CEUS F t il burg s: - Café Kerkzicht deur uit Theatervormgeving S1K-ARM Massada in Town Viool-weekend [óc dk»u6cn3waanj Slotevenementen Tilburgs Liszt festival 1986 Meedogenloos spel van glitter, glamour en valse schijn 690,- 930,- ingsprijzen! Première «Blues» door het Dansers Collectief 420,- 460,- 500,- 540,- 580,- 620,- 660,- 700,- Dansgroep «Sosta Palmizi» uit Turijn met «II Cortile» Toneelgroep Theater «Rien ne va plus» ■M «■Bk Globe met «Clavigo» MASSADA 2250 Peter Faber en Olga Zuiderhoek spelen Danny en Roberta» schouwburg 490,- 760,- lingsprijzen! Het Brabants Orkest met Emmy Verhey ‘1 1 Donderdag 2 oktober 1986 - pagina 17 DETILBURGSE KOERIER M 149,- ie en WC ng <rtje de in >>ng )ïtf pïïro} 55,50 per couvert <^°en vo°r (Tijdens de lunch vrij parkeren na afhalen van een parkeerbewijs in ons restaurant) Nèt even iets anders Dat proeft U. In èlles! ff; 00 cm: NU I oktober te zien in BH de landelijke pers al eest sublieme van dit oranje. Uitval NU MEE! gement maandag Reen speciaal Een unieke gelegenheid voor feesten en partijen in een gemoedelijke brabantse omgeving. Prachtige feestzaal met een sfeervolle bar, open haard, een groot terras en de mogelijkheid voor een barbecue party. voor inlichtingen: Mevr. W. van Breugel ’t Zwaantje 1, Berkel-Enschot Tel. 013-331239 DN BEIAARD Heuvel 22 Tilburg Tel. 365324 BISTRO LE MENTON Stationsstraat 83, RIJEN Tel. 01612-2232 Igezelschap- thoud en met de streepdessin 50 cm. Het f KNIKARM f8 januari 1987 is z nge Dagreis naar een voorwaarde voor een ng dat ieder die c „1If in kwijt kan en er in terug inden. Alleen zo krijgt het toneelbeeld n en spontaan karakter. «Blues is de titel van de nieuwe produktie van het Dansers Collectief uit Tilburg, die op 2, 3 en 4 oktober in de studio-zaal in première gaat. Een choreografie van Li lian Bruinsma en Ricardo Anemaet. De eerste productie van het vrijwel geheel «nieuwe» Zuidelijk toneel Globe is «Clavi- go», een tragi-comedie van Goethe uit 1774 met als thema de onbereikbare liefde. Deze voorstelling .gaat op donderdag 9 oktot Schouwburg Tilburg in première. Op v 3 en zaterdag 4 oktober vinden er - repetities plaats, die gevolgd wc een nabespreking. Op vrijdag 1 wordt de voorstelling nog een keer herhaald. Ik speelde weer Medea, maar het ging heel slecht. Ik was ontzettend nerveus. De gewe hij brac praktijk ichtighei titel sitie - De Italiaar indrukwekkc van deze groep van de stad Nami danstheater-werk van het jaar in Itali een keer wil gaan zien: donderdag 9 ok in aanraking waaraan zij iaanse dansgroep Sosta Palmizi uit Turijn speelde vorig seizoen in de studio-zaal kende voorstelling «II Cortile» (De Binnenplaats). Het was de eerste voorstel- ep en zij ontvingen meteen al in juni 1985 de Premio Opera Prima (de prijs i voor het beste debuut) en de Premio Uhu 1985 (de prijs voor het beste het jaar in Italië). Voor iedereen die deze voorstelling alsnog of nog jktober om 20.45 uur in de studio-zaal. Het geeft de organisatoren veel voldoening dat het festival is aangeslagen. Of het nu goed weer was of slecht, op welk tijdstip het evenement nu plaats vond, het deed er niet toe: het publiek bleef komen! Er werd zelfs uitdrukkelijk door diverse mensen gevraagd om met name het eerste concert te herhalen (met de alt Lia Lig- thart). Echter, het komende weekend valt het doek: met drie grote evenementen wordt het Tilburgs Liszt Festival afgesloten. herm, dat je n zonder je loeiteloos pen. Want :nd gulden speciale ■r dan 1 Dan weten ze bij Globe te zien ir de Nacht-» van volgende dag belde Ronald dat het goed was en dat ik de rol kreeg van Marie. Marie is de geliefde van Clavigo, die