De auto van het jaar 2000 l Afvalkalender van gemeente Tilburg 395,- 80 opening voor iedereen dert OPRUI 55.000 n Cuore 850 TS automaat El r® r 1 F OPRUIMING TOT KORTING bü 1 l Inschrijving voor nieuwe donscursus 1(^0© Hifl- apparaten El El El El El El El El Latest Look DANSSCHOOL. “E H<ïSS* ÊlEijiHËnag AflJsj'Ji icJGiicirairaG i^ratsii^iaEifënsiiatsifcïrSiiaEnrE^ E El El El Donderdag 15 januari 1987-pagina 11 DE TILBURGSE KOERIER 'i 1987-pagina 10 exemplaren worden nieuw huis-aan-huis verspreid RAAD I Antwoord Daihatsu-familie verblijd met nieuwe Cuore dewerking van het telijke dienst) aten. lere luisteraar Adviescommissie beveelt Rotterdam aan ver zaken in en om andt Beet volgende uitzending 2695,- «Tokai» chorus. Gebruikte muziekinstrumenten I r» slagwerk 495,- code 495,- code ƒ175,- litspreken: v.a. 250,- «Parrot» trompet AAR RADIO IN AüD'O-' Jul. v. Stolbergstraat 25. Tilburg. Tel. 013-363049 f-a«J7- 895,- 698,- 625,- 850,- 950,- Inruil kleuren-T.V.’s ALLES MOET WEG vandaag tot 19.00 u een voorgerecht van Griekse specialiteiten GRA TIS Nieuwe muziekinstrumenten 11OO,- 495,- 175,- 795,- met Griekse Hve-muziek een keur aan Griekse gerechten en Griekse wijnen in een typisch Griekse sfeer meldde nenkoms su Cuore automaat. GRATIS thuisbezorgd. vanaf vanavond leiden alle wegen naar Griekse specialiteiten restaurant 198,- 150,- 198,- 198,- ƒ14,50 375,- 175,- 198,- 98,- 'IENSBIJ ieders L,e laat- emeente de Bin- ige afvalwa- d. Die en I op i kak en achter- jrhoud (olie- jng, vervan- aspekt voor de onder- -1 personenauto: de sullen nog langer hoge steenweg 18, den bosch heuvelstraat 102, tilburg r is dat natuurlijk nog advies wordt niet altijd ergenomen. Toch mogen dat de adviescommissie en men imenten 5 ivts aan te ver- locenter in de Energiebesparingen Bij de dieselmotor zal de reeds ge noemde direkte inspuiting 15 tot 20 Milieuvoorlichter J. Hoes er samen i uit om de eerste zogenaamde afval- lenders huis-aan-huis te bezorgen. i de eerste huis-aan-1 een bij- kte car- kudi’s te Alternatieven v momenteel niet ter niet uit te sh euws- en weekover- 'an verpleeghuis de tads, agenda, sport. Iheden afval die verzs aan dat een schone s t achteloos weggewoq Gebruikte orgels 398,- 398,- 398,- 398,- het volgens e curve. Verde wachten bij warming en niveau en De Cuore is een zeer aantrekkelijke auto, qua uiterlijk maar vooral ook door zijn andere eigenschappen, zoals de de geweldige ruimte. y**i. tijdrage WV Hart evenementenagen- ies zou r de meeste voor t uitgege- Miheu- Europees jaar door rn. lm: kalender informatie over mvii zich van huis- ontdoen. «Oriental» tenorsax. 890,- Alle modellen zijn uitgevoerd met .1 intervalschakelaar op ue ruitewissers, achterruitverwarming, rubber beschermstrips, afsluitbare benzinedop. :n, Tilburgse disco «GEM. W325 «GEM. W331 «GEM.G50 «GEM» G 70 «Solina» A 211 «Solina» P240 toonwiel-orgels voorradig vanafƒ2550,- ben op het verwijderen van huishoude lijke afvalstoffen en de mogelijkheden tot gescheiden inzameling daarvan. «Thomas» 2 klavier pedaalj «Mark» 1600 2 klavier pedaal 3&U,- Viscount» c150850,- «SIEL» met rhytmeen autom.798,- «GEM» W3219! deririgen daargelaten zuigermotor. De ver- Imotor reft in 1:10 Overigens, vanaf het midden der ne gentiger jaren zal men in Duitsland zo veel personenauto’s hebben (namelijk 32 miljoen tegenover -nu ruim 26 mil joen), dat de gehele bevolking op de voorstoelen kan worden onderge bracht. In de USA, in Canada, Austra- lië en Nieuw-Zeeland is dat nu al het rembekrachtiger, ’eval. Het wereldrecord is hier in han- de ruitewissers, a uv«i van de Amerikanen: 1.4 mensen per personenwagen. Zullen onze auto's anno 2000 er zo uitzien? In i concerns zetten de kunstenaars hun futuristis..