>o.- j 50.-^ >0.-^ >0.-^ jr A o.- >0.- I n iO.- I «Er was voor hen geen plaats in de herberg...» EEN WERELD VOL TEGENSTELLINGEN OP HET DAK VAN EUROPA 1986-pagina 30 Woensdag 24 december 1986 - pagina 31 DE TILBURGSE KOERIER set ien van is G. Witlox jrze- ieze septer bronsl CGIDl/ï geke° De de die naar men verdv noorder ten neer acht en Kerstr risteni naat irraad I J r>r.on Onde> a -Jaus» wor ■~j naar deze srstman. ter wordende waterkrachtcentrales en ook toeris ten gaan Lapland in toenemende mate bezoe ken. In de afgelopen zomer reisden we door Fin land naar de Noordkaap. Wat veel toeristen in georganiseerd verband of per vliegtuig onderne men, probeerden wij per openbaar vervoer. Een impressie van een reis door Lapland. itworper architect id doet der Een van de merk waardigste gebieden van Europa bevindt zich in het uiterste noorden. In het immen se gebied boven de poolcirkel leeft men af wisselend in een we reld van licht en duis ternis. Zo gaat op Noordkaap, het noorde lijke punt van het Europese vasteland de zon van 14 mei tot 30 ju li helemaal niet onder. Een twee-en-een-halve maand durende «dag». In de winter geldt het omgekeerde. Het ritme van dag en nacht, de zo mer die plotseling overgaat in de wiqter, bepaal den eeuwenlang het leven van de Samen, de eigenlijke naam van de oudste bewoners van Noord-Scandinavië, die wij beter kennen onder hun scheldnaam Lappen. De moderne tijd bracht meer welvaart en com fort, maar bedreigde ook het oorspronkelijke no madenbestand en de cultuur van dit rendierhou- dende volk. Wegen en spoorlijnen hebben Lap land opengelegd. De enorme voorraden hout en per u ’"T* erts worden geëxploiteerd. Overal verrezen gro- ter wordende waterkrachtcentrales en ook toeris- Muggen Veel van onze medepassagiers in de bus van Rovaniemi naar Karasjok blijken op weg te zijn naar vakantie huisjes of naar één van de groot op gezette nieuwe vakantiecomplexen, die zich langs de weg bevinden. Fin land is duidelijk bezig het noorden geen ruimte is voor een tegenligger, neemt hij voorrang. De weg die tegen de fjordwand aan hangt, gaat nog door de drie kilome ter lange stikdonkere Skarvbergtun- net om tenslotte te eindigen in Kaf- jord waar een drukbezette autoferry de overtocht naar het eiland Mage- röya verzorgt. Kafjord bestaat slechts uit een aanlegsteiger en een cafetaria. De weg vanaf Russenes, de tunnel, de veerpont en de gasfalteerde weg op Mageröya zijn vooral bedoeld om toeristen naar het noordelijkste puntje van Europa te brengen. Fran sen en Duitsers op expeditie naar de Noordkaap voeren hier de boven toon. Op het eiland komt men aan in Honingsvag. Het uiteindelijke doel, de Noordkaap ligt nog ruim 30 km verder. Iedereen gaat daar heen, ook al is er dikwijls niet meer te zien dan de Noordelijke Ijszee. Het hele wegennet op het eiland, de accommodatie en het vervoer zijn gericht op de plek waar een honder den meters hoge kaap uit de zee op rijst. Opvallend op Mageröya zijn de vele rendieren (ongeveer 3.000 her ten uit Karasjok hebben hier hun zo merverblijf), de illegale kampeer- plaatsen en het volstrekt kale (mos- begroeide) landschap. De weg, die alleen ’s zomers toegankelijk is, kronkelt er door heen, omhoog, om laag, soms langs diepe afgronden. Op de achtergrond watervallen en (eind juli) besneeuwde plekken. Het doet denken aan het hooggebergte. We zitten echter slechts op ongeveer 300 m hoogte. De weg eindigt bij een groot par keerterrein met een aantal gebou wen die op het einde van de jaren vijftig zijn neergezet en later zijn ge moderniseerd om de groeiende stroom toeristen op te vangen. Er zijn wat eet- en drinkgelegenheden en enkele winkeltjes. Enkele tiental len meters verder op 71°10’21” houdt het plateau waarop we staan op, 300 meter lager ligt de Noordelij ke Ijszee. Het is Ou.15. Tussen de re genwolken verschijnt in het noorden heel even een stukje van de zon. Henk van Doremalen In Australië (IKON vrijdag): ouders met hun doodgeboren kindje, enkele dagen houden ze het thuis, bekijken het, strelen, kussen, knuffelen, hun rouw