
H Een essay over de post-modemistische ver- r
9 beelding met een specifiek gebruik van
11 schema’s en symbolen.
Sanbom Et Dean Winkler. De Volharding
ISA. 1985. 14 min. --
werkstuk van hoogwaardige beeld- Orkest De Volharding verzorgt op dins- man, Henk van der Meulen, Nico Schuyt,
...anipulatie en computergrafiek met behu lp dag 20 januari om 20.45 uur een concert in Steve Martland en Misha Mengelberg. Vijf
van de laatste technische ontwikkelingen, de studio-zaal. Dit bekende orkest luidt zijn premières in nauwe samenwerking tussen
Dansers en geanimeerde objecten worden vijftiende speeljaar in met in 1986 voor componist en musici tot stand gekomen,
vaardig gecombineerd. Sommige effecten dit ensemble geschreven werk van de in Ne- Deze betrokkenheid typeert de werkwijze
zijn bepaald duizelingwekkend. derland wonende componisten Wim La- van De Volharding.
Bezetting: Dil Engelhard (fluit, piccolo),
Teunis van der Zwart (hoorn), Ad Gruter
(trompet), Louis Lanzing (trompet), Reijer
Dorresteijn (trompet), Bob Driesen (saxen,
klarinetten), Maarten van Norden (saxen,
klarinet), Rutger van Otterloo (altsax), Wil
lem van Manen (trombone), Victor Muller
(trombone), Hans Visser (bastrombone),
Pieter Smithuysen (contrabas, basgitaar) en
Jaap Dercksen (piano).
Teater Sirkel brengt op woensdag 21 ja- voorstelling al zijn geheimen zal prijsgeven.
nuari om 1430 uur de kindervoorstelling Door zijn afmeting lijkt het blok rotsvast, produkti
«Blok» in de studio-zaal. Een voorstelling maar het blijkt een zeer beweeglijk en licht- corte, Ca
voor kinderen van 4 tot en met 8 jaar ge- voetig instrument te zijn dat zelfs in staat is
maakt en gespeeld door Frans Mal- om voortdurend steeds kleinere blokken uit
schaert. te braken
Met liwii
Uitgangspunt van de voorstelling «Blok» een doorlof
vormt een enorme houten kubus (van twee als groot/L
bij twee meter), een blok dat tijdens de speeld.
’W.