Z1I44O
s
I
Ontsnapt aan het
wegennet.
/1u|oparc
i
Toyota: groot in terreinwagens
De Suzuki SJ kan overal uit de wielen
Lada Niva: een robuuste Rus
ARO - mannetjesputter uit Roemenië
-
VOOR DE START IN DE XR4de DIMENSIE I
OBAM TILBURG B.V.
386-pagina 42
Donderdag 27 maart 1986 - pagina 43
DE TILBURGSE KOERIER
reir
r.
-
af zien.
uvS en
1, heu
len op
bouw ziet er uit als een aantrekelijke
forse stationcar.
Suzuki he
kregen
waardij
auto’s.
spreken
duinpan
Golf
rie g
mag
Met
luvuJe gepivovm
taar de Volksv
t is een auto die
latie, die Toyota
biedt. kwaliteit
gewone
i.a. ana-
e tot Pro<
steld, *r.ai
van de motoren die de SJ als kracht
bron dienen, vormen de compactheid
en het geringe gewicht ervan. Verder
beschikt het «jeepje» over een nieuw
ontworpen versnellingsbak, waarvan
de vijfde versnelling een overdrive is.
De 1,3 liter versie bevat voorts een
nieuw ontstekingssysteem.
Ook de 1 liter motor is verder ver
volmaakt. De SJ 410 levert 45 pk. en
een koppel van 73 Nm bij 3.000 t.p.m.
Landcruiser
idembenemen
aan 1
zagen
IWD o.
stoelen die
De Mercedes-Benz G is bij wijze van
gemaakt voor het avontuur. Pas in een rulle
4x4
De Tilburgse Koerier geeft u een kleine opsomming van vierwiel aangedreven automobielen.
Op de voorgaande pagina's kunt u lezen wat er zoal op de markt te verkrijgen is.
Helaas kan men in een artikel niet volledig genoeg zijn, en een foto kan u niet de details laten
zien van de afgebeelde wagens.
Mocht u toch geïnteresserd zijn in een 4WD-automobiel...de dealers zijn gaarne
bereid u wat nader toe te lichten.
U bent van harte welkom.
r -■
standigheden. En of u nou kiest voor een korte of
een lange wielbasis, bênzine- of dieselaandrijv ing,
handschakeling of automaat, u kiest al-
tijd vooreen temperamentv olie terrein-
Jij i wagen met het comfort van een sedan.
t- Iets wat u zelf het best kunt
ontdekken tijdens uw eerste onlsnap-
pingspoging: ('('ii proefrit.
Meivedes-BenzG-serie i
Suzuki bewijst
comfort samen kunnen
in de hand liggend stut
strumentenbord, eer
kend verwarmings-
teem zijn buitengewc
Voeg daar nog bij het
rieur met j
o.m. verste
flink deel
klaard.
Deze voor zeer veel doeleinden te
gebruiken auto is in de 4WD nu t
«overal inzetbaar» geworden. Bover.
dien hebt u met uw passagiers in de
Tercel 4WD niets te lijden van de ta
melijk Spartaanse zitaccomodati
de conventionele terreinwt
In tegenstelling tot
kan wor- «jeep» biedt de Tercel 4W1
ndrijving; tomisch gevormde voorste
smedehet slaapstand kunnen worden verst
een achterbank die geheel of ten dele
De ARC, die oorspronkelijk is ont
wikkeld als legervoertuig, is op wens
leverbaar met opwindende bijzonder
heden als een reservewiel aan de zij
kant, en «Bull-bar» aan de voorzijde,
een neerklapbare voorruit, en talloze
iere handige zaken.
Vat de prijzen betreft, scoren de
tO-types bijzonder gunstig, zodat
geen twijfel behoeft te lijden of de-
emeense terreinwagen zal in de
ide jaren een eigen publiek we-
dat klein formaat en
i gaan. Een goed
jur, een fraai in
strumentenbord, een uitstekend wer-
- en ventilatiesys-
buitengewoon belangrijk,
nog bij het luxueuze inte-
goed zittende kuipstoelen en
telbare hoofdsteunen en een
1 van Suzuki’s succes is ver-
of op brokkelige rotshellingen komt z’n
superieure techniek helemaal tot z’n recht.
Bijvoorbeeld de al rijdend inschakel-
bare vierwielaandrijving, een terrein-
versnelling en de separaat instelbare Afl
differentieelsloten in voor- en
achteras. Of de geperfectioneerde
starre-as-constrtictie vooreen stabiele^MI
en veilige wegligging onder alle om- Ml»
DE HOOGT 13, LOON OP ZAND TEL. 04166-1553
De Golf-serie van Volkswagen be-
hoeft geen nadere introductie: het sue-
ces van dit ontwerp is bewezen. Uiter- gjsH
aard heeft Volkswagen zich ook op de
markt begeven met vierwielaangedre- J
ven modellen. De Volkswagen Golf jh
Synchro is daar het meest recente
voorbeeld van. Sinds de fusie van
Volkswagen en Audi heeft Audi zich
op het gebied van vierwielaangedreven
f auto’s ook niet onbetuigd gelaten. De
Audi Quattro staat daar model voor.