verwerken, niet verstoppen, samen met de andere kinderen, de reac tie van dat blonde meisje, wonderlijk. Een échte begrafenis, zelf verzorgd, een foto blijvend in de huiskamer. Een herberg van herinnering voor deze doodgeborene in het hart. Kerstmis, gezegend kerstfeest als aanzet tot een plaats voor allen. Om te beginnen: een plaats in het hart. Eli Wiesel: onverschilligheid is de grootste zonde... Bij het stoplicht Besterdring-Spoorlaan: er staat een stationcar vóór je, op de achterruit een sticker met foto: «Wie helpt ons onze Gemma te vinden, ze is al anderhalf jaar spoorloos. Een drama op een plaatsje: er is herberg, het bedje gespreid, de ta fel gedekt, de genodigde komt maar niet. Ze zou zo welkom zijn. den, wonen permanent in deze plaat sen. Wandelend door Karasjok valt vooral op dat de Samen aanmerkelijk kleiner en donkerder zijn dan de No ren. Hier in Karasjok waar ze een be langrijk deel van de bevolking uitma ken, hebben ze een eigen middelba re school, terwijl er ook een Samen museum is, waar in het Noors en het Sami uitleg wordt gegeven over de geschiedenis van het gebied en de bevolking. Karasjok blijkt verder te beschikken over een grote Samische bibliotheek. De diverse Samische in stellingen vormen het bewijs dat dit een van de belangrijkste woonoor den is van een volk dat enerzijds ge bruik maakt van sneeuwscooters om rendieren op te drijven, anderzijds nieuwe waterkrachtcentrales pro beert tegen te houden, omdat de rendierentrek daardoor bedreigd wordt. bittere man. kalm en onpartijdig: Misschien tjokvol volkstelling, srblijfsproblemen. gebruik was. Het kost overigens de nodige moeite om de belangrijke weg die Rovaniemi met het uiterste noorden van Finland en Noorwegen verbindt, berijdbaar te houden. Kort na het verlaten van de stad komen we al op een ongeveer 25 kilometer lang grindpad terecht, dat een ware beproeving vormt voor bus, chauf feur en passagiers. Men blijkt de schade aan het her stellen te zijn, die in de winter en het voorjaar wordt aangericht door sneeuw, ijs, smeltwater en de extre me temperatuur. De chauffeur ver kert ons, dat de thermometer in de streken tot 30, 40 graden onder nul kan dalen. Het is dan ook geen toe val dat Finland al jarenlang als decor dient voor zogeheten alternatieve elf stedentochten. De meren vriezen hier gegarandeerd dicht, iets wat bij ons niet ieder jaar voorkomt. De bus die bij het vertrek uit Rova niemi goed gevuld was, stopt in dor pen die opvallend ruim gebouwd zijn en een uiterst moderne indruk ma ken. Plaatsen als Sodankyla, Ivalo en Inari, waar kortere of langere pauzes gehouden worden, doen Amerikaans aan: brede straten, grote parkeerter reinen en veel open plekken tussen de gebouwen. Commercie Hoe noorderlijker we komen, hoe meer Samen er ook langs de weg verschijnen met op toeristen gerichte koopwaar. De rendiervellen en ge weien overheersen, maar er zijn ook tal van andere gebruiksvoorwerpen en kledingstukken te koop. Hun aan vankelijke afkeer van vreemdelingen hebben de Sami overwonnen. Het commerciële aspect is voor deze voormalige nomaden, die pas deze eeuw (noodgedwongen) enigszins in de westerse cultuur zijn geïnte greerd, belangrijk geworden. Vooral langs de toeristisch belangrij ke Noorse kustweg naar Noordkaap zou dat duidelijk worden. Daar staat men met de «lavo» langs de weg, de tent van rendierhuiden. Hoewel er nog steeds Lappen zijn die de tent gebruiken, is de tegenstelling met de verder van de weg geparkeerde ca ravan, waarin men ’s zomers woont, frappant. Even opvallend is een tra ditioneel geklede Lap, die we in een café zien. Onder de «Gak’te» draagt hij moderne Finse sportschoenen. Hamer De rendieren hebben zich eigen lijk nog het minst aan de moderne tijd aangepast. Nog steeds trekken ze in groepen rond, waarbij de ver keerswegen niet als obstakel gezien worden. Overstekende rendieren, die aanvankelijk een bezienswaardig- Wouden Vanaf Helsinki gaat het via Oost- Finland, langs de Russische grens naar de hoofdstad van Fins Lapland, Rovaniemi. Onderweg merk je al dat hoe noordelijker