haar in de steek laat voor zijn carrière. Ze hadden me uitgelegd wat voor een rol het was en toen ik het stuk las, vond ik dat Marie veel «ach en wee» riep en weinig humor bezat. Er kwam een nieuwe vertaling en al na de eerste repetitiedag veranderde mijn idee over de rol. twen en een heer vinden hun nar- st boudoir van de jaren tachtig. ruimte te neme:.. akoestiek en het aantal speel', is veel groter. D. jonge pia- inkijk op het mts Conserva- voor muziek en Zeeland en Noord- bovendien een insti- landers B.igcii In de cur name het ontwer zal uitgegaar neelstuk. N; In een gesprek vertelt ze over haar rol in «Clavigo» en hoe het is om bij een repertoi- re-gezelschap te werken: «Na de middelbare school ben ik naar e. Deze Lausaniïe gegaan. Ik heb een blauwe maan- tober in dag Frans gestudeerd, maar het bevredigde vrijdag me niet. Na twee jaar was het: Wat nu? penbare ’t Is heel gek, maar ik ben naar de toneel- presenteert: zondag 5 oktober Heuvelring 116, 013/423451. Eigen fantasie irsus is het de bedoeling dat met ontwerpen de aandacht krijgt. Er lan worden van een bestaand to- Na lezing kan iedere deelnemer «In het dagelijks leven ben ik een vrolijk persoon» Josephine van der Meer werd in 1959 in Rotterdam geboren. Zij ging 4 jaar naar de toneelschool in Maastricht. Dit seizoen speelt ze haar eerste rol in «Clavigo» bij Zuidelijk Toneel Globe, een stuk van J.W. Goethe, waarin de keuze tussen carrière of liefde een- traalstaak Vanaf 8 j in «Lang: O’Neill. drie keer lekker anders Een 3-pansgerecht met veel vlees, pikante sausen en frisse garnering. Sfeervol opgediend in Bourgondische stijl. Exclusief geserveerd door Een van de best ontvangen produkties van het afgelopen seizoen is ongetwijfeld het to neelstuk Danny en Roberta», dat sinds januari gespeeld wordt door Peter Faber en Olga Zuiderhoek in een regie van Lodewijk de Boer. Deze voorstelling komt dan ook nog een keer terug in Tilburg en wel op woensdag 8 oktober om 20.45 uur in de studio-zaal. De jonge Amerikaan John Patrick Shanley, geboren in de New-Yorkse sloppenwijk The Bronx, schreef met zijn vijfde toneelstuk een juweeltje. Vijf kwartier speelduur voor een com pleet menselijk drama. Vol humor, rauw en teder tegelijk, balanceert «Danny en Roberta» geraffineerd tussen realisme en metafoor. Danny en Roberta zijn twee «losers», verpletterd tussen d< maatschappij, die zich aan elkaar vastklampen in een haat-liefde 1 tische en af en toe zeer roerende dialoog gaan ze elkaar te lijf en en lichamelijke apache-dans lijkt er zelfs nog zoiets i_I_ r deen blue sea» tredens voor de Belgische televisie, do cent aan o.a. het Brabants Conservato rium te Tilburg, zal soliëren in de «In troductie, Thema en Variaties» van Liszts tijdgenoot, Rossini. Boeykens zal het Harmonieorkest dirigeren bij de uitvoering van het bekendste werk tevenThet concertmatig slot van het Festival te Tilburg. Dit wordt een con cert dat geen enkele muzikant van een harmonie uit Tilburg of omgeving mag missen! - Jan Staudt zal zich bij deze gelegen- leerlingen heid presenteren als een virtuoos van Liana Seri formaat. Hij zal het concert openen met «Ad nos...» van Liszt, een werk waarbij het orgel van de Goirkese kerk zal klinken als een orkest: aardig is dat daarmee het orkest zal klinken als een orgel. Ondanks de zeer bijzondere presen tatie op vrijdagavond zal de toegang slechts 5 gulden bedragen. Atelier/Theater ’t Heks organiseert nu een cursus theatervormgeving en is er in ge- slaagd een succesvol professional aan te BH trekken voor de begeleiding. Hedy Grüne- wald ontwierp en maakte het toneelbeeld voor een aantal voorstellingen