-r r _.r extreme belijningen en van de elegance van de windongevoelige waarden. Volkswagen. Afgaande op de vooruitzichten zal de ontwikkeling behoedzt verlopen. De mens hoeft niet te vrezen, dat hij ooit nog eens zelf zijn «bijvijlen». Inschrijving j maandag t/m vrijdag van f 17.00 uur-20.00 uur, zaterdag en zondag vanaf 20.00 uur. a Korvelseweg 117a I (door de Poort) Tilburg Tel. 013-368085 Tilburg schoon, schoon Tilburg: daar gaat het eigenlijk allemaal om. De Milieudienst Tilburg laat geen mo gelijkheid onbenut om eenieder te wij zen op het belang van een schone stad. ook deze week. Afgelopen maan dagmiddag trokken wethouder P. van Hassel van Volkshuisvesting en Milieu Volop keuze in inruil met 3 di minneren, wat een hal- t geluidsniveau betekent, teling Clubs voor scholieren tieners, twens en gehuwden Amateur- en professional training VIDEO-TM =22” lagagenda. Rubriek lekplaten eigen- perk begin: al die (de voorber rigens al 1 ding stof i IdoenGv „„men, waarvan de vendien het voordeel heeft delijke gassen te prduc van koolmonoxyde, -ffen en bij de verbranding stof slechts weer water. In dit verband is misschien een overigens zeer optimistische prog- It voor de t. gaat aan zijn ac- izine le- -. MÜZ>e^s «Aria» Pro II gitaar (PE 460) «Alpha» 12-snarige gitaar (geheel massief) «Catania» westerngitaar (massief bovenblad) plaatselijk weerbe- laten. ver zaken in en om bije ,wi Vormgeving interieur Het^! en comfort men g°' De interieurgeluiden heeft men se- hetopk dert 1960 ongeveer elke tien jaar met 3 Gelui dBa kunnen verminderen, wat een hal- ringen vering van het geluidsniveau betekent, luidsan1 Deze ontwikkeling zal doorgaan, zij Eng s een zich wat vervlakkende bald Ier verbeteringen zijn te ver- ij de klimaatregeling, ver- ii ventilatie, bij het trillings- bij het verings- en zitcom- Daarbij gaat het uiteraard niet al leen om aardappelschillen en oude kranten. Afvalprodukten zoals glas, grof huisvuil, probleemstoffen (verf- resten, batterijen, zuren, medicijnen, gebruikte olie, e.d.), autowrakken, ac cu’s, kleding, etc.: in de afvalkalender kunt u lezen waar u deze spullen het beste kwijt kunt. 998,- 595,- 450,- 110,- «D. en R.» stereo nagalm 698,- Probleem van de oliereserves Zeer terechte vraag: hebben we lijk voldoende aardolie om auto’s ook in de toekomst van brand stof te voorzien? Hoe lang zijn de re serves nog toereikend? Hierbij twee getallen: eind 1983 gen de bevestigde reserves aan aa J op 91,2 miljard ton, precies een jaar ter op 95,1 miljard ton. In dit tijds stek is over de gehele wereld 2,8 mil jard ton verbruikt en wel door auto’s, koolwaterstoffe lokomotieven, vliegtuigen, schepen, ontstaat bij de stationaire motoren, fabrieken, elektri citeitscentrales en huisverwarmingsin- stallaties. staalsoorten richt de trend zich naar de meer hoogwaardige typen. Over het geheel genomen zullen nieuwe voertuigen van Europese en Ja panse herkomst voor 65 tot 75 procent een lediggewicht tussen 800 en 1100 kg hebben, 60 procent van de Ameri kaans auto’s zullen qua gewicht nog altijd op 1100 tot 1500 kg Eggen. Te verwachten is, dat de auto’s langere levensduur zullen krijgen, voorbeeld door een volverzinkt** rosserie, zoals nu reeds bij de Auu. vinden is. De voor het brandstofverbr slissende luchtweerstand is afht van twee faktoren: van de Cw-wat en van het dwarsprofiel van de auto. Deze beide waarden, met elkaar ver menigvuldigd, geven de effektieve luchtweerstand. En deze zullen nog worden verbeterd. Wat betreft de Cw- waarde zal men rond het jaar 2000 op 0,28-0,30 Eggen. Verheugend houdskosten van een