je komt in Finland, hoe minder bewoning er is. spoorlijn trekt een streep door eindeloos lijkende wouden, slechts afgewisseld worden door on telbare meertjes en riviertjes en zo af en toe een dorpje. Het landschap is verder bezaaid met rotsblokken en steentjes, het puin dat is achterge bleven na de laatste ijstijd. Tot Rova niemi, de stad die in de oorlog zoals zoveel Noord-Scandinavische plaat sen door de Duitsers met de grond gelijk is gemaakt, kan per trein ge reisd worden. Via de door ons ge volgde route vanaf de Finse hoofd stad is dat zo’n 1.150 kilometer. De 30.000 inwoners tellende nieuw ge bouwde stad is ontworpen door de beroemde Finse architect Alvar Aal to. De plattegrond doet denken aan een rendiergewei. Op dit moment is Rovaniemi in duisternis gehuld. Het is de tijd van de «kaamos» de poolnacht, die lan ger duurt naarmate men noorderlij ker komt. Zoals overal in het noor den brengt men veel verlichting aan om de donkere dagen in november en december dragelijk te maken. Be halve door een beetje daglicht en de verlichting wordt de duisternis ook doorbroken door het mysterieuze irlicht, de opflikkerende slier- licht die aan de horizon waar- jmbaar zijn. In deze sprookjes- itige sfeer van rendieren, sneeuw naaldbomen is de band met tmis snel gelegd. De Finse toe nindustrie is er gretig op inge sprongen. Onder het motto «Meet Santa Claus» worden reizen georga niseerd naar deze «woonplaats» van de kerst Lukas vertelt: «Zij bracht een zoon ter wereld. wikkelde hem in doeken en legde hem neer in een kribbe, omdat er voor hen geen plaats was in de herberg». In liederen en kinderspelletjes maken we deze herbergier zo gemakkelijk tot een harde en bit*- Maar er staat heel k er was geen plaats, met die drukke volk verkeers- en ver Overmacht. Maar die «hoogstzwangere» staat op straat, met het kindje dat komen gaat, en de zorgvolle man. Ze moeten zichzelf maar zien te redden... Uiterlijk Op dit moment (eind december) nu Noord-Scandinavië midden in de «kaamos», de poolnacht zit, verblijft de rendierkudde in de omgeving van Karasjok. Ze komen o.a. van het een paar honderd kilometer noorderlijker gelegen slechts met bossen bedekte eiland Mageröya, waar ook Noord kaap, onze uiteindelijke eindbestem ming, op ligt. De trek begint meestal in de «ruska», de veelkleurige maar kortdurende herfstperiode, die in september valt. Omdat dit ook de bronsttijd is, kan het soms tot de cember duren eer de kudde is terug gekeerd. Het een paar duizend inwoners tellende Karasjok is in de winter, wanneer de zon niet boven de hori zon verschijnt, de thuishaven voor de nog met de kudden meetrekken de Samen. Het aantal is overigens betrekkelijk gering, van de ongeveer 30.000 Samen die er nog zijn, zijn er nog maar een paar duizend die zich op een of andere manier met de trek bezig houden. De belangrijkste ne derzetting van de Samen is Kautokei- no, een plaats zo’n 125 kilometer ten zuidwesten van Karasjok. Bejaarden, kinderen en veel vrouwen en zij die zich niet meer met de trek bezighou- als vakantiegebied te exploiteren. Vooral in maart, april en mei is dit ge bied erg populair. De dagen worden dan steeds langer, maar door de lan ge winter kan er nog volop aan win tersport worden gedaan. Het landschap waar de bus nu doorgaat, is bezaaid met meertjes en riviertjes. In Finland heeft men enige tijd geleden eens de moeite geno men de meren te tellen. Men kwam tot ruim 187.000. Het grootste deel daarvan ligt in het zuiden, maar ook Lapland is rijkbedeeld. 