Z1I44O s I Ontsnapt aan het wegennet. /1u|oparc i Toyota: groot in terreinwagens De Suzuki SJ kan overal uit de wielen Lada Niva: een robuuste Rus ARO - mannetjesputter uit Roemenië - VOOR DE START IN DE XR4de DIMENSIE I OBAM TILBURG B.V. 386-pagina 42 Donderdag 27 maart 1986 - pagina 43 DE TILBURGSE KOERIER reir r. - af zien. uvS en 1, heu len op bouw ziet er uit als een aantrekelijke forse stationcar. Suzuki he kregen waardij auto’s. spreken duinpan Golf rie g mag Met luvuJe gepivovm taar de Volksv t is een auto die latie, die Toyota biedt. kwaliteit gewone i.a. ana- e tot Pro< steld, *r.ai van de motoren die de SJ als kracht bron dienen, vormen de compactheid en het geringe gewicht ervan. Verder beschikt het «jeepje» over een nieuw ontworpen versnellingsbak, waarvan de vijfde versnelling een overdrive is. De 1,3 liter versie bevat voorts een nieuw ontstekingssysteem. Ook de 1 liter motor is verder ver volmaakt. De SJ 410 levert 45 pk. en een koppel van 73 Nm bij 3.000 t.p.m. Landcruiser idembenemen aan 1 zagen IWD o. stoelen die De Mercedes-Benz G is bij wijze van gemaakt voor het avontuur. Pas in een rulle 4x4 De Tilburgse Koerier geeft u een kleine opsomming van vierwiel aangedreven automobielen. Op de voorgaande pagina's kunt u lezen wat er zoal op de markt te verkrijgen is. Helaas kan men in een artikel niet volledig genoeg zijn, en een foto kan u niet de details laten zien van de afgebeelde wagens. Mocht u toch geïnteresserd zijn in een 4WD-automobiel...de dealers zijn gaarne bereid u wat nader toe te lichten. U bent van harte welkom. r -■ standigheden. En of u nou kiest voor een korte of een lange wielbasis, bênzine- of dieselaandrijv ing, handschakeling of automaat, u kiest al- tijd vooreen temperamentv olie terrein- Jij i wagen met het comfort van een sedan. t- Iets wat u zelf het best kunt ontdekken tijdens uw eerste onlsnap- pingspoging: ('('ii proefrit. Meivedes-BenzG-serie i Suzuki bewijst comfort samen kunnen in de hand liggend stut strumentenbord, eer kend verwarmings- teem zijn buitengewc Voeg daar nog bij het rieur met j o.m. verste flink deel klaard. Deze voor zeer veel doeleinden te gebruiken auto is in de 4WD nu t «overal inzetbaar» geworden. Bover. dien hebt u met uw passagiers in de Tercel 4WD niets te lijden van de ta melijk Spartaanse zitaccomodati de conventionele terreinwt In tegenstelling tot kan wor- «jeep» biedt de Tercel 4W1 ndrijving; tomisch gevormde voorste smedehet slaapstand kunnen worden verst een achterbank die geheel of ten dele De ARC, die oorspronkelijk is ont wikkeld als legervoertuig, is op wens leverbaar met opwindende bijzonder heden als een reservewiel aan de zij kant, en «Bull-bar» aan de voorzijde, een neerklapbare voorruit, en talloze iere handige zaken. Vat de prijzen betreft, scoren de tO-types bijzonder gunstig, zodat geen twijfel behoeft te lijden of de- emeense terreinwagen zal in de ide jaren een eigen publiek we- dat klein formaat en i gaan. Een goed jur, een fraai in strumentenbord, een uitstekend wer- - en ventilatiesys- buitengewoon belangrijk, nog bij het luxueuze inte- goed zittende kuipstoelen en telbare hoofdsteunen en een 1 van Suzuki’s succes is ver- of op brokkelige rotshellingen komt z’n superieure techniek helemaal tot z’n recht. Bijvoorbeeld de al rijdend inschakel- bare vierwielaandrijving, een terrein- versnelling en de separaat instelbare Afl differentieelsloten in voor- en achteras. Of de geperfectioneerde starre-as-constrtictie vooreen stabiele^MI en veilige wegligging onder alle om- Ml» DE HOOGT 13, LOON OP ZAND TEL. 04166-1553 De Golf-serie van Volkswagen be- hoeft geen nadere introductie: het sue- ces van dit ontwerp is bewezen. Uiter- gjsH aard heeft Volkswagen zich ook op de markt begeven met vierwielaangedre- J ven modellen. De Volkswagen Golf jh Synchro is daar het meest recente