Deze wagen heeft zijn superioriteit in 5 *’*1
diverse rally’s afdoende gepresenteerd. J
Maar terug naar de Volkswagen
^olf Synchro. Dit is een auto die in se-
iiv geproduceerd wordt en gerekend
mag worden tot de compacte klasse.
Met de Golf Synchro wil Volkswagen
juist die automobilisten bereiken die
open staan voor technische inovaties
en die tegelijkertijd hoge eisen stellen.
Anderzijds wil Volkswagen met deze
auto de pluspunten van de vierwie-
laandrijftechniek ook voor een grotere
rijderskring toegankelijk maken. De
Golf Synchro leent zich daar uitste
kend toe. Deze permanent vierwiel-
gedreven wagen kent geen tussen-
ïrentieel. Dit wordt goed opgevan-
door de visco-koppeling die ach-
an is gemonteerd. De achteras is
voorzien van een vrijloopsysteem dat
onmiddellijk de achterwielen loskkop-
peld op het moment
pedaal loslaat. Dit b
merkelijke benzinebesparing
doen zich geen moeilijkheden
een eventuele montage-
voudig anti-blokkeersyst
Bij de motorisering val
Synchro heeft Volkswag"
voor van de beste paarc
stal: de 1,8 litermotor met
pk.), gecombineerd met een
afgestemde vijfversnellingsbs
Golf Synchro beschikt over e(
t dat men het gas- prestatiën
betekent een aan- van 145 b
ebesparing en er
i voor bij
s van een een-
steem.
van de Golf
™agen gekozen
'garden uit zijn
t 66 kW (90
i spor
jak.
een grote
genre van de met vier
ireven terreinwagens be-
met de SJ bij de kleinere
itemiff paren de SJ 413/
prestaties van een 4WD
comfort en de luxe van
personenwagen. De be-
maar krachtige 1000
de City
worden tot vierwielaan- Country die zeer zuinig zijn met
g met extra lage terreinversnel- brandstof tonen een fraai voorbeeld
Ook het verwarmings- en ventila- van goedgebruikte know-how. De aan-
Toyota Tercel 4WD drijving kan naar keuze gesel
luxe automobiel, zodat twee of vier wielen. De wiek
.ten van de opwinding die is eenvoudig maar soepel,
woest terrein kan bieden, half-elliptische bladveren
sie hoeft te doen op dige bewegingsvrij
Jescoopschokbrekers zorg
voor een optimaal wegcontact.
Country’s zijn uitgerust
schijfremmen vóór, terwijl
terreinwagen beschikt over
remcircuits naar de voor
wielen. Om blokkeren van de remmen
echter te voorkomen is in het hydrau
lisch circuit een remdrukbegrenzer ge
monteerd. De voornaamste kenmerken
Vanouds is Toyota een van de meest j
vooraanstaande en vooruitstrevende
fabrikanten van auto’s met vierwiel- s
aandrijving. Jarenlang was het groot-
ste Japanse automerk vooral bekend
vanwege de Landcruiser, een klassieke
terreinwagen die nog altijd in velerlei
uitvoeringen leverbaar is. Deze degelij-
ke en betrouwbare terreinwagen heeft
zich door zijn gunstige prijs vooral ook
bij professionele gebruikers een vaste
plaats veroverd.
Naast de bekende
sinds kort een ade
schoonheid door Toyota
4WD-gamma toegevoegd: de Toyt
Tercel 4WD, een schitterende lu
automobiel met veel plaatsruimte voor
personen of zaken, comfort op een
f hoog niveau en nu dus ook leverbaar
met aandrijving op alle vier de wielen.
De Roemeense automobielfabriek
ARO is de tweede producent van ach
ter het ijzeren gordijn, die naar het
Westen behalve «gewone» auto’s ook
terreinwagens exporteert. De ARO is
een soort «jeep» die leverbaar is in
vier uitvoeringen: als «Van», bestel
wagen en als personenwagen, beide
met een softtop, een afneembare lin-
nenkap en een stalen opbouw. Dit andei
Roemeense werkpaard geeft zijn berij- W;
der de ouderwetse sensatie van avon- ARO
tuur gepaard met een beetje afzien, het geen twijfc
Moeiteloos trekt de Aro door bos en ze Roemeense
hei, modderpoel en moerasland, heu- komende jarer
vel en dal. De versie met stalen op- ten te vinden.
