De auto van het jaar 2000
l Afvalkalender van
gemeente Tilburg
395,-
80
opening
voor iedereen
dert
OPRUI
55.000
n
Cuore 850 TS automaat
El
r®
r
1
F
OPRUIMING
TOT
KORTING
bü 1
l
Inschrijving
voor nieuwe
donscursus
1(^0©
Hifl-
apparaten
El
El
El
El
El
El
El
El
Latest Look
DANSSCHOOL.
“E
H<ïSS*
ÊlEijiHËnag AflJsj'Ji icJGiicirairaG
i^ratsii^iaEifënsiiatsifcïrSiiaEnrE^
E
El
El
El
Donderdag 15 januari 1987-pagina 11
DE TILBURGSE KOERIER
'i 1987-pagina 10
exemplaren
worden
nieuw
huis-aan-huis
verspreid
RAAD
I
Antwoord
Daihatsu-familie verblijd met nieuwe Cuore
dewerking van het
telijke dienst)
aten.
lere luisteraar
Adviescommissie beveelt Rotterdam aan
ver zaken in en om
andt
Beet
volgende uitzending
2695,-
«Tokai» chorus.
Gebruikte muziekinstrumenten
I
r» slagwerk
495,-
code
495,-
code
ƒ175,-
litspreken:
v.a.
250,-
«Parrot» trompet
AAR RADIO IN
AüD'O-'
Jul. v. Stolbergstraat 25. Tilburg. Tel. 013-363049
f-a«J7-
895,-
698,-
625,-
850,-
950,-
Inruil
kleuren-T.V.’s
ALLES MOET
WEG
vandaag tot 19.00 u een voorgerecht van
Griekse specialiteiten GRA TIS
Nieuwe
muziekinstrumenten
11OO,-
495,-
175,-
795,-
met Griekse Hve-muziek
een keur aan Griekse gerechten en Griekse
wijnen in een typisch Griekse sfeer
meldde
nenkoms
su Cuore automaat.
GRATIS
thuisbezorgd.
vanaf vanavond leiden alle wegen naar
Griekse specialiteiten restaurant
198,-
150,-
198,-
198,-
ƒ14,50
375,-
175,-
198,-
98,-
'IENSBIJ
ieders
L,e laat-
emeente
de Bin-
ige afvalwa-
d. Die
en I
op i
kak
en
achter-
jrhoud (olie-
jng, vervan-
aspekt voor de onder-
-1 personenauto: de
sullen nog langer
hoge steenweg 18, den bosch
heuvelstraat 102, tilburg
r is dat natuurlijk nog
advies wordt niet altijd
ergenomen. Toch mogen
dat de adviescommissie
en men
imenten
5 ivts aan te ver-
locenter in de
Energiebesparingen
Bij de dieselmotor zal de reeds ge
noemde direkte inspuiting 15 tot 20
Milieuvoorlichter J. Hoes er samen
i uit om de eerste zogenaamde afval-
lenders huis-aan-huis te bezorgen.
i de eerste
huis-aan-1
een
bij-
kte car-
kudi’s te
Alternatieven v
momenteel niet
ter niet uit te sh
euws- en weekover-
'an verpleeghuis de
tads, agenda, sport.
Iheden afval die verzs
aan dat een schone s
t achteloos weggewoq
Gebruikte orgels
398,-
398,-
398,-
398,-
het volgens e
curve. Verde
wachten bij
warming en
niveau en
De Cuore is een zeer aantrekkelijke
auto, qua uiterlijk maar vooral ook
door zijn andere eigenschappen, zoals
de de geweldige ruimte.
y**i.
tijdrage WV Hart
evenementenagen-
ies zou
r de meeste
voor
t uitgege-
Miheu-
Europees
jaar door
rn. lm: kalender
informatie over
mvii zich van huis-
ontdoen.
«Oriental» tenorsax. 890,-
Alle modellen zijn uitgevoerd met
.1 intervalschakelaar op
ue ruitewissers, achterruitverwarming,
rubber beschermstrips, afsluitbare
benzinedop.