voorbeeld van. Sinds de fusie van Volkswagen en Audi heeft Audi zich op het gebied van vierwielaangedreven f auto’s ook niet onbetuigd gelaten. De Audi Quattro staat daar model voor. Deze wagen heeft zijn superioriteit in 5 *’*1 diverse rally’s afdoende gepresenteerd. J Maar terug naar de Volkswagen ^olf Synchro. Dit is een auto die in se- iiv geproduceerd wordt en gerekend mag worden tot de compacte klasse. Met de Golf Synchro wil Volkswagen juist die automobilisten bereiken die open staan voor technische inovaties en die tegelijkertijd hoge eisen stellen. Anderzijds wil Volkswagen met deze auto de pluspunten van de vierwie- laandrijftechniek ook voor een grotere rijderskring toegankelijk maken. De Golf Synchro leent zich daar uitste kend toe. Deze permanent vierwiel- gedreven wagen kent geen tussen- ïrentieel. Dit wordt goed opgevan- door de visco-koppeling die ach- an is gemonteerd. De achteras is voorzien van een vrijloopsysteem dat onmiddellijk de achterwielen loskkop- peld op het moment pedaal loslaat. Dit b merkelijke benzinebesparing doen zich geen moeilijkheden een eventuele montage- voudig anti-blokkeersyst Bij de motorisering val Synchro heeft Volkswag" voor van de beste paarc stal: de 1,8 litermotor met pk.), gecombineerd met een afgestemde vijfversnellingsbs Golf Synchro beschikt over e( t dat men het gas- prestatiën betekent een aan- van 145 b ebesparing en er i voor bij s van een een- steem. van de Golf ™agen gekozen 'garden uit zijn t 66 kW (90 i spor jak. een grote genre van de met vier ireven terreinwagens be- met de SJ bij de kleinere itemiff paren de SJ 413/ prestaties van een 4WD comfort en de luxe van personenwagen. De be- maar krachtige 1000 de City worden tot vierwielaan- Country die zeer zuinig zijn met g met extra lage terreinversnel- brandstof tonen een fraai voorbeeld Ook het verwarmings- en ventila- van goedgebruikte know-how. De aan- Toyota Tercel 4WD drijving kan naar keuze gesel luxe automobiel, zodat twee of vier wielen. De wiek .ten van de opwinding die is eenvoudig maar soepel, woest terrein kan bieden, half-elliptische bladveren sie hoeft te doen op dige bewegingsvrij Jescoopschokbrekers zorg voor een optimaal wegcontact. Country’s zijn uitgerust schijfremmen vóór, terwijl terreinwagen beschikt over remcircuits naar de voor wielen. Om blokkeren van de remmen echter te voorkomen is in het hydrau lisch circuit een remdrukbegrenzer ge monteerd. De voornaamste kenmerken Vanouds is Toyota een van de meest j vooraanstaande en vooruitstrevende fabrikanten van auto’s met vierwiel- s aandrijving. Jarenlang was het groot- ste Japanse automerk vooral bekend vanwege de Landcruiser, een klassieke terreinwagen die nog altijd in velerlei uitvoeringen leverbaar is. Deze degelij- ke en betrouwbare terreinwagen heeft zich door zijn gunstige prijs vooral ook bij professionele gebruikers een vaste plaats veroverd. Naast de bekende sinds kort een ade schoonheid door Toyota 4WD-gamma toegevoegd: de Toyt Tercel 4WD, een schitterende lu automobiel met veel plaatsruimte voor personen of zaken, comfort op een f hoog niveau en nu dus ook leverbaar met aandrijving op alle vier de wielen. De Roemeense automobielfabriek ARO is de tweede producent van ach ter het ijzeren gordijn, die naar het Westen behalve «gewone» auto’s ook terreinwagens exporteert. De ARO is een soort «jeep» die leverbaar is in vier uitvoeringen: als «Van», bestel wagen en als personenwagen, beide met een softtop, een afneembare lin- nenkap en een stalen opbouw. Dit andei Roemeense werkpaard geeft zijn berij- W; der de ouderwetse sensatie van avon- ARO tuur gepaard met een beetje afzien, het geen twijfc Moeiteloos trekt de Aro door bos en ze Roemeense hei, modderpoel en moerasland, heu- komende jarer vel en dal. De versie met stalen op- ten te vinden. -:-reserve: het maximale