van De Witte I '^5 Kraai, o.a. voor «Tyrannie der Hulpverle- g ning» en «Le Diable au Corps». Deze laat- I isates ste produktie is eind oktober te zien in ’t Heks en werd door c uitgeroepen tot de meest suuuchk; v<ui u»i theaterseizoen. Er wordt gedanst door Marina Kaptijn, Marjon van lersel, Emilie Sterkenburgh, Karin Sorbi, Ricardo Anemaet en Lilian Bruinsma op muziek van Tom Waits. In deze voorstelling plaatst het Dansers Collectief haar kanttekeningen bij het he dendaagse handelen. Geen klaagzang maar het falen staat centraal. De spelers hebben geen motief en de volgorde is niet anecdo- tisch. Zij handelen tegen de draad van de emotie in. Resteert het eigen lichaam als in zet voor een failliete cultuur. De vorm is uit gebeend en tot zijn essentie teruggebracht. Muziek als dwingende geluidsdecor is slechts nu en dan aanleiding tot ritmische zullen een aantal i van de Roeme rbeseuhet eert geven van het val. Enkele leerlingen horen in het voortreffe de Goirkestr. 167 te Til Oude Sogtoen en Bas van Liana Serf- - visie op werken haar leerlingen. Tot kende werken zoals maar ook onbekendere werken vs negentiende-eeuwse piano-fenor Voor degene die vrijwel geen concert heeft overgeslagen is het aanhoren van de piano-versie van een werk als «Spa- zalisio» dat in het openingsconcert is vertolkt door de alt Lia Ligthart, bui tengemeen interessant. De presentatie van deze nisten geeft een kleine i_1' vermogen van het Brabar 'orium, de hogeschool voor Brabant, lurg. Het is bc tuut waaraan diverse buitenl; met vrucht studeren. De organisatoren van dit Liszt festi val - zelf docent aan dat Brabants Conservatorium - zijn zich zeer be- het feit dat dit voor Neder- eke festival slechts mogelijk nk zij de inzet van diverse groe pen en personen uit Tilburg, dank zij I' de know-how die in Brabant aanwezig is. Deze know-how is in belangrijke I mate ontwikkeld door dat Brabants Conservatorium: het is te hopen dat het conservatorium door de fusie met de Katholieke Leergangen gesterkt haar taak verder kan vervullen in onze dierbare provincie! The Talk weekeinde e strikt: Mass Een groep die een bijzondere plaats inneemt in het Nederlandse muziekge- beuren. Tien jaar geleden legde John ny Manuhutu de basis voor deze groep. Was het uitgangspunt ritmi sche, melodieuze muziek, de laatste ja ren spelen ook funky invloeden en heavier gitaarspel een rol in de Massa- da-sound. In het voorjaar kwam Massada, na een qua publiciteit wat rustiger perio de, weer volop in de belangstelling te staan met de single Vahevala, een (oude) hit van Loggins en Messina. The Talk of The Town laat Tilburg zondag weer kennis maken met deze formatie. De zaal is open vanaf 16.00 uur, Massada zal in het begin van de avond het podium betreden. NU KA ZWARE Vrijdag 3 okt. Goirkese kerk, aanvang 20.00 uur Aantreden zullen de organist Jan “tandt, de net uit Spanje teruggekeer- elgische klarinettist Wal ter Boey- het fameuze Harmonieorkest van Trabants Conservatorium o.l.v. sykens en Sef Pijpers. liter Boeykens, bekend van een serie grammofoonplaten, diverse op- Theatervormgeving, het toneelbeeld of zoals in meer traditionele termen het decor en de kostuums, wordt tegenwoordig nog weleens afgeschilderd als het stiefkind van het Nederlands iter. Onlangs nog klaagde de Raad voor de Kunst dat er in Nederland eigenlijk geen ge- ,^...kte opleiding voor theatervormgeving bestaat. Het is een feit dat de vormgeving vaak een sluitpost op de begroting van toneel^ pen is. Bovendien wordt de vorm dikwijls van minder belang geacht dan de inhoud aandacht van de theaterrecensenten voor het toneelbeeld is het al even droevig