:n, Tilburgse disco
«GEM. W325
«GEM. W331
«GEM.G50
«GEM» G 70
«Solina» A 211
«Solina» P240
toonwiel-orgels voorradig vanafƒ2550,-
ben op het verwijderen van huishoude
lijke afvalstoffen en de mogelijkheden
tot gescheiden inzameling daarvan.
«Thomas» 2 klavier pedaalj
«Mark» 1600 2 klavier pedaal 3&U,-
Viscount» c150850,-
«SIEL» met rhytmeen autom.798,-
«GEM» W3219!
deririgen daargelaten
zuigermotor. De ver-
Imotor
reft in
1:10
Overigens, vanaf het midden der ne
gentiger jaren zal men in Duitsland zo
veel personenauto’s hebben (namelijk
32 miljoen tegenover -nu ruim 26 mil
joen), dat de gehele bevolking op de
voorstoelen kan worden onderge
bracht. In de USA, in Canada, Austra-
lië en Nieuw-Zeeland is dat nu al het rembekrachtiger,
’eval. Het wereldrecord is hier in han- de ruitewissers, a
uv«i van de Amerikanen: 1.4 mensen
per personenwagen.
Zullen onze auto's anno 2000 er zo uitzien? In i
concerns zetten de kunstenaars hun futuristis..-r r _.r
extreme belijningen en van de elegance van de windongevoelige waarden.
Volkswagen. Afgaande op de vooruitzichten zal de ontwikkeling behoedzt
verlopen. De mens hoeft niet te vrezen, dat hij ooit nog eens zelf zijn
«bijvijlen».
Inschrijving j
maandag t/m vrijdag van f
17.00 uur-20.00 uur,
zaterdag en zondag vanaf
20.00 uur. a
Korvelseweg 117a I
(door de Poort) Tilburg
Tel. 013-368085
Tilburg schoon, schoon Tilburg:
daar gaat het eigenlijk allemaal om.
De Milieudienst Tilburg laat geen mo
gelijkheid onbenut om eenieder te wij
zen op het belang van een schone stad.
ook deze week. Afgelopen maan
dagmiddag trokken wethouder P. van
Hassel van Volkshuisvesting en Milieu
Volop keuze
in inruil
met 3
di minneren, wat een hal-
t geluidsniveau betekent,
teling
Clubs voor
scholieren
tieners, twens
en gehuwden
Amateur- en
professional
training
VIDEO-TM
=22”
lagagenda. Rubriek
lekplaten
eigen- perk begin:
al die (de voorber
rigens al 1
ding
stof i
IdoenGv
„„men, waarvan de
vendien het voordeel heeft
delijke gassen te prduc
van koolmonoxyde,
-ffen en
bij de verbranding
stof slechts weer water.
In dit verband is misschien een
overigens zeer optimistische prog-
It voor de
t. gaat aan
zijn ac-
izine le- -.
MÜZ>e^s
«Aria» Pro II gitaar
(PE 460)
«Alpha»
12-snarige gitaar
(geheel massief)
«Catania»
westerngitaar
(massief bovenblad)
plaatselijk weerbe-
laten.
ver zaken in en om
bije ,wi
Vormgeving interieur Het^!
en comfort men g°'
De interieurgeluiden heeft men se- hetopk
dert 1960 ongeveer elke tien jaar met 3 Gelui
dBa kunnen verminderen, wat een hal- ringen
vering van het geluidsniveau betekent, luidsan1
Deze ontwikkeling zal doorgaan, zij Eng
s een zich wat vervlakkende bald
Ier verbeteringen zijn te ver-
ij de klimaatregeling, ver-
ii ventilatie, bij het trillings-
bij het verings- en zitcom-
Daarbij gaat het uiteraard niet al
leen om aardappelschillen en oude
kranten. Afvalprodukten zoals glas,
grof huisvuil, probleemstoffen (verf-
resten, batterijen, zuren, medicijnen,
gebruikte olie, e.d.), autowrakken, ac
cu’s, kleding, etc.: in de afvalkalender
kunt u lezen waar u deze spullen het
beste kwijt kunt.