-:-reserve: het maximale ko
i-r. NM Bij 3.300 t.p.m zor
bij lage toerentallen voor een grot,
trekkracht, die natuurlijk ook dan van
nut is als onder moeilijke rij-omstan-
digheden moet worden gereden.
Met de Golf Synchro is aan de Golf-
u kwaliteiten een nieuwe dimensie toege-
l (90 voegd: de welhaast onbeperkte mobili-
jrtief te*1’ °°k b*j moeilijke wegomstandig-
p>e heden. Daarmee is de Golf Synchro i
gj-ote een echte all-round auto die door zijn
veelzijdige toepasbaarheid net zo
tuigd als door zijn grote rijprest
zijn ruimte-aanbod, zijn comfo
zijn economisch gebruik.
kan worden weggeklapt en een even
eens tweedelige hoedenplank. Het in
terieur van de Tercel mag ook verder
ronduit luxe worden genoemd: luxe
stoffen bekleding, luxe vloertapijt, ver
stelbare en afneembare hoofdsteunen,
automatische driepuntsoprolgordels
met dubbele blokkering, twee beklede
naar opzij zwenkbare zonneklep-
i, make-upspiegel, gescheiden bin-
iverlichting achter, neerdraaibare
•uiten in de achterportieren, kin-
sloten en nog zeer veel meer.
De
van de
De vierwielaandrijving van de Niva
is constant, d.w.z. dat hij niet kan-
den uitgeschakeld. Deze aanc
de hoge en de lage gearing alsm^u»
sperdifferentieel zorgen voor een onge
looflijke terreinvaardigheid. Een starre
as achter en onafhankelijke vering
vóór, geven een rotsvaste wegligging
°nHeii ingen tot 55 worden moeite- Golf Synchro: een echte all-round auto
loos genomen en riviertjes en plassen
mogen voor de Lada Niva maximaal
50 cm diep zijn om nog doorheen te
rijden. De Lada Niva, ontwik-
r Siberische omstandigheden,
i ui ons vlakke land met zijn korte
icirkel en zijn trekvermogen van
ihangers tot 1.490 kg geladen ge
wicht geen slecht figuur
Alweer enkele jaren is naast de Rus
sische, van oorsprong Italiaanse Lada
ook zijn broertje voor zwaar terrein, de
Lada Niva een bekende verschijning
op Neerlands wegen. De zeer stevige
en hoog op de poten staande vierwiel
aangedreven Niva is in diverse uitvoe
ringen te leveren: als stationcar of als
bestelwagen in open of in gesloten uit
voering. Standaard is de Niva uitge
rust met een krachtige 1600 cc-motor
met een vermogen van 68 DIN pk. bij
5.400 toeren per minuut kunnen rij
Vanaf dit jaar is de Lada Niva in voor
Nederland ook leverbaar met een Peu-
geot XUD-9 dieselmotor (64 DIN pk.. On
4.600 t.p.m.). De cilinderinhoud van
de tegen meerprijs verkrijgbare diesel- wjcj,,
uitvoering is 1905 cc.
auto
een
normale voorwielaandrijving van de trek!
Tercel kan via een‘eenvoudige ingreep cc. e
«versterkt» worden tot vierwielaan- Coui
drijving met extra lage terreinversnel-
ling. Ook het verw"
tiesysteem van de
is dat van een
wie wil geniete:
een rit door
bijna geen enkele concessie hoeft te doen op <jige bewegir
loven- het gebied van comfort en veiligheid. nsche telesc<
Met de nieuwe Tercel 4WD heeft Citv°<
een luxe limousine met alle. schiifrer
iten van een «werkauto» ont- -
wikkeld, een raspaardje op 4WD-ge-
bied dat naast de populaire en be
droefde Landcruiser een welkome
ange» voor de liefhebber van ter-
inwagens vormt.
leeft zijn naam en faam ver-
i met de produktie van hoog-
ige sportmotoren en kleine
Met de Suzuki SJ 413/410 (de
City Country) heeft de Japanse
autofabriek zijn goede naam eer aan
gedaan.
Ook in het
wielen aangedi
hoort Suzuki n
wagens. Niettemir
410 de stoere
aan het
klasse - personenwagen.
L.vkkelijk kleide, maar krachti
en 1300 cc-motoren van a»
gantry die zeer zui“:~
brandstof tonen een
van goedgebruikte kn<
drijving kan naar keuze geschieden via
twee of vier wielen. De wielophanging
is eenvoudig maar soepel. Buigzame
he bladveren geven de no-
jngsvrijheid, terwijl hydrau-
chokbrekers zorg dfa-
:t. Al-
zijn uitgerust met
terwijl de kittige
gescheiden
en achter-
hal
dig
OBAM Tilburg BV
Spoorlaan 175, Tilburg
Tel. 013-350045