gesteld. k of The Town heeft voor dit een formatie met naam ge- ssada. die en ter opwekking van de menselijke geest. Liszt is met deze noten geslaagd zich uit te drukken in een serene toon- spraak die geïnspireerd is op het gre goriaans en de schoonheid van een Pa- o v lestrina. uitvoering van het bekendste werk n Liszt «Les Préludes». Dit is dan Zondag 5 okt. het concertmatig slot van het Aula Muziekschool Dit wordt een con- Hilvarenbeek, 13.00 uur In de aula van de Beekse Muziek school zullen een aantal getalenteerde '-jrlingen van de Roemeense pianiste t definitieve slotcon- Tilburgs Liszt festi- n waren reeds te Telijke concert in Tilburg zoals Gert gtoen en Bas van Spaendonk. .erbescu is erin geslaagd haar en haar enthousiasme voor de van Liszt over te dragen op t klinken komen be lls de Consolations, idere werken van dit piano-fenomeen. wel g de molenstenen van een kille -e verhouding. In een humoris- ikaar te lijf en aan het eind van hun verbale ts als hoop te bestaan, grondeloos, als «the Monumentstraat 6, hoek Stadhuisplein Tilburg - Telefoon 013-362987 Naast onze 4 la carte-kaart zal onze chef-kok de heer J. Adriaansen de gehele maand OKTOBER eer. menu voor u bereiden: AMUSE-GUEULE huisgemaakt borrelgan SALADE DE PIGEONNEAU, VINAIGRETTE A L’HUILE DE NOIX een fijne salade van wilde duif met een walnotendressing CONSOMMÉ DE QUEUE DE BtEUF AU VIEUX PORTO heldere ossestaartsoep met oude port PATÉ DE SAUMON CHAUD SAUCE A LA CRÈME ET A LA CIBOULETTE warme zalmpaté met een romige bieslookbotersaus LE RAFRAICHISSEMENT AU CHAMPAGNE verfrissend ijsdrankje met champagne SUPRÈME DE CANARD A LA FRAMBOISE gebraden eendeborst met frambozensaus TULIPE AU SORBET DE FRUIT DE LA SAISON krokant bakje gevuld met verschillende soorten vruchtensorbet leiden tot het maken van een maquette. In omdat de eenheid tu ssen spel het tweede deel van de cursus in 1987 wordt ving zo veel groter kan zijn. Hie naar alle waarschijnlijkheid in samenwer- ten nauwste het idee samen dat king met een of meer theatercursussen van ving van een toneelstuk in belan ’t Heks een decor werkelijk uitgevoerd. In het kader hiervan zal tevens aandacht wor den besteed aan de techniek van decor bouw, de belichting, het geluid en de orga nisatorische kanten. De decorbouw blijft in deze cursus echter secundair; het ontwerpen staat voorop. De wijze waarop decors ontworpen kunnen ’KI Op zondag 5 oktober zal er een pre- W sentatieconcért plaatsvinden door strijkers-leerlingen uit: K Veldhoven (Car van lersel) Eindhoven (Heleen Koppe) Tilburg (Loes van Puffelen) Er zal worden opgetreden door leer lingen van 7 t/m ±20 jaar in groeps- i en orkestverband. Extra medewerking verlenen Henk Stoop (klavecimbel) en John van den Beemt (directie). Zondag 5 oktober in Tilburg, Zoua- venlaan 77, aanvang 12.00 uur. BISTRO L’ESCARGOT Weekmenu 32,50 Reserveringen 430738 of 334229 Geopend v.a. 17 uur Heuvelring 37-TILBURG De violiste Emmy Verhey is de soliste in het concert dat Het Brabants Orkest op za terdag 11 oktober om 20.15 uur onder lei ding van dirigent Roland Kieft zal verzor gen in de schouwburg-zaal. Op het pro gramma staan de Symfonie in drie delen van Stravinsky, het Vioolconcert no. 2 van Prokofjev en de Symfonie no. 4 Italiaanse van Mendelssohn. Om 19.30 u. vindt de ge bruikelijke toelichting op dit concert door drs. Jacques Maassen plaats in de theater- kelder. De jonge Nederlandse dirigent Roland Kieft. die in korte tijd internationaal zeer hoge ogen wist te gooien, zal voor het eerst bij Het Brabants Orkest optreden als diri gent. Hij debuteerd met drie grote, karakte ristieke werken, die alle registers