service-intervaEen zt worden. Heuvelpoort 315-316 - Tilburg - Tel. 358333 elke dag geopend van 17.00-24.00 u voor u gereserveerde parkeerplaats t.o. restaurant bij tapijtcentrale Men heeft in dat jaar dus meer «nieuwe» olie gevonden dan men heeft teressant, volger verbruikt. Maar dit gaat uiteraard zo 2000 reeds 20 pr mvt door, temeer dindat de behoefte de aandrijvingse aan aardohe, wereldwijd gezien, stijgt, de jaren 2020 en 2050 j rvan de fossiele energie bronnen aardohe en aardgas aflopen (dat van de kolen belangrijk later). nose van Zweedse wetenschappers in- -- -'-«ns welke rond het jaar procent van de benodig- aandrijvingsenergie voor auto’s zal worden geleverd door alternatieve energiebronnen, namebjk door alco hol, waterstof en gas alsmede in kleine hoeveelheden door elektri sche stroom. In de stylingsafdelingen van de grote autotnobiel- ische dromen op papier, die alle vervuld zijn van de windongevoelige waarden. Hier een studie van /rahuiLLoiino behoedzamer en gematigder Zo Cw-waarde zal moeten dag Hassel issie heeft iets 1 r advies uitgebr iet is er nu en het is niet gun iwel de Beekse Bergen a„ Rotterdam wordt immers a' voor een <<scjen. aangewezen. Daarmee Ejkt .ck voor Midden Brabant geval- Anafoge Delay Ph^... «Yamaha» phaser «Yamaha» iruik be- lankeEjk De beshssende stap naar het gifvrij tarde maken van uitlaatgassen is echter ge zet door de invoering van de tor, die in praktisch alle nieuwe auto’s wordt ingebouwd. Het nadeel van een iets hoger brandstofverbruik zal r in de komende jaren kunnen opheffvu. voor de katalysator zijn et in zicht, maar zijn ecn- luiten. Het onderstel De voorwielaandrijving zal nog be- langrijker worden en rond het jaar 2000 rond 70 tot 80 procent Eggen. Tien tot twintig procent van de perso nenauto’s zullen vierwielaandrijving hebben. Ook de vierwielbesturing zal zij het in geringere mate in toene mende mate in produktie komen. Voorwaarts gaat het verder ook met de niveauregebng van de assen en met de automatische verlaging bij toenemen de snelheid, alsmede met de automati sche regeling van vering en demping. Er zuUen banden met merkbaar gerin gere rolweerstand worden ontwikkeld en ook zal de niet meer lekkende band in produktie komen, waardoor dus de reserveband overbochg wordt. Met deze afvalkalender die huis-aan- huis in Tilburg verspreid wordt (de op lage bedraagt 55.000 exemplaren) hoopt de gemeente Tilburg antwoord te geven op diverse'verzoeken om in formatie die allemaal betrekking heb- Informatie Deze afvalkalender wordt ven door de gemeentebjke dienst en sluit aan op het «I jaar van het Miheu» dat dit ji de EG is uitgeroepen. De 1 geeft allerlei handige ir de manier waarop men houdehjk afval kan Gebruikte muziekapparatuur «Dynacord» eindtrap (2x 120 watt) «Custom» eindtrap (2 x 100 watt) «Dynacord» super-echo (nieuwe koppen): komt nog de automatische uitschake ling van de motor, wanneer er geen vermogen wordt gevraagd (bijvoor beeld bij het wachten voor een ver keerslicht en bij het rijden in de file) en zo mogelijk een hergebruik van an ders verloren remenergie. De Wankelmotor, de Stirlingmotor en de gasturbine geeft men maar heel kleine kansen. Hetzelfde geldt elektro-aandrijving, die mank de geringe energie-inhoud van i cu’s. Let wel: 1 kilogram ben? vert momenteel 200-maal meer beidsenergie dan 1 kilogram accu, vooruitzichten om duidebjk betere namelijk lichtere en meer energie leve rende accu’s te ontwikkelen ajn mi nimaal. De elektrische aandrijving zal in elk geval alleen in speciale gevallen worden toegepast. Het voertuig als geheel Het aandeel van het lichtmetaal alu minium zal tegen het jaar 2000 in ver gelijking