CEUS
F
t il burg
s:
-
Café Kerkzicht
deur uit
Theatervormgeving
S1K-ARM
Massada
in Town
Viool-weekend
[óc dk»u6cn3waanj
Slotevenementen Tilburgs
Liszt festival 1986
Meedogenloos
spel van
glitter,
glamour
en valse
schijn
690,-
930,-
ingsprijzen!
Première
«Blues» door
het Dansers
Collectief
420,-
460,-
500,-
540,-
580,-
620,-
660,-
700,-
Dansgroep
«Sosta Palmizi»
uit Turijn met «II Cortile»
Toneelgroep
Theater
«Rien ne
va plus»
■M
«■Bk
Globe met «Clavigo»
MASSADA
2250
Peter Faber en Olga Zuiderhoek
spelen Danny en Roberta»
schouwburg
490,-
760,-
lingsprijzen!
Het Brabants
Orkest met
Emmy Verhey
‘1
1
Donderdag 2 oktober 1986 - pagina 17
DETILBURGSE KOERIER
M 149,-
ie en WC
ng
<rtje
de in
>>ng
)ïtf
pïïro}
55,50 per couvert
<^°en vo°r
(Tijdens de lunch vrij parkeren na afhalen
van een parkeerbewijs in ons restaurant)
Nèt even iets anders
Dat proeft U. In èlles!
ff;
00 cm:
NU
I oktober te zien in BH
de landelijke pers al
eest sublieme van dit
oranje. Uitval
NU
MEE!
gement
maandag
Reen speciaal
Een unieke gelegenheid voor
feesten en partijen in een
gemoedelijke brabantse
omgeving.
Prachtige feestzaal met een
sfeervolle bar, open haard, een
groot terras en de mogelijkheid
voor een barbecue party.
voor inlichtingen:
Mevr. W. van Breugel
’t Zwaantje 1, Berkel-Enschot
Tel. 013-331239
DN BEIAARD
Heuvel 22 Tilburg Tel. 365324
BISTRO LE MENTON
Stationsstraat 83, RIJEN
Tel. 01612-2232
Igezelschap-
thoud en met de
streepdessin
50 cm. Het
f KNIKARM
f8 januari 1987 is z
nge Dagreis naar
een voorwaarde voor een
ng dat ieder die c
„1If in kwijt kan en er in terug
inden. Alleen zo krijgt het toneelbeeld
n en spontaan karakter.
«Blues is de titel van de nieuwe produktie
van het Dansers Collectief uit Tilburg, die
op 2, 3 en 4 oktober in de studio-zaal in
première gaat. Een choreografie van Li
lian Bruinsma en Ricardo Anemaet.
De eerste productie van het vrijwel geheel
«nieuwe» Zuidelijk toneel Globe is «Clavi-
go», een tragi-comedie van Goethe uit 1774
met als thema de onbereikbare liefde. Deze
voorstelling .gaat op donderdag 9 oktot
Schouwburg Tilburg in première. Op v
3 en zaterdag 4 oktober vinden er -
repetities plaats, die gevolgd wc
een nabespreking. Op vrijdag 1
wordt de voorstelling nog een keer herhaald.
Ik speelde weer Medea, maar het ging
heel slecht. Ik was ontzettend nerveus. De
gewe
hij brac
praktijk
ichtighei
titel
sitie -
De Italiaar
indrukwekkc
van deze groep
van de stad Nami
danstheater-werk van het jaar in Itali
een keer wil gaan zien: donderdag 9 ok
in aanraking
waaraan zij
iaanse dansgroep Sosta Palmizi uit Turijn speelde vorig seizoen in de studio-zaal
kende voorstelling «II Cortile» (De Binnenplaats). Het was de eerste voorstel-
ep en zij ontvingen meteen al in juni 1985 de Premio Opera Prima (de prijs
i voor het beste debuut) en de Premio Uhu 1985 (de prijs voor het beste
het jaar in Italië). Voor iedereen die deze voorstelling alsnog of nog
jktober om 20.45 uur in de studio-zaal.