van het or kest opentrekken. Soliste is Emmy Verhey, wier internatio nale ster steeds hoger aan het firmament prijkt. Zij speelt het tweede vioolconcert van Prokofjev, een werk dat in 1935 ont stond en tot de technisch zwaarste concerti uit deze eeuw moet worden gerekend. Naast het raffinement dat in elk werk van Prokof jev aanwezig is, bevat het stuk verstilde en intieme momenten in het middendeel en kostu. vonkende passages in de snelle boekdelen. theatc In de krachtige uitdrukking van dit bijzon- schikt dere vioolconcert, liep Prokofjev vooruit op zijn exuberante volgende werk, het ballet Romeo en Julia. De glitterwereld van casino’s, pluche ho- buitenland. Zij komt door hen ir tels, snelle zakenlieden, mooie escortgirls, met de wereld van het casino y de schone schijn van felgekleurde cocktail- uiteindelijk verslaafd raakt, drankjes, vingervlugge speelkaarten en dan- In deze cocon van geld en macht heeft zij sende rouletteballetjes. Op vrijdag 10 okto- een verhouding met de croupier Alan. Het ber om 20.15 uur speelt Toneelgroep Thea- casino heeft echter strikte regels voor de ter in de schouwburg-zaal «Rien ne va plus» verhouding tussen klanten en personeel. Op van Stephen Poliakoff. alle mogelijke manieren is het persoonlijk contact tussen hen beperkt. Van alle hoeken Hoofdpersoon in deze flitsende wereld is en gaten houden zoemende camera’s hen in een vrouw, Catherine (gespeeld door Mar- het oog. Zelfs de zakken van de uniformen greet Blanken). Het is haar ambitie op te van het personeel zijn dichtgenaaid om te vallen in deze macho-omgeving en de voorkomen dat klanten hen wat toestoppen. smaak van succes te proeven. Catherine In deze omgeving kan er van een verhou- «taudt" geeft talencursussen aan buitenlandse ma- ding tussen Catherine en Alan geen sprake R nagers. Zij moet hen mentaal voorbereiden zijn. Hun liefde verdrinkt in die kille omge- Ke}S voor uitbreidingen in hun vestigingen in het ving. Alans pogingen de camera’s te ontwij- kens, he ken om nog op-OTigerlei wijze tot iets in- het Br; - - tiems te komen, getuigen van zijn hulpe- Walter Boeykens en Sef Pijpers, loosheid en Catherine zet alles op alles in Walter Boeykens, bekend vt het roulettespel. serie gr--J! worden zijn heel verschillend. Bij grote- dezelfde wijze vorm te geven als al eens ge- zaal-produkties moet het ontwerp veelal af daan is. Vandaar het voortdurend zoeken zijn voordat de repetities beginnen. naar nieuwe wijzen van vormgeven. Flexibi- - - A liteit, fantasie en durf zijn daarbij van groot Meer ruimte belang. lij groepen die in kleine zalen optreden Als d itaat mer ruimte. De uitvoering kost hie ader tijd en met de bouw kan daarom la- begonnen worden. Het gevolg is dat de :werper zijn plannen tijdens de repetities i ontwikkelen. Dit heeft grote voordelen j— j-Spe] en vortnge- —o -- -j"- Hiermee hangt ten nauwste het idee samen dat de vormge ving van een toneelstuk in belangrijke mate van invloed is op de inhoud ervan: wat je vertelt hangt sterk af van hoe je het vertelt. Vandaar dat Hedy Grünewald het tijdens deze cursus van groot belang acht hoe in houd en vorm op elkaar aansluiten. Een tweede belangrijk uitgangspunt is voor haar de originaliteit van een ontwerp. Niemand is er bij gebaat een toneelstuk op )e orgar - zelf derde uitgangspunt tenslotte neemt kerk: het Eindhovens Mannenkoor Conservatc lier Hedy de eigen stijl van iedere cursist. Zij o.l.v. Frans Dubois, de organist Ruud wust van 1 la- acht het een voorwaarde voor een goede Huiibrechts en een solistenkwartet be- land umel kan vinde" All~ een eigen er openbare ’t Is heel gek, maar ik ben naar de toneel- vorden