met nu minstens worden ver dubbeld en dat van de kunststoffen ongeveer verdrievoudigd. Daardoor, alsmede als gevolg van nieuwsoortige carrosseriekonstrukties, zal het gemid delde gewicht van de Europese en Ja panse voertuigen rond 10 procent en van de nu nog veel te zware Ameri kaanse auto’s rond 20 procent vermin deren. Dit beïnvloedt natuurlijk het brandstofverbruik gunstig. Bij de «Yamaha» gitaar (SG 300)1-1295^- «Ibanez» gitaar (rsii)- 550,- «Roessler» basblokfluit x aae (perehout)J 4U5,- Originele Chinese bekken x - (21”)f^a*97- J 175,- In onze aflevering van 27 november vestigingspl 1986 schreven wij op de voorpagina De advie over de vestiging van het Cosmocenter in Midden Brabant. Om precies te zijn bij de Beekse Bergen of bij de Efteling. In dat artikel kon u ook lezen dat rond 1 december een speciaal door het Rijk ingestelde adviescommissie onder lei ding van oud-minister G. van Aarden- ne datgene zou doen waarvoor ze in het leven was geroepen: een advies uit brengen. Dat advies zou behelsen een uit spraak over de meeste geschikte vesti gingsplaats voor een zogenaamd «science-park» als het Cosmocenter. Zoals bekend werd op 27 november 1984 door de gemeente Tilburg bekend gemaakt dat de Stichting Cosmocenter Beeksi gekozen had voor de Beekse Bergen als het is Bij dieselmotoren gaat het in de na- lije toekomst vooral om verlaging van >etpercentage in de uitlaatgassen, irobleem is veel complexer dan i gewoonhjk denkt, maar men zal oplossen, .cluidsemissie: hier zullen vorde- <*n worden gemaakt door een sarmere motorverlaging, inkaf van de motor, stillere versnel Br jakken en stiller r kan worden gerekend op minder uit- laatgeluid en met stiller sluitende deu- [U ren. r— Wagenoppervlak: dit betekent prak- |H tisch gesproken meer compacte voer- Iq tuigen. Hierbij zijn de Europeanen en L— Japanners de Amerikanen ver vooruit. RT Daarom is er op dit gebied bij ons niet zoveel meer te verbeteren. Krapper qua omtrek kunnen de Europese en Ja- ise auto’s nauweEjks worden ge- iwd. Het idee van de «kleine stads- igen» met slechts twee zitplaatsen en ;inig bagageruimte lijdt schipbreuk qua financiering. Dergelijke voertui gen zouden bij de produktie buiten ÏV1U1UJ verhouding duur moeten zijn. Zij ko- njet men dus alleen als tweede of zelfs der de wagen in aanmerking, maar zijn Ergens tussen de uiteraard ook qua belasting en verze- zal het tijdperk kering duur en zij zouden, daar slechts bronnen aardol weinig mensen voldoende vrije garage- ruimte hebben, wederom de wegen en parkeerruimten belasten. Automobielbedrijf «De Witsie» De voorstoelen zijn totaal aan te ,JJ ons, niet zonder trots, de bin- passen aan de «eigen» zit van de be rst van de totaal nieuwe Daihat- stuurder, dit geldt ook voor de wat groteren onder ons. De leuning van de achterbank is deelbaar neerklapbaar. De Cuore is ook milieuvriendelijk en neemt genoegen met gewone, dus loodvrije benzine. Proefrit Iedereen die eens een proefrit wil maken met de Cuore, automaat of handgeschakeld, kan hiervoor uiter aard bij «De Witsie» terecht. Ook de grotere modellen uit de Dai- hatsu-Ejn staan voor een proefrits klaar, zo is er de Charade, leverbaar in liefst 11 uitvoeringen, waaronder ook een automaat en een dieseluitvoering. Binnenkort staat ook de midden klasser, die qua prijs onder de ƒ20.000,- .blijft, namebjk het type Charmant bij «De Witsie». Naast deze personenwagens heeft Daihatsu nog de aantrekkehjke Rocky, een 4x4 terreinwagen, en het busje HIJET genaamd, beide leverbaar in vele uitvoeringen. Kostenaspect Niet alleen in aanschaf is Daihatsu plaats. aantrekkelijk voor de beurs, maar van- awriescommissie heeft iets