Het geeft de organisatoren veel voldoening dat het festival is aangeslagen. Of
het nu goed weer was of slecht, op welk tijdstip het evenement nu plaats vond, het
deed er niet toe: het publiek bleef komen! Er werd zelfs uitdrukkelijk door diverse
mensen gevraagd om met name het eerste concert te herhalen (met de alt Lia Lig-
thart). Echter, het komende weekend valt het doek: met drie grote evenementen
wordt het Tilburgs Liszt Festival afgesloten.
herm, dat je
n zonder je
loeiteloos
pen. Want
:nd gulden
speciale
■r dan
1 Dan weten
ze bij Globe te zien
ir de Nacht-» van
volgende dag belde Ronald dat het goed
was en dat ik de rol kreeg van Marie. Marie
is de geliefde van Clavigo, die haar in de
steek laat voor zijn carrière. Ze hadden me
uitgelegd wat voor een rol het was en toen
ik het stuk las, vond ik dat Marie veel «ach
en wee» riep en weinig humor bezat.
Er kwam een nieuwe vertaling en al na de
eerste repetitiedag veranderde mijn idee
over de rol.
twen en een heer vinden hun nar-
st boudoir van de jaren tachtig.
ruimte te neme:..
akoestiek en het aantal
speel', is veel groter. D.
jonge pia-
inkijk op het
mts Conserva-
voor muziek en
Zeeland en Noord-
bovendien een insti-
landers
B.igcii
In de cur
name het ontwer
zal uitgegaar
neelstuk. N;
In een gesprek vertelt ze over haar rol in
«Clavigo» en hoe het is om bij een repertoi-
re-gezelschap te werken:
«Na de middelbare school ben ik naar
e. Deze Lausaniïe gegaan. Ik heb een blauwe maan-
tober in dag Frans gestudeerd, maar het bevredigde
vrijdag me niet. Na twee jaar was het: Wat nu?
penbare ’t Is heel gek, maar ik ben naar de toneel-
presenteert: zondag 5 oktober
Heuvelring 116, 013/423451.
Eigen fantasie
irsus is het de bedoeling dat met
ontwerpen de aandacht krijgt. Er
lan worden van een bestaand to-
Na lezing kan iedere deelnemer
«In het dagelijks leven ben ik een vrolijk
persoon»
Josephine van der Meer werd in 1959 in
Rotterdam geboren. Zij ging 4 jaar naar de
toneelschool in Maastricht. Dit seizoen speelt
ze haar eerste rol in «Clavigo» bij Zuidelijk
Toneel Globe, een stuk van J.W. Goethe,
waarin de keuze tussen carrière of liefde een-
traalstaak
Vanaf 8 j
in «Lang:
O’Neill.
drie keer lekker anders
Een 3-pansgerecht
met veel vlees, pikante sausen
en frisse garnering.
Sfeervol opgediend
in Bourgondische stijl.
Exclusief geserveerd door
Een van de best ontvangen produkties van het afgelopen seizoen is ongetwijfeld het to
neelstuk Danny en Roberta», dat sinds januari gespeeld wordt door Peter Faber en Olga
Zuiderhoek in een regie van Lodewijk de Boer. Deze voorstelling komt dan ook nog een keer
terug in Tilburg en wel op woensdag 8 oktober om 20.45 uur in de studio-zaal.
De jonge Amerikaan John Patrick Shanley, geboren in de New-Yorkse sloppenwijk The
Bronx, schreef met zijn vijfde toneelstuk een juweeltje. Vijf kwartier speelduur voor een com
pleet menselijk drama. Vol humor, rauw en teder tegelijk, balanceert «Danny en Roberta»
geraffineerd tussen realisme en metafoor.
Danny en Roberta zijn twee «losers», verpletterd tussen d<
maatschappij, die zich aan elkaar vastklampen in een haat-liefde 1
tische en af en toe zeer roerende dialoog gaan ze elkaar te lijf en
en lichamelijke apache-dans lijkt er zelfs nog zoiets i_I_ r
deen blue sea»
tredens voor de Belgische televisie, do
cent aan o.a. het Brabants Conservato
rium te Tilburg, zal soliëren in de «In
troductie, Thema en Variaties» van
Liszts tijdgenoot, Rossini. Boeykens
zal het Harmonieorkest dirigeren bij
de uitvoering van het bekendste werk
tevenThet concertmatig slot van het
Festival te Tilburg. Dit wordt een con
cert dat geen enkele muzikant van een
harmonie uit Tilburg of omgeving mag
missen! -
Jan Staudt zal zich bij deze gelegen- leerlingen
heid presenteren als een virtuoos van Liana Seri
formaat. Hij zal het concert openen
met «Ad nos...» van Liszt, een werk
waarbij het orgel van de Goirkese kerk
zal klinken als een orkest: aardig is dat
daarmee het orkest zal klinken als een
orgel.
Ondanks de zeer bijzondere presen
tatie op vrijdagavond zal de toegang
slechts 5 gulden bedragen.