350 kilometer ten noorden van Rovaniemi bereiken we Inari aan het gelijknamige meer, het derde in grootte in Finland. Het landschap is in de loop van de dag steeds ruiger geworden, het hoogte verschil is merkbaar toegenomen en de zogeheten tunturi’s (kale, ronde bergtoppen) zijn nu overal zichtbaar. Bij Kaamanen splitst de weg zich in een noordelijke en een westelijke tak. Bewoning is er nauwelijks meer. De enige stopplaats die we nog aan doen, bestaat uit enkele houten ge bouwen bij een brug over een rivier. Het blijkt een natuurvriendenhuis te zijn, dat in de zomer dient als pleis terplaats voor de per auto naar Noor wegen (Noordkaap) reizende toeris ten. Later op onze reis komen we een Duitsers tegen, die in dit gebied fiet send een zijweg was opgegaan. Dagenlang was hij geen enkele wo ning, laat staan een dorpje tegen ge komen. Zijn enige vriendschap be stond uit loslopende rendieren en de hier overvloedig aanwezige muggen, die er overigens niet van op de hoog te blijken te zijn, dat muggenolie dient om te voorkomen dat je gesto ken wordt. Zelfs de hardnekkigste Scandinavische middelen werken maar enkele minuten. De laatste zestig, zeventig kilome ter tot de Fins-Noorse grens bestaan uit een smalle asfaltweg, die voortdu rend omhoog en omlaag loopt. We zijn nu in een gebied dat zo ver naar het noorden ligt dat Noorwegen om Zweden heen grenst aan Finland en de Sovjet-Unie. De chauffeur heeft besloten de vijf overgebleven passa giers op het einde van de busrit te trakteren op een staaltje van zijn rij kunst. Vol gas gaat het de steile hel lingen op en nog harder vallen we weer naar beneden om direkt weer aan de volgende klim te beginnen. Net wanneer iedereen misselijk dreigt te worden, bereiken we de grensplaats Karigasniemi en even la ter Karasjok, één van de belangrijk ste winterverblijfplaatsen van de Sa men. men komen, die passagiers, post en pakketjes uitwisselen. Van Russenes loopt een vrij smal le ongeveer 70 km lange weg naar het noorden, de enige landroute r de Noordkaap. De schaarse bo- i die er eerst nog waren, zijn nu iwenen. Het landschap bestaat uit met mos begroeide rotsen en het soms een paar honderd meter diep gelegen fjord. De chauffeur moet alle aandacht bij zijn werk houden. In de Onbegaanbaar Vanaf Karasjok wordt het land- :hap nog steeds ruwer. De kleine zilverachtige dwergberken waar de hoofdweg als een lint doorheen snijdt, worden afgewisseld door schijnbaar onbegroeide hoogvlaktes. Hier overheersen de korstmossen die het vermogen hebben zich aan te passen aan het arctische klimaat. Links van de weg strekt zich de «on begaanbare» natuur uit die Willem Frederik Hermans schreef in zijn ro man «Nooit meer slapen». Het dras sige landschap, de honderden ri viertjes en meertjes waarin zich het smelwater in de zomer verzamelt en de duizenden lastige muggen waar Hermans het over heeft, zijn er nog steeds. Alleen de weg is verbeterd en de Lappen hebben zich noodge dwongen aangepast aan de eisen van de moderne tijd. Wie hier uit de bus stapt en de hoofdweg verlaat, kan dagenlang ronddwalen zonder een menselijk wezen te zien. Bij Lakselv, 75 km te noordc. Karasjok, bereiken we voor het eerst een fjord: de Porsangen. Lakselv is zo’n plaatsje zoals we dat in Noord- Scandinavië diverse keren gezien hebben: royaal gebouwd, brede we gen en tientallen jongeren, die uren lang per auto rondjes draaien door het dorp. De vrijwel nooit meer dan een duizendtal inwoners tellende dorpen vormen meestal het verzor gingscentrum voor een gebied ter grootte van Midden-Brabant. Aan steden moet men in dit verband hele maal niet denken. In de noordelijke Noorse provincie Finnmark, een ge bied dat groter en vooral onbegaan- baarder is dan Nederland, zijn Alta met 7.500 en Hammerfest met onge veer 4.000 inwoners de grootste ker nen. Het wegvervoer en veel van de veerdiensten in de provincie Finn mark worden verzorgd door Finn mark Fylkesrederi og Ruteselskap. Deze maatschappij maakt ook deel uit van de Nord-Norge busroute, de ongeveer 1300 kilometer lange bus verbinding van het spoorwegstation in Fauske via Narvik en Alta naar het aan de Noors-Russische grens gele gen Kirkenes. Wat afstanden en windrichting betreft, wordt je hier trouwens steeds weer op het ver keerde been gezet. Kirkenes ligt on geveer 2.500 km verwijderd van de Noorse hoofdstad Oslo, een afstand vergelijkbaar met Tilburg-Sicilië! Lakselv, waar we aangeland waren, ligt oostelijker dan Athene en noor derlijker dan Alaska. Noordkaap De bus rijdt verder oostwaarts langs het fjord richting Russenes, een knooppunt van verbindingen. Aan een kleine steiger