later wege de doordacht toegepaste techniek dan verwacht haar advies uitgebrcht. is elke Daihatsu ook voordelig in Maar het is er nu en het is niet gunstig brandstofverbruik en - wat ook zeer voor zowel de Beekse Bergen als de Ef- belangrijk is - in onderhoud. Door de teling. Rotterdam wordt immers als de gegalvaniseerde carrosserie bhjven de beste vestigingsplaats voor een «scien- auto’s er na jaren gebruik nog zeer ce-park» aangewezen. Daarmee Ejkt netjes uitzien, wat weer een positief ef- het doek voor Midden Brabant geval- fect heeft op de inruilwaarde. len. Dat steeds meer automobibsten Lijkt; zeker is dat natuurlijk nog hiervan doordrongen zijn blijkt uit de niet want een advies wordt niet altijd verkoopcijfers, in 1986 werd de omzet klakkeloos overgenomen. Toch mogen liefst met 35% verhoogd. we aannemen dat de adviescommissie Mocht U geïnteresseerd zijn geraakt haar werk goed heeft gedaan en men door het bovenstaande, U vindt «De met sterke (én nieuwe) argumenten Witsie» in autohuis «Carré», Lage moet komen om er nog iets aan te ver- Witsiebaan 78, Tilburg. Ieren. Geen Cosmocenter in de Wilt U eventueel telefonische infor- kse Bergen of in de Efteling dus: matie, bel dan 013-634355 en vraag s wrang maar het zij zo! naar Henk van de Pas. Dat het de gemeente Tilburg ernst is met het schoonhouden van haar stad wordt steeds duidelijker. Met diverse acties wijst de gemeente haar burgers op ie verantwoordelijkheden met betrekking tot het schoonhouden van de stad. De ste actie die bij velen misschien nog vers in het geheugen ligt, voerde de ger in december van het vorig jaar. Toen werd wekelijks een bepaald gebied in d nenstad geveegd. Het geveegde werd tentoongesteld in een doorzichtige afvalwa- gen. De hoeveelheden afval die verzameld werden, waren verbluffend. Die actie toonde duidelijk aan dat een schone stad een zaak van ons allen is want heel wat afval bestond uit achteloos weggeworpen zakjes, bakjes en ander verpakkingsma teriaal. Het concept voor de auto van het jaar 2000 is voor 50 procent reeds vastgelegd. De ontwikkeling van een nieuw model en van de daarvoor noodzakelijke produkt- machinerie duurt namelijk rond zes jaar en de serieproduktie loopt dan ruwweg tien tot twaalf jaar. Dit betekent dat wat nu nieuw wordt ontwikkeld, ongeveer in het jaar 1992 in serieproduktie komt. Het model zal dan minstens tot het jaar 2000 worden gebouwd. Rond het jaar 2004 zal dan altijd nog ongeveer de helft van deze auto’s op de weg rijden. In tegenstelling tot, bijvoorbeeld de kledingmode, heeft de auto een veel langere wisselingcyclus. De kledingmode is in zeker zin een kortegolf-verschijnsel, de auto-ontwikkeling is meer een langegolf-gebeuren. Daarbij spenderen de automo bielfabrieken gemiddeld 3,5 procent van hun totale ontzet aan research en ontwik keling. Uiteraard ziet men ondanks deze langegoifbewegingen toch duidelijke tenden sen. Reeds nu kan men duidelijk herkennen, in welke richting de inspanningen van de automobiel bouwers gaan. Een voorwaarde voor prognoses van deze aard: vrede in onze wereld, geen economische ineenstortingen, dus een min of meer normaal verloop van de (ontvvikkelings)geschiedenis. In het najaar zal worden onderzocht hoe de afvalkalender bij de Tilburgse huishoudens is ontvangen. Op basis daarvan wordt bekeken of er volgend jaar weer een afvalkalendesr komt of dat die informatie op een andere ma nier moet worden overgebracht. De af valkalender is ook verkrijgbaar bij het Gemeentehjk Informatiecentrum aan het Stadhuisplein. Mocht de Cuore met handschakeling zich reeds in een grote belangstelling verheugen, bij «De Witsie» denkt men nu dat met