Atelier/Theater ’t Heks organiseert nu
een cursus theatervormgeving en is er in ge-
slaagd een succesvol professional aan te
BH trekken voor de begeleiding. Hedy Grüne-
wald ontwierp en maakte het toneelbeeld
voor een aantal voorstellingen van De Witte I
'^5 Kraai, o.a. voor «Tyrannie der Hulpverle- g
ning» en «Le Diable au Corps». Deze laat- I
isates ste produktie is eind oktober te zien in
’t Heks en werd door c
uitgeroepen tot de meest suuuchk; v<ui u»i
theaterseizoen.
Er wordt gedanst door Marina Kaptijn,
Marjon van lersel, Emilie Sterkenburgh,
Karin Sorbi, Ricardo Anemaet en Lilian
Bruinsma op muziek van Tom Waits.
In deze voorstelling plaatst het Dansers
Collectief haar kanttekeningen bij het he
dendaagse handelen. Geen klaagzang maar
het falen staat centraal. De spelers hebben
geen motief en de volgorde is niet anecdo-
tisch. Zij handelen tegen de draad van de
emotie in. Resteert het eigen lichaam als in
zet voor een failliete cultuur. De vorm is uit
gebeend en tot zijn essentie teruggebracht.
Muziek als dwingende geluidsdecor is
slechts nu en dan aanleiding tot ritmische
zullen een aantal
i van de Roeme
rbeseuhet
eert geven van het
val. Enkele leerlingen
horen in het voortreffe
de Goirkestr. 167 te Til
Oude Sogtoen en Bas van
Liana Serf- -
visie op
werken
haar leerlingen. Tot
kende werken zoals
maar ook onbekendere werken vs
negentiende-eeuwse piano-fenor
Voor degene die vrijwel geen concert
heeft overgeslagen is het aanhoren van
de piano-versie van een werk als «Spa-
zalisio» dat in het openingsconcert is
vertolkt door de alt Lia Ligthart, bui
tengemeen interessant.
De presentatie van deze
nisten geeft een kleine i_1'
vermogen van het Brabar
'orium, de hogeschool
voor Brabant,
lurg. Het is bc
tuut waaraan diverse buitenl;
met vrucht studeren.
De organisatoren van dit Liszt festi
val - zelf docent aan dat Brabants
Conservatorium - zijn zich zeer be-
het feit dat dit voor Neder-
eke festival slechts mogelijk
nk zij de inzet van diverse groe
pen en personen uit Tilburg, dank zij I'
de know-how die in Brabant aanwezig
is. Deze know-how is in belangrijke I
mate ontwikkeld door dat Brabants
Conservatorium: het is te hopen dat
het conservatorium door de fusie met
de Katholieke Leergangen gesterkt
haar taak verder kan vervullen in onze
dierbare provincie!
The Talk
weekeinde e
strikt: Mass
Een groep die een bijzondere plaats
inneemt in het Nederlandse muziekge-
beuren. Tien jaar geleden legde John
ny Manuhutu de basis voor deze
groep. Was het uitgangspunt ritmi
sche, melodieuze muziek, de laatste ja
ren spelen ook funky invloeden en
heavier gitaarspel een rol in de Massa-
da-sound.
In het voorjaar kwam Massada, na
een qua publiciteit wat rustiger perio
de, weer volop in de belangstelling te
staan met de single Vahevala, een
(oude) hit van Loggins en Messina.
The Talk of The Town laat Tilburg
zondag weer kennis maken met deze
formatie. De zaal is open vanaf 16.00
uur, Massada zal in het begin van de
avond het podium betreden.
NU
KA ZWARE
Vrijdag 3 okt. Goirkese kerk,
aanvang 20.00 uur
Aantreden zullen de organist Jan
“tandt, de net uit Spanje teruggekeer-
elgische klarinettist Wal ter Boey-
het fameuze Harmonieorkest van
Trabants Conservatorium o.l.v.
sykens en Sef Pijpers.
liter Boeykens, bekend van een
serie grammofoonplaten, diverse op-
Theatervormgeving, het toneelbeeld of zoals in meer traditionele termen het decor en de
kostuums, wordt tegenwoordig nog weleens afgeschilderd als het stiefkind van het Nederlands
iter. Onlangs nog klaagde de Raad voor de Kunst dat er in Nederland eigenlijk geen ge-
,^...kte opleiding voor theatervormgeving bestaat.