kunnen sche pen aanleggen. Verder is er een hou ten opslagloods annex koffiehuis met een binnenplaats waar een on verwacht groot aantal bussen sa- Met de trein, de bus en de boot van Tilburg naar Helsinki reizen kost betrekkelijk weinig moeite. De onge veer 2000 kilometer lange reis naar de Finse hoofdstad vergt alleen de nodige tijd. De Zweedse en Finse spoorwegen hebben uiterst comfor tabele treinen en de overtochten per boot zijn tegenwoordig zelfs luxu eus, nu er een hele nieuwe generatie ferry’s van stapel is gelopen. Wat vroeger eenvoudige grote veerpon ten waren, zijn nu een soort drijven de koop- en vermaakcentra. Diverse restaurants, luxe hutten, enorme su- permarkts met vooral alcoholica, bars, discotheken, een sauna en een zwembad bepalen het beeld op de schepen, die de overtocht van West- Duitsland naar Zweden en van Zwe den naar Finland maken. Vooral de ze laatste 12 uur durende reis is een belevenis. Tussen het Zweedse Stockholm en het Finse Turku is de Oostzee bezaaid met eilandjes waar de schepen tussendoor manoevre- ren. Modern Rovaniemi ligt in het zuiden, van het ongeveer 95.000 km2 grote Finse deel van Lapland. Vanaf het bussta tion van deze moderne stad trekken de bussen noordwaarts. De busrit naar het 450 km verderop gelegen Noorse Karasjok kost zo’n 70 gul den. Relatief goedkoop wanneer je bedenkt datje de hele dag onderweg bent door een gebied waar nauwe lijks openbaar vervoer is. Er zijn eigenlijk maar weinig passagiers die vrijwel het gehele traject meereizen: een Duitse vrouw, afkomstig uit West-Berlijn, die op reis is met haar dochtertje, een Tsjechische student, een door het klimaat getekende Sa- mi-vrouw, die vlak voor de Fins- Noorse grens haar bestemming be reikt en wij. De bus van J.M. Ekseli- sen Lapin Linjat Oy vervoert niet al leen passagiers maar ook goederen, zoals dat vroeger ook bij de BBA het heid vormen, vallen na verloop van tijd nauwelijks meer op. Dat geldt al leen voor ons passagiers, de chauf feur moet voortdurend attent blijven en veelvuldig remmen om aanrijdin- -An te voorkomen. Later, op de terugreis door Zweeds Lapland, zou de botsing waar we de hele reis voor vreesden toch nog plaats vinden. Op de In- landsbaan, een «binnendoor» spoor lijntje in het westen van Zweden, rijdt een dieseltreinstel, ondanks een po ging van de machinist een noodstop te maken, vol op een plotseling over stekende kudde in. De trein rijdt te rug en we konstateren een tiental do de en halfdode dieren langs de baan. Het treinpersoneel stapt uit en ver lost de achtergebleven gewonde herten uit hun lijden. Een weliswaar niet dagelijkse, maar toch regelmatig terugkerende routine, vertelt de kon- dukteur ons. Niet de aanrijdingen, maar de ont wrichting van de natuur vormt de grootste bedreiging voor de rendie ren en de van hen afhankelijke Sami sche bevolking. Zo heeft de ramp met de kernreactor in Tsjernobyl ca tastrofale gevolgen voor het rendie renbestand. De dieren leven in be langrijke mate van korstmos. Anders dan planten met wortels haalt korst mos het voedsel uit de lucht. De ren dieren krijgen daardoor veel cesium 137 binnen, dat in april na de Tsjer- nobylramp over Scandinavië heen- waaide. Vooral de Zweedse Lappen, die net onder de poolcirkel wonen, werden er de dupe van. De tiendui zenden Samen die nog in Noord- Scandinavië leven worden overigens al veel langer in hun leefwijze be dreigd. Velen hebben het nomaden bestaan opgegeven en zich in de dorpen gevestigd. De als progressief bekend staande Scandinavische re geringen hebben zich nooit veel be kommerd om het rare, rondtrekken de «Indianen» volkje. Dwars door hun gebied werden langsgrenzen getrokken die de diverse stammen van elkaar scheiden. Nog drastischer is de scheiding met de meer naar het oosten op het schiereiland Kola en in Karelië wonende Lappen. Over deze in de Sovjet-Unie levende Samen is niet veel bekend. Men vermoedt dat ze nog betrokken zijn bij de mijn bouw, de houtindustrie en de ren- dierteelt.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1986 | | pagina 31