name ook de «automaat» zeker zijn weg naar de klant zal vinden. Eindelijk: rijden op water Dan zal daarvan zijn de voorspel lers overtuigd een nieuw energietijd- binnen: dat van de waterstof bereidingen daarvoor zijn ove- lang begonnen). Door ontle- van water in waterstof en zuur- met behulp van zonne-energie zal geva la- voldoende waterstof ter beschikking den tardolie komen, waarvan de verbranding bo jaar la- vendien het voordeel heeft geen scha- isbe- debjke gassen te prduceren. In plaats kooldioxyde, wE Geen Cosmocenter in Midden Brabant De motor Enkele uitzonder' -1 bhjven we bij de zuigermotor. houding benzinemotor/dieselm Egt wat de personenauto’s betref Duitsland momenteel ongeveer 90: en zal rond de eeuwwisseling ongeveer 85:15 Eggen. Zestig tot tachtig procent van alle auto’s zijn dan viercihndermo- toren. Het aandeel van de zescihnder- motoren zal toenemen en in Europa en Japan bij 15 tot 20 procent en in de USA bij 30 procent liggen. De helft van de dieselmotoren zal direkte inspuiting hebben, 60 procent van de benzinemotoren heeft een cilin derinhoud van 1,4 tot 2,0 Eter (dit geldt, met uitzondering van de USA ook voor dieselmotoren). Het aandeel van benzinemotoren met meer dan 2,0 liter inhoud en van dieselmotoren van ?lve<: minder dan 1,4 Eter zal konstant bEj- staat nog absoluut vast dat marktaandeel ™?^Xei£n het da“ weze* v™derin- noe d“deliik de P j schermtechniek. Daarbij worden door Een aanzienbjke vermindering van van ^ge^de display- pans het brandstofverbruik zal worden be- weergave naast de nu reeds gebreke- bom reikt door de volgende maatregelen lijke ^„ns zoals snelheid, motor- wag> aan de motor: geringere inwendige olietemperatuur, brandstof- weit, wnjvingsverbezen betere mengselvor- en tijd inK ming, gunstigere thermodynamica be- waarschuwingssigntlen j ter opFaadsysteem, verfijnde vierklep- wordt Mk ge8waarschuwd pentechniek. grotere compressie bij stanige ver^rging en Ondc een elektronische antiklopregelmg, eventueel ook een variabele compres sie bij rijden onder deellast en vollast met behulp van de elektronica. men Ir jffen. irde- ige- ipse- >r, stillere versnelhngs- rollende banden. Ook In ekend op minder uit- «Meinl» conga's (per paar) «Supercussion» timbales «Washburn» basgitaar (incl. flight-case) «Washburn» gitaar A15V (incl. flight-case) «Fender» gitaar (Telecaster de Luxe) «Yamaha» gitaar (SG 800) Nieuwe muziekapparatuur «D. en R.»-mengtafel (8 kanalen),32907- Ritme-apparaat (programmeerbaar) Ritme-apparaat (8 ritmes)f^2«T7- «Aria» multi-effect (ME 20)f^-3957- «Schaller» phaser^2+07- igssi; ng van de b larbij worden genaamde dis j reeds gebr snelheid, motor- obetemperatuur, brandstof- tijd in gevaariijke situaties 'm gegeven i voor Ege verzorging en onder' verversing, bougievervangir ging van remvloeistof). Nog niet in te schatten is het mo ment van introduktie van afstands- waarschuwingsvoorzieningen, bijvoor beeld bij mist en bij parkeren. j o Antiblokkeersysternen en antishpre- noemde direkte inspuiting 15 tot 20 geijngen zullen echter in elk geval ge- procent brandstof besparen. Daarbij talsmatig aan betekenis winnen, komt nog de automatische uitschake- M i liebescherming Hier zijn drie deelgebieden te onder scheiden: uitlaatgassen, buitengelui den en wagenoppervlak. Uitlaatgassen: allereerst zal men aUe toekomstige motoren voorzien van ge harde klepzittingen, zodat ze met lood vrije benzine kunnen worden gereden (tal van oudere typen hebben een zeke re loodtoevoeging aan de brandstof nodig, waarbij het lood zich op de klepzittingen afzet en deze zodoende lit).

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1987 | | pagina 11