door school gegaan omdat iemand in een café dat 17 oktober tegen me zei. Dat is de aanleiding geweest. er herhaald. De toneelschool in Maastricht was volgens Het zelfbeklag is weg. Marie is een intelli- mij de beste - het is wel echt een school. Na gente jonge vrouw, die van de ene kant de het eerste jaar, de propadeuse, blijven er 10 ellende verstandelijk beziet, maar ook vro- van de 60 leerlingen over. Op school heb ik lijk en spontaan kan reageren. altijd dramatische rollen moeten spelen, Clavigo» is voor 100 procent actueel. Een waarschijnlijk omdat ik in het dagelijkse le- zeer hedendaagse problematiek: Clavigo ven een vrolijk persoon ben. Daarom heb ik kiest voor zijn carrière en heeft geen tijd nooit eens een gezellig blijspel kunnen spe- zich met zijn vrouw bezig te houden. Clavi- len, terwijl ik denk dat ik dat heel goed kan. go wordt bovendien door Carlos opgehitst In het laatste jaar van de toneelschool volg om bij Marie weg te gaan. je een zogenaamd solhciatieblok. Je maakt Soms doet het stuk me denken aan situa- N een voorstelling die in Amsterdam, Haar- ties die ik heb meegemaakt. Maar ik haal lem, Heerlen en Sittard speelt. De bedoeling dan herinneringen op waar ik afstand van HÈ is dat mensen uit het vak komen kijken. Ik heb genomen. In mijn beginperiode op heb uitnodigingen gestuurd naar alle gezel- school had ik dit nooit kunnen spelen. schappen, maar die krijgen een hele stapel Wat me opvalt bij Globe is de professio- binnen en reageren niet. nele atmosfeer die me stimuleert om me te Op een avond heb ik Ronald Klamer ge- kunnen concentreren. Op school is er toch beid met de vraag «Heb je iemand nodig?». vaak wat lacherigs, mensen komen te laat I Met iemand van mijn klas heb ik een stukje enzovoorts. Hier zijn geen afleidende ele- T voorgespeld uit «Medea», mijn produktie menten en dat is belangrijk. u‘t het sollicitatieblok. Tijdens de repetitieperiode hebben we M Naar aanleiding hiervan kreeg ik de rol een paar dagen op het grote toneel van de T van dienstbode in «Lange dagreis naar de schouwburg in Tilburg gestaan. Omdat ik Nacht» van O’Neill: Een week later belde nog nooit op een groot toneel gespeeld heb, Ronald me op een zondag op om auditie te moet ik wennen aan het geluid en leren om «Clavigo». Stephan Kimmig was ruimte te nemen. Er is een hele andere ,a| mensen Waar je voor Dat zal wel de nodige akoestiek en 11 speelt is veel g zenuwen geven» Zondag 5 okt. Heuvelse kerk, aanvang 11.30 uur Op 5 oktober - de feestdag van de heilige Franciscus is een dag eerder nl. op 4 okt. - zal in de Heuvelse kerk een geïnspireerde miscompositie van Frans ■HME Liszt uitgevoerd worden door het UWi Eindhoven!Mannenkoor. Liszt is zich altijd zeer bewust geweest van zijn pa- troonheilige: hij bracht idealen van Franciscus in praktijk door vrijgevig- t°nurI heid, onzelfzuchtigheid en soberheid. ns v De mis met de titel «Szekszard» is een Limbi weidse compositie voor mannenkoor, solistenkwartet en orgel, die duidelijk liturgisch bedoeld is. De uitvoerenden zijn in de Heuvelse het Eindhovens - Frans T echts mtLudy V 'rijdag, Pau» Bemt, Arnold Ardts en Gerard Reker. Gebruikt wordt het romantische Smit- sorgel van de Heuvelse kerk, een orgel dat weliswaar ernstig aan restauratie toe is: voor begeleiding van een derge lijke compositie is het echter zeer wel bruikbaar. Ruud Huijbrechts zal naast de begeleiding enkele orgelwerken van Liszt vertolken. Het gebeuren in de Heuvelse kerk is geen concert maar een liturgieviering waarbij de muziek zal klinken ter meerdere eer van God 1 Ti»

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1986 | | pagina 17