998,-
595,-
450,-
110,-
«D. en R.» stereo nagalm 698,-
Probleem van de oliereserves
Zeer terechte vraag: hebben we
lijk voldoende aardolie om
auto’s ook in de toekomst van brand
stof te voorzien? Hoe lang zijn de re
serves nog toereikend?
Hierbij twee getallen: eind 1983
gen de bevestigde reserves aan aa J
op 91,2 miljard ton, precies een jaar
ter op 95,1 miljard ton. In dit tijds
stek is over de gehele wereld 2,8 mil
jard ton verbruikt en wel door auto’s, koolwaterstoffe
lokomotieven, vliegtuigen, schepen, ontstaat bij de
stationaire motoren, fabrieken, elektri
citeitscentrales en huisverwarmingsin-
stallaties.
staalsoorten richt de trend zich naar de
meer hoogwaardige typen.
Over het geheel genomen zullen
nieuwe voertuigen van Europese en Ja
panse herkomst voor 65 tot 75 procent
een lediggewicht tussen 800 en 1100 kg
hebben, 60 procent van de Ameri
kaans auto’s zullen qua gewicht nog
altijd op 1100 tot 1500 kg Eggen.
Te verwachten is, dat de auto’s
langere levensduur zullen krijgen,
voorbeeld door een volverzinkt**
rosserie, zoals nu reeds bij de Auu.
vinden is.
De voor het brandstofverbr
slissende luchtweerstand is afht
van twee faktoren: van de Cw-wat
en van het dwarsprofiel van de auto.
Deze beide waarden, met elkaar ver
menigvuldigd, geven de effektieve
luchtweerstand. En deze zullen nog
worden verbeterd. Wat betreft de Cw-
waarde zal men rond het jaar 2000 op
0,28-0,30 Eggen.
Verheugend
houdskosten van een
service-intervaEen zt
worden.
Heuvelpoort 315-316 - Tilburg - Tel. 358333
elke dag geopend van 17.00-24.00 u
voor u gereserveerde parkeerplaats t.o. restaurant bij tapijtcentrale
Men heeft in dat jaar dus meer
«nieuwe» olie gevonden dan men heeft teressant, volger
verbruikt. Maar dit gaat uiteraard zo 2000 reeds 20 pr
mvt door, temeer dindat de behoefte de aandrijvingse
aan aardohe, wereldwijd gezien, stijgt,
de jaren 2020 en 2050
j rvan de fossiele energie
bronnen aardohe en aardgas aflopen
(dat van de kolen belangrijk later).
nose van Zweedse wetenschappers in-
-- -'-«ns welke rond het jaar
procent van de benodig-
aandrijvingsenergie voor auto’s zal
worden geleverd door alternatieve
energiebronnen, namebjk door alco
hol, waterstof en gas alsmede in
kleine hoeveelheden door elektri
sche stroom.
In de stylingsafdelingen van de grote autotnobiel-
ische dromen op papier, die alle vervuld zijn van
de windongevoelige waarden. Hier een studie van
/rahuiLLoiino behoedzamer en gematigder Zo
Cw-waarde zal moeten dag
Hassel
issie heeft iets 1
r advies uitgebr
iet is er nu en het is niet gun
iwel de Beekse Bergen a„
Rotterdam wordt immers a'
voor een <<scjen.
aangewezen. Daarmee Ejkt
.ck voor Midden Brabant geval-
Anafoge Delay
Ph^...
«Yamaha»
phaser
«Yamaha»
iruik be-
lankeEjk De beshssende stap naar het gifvrij
tarde maken van uitlaatgassen is echter ge
zet door de invoering van de
tor, die in praktisch alle nieuwe auto’s
wordt ingebouwd. Het nadeel van een
iets hoger brandstofverbruik zal r
in de komende jaren kunnen opheffvu.
voor de katalysator zijn
et in zicht, maar zijn ecn-
luiten.