Het is een feit dat de vormgeving vaak een sluitpost op de begroting van toneel^
pen is. Bovendien wordt de vorm dikwijls van minder belang geacht dan de inhoud
aandacht van de theaterrecensenten voor het toneelbeeld is het al even droevig gesteld.
k of The Town heeft voor dit
een formatie met naam ge-
ssada.
die
en ter opwekking van de menselijke
geest. Liszt is met deze noten geslaagd
zich uit te drukken in een serene toon-
spraak die geïnspireerd is op het gre
goriaans en de schoonheid van een Pa-
o v lestrina.
uitvoering van het bekendste werk
n Liszt «Les Préludes». Dit is dan Zondag 5 okt.
het concertmatig slot van het Aula Muziekschool
Dit wordt een con- Hilvarenbeek, 13.00 uur
In de aula van de Beekse Muziek
school zullen een aantal getalenteerde
'-jrlingen van de Roemeense pianiste
t definitieve slotcon-
Tilburgs Liszt festi-
n waren reeds te
Telijke concert in
Tilburg zoals Gert
gtoen en Bas van Spaendonk.
.erbescu is erin geslaagd haar
en haar enthousiasme voor de
van Liszt over te dragen op
t klinken komen be
lls de Consolations,
idere werken van dit
piano-fenomeen.
wel g
de molenstenen van een kille
-e verhouding. In een humoris-
ikaar te lijf en aan het eind van hun verbale
ts als hoop te bestaan, grondeloos, als «the
Monumentstraat 6, hoek Stadhuisplein
Tilburg - Telefoon 013-362987
Naast onze 4 la carte-kaart zal onze chef-kok
de heer J. Adriaansen
de gehele maand OKTOBER eer.
menu voor u bereiden:
AMUSE-GUEULE
huisgemaakt borrelgan
SALADE DE PIGEONNEAU,
VINAIGRETTE A L’HUILE DE NOIX
een fijne salade van wilde duif met een
walnotendressing
CONSOMMÉ DE QUEUE DE BtEUF AU
VIEUX PORTO
heldere ossestaartsoep met oude port
PATÉ DE SAUMON CHAUD SAUCE A
LA CRÈME ET A LA CIBOULETTE
warme zalmpaté met een romige
bieslookbotersaus
LE RAFRAICHISSEMENT AU
CHAMPAGNE
verfrissend ijsdrankje met champagne
SUPRÈME DE CANARD A LA
FRAMBOISE
gebraden eendeborst met frambozensaus
TULIPE AU SORBET DE FRUIT DE LA
SAISON
krokant bakje gevuld met verschillende soorten
vruchtensorbet
leiden tot het maken van een maquette. In omdat de eenheid tu ssen spel
het tweede deel van de cursus in 1987 wordt ving zo veel groter kan zijn. Hie
naar alle waarschijnlijkheid in samenwer- ten nauwste het idee samen dat
king met een of meer theatercursussen van ving van een toneelstuk in belan
’t Heks een decor werkelijk uitgevoerd. In
het kader hiervan zal tevens aandacht wor
den besteed aan de techniek van decor
bouw, de belichting, het geluid en de orga
nisatorische kanten.
De decorbouw blijft in deze cursus echter
secundair; het ontwerpen staat voorop. De
wijze waarop decors ontworpen kunnen
’KI Op zondag 5 oktober zal er een pre-
W sentatieconcért plaatsvinden door
strijkers-leerlingen uit:
K Veldhoven (Car van lersel)
Eindhoven (Heleen Koppe)
Tilburg (Loes van Puffelen)
Er zal worden opgetreden door leer
lingen van 7 t/m ±20 jaar in groeps- i
en orkestverband. Extra medewerking
verlenen Henk Stoop (klavecimbel) en
John van den Beemt (directie).
Zondag 5 oktober in Tilburg, Zoua-
venlaan 77, aanvang 12.00 uur.
BISTRO
L’ESCARGOT
Weekmenu
32,50
Reserveringen
430738 of 334229
Geopend v.a. 17 uur
Heuvelring 37-TILBURG
De violiste Emmy Verhey is de soliste in
het concert dat Het Brabants Orkest op za
terdag 11 oktober om 20.15 uur onder lei
ding van dirigent Roland Kieft zal verzor
gen in de schouwburg-zaal. Op het pro
gramma staan de Symfonie in drie delen
van Stravinsky, het Vioolconcert no. 2 van
Prokofjev en de Symfonie no. 4 Italiaanse
van Mendelssohn. Om 19.30 u. vindt de ge
bruikelijke toelichting op dit concert door
drs. Jacques Maassen plaats in de theater-
kelder.