ko i-r. NM Bij 3.300 t.p.m zor bij lage toerentallen voor een grot, trekkracht, die natuurlijk ook dan van nut is als onder moeilijke rij-omstan- digheden moet worden gereden. Met de Golf Synchro is aan de Golf- u kwaliteiten een nieuwe dimensie toege- l (90 voegd: de welhaast onbeperkte mobili- jrtief te*1’ °°k b*j moeilijke wegomstandig- p>e heden. Daarmee is de Golf Synchro i gj-ote een echte all-round auto die door zijn veelzijdige toepasbaarheid net zo tuigd als door zijn grote rijprest zijn ruimte-aanbod, zijn comfo zijn economisch gebruik. kan worden weggeklapt en een even eens tweedelige hoedenplank. Het in terieur van de Tercel mag ook verder ronduit luxe worden genoemd: luxe stoffen bekleding, luxe vloertapijt, ver stelbare en afneembare hoofdsteunen, automatische driepuntsoprolgordels met dubbele blokkering, twee beklede naar opzij zwenkbare zonneklep- i, make-upspiegel, gescheiden bin- iverlichting achter, neerdraaibare •uiten in de achterportieren, kin- sloten en nog zeer veel meer. De van de De vierwielaandrijving van de Niva is constant, d.w.z. dat hij niet kan- den uitgeschakeld. Deze aanc de hoge en de lage gearing alsm^u» sperdifferentieel zorgen voor een onge looflijke terreinvaardigheid. Een starre as achter en onafhankelijke vering vóór, geven een rotsvaste wegligging °nHeii ingen tot 55 worden moeite- Golf Synchro: een echte all-round auto loos genomen en riviertjes en plassen mogen voor de Lada Niva maximaal 50 cm diep zijn om nog doorheen te rijden. De Lada Niva, ontwik- r Siberische omstandigheden, i ui ons vlakke land met zijn korte icirkel en zijn trekvermogen van ihangers tot 1.490 kg geladen ge wicht geen slecht figuur Alweer enkele jaren is naast de Rus sische, van oorsprong Italiaanse Lada ook zijn broertje voor zwaar terrein, de Lada Niva een bekende verschijning op Neerlands wegen. De zeer stevige en hoog op de poten staande vierwiel aangedreven Niva is in diverse uitvoe ringen te leveren: als stationcar of als bestelwagen in open of in gesloten uit voering. Standaard is de Niva uitge rust met een krachtige 1600 cc-motor met een vermogen van 68 DIN pk. bij 5.400 toeren per minuut kunnen rij Vanaf dit jaar is de Lada Niva in voor Nederland ook leverbaar met een Peu- geot XUD-9 dieselmotor (64 DIN pk.. On 4.600 t.p.m.). De cilinderinhoud van de tegen meerprijs verkrijgbare diesel- wjcj,, uitvoering is 1905 cc. auto een normale voorwielaandrijving van de trek! Tercel kan via een‘eenvoudige ingreep cc. e «versterkt» worden tot vierwielaan- Coui drijving met extra lage terreinversnel- ling. Ook het verw" tiesysteem van de is dat van een wie wil geniete: een rit door bijna geen enkele concessie hoeft te doen op <jige bewegir loven- het gebied van comfort en veiligheid. nsche telesc< Met de nieuwe Tercel 4WD heeft Citv°< een luxe limousine met alle. schiifrer iten van een «werkauto» ont- - wikkeld, een raspaardje op 4WD-ge- bied dat naast de populaire en be droefde Landcruiser een welkome ange» voor de liefhebber van ter- inwagens vormt. leeft zijn naam en faam ver- i met de produktie van hoog- ige sportmotoren en kleine Met de Suzuki SJ 413/410 (de City Country) heeft de Japanse autofabriek zijn goede naam eer aan gedaan. Ook in het wielen aangedi hoort Suzuki n wagens. Niettemir 410 de stoere aan het klasse - personenwagen. L.vkkelijk kleide, maar krachti en 1300 cc-motoren van a» gantry die zeer zui“:~ brandstof tonen een van goedgebruikte kn< drijving kan naar keuze geschieden via twee of vier wielen. De wielophanging is eenvoudig maar soepel. Buigzame he bladveren geven de no- jngsvrijheid, terwijl hydrau- chokbrekers zorg dfa- :t. Al- zijn uitgerust met terwijl de kittige gescheiden en achter- hal dig OBAM Tilburg BV Spoorlaan 175, Tilburg Tel. 013-350045

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1986 | | pagina 43