Het onderstel
De voorwielaandrijving zal nog be-
langrijker worden en rond het jaar
2000 rond 70 tot 80 procent Eggen.
Tien tot twintig procent van de perso
nenauto’s zullen vierwielaandrijving
hebben. Ook de vierwielbesturing zal
zij het in geringere mate in toene
mende mate in produktie komen.
Voorwaarts gaat het verder ook met de
niveauregebng van de assen en met de
automatische verlaging bij toenemen
de snelheid, alsmede met de automati
sche regeling van vering en demping.
Er zuUen banden met merkbaar gerin
gere rolweerstand worden ontwikkeld
en ook zal de niet meer lekkende band
in produktie komen, waardoor dus de
reserveband overbochg wordt.
Met deze afvalkalender die huis-aan-
huis in Tilburg verspreid wordt (de op
lage bedraagt 55.000 exemplaren)
hoopt de gemeente Tilburg antwoord
te geven op diverse'verzoeken om in
formatie die allemaal betrekking heb-
Informatie
Deze afvalkalender wordt
ven door de gemeentebjke
dienst en sluit aan op het «I
jaar van het Miheu» dat dit ji
de EG is uitgeroepen. De 1
geeft allerlei handige ir
de manier waarop men
houdehjk afval kan
Gebruikte
muziekapparatuur
«Dynacord» eindtrap
(2x 120 watt)
«Custom» eindtrap
(2 x 100 watt)
«Dynacord» super-echo
(nieuwe koppen):
komt nog de automatische uitschake
ling van de motor, wanneer er geen
vermogen wordt gevraagd (bijvoor
beeld bij het wachten voor een ver
keerslicht en bij het rijden in de file)
en zo mogelijk een hergebruik van an
ders verloren remenergie.
De Wankelmotor, de Stirlingmotor
en de gasturbine geeft men maar heel
kleine kansen. Hetzelfde geldt
elektro-aandrijving, die mank
de geringe energie-inhoud van i
cu’s. Let wel: 1 kilogram ben?
vert momenteel 200-maal meer
beidsenergie dan 1 kilogram accu,
vooruitzichten om duidebjk betere
namelijk lichtere en meer energie leve
rende accu’s te ontwikkelen ajn mi
nimaal. De elektrische aandrijving zal
in elk geval alleen in speciale gevallen
worden toegepast.
Het voertuig als geheel
Het aandeel van het lichtmetaal alu
minium zal tegen het jaar 2000 in ver
gelijking met nu minstens worden ver
dubbeld en dat van de kunststoffen
ongeveer verdrievoudigd. Daardoor,
alsmede als gevolg van nieuwsoortige
carrosseriekonstrukties, zal het gemid
delde gewicht van de Europese en Ja
panse voertuigen rond 10 procent en
van de nu nog veel te zware Ameri
kaanse auto’s rond 20 procent vermin
deren. Dit beïnvloedt natuurlijk het
brandstofverbruik gunstig. Bij de
«Yamaha» gitaar
(SG 300)1-1295^-
«Ibanez» gitaar
(rsii)-
550,-
«Roessler» basblokfluit x aae
(perehout)J 4U5,-
Originele Chinese bekken x -
(21”)f^a*97- J 175,-
In onze aflevering van 27 november vestigingspl
1986 schreven wij op de voorpagina De advie
over de vestiging van het Cosmocenter
in Midden Brabant. Om precies te zijn
bij de Beekse Bergen of bij de Efteling.
In dat artikel kon u ook lezen dat rond
1 december een speciaal door het Rijk
ingestelde adviescommissie onder lei
ding van oud-minister G. van Aarden-
ne datgene zou doen waarvoor ze in
het leven was geroepen: een advies uit
brengen.
Dat advies zou behelsen een uit
spraak over de meeste geschikte vesti
gingsplaats voor een zogenaamd
«science-park» als het Cosmocenter.
Zoals bekend werd op 27 november
1984 door de gemeente Tilburg bekend
gemaakt dat de Stichting Cosmocenter Beeksi
gekozen had voor de Beekse Bergen als het is
Bij dieselmotoren gaat het in de na-
lije toekomst vooral om verlaging van
>etpercentage in de uitlaatgassen,
irobleem is veel complexer dan
i gewoonhjk denkt, maar men zal
oplossen,
.cluidsemissie: hier zullen vorde-
<*n worden gemaakt door een
sarmere motorverlaging, inkaf
van de motor, stillere versnel Br
jakken en stiller r
kan worden gerekend op minder uit-
laatgeluid en met stiller sluitende deu- [U
ren. r—
Wagenoppervlak: dit betekent prak- |H
tisch gesproken meer compacte voer- Iq
tuigen. Hierbij zijn de Europeanen en L—
Japanners de Amerikanen ver vooruit. RT
Daarom is er op dit gebied bij ons niet
zoveel meer te verbeteren. Krapper
qua omtrek kunnen de Europese en Ja-
ise auto’s nauweEjks worden ge-
iwd. Het idee van de «kleine stads-
igen» met slechts twee zitplaatsen en
;inig bagageruimte lijdt schipbreuk
qua financiering. Dergelijke voertui
gen zouden bij de produktie buiten ÏV1U1UJ
verhouding duur moeten zijn. Zij ko- njet
men dus alleen als tweede of zelfs der
de wagen in aanmerking, maar zijn Ergens tussen de
uiteraard ook qua belasting en verze- zal het tijdperk
kering duur en zij zouden, daar slechts bronnen aardol
weinig mensen voldoende vrije garage-
ruimte hebben, wederom de wegen en
parkeerruimten belasten.
Automobielbedrijf «De Witsie» De voorstoelen zijn totaal aan te
,JJ ons, niet zonder trots, de bin- passen aan de «eigen» zit van de be
rst van de totaal nieuwe Daihat- stuurder, dit geldt ook voor de wat
groteren onder ons. De leuning van de
achterbank is deelbaar neerklapbaar.
De Cuore is ook milieuvriendelijk en
neemt genoegen met gewone, dus
loodvrije benzine.
Proefrit
Iedereen die eens een proefrit wil
maken met de Cuore, automaat of
handgeschakeld, kan hiervoor uiter
aard bij «De Witsie» terecht.
Ook de grotere modellen uit de Dai-
hatsu-Ejn staan voor een proefrits
klaar, zo is er de Charade, leverbaar in
liefst 11 uitvoeringen, waaronder ook
een automaat en een dieseluitvoering.
Binnenkort staat ook de midden
klasser, die qua prijs onder de
ƒ20.000,- .blijft, namebjk het type
Charmant bij «De Witsie».
Naast deze personenwagens heeft
Daihatsu nog de aantrekkehjke Rocky,
een 4x4 terreinwagen, en het busje
HIJET genaamd, beide leverbaar in
vele uitvoeringen.
Kostenaspect
Niet alleen in aanschaf is Daihatsu
plaats. aantrekkelijk voor de beurs, maar van-
awriescommissie heeft iets later wege de doordacht toegepaste techniek
dan verwacht haar advies uitgebrcht. is elke Daihatsu ook voordelig in
Maar het is er nu en het is niet gunstig brandstofverbruik en - wat ook zeer
voor zowel de Beekse Bergen als de Ef- belangrijk is - in onderhoud. Door de
teling. Rotterdam wordt immers als de gegalvaniseerde carrosserie bhjven de
beste vestigingsplaats voor een «scien- auto’s er na jaren gebruik nog zeer
ce-park» aangewezen. Daarmee Ejkt netjes uitzien, wat weer een positief ef-
het doek voor Midden Brabant geval- fect heeft op de inruilwaarde.
len. Dat steeds meer automobibsten
Lijkt; zeker is dat natuurlijk nog hiervan doordrongen zijn blijkt uit de
niet want een advies wordt niet altijd verkoopcijfers, in 1986 werd de omzet
klakkeloos overgenomen. Toch mogen liefst met 35% verhoogd.
we aannemen dat de adviescommissie Mocht U geïnteresseerd zijn geraakt
haar werk goed heeft gedaan en men door het bovenstaande, U vindt «De
met sterke (én nieuwe) argumenten Witsie» in autohuis «Carré», Lage
moet komen om er nog iets aan te ver- Witsiebaan 78, Tilburg.
Ieren. Geen Cosmocenter in de Wilt U eventueel telefonische infor-
kse Bergen of in de Efteling dus: matie, bel dan 013-634355 en vraag
s wrang maar het zij zo! naar Henk van de Pas.
Dat het de gemeente Tilburg ernst is met het schoonhouden van haar stad wordt
steeds duidelijker. Met diverse acties wijst de gemeente haar burgers op ie
verantwoordelijkheden met betrekking tot het schoonhouden van de stad. De
ste actie die bij velen misschien nog vers in het geheugen ligt, voerde de ger
in december van het vorig jaar. Toen werd wekelijks een bepaald gebied in d
nenstad geveegd. Het geveegde werd tentoongesteld in een doorzichtige afvalwa-
gen. De hoeveelheden afval die verzameld werden, waren verbluffend. Die actie
toonde duidelijk aan dat een schone stad een zaak van ons allen is want heel wat
afval bestond uit achteloos weggeworpen zakjes, bakjes en ander verpakkingsma
teriaal.
Het concept voor de auto van het jaar 2000 is voor 50 procent reeds vastgelegd.
De ontwikkeling van een nieuw model en van de daarvoor noodzakelijke produkt-
machinerie duurt namelijk rond zes jaar en de serieproduktie loopt dan ruwweg
tien tot twaalf jaar. Dit betekent dat wat nu nieuw wordt ontwikkeld, ongeveer in
het jaar 1992 in serieproduktie komt. Het model zal dan minstens tot het jaar 2000
worden gebouwd. Rond het jaar 2004 zal dan altijd nog ongeveer de helft van deze
auto’s op de weg rijden.
In tegenstelling tot, bijvoorbeeld de kledingmode, heeft de auto een veel langere
wisselingcyclus. De kledingmode is in zeker zin een kortegolf-verschijnsel, de
auto-ontwikkeling is meer een langegolf-gebeuren. Daarbij spenderen de automo
bielfabrieken gemiddeld 3,5 procent van hun totale ontzet aan research en ontwik
keling.
Uiteraard ziet men ondanks deze langegoifbewegingen toch duidelijke tenden
sen. Reeds nu kan men duidelijk herkennen, in welke richting de inspanningen van
de automobiel bouwers gaan. Een voorwaarde voor prognoses van deze aard: vrede
in onze wereld, geen economische ineenstortingen, dus een min of meer normaal
verloop van de (ontvvikkelings)geschiedenis.
In het najaar zal worden onderzocht
hoe de afvalkalender bij de Tilburgse
huishoudens is ontvangen. Op basis
daarvan wordt bekeken of er volgend
jaar weer een afvalkalendesr komt of
dat die informatie op een andere ma
nier moet worden overgebracht. De af
valkalender is ook verkrijgbaar bij het
Gemeentehjk Informatiecentrum aan
het Stadhuisplein.
Mocht de Cuore met handschakeling
zich reeds in een grote belangstelling
verheugen, bij «De Witsie» denkt men
nu dat met name ook de «automaat»
zeker zijn weg naar de klant zal vinden.
Eindelijk: rijden op water
Dan zal daarvan zijn de voorspel
lers overtuigd een nieuw energietijd-
binnen: dat van de waterstof
bereidingen daarvoor zijn ove-
lang begonnen). Door ontle-
van water in waterstof en zuur-
met behulp van zonne-energie zal geva
la- voldoende waterstof ter beschikking den
tardolie komen, waarvan de verbranding bo
jaar la- vendien het voordeel heeft geen scha-
isbe- debjke gassen te prduceren. In plaats
kooldioxyde,
wE Geen Cosmocenter in Midden Brabant
De motor
Enkele uitzonder' -1
bhjven we bij de zuigermotor.
houding benzinemotor/dieselm
Egt wat de personenauto’s betref
Duitsland momenteel ongeveer 90:
en zal rond de eeuwwisseling ongeveer
85:15 Eggen. Zestig tot tachtig procent
van alle auto’s zijn dan viercihndermo-
toren. Het aandeel van de zescihnder-
motoren zal toenemen en in Europa en
Japan bij 15 tot 20 procent en in de
USA bij 30 procent liggen.
De helft van de dieselmotoren zal
direkte inspuiting hebben, 60 procent
van de benzinemotoren heeft een cilin
derinhoud van 1,4 tot 2,0 Eter (dit
geldt, met uitzondering van de USA
ook voor dieselmotoren). Het aandeel
van benzinemotoren met meer dan 2,0
liter inhoud en van dieselmotoren van ?lve<:
minder dan 1,4 Eter zal konstant bEj- staat nog absoluut vast dat
marktaandeel ™?^Xei£n het da“ weze* v™derin-
noe d“deliik de
P j schermtechniek. Daarbij worden door
Een aanzienbjke vermindering van van ^ge^de display- pans
het brandstofverbruik zal worden be- weergave naast de nu reeds gebreke- bom
reikt door de volgende maatregelen lijke ^„ns zoals snelheid, motor- wag>
aan de motor: geringere inwendige olietemperatuur, brandstof- weit,
wnjvingsverbezen betere mengselvor- en tijd inK
ming, gunstigere thermodynamica be- waarschuwingssigntlen j
ter opFaadsysteem, verfijnde vierklep- wordt Mk ge8waarschuwd
pentechniek. grotere compressie bij stanige ver^rging en Ondc
een elektronische antiklopregelmg,
eventueel ook een variabele compres
sie bij rijden onder deellast en vollast
met behulp van de elektronica.
men Ir
jffen.
irde-
ige-
ipse-
>r, stillere versnelhngs-
rollende banden. Ook In
ekend op minder uit-
«Meinl» conga's
(per paar)
«Supercussion»
timbales
«Washburn» basgitaar
(incl. flight-case)
«Washburn» gitaar
A15V
(incl. flight-case)
«Fender» gitaar
(Telecaster de Luxe)
«Yamaha» gitaar
(SG 800)
Nieuwe
muziekapparatuur
«D. en R.»-mengtafel
(8 kanalen),32907-
Ritme-apparaat
(programmeerbaar)
Ritme-apparaat
(8 ritmes)f^2«T7-
«Aria» multi-effect
(ME 20)f^-3957-
«Schaller»
phaser^2+07-
igssi;
ng van de b
larbij worden
genaamde dis
j reeds gebr
snelheid, motor-
obetemperatuur, brandstof-
tijd in gevaariijke situaties
'm gegeven
i voor
Ege verzorging en onder'
verversing, bougievervangir
ging van remvloeistof).
Nog niet in te schatten is het mo
ment van introduktie van afstands-
waarschuwingsvoorzieningen, bijvoor
beeld bij mist en bij parkeren.
j o Antiblokkeersysternen en antishpre-
noemde direkte inspuiting 15 tot 20 geijngen zullen echter in elk geval ge-
procent brandstof besparen. Daarbij talsmatig aan betekenis winnen,
komt nog de automatische uitschake-
M i liebescherming
Hier zijn drie deelgebieden te onder
scheiden: uitlaatgassen, buitengelui
den en wagenoppervlak.
Uitlaatgassen: allereerst zal men aUe
toekomstige motoren voorzien van ge
harde klepzittingen, zodat ze met lood
vrije benzine kunnen worden gereden
(tal van oudere typen hebben een zeke
re loodtoevoeging aan de brandstof
nodig, waarbij het lood zich op de
klepzittingen afzet en deze zodoende
lit).