De jonge Nederlandse dirigent Roland
Kieft. die in korte tijd internationaal zeer
hoge ogen wist te gooien, zal voor het eerst
bij Het Brabants Orkest optreden als diri
gent. Hij debuteerd met drie grote, karakte
ristieke werken, die alle registers van het or
kest opentrekken.
Soliste is Emmy Verhey, wier internatio
nale ster steeds hoger aan het firmament
prijkt. Zij speelt het tweede vioolconcert
van Prokofjev, een werk dat in 1935 ont
stond en tot de technisch zwaarste concerti
uit deze eeuw moet worden gerekend. Naast
het raffinement dat in elk werk van Prokof
jev aanwezig is, bevat het stuk verstilde en
intieme momenten in het middendeel en kostu.
vonkende passages in de snelle boekdelen. theatc
In de krachtige uitdrukking van dit bijzon- schikt
dere vioolconcert, liep Prokofjev vooruit op
zijn exuberante volgende werk, het ballet
Romeo en Julia.
De glitterwereld van casino’s, pluche ho- buitenland. Zij komt door hen ir
tels, snelle zakenlieden, mooie escortgirls, met de wereld van het casino y
de schone schijn van felgekleurde cocktail- uiteindelijk verslaafd raakt,
drankjes, vingervlugge speelkaarten en dan- In deze cocon van geld en macht heeft zij
sende rouletteballetjes. Op vrijdag 10 okto- een verhouding met de croupier Alan. Het
ber om 20.15 uur speelt Toneelgroep Thea- casino heeft echter strikte regels voor de
ter in de schouwburg-zaal «Rien ne va plus» verhouding tussen klanten en personeel. Op
van Stephen Poliakoff. alle mogelijke manieren is het persoonlijk
contact tussen hen beperkt. Van alle hoeken
Hoofdpersoon in deze flitsende wereld is en gaten houden zoemende camera’s hen in
een vrouw, Catherine (gespeeld door Mar- het oog. Zelfs de zakken van de uniformen
greet Blanken). Het is haar ambitie op te van het personeel zijn dichtgenaaid om te
vallen in deze macho-omgeving en de voorkomen dat klanten hen wat toestoppen.
smaak van succes te proeven. Catherine In deze omgeving kan er van een verhou- «taudt"
geeft talencursussen aan buitenlandse ma- ding tussen Catherine en Alan geen sprake R
nagers. Zij moet hen mentaal voorbereiden zijn. Hun liefde verdrinkt in die kille omge- Ke}S
voor uitbreidingen in hun vestigingen in het ving. Alans pogingen de camera’s te ontwij- kens, he
ken om nog op-OTigerlei wijze tot iets in- het Br; - -
tiems te komen, getuigen van zijn hulpe- Walter Boeykens en Sef Pijpers,
loosheid en Catherine zet alles op alles in Walter Boeykens, bekend vt
het roulettespel. serie gr--J!
worden zijn heel verschillend. Bij grote- dezelfde wijze vorm te geven als al eens ge-
zaal-produkties moet het ontwerp veelal af daan is. Vandaar het voortdurend zoeken
zijn voordat de repetities beginnen. naar nieuwe wijzen van vormgeven. Flexibi-
- - A liteit, fantasie en durf zijn daarbij van groot
Meer ruimte belang.
lij groepen die in kleine zalen optreden Als d
itaat mer ruimte. De uitvoering kost hie
ader tijd en met de bouw kan daarom la-
begonnen worden. Het gevolg is dat de
:werper zijn plannen tijdens de repetities
i ontwikkelen. Dit heeft grote voordelen
j— j-Spe] en vortnge-
—o -- -j"- Hiermee hangt
ten nauwste het idee samen dat de vormge
ving van een toneelstuk in belangrijke mate
van invloed is op de inhoud ervan: wat je
vertelt hangt sterk af van hoe je het vertelt.
Vandaar dat Hedy Grünewald het tijdens
deze cursus van groot belang acht hoe in
houd en vorm op elkaar aansluiten.
Een tweede belangrijk uitgangspunt is
voor haar de originaliteit van een ontwerp.
Niemand is er bij gebaat een toneelstuk op
)e orgar
- zelf
derde uitgangspunt tenslotte neemt kerk: het Eindhovens Mannenkoor Conservatc
lier Hedy de eigen stijl van iedere cursist. Zij o.l.v. Frans Dubois, de organist Ruud wust van 1
la- acht het een voorwaarde voor een goede Huiibrechts en een solistenkwartet be- land umel
kan vinde" All~
een eigen
er openbare ’t Is heel gek, maar ik ben naar de toneel-
vorden door school gegaan omdat iemand in een café dat
17 oktober tegen me zei. Dat is de aanleiding geweest.
er herhaald. De toneelschool in Maastricht was volgens Het zelfbeklag is weg. Marie is een intelli-
mij de beste - het is wel echt een school. Na gente jonge vrouw, die van de ene kant de
het eerste jaar, de propadeuse, blijven er 10 ellende verstandelijk beziet, maar ook vro-
van de 60 leerlingen over. Op school heb ik lijk en spontaan kan reageren.
altijd dramatische rollen moeten spelen, Clavigo» is voor 100 procent actueel. Een
waarschijnlijk omdat ik in het dagelijkse le- zeer hedendaagse problematiek: Clavigo
ven een vrolijk persoon ben. Daarom heb ik kiest voor zijn carrière en heeft geen tijd
nooit eens een gezellig blijspel kunnen spe- zich met zijn vrouw bezig te houden. Clavi-
len, terwijl ik denk dat ik dat heel goed kan. go wordt bovendien door Carlos opgehitst
In het laatste jaar van de toneelschool volg om bij Marie weg te gaan.
je een zogenaamd solhciatieblok. Je maakt Soms doet het stuk me denken aan situa-
N een voorstelling die in Amsterdam, Haar- ties die ik heb meegemaakt. Maar ik haal
lem, Heerlen en Sittard speelt. De bedoeling dan herinneringen op waar ik afstand van
HÈ is dat mensen uit het vak komen kijken. Ik heb genomen. In mijn beginperiode op
heb uitnodigingen gestuurd naar alle gezel- school had ik dit nooit kunnen spelen.
schappen, maar die krijgen een hele stapel Wat me opvalt bij Globe is de professio-
binnen en reageren niet. nele atmosfeer die me stimuleert om me te
Op een avond heb ik Ronald Klamer ge- kunnen concentreren. Op school is er toch
beid met de vraag «Heb je iemand nodig?». vaak wat lacherigs, mensen komen te laat
I Met iemand van mijn klas heb ik een stukje enzovoorts. Hier zijn geen afleidende ele-
T voorgespeld uit «Medea», mijn produktie menten en dat is belangrijk.
u‘t het sollicitatieblok. Tijdens de repetitieperiode hebben we
M Naar aanleiding hiervan kreeg ik de rol een paar dagen op het grote toneel van de
T van dienstbode in «Lange dagreis naar de schouwburg in Tilburg gestaan. Omdat ik
Nacht» van O’Neill: Een week later belde nog nooit op een groot toneel gespeeld heb,
Ronald me op een zondag op om auditie te moet ik wennen aan het geluid en leren om
«Clavigo». Stephan Kimmig was ruimte te nemen. Er is een hele andere
,a| mensen Waar je voor
Dat zal wel de nodige
akoestiek en 11
speelt is veel g
zenuwen geven»
Zondag 5 okt. Heuvelse kerk,
aanvang 11.30 uur
Op 5 oktober - de feestdag van de
heilige Franciscus is een dag eerder nl.
op 4 okt. - zal in de Heuvelse kerk een
geïnspireerde miscompositie van Frans
■HME Liszt uitgevoerd worden door het
UWi Eindhoven!Mannenkoor. Liszt is zich
altijd zeer bewust geweest van zijn pa-
troonheilige: hij bracht idealen van
Franciscus in praktijk door vrijgevig- t°nurI
heid, onzelfzuchtigheid en soberheid. ns v
De mis met de titel «Szekszard» is een Limbi
weidse compositie voor mannenkoor,
solistenkwartet en orgel, die duidelijk
liturgisch bedoeld is.
De uitvoerenden zijn in de Heuvelse
het Eindhovens -
Frans T
echts
mtLudy V 'rijdag, Pau»
Bemt, Arnold Ardts en Gerard Reker.
Gebruikt wordt het romantische Smit-
sorgel van de Heuvelse kerk, een orgel
dat weliswaar ernstig aan restauratie
toe is: voor begeleiding van een derge
lijke compositie is het echter zeer wel
bruikbaar. Ruud Huijbrechts zal naast
de begeleiding enkele orgelwerken van
Liszt vertolken. Het gebeuren in de
Heuvelse kerk is geen concert maar
een liturgieviering waarbij de muziek
zal klinken